أخر الاخبار

رواية أشواق وحنين الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم زهرة الريحان

 رواية أشواق وحنين الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم زهرة الريحان


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️


رواية أشواق وحنين البارت الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم زهرة الريحان



رواية أشواق وحنين الجزء الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم زهرة الريحان

الفصل الأول 💗

كانت تجري بأقصى سرعه علي بيت عمها مرات عمي

 مرات عمي  

في ايه يا جاسمين هتفت بها مرأة  عمها وهيا نزله من على الدرج النتيجه طلعت يا مرات عمي 


استوووووووب 

جاسمين دي  بنت الحج وهدان وبنت عم عرفان & وسام ومريم 

بنت جميله جدا جدا جملها نادر في آخر سنه ثانوية عامة ونفسها تبقي دكتوره وتحقق حلمها


مرات عمها بجد وايه الاخبار عملتو إيه؟ ؟


جاسمين :لا عايزه الحلاوه الاول 


مرات عمها حلوتك متشاله يا جاسمين هاديكي أغلى ما عندي وغمزتلها وهيه فهمت 


جاسمين :نجحنا يا مرات عمي انا و مريم 


في نفس الوقت كان وسام نازل من على  الدرج


وسام ده إبن الحاج حسين ظابط شرطة وإبن عم جاسمين 


هتف وسام بجد  ؟؟


 جاسمين :ايوه لسه جايبه النتيجة 


هتفت مرات عمها ألف حمد وشكر ليك يارب 

سمعتها مريم نزلت جري 


مريم دي بنت الحج حسين  وأخت عرفان و وسام  وصديقه جاسمين في المدرسة ونفس السن 


مريم : والمجموع يا جاسمين أهم من النجاح؛؛ المجموع 

جاسمين : متخافيش فواق 90% أنا وأنتي 


دلف عرفان الي المنزل 

هذه الحظه هللت جاسمين: ابيه عرفان ابيه عرفان نجحنا وده كله بسبب  مذكرتك لينا 


هتف عرفان ده علشان انتي حابه الاعلام وبنت مطيعه وشاطره مبروك يا جاسمين الف مبروك يا مريم


هتفت مرات عمها اقعد يا ولدي رايح فين أنت لساك معاود من بره 


عرفان.. رايح أشوف مصالحي يا امى في الأيام الاخيره دي انشغلت مع مريم وجاسمين وهملت  حالي والاراضى  والمزرعه  كمان من يوم مرات الغفير ماولدت ومحدش مراعيها

 هتفت وجيهة : ربنا عوض عليه بالولد الحمد الله بعد أربع بنات يارب يكون ارتاح عتمان بعد مخاوى بناته 


عرفان: طيب يا امى  عايزه حاجه 


وجيهة : سلامتك يا ولدي 


مريم: أستني بس إنتي  يا حاجة ووجهت كلامها ل 

عرفان //  ايوه عايزين طبعا فين حلاوه نجحنا 


ضحك عرفان محفوظه طبعا بس مش لما اعرف الأول جبتم كام 

جاسمين :انا  99%


ومريم 96%


ضحك عرفان وقال: من يومك شاطره يا جاسمين ده علي الحال ده هتدخلي طب من غير كلام 

 

جاسمين : أيوه طبعا ونفس القسم اللي حضرتك موصي عليه جبت المجموع بالظبط  

 

عرفان وأنتي يا مريم نويا علي إيه  


مريم : أنا كنت حبه أدخل طب أسنان بس بالحال ده 

مش قدامي غير صيدلة   


عرفان : وملها صيدلة أشطري إنتي بس وخديها 

وأنا افتح لك أكبر صيدلية فيكي يا بلد 


مريم : ربنا يخليك ليه يا خوي يا أبن أمي وأبوى  

 

 الحاجه وجيه : ربنا يخليكو لبعض يا ولدي  *   


وسام : ل مريم والقسم اللي إنتي فرحنه أنك هتدخليه ده مش هو بتاع البهايم هههههههههه


جاسمين : وهيه متغازه منه لا مش إسمها كده علي فكره 

أسمها طب بطري 

وسام : هههههههههههههه هيه ....هيه  على فكره كلها بهايم في بهايم 

 

 عارفان : كفايك عاد مشكسه في بنت عمك 

ولعلمك هيه ممكن تختار بمجموعها اللي هيه حبها 

بس هيه بتنفذ كلامي 


آمال مين هيخلي باله من المزعه غيرها بعد مدخلت إنت ومحمد شرطة ومريم مسيرها للجواز وتروح 

بيت جوزها مين يراعي المزاع بعدي 


الحجة وجيهة : حسك في الدنيا يا ولدي متقوليش كده تاني انا مش حمل وجع قلب 

كفايني قلقي وخافي علي أخوك في كل مأمورية

يطلعها ببقي حطه أيدي علي قلبي لحد ميرجع 


وسام: كله ده إنا السبب فيه يا ست الكل  وانا ومعرفش....... اسف يا أمة أن مسبب ليكي الوجع ده كله .....بس الأعمار 

