رواية مليكة الاسد
الفصل السابع عشر حتي البارت الحادي والعشرين والاخير
بقلم ايمي الطيب
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
دمعة، بإمكانها أن تسلخ جلد صبرك، لو سالت.
*********************
في القاعه
كان في حالة هياج نعم ولما لا فهذا الذي اصيب اسد ياسين الغرباوي اصغر رجل اعمال وغول الإقتصاد
مليكه: اطلبو الاسعاف بسرعه
معتز بقلق: ممكن يحصله حاجه عقبال ما الاسعاف تيجي خلينا ناخده في العربيه
وبعدو مليكه عن اسد لانها كانت حضناه ومش عايزه تسيبو ومعتز ومازن شالو
وحطو في العربيه ومليكه ركبت معاه وحطت راسه علي رجليها وطول الطريق بتعيط
****************** بقلم ايمي الطيب
في المستشفى
وصلت العربيه اللي فيها اسد المستشفى
ونزلو معتز ومازن وسندو لحد ما دخلو
مازن بصوت جمهوري: دكتووووور بسرعه بيموت
الدكتور: ايه يا استاذ صوتك دي مستشفى محترمه
مازن بغضب: المستشفى دي اسمها ايه
الدكتور: مستشفي الغرباوي
مازن بغضب: وانا مازن ياسين الغرباوي
ودلوقتي تجبلي نقاله بسرعه عشان نلحقه
وفعلا جابو النقاله ونقلوه لأوضة العمليات
ومليكه قاعده ومنهاره في العياط وبعد شويه جه والد والدة مليكه واسد وجده وجدتة اسد
والدة مليكه قاعدة جمب مليكه وحضناها ومليكه منهاره في العياط
وفجأه الدكتور طلع وقال:
الدكتور:''''''''''
**************** بقلم ايمي الطيