أخر الاخبار

روايه حبك نار البارت الحادي والثلاثون حتي البارت الخامس والثلاثون بقلم اسماء الكاش

روايه حبك نار البارت الحادي والثلاثون حتي البارت الخامس والثلاثون بقلم اسماء الكاشف 


روايه حبك نار الفصل الحادي والثلاثون حتي البارت الخامس والثلاثون بقلم اسماء الكاش


روايه حبك نار البارت الحادي والثلاثون حتي البارت الخامس والثلاثون بقلم اسماء الكاش

 ٣١#رواية_حبك_نار 

*اخلصي في ليلة أ*هلك دي أحسن اطلعلك

ر*مت التليفون بخضه ودخلت تلبس في التواليت في اقل من خمس دقايق كانت لابسه فستان طويل وبكم ومحتشم بصت علي نفسها في المرايه اتنهدت بقلق وقالت بهمس

* محتشم اهو اياك يسيبني اخرج بقي كانت هتخرج بس افتكرت لما مسكها من وشها بخشو*نه بلعت ريقها بتوتر ودخلت غسلت وشها وقلبت وشها بضيق وقالت 

* شر*ير اووي خلي وشي يحمر اتنهدت بقلق ونزلت بسرعة وهي مقررة متبصش عليه وتمشي علي طول فتحت الباب بصت عليه نظرة طويلة وهو بادلها النظرة وابتسم لسماعها كلامه قضب حاجبه باستغراب لما خرجت ومشيت بعيد عنه من الاتجاه الثاني اتنفس بغضب ولحقها وقف قدامها بعصبية وقال من بين أسنانه 

_ رايحه فين 

رفعت حاجبها بغيظ منه وردت عليه باقتضاب 

* الدرس في مانع عند حضرتك ولا جاي تكمل الي بد*أته من شويه 

قربت من و*شه وقالت بقوة وهي بتربع ايديها 

* ولا يمكن عايز تمد ايد*ك عليه ثاني 

ز*قته من قدامها وقالت 

* امشي من و*شي مش عايزه اشوف و*شك ثاني

كور ايده بغضب وعروق رقبته ظهرت وعينيه البنية الي سحرتها قبل كده اتحولت لجمر*ة من النار خوفتها فرجعت خطوة لورا بس ايده منعتها ومسكها بلطف عكس ملامحه المخيفة همس بغضب 

_ ما حذرتيش يا غادة المره دي انا مش همشي ومش هتخلي عنك ومش آسف علي إلى حصل من شويه لانك تستاهلي تتكس*ر را*سك علي الز*فت الي لبستيه ويله قدامي علشان تلحقي الدرس قالها وذ*قها قدامه تحت صدمتها افتكرته هيكون هادي معاها ويعتذر بس هو شخصيته قويه مختلفة عن فارس أحلامها حاولت تعترض بس مسك ذراعها جامد ومشي بيها ناحية العربية فتح الباب ودخلها وقفل الباب بعنف خلاها تترعب اتنفست بقوة لما شافته بيجيب الهدية من مقدمة السيارة وركب جنبها حست انها ورطت نفسها معاه عمرها ما اتكلمت مع شباب وجيه معاذ فرض نفسه عليها بحجة أنه بيحبها لفت وشها للشباك اتجاهلته وفي نيتها تقوله انها مش عيزاه بس تكون وسط الناس علشان ميتهو*رش عليها وهو اتحرك بهدوء وكل شويه يبص عليها اتنهد بقوة وضغط علي مقود السيارة بغيظ وغضب بص علي الهدية وحطها علي رجليها بهدوء فلفت رأسها ليه مستغربه بصت علي الهدية وبعدين بصت عليه هز راسه ليها بمعني افتحي الهدية الفضول حركها  تعرف ايه الهدية فتحتها وابتسمت بحب لما شافت اسورة جميلة كانت نفسها فيها من فترة 

* انت عرفت ازاي اني عيزاها 

قالتها غادة باستغراب ومستنية رده علي احر من الجم*ر

حرك كتفه بلا مبالاه وقال بهدوء 

_ اي حاجة بتفكري فيها او نفسك فيها انا بعرفها لأن الي بيحب بيعرف كل حاجة عن حبيبه وانتي حبيبتى وروحي يا غادة 

* انت بتقول ايه بتحبني قالتها بهمس فابتسم ليها بلطف ومسك ايدها بايد وايده الثانية ماسكة مقود السيارة وقربها منه وقال بعشق وعينيه في عينيها 

_ انا بحبك أكثر من نفسي بحبك بجنو*ن 

بص قدامه وكمل وهو بيقرب ايديها من شفا*يفه وبا*سها بعمق 

_ هتكوني ليه لوحدي وهخليكي ملكة بس تحبيني ذي ما بحبك 

بعدت ايديها بتوتر وبلعت ريقها بتوتر وقلبها طاير من الفرحة احساس العشق جميل

كمل بهدوء 

_ هديكي فرصة تتعرفي عليه بس بعد امتحاناتك لما تخلص هتكوني على اسمي ابتسم ليها بلطف بعد ما وقف العربية قدام السنتر 

_ اشوفك يوم ثاني يله علشان تلحقي الدرس وهنكمل كلامنا بعدين وهستني ردك يا حب

مدت ايدها ناحية الباب بارتعاش وارتباك وفتحته ونزلت جري علي السنتر وهو فاضل يراقب دخولها بعشق اتنهد بقوة واتحرك بعربيته 

************

دخلت السنتر وهي تايهه وبتفكر فيه خبطت في مروه الي هي كمان سرحانه بصيت عليها وقولتلها 

* مالك يا غادة 

اتنهدت طويل اووي وقالت بكذب 

_ ما فيش حاجة قالتها واتحركت لجوه مسكتها من ايدها وقولتلها 

* هنحو*ر علي بعض يله احكيلي بسرعة وايه الي ركبك مع سي معتز العربية قولتها ورفعت حاجبي اتنهدت وقالت 