 بيدي الله وحده وكل شغلنا وليه أخطارها 

أدعيلنا انتي بس إحنا عيشين ببركت دعاكى يا أما


عرفان  : طب بالأذن 

الحاجة وجيهة : اتفضل يا ولدي ربنا يجعلك في خطوة سلامتك


 جاسمين:انا كمان يا مرات عمي ماشيه انا مروحتش البيت لسه مقولتش لامي محدش يعرف 


الحاجه وجيه: ماشي يا بنتي وسلميلي علي فاطمه امك وقوليها تبقي تجي عايزه اشوفها 


جاسمين :حاضر يا مرات عمي 

لسه جاسمين ماشيه


  وسام: رايحه فين وحدك انا هوصلك بيقولو في سامر بره.... ومش حابب تمشي وحدك

ابتسمت الحاجه وجيه: وقالت خلي ولد عمك يوصلك يا جاسمين 


في الطريق هتف وسام :انا مش متفق معاكي مافيش طلوع من البيت ايه اللي طلعك؟؟ لا وكمان ايه اللي عاملاه  في نفسك ده /مية مره اقولك اربطي الطرحه كويس نص شعرك بره 


جاسمين :انا ربطاها والله هيا اللي بتتزحلق وكمان محمد اخويا عنده  مأمورية مش قاعد روحت جبتها انا فيها حاجه دي ؟


وسام :طبعا يا هانم فيها حاجات اعرف منين دلوقتي مين كان بيديقك او مين بص مجرد بص عليكي وانتي بالبس ده اللي محرج مية مره عليه وقولت البس ده ميتلبسش 

اقول ايه عمي الله يسامحه عاشته بيكي فى مصر خلكي نسيتي عوايدنا 


جاسمين : وانا ايه اللي عملته لدا كله 


وسام : لبسك مش محترم يا هوانم 


جاسمين  : انا يا وسام مش محترمه 

نزلني انا هكمل واحدي مش هتوصلني ورايحه تفتح الباب مسكها من ذرعها شدها عليه تتخلل رائحه عطره الرجوليه ليها راحت في دنيا تانيه 


وهو كمان كان طاير في السماء من قربها مشاعر وأحاسيس  جميلة بصيتله بصه عتاب عايزه تقوله انها محترمه بشهاده الجميع وهو محبش يزودها عليها قال خلاص اسف هوصلك ردت عليه ماشي بس لحد منوصل ولا كلمه معايا تاني

بقلم زهرة الريحان 

الفصل الثاني💗


وفعلا وصلها لحد البيت من غير ولا كلمه بناء علي

 رغبتها طول الطريق بتنظر له بنظرات عتاب  من أسلوبه معها في الفترة الأخيرة من عصبيه زيادة   ملهاش اي معني وهيا مش عارفه تفسرها بيه مشاعر مضطربه معاها نزلت من العربيه غاضبة منه دخلت من غير متعبره  وقف علي باب البيت  كان عمه طالع لقه بنته نازله من عربيه ابن عمها 


الحج وهدان : كنتي فين يا جاسمين وايه إللى  لم الشامي علي المغربي 

جاسمين: كنت بجيب النتيجه وعديت علي ومريم  أقولها  

الحج وهدان : وخير يا بنتي عملتي إيه إنتي وبنت عمك 

جاسمين : الحمد لله يا بابا كله تمام 

بعد أزن حضرتك 

وسبتهم ودخلت 

الحج وهدان : مبروك يا وسام ل مريم 

وسام : الله يبارك فيك يا عمي بالأذن أنا علشان الحق شغلي متشددين علينا أوي  من ساعه العمليه الإرهابية بتاعت سيناء 

الحج وهدان بحزن : والله يا ولدي شباب زأي الفل 

بيروح بسبب والأد المحروق دوال منهم الله 

الأسبوع اللي فات كأن جنازة واد محروس وأمه أبوه 

حاجه تصعب علي الكافر 


وسام : بمرارة علي حال البلد  إحنا بنعمل اللي بيدنا 

وكتر وأن شاء الله يصالح الحال 

الحج وهدان : ربنا معاك ياولدى في رعاية الله 

  

ماشي وسام وطول الطريق سرحان وبيكلم نفسه أنا إيه اللي عملته معاها ده وإليه أصلا بتصرف معاها بالعصبيه دي..... بتجنني وبتعصب كل مشافها قدامي 


في منزل الحاجه وجيه 


وجيهة كانت قاعدة  مع أختها سميحة

وسميحة دي معاها بنتين منال مهندسه معمارية   

  ونفسها طول عمرها تجوز منال ل عرفان 


الحاجه وجيهة: 

اقعدي يا سميحه إنتي جاية في ايه وماشيه في ايه  

سميحه : 

 وقت تاني يا حجه وجيهة انا سايبه البنات لوحدهم في البيت 

الحاجه وجيهة :الا بالحق عامله إيه منال*  

سميحه : الحمد لله علي كل حال بعد ماطلقت بعد كتب كاتبها بشهر واحد بس نفسيتها تعبانه حتي شغلها اللي كان السبب في طلاقها وأخدة  أجازة منه مش بتروح  


منال دي مهندسه معمارية شاطرة في شغلها وبتحبه جدآ وكمان بتحب عرفان جدا جدآ جدآ بس هو لأسف 

شيفها زأي أخته 


هتفت وجيهة مسكينه البنت دي من يومها حظها قليل مع أنها أيه  في الجمال

  سميحه : ياما  كان نفسي يتجوزها عرفان قطعتها وجيهة :كل شىء قسمه ونصيب يا سميحة

 

