![]() |
وامتلكتها عيون الصقر
الفصل الخامس عشر والسادس عشر
بقلم أميره على
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
عاوزه تفاعل. حلو. بقي وريفيوهات. كتير. بقا.
وقفنا البارت اللى فات. لما فريد تعب. وذهب الى المستشفي. وملك وادم. راحولوا. وقابلوا الدكتور
ملك:دكتور. جدو ماله. ارجوك. طمني
الدكتور:انا اسف. بس جد حضرتك. حالته. سيئه. جدا. القلب تعبان خالص.
ملك بصدمه:بس جدو. مكنش بيشتكي من اي حاجه
الدكتور:هو اكيد مكنش حابب يقلقكم
عليه. على العموم. هو هايفضل فى العنايه. المركزه. يومين. تكون الحاله. استقرت وبعدين ننقلوا. غرفه. عاديه. عن اذنكم
غادر الطبيب.
اما ملك. بعد ان سمعت هذا الكلام لم تحملها قدميها. ووقعت فى الارض وهي تبكي.
ملك بدموع:يارب يارب. انا مليش غيره
لم يتحمل ادم ان يراها. هكذا. فجلس بجانبها. واخذها بين احضانه
ادم وهو يحاول تهدئتها:اهدي ي حبيبتي ان شاء الله هايبقي كويس ويقوم بالسلامه
في. شركه الدمنهوري
فى مكتب امجد
كان يجلس امجد وهو يتابع اعماله. وسمع صوت رنين هاتفه فنظر اليه فوجده رقم حمزه فرد عليه
امجد:اهلا. ي باشا
حمزه:ازيك يا امجد
امجد:تمام الحمد لله. وانتا
حمزه:تمام. بقولك
امجد:اي؟؟؟
حمزه:انا قولت. لاسيل. على الشغل. وهي موافقه. ومعندهاش مشكله. خالص.
امجد:طب كويس جدا
حمزه:طيب هي ممكن تيجي الشركه امتا
امجد :بكره. لو ممكن
حمزه:طب تمام هابلغها
امجد:وانا في انتظارها.
حمزه:تمام. سلام
امجد:مع السلامه.
اغلق امجد الهاتف. ووضعه. على المكتب وارجع رأسه للخلف.
امجد بتنهيده:لما نشوف اخرتها معاكي اي ي اسيل.
في مكتب ماجد.
كان يجلس ماجد في مكتبه. ويفحص الاوراق التي امامه. وفجأة. سمع. صوت طرق على باب المكتب.
ماجد:ادخل.
دخل الطارق. ولكن ماجد لم يرفع عينه. عن الاوراق.
ماجد:افندم
شمس :الاوراق دي محتاجه توقيع حضرتك
بمجرد سماع ماجد الى صوتها. رفع. رأسه سريعا.
ماجد:انتى.
تنحنح. ماجد وقال :طيب هاتيهم.
اقتربت شمس من المكتب. وناولته الاوراق.
اخذ ماجد منها الاوراق وتفحصهم. سريعا. ووقع عليهم واعطاهم الي شمس
اخذت شمس الاوراق. وكانت ستذهب. ولكن. التوي. كاحلها. كانت ستقع لولا. يد هي التى حالت بينها. وبين الارض.
ظلوا ينظروا. في اعين بعضهم. وكل واحد منهم. فى قلبه. الف سؤال وسؤال. ولكن. هل يوجد اجابه. على هذه الاسئله
كان ماجد هو اول من فاق. من شرووده. فأفاقت. شمس ايضا واعتدلت فى وقفتها.
شمس بارتباك:انا اسفه جدا
ماجد:حصل خير
شمس:عن اذنك
كانت شمس على وشك الخروج ولكن اوقفها. صوت ماجد
ماجد:شمس
نظرت شمس خلفها
شمس:افندم
ماجد. بتردد:ممكن اعزمك النهارده على العشا
صمتت شمس ثوانى وبعدها. قالت
شمس بهدوء:ممكن اعرف السبب
ماجد:هاتعرفي كل حاجه النهارده بليل.