_ قالي انه بيحبني وعايز يتقدملي 

صر*خت بفرحة 

_ اوبا ايه التطورات دي كلها الواد المو*ز ده هيتجوزك 

خبطها علي ذراعها بهزار وقولت 

* يا سيدي يا سيدي

اتوجعت  غادة من ايديها وقالت

_ ما براحه يا بنتي ايدي بتوجعني اصلا من سي ز*فت قالتها بضيق وقعدت علي الكرسي فكشرت بعد فهم وقولتلها بسرعة 

* ايدك مالها وعلاقتها ايه بسي ز*فت يوه قصدي معاذ اعترفي حصل ايه انتي قلقتيتي قولتها بقلق لما شوفت وشها بأن عليه الحزن واتنفست بقوة وبعدين قالت ليه 


_ انا خايفة اووي يا مروه بيقول بيحبني وبيغير عليه بس عصبيته خوفتني اووي منه 

كشرت وشها بخوف وكملت 

_ بيقلب و*حش وقا*سي عليه تعرفي عمل فيه ايه انهارده 

هزيت رأسي بعدم المعرفة 

* عمل ايه 

_ اتشيكت ولبست فستان صغير شوية وحطيت مكياج خفيف بس اتعصب عليه 

دلكت ايديها وقالت بوجع

_ وجعني اووي وهز ثقتي في نفسي 

رفعت حاجبي ليها وهي كملت 

_ بقي هو يضر*بني على ذراعي 

* تستاهلي صراحة هو من امتي يعني بتلبسي كده وتحطي ميكب لو عاصم مكانه كان د*فني يا اختي مكاني

نفخت بضيق وافتكرت شكله لما غار عليها 

_ انا حبيت غيرته بس كانت اوفر الصراحة وبعدين انا عملت كده علشانه حبيت اكون حلوه علشان أعجبه 

مسكتها من ذراعها ولفيتها ليه وقولت بهدوء

* هو حبك يا غادة بطبيعتك حبك بجمالك العادي والطبيعي من غير  ميكب او لبس ضيق الي بيحب ما بيصش علي الشكل قد ما بيحب الروح 

نفخت غادة بضيق وقالت

_ اوف خلاص يا مروه فهمتك متقلهاش عليه بليز  

ابتسمت ليها وكملت بهدوء 

* يبقي تكوني ذي الشاطرة وتسقبلي حبه ليكي كفاية ان قالهالك بحبك 

حضنتي غادة بقوة وهي حاسه براحه كبيرة انها حكت بعد شويه بعدت عني وقالت بحاجب ضيق 

_  ليه حساكي مضايقة 

ابتسمت بو*جع ومسحت دمعة بتفكر تخو*ني وتنزل تبين ضعفي وقولت 

* قالي بحبك بحبك ذي اختي 

شهقت غادة بخضه 

_ اخته ايه الغب*ي ده معلش يا مروه بس عاصم ده ميستاهلكيش طالما شايفك اخته معلقك بيه ليه 

قبل ما اتكلم سكت وانا شايفه فارس جاي ناحيتنا وقف قدامي بابتسامه عريضه ومدلي ايده بورده حمراء وقالي بلطف

= الوردة دي علشانك 

أخذتها من ايده وابتسمت بفرحة 

* شكرا قولتها وهو قعد جنبنا وكمل بفضو*ل واهتمام 

= مجتيش ليه انهارده المدرسة 

* عادي كنت مكسله شويه  

قبل ما يرد وقف جنبنا إياد الي واقف باصص علينا بغيظ مد ايده ليه بوردتين وقالي 

^ دي ليكي 

ابتسمت وأخذتها _شكله اليوم العالمي للورود وانا مليش واحده قالتها غادة بمزاح فحط اياد ايده علي رأسه بحرج وفارس نزل رأسه مكسوف فمديت ليها بوردة منهم وقولتلها بمرح 

* هنقسمهم بينا ولا تزعلي  

قبل ما يتكلموا ويعترضوا دخلت المدرسة علينا فالكل سكت وقعد مكانه وفارس واياد بيرمو بعض بنظرات قا*تله...... يتبع 

 صۣۗـۙلَوُآ عۣۗـۙلَى شۣۗـۙفۣۗـۙيۣۗہعۣۗـۙ آلَآمۣۗـۙهۣۗہ  🌹❤

٣٢ #رواية_حبك_نار 


_ تعالي يا مروه اوصلك في طريقى 


قالها فارس ومركز في وشي 


* لاء شكرا هنروح لوحدنا يله يا غادة 


قولتها وشديت ايد غادة اتحرك من مكانه ووقف فى وشنا 


_ ما ينفعش كده العربية بره يله هوصلكم 


جيه يلمس ايدي فبعدها بعنف وبصيت بغضب


* اوعك تلمس ايدي مره ثانية أنا بقولك اهو وسحبت غادة وخرجت ابتسم اياد بشما*ته وقرب من فارس بغل وحط ايده على  كتفه واتكلم بشما*ته


^ هو ده وضعك عندها لو في حد هتحبه مروه هيكون انا قالها وغمز ليه زق فارس ايده بغل ومشي لبره قبل ما يركب العربية شاف مروه وغادة واقفين مع عاصم ومعاذ كور ايده بغضب وهمس 


بقي هو ده الي فضلتيه عليه يا مروه صدقيني هخليكي تنسيه وتحبيني أنا وبس قالها بوعد لنفسه قبل ما يكون ليها وركب عربيته ومشي بسرعة كبيرة 


عند مروه وغادة خرجوا من السنتر لقوا عاصم ومعاذ مستنينهم بصوا لبعض باستغراب وبعدين بصوا علي مكان وقوف عاصم ومعاذ 