أصلا عرفان من يوم بنت المعتوه  اللي جابها من مصر

وسابته كره صنف الحريم كله وباقي مش بيفكر غير في إخوته والمزرعه والأرض كل حاجه عليه  ياحبه عيني وهو لا بيشكي ولا بتكلم


سميحه : ومالها بنات البلد رايح يجيب واحده من مصر لا عارفه عوايدنا ولا تقاليدنا  محتما مش هتسحمل 

وهتهج زأي مسابته وهجت دي كانت بنت مدلعه 

وشايفه نفسها وبتكلم الواحد من طرف منخيرها 


الحاجة وجيهة : اللي حصل وكل شىء قسمه ونصيب وهي غارت منين  ماجت انا بس كل اللي تعبني  أن عرفان 

كان بيحبها  وخايفه يكون رافض الجوز بعدها علشانها 


سميحة : لا شيخه فال الله ولا فالك 


هنا دخل عرفان وسمع الجزء الأخير بتاع أمه أنها خايفه يكون لسه بيحبها كتم في نفسه وسكت 


شافته أمه ندمت عليه تعالي يا ولدي محدش غريب دى خالتك سميحة 

عرفان كان عارف أنها سميحة بس بعد مسمع كلامهم وفتكر الماضي كان محتاج يقعد مع نفسه فقال اطلع  علي طول بس بعد ندمت  عليه أمه أضطر يرجع ليهم 

وهتف وقال السلام عليكم ازيك يا خالتي 

سميحة : بخير يا غالي يا ولد الغالية 


هتف بأعلى صوته بت يا مهجه انتي يا بنت 

موجهة : جات تجري خير يا سعت البيه 

عرفان : حضري الغدء خالتي سميحة النهارده هتتغدي معانا 

سميحه: ان شاء تعيش يا حبيبي مرة  تانيه وعد بس المره دي بجد مش هقدر سيبه جوز خالتك والبنات لوحدهم وقامت وقالت بعد ازنكم قال عرفان طب استني هخلي الغفير يوصلك 

سميحة :ماشي يا ولدي سهم كيف المرحوم أبوك  كتر خيرك


عرفان سابهم ودخل الاوضه بتاعته بيفكر في كلامهم    

فلاش باك 

كان عرفان شاب وسيم جذاب كل بنات الكلية 

معجابين بيه  وبوسمته بس هو عمره معبر  حد وعلى طول بيصدهم

هو بطبعه الصعيد  الشديد مش بيحب الدلع الماسخ زي مبيقوله هههههههههه

بس شافته مها  أعجبت بيه مها بنت جميله جدا جدا 


خدت الموضوع تحدي مع أصحابها 

مها : ل أصحابها  ماله ده وبتشاور علي عرفان 

ندي : يا بنتي ده خط أحمر محدش بيعرف يكلمه 

مها : ليه يعني طب واللي يجيب رجله 

ندي : هههههههههههههه  كان غيرك أشطر 


مها:   هههههههههههههه هتشوفي أنا مفيش حاجه  

 تقف قصادي يا بنتي 


وفعلا قدرت مها تفوز بقلب عرفان وتتجوزه وكانت 

دي الغلطه الوحيدة في حياة عرفان 


الفصل الثالث💗


فاق من ذكرياته علي خبط علي الباب 


مهجة :عرفان بيه الحجه وجيهة مستنيه حضرتك علي الغدا 

 


عارفان: طيب يا   مهجة هغير وأنزل 


طالع من أوضته قبل في طريقه أخوه الصغير حازم

حازم ده  ثالته عادي وطول الوقت ماقضيها  نت ولعب ومفيش مذاكره وتاعب  الكل بعميله


عرفان : فينك يا برنس محدش بيشوفك من ساعه  النتيجة ماظهرت بتاعتك ويدوب جايب ثانويه عامه بالعافيه 

حازم : ياعم بلا مذاكره بلا هم وجع  قلب انا بعون الله لعيب الزمالك القادم أن شاء الله  


عارفان : هو ده اللي انت فالح فيه يكون في علمك لو متعدلتش معايا وانتبهت لمذكرتك ودروسك مافيش نت.... مفيش تدريب في النادي حتي حمام السباحه مش هتروحه 


حازم : لا ياعم انا هذاكر يا عم وهاخد الشهاده دي وفي الاخر هقعد في البيت لا شغله ولا مشغله 

عارفان😠 خد انت بس الشهادة والوظيفه دي عليا يا فالح 


حازم : طب يلا يا عم الحاجه وجيهة  زمنها خربه الدنيا علينا  وانا كمان هموت من الجوع 


 عرفان : اه يا طفس طول عمرك طفس نزلو الاتنين من علي الدرج كان وسام دخل من الباب 


عارفان :اهلا بحضرة الظابط


وسام : وهو مستعجل أهلا يا خويا... عامل إيه ياواد يا حازم 


عرفان : علي مهلك طالع تجري ليه 


وسام : عندي مأمورية أتصل بيا القائد العسكري 


عرفان : طيب اتغدا معانا الأول 


وسام :هطلع أجهز الشنطه يكون الغدا جهز 


عرفان : طب متتأخرش علينا 

********************************************

***************************************************************************************

********،*********************************** ********************************************

في بيت الحج وهدان 


قاعدة جاسمين في واضتها  سرحانه محتارة  ليه وسام بيبقي عصبي معاها كده وليه المعامله دي جديده عليها 

