القائمة الرئيسية

الصفحات

المعذبه الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 المعذبه 

الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

إياد حلمي 

يصل نادر لي فيلا مهجوره ويدخل فيها....

وهو يبتسم بش"ر

نادر:اهلا بي حسن.... نهارك  اسود...وفجأه  يظهر...... شخص كان اخر احد يتوقع ظهور.....

تدخل سميه ونظره الانتصار جاليه في عيونها تسحب كرسي وتجلس عليه وتضع قدم فوق الاخري بكل غرور.....

يبتسم نادر ساخرا:هي العقرب"ه رجعت تاني لي بخ سم*ها....

تبتسم سميه بمك"ر:طول عمرك دم خفيف يا ابني سلفي....

نادر ببرود:عوزه ايه من الاخر يا سميه.....

سميه:احبك وانت معاي علي الخط عوزه الفديوا الا انت صورته وحسن تسيبه.... ونعمل هدنه... مؤقته....والا.....

نادر:والا ايه.....

سميه:والا الحلوه الا دايب فيها هتم"وت بس الاول في راجل هيلعب معاها.... لعبه جميل... وغمزت اليه بوقاحه حتي بص....

واشهرت في وجه الهاتف تعرض اليه صوره سندس وهي في المطبخ بتعد الطعام وهناك رجل علي بعد ثواني منها في انتظار الاشاره حتي ينقض عليها.....

يدق قلب نادر بقوه خوفا علي سندس...... ويتهجم وجه وتظهر كل عروقه.... من كثرت الغض"ب...

والعصبيه.... ويصرخ بحده.... لا لا...

سميه بخب"ث:طيب خلص خلينا نتفق....

نادر بعصبيه:مفيش اي اتفاق غير ام الزفت ده يخرج من عند سندس

سميه:سهل واعطت اشاره لي الرجل بي الخروج من عند سندس

سميه:كده بقي نقدر نتكلم

نادر بقرف:اولا مفيش فديوا هتخديه ثانيه انا موافق اني اسيب الزفت حسن بس بشرط انك تختفي من الساحه وتنسي امر ابرار...... وتبقي في حالك....

سميه بمك"ر:موافقه بس لي شرط

نادر:ايه هو.....؟

بقلم اياد حلمي

سميه:تكمل جوازك من بنتي شذا 

نادر:مفيش مانع.... يلا بقي غوري في داهيه انتي الزفت ده وعلي فكره يا حسن وصل رساله لي شيماء وخيريه اني معجب بيهم... يعني يلموا نفسهم.....


بقلم اياد حلمي

يصل التاكسي امام مبني ويقف..

تتعجب ابرار:هو حضرتك وقفت ليه يا عم....

الراجل بخب"ث:اصل يا هانم فيه زبون متعود اني اعادي عليه...

واوصله لي المستشفي.....

ابرار بطيبه:طيب مفيش مشكله الله يرزقك بحلال....

كل هذا يراقبه شهاب من بعيد وهو في سيارته

شهاب بغض"ب:هو انتي بتعملي ايه هنا يا ابرار....؟

وبعد ثواني ينزل شاب ويصعد لي التاكسي ويجلس بجانب ابرار

تتعجب ابرار وتبتسم:.... مستحيل دكتور مازن..... هو انت حضرتك ساكن هنا......

مازن ببسمه ساحره:ايواه انا ساكن هنا بس بروح كل فتره ازور جدي..... وعم شكري بيجي يوصلني كل يوم لي المستشفي لحد ما عربيتي تتصلح....

ينطلق شكري وعلي وجه ابتسامه صفره...... لان مخطط سميه قد نجح لانها اتفقت معه ان يقف امام مدرسه ابرار حتي يوصلها لي المستشفي وهو في طريقه لي اخذ مازن.... بتأكيد بعد ما بحثت وعرفت كل خطوات مازن ولاحظت غيره شهاب منه وقبول ابرار اليه.....

جن شهاب اول ما راي مازن يصعد لي التاكسي ويجلس بجانبها ورائهك وهم يضحكوا....