* ايه ده الي جاب عاصم هنا 


غادة بر*عشة وتوتر مسكت ايدي وقالت بخوف 


_ سي معاذ ايه الي جابه ثاني ليه 


* معرفش قولتها ولو*يت شفا*يفي 


* بس عموما يله نروح ليهم واجمدي كده يا بنتي افتكري انه بيحبك بيحبك وبس 


ابتسمت غادة بفرحة وروحنا ليهم وقفنا قدامهم بس عاصم اتحرك ناحيتي ومعاذ اتحرك ناحية غادة 


سحب معاذ غادة بعيد شويه وقالها بهمس 


^ انتي مخطو*فة


 


وشها بهت وبان الخوف عليها ورجعت خطوة لورا أخذ باله فابتسم يطمنها وقال


^ استأذن عاصم من والدك علشان نقضي اليوم كله مع بعض نفسحكم يوم قبل الامتحانات وتنشغلوا بيها حبينا نديكم ريست صغير  كده 


ابتسمت بتوتر وقالت بارتباك 


= بس انا مش عايزه اخرج انا عايزة اروح البيت وبس 


رفع حاجبه وقال وهو بيشاور ليها علي العربية 


^ قولتلك انتي مخطو*فة انهارده والمخطو*ف ما بيعتر*ضش يلا يا بنتي 


قرب عاصم مني بهدوء واداني وردة ضحكت جوايا صدقت غادة لما قالت اليوم العالمي للورد انهارده أخذتها من ايده بفرحة وقولت 


* دي ليه انا 


ضحك بهدوء وسرحت في ضحكته وعينيه الي دايما بتشدني مسك ايدي بلطف وقال 


  _ هو في حد غيرك هنا واقف معايا هي ليكي يا بنتي انتي انهارده عاملك مفاجئة كبيرة اووي اليوم هنقضيه مع بعض ابتسمت ليه بفرحة وقولت 


* الله مفاجئة هنروح فين 


_ الملاهي 


كشرت بضيق 


* الملاهي هو انا عيلة 


رفع حاجبة لفوق وقال


_ مش عجباكي نروح يعني  


مسكت ايده 


* طبعا لاء يله ملاهي ملاهي 


ضحك وشاور ليه علي العربية اسبقه وجريت جري علي العربية ركبت واستنيته شاور لمعاذ الي هو كمان شاور ليه بهدوء وغمزو لبعض وركب عاصم جنبي وشوفت معاذ ماسك غادة في ايده وركبها معاه 


* هم ليه مركبوش معانا 


_ علشان عربيته هيسيبها فين 


* اوك قولتها وبصيت من الشباك وهو اتحرك ورا عربية معاذ


عند غادة بتوتر اتكلمت 


= ليه ماركبناش معاهم


ابتسم بهدوء ومسك ايدها وقربها من صدره 


^ علشان نكون لوحدنا يا جميل مش عايز عزول بينا 


ارتبكت من وقا*حته وصراحته سحبت ايدها بتوتر بس فضل ماسك فيها قضب حاجبه وكشر وقال بعصبية طفيفة


^ منكن اعرف فين الاسورة مش لبساها ليه


ابتسمت بتوتر 


= عادي ملحقتش البسها 


ساب ايدها وقال وهو مركز في الطريق قدامه 


^ طيب البسيها دلوقتي 


= مش دلوقتي 


^ قولت البسيها قالها بأمر اتنهدت بضيق ولبستها 


شد ايديها ناحيته وقال وهو بيشوفها علي ايديها 


^ حلوه اووي عليكي حبيبتي احلي مما اتخيلت قالها وبا*س ايدها باعجاب سحبت ايدها بتوتر وقالت بانفعال 


= لو سمحت ما ينفعش كده 


رفع حاجبه 


^ ما ينفعش ايه 


بضيق قالت 


= تمسك ايدي وتبو*سها كمان واحنا مش متجوزين احنا حتي ما فيش بينا اي رابط يخليك تهتم بيه كده ونخرج مع بعض 


^ بس انا هتجوزك 


= ايه الي مخليك واثق كده ما يمكن ارفض اصلا انا لسه صغيرة ومش مرتاحة بوجودي قربك 


كور ايده بغضب وبصلها بعيون قاتمة بلعت ريقها بتوتر ورجعت خطوة لورا لزقت في الكرسي الي قاعدة عليه وسانده علي الشباك بخوف شاف خوفها منه فاتنهد بقوة قرب منها وهمس بقوة


^ انا واثق مش من نفسي لاء انا واثق من عنيكي دي الي فاضحة مشاعرك ليه انا عارف انك بتحبيني ذي ما بحبك 


بص قدامه لحظات ورجع بص عليها وكمل 


  ^ هخلي قلبك ده ما يعرفش غيري هتتنفسي بحبي هتكوني مستنيه قربي ليكي بوعدك لغاية الوقت ده مش هضغط عليكي والمسك مره ثانية بس ده مش معناه هبطل حر*بي معاكي لكسب قلبك يا حب 


بص قدامه وكمل سواقه وهي ابتسمت بحب عاجبها  تمسكه بيها لفت وشها وبصت على الشارع بعد ربع ساعة العربيتين وقفوا قدام ملاهي كبيرة نزلت مروه وبتبص بانبهار حواليها مسكت ايد عاصم بتشده لقدام 


* يله بينا انا الي نختار الالعاب كلها ابتسم بحب سيبته  وجريت علي غاده الي نزلت ووشها محمر  رفعت حاجبي ليها بس معاذ وقف بينا وقال برخامة 


^  هش من هنا بيتك بيتك يا ماما روحي لعند جوزك 


كان عاصم وصل مسك ايدي وشدني ناحيته وقال 


_ هنتقسم كل اثنين مع بعض بعد ساعة هنتجمع هنا ونكون علي اتصال يا معاذ اوك خلي بالك منها يله بينا قالها وسحب ايدي لبعيد وغادة وقفت مكانها مستغربة تصرفهم بصت عليه لقته بيبص عليها بابتسامه واسعه قال بهدوء وهو بيشاور قدامه 


