القائمة الرئيسية

الصفحات

حلم سارة بقلم نجلاء البارت السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 

حلم سارة بقلم نجلاء 

البارت السادس عشر والسابع عشر والثامن عشر والتاسع عشر والعشرون 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

مازن وصقر داخل الكافتيريا الخاصة بالمستشفى  ها يا مازن الدكتور قالك ايه عن حالة ندى  


"فلاش باك"

الدكتورة : الآنسة فاقدة الوعى حضرتك 

مازن: نعم ياروح امك بجد لا تصدقى ما كنتش اعرف اقسم بالله لو مش دكتورة لكونت****** اتزفتى قولى فيها اييييييييييييه 

الدكتورة: ها بصدمة اقصد يا بية انها 

مازن: بنفاذ صبر انطقققققققى 

الدكتورة : احم يعنى وخدة مخدر قوى وانا اخذت منها عينة دم علشان اعرف نوع المخدر ثم اعطى لها نوع يفسدة بس الأفضل أن احنا نستنا لحد لما تفوق لوحدها 

مازن: طيب شكلها ذى الأموات كدة لية 

الدكتورة : حقيقى مش عارفة ممكن بسبب المخدر اللى هى اخذتة 

مازن : تمام الأفضل أن احنا نستنا لحد لما تفوق ذى ما انتى قولتى وبلاش حاجة تفوقها علشان مش تتفاعل معاها 

وساب الدكتورة ودخل غرفة ندى 


"عودة "

مازن: هو دة اللى حصل يا صقر ولو ما فاقتش لحد الصبح مش عارف اتصرف ازاى 

صقر : خلاص ولايهمك قول يارب هو احن عليها من اى حد دلوقتى ثم رجع صقر ظهرة على الكرسى وشبك ايدة على رأسه وقال مافيش أخبار عن مراد ولسة مازن عايتكلم  سامعوا خبر فى التليفون عن حادث مروع اصيب فية رجل الأعمال المشهور مراد 

مازن وصقر 😲😲😲وبسرعة البرق عرفوا مكان مراد  وصقر ركب عربيتة وقال 

صقر: اركب بسرعة واقف عندك بتعمل اية يلاااااااااا 

مازن : بحزن ما ينفعش اسيب ندى لوحدها 

صقر : بتفهم وغمض عينة وفتحها تانى وقال خلاص خليك هنا وبلغنى بالجديد اة وانا عانروح لمراد ولسة عايمشى بالعربية رجع بظهرة وقال ماززززززن استنى 

لف ليه مازن وقال نعم 

صقر: بتوتر ااانا نسيت اقولك ان فى بنت اللى عارفتنا مكان ندى الصبح فى المستشفى فى غرفة ٣٣الدور الرابع ومعاها الحرس خلى بالك منها لحد مارجع أمانة يا صاحبى وانطلق مسرعا قبل اى سؤال من مازن 


مازن: بنت بنت ايه الله  وسكت شوية وقال اممممم علشان كدة كان فى المستشفى بس لية صقر طريقة كلامة يدل انة ها معقول لالا صقر حجر وقلبة صخر انا مالى على العموم ربنا يكتبلك الخير ياصاحبى واتنهد تنهيدة طويلة وقال وربنا ينجيك يا مراد انت كمان لمتابعة القصة على روايات وحكايات نجلاء اما اروح اشوف البنت دى قبل ندى 


""عند سارة ""

لسة الاسانسير عايتقفل وتروح لاقت اللى حاطط رجلة  وبيقول 

الحارس : بصوت غليظ على فين يا آنسة 

سارة: باقت مبحلقة وتبربش كتير وفمها مفتوح من شكل الحارث 

الحارس: عمل حركة بصوابع ايدة بمعنى انها انتباه 

سارة: احم في ايه يا أستاذ هو النهاردة اليوم العالمى للجرافك ولا ايه رجلك يابا من على الباب عايزة أمشى قبل ما الجرافيك الحلو احم اقصد الغول لما يجى ( تقصد صقر ☺)

الحارس : حضرتك ممنوع تمشى من غير اذن صقر بية اتفضلى على غرفتك لو سمحتى 

سارة: 🤔لنفسها صقر امممم اهو انا سمعت الاسم دة فين 

الحارس : صقر بية اللى جاب حضرتك هنا 

سارة : بشهقة  انت قليل الذوق على فكرة انا بفكر مع نفسى مش بسأل حضرتك مافيش خصوصية شوية اوووف 

الحارس  ،: 😲 هو حضرتك من النوع اللى بيفكر بصوت عالى على العموم اتفضلى على غرفتك 

سارة: اية اللى تفضلى على غرفتك دى ها احنا فى مستشفى مش فندق يا استاذ وابعد رجلك بقا بدل ما اقفل على رجلك 

الحارس بنفاذ صبر ومرة واحدة كانت سارة على كتف الحارس ورجلها معلقة فى الهواء سارة يا لهووووووى عانقع يالاااااايا خرببتك ولا ولاوالنبببببى اه يا بختك الأسود يا سارة طول عمرك نفسك فى الملاهى ويوم ما تركبيها تكون متحركة اةةةةةةة يارب تعطل ايه اللى انا بنقولة دة انت ياعم الجرافيك نزلنى ربنا يبارك فى عضلتك النفخ دول يا ماماااااااااا ،،الحارس طبعا كان ماسك نفسة من الضحك لكن طبعا مش مبين  لان حراسة الصقر لازم تكون بدون مشاعر ،

و فى تلك الأثناء كان مازن وصل وشاف سارة وهى على كتف الحارس وسمع كل كلمة وهى على كتفة لكن ماكنش يعرف ان البنت دى اللى صقر يقصدها 


مازن : وكأنة تبدل من حال إلى حال 🤣🤣🤣🤣مش قادر هو فى حد كدة ههههههههههه وانا اللى بقول على نفسى ٠٠٠ها هههههههه بس كفاية كدة  احممممم  عاملت ايه البنت دى سرقت حاجة منك هههههه 

سارة : والله عال يا عم انت واقف تضحك وتهزر وشاف بنوتة كيوت مخطوفة مافيش نخوة وقالتها بصوت عالى ارجوك نزلنى كفاية 😭😭😭😭😭

مازن : جلس على الكرسى امام الحارس ووضع رجل على رجل وقال اوعى تنزلها غير لما تعتذر لى على لسانها الطويل وقالها بغرور ،،فالحارس اكتفى بهز رأسه بمعنى حاضر 

سارة : شافت كدة وهى مازالت على كتف الحارس  نزلنى بس يا عم الجرافيك انت وانا عانقطعة الواد دة اعتذر لمين يالا انت مجنون 

مازن قام وقف وكان الغضب عنوانة من يتجرأ على رفع عينة فى مازن بس سارة كانت أسد تستحمل مازن بقا فى غضبة وكمان بتقولة يا واد ويالا مافيش غير صقر  ومراد بس اللى بيقولوا له كدة 

مازن : شاور الحارس انه ينزلها  ،،

فالحارس هبدها فى الأرض امام مازن الغاضب 

سارة : اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة ضهرى اللهى ربنا يخدك ايه مش بتحس فى كائنات رقيقة عايشة معاكم على الكوكب اةةةةةةة 