شمس:بس
ماجد:عشان خاطري. مش هأخرك. نص ساعه بس
شمس:ماشي
ماجد:هستناكي النهارده. الساعه. 7 في مطعم (....) عرفاه
شمس:ايوه عرفاه
ماجد:تمام. هستناكي
شمس:طب عن اذنك
غادرت. شمس المكتب سريعا.
في المستشفي
كان يقف كلا من ادم وملك امام غرفه العنايه المركزه. وفجأة خرجت الممرضه من الغرفه. واخبرت ملك ان جدها. افاق. ويريدها. فرحت ملك كثيرا بهذا الخبر. طهزت الممرضه. ملك. للدخول لغرفه العنايه. دخلت ملك الغرفه. ورأت. جدها. ممد على الفراش. نزلت دموع ملك وهي تري جدها يرقد هكذا لا حول له ولا قوه.
اقتربت ملك من الفراش وجلست على الكرسي المجاور له. وامسكت بيد جدها وقبلتها
ملك بدموع:الف سلامه عليك ي جدو. ان شالله ان مكانك.
فريد بصوت ضعيف:بعد الشر عليكي. انا عاوز اطلب منك طلب
ملك:اتفضل
فريد:انا عاوزك لما اموت. متبكيش عليا. وتبقي. قويه. كده.
ملك:متقولش كده انتا مش هيحصلك حاجه
فريد بتعب:وكمان عاوزك تنفذي الوصيه بتاعتي. هي موجوده. عند المحامي. وياريت. تسامحيني
ملك :جدو انتا هاتقوم انا مش هاقدر اعيش من غيرك
فريد:خلي بالك من نفسك.
وفجأة صفر الجهاز. واعلن. عن انتهاء حياه. فريد. وصعود روحه. للذي خلقه
لم تصدق ملك ما يحدث. ظلت تهز في فريد لكي يفيق
ملك:جدو جدو. قوم. قوم يلا عشان نرجع البيت مع بعض
ارتفع صوت ملك. ووصل لادم بالخارج. فدخل الى الغرفه. ورأي ملك وهي فى حاله. عصبيه. وتحرك فى فريد الذي فقد روحه.
امسكها ادم. جيدا. وحاول تهدئتها. اتي الطبيب ايضا. واعلن عن وفاه فريد وغطي وجهه بالغطاء اول ما رات ملك هذا. فقدت وعيها. حملها. ادم سريعا
فحصها الطبيب.
الدكتور:عندها انهيار عصبي حاد. ولازم ترتاح.
ادم:اوك
الدكتور:ياريت تيجي معايا عشان نخلص اجرائات الدفن وانا هاخلى ممرضه. تفضل معاها
ادم:ماشي
غادر ادم مع الطبيب لكي ينهي اجرائات دفن فريد.
اتصل ادم. بامجد. وحسام.
وعلم ايضا. ماجد وشمس. وذهب الجميع. للمستشفي ليكونوا بجانب ملك
استوووب
انا اسفه عشان البارت. صغير بس ان شاء الله بكره. هيكون في فصلين. تعويض عن النهارده.
توقعاتكم اي.
اي اللى هايحصل لما الوصيه. تتفتح
ولى فريد طلب من ملك انها تسامحه
كل ده هاتعرفوه. في الحلقات القادمه. من
وامتلكتها عيون الصقر
ميرو
الفصل. السادس عشر.
مضي. اسبوع. منذ وفاة. فريد.
ساءت حاله ملك الصحيه. فهي. لا تأكل ولا تشرب. وايضا. جالسه. 24 ساعه. في غرفه. فريد. ولا تخرج منها. ابدا.