^ يله بينا


**********


قاعدة ميرا علي طرف السرير بتقلب في الفون بملل وبتشوف حجز تذاكر الطيران سمعت طرق الباب فقفلت الفون بهدوء وقالت 


* اتفضل 


دخل جدها وهو بيتسند علي العكاز قرب منها بهدوء فلوت شفت*ها بضيق اول ما شافته بقالها كام يوم حا*بسه نفسها في الاوضه بعيد عن جدها مش عايزه تشوفه مقهو*رة منه ومن كذ*به عليها خلاها تسيب كل حاجة وترجع علشانه بس طلع عايزها علشان صفقه ليه عايز يجوزها من جاسر علشان مصلحته هو 


* عايز ايه 


قالتها ميرا ببرود وقلة ذو*ق


قرب أكثر ووقف قدامها وقال 


= خطوبتك بجاسر الاسبوع الجاي اعملي حسابك كويس ومش عايز مشا*كل 


هبت فيه وصوتها علي 


* انت بتقول ايه .. ايه الجنا*ن الي بتقوله ده .. مستحيل اقبل بكده انا مش هرتبط بحته العيل ده  


= انا مبطلبش منك ده أمر وهتنفذيه لو رفضي او لمحتيله حتي هين*سفنا من علي و*ش الدنيا 


* انت خا*يف منه ليه ده حته عيل قالتها وهي بتحاول تكذ*ب علي نفسها هي خايفة من جاسر قبل جدها حتي رغم سنه الصغير بس اقوي بكثير من تخيلها


= عيل في عي*نك يا بت انتي عيزاه يمو*تنا اوعك تقوليله كده في وشه 


ضحكت ببلاهه 


* ما انا قولتله كده فعلا  


= نها*ر ابو*كي أسو*د 


رفعت عيني بملل فكمل بخبث 


= يا بت انتي لو مستغنيه عن نفسك ماشي معنديش مشكلة روحي انتحر*ي عادي بس انا لاء عايز اعيش 


* اكثر من الي عيشته يا جدي 


حط ايده في وشها وفرد ايده قدامها وقال


= قل أعوذ برب الفلق أعوذ  بالله من عينك  يا شيخه بتحسديني في وشي كده 


اتحرك بعيد عنها وقال 


* اسيبك تجهزي شويه جاسر هيجي يشوفك انهارده قالها وخرج جري قبل ما تتعصب عليه قفل الباب وهي ز*قلت الشاحن الي جنبها علي الباب وصر*خت بغيظ....... يتبع 


صۣۗـۙلَوُآ عۣۗـۙلَى شۣۗـۙفۣۗـۙيۣۗہعۣۗـۙ آلَآمۣۗـۙهۣۗہ  ♥❤❤🌹

#رواية_حبك_نار 

البارت الثالث والثلاثون 

فتح عاصم الباب واتاخر شويه علشان تدخل مروه أول ما دخلت فتحت عينيها علي أخرها وصر*خت بفرحة 


* ماما قالتها وجريت عليهم حضنتهم فتحت ام عاصم ايديها ليها فدخلت مروه في حضنها بفرحة ودمعت لاشتياقها الكبير ليهم وبفرحه ولهفه قالت 


*وحشتيني اووي يا ماما 


دايما بحب اناديها بماما لانها هي الي اهتمت بيه  بعد مو*ت اهلي كانت حنينه عليه وكأني بنتها وأصرت عليه اناديها ذي مها بالظبط ضمتني ليها وبستني فى رأسي وقالت بحب كبير 


= انتي وحشتيني أكثر ياقلبي بعدت عنها لما سمعت عمي بيقول 


^ كفاياكم أحضان يا اختي منك ليه وانا مليش نصيب يعني  فبصيت علي عمي الي هو كمان فتح دراعاته ليه وجريت عليه ارتميت في حضنه الدافي بغيرة ممثلة ضيقت مها حاجبها ونطت علينا وقالت 


# وانا مليش في الاحضا*ن ولا ايه انا كمان كنت مسافرة ذييهم يا بت انتي  


ضحكت بصوت عالي والتفت ليها وحضنا بعض حضن اخوات وأصحاب مها اقرب شخص ليه بعد غادة هي اختي مش بنت عمي وبس اتربينا مع 


بعض وهي أكبر مني بسنتين هي في ثانية كلية وجميلة اووي بعيونها الخضرا ذي الزيتون بتشدك بسحرها


*انا اقدر اصلا ده انتي الخير والبركة 


بغر*ور بعدت عني وحركت ياقة قميص وهميه 


# عارفه يا بنتي 


ضر*بتها علي قفاها وجريت منها وبقول 


* ادي اخره الغر*ور يا حلوه لحقتني وجريت ورايا استخبيت ورا ضهر عاصم بخوف 


* احمينى منها 


# اطلعي يا جبا*نه بقولك اطلعي 


بصيت من وراه وطلعت لساني ليها وقولت باغاظه 


* لاء مش طالعة 


وهو واقف متفاجئ من طريقتنا الطفولية بس ابتسم بحب لما حس بايدي ماسكة قميصه 


# طيب هجيلك بردو


قالتها وجت ليه ورا روحت جريت لقدام وعاصم بقي بينا فى النصف واحنا محاصرينه انا قدامه ومها وراه اتنهد بقوة وحاول يمنع وصول مها ليه الي بتمد ايديها علشان تمسكني


_  خلاص بقي كفاية لعب عيال 


# لاء مش قبل ما اردلها الق*لم 


قالتها مها بتذمر وانا طلعتلها لساني 


* مش هتطوليني


 وعمي ومرات عمي بيضحكو علي شكلنا واتنفسو بسعادة وأخيرا رجعت الحياة للبيت من ثاني


عاصم اتعصب مننا فراح مسكني وضر*بني على قفايا بخفة فصر*خت بخضه وحطيت ايدي على مكان الضر*بة مصدومة فضحكت مها ورجع لمها ضر*بها على قفاها هي كمان وقال بصوت عالي 


