القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الحادي عشر حتي الفصل العشرون بقلم دعاء أحمد

رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الحادي عشر حتي الفصل العشرون بقلم دعاء أحمد 

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️


رواية زواج القاصرات والصعيد البارت الحادي عشر حتي الفصل العشرون بقلم دعاء أحمد 


رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الحادي عشر حتي الفصل العشرون بقلم دعاء أحمد 

الفصل الحادي عشر 

 زين فضل يدور على زهره ملهاش إثر في الفيلا طلع يدور عليها على البحر مكنتش موجوده لأول مره قلبه يتقبض على واحده حاسس بحاجه غريبه غضب من نفسه بسبب اللي عمله. غضب من زهره واختفائها. ومع ذلك خوف رهيب بأنها ممكن تكون سابته


طلع لاوضه شمس خبط عليه

شمس بيصحا لقى نجمه نايمه على صدره وحضناه و نايمه باريحيه بص على ملامحها باعجاب ممزوج بحب فاق من أفكاره على خبط الباب

بهدوء بعدها عنه وقام فتح الباب خرج  وقفل وراه

شمس. في ايه على الصبح


زين بحده. زهره ملهاش إثر في الفيلا دورت عليها في كل مكان مش موجوده


شمس. يعني هتكون فين ممكن تكون قاعده على البحر


زين. لا مش موجوده


شمس. ممكن تكون رجعت فيلاتهم؟


زين. مش معها نسخه من المفتاح


شمس. تاب انزل انت يا زين وانا هدخل اغير واصحى نجمه وهنيجي وراك


زين. انا هسال الحرس بتوع الكومبوند  وانت اسأل نجمه. عشان قسما عظما لو اللي في دماغي صح هك"سر نفوخها ومش هرحمها


شمس بغضب. اللهم طولك يا روح انزل يا زين اسأل حرس الكومبوند على ام ادخل اغير وصحي نجمه


زين نزل وشمس دخل اوضته


اخد دش وخرج بعد شويه لقى نجمه لسه نايمه قعد جانبها على السرير و بعد خصلات شعرها الأصفر عن وشها بسحرك ايديه بهدوء على ملامح وشها الطفولي وشكلها المغر"ي وبدون وعي او اراده بص لشفايفها بحب وقرب منها وبا"سها بشغف وحنان لايستطيع الإبتعاد عنها فهو وقع أسير لها

ظلت نجمه تستسلم لحلمها الجميل الذي يقوم فيه شمس بتقب"يلها برقه ونعومه اذابت قلبها تتمنى الا ينتهي ذلك الحلم  ابدا حتى شعرت بانفاسه تلا"مس عنقها لتدرك انها ليست بحلم ولكن هي حقا بين ذر"اعيه شعرت بذعر شديد فتحت عينيها سريعا محاوله أبعاده عنها  بأيد مرتعشه  ليدرك شمس مقا"ومتها المذعوره فيبتعد عنها باعين تتفح"صها بمشاعر تجتاح قلبه يرى الخوف والتوتر في عيونها ليمد انامله مت"لمسا وجها بطمنينه ليقول بصوت هادي. متخافيش مني انا مش ممكن اذا"يكي ابد يا نجمه نظرت له بارتباك ولكنه ابتسم بهدوء وابتعد عنها. ياله قومي خدي دش عشان ننزل


نجمه بكسوف وتوتر. حاضر


عند زين

جاله اتصال

زين. ايوه

شخص. استاذ زين الانصاري

زين. ايوه انا انت مين

الشخص. انا مممدوح من حرس الكومبوند للأسف جالنا خبر مش كويس من شويه


زين. خبر ايه


ممدوح. مدام حضرتك خرجت وعملت حادثه ودا اد الي نز"يف في دماغها  اد للو"فاه وجث"تها في مستشفى..... منتظرين حضرتك عشان تستلم الج"ثه الشخص اللي خبطها جري ومحدش عرف هو مين؟ 


زين التليفون وقع من ايديه ودموعها نزلت وهو مش مستوعب معقول تكون ما"تت قبل ما يطلب منها انها تسامحه


الندم لا يفيد بعد فوات الأوان

زين مبقاش مستوعب انها تكون ما"تت فعلا قبل حتى ما يطلب منها انها تسامحه على عمله التليفون وقع من ايديه ودموعه نزلت نزل على ركبته وبقي يعيط زي الطفل اللي تايه من أمه قلبه فعلا مقبوض وجعه عارف انه غلط علي عمله كان لازم يفهم انها مجرد طفله لكن لو هو عنيد ومغرور فهي واخده العند بالوراثه والنهايه انها ما"تت وسابته بعقاب اكبر بكتير من انها تعاقبه وهي عايشه هيفضل عايش مع احساس الندم والوجع لانه ضيع حياه بنت مالهاش ذنب في الدنيا غير أنها وفقت تتجوزه


زين بدموع وقهر. زهره لا مش معقول اكيد دي كدبه عشان تعلميني الأدب على عملته معاكي انا اسف والله اسف ارجعي وانا هطلقك وهديكي حريتك مني لو دا اللي انتي عايزاه بس بلاش تمو"تي ارجوكي انا اسف بس ارجعي ززززهههههررررةةةة

كانت كلماته بصوت باكي حزين وعالي هزا أركان المكان


نجمه حست بقبضه قلبها بقوه ولما سمعت صوت زين جريت على تحت من غير حتى ما تلبس حجابها فتحت الباب وخرجت بسرعه جدا


شمس. نجمه استنيه


نجمه نزلت للدور اللي تحت شافت زين قاعد على ركبته بيعيط وحاطط ايديه على قلبه وشكله متغير الغرور مش موجود الندم موجود احساس انه السبب في مو"ته موجود عمال يضر"ب على قلبه بقوه وبينطق اسم زهره بصوت عالي

نجمه نزلت وهي بتجري على السلم ودموعها نزلت وشمس وراها

نزلت بسرعه مسكت زين من ياقه قميصه بغضب ودموع وانهيار. اختي فين يا زين؟ زهره فين!

اننننطططقققق عملت فيها ايه المره دي انا اللي غلطانه اني سيبتهاها معاك انت عملت فيها ايه اتكلم حرام عليك اختي فين


زين بصوت مد"بوح ودموع. ما"تت يا نجمه


نجمه هزت راسها بنفي وحطت ايديها على ودانها وبتعيط بهستريه. زهره عايشه ما"متش اكيد هي لسه عايشه انت بتكذب يا زين انا بكر"هك بكر"ههههكككك حرام عليك

شمس نزل لمستواها وحضنها وهي بتعيط ونصر"خ باسم زهره

نجمه بهستريه. مينفعش تمو"ت مش هينفع اعيش طول عمري لوحدي حتى كمان هي عايزه تسبني انتم انانين كد ليه حرام عليكم انا عملتلكم ايه انا بكر"هكم منكم لله

انا عايزه اشوفها عايزه اشوفها حرام عليك يا زين انت السبب من يوم ما اتجوزت وهي مش كويسه انت حيو"ان حق"ير منك لله منك لله


زين بدموع وجع قلبه. انا مكنتش اعرف ان الموضوع هيوصل لكل دا انا مكنتش اصد


نجمه قامت وزقت شمس بقوه ومسكته من ياقه قميصه. قسما بالله لاندمك على مو"تها يا زين هخليك تبكي بدل الدموع د"م لو فعلا ما"تت بسببك انا عايزه اشوفها وديني ليها


بعد مده

 في احد المستشفيات

نجمه دخلت وهي ماسكه في شمس بخوف ووجع وزين ماشي جانبهم

بدوا يسالوا لحد ما وصلوا أدام تلاجه الج"ثث

شمس للدكتور. ممكن اعرف ايه اللي حصل


الدكتور. واضح ان الحادثه حصلت امبارح بليل المرحومه بعد ما خرجت من الكومبوند في عربيه جيت بسرعه كبيره وخبطتها ودا عملها نز"يف في الد"ماغ اد الي الوفاه وواضح انها كانت بتجري لان المخ وقتها كان في حاله إجهاد شديد


زين وهو على وشك انه يقع من طوله. عايز اشوفها


الدكتور. اتفضلوا معايا


شمس بص على نجمه اللي واقفه وبتبكي بهستريه راح واقف جانبها وسندها.

نجمه.انا تعبانه اوي يا شمس حاسه ان روحي بتطلع مش قادره اتنفس


شمس. دا أمر الله يا نجمه ومحدش له انه يعترض دي امانه ورجعت لصاحبها


نجمه بوجع. انا عايزه اروحها حرام اللي بيحصل دا كلهم سابوني يا شمس كلهم


شمس شدها لحضنه وفضل يرتب على ضهرها بحنان


الدكتور. تفضلوا تشوفها قبل ما نعمل اجراءت الدفن


نجمه بعدت عن شمس وصر"خت بقوه بأعلى صوتها شمس بسرعه شدها تاني جوا حضنه وفضل يهديها


نجمه بصوت عالي منهار. انا تعبت يا شمس تعبت والله تعبت اوي


شمس. لازم تودعيها يا نجمه تعالي يا حببتي


مسك ايدها ودخل الاوضه الدكتور كشف الغطا عن وش زهره نجمه اول ما شافتها سكتت خالص وفقدت الوعي

شمس شالها بسرعه. نجمه فوقي


الدكتور. تعالي ورايا


اخذوها اوضه والدكتور بقى يعمل اللازم أداها حقنه مهدئه شمس فضل جانبها


زين واقف أدام جث"تها وهو مش مصدق لحد دلوقتى دموعه نزلت بصدمه قوه غضب وجع حاجات متلغبطه

مسك ايديها وبا"سها بحنان لأول مره. انا اسف انا والله مكنتش اعرف اني بغباءي ممكن اوصلك اللي حصل عمري ما هسامح نفسي يا زهره عمري


غطي وشها و خرج

قعد برا الاوضه وفضل يعيط بهستريه ويل"عن نفسه وغباءه


شمس اتصل على مصطفى اخوها وعلى اهله وفعلا هما جيهم واخدوا جث"تها ورجعوا الصعيد عشان يد"فنوها


بعد اسبوعين

مدحت. لازم استغل اللي حصل دا

شخص. هتعمل ايه يعني

مدحت. لازم نجمه تكر" ه شمس وانا ادخل في حياتهم

الشخص. تدخل ازاي يعني


مدحت. انت نسيت اني كنت في الصعيد الأسبوعين اللي فاتوا وهناك عملت طريقه اني ادخل حياه نجمه و شمس


الشخص. ايه هي


مدحت بضحكه سخريه . فيروز


........

في الاسبوعين

د"فنوا زهره

نجمه مبقتش تتكلم مع أي حد دايما ساكته


زين مرجعش الصعيد وفضل في اسكندريه وبقي شخص مختلف تمام دايما حزين وساكت بقى يسهر كتير ويشرب اكتر


شمس بيفكر يجيب دكتوره نفسيه لنجمه لأنها تقريبا مبقتش تتكلم ودايما تصحى تصر"خ كل يوم

بليل في اوضه شمس

نجمه قامت ودخلت الحمام لمده طويله

شمس دخل اوضته استغرب انه ملهاش سمع صوت المياه شغاله


راح ناحيه الحمام وخبطت

شمس بقلق. نجمه افتحي بدا الخوف ينه"ش قلبه وبيتكلم بحده وقلق. نجمه

بسرعه ك"سر الباب ودخل اتصدم

من اللي شافه


في سكندريه

على البحر في نفس المكان اللي زهره كانت بتقعد فيه

زين قاعد بيشرب وهو باصص للبحر وبيعيط ونفسه الزمن يرجع بيه ليوم جوازهم وهو هيغير كل اللي حصل لكن.. 


الفصل الثالث عشر

شمس دخل الحمام شاف نجمه نايمه في البانيو ومليه مايه ومفيش اي حركه ليها راح ناحيتها بسرعه و بالقوه شدها نجمه طلعت واخدت نفسها بسرعه وبقيت تتنفس بصعوبه وهي غرقان مايه. شمس قفل المايه وبص لنجمه بعتاب وحده

طلعها من البانيو ووقفها اصاده

مسكها من كتفها بقوه شديده

. انتي كنتي ناويه على ايه انطقي


نجمه فضلت تعيط وتنهج وكانت هتقع لولا شمس حضنها شد بشكير  و لفه حوالينها وشالها وخرج من الحمام وهي دفنت راسها في صدره وفضلت تعيط اوي


شمس حطها على السرير وقعد على ركبته اصادها على الارض.

شمس بخوف عليها ووجع. انتي انانيه اوي يا نجمه


نجمه بانهيار. انا؟انا تعبت اوي يا شمس مش قادره اتنفس انا لوحدي زهره مش اختي بس دي حبيبتي وامي دايما كانت تدافع عني لو مصطفى حاول يضر"بني كانت دايما تقف اصاد الكل ومتخافوش عشان تحميني انا معرفتش يعني ايه ام غير معها كانت صحبتي الوحيده واختي وكل أسراري معها محدش يعرفني غيرها. انا تعبانه اوي يا شمس وخايفه


شمس بحزن. تاب وانا؟


نجمه. انت انسان طيب بس انا


شمس. انتى انانيه يا نجمه عايزه تسبيني فاكره انك لو موِ"تي كا"فره حرام عليكي والله اللي بتعمله فيا دا يا نجمه. ايه محستيش بقلبي اللي حبك وروحي اللي اتعلقت بيكي من اول مره شوفتك فيها. محستيش انك بقيتي حته مني. ايوه بحبك وبعشق عيونك وبحب برائتك وكلامك بحب اسمع صوتك بحب الطفله اللي جواكي معقول  محستيش باي حاجه من دي


نجمه بدأت تحس فعلا انها ظلمته وبتلقائيه ممزوجه بخوف. طلقني يا شمس


شمس بصدمه. بتقولي ايه. انتي واعيه لكلامك دا


عند زين

كان قاعد على البحر و شرب كتير اوي لدرجه انه مبقاش في وعيه  وبيبكي بقلب مك"سور

بيبص لقى بنت واقفه على الشط وبتبص على المايه ولفت ليه وبصتله بصه قويه حاده فيها خوف  ومشيت بسرعه جدا

 ولأن الجو ليل زين مقدرش يميز ملامحها وقام عشان يشوفها وقع من طوله وفقد الوعي نام على البحر

بعد شويه بتظهر نفس البيت وهي لابسه نقاب لقيته واقع من طوله وفقد الوعي


..... يا استاذ انت كويس فوق


زين بدموع و تشويش. زه زهره انا اس ف متمشيش ارجوكي وانا هعملك اللي انتي عايزه

وبسرعه لف ايده حوالين البنت دي وشدها لحضنه وقعها جانبه على الرمل

حسيت بانتفاضه في جس"مها وبسرعه زقته وبقيت تتنفس بسرعه وتوتر من قربه


.... يا استاذ انت! استغفر الله العظيم تاب انت تعمل فيك ايه. شافت نور فيلاته متاض والباب الخلفي  مفتوح نزلت على ركبتها وبتحاول تقومه زين بقى يقوم معها وهي سندته ودخلت الفيلا بخوف بس ما باليد حيلة

دخلت وكانت هتتكعبل وخصوصا لأنها لابسه ادناء طويل وزين اصلا حركته متلغبطه وقفت عند الكنبه و سابته نام على الكنبه


عائش. يارب اعمل ايه دلوقتي


جيت تمشي زين مسك ايديها وبقي يتكلم بهلو"سه. متمشيش يا زهره انا اسف بجد والله انا مش اصدي كل دا ارجوكي ارجعي انا بحب عنادك معايا انتي الوحيده اللي قدرتي تنسيني كل البنات وانا معاكي انا اسف


عائش بصتله بحده و زقت  ايديه بقوه. مجنون دا ولا ايه


لقيته بيترعش قل"عت الجونتي وحطت ايديها على دماغه لقيت حرارته عاليه اوي


عائش. ايه التدبيسه دي يا ربي


راحت ناحيه المطبخ وجابت تلج وبدأت تعمله كمادات لحد ما حرارته نزلت وهي من غير ما تحس نامت على الأرض جانب الانتريه

..................

عند شمس

شمس بحده ورياكشنات وشه كلها اتغيرت. انتي عايزه تطلقي مني


نجمه ببراءه. انا عايزاك تكون سعيد بس طول ما انت معايا وانت زعلان وانا مش هقدر اكون سبب في سعادتك طلقني يا شمس وسبني انت كمان

قالتها بوجع وخوف وحزن ومنتظره رده فعله


شمس مردش على الغباء اللي بتقوله وراح ناحيه الدولاب جاب بجامه قطنيه ليها  وقعد جانبها فك البشكير عنها وبدأ يفك زارير البجامه اللي هي لابسها


نجمه بتعب. شمس انا هغير هدومي لوحدي


شمس بنبره عتاب. ليه مش واثقه فيا كمان


نجمه بسرعه وكسوف. مش اصدي انا بس


شمس بجديه. بصي يا نجمه. والكلام دا نهائي انا لو عايز اقربلك كنت قربت من زمان من اول يوم اتجوزنا فيه كان ممكن اخد كل حقوقي وكان هيبقى بمزاجك كمان لكن انا عارف انك صغيره ومعنديش اي نيه لاني اقربلك فمتخافيش ثانيا انا جوزك ولازم تبقى فاهمه معنى الكلمه دي كويس يعني انا الوحيد على وش الأرض اللي لو قربتلك فدا من حقي ومن حقك عليا وانك مش هتلاقي حد يحبك ولا يخاف عليكي غيري


نجمه بتمسح دموعها وبصتله ببراءه

بعد شويه شمس حطها في السرير وغطها كويس وقعد جانبها

شمس. نجمه عارفه قصه صبر ايوب


نجمه ارخت جسمها و حطه راسها على صدره. لا


شمس. اسمعي يا نجمتي أيوب عليه السلام هو من أنبياء الله  جيه ذكره في القرآن الكريم الكل عارفه لدرجه انهم بقوا يضر"بوا بيه المثل في الصبر وقت الشده بيقولك اصبر صبر ايوب

سيدنا أيوب عليه السلام كان بيعيش هو وزوجته في منطقه حوران ربنا أنعم عليه بالكثير من النعم زرقه اولاد وبنات وزرقه ارض كبيره يزرعها وكان يخرج منها احسن الثمار  زرقه قطعان من الماشيه والاف الرؤس من الأبقار والاغنام والجمال والماعز رزق واسع  وفوق كل دا ربنا اختاره للنبوه. سيدنا أيوب كان ملجأ للفقراء بيته قبله يتوجه ليها كل اللي محتاج. كان يكر"ه ان يشوف فقير وميساعدهوش. كان يؤمر ولاده انهم يحملوا الاكل ويبحثوا عن الفقراء  كان ممكن يعيش في راحه هو عنده الكتير ما يكفيه هو و أولاده لكنه مع ذلك كان يعمل هو و أولاده وزوجته


راح الشيطان موسوس للناس يقول لهم كما ذكر. إن أيوب يعبد الله لانه أعطاه هذا الخير الوفير والفضل الكثير من الأولاد والبنات والماشيه والاغنام والأراضي الخصبه فا يوب يعبد الله لذلك خوفا على المال ولو كان فقير ما كان ليعبد الله

(حاشا لله ان يكون كلام ابليس حقيقه) 


بقى في ناس تسمع لابليس وتصغي لكلامه  فتغيرت نظرتهم لسيدنا أيوب عليه السلام وبقوا يقولوا

(ان أيوب لو تعرض لادني مصيبه لترك ما هو فيه من الطاعه  والاتفاق في سبيل الله الا ترون  كثره اموله وكثره أولاده وكثره أراضيه المثمره. فلو نزع الله منه هذه النعم لترك عباده الله بل سينسي الله

(اعوذ بالله من الشيطان الرجيم)


الناس في حوران تحولوا الي نا"قمين على سيدنا ايوب


في يوم

نزلت الصواعق من السماء واحر"قت كل حاجه الأراضي  والمزارع والحقول


فزوجت سيدنا ايوب قالت. ماهذه المصا"ئب المتتاليه فقال سيدنا أيوب. اصبري يا امرأه هذه مشيئه الله


مشيئه الله


اجل لقد حان وقت الامتحان

نظر سيدنا ايوب للسما وقال اللهم امنحني الصبر


تاني يوم حصلت مصيبه اكبر

مو"ت كل أبناء وأولاد سيدنا أيوب كانت مصيبه كبيره عليهم قلوب اتكسرت كانوا مجتمعين في دار وبياكلوا البيت وقع عليهم


نجمه بمقاطعه. معقول قدر يستحمل كل دا


شمس بابتسامه هاديه. اصبري يا قلبي وانتي تعرفي


زادت محنه سيدنا أيوب وربنا اختبره في صحته وانتشر الدمامل في جسمه

واتحول من رجل حسن المظهر الي رجل يفر الجميع عند رؤيته ومبقاش معه غير زوجته الطيبه

أصبح منزله خاليا لامال .. لا اولاد.. ولا صحه


الشيطان حاول يوسوس لايوب وقاله. ماذا فعلت يا أيوب حتى يمو"ت أولادك. وتصاب في مالك وتصاب في صحتك


نجمه بحماس. استسلم


شمس. فضل يستعيذ بالله من الشيطان الرجيم

لحد ما الشيطان هو اللي ياس من سيدنا أيوب وزوجته

ف راح لأهل حوران

ووسوس ليهم ان سيدنا أيوب اكيد عمل ذنب كبير عشان يحصل معه كل اللي حصل دا

الناس بقوا يتكلموا كتير عن سيدنا أيوب وانه اكيد أذنب ذنب عظيم مرت سنين على نفس الحال وازاداد الفقر


نجمه بكيت من عظمت اللي شمس بيحكيه


شمس بحنان مسح دموعها وهمس في ودنها. ان عوض الله جميل فاصبري يا فتاه


زوجه سيدنا أيوب اضطرت ان تبيع ضفيرتيها قصتهم فعلا  مقابل رعفين خبز


عادت لسيدنا أيوب وقدمتله رغيف ولما عرف اللي عملته غضب و حلف ان يضربها مائه ضر"به كان غاضب من تصرف زوجته

رغم ان زوجته طلبت منه كتير انه يدعو الله أن يزيح البلاء الا انه رفض يعمل كدا وتحمل

الفقر ومو"ت أولاده و المرض

الا ان بيع زوجته لضفيرتها هزه من الداخل فرفع نظره للسماء وقال. يارب اني مسني الشيطان بنصب وعذ"اب. يارب بيدك الخير كله والفضل كله وإليك يرجع الامر

ولكن رحمتك سبقت كل شي

فلا أشقى وانا عبدك الضعيف بين يديك. يارب مسني الضر وانت ارحم الراحمين


هناك كانت مشيئه الله

أضاء السماء بنور شفاف وأصبح هناك رائحه جميله وراي أيوب ملاك يهبط من السماء يسلم عليه ويقول. نعم العبد انت يا أيوب ان الله عز وجل  ارسلني برساله

(دعوته فاستجاب لك وان الله يعطيك اجر الصابرين... اضر"ب برجلك الأرض يا أيوب واغتسل في النبع البارد واشرب منه تبرأ بإذن الله)


وعادت زوجته وبحثت عنه كثير فلم تجده فرات رجل يفيض وجهه بالصحه والنعمه فسالته ألم ترا أيوب... نبي الله؟


فقال. انا ايوب


فقالت انت.. زوجي رجل ضعيف مريض


سيدنا أيوب أمرها بالاغتسال في النبع البارد فاغتسلت فالبسها الله ثوب الصحه والشباب

ورزقهم الله الأموال والأولاد وكان عوض الله جميلا


نجمه بدموع. بس زهره وحشتيني يا شمس


شمس بتنهيده حزن. الله يرحمها يا نجمه ادعيلها واوعي تاني مره تفكري في الهبل اللي كنتي هتعملي دا اوعي تياسي يا نجمه لان حياتك مش ملكك دي ملك اللي خلقها


نجمه. انا اسفه بس انا موجوعه اوي حاسه بنا"ر جوايا


شمس. احتسبيها عند الله ومتخافيش هي مكان احسن بكتير


نجمه بهدو قربت منه وبا"سته من خده. انا بحبك


شمس بابتسامه جميله رغم قلبه اللي بيدق بسرعه اوي. نامي يا نجمه محدش عارف ايه اللي هيحصل


البارت ١٤

الصبح

زين صحي وهو حاسس بصداع ودماغه بتوجعه من كتر الشرب قام وهو مش فاكر اي حاجه من اللي حصلت بص لقى في بنت نايمه على الأرض ضمه نفسها وسنده راسها على إلانتريه

زين بصلها باستغراب ولأنها منقبه مردش يبص ليها  قام بعد عنها


زين بجديه. يا انسه. انتي يا انسه


عائش بنوَم. اه يا رقبتي يانا ياما


زين. انتي مين؟ وازاي دخلتي هنا؟ وليه نايمه؟


عائش باحراج قامت  واتكلم بعصبيه. انتي مجنون يا استاذ انت. انت تحمد ربنا اني كنت موجوده امبارح ولحقتك حضرتك كنت شارب ز"فت على دماغك وحرارتك ارتفعت وانا اللي دخلتك هنا وعملت لك كمادات ونمت هنا


زين مش مركز معها ولا هي بتقول ايه لكن بيسمع صوتها بتركيز.


عائش. استغفر الله العظيم. انت يا استاذ بكلمك


زين بتلالاء دموع. زهره


عائش. افندم!


زين من غير مقدمات شال النقاب من على وشها عائش وسعت عنيها بصدمه

......... 

عند شمس

صحي على شي يشبه رفرفه فرشات ليشعر ب نجمه تق"بل وجهه وهي تهمس بين كل قب"له بحبها له ليظل مغمض العينين مستمتع بجراتها لأول مره  ولكنه لم يحسب لدقات قلبه الذي تتسارع و صدره الذي يعلو ويهبط إثر لم"ستها الرقيقه لوجهه

نجمه بدأت تحس انه صحي وبعد عنه بكسوف مما فعلت دون وعي


نجمه بحذر. شمس انت صحي صح


شمس وهو يفتح عينيه وترتسم ابتسامه ساحره على وجهه. من بدري يا روحي ثم تابع بخبث. قوليلي بقى كنتي بتعملي ايه؟


نجمه بتوتر. ها لا مكنتش بعمل. اصل


شمس وهو يغير من وضعيتهم بحركه سريعه  ليجعلها اسفله و هو ينظر لها بحذر من ان ينجرف مع مشاعره. انا بقى عايز اعرف اصل دي


اخفضت نجمه عينيها وهي تع"ض على شفتيها بتوتر ليأخذ شمس نفس عميق بداخل صدره ولم يستطيع أن يتحمل اكثر من ذلك ليغت"صب عذ"ريه شفتيها في قب"له عن"يفه لتتحول بعد ثواني قب"له رقيقه هادئه و هو يشعر بتجاوبها معه

 لأول مره يشعر بذلك الشعور تمنى ان يتوقف الوقت عند تلك اللحظات وهو على مشارف دخول تلك الجنه و لكن مهلا...

شمس بسرعه بعد عنها ودقات قلبه سريعه جدا وغمض عنيه اخد نفس عميق وقام بسرعه


نجمه بخجل شدت الغطا على وشها ولكن شعرت بآلحزن

نجمه لنفسها. هو ماله اتغير كدا ليه؟ هو اتضايق مني؟ ممكن اكون معجبتوش؟ انتي زعلان ليه يعني دلوقتي خالص يا نجمه اهدي وبعدين انتي بو"ستيه انا مالي مش عارفه اتحكم في نفسي ليه بتمسك المخده تضعها على وجهها بخجل من تجاوبها معه


عند شمس

واقف تحت المايه وهو بيلوم نفسه على اللي  عقله فكر فيه وبيلوم قلبه على انجرافه

شمس بتأنيب ضمير. ايه اللي كنت هعمله دا انت غبي. دي طفله حرام عليك تستغل مشاعرها. بس هي كمان مكنتش عايزه تبعدك


عقله بحده. بطل انانيه يا شمس دي في سن مراهقه يعني دي مجرد مشاعر اندفاع لازم تتحكم في نفسك اكتر من كدا. بلاش تظلمها معاك


............. 

زين بتوتر ورجع خطوه لورا. انا اسف بس صوتك فكرني بحد عزيز عليا


عائش بسرعه شدت النقاب على وشها واتكلمت بعصبيه وحده. بصي يا استاذ انت انا اصلا غلطانه اني ساعدتك إنما تتماد فدا اللي مش هسمحلك بيه بعد اذنك


زين بهدوء. اهدي يا بنتي انا بجد اسف اصل صوتك نسخه من صوت مراتي الله يرحمها بس صوتك رفيع اوي عنها وبدأ يفتكر لحظاته القليله مع زهره وقعد على إلانتريه وبدأ يتكلم

 هي كانت جميله جدا وصوتها دايما عصبي وخصوصا لما نتكلم سوا. كانت بتخاف تتكلم معايا وانا بغبائي خسرتها للأبد

دمعه من عنيه نزلت مسحها بسرعه


عائش. الله يرحمها هي دي زهره مراتك


زين. عرفتي منين


عائش. كنت بتهلوس باسمها امبارح طول الليل واضح انك بتحبها هي ما"تت ازاي. كانت مريضه


زين. بحبها! الله اعلم لكن هي علمتني درس قا"سي اوي بمو"تها

عملت حادثه وما"تت وهي زعلانه مني  قبل حتى ما اطلب منها السماح. 


عائش. الله يرحمها ادعيها اكيد هي في مكان احسن. اكيد هتسامحك الا اذا كنت انت سبب في مو"تها


قالت تلك الكلمه لتجعل النير"ان تشتعل بداخله وهو يعلم انه سبب مو"تها  وسبب في جعلها تغادر الفيلا في ذلك الوقت


عائش. استاذ. يا استاذ انت

زين. نعم

عائش. انا ماشيه بعد اذنك

زين. انتي اسمك ايه

عائش. اسمي عائشه جارتك هنا في الكومبوند


زين. هو انتي عايشه لوحدك؟شاكلك صغيره على انك تعيشي لوحدك


عائش. انا عايشه مع والدي بس هو مسافر دلوقتي ومش هيرجع الا على اخر الشهر على العموم مع السلامه ونصيحه من اخت بلاش الخمره والز"فت اللي بتشربه دا لانه هياذ"يك بعد اذنك


زين افتكر لما زهره قالتله يبطل شرب وبص على طيف عائشه ونفض الا فكار دي من دماغه وقام اخد دش وخرج


...........

عند شمس

خرج لقى نجمه مغطيه وشها فهم انها مكسوفه ومش عايزه توجه

لابس هدومه

شمس بجديه. نجمه انا هانزل اروح شغلي خليكي انتي ارتاحي وابقى انزل براحتك


ومستناش ردها وخرج

......

بعد أذان الضهر

عند زين

بتمشي في النادي بتاع الكومبوند بهدوء وقلبه بيقوله انه هو السبب في مو"تها وكلمه عائشه لسه بترن في ودانه ان زهره لا يمكن تسامحه لو هو السبب

زين. عارف اني السبب في خر"اب حياتك نفسي ترجعي يا زهره نفسي اتخانق معاكي واشوف مقالبك. غضبك الطفولي شمس كان عنده حق جايز عشان كدا هو ونجمه لسه مع بعض وغير كدا قدر يكسبها لصفه انا بجد غبي وطايش وضيعتك من بين ايديا نفس اودعك على الأقل واقولك سامحيني يا زهره مع اني عارف انك بغرورك لايمكن تسامحيني وحشتني اوي

فاق على صوت صر"اخ

بيبص لقى في اتنين بيضايقوا بنت بسرعه قام عشان يشوف في ايه


شاب بوقا"حه وهو بيحاول يشيل النقاب من على وش عائشه. في ايه يا قمر احنا بس عايزين نعرف شكلك ونعرف هو النقاب دا بيلبسه الوحشين ولا الحلوين


عائشه بغضب. ابعد ايدك القذ"ره دي عني يا حيو"ان


شاب تاني بيمسك ايديها بقوه والتاني بيشيل النقاب


لسه هيشيله وقع على الأرض إثر لكمه زين ليه

بيمسك الشاب التاني وضر"به بقوه


عائشه. خالص لو سمحت كفايه كدا


زين سالهم ومسك ايديها وخرج وهي بقيت بصه لايديه بتوتر وغضب وبسرعه وقفت وشدت ايديها


زين. في ايه


عائشه . ازاي تمسك ايدي كدا


زين. استغفر الله العظيم. يعني عايزني اعمل ايه اسيبهم يع"تدوا على خصوصياتك ونقابك ولا انتي لابسه عياه


عائش. انتي مش محترم وبعدين ازاي تحكم عليا وانت متعرفنيش


زين اتنهد واتكلم بهدوء. خالص يا ستي انا اسف


عائش. وانا متشكره


زين. خالي بالك على نفسك لان في الدنيا دي هتقبلي ناس مش كويسه كتير


عائشه. هو صحيح انت اسمك ايه


زين. زين سليم الانصاري


عائشه. تاب بقولك ايه يا استاذ زين انت وراك حاجه


زين. لا


عائش. تاب انت معاك عربيه


زين. ايوه


عائش. ممكن توصلني لمكان دلوقتي


زين. فين


عائش. ملجأ للأيتام في... هو بصراحه انا عايزه اشتري شويه هدايا للأطفال الأول وبعد كدا اروح هو انا بابا كان دايما يوصلني لكن هو مسافر. ممكن


زين. تمام مفيش مشكله ياله بينا


عائش وزين خرجوا اشتروا هدايا كتير و راحوا الملجأ وقضوا طول اليوم هناك لأول مره زين يحس انه مرتاح وهو بيعمل حاجه وانبسط من عائشه لان روحها حلوه


لكن نقول دائما ما خفايا كان اعظم


(١٥)

مر شهر كامل على الكل

شمس ونجمه علاقتهم هاديه وتقريبا كدا بيتجاهلوا بعض لان حسين بمشاعرهم بتنجرف بطريقه غريبه وكل واحد عايز يقرب اكتر من التاني لكن نجمه مش عارفه تعمل ايه من غير ما تخدش حيائها كبنت. وشمس مش عايز ينجرف عشان هو شايف نجمه مجرد بنت صغيره وهو لو قرب مش هيقدر يتحكم في نفسه وفي رغبته بأنه يكون أقرب واقرب ليها ودا ممكن ياذ"يها


زين و عائشه بيتكلموا كل يوم وقعدوا سوا على البحر زين اتغير تمام بقى يصلي وبطل شرب وعائش فعلا غيرت فيه حاجات كتير من غير ما يا خد باله


عند شمس بليل والوقت متاخر

قاعد أدام ورق كتير وهو ماسك الاب توب  بيشتغل ومشغول


نجمه بتعب. شمس مش هتنام بقى الوقت اتاخر


شمس بتركيز وهو باصص في الاب توب. معليش يا نجمه ادامي حاجات كتير لازم اعملها داخل مناقصه كبيره وفيها مخاطره كبيره


نجمه بتعب واحساس فظيع . وليه تخاطر يا شمس


شمس وهو مازال على نفس الوضعيه. لاني واثق اني هقدر اكسب الناقصه دي وبعدين دا شغلي الأساسي ومجالي وانا واثق من نفسي ومن قدراتي ولا مكنتش خطرت بكل حاجه


نجمه مسكت بطنها وهي موجوعه لدرجه انها عيطت. اااههه  اااههه


شمس بسرعه ساب كل حاجه وقام يشوفها. مالك يا نجمه في ايه


نجمه ماسكه بطنها وهي مش قادره تتحمل الوجع. تعبانه اوي يا شمس بطني بتوجعني مش قادره


وقام بسرعه جريت على الحمام شمس بقى واقف مش فاهم حاجة بس راح وراها بسرعه

لقى قاعده على الأرض وتقيات كل اللي في معدتها


نجمه بقى وشها شاحب وحاسه ان الدنيا بتلف بيها


شمس. مالك يا نجمه انتي كويسه؟ اتكلمي يا حببتي


نجمه سندت راسها على صدره وفضلت تعيط. بطني بتوجعني اوي يا شمس وضهري مش قادره بجد


شمس شالها غسل ليها وشها وخرج حطها في السرير بهدوء وحب ممزوج بخوف. ثواني هتطلب دكتوره


نجمه مسكت فيه وفضلت تعيط. متسبنيش يا شمس ارجوك


شمس بحنان. اهدي يا حبيبتي انا مش هسيبك عمري ما هسيبك بس ارتاحي انا بس هطلب دكتوره


وسابها وكلم حد

شمس. سليمان ابعتلي دكتوره نسائيه على البيت وبتاكيد دكتوره يا سليمان بسرعه


سليمان. امرك يا شمس بيه


شمس قفل معه ورجع لنجمه اللي لاحول بيها ولا قوه

قعد جانبها وفضل يقرأ قرآن ويرتب على شعرها بحنان وهي ماسكه فيه بقوه و بتكرر كلمه واحده متسبنيش


بعد شويه

فتحيه. شمس افتح يا ولدي

شمس راح فتح لأمه وهي دخلت بخضه. مالك يا بتي؟


نجمه بتحاول تتكلم بثبات. مفيش يا ماما بس حاسه اني دايخه ومش قادره جسمي كله مك"سر


فتحيه بابتسامه واسعه. تكوني حامل يا بتي. والله وهفرح بولادك يا شمس


نجمه ببراءه وسعاده طفوليه. انا حامل معقول هيجينا نونو صغير انا هكون ام ولادك يا شمس


شمس واقف مصدوم مش عارف يقول ايه يعني ينفي انها ممكن تكون حامل فا امه تعرف انه متممش الجوازه لا وكمان نجمه فاكره نفس الشي بس هي فعلا مش فاهمه حاجه مجرد طفله فسكت.


بعد شويه الدكتوره دخلت فحصتها وعملت الازم

شمس. مالها يا دكتوره

الدكتوره. لا دي حاجه عاديه هي بس اكلت حاجه غريبه  دا عاملها مغص فاهي لازم تتغذا كويس يا جماعه لان جسمها ضعيف جدا انا كتبت لها فيتامينات لازم تاخده وترتاح مش اكتر


شمس بتنهيده قلق. تمام يا دكتوره شكرا واخد منها الروشيته  وبعت حد يجيب الدوا


فتحيه قاعده جانب نجمه و هي شبه نامت من كتر الوجع اللي حسيته

شمس. خوفتني عليها

فتحيه. حبيتها يا ولدي

شمس وهو بيبص لنجمه. خليتني اعشقه


فتحيه. مخليها تنام معايا النهارده يا ابني


شمس وهو مركز مع نجمه. انام من غيرها ازاي. وهي مش في حضني

فاق واتنحنح بجرح

فتحيه بتمثيل الا مباله . تمام يا ابني اروح انا بقي اشوف ابوك تصبح على خير يا حبيبي


شمس. وانتي من اهله يا امي


فتحيه. صحيح يا ابني اتصل على اخوك قوله يرجع بقى زهره الله يرحمها مبقتش موجوده بس هو لسه عايش حرام يد"فن نفسه بالحيا كلامه خليه يرجع الصعيد


شمس. حاضر يا أمي تصبح على خير


فتحيه بهدوء قامت من جنب نجمه وسابته وخرجت وهي فرحانه ان ابنها فعلا بيحب نجمه ومن غير ما يقول لهفته نظره عنيه تأكد دا


شمس بهدوء راح ناحيه نجمه وشدها لحضنه وهو حاسس بيها وأنها لسه موجوعه فضل يقرأ ليها قرآن ويطبط عليها


شمس يحزن. انا اسف يا نجمه انشغلت عنك الفتره اللي فاتت ومقدرتش اعرف انك تعبانه انا اسف يا حببتي

......... 

عند مدحت

مدحت. انت بتقول ايه شمس التنصاري داخل المناقصه دي


شخص. ايوه يا سعاده البيه


مدحت. دا مجال شغلي معقول يكون بينافسني انا المناقصه دي لايمكن اسيبها له وكمان اخد نجمه لا يمكن اسيبه ياخد كل حاجه. يعني شركته هي اللي خسرتني المناقصات اللي فاتت معقول القدر غريب كدا بيحطنا أدام بعض في الشغل وكمان الحب مش هسيبه يكسب كل حاجه سواء المناقصه اونجمه بس لازم يكون لينا عين جوا الثرايا الموضوع عايز تفكير وخصوصا انه اكيد حاطط كل فلوسه في المناقصه دي ولو خسر الفلوس ذي هيخسر كل حاجه وساعتها نجمه تبقى بتاعتي انا وبس


الشخص. ومين هو الشخص دا


مدحت بتفكير. اكيد شخص عايزه يفرق نجمه عن شَمس بس مين هو؟

.......... 

في اسكندريه

على البحر

عائشه وزين قاعدين

زين بحب. عائشه تتجوزيني


عائش دمعه من عنيها نزلت وراء النقاب. تاب وزهره


زين بهدوء. زهره ماضي ما"تت الله يرحمها زهره بنت غاليه عليا اوي علمتني اني احترم الأنثى اللي ادامي علمتني اني اكون راجل  بجد زهره بنت عمري ما هقدر انساها هفضل شايفها ادامي طول الوقت لكن هكمل طريقي

موافقه تتجوزيني. انا بجد بحبك بحب طيبه قلبك وروحك الحلوه اقولك ومتزعليش مني بشوف زهره فيكي بالرغم انكم مختلفين تمام هي دايما تعلى صوتها وتتكلم بعصبيه وثقه إنما انتي هاديه وطيبه بس بحس انك شبهها


عائشه. يعني انت بتحب زهره ولا عايزني اكون بديله ليها


زين بحيره. معرفش يا عائشه ومقدرتش اوعدك اني انسى زهره لكن اوعدك اني احبك


عائشه بقوه وصدق. وانا موافقه يا زين منكرش اني منجذبه ليك شوفت فيك اخلاق ولاد البلد. ومحترمه جدا حبك لمراتك


زين بابتسامه جميله طلع علبه قطيفه وكان فيها خاتمين. ممكن ايدك


عائشه اديته ايديها وهو لابسها الخاتم

ولابس خاتم زي الدبله وكان لابس دبله زهره كمان


عائش. انا لازم اقوم بقى بعد اذنك


زين. تصبحي على خير

عائش . وانت من اهله


زين استنى لما هي دخلت فيلاتها و دخل فيلاته

......... 

تاني يوم

في اوضه شمس صحي لقى نجمه صاحيه و حطه ايديها على دقنه وبتتامل ملامحه

شمس. صباح الورد

نجمه. صباح النور

شمس. انتى ازاي تهملي في اكلك يا مدام


نجمه. انا


شمس بمقاطع. انتي غاويه تعب قلب حرام عليكي خضتيني يا نجمه


نجمه بصراحه. انا اسفه بس انت كنت مشغول وطول الوقت بتتجاهلني من آخر مره لما بو"ستني وبعد كدا بقيت تكلمني وكأنك زعلان مني وانا مش عايزاك تزعل مني عشان انا بحبك يا شمس ومعنديش غيرك بعد وفاه زهره


كلمات بسيطه ولكن تهز كيانه تلك الطفله تختبر قوه تحمله


شمس. بصي يا نجمه انا مش زعلان منك انا بس مشغول عشان عندي شغل مهم اوي بس طبعا مش اهم منك عشان كدا انا اسف ياروحي وبعدين متختبريش قوه تحملي بكلمك الحلو دا عشان ساعتها متلوميش غير نفسك


نجمه. شمس هو انت ليه مكنتش مبسوط لما ماما قالت اني ممكن اكون حامل؟ هو انت مش عايزني اكون ام اولادك


شمس ضحك بقوه على سذاجتها.نجمه انتي لا يمكن تكوني حامل


نجمه بحزن وصدمه. ليه هو انا مش هقدر اخلف ولا ايه بس انا عايزه اكون ام ولادك


شمس بسعاده. عشان تكوني ام ولادي في حاجات كتير لازم تحصل بس دا مش وقته


نجمه. ماشي يا شمس

ممكن اطلب منك طلب


شمس. طبعا يا قمر. اموري


نجمه. ممكن تفضل معايا النهارده ومتسبنيش ارجوك يا شمس


شمس بحنان حاضر يا نجمتي


بعد شويه الباب خبط


شمس. مين


فتحيه. انا يا ولدي مصطفى جاي يطمني على نجمه


شمس قام وبص لنجمه كانت لابسه قميص نوم قصير  وكانت جميله جدا راح ناحيه الدولاب وجاب عبايه واسع وادها لنجمه


شمس بحده. خدي غيري هدومك مش عايز حد يشوفك كدا


نجمه بمشاكسه. بس دا مصطفى اخويا

شمس بغيره قرب منها وبصلها بنظره بجد خوفتها. حتى لو امك ملهاش حق تشوفك كدا محدش له الحق دا على وش الأرض غيري


نجمه بسعاده. حاضر


شمس اول ما فتح الباب مصطفى دخل بسرعه وجرى على نجمه وحضنها بقوه وكأنه عايز يدخلها بين ضلوعه شمس واقف هيمو"ت وهو شايف حبيته وطفلته في حضن شخص غيره حتى لو اخوها


مصطفى خرجها من حضنه ومسك وشها وفضل يبو"س كل انش في وجهه بلهفه وحزن


شمس بغيره حارقه. لا كدا كتير دا بيستهبل

وبسرعه راح ناحيه مصطفى وشده بقوه بعده عن نجمه وعيونه بتطق شرار


َمصطفي. في ايه


شمس بحده. متقربلهاش انت فاهم وتكلمها من بعيد


نجمه ومصطفى بصوت واحد. ننننعععععمممم


شمس بغيره وهو بيبص لنجمه بحده. اللي سمعته


مصطفى. دي اختي يا شمس


شمس. دا مراتي وانا مسمحلكش تقربلها ولا تبو"سها بالطريقه دي انت فاهم


مصطفى بمكر وهو شايف اد ايه شمس متضايق راح ناحيه نجمه وبا"سها من خدها


شمس فتح عنيه بصدمه والكل بيبصوا لقوا مصطفى في الارض


فيروز بسرعه وجريت عليه. مصطفي


مصطفى بوجع وهو كاتم ضحكته. حرام عليك يا أخي مش كدا


فيروز بصوت رقيق. انت كويس


مصطفى. يلهوي على كويس دي. ايه الجمال دا


شمس. شكلك مش هتجيبها لبرا يا ابن الشرقاوي


مصطفى قام واتكلم بجديه. عايز اتكلم مع نجمه شويه


شمس. تمام بس قسما عظما لو قربتلها متلومش غير نفسك


اخد فيروز وأمه وخرج من الاوضه


نجمه بضحك. يا مجنون هتودي نفسك في داهيه


مصطفى. شاكله بيحبك


نجمه ببراءه طفوليه. يغير منك انت


مصطفى وهو بيفكر في فيروز. الحب والغيره يا نجمه ميعرفوش قريب من غريب. هم يعرفوا بس ان لو حد لمس اللي بتحبيه مش هتستحملي ان حد يحط ايده عليها


نجمه بجديه. مالك يا مصطفى؟


مصطفى بحزن. انا اسف يا نجمه عارفه انا عمري ما كنت بحاول أقرب منك انتي وزهره الله يرحمها. كنت كتير باجي عليكم بس مش لاني بكر"هك لا والله ربنا يعلم حبي وخوفي عليكم لكن عارفه يعني ايه واحده تيجي تسرق ابوكي من امك وتمو"تها بحسرتها كنت دايما شايفكم أعدائي بس والله كنت بخاف عليكم. لما زهره ما"تت حسيت انها اخدت حته من روحي. بفتكر اد ايه كانت عنيده و اد ايه جميله من جواها وعندها ثقه في نفسها وفي لحظه مبقتش موجوده


نجمه دموعها نزلت. بس احنا مالناش ذنب في مو"ت والدتك وانت عارف اد ايه بابا كان بيحب والدتك و لما اتجوز جهاد مقعدش معها فتره طويله وطلقها مش ذنب حد انها كانت حامل فيا انا وزهره


مصطفى. انا عارف يا نجمه والله بس دايما كان عقلي وقلبي رفضين انهم يتقبلوا الحقيقه دي انا بجد اسف


نجمه بحب. احنا اخوات يا مصطفى وكلنا بتغلط وربنا يعلم اني بحبك اوي ومسامحاك من قبل حتى ما تتكلم


مصطفى بضحكه عاليه. على فكره شمس واقف برا على الباب


زهره. هههه تاب وطي صوتك بدل ما يدخل يقت"لنا


مصطفى. انا هطلع اسلم عليهم وامشي


نجمه بخبث. تسلم عليهم ولا على فيروز


مصطفى بمرح . بنت احترم نفسك وانتي بتكلمي اخوكي الكبير


مصطفى خرج وشمس دخل وعيونه كلها غضب وغيره وهو شايفها بتمسح دموعها


قعد اصادها وفصل باصص ليها


نجمه. شم

بدون مقدمات وبمقاطعه مسك وجهها بيديه وظل يطبع قب"لات في كل انش بوجهها كأنه يريد أن يمحي إثر قبلا"ت أخيها البريئه

ويطبع قب"له عني"فه على شفتيها لدرجه انه حس بطعم الد"ماء  يعبر عن غضبه وغيرته و يعلن لها انها ملكيه خاصه


نجمه بقيت تعيط وبتضر"به في صدره بعد عنها لما حس بطعم دموعها وشافها بتعيط وهي انكمشت على نفسها بخوف لأول مره


شمس بسرعه. نجمه انا اسف مكنش اصدي انا بجد اسف.


نجمه بدموع وهي حطه ايديها على شفايفها. انت وحش


شمس بحزن . انا اسف مكنش اصدي اوجعك انا بجد اسف وواعدك مش هقربلك تاني بس اهدي وصدقيني هعملك اللي انتي عايزاه حتى لو عايزه تطلقي او انا ممكن اسافر ومش هتشوفي وشي تاني غير لما تكبري وتقدري تحددي انتي عايزه ايه


نجمه بخوف وصدمه. هتطلقني يا شمس


شمس بوجع وهو شايف دموعها. عشان ماذكيش


نجمه. عايز تسبني


شمس. مش هقدر اتحكم في نفسي يا نجمه وانتي طول الوقت بتختبري قوه تحملي


نجمه بدموع . خالص انا اسفه متزعلش مني ومتمشيش انت وعدتني تفضل معايا


شمس بصلها بغضب من نفسه بسبب اللي قاله 


راح حضنها واتكلم بحزن. انا اللي اسف يا نجمه اسف اني وجعتك اسف بس مقدرتش اتحمل اشوف حد غيري قريب منك


نجمه بهدوء. لازم تبقى عارفه ان مهما حصل اني بحبك انت وبس


شمس. نامي يا نجمه انتي تعبانه


نجمه بطفوليه. احكيلي قصه من القصص اللي انت بتحكيها


شمس. هحكيلك قصه سيدنا ابراهم ونا"ر النمرود.