شهاب بغض"ب وغيره مجنونه: بقي كده يا ابرار تخ'وني ثقتي فيكي طيب الحساب هيجمع بس الظروف تتصلح..... يصلوا لي المستشفي وتنزل ابرار مع مازن ويسيروا مع وهم يتحدوثوا ويضحكوا......والسعاده ظاهره علي وجههم......

وصلت ابرار لي غرفه رامزي....

ابرار ببمسه لطيفه:شكرا يا دكتور مازن... علي تعبك في معرفه حال جدي وعمي رامزي.....

مازن باحترام:لا ولا يهمك يا مدام ابرار احنا جارينا بعد اذنك وانصرف مازن ودخلت ابرار.... لي داخل الغرفه...... كاد اياد ان يدخل لكن جائه اتصال يفيد بأن سيف جاء هنا وخ"طف فله وحبيبه فهبد يده في الحائط بغض"ب وجري علي سيف.....

يصل لي منزل سيف.... فيفتح سيف فيلك"مه شهاب بغض"ب فيسقط سيف ارضا وانفه ينزف دما"ء من اثر الكمه....

وينقض عليه شهاب يغض"ب ناري

مش انا قولتك ابعد عن طريقي 

وقبل ان يض"ربه مجدد...

تصرخ فله :لا ابعد عنه انا الا روحت معاه اخرجوا من حياتنا بقي انت ومراتك عوزين تدمروا حياتنا ليه ده ابو بنتي وجوزي ومكاني جانبه.....

ينظر لها شهاب بقرف:فعلا انتي غبيه ومش بتفهمي خليه ينفعك....

وخرج ورزع الباب خلفه....

يجذ"بها سيف  من شعرها بعن"ف ويقربها اليه ايواه كده شاطره بتسمعي الكلام.... لو عوزه تفضلي مع بنتك تبقي خدامه هنا مسمعش صوتك وخروج من هنا لا....

تبكي فله بحزن:حاضر....

ينظر اليها سيف بحقاره احبك وانتي مطيعه وقبلها بعن"ف وقسوه وفعل بيها ما فعل بوحشيه وهي تبكي وتصرخ.......

في المساء يدخل شهاب لي غرفته وهو غاض"ب ومتجهم الوجه....

تستقبله ابرار ببسمه كبيره وتضمه بحب وحشتني يا حبيبي لكنه يتذكر مشهد ضحكها مع مازن فيجن ويدفعها  بعيدا عنه بقوه فتسقط ارضا تتعجب ابرار 

مالك يا شهاب....

يجذ"بها شهاب من شعرها وهو يصرخ بغض"ب الجحي"م عوزه تعرفي مالي هقولك بس بطريقتي

اخذ يقبلها بقسوه وقوه وابرار تقاومه الي ان جن كلا وم"زق عنها ثيابها  وانقض عليها بكل قوته وفجأه تصرخ ابرار وتسقط فاقده للوعي...

#المعذبه ال١٢

يجذ"بها شهاب من شعرها وهو يصرخ بغض"ب الجحي"م عوزه تعرفي مالي هقولك بس بطريقتي

اخذ يقبلها بقسوه وقوه وابرار تقاومه الي ان جن كلا وم"زق عنها ثيابها  وانقض عليها بكل قوته وفجأه تصرخ ابرار وتسقط فاقده للوعي... يصعق شهاب.... من سقوط ابرار وقتها يرجع لي رشده وينحني عليها ويجن من القلق اول ما شاف لا تتحرك ولونها شاحب وجسدها بارد حامل وجري علي سيارته ووضعها فيها وانطلق بسرعه لي المستشفي..... وهناك جري علي الطوارئ... والقلق يعتصر قلبه..... مر قليل من الوقت وخرج الدكتور فجري عليه شهاب بلهفه

شهاب:ها يا دكتور مراتي مالها....

الدكتور ببسمه:ايه مالك يا استاذ اهدي مراتك حضرتك زي الفل وهي بخير..... 

شهاب بفرحه:الحمد لله طيب ايه سبب الاغماء ده

الدكتور:ده شئ عادي بيحصل لي كل واحده حامل....

