القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية حبك محال البارت الاول والتاني بقلم دارين الاطروش

 رواية حبك محال البارت الاول والتاني بقلم دارين الاطروش


رواية حبك محال الفصل الاول والتاني بقلم دارين الاطروش



رواية حبك محال البارت الاول والتاني بقلم دارين الاطروش

الحلقة 1

 الصعيد محافظة قنا في منزل الحاج حسين

حسين:يابني اسمع الكلام وبلاش تركب دماغك انا ابوك وعايز مصلحتك انت عمرك ما هتلاقي واحدة زي الي نقتهالك

فوزية:يابني اسمع الكلام هو معقولة احنا هنعمل حاجة تضرك

امان:يا جماعة الي بتطلبوه ده مستحيل ازاي اتجوز واحدة ولا شوفتها ولا اعرفها ولا حتي اتكلمت معاها ..لالا ده لايمكن يحصل ولا ينفع ابدا

حسين:يابني انا عارفها وعارف اهلها كويس ناس كويسين وابوها الله يرحمه كان راجل ولا كل الرجالة

امان:يابا افهمني بقي انا مقدرش اتجوز بالطريقة القديمة دي الكلام ده بطل من زمان انا مش صغير انا الحمدلله اتخرجت بقيت دكتور وعندي عيادة وشغل في القاهرة لو بتعملوا كده رسمين انكوا تربطوني هنا جمبكوا فده مش هيحصل

فوزية:طب علشان خاطري يابني شوفها بس ..اذا معجبتكش بلاش منها الجوازة دي

حسين بيبصلها بصة معناها انه مش موافق علي اقتراحها

حسين:اقعد معاها يابني واتكلموا

امان:ماشي وده هيبقي امتي بقي؟

حسين:قبل الفرح بكام يوم

امان:ايه؟؟واحدة خلاص هتجوزها وعايزني اقعد اتعرف عليها قبل الفرح بكام يوم؟؟ امال الخطوبة لزمتها ايه؟

حسين:انت عارف اننا معندناش خطوبة

امان:عن اذنكوا لسه جي من سفر واخدتوني علي مشمي ونبقي نكمل كلامنا بكره

 حسين:ماشي يابني اطلع استريح ولينا كلام تاني بكره

ويذهب امان

فوزية:مابلاش منها الجوازة دي وخلاص سيبه ينقي الي هو عايزها 

حسين:انا عايز افهم بقي مالها بدور بنت همام وحشة؟؟ ماانتي عارفاها 

فوزية:انا عارفاها وانت عارفها ابنك ميعرفهاش..بلاش تغصبها عليه

حسين:الموضوع انتهي انا عارف مصلحته كويس وكلمتي هي الي هتمشي

فوزية:يا خوفي من الي بتعمله و ترجع تندم وتظلم الواد والبت

حسين:انا بعمل الصح يا فوزية ده لسه صغير ميعرفش مصلحته فين

فوزية:انتو حريين بقي مع بعض..انا ماشية

***********************************************

امان في غرفته

امان وهو يتحدث في الهاتف:ايوة يا سميحة الغي كل المواعيد والحجوزات...القاعدة باينها هتطول هنا المرادي سلام

امان:اما نشوف ايه الحكاية معاك ياحاج حسين مصر اوي تجوزهاني ليه؟ وبعدين بقي انا هطلع من الورطة دي ازاي بس ياربي

وفي الصباح الباكر يخرج امان من غرفته الي الصالة وحسين علي السفرة هو وفوزية

امان:صباح الخير ياحاج

حسين ببرود:صباح النور

فوزية محاولة لتلطيف الجو:اعملك شوية شاي تشربها يابني من بتاع زمان تلاقيك نفسك فيه

امان:شكرا ياامي مش عايز

وتذهب فوزية

امان:ابا انا عندي شغل مهم في مصر ولازم ارجع ضروري مش هينفع اقعد اكتر من كده انت عارف ال.....

حسين مقاطعا:فكرت ف الي اتكلمنا فيه امبارح؟

امان:ونبي يابا متضغطش عليا سبني اختار لنفسي

حسين:مش هتعرف

امان:انا مش صغير وعارف مصلحتي واكيد هختار الي تحبني واحبها ونكون مناسبين لبعض مش واحدة عمري ما شوفتها

حسين بعصبية وهو يدق يده علي المنضضة:هي كلمة قولتلهاولازم تتسمع ومن غير نقاش ولا فاكر نفسك كبرت علينا وهتمشي كلامك كمان فرحك علي بدور بنت همام الخميس الجي وده اخر كلام عندي سواء وافقت او موفقتش دي حاجة تقرف

وينهض حسين

فوزية مسرعة

فوزية:في ايه ابوك متعصب ليه ما كان كويس

امان:ياامي ارحموني بقي هو الجواز بالعافية

فوزية:لا مش بالعافية بالرضا والتفاهم بس ابوك عايز مصلحتك صدقني يابني بدور بنت همام دي بنت كويسة

امان:هي المحروسة اسمها بدور؟

فوزية:اه بدور وهي بدر البدور 

امان:بلا بدور بلا شموس انا ميهمنيش الكلام ده انا مش هتجوزها

فوزية:اسمع الكلام ابوك عايز يطمن عليك وانت عارف ان ابوك صحته مش حمل مناهدة

امان في استسلام:حاضر..بس اشوفها زي مكا قولتولي

فوزية:ماشي..اقعد بقي كمل فطارك

امان:مش عايز...انا هطلع اوضتي اكلم الممرضة تظبط المواعيد...اما نشوف اخرتها في العطلة دي

ويذهب امان

فوزية:ربنا يهديك يابني

*********************************************

وبعد 3 ايام

حسين وامان وفوزية في المنزل

حسين:بدور هتيجي دلوقتي وهتقعد معاها زي ما انت عايز

امان:طيب ماشي اروح اجهز بقي

حسين:متتاخرش

امان:حاضر

فوزية:لما تيجي سبهم لوحدهم بلاش تقعد زي العزول

حسين:ماشي ولونه ميصحش

فوزية:دول خلاص علي وش جواز وبعدين ابنك متربي لا بتاع كده ولا كده

حسين:اما نشوف

وينزل امان

فوزية:هي علي وصول خلاص

امان شكله طبعا مضايق وبيبتسم كده وهو مش طايق نفسه

وفاجاة تدخل بنت من علي الباب مغطاة الوجه

فوزية:ادخلي يا بدور متتكسفيش

امان بهمس:دي مغطية وشها

فوزية:سلو بلدنا كده ولا انت عايزها تجيلك حاطة حمر واخضر وعاملة شعرها اصفر

امان:مهو مينفعش لازم اشوفها

فوزية:وطي صوتك

حسين:اتفضلي يابنتي

بدور:سلام عليكم يا جماعة 

فوزية تقوم تسلم عليها وتبوسها

فوزية:ازيك يا بدور

بدور:الحمدلله

حسين:طيب نسبكوا مع بعض بقي

امان:ما تخليكوا ياحاج

حسين وهو مضايق:معلش لازم تبقوا لوحدكوا

امان بطهق:زي بعضه

ويذهب حسين وفوزية وتجلس بدور ويجلس امان بجوارها

امان:ااااا مساء الخير

بدور بصوت جميل ورقيق:مساء النور

امان بلهجة خجل وتردد:انا امان بشتغل دكتور وعندي عيادة في مصر وانتي؟؟؟

بدور:انا....انا مبشتغلش

امان:اقصد يعني عرفيني بفسك

بدور بهدوء وتردد:انا بدور عندي 22 سنة

امان وهو حاسس انه مش حابب القاعدة خالص

هو انا ممكن اشوف وشك

بدور:هااا لا اصله سلو بلدنا وبعدين.......

امان مقاطعا:خلاص خلاص

امان في سره:يخربيت السلو علي بيت الكلام الفاضي ده الدنيا بتتقدم واحنا محلك سر

ويبصلها امان ويلاحظ حاجة غريبة في عنيها وهي تدقق فيه لاول مرة وبعد كده تنزل بنظرها لتحت

امان وهو زي مايكون متخدر وهو بيبص في عنيها ومرة واحدة يجي هوا جامد اوي من بره يطيروا النقاب الي هي لابساه ووشها يبان

امان تعجب من شكلها لانه لقاها بنت جميلة اووووي عنين بني وشعر بني فاتح وبياض بس هيكدب احساسه بيها وهيرجع لموقفه الاولاني 

بدور اتكسفت ودارت وشها بسرعة

طب استاذن انا بقي

امان:مع السلامة

وتذهب بدور

حسين:ها 

امان:ها ايه انا بدوب متكلمتش معاها كلمتين علي بعض ده منظر واحد وواحدة هيتجوزا كمان يومين

فوزية:معلش بكره تتعرفوا بعد الجواز

امان:يوووو بكره بكره انا داخل انام تصبحوا علي خير

وبعد يومين فرح امان وبدور وبعد انتهاء الفرح وطبعا امان مش مبسوط

امان وبدور في الاوضة

بدور:مش هتشيل النقاب من علي وشي

امان:مفيش داعي شوفتك مرة كفاية

بدور تحس انه مش مبسوط وتزعل من كلامه

امان:انا لازم ارجع مصر بكره عندي شغل مهم هناك

بدور:هاجي معاك

امان:لا هتفضلي هنا

بدور:ليه؟

امان:من غير ليه تصبحي علي خير

بدور بحزن:وانت من اهله

ويذهب امان للنوم

بدور في سرها:واضح ان هما غصبوه عليا بس معلش انا قادرة اسعده

ويسافر امان الي مصر 

 امان في العربية

ايوة يا سميحة انا جي في الطريق كلمي المرضي بتوعي

ويوصل امان للعيادة وتدخل عليه فريدة كمريضة 

فريدة:صباح الخير يا دكتور

امان وهو معجب ومتنح بابتسامة:صباح النور

   ...................................................................................................

**********************************************************

دي قصة (حبك محال)


الحلقة 2

امان:صباح النور...بتشتكي من ايه يا مدام؟

فريدة:لا انا انسة

امان وهو سعيد:غبي

فريدة بتعجب:هو مين؟

امان:الي يشوف الرقة دي كلها ويسبها كده

فريدة:هههههههه ميرسي يا دكتور

امان:طب يلا بقي علشان اكشف علي حضرتك

*********************************************

بدور قاعدة في بيت والدين امان بتعيط

فوزية:مالك يابنتي؟

بدور:مفيش

وفاجاة خالها يجي

بدور تجري عليه وتحضنه وهي بتعيط

خال بدور:مالك في ايه في عروسة تعيط يوم صباحيتها

بدور:صباحية ؟؟ لا مفيش انا بس صعبان عليا فراقكوا

فوزية:ياشيخة خضتيني افتكرت زعلانة من حاجة كده ولا كده

بدور وهي بتمسح دموعها:لا يا خالة وهو انتو بردو تعملوا حاجة تزعلني

فوزية:طيب سيبي الرجالة تعد مع بعض وتعالي معايا نرغي في المطبخ

بدور بابتسامة:حاضر

*********************************

بدور في المطبخ مع فوزية

فوزية:قوليلي بقي انتي زعلانة علشان امان سابك..معلش هو شغله كده بقي

بدور في سرها:اه سابني وحتي ملمسنيش وكانه مجبور عليا

فوزية:بتسرحي ليه مالك؟

بدور:مفيش انا....انا هروح اشوف الاكل علي النار واعمل شاي لعمي حسين وخالي

فوزية:يلا روحي

************************************

امان بعد ما يكشف علي فريدة

امان:حضرتك تمام مفيش حاجة هو يمكن بس شوية التهابات في المعدة

فريدة بابتسامة واعجاب:طب الحمدلله

امان:انسة فريدة

فريدة:نعم

امان:هو ممكن رقمك؟

فريدة:افندم؟؟ليه؟؟

امان:ااااا علشان ابقي اطمن عليكي يعني

فريدة بخبث:مفيش مانع يا دكتور هات تليفونك اسجلهولك

امان معجب اوي بفريدة

فريدة:استاذن انا

امان:اشوفك الاستشارة الي جاية ضروري علشان اطمن

فريدة:ان شاء الله سلام

امان:سلام

تذهب فريدة

امان:سميحة!!!

