أخر الاخبار

عشقها_ المستحيل الفصل السادس عشر حتي الفصل العشرون بقلم زينب مصطفي كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 

عشقها_ المستحيل

الفصل السادس عشر حتي الفصل العشرون

بقلم زينب مصطفي

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

الفصل السادس عشر

نزلت عليا للاسفل وهي تشعر بالسعاده الشديده 

فسليم في طريقه للمنزل بعد غياب اكثر من اسبوع خارج البلاد 

لتتنهد بشوق وهي تتأمل نفسها في المرأه الموجوده ببهو الفيلا بسعاده

وهي تتزكر محادثته التليفونيه مع والدته التي أخبرها فيها بموعد وصوله اليوم 

ورغم غضبها منه لعدم تحدثه معها لاكثر من خمس ايام متواصله

وهو الامر الذي احزنها بشده الا انها ارجعته لارهاقه وانشغاله الشديد في العمل 

لتتجه لغرفة الصالون لتكون في استقباله وهي تشعر بسعاده و فرحه شديده وهي تتخيل لحظة وصوله للمنزل 

لتجد والدة سليم تتهامس مع ابنتها تالين بتوتر وتالين يبدو عليها الغضب الشديد

لتتنحنح عليا بحرج وهي تقول 

= مساء الخير

لتندهش من اندفاع تالين اليها واحتضانها بشده وهي تقول بتعاطف

= انتي كويسه يا حبيبتي عامله ايه دلوقتي لتضغط على يدها بتعاطف صادق وهي تقول.. ايه رأيك نخرج نقعد في اي حته او نروح العزبه نقعد هناك يومين تلاته مش لازم تقابليهم أو تكوني هنا وهما جايين

لتقول عليا بدهشه 

= تقصدي ايه.. هما مين الي جايبن ومش لازم أقابلهم


لتقول تالين بغضب و اندفاع وهي مازالت تعتقد ان عليا تعرف بخطوبة سليم لجومانه

=أقصد طبعا سليم بيه وخطيبته الست جومانه


لتنظرعليا لها بتجمد وعقلها لايستوعب ما تخبرها به

لتتفاجئ بصوت سليم الغاضب وهو ينهر تالين بغضب

= تالين اسكتي ..انا قولت محدش يتدخل بيني وبين عليا ياريت تسيبونا لوحدنا 

ليدخل الغرفه وهو يقول بغضب شديد

= لوسمحتي يا ماما خدي تالين وسيبونا لوحدنا


لتجلس عليا على اقرب كرسي لها وهي تشعر ان ساقيها لا تستطيعان حملها و بقرب انهيارها الوشيك لتتابع بدهشه مايحدث حولها كأنه فيلم سينمائي احداثه لاتخصها بشئ

لتتابع بذهول خروج تالين الغاضب من الغرفه بصحبة والدتها وسليم يقوم باغلاق باب الغرفه من الداخل لضمان حصولهم على الخصوصيه


ليتجه سليم اليها ويجلس بجانبها وهو يشعر بالخوف من ردة فعلها 

ليمسك يدها بين يديه وهو يقول بتردد 

= عليا أنا عاوز أتكلم معاكي في حاجات كتير حصلت و...... 


لتقاطعه عليا بصدمه وهي تنظر اليه بزهول

= الكلام ده حقيقي.. انت خطبت جومانه 

ليتمسك سليم بيد عليا بين يديه بقوه اكبر وكأنه يخشى هروبها من بين يديه

وهو يقول بتوتر

= عليا انا هفهمك... 

لتقول عليا باستجداء ودموعها تتساقط وهي تنظر اليه بخوف مما سيخبرها به

= رد علياا يا سليم انت خطبت جومانه زي ما تالين بتقول


لينظر سليم اليها بخوف وهو يرى شحوبها الواضح

= انا هفمك .. اديني فرصه وانا هفهمك على كل حاجه

لتنهار عليا في البكاء وهي تضرب صدره بقبضتيها باحتجاج وغضب

=رد علياا انت خطبتها رد علياا حرام عليك رد علياا ..ردعلياا

ليدخلها سليم في حضنه محاولا تهدئتها وهو يحكم اغلاق يديه حولها وهي تحاول تحرير نفسها منه بعنف 

ليقول بعذاب لرؤيته انهيارها الشديد بين يديه

= أيوه يا علياا انا خطبتها أنا أسف يا حبيبتي أنا أسف

بس إديني فرصه وانا هشرحلك كل حاجه 


لتشهق عليا بصدمه وهي ترتعش بشده بين يديه لتتوقف عن الارتجاف فجأه

ليلاحظ سليم صمتها و سكونها بين يديه ليرفع وجهها اليه وهو يشعر بالصدمه وهو يرى فقدانها لوعيها ليحملها بين يديه بخوف شديد وهو ينادي عليها بزعر و يحاول افاقتها


ليلاحظ برعب بشرتها شديدة الشحوب و زرقة شفتيها و برودة بشرتها الشديده التي تحاكي برودة بشرة الموتى ليضمها لقلبه بشده

وهو يقول بعذاب 

= لا يا عليا كله الا ده عاقبيني زي ما انتي عاوزه بس متسيبنيش يا حبيبتي انا من غيرك اموت


ليرفعها بين يديه بخوف شديد وهو يجري خارج الغرفه ويتوجه لسيارته

لتشاهده تالين ووالدته لتشهق بزعر 

= مالها عليا حصلها ايه ؟!

ليصيح سليم 

= اركبي يا تالين بسرعه مش وقت كلام يا ماما


لتطيعه تالين وتركب السياره سريعا وهي تجلس بالمقعد الخلفي

ويقوم سليم بادخال عليا وهي فاقدة الوعي بجانبها لتحتضنها تالين بخوف ويقود سليم السياره بسرعه مجنونه لايصالها لاقرب مستشفى .


***********


بعد مرور عدة ساعات.....


سليم يمشي بتوتر في الممر الموجود به غرفة عليا بعد منعه من دخول الغرفه بأمر الاطباء 

فبعد نجاح الاطباء في افاقتها لاحظوا تدهور حالتها كلما اقترب سليم منها ليأمروه بالبقاء بالخارج 


لتخرج تالين من الغرفه الخاصه بعليا وهي تغلق الباب خلفها بهدوء

ليجري عليها سليم بلهفه وهو يقول بقلق شديد

= عليا عامله ايه دلوقتي ؟ بقت احسن

لتنظر تالين اليه بتعاطف لسوء حالته الواضح ... 

فهي لاتتذكر رؤية أخيها بمثل هذه الحاله السيئه من قبل 

بدئآ من ملابسه الغير مهندمه ولحيته الطويله الغير مشذبه وهالات الارهاق الشديده المرتسمه حول عينيه لتدرك ان أخيها يعاني كمعانة عليا ومما تراه فمعاناته اشد منها

ولكنها لن تكون تالين المنشاوي ان لم تساعد اخيها في محنته فهي تدرك حبه وعشقه الشديد لعليا الذي يظهر في جميع تصرفاته وتدرك ايضا حب عليا الشديد لاخيها

وكم كانت تشعر بالسعاده عندما طلب منها شقيقها التحضير لزفافه على عليا وان تقوم بكل التحضيرات بدون علم عليا فهو كان يريدها كمفاجأه لها 


ولذلك صدمت عندما قرئت على صفحة جومانه الرسميه على الفيس بوك خبر خطبتها من اخيها والتهاني التي انهالت عليها هي ووالدتها من الجميع


لتشعر بالغضب الشديد من سليم وهي لاتستطيع فهم مايحدث فكيف يطلب منها التحضير لزفاف ضخم له ولعليا وبعدها بأيام قليله يعلن خطوبته من جومانه 


ولكن مما تراه الان ومن حالة اخيها الغير طبيعيه فهي تستطيع ان تستنتج ان الحيه جومانه فعلت ما ارغمه على الزواج بها 

ولكنها ستقف لها بالمرصاد ولن تتركها تفسد حياة شقيقها الوحيد وسندها بالحياه ومن قام على تربيتها وتعويضها بحنانه وقوته عن وفاة والدها.. لتربت على يده بتطمين

= الحمد لله بقت كويسه والدكتور إدالها حقنه منومه

تقدر تدخل تطمن عليها

ليندفع سليم بلهفه الى الغرفه وهو يشعر بقلبه يكاد يتوقف من شدة قلقه وخوفه عليها 

ليغلق الباب خلفه بهدوء وهو يتطلع اليها بعشق وألم وهي تنام امامه كالملاك بوجه شاحب والمحاليل معلقه بذراعها 

ليتوجه اليها بتردد وهو يشعر بقبضه من الالم تضغط على قلبه الذي يلومه بشده لتسببه في أذيتها


ليقترب منها أكثر وهو يقوم بتقبيل جبهتها بعشق وندم

ليتفاجئ بنزول دموعها من عينيها المغلقتين وكأنها أحست بوجوده بجانبها 

ليقبل عينيها بندم شديد وهو يلتقط دموعها بشفتيه بعشق شديد و يقول بصوت مخنوق من شدة المشاعر التي تغلي في داخله 

= انا أسف يا حبيبتي.. انا أسف بس كل اللي حصل ده غصب عني.. اسف على كل حاجه اسف اني مقدرتش اسعدك ..اسف اني كنت السبب في أذيتك ووجودك هنا.. اسف اني مش هقدر اسيبك حتى لو طلبتي انتي انك تسيبيني مش هقدر انفذلك طلبك لاني من غيرك اموت

ليدفن وجهه في عنقها بعشق شديد وصوته مختنق ببكاء يمنعه بصعوبه 

= سليم من غيرك يموت يا عليا متبعديش عني يا حبيبتي لان في بعادك عني نهاية حياتي

ليشعر بتوتر جسدها بين يديه ليرفع رأسه ليجدها مازالت كما هي تنام بعمق 

ليميل بحنان على وجهها وهو يقبل شفتيها ويدها المغروز بها أسلاك المحاليل برقه 

لتطرق تالين على الباب بهدوء وتدخل وهي تشاهد أخيها يقبل يد عليا بعشق لتقترب منه وهي تقول بصوت خفيض متردد

= سليم الحقنه المنومه اثرها هينتهي وعليا هتصحى ولو شافتك ممكن تنهار تاني معلش اخرج انت دلوقتي ولما تهدى ابقى ادخل اتطمن عليها واتفاهم معاها


ليهز سليم رأسه بموافقه بألم وهو يرفع رأسه عن يدها ليميل على وجهها ويقبل جبينها بحب وهو يتردد في تركها

ليقول لتالين برجاء

= خدي بالك منها كويس ولما تفوق حاولي تهديها علشان متتعبش تاني ولو حصل اي حاجه انا موجود قدام الاوضه بره 

لتربت تالين على يده بتطمين

= متخافش عليا في عينيا ولو حصل حاجه هناديك علطول


ليهز سليم رأسه بموافقه وهو يلقي نظره اخيره على عليا ويخرج بتردد وهو يغلق باب الغرفه خلفه


لتنظر تالين لعليا بأسف وهي تقول بصوت هامس

= ربنا يهديكي يا عليا


لتتوجه اليها وهي تقول بصوت خفيض

= عليا سليم خرج انتي نمتي بجد و لا ايه ؟!


لتفتح عليا عينيها بحزن ودموعها تتساقط بغزاره

لتقول تالين بتعاطف

= ها سمعتيه بنفسك واتاكدتي انه بيحبك


لتنهار عليا في البكاء وهي تقول بخوف

= سليم بيقول اني لو بعدت عنه هيموت ..لتنهار اكثر في البكاء وهي تقول بارتجاف 

= بس الحقيقه ان انا اللي لو بعدت عنه هموت انا ماليش غيره وهو كل حياتي بس برضه مقدرش اقبل بواحده غيري تكون في حياته الموت عندي أهون


لتحتضنها تالين وهي تبكي هي الاخرى وتقول 

بخوف 

= بعيد الشر عنكم انتم الاتنين ايه الكلام الوحش ده


لتنظر لها بتأكيد ودموعها تتساقط هي الاخرى

= اسمعيني كويس.. انتي لما انهارتي وفقدتي وعيك وشفت حالة سليم الي كان عامل ذي المجنون بيزعق للدكاتره وتقريبا مش في وعيه ومش عارف يتصرف ازاي

لتتابع بتأكيد

= أخويا يا عليا عامل زي الجبل في قوته وجبروته مفيش حاجه تقدر عليه ولا تقدر تهزه 

بس لمجرد انه حس انه ممكن يفقدك الجبل ده اتهز وكان هينهار وده لوحده خلاني اتاكد هو بيحبك قد ايه

لتتابع بتأثر

= انتي لما فقتي وطلبت منك انك تديله فرصه تسمعيه عيطتي و قولتيلي انه كداب ومبيحبكيش وكان بيتسلى بيكي وانه بيحب جومانه وعلشان كده خطبها

وانا عذرتك لان اللي حصل مكنش قليل عليكي

ومرضتيش تسمعيه الا لما عرفتي انه كان بيرتب لزفافكم قبل سفره وكان عاملها مفاجأه ليكي

ودلوقتي سمعتي بنفسك هو أد ايه بيحبك وعرفتي انه ميقدرش يعيش من غيرك 

يبقى نعقل كده ونحسب كل حاجه بالعقل والحيه اللي اسمها جومانه منخليهاش تطول الي بتحارب علشانه

لتقول عليا بتأثر

= ازاي بس يا تالين ده خطبها قدام الناس كلها انا مش فاهمه حاجه ازاي بيقول بيحبني وازاي يخطبها

لتقول تالين بعزم

= اسمعي يا عليا انتي مرات سليم رسمي وحبيبته اللي ميقدرش يستغنى عنها واكيد في حاجه حصلت جبرته على الخطوبه دي وانا متأكده ان الحيه اللي اسمها جومانه عملت لعبه قذره علشان توصل للي هي عوزاه 

لتقول عليا بغيره

= يعني عوزاني اعمل ايه اقوله اني موافقه انه يتجوز واحده غيري

لتهز تالين رأسها برفض وهي تقول

= بالعكس انا عوزاكي ترفضي جوازه منها وخليه حاسس دايمآ انه لو اتجوزها هتضيعي من ايده ده لوحده هيخليه يأجل جوازه منها 

دا غير ممنوع اللمس او انه يقرب منك وشوية غيره على شوية دلع وفي الوقت ده هكون قدرت اعرف هي عملت ايه خلته مغصوب يتجوزها

لتنظر لها عليا بعدم فهم 

= انا مش فاهمه حاجه يعني انا دلوقتي اعمل ايه

لتقول تالين بعزيمه 

= حاربي يا عليا علشان جوزك حاربي علشان حبك ومستقبلك

لتضيف بثقه

= انا هدخله دلوقتي علشان يشوفك بصراحه قلبي واجعني عليه 

بس زي ما فهمتك لا تخليه يقرب اوي ولا يبعد قوي خليه دايما مشتاق

لتتنهد بأسف وهي تمط شفتيها

= حبيبي يا خويا بنعمل عليك مؤامره بس كله لمصلحتك

لتشير لعليا بخبث وهي تتجه للباب 

= انا هدخله مش هوصيكي اجمدي كده مش اول مايلمس ايديكي تدوبي في ايده 

لتحمر خدود عليا بخجل وهي تسمع ضحكات تالين المنخفضه

لتعود تالين وترسم الجديه على ملامح وجهها وهي تذهب لجلب سليم

لتمر اقل من دقيقه 

ويدخل سليم بلهفه ويجلس بتردد على المقعد الموجود بجانب سرير عليا وهو يقول بتردد

= عليا

لتنظر عليا له والدموع تتجمع في عينيها

= سليم ...

لتتابع بصوت حزين 

= أنا أسفه على التعب والقلق الي سببته ليكم


ليندفع سليم بلهفه وهو ينحني ويقبل يدها بحب

= متقوليش كده يا حبيبتي انا اللي اسف انا السبب في كل اللي حصلك

لتقول عليا بألم

= انت موعدتنيش بحاجه احنا اتفاقنا كان اننا نتطلق بعد سنه ومش معقول هطالبك انك توقف حياتك سنه بحالها لحد ماتطلقني

لتتابع وعينيها تترقرق بالدموع

= مبروك يا سليم

لينظر لها سليم بدهشه وهو يحاول استيعاب معنى حديثها 

ليقول بحزم

= اتفاق ايه وطلاق ايه اللي بتتكلمي عنه

ليتابع بتصميم 

= عليا موضوع الاتفاق ده تنسيه خالص وتنسي معاه اني هطلقك انتي مراتي وهتفضلي مراتي

لتنظر له عليا بتحدي 

= يعني هتتجوزنا احنا الاتنين انا مرضاش بحاجه زي كده

واظن انت اخترت مين اللي عاوز تكمل معاها حياتك

لما اعلنت خطوبتك على جومانه

ليشعر سليم بانقباض في صدره وهو يتحدث بعصبيه

= انتي اللي لازم تفهمي حقيقه واحده مش هتتغير.. سواء اتجوزت جومانه او متجوزتهاش انتي مراتي وهتفضلي مراتي لحد اخر يوم في عمري وعمرك


لتقول عليا بتحدي

= وانا مش موافقه...انا مش هكون زوجه تانيه تحت اي ظرف من الظروف ومش هفضل متجوزاك في السر

لينظر لها سليم بتوتر

= يعني ايه ؟!

لتقول عليا بتصميم وهي ترتجف في داخلها بخوف

= يعني تختار ما بينا قدامك لنهاية السنه اللي كنا متفقين عليها لأما تعلن جوازك مني او تكمل جوازك من جومانه...ولازم تفهم انك لحد ماتختار فانت بالنسبه ليا ابن عمي وبس وفي حدود مابينا متتخطيهاش

ليضيق سليم ما بين عينيه بخطر 

= يعني ايه ؟

لتضيف عليا بتصميم وضربات قلبها تتصاعد بخوف من ردة فعله

= يعني متتدخلش في لبسي او حياتي او صحابي وتحترم الحدود اللي مابينا

لتحمر خدودها بخجل وهي تضيف

= وممنوع تلمسني الا باحترام لتضيف بغيره لم تستطع منعها 

= كفايه عليك الست جومانه ابقى المسها براحتك

ليرفع سليم حاجبيه بغضب

= انتي بقى بتربيني من جديد مش كده

ليرفعها اليه بغضب

وهو يحاول تقبيلها بجنون عاشق لاثبات ملكيته لها 


لتقول عليا بعذاب ودموعها تتساقط بغير ارادتها 

= بلاش يا سليم انت عارف اني بحبك وعارف اني مش هقدر امنعك وهستسلم ليك بس بعد كده هكره نفسي اوي

لتشهق بعذاب

= انا مراتك صحيح بس في السر وجومانه انت مرتبط بيها قدام الناس كلها وده بيخليني احس اني رخيصه أوي خصوصا وانا بستسلم ليك بسهوله بلاش لو ليا اي معزه عندك

ليحتضنها سليم بحمايه وهو يمرر يده على وجهها بحنان 

= متقوليش على نفسك كده انتي غاليه اوي اوي اغلى من حياتي نفسها.. انتي مراتي وحبيبتي وكل دنيتي وانا هعلن حالا جوازنا علشان متحسيش الاحساس ده تاني

لتضغط عليا على يده

= لاء انا مش عاوزاك تعلن جوازنا دلوقتي انا عوزاك توافق على الكلام الي قولتهولك 

ليهز رأسه بموافقة وهو يقرر داخله رفضه لكل حديثها ولكنه يجاريها و يوافقها حاليا لمرضها وحالتها النفسيه السيئه

= حاضر يا عليا انا هنفذلك كل اللي انتي عوزاه علشان انا عارف ان انا اللي غلطان في حقك واستاهل اي عقاب تختاريه ليا انا موافق وهعمل كل اللي انتي عوزاه

ليميل نحو وجهها وهو يقترب من شفتيها بعشق

لتشهق عليا باعتراض 

= سليم احنا اتفقنا على ايه

ليقول سليم بحب وهو يمرر يده بحنان على شعرها

= اولا احنا لسه ممضيناش الاتفاق .. ثانيا احنا لسه قدامنا شهور طويله مش هقدر اقرب منك فيها يبقى سيبيني على الاقل اروي عطشي واطمن قلبي اللي كان هيقف من خوفه عليكي

لتقول عليا باعتراض ضعيف 

= سليم

ليقول سليم بعشق 

= قلب سليم وروحه وحياته

ليميل عليها وهو يلتهم شفتيها في قبله شغوفه يبثها فيها حبه وعشقه والمه وخوفه من فقدها

١٧،١٨


عشقها-المستحيل

الفصل السابع عشر

استيقظت عليا من النوم وهي تشعر بصداع شديد والم بعينيها المنتفختان من كثرة البكاء لتقول بتعب وهي تدلك جبينها بألم

= وبعدين بقى في الصداع ده لازم أقوم أستعد علشان مقابلة الشغل مش هفضل كده اعيط طول اليوم 

ليقع نظرها على مجله موضوعه بقلة اهتمام على السرير بجانبها فتترقرق الدموع بعينيها من جديد وهي تتناول المجله ليقع بصرها على صوره لسليم وجومانه تتعلق بزراعه بفخر وسعاده في حفل مالي اقيم من يومين وتحت الصوره اشاره لخطوبتهم وقرب زفافهم الوشيك

  لتنزل  الدموع من عينيها وهي ترمي المجله ارضا بعنف وتقول وهي تحتضن نفسها بحزن 

= انا مبقتش قادره استحمل ..الي بيحصل ده فوق احتمالي 

لتنهار ارضا وهي تبكي بشده ليمر بعض الوقت حتى استطاعت السيطره على بكائها وهي تنظر امامها بدون حركه وهي تستعرض كل ما مر بها من بداية معرفتها بسليم حتى اليوم 

لتقرر فجأه النهوض والاستعداد لمقابلة عملها

لتقول لنفسها بتشجيع

= يلا يا عليا قومي استعدي لمقابلة الشغل مش هتبقي فاشله في كل حاجه 

لتنهض وتتوجه للحمام للاستعداد لعملها الجديد

*-*-*-*-*

نزلت عليا من غرفتها وهي ترتدي جيب سوداء ضيقه تصل لركبتيها وبلوزه بيضاء انيقه وحذاء اسود ذو كعب مرتفع وترفع شعرها من الخلف على هيئة ذيل حصان منساب خلفها باناقه وهي تتوجه لغرفة الطعام

لتجد تالين ووالدتها قسمت هانم يتناولون طعام الافطار

لتقول عليا بهدوء

= صباح الخير 

قسمت هانم بابتسامه حنونه 

= صباح الخير ياحبيبتي اقعدي افطري

تالين وهي تغمز بعينها لعليا بشقاوه

= ايه لابسه ومتشيكه كده و رايحه على فين

عليا بأمل

= ان شاء الله رايحه أقدم على شغل ادعولي اني اتقبل

قسمت هانم وهي تشير لعليا لتناول الطعام

= إن شاء الله هتتقبلي هما هيلاقو واحده ذيك فين متخرجه بتفوق والاولى على دفعتها كمان..

لتضيف بتردد.. 

= بس يابنتي ليه تشتغلي في مكان تاني واحنا شركتنا فروعها ماليه البلد 


عليا وهي ترسم ابتسامه مرتعشه على شفتيها

= ملوش لزوم يا ماما حضرتك عارفه الظروف


ثم تتنحنح بحرج وهي تقول لتالين

= ممكن توصليني اصل هتأخر و مش هلحق اطلب تاكسي

لتفاجأ بصوت سليم وهو يتسائل 

= عاوزاها توصلك فين و هتتأخري على ايه


لتبتسم تالين وهي تجيب بخبث

= اصل عليا عندها مقابلة شغل وخايفه تتأخر عليها


ليعقد سليم مابين حاجبيه وهو يقول  باستنكار

= مقابلة شغل ايه الي رايحلها انا مش قلتلك قبل كده ان قرار تعيينك اتمضى واتعينتي في قسم الحسابات في شركتنا


لتعقد عليا يديها فوق صدرها برفض 

= بس انا مش عاوزه اشتغل عندك واحنا اتفاقنا ماتتدخلش في قرارتي

ثم تعمدت ان تتجاهله وهي توجه حديثها لتالين

= هتقدري توصليني والا اخد تاكسي


لتقف تالين وهي تقول بحماس

= طبعا هوصلك استنيني دقايق وهجيب مفتاح العربيه

ليصيح سليم بغضب باسلوب اخاف تالين وجعلها تجلس مره اخرى بصمت

= تالين اقعدي ومسمعش صوتك

ثم يلتفت و يقوم بسحب عليا خلفه بعنف وهو يقول بغضب 

= وانتي تعالي معايا لما اشوف اخرتها معاكي ايه


لتقول والدته بدهشه وهي تنظر لتالين 

= هو أخوكي ماله.. كل الغضب ده علشان هتعمل مقابلة شغل 

تالين بهمس وهي تبتسم بخبث 

= ولسه يا ماما هو لسه شاف حاجه


في نفس الوقت 

يدخل سليم عليا الى غرفة مكتبه ثم يقوم باغلاق باب المكتب من الداخل


لتنظر عليا اليه بقلق وهي تقول بتوتر

= بتقفل باب المكتب من جوه ليه كده عيب وميصحش لو سمحت افتح باب المكتب


ليلتفت لها سليم بدهشه وهو يقترب منها

= نعم بتقولي ايه ..هو ايه ده الي عيب و ميصحش انتي ناسيه اني جوزك والا ايه


لتتراجع عليا للخلف وهي تقول بشجاعه مزيفه 

= لاء مش جوزي انت ابن عمي وبس.. واحنا اتفقنا على كده ودلوقتي لو سمحت افتح الباب علشان ألحق المقابله  


ليقترب سليم اكثر منها بخطر وهي تتراجع للخلف حتى استضدمت بالحائط ليقترب سليم اكثر منها و هو يضع يده على الحائط بجانب رأسها ويده الاخرى يضعها حول خصرها بخفه حتى اصبح يحيط بها تماما 

ليقترب وجهه من وجهها وهو يعقد مابين حاجبيه ويقول بهدوء خطر

= كنتي بتقولي ايه


لتبتلع عليا ريقها بتوتر وهي تقول بتحدي وشجاعه مزيفه

= بقول ان انا بنت عمك وبس.. وميصحش تقفل علينا باب المكتب بالشكل ده


ليرفع سليم حاجبه بتسليه وهو يمرر يده برقه على ظهرها صعودا ونزولا ليضيف بتأكيد

= انتي بنت عمي ومراتي.. انا بعديلك غلطك معايا في الكلام كتير عشان عارف الوضع الي احنا فيه صعب عليكي قد ايه.. فبلاش تختبري صبري عليكي اكتر من كده


لتتوتر عليا اكثر و هي تتجاهل حديثه وتقول بتحدي

= كويس ان انت فاكر الوضع الي احنا فيه لو سمحت 

انا كده هتأخر على الشغل افتح الباب


ليقول سليم بحسم

= مفيش شغل الا في الشركه عندي وده اخر كلام 

لتقول عليا باعتراض 

= بس.. 

= مفيش بس.. لأما تشتغلي معايا لأما مفيش شغل خالص 

ليبتعد سليم عنها قليلا وهو يقيم مظهرها

= وبعدين ايه كمية المكياج الي على وشك دي اتفضلي شيلي الي على وشك ده والبسي حاجه تانيه غير الجيبه القصيره دي علشان تروحي الشركه معايا 


لتضرب عليا قدمها بالارض باعتراض وهي تتزكر صورة سليم وجومانه بالمجله وخبر زواجهم الوشيك وتعود لتتخيل روئيتها لجومانه وهي بجانب سليم يوميا

لتقول بعصبيه وقد تحكمت فيها غيرتها عليه


= انت بتتحكم فيا كده ليه انا مش هشتغل معاك انا حره

انا هشتغل في المكان الي يناسبني انا مش عبده عندك هتتحكم في حياتي ذي ما انت عاوز 


ليضع سليم يده على كتفها محاولا تهدئتها

= عليا إهدي وبلاش جنان


الا انها نفضت يده وهي تنفجر بغضب

= انا فعلا مجنونه علشان قبلت اتجوزك في السر علشان ميراث انا مش عوزاه وانت مستعر مني وشايف اني مالقش ابقى مرات سليم بيه المنشاوي.. = انا اتجننت لما قبلت انك تخطب واحده غيري وانا لسه على زمتك ..واحده بتخرج بيها وبتسهر معاها وكل الناس عارفه انها خطيبتك 

دا انت حتى مبررتش ليا خطبتها ليه انا مش مهمه ولا ليا قيمه عندك علشان تبرر لي سبب جوازك منها حتى ولو بالكدب

وجاي تتجرأ وتقول انا جوزك.. جوزي في السر وابن عمي بين الناس بس انا الي استاهل المهزله دي لازم تنتهي حالا

لتنظر لسليم بتحدي

= طبعا  انت كل الي يهمك انك تتحكم في حياتي وخلاص

بس لعلمك انا مش هشتغل عندك وانا من دلوقتي الي هتحكم في حياتي هخرج واشتغل والبس الي يعجبني وانت ابن عمي وبس و مش جوزي 

وانا عاوزه اتفاقنا الاول هو الي يتطبق اول لما اكمل الواحد وعشرين تطلقني ولو مش عاجبك كلامي تطلقني دلوقتي حالا


لينظر اليها سليم بغضب واستنكار

= انتي فعلا اتجننتي ايه الي بتقوليه ده.. جوازنا كان في السر علشان مكنتش اعرفك وعملت كده علشان اساعدك انك تاخدي حقك في ميراث ابوكي مش عشان كنت مستعر منك ذي ما بتقولي وانا عرضت عليكي اني اعلن جوازنا وانتي في المستشفى وانتي الي رفضتي

وكون اني بتحكم في حياتك ذي ما بتقولي فده علشان خايف عليكي مش عشان اتحكم في حياتك

وانا مبررتش ليكي خطوبتي من جومانه لان اسبابها متخصنيش لوحدي دي تخص جومانه كمان وانا استحاله اتكلم فيها حتى لو كان الكلام معاكي


لتشعر عليا بطعنات من الغيره المجنونه تسيطر عليها 

لتقول بحده

= وانا مش عاوزه ولا يهمني اسمع اسباب خطوبتك ليها دي حاجه تخصكم انتو الاتنين ذي ما بتقول انا كل الي عوزاه الطلاق دلوقتي او لما اكمل الواحد وعشرين اختار الي انت عاوزه


سليم وهو يحاول السيطره على غضبه

= عليا بلاش تهدي كل الي بينا اهدي وانا اوعدك ان كل شئ هيتحل

لتقول عليا باستفزاز

= احنا مفيش حاجه مابينا علشان تتهد.. 

ايه الي هيتحل هتفسخ الخطوبه مثلا والا هتعلن جوازنا وتبقى جوز الاتنين..

طيب اتفضل اتصل بيها وقولها انك هتفسخ الخطوبه علشان متجوز مني اتفضل مستني ايه


لتضيف بمراره

= طبعا مش هتقدر تعمل كده عارف ليه علشان انت بتحبها هي مش بتحبني انا وعاوزها هي تبقى مراتك مش عاوزني انا

وبتقولي اي كلام وخلاص علشان تراضيني بيه تراضي عليا مراتك في السر الي انت اتغصبت على جوازها والي انت شايفها مش لايقه بيك

لتضيف بمراره

= بس طبعا مفيش مانع انك تتسلى بيها شويه وتقضي معاها وقت جميل ماهو مش حرام ولاعيب ما انا في الاخر مراتك برضه


ليقاطعها سليم بقسوه وهو يضغط على كتفبها

= اسمعيني كويس مش سليم المنشاوي الي يسمح ان اي حد مهما كان مهم في حياته يتكلم معاه بالشكل ده

انا لو روحي فيكي اطلع روحي بايدي وانهيها بنفسي ومسمحش انك تدوسي على كرامتي بكلامك وتفكيرك المريض..

مش سليم المنشاوي الي يستغل بنت عمه بالطريقه القزره الي بتقولي عليها دي

انتي قلبتي كل الحقايق علشان تناسب الاوهام الي معششه في دماغك

عملتي خوفي عليكي تحكم عملتيني كداب ومستغل بستغلك بابشع الطرق دا غير كلامك اني بقضي معاكي وقت وبتسلى بيكي


ليذيد من ضغط يديه بعنف على كتفيها 

انا كنت بعاملك على انك مراتي ..مراتي الي بخاف عليها اكتر من نفسي

ومنعت نفسي من التمادي معاكي واني اخلي جوازنا فعلي الا لما اعملك فرح يعوضك عن الفرح الي مفرحتيش فيه مش عشان بتسلى بيكي وبقضي معاكي وقت جميل ذي مابتقولي 


لتحاول عليا الكلام الا انه منعها بقسوه 

= قبل ماتعترضي على كلمة مراتي انا الي بقولك انتي من دلوقتي يا عليا بنت عمي وبس

وان كان على الطلاق انا كنت اتمنى اني اطلقك وحالا بس علشان خاطر والدتك الي خدت مني وعد اني ارجعلك ميراثك وانا مستحيل اخلف وعدي معاها 

يعني انا الي هضطر اني استنى لما تكملي الواحد وعشرين وساعتها ورقة طلاقك هتكون في ايدك


ليتجه نحو الباب ويقوم بفتحه وهو يقول بتهكم مرير

= اتفضلي الحقي مقابلة الشغل علشان متتأخريش يا بنت عمي

ليتركها ويخرج بدون اهتمام 

لتنهار عليا في البكاء وهي تشعر انها قد خسرته نهائيا#عشقها -المستحيل

الفصل الثامن عشر

تقف عليا امام خزانة ملابسها بتردد لتختار فستان سهره رقيق رمادي اللون وتقرر ارتدائه في الحفل المقام بمناسبة توقيع عقد مهم للشركه الصغيره التي تعمل بها مع شركة سليم

لتتنهد وهي تشعر من داخلها برفضها الذهاب للحفل

فهي ترفض التواجد بمكان واحد يضم سليم وجومانه معا ولكنها لاتستطيع الرفض فصاحب العمل أكد على جميع العاملين بالشركه الحضور للحفل كما انه يعلم بقرابتها لسليم وعدم حضورها سيثير الاقاويل

كما ان هناك سليم نفسه الذي يعاملها برسميه ويتجنب الكلام معها الا في اضيق الحدود وتوقف عن التدخل في اي شئ يخصها 

لتفتقد الشعور باهتمامه بادق تفاصيلها حتى شعورها بتحكمه افتقدته.. افتقدت شعورها بوجود غلاف قوي من الحمايه يحيطها به ..افتقدت حنانه وقوته وشعورها بالانتماء اليه لترتعش وهي تشعر بمرارة الفقد

لتسمع صوت دقات هادئه على باب غرفتها

لتقول بصوت مرتعش

= ادخل 

لتدخل تالين وبيدها فستان داخل غلافه وكيس اخر مملوء باشياء اخرى وهي تقول بمرح

= انا الجنيه السحريه وجايبه لسندريلا الفستان الي هتروح بيه الحفله

عليا وهي تتظاهر بالمرح وتشير للفستان الذي اخرجته من خزانتها

= بس سندريلا خلاص هتلبس ده شيك ومريح في نفس الوقت

لتقول تالين باعتراض 

= لاء سيبك من الفستان ده خالص وشوفي ده

لتقوم باخراج فستان طويل احمر اللون رائع يتسم بالجمال والحشمه فرغم قصته الرائعه الا انه يتسم بعدم الابتزال اوالعري 

لتقول عليا باعتراض 

= لازمته ايه الفستان ده انا عندي فستان تاني اهوه 

لتقول تالين بمرح

= وفيها ايه لما يكون عندك فستان تاني  المهم انه يجنن واخر موديل واجمل من الفستان الي عندك 

والا خايفه من سليم متخافيش يا لولا

الفستان محترم ومقفول يعني مش هيعترض عليه 

لتقول عليا بحزن

= لاء خلاص سليم مبقاش يهمه البس متغطي والا البس عريان اي حاجه تخصني مبقتش تهمه

لتربت تالين على كتفها بتعاطف 

= مش انتي الي كنتي عاوزه كده وانا حزرتك قبل كده ان سليم صعب جدا من اي حاجه تجرح كرامته

وانتي متوصتيش مسبتيش حاجه الا لما قولتيها

لتقول عليا ببكاء

= يعني انا دلوقت الي غلطانه.. اي واحده حصل معاها الي حصل معايا هتعمل وتقول اكتر من كده 

بس هو طبعا ماصدق اني قلت كده علشان يخلص مني

بيعاملني بمنتهى البرود وتقريبا بيتجاهلني دا غير كل يوم سهر وخروج مع الست جومانه 

لتضيف بحزن

= انا مش عاوزه اروح الحفله دي انا مش هستحمل اشوفهم مع بعض انا مش رايحه وبكره ابقى اعتزر باي حجه وخلاص

لتقول تالين باعتراض وهي تسحبها لتقف وهي تقول باصرار

= انتي هتروحي الحفله وهتلبسي وتتشيكي وتضحكي وتنبسطي ومش عاوزه اعتراض ويلا علشان انا الي هجهزك للحفله 

لتغمز بعينيها بمرح

= ونخليكي ذي القمر علشان نضرب عصفورين بحجر واحد نجنن سليم وجومانه من الغيره هو من غيرته عليكي وهي من غيرتها منك

لتحاول عليا الاعتراض الا ان تالين لم تسمح لها لتبتدي في تجهيز عليا للحفل

بعدحوالي النصف ساعه 

عليا اصبحت جاهزه للزهاب للحفل برتدائها فستان السهره الذي زادها اشراقا وجمالا

لتقوم بفرد شعرها خلفها بأناقه ليتألق كشلال من الذهب اللامع

لتتنهد بحزن وهي تتزكر تحزير سليم لها بعدم ترك شعرها مفرود نهائيا

لتقول بصوت ضعيف وهي تتأمل صورتها بالمرأه 

= لو فردت شعري او لاء مش هيفرق معاه خلاص دلوقتي بقيت مش مهمه ومش فارقه معاه في حاجه 


لتشعر باليأس وهي تأخذ حقيبة السهره الخاصه بها وتتوجه للاسفل بعد توديعها لتالين

لتنزل للاسفل وتتوجه لسائق السياره الذي سيذهب بها للحفل 

لتقول بهدوء

= مساء الخير ياعم عبده معلش اتأخرت عليك ممكن ثطلع بينا قوام علشان منتأخرش

ليقول عم عبده بحرج

= هو حضرتك متعرفيش والا ايه سليم بيه طلب مني اوصل قسمت هانم للنادي ولما قلت له اني هوصل حضرتك للحفله قالي اروح اوصل قسمت هانم وهو هيتصرف

لتشعر عليا بالصدمه وهي تقول بتوتر

= ماشي يا عم عبده اتفضل انت

لتدخل للداخل مره اخرى والصدمه والغيره تسيطر عليها لتحدث نفسها بهمس

= طبعا اخد العربيه علشان مش عاوزني احضر الحفله مش طايق يشوفني ولاطايق اكون معاه هو والست جومانه في مكان واحد

ليقاطع صوت سليم المتهكم حديثها مع نفسها

= انتي بتكلمي نفسك خلاص اتجننتي


لتنظر له عليا بعنف لتفقد القدره على الكلام وهي تراه يرتدي بدله تكسيدو سوداء غايه في الاناقه

تظهره غايه في الرجوله والجازبيه

لتتنحنح عليا وهي تحاول الهروب من جازبيته

لتقول بعنف مبالغ فيه

= انا حره اكلم نفسي اشد شعري انا حره..

ليقاطعها سليم بصرامه

= عليا اتعدلي في الكلام معايا بلاش تخليني أوريكي الوش التاني

ليضيف بنبره تهكميه وهو ينظر لها بتقييم

= انتي ذي ما انا شايف خلاص جهزتي للحفله

لترد عليا بعنف

= اه ذي ما انت شايف جهزت بس العربيه الي هتدويني مش فاضيه فهضطر استنى لما اشوف تاكسي 

ليرد سليم ببرود وهو يتأمل غضبها الواضح بتسليه

= اه علشان كده كنتي بتكلمي نفسك

عموما انا خليت عم عبده يوصل ماما للنادي علشان عامل حسابي اخدك معايا في الحفله

لتصرخ عليا باستنكار

= ايه عاوزني اروح معاك انت وجومانه الحفله


ليقول سليم بسخريه وهو يتأمل غضبها الواضح

= وفيها إيه يا بنت عمي أظن احنا رايحين لمكان واحد ومش من الطببعي يروح كل واحد مننا في عربيه لواحده

ليتابع بتحدي 

= والا انتي عندك مانع يمنعك تيجي معانا

لتتلعثم عليا في الكلام وهي تهز كتفها بارتباك 

= لاء عادي يعني وانا هيكون عندي مانع ايه انا بس خفت لأتأخر على الحفله


ليبتسم سليم بسخريه وهو يشير اليها بالخروج 

= لاء متخافيش مش هتتأخري اتفضلي العربيه مستنيانا بره 


لتتبعه عليا وهي تشعر انها في قمة خوفها وتوترها 

ليقوم سليم بفتح باب السياره لها في الخلف لتدخل عليا ويتبعها سليم بالجلوس بجانبها 

وينطلق السائق بهم لبيت جومانه

جلست عليا بجانب سليم وهي تشعر بالتوتر وتحاول تجاهل جلوسه بجانبها بالنظرللخارج من نافذة السياره لتسمعه يتحدث مع جومانه وهو يخبرها انه في طريقه لاخذها بالسياره ليغلق الهاتف بهدوء

وهو يتجاهل الحديث معها وينشغل عنها بالحديث في هاتفه الجوال


ليدخل السائق الى فيلا جومانه ويقف امام الباب الداخلي للفيلا ويخرج سليم لملاقاة جومانه

امام اعين عليا لتشاهد جومانه التي ترتدي فستان سهره قصير جدا ذهبي اللون وتصفف شعرها القصير باناقه وهي تقترب من سليم وترتمي بين زراعيه وتقبله من وجنته بدلال

لتخفض عليا عينيها وهي تشعر بانقباض وألم في قلبها وهي تحاول السيطره على نزول دموعها الوشيك لتشعر بدخول جومانه السياره وجلوسها بجانبها ثم دخول سليم وجلوسه بجانب جومانه


لتقول جومانه بدلال وهي تستفز عليا عن قصد

= إذيك يا عليا

ثم تميل بدلال لتلتسق بسليم وهي تحتضتن زراعه بتملك

= مش تقول يا حبيبي ان عليا هتيجي معاك

لتلتفت لعليا وهي تقول بابتسامه صفراء

= دا سمير بيسأل عليكي علطول وفرح خالص لما عرف انك هتبقي في الحفله اكيد هتقابليه هناك


لتشاهد عليا توتر سليم الشديد عند سماعه اسم سمير

ليبعد يد جومانه بخشونه وهو يقول

= وسمير يفرح ليه لما يعرف ان عليا هتكون موجوده بالحفله


لتقول جومانه وهي تهز كتفها بطريقه موحيه

= وانا اعرف منين ابقى إسئله


لتقول عليا برقه وقد شعرت بغيرة سليم من سمير

= وهو كمان واحشني جدا كويس اني هشوفه في الحفله


لترفع جومانه حاجبها بخبث

= أنا متأكده انك كنتي عارفه انك هتشوفيه علشان كده الاهتمام ده كله بمظهرك مش كده


ليقاطعها سليم بعنف

= جومانه خلاص.. هنفضل طول الطريق نتكلم عن اخوكي


لتصمت جومانه بتوتر

وهو يضيف بصرامه والسياره تقف امام باب الفندق المقام به الحفل 

= يلا بينا وصلنا 

ليخرج من السياره وينتظر خروج جومانه وعليا 

لتضع جومانه يدها في زراع سليم وهي تتباها بخطوبتها من سليم

وتتراجع عليا للخلف وهي تشاهدهم بحسره وغيره لينتبه سليم لتراجع عليا للخلف

فيقوم بفك يد جومانه ويتراجع للخلف ويقوم بجذب عليا الى جانبه بدون ان يتحدث

وجومانه تسير بجانبه وهي تشعر بالغيظ والكره لعليا


ليدخلو من باب الحفل فتحاول عليا الابتعاد عنه ليميل سليم على إذنها وهو يهمس

= انا شايف ان شعرك مش مظبوط روحي ظبطيه في الحمام


لتمرر عليا يدها بارتباك على شعرها المفرود بروعه خلف ظهرها

= ماله شعري فيه ايه


ليضغط سليم اسنانه بغيظ وهو يتابع الهمس

= مفرود يا عليا شعرك مفرود


لتشعر عليا باحمرار وجهها وقد فهمت معنى كلامه

لتنظر اليه وتجد جومانه تقترب منه من الخلف وهي تحيط زراع سليم بتملك

= انت واقف كده ليه يا حبيبي يلا بينا علشان توقيع العقد


لتقول عليا بغيظ وهي تهمس لسليم بدورها

= انا شايفه ان شعري كده كويس ياريت تركز انت بس في شعر جومانه يا ابن عمي


لتتركه وهو يشعر بالغيظ الشديد منها وهو يشاهدها تبتعد وتندمج وسط الحضور


ليمر بعض الوقت ويندمج الجميع في الحفل وتحاول جومانه لفت انتباه سليم لها 

الا ان عيناه كانت تتابع عليا باستمرار واندامجها وسط زميلاتها في العمل

ليلاحظ اقتراب سمير منها وتبادله معها الحديث والضحكات ليترك سليم من يحدثه


وتقول جومانه بحيره 

= رايح على فين يا حبيبي


ليقول سليم بقلة اهتمام وهو يبتعد

= جاي حالا خليكي هنا 


ليقترب من عليا وسمير وهم يتحدثون ليستمع لسمير

وهو يقول بمرح

= اسمعي كلامي بس تعالي وانا هعلمك الرقص شايفه كل دول بيرقصو عادي ومش مكسوفين

وبعدين دي رقصة سلو عاديه ايه الي يكسف فيها والا خايفه من سليم تحبي اخدلك الاذن منه

لترد عليا وهي تضحك

= بصراحه انا نفسي اتعلم الرقصه دي بس اتكسف لتضيف بثقه 

= وبعدين مين الي قالك اني خايفه من سليم هو سليم ايه دخله في الي بعمله يروح يتحكم في خطيبته وملوش دخل بيا

لتقول فجأه بتحدي وهي تتركه وتتوجه لباحة الرقص 

= انا عاوزه اتعلم الرقصه دي يلا تعالي علمني


ليتبعها سمير وهو يضحك بمرح ليفاجأ بيد قويه تمنعه من التقدم ليلتفت فيجد سليم يقف خلفه وعيناه تموجان بالغضب الشديد 

ليقول سمير بتوتر 

= في حاجه يا سليم

ليقول سليم وهو يضغط على اسنانه من شدة الغضب

= شايف اختك الي واقفه هناك دي روح اقف معاها وابعد عن عليا خالص 

ليقول سمير بتوتر وهو يبتلع ريقه بقلق 

= دا انا كنت هعلمها الرقص السلو بس مفيش حاجه تخليك تغضب كده

ليشير سليم ناحية جومانه 

= روح عند اختك ولو مستغني عن رجليك الاتنين ابقى روح علمها الرقص ذي ما بتقول


وفي نفس الوقت

عليا تقف بانتظار سمير  بقرب ضيوف الحفل المنهمكين في رقصة السلو على انغام موسيقى هادئه

لتفاجأ بسليم يقف خلفها وهو يقول بتهكم 

= واقفه مستنيه حد

لتبتلع عليا ريقها بتوتر وهي تقول بتحدي

= مستنيه سمير هيعلمني رقصة السلو 

ليبتسم سليم بسخريه وهو يجذبها خارج حلبة الرقص بهدوء 

لتتوتر عليا وهي تنظر حولها بحثا عن سمير

ليشير سليم برأسه ناحية سمير الواقف بقرب جومانه وواضح عليه قيامه بمغازلة فتاه تقف بجانبه

= سمير للاسف مش فاضي بيمارس سحره على قلوب البنات الي حواليه يعني مش فاضيلك  

لتقول عليا باستفزاز 

= خلاص مش مشكله ابقى اخليه يعلمني في وقت تاني

ليضغط سليم على اسنانه بعنف وهو يقول

= حسابك تقل معايا اوي عموما كلها ساعه ونبقى في البيت ونتحاسب

ليتركها وهي تشعر بالخوف والقلق


بعد انتهاء الحفل ومرور اكثر من ساعه على عودة سليم وعليا للمنزل


عليا التي كانت تشعر بالخوف والقلق من سليم اطمئن قلبها قليلا عندما مرت اكثر من ساعه على عودتهم للمنزل دون ان ترى سليم

لتقتنع ان سليم قد خلد للنوم وان كلامه في الحفل كان مجرد تهديد 

لتتنهد بارتياح وهي تلبس قميص نوم قصير ذو حملات رفيعه اسود اللون وتقوم بفرد شعرها وازالة بقايا المكياج عن وجهها 

و تتوجه للسرير للنوم لتغمض عينيها لتشعر فجأه بالتوتر بدون سبب

لتفتح عينيها بحده لتجد سليم يقف بجانب السرير وهو يرتدي بنطلون بيجاما اسود اللون وتيشرت حملات رمادي يظهر ضخامة عضلات صدره وزراعيه


لتحاول عليا الصراخ من المفاجأه ليضع سليم يده على فمها وهو يرفعها عن السرير بعنف وهو يمددها فوق قدميه و يحكم من امساكها 

لتجد عليا نفسها ترقد فوق قدميه ورأسها لاسفل وشعرها يسقط على الارض لتشعر بالزهول والالم وهي تشعر بيده تقوم بصفع مؤخرتها بعنف 

لتحاول تحرير نفسها اوالصراخ لكنها لا تستطيع فهو يكبلها بكل قوه لتنزل صفعه اخرى 

وهو يقول

=  دي علشان الكلام الفارغ الي قولتيه وبتقوليه لتنزل صفعه اخرى ودي علشان شعرك الي فرداه علشان تتحديني ثم تنزل صفع  قويه اخرى ودي علشان سمير الي واقفه تضحكي معاه وعاوزاه يخدك في حضنه علشان يعلمك الرقص لتنزل صفعه اخرى ثم اخرى وهو يعدد اخطائها  حتى شعرت بتخدر مؤخرتها من شدة الالم

ليرفعها فجأه ليجلسها فوق قدميه لتشهق عليا من الالم وهي تغلق عينيها ودموعها تسيل من شدة الالم والحرج معا ليستلقي سليم فوق السرير وهو مازال يحتضنها ويجعلها تستلقي فوق جسده و وجهها يواجه وجهه ليرفع وجهها اليه وهو يمسح دموعها بحنان وهي مازالت تغلق عينيها 

ليقول سليم بأمر

= افتحي عنيكي وبصيلي 

لتهز عليا رأسها برفض ودموعها مازالت تتساقط

لتشهق بصدمه وهي تشعر بسليم يمرر يده على مؤخرتها بحنان وهو يقول بمكر

= ايه لسه وجعاكي خليني اشوف كده

لتفتح عليا عينيها برعب وهي تحاول الصراخ

ليبتلع سليم صراخها وهو يلتقط شفتيها بين شفتيه لتقاومه عليا بالبدايه بعنف 

الا انها استسلمت اخيرا لطوفان مشاعرها و مشاعره لتهدء بين يديه وهي مازالت مستلقيه فوقه و هو يمرر يديه في شعرها ويعيد ترتيبه

ليمرر يديه على ظهرها بحنان لتنزل يده للاسفل وهو يدلكها برفق

لتنتفض عليا بين يديه محاوله منعه ليقوم سليم بضغطها لجسده وهو مازال يمرر يده بحنان على موضع المها ليقول بجانب اذنها بهمس حاد 

اهدي يا عليا وخليني اقولك كلمتين تحطيهم قدامك انا سكت على كل الي عملتيه وقولتيه رغم غلطه الكبير بس سيبتك تعمليه ذي شغلك في شركه تانيه مثلا طالما مفيش خوف عليكي منه لكن عاوزه ترمي نفسك في حضن واد اهبل عايش في دور زير النساء وتقوليله علمني الرقص 

لمجرد انك تتحديني فهنا لازم تفهمي ان الي شوفتيه مني دلوقت ميجيش واحد على الف من الي هتشوفيه لو اتكرر منك الي حصل ده تاني

لتشهق عليا بالم وهو يقوم بوضعها ع السرير ويتركها ويتجه للحمام الخاص بها

لتسمع صوت انهمار المياه ثم عودة سليم مره اخرى لتفاجأ به يحملها بحنان ويتوجه بها للحمام ثم ينزلها بجانب حوض الاستحمام المملوء بالماء الدافئ والصابون المعطر ليرجع شعرها وراء اذنها بحنان 

وهو يقول بهدوء 

= خدي دوش وخليكي في المايه شويه والالم هيخف انا هستناكي بره خدي الوقت الي تحتاجيه

ليخرج ويغلق الباب خلفه لتقوم عليا بخلع ملابسها والاستلقاء في الماء الدافئ الذي سكن من المها لتتنهد بارتياح ووجها يحمر بشده وهي تتزكر صفع سليم لمؤخرتها لتترقق الدموع في عينيها من الشعور بالخجل

  لتسمع سليم وهو يدق، على باب الحمام وصوته يقول بقلق 

= عليا انتي كويسه اتاخرتي كده ليه تعبانه والا حاجه.. ادخلك

لتشهق عليا برعب وهي تقوم خارج المياه وترتدي ملابسها بسرعه وهي تقول 

= انا كويسه وخارجه حالا

لتخرج من الحمام وتجد سليم يقف بجانبه ليجذبها اليه 

و هو يقول بحنان

= بقيتي احسن 

لتهز عليا رأسها بايجاب وهي تنظر للاسفل و تشعر باحمرار وجهها من شدة الخجل 

ليضمها سليم اليه بعشق وهو يقبل عنقها بشغف

وفجأه تسمع انسياب موسيقى ناعمه بالغرفه

ليقول سليم بجانب اذنها التي يقبلها بعشق

=  تعالي يا قلب سليم ليعلمها اولى خطواتها الراقصه وهي بين احضانها ليغرقها في جنة قبلاته ثم يعلمها بضع خطوات لتزوب فيه ومعه لبعود ويعلمها من جديد  ثم يقبلها من جديد حتى انتهت الموسيقى ورفعها هو لسريرها ليمددها بحنان داخل احضانه ويده تمر بحنان على جسدها واسفل ظهرها حتى هدأت انفاسها 

لتقول وهي بين اليقظه والنوم

سليم

لبقبل سليم اذنها بحنان وهو يقول

قلب سليم 

لتتنهد عليا بحب 

انا بحبك قوي اوعى تسيبني

ليضمها سليم لقلبه اكثر وهو يقول بعشق

وانا بعشقك يا عليا ومستحيل اني اسيبك او ابعد عنك

لتغلق عليا عينيهاوشعور بالامان يلفها و هي تستسلم للنوم ويقوم سليم باحتضانها وهو يغلق عينيه ويضمها اليه وكأنها اغلى مايملك في الحياه

عشقها -المستحيل

الفصل التاسع عشر

وقفت عليا على رمال الشاطئ الخاص بفيلا سليم بالساحل

تتأمل البحر الممتد امامها الى مالانهايه والهدوء يغلفها لتتنهد وهي تسترجع بزاكرتها

كل الاحداث التي مرت بها منذ تعرفت على سليم تتزكر حبه وعشقه لها والسعاده والامان الزي يغلفها بهم..

سعاده لايعكر صفوها الا خطوبته من جومانه التي يرفض زكر اسبابها

وهي تشعر بالحيره بين كرامتها التي ترفض هذا الوضع الغريب وبين قلبها العاشق لسليم والذي يدق فقط من اجله ويطلب منها الصبر والثقه في سليم وحبه لها

لتتنهد بضعف وهي تتوه بين افكارها لتشهق بخوف وهي تشعر انها ترتفع فجأه في الهواء 

لتبتسم بحب وهي ترى سليم يرفعها بين زراعيه 

وهو يقول بمرح

= حبيبي سرحان في ايه ناديت عليكي مرتين ومش سمعاني

لتقول عليا بعشق وهي تضع يديها حول عنقه

= بفكر فيك طبعا يا حبيبي وفي اليوم الجميل ده الي بنقضيه لوحدنا ..حسه اني بحلم


ليحني سليم رأسه عليها وهو يقبلها بشغف ويقول من بين قبلاته التي يغمرها بها

= حياتنا كلها هتبقى حلم جميل طول مااحنا مع بعض


ليقوم برفع وجهها وهو يتأمل وجهها الشديد الاحمرار

وشفتيها المتورمتان بفعل قبلاته بعشق شديد

وهو ينزلها على الرمال برفق شديد وهو يحتضنها ويدفن وجهه في عنقها يقبله بدفئ وتملك لينزل لموضع قلبها الذي ينبض بقوه كرد فعل على قربه منها ويقبله بحنان وهو يحتضنها بقوه


حتى هدأت انفاسهم اخيرا ليرفعها مره اخرى وبجلسها على ساقيه وهو يحتضنها ويمرر يده على شعرها وجسدها يزيل منهم الرمال 

وهو يقول بمرح

= برضه ملبستيش المايوه قلتلك مية مره ده شاطئ خاص ومستحيل حد يشوفك او يدخل من غير إذني والا انتي مكسوفه مني


لتهز عليا رأسها برفض وهي تقول 

= لاء انا مقدرش البس مايوه دا عريان قوي ..اتكسف وبعدين انا لابسه شورت قصير خالص أهو


لينفجرسليم في الضحك وهو يحتضنها ويقول بمرح

= بقى ده شورت قصير خالص.. شكلك مشوفتيش البكيني الي انا جايبو ليكي فوق.. عموما يلا بينا اعلمك درس عوم جديد 

ليحملها بمرح داخل الامواج وهو يلاعبها كطفله صغيره يحملها بين الامواج ويعلمها السباحه ليمر الوقت بهم سريعا مابين السباحه والمرح


ليحملها سليم اخيرا ويتوجه بها لداخل الفيلا

وهو يقول بحنان

= اطلعي خدي دوش وانا هطلب اكل لينا دليفري وبعدين هطلع انا كمان هاخد دوش

لتقول عليا بخجل وهي تضغط على يدها بتوتر

= سليم ممكن اطلب منك طلب ممكن تخليني اطبخلك  المره دي نفسي تاكل من ايدي


ليفك سليم يد عليا وهو يقبلهم بحنان

= اعملي الي يريحك يا حبيبتي دا بيتك واي مكان املكه هو ملكك انتي كمان عاوزه تطبخي تغيري ديكور الي انتي عاوزاه اعمليه المكان وصاحب المكان ملكك تعملي فيهم الي انتي عوزاه... مفهوم


لتضحك عليا بسعاده 

= وهي تقول.. مفهوم

لتصعد سريعا الى اعلى وقلبها يرفرف من شدة السعاده

بعد مرور ساعه

عليا تقف بالمطبخ تجهز طعام الغداء وسليم مازال بالاعلى

لتسمع صوته وهو يدخل المطبخ ويقول بتلذذ

= اممم ايه الريحه الي تجنن دي 

وهو يحتضن عليا من الخلف و يقبل اعلى رأسها

= عوزاني اساعدك في حاجه انا احسن واحد يعمل سلطه 

لتنظر له عليا بعدم تصديق

ليقول سليم بمرح 

= في الحقيقه عمري مادخلت المطبخ  بس انا بتعلم بسرعه 

لتقول عليا بضحك وهي تشير للثلاجه 

= لاء شكرا انا خلصت كل حاجه خد انت بس العصير من التلاجه وصبه في الكاسات

ليقبل سليم عنقها ويتوجه للثلاجه ويتناول العصير وهو يقول بمرح

= انتي تؤمري يا شيف عليا

مضى بعض الوقت وانتهت عليا من طبخ الطعام لتقرر ان يتناولو الطعام في الحديقه

لتقوم بوضع مفرش طعام كبير على ارض الحديقه تحت ظل شجره كبيره

وعاونها سليم في وضع اطباق الطعام الشهي الذي قامت بطهيه لتجلس عليا بجانب سليم الذي رفع يدها يقبلها بحب وهو يقول

= تسلم ايديكي يا حبيبتي الاكل شكله يجنن

لتبتسم عليا بسعاده وهي تقول

= طيب دوق وقولي رأيك

لتتفاجأ بسليم يرفعها عن الارض ويجلسها على ساقيه وهو يقبل اذنها

= هادوق وانتي في حضني ليأخذ قطعه من اللحم باصابعه ويضعها في فمها

وهو يقول بحنان

= انتي كان نفسك تأكليني من طبخ ايدك وانا نفسي أكلك من ايدي 

ليقبل طرف فمها وهو يقول برقه 

=افتحي شفايفك يا قلب سليم

لتفتح عليا فمها بطاعه وهي تأكل الطعام من بين اصابعه 

ليستمر باطعامها واطعام نفسه وهو يحتضنها ويستمع باستمتاع الى حكايتها عن نفسها وعندما تتوقف عن الكلام يستحسها بحنان حتى تكمل


حتى انتهو من تناول الطعام وسليم يقول باستمتاع 

= دا احلى اكل دوقتو في حياتي.. خليكي هنا هاشيل الاطباق وارجعلك

لتقول عليا باعتراض 

= لاء انا جايه معاك 

ليتعاونو في رفع الاطباق و بقايا الطعام


ليأخذ سليم بيد عليا ويقربها منه 

وهو يقول بجديه وهو يشير لغرفة المعيشه

= عليا انا عاوز اتكلم معاكي في حاجه مهمه تعالي نقعد هنا 

لتقول عليا بتوتر وهي تستشعر جدية نبارته

= حاضر 

لتتوجه معه وتجلس بجانبه على الاريكه الكبيره الموجوده بغرفة المعيشه وهو يتناول يدها بين يديه

ليقول بجديه

= اولا وقبل كل حاجه لازم تعرفي اني مش بحبك بس لاء انا بعشقك وان القرار الي اخدته ده انا لازم انفذه و مفيش مهرب منه


لتبتلع عليا ريقها بتوتر وهي تقول بخوف 

= في ايه يا سليم انا كده خفت

ليضغط سليم على يدها وهو يقول بحسم

= مفيش حاجه في الكون ممكن تخوفك طول ما انا عايش ..بصي يا حبيبتي انا عاوزك تسمعيني كويس 

وبلاش تقاطعيني او تتسرعي في رد فعلك

ليأخذ نفس عميق وهو يقول بجديه 

= انا هاتمم جوازي من جومانه والفرح هيبقى بعد اسبوعين

لتنظر له عليا بدهشه وهي تنزع يدها من يده ودموعها تتساقط بدون ارادتها

= ايه انت بتقول ايه ..هتتجوز جومانه وفرحكم بعد اسبوعين.. طيب وانا


ليقول سليم بحسم وهو يحاول تهدئتها

= انتي مراتي وهتفضلي مراتي


لتسحب عليا يدها منه بعنف وهي تقول باستنكار 

= مراتك في السر وهي هتتجوزها قدام الناس كلها وتعملها فرح..

لتنهار في البكاء 

= انت بتقول انك بتحبني طب اذاي وانت هتتجوز واحده غيري.. حرام عليك يا سليم كل مره ترفعني لسابع سما وبعدين تنزلني لسابع ارض


ليرفع سليم وجهها اليه وهو ينظر لعينيها ودموعها المتساقطه وهويقول بحسم

= عليا اسمعي الكلام للاخر وبلاش تتسرعي انا عارف ان الوضع صعب عليكي


لتهز عليا رأسها بنفي وهي تبكي 

= لاء ياسليم الوضع مش صعب عليا الوضع ده هيموتني انك تتجوز واحده غيري دا شعور هو والموت واحد

ليرفعها سليم اليه ويضعها فوق ساقيه وهو يحتضنها بقوه و حمايه ويقول بخوف

= بعيد الشر عنك يا عليا بلاش تقولي كده تاني انا مقدرش اعيش من غيرك دقيقه واحده بلاش الكلام ده لو بتحبيني


لتدفن عليا وجهها في عنق سليم وهي تقول ببكاء

= صعب اوي يا سليم الي انا حساه دلوقتي صعب

ليحتضنها سليم اكثر وهو يضمها اليه بقوه

= عارف يا قلب سليم انه صعب بس لازم يحصل علشان اخلص منه ونبتدي حياتنا مع بعض... 

اسمعيني كويس انا اتفقت مع جومانه ان جوازنا هيبقى صوري قدام الناس وهيبقى لمدة شهرين بس 


لترفع عليا وجهها المغطى بالدموع اليه وهي تقول بدهشه

= انا مش فاهمه حاجه يعني ايه

ليمسح سليم الدموع عن وجهها بحنان

= يعني جوازي انا وجومانه هيبقى صوري 

فرح كبير قدام الناس وبس لكن مفيش حاجه هتكون مابينا وبعد شهرين بالظبط هنتطلق ونقول اننا متفقناش مع بعض

وشهرين كمان واعلن جوازنا واعملك احلى فرح في الكون كله

لتقول عليا بدهشه

= شهرين وتطلقها.. طيب بتتجوزها ليه من الاساس.. ليه مش عاوز تقولي ايه سبب جوازك منها 


لبقول سليم بحنان وصبر 

= انا قلتلك قبل كده السبب ميخصنيش لوحدي علشان اقوله ليكي...

علشان خطري استحملي معايا الموضوع كله هيبقى صوري علشان الناس وبس..


لتنظر له عليا بتحدي وهي تقول

= هي جومانه تعرف ان انا مراتك


ليتنهد سليم بصبر وهو يقول 

= لاء متعرفش.. بس لو عوزاني اعرفها فانا مفيش عندي مشكله اعرفها حالا


لتقول عليا بتراجع وعينيها تلمع بالدموع

= لاء خلاص متقولش لها حاجه انا هصبر الشهرين دول ذي ما انت عاوز

ليحتضنها سليم بقوه وهو يمرر يده على شعرها بحنان ويقبل وجنتها بعشق وهو يقول 

= عليا انا مقدر التضحيه دي الي بتعمليها لو كان فيه حل تاني انا كنت عملته ومكنتش عرضتك للوضع ده استحملي معايا وانا هعوضك عن كل لحظة حزن عيشتيها بسببي استحملي معايا يا حبيبتي


لتشهق عليا وهي تحتضنه لداخل احضانها وكأنها تخشى افلاته وهي تقول بدمع 

= حاضر... حاضر.. 

ليرفع سليم وجهها اليه وهو يتناول شفتيها بعشق شديد و يودع قبلته كل عشقه لها والمه لتألمها لتطول قبلته لها وهي تستجيب بحراره بين زراعيه لينقلها على الاريكه وهي مازالت في احضانه ويوزع بعشق قبلات صغيره ناريه على عينيها ووجنتها

ليعود بشوق لشفتيها من جديد يقبلهم بنهم ثم يتركهم ليقبل عنقها وصدرها ببطئ وهو يحتضنها بقوه لداخل احضانه وهو بشعر بقوة حبه لها ويحاول السيطره على رغبته الشديده فيها ليدفن رأسه بداخل صدرها وهو يقبله بحنان

وعليا التي كانت تشعر انها في دوامه شديده من العشق والحب لايستطيع احد ادخالها فيها غير سليم رفعت يدها تملس بحنان على راس سليم المدفون في صدرها وهي تقول بحنان

= سليم 

لتفاجأ بسليم يدفن نفسه اكثر في داخلها وهو يمرر يده تحتهاواليد الاخر تحتضنها ويقوم برفع قدمه و يضعها فوقها لتشعر به يحيطها من كل جانب ويغرق في النوم بدون ان يتحدث

لتقبل عليا اعلى راسه بحنان وهي تمرر يدها بحنان في خصلات شعره السوداء الغزيره وهي تشعر بتشبثه بها بقوه حتى وهو مستغرق في النوم

لتقول بحنان وهي تشعر بحبه يستولى على كل نبضه من نبضات قلبها ويتوغل داخلها ليستولي عليها بالكامل 

= انا هصبر ذي ما انت عاوز رغم ان ده صعب بس الاصعب منه اني ابعد عنك حتى لو كان ده على حساب كرامتي بس برضه مقدرش اعمل غير كده

اي حاجه انا مستعده لها غير اني ابعد عنك

لتشعر به يضمها بقوه وتملك وهو يدفن نفسه اكثر داخلها لتميل عليا على راسه الموضوعه بداخل صدرها وتدفن وجهها بعشق داخل خصلات شعره وتستسلم هي الاخرى للنوم وهي تحاول الاستعداد لاصعب امتحان قد تمر به في حياتها

الفصل العشرين

ارتدت عليا ملابسها وجهزت حقيبة سفر صغيره بها بعض الملابس الخاصه بها

وقد حزمت امرها بالسفر الى بلدتها فهي ليست مستعده لمشاهدة زفاف جومانه وسليم ولا الاستعدادات الخاصه بالتحضير للزفاف 

لتتنهد بحزن وهي تتزكر انها لم تخبر سليم بقرارها  فهي قد قررت الابتعاد من الان وحتى انفصاله عن جومانه

لتسمع صوت طرقات على باب غرفتها لتقول بشرود 

= ادخل

ليدخل سليم الغرفه وهو يرتدي بدله رسميه كحلي اللون وقمبص ابيض يفتح زريه العلويين و يحمل في يده علبه صغيره رائعة

ويقول بابتسام

= صباح الخير يا حبيبتي...جاهزه علشان اوصلك للشغل

لتقول عليا بتردد

= صباح النور ..أنا مش هقدر اروح الشغل النهارده


ليقترب سليم منها ويحيطها بزراعيه وهو يتأمل وجهها الشاحب بدقه ويقول بقلق 

= مالك يا عليا انتي حاسه بتعب وشك شكله تعبان


لتتجنب عليا النظر الى عينيه وهي تقول بصوت مرتعش

= سليم انا كنت عاوزه اطلب منك طلب بس مترفضش


ليأخذها سليم ويتوجه للاريكه ويجلسها بجانبه وهو يمسك يديها بين يديه وهو يقول بحنان

= حبيبتي انتي تؤموريني مش بس تطلبي واكيد عمري ما هرفض ليكي طلب اقدر احققهولك.. ها ايه هو الطلب الي مخليكي متوتره اوي كده


لتبتلع عليا ريقها بتوتر وهي تنظر لاسفل وتقول بصوت هامس

= انا عاوزه اسافر البلد


لبقول سليم باستفهام 

= عاوزه تزوري البلد ماما وحشتك ..ليربت على يدها وهو يقول بحنان

= خلاص انا هفضي نفسي النهارده نروح سوى تقعدي مع والدتك طول اليوم ونرجع بليل


لتهز عليا رأسها برفض وهي تقول وعينيها تمتلائان بالدموع

= لايا سليم انا هاسافر البلد ومش هرجع الا بعد ما كل حاجه تخلص 

ليضيق سليم عينيه وهو يقول بهدوء خطر

= يعني ايه مش فاهم


لتقول عليا بصوت قوي وهي ترفع رأسها تتحدى

رفضه الظاهر على وجهه

= يعني انا هسافر النهارده ومش راجعه الا لما كل حاجه تخلص

ليقول سليم ببطئ وهو ينظر اليها بهدوء ماقبل العاصفه

= وانتي تقصدي ايه بكل حاجه تخلص.. قصدك الفرح وتجهيزاته والا قصدك حاجه تانيه


لتقول عليا بتحدي

= لاء اقصد مش راجعه الا بعد ما تنفصل عن جومانه ذي ما انت قلتلي والا مش راجعه خالص


ليقول سليم بهدوء وهو يحاول السيطره على غضبه

= انتي بتهدديني يا عليا ..فاكره اني مقدرش امنعك لو حبيت من السفر والشغل او انك حتى تشوفي الشارع 

لتنظر عليا له بتحدي ودموعها تتساقط وهي تقول  بمراره

= عارفه يا سليم انك تقدر تمنعني اني اسافر او اني حتى اشوف الشارع بس حط نفسك مكاني انا مخنوقه كاني بموت وكل لما يقرب ميعاد فرحك انت وجومانه احس كأن روحي بتتسحب مني مش قادره اتحمل لتنهار في البكاء 

ويرفعها سليم على ساقيه وهو يحتضنها بحمايه ويهدهدها بحنان ليقول وهو يقبل راسها المدفون داخل صدره 

= بلاش كلامك عن الموت يا عليا لان انا الي بحس ان روحي بتطلع مني لما بتتكلمي كده وعموما خلاص يا حبيبتي انا هعملك كل الي انتي عاوزاه

ليرفع رأسها اليه ويقوم بمسح دموعها وهو يقول برقه

= خلاص كفايه دموع انا هعمل كل الي يريحك بس بطريقتي

لتقول عليا باستفهام وعينيها مازالت ممتلئه بالدموع

= يعني ايه

ليقول سليم بحنان وهو يقبل شفتيها برقه

= يعني انا مقدرش اسيبك في مكان يكون بعيد عني ومش متطمن عليكي فيه

انا هوديكي النهارده البلد تقعدي مع مامتك شويه تطمني عليها وتغيري جو وبعد كده ترجعي


لتقول عليا باعتراض

= بس...


ليقاطعها سليم بحزم 

= مفيش بس يا عليا انتي هترجعي بس مش على هنا انا هوديكي المزرعه تقعدي فيها لحد ماكل حاجه تخلص وتالين هتكون معاكي وانا كمان مش هسيبك يعني هروح الشركه وارجع على المزرعه وهناك الجو مختلف وهادي وكله خضره وزرع واكيد اعصابك هترتاح هناك.. لكن انك تبعدي عني لاكتر من شهرين فده مش هيحصل

ليمرر اصبعه على شفتيها بحنان وهو يقول بعتاب

= مكنتش اعرف ان بعدك عني سهل اوي كده بالنسبه لك

لتتشبث به عليا وهي تحتضنه بقوه و تقول بضعف

= متقولش كده انت عارف اني مقدرش ابعد عنك بس غصب عني مش قادره اتحمل


ليبعدها سليم عنه قليلا وهو يمسح دموعها بحنان

= خلاص يا حبيبتي انا مقدر كل الي انتي حسه بيه


ليعيد خصله من شعرها وراء اذنها برقه

= شفتي بقى ناستيني انا كنت جاي ليه


لياخذ علبه غايه في الجمال من جانبه ويفتحها امام وجهها 

لتنظر عليا بزهول لطقم رائع من الالماس والزمرد

مكون من قلاده ماسيه غايه في الجمال تتكون من وردات رقيقه من الماس المتشابك بدقه يتوسطها زمردات صغيره غايه في الروعه 

وفي نهاية القلاده زمرده كبيره محاطه بحبات الماس الثمينه

ليرافق القلاده سوار وخاتم رائع من نفس التصميم

لتقول عليا بزهول وهي تمرر يدها على القلاده

= ده عشاني


ليقبل سليم وجنتها بحنان 

= طبعا يا حبيبتي علشانك 

لتقول عليا بزهول 

= سليم هو ده ماس وزمرد حقيقي


ليقطب سليم جبينه وهو يقول بنفي

= لاء طبعا انتي مجنونه دا تقليد ايه مش باين عليه

لتتنهد عليا بارتياح

"= اه كده ريحتني دا لو حقيقي كنت اخاف البسه ليضيع

اصل شكله غالي اوي ..

لتضيف بثقه 

= بس هو برضه باين عليه انه تقليد اصل مفيش طقم هيبقى فيه كمية الماس والزمرد دي كلها


لينظر اليها سليم بتعجب ثم غرق في نوبه من الضحك حتى ادمعت عيناه

لتقول عليا بغضب

= ممكن افهم انت بتضحك على ايه دلوقتي

ليحاول سليم السيطره على نفسه وهو يقول من بين ضحكاته 

= بضحك عليكي ياقلب سليم بزمتك انا هجيبلك هديه تقليد دا حتى يبقى عيب في حقي


لتقول عليا بدهشه

= يعني هو حقيقي


ليقبل سليم وجنتها برقه

= طبعا حقيقي تعالي هنا عاوز اشوفه عليكي


ليقوم بازاحة شعرها وهو يقبل عنقها من الخلف بحنان

ليلبسها القلاده حول عنقها ثم يقبل كف يدها بعشق وهو يلبسها السوار ليتبعه بالخاتم 

ليقول وهو يتأملها بعشق

= سبحان من خلقك يا عليا حتى الماس والزمرد بيزيد جمالهم لما بتلبسيهم مش العكس


ليحملها بين زراعيه وينزلها اما المراه لتتأمل عليا صورتها هي وسليم الذي يقوم بضم جسدها اليه من الخلف ليهمس بجانب اذنها

= اوعي تهدديني تاني ياعليا خصوصا في اغلى حاجه في حياتي.. انتي 

ليقبل اذنها بحنان وهو يقول يلا علشان نلحق نسافر ونرجع قبل الدنيا ما تليل

لتهز عليا رأسها بالموافقه وسليم يديرها اليه ويقبل شفتيها بقبله اودعها كل حبه وخوفه من فقدها


في نفس الوقت


جومانه تجلس بجانب والدتها بغرفة الصالون في فيلتها وهي تتأمل كروت دعوة الفرح باعجاب لتنظر لوالدتها وتقول بخبث

= كروت دعوة الفرح شيك أوي بفكر اروح افرجهم لماما قسمت وتالين

لتتابع بسخريه وعليا طبعا

لترد والدتها بضيق وهي تتأمل كروت الفرح في يدها

= انا مش فاهمه انتي بتعملي ده كله ليه كروت فرح وفستان من اكبر مصممين في العالم و فرح بتجهزي له انتي وجيش من المنظمين كل ده ليه انا مبقتش فهماكي


لترد جومانه ببرود وهي تهز كتفها

= ايه الي مش فهماه يا ماما عروسه وبجهز لفرحي ايه الغريب في كده

لتقول والدتها باعتراض 

= عروسة ايه يا جومانه انتي هتضحكي علياا 

والا على نفسك إنتي عارفه انها جوازه مؤقته ولولا الزفت الي هببتيه مع سليم انا مكنتش وافقت ابدا على الجوازه دي


لتنظر لها جومانه وهي تقول بسخريه

= لاء انتي وافقتي على الجوازه دي علشان حتى لقب مطلقه هيرفع من برستيجك لما يكون اسمي جنب اسم سليم المنشاوي حتى لو كان في قسيمة طلاق 

ثم تضيف بخبث

= وعموما يا ماما اطمني انا مش ناويه اتطلق


لتقول والدتها بسخريه 

= مش ناويه تطلقي ..هو القرار بايدك وانا مكنتش اعرف

لتضيف بقسوه

= طول عمرك قرارتك غلط في غلط قبل كده روحتي عملتي علاقه مع واحد ايطالي ميسواش ورجعتيلي حامل علشان افتكرتيه اغنى من سليم

ومن حسن حظك ان سليم كان مشغول بعملية والدته الي كان بيعملها لها في امريكا ومعرفش الي هببتيه في ايطاليا من وراه

وقدرنا نلم الموضوع قبل ماحد ياخد خبر

ودلوقتي حتة بت فلاحه قدرت تاخده منك وخلته يبيع الدنيا علشانها

ولسه واقفه تتبجحي وتقولي مش هتتطلقي

اذا كان هو مانعك من انك تقربي من الفيلا وطلب منك صراحه انك متدخليش الفيلا من غير ميديكي اي مبررات علشان خايف على شعورها يبقى هيسيبك على زمته 

لتقول جومانه بضيق وهي تهب واقفه 

كفايه يا ماما انا مش صغيره علشان تسمعيني الكلام ده ولعلمك مفيش طلاق هيحصل... الا طلاقه هو من الفلاحه الي اسمها عليا 

وان كان كل الي عملته مأثرش معاه فأنا عارفه انا هعمل ايه كويس

لتتركها وتتوجه للخارج 

لتقول والدتها بغضب

= استني يا جومانه رايحه على فين 

لترد جومانه بتصميم 

= رايحه الفيلا اوريلهم كروت الفرح


= بلاش يا جومانه.. بلاش تتحدي سليم

لتتجاهلها جومانه وهي تتجه لفيلا سليم بتصميم


في اليوم التالي


سليم يجلس في مكتبه يراجع بعض الاوراق الخاصه ببعض صفقاته لتدخل السكرتيره الخاصه به وبرفقتها جومانه 

لتقول جومانه التي تشعر بالتوتر داخلها ولكن لا تظهره

= في حاجه يا سليم قالولي انك عاوزني


ليشير سليم لسكرتيرته بالخروج وهو يقول بصرامه

= مفيش حد يدخل طول ما جومانه موجوده ومتحوليش ليا اي تليفونات ..اتفضلي


لتومئ سكرتيرته بالموافقه وتخرج وهي تغلق الباب خلفها بهدوء

لينظر سليم لجومانه بتقييم وهو يقول بهدوء


= ايه الي وداكي الفيلا انا مش منبه عليكي متروحيش هناك الا لما تعرفيني الاول


لتقول جومانه بارتباك وهي ترسم ابتسامه متوتره على شفتيها 

= كنت رايحه أفرج دعوات الفرح لماما قسمت و تالين


ليضرب سليم يده بعنف على سطح المكتب وهو يقول بانفعال 

= كروت فرح ودعاوي ايه الي رايحه توريها لهم انتي نسيتي اتفاقنا


لتدعي جومانه البكاء

= انا فاكره اتفاقنا كويس بس انا مش فاهمه انت بتعاملني بقسوه كده ليه.. الي حصل بينا مكنش غلطتي لواحدي


ليقول سليم بتساؤل ساخر

= وهو ايه الي حصل بينا ممكن تفكريني


لتقول جومانه بارتباك ووجه شاحب

= تقصد ايه يا سليم مش فاهمه


ليقول سليم بقسوه

= اقصد يا جومانه اني راجل ليا علاقات بعدد شعر راسي واكيد لو عملت علاقه معاكي هبقى فاكر على الاقل اي جزء منها


لتقول جومانه برعب وهي تبكي بالفعل لاحساسها بانكشاف خدعتها

= انت بتقول ايه يا سليم قصدك ان انا خدعتك.. طب ليه ..انا هعمل كده ليه

ليقول سليم بصرامه

= محدش يقدر يخدع سليم المنشاوي

ليضيف بقسوه 

= انا لما صحيت وشفت الوضع القزر الي كنا فيه منكرش اني مكنتش قادر اجمع افكاري وصدقتك 

بس بعدها بلحظات كل حاجه كانت واضحه من اول حبوب الصداع الي دخلتني في غيبوبه لحد الوضع القزر الي صحيت عليه


لتقول جومانه ببكاء وهي تشاهد امالها تنهار

= اسمعني يا سليم انا هفسرلك كل حاجه


ليقاطعها سليم بقسوه

= وانا مش عاوز ولا يهمني انك تفسريلي حاجه الموضوع واضح ومش محتاج تفسير... يا مدام جومانه


لتشهق جومانه بعنف وهو يتابع بقسوه

= اسمعيني كويس يا مدام ... علشان دا اخر تحزير ليكي

انا كل الي بعمله ده... موافقتي اني اتجوزك رغم معرفتي بماضيكي المشرف وكذبك علياا ومخاطرتي باغلى شئ في حياتي علشان انقذ سمعتك

كل ده مش عشانك 

ده اكراما لتربيتنا سوى و لوالدك الله يرحمه الي وصاني عليكي قبل مايموت والدك الي لولاه كانت كل حاجه ضاعت وانهارت بعد وفاة والدي.. لولا واقفته في ضهري ومعايا 

فاكراما له ولافضاله علياا انا هحافظ عليكي وانقذ اسمه وسمعته انهم يتلطخو بالوحل

اتفاقنا هيتم وبعد شهرين بالظبط هيتم الطلاق بهدوء ومن غير شوشره وبعدها هتتنقلي لفرع الشركه في باريس والشركه هتوفرلك سكن ومرتب مناسب

وبكده ابقى وفيت ديني لوالدك..

ليتابع محزرا

= بس اي غلط منك او تصرف متهور اعتبري اتفاقنا لاغي ومتلوميش الا نفسك


لتهز جومانه رأسها بالموافقه ودموعها تنساب وهي تتجه للخروج من باب المكتب


لينادي سليم عليها بقوه

= جومانه

لتلتفت اليه جومانه وهي مازالت تبكي


ليقول سليم بهدوء

= انا لحد دلوقتي بعتبرك ذي تالين بالظبط حتى بعد كل الي حصل ده ..ياريت تحافظي على الي باقي من علاقتي بيكي علشان متخسريش كل حاجه 


لتهز جومانه رأسها بموافقه وتخرج سريعا وهي تشعر باشتعال النار والكره في جسدها وهي تقول بكره

= حاضر ياسليم بكره تشوف انا هعمل ايه هندمك على اغلى حاجه في حياتك ذي ما بتقول وساعتها مش هتلاقي غير كتفي تبكي عليه

تكملة الرواية من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close