يصدم شهاب:حامل ...

يتعجب الدكتور:اه حامل هو حضرتك ما كنت تعرف.....

شهاب:لا ....

الدكتور:تمام هي بخير وحملها بخير بس لازم الراحه وعدم التوتر ومحتاجه الرعايه والتغذيه 

شهاب:شكرا يا دكتور 

الدكتور:العفو وانا هنا بنطشي طول الليل لو حضرتك احتجت حاجه..... انل موجود عن اذنك ....

يجلس شهاب علي الكرسي مصدوم من الخبر ووضع كفه علي وجه لا يصدق ما سمع قد اشتع"لت نيرا"ن الشك والغيره المجنونه.....

شهاب:معقول ده يبقي ابن مازن لا مستحيل ابرار متربيه مدتينه بس دي امها عملت كده قبل كده.... وهي بنت... لا لا مستحيل انا لازم اتأكد الاول ياري ساعدني اتحمل... لحد ما اتأكد......

يدخل شهاب لي داخل الغرفه وهو يحاول التحكم في نفسه وعدم اظهار اي شئ من شعوره.....وحاول تمثيل البرود..... 

شهاب:انتي كويسه....

تدير ابرار وجهها لي الناحيه الاخري... حتي تخفي دموعها وتظل متماسكه ولا تنهار امامه....

ابرار:الحمد لله ممكن تروحني النهارده.....

شهاب:حاضر بس انتي....

ابرار ببرود:ايواه عارفه الدكتور قالي انا حامل.... بس ده مش هيغير ولا هيغفر الا حصل منك وشكك فيه مش هعديه بساهل بس ممكن تروحني..... واه علي فكره مش هتتحمل اي مسؤليه لي الطفل ده انا عارفه انك مش عوزه بس انا عوزها ده طفلي حته مني....والا حصل ده كس"ر الثقه والاحترام في علاقتنا احنا هنطلق بمجرد ما وعدك ليه تنفذه....

كلامها وجع قلب شهاب وحر"ق روحه..... كان نفسه يرتمي في حضنها بس كبريائه منعه وكمان شكه فيها اكبر من اي حب....

شهاب:وانا عند وعدي لكي .... 

رجعت ابرار لي القصر الذي تبدل حاله..... في لحظه.... انقلبت الاحوال...... ومرت الايام وشهاب تقريبا لا يري ابرار ونادر في تجاهل تام لي سندس الا الفراق قا"تلها.... قلبها بي"تحرق غيره علي نادر الذي لا يفراق شذا ......


شهاب مازل يبحث في ماضي ابرار... وقد وصل لي اصل الحكايه التي صعقته.... تماما....

نادر:شهاب انت واثق من كلامك....

شهاب:ايواه زي ما انا بقولك كده ابرار طلعت مش بنت حرا"م ولها عيله كبيره وكمان امها اتظلمت ظلم كبير.....وحسن اخوها هو السبب هو والعقر"به مراته كل ده عشان يستولي علي كل ثروه ابوه...

نادر:طيب ناوي علي ايه...؟

شهاب بمك"ر:ناوي ارجع حق ابرار بس بفضيحه كبيره لي حسن وفيها هعلن براءه ام ابرار ادام الدنيا.... كلها......

نادر:وانا معاك يا اخوي ايدي في ايدك ومد ايده لي شهاب....

يبتسم شهاب بحب ويسحب اخوه لي حضنه. ويضمه بقوه.....

نادر:بس انا عوزك في لعبه كبيره اوي..... اسمها سميه...

شهاب:معاك يا احلي اخ.....

يضع شهاب يده حول عنقه اخو يلا جهز الرجاله ونطلع علي حسن....

نادر:من عيني وفعلا جهزوا الرجاله والسيارات وذهبوا لي حسن في بيته......وهناك حصل الا يفوق الخيال.......


في القصر

سميه بغض"ب:يعني ايه يا غبي فله ماتت....ازاي يا غبي ده حصل...

سيف بتوتر:مش مهم ازاي المهم احنا هنخلص من الجثه دي ازاي...

سميه:اسمع كل الا هقولك عليه...