سيدنا إبراهيم عليه السلام اتولد في مدينه بابل في العراق وقتها الناس كانوا بيعبدوا الاصنا"م وكان ابوه  بيصنع الاصنا"م ويعبده ويديها اسم معين

سيدنا إبراهيم كان بيحس بالضيق من ضلا"ل قومه. وفضل يحاول يوصل لمعرفه مين خالق الكون دا كله ربنا هداه الي الحق وزرقه النبوه

بدا سيدنا إبراهيم في نشر الدعوه. دعا ابوه للدخول في دين الله وعباده وحده لا شريك له وانه يترك عباده الاصنا"م لكن اباه غضب ورفض الدعوه وقام بطرد سيدنا إبراهيم من بيته. سيدنا إبراهيم فضل يدعو الناس الي عباده الله واحد أحد فرفضوا دعوته. فاقسم ان يحطم الاصنا"م دي

في يوم خرج الناس كلهم للعيد سيدنا إبراهيم راح المعبد وفضل حطم كل التماثيل دي الا اكبرهم وبعد كدا الناس رجعت لقوا كل الأصنا"م متك"سره الا اكبر تمثال فطبعا غضبوا وفضلوا يسالوا مين اللي ممكن يعمل كدا لحد ما عرفوا انه سيدنا إبراهيم فارسلوا شخص ليه وهو جيه معهم. وقال كيف تعبدون صنا"ما لا تنفع ولا تضر حتى انها لا تستطيع الدفاع عن نفسها


قومه قرروا ينت"قموا من إبراهيم عليه السلام عشان ينصروا الهتهم فاقدوا نا"ر كبيره عاليه والقوه بها مقيد ولكن امر الله كان نفذ بأن تكون التا"ر برد وسلامه عليه وأخرجه الله منها سلاما. الناس بعضهم أمنوا بيه بسبب المعجزه دي. كان في ملك ظالم اسمه النمرود


نجمه بمقاطع ونوم. فضل اد جوا النا"ر؟


شمس. الفقهاء اتحيروا في اجابه السؤال دا واختلفت الاراء لانها معجزه ودليل عظيم على حفظ الله ورعايته لسيدنا ابراهيم الا ان معظهم قالوا تلات ايام ب لياليه لكن سيدنا إبراهيم كان  قضى المده دي في رعايه الله حيث يقال ان جبريل عليه السلام كان ينزل على ابراهيم ويأتي بأمر الله بكل مالذ وطاب من ماكولات وفاكهه الجنه


شمس حس بنجمه ارخت جسمها وانفاسها انتظمت عرف انها نامت فضل يرتب على شعرها ويفكر هو المفروض يعمل ايه اتنهد بضيق ونام في اانهايه


في الثرايا

فتحيه. انا قلقانه اوي يا فيروز

فيروز. ليه يا ماما اصدك عشان زين

فتحيه. لا سوزان بنت خالتك جايه الصعيد كمان اسبوع


فيروز بانتباه. سوزان استر يارب ماما


فتحيه. نعم يا حبيبه قلبي


فيروز. هي سوزان ممكن تكون لسه بتفكر في شمس


فتحيه. ولا يا بتي ما انا عارفه انتي عارفه سوزان طول عمرها عنيها عليه واحنا كنا مصدقنا انها سفرت وبعدت اهي دلوقتي راجعه انا خايفه تعمل حاجه توقع بين نجمه وشمس


فيروز. إن شاء الله خير يا ماما وبعدين دي برا مصر بقالها حوالي اربع سنين يعني اكيد نسيته


فتحيه. قلبي بيقولي ان مجيتها دي وراها حاجه ربنا يستر


.................

عدا اسبوع على إلا بطال

عند زين

زين لنفسه. روحتي فين يا عائشه مش معقول بقالك اسبوع مختفيه ومفيش إثر ليكي من آخر مره كنا سوا ياتري ايه اللي حصل لازم اعرف مكانك

بعد شويه الجرس رن

زين راح يفتح وبيرفع راسه اتصدم ووقف ساكت


زهره بابتسامه جانبيه ساخره. مش هتقولي اتفضلي ولا ايه يا زيزو


زين بصدمه. ازاي


زهره بضحكه فيها لذه. يااهه دي حكايه طويللللههه اوي تحب تسمعها يا زوجي العزيز وكمان حكاية عائش


زين بص على ايديها كانت ماسكه حاجه خليته يتصدم

زين بصدمه قويه. معقول 


بارت طويل اهوه


(١٦)(كشف حقيقه مو"ت زهره)

زهره بضحكه ساخره. ايه مفيش اتفضلي ولا ايه يا زيزو ولا انا مش مرحب بيا في بيت جوزي اللي خطب بعد وفاتي باسبوعين صحيح قولي يا زين مرتاح؟ مبسوط مع عائشه؟

وبصت على الدبله اللي في ايديه جانب دبلتهم زين حط ايديه في جيبه

زين بفرحه رغم صدمته. انتي ازاي عايشه اومال كل اللي حصل دا ايه


زهره بوجع. قولي يا زين حبيت مين اكتر انا ولا عائشه


زين بصدمه اكبر.  انتي وعائشه واحد


زهره دمعه من عنيها نزلت. قولي يا زين حسيت بايه بعد مو"تي؟ وبعد اختفاء عائشه؟


زين بحده. انا عايز افهم معنى كلمك. انتي ازاي عايشه وازاي قدرتي تعملي كل دا


زهره بضحكه سخريه . فاكر اخر يوم كنت معاك على البحر قلتلك ايه؟ هيجي يوم وتندم على عملته وان البنت اللي عندها ١٥سنه هتعلمك الأدب وان الله حق


زين. انتي معقول بالقس"وه دي


زهره. وانت لما اعت"ديت عليا مكنتش قا"سي. مكنتش بلا قلب. انت اخر واحد تتكلم عن القس"وه. انت خليتني اكر"هك واكر"ه نفسي. واكر"ه مصطفى اللي جوزني ليك. واكر"ه فيروز عشان لولا ان مصطفي عايز يتجوز فيروز مكنش انا وانت اتقبلنا. خليتني اتفق مع اكتر ست كر"هتها في حياتي. الست اللي رمتني وانا عيله صغيره وضحت ببنتها. كنت مقه"وره منك لدرجه اني عملت حاجات عمري ما هسامح نفسي على اني عملتها

كانت بتتكلم ودموعها على خدها وقلبها وجعها


زين. تاب سيبك مني. انا موافق اني شيط"ان. لكن اختك اللي كانت بتمو"ت كل لحظه لدرجه انها قعدت اسبوعين فاقده النطق مهنتش عليكي


زهره. انت السبب طريقتك. شهو"اتك هما السبب في كل دا يا زين. قولي بقى ايه رايك فيا؟ مش استحق جايزه نوبل في الذكاء


زين. انا لحد دلوقتي مش فاهم حاجة

زهره. هشفق عليك واحكيلك

اخر يوم ليا هنا قررت وقتها اني ابعد فكلمت جهاد هانم امي وروحتلها و حكيتلها على كل حاجه وفقت انها تساعدني هي وابن جوزها اللي اسمه مدحت فكان لازم نتحرك بسرعه عملنا حكايه الحادثه دي كانت حاجه كدا  فيك ولما روحتوا المستشفى الدكتور كان مديني حقنه بتوقف نبض القلب وانتم شوفتوا جث"تي وقتها وصدقت ا اني مو"ت والجثه اللي دفنتوها كانت جث"ه بنت مشو"هه محدش قدر يتعرف عليها

عد اسبوعين وقررت اظهرلك كنت عايزه اكمل انتقا"مي ظهرت بشخصيه عائشه


زين. تاب. الصوت و شكلك


زهره. ماسك ومكياج وبعدين انا مكنتش محتاجه غير في أول كم يوم لما تتأكد اني مش زهره خصوصا انك كنت بتشوفي من وراء النقاب و  بخصوص الصوت فدا حاجه كدا بشربها بتخلي صوتي ارفع والفيلا اللي جانبك دي خليت جهاد تاجرها لمده شهر اللي فضلت فيه معاك كنت بعمل كل حاجه عشان الفت انتباهك واول مره لما كنا شوفتك على البحر وبعد كدا الشباب اللي كانوا بيضايقوني . كانوا تبعي كان غرضي اخليك تلتفت ليا وتوقع في حبي كل حاجه كانت متظبطه ب الملي وانت وقعت وبعد كدا قررت انسحب بهدوء عشان تبقى مش عارف تعمل ايه وتحس بالوجع انك ضيعت مراتك والبنت اللي حبيتها. قولي بقى حاسس بايه


زين بصدمه. كل دا عملتيه عشان تحسبيني على غلطه واحده. دا انا اتد"مرت بسببك كنت بفضل اشرب وأفضل ابكي. كنت موجوع وحاسس بالذنب. كنت بفضل قاعد في نفس مكانك افتكر اد ايه انا كنت اناني معاكي بس انتي طلعتي شيطا"نه. اختك هانت عليكي دي كانت بتمو"ت انتي فعلا قدرتي توجعيني اول مره لما فبركتي حكايه مو"تك وتاني مره لما مثلتي انك عائشه ودخلتي حياتي وخلتيني احبك والتالته دلوقتي يا زهره بس هو سؤال واحد طول الشهر اللي كنتي فيه عائشه محستيش اني بحبك بجد اي كان اسمك زهره او عائشه محستيش اني حاسس انكم واحد


زهره بصتله وسكتت  ودقات قلبها بقيت سريعه لدرجه انها بقيت مسموعه وهو فضل يبص لها ومستني اجابتها


زهره لنفسها. الشهر دا غير حاجات كتير اوي يا زين جايز خلني اعرفك اكتر واتعلق بيك جايز عشان كدا رجعت النهارده ومستحملتش اني اشوفك بتتعذ"ب اكتر من كدا بس انت جرحتني انت اللي وصلتني للمرحله دي انا عارفه ان طريقتي معاك كانت غلط ومكنش ينفع اكلامك بالطريقه دي بس انا اللي جوايا كانت مجرد طفله عنيده ملهاش في المحن ولا تزويق الكلام كنت محتاجك تسمعني وتفهمني كنت محتاجك تعرف ان دي مجرد طفله انت ك"سرها اوي ووجعتها بس الطفله دي اتعلمت متجيش على كرامتها ايا يكن


زهره. طلقني يا زين دلوقتي انا اقدر اطلب الطلاق وانا مرتاحه لاني رديت كرامتي اللي انت بدلتها وك"سره قلبي 


زين بابتسامه خبيثه. إطلاقك اااممم على جث"تك انك تطلعي من ذمتي


زهره بحده خارجيا لكن احساس مختلف. اصدك ايه


زين بقوه شدها من وسطها وقب"لها بع"نف شديد يعبر عن اشتياقه لها وغضبه ومشاعر لم يختبرها من قبل و لكن تلك المره يق"بلها بحب لتتحول الي قب"له رقيقه هادئه يعبر بها عن حبه واشتياقه لغرورها . ليشعر باستجابتها لأول مره لكن فجأه زقته بقوه و ضر"بته بالقلم 

..........

في الصعيد

فتحيه وفيروز ونجمه قعدين سوا


فتحيه. نجمه بتحبي شمس؟ 

نجمه بخجل. نعم

فيروز. مش وقته. بتحبيه ولا لاء؟ يعني عايزه تحفظي عليه وعلى بيتك ولا؟


نجمه. انا مش فاهمه حاجه. في ايه؟


فيروز. بصي يا نجمه انتي عارفه شمس صح. وعارفه انه مالوش في الغلط


نجمه بابتسامه هاديه. ايوه عارفه بس مش فاهمه حاجه.


فتحيه. اوصره يا بنتي خالي بالك على جوزك الفتره الجايه واوعي اي حد يوقع بينكم


نجمه. بس انا واثقه فيه ومفيش حد يقدر يوقع بينا


فيروز. نجمه ما تيجي نقعد في الجنينه ونتكلم سوا شويه


نجمه. اوكي

الاتنين طلعوا وقعدوا على المرجيحة


نجمه. فيرو

فيروز. نعم

نجمه. فيروز هو انتي بتحبي مصطفي؟


فيروز بابتسامه جميله. بصي يا نجمه انا اول مره شوفت مصطفى من سنتين كنت في آخر يوم في امتحانات اولي ثانوي وقتها كنت خارجه من المدرسه وقتها مصطفى كان سايق عربيته بسرعه وكأن في بركه وحل وهو عد بسرعه وقتها هدومي اتبهدلت وفضلت ازعق لقيته رجع ونزل من عربيته و اعتذرلي وقتها شوفت فيه جنتل مان والغريب اني كنت بفكر فيه بطريقه غريبه و دا كان بيضايقني وقتها انا كنت في سنك وانتي فاهمه يعني ايه معنى كلامي عدت الايام ورجعت للمدرسه كنت كل يوم اشوفه وهو  راجع بعربيته وكنت غصب عني افضل ابص عليه وقلبي يدق بسرعه اوي واحس اني مش عارف اتحكم في نفسي و عدت الايام ولقيت مصطفى جاي يتقدملي وقتها بابا أصر انه يجوزك لشمس وزهره لزين عشان يوافق على جوازي من مصطفى بس منكرش اني معجبه بيه وبس وبصراحه احترمت انه جيه البيت من بابه المهم دلوقتي انتي وشمس


نجمه. هو في ايه انا مش فاهمه؟


فيروز. بصي يا نجمه سوزان بنت خالتي جايه الصعيد النهارده وهي بصراحه طول عمرها كانت معجبه بشمس وبتحبه


نجمه قامت وقفت اصادها واتكلم بجديه. وبعدين هي ناويه على ايه بقى ان شاء الله


فيروز. اهدي يا بنتي انا مش اصدي حاجه انا بس بنبهك عشان اللي ممكن تعمله وبعدين احنا مش عارفين إذ كانت لسه بتحبه ولا لاء لان الموضوع دا فات عليه اربع سنين بس بصراحه سوزان مبتتغيرش بسهوله


نجمه بعصبيه. تبقى تفكر بس تقرب منه وساعتها ورب الكعبه اجيبها من شعرها. هي حلوه؟


فيروز بضحكه. هي حلوه وملفوفه الصراحه. حلوه اوي


نجمه. فيروز متغظنيش بدل ما اجيبك من شعرك


فيروز. اول مره اشوفك بتغيري


نجمه وشها احمر ومبقتش عارفه ترد


فيروز بعقلانيه. شوفي يا نجمه شمس مهما ان كانت اللي ادامه جميله هو عمره ما هيبص ليها مدام مش حلاله هو يمكن يعملها حلو بس زي ما بيعملني كدا اخته. ومتزعليش اوي كدا انتي كمان جميله اوي وغير كدا انتي مراته وحبيبته

فأنا بس عايزاكي تكوني واثقه من نفسك لأنها اكيد هحاول تضايقك و لو هي ادلعت عليه انتي كمان ادلعي هو انا اللي هقولك دا انتي مراته يا بت


نجمه. تاب اسكتي بقى وتعالي ندخل


..........

عند زين

زين بخبث. شكلك هتتعبيني معاكي


زهره بغيظ. انت قليل الادب ومهما عملت مش هتتغير لأنك اصلا زبا"له


زين قام وبقي يمشي في اتجاهها وهي بترجع لورا بخوف من نظراته لحد ما بقيت في الحيطه وبهمس. انتي فعلا غيرتيني يا زهره خلتيني احبك واقع في غرامك


زهره بدموع. طلقني يا زين حرام عليك بقى طلقني انا تعبت وزهقت من اللعبه دي انا وانت مننفعش لبعض ماحنش شبه بعض لا في طبيعتنا ولا في مبادانا وغير كدا فرق السن بينا

وانا مش هقدر اكمل معك لأن كل ما بتقرب بفتكر اللي حصل وببقي عايزه اك"سر نفوخك و او"لع فيك


زين بحنان مسح دموعها وحضنها وهي فضلت تعيط. انا اسف بس اللي عملتيه دا كله غلط يا زهره ولو عشان فرق السن انا مش كبير اوي كدا واللي بينا عشر سنين اوعدك مش هقربلك بس كفايه كل اللي حصل وتعالي نرجع سوا الصعيد ونحاول ننسى اللي فات لان انتي كمان غلطي في حاجات كتير و فعلا اكدتيلي ان كرامتك أغلى من اي شي وانا اوعدك مش هاجي عليكي تاني


زهره وهي لسه في حضنه. طلقني يا زين


زين بعصبيه. قسما بالله لو جيبني سيره الطلاق دي تاني لاك"سر دماغك يا زهره واخرس خالص وياله عشان هنرجع الصعيد دلوقتي حالا


زهره بزعيق. متزعقليش انت فاهم


زين. بت انتي اتكلمي عدل


زهره. ليه شايفني معوجه ولا ايه


زين. لسانك عايز قط"عه


زهره. إن كان عجبك


زين بجديه. ياله بينا هطلع اجهز حاجتي ونرجع وربنا يستر


زهره راحت قعدت على إلانتريه وهي مش عارفه المفروض تعمل ايه بس القلب قال كلمته وأنهى الصر"اع لكن اللي جاي مش سهل


بعد ساعه طويله في قصر الانصاري

زين وزهره دخلين سوا الكل مستغرب مين اللي معه دي لان زهره منقبه اصلا

مكنش في غير نجمه وشمس وفيروز وفتحيه وسليم كانوا في المحطه بيجيبوا سوزان بنفسهم 


زين. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


نجمه وشمس وفيروز. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته


وقاموا يسلموا

نجمه بصت لزهره وقلبها بيدق بسرعه حطت ايديها على قلبها ودموعها نزلت

وبقيت ترجع لورا وبتعيط


زهره شالت النقاب والكل اتصدموا


نجمه  بقيت تهزا راسها يمين وشمال وهي مش مصدقه


نجمه بدموع. ازاي؟انطقي ازاي؟ تاب اللي شفتها في المستشفي دي تبقي مين؟ وراحت علي شمس

نجمه بهستريه. ازاي انا شوفتها كانت ما"تت


زهره دموعها نزلت. نجمه انا اسفه بس


نجمه. هو ايه اللي بس انا مش فاهمه حاجه


زهره.انا وماما اللي فبركنا الحكايه ذي كلها عشان كنت مخنو"قه من اللي زين عمله كنت تعبانه ومش مستحمله


نجمه بصدمه ووجع ودموع وصوت عالي . تاب وانا وبعدين من أمتي وجهاد تبقى امنا معقول انتي اللي عملتي كل دا من غير ما تفكري فيا امشي مش عايزه اشوفك يا زهره اطلع برا ارجعيلها انا بكر"هك حرام عليكي والله اللي عملتيه فيا دا حرام انا كنت بمو"ت بس دلوقتي اتأكدت ان محدش كان عايزني بابا زمان سبني لجهاد اللي كانت عايزني تبعي لمدحت وبعد كدا لما مالقيتش مني رجا رجعتني لبابا ومصطفى كمان وانتي انا مش عايزه حد معايا حراَم عليكم اللي بتعملوا فيا انا عملتلك ايه لدا كله انا تعبت والله تعبت مش قادره استحمل كدام كلكم مش عايزني بلاش تاذ"وني انا مش عايزه اشوف حد فيكم

قالت كلمتها وهي بتقع و اغمى عليها

شمس بسرعه شالها وطلع لاوضتهم وبص لزهره بنظره نا"ريه


زهره بسرعه كانت طلعه وراهم.

