![]() |
امبراطور الصعيد
الحلقه السابعه والتامنه والتاسعه والعاشره
بقلم ايمان وائل
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
نهض اسر من مكانه
اسر: خير يا امه
فتحيه : هيجي منين الخير
اسر باستغراب: ليه
توجه فتحيه نظرها الي شهد
فتحيه : بتعملي ايه اهنه
شهد بتوتر: كنت٠٠
اسر: بتتحدت شوي فيها حاجه
فتحيه : اني بكلم شهد مش انته يا اسر
اسر : واني جاوبتك ذي ما بتسأليها تسأليني
فتحيه : عال جوي بجيت محامي ليها
اسر: محامي مش محامي فيها ايه لما نتحدت شويه
فتحيه بعصبيه : فيها ان لسه الفرح متعملش ول الناس تعرف انه مرتك افرض واحده من الخدم شافتكوا دلوجتي وجالت للناس الناس تجول ايه علينا
اسر : الي يشوف يشوف مرتي
فتحيه : اما الفرح يتعمل ابجا اشبع منها بس مدام لسه الفرح ميصحش
تبجوا لوحدكم
شهد : معاكي حج يا مرت عمي
ينظر اسر لشهد بغيظ
اسر: كسر حجك يا شهد
وفي الصباح كانت التجهيزات تجرا علي اعلي مستوي
نسمه : من بدري اكده يا عمي لسه كتب الكتاب بكرة
ياسين بفرح : بدري ايه كتب الكتاب بكرة وبعده الفرح وانا عايز البلد كلها تحلف بفرح بت ابني محمد وده فرح الكل جواز اسر وفارس ونهال وشهد
نسمه: معك حج يا عمي
ياسين : فارس يا ولدي
فارس: نعم يا جدي
ياسين : عايز الدبيح من النهارده لحد اما الفرح يخلص الي ياكل مرة تأكله تاني وتوزع علي الغلابه لازم الكل ينبسط ويعرفوا ان دي فرحه عيله النجعاوي
فارس: حاضر يا جدي كل هيكون ذي ما انته عايز
ياسين : وياريت تخلي الطباخ يعمل كل الاكل والحلويات ويفرج علي الكل
فارس بابتسامه: حاضر
فتحيه : وانتي يا نسمه انتي واجفه عندك ليه تعالي عشان نجهز الحاجه
نسمه : حاضر
تدخل فتحيه وتحمل معه صندوق لغرفه شهد
شهد: مرت عمي
فتحيه : خدي ده
شهد: ايه ده
فتحيه : دي سلسله حماتي كانت مديهالي واني هديهالك
تنظر شهد لصندوق وتخرج السلسله
شهد باستغراب: دي تقيله اوي
فتحيه : ايوة دي تلبسيها الليله عشان واحنا قعدين مع الحريم اعرفك عليهم ميجلوش نقصك حاجه البسي دهبك ودي
شهد: حاضر
فتحيه : حضرلك الخير يا جلبي ربنا يسعدكم كلكم
تخرج فتحيه وتترك شهد بمفردها
شهد بحيرة وخوف: خلاص ادبست في اسر يا ترا هكون وياه اذاي انا بخاف منه
وفي الليل
يتجهز الجميع ويحضر حاتم والماذون وكانت الغفر تحيط بالسرايا من كل جانب لكي لا يفسد احد الفرحه
ويكتب الكتاب اسر علي شهد وفارس علي ميراث وحاتم علي نهال
وتملئ صوت الزرغايظ السرايا ومع كل زغروطه كان قلب شهد ينقبض
فتحيه بفرح: مبروك يا بتي
شهد : الله يبارك فيكي يا مرت عمي
كانت نهال تحاول رؤيت حاتم دون معرفه احد لكن لما تتمكن من رؤيته
نهال: اظهر بجا
اسر: نهال اتلمي
نهال بخوف: اسر
اسر: مستعجله علي ايه بكرة تشوفيه
نهال بتوتر: اني
اسر بابتسامه : مبروك يا جلب اخوكي
نهال : ومبروك ليك انته كمان عايز تشوفها هي جمر دلوقتي
اسر: بتتكلمي عن مين
نهال بخبث: حبيبه اخوي الكبير شهد بص علي الشمال هتلاقيها جعده في النص
ينظر اسر ليجدها ترتدي فستان اسود وترتدي السيغه كما يفعل الباقين وينظر الي وجهها الطفولي ويتفحص ملامحها وينظر الي ابتسامتها وشفتاها التي يتمن ان يتذوقها لتلاحظ هي نظراته
شهد في خاطرها : بتراقبني طيب
شهد : مرت عمي
فتحيه : نعم يا شهد
شهد: بصي هناك مين واجف
فتحيه : وبعديها معاك
تقترب فتحيه من الشباك وتغلقه
اسر: ماشي يا شهد فاضل علي الحلوة دجه
وفي الصباح انه اليوم المنتظر
كان الجميع يعمل بكل طاقته ولا احد يرتاح فهو اكبر حفل زفاف سيقام في الصعيد
كانت الفتيات تتجهز وحضرت واحده تزينهم
الكوافيره: نبدا بنهال الاول
نهال : طيب
شهد : طيب هروح اجيب حاجه واجي
تدخل فتحيه ومعه الخدم
شهد : ايه ده يا مرت عمي
فتحيه : وكل لازم تأكلوا جبل اما تتجهزوا عشان اليوم طويل عليكم