سيف:انا سامع.....


ابرار بتعجب:ايه ده مستحيل دي رساله من فله .... ام افتحها...

تفتحها فله وتقراها وبعدها تصرخ وتجري لي خارج القصر وتوقف سياره اجره وتصعد بيها...

وبعد فتره تنزل امام منزل فله لي تجد الباب مفتوح فتدخل تجري بقلق لي تجد فله ج'ثه هام'ده وهناك سك"ين مغروس في قلبها...

والدم'اء مغرقه المكان... وهناك اثار تكس'ير وفوضي في البيت....

تقف مصدومه مكانها وعيونها مبرقه ولا تنطق وفجأه تسمع صوت انذار الشرطه وهي تقتحم المكان.... وتقفض عليها.....

#المعذبه

ابرار: انسي اني ارجع تاني ليك يا شهاب انت خلص ماضي وانتهي ابرار الا كنت تعرفها خلاص ماتت بقيت طيف حزين مكسو''ر انا كبرت ودخلت الجامعه وكلها ايام وهبقي معيده في الجامعه وشركتي الا ورثتها عن ابوي بقيت من اكبر الشركات.... انا طلقتي نفسي منك......

يبتسم شهاب.....بتحدي:وانا رديتك لي عصمتي من جديد وبنتي نجمه هخدها منك ومش هسمح لكي تتجوزي مازن خلص الكلام واه وعلي فكره لو طلقتي نفسك تاني هردك من جديد ....

وسابها وخرج تتعصب ابرار وتخرج تجري خلفه حتي تعن'فه....

ابرار:استني عندك لسه الكلام مخلص لم ينطق شهاب واذ بسياره تأتي وتصدمه بقوه فيسقط ارضا غارق في د"مائه..... وتجري السياره بسرعه تصرخ ابرار لاااااا

#المعذبه ١٣

اول ما دخلت ابرار لي بيت فله وسيف وجدت فله غا"رقه في دما"ئها وسكي"ن مغروس في قلبها وقفت مصدومه  وهي تضع يدها علي فمها تخفي بكائها الصامت وبعد ثواني سمعت صوت هامس متعب ينده باسمها فجرت عليها..

وانحنت لها وهي تبكي سندت راسها لي صدرها.... ومسكت يدها وهي ترتجف من هول ما تري وبكت وبكت.... تفتح فله عينها وتجاهد حتي تتحدث

فله:ابرار سمحني انا السبب في كل حاجه حصل لو كنت صدقتك منكش ده حصل....

ابرار بصوت باكي:لا ابدا انا عمري اصل ما زعلت منك واسكتي عشان صحتك انا طلبت الاسعاف... وشرطه......

ملاحظه ابرار اول ما دخلت طلبت الاسعاف والشرطه.....

فله:مفيش وقت انا بقولك سيف وسميه هما سبب كل الا بيحصل لكي ولي عيله شهاب بصي علي الشنطه دي...

اشارت لي  حقيبه موضعه تحت الاريكه التي هي ساقطه بجانبها....

واكملت دي فيها كل حاجه تخص عيلتك وماضيكي انتي بنت اصل وبنت حلال..... خدي حقك اقوي ونصيحه اختفي سنين لو تقدري ده الاصح لكي.... والاحسن... وصيتي بنتي حبيبه دواري عليها وخديها من ابوها هو الا قتل"يني.... قالت هذا واغمضت عينها لي الابدا.....

تصرخ ابرار بوجع لااااااا فله فله مش انتي كمان تمشي وتسبني انا محتجاكي لااااا وضمتها وبكت.....

يدخل مازن لي بيت فله لي يجد ابرار في حاله من الصدمه والسكون لا ترد ولاتصد....في انفاصل عن الواقع.....

يقترب منها ويحاول ان يخرجها من هذا الوضع

مازن:ابرار فوقي ارجوكي انا مازن ابن عمك اصل شهاب كشف كل حاجه ابرار فوقي ارجوكي.... ابرار

انتي بنت عمي سامح الحكايه كبيره اوي وانا وجدي يامه دورنا عليكي بس جدي مكنش يعرف طريق بلد امك حبيبتي ابرار ارجوكي فوقي....... 

ابرار:لا رد.....

مبرقه ومتجمده في مكانها....

تصل الاسعاف والشرطه وتنقلب الدنيا.... والاسعاف تحمل جث'ه فله لي الطب الشرعي....والشرطه تقوم بتحقيق والبحث..... وتأمر بلقبض علي ابرار لكن ابرار تدخل المستشفي النفسيه والعصبيه.....


ام عند حسن وشهاب لم يحدث شئ لان خبر القبض علي ابرار هز شهاب وجعله يرجع قبل حتي ان

ينزل من السياره قد تلقي اتصال من مجهول يفيد بلقبض علي ابرار......فرجع تاني.....

ومرت الايام وابرار زي ما هي في حاله انفصال عن الواقع ومازن لم يفارقها دقيقه وهذا اثار غيره شهاب بل جعله يفقد صوابه وعقله......


الاوضاع اصبحت صعبه خصوص من عيله هلال والحر"ب التي اعلنتها علي ابرار التي تظن انها هي قا"تله...فله......

في قصر الهلال....

شهاب بعصبيه:انا مسمحش ان حد يجيب سيرت مراتي بسوء مراتي اطهر من كل اتهامتكم.....

رمزاي بغض"ب نا"ري:مستحيل البت دي تفضل علي دمتك وتشيل اسم عيله الهلالي دي بنت حرا"م ....ومجهوله النسب.....هي الا قتل"ت بنتي....وانا مستحيل اسيبها من غير ما انتقم منها  وادفعها التمن غالي..اوي هي كانت بتغير من بنتي عشان سيف فضلها عليها......فقتلت"ها عشان  بتغير علي سيف.....

لكن قبل ان ينطق يجد شهاب يلكم"ه بقوه وينقض عليه لولا انك عمي كنت دفنت"ك مكانك بس هقول ايه طول ما انت مجتوز من العقر"به دي هيحصل اكتر من كده.....  نادر يسحبه من فوق رمزاي...... 

نادر:اهدى مش كده ومتناش ان ده عمك.....

شهاب:ودي مراتي الا مستحيل اتخلي عنها وانا واثق انها بريئه وهي حامل في ابني ومحتاجني....والله ما انا سايب سيف لازم ادور عليه هو الا عنده الحقيقه وسميه هي المفتاح....


في بيت حسن

سميه:احنا كده كله تمام مش فاضل غير اننا نخلص منها نهايئا...

حسن بمك"ر:وانا عارف ازاي شهاب الا هيخلص عليها بنفسه....

سميه:بحبك وانت فاهمني الفديوا ده تبعتوا لي شهاب بطريقتك ام الباقي سيبه عليه....


حسن بضحكه صفره:تمام....

في المساء يصل شهاب لي المستشفي وقبل ان يدخل لي غرفه ابرار يعلن هاتفه عن وصول رساله فيفتحها ويصعق مما يري فيجن وتشتع"ل نير"ان الغض"ب والغيره العاميه..


فيفتح الباب بعاصفه من الغ"ضب لي يجد ابرار عاري"ه بين احضان مازن.... 

#المعذبه ال١٤

فيفتح الباب بعاصفه من الغ"ضب لي يجد ابرار عاري"ه بين احضان مازن.... تشتع"ل عينه بج'مرات الش'ر ولا يدرك ما يفعله فقد اندفع بقوه الطوفان وسحب مازن من جانب ابرار  ورمه ارضا وانق'ض عليه بض'رب المبرح وهو يصرخ بصوت الشي'طان لم يسمح حتي لي عقله بتفكير ولا خرده.... 

شهاب:بقي انت يا حقي'ر بتخو"ني مع مراتي يعني كل الا حصل ده تمثيل يعني الهانم مش تعبانه... وكله ده حجه عشان تقضوها....وتلوثوا شرفي.....

بتأكيد مازن غير قادر علي الرد اوحتي الدافع عن نفسه او صد حتي لكم'ات شهاب البرابريه.....

لانه مخدر بماده تجعله واعي لكنه غيد قادر علي الحركه او النطق....