دخلت عليها أختها صافي 

صافي : مالك يا بنتي من ساعه ماجيتي من بيت عمك وانتي قاعدة مبوزه 


جاسمين : مافيش 


صافي : لا فيه انتي مش شايفه نفسك مش طايقه هدومك 


جاسمين : صافي انا علي آخرى ومخنوقه وحدي 


صافي : علشان  كده عايزه أعرف مالك  ايه اللي حصلك .....إنتي ناجحة وبمجموع عالي...... والكلية  يا ستي اللي بتحلمي بيها ان شاء الله هددخليها يبقي مالك بقى 


جاسمين : وسام ياستي معترض علي لبسي بيقول مش محترم 


صافي : من أمتي مطول عمرك لبسك هو هو ده أتجنن ده ولا ايه


صافي : بحيره  مش عارفه من ساعه ....

فلاش باك 


كان أخر يوم في الأمتحانات بتعتها

ذهب  وسام ل جاسمين ومريم  المدرسة 

  نظر لطلب عمه  الحج وهدان 


واقف وساند ظهره علي العربية لابس نظارته الأسود 

وفاتح أولا زراير القميص ورافع اكمامه ل فوق يعني من الآخر كان جذاب جدا. ..  يجذب أي حد ليه


من بعيد جاسي مع صاحبتها  جيجي ومريم بنت عمها 

جيجي : بأعجاب إيه ده هو في كده ده كله عمر يوسف في حلاوته


جاسي : مين ده 


جيجي : أهو يا بنتي إنتي اتعميتي 


جاسي بتنظر في الجة اللي بتشاور عليها جيجي 

شافت وسام ضربتها 👊في كتفها وقالت يا بنتي 

ده وسام إبن عمي وتلمي بقي خلي يومك يعدي 


جيجي : ده إبن عمك يا بختك بيه ههههههههه


مريم  : 😂 وأخويا منك ليها 


وسام أول مالقهم طالعين  رح عندهم 

بس قبل مايوصل ليهاهم  شاف شباب  بتعاكس في 

جاسمين 


الاول: شايف يا عم البنت الجامده دي 


التاني: صفر بصوت عالي وقال شايف يا عم هو فيه  جمال كده دي صاروخ ارض جو 


طبعا وسام وضعه حدث ولا حرج دخان طلع من عنيه وهيولع في أي حاجة تقبله نار في قلبه مجرد أن حد بصلها وتغزل في جمالها 

 

خلع نظاره الشمس والساعه وقفل العربيه  

 وصلت جاسمين وجيجي  ومريم عنده 


مريم  : وسام إنتي إيه اللي جابك وفين السواق 


وسام :السوق تعبان النهارده أنا اللي هوصلكم بيقول كده وهو رايح نحيت الشباب 


جاسمين :  آمال إنت رايح فين 


وسام : بنرفزه ملكيش دعوه   يلا علي العربيه ولو حصل إيه محدش فيكم ينزل  


جاسمين : ليه حصل إيه 


وسام: بصوت عالي زي الرعد قولت علي العربية انتي مابتفهميش


جاسمين وجيجي ومريم  خافوا من صوته ركبوا العربية  من غير ولأ كلمه 

 

أتجه ناحية  الشباب   وتخانق معاهم هيا طبعا شايفه بيضرب وبينضرب  ومش عارفه بيتخنقو ليه نزلت من العربيه

 مخضوضه عليه علشان في وأحد كان معاه حاجة  حده وضربه بيها نزلت جري عليه  


وسام : جيتي ليه انا مش قايل متنزليش من العربيه 


جاسمين : يعني أسيبك تموت


واسام : وانتي مالك انتي ماكله ده بسبك 


جاسمين : بسببي انا 


وسام بنرفزه لا يا ستي بسببي انا ما هو يوم باين من اوله يلا كولو  على العربية 


مريم  : بقلق علي آخوها  حاسب في دم في ايدك ورفعت مندلها تشله الدم كان جرح بسيط 


جاسمين : كان معاه شال صغير مدت أيدها ل فاطمة 

وهمست خدى يا مريم أربطي أيده اخدتت منها شالها ربتطله أيده 


جيجي : في إيه وليه كان بيضربهم  يا جاسمين في مشكله

جاسمين :  اسكتي يا جيجي انا نفسي مش عارفه


مريم : بس إنتي وهيه لا يولع فينا 😁 

 

ساد الصمت طول الطريق بينهم  

قطع الصمت جاسمين مالك يا وسام النهارده متعصب ليه في حاجة مضيقك 


وسام : بنرفزه إنتي اللي مضيقانى 


جاسمين  خلاص علي آخرها والدموع بتحارب علشان متنزلش 


نظر وسام في مرأية العربية شاف الدموع في عنيها  زعل جدآ أن هو زعلها وهيه ملهاش  زنب في اللي حصل 

وصل جيجي الأول وبعد كده وصل جاسمين 

لحد البيت نزلت من غير حتي ماتبص عليه وهو مصدق نزلت وخد العربيه ومن عصبيته الزايده   ساق بأقصى  سرعه وهو بيقول هتجنني بجمالها  ده أنا كده همشي ابوص ورايا 