_ كده خلصنا ويله بطلو شغل عيال  


بصينا لبعض بخوف وجرينا على اوضتنا والكل ضحك علينا


دخلنا الاوضه وقفلنا الباب وبصينا لبعض وبعدين ضحكنا بأعلي صوته


************


  وقف معاذ بالعربية قدام بيت غادة الي كانت بتتجنب البص ليه طول الطريق ومضايقه منه علشان رفض تلعب لعبة السها*م فتحت الباب من غير ما تبص عليه ونزلت بعصبية ورزعت الباب  


جامد اتخضت من الصوت وخافت ليطلع ليها عرفاه مجنو*ن ويعملها فجريت بسرعة وهو اتعصب من جريها كور ايده بغضب وخبط علي التابلوه قدامه 


_ غب*ية 


دخلت الشقة واتنفست أخيرا بعد ما كانت مانعه تتنفس  خوف من شكله وعصبيته طلعت اوضتها وقعدت على الكرسي بارهاق لما افتكرته جريت علي الشباك لقته لسه واقف وسمعت صوت رسالة وفتحتها بسرعة 


_ اياك المحك بتجري كده ثاني لو عملتيها هعلقك يا ساندريلا 


وشها قلب الوان وحست بخنقه بصت عليه لقته اتحرك بالعربية ومشي فرجعت علي السرير قعدت عليه بضيق وغمضت عينيها مشاعرها متلغبطه بتحس معاه بالأمان متنكرش ده بس عصبيته وغيرته اقوي من احساسها بالأمان معاه رفعت ايديها قدام عينيها وشافت الانسيال اهتمامه عجبها بيهتم بتفاصيلها الصغيرة بس خايفة اهتمامه يتحول لقيد يخنقها مع الوقت ظهرت ابتسامه لطيفة علي وشها لما افتكرت تمسكها بيه في لعبة قطر الموت ووشها احمر بكسوف فاقت علي صوت رسالة منه 


_ ملجئك دايما لحضني  ووعد مني هتكوني ليه وبس وحضني ليكي وامانك هو انا وبس يا ساندريلا 


فتحت عينيها بدهشه من كلماته وكأنه بيذكرها انها ملكه هو وبس


*********


* الو*حش كان هياكلنا يا مامي ضحكت مها وحطت ايدها علي قفاها وقالت


= اه يا اختي الله يعينك هو اخويا اه بس هولا*كو في نفسه كده ضحكت برقة وقولتلها 


* هتقوليلي انتي بس ده طيب علي فكره 


= ايه ده الحب و*لع في الذرة اهو 


ضر*بتها علي دراعها بخفة وقولتلها 


* اتلمي يا بت اتنهدت جامد وبصيت عليها بحب وقولت


*وحشتيني اووي يا مها علي فكرة ابتسمت ليه وحضنتتي بقوة 


= انتي أكثر يا قر*دة


بعدت عنها وكملت 


 = عامله ايه فى المذاكرة 


نفخت بغيظ وقولت 


* ذي الفل يا اختي بس ادعي اخوكي يبعد عني


ضحكت عليه وبعدين نزلنا لتحت 


يتبع..


صلوا على النبي  ❤

البارت الرابع والثلاثون

* عايزه اطلع اللعبة دي يا ابيه بليز بليز 


قولتها وبصيت عليه بعيون بريئة وترجي بص عليه بعيون واسعة وقال برفض 


_ لاء مستحيل تركبيها دي خط*ر شويه 


كتفت ايدي وبصيت عليه بغيظ وقولت


* ما هو كل اللعب خط*ر يعني مش العب ولا ايه 


بإصرار الرفض قال 


_ اختاري غيرها 


نزلت ايدي بحزن واديته ضهري وقولت بشنهفه وتمثيل 


* أنا عايزه اروح 


اتنهد بصوت عالي ووقف قدامي وقال 


_ بطلي دلعك ده يا مروه اخلصي اختاري لعبة 


* مش عايزه العب روحني البيت 


قولتها بغضب ودبيت رجلي في الارض شوفت عصبيته بيحاول يهدي وقال بغيظ 


_ اتز*فتي اركبيها ولو حصلك حاجة او سمعت صوتك جوه اللعبة هعا*قبك جامد علي عدم سمعانك الكلام 


حجز تذكرة اللعب وز*قني لقدام وقال بغيظ 


_ يله اتفضلي 


ابتسمت بفرحة وجريت اركبها قعدنا جنب بعض بصيت عليه بفرحه وحطينا حزام الأمان واللعبة بدءت تتحرك بهدوء الاول وطلعنا في القمة ومرة واحده نزلت بسرعة كبيرة فصر*خت جامد وهو قاعد جنبي بيصر*خ فيه 


_ ودني خر*متيها  


صر*خت بصوت اعلي وهو حط ايده علي ودنه يحمي ودنه منها بعد وقت صغير نزلنا من اللعبة وانا دايخة وهو بيبص عليه بغيظ وقال بغيظ 


_ عجبك كده اهو دوختي 


اتنهد بضيق ومسك ايدي براحه وسحبني لأقرب مكان هادي 


_ تعالي ارتاحي شويه قعدني شويه واشترالي عصير وادهوله 


_ اشربيه


قالها ومدلي ايده بالعصير 


* انا كويسه 


_ ما هو باين يله اشربي


شربته وحسيت اني بقيت احسن وقفت بسرعة وقولتله 


* يله نجرب لعبة جديدة


ابتسم ومسك ايدي علشان نختار اللعبه الثانية وأصر انها تكون هادية شويه


عند غادة ومعاذ وقفت محتارة تركب ايه هي بتخاف الاماكن العالية وتخاف الالعاب تقريبا كلها اتنهدت بضيق مش عايزه تعرفه ليشمت فيها رفع حاجبه لما طال انتظاره وفضل يتأملها بحب وقال 


_ هنفضل كده كثير انا عن نفسي ما عنديش مشكلة افضل اتأملك كده كثير بس انتي الي هتضيعي يوم خروجك وفسحتك علي الفاضي 