ام ابرار في حاله لا تسمح لها بدافع عن نفسها لكن ما لا يعلمه احد ان ابرار قد استعادت بعض الادراك بما يحدث حولها......

بعد قليل تجمع الاطباء والممرضين علي صوت صرخات شهاب الذي مازل منقض علي مازن وقد تهش"م وجه من كثرت الضر'ب....

دخلوا الاطباء والممرضين وسحبوا شهاب وبعده عن مازن الذي دخل في غيبوبه من كث"رت الض'رب

وشهاب مازل يضرخ بجنون خاي"نه واط"يه والا في بطنها مش ابني ده ابن حر"ام انا هقت'لها...سبوني....عليها.....

وبعد فتره يجلس مدير المستشفي مع شهاب المشطاط غضب'ا...

المدير:يا استاذ شهاب حضرتك دلوقتي في موافق صعب الدكتور مازن في حاله حرجه ممكن يفضل في غيبوبه من اثر الكدمات....

يعني لو حصل اي ضرر هطر ابلغ النيابه.....

ينهض شهاب ووجه شبيه بابل'يس ويقترب من المدير ويجذبه من قميصه بع'نف لو حصل وبغلت النيابه او الا حصل هنا اتسرب بره المخروبه دي قسما بلله لا انا قفلها وشاطب اسمك من النقابه.....وهشردك انت وكل الا يعرفك.... ترك المدير في حاله من الرعب والصدمه وخرج واغلق الباب خلفه  بع'نف هزت اركان الغرفه.....واتجه لي غرفه ابرار حتي يكمل ما بدأ لكنه يجد نادر واقف علي الباب يمنعه من الدخول.....

شهاب بعصبيه: ابعد عن الباب يانادر متخلينش اتصرف تصرف اندم عليه بعدين.....

نادر بنرفزه:مالك يا شهاب انت مستحيل تكون شهاب الا اعرفه فين عقلك....وحكمتك....

يجذبه شهاب من يده بقوه... ويتحدث بصوت اشبه بلبكاء

شهاب:عارف يعني ايه حبيبتك روحك النفس الا بتتنفسه يختقك ويخو"نك يكس'رك ويذلك عارف يعني ايه اشوفها بين احضان رجل غيري عارف يعني ايه اطلع غبي بعد ما دفعت عنها ادام الدنيا كلها...

انا لازم اقت'ليها....ابعد عن طريقي.... لم يجد نادر حل غير ان يضر'به علي راسه بحرف مسد'سه الخاص حتي يوقف عاصفه الجنان والغباء......فيقع شهاب ارضا ينحني نادر نحو اخوه ويحمله  علي كتفه وهو متأزم مما فعل...

نادر:انا اسف يا شهاب ده الحل الوحيد ده انت الحب مرمتك....بس اكيد في الحكايه سميه وحسن صبرك يا سميه.....

ويمشي نادر ويضع اخوه في سيارته وينطلق بيه لي مكان بعيد....


في مكان اخر....

سميه:كده تمام كل حاجه خططنا ليه مشيه فل... سك انت وافضل لابد ادام المستشفي اياك تتحرك من هناك.....

سميه بش'ر:كده بقي خطتي في طريق النهايه وكل فلوس العيله دي هتبقي ليه....

حسن بخس'ه:طيب اوعي تنسي

حبابيك في الخميره دي....بس انتي دماغك س'م ايه يا شيخه هو انتي رضعه من ابلي'س

سميه بضيق:ليه الغلط هتخليني اقلب عليك.....

حسن:وعلي ايه الطيب احسن...

سميه:مفيش وقت يلا نفذ باقي الخطه....

حسن:امرك.....واتحرك لي كي ينفذ


سيف بغض'ب:انتي ازاي تعملي كده في ابرار انت مش عارفه اني بحبها.....

سميه بنرفزه:سيف فوق انا انقذتك من حبل المشن'قه كان زمانك مشرف مكانها مش انت الا قت'لت فله...بغبائك

سيف:ما انا اعمل ايه هي كشفت كل حاجه وقفشتها وهي تهرب ومحستش بنفسي الا وانا غرس السكي'ن في قلبها....بس ابرار لا انتي لازم تخرجيها.... وسابها وماشي....