زين.زهره مينفعش دلوقتي سيبيها مش هترض تكلمك


فيروز. ليه كل دا يا زهره هو ايه اللي حصل في اسكندرية ليه محدش عايز يفهمني حاجه


زهره بصت لفيروز وبعدين طلعت اوضتها


(١٧)

شمس قاعد جانب نجمه وهو متضايق عشانها واحساسها بأن الكل مش عايزها

شمس لنفسه. ازاي تفكري كدا يا نجمه؟مين قال اني مش رايدك ان بتمنى الايام تعدي بسرعه عشان تكوني ملكي لوحدي انا مجرد وجودك معايا بيديني سبب اني اعيش عشانه. سبحان من خلني احبك عارف انك موجوعه بس انتي مش لوحدك انا معاكي ومش قادر ابعد عنك انتي مخلينا افضل احبك واتمنكي كل لحظه واتمنى اشيل ولادي منك عارف انك زعلانه بس انا كمان قلبي موجوع وانا شايفك كدا يارب احفظها نفس اكون انا بدلك واخد كل زعلاك وانتي تكوني سعيده لكن ثواني كدا مين مدحت اللي قولتي ان امك كانت عايزه تبيعك ليه.


........ 

عند زين

زهره فضلت تعيط عشان اللي عملته وأنها محكتش لنجمه قاعده وضمه نفسها وبتبكي

زين دخل لقها بتعيط اتضايق وراح قعد جانبها وحضناه وهي بقيت تعيط


زهره. انا مكنش اصدي

زين. غلط يا زهره كل اللي عملتيه دا غلط


زهره بسرعه زقته. كل دا بسببك انا بكر"هك يا زين بكر"هك طلقني يااخي بقى مش عايزاك


زين بحده. بت انتي انا عديت لك كل اللي عملتيه عشان عارف انك كنت موجوعه لكن تعلى صوتك عليا قسما عظما اد"فنك حيه دي عيشه بقىت تقر"ف

سابها وخرج وهو في قمه عصبيته


في الثرايا

بيدخل بنتين شكلهم غريب مع فتحيه وسليم

سليم بحده. ايه اللي انتي لابسه دا يا بنت المنصوري


سوزان وهي بتدور بعنيها على شمس. في ايه يا جوز خالتي ما هو دا لابسي طول الوقت وبعدين دي الموضه


سليم بغضب. بجي جله الحياء دي موضه أعوذ بالله من تفكيرك


سوزان. اومال شمس فين يا خالتي؟ مجاش يسلم عليا


فتحيه بحده وغيظ. يعني هيكون فين اكيد مع مراته. ماهو عريس جديد وانت فاهمه بقى يا بتي


سوزان بغضب بتحاول تداريه. اه طبعا ربنا يهنيهم


ساره صاحبتها. الصعيد حلوه اوي يا طنط والبلد شكلها جميل اوي


فتحيه. البلد جميله عشان اهلها جميله وقلوبهم نضيفه


فيروز بحذر. ماما بابا زهره وزين رجعوا من اسكندريه من يجي ساعه


سليم باستغراب . زهره الله يرحمها يا بتي


فيروز بهدوء. لا ماهي طلعت عايشه


فتحيه. بتجولي ايه يا فيروز


زين وهو نازل مع علي السلم. بتقول ان مراتي عايشه وفوق في اوضتها


سليم. ازاي يا ولدي واللي د"فنها دي تبقي مين


زين. زهره لما عملت الحادثه ما"متش لكنهم افتكرها ما"تت كانت مشكله في نبض القلب واللي د"فنها دي جث"ه بنت مشو"هه محدش قدر يتعرف عليها وزهره بسبب الحادثه جالها فقدان في الذاكره واداره المستشفى بلغوني انها لسه عايشه وان دا غلط حصل من عندهم وانا روحت و كنت معها الفتره اللي فاتت دي لحد ما افتكرت كل حاجه وجيبها وجيت وهي طلعت ترتاح


سليم. تاب ليه ما تصلتش وقالت إنها لسه عايشه


زين. بصراحه يابوي انشغلت معها وخصوصا ان حالتها كانت صعبه مكنتش قادر اتكلم مع حد


سليم. الحمد لله يا ابني وانت سيبها لوحدها ليه خليك وياها


زين. هي نايمه دلوقتي سيبتها ترتاح


فيروز بصتله باستغراب وهو شاورلها بمعنى تسكت


سوزان. ازايك يا زيزو


زين. الحمد لله


ساره باعجاب. مش تعرفينا ولا ايه يا سوزي


سوزان. اعرفك يا ستي دا زين دنجوان العيله


زين بجديه وضيق. بعد اذنكم


سليم. على فين يا زين


زين. هطلع على الشركه انا بقالي فتره طويله بعيد ور"امي الحمل كله على شمس هاروح اشوف الدنيا ماشيه ازاي هناك


فتحيه. ربنا يبارك فيكم يا ولادي


سوزان. اوضتي جاهزه يا خالتي


فتحيه. ايوه يا بتي واوضه الضيوف جاهزه لصحبتك


ساره. لا مفيش دا انا وسوزي متعودين نقعد سوا وبصراحه انا بنفضل نرغي طول الليل فبنفضل في نفس الاوضه


فتحيه. اللي يريحك يا بتي

اتفضلوا


في اوضه سوزان

قاعده تتحرك في الاوضه بغضب

ساره. اهدي يا بنتي في ايه


سوزان بغيره. مش قادره يا ساره نفسي اروح اك"سر باب الاوضه وادخل اجيب البت دي من شعرها


ساره. ليه دا كله


سوزان. بحبه يا ساره بحبه هو الوحيد اللي بحسه كدا را"جل بمعنى الكلمه طول عمري كنت بتمنه وهو ولا شايفني وفي الاخر يروح يتجوز بت عندها ١٦ سنه مش قادره هامو"ت


ساره. وأخوه دا ايه نظامه


سوزان بنص عين. ايه دا معقول إعجاب


ساره. معرفش بس هو شاكله مختلف عن كل اللي عرفتهم وتقيل في نفسه


سوزان بضحكه مايعه. لو على زين سهله زين ممكن تجيبي رجله إنما شمس لا


ساره. وناويه على ايه للبت مراته دي


سوزان. ناويه اعلمها ان الله حق وانا مش بسيب حاجه تخصني وشمس دا بتاعي لوحدي


ساره. بس خالي بالك وانتي بتعلميها الأدب تخسريه يا حلو


سوزان. متخافيش عليا دا انا استاذه ورئيسه قسم بس دلوقتي عايزه أعرف طبيعه علاقتهم ايه يعني هو متجوزه عادي ولا بيحبها


ساره. بكرا نعرف

......... 

في اوضه شمس

نجمه بتصحي وكان في إثر دموعها على خدها


شمس بابتسامه جميله. انتي كويسه دلوقتي


نجمه بحزن. شمس ممكن تسيبني لوحدي لو سمحت عايزه اقعد لوحدي ممكن


شمس. لا مش ممكن وبعدين دي اوضتي انا كمان ولا نسيتي


نجمه. انا مش عايزه اشوف حد يا شمس لو سمحت


شمس. حتى انا


نجمه بوجع. كلكم بتاذ"وني اولكم امي واختي واخويا ومش هستني لما انت كمان تو"جعني زيهم


شمس. تصدقي اني ممكن اوجعك


نجمه بدموع. مكنتش أصدق ان زهره توجعني والضر"به جيت منها انا خايفه ومش قادره أصدق حد


شمس. لازم تصدقيني يا نجمه لاني عمري ما اتمنلك غير انك تكوني بخير


نجمه وهي بتسند راسها على صدره. خايفه يا شمس خايفه اوي حاسه اني مش فيا حاجه حلوه عشان اي حد يفضل متمسك بيا كلهم باعوني


شمس. بس انتي جميله فعلا يا نجمه انتي الحاجه الحلوه في حياتي


نجمه. مش هيجي يوم تظلمني


شمس. اوعدك عمري ما اجي عليكي


نجمه. احكيلي قصه


شمس بضحكه ساحره. ماشي يا ستي هحكيلك قصه سيدنا موسي والخضر

كان يا مكان مايحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاه والسلام


عليه افضل الصلاة والسلام


في سابق العصر والاوان

وقف سيدنا موسى في قومه من بني إسرا"ئيل خطيب فسالوه مين هو  اعلم من في  الارض

فقال لهم انه اعلم من في الأرض


فربنا عاتبه لانه مارجعش الفضل لله. وأخبره _سبحانه وتعالي_

 ان في رجل صالح هو أعلم منه في مجمع البحرين


فسأل موسى ربنا ازاي يوصل لهذا الرجل.


فربنا أمره ان يخرج وياخد معه حوتا ويجعله بمكتل وفي المكان اللي هيفقد فيه الحوت هيكون الرجل الصالح موجود


فانطلق موسي عليه السلام اخد معه فتاه يوشع بن نون والحوت ولما وصل لصخره غلبهم النوم وناموا  فخرج الحوت من المكتل وهرب الي البحر بعد ما شرب من عين ماء العين دا تُسمى عين الحياه رُدت الروح للحوت فهرب للبحر  والدليل على كدا


قول سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام


(وفي اصل الصخره. عين يقال لها:الحياه لايصيب من مائها شي الا حيي، فاصاب الحوت من ماء تلك العين فتحرك وانسل من المكتل)

الله سبحانه وتعالي منع جريان الماء في المكان اللي هرب فيه الحوت عشان موسي عليه السلام ميفقدش اثره، لما  موسى عليه السلام صحي تابع مسيره بدون ميتفقد  الحوت قال _تعالي_


بسم الله الرحمن الرحيم

(وإذ قال موسى لفتاه لا ابرح حتى أبلغ مجمع البحرين أو أمضى حقبا* فلما بلغ مجمع بينهما نسيا حوتهما فاتخذ سبيله في البحر سربا)


 فلما تعدي المكان اللي ربنا عز وجل أمره ان يصل  اليه حسي بالتعب والجوع فطلب من فتاه الاكل. فتذكر فتاه ان يخبره بموضوع هروب الحوت لما كانوا عند الصخره ونسيانه دا مكنش الا من الشيطا"ن قال تعالي


(فلما جاوزه قال لفتاه اتنا غداءنا لقد لقينا من سفرنا هذا نصبا*قال أرأيت إذ أوينا الي الصخره فإني نسيت الحوت وماأنسانيه الا الشيطان أن أذكره واتخذ سبيله في البحر عجبا)


فرجع للمكان اللي فقد فيه الحوت فوجد العبد الصالح هناك

قال _تعالي_

(ذلك ما كنا نبغ فارتد على آثارهما قصصا* فوجد عبدًا من عبادنا آتيناه  رحمه من عندنا وعلمناه من لدنا علما)


سلم موسى _عليه السلام_ عليه وعرف عن نفسه وقاله ان جايله  ليعلمه؛ فعرفه العبد الصالح وهو الخضر وأخبره بأن الله _تعالي_ قد اطلع كل منهما على علم لا يعلمه الاخر فما كانت حكمته معلومه لأحدهم بس مش هتكون كدا للنهايه

قال _تعالي_

(قال له موسى هل اتبعك على أن تعلمن مما عُلمت رشدا *قال لن تستطيع معي صبرا*وكيف تصبر على ما لم تحط به خبرا)


الا ان موسى عليه السلام اصر على صحبته وأخبره بأنه لن يخالف امره؛ فوافق الخضر بشرط أن موسي عليه السلام ميسالش عن حاجه لحد ما يبين له كل حاجه


قال تعالي

(قال ستجدني إن شاء الله صابر ولا اعصي لك امر*قال فإن اتبعتني فلا تسألني عن شي حتى أحدث لك منه ذكرا) فبدوا مسيرتهم على ساحل البحر فمرت بهم سفينه


اللي في السفينه عرفوا انه الخضر؛ فاخدوا موسى عليه السلام والخضر معهم دون اجره


موسى اتفاجات بأن الخضر قام بقت"لع احد الواح السفينه فانكر فعلته اللي متتنسبش مع رد الإحسان اللي قدمه اهل السفيه ليهم


قال تعالي

(فانطلقا حتى إذ ركبا في السفينه خر"قها قال اخر"قتها لتغر"ق اهلها لقد جئت شيئا إمرا)


الخضر معملش حاجه غير انه فكره بالشرط فاعتذر موسي له و السبب انه نسي


قال تعالي

(قال ألم اقل لك انك لن تستطيع معي صبرا*قال لاتوخذني بما نسيت ولا ترهقني من أمري عسرا)


وقتها وقف عصفور على طرف السفينه وكان عايز يشرب من ماء البحر فنقر منه نقره

الخضر شبه علمه هو علم موسى عليه السلام مقارنه بعلم الله بمقدار المايه اللي شربها العصفور من البحر


فقد قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

(فجاء عصفور فوقف على حرف السفينه فنقر في البحر نقرة؛ فقال الخضر ما علمي وعلمك من علم الله الا مثل ما نقص العصفور من هذا البحر)


نزلوا من السفينه و مشيوا علي الساحل الخضر شاف غلام بيلعب مع صحبه فامسك برأس الغلام فاقت"لعها فقت"له

قال تعالي

(قال اق"تلت نفسا زكيه بغير نفس لقد جئت شيئا نكرا )


الخضر ذكره بالشرط فاعتذر موسى وقاله لو اعترض مره تانيه هيسيبك


تابعوا مسيرته لحد ما وصلوا الي قريه اهله رفضوا ضيافتهما ف الخضر شاف  جدار مائلا يوشك على السقوط فعدل ميله اخبره موسى لو انه اخد اجر على فعله لتمكن الاتنين من الحصول على طعام


قال تعالي

(فانطلقا حتى إذا اتيا قريه استطعما أهلها فابوا ان يضيفوهما فوجد فيه جدارا يريد أن ينق"ض فاقامه قال لو شئت لاتخذت عليه أجرا)


فما كان من الخضر الا انه يخبره بلحظه فراقهما


نجمه. بس ليه الخضر عمل كدا ليه اقت"ل الولد وخر"ق السفينه


شمس بابتسامه. قال تعالي

(قال هذا فراق بيني وبينك سانبئك بتاويل ما لم تستطع عليه صبرا)


السفينه والض"رر اللي عمله فيها كان لان في ملك ظا"لم بياخد كل سفينه صالحه من أهلها بالغص"ب عشان كدا عمل فيها خر"ق  ليغض الملك الظا"لم طرفه عنها  وان حصل دا فهم يقدروا بعد كدا يصالحوها


قال تعالي

(اما السفينه فكانت لمساكين يعملون في البحر فاردت ان اعيبها وكان وراءهم ملك ياخذ كل سفينه غصبا)


بالنسبه لق"تل الغلام لانه كان جا"حد بالله وكان ابوه مؤمنين  ويخشي ان يتبعاه في دينه حبا به وحاجه اليه؛ فاراد الله تعالى أن يرزقها بمن هو خير منه دينا وبرا

فقال تعالي

(و اما الغلام فكان ابواه مومنين فخشينا ان يرهقهما طغيا"نا و ك"فرا*فاردنا ان يبدلهما ربهما خيرا منه زكاة واقرب رحما)


والجدار اللي عدل ميله كان تحته كنز ليتيمين يعيشان في المدينه و

 الكنز دا كان دهب زي ما قال عكرمه رضي الله عنه


وقال ابن عباس رضي الله عنه كان ِعلماً


وقال ابو ذر رضي الله عنه انه كان عِلماً مكتوب على لوح من دهب


وأراد الله تعالى أن يحفظه لهما حتي يبلغا ودا بسبب الصلاح اللي ابوهما عليه وفي ذلك دلاله على أن الله تعالى يتكفل بحفظ ذريه العبد الصالح

الخضر انها كلامه بأن كل اللي عمله كان بأمر الله عز وجل


قال تعالي

(وأم الجدار فكان لغلامين يتيمين في المدينه وكان تحته كنز لهما و ابوها صالحا فاراد ربك إن يبلغا اشدهما ويستخرجا كنزهما رحمه ربك  وما فعلته عن أمري ذلك تأويل ما لم تسطع عليه صبرا)