وتدخل سميحة

نعم يا دكتور

امان:هي مين دي؟

سميحة:دي فريدة عز الدين استاذة في كلية الاداب

امان:اااه ودي يعني تعرفي عنها ايه؟

سميحة:هي بنت ناس اوي زي ما حضرتك شايف واعرف ان اخوها عنده مكتب استيراد وتصدير

امان بمزح:وانتي عرفتي كل ده منين بقي ياحلوة؟؟

سميحة:دي اهم مريضة عندنا وبتيجي علي طول علي فكرة مش اول مرة

امان:بجد؟؟؟ازاي مكنتش باخد بالي منها

سميحة:واضح انها مبترتحش غير معاك يا دكتور

امان:تقصدي ايه يابت

سميحة بخوف:ونبي ما اقصد حاجة

امان:طب يلا غوري اعمليلي شاي ودخلي الي بعده

سميحة بزهق:حاضر..رجالة عنيهم زايغة

امان:بتقولي ايه؟؟؟

سميحة:مبقولش حاجة

امان:طب يلا امشي 

وتذهب سميحة

********************************

بدور بتقدم لخالها الشاي

بدور:اتفضل يا خالي

خال بدور:متشكر يابنتي 

حسين:اقعدي بقي

بدور:حاضر

حسين:امان متصلش

بدور:لا يا عمي

حسين:طب ازاي بقي مش كان لازم يطمنك انه وصل

بدور:ميهمش انا هكلمه

وتذهب بدور للاتصال بامان ويلاقي امان رقم غريب ويجيب عن الهاتف

امان:الوو

بدور:ايوة ياامان انت وصلت

امان وهو مضايق من اتصالها:من بدري وفي العيادة كمان

بدور:ومكلمتنيش ليه تطمني

امان:معلش نسيت

بدور:هترجع البلد امتي؟

امان:لما افضي معلش عندي شغل سلام

ويغلق امان الخط

بدور في سرها:هو بيعاملني كده ليه؟ المفروض اني مراته اه بس لو اهله يعرفوا انه.......يلا اهو نصيبي هقول ايه؟

*********************************************

امان بعد ما يقفل مع بدور هيتصل بفريدة

امان:الو

فريده باستهبال:مين؟

امان:انا دكتور امان الي...

فريدة:اه اه افتكرتك خير في حاجة

امان:لا بس كنت بطمن عليكي

فريدة:انا كويسة

امان:هو انا ينفع اشوفك

فريدة:الاستشارة فاضل عليها اسبوع كمان

امان:اقصد يعني....بره العيادة وكده في كافيه مثلا ايه رايك؟

فريدة:اممممم موافقة

امان:طيب هايل فاضية بكره الساعة 2

فريدة بفرحة:اه

امان:طيب تمام سلام

فريدة:سلام

فريدة بترقص من الفرحة واخوها فاجاة يدخل عليها

يوسف:ايه الفرحة دي كلها

فريدة بابتسامة وسعادة:اخيرا حس بيا انا بقالي سنة بروح عنده وبتحجج علشان يعبرني واخيرا حس بيا

يوسف:هو مين ده؟؟ ااااااه استني يكنش دكتور المعدة والامعاء بتاعك الي قولتي انك معجبة بيه

فريدة:هو يا جو

يوسف:طب اتقلي متبقيش مدلوقة عليه كده

فريدة:متخفش..ده عزمني بكره  

يوسف:بجد؟؟

فريدة بسعادة:اه

يوسف:زي ما قولتلك اتقلي عليه لا يفتكرك مدلوقة

فريدة:متخفش اختك عارفة هي بتعمل ايه؟

يوسف:طيب انا هنزل عندي شغل سلام

فريدة:سلام

*****************************************

بدور في منزل امان في الصعيد جالسة سارحة في الصالة

فوزية:ايه يابنتي مالك ؟

بدور:مفيش حاجة سلامتك ياخالة

فوزية:امان اتصل بيكي؟

بدور:اه ده حتي بيكلمني علي طول

فوزية هتحس ان في حاجة مش مظبوطة

طيب يابنتي

وتذهب فوزية

بدور في سرها:والعمل ؟؟اطلق منه؟؟ لا لو اطلقت منه هتبقي فضيحة وخالي مش حمل فضيحة زي دي ولا حمل مصاريفي ده جوزني مخصوص علشان يخلص مني ومن مصاريفي عنده حق عياله اولي خليني متحمله كده وخلاص

بعد مرور اسبوع

امان وفريدة بعد عددة   مقابلات ينجذبوا لبعض  ويحس انها الانسانة المناسبة بالنسباله

امان وفريدة في مطعم بيتعشوا

امان:عايز اقولك حاجه ؟

 فريده بشغف : ايه ؟ 

امان : تقبلى تتجوزينى ؟؟


يتبع✋

تعليقات

CLOSE ADS
CLOSE ADS
close