سميه بخب"ث:لا ده انت كده هتخرب كل حاجه انا لازم اخلص منك......

سمعها سيف لانه حس انها نويه تغدر بيه فمثل انه ماشي وتجسس عليها

سيف:كده يا عمتي صبرك اما نشوف مين هيصفي مين...


يفيق شهاب لي يجده نفسه محبوس في غرفه ....ومقيد علي كرسي وفمه مكمم....

يدخل عليه نادر....ويسحب كرسي

ويجلس امام شهاب المشتع"ل غض'با

نادر:انا عارفك غبي وهتخرب كل حاجه بس لازم تفضل هنا لحد ما اصلح كل حاجه سلام يا جميل....

وخرج وسابه مشتع"ل غضب'ا وبيهز الكرسي بقوه......


في المستشفي يفيق مازن....

مازن:اه انا فين وايه الا حصل...

يجلس بصعوبه من الم جسده ويتذكر كل ما حدث....

فينهض بصعوبه ويفتح الباب ويجد الممرض يمنعه من الخروج لكنه يصمم فيسنده الممرض لي غرفه ابرار ويدخل لي يجد ابرار جالسه علي سريرها منكمشه في نفسها تبكي....لكن في صمت دموعها تسيل فقط....

يجلس مازن بجانبها وقلبه تم'زق الما عليها....فيد يده ويطبطب علي راسها بحب...فتشعر بيه ابرار فترتفع وجهها الشاحب وعينها الحمراء المنتفخه من اثر البكاء والحزن.....

تدمع عين مازن:والله لان جايب حقك منهم كلهم حتي لو كان شهاب.....

اول ما تنطق اسمه انفج'رت في البكاء بحزن لانها تذكرت كل ما فعله واتهماته الظالمه لها فارتمت بين احضان مازن وكانها تتذكر حضن شهاب وتخيلته هو.....

ضمها مازن بحب وخوف عليها ظلت هكذا لي ان هدات.... ونامت بين احضانه فدثرها جيدا وجلس بجانبها يتاملها.. حتي فتح الباب وكان نادر

نادر:انا عوز اعتذر عن غباء اخوي

مازن بانفعال:اخوك ده غبي مستحيل يبقي انسان عاقل حد يبقي معاه الالماسه دي ويشك فيها ويذود عذابها....هو فعلا ميستهلاهاش.....

نادر بحزم وضيق:اياك تنسي انها مرات اخوي عموم مش وقته انا جي اتفق معاك عشان نثبت براءه ابرار....

مازن:وانا معاك....

لكن قبل ان يرد نادر بلخطه...يرن هاتفه ويرد وتتغير ملامحه بل يسود وجه....

مازن بقلق:خير....

نادر:المصنع انحر'ق وابوي كان جوه هو وجدي..

#المعذبه ١٥

الاحداث تسوء الكل في حاله صعبه فبعد ان تلقي نادر خبر حر'يق المصنع وخبر مو'ت جده وابوه مختن'قين  من اثر الدخان ولكن تم انقاذ العمال والموظفين لكن هناك من اصيب لكنت اصابات طفيفه....حال من الحزن والكسره خيمه علي القصر......


في حديقه القصر ....

نادر بغض"ب:انتي اه يا سميه شيط'انه ازاي تعمل كده... انا لازم اقتل"ك وهجم عليها وخق"نها حتي كادت ان تم'وت...في يده

فتذكر ما هدده بيه من...

لو حولت تقرب مني الا حصل في المصنع هيحصل في القصر....

وسندس حبيبتك فيه رجل لطيف هيعمل معها.....فتركها وهي علي وشك المو'ت فقد ازرق وجهها.... ابتعد عنها خطوه ووقف يتأملها وهي واقعه علي الارض ومسكه رقبتها وبتكح وبتحاول تتنفذ من جديد... فجلب كرسي وجلس عليه ووضع قدم فوق الاخر ونظر اليها ببرود.....