نهايه الفلاش باك ونهايه الحلقه إيه رأيكم


الفصل الرابع 💗


الحمد الله آحبتي عدة بسرعة لم آقدر على البعد عنكم آكثر من يوم شفت كم آحبكم تفااااعلو إذا

ههههههه


 نهاية الفلاش باك 


بس كده ودي عايزه حيرة وألغاز وتزعلي نفسك 

 

باينه يا بنتي ده بيحبك ////قالتها صافي


جاسمين : حب 😇 حب أيه يا بنتي اللي بتتكلمي 


عنه معقول وسام بيحبني أنا .. لا..لا....لا مش 


معقول طول عمره بيعاملني زي أخته


 وبعدين أنا مش بفكر في الحاجات دي دلوقتي انا لسه المشوار قدامي طويل دي كلية طب يا بنتي  مش لعبه أنا عهدت أبيه عرفان إنى أدخل طب واتخصص بطري علشان أساعده في المزرعة و الأرض 


صافي : خليكي وراء أبيه عرفان بتاعك والله منتي نافعه 


جاسمين بضيق ضربتها بالمخده  وقلتلها اطلعي بره يا فاشله من ساعه ماخطبك  محمود نساكي نفسك   ومابقتيش  بتفكري غير في محمود بيحب إيه محمود مابيحبش ايه


ونسيتي أن فرص الشغل مش بتيجي بساهل وأنتي قدامك فرصه حرام تضيع منك 


صافي : بحبه يا جاسمين بحبه 


جاسمين : وعلشان بتحبيه  تضحي بمستقبلك علشانه ؟؟


صافي : قولتلك بحبه يا جاسي بحبه / بضحي بمستقبلي 

علشاني انا .... علشان بحبه


جاسمين : 

طب مهو مسافر علشان مستقبله وفرصته في المنحة 


فكري انتي كمان في مستقبلك زيه 


صافي : مش هتفهميني أبدا 


جاسمين : يا بنتي أعقلي مافيش راجل يستاهل التضحيه دي وانتي بضحي بسنين عمرك اللي قضيتيها في مذاكره وتعب 


صافي : بس حوده يستاهل ويستاهل أكتر من كده كمان 


جاسمين : حوده هو بقي حود كمان 


صافي : هههههههه يا بنتي أهدي مالك 


هنا الباب خبط دخلت  عليهم أمل الخادمه وقالت 

 صافي هانم الحج وهدان بيقولك أجهزي وانزلي  خطيبك تحت جي يشوفك


صافي بلهفه : بنت يا أمل مسمعتيش حاجة كده ولا كده تحت 

 أمل : سمعتهم بيتكلموا علي معاد كتب الكتاب بين كده قرب أوي يا ستي  


فرحت صافي جدا وقالت:

 طب انزلي بسرعه قوليلهم خمس دقايق ونازله  


ضربتها جاسي علي كتفها بالمخده وقالت إجري يا أختي شوفي عريس الغفله محمود حبي انا 😂


صافي  :هههههههههههه طبعا هشوفه  مش خطيبي حبيبي 

خليكي انتي قاعدة بتحققي حلم أبيه عرفان 😂😂


جاسي:يلا يابنت من هنا وقفلت وراها الباب 


صافي غيرت هدومها بسرعة ونزلت وهيا ترتجف من السعادة 

صافي بإبتسامه :السلام عليكم رد كل من محمود والحج وهدان وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

 

أقعدي يا صافي هتف بها الحج وهدان 


محمود  بيقول عايز يقدم معاد كتب الكتاب علشان معاد المنحة بتاعته أتحددت  


صافي : بصت لبباها ول  محمود وهيا بتبتسم علامه الرضا واضحة في عنيها وقالت اللي تشوفه يا بابا 


إبتسم محمود إبتسامة رضا  وقال كده يا عمي يبقي يوم الخميس الجاي 


الحج وهدان : استني يا أبني هيا  المنحة مش فاضل عليها  شهرين 


محمود : أيوه يا عمي 


الحج وهدان : طيب يبقي ليه العجلة دي أديني يا بني وقت أدبر فيه  حالي 


محمود :  بلهفه احنا مش هنحتاج حاجة 

بعد الفرح بأسبوع مسافرين يا عمي وشقتي جاهزة من كله  


الحج وهدان : يا أبني أستني  حتي نقدر نعزم الناس هنا مش زي عندكم في مصر ده فرح بنت كبيرهم مش أي كلام 


محمود : خلاص ياعمي اللي تشوفه 


الحج وهدان : يبقي كتب الكتاب بعد شهر


محمود : اللي تشوفه حضرتك 


وهدان : شهر مش كتير يا محمود وهي تبقي معاك العمر كله مستعجل علي أيه 

محمود : طيب يا عمي ممكن بعد إذنك أخرج  أنا وصافي 

الحج وهدأن : مفيش مانع بس لما محمد يكون موجود ويطلع معاكو 

وفعلا خدها وطلع وكان معاها أخوها محمد في الصعيد مش بيعترفو بالخطوبه و  لازم يكون حد معاهم 

  