بصت غادة عليه بحيرة فكمل


 _ ما تختاري يا بنتي لعبه 


 اتنهدت بضيق واتحركت بعيد عنه وقالت 


* مش عارفه اختار ايه


رفع حاجبه بتفكير  وابتسم بخبث قرب منها ومثل البراءه 


_ ايه رأيك اختار أنا 


هزت رأسها بموافقه وهي بتدعي جواها ميختارش لعبه مخيفة وصعبة ارتسمت ابتسامه واسعة علي ثغره وقال 


 _ يبقي علي بركة الله اتفضلي يا انستي قالها وشاور علي اللعبة الي قدامهم فتحت عينيها بصدمة وخوف وهزت رأسها بعدم تصديق بصت عليه وبصت علي اللعبة وقالت بهمس 


* يا حلاوة شمسنا اتشاهد علي روحي من دلوقتي 


لوت شفتها لتحت وهو شايف تعابير وشها فضحك جواه وكمل 


_ شكلي هتسلي اووي يا ساندريلا 


دخلو اللعبة الي كانت عبارة عن لعبة قطا*ر المو*ت


قعدو جنب بعض هو فرحان وهي وشها باهت من الخوف ومش عارفه ليه وافقت تيجي الملاهي اصلا هي ملهاش في الجو ده اتنفست بصعوبة أول ما اللعبة بدءت وغمضت عينيها بتسمع أصوات ترعبها فتحت عينيها فخرج في وشها هيكل عظمي فصر*خت برعب ومسكت ذراعة برعب بص علي ايديها وسكت ومن جواه فرحان من قربها منه وبدءت تصر*خ اعلي واعلي كل ما يظهر شئ مرعب وقبل ما يوصلوا لنهاية اللعبة ظهر قدامها مجسم غرقان د*م صرخت المره دي بصوت اعلي بكثير وغمضت عينيها وخبت وشها في صد*ره ومسكت هدومه برعب 


* عاا نزلوني بسرعة مش عايزه امو*ت الحقوني 


ضمها ليه أكثر وحاسس بمشاعر كبيرة جواه وجودها جنبه بيفرحه وخوفها ولجوءها ليه بينعش قلبه بيحسسه انها ضعيفة ومحتاجة حمايته وهو قد ثقتها وقد المهمه دي 


بعد فترة صغيرة انتهت اللعبة بس هي فضلت ماسكة فيه برعب وخوف الكل بدء ينزل وهو مستكين مستمتع بقربها منه وبيشم ريحتها الي جننته وانفاسه بتضر*ب راسها حاست بسكون المكان وحست بالهوا بيضر*ب شعرها بلعت ريقها بتوتر وبدءت تفتكر انها في حضنه فتحت عينيها بصدمة وبعدت عنه بسرعة وتوتر وقلبت توترها عليه وقالت بغضب مصطنع 


* انت ازاي تحضني كده قليل الأد*ب بصحيح قالتها وذ*قته وقامت بسرعة وهو باصص عليها برفع حاجب وقال بعد ما مسك ايدها علشان يوقفها 


_ انا الي حضنتك بردو ولا انتي الي كلبشتي فيه ولاز*قة بغره


* اكذ*ب اكذ*ب انا هعرف اخذ معاك حق اصلا 


قالتها بارتباك 


* وسيب ايدي لو سمحت انت وعدتني ساب ايدها بغضب وهي مشيت قدامه وهي بتلعن نفسها ازاي قدرت تقرب منه كده  بتعترف انها بتحس معاه بالأمان 


عند عاصم ومروه لعبوا العاب كثيرة وفي الاخر وقفوا عند لعبة ر*مي السهم وإصا*بة الهد*ف 


صاحب اللعبة اتكلم بهدوء


= قدامكم ٦ سهام والهد*ف تنشنو في النصف لو جيبتي الهدف هتاخدي الجايزة 


اتكلمت بسرعة وقالت 


*انا عايزة الدبدوب لو سمحت 


= اوك فوزي في اللعبة وهتاخذيه


بصيت علي عاصم الي رفع عينه لفوق وقال 


_ خلاص العبي 


سقفت بايدي بفرحة ووقفت استعداد اللعب ومسكت السها*م غمض عين وفتحت عين ونشنت علي الهدف وبعدين ضر*بت بدقة دي الي اتخيلته بس الضر*به مكنتش بدقة نهائي فالسهم طار بعيد عن الهد*ف قوست شفا*يفي بحزن فشجعني عاصم 


_ ما تزعليش اضر*بي ثاني وركزي كويس 


هزيت رأسي بنعم وزقلت السهم الثاني الي بردو خرج بعيد عن اللعبة والسهم الثالث والرابع والخامس كمان من غير ما يدخل واحد فيهم زفرت بغضب وبصيت علي عاصم بعيون حزينة وهعيط ضحك علي شكلي وقال بهمس 


_ ما تزعليش بصي علي الهدف وارمي 


نفخت بضيق من كلامه 


* علي أساس ما بركزشي اوف اللعبة دي معمولة علشان نخسر فيها 


رميت السهم المره دي من غير ما اركز والسهم جيه في الهد*ف تنحت قدامي وبصيت علي عاصم ورجعت بصيت علي الهدف صرخت بفرحة * فوزت أنا فوزت أخيرا


لفيت حوالين عاصم 


* فوزت فوزت ووقفت بتنهيدة وعينيه علي الراجل صاحب اللعبة وهو بيتحرك بيجيب الهدية ابتسمت باتساع واتحركت وقربت عليه وسحبت الهدية منه وحضنتها بفرحة 


عند غادة ومعاذ بيتمشوا وبس وبتاكل غزل بنات شافت من بعيد مروه ابتسمت بفرحة وأخيرا حاجة هتكس*ر الملل شاورت علي مروه وقالت 