نهال: مليش نفس يا امه
فتحيه : لازم تأكلي يا حبيبتي عشان تجدري تصلبي طولك
نسمه : ايوة اليوم طويل امسكي يا شهد كلي دي
شهد : مليش نفس
نسمه : مينفعش لازم تأكلوا
فتحيه : يلا يا بنات بسم الله دني الي عامله الاكل بيدي
نسمه : ايوة مرت عمك مخلتش حد يلمس الاكل بتاعكم وهي الي هتعمل الاكل بتاع العرسان
فتحيه : ايوة افرضي حد حاجه عشان يإذيهم هاتي الي اتدهولك
نسمه : خدي
ترش فتحيه ملح علي شهد ونهال
نهال : ايه دي
فتحيه : ملح عشان لو حد حسدكم يبعد الحسد
نسمه : هروح اسيقك اوضه العرسان
فتحيه: له انتي سيقي اوضه فارس وانا هسيق اوضه اسر
نسمه : حاضر
تدخل فتحيه لتجد اسر يجهز نفسه
فتحيه : خلصت
اسر : ايوة
فتحيه : انا هسيق الاوضه واجفلها ومحدش يدخلها غريب
اسر: اه فهمت
فتحيه : هديك المفتاح لما خلص
اسر: اعملي الي تعمليه
وفي الليل
حاتم : هتوحشيني جوي يا جلب اخوكي
ميراث بدموع: وانته كمان يا خوي
حاتم : متخفيش اني حدك دايما
ميراث: عارفه
حاتم : عايزك تكسبي حب الكل هناك وخلي بالك من جوزك ولو حك زعلك جوليلي
ميراث: حاضر يا خوي
حاتم : بس انتي جمر بالفستان ربنا يتمم فرحتك علي خير
ميراث: وانته كمان يا خوي
وفي السرايا
تجهزت الفتاتان وارتدت الفساتين
وكانت شهد جسدها يرتجف
نسمه : متخفيش يا بتي
فتحيه : اقروا ايه الكرسي جبل اما تتطلعوا
نهال : حاضر
سميره : الحج تحت بينادي
فتحيه : طيب
تنزل الفتاتان وتقبلن يد جدهم
ياسين : ربنا يكملكوا بخير يا حبايب جدكم
وبعد فتره ينتهي الزفاف وتذهب كل واحده مع زوجها
وفي غرفه فارس
فارس : نصلي الاول
ميراث بخجل : ايوة
وعند حاتم
كانت تلك اول مرة يرا فيها نهال
حاتم : انتي نهال
نهال : لا خيال نهال هو اني لو مكنتش نهال كنت هجعد اهنه
حاتم : لسانك متبري منك يا بت النجعاوي
نهال : اني لساني متبري مني دا اني جطه
حاتم بسخريه : جطه بهو باين يلا نصلي وندعي ربنا يجمع مبنا علي خير
نهال : ان شاء الله
وعند اسر وشهد
حمل شهد الي الغرفه وانزلها واغلق الباب وحاوطت يده خصرها
اسر: بجينا لوحدنا
شهد بخوف : هنصلي
اسر: ايوة نصلي الاول
يصلي الاثنان
اسر: صلينا يلا بجا
شهد بتوتر: هغير
اسر: مستنيكي
تذهب شهد الي الحمام وترتدي عباه سوداء وتخرج
اسر بخضه : في ايه
شهد :ايه
اسر: انتي راحه معزة ولا ايه
شهد : له بس اني لسه مش مستعده
اسر : نعم
شهد بخوف : ذي ما سمعت مش مستعده
اسر بحده _: لحد امته
شهد : مش عارفه
اسر: والصبح لما يجي جدك هجوله اصل هي مستعده
شهد بتوتر: بهو
اسر بحنان: متخفيش مني بس لازم النهرده انتي عارفه امي وجدك ادخلي البسي حاجه عدله
شهد بخوف : طيب
تدخل شهد الي الحمام وترتدي قميص ابيض شفاف وتترك العنان لشعرها وكان جسدها يرتجف من للخوف لتخرج امامه ويحملها لتصبح زوجه الامبراطور شرعا وقانونا
وفي الصباح
يستيقظ قبلها ليلعب في خصلات شعرها ويقبلها من جبيناها
اسر بابتسامه : صبحيه امباركه يا احلي عروسه
شهد ببرود: صباح النور
تنهض شهد وتدخل الي الحمام وتبكي بحرقه
شهد في خاطرها :سلمتي نفسك ليه عشان محدش يجول حاجه عنك
لتشغل الدوش وينزل الماء علي جسدها وهي تبكي وتحاول محو اثر لمساته
وارتدت عبأه ملونه وخرجت وكانت عيناها ورمه من البكاء
اسر: مالك
شهد : بتسأل ليه مش اخدت الي عايزه واتاكدت ملكش صالح بيا بجا
اسر : اذاي يعني
شهد : من النهرده مرتك بس جدام الناس لما ندخل اهنه تنسا الي حصل بينا يتكرر سلمتك نفسي عشان تتأكد وتسكت امك وجدي
اما انك تعملني كمرتك تاني تنسا
نظر اليه بعيون مشتعله وقبض علي يده بقوه وجز علي اسنانه بغضب
اسر: انتي مجنونه صح
ابتعدت حته اصدمت بالجدار حته اقترب واسند يده الي الحائط وهي في الوسط
بلعت ريقها وكان العرق يتصبب من جبيناها.