نجمه. تاب سوال


شمس بضحكه زادت وسامته. قولي


نجمه. فين مجمع البحرين دا


شمس. العلماء والفقهاء اختلفوا في تحديد المكان بالظبط بس في بيقول

مكان يلتقي فيه بحر فارس شرقا مع بحر الروم غربا دا قول قتاده وغيره


محمد بن القرظي قال ان مجمع البحرين في المغرب وتحديد عند طنجه


في محمد بن كعب قال في افريقيا


في قول تاني بيقول ان مجمع  البحرين هو بحر الروم اللي هو البحر الأبيض وبحر القلزم يعني البحر الاحمر

المنطقه دي تسمى بالمنطقه التي يلتقيان فيه البحيرات المره وبحيره التمسا"ح

في النهايه في اقوال كتير عن المكان دا بس المهم نكون فهمنا العبره منه يعني مثالا طلب العلم موسى عليه السلام لما عرف ان في شخص اعلم منه قرر يروحله بالرغم ان الموضوع كان شاق

يعلمنا الصبر


نجمه وهي يتسند على صدره. شمس انا بحبك في الله


شمس بابتسامه جميله. أحبك الذي احببتني فيه


شمس بحده. صحيح يا نجمه مين مدحت اللي قالتي عليه دا


نجمه اتوترت وبقيت مش عارفه ترد ووشها جاب الوان

نجمه. دا ابن جوز جهاد ك كان قطعها خبط على الباب 

زين خبط عليه وهو طلع


زين. شمس محتاج اتكلم معاك بخصوص الشغل


شمس. تاب انزل استناني في المكتب وانا جاي وراك


بعد شويه في المكتب

زين بجديه. ازاي تخاطر بكل اللي تملكه في المناقصه دي لو خسرتها هتشهر افلاس الشركات بلاش تهور يا شمس انا معايا كراسه الشروط بس لسه مدرستهاش


شمس بتفكير وجديه. عايز اعرف كل اللي دخلوا المناقصه دي و نتيجه أعمال شركاتهم في الفتره اللي فاتت. الفتره الجايه هتبقى فيها ضغط كبير عايز اجتماع مجلس اداره بكرا و مش عايز اي معلومه تخرج لبرا. انا بنفسي هظبط موضوع كرسه الشروط وهبعتها للشركه في المانيا من الاب توب بتاعي وانا عملت برنامج حمايه من فتره كل اجهزة الشركه بقيت متشفره يعني محدش يقدر يختر"قها بسهوله ولو حصل هيجلنا إنذار بدا


زين. وليه المخاطره دي


شمس. اولا لان دي هتبقى نقله كبيره جدا وهتوصل الشركه بتاعتنا للعالميه والمكاسب اللي هتطلع هتبقى كبيره جدا وفي المقابل شغل كتير جدا


زين. بس لو خسرنها الالتزامات اللي هتبقى علينا هتخلينا مش بس نعلن افلاسنا ويمكن فيها حبس كمان لو مقدرنش نغطي المبالغ اللي علينا


شمس قام وحط ايديه في جيبه بثقه. انت عارفني يا زين عمري ما خسرت مناقصه وشركات الهندسه بتاعتنا هي الأول دوليا بس انا عايزها تبقى عالميا الموضوع في مخاطره كبيره جدا لكن انا هبقي المسئول الأول والأخير عن المعاملات الماليه واي مشكله هتحصل انا اللي هتحمل مسئوليتها متقلقش المهم لازم نجتمع بكرا عشان نشرح الاستراتيجيه اللي هنمشي عليها الفتره الجايه المهم عايز اعرف كل اللي دخلين المناقصه دي وتاريخ شركاتهم وتاريخهم هما نفسهم


زين. انت بدأت فيها؟ 


شمس. انا بدأت فيها من فتره طويله جدا اول ماعرفت انهم هيعملوا المناقصه دي من قبل حتى ما يعلنوا عنها وكمان نهايتها بس طبعا لما كراسه الشروط نزلت حصل شويه تغيرت


زين. تمام يا خويا ربنا يوفقنا


شمس بجديه. زين عايز دماغك معايا الفتره الجايه والمشاكل اللي بينك وبين زهره تنساها مش وقته لان ان تغير بسيطه ممكن يخلينا نتحمل خساير ملهاش اخر


زين. تمام ياخويا تصبح على خير


شمس. وانت من اهله

.......


اللي جاي مفاجآت للكل واللي هيحصل هي امتحان لقوه العلاقات ياترى مين هينجح فيها

رايكم وتوقعاتكم بجد يهمني اوي


(١٨)

كان اللقاء قدر. والقدر ليس صدفه لانه يأتي بترتيب غريب.

احبك في الله.

شمس خالص شغله متأخر قام قفل المكتب وطلع لاوضته وهو طالع خبط في حد

سوزان بابتسامه واسعه. ازايك يا شمس وحشتني


شمس بجديه. سوزان ايه اللي مصحيك لحد دلوقتي


سوزان. كنت عايزه اسلم عليك واشوفك وحشتني اوي يا ابن خالتي


شمس بجديه. مبتشوفيش وحش قوليلي ايه اخبار شغلك في شركه فرنسا


سوزان بتأمل لملامحه الوسيمه. لا انا خالص صفيت شغلي مع شركه فرنسا وزي ما تقول كذا بفكر أسس شركه خاصه بس طبعا مش دلوقتي بعد المناقصه العالميه بعد شهر عشان اقدر اشوف أحوال السوق


شمس بجديه. كويس. ايه رايك تشتغلي معايا لحد ما تظبطي دنياتك انتي مهندسه شاطره وأعتقد انك تقدري تفيدي الشركه وخصوصا الفتره الجايه


سوزان. افهم من كدا انك داخل المناقصه


شمس بابتسامه جانبيه. بالظبط كدا وانتي عارفه المناقصه دي وراها التزامات كتير اوي ملايين وغير كدا الفتره الجايه هتبقى في شغل كتير جدا


سوزان بمكر ودلع. تبقي ما تيجي اعمل فنجانين قهوه ونتكلم شويه احنا بقالنا كتير اوي متكلمناش


شمس بجديه. مش هينفع الوقت اتأخر وغير كدا مقدرش اسيب نجمه لوحدها اكتر من كدا وانا عندي شغل الصبح بدري


سوزان بغيظ. اوكي تصبح على خير


شمس. وانتي من اهله

...........

في اوضه سوزان وساره

ساره. اهدي يا بنتي في ايه فهمني


سوزان بغيظ و غضب. ميقدرش يبعد عن ست نجمه اكتر من كدا حاسه اني عايزه اروح اك"سر باب الاوضه واجيب البت دي وانزل فيها ضر"ب


ساره. هي حلوه


سوزان. معرفش بس اكيد فلاحه غبيه وبت كركو"به وغير كدا بلدي


ساره بمكر. بكرا نعرف ونشوفها بس انا عندي خطه تخلي شمس دا يتجوزك في نفس اللحظه


سوزان بانتباه. ايه


ساره.......

سوزان. ينهار مش فايت تاب لو عرف الحقيقه


ساره بمكر. ايه المشكله مش لازم يفهم انه تمم الموضوع واحنا هنا في الصعيد ومتخافيش انا هعمل هيجه وطبعا ابوه يخليه يتجوزك في نفس الوقت عشان سمعتك


سوزان. دا انتي دماغ بس لازم نستنى يومين كدا عشان تبقى كل حاجه مسبوكه تمام


..........

في اوضه شمس

شمس دخل لقى نجمه نايمه و ضمه نفسها منكمشه بشكل جميل اوي ابتسم ودخل غير هدومه ورجع نام جانبها بصلها وكان وشه في وشها طبع بو"سه خفيفه على شفايفها و شدها لحضنه وهي بقيت تتسحب كل العاده وتدخل لحضنه  حتى تنام على صدره

شمس بصلها وابتسم وراح في النوم

.........

في اوضه زهره

زهره لنفسها بدموع. انا تعبت انا والله مكنش اصدي يا نجمه بس انا كنت موجوعه اوي اوي وحسيت اني مد"بوحه معرفتش افكر انا بقيت بعمل غلطات كتير اوي من غير ما افكر انا تعبت من نفسي وزين كمان تعب مني بس هو كمان سبب في تعبي

ايوه بحبه في المده اللي كنت فيها عائشه عرفته اكتر قربت منه دخلت جواه يمكن دي كانت فرصه عشان اعرفه انا بحبك يا زين بس مش قادره انسى او اتخطى انك ك"سرتني بس خالص انا دلوقتي قدرت ارجع كرامتي بس حاسه اني خسرتك انت ونجمه وانا لايمكن اخسركم


بصيت للساعه واستغربت ان زين لسه مجاش

زهره. اتاخرت اوي يا زين

لابست هدومها ونزلت

...............

في مكتب زين

قاعد أدام الاب توب وادامه ورق كتير ويشتغل بتزكير


زهره خبطت. ممكن ادخل


زين بضيق. ادخلي


زهره شالت النقاب من على وشها. مش هتيجي تنام يا زين الوقت اتاخر


زين بعصبيه. انتي عايزه ايه يا زهره مش قالتي انك قر"فانه مني ومن قربي واديني سيبتلك الاوضه كلها عايزه ايه. لو مش طايقني انا ممكن اطلقك حالا مش انا الراجل اللي اقبل ان واحده تبقى عايشه معايا غصب


زهره بحده ممثله. ولما اغت"صبتني مكنش غصب


زين بزعيق وقام وقف ادامها. اغت"صبتك اغت"صبتك معندكيش غير المبرر دا كل اللي عملتيه كان غلط انا غلطت غلطه واحده وفي المقابل اني غلطتي كتير اوي وانا قولت يا واد سامحها دي برده كانت موجو"عه من اللي انت عملته لما هي عصبيتك وقالت نبدأ صفحه من غير مشاكل لكن لا طبعا حضرتك مصممه انك تخلقي المشاكل و بنفسك قالتي انك مش طايقني ولا عايزانى. جايه ليه دلوقتي؟


زهره بعند ودموع . انت شايف ان الموضوع سهل كدا انا تعمل اللي عملته واسيبك عادي ليه شايف اني غلطت انت كمان غلطت وانت سبب كل اللي حصل انا د"بحتني في اليوم دا وبسبب دا انا بخسر اختي انا بكر"هك يا زين بكر"هك


زين. وعايزه ايه دلوقتي يا زهره؟ عايزه الطلاق انا موافق. انتي


زهره بسرعه. انت مجنون حيو"ان بسهوله كدا بتتخل عني انا بكر"هك وبكر"ه نفسي لاني بحبك


زين بصدمه. بت ايه؟


زهره بدموع. طلقني يا زين ياله


زين بتنهيده طويله شدها لحضنه. انا بحبك اوي يا زهره اليوم اللي مش هتكوني فيه على ذمتي هيكون اسوء وأصعب يوم في حياتي مقدرش اقولك اخر يوم لان حياتي ملك للي خلقها لكن صدقيني هيكون الأسوء انا بحبك


زهره. عشان كدا هتطلقني


زين. بطلي بقى يا بت اومال مين هيزهقني في حياتي ولو على موضوع نجمه فهي طيبه وهتسامحك صدقيني. ممكن اطلب منك طلب


زهره وهي لسه في حضنه. طبعا


زين. تعالي نبدأ صفحه وننسي كل اللي فات اللي انا عملته واللي انتي عملتيه ونبدأ نقطه ومن اول السطر لان اللي حصل غيرني وغيرك يا زهره أدنى فرصه اعرفك واعرف اد ايه قلبك ابيض وجميلة من جواكي


زهره بابتسامه ساحره. لو ظلمتني يوم متلومش غير نفسك


زين بمرح. انت مصيبه

بص لشفايفها الملونه بالأحمر الداكن ويعطيها مظهر مث"ير


زهره لاحظت نظراته وطت راسها بتوتر وخجل كسي وجهها بالون الأحمر وزاد دقات قلبها


زين مسك وشها بايديه وقب"لها بشغف وحنان وهي تتجاوب معه مع جنون عاصفه المشاعر تلك

بعد عنها لما حس بالدموع وتوترها وعرف انها بتفكر في اللي حصل 


زين بفزع. زهره انا اسف والله مش اصدي اوعدك مش هقربلك دلوقتي خالص انا بجد اسف


زهره وهي بتحاول تجمع نفسها. مين قالك اني مش عايزاك تقرب انا بس


زين بتفهم. خالص يا زهره انا فاهم اصدك من غير شرح اوعدك اعملك كل حاجه عشان تعدي اللي حصل دا اوعدك


زهره. تاب مش كفايه شغل كدا وياله بينا عشان تنام


زين . اطلعي نامي انتي يا زهره انا ورايا شغل كتير جدا وغير كدا وفي اجتماع بكرا في الشركه لازم اظبط شويه حاجات


زهره. تاب تشرب قهوه انا مش جايلي نوم


زين. ياريت وتكون مظبوطه


زهره. حالا تكون عندك


زهره عملته قهوه وفضلت قعده اصاده على المكتب لحد ما نامت وزين كان مندمج لحد ملاحظ انها نامت قام شالها وطلع اوضتهم

.................................

                 الصبح

في اوضه نجمه

صحيت ملقتش شمس ومكنش في الاوضه كلها بصت لقيت ورقه جانب السرير مكتوب عليها

... انا خرجت يا قلبي عندي شغل كتير النهارده


قامت واسه داخله تاخد شاور الباب خبط

نجمه. مين

زهره. انا يا نجمه

نجمه بحده. عايزه ايه

زهره. تفتحي يا نجمه احسنلك

نجمه بغيظ. بت تحديني يا بت جهاد


زهره بضحك. انا مقدرش بس افتحي ارجوكي


نجمه مسحت دموعها بسرعه وفتحتلها

زهره كان في دموع على وشها هي كمان

نجمه اول ماشافتها حضنتها وفضلوا يعيطوا

نجمه. ليه يا زهره هنت عليكي تعملي فيا كدا انا معنديش غيرك كنت بمو"ت


زهره. انا كنت بموَ"ت كل يوم زهره مكنتش اقدر استحمل اللي زين عمله مكنتش قادره اعيش مفكرتش كنت مد"بوحه ومحدش حاسس بيا


نجمه. كان ممكن تسامحي او تطلبي الطلاق بدل وجع القلب اللي عملتيه فينا دا صدقيني احنا كلنا تعبنا


زهره. مكنتش اقدر اعيش انتي عارفني عمري ماكنت استحمل اكمل وحد دايس على كرامتي


نجمه. تمام يا زهره انتي حره دي حياتك


زهره. لا يا نجمه انا عرفه اني غلطت غلطات كتير وعارفه اني جيت عليكي منتظره منك تسامحيني


نجمه بابتسامه هاديه. مين قالك اني مش مسامحتك بالعكس انا فرحانه جدا انك عايشه


زهره. خالص صافي يالبن


نجمه باستغلال. في مقابل علبه شوكلاته كبيره


زهره بضحكه جميله. أجمل علبه شوكلاته يا قمر


قاطعهم صوت خبط جامد على الباب


فيروز. نننننجججججمممههه يا نننججمههه


نجمه. ايه في ايه؟


فيروز وهي بننهج. الحمد لله اني لحقتك قبل ما تنزلي


زهره. في ايه


فيروز. سوزان تحت


نجمه. يعني اعمل ايه


فيروز. يللللهههوووييي يا بت الانطباع الأول لازم قوي


نجمه. اعمل ايه بقي


فيروز هرز راسها يمين وشمال وراحت ناحيه اوضه الملابس وفضلت تقلب

فيروز بضحكه خبيثه. اهو دا

كانت ماسكه سلوبت لونها اسود قصيره  وتوب وردي قصير 


نجمه. ماله دا


فيروز. ياله خدش شاور بسرعه والبسيه


نجمه بغيظ. فيروز انا محجبه البس دا وانزل بيه تحت انتي اتجننت ولا ايه


زهره. هو في حد من الرجاله تحت


فيروز. لا كلهم خرجوا ياله بقى يا نجمه وبعد متخافيش شمس محرج على الغفر انه ميدخلوش الثرايا ومفيش غيري انا وانتي و زهره وسوزان والبت صاحبتها واصلا ماما خرجت ويأتي لو حد جيه هنتصرف على طول ياله بقي


نجمه اخدت شاور وطلعت بعد شويه ولابست وحطت لمسات بسيطه جدا من المكياج وفردت شعرها الأصفر مع عيونها الزرقاء كانت شبه الحوريات


فيروز. يلهوي ايه الجمال دا يا بنتي والله انا مش مصدقه انك حقيقه


نجمه. فيروز انا خايفه حد يشوفني كدا


زهره. لا طبعا متخافيش وبعدين انا عرفت انها عنيها على جوزك لازم توريها انه متجوز أجمل واكتر بنت شيك وانه مش محتاج حاجه بعدها


نجمه. اوكي


فيروز. ناويه تعملي ايه


نجمه بابتسامه جميله. هتشوفوا ياله بينا


..........