مازن: واقف أمامها ووضع ايدة فى جيبة وقال كفاية عليكى الوقعة يا ام لسان طويل ولف ظهرة لكى يذهب إلى غرفة البنت اللى صقر قالة عليها وهو كاتم ضحكتة على كلام تلك المجنونة 

وقال  بينة وبين نفسة المجنونه دى كسبت فيا ثواب وخليتني اضحك  ولسة عايخبط على الغرفة اللى صقر قالة عليها  

سارة : اوعى كدة يا استاذ لما ادخل غرفتى لما نشوف أخرت سى زفت دة ايه( تقصد صقر )وبعدين انت جاى لية غرفتى 

مازن : هو انتى اللى فى الأوضة دى قالها بتوتر 

سارة : اوووف ايوةةةةةة 

مازن : يا نهار اسود صقر لما يعرف البهدلة اللى اتعملت فيكى عايهد الدنيا قالها لنفسة 😲😲😲😭😭

# حلم سارة # 

# البارت السابع عشر # بقلم نجلاء 


مازن : بعد ما ساب صقر راح يشوف البنت اللى صقر قالة عليها  وحدث موقف مع سارة وهو ماكنش يعرف انها نفس البنت وتركها وذهب الى غرفتها وانصدم لما اتأكد انها نفس البنت شوفوا البارت

 اللى فات

 ،امام غرفة سارة 


سارة : فى اية يا استاذ ابعد عايزة ادخل غرفتى 

مازن: هو هو حضرتك البنت اللى جابك صقر 

سارة: اوووف ايوة او مش عارفة انا فوقت لاقيت نفسى هنا وعارفت ان الجرافيك اللى جابني هنا اسمة صقر 

سارة: انت يا استاذ انا بكلمك 

مازن : بص يمين و شمال وقال انا 

سارة: ايوة

مازن : انا افتكرتك بتكلمى نفسك مش بتكلمى علشان مش عايز اسمع منك ما فيش خصوصية وقالها بنبرة تريقة 

سارة : احم بص  انا اصلا بفكر بصوت عالى ماشى و مش بحب حد يتريق عليا قالتها بنبرة بكاء 

مازن: لالا ابوس ايدك بلاش دموعك  دى علشان لو الجرافيك اللى بتقولى علية دة عرف عايهد الدنيا 

سارة : يعنى اية 

مازن : ها لالا ولا حاجة المهم ان انا اطمنت عليكى انا أسمى مازن صاحب صقر ومراد اخو الآنسة ندى  سلام 

سارة : اول ما سمعت اسم ندى استنا لو سمحت وجريت وراة هو هو انت تعرف ندى اقصد هى بخير عايزة اطمن عليها بليز 

مازن : شاف لهفة وخوف صادق فى عنيها ابتسم وقال اتفضلى 

سارة : لسة عاتمشى مرة واحدة واقفت وراء ظهر مازن وبقت تبص يمين وشمال  مازن انصدم من فعلتها وقال انتى يا آنسة واقفة ورايا لية انتى خايفة من اية 

سارة : اصل خايفة من العملاق عايمنعنى من الخروج 

مازن : طيب اهدى وابعدى شوية متخافيش انتى معايا 

سارة : ما خافش لية هو انت ظابط 

مازن : مسح وجهة بعصبية وقال انا اللى مصبرنى عليكى صقر وقال كلمة صقر بينو وبين نفسة 

سارة : ها كنت بتقول اية 

مازن : ولا حاجة اتفضلى ام والله عامشى واسيبك مع الغول عاووووو هههههههه

سارة : انسان مستفز 

مازن: الله يسمحك هو انتى اسمك ايه 

سارة : على فكرة ما فيش خصوصية واسمى سارة 

مازن : خبط كف على كف وقال وربنا مجنونة اما تكلمي نفسك ابقا زمرى  هههههههههه ومع نفسة قال الله يكون في عونك يا صقر وتوجهة الى غرفة الملاك المخدر اللى فى نفس المستشفى 

_____________________

صقر وصل إلى المستشفى المشهورة اللى فيها مراد""

 ((ايوة مراد اللى مافيش حد منكم قالة الف سلامة وخارجلكم يا حلويات روايات وحكايات نجلاء ))""


نزل من عربيتة وانصدم من اللى شافة صحافة فى كل مكان ورجل كبير بشعر ابيض بابلطو واقف وحاولينة صحافة كتير وبيقول طبعا مراد بية كان جاى مدمر وبفضلى انا نجى من الحادث انتم مش متوقعين مدى الخطورة دة لو كان فى مستشفى تانية كان مات وطبعا المستشفى بتاعتى اللى إسمها ٠٠٠٠٠٠من افضل المستشفيات الموجودة وبها كافة الأجهزة الحديثة وانا اللى عملت العملية واستلمتة بصراحة حظة حلو لان لو ماكنش موجود كان مات و٠٠

صقر : ماسك الدكتور اللى هو مدير المستشفى من رقبتة وزقة فى الحائط وقالة انت لسة عاتتكلم وبتعمل اعلان للمخروبة بتاعتك امشى عارفنى انت هاببتو فى مراد بية اييييييييييييه 

مدير المستشفى  ماشى وهو لن يقدر أن يعترض  وكان الوضع صقر ماشى بغضب والف رواية فى رأسه عن حالة مراد بسبب كلام الدكتور وماسك الدكتور من لياقة قميصة ومجرجرة وراة كل هذا تحت عدسات الصحافة التى سجلت العرض صوت وصورة وبعد وقت دخل صقر غرفة مراد واتنهد براحة لما وجد مراد بخير 

مراد: صقر انت عارفت مين 

صقر : وهو ماسك مدير المستشفى من قفاة وقال البركة فى دة 

مراد : بعدم فهم مين دة وانت ماسكة كدة لية هو سرق منك حاجة 

صقر، بقرف بص للدكتور وحكى لمراد اللى شافة وسمعة على باب المستشفى 

مراد : بتعب لا اللى استلمنى وعمل لى العملية دكتور شاب مش دة وبعدين انا بقالى اكتر من ٣ ساعات فايق وما شوفتش غير الدكتور الشاب اللى عاملى العملية وهو بصراحة داخل خارج عليا ومستحملنى لكن دة اول مرة اشوفة دلوقتى معاك ا ةةةةةةةة

صقر : ماتتعبش نفسك دة يبقى مدير المخروبة وابن****** و

مراد : خلاص بقا سيبة وابقى شوف الدكتور الشاب دة خلية يشتغل فى مكان يقدرة 

صقر : اكتفى بهز راسة حاضر وضرب مدير المستشفى بالبوكس فى عينة وقالة علشان تعرف تعمل اعلان كويس و نعلمك فى  قلب المستشفى غورررررررررر هرب الدكتور من امامة 

صقر : حضن مراد جامد اوى وقالة كنت عاموت عليك يا اخويا وصاحبى 

    مراد : حاسب يا جدع فى عملية فى بطنى 

صقر : بعد بسرعة وقال اسف . وبلهفة محتاج دكتور انت كويس 

مراد : بس يا صقر بخير مالك قلبك بقا طرى كدة لية عايز أمشى 

صقر : 😯😯😯😯😯انت مجنون انت عامل حادثة الصبح وبعديها عملت عملية وكل دة بقاله كام ساعة وانت عايز تخرج اهدى كدة مش معنى ان انت مراد تكون كدة ماحدش كبير على المرض لازم اطمن عليك ولو بخير تخرج بكرة وال٠٠٠

مراد : صقر انا قولت كلمة عايز اروح يعنى اروح اةةةةةوبعدين فين مازن 

صقر : 😲😲😲😲😲😲😲😲😲😲😲😲روايات وحكايات نجلاء

_____________________

وصل مازن وسارة امام غرفة ندى 


سارة : انت رايح فين 

مازن: نعم داخل معاكى 

سارة : لية ان شاءالله 

مازن: بهدوء عكس ما بداخلة وطبعا علشان خاطر صقر، اخت صاحبى وجة يدخل 

سارة : وقفتة ومنعت دخوله وقالت اهو انت قولت اخت صاحبك مش اختك 

مازن: مش فاهم 

سارة : يعنى ماينفعش تشوفها احنا فى مستشفى وهى مغمى عليها وممكن تكون عريانة تشيل حرمانية لية فهمت يا ابو الهول ابعد بقا 

مازن: فكر فى كلام تلك المجنونة التى اطلق عليها وقال ماشى وبعد رجلة من على الباب راحت سارة رزعة الباب بقوة فى وشة 

مازن : يا بنت المجنونة انت يا بت ايه اللى انتى عاملتية دة

سارة : فتحت الباب مرة ثانية وقالت هى مين دى اللى بنت مجنونة ياض وصوتها كان إذاعة 

مازن: بغرور وربع ايدة على صدرة وقال حضرتك 

سارة : اتغاظت منة وراحت ضربته فى رجلة بقوة ورزعت الباب بقوة وقالت احسن .

مازن: مسك رجلة وقاعد يلف حوالين نفسة ويقول اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة رجلى يا بنت المجنونة اةةةةةةةةةةةةوربى ما عارحمك دة ما فيش راجل قادر يمد ايدة عليا ويوم ما انضرب يبقا من مجنونة اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة 

سارة : فتحت الباب للمرة الثالثة وقالت لا يا خفيف وكمان من بنت وطلعت لسانها ليه  مازن ادايق ولسة عايروح ياخذ طارة منها رزعت الباب فى وشة 

مازن : ماسك مناخيرة وطلع يجرى وهو بيعرج ينظر إلى الشباك ليشوف انعكاس صورتة وقال

مازن " الله يخربيتك يا شيخة مناخيرى كبرت اكتر لما هى كبيرة عانقابل البت ازاى وبقا يمشى يعرج وحاطط ايدة على مناخيرة ثم راح على باب غرفة ندى ووضع اذنة ليسمع ما يدور باالداخل لانة شاكك فى سارة من البداية وكان واقف على رجل واحدة 


سارة : نظرت الى ندى وهى فى عالم تانى وراحت عندها بتوتر وخوف وباست رأسها وجلست بجوارها على السرير وبكت لان مازن طبعا قالها فى الاسانسير انها متخدرة مش ضغطها واطى ذى لما قالت ليها وكانت سارة مفكرة كدة وقالت ربنا معاكى يا ندى مش مهم الإغماء انتى فى المستشفى احسن لما كان حصل ليكى حاجة انتى لازم اهلك يرفعوا قضية على الجامعة وانا لما اروح الجامعة كل بنت منقية عاضربها اكيد متفقة مع ناس وحشه من بتوع سرقة الأعضاء او الحاجة الوحشة التانية اسمعى ياندى بإذن الله اول لما تفوقى كدة لازم تتحجبى وكدة كدة انتى لابسك ناقصة حجاب وانا وراكى لحد لما تتحجبى طبعا ندى ولا حاسة بحاجة وأخذت تبكى سارة وتردد ايات من القراءن وصوتها كان خيال 

مازن: اطمن من ناحية سارة وقال معقول فى شخصية نظيفه كدة يا بختك يا واد يا صقر يارب يجعلها من حظك ونصيبك و جلس على الكرسى وقال اول مرة اعرف فايدة التفكير بصوت عالى يارب يا مجنونة لا مجنونة ايه يارب يا سارة تقدرى تقنعها انها تتحجب وانا عانكون شاكر ليكى العمر كلة اخخخخخخخ يا بختك يا واد يا صقر اهى هى دى اللى عاتغيرك و عقبالك يا مراد وتبقا كملت وبعد وقت  ندى فتحت عنيها ببطى وكانها تحلم 

امممم اة لا لا ابية صقر الحقنى ابية مراد امممم 

سارة فرحت وقامت تطنطط وتسقف  ندى فاقت  ندى بخير 

مازن : سمع كلام سارة وهو بالخارج  و بسرعة البرق اقتحم غرفتها واخذها فى حضنة من فرحتة نسى سارة ونسى انها بالوضع دة / روايات وحكايات نجلاء

سارة : 😯😯😯😯يا نهار ابوك بلاك سيب البت ياض حرام وبقت تضرب مازن بكل قوتها 

مازن: اتنبة  وبعد عن ندى وحاط وشة فى الأرض لان اول مرة يحضنها وهو اصلا بيحافظ عليها من نفسة انا اسف انا اول مرة اعمل كدة بس من فرحتى انها بخير بعتذر 


سارة : بلويت بوز امممم ماشى ماهو النصايب ماتجيش غير  من صاحب الأخ برا يالاااااااااا

مازن: انصدم وقال لازم اضربك وبقا يجرى وراء سارة فى الغرفة وسارة بقت عاملة ذى الزيبق وتطلع على الكراسي حبة وتخبط فى ندى من غير قصد حبة وتقول اهدى وصلى على النبى كدة بص احنا نقصات عقل ودين ومازن جة يمسكها خبط فى الترابيزة اةةةةةة اوقفى يا بت ايه واخدة باور راحت سارة نطت على ندى من غير ما تقصد ووقعت عليها 

ندى : اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة 

سارة : بعدت من عليها وفضلت تلف فى الأوضة وفجأة  وقعت على الكنبة و مازن وقع عليها وقال بنفس عالى من الجرى وراها مسكتك  يا مجنونه  ووضعهم ماكنش حلو وفجأة الباب اتفتح 

مازن : احيييببببة يا ابو سوسو احييييية

سارة: اعمل نفسك ميت 

مازن: اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة😭😭😭😭😭😭

# حلم سارة #✍naglaa 

# البارت الثامن عشر    #


":فى غرفة ندى ""


سارة وهى بتجري من مازن وقعت على الكنبة وومازن منغير قصد وقع عليها وبنفس متقطع من آثار الجرى مسكتك اخيرا  وبعصبية مسكها من رأسها ويحركها يمين و شمال وهو غير منتبة للوضع اللى هما فية 

سارة :اةةةةةة براحة يا حيوان فى خياطة فى دماغى اهى اهى 

مازن: وحياتك امك دموعك دى مش عاتحرك فيا شىء قال خياطة قال وبدأ يهز رأسها بقوى وكان مفكر هى قالت كدة علشان    يسيبها   وفى نفس الوقت دخل الدكتور لكى يطمئن على اخت المراد ووجد مازن وسارة كدة 

الدكتور : اييييييييييييه اللى بيحصل هنا ايه قلة الادب دى يا أمن 

مازن : من كلام الدكتور انتبة للوضع ونظر الى سارة واول شىء جه فى بالة صقر لما يعرف انة ممكن يفهم غلط ذى الدكتور ومرة واحدة كان مازن لازق الدكتور فى الحائط ووضع ايدة على فمة وقال هوش فى ايه واللى مادخلك هنا من غير استئذان انا قولت ما فيش جنس راجل يدخل وانت داخل ليةها وقالها بصوت عالى لدرجة ان سارة وضعت ايديها على اذنها لتخفيف شدة الصوت 


الدكتور : بتوتر لانة لما دخل الغرفة ما كنش شايف مازن كويس ولما شافة خاف لانة معروف ان مازن ومراد وصقر المثلث المرعب 

وقال ها أنا اسف مازن بية احب أفضى الدور كلة للمزاح حضرتك انا تحت امرك اانا لا شوفت حاجة ولا سمعت حاجة بس بعد كده اقفل الباب عليك  انا عندى عيال عاوز اربيهم ابوس ايدك 


مازن : بصدمة الله يخرب بيتك انت بتثبت التهمة عليا طيب لو بجد تكون على وحدة تستاهل مش وحدة مجنونة وهربانة منها براااااا واوعى اشوف وشك هنا وانتى يا مجنونة وبيلف ناحية سارة وجدها منهارة وحجابها علية دم غمض عينة ليها شوية وراح جلس بجوارها بهدوء وراعى وجود مسافة 

مازن: انا اسف 

سارة 😭😭

مازن: انتى فاهمة غلط واللة وقعت عليكى من غير ما اقصد وبعدين انتى ضربتينى يبقا كدة خلاصين 

سارة 😭😭

مازن: انا عمرى ما قولت اسف وانا قولت لكى قدرى الحتة دى وبعدين خلاص صدقت ان دماغك فيها غرز تعالى غيرى على  الجرح سكت شوية لانة أدرك ان الوضع كان وحش حتى لو كان ماحصلش حاجة بس هو احترم مشاعرها لان مافيش بنت محترمة تقبل ان شاب يلمسها  

سارة : لا رد وهذا زعل مازن بينة وبين نفسة لانة دة مش طبعة ثم نظر الى ندى وجدها عيونها مفتوحة  كأنها بتحلم فاحمد الله انها ماشفتش الوضع وفجأة احم آنسة سارة سامحينى علشان خاطر ندى لو ليها خاطر عندك  واسف 

سارة: نظرت الى ندى ونظرت الى مازن ومسحت دموعها بظهر اديها بحركة طفولية  حصل خير يا استاذ مسمحاك وقامت راحت بجوار سرير ندى ومسكت اديها وقالت انا ماعرفش انت لية جيبت ندى فى الموضوع بس انا بحبها واعتبرتها اختى وغير كدة اناعمرى ما كنت عاسامحك ابدا 

مازن: بعد ما سمع كدة اطمن انها سامحته والفضل للملاك اللى بدأ يفوق( ندى ) واعترف بينة وبين نفسة ان سارة بنت جدعة ونظيفة ولسة الزمن مالوثهاش  ومتدينة واتمنى ان صقر ما يعرفش علشان مش يخسر صديق طفولته   كل دة بينة وبين نفسة وقال اسف يا آنسة انا خارج ارجوكى خلى بالك منها وانا عابعت لكى ممرضة علشان تغيرك على جرحك وخرج دون انتظار الرد

سارة : انا سامحته علشانك وبكت وقالت ربنا يسامحني انة قرب منى  حست سارة ان فى ايد على وجهها بصت لقت ندى بتمسح دموعها وبتقول بتعب 

ندى : صدقينى ابية مازن مش وحش كدة انتى فاهمة غلط 

سارة : نددددددددددددددددددى حمدالله على السلامة وحضنتها اوووووووى وبعدت وقالت بإحراج شديد انتى فوقتى من امتى 

ندى : بابتسامة رغم تعبها انا حسيت ان فى جبل وقع عليا وشوفت وسمعت كل حاجة وضحكت علشان تغيظ سارة وتخليها تضحك 

سارة : اية جبل دى دة انا ٠٠

ندى : بس كفاية كلام احكى لى اللى حصل 

سارة وكأن نسيت زعلها وفرحت بندى انها فاقت ونسيت الموقف فى ثانية وراحت نطت على سرير ندى وراحت مربعة رجليها وقالت اسمعى يا ستى 

ندى ،اةةةةةة  ، وضعت ايديها على  فم ندى وقالت هوششش علشان مازن ممكن يدخل وانا ما صدقت انه يخرج ،اكتفت ندى بهز رأسها بمعنى حاضر  وسارة قالت اسفة 

 مازن بالخارج سمع صوت ندى لما صرخت ولسة عايفتح الباب افتكر سارة وقال لا دى بلوة الله يسامحك يا صقر بالتنى بيها كان زمانى مع البت دلوقتى وخبط على الباب وقال 

مازن : ها يا آنسة سارة هى ندى اللى كانت بتصرخ 

سارة ، بتوتر وشاور لندى انها ماتعملش صوت ها صوت صوت اية احنا فى مستشفى تلاقى وحدة بتولد ولا حد مات وواحدة  بتجامل 

مازن " بتعجب لا لا دة صوت ندى ده انا نميزة من٠٠

سارة : خلاص بقا كنت خير أصوات اتفضل من على الباب وما ترميش ودنك معانا 

مراد " هى ندى فاقت عافتح الباب ماشى 

سارة بتسرع لاااااا اصل اصل اه انا قلعت الحجاب 

مراد " بهدوء عكس ما بداخلة ماشى بس اول لما تكون فاقت بلغيني انا قاعد على باب الغرفة 

سارة : ماشى ماشى خليك بوبى حراسة ههههههههههه وقالتها بصوت واطى لم يصل إلى مازن وهنا ندى وسارة كان عندهم نوبة ضحك وسارة بدأت تحكى لندى كل حاجة 

مازن : معقول اكون سمعت صوتها غلط 


(( عارفة يا سارة لو مازن كان سمع كلمة بوبى دى 😂😂))


وبعد مدة 

سارة روحت منزلها وخايفة تكون رد فعل مامتها على التأخير وتغير ملابسها والخياطة اللى فى رأسها الموضوع عدى على خير مع مامتها /روايات وحكايات نجلاء/


ندى : روحت بيتها مع مازن وفى انتظار مراد وصقر لان مازن لم يخبر ندى بحادثة مراد غير لما اطمن انها بخير وروحت القصر 


    مراد: رغم الحادثة والعملية رفض البقاء فى المستشفى وروح فى نهاية اليوم رغم اعتراض صقر والدكتور لان مع الحركة الجرج بيفتح  ومع ذلك ذهب للقصر وعرف اللى حصل لندى و  صاحبتها وتوعد للهلاك  للى كان السبب 


صقر:  زعل من مازن ان ساب سارة تروح لوحدها لكن ماكنش يعرف اى حاجة حصلت بينة وبين سارة من مواقف وعرف اسمها من ندى ومازن ومن غير ما حد يلاحظ كانت  حراسة صقر بتراقب سارة فى الخفى وفى سيارة مقيمة امام منزلها  واى حد بيعاكسها كان  رجاله صقر ياخده المخزن لصقر وكل دة وسارة هانم ولا هنا 

(اوعدنا يا رب😉🤣 )

___________________

وعدى ٣ اسابيع على أبطالنا لم يحدث شىء جديد غير صقر ومازن فى عملهم ومازن شايل الشغل لوحدة لان مراد فى البيت 

وطبعا تقرير يومى لسارة لازم يكون على مكتب صقر اخر اليوم 

   وسارة ملتزمة هى وندى فى الحضور للجامعة وطبعا حراسة ندى كانت الضعف  

ومراد ملتزم القصر بأمر من مازن ومراد لحد لما يتعافى وبتابع شغلة فى البيت بالفون 

____________________

اشرقت شمس جديدة على أبطالنا 


"" فى قصر المراد ""


جالس فى مكتبة بكامل اناقتة وفى انتظار صقر لكى يذهب معة للمستشفى للمتابعة  و يفك الغرز للعملية وكان مراد عايز يروح لوحدة بس صقر أصر  خصوصا ان مازن عندة اجتماع هام

 فى الشركة  ووصل صقر وفى طريقهم للمستشفى 

وفى نفس التوقيت كانت سارة ماعندهاش جامعة فاراحت هى ومامتها لفك الغرز فى المستشفى اللى فيها مراد وصقر صدفة مع انها مستشفى حكومي علشان الصحافة 

_______________

فى شركة مراد 


مازن : بعد ما خلص الاجتماع اتصل على مراد وبلغه بالاجتماع والنتائج النهائية للاجتماع وفرح مراد جدا لأنها كانت صفقة مهمة جدا وبعد ما قفل  معاه لسة عايتصل بمعشوقة قلبه باى حجة لكى يسمع صوتها والباب خبط فاقفل الفون  وقال 

مازن: اووووف نهارك اسود مش مهم ابقا اتصل مرة  تانية اتفضل يا زفتتتتتتتت روايات وحكايات نجلاء 


مازن: 😯😯😯😯😯قام وقف من الصدمة

# حلم سارة # ✍ نجلاء 

# البارت التاسع عشر #


"" فى شركة المراد ""

بعد ما مازن قفل مع مراد الفون وبلغه بنجاح الصفقة ولسة عايتصل على معشوقة  قلبة  باى حجة لسماع صوتها الباب خبط فاقفل الفون وتوعد لمن كان السبب فى ذلك وقال اتفضل يا زفتتتتتتتت 

مازن: قام وقف من الصدمة وقال انتى مين حاسس انى اعرفك بس لا ايش جاب لجاب اكيد تشابه فى الشكل صح انتى اسمك ايه يا آنسة 

البنت: ابتسمت داخليا على نجاح مخططها ،،ووضعت ووجهها فى الأرض وقالت السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ازاى حضرتك مش عارفينى يا مازن بية وانا شغالة مع مراد بية هنا بقالى ٥ سنوات اانا أسمى هبة وتعمدت انها تقول اسمها بتوتر 


مازن: اول لما سمع اسمها وكان مصدوم وانتبة ثم جلس على كرسى مكتبة ووضع رجل على رجل وقال هبة مين 


هبة : هبة سكرتيرة مراد بية اللى كنت شغالة هنا من كام اسبوع 


مازن: اممممممم وايه اللى حدفك علينا 


هبة : وهى تنظر فى الأرض عايزة اشتغل ارجوك رجعنى مكانى انا عارفة مراد بية من ساعة الحادث وهو مجاش الشركة وكل  لما تجيبوا سكرتيرة تمشى علشان مش عارفة الشغل ارجوك محتاجة الشغل 😭😭😭😭😭

     

مازن: بشك وايش عرفك أن مكانك لسة موجود وموضوع الحادثة قالها بهدوء شديد 


هبة : بتوتر حقيقى وادركت ان مازن قد يكشف مخططها  ،احم اصل موضوع الحادث الدنيا مقلوبه علية وعرفت من الميديا وسكتت ونظرت الى مازن فمازن شاور بأيده انها تكمل فقالت ولما جات اشوف مكانى حد هنا قالى مش فاكرة اسمة  ايه على موضوع السكرتيرة 


مازن: اتنهد  وخذ نفس  لانه اقتنع بكلامها وفى نفس الوقت محتاج سكرتيرة وهى اكتر واحدة مناسبة للمكان بس مكانش مبين كدة وبرضو شاكك فيها خصوصا انة عارف سلوكها *****احمم ماشى يا هبة بس من حقى اعرف ايه سبب النيو لوك دة يعنى اول لما دخلتى قولتى السلام كامل ولبسك لبس محجبات ومش بس كدةلا انتى لابسة جوانتى فى ايدك يعنى وشك بس اللى باين ناقصك النقاب وقالها بتريقة لالا استنى فين  هبة اللى ريحة البودر  ومكياجها يكون ٠٠احم لا مش مهم ربنا هداكى يعنى اللهم تقبل 


هبة : كانت متغاظة  من مازن  وقالت بنبرة زل وانكسار  ان  الله يهدى من يشاء يا مازن بية 


مازن: ونعمة بالله بس ربنا يثبتك والمطلوب 


هبة : ارجع مكانى 


مازن: بس انتى عارفة انتى عاملتى ايه انتى لامؤاخذه كنتى 


هبة : بتسرع بس كفاية ارجوك وبعدين حضرتك قولت كنت بصراحة من ساعة لما تقربت الى الله والشغل راح منى وحضرتك عارف السكرتيرة لازم تكون اية ووضعت وجهها بين يديها وأخذت تبكى ،بتصنع 


مازن : صعبت الحال اللى وصلت ليه هبة وقال كفاية عياط ومافيش حاجة اسمها لما تقربت من الله الشغل راح ممكن يكون اختبار من الله علشان يشوف مدى صبرك وقوتك اسمعى انتى عاتشتغلى هنا واحنا مابنطردش شخص احتاج مساعده وعانساعدك مدام اتغيرتى بس لو كنتى بتلعبى لعبة قذزة يا ويلك منى لانى انا عاعمل المستحيل مع مراد علشان يرجعك ولف كرسى مكتبة وأعطى لها ظهرة وقال والكلمة الأولى والأخيرة لمراد بية 


هبة : تمام  وخرجت من  مكتبة وقالت بينها وبين نفسها حلال فيكم اللى عاعمله فيكم ههههههههههه احم يارب ما حدش يشوفني من غير مكياج وبلبس دة 


مازن : بالداخل حكى لمراد كل شىء عن هبة وقالة على التغير واقتعة انة لازم نشجعها علشان مش ترجع للطريق القديم ونفس الوقت مافيش ولا سكرتيرة اثبتت جدارتها فى للفترة اللى فاتت  وبعد وقت بلغ مازن هبة انها رجعت مكانها الأساسي وهبة شكرتة 


مازن: دى اخر فرصة ليكى واتمنى انك تكونى كدة وشاور على وجهها الخالى من ذرة مكياج ولبسها الفضفاض وقال على فكرة يا هبة انتى جميلة والحجاب زادك  جمال فوق جمال  طبعا مازن قال كدة نوع من انواع المجاملة الاجتماعية والتشجيع على الحجاب 


هبة : كانت فرحانة لان خلال الخمس سنين اللى فاتوا كانت بتحاول تلفت نظرة وهو الآن بيقول كلام حلو ليها من غير مجهود  فى لحظة كانت عاترجع لهبة القديمة لكن لحقت نفسها بسرعة وقالت شكرا على كلامك الحلو دة وقالتها بهدوء ووجهها فى الأرض 


مازن : بنية صادقة وهو لم يقصد المعنى اللى فهمته هبة وقال اللى مع ربنا يكسب يلا روحى على شغلك  ورجع انشغل فى عملة ونسى يكلم ندى 


هبة : خرجت من مكتب مازن وراحت فى مكانها فى مكتب مراد ووضعت قدم على قدم وبقت تحرك الكرسى وهى جالسة عليةوتقول مدام مراد انا عاجبتة كدة يبقى لازم اقرا فى الدين علشان ألفت نظرة  هههههههههههه طبعا ما فيش راجل مالوش داخلة ههههههههههه واتصلت على مرتضى تبلغة على بداية نجاح مخططها 

_____________________________


""فى مستشفى حكومي ""

كانت سارة ومامتها فى صالة الانتظار علشان سارة تفك غرز اللى فى  دماغها 


سارة: ماكنش ليه داعى انك تيجى معايا يا ماما هو انا صغيرة وكمان شكلك تعبان اوى 


ام سارة : بتعب داخلى حاولت تكون بخير ،ازى يا سارة بس هو انا خلفت غيرك وبعدين انامش ناسية موضوع  الخياطة دة   اللى حصل  حصل خلاص الحمد لله ماجاش فى بالك انى ممكن اموت يا بنتى انتى بتروحي الساعة ٢ بعد الظهر   والساعة جات  ٨مساءا وانا ماعرفش عنك حاجة ولا حتى تليفون لالا يا سارة انا زعلانة قلبى كان موجوع عليكى ولما شوفتك الاقيكى واخذة غرز وهدوك متغيرة دماغى لافت يا بنتى 


سارة: باست ايد مامتها خلاص بقا يا احن ام فى الدنيا ماهو انا قولت لكى الحوار كلة  (( طبعا سارة ما قلتش لمامتها على مازن لما وقع عليها ولا حتى اى موقف سار بينها وبين مازن كانة لم يكن موجود ولا موقف الحارس اللى شلها على كتفة ))


ام سارة : ماشى مسمحاكى بس بلاش تعملى نفسك شجيع السيما وانتى بطة بلدى 

سارة : ههههههههه بطة  ههههههههههه وكمان   بلدى    ههههههههههه 

ام سارة : اكتمى يا بت صوتك الناس بتبص علينا 

سارة لاقت كلام مامتها صح انحرجت ووضعت شنطتها على وجهها من الكسوف وفى نفس الوقت صقر ومراد مروا من أمام سارة وكل منهما لم ينتبه للآخر  


مراد : بتعجب فى ايه وقفت لية مرة واحدة كدة 

صقر : كان بينظر يمين وشمال بس كان ثابت فى مكانة 


مراد : صقر صقر عافضل نقول اسمك كتير انت يا ٠٠

صقر : بتوهان فى ايه يا مراد ومازال يبحث بعينة عن شخص ما 

مراد: بعصبية خفيفة صقر المكان مش أمان صح 


صقر: ها لالا عيب عليك امال انا بعمل اية بس حاسس انى ضربات قلبى سريعة كدة وفى ريحة برفان ان عارفة ومتلخبط كدة 


مراد: ضم حواجبة وقال تصدق لولا انك صاحبى كنت قولت عليك بتحب يالا ياصقر نلحق نفك الخياطة عايز ارجع لحياتى الطبعية تانى وبلاش هبل وبعدين  برفان اية اللى مناخيرك جابتة دة هو انت🐕حراسة وانا ماعرفش هههههه وخبط على كتفة علشان يدخلوا للدكتور قبل لما حد يشوف مراد والصحافة تعرف وساعتها مش عايعرفوا يخرجوا  

صقر : بصدمة انا كلب يا مراد 

مراد ،  بغرور ايوه ماهى حراسة برضو تابعك يلا يا ابو برفان ههههههههههه 

صقر: لا لا كتير عليا انت قعدة البيت مع  دادة عظيمة خليتك بتهزر فين مراد ال٠٠

مراد : صقرررررررررررر

صقر : احم ولا اكنى قولت حاجة مراد بية اتفضل حضرتك وانا وراك على طول 

مراد دخل غرفة الكشف وهو كاتم ضحكتة على تصرف صقر وكلامة ودة طبعا عيبة فى حق مراد انة يبتسم 


سارة : هو مين اللى بيزعق دة يا ماما 

ام سارة : مش عارفة الصوت جاى من أدام الأوضة دة وبعدين شيلى الشنطة دى من على وشك شكلك غريب 

سارة : بعدت شنطتها من على وجهها ونظرت الى مكان ما شورت مامتها وقالت اووووف بقا ماشوفتش اللى بيزعق دة تعرفى ياماما انا سمعت اسم صقر 


مامتها : اة فعلا ممكن يكون صاحبة ولا ابنة الله اعلم 

سارة : وممكن يكون وابتسمت وسرحت فى أحلامها الوردية 


ام سارة: بعدم فهم ايه ممكن يكون

 اية يابنتى وسكت لاقت سارة فى حالة بلهاء 

راحت ضاربها على كتفها 

سارة : ها ايه يا ماما هو فى البيت وهنا وراحت ماسكة مكان الضربة 

ام سارة: قولت ميت مرة بلاش تسرحى شكلك مجنونة 

لسة سارة عاترد باب غرفة مراد انفتح وسارة شافت مراد بس ما علقتش لأنها مش تعرفة ولا هو يعرفها وفى شخص كمان خرج من الغرفة بس كان ظهرة لسارة وبيكلم الدكتور 

سارة: ايه دة الافا دة اقصد الظهر دة انة عارفاة  معقول يكون الجرافيك طب لف الله يكرمك كدة 

ام سارة : بت انتى يا بت هو مين الجرافيك اللى عايزاة يلف 

سارة : بصدمة مماما هوهو انتى سمعانى 

الام: غمضت عينها بقلة حيلة وقالت تخيلى انى سمعتك وانتى بتفكري بصوت عالى

سارة : اصل اصل يا ماما يعنى 

الام : هز دماغها بغلب بسسسسس سارة انا تعبانة لوحدى خلاص مش عايزة اعرف واسكتى علشان نسمع اسمك خلينا نخلص انا مش عارفة الاثنين اللى جم دول دخلوا على طول وانتى الدور عليكى لسة مرزوعة لية ( طبعا ام سارةتقصد مرادوصقر )

فى نفس الوقت صقر أنهى كلامة مع الدكتور وبيلف  وسارة عاتموت كدة وتشوف وشة علشان تعرف هل هو الجرافيك ولا لاولا تشابه فى الاسم والقفا اقصد الظهر 😂😂🤪

فجأه الممرضة ندهت على اسم سارة وبقت سارة هى اللى ظهرها لصقر وهو باصص ليها جات سارة تبص لصقر لاقت مامتها فى وشها وحاجبت الرؤية عنها وبتزقها داخل الغرفة 

سارة: استنى بس ياماما عاشوف حاجة ماهو انا قاعدة من ساعاتها لازم تقولى أسمى دلوقتى ممرضة بومة 

ام سارة : عيب كدة ويلا ادخلى حاجة ايه اللى عاتشوفيها ها ماتخفيش وجع فك الغرز خفيف ومرة واحدة رزعت باب غرفة سارة،، الباب علشان سارة ماتهربش لأنها عارف  بنتها 


فى نفس الوقت صقر انتبة على صوت رزع هو ومراد وقال 

صقر : براحة يا بهايم انتم فى مستشفى اييييييييييييه وبصوت عالى جدا 

مراد : تصدق ما حد بهايم غيرك وطى صوتك يا حيووووان


ممرضة : بصوت أعلى الصوت يا استاذ علشان راحة المرضى 


صقر ومراد بصوا لبعض ودخلوا فى نوبة ضحك وماشيوا وفجأة مراد اةةةةةة 

# حلم سارة # بقلم نجلاء 

# البارت العشرين #هدية 

"" فى المستشفى الحكومى ""غرفة الكشف اللى فيها سارة،


ام سارة : فى اية سارة عيب كدة انتى طفلة قولت فك الغرز مش بيوجع 

سارة :😭😭لا بيوجع 

ام سارة: يابنتى هو انا عاضحك عليكى يعنى 

سارة: ماما هوانتى كنتى جربتى الخياطة وانا معرفش 😭😭

الدكتور: خلاص بقا يا آنسة قولت مافيش وجع عانفك براحة  يلابقا 

سارة نظرت الى الشخص اللى بيتكلم وجدتة لابس بالطو ابيض وعلية بقع من اللون الأحمر والاصفر ولابس كمامة 🤮وجوانتى حالة بشعة وماسك مشرط فى ايدة 

سارة: لحظة صمت وعقلها صور الدكتور انه خارج من فيلم رعب وقالت     لااااااا اوعى ابعد عنى انت عايز تاخذ لسانى لية اهربى يا ماما وانا عاضحى بلساني عشانك الحقونا يا بشر فى زومبي هربان من فيلم انبارح يالهووووووووووووووى وبقت تجرى كالعادة فى الغرفة ومامتها محرجة جدا طبعا الدكتور ما كنش كدة كان حلو وشيك بس عقل سارة الباطل صور لها الدكتور اللى شافتة فى الفيلم امس 

الدكتور: اهدى يا آنسة لسان ايه اللى انا عاخدة فرجتى عليا المستشفى المرضى تقول ايه بعذبك وانا لسة اصلا ماقربتش  ليكى 

ام سارة: اسفة يا بنى اصل بنتى معاها شهادة معاملة اطفال وهبلة معلش 

الدكتور " ولا يهمك يا حاجة الله يشفيها انا متعود على كدة سبحان اللة بنتك جميلة وبس نقول اية الحلو مايكملش والعقل زينة 


سارة: وضعت ايديها فى وسطها وقالت نععععععععم هى مين دى اللى معاها معاملة أطفال دة  انا طالبة جامعية 

ام سارة من خلف سارة شاورت للدكتور باشارة بمعنى انة ياخدها على قد عقلها 


الدكتور : هز راسة لمامت سارة بمعنى تمام وقال ما شاء الله وكمان عايشة فى دور انك طالبة وفى الجامعة ويا ترى كلية اية طب ههههههههههه 

سارة: اووووووف لا يا خفيف هندسة 

الدكتور : اممممممم هندسة مكعبات هههههههههههههههه


سارة: بصدمة، مممكعبات هو انت فاكر انى مجنونة بجد بقولك اولى هندسة ومش مجنونة انت صدقت كلام ماما ولا اية 


الدكتور : بعصبية بت من ساعت ما دخلتى وانا عامل اعتبار للست الحاجة غير كدة كنت زمانى فى العيادة لكن عقلك فى حاجة الله معاكى بس صوتك يعلا عليا ماليش فية عايزة تفكى الخياطة اهلا وسهلا غير كدة شغل الجنان دة عاحجز لكى سرير فى النفسية والعصبية فاههههههمة

""لمتابعة القصة على روايات وحكايات نجلاء""

سارة: اتجننت بجد وقال طيب انا بقا عاوريك شغل الجنان وفجأه طلعت على المكتب وبقت تحدف الدكتور والممرضة بكل اللى على المكتب ومامتها قالت الله يسامحك يا بنتى بهدلتى الدكتور انا كدة بجد صدقت ان عقلك فى حاجة واستخبت وراء كرسى كبير  واثناء الدكتور وهو بيجرى فتح الباب وسارة بتحدف شىء من على المكتب وراء الدكتور فالدكتور اتفداها واصابت مراد فى وجهة،،  

سارة :   يانهار ونزلت من على المكتب واستخبت خوفا من مراد وهى اصلا ماتعرفش دة مين 


مراد: اةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة ايه ده 

صقر : مراد انت كويس انتم يا بهايم 

مراد: تمام هو اية اللى اتحدف فى وشى ده

صقر: نزل لمستوى الأرض لقى جمجمه بلاستك ماسكها وقال دة 

مراد: اييييييييييييه القرررررف دة مستشفى زباله اتفووةةة 

صقر : بهدوء خلاص يا مراد ماحصلش حاجة والحمد لله انها ماعورتش مكانها وبعدين دى بلاستك يا جدع ههههههههههه

 تخيل لو بجد 🤣🤣🤣🤣🤣


مراد : صقرررررررررررر هزر هزر وليك نفس 


صقر : مش قادر ههههههههههه تخيل اليوم دة كان على بعضة كان عايز الواد مازن ههههههههههه اه دة انا ما ضحكتش كدة 

من ايام لما كنت طفل لو اعرف صاحب المهزلة دى 


مراد : ايه عاتقبض علية  قالها بتريقة 

صقر : لا عابوسة وغمز لمراد 

لسة مراد عايتكلم سكت ونظر فى اتجاه الغرفة اللى خرجت منها الجمجمة التى أصيبت وجهة  

لاقى بنت بتبكى وست ماسكها من هدومها وبتزعق فيها  

مراد: صقر فى حاجة غربية الدكتور اللى خرج من الأوضة دى وبعدين الشىء القذر دة اتحدف فى وشى وشوية والبنت دى بتعيط وشاور على الأوضة روح شوف فى اية انا ليا اخت برضو 

صقر : يلا يا مراد مالناش فية ممكن الدكتور بيجرى يكون فى حالة طوارئ ولا حاجة والشيء اللى اتحدف ممكن يكون صدفة وبعدين فين البنت دى وبيلف يشوف البنت اللى مراد قاله عليها بس شم ريحة برفان وحس نفس الشعور  بس لانة غريب علية تجاهلة وقالة هى فين 


مراد: ربع ايدة على صدرة وقاله لسة فاكر ماخلاص البنت ماشيت ادامك اهى 


صقر : شافها بس من ظهرها وحس ان ضربات قلبة سريعة فوضع يدة على صدرة وقال اول مرة احس كدة ،احمم يالا يامراد من هنا اظاهر قعدة المستشفى عاتخلى الواحد يتعب بجد ( طبعا صقر ما شافش سارة ولا هى شافتة ،،مراد هو اللى شافها مرتين وسارة شافت مراد كذلك للتوضيح)


سارة خرجت من المستشفى وراحت مستشفي تانية وفكت الغرز وصالحت مامتها على ما صدر منها   


وفى نهاية اليوم صقر عرف ان سارة كانت فى نفس المستشفى اللى كان فيها وطبعا عاقب طقم الحراسة المسؤل عن سارة لانة ماحدش بلغة لكن مازال لم يعرف سبب الشعور سببة اية 

____________________________________

بعد شهور لم يحدث فيها شىء جديد  وكل بطل من ابطال الرواية فى منهم من يراقب فى صمت ومنهم عاشق ولاهان ومنهم من يدبر فى مكيدة ،


"""فى الجامعة """

سارة: ياه انا مش مصدقة ان النهاردة اخر يوم فى امتحانات اخر السنة بجد زهقت السنة دى كانت صعبة ومليانة احداث 

ندى : الحمد لله فعلا كانت سنة صعبة اوى بس بالنسبالى سنة مميزة لانها كنت عاتخطف فيها وبفضل الله وفضلك 

لما قولتى لابية صقر على البنت المنقبة كنت زمانى وسكتت واخذت نفس وقالت بسبب الموقف دة انتى معايا 

::بقلم نجلاء::

سارة: مش فاهمة 

ندى: اسمعى يا سارة بصراحة كدة ابية مراد عامل عليا اطار من الحراسة وعلاقتى فى الدنيا باربع اشخاص هما دادة عظيمة وابية صقر وابية مازن وطبعا ابية مراد اخويا غير كدة مافيش  ومن ساعت اللى حصل وابية مراد رجع اكتر من الاول دة ساعات الاول دة اللى ماكنش عاجبنى كان راحة عن دلوقتى  وابية صقر قال فى حقك كلام حلو اوى خلى ابية مراد يوافق انى اتعامل معاكى وابية مازن ايد كلام ابية صقر  فاهمتى  يا سارة 


  سارة : ياةةة يعنى بقالى سنة نعرف بعض واول مرة اعرف انك غنية اوى احمممم طيب واللى اسمة صقر دة يقول عنى كلام حلو لية وهو و اللى اسمة مازن ده انا ماشوفتهمش غير مرة واحدة فى المستشفى ساعت الحادثة 


ندى : ماعرفش يا سارة بس اوعى تكونى زعلانة من ابية مازن دة٠٠

سارة: خلاص يا ندى انا نسيت اللى حصل وبعدين يكفى انى سامحتة علشانك 

ندى : انتى قلبك ابيض قوى وانا فرحانة انك فى حياتى بقولك اية انا عازماكى على عيد ميلادى اليوم 


سارة: بجد كل سنة وانتى طيبة بس حلو انة اخر يوم امتحانات


ندى: لا ماهو عيد ميلادى كان فى الامتحانات بس ابية مراد قرر يكون اخر يوم فى الامتحانات اه  وبالنسبة ابية صقر اتصل عليا الصبح وقالى اعزمى سارة وطبعا اكيد انتى اول وحدة 


سارة: بتوتر اشمعنى يعنى انا ✍نجلاء 


ندى : مش عارفة  يمكن علشان خايف انى انسى  اعزمك بصى ماعرفش اوعى ماتجيش عازعل اوى تعرفى دة اول عيد ميلاد عاكون فرحانة فية  

وجات العربية الخاصة بندى علشان تروح وندى سلمت على سارة وانطلق كل منهما الى منزلة  لكن عالعادة سارة محتارة تروح ولا لا لانها اول مرة تتعرض لموقف ذى دة وخصوصا لما مامتها وافقت انها تروح 

__________________

جاء المساء وسارة واخدة الغرفة ذهابا واياب وتطلع البلكونة وتدخل والتوتر كان عنوانها واخذت تنظر الى الهدية اللى على  السرير ثم الى الساعة اللى على  الحائط  وتقول يوه بقا  يا ماما يعنى  لازم توفقى كنتى قولتى لا وخلاص بدل القلق اللى انا فية دة وقطع تفكيرها اتصال من ٠٠٠


""فى فيلا الصقر ""

صقر كان وسيم جدا وكان أيضا متوتر وبيقول يارب يا سارة تيجي الحفلة انا عارف انك اشتريتى هدية تبقى جاية ويا ترى فاكراني  ولا  لا انا عارف انك ماشوفتنيش غير مرة  واحدة من كام شهر لكن كل اخبارك معايا يارب اجعل حبى فى قلبها من اول نظرة ليا ذى ما جعلته فى قلبى هى الوحيدة اللى حركت وامتلكت قلب الصقر ثم اخذ الهدية وركب سيارتة وانطلق الى قصر المراد 


""فى فيلا مازن """

خرج من الحمام ولابس ملابسة التى جعلتة كأنه أمير  واقف أدام المراية وهو يضع عطرة الفريد  ويقول أدام مرايتها تتبرفن براحتها  ايه اللى انا بقولة دة اممم هو مافيش اغانى للشباب الكيوت اللى ذى اهى اهى والله ابغى ابكى لكن استحى هههههههههه وبعدين يا مازن بقا انت مالك مهايبر ولا اية لا لا مزاجى رايق  ومسك علبة صغيرة من على الطربيزة وفتحها وابتسم ثم اغلقها ووضعها فى جيبة واخذ هدية أخرى كبيرة وخرج من غرفتة وهو يصفر ويغنى وينظر الى كل مكان فى الفيلا ويقول بصوت عالى نددددددددى ذى اليوم سوف يكون هذا الاحتفال فى مملكتي  يا اميراتى الصغيرة يارب حقق لى ما اتمناه وخرج وركب عربيته وانطلق الى قصر المراد وهو مشغل اغنية ((بنتى وحبيبتي  معقول كبيرتى بالسرعة دييت٠٠٠٠٠٠)) روحوا اسمعوا الأغنية بصراحة حلوة بس انا مش حافظاها ههههههههههه معلش ما ليش فى  الأغانى 🤣🤣وكان مازن بيردد كلام الأغنية بكل حماس واحساس 


فى غرفة ندى الباب خبط وهى بتكلم سارة 

😯😯😯


تكملة الرواية من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close