اسر بسخريه : انتي طلعه في العبايه دي مزه عن امبارح الكلام الي جولته ده ولا اكني سمعته فاهمه بطلي هبل شويه واعجلي
شهد بخوف: انته
يدق الباب ويسمع اسر صوت فتحيه والجد
اسر بخبث: احنا لسه هنبدا لعبه القط والفأر بينا متفكريش اني هخلي كلامك يمشي عليا يا جلبي
شهد : وانته متفكرش اني هسكتلك اني مش ضعيفه
اسر بغرور : بس مش علي الامبراطور
شهد : له عليك
اسر : له انتي لسه متعرفيش وجعتي مع مين هخلي ايامك الجايه تعرفك انك ملك امبراطور الصعيد
ومن هنا تبدأ قصه امبراطور الصعيد
الحلقه الثامنه
#امبراطور الصعيد
يفتح اسر الباب وتعلو الابتسامه المزيفه وجهه شهد
الجد : تمام يا ولدي
اسر: ايوة يا جدي
تزغرط فتحيه بصوت عالي
فتحيه : الف مبروك يا ولدي ومبروك يا بتي
شهد بابتسامه حزينه : الله يبارك فيكي
الجد : يلا يا فتحيه سيبي العرسان لوحدهم وتعالي نشوف فارس
فتحيه : حاضر يا عمي
يغلق اسر الباب
اسر : عرفتي ان كان لازم اعمل اكده انا مجبرتكيش علي حاجه ان عملت اكده عشانك
شهد بغيظ : اومال لو جبرتني كنت عملت ايه
اسر بسخريه : ما انتي عارفه علي العموم جهزي نفسك
شهد : ليه
اسر بغمزة: هنسافر نجضي شهر العسل
شهد : لا واللهي عايز امك تجتلني لو طلعت من اهنه وبعدين الحاجات دي تجليع بتوع البندر ولا عشان انته روحت مصر بجيت ذيهم
اسر باستفزاز: ايوة بجيت ذي بتوع البندر وعايز اجضي شهر العسل مع مرتي عندك مانع حته لو عندك مانع هخدك غصب اما امي انتي متجوزني مش متجوزة امي
شهد : طب انته هتودينا علي مصر صح
اسر بغضب: انتي مفيش في دماغك غير مصر له مش هتعتبي مصر هنروح شرم الشيخ
شهد باستغراب: شرم الشيخ
اسر بخبث: ايوة وتشوفي البنات اذاي واتعلمي يمكن تنفعي
شهد : تجصد ايه
اسر بخبث: لما نروح هعرفك
تخرج فتحيه والجد من غرفه فارس
فتحيه :الحمد لله فاضل نطمن علي نهال بس اني مش مرتاحه لبت الابنودي دي
ياسين : ليه
فتحيه : انته عارف اني مبحبش العيله دي واسر وفارس وافج ل مكنتش وافجت نهائي رميت بتي الوحيده بيدي في النار عشان ولادي
ياسين : وده واجته اني عارف بتفكري اذاي
فتحيه :مبحبش البدل انته عارف ان وراها مشاكل كتير لو حاتم زعل نهال مش هتحمل ميراث ولو فارس زعل ميراث حاتم هيعكنن علي بتي وهي يا حبه عيني هبله
ياسين : يا بتي دول لسه عرسان ليه الفال الوحش ده
فتحيه : بهي دي الحجيجه
ياسين : كل حاجه في وجته
فتحيه : برده مبحبش ميراث هتحملها بس عشان بتي
وفي غرفه فارس
كانت ميراث خجله من فارس
ميراث بخجل : انزل احضرلك الفطار
فارس : له خليكي ارتاحي انتي هما لما يجهزوا هينادوا علينا
ميراث : طيب
يسكت الاثنان
فارس في خاطره افتح معاها كلام اذاي اتكلم دي مرتك يا غبي
فارس: بصي يا ميراث اني هحترمك وهشيلك فوج راسي بس عندي طلب منك
ميراث: جول
فارس: عايزك تكسبي امي وجدي ومتزعليش من كلامهم هتلاجي امي بتحدت مع شهد ومتعصبه منها متتدخليش بينهم خليكي في حالك هما اكده دايما امي جلبه طيب بس مبتحبش حد يعاندها اي مشكله اهنه متدخليش فيه عشان متجلبش عليكي ولو امي عصبت عليكي استحمليها ومترديش ولا تعندي جصدها هي هتأخد وجت لحد اما تتعود عليكي
ميراث بابتسامه : حاضر بس سؤال
فارس: اتفضلي
ميراث: ليه مش عايزني ادخل بين شهد وامك
فارس: عشان هما الاتنين نجر ونجير دايما بس امي بتعتبر شهد بنتها انتي لو جولتي حاجه عن شهد لامي امي هتأكلك لانها هي الي مربيه شهد غير ان انتي عارفه الي حصل من زمان بين ابوكي الله يرحمه وعمي الله يرحمه
ميراث بحزن : الله يرحمهم
فارس بابتسامه حنونه : انا عارف انك ملكيش ذنب في الي حصل وانا هشيلك فوج رأسي
ميراث بابتسامه : ان شاء الله ربنا يجدم الي فيه الخير وحاول اكسب الكل متحملش هم
فارس : ان شاء الله
وعند نهال
نهال : يا حاتم اصحا
حاتم بنعاس : كمان خمسه
نهال : هو مين الي المفروض يصحي التاني
حاتم : يا بت المخروبه سيبني خمسه
نهال بعصبيه: انته بتشتم ليه دلوجت اني غلطانه اني بصحيك كنت بتخيل انك هتبجا ذي المسلسلات وتصحني وانته بتلعب في شعري وتقول صبحيه مبركه
حاتم بسخريه : يخرب بيتك انتي مبتخجليش
نهال بخجل : يعني مش لازم اتعود عليك عشان اعرف اكمل معاك
حاتم : تتعودي اه بعدين
نهال بعصبيه : انته بتعملني كده ليه هو انا جولت حاجه غلط متزعلش مش هكلمك تاني
تنهض من مكانها والدموع تنهمر من عيناها
حاتم في خاطرها هي ماله دي انا مبعرفش اتعامل مع حريم
ينهض من مكانه ويدلف الي الحمام يأخد دوش ويلبس هدومه ويطلع يلاقيها لسه بتعيط