في الدور الأول

سوزان. نموسيتها كحلي العروسه ولا ايه


ساره. اهدي يا سوزي شويه وتنزل وتعرفي انك احسن اختيار له


بعد شويه بتنزل نجمه وكانت جميله جدا و لابسه متفضل عليها ومبين انه انثي في غايه الجمال


ساره قامت وبصتلها. ايه الجمال دا هي دي معقول دي ولا الحوريه


سوزان بغيظ. وايه اللي هي لابسه دا ولما يشوفوا لبسي يقولوا قله حياء


نجمه بلامباله. هاي

وسابتهم وراحت علي المطبخ

في اغنيه اشتغلت في الثرايا مش بصوت عالي اوي

اغنيه انا طبعي كدا


سوزان وساره راحوا وراها واستخبوا وهي فضلت تتمايل بخص ها وتعمل حركات غظت سوزان جدا


نجمه بتطلع الدقيق وفراوله وبيض وهي يتمايل مع الموسيقى وبجد كانت قمر


سوزان من كتر الغيظ دخلت المطبخ على اساس تعصب نجمه


سوزان. هاي

نجمه هزت راسها وفضلت مركزه  في اللي بتعمله


سوزان بغضب. انتي نجمه


نجمه. وانتي مين بقى؟ سوزي بنت خاله شمس


سوزان بمكر. وحبيبته انتي بقى بالنسبالي ايه


نجمه ضحكت بصوت عالي. ايه دا بجد ااامممم وهمست في ودنها انا ملكه على عرش قلبه اصلا انتي متعرفش شمس واسالي لي حد على عشقه لبنت الشرقاوي


سوزان بغيظ. انتي انتي


وسابته وخرجت وهي هتمو"ت نجمه كانت بتعمل كيكه وبتزينها بالفرواوله وهي بتر"قص بحماس كل دا تحت أنظار سوزي


بعد شويه شمس دخل الثرايا و سمع اغاني شغاله مشي وراء الصوت لحد ما وقف اتصدم

من لابس نجمه وحركاتها ومرونتها في المطبخ ابتسم بخبث و قرب منها


نجمه حست بأيد على خصرها اتفرعت

شمس وهو بيسند راسه على كتفها. هششش ممكن افهم ايه اللي بيحصل


نجمه. شمس انا هو يعني


شمس بحركه سريعه دايرها له وبا"سها بحنان وحب بعدت عنه ووشها بقى لونه احمر تمام

وراحت ناحيه التلاجه لكن لامحت انعكاس سوزي في احد المرايات بسرعه ابتسمت بمكر وبقي تمشي ناحيه شمس بدلع وهو بيرجع لورا اللي هو مش فاهم بقى واقف عند الحيطه نجمه بابتسامه جميله ووقفت على صوابعها وبا"سته اتصدم من حركتها لكنه فهم انها عايزه تضايق حد واتأكد لما شاف سوزي شالها وطلع لاوضتهم


نجمه بشهقه.شمس نزلني انا اسفه نزلني


شمس... ههششش


سوزان بقيت هتعيطي من كتر ماهي متغاظه

.......... 

في اوضه شمس

شمس اول ما دخل ر"مها على السرير

شمس بحده. ممكن افهم ازاي تنزلي كدا


نجمه وهي على وشك العياط. مكنش في حد انا اسفه


شمس اخد ملف من على الكومود بغضب. احنا مش لوحدنا لو حد كان جيه كانت هتبقى مشكله مش انا الراجل اللي اقبل ان حد يشوف مراته كدا وانتي ليكي عقا"ب


نجمه اول ما قال كدا افتكرته هيضر"بها وضمت نفسها


شمس بحده. اجي باليل تكوني حفظتي سوره مريم كامله وصدقيني هتزعلي مني لو محفظتيهاش


نجمه باستغراب. هو. دا العقا"ب


شمس. وانتي فكراني همد أيدي عليكي مثالا احفظي السوره لاني هسمعهالك بنفسي ولو يعني عايزه تلبسي كدا ف الاوضه طويله عريضه البسي فيها


وسابها وخرج


نجمه ابتسمت لان حتى عقا"به جميل وقامت غسلت وشها و غيرت وفتحت المصحف على سوره مريم و فضلت تحفظ فيها


وفعلا شمس سمع ليها السوره في نفس اليوم واتاخر جدا في الشغل رفق بيها انها تقدر تحفظها 

........

بعد ثلاث ايام

باليل

سوزان فعلا كان هتنجلط من حركات نجمه

وشمس مشغول جدا لأن مفضلش وقت كبير على تسليم الورق للشركه


سوزان داخله لمكتب شمس بابتسامه ماكره. شمس عملتلك قهوه اتفضل


شمس. جيت في وقتها شكرا يا سوزي


سوزان. اومال فين نجمه معقول تكون نامت من غير ما تستناك


شمس بتزكير في الاب توب. نجمه تعبانه شويه اخدت دواها ونامت


سوزان بخبث. تاب اتفضل القهوه

بعد شويه شمس بدا يحس بثقل في دماغه ونام


الصبح

ساره. الحقوا يا جماعه

سليم. في ايه يا بنتي

ساره. شمس و سوزي فوق في اوضه سوزي


سليم بغضب. بتقولي ايه

كلهم طلعوا و اتصدموا بالي شافوه

اصبروا مش دايما دخول طرف تالت بيبوظ العلاقه ساعات بيقويها

(١٩)

كلهم اتصدموا وراحوا اوضه سوزي. سليم خبط على الباب بقوه ومحدش بيفتح. راح فتح الباب واتصدم من اللي شافه

شمس نايم عا"ري الصدر ونجمه نايمه جانبه بالبجامه


سليم بص لساره وشاورلهم يخرجوا. هي فين سوزي دي؟ دي مرات شمس


ساره باستغراب وصدمه تفوقهم كلهم وبنحاول تجمع كلمها. اص اصل


سليم بغضب. اصل ايه ماتنطقي


ساره بخوف. اصل لما فتحت الباب وشوفت شمس كدا مكنتش اعرف ان دي نجمه افتكرتها سوزي


زين بخبث. ولا تكوني متأكده ان شمس وسوزي سوا


ساره بسرعه. لا لا انا بس مشوفتش وش نجمه


سليم بغضب. استغفر الله العظيم يا بتي الكلام دا بيبقى في قط"ع رقاب و مينفعش تتاخد كدا والمره دي مش هعملك حاجه انتي متعرفش عادتنا لكن لو اتكرر حاجه زي دي فارجعي بلدك احسن انا رايح الشغل يا حجه


فتحيه بغيظ من ساره. مع السلامه يا حج

سليم سالهم ومشي

فتحيه بغيظ لساره. بقي شمس الأنصاري هيبص على واحده مش جلاله أعوذ بالله من تفكيرك


ساره لنفسها. اومال سوزي فين دي أخذته ودخلت الاوضه امبارح. وازاي نجمه اللي في الاوضه


زهره بهمس لزين. شكلها هتطق وهي بتفكر  فين سوزان.


زين بابتسامه وغمزه. ما تيجي اقولك كلمه سر


زهره بهمس. زين اختيشي


زين بنظره حمدي الوزير. ع فكره انا جوزك


زهره بغيظ وخجل من نظراته. زززيييننن


........

في اوضه سوزي

شمس بدا يصحى وهو دماغه وجعه اوي وحاسس بثقل

لقى نجمه نايمه على صدره ابتسم بهدوء لكن استغرب لما فتح عنيه وبدأ يشوف كل حاجه في الاوضه واستغرب لأنها مش اوضتهم وكمان استغرب انه نايم عا"ري الصدر وهو دايما بينام بالبجامه


شمس. نجمه نجمه

نجمه بنوم. ايوه يا شمس

شمس. ايه اللي جبنا هنا دي مش اوضتنا؟


نجمه. اه دي اوضه سوزي


شمس بحده. نجمه احنا هنا ليه


نجمه بدأت تفتكر اللي حصل قامت واتعدلت

نجمه بجديه. البس هدومك عشان نروح اوضتنا ياله يا شمس


شمس بحده وغضب. هو في ايه


نجمه. هشرحلك بس البس هدومك عشان كلهم جايين دلوقتي


شمس. كلهم مين


نجمه. زهره وزين


شمس قام بعصبيه لابس قميصه وبص لاوضه. دي اوضه سوزان ايه اللي جابنا هنا


نجمه لسه هترد الباب خبط جابت حجاب ولفته على شعرها وراح


نجمه. ادخلوا

زين. صباح الخير

شمس. هو في ايه

نجمه بدموع. شمس انت ازاي تثق في سوزان؟


شمس استغرب دموعها وهو مش فاهم حاجه


زهره. القهوه اللي سوزان قدمتهالك امبارح كان فيها منوم


شمس بعصبيه وبدأ يفهم. ليه؟


نجمه وهي مش قادره تسيطر على دموعها. عشان بتحبك وعايزه تتجوزك


زين. لولا نجمه امبارح كان حصل مشكله كبيره ومعرفتش نخلص منها


شمس باصص لنجمه وهي ساكته. اتكلمي يا نجمه


نجمه.اتكلم اقول ايه؟اقول انك واثق في واحده عايزه تسوء سمعتك عشان عايزه تتجوزك


شمس. انتى ازاي عرفتي؟


فلاش باك

نجمه قاعده مستنيه شمس وهي حاسه بحاجه مخوفها

لابست هدومها ونزلت

لكن فجأه شهقت بقوه لما شافت شمس داخل اوضه سوزي وبقيت تعيط وهي مش فاهمه حاجه. لا يا نجمه بلاش تشكي فيه شمس يعرف ربنا لايمكن يعمل حاجه تغضبه


اتسحبت بهدوء وواقفه أدام شباك اوضه سوزان شافتها وهي بتفك زراير قميصه وهي مبتسمه بخبث و بدأت تق"طع في فستانها نجمه بقيت مستغربه لقيت سوزان شربت حاجه و بعد كدا نامت جانب شمس

نجمه واقفه برا مش عارفه تعمل ايه وخايفه تتصرف غلط توقع شمس في مشكله طلعت فونها من جيبها و كلمت زين


في اوضه زين

كان لسه داخل اوضته بيحط زهره في السرير لقى فونه بيرن استغرب جدا لأن الوقت متأخر واستغرب اكتر لما لقها نجمه


زين. ايوه يا نجمه في حاجه. وبعدين انتي فين ليه بتتصلي دلوقتي


نجمه بصوت واطي. زين هات زهره وتعالي على اوضه سوزان بهدوء من غير ما حد يحس بسرعه


زين. اوضه سوزان هو في ايه؟


نجمه. تعالي بس وهات زهره معاك بسرعه


زين صحي زهره وخرجوا فعلا بهدوء

عند اوضه سوزان

زين. في ايه يا نجمه وواقفه كدا ليه؟


نجمه. ههههش وطي صوتك


زين بهدود. في ايه؟


نجمه بصوت واطي. البت اللي اسمها سوزان تقريبا كدا عملت حاجه لشمس خليته يفقد الوعي وهو معها جوه دلوقتي


زين بحده وكان رايح يفتح الباب. انتي بتقولي ايه. بنت ال...


نجمه مسكته بسرعه. زين مش عايزين نعمل مشكله اهدي شمس مش في واعيه ومعملش حاجه غلط انا وزهره هتدخل نشيل سوزان ونوديها اي اوضه


زين. تاب ليه انا مادخل اخرج شمس واخده اوضتكم


نجمه. لا دي حاجه بقى بتاع الستا"ت مالكش انت دعوه بيها


التلاته بصوا لبعض وزهره ونجمه دخلوا بقوا يسندوا سوزان وفعلا ودوها اوضه تانيه ونجمه دخلت نامت جانب شمس


باك

شمس بغضب. بنت ال.*****


زين.اهدي يا وحش المهم اننا عملنا كدا والا كنا وقعنا في مشكله بسبب تخطيط العقر"به اللي برا هي وصحبتها


شمس خرج بغضب وراح اوضته

زين. روحي وراه يا نجمه بدل ما يتهور ويعمل حاجه


نجمه بسرعه خرجت وراحت اوضته لقيته في الحمام قعدت على السرير وضمت نفسها ومن غير ما تحس بكيت واتخيل فعلا لو سوزان قدرت توقع شمس


شمس. انا اسف


نجمه رفعت راسها وبصتله. على ايه؟


شمس. على اني سبب في دموعك


نجمه. بس مش انت السبب


شمس. شكرا يا نجمه لولا اللي عملتيه كان زماني واقع في مشكله كبيره


نجمه. انت قالت قبل كدا ان مفيش شكرا بين الأحبه وبعدين اللي عملته دا عشان نفسي قبل ما يكون عشانك لاني عمري ما هستحمل واحده تانيه تشاركني فيك


شمس. عمري ما هكون لغيرك عمري ما هسيبك ولا اخلي حد يشاركك فيا ياله قومي خدي شاور وتعالي نصلي ركعتين لله


نجمه. شمس انت ناوي على ايه لسوزان


شمس بحده. سوزان تخطيت كل حدودها عشان كدا لازم ترجع لعقلها


نجمه. عندك حق ثواني وهكون جاهزه

بعد شويه خرجت وصلوا وكان أمامها


نجمه. شمس هو انت متوتر؟


شمس بصلها وكأنه ادامها كتاب مفتوح وهي بتقراه هي اكتر حد حاسس بيه. انتي بتعرفي ازاي؟


نجمه. معرفش بس بحسك كل ما توتر تطول في الصلاه كانك بترمي حمولك على الله


شمس. هو مش توتر بس داخل على مغامرات كتير الفتره الجايه ويمكن افضل في الشركه الفتره الجايه ومرجعش الثرايا


نجمه. خليها على الله

............

في احد الاوض

بتصحي سوزان وهي حاسه بثقل في دماغها وساره قاعده حانبها


سوزان. انا فين؟ اااههههه دماغي. ساره هو ايه اللي حصل؟


ساره. خطتنا فشلت واللي كانت مع شمس هي نجمه. اكيد حد منهم شافك امبارح وهم اللي عملوا كدا


لسه سوزان هترد صوت خبط على الباب جامد

ساره فتحت وشمس دخل ورياكشنات وشه كلها متغيره

سوزان. شمس انا

شمس بغضب. انتي اتجننتي يا سوزان دماغك وعقلك طار انا لحد دلوقتي ماسك نفسي عنك ودلوقتي حالا تلمي حاجتك َترجعي على فرنسا انتي فاهمه


سوزان. شمس اسمعني انا عملت كدا عشان بحبك والله


قل"م نزل على وشها وقعت ومسكت وشها

شمس. عمري ما مديت أيدي على حرمه لكن لما توصلي لأنك تعملي اللي انتي عملتيه دا يبقى فعلا قل"عتي توب الحيا"ء

وان لم تس" تحي فافعل ماشئت

ارجعي فرنسا و قبل ما تخرجي من البلد دي ياريت تفهمي دينك الأول يا بنت خالتي واوعي تنسى اني متجوز وبحب مراتي 

وسابها ومشي

سوزان بحقد. هتندم يا شمس اوعدك مراتك دي نها" يتها هتكون على أيدي انت ليا في الاخر


نجمه دخلت بعد شويه

سوزان بغ"ضب. عايزه ايه


نجمه. عايزه اقولك متحاولش يا سوزي. متحاولش تاخدي شمس عشان زي ماخر"بت خطتك بتاع امبارح هخر"ب اي خطه تعمليها. عارفه ايه الفرق اللي بيني وبينك بالنسبه لشمس


سوزان بصتلها باستحقار وسكتت


نجمه. اقولك انا وشمس في رابط أقوى بكتير من الحب رابط لا هتقدري تك"سره ولا تقدري تعملي واحد زيه. جوازنا انا وشمس رابط مقدس لا انتي ولا كل البشر يقدروا يك"سروا الرابط لان قوه الرابط دا هي قلوبنا اللي بتنبض عشان بعض وبحذر يا سوزان علاقتي انا وشمس خط احمر

وخرجت وسابت سوزان تك"سر في كل حاجه حواليها وقفت على صوت الموبيل كانت راحه تمسكه وتر"ميه بغضب لكنها شافت حاجه لافتت انتباهه


(لو عايزه شمس يكون ليكي وتخرجي نجمه من حياته قابليني في المكان دا.... الساعه ٤)


سوزان بخبث. شكلي مش لوحدي اللي عايزكي تخرجي من حياته يا نجمه 

...........

في شركه شمس

زين. شمس بقولك في حد كدا عايز اسالك عليه


شمس. حد مين


زين. مدحت زيدان


شمس. مش دا صاحب شركات زيدان الهندسه ايه داخل المناقصة


زين. مدحت يبقى ابن جواز والده نجمه وهو داخل المناقصه بس معه شركاته


شمس بتفكير. مدحت!

زين. سرحت في ايه صحيح هتقدم الورق امتى للشركه؟


شمس. الاسبوع الجاي دا آخر معاد


زين. اوكي ربنا يستر

شمس فضل يفكر في مدحت وعمل اتصال مهم

..................