محمود في العربيه أهلا يا ميدووووووو 

محمد : هههههههه ميدو إيه يا عم دي يطير فيها أرقاب

 معندناش الدلع الماسخ ده إنت شايفني عيل تيت قدامك

في ظابط شرطة يتقلوه يا ميدو 


محمود : بس بس يا عم دي مش كلمه ولا ميدو ولا بيدو دي بينها خروجه  ميعلم بيها غير ربنا ونظر لصافي من المراية العربية  وحرك شفايفه وهمس بحبك 

محمد : لم نفسك يا خفيف شايفك 

محمود : وأنا أتكلمت أنا بقول الجو حر 

محمد : معايا مايه  متلجه هدلوقها عليك وكده يبقي تمام

محمود : هههههههههههههه لا يا عم الطيب أحسن 


محمد: عالم تخاف ماتختشيش بس قدامك ياﻻااااا 


محمود : إيه ياعم إنتي هتعمل ظابط علينا ولا إيه


محمد : عاجبك ولا مش عاجبك  

محمود : عجبني وعجبني أوي كمان قالها وهو بيبص علي صافي 


محمد لقمة👊👊  في كتفه وقال متتلم بقى


محمود : ايدك يا عم تقيله 😠


محمد : علشان تحرم وتبص قدامك 


 ابتسمت صافي وقالت استر يارب وتعدي الخروجه دي علي خير 


استوووووووب

محمود ده شاب وسيم بعض الشي وحيد ملوش غير أخت ومسافره بره مع جوزها... أمه وأبوه ميتين 

 دكتور في  الجامعة كان بيدرس لصافي آخر سنه ليها شاف صافي حبها وهيا كمان أعجبت بيه    

طلبها للجواز وفعلا خطبها بس تاني يوم جتله المنحه  وسفر للخارج  

وصافي كمان كان قدامها فرصه تبقي معيده في الجامعه بس  فضلت مستقبل  محمود عن  مستقبلها 

بس طبعا صافي بتحبه وراضية بكل ظروفه بس يا هل ترا هتتحمل ظروفه للآخر ولا لا ده اللي هنشوفه بعد كده


******************

في بيت عرفان  

وجيهة قاعدة مع مريم بيتكلمو كلام عادي دخل عليهم عرفان  وقال 

مساء الخير يا حجه ايه اللي مصحيكي لدلوق


الحجه وجيهه : يسعد مساك يا ولدي 


 اقعد يا ولدي عايزه اتحدد معاك


مريم : ده سر ولأ إيه 


وجيهة : أيوه سر وقومي جاكى خابط في نفوخك 


مريم: هههههههههههههه طيب ماشيه متزوقيش 


عرفان ههههههههه والله يا مريم إنتي اللي محليه 

البيت مش عارف إزاي هديكي بإيدي لحال نصيبك

 

مريم  هههههههههههههه لا متخفش قاعده علي قلبكم 

 وسابتهم وطلعت 


أتنهد عرفان بضيق  علشان هو  عارف أمه عايزه منه إيه موضوع جوازه اللي شغال بالها 


عرفان : خير يا اماا


الحجه وجيهة : أنت عارف يا ولدي أنا عايزه اقولك إيه فبلاش لف ودوران على أمك 


عرفان : معلشان أنا عارف عايزه تتكلمي في إيه وأنا 

مش حابب أتكلم في الموضوع ده  


الحجه وجيهه : طب قولي يا ولدي أمتي هاتريح قلب أمك نفسي أشوفك متهني زي باقية اللي في سنك يا ولدي

عرفان : أنا جربت حظي مره ومش ناوي اجرب تاني 

الحمد لله على كده 


وجيهة : ليه يا ولدي هو اللي خلقها مخلقش غيرها 


لا يا أمة علشان أنا وأنتي عارفين سبب طلاقي من مها كويس


وجيهة : أيوه بس الدكتور قال ماينفعش تخلف منها ولا هيا تخلف منك 

بس عادي جدآ إنت تخلف من غيرها وهي كمان ممكن جدا تخلف من غيرك 

يبقي ليه ماتشفش نصيبك مع واحدة تانيه البنته ماليه البلد وأنت مش أي حد ولو قولت يا جواز 

أبوه مين اللي يرحب بيك

ريح قلبي يا ولدي نفسي أشوفلك عيل قبل ما أموت 


قطعها عرفان  ألف بعد الشر عليكي يا حجة أوعدك أفكر 

وجيهة  : إنتي لسه هتفكر 

عرفان أباااااي عاد يعني هو كون  في يكون مش لازمن أشوف وحده زينه 

وجيهة : وتشوف ليه مالها منال بنت خالتك 

عرفان : ملهاش يا أمه أنا جاي تعبان وعايز انام تصبحي علي خير 

وجيهة : أهرب أهرب ده عادتك  ديما أول متتذنق تهرب

يارب أصلح حاله

******************

وسام في اوضته نايم علي سريره  ماسك شال جاسمين في إيده وتايه في ريحته كل شويه يشم فيه ريحته بتسكره .......الشال اللي عطيتهولو يلف بيها أيده اللي اتجرحت بسب ضربه لشباب اللي كانوا بيعكسوها 

وسام بهمس عملتي إيه فيا يا بنت عمي شقلبتي حالي وافتكر أنو ذودها معاها النهاردة لما احتدد  معاها في الكلام قال اتصل اكلامها 

مسك تليفونه واتصل بيها 


جاسمين : الووووو 


وسام : مش لاقي كلام يقوله فساكت 


جاسمين : الوووو 


وسام قفل بسرعه وقال لا ده كده جنان رسمي 

أنا لازم احط حد للموضوع ده مش هستني لما ياجي 

حد ياخدها مني


الفصل الخامس 💗


في صباح يوم جديد بعد مرور أسبوع علي أبطالنا

 بسلام مفيش جديد كل واحد مشغول بحاله


صافي مشغوله بفرحها وبتجهزله 


جاسمين مشغوله بالتنسيق بتاعها


ومحمد  رجع من مأموريتة 


وعرفان مشغول في الأرض والمزرعه  


وأمه الحاجة وجيهة كل اللي شاغلها ازاي تجوز عرفان ل منال  


وسام في أوضته مريم خبطت علي الباب ودخلت 

كان وسام بيلبس هدومه واقف بيسرح شعره شكله خارج 

مريم : ممكن أدخل 

محمد :هههههههه منتي دخلتي يا بنتي 


مريم : بطل رخامه عيزاك في خدمة 


محمد: رخامه يا رخمه أنا يتقلي رخامه وضربها علي راسها 

مريم : اه  أه  حاسب يا عم إيدك تقيله 😄

انت مفكرني مجرم من مجرمينك اللي بتتعامل معاهم 

أنا بنت علي فكره 

وسام : إنتي ست البنات كلهم وأحلا مزه يا مزه 


مريم : طيب ممكن أطلب طلب منك 


وسام : إنتي تؤمري يا أميرة 

مريم: تروح معايا أنا وجاسي مكتب التنسيق 


وسام : سمع إسم جاسي سرح شوية فيها وفي آخر لقاء بينهم 


مريم : وساااااام روحت فين انا بكلمك 


 وسام فاق من شروده وقال: معاكي أنا كده كده طالع هاخدكم في سكتي 


مريم :طب أروح بقي أقولها علشان تلحق تلبس 


وسام : لا روحي إنتي البسي وأنا هقولها 


مريم : ثواني وأكون جاهزة 


خرجت مريم وهو مسك التليفون بيرن عليها


جاسي كانت لسه نايمه لما سمعت صوت تليفونها 

صحيت بترد عليه بس مش مجمعه 


جاسي : الووووو


وسام : إنتي لسه نايمه مش معاد تقديمك النهاردة 


جاسي :تقديم ايه


وسام اتغاظ جامد سمع بحة صوتها شكلها نايمه في 

سريرها ولا على بالها باللي هايتجنن عليها من مجرد سماع صوتها 


وسام :بصوت عالي  فوقي يا جاسي وخلال خمس دقايق تكونى قدام البيت مستنياني   أنا جاي اخدك مع مريم 


 اتعدلت من نومها أول منتبهت للصوت وعرفت صاحبه

جاسي : وسام 😈  هو في غيره علي طول عصبي

 كده يا ساتر يارب

لما أقوم البس ده مجنون وأنا مش ناقصه جنانه 😠


قامت لبست هدومها وصلت فرضها وهيا بتربط الطرحه افتكرت كلامه حاولت بعض الشي متخليش اي حاجه باينه من شعرها هيا في غني عن كلامه اللي بقي بنسبالها مش مفهوم وبيعصبها 


دخلت عليها صافي 


صافي :صباح الخير الجميل رايح علي فين 


جاسي :وسام إتصل بيا رايحين أنا ومريم مكتب التنسيق 

 

صافي : وساااااام مممممممم أيوه ياعم


جاسي : والنبي مناقصة......أطلعي من نفوخي 


صافي  : ليه مالك إيه اللي حصل 

 

مريم بعصبيه: البيه بيشخط ويتعصب عليا علي الصبح بس انا مش هسكت تاني لازم أحط حد لمعاملته دي 


صافي : يا بنتي منا قولتلك هو ليه بيعمل كده ليه  وتلاقيكى  انتي كمان بتح


 قطعتها مريم أنا  كمان ايه لا بقولك إيه انا مش فايقه  ليكى   علي الصبح ولافاضيه اسمع  الكلام ده 


ضحكت صافي :وقالت انتي مالك وشك جاب ألوان كده ليه أنا قولت ايه لده كله  


جاسي والله انتي رايقه سبيني أخلص وانزل لحسن 

المجنون ده يطلعهم عليا


*************************


وسام  وصل بيت عمه أستقبلته فاطمة ام جاسمين  اهلا يا ابن الغاليه 

وسام: أهلا يا مرات عمي أخبركم  إيه


فاطمه : الحمد الله يا ولدي كيفها وجيهه أمك ابتسم 


وسام وقال بخير بتسلم عليكي 


فاطمه :أقعد يا ولدي أنت هضلك واقف كده كتير 


وسام : معلش بس استعجلي جاسمين عمي شوفته بره وستأذنت  منه اخد جاسمين مع مريم النهاردة معاد التقديم  