حاتم : انتي يا مجنونه انتي لسه بتعيطي
نهال : اني مش مجنونه ومتحدت وياي تاني اني مخصماك
يقف مذهول من كلامها فتلك اول مرة تكلمه فتاه هكذا
حاتم بضحكه : متزعليش يا صغيره
نهال😱 : اني مش صغيره عندي20سنه وتجولي صغيره
حاتم : ما انتي كلامك ذي العيال الي عندهم ٦سنين
نهال😒: انته بتزود البله طين
يضع يده في شعره هروب من الاجابه فهو لا يعرف كيف يتعمل مع فتاه
حاتم بحده : انتي بتجولي ايه لمي لسانك معايا
نهال باستغراب: ما انته كنت كويس دلوجتي
حاتم بحده : انتي بتتكلمي ذي العيال وبتعملني كاني عيل معاكي
نهال بحزن : اني اسفه مش هكلمك تاني
حاتم : احسن مش عايز اتحدت وياكي يا بت النجعاوي
وفي سرايا النجعاوي
تنزل شهد وتتدخل للمطبخ
فتحيه : يا مري منك بتعملي ايه اهنه
شهد : هحضر الفطار
فتحيه : لها متعتبيش تحت لحد اما الشهر الجديد يبدأ
شهد : ليه
فتحيه : اكده العوايد
شهد : يعني هبجا ٣ ايام محبوسه فوج
فتحيه : ايوة ولو حد جه يسلم عليكم اجعدي في المنضدرة فوج انما تنزلي له
شهد بزفرة: حاضر
فتحيه : واتغذي شويه بدل وشك ما بجا اصفر اكده
شهد : مليش نفس
فتحيه : له تاكلي وي جوزك كل حاجه خدي الفطار واكلي جوزك واياك اسمع انه مكلش وله عكننتي عليه الواد لسه عريس
شهد بسخريه : ابنك يعكنن علي ١٠٠ذي ده ميتوصاش
فتحيه : يعكنن عليكي برحته اطلعي
شهد بزفرة : بتحدت وياه نفسي
وفي غرفه رحيم
نسمه : هتسافر يا ولدي
رحيم : ايوة يا امه
نسمه : خليك شويه
رحيم : مليش نفس ابجا اهنه ليه
نسمه: عشاني وعشان اختك
رحيم : انتي مع اهلك يا امه محدش يجدر يكلمك انما اني عندي شغلي وحياتي في مصر مش اهنه
نسمه : انته زعلان عشان شهد اتجوزت
رحيم: له يا امه مدام هي اتجوزت الي مردهوش علي اختي مردهوش علي حد واني مرداش ان حد يفكر في اختي وهي متجوزة بيبجا حرام شهد من النهرده ذي اختي هي اتعذبت كتير في حياته ابوه وبعدين امه ربنا يعوضها خير بس لو اسر زعلها اني هجف في وشه
نسمه : عين العجل يا ولدي ربنا يبارك فيك
كانت شهد تصعد وهي تحمل الصينيه
ميراث: صباح الخير يا شهد
شهد : صباح النور
ميراث: اني ميراث
شهد: عارفه انك انتي ميراث عايزة حاجه
ميراث: عايزة اجولك ننسا الي فات شهد بغضب: انسا الي فات انسا الي ابوكي حرمني من ابويا وبسبب اكده اتحرمت من امي وبقيت لوحدي هتجولي ابوي مات اني كمان ومين كان السبب مش هو الي بدأ وحرمني من ابوي وبسبب التار اتجوزت اسر تنزل دموعها انا مشفتش يوم عدل من بعد اما ابوي مات طب انتي احسن مني انك عندك اخوكي حنين مش ابن عمك الي يتحكم فيكي ويحرمك من امك
ميراث : اني عارفه انك ٠٠
فتحيه بغضب: شهد روحي عند جوزك وانتي يا ميراث تعالي
ميراث : حاضر يا امه
تصل شهد للغرفه وتضع الفطار وتنهار من البكاء
اسر بقلق: مالك
شهد : ليه عملت اكده جبت بت الي جتل ابوي اهنه
اسر: عشان التار يخلص
شهد : عشان التار يخلص تلعب بينا كلنا حرام عليك عملت فيك ايه عشان تحسسني بضعفي وحرماني من ابوي وامي
اسر بغضب: بتجولي ايه ذي ما ابوها جتل عمي احنا جتلنا ابوها يعني ذي ما صعب عليكي صعب عليها
تمسح شهد دموعها
شهد : معك حج وبسبب انك اخدت التار بجيت مرتك انته مبتعملش حاجه غير عشان مصحلتك بس
اسر بغضب: اتلمي وتعدلي بدل ما المك وعدي النهرده علي خير بدل ما وريكي وش عمرك ما شوفتيه
شهد : هتعمل ايه اكتر من الي عملته
يمسكها من ذراعها ويلويه خلف ظهرها ويجذبها اليه
اسر بغضب: جولتلك هوريكي الامبراطور
شهد بتألم : دراعي بيوجعني
اسر : عشان تحرمي تطولي لسانك اني مش عايز امد يدي عليكي عشان مكسرش دماغك ولا عايز اعمل حاجه اخسرك بيه فا اتلمي احسنلك وبعدين نزله اكده
شهد : اذاي يعني
اسر بغيره: لبساها عبايه مجسمه تفاصيل جسمك في رجاله غيري في البيت البس الضيج ممنوع ممنوع حاجه تفصل جسمك تلبسي الوان الفاتح عشان متلفتيش حد ليكي الطرحه تغطي لحد صدرك
وتكون طويله بدل الهبل الي لبساها ده تلبسي الي عايزها في الاوضه بره لا
شهد بتوجعني سبني بجا
ينظر اسر الي وجهها وشفتاها ويبلع ريقه
اسر : مشبعتش منها
ليحملها الي السرير
وتغلق الستار علي الكلام الغير مباح
وفي الاسفل
فتحيه : مش عايزكي تكلمي شهد
ميراث : ليه
فتحيه : اكده خدي الفطور وروحي لجوزك ومتساليش كتير
وفي قسم الشرطه
رائد بشر: طلعت واللهي لوريكم يا ولاد النجعاوي انتوا وحاتم الابنودي اني تعملوا فيا اكده طيب اما دفعتكم التمن غالي جوي جوي
وعند حاتم يدخل الغرفه ليجد هدوء في الغرفه ويجد نهال نائمه
حاتم : هي زعلت ونامت ولا ايه
ليقترب منها ويلعب في شعرها
حاتم باستغراب: مش كنتي عايزة اكده مبتصحيش ليه نهال يا نهال
حاتم بقلق: نهال
يمسك حاتم بيدها
حاتم بخضه : مستحيل نهااال
الحلقه التاسعه
#امبراطور الصعيد
الي بيطلب بحلقتين يا جماعه انا طالبه في الكليه لسه وكليه نصها عملي ونص نظري يعني مجهودي كله بيخلص غير الرجوع بيبقا متأخر استحملوني لحد اما تخلص😊
حاتم بخضه وقلق: مستحيل نهااااال
نهال : صوتك عالي جوي جوي صحتني من نومي
حاتم بحده: كنتي نايمه نامي نامت عليكي حيطه
نهال بخبث: اومال فكرت اني انتحرت عشان جنابك مش عايز تكلمني اهو انته الي جيت كلمتني
حاتم : فكرتك خلصت روحك وخلصت منك يا بعيده
نهال : الله يسامحك علي ايه عايز روحي تخلص دا اني هعيش وياك مش هكلفك غير الاكل بس ولو مش عايز توكلني معاك مش مشكله هأكل لوحدي وانته لوحدك
حاتم باستغراب: اكل انتي مجنونه يا بت انتي
نهال ؛ الله مش انته الي جولت مش عايز تكلمني واكيد مش هتأكلني معاك
يضع يده علي راسه
حاتم بتنهيده : صبرني يارب
نهال بخبث : هو اني جولت حاجه
حاتم: بوريه منك بوريه اومال لو جولتي بجا هتجولي ايه
نهال ببرائه: اني غلبانه
حاتم بابتسامه : بهو واضح انك غلبانه
وفي صباح يوم مشرق
اسر : جومي جهزي الشنط
شهد : مش هاجي وياك روح لوحدك
اسر بسخريه : هو في شهر العسل من غير عروسه
شهد: روح اتجوز
اسر : منا متجوز اومال انتي ايه
ثم يضيف بخبث لو جيتي معايا شرم هوديكي مصر جريب
شهد بلهفه : بتتكلم بجد
اسر: انا كدبت عليكي جبل اكده
شهد : لا
اسر :بس تنفذي الي عايزة وتجولي حاضر وطيب
شهد :موافجه
اسر :طب جهزي الشنط لحد اما كلمهم تحت
شهد : بس اوعدني الاول
اسر: وعد
ينزل اسر لاسفل
فتحيه : عايز تخدها وتروح
اسر: دي فسحه بس
فتحيه : طيب اهم حاجه متتأخروش
اسر: ان شاء الله
اما فارس
ميراث بفرح : دي ليا
فارس بابتسامه : ايوة عجبتك
ميراث: حلوة جوي جوي جوي
فارس بابتسامه : هتبجا حلوة عليكي
ميراث : استنا هجربه وتشوف بنفسك
فارس: مستنيكي
يرن هاتف فارس معلن وصول رساله جديده ومضنون الرساله هو هجتلك
فارس باستغراب : مين ده
تحضر ميراث وهي ترتدي الفستان وكان فارس شارد الذهن
ميراث : شوف اكده فارس فارس
فارس : ها لينظر لها ويسرح في جمالها ٠٠حلوة جوي
ميراث بخجل: شكرا
فارس بغمزه : لسه خجلنه مني
ميراث بخجل : اكيد
وفي مكان اخر
رائد بغل: يعني اتجوزت
ممدوح : ايوة يا خوي
رائد : واسر اتجوز ودخلني السجن
ممدوح : ايوة
رائد بشر؛مش هخليهم يتهنوا بس يستنوا عليا بس اعرفلي كل حاجه عن مرات اسر
يسافر اسر وشهد الي شرم الشيخ ويصلوا الي الفندق
كانت شهد متعجبه من المنظر
شهد : جميل جوي
اسر بحنان : عجبك
شهد : ايوة
الاستعلام : اتفضل يا فندم ده مفتاح الاوضه الي حضرتك عايزها
اسر: طيب شكرا
يصعد اسر وشهد الي الطابق العلوي
ويضع اسر يده علي عين شهد
شهد بخضه : في ايه
اسر : استني لما تدخلي ابجي فتحي
يفتح اسر الباب ويبعد يده عن عين شهد
لتفأجا بالمنظر
قلوب علي الارض والبلونات ومكتوب علي الشاشه جواز سعيد اسر وشهد وقلب كبير من الورود علي السرير وعشا رومانسي علي الشموع
اسر: ايه رأيك بجا
شهد : كل ده عشاني
اسر بابتسامه : هو اني متجوز غيرك
شهد : له بس ده كتير جوي واني وانته
يضع اسر يده علي فمها
اسر بحنان : متتكلميش علي حاجه حصلت جبل اكده احنا مش في الصعيد دلوجتي
شهد : انته بتجول ايه
اسر: بجول الي هتعمليه انسي اي حاجه حصلت بينا جبل اكده ونعيش يومين حلوين اهنه
شهد في خاطرها وبعدين معاك يا اسر مش هتجيبها البر معايا اوقعك اذاي بس مش هخسر جدامك والعند معاك مش هينفع لازم انتقم منك بطريقه تانيه حته لو عملت اني بحبك
اسر: جولتي ايه
شهد بابتسامه : حاضر بس عايزة شكولاته كتير وايس كريم وتفرجني علي شرم حته حته
اسر: عنيا ليكي بتجيبي حاجه من الفراوله
شهد باستغراب: فراوله ايه
اسر بخبث: هعرفك الفراوله فين
وفي بيت حاتم الابنودي
حاتم : المهفوفه دي راحت فين
راجي : مالك يا بيه بدور علي مين
حاتم بحده : وانته مالك خليك في شغلك
راجي: حاضر
كان حاتم سيصعد الي فوق لكن يسمع صوت غناء قادم من المطبخ ليجد نفسه يبتسم ويتجه الي المطبخ
ليضع يدها علي الباب
حاتم : بتعملي ايه يا مهفوفه
نهال بخضه : خضتني
حاتم : وانتي بتتخضي ذي الناس
نهال : له ذي العفريت
حاتم : وهي العفريت بتتخض ولا بتخض
نهال : مزاجك رايج يارب دايما
حاتم : بتعملي ايه
نهال :فشار تأكل
حاتم : فشار؟؟
نهال : ايوة واجعد اسمع فيلم بس مستغرب كده ليه
حاتم : اصل مأكلتش المفشر ده من زمان جوي
نهال بابتسامه : تأكل معايا وتسمع معايا فيلم
حاتم بحده : مش فاضي
نهال 😏: عنك هأكل لوحدي مش هموت لو مكلتش معايا يعني
حاتم 😒: بالعند فيكي هأكل وياكي
نهال 😀: وهتسمع الفيلم
يضع يده ليلعب شعره فهو خجل من ان يقول لها موافق
تخرج نهال من جانب حاتم لكنها يسبقها بخطوه سريعه ويقف امامها معطيها ظهره
حاتم : موافج
اتسعت عيناها من الكلمه وابتسامه ابتسامه نصر
نهال 😏: شطورة يا حتومتي
حاتم : مهفوفه
تشغل نهال فيلم ويجلس حاتم بجانبها وتعطيه طبق فشار
كانت تسمع الفيلم بتركيز اما هو فكان ينظر لها
حاتم في خاطره مش عارف انتي جيتلي منين يا بت النجعاوي ولا انتي هبله ومهفوفه ولا بتوجعيني فيكي بس اني مرتحلك جوي بس مينفعش احبك عشان انتي بت الي جتلوا ابوي ولو حبيتك يبجا خنت ابوي بس اني مش عايز اذيكي يا نهال
تقاطع شروده صوتها
نهال : مش عجبك الفشار اوكلك بيدي
حاتم بحده : انا مش صغير
نهال : طب اني صغيره اكلني بيدك
حاتم باستغراب: اوكلك
نهال : ايوة
حاتم بحده : عندك ايدين ورجلين اكلي نفسك
نهال بحزن: طيب
ينهض حاتم من مكانه
حاتم : انا رايح الشغل مش فاضي للعب العيال
نهال : لعب عيال وفي خاطرها بتهرب يا ابن الابنودي بس اني وراك وراك نهال معندهاش يأس
وفي سرايا النجعاوي
ميراث: مرت عمي احط دي فين
فتحيه : حطيها هناك اهنه معندكيش عجل مش عارفه هتحطي دي فين
ميراث بحزن: عارفه بس كنت بتأكد
فتحيه : وعرفتي روحي حطيها
ميراث: حاضر
تذهب ميراث للمطبخ
فتحيه : في خاطرها البت دي مسهوكه وهاديه اوي يا مري والتانيه مدب وهبله ربنا وعدني ب اتنين هيوجعولي جلبي
ياسين : بجولك ايه يا فتحيه
فتحيه : جول يا عمي
ياسين : اسر جدم لشهد الكليه اهنه يعني هتكمل عادي
فتحيه : عارفه يا عمي
ياسين : مش ده المهموم
فتحيه باستغراب: اومال ايه
ياسين : انتي عارفه ان اسر بيعشج شهد
فتحيه : ايوة عارفه من زمان
ياسين : وعارفه طبع ولدك كويس جوي
فتحيه : ايوة طبع طين وهباب بس هيبجا حجه يا عمي
ياسين : بس شهد مش هتستحمل طريجته اكده
فتحيه _: بس هو مش هيسمع من حد
ياسين : لازم يسمع عشان انتي خابره زين ان طريجته وياها غلط
فتحيه : راجل ومرته مليش دخل لو ادخلنا هيبجا اجوي
فارس: سلام عليكم
فتحيه ؛وعليكم السلام يا ولدي احضرلك الغد
فارس : يا ريت بس الاول عايز جدي في موضوع
ياسين : خير يا ولدي
فارس: في المكتب يا جدي
يدخل ياسين مع فارس
ياسين بغضب: بتجول ايه
فارس: ده الي حصل
ياسين : اني هتصرف مش هسمح لحد يجرب من بت ولدي
وفي شرم الشيخ
كانت شهد نائمه علي صدر اسر العاري ويلعب اسر في شعرها حتي يرن هاتف اسر ويغلق الهاتف تستيقظ شهد
شهد: جفلت ليه
اسر بابتسامه : مش عايز حد يزعجنا
شهد : وافرض اتصال مهم
اسر : يولع بجاز اهم حاجه انتي
جومي البسي عشان نتمشا علي البحر
شهد بانتباه : وهننزل الميه
اسر : لو المكان فاضي ومفيهوش حد اما لو فيه له
شهد بتصنع الحزن : ليه
اسر : عشان بغير
شهد : اذاي يعني ما انته معايا
اسر: بس مش بجدر امنع انهم يشوفوكي لما تتبلي بالميه جدام حد الهدوم هتلزج في جسمك واني مش هتحمل حد يشوفك اكده غيري
شهد: بس الكل بينزل عادي
اسر : بس انتي خط احمر
شهد بزفرة: غيور
اسر: جوي جوي جومي البسي يله
شهد : طيب
وبعد شويه عند البحر تجلس شهد مع اسر واحضر لها ايس كريم
اسر: عايزة حاجه تانيه
شهد : شكولاته
اسر : حاضر دقيقه وراجع متتحركيش
شهد بخبث : حاضر روح واني مش همشي
يذهب اسر ويرجع ولا يجد شهد
اسر بخضه : ششششهد
يبحث عنها في كل مكان كالمجنون ولا يجدها
اسر بغضب: يا بت ###
الحلقه العاشره
#امبراطور الصعيد
كان اسر واقف مع شرطي يسأل عن شهد اذا بيد صغيره تلمس كتفه لينظر خلفه ليجد جسد صغيره منكمشه في نفسها تبكي وهي مبلله بالماء اتسعت عين اسر من منظهرها
اسر بخضه : شهد مالك وكنتي فين
ارتمت بين احضانه وهي تمثل البكاء
مسح دموعها بخفه لتضربها علي صدرها بيدها الصغيره
شهد بتمثيل : سبتني ليه
امسك بيدها الصغيره وجذبها لتستقر بين احضانه
اسر : متخفيش اهدي انا معاكي
شعرت بالراحه فقد طمنت انها نجحت
اسر : تعالي نروح الفندوق تغيري هدومك عشان متخديش بارد وتحكيلي
شهد بتمثيل البكاء : حاضر
يصل اسر وشهد للفندق وتغير شهد ملابسها
يجذبها اسر لتستقر في احضانه
اسر بحنان :كنتي فين وبتعيطي ليه
شهد بتمثيل الحزن : خفت لما سبتني لوحدي وروحت عشان اشوفك معرفتش اوصلك فكرت انك نزلت البحر ٠٠و بدأت في البكاء لكي تنجح التمثليه
شهد ببكاء : ونزلت البحر ادور عليك اني اسفه اني كسرت كلمتك
مسح دموعها بخفه واضاف بصوت حنون
اسر: اهم حاجه انك بخير بس عرفتي مكاني اذاي
شهد بتوتر: شفتك وانته بتتكلم مع الضابط فجيتلك
اسر بخبث: انا كنت بدور ولفت عليكي اذاي مشفتنيش
شهد بتوتر: مش عارفه
ضغط علي خصرها بقوه
شهد بتألم : في ايه
اسر بحده : تاني مرة متتكررش لما جولك علي حاجه تسمعي الكلام
شهد ببكاء مصتنع: انته الي اتأخرت
اسر بحده : شهد مش عليا اني الي مربيكي يا جطه بلاش المجالب دي عشان موركيش الوش التاني اتفادي الوش ده
بلعت ريقها من كلامها وحاولت الافلات منه لكن يده كالفلات تحاوط خصرها
اسر :بتعملي ايه فكراني هسيبك من غير عجاب
شهد : اسر مكنتش اجصد اني كنت بدور عليك مجصدش اكسر كلامك
اسر بغيظ وغيره: واني لفت ووجعتلي جلبي وكنت ماشي ذي الاهبل ادور عليكي وانتي روحتي البحر ونزلتي مع ناس متعرفهاش واكيد فيه رجاله
شهد بخوف : هي دجيجه واحده
بس
اسر بغيره : ومشيتي وانتي مبلوله لحد اما وصلتي ليا واكيد رجاله شافوكي ليضغط علي خصرها بقوه ٠٠وكنتي بتراجبيني ولا اختبار منك تشوفني هدور عليكي ولا لا٠٠دا بيبجا عجابه كبير جوي عندي
شهد بخوف : بتجول ايه
اسر بخبث: متخفيش عجابك مش دلوجتي عجابك اما نرجع الصعيد ويا جطه متحوليش تلعبي بديلك معايا اني فاهمه
شهد : مكنتش اجصد
اسر: اخرسي خالص والبسي عشان ننزل نتمشا شويه
شهد : هنروح فين
اسر: هنسهر مش هنرجع غير الصبح
وفي الصعيد
فارس: شكرا يا حضرة الضابط
الضابط : مفيش شكرا علي واجب والرقم الي بعت الي رساله هنجيبه فارس: تمام
الضابط : واي حاجه اني في الخدمه اسر بيه ليه فضل كبير عليا
فارس: ان شاء الله
وعند حاتم
يدخل الغرفه ليجد نهال مشغله الاغاني بصوت عالي وترقص
الي باعنا خسر دلعنا راح يلا يودعنا بالسلامه والقلب نسيه الي غايب ملهوش نايب راح حبيب يجي غيره حبايب
حاتم : يخرب بيتك
تنظر نهال خلفها
نهال بابتسامه : حتومتي تعاله
يغلق حاتم التليفزيون
حاتم بحده : ايه المسخرة الي عملها دي
نهال : بفك عن نفسي شويه
حاتم : انتي متأكده انك صعيديه
نهال : لا اوربيه خفيف اوي
حاتم بحده : اخرسي ٠٠معروف عننا العجل والادب بس انتي
وقبل ان يكمل كلامه
نهال بغضب: ليه برجص في الشارع ولا بعمل حاجه غلط وبعدين مجبلش انك تجول اكده عليا
حاتم : مش اي حاجه تجلدي التليفزيون فاهمه وبعدين عارف انك مش ٠
نهال : ليه بلاش افك عن نفسي يعني بجلد التليفزيون يبجا جليله الادب ماشي خلاص دا بيتك انته حر واني غلطانه او اجولك هطلع اجعد في اوضه تانيه عشان ترتاح من جليله الادب الي انته متجوزها
يمسك بيدها قبل ان تخرج
حاتم : اني مجصدش بس صوت الاغاني كان عالي افرضي كان حد دخل عليكي وشافك اكده اني مكنتش اجصد حاجه بس اول مرة في حياتي اتعامل مع بت ومع واحده مجنونه متزعليش بجا
تنظر لها بغيظ
نهال : اني مجنونه
حاتم بابتسامه: جوي كمان
نهال 😒: طب سلام
حاتم : استني يا عجله اني جيبلك حاجه حلوة
نهال بفرح : ايه
حاتم : خدي دي معرفش هتحبيها ولا لا بس اني الي زرعت الشجرة دي واهتميت فيها لحد اما كبرت
نهال : تفاحه
حاتم : ايوة دي اول واحده تحمر
نهال بفرح : وجبتهالي
حاتم بخجل: له كنت هأكله لوحدي بس انتي ادتني مفشر فجلت اني النص وانتي النص بس خديها ليكي
نهال بفرح: له هديك نص واني نص
حاتم باستغراب: انتي فرحانه كده ليه
نهال: عشان انته فكرت فيا واني جعانه جوي وكمان ودي اول هديه منك فاني مبسوطه
حاتم : انتي لسه مأكلتيش
نهال : له مستنياك
حاتم : تصدجي واني كمان جعان
تمسك نهال بيده
نهال بابتسامه ساحرة : هجهز الاكل
يبعد حاتم يده
نهال باستغراب : في ايه
حاتم : يدي خشنه علي يدك واني لسه مخلص شغل في الارض هوسخك
نهال : وفي ايه
تمسك نهال بيده وتفتحها وتضع يدها في كف يده
نهال : كفايه ان الرسول عليه الصلاه والسلام هذه يد يحبها الله ورسوله صدق رسول الله
حاتم : عليه الصلاه والسلام
بصي يا نهال اني عندي ناس بتشغل في الاراضي بتاعي بس اني بشتغل بيدي معاهم عشان اكده خشنه اني واخد دبلوم مش ذيك ولا ذي اخواتك كليه بس اني هكملك تعليمك
نهال بابتسامه : لو عايزني اسعدك في الارض هسعدك مش هجولك له
حاتم : له طول ما اني عايش مش هخليكي تحتاجي حاجه واصل انتي مسئوله مني ولا هخليكي تشتغلي اني راجل وجد المسئوليه
نهال : عارفه واني معاك في اي حاجه عارف يا حاتم هجولك علي حاجه بصراحه
حاتم : جولي يا ام لسان
نهال : بالرغم اني بجالي يومين بس اعرفك وكنت بسمع عنك كلام عفش بس مرتحالك جوي
حاتم باستغراب: مرتحالي
نهال : ايوة اني صريحه جدا وانته
حاتم : اني ايه
نهال : يعني ارتحت ليا ولا له
حاتم : انتي اخدي عليا جوي يا مهفوفه
نهال بتسامه : يبجا ذي
حاتم :روحي حضري الاكل يا مهفوفه
نهال : احلي اكل لاحلي حتومتي
حاتم في خاطره واني كمان ارتحتلك جوي يا هبله بس مش عايز اتعلج بيكي ولا احبك يعني لازم ابهدلك بس انتي بتصعبي عليا لما ازعلك بس يا ترا هتتحمليني
ايه الي رماكي في طريجي يا نهال مدجيش غير فيكي وشكلك غلبانه
وفي السرايا
تقف ميراث في المطبخ لتدخل فتحيه
فتحيه : يا مري منك الاكل حاط جوي
ميراث: بس اني دايجه
فتحيه بغضب: يعني هكدب عليكي دوجي
تتذوق ميراث الطعام
ميراث: بهو كده كويس
فتحيه : وجدك الحج هيأكل اكده انتي بتعملي لي لناس عندهم الضغط والسكر يعني تجللي الملح مش بتعملي لنفسك انتي وجوزك انتوا مش جعدين لوحدكم
ميراث: مكنتش اعرف حاضر هاخد بالي بعد اكده
فتحيه : له بعد اكده اني هعمل لعمي وليا وانتي اعملي لجوزك مش عايزه من يدك حاجه
ميراث: ليه
فتحيه بغل: عشان اني مش طايجه اشوفك هيبجا هأكل من يدك
ميراث بحزن : واني ذنبي ايه
فتحيه : لو مكنش ابوكي كان زمان محمد معا دلوجتي ومكنتش شهد بتكره اسر انتي متعرفيش كان محمد بالنسبه ليا ايه كان ولد عمي وكان اخوي وسندي وجف معايا دايما بس بسبب ابوكي راح محمد وانحرمنا من الفرحه
ميراث ببكاء: اني مليش ذنب
فتحيه : ذنبك انك بت الابنودي وللحظ انك جيت اهنه وبتي هناك بس اخوكي لو عمل او ضايج بتي مش هرحمه ولدي خط احمر وشهد كمان خط احمر
وفي مكتب الجد
ياسين : ذي ما جولتك اكده يا فارس
فارس: حاضر يا جدي
ياسين : مش عايز حد يعرف حاجه
فارس:سرك في بر يا جدي
يخرج فارس من المكتب ليجد ميراث تمسح دموعها
فارس : مالك
ميراث بابتسامه حزينه : مفيش
فارس: بس انتي كنتي بتعيطي
ميراث : له دي حاجه دخلت في عيني
فتحيه : ايوة المحن والسهوكه اشتغلوا
فارس : بتجولي ايه يا امه
فتحيه : اني جولت حاجه غلط بهو انته شايف اهو بتاعه دخله في عين السنيورة وجفت واني احط الاكل بدل ما تريحني
ميراث: حاضر هكمل اهو
فارس: يا امه كانت عيونها واجعها وبعدين لاحظي كلامك بيجرحها
فتحيه : يا حنين يا رهيف هي هتعصيك علينا ولا ايه
فارس: هو اني جولت حاجه بجولك بلاش الكلام ده واعتبريها بتك عشان خطري اني
فتحيه : مش طايجه ومش عايزه البت دي مسهوكه جوي
فارس: دي غلبانه هو الهدوء بجا سهوكه وهي ملهاش ذنب في الي حصل زمان
فتحيه : هحاول اتجبلها عشانك بس لو محبتهاش مليش دعوه
فارس بابتسامه : حولي يا احلي ام
يقبل فارس رأسها
فتحيه : ربنا يخاليك ليا يا ولدي بس بجولك خليها تعلم المهفوفه مرت اخوك الهدوء ده
فارس بضحكه : الجط مبيحبش غير خناجه واسر وشهد جط وفأر
فتحيه : بس شوفت في المنام حاجه غريبه بس مفرحاني
فارس: ايه هي
فتحيه : شفت عمك محمد الله يرحمها بيديني شال ابيض وحلو
وفارس : يعني ايه
فتحيه بفرح : يعني شهد الهبله هتحمل جريب مديه الميت خير
فارس : ولو شهد حملت يعني الي في دماغ اسر ودماغك هيحصل
فتحيه : ايوة ويبجا فاطمه النجار ملهاش وجود عند شهد
وفي شرم
كان اسر وشهد قعدين مع البدو حولين خروف بيتشوي
اسر: كلي
شهد: بأكل اهو
اسر: اتخاني شويه عشان اكده مش نافع مش شايفه الي جمبك مزة اذاي
شهد بغيظ: عيونك زايغه لو عايز تروح روح او اجولك
شهد : يا مزه
الشابه : Hi
شهد : واجنبيه كمان اهي
شهد : كدك هو في عينك يا عقربه
الشابه : what
شهد: انتي مش لاجيه جماش يكمل لبسك ماشيه اكده
الشابه :؟؟
شهد : بصيلي جوي بصلي بيجول عليكي مزه ملعش عيونه واجعه
كان اسر يضحك علي كلام شهد وغيرته
اسر:sorry sorry
ليسحب شهد من يدها ويقف خلف الخيمه
شهد بغيظ : دي مزة دي اني اجمل منها واحلي منها
اسر بخبث : مني عارف انك مزه وحلوة جوي جوي
شهد : عديني بجا جومنا ليه
اسر بخبث: لاحجتك جبل اما تجيبي البت من شعرها وكمان عشان عايز فرواله
شهد : اهنه انته مجنون
اسر: هشش هتجيبي ولا اخد غصب عنك واروح اجعد مع البنات واسيبك لوحدك
شهد : روح وهروح اجعد مع الرجاله
ضغط علي يدها بقوه ونظر اليها بعيون حمراء كاللهب وجز علي اسنانه بغضب شديد
اسر بحده وغضب: جولتي ايه
بلعت ريقها من منظره وتصبب العرق من جبيناها
شهد بخوف : مكنتش اجصد انته الي بدأت
اسر بغضب: يا بت##
اتسعت عين شهد من كلمته
شهد بغضب : انته بتشتمني طيب يا جليل الادب انته طلجني يا اسر طلجني بالتالته واجعد مع الاجانب واشتم برحتك الي عايزه بس اني متشتمش طلجني
وفجأه٠٠٠٠٠
للروايات الكامله تابعوني ملك الروايات