* مروه هناك اهي قالتها وسبقته علي هناك كور ايده بعصبية وهو شايفها بتجري ذي العيال الصغيرة قال بغضب 


_ هوريكي تجري كده ازاي لحقها ومسك ايديها بغضب ووقفها قدامه وقال بغضب 


_ انتي مجنو*نة ازاي تجري كده 


نزلت رأسها بخوف من عينيه الي بتخوفها وقت عصبيته وكسوف من نفسها وقالت بكسوف


* انا .. انا اسفة مش هكررها ثاني 


اتنهد بقوة ولانت ملامحه ساب ايدها بهدوء وشاور ليها تتحرك وقال بحده خفيفة


_ طيب اتفضلي قدامي مشيت من غير كلام اليوم رغم انه حلو بس هي حاسه بضيق قربها منه بيضعفها وصلت عند مروه الي ماسكه الدبدوب فقالت بدهشة 


= واو حلو الدبدوب ده انتي كسبتيه 


ابتسمت بفرحة وتباهي 


* طبعا يا بنتي لعبت اللعبة دي وشاورت عليها وكسبت بسهولة اوووي قالتها بكذ*ب فضحكت غادة وقالت 


* ما هو واضح اووي


بعدين بصت علي معاذ ورجعت بصت لمروه 


= انا كمان عايزه العبها واكسب 


قرب معاذ منها وقال برفض 


^ لاء ما فيش اللعبه دي ويله اروحك اتأخرنا 


= بس عايزه الدبدوب ذيها قالتها بتذمر بص ليها بصه قوية ورفع حاجبه لفوق خلتها تخاف وتبلع ريقها بصعوبة ابتسمت بتوتر وقالت 


= خلاص مش عايزه اوف 


واتحركت لبره وهو مشي وراها لحقتها مروه ومسكت ايديها ومعاذ مع عاصم ماشين بهدوء ركبوا وانطلقوا لبيوتهم وصلت مروه مع عاصم الشقة نزلت من العربية وسبقته لجوه استنته ركن العربية وجيه فتح الباب مجرد ما الباب فتح عينيها فتحت علي آخرها وصر*خت بصدمه من الي شافته..... يتبع 


٣٥ #رواية_حبك_نار 


* مش هنزل اشوف هولا*كو ابدا اه مش  نازله وقول للحما*ر ده يمشي مافيش بنات للجواز هنا 


قالتها ميرا من ورا الباب فانفتح الباب المره دي بغضب وماستناش اذنها صر*خت بخوف ورجعت خطوة لورا لما شافت جاسر واقف قدامها بعصبية وايديه مكورها بغضب وعروق رقبته ظاهرة وعينيه ما تبشرش بالخير تحس نار احتضنت عينيه وبقي سوادها لهب محتر*ق بلعت ريقها بتوتر من شكله حاولت تبان قوية وترسم دور الأخت الكبيرة فقالت بتلعثم 


* انت ازاي تدخل اوضتي كده من غير أي إذن المفروض تحترم الي أكبر منك علي فكره  


_ أنا ادخل اي مكان وماحدش يقدر يمنعني  قالها ببرود جليدي عكس شكله وعصبيته اتحرك خطوه لقدام فرجعتها هي لورا بارتباك 


_ بعدين منكن اعرف منزلتيش ليه 


* عادي مش عايزه اشوف وشك الس*مج ده قالتها بجرا*ءه منها 


فرفع حاجبه وربع ايده وقرب منها أكثر وقال 


_ بقي وشي انا الس*مج بردو 


اتحرك خطوه ثاني ناحيتها فرجعت هي خطوه وما اخدتش بالها من السرير وراها فتكعبلت ووقعت عليه نايمة علي ظهرها فقرب منها المره دي بخبث رفعت وشها لقته بيبص عليها وفي لحظة رمي نفسه عليها غمضت عينها برعب مع صر*خة فزعة الجو هدي الا من اصوات تنفسها العالي وصوت انفاسه بتضر*ب وشها بتخلي قشعريرة بتمشي في جسمها فضلت مغمضة عينيها


فسمعته بيكمل بهمس قريب من ودانها 


_ مغمضه عينك ليه مش عايزه تشوفي الس*مج قالها بسخرية وعينيه بتفضح غضبه منها لأول مره تيجي بنت وتتكلم عليه كده هو رغم صغر سنة الا ان كل البنات مستنيه نظره منه فصر*خ المره دي فيها بعصبيه


_ قولت افتحي عينيكي والا اخز*قهالك 


فتحت عينيها برعب من تهديده عينيها اتشابكت مع عينيه بنظرة سريعة وبعدين حركت رأسها بعيد عنه كان ساند علي السرير بركبته ووميل جسمه عليها اتنهد بغضب وكمل


   _مش ملاحظة أن لسانك طو*يل اووي يا ميرا ومحتاج قصه 


بصت ليه بخوف وصد*رها بيطلع وينزل بخوف همست


  * ابعد عني 


أتجاهل كلامها وكمل بغيظ 


_ انا ما حدش قدر يبص فيه وانتي اتجرأتي وشت*متيني بكل بجا*حة 


* مين ده انا انت ظالمني يا جدع انت 


قالتها ببراءه وبتتلفت بعينيها بعيد عن عينيه


مسك فكها بقوة وغضب وثبت وشها ناحيته


وقال بعصبية طفيفة  


_ بقي انا هولا*كو وحما*ر 


* انا الي حما*ره وست*ين حما*ره كمان يا استاذ جاسر المحترم انت بليز منكن تبعد بقي


اتنفس بعمق وغمض عينيه للحظات فرفعت ميرا حاجبها باستغراب وقالت بهمس وصله 


* هو حضرتك جاي هنا علشان تنام ولا ايه 


وكملت لنفسها 


* ايه البلا*وي الي بتتزقل عليه دي اصبر يومين علي ما اهر*ب من مصر كلها  ومن سي ز*فت كمان 


حاولت تتسحب وتقوم من مكانها بهدوء فوقفها صوته وكلامه الي قاله بكل عصبية وكل ذرة حب ليها