فاطمة:طب اقعد اشرب حاجه علي بال مندهالك


وسام:  ماشي يا مرات عمي بس بسرعه مافيش وقت 


فاطمة : بت يا أمل  اطلعي قولي  لستك جاسمين ابن عمها تحت مستنيها 


فاطمة : هيا مش مريم رايحه معاكو اومال هيا فين 


وسام : سبتها برة   في العربيه لو نزلت وجت معايا مش هنمشي النهارده 


فاطمة :هههههههه أيوه صح مبيصدقو يتلمو علي بعض هيا وجاسمين 

 ***********************

محمد داخل البيت شاف مريم غير طريقه  وراح عندها

مريم شافته جاى عليها نزلت من العربيه 


محمد : أزيك  يامريم 


مريم : الحمد لله 

محمد: ايه من بعد الامتحانات محدش بيشوفك 


مريم : بحاول أستريح شوية بعد ضغط الإمتحانات 


علشان استعداد ل كليتي 


محمد : اه صح   الف مبرووووك 


مريم بإبتسامه  الله يبارك فيك منتي بركتلي قبل كده


محمد : بس المرة دي جيبلك هديتك وطلع  من جيب الجاكته بتاعته سلسلة دهب حرف M وعطاها ليها 


مريم بفرحه زي الأطفال : الله جميلة أوي دي ليا 


محمد : طبعا ليكي المره دي دهب معلش المره 

الجايه الماظ 


مريم : ودي مالها جميلة أوي وأنا حبتها وكمان عليها 

أول حرف من إسمي 


محمد : و إسمي 


مريم باستغراب : إيه 


محمد بصوت مرتبك : أنا أقصد يعني اني أول حرف 

من أسمك هو نفس أول حرف من إسمي 


مريم : مممممممم صح معاك حق شكرا ليك يا أبن عمي 


محمد بيكلم  نفسه حرام يعني لما أسمع إسمي منك 

على طول كده إبن عمك والله حرام أمتي بقي تعرفي أني بموت عليكي لحد أمتي هفضل إبن عمك 


محمد : طب إيه بقى هتفضلي واقفه كده كتير  متدخلي 


مريم :  وسام مرضيش بيقول مبتصدقو  تشوفو بعض إنتي وجاسي ومش هنخلص وهو مستعجل  

و النهاردة  آخر يوم  في معاد التقديم 


محمد : و إنتي نويا علي إيه بقى


جاسي : أنا كنت حابه طب أسنان بس شكلي كده أخري  صيدلة 


محمد بندفاع //أحسن 


مريم : إيه ؟؟؟


محمد : انا انا أقصد أحسن ليكي بدل متتعبي نفسك 

في الكشف علي خلق الله وكل واحد يفتح لك بوقه 😁


مريم : لا عادي أنا بحب التخصص ده 

محمد في نفسه بس أنا  مش بحبه ازاي يعني كل شويه واحد يفتح لك بوقه ياااارب متقبل غير صيدلة 😄

*****************

في المزرعه 


عرفان واقف وسط الخيل بتاعه لمح فرس عنده تعبان وده فرس غالي عليه أوي ده من ريحه أبوه


عرفان :  بصوت عالي جدا أنت يا غفير إلهم


عتمان الغفير  : أمر جنابك يا سعات البيه 


عرفان : أنت يا طور مش شايف فرحان تعبان ومش واكل والأكل قدامه زي ماهو 


عتمان : والله يا سعات البيه كل يوم بطلعه وأكله 

              زى ما بتأمر جنابك 


هو من ساعه الفراسة  فرحانة  ما ماتت وهو علي ده الحال 


عرفان : بغضب إتصل بالوحدة يبعتولي حد يشوفة

عتمان : أمر جنابك 

عرفان بعد مامشي عتمان بيكلم فارسه بيقول// إلا أنت  .......الا أنت 

يا فرحان  إنت من ريحه الغالي 


**********************

عند بيت سميحة خالت عرفان 


سميحه : في إيه  يا منال  انا قاعدة ليا ساعة بتكلم انا وابوكي وأنتي مش معانا

 

منال : أيوه يا ماما بتقولي حاجة 

سميحة : لاااااه أنتي مش معانا خالص 

إنتي لسه بتفكري فيه  قطعها جوزها أباي عليكي وعلي كلامك الماسخ ده قومي شوفي وراكي ايه 

وهمليني انا وبنتي لحالنا 

سميحة :  اهاه أديني مهملهالك انت وبنتك و قايمه أصلي الظهر وادعيلك يا بنتي بصلاح حالك 


امين بعد ماطلعت سميحه قال ل منال  : ان مش هضغط عليكي  بس هقولك كلمتين حالك مش عاجبني إنتي حتى الشغل مش بتنزليه مش هو الشغل ده اللي بسببه سبتي جوزك بعد كتب كتابك  اللي مكملش شهر 


منال : انا سبته يا بابا علشان تحكماته الزايده واصراره علي قعادي في بيت عيله مع أخواته وأمه وانا مش حابه كده انا عايزه استقل بذاتي وهو كل اللي شاغل باله  أمه و إخواته 


امين : مش عيب الواحد يهتم بامه و إخواته هو الشهاده لله مايتعيبش انا سبتك براحتك علشان أنا  عارف انتي وفقتي عليه ليه ......وعارف برضوه انتي سبتيه ليه ربنا يصلح حالك يا بنتي وسابها بتتخبط في أفكارها وطلع


تابعوني وكونوا بالقرب للتكمله 

تكملة الرواية من هنا


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

الصفحه الرئيسيه للروايات الكامله اضغطوا هنا  

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close