نادر:ها خصلتي يا حلوه ولا تحبي اوديكي المستشفي.....

تنظر اليه سميه بعين حمرا"ء من اثر الاختن'اق...نظرات كلها ح'قد وش'ر..... ى

سميه:تعرف الا عملت دلوقتي مش هيعدي بسهول يا نادر....

ينحني منها نادر ويجذ'بها من شعرها بقوه وعن"ف فتتوجع سميه.....اي سبني احسن ما....

يجذ'بها اكثر وبقوه اكثر.... وبصوت كله تهديد

نادر:اسمعي يا عقر'به يا حفيده ابلي'س انا الا هندمك علي اليوم الا رجلك عتبت فيه هنا ورحمه ابوي وجدي لا اخليك تبوسي رجلي عشان ارحمك .....وراح رميها في الارض بقوه وبصق عليها بقرف......وتركها وذهب....


ترفع سميه راسها وهي تتوعد اليه بعذاب مثل العقر"به....

سميه:والله لا اخيلك تتمني المو'ت يا ابن الهلالي....لازم اخلص منكم كلكم.....


يدخل نادر لي المطبخ ويقف يراقب سندس وهي تعد الطعام وفجأه تلتفت خلفها فتفزع عندما تجد نادر واقف يراقبها ....

سندس:خضتني حرام عليك...

لكن نادر لا يرد بل كان هناك دموع في عينه .....

تقلق عليه سندس وتتقدم نحوه.... وتقف امامه وتملس علي يده برقه 

سندس:لازم تتماسك وتكوني قوي..وتخلي ايمانك بلله كبير

لم يتكلم نادر بل سحبها من يدها وارتمي في حضنها وبكي وبكي وبكي بحرقه... ووجع لم يتحدث بل دموعه تحدثت عن وجعه والمه ظل يبكي ويضمه اقوي بل يدفن نفسه فيها..... وهي تواسيه....وتملس علي شعره في حنان......

سندس:اهدي يا نادر انت لازم تنام انت من ٣ايام مانمنتش لازم ترتاح تعالي معاي الاوضه بتاعتك عشان تنام..... يذهب معها نادر لي غرفته ويريمي جسده علي السرير ...

سندس:انا هسيبك تنام وبعدين هبقي اصحيك عشان تأكل لمقه....

يسحبها نادر لي السرير ويأخذها في حضنه وينام تقاومه سندس

سندس:عيب كده ميصحش سبني 

لكنها تستسلم اول ما تلقي دموعه تسيل علي خده فيرق قلبها وتمسح دموعه وتنام في حضنه....


لكن هناك من يراقبهم من بعيد وبعين حاق'ده..

واكيد تلك العيون هي شذا التي جرت علي امها وحكت لها ما راته

وظلت تبكي.....


شذا:شوفتي يا ماما الحربا"يه دي هتخطفو مني مش كفايه شهاب ضاع مني....

سميه:ولا تزعلي يا قلبي ده كده عجل بطرد سندس دي من هنا....

شذا:ليه هتعملي ايه

سميه بش'ر: دلوقتي هتعرفي تعالي معاي.....

وفعلا راحت سميه لي المطبخ

انت يا هانم وانتي واابيه جوزك مش تلمو بتكم الا طلقنها علي اسيادها عشان تخليهم تتجوزهم

ام سندس:فيه ايه يا هانم....

ابو سندس:خير يا هانم

سميه:مقصوف"ت الرقبه نايمه في اوضه نادر خطيبي بتي....

يصعق الاب والام مستحيل يا هانم


سميه:تعالوا وانا اوريكم...

ويذهبوا لي غرفه نادر وتفتح الباب وكانت الصاعقه......


في المستشفي....

يتسلل سيف لي غرفه ابرار.... ويقوم بتخدريها وخطفها....

من المستشفي.....لي تفتح ابرار عينها لي تجد نفسها في غرفه مختلفه عن غرفتها الا في المستشفي....لي تبحث في الغرفه لي تصعق وتفزع اول ما تجد سيف يقترب منها وو


تكملة الرواية من هنا


تعليقات

التنقل السريع
    close