في مكان مجهول

سوزان وساره وصلوا بالعربيه لمكان شبه مهجور


ساره. سوزي انا خايفه المكان دا غريب اوي


سوزان. وانا مش همشي الا لما اكون معايا سلا"ح قوي اخلص بيه على نجمه انزلي


الاتنين نزلوا وبعد شويه عربيتن وصلوا. عربيه بودي جاردات والتانيه نزل منها مدحت


مدحت. اهلا سوزي هانم


سوزان بجديه. انت مين؟ وايه اللي عندك يخليني ابعد شمس عن نجمه


مدحت. المناقصه العالميه


سوزان. اصدك ايه


مدحت. سوزي انا واثق انك بتحبي شمس وعايزه لكن دا له تمن معايا ولالاء


سوزان. معاك بس افهم


مدحت. الاب توب بتاع شمس


سوزان. يعني


مدحت. الفلاشه دي خليها معاكي في الوقت المطلوب هقولك تستخدميها ازاي امشي دلوقتي


وركب عربيته و مشي

وكذلك سوزان

.................

في شركه شمس

في اوضه الاجتماعات

شمس بحده. رحيم خد موبيلتهم


رحيم دراع شمس وصاحبه. بدا ياخد موبيللات كل اللي اشتغلوا مع شمس في موضوع المناقصه


شمس. زين عايزك تبلغ اهليهم انهم مش هيقدروا يرجعوا بيوتهم الفتره الجايه بسبب الشغل


ممدوح احد المديرين. هو حضرتك شاكك فينا يا شمس بيه


شمس. تفتكر لو عندي شك فيكم كنتم هتبقوا موجودين معايا دلوقتي فاضل اسبوع على تسليم الورق والمعلومات لشركه المانيا مصطفى هياخدكم اسكندريه الاسبوع دا محدش يقدر يتواصل معاكم اظن كلامي واضح دي أكبر مشروع الشركه بتقوم بيه واللي معترض يتفضل ومش عايز اشوف وشه تاني


كلهم بصوا لبعض ومحدش قام


شمس. على بركه الله مصطفى هياخدكم وهناك هيديكم تليفونات خاصه بأرقام تشفير محدش يقدر يختر"قها

اتنهد بعمق. إن شاء الله خير

....................

(٢٠)

اول حاجه بشكركم كتير على التفاعل القمر بتاعكم انتم في قلبي وبجد اسفه لو مردتش على كومنتات بتاعتكم لاني والله مشغوله جدا أن شاء الله ارد عليها كلها

.............

عد يومين ولسه كل حاجه زي ماهي شمس وزين بيشتغلوا بكل جهدهم وسوزان مستنيه مكالمه مدحت عشان تعرف دورها وطبعا اترجتهم تقعد اسبوع كمان لحد ما تظبط أمورها وشمس وفق

في بدايه يوم جديد

عند نجمه 

نجمه كانت بتاخد شاور خلصت ولأنها كانت نسيت هدومها لابست قميص شمس وشعرها كان مبلول خرجت باريحيه على اساس انه مش موجود


شمس داخل الاوضه و ق"لع قميصه ورايح ناحيه الحمام ياخد شاور وقف مصدوم من تلك التي خرجت للتو أمامه و كانت في غايه الجمال والانوثه لا يدرك اي جنون يشعر به عند رؤيتها تزداد دقات قلبه حتى كدا ان يصاب بسكته قلبيه من شده خفقانه


نجمه ماسكه الفوطه وبتنشف شعرها وقفت فجأه وهي حاسه بانفاسه بترفع راسها لقيته ادامها بصيت لشكلها وبسرعه راح ناحيه الحمام لكن شمس بحركه سريعه شدها من خصرها

نجمه بتوتر. شم

شمس بتوهن وبيقرب منها. انتي ازاي بتخط`في قلبي بجمالك


نجمه بخوف. شمس انا

شمس بمشاكسه. دا قميصي وانا بصراحه عايزه دلوقتي


نجمه مسكت القميص كويس وهي بتبصله بخوف. بس كدا ع


قاطعها بق"بله هادئه يبثها عشقه وهي تتجاوب بخجل معه ويديه تتحر"ك بجر"اءه لأول مره على جسد"ها. يد"فن راسه في عنقها يشم تلك الرائحه الجميله وهي مستسلمه أنفاسه تلفح عنقها 

عقله. ابعد يا حيو"ان دي طفله

قلبه. بس انت رايدها

عقله. هتخسرها لو كملت وحرام عليك اصبر يا شمس ومهما دارت الايام دي مراتك هتكون ليك في يوم من الايام وملكك لوحدك بس على الاقل تكون فهمت اتنفس بعمق وبعد عنه


كانت بتع"ض على شفايفها السفليه بكسوف

شمس مد انامله وبقي يفك شفايفها عن سنانها


شمس بمحاوله سيطره على نفسه. متعمليش الحركه دي تاني والا متلوميش غير نفسك


نجمه بصوت واطي. بس انا مبعرفش اتحكم فيها لما بتوتر بعمل كدا وانت دايما توترني


شمس بابتسامه جانبيه جميله وغمزه . بوترك بس


نجمه وهي على وشك البكاء. شمس بطل بقي


شمس. خالص خالص اهدي ياله شوفي بتعملي ايه انا هاخد شاور وانزل عندي شويه شغل


نجمه بضحكه طفوليه. ممكن تحكيلي قصه


شمس بانجذاب. بقيتي تحبي القصص


نجمه. انا اصلا خالص حددت هدخل كليه ايه بعد الثانوي


شمس. كليه ايه


نجمه. كليه علوم اسلاميه عشان انا اللي احكيلك قصص


شمس بتفكير. يبقى لازم تبقى ثانوي ازهري


نجمه هزت راسها وهو ابتسم. تاب استنى هاخد شاور على ما انتي تغيري واجي احكيلك قصه عن زواج سيدنا رسول الله بالسيده عائشه رضي الله عنها


بعد شويه نجمه كانت لابسه بجامه على شكل أرانب ولابسه الزنط وشكلها بيضحك


شمس. ايه الجمال دا يخربيتك 


نجمه. ياله احكي


شمس. ماشي يا ستي

كان يا مكان ما يحلى الكلام الا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام

(عليه افضل الصلاة والسلام)

تبدأ القصه برؤيه في منام سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام

جاءت الملائكه في منام سيدنا محمد وهي تحمل السيده عائشه رضي الله عنها وأرضاه في قطعه من حرير

شاف الرؤيه تلات مرات ورؤيا الأنبياء وحي من عند الله سبحانه وتعالي

عن عائشه رضي الله عنها قالت:قال رسول الله _صلى الله عليه وسلم _:(أريتك في المنام ثلاث ليال، جاءني بك الملَكَ في سرَقه (قطعه) من حرير فيقول:هذه أمراتك، فاُكشف عن وجهك فإذا انتِ هي، فاقول:ان يكِ هذا من عند الله يمضه)

اول زوجه لسيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام هي السيده خديجه بنت خويلد ثم

السيده بنت زمعه ثم السيده عائشه رضي الله عنها وكانت احب زوجات النبي الي قلبه فعن عمرو بن العاص ان النبي صلى الله عليه وسلم:بعثه على جيش ذات السلاسل فاتيته فقلت:اي الناس احب إليك؟ قال:عائشه

قال :من الرجال؟ قال:ابوها 

قال:ثم من؟

قال:عمر بن الخطاب.. فعد رجالاً) متفق عليه

عشان كدا الناس لما كانوا يحبوا يهادو النبي عليه الصلاة والسلام ينتظروا اليوم اللي يكون سيدنا محمد عند السيده عائشه ودا أثار حفيظه سائر أمهات المؤمنين فعن هشام عن ابيه قال: كان الناس يتسحرون بهداياهم يوم عائشه قالت عائشه:فاجتمع صواحبي الي ام سلمه فقلن: يا ام سلمه والله ان الناس يتحرون بهداياهم يوم عائشه، وأن نريد الخير كما تريده عائشه، فمر النبي صلى الله عليه وسلم ان يأمر الناس أن يهدوا اليه حيث كان، قالت:فذكرت ذلك ام سلمه لنبي صلى الله عليه وسلم، قالت:فاعرض عني فلما كان في الثالثه ذكرت له فقال:يا ام سلمه لا تؤ"ذيني في عائشه، فإنه والله ما نزل على الوحي وانا في لحاف امرأه منكن غيرها) رواه البخاري


تأكدت مكانه السيده عائشه في قلب سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام في مرض مو"ته،  كان عليه الصلاة والسلام يهتم جدا بأن يكون عندها وتحقق له ما يريد

فعن عروه عن عائشه رضي الله عنها أن الرسول صلى الله عليه وسلم :كان يسأل في مرضه الذي ما"ت فيه أين أنا غدا؟ أين أنا غدا؟ يريد عائشه.. فاذن له ازواجه ان يكون حيث يشاء فكان في بيت عائشه حتى ما"ت عليه افضل الصلاة والسلام)


لكن كذلك السيده خديجه رضي الله عنها كان لها نصيب كبير من المحبه فعن عائشه رضي الله عنها قالت:ما غرت من احد من نساء النبي صلى الله عليه وسلم ما غرت من خديجه، وما رأيتها، ولكن كان النبي صلى الله عليه وسلم يكثر ذكرها، وربما ذ"بح شاه ثم يقط"عها اعض"اء ثم يبعثها في صدائق خديجه. كأنه لم يكن في الدنيا كلها امرأه الا خديجه فيقول:انها كانت وكانت وكان لي منها الولد) متفق عليه


شمس. انا لازم انزل دلوقتي عشان رايح الشركه ياله يا قمر اشوفك بليل


نجمه بابتسامه جميله. خلي بالك على نفسك


شمس. متخافيش عليا في حفظ الله.

.................

في اوضه زين

زين صحي لقى زهره بتشرب قهوه وبصه للسماء من البلكونه


زين. صباح الخير


زهره. طيب ماشي هنشوف


زين. افندم


زهره بحركه بايديها. هنشوف انت ايش عرفك انه خير. انت ايش عرفك هتدخل في علم الغيب. الساعه ٧الصبح ايش عرفك انه خير. اليوم لسه مبداش


زين بغيظ. خالص صباح الز"فت على دماغك


زهره. حبيبي اتفضل. اتفضل


زين. انا لو مو"ت اكيد همو"ت من الغيظ


زهره. قلتلك هو دا اللي عندي


وسابته ونزلت


زين. ماشي يا زهره الكل"ب ام خليتك تنج"لطي مبقاش زين الأنصاري


.............

بعد وقت طويل على قرب المغرب

زهره وفيروز ونجمه قاعدين في الجنينه


فيروز. زهره انتي تركيبه غريبه مختلفه عننا كلنا احكيلنا ايه كانت موصفات فتى احلامك


زهره شافت زين واقف بعيد حبيت تغيظه

زين كان رايح ناحيتها سمعها بتتكلم


زهره. يعني لازم يبقى تقيل انا اللي اخد بالي منه مش هو اللي يجيلي


زين سمع كدا رجع وبعد عنهم


زهره بضحكه مكتومه. عايزه يبقى حنين


زين في الموبيل. اه ازايك يا حبيب اخوك عامل ايه


رحيم. في حاجه يا استاذ زين


زين. في انك لازم ترتاح يعني مثال خد اجازه وسافر انت والمدام


زهره وهي بصه ناحيته. ميكنش بيحب الدلع


زين. ايه دا يا رحيم لازم تاخد بالك كويس من الشغل احنا مش شركه مبتدا


زهره. عايزه يبقى فنان


زين. رحيم ممكن ارسلك بورتريه كدا خفيف بعد اذنك


زهره. ويكون بيحب السهره


زين. احنا سهرانين للصبح مفيش ورانا اي حاجه


زهره. بس طبعا يكون بيحب يقعد في البيت


زين. لا بص يا رحيم الر"اجل لازم يخلي باله من بيته الغي موضوع السهر دا


زهره. ويكون بيحب السفر


زين. ما تيجي نطلع الغردقه يا رحيم


زهره. وبرده مش عايزه اكون مرتبطه احلى حاجه اكون حره نفس


زين. نعم يا اختي بعد كل دا وحره نفسك بت انتي عايزه تجنني ولا ايه


زهره. في ايه يا زين حد جيه جانبك


زين بغيظ سابها ودخل الثرايا


فيروز. زهره مينفعش كده اهو اتضايق ياله خشي شوفيه دا مجنون


زهره. صبرني يارب

ودخلت وراه


في المطبخ

ساره بمايعه. استاذ زين معليش فيك تفتحلي ها العلبه ما عم بعرف افتحهزين بياخد منها البرطمان


زهره دخلت وشافت البت الممحونه دي وبتدلع على زين


زهره لنفسها. لا كدا كتير البت دكهن بتلوف على شمس ودي عايزه تخط"ف جوزي تاب اصطبري


زهره بتمشي لكن بتعمل ان رجليها التو"ت


زهره. ااااهههه اااههه زين اللحقني


زين بسرعه. مالك في ايه؟ انتي كويسه؟


زهره بتمثيل متقن. رجلي بتو"جعني اوي يا زين


زين شالها وهي لفت ايديها حوالين رقبته وبصت لساره وكانها يتحذرها اخدها وطلع اوضتهم


في اوضه زين

زين حطها بهدوء في السرير وبدأ يد"لكلها رجليها


زهره. خالص يا أبا انا كويسه مفيش حاجه


زين. اومال ايه اللي حصل تحت دا


زهره قامت وقعد اصاده ومسكته من ياقه قميصه. شوف يا زين قسما عظما تبص كدا ولا كدا ليبقى اخر يوم في عمرك عشان انت عارفني كويس وعارف اني مبيهمنيش ومجنونه


زين. بحبك وانتي طا"يحه في الكل كدا يا مزتي بس تعرفي كنت عارف انه تمثيل


زهره بدلع. اوع تكون فاكر البت الخوا"جيه دي مخليني اغير لا طبعا انا عارفه نفسي كويس بس بفكرك


زين بحب وقرب منها. وانا مش محتاج حد يفكرني بقى حد يسيب القمر ويروح للنجوم


زهره بدأت تتكشف من طريقته. زين بطل


زين. هههههشششش سيبي نفسك ليا واوعدك مش هتندمي


زهره. زين ان

يقاطعها بقب"له اشتياق وحب ومع ذلك يراعي ان يكون حنون معها لاقص الدرجات حتى استطع ان يذ"يب خجلها الفطري والان يمكننا القول انها أصبحت زوجته بر"غبتها هي أيضا

.............

باليل متاخر

عند سوزان في الموبيل

مدحت. كدا هو اكيد سلم كل المعلومات للشركه دلوقتي لازم تلقى الاب توب بتاعه و خالي معاكي الفلاشه واعملي زي ما هقولك


سوزان بغضب. بس كدا شمس هيخسر المناقصه وانا مش هستفادا حاجه ونجمه هتفضل على زمته


مدحت. هههه لو شمس خسر المناقصه انا عندي حاجه قويه تخليه يطلقها فورا ومش بمزاجه وبالنسبه لموضوع الفلوس انتي طبعا هتديله كل اللي يعوض خسارته وساعتها هيشوفك المنقذ اللي انقذته من السجن و اعلن افلاسه


سوزان بتفكير. وانا موافقه بس اعرف ايه اللي عندك يخلي شمس يطلق نجمه


مدحت بخبث.....


سوزان. يا ابن ال لعيب


مدحت. دوري دلوقتي على الاب توب وخليكي معايا على الموبيل.


سوزان نزلت وهي بتتسحب و كل شويه ابص حواليها راحت ناحيه مكتب شمس وبصت حواليها ملقتش حد فتحت الباب براحه جدا ودخلت

فتحت الكشاف وراحت ناحيه مكتبه فضلت تدور على الاب توب مش لقيه


مدحت. لقتيه


سوزان. لا مش عارفه هو حطه فين


مدحت. شوفي كويس لو في درج سري اكيد مش هيحطه في اي مكان


سوزان بتمد ايديها تحت المكتب وابتسمت بخبث لما لقيت درج سري فتحته وطلعت الاب توب وحطيته ادامها وبصت احسن حد يكون صاحي اتنهدت باطمنان لما حسن بالهدوء

بدأت تحاول تفتح الاب توب بس بكلمه تشفير معقده


سوزان. مش عارفه افتحه اعمل ايه


مدحت. كنت عامل حسابي حطي الفلاشه في الاب توب وهي هتقدر تختر"قه والمهندسين عندي هيغيروا الارقام


سوزان فعلا عملت كدا وبدأ الاب توب يفتح تلقائي ويدخل على معلومات ماليه وحصل تبديل غريب في الأرقام


بعد عشر دقايق

مدحت بانتصار. شيله الفلاشه يا سوزي متخافيش محدش هيقدر يكتشف اللي عملتيه لان كل حاجه هترجع زي ما كنت بس طبعا المعلومات اللي اتبعت للشركه مختلفه

سوزان ابتسمت بمكر وقامت عدلت كل حاجه وخرجت

......

بعد اسبوعين

في الثرايا

صوت عربيه البوليس جايه على القصر وبيوقفوا ادامه ويدخلوا


شمس بجديه. في ايه يا حضره الظابط


مراد. في ان استاذ مدحت زيدان بيقول انك خا"طف مراته وحابسها عندك


شمس. مراته مين

مدحت دخل وعلى وشه ابتسامه خبيثه

مدحت. نجمه يوسف الشرقاوي

يا باشمهندس سابقا اصلا نسيت اقولك كل اسهمك بقيت في الأرض وانت خسرت المناقصه دلوقتي انا جاي اخد مراتي


شمس بغضب جحيمي. مرات مين يا ابن... انت اتجننت


مراد بيحاول يمنع شمس. هو عنده حق.....



تكملة الرواية إلي الآخر من هنا


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️




تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close