_ انا ما حبتش غيرك ليه مش متقبلاني ليه قوليلي ليه 


زقته بايديها بعيد عنها فقام بكل هدوء والتفت يديها ضهره وقلبه وجعه القلوب لما بتعشف الشخص الغلط بتجعلنا ضعفاء لو استسلمنا ليها هنضيع وننسي ان الحياة لسه مستمرة طالما في نفس جوانا 


استني جوابها والتفت ليها وهي سكتت وبصت بعيد عنه غمض عينيه بغضب مش هو الي بيستسلم بسهولة رجع جاسر مره ثانية بكل جبر*وته وقسو*ته ز*قها بايديه فسندت بضهرها علي الباب واتكلم بعصبية 


_ حتي لو بتكر*هيني حتي لو متقبلتيش وجودي في حياتك هتكوني ليه ليه انا وبس يا ميرا 


* هو بالغصب 


قالتها بعصبيه وزقت ايده بعيد عنها فقرب أكثر من وشها لدرجة ما بقاش فيه فاصل بينهم وايديه قبضت علي فكها بس المره دي باللين وقال


_ ايوه بالغصب يا ميرا ساب وشها وبعدها عن الباب فتح الباب واتحرك لبره بس قبل ما يختفي قالها 


* مستنيكي تحت يا عروسه لقراية الفتحة البسي وحصليني قالها وقفل الباب وراه فصر*خت بغيظ ورمت التليفون علي الباب فا*تكسر  صر*خت أكثر وجريت تشوفه 


* غب*يه غب*ية ا*تكسر ومحتجاه اووي اليومين دول 


صر*خت بغيظ وكانت هتعيط من غيظها بصت قدامها بشر وقامت من مكانها وهي ناويه تنهي كل حاجة مش هي الي تستسلم بالشكل ده


*********


عند عاصم في اوضه مكتبه بيخلص شويه ورق و ماسك التليفون ناوي يتصل بشخص 


جهزت والدته السفرة هي ومها ومروه بتلف حواليهم وبتطلع الاكل علي السفرة ابتسمت بفرحة وأخيرا اتجمعوا مره ثانية حضنت ام عاصم بفرحة من ورا وقالت باشتياق 


* وحشتيني اووي يا ماما الفترة الي فاتت كانت و*حشه من غيرك اووي كنت مفتقداكي


ام عاصم بحب


= وانتي أكثر والله يا مروه لولا دراستك ما كنت سيبتك يوم واحد حتي وكنت اخذتك معايا بس انا واثقه في عاصم هيهتم بيكي ذي وأكثر كمان 


بهت شويه لما افتكرت خيا*نته كنت عايزه احكيلها وهي هتقولي اعمل ايه غمض عيني واتكلمت بهدوء بعد ما بعدت عنها شويه 


* ايوه اهتم بيه اووي 


بعد عنها وابتسمت 


* ده حتي كان بيعملي الاكل الي بحبه علي طول وبيوديني المدرسة وفسحني انهارده في الملاهي كان يوم ر*هيب اووي شوفتي الدبدوب الي كسيبته بتكلم في اي حاجة علشان انسي ابتسمت ليه بحب 


= ربنا يخليكم لبعض يا حبيبتي 


* يارب 


سكت وسألتها بفضول 


* النونو بقي شبه مين


ضحكت وقالت 


= تصدقي نسخة منك يا مروه البنت شبهك اووي حتي عمتك قالت شكلها كانت بتتوحم عليكي 


ابتسمت بفرحة وقولت بسعادة كبيرة


* حبيبتي عمتو اووي يله اخلص امتحانات وانزل اشوف النونو انا اتشوقت كده اشوفه كفايه أنها شبهي هتبقي مز*ه لما تكبر خبطتني مها علي قفا*يا وقالت بغيظ 


# بطلي غر*ور يا بت انتي ويله روحي نادي علي ابيه عاصم علشان يتعشي الاكل خلص يا ر*غايه  


* انتي ر*خمه علي فكره قولتها بدلال وضر*بت رجلي ذي الأطفال ومشيت فضحكوا علي شكلي وقفت قدام مكتبه مبتسمة ولسه همد ايدي اخبط عليه سمعته بيتكلم في التليفون فضولي شدني اسمع بيكلم مين فقربت ودني شويه من الباب بس اتصدمت أكثر لما سمعته بيقول 


* يا ابني حب ايه الي بتتكلم عليه هو علشان اديتها شويه اهتمام يبقي خلاص بحبها دي مجنو*نة فعلا قال احبها قال 


اتسعت عيني بصدمة ورجعت لورا بألم ودموعي نزلت علي خدودي ذي الشلال قلبي دلوقتي ا*تكسر وعمره ما هيتصلح ما ستنتش اسمع الباقي وجريت من قدامه وطلعت اوضي علي طول واترميت علي السرير وانهرت في العياط وهو بص علي الباب وكمل 


_ جودي دي مش طبيعية يا معاذ لامتي هتفضل معلقة نفسها بيه ... اوك اوك يا معاذ عموما هشوف حلي معاها هوقفها عند حد*ها البنت دي .. طيب سلام سلام 


قفل التليفون وفتح الباب بص علي الأرض لقي خاتم مروه علي الأرض وطي بجسمه ومسكه بين ايديه اتأمله بدقة وبعدين بص علي السلالم غمض عينه بو*جع دايما بيجر*حها علشان تنسي حبها ليه همس بخفوت 


_ اسف يمكن تحبي حد في سنك ويعيش معاكي العمر كله مش واحد ذيي منتهي 


قالها بوجع وكور ايديه بعصبيه عارف ان نهاية مر*ضه المو*ت وبس ونسي للحظة ان الأمل موجود والعلاج موجود طول ما في نفس جوانا طول ما بتتنفس وطول ما في نهار وليل فهناك امل وهناك حياة مستنيانا نعيشها


يتبع...





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close