ادم حزين جدا على ملك. لانه مش قادر يخرجها من الحاله اللى هي فيها. وحاسس بعجز. كبير جدا
استلمت. اسيل العمل مع امجد. من خمس ايام ولكنها تتجنبه. كثيرا. لانها. بدات تشعر بمشاعر ناحيته
شمس. انتقلت. لفيلا السباعي. لكى تكون بجانب ملك. رغم اعتراض عائلتها. ولكنها. لم تعبأ بكلامهم. وتترك صديقتها الوحيده
لم يلتقي. كلا من ماجد. وشمس. مره اخري. لان شمس لا تذهب للشركه اطلاقا. وتجلس اغلب وقتها. مع ملك فى محاوله. منها. لخروج ملك من هذا الحزن
مازال. حسام. يحاول ان يستعيد ثقه. مريم به. ولكنها. لم تعطه. الفرصه لذلك وتتهرب منه. ولكن هو لم يستسلم ابدا
اليوم. هو يوم الجمعه. قرر ادم ان. يذهب لفيلا السباعي ليقضي اليوم مع ملك. وطلبت مريم منه. ان تذهب معه. ووافق.
وايضا ماجد طلب منه. ان يذهب لكي يطمئن على ملك. وايضا. لكي يسأل شمس على اوراق. هامه. فى العمل. ولكن. هذا كان فقط امام. ادم. ولكن بداخله. فهو اشتاق لشمس كثيرا. ويريد ان يراها (الواد. وقع. ي جماعه. 😍😍😍)
في قصر الدمنهوري
في غرفه ادم
انتهي ادم من ارتداء ملابسه. وصفف شعره. وكان على وشك الخروح ولكن اوقفه. رنين هاتفه. فرد على المتصل
ادم:الوووو
المتصل:ادم. باشا
ادم:ايوه
المتصل:انا المحامي الخاص بفريد بيه الله يرحمه
ادم:اه اهلا وسهلا
المحامي:انا كنت بتصل على ملك هانم. لكن الموبايل. مقفول. عشان كده اتصلت بحضرتك.
ادم:اتفضل
المحامي:انا كنت عاوز اقابل. ملك هانم. عشان الوصيه.
ادم:طب يناسب حضرتك امتا
المحامي:ممكن النهارده
ادم:تمام. هاستني حضرتك. فى الفيلا. الساعه 5
المحامي:تمام هاكون موجود فى المعاد
ادم:فى انتظارك
المحامي:اوك سلام
ادم:مع السلامه
اغلق. ادم الهاتف ووضعه في جيب بنطاله. ونزل للاسفل. وقابل. مريم. وماجد
ادم:يلا بينا
مريم وماجد:يلا
خرجوا. من القصر. واستلقوا. سياره ادم. جلس ادم فى مقعد السائق. وجلس بجانبه ماجد. ومريم فى الخلف.
انطلق. ادم بسيارته. واتجه الى فيلا السباعي
في قصر البحيري.
في غرفه. اسيل.
كانت اسيل جالسه فوق فراشها. وتفكر في امجد. ومشاعرها. نحوه. فهي تحس انها تريد ان تكون دائما بجانبه. وتكون سعيده جدا وقت ان تراه. ولكن. هي تخاف من هذه المشاعر. فهي تعرف ان امجد. مازال يعشق. حبيبته السابقه فهي رأت. صورتها. على شاشه هاتفه. وتعرف انه من المستحيل. ان يشعر بأي مشاعر اتجاها.
تذكرت اسيل. اول يوم عمل لها.
فلاش بااااك
كان امجد يجلس في مكتبه ينتظر اسيل.
في الاسفل. امام. الشركه.
وصلت سياره اسيل. امام شركه الدمنهوري
صفت اسيل سيارتها. ونزلت منها
ودلفت الى الشركه. وسألت موظف الاستقبال. عن مكتب المدير.
ووصلت الى. المكتب
اسيل وهي تحدث السكرتيره :لو سمحتي عاوزه اقابل المدير
السكرتيره. :فى معاد سابق
اسيل:هو منتظرني
السكرتيره:اسم حضرتك.
اسيل:اسيل البحيري
السكريتيره:ثوانى يا فندم هابلغه
ذهبت السكرتيره فى اتجاه المكتب ودقت الباب اذن امجد لها بالدخول.
السكرتيره:الانسه. اسيل. البحيري بره يا فندم وعاوزه تقابل حضرتك
امجد:خليها تتفضل
السكرتيره:تحت امرك
خرجت السكتيره من المكتب واخبرت اسيل ان المدير فى انتظارها.
اتجهت اسيل للمكتب. ودقت الباب وسمعت الاذن بالدخول فتحت الباب ودلفت للداخل
اسيل :صباح الخير
امجد:صباح النور اتفضلى
جلست اسيل على المقعد :مرسي
امجد:تشربي اي
اسيل:ولا حاجه شكرا
امجد:ندخل فى التفاصيل. حمزه. كان قلي. ان حضرتك خريجه كليه هندسه
اسيل:فعلا انا متخرجه. من سنه. من كليه هندسه. من جامعه اكسفوريود. فى لندن
وده ال C V بتاعي
تفحص امجد الملف.
امجد بأعجاب :برافو. حضرتك. الاولى على دفعتك
اسيل:ايوه
امجد:تمام. نورتي الشركه
اسيل:مرسي جدا
اسيل:اقدر استلم الشغل امتا
امجد:من دلوقتى لو حابه
اسيل:اوكي
طلب امجد من السكرتيره الحضور
السكرتيره:نعم يا فندم
امجد:وصلي الانسه اسيل لمكتب المهندسين
السكرتيره:تحت امرك اتفضلي
اسيل :متشكره جدا
غادرت اسيل المكتب مع السكرتيره. واوصلتها السكرتيره. الى مكتب المهندسين
في مكتب المهندسين
كان يوجد فى المكتب. خمس مكاتب.
المكتب الاول. يجلس عليه. رجل.فى الاربعين من عمره
والثاني. تجلس عليه فتاه. في عمر اسيل.
والثالث تجلس عليه. فتاه ايضا. ولكن. من مظهرها لا يمكن. تحديد عمرها. فهي تضع مساحيق التجميل. على ملامحها حتي اخفت ملامحها الحقيقيه
والمكتب الاخير. يجلس عليه شاب. فى الثلاثين. من العمر
دخلت اسيل المكتب وهي متوتره
اسيل:صباح الخير.
الجمبع:صباح النور
السكرتيره:دي الانسه اسيل المهندسه الجديده.
قامت فتاه من مكانها. وذهبت الى اسيل. وسلمت عليها
الفتاه:اهلا وسهلا بيكي. انا. ريم.
اسيل:اهلا انا اسيل
ريم :تعالي لما اعرفك بالباقي
شاورت ريم للرجل الاربعيني :ده. عم. ابراهيم. اقدم. مهندس هنا في الشركه.
اسيل:اتشرفت بحضرتك
عم ابراهيم بابتسامه. :نورتي.
شاورت ريم للشاب:وده. يبقي. مازن. مهندس معانا هنا.
مازن :ونسيتي حاجه تاني
ريم بخجل:ويبقي خطيبي
اسيل:اهلا
مازن:اهلا بيكي
شاورت ريم. على الفتاه الاخري :ودي تبقي. بسمله.
اسيل:اهلا
بسمله. بقرف:اهلا.
لم ترتاح اسيل اليها اطلاقا.
انقضي اليوم سريعا.
وجاء موعد الانصراف.
نزلت اسيل. لااسفل. وصعدت الى سيارتها. وحاولت. تشغيلها. ولكن لم تفلح. حاولت كثيرا. ولكن ايضا. لم تعمل.
كان امجد خارج من الشركه. وذاهب فى اتجاه سيارته. ولكن رأي اسيل. وهي تحاول. تشغيل سيارتها. ويبدو. ان هناك. عطل بها.
امجد:محتاجه مساعده
تفاجات.اسيل بوجود. امجد
اسيل:العربيه مش راضيه تشتغل خالص
امجد:طب ممكن اوصلك
اسيل:متتعبش نفسك انا هاخد تاكسي
امجد:مفيش تعب ولا حاجه. وبعدين مش هاتلاقي تاكس دلوقتي.
اسيل:ماشي
اتجه. امجد واسيل الى سياره امجد. وركبوا. بها
ساق امجد سيارته.
وكانت اسيل. من وقت الى اخر تسرق النظرات اليه.
اسيل. بتفكير:انا لي وافقت. اركب معاه. انا اي اللى بيحصلي ده. انا بجد مش عارفه.
بعد مرور بعض الوقت وصل امجد الى قصر البحيري
اسيل قبل ان تنزل:مرسي جدا. لحضرتك
امجد:العفو.
نزلت اسيل من السياره
وذهب امجد سريعا.
ظلت اسيل واقفه. تراقب. السياره الى ان اختفت من امامها.
باااااك
ومن هذا اليوم. وبدأت اسيل تشعر بمشاعر جديده تجاه امجد
في فيلا السباعي
وصلت سياره. ادم الى الفيلا
ونزلوا منها. وذهبوا للداخل.
رن ادم الجرس. بعد لحظات. فتحت. شمس الباب. وسلمت عليهم. ودلفوا للداخل.
ادم:اومال ملك فين
شمس بحزن:فوق في اوضه جدو. مش راضيه تخرج منها.
ادم؛طب انا هاطلع لها.
شمس:اتفضل
صعد ادم لاعلى وذهب الى غرفه فريد. طرق على الباب. ولكن. لم يسمع رد. طرق مره اخري وايضا لم يرد احد عليه.
فتح الباب. ودلف للداخل. ورأي ملك وهي تجلس على الفراش.
ادم وهو يجلس بجانبها:عامله اي ي حبيبتي
ملك بصوت ضعيف:الحمد لله
ادم:اي رئيك ننزل نقعد فى الجنينه شويه
ملك:مش عاوزه
ادم:المحامي كلمني بخصوص الوصيه
نظرت اليه ملك. وتذكرت ان جدها. حكي لها. عن هذه الوصيه قبل وفاته
ملك:وقولتلوا اي
ادم:هو طلب انو ييجي عشان نفتح
الوصيه. وانا قولتلوا ييجي النهارده الساعه 5
نظر ادم في ساعته. والساعه دلوقتى. 4. يعني هاييجي بعد ساعه
ملك:ماشي
ادم:يلا قومي اغسلى وشك وغيري هدومك عشان مريم وماجد تخت عاوزين يشوفوكي
ملك:بس
ادم:مفيش بس يلا. بسرعه
ملك باستسلام :حاضر
نهضت ملك وذهبت الى الحمام غسلت وجهها وخرجت. وذهبت الى غرفتها. وابدلت ملابسها. ولبست. فستان. باللون الاسود. وحجاب باللون الرمادي.
وخرجت ونزلت الى الاسفل. هي وادم. وسلمت على مريم وماجد. وجلست معهم
مر الوقت. وجاء معاد المحامي.
سمعوا. صوت طرق على الباب فذهب ادم. لكي يفتح الباب. وسلم على المحامي
المحامي:مساء الخير
الجميع:مساء النور
جلس المحامي. واخرج من حقيبته. ظرف كبير.
المحامي:فريد بيه لما عرف انو. عنده. مرض في القلب. قرر انو يكتب. وصيته. وكلفني. بصفتي المحامي الخاص بالعيله. اني اسجل الوصيه.
ادم:ياريت حضرتك تفتح الوصيه بسرعه
المحامي:حاضر
فتح المحامي الظرف. وبدأ في قرأة الوصيه.
استوووووب
توقعاتكم. اي بقي. واي السر اللى في الوصيه.
تعليقات
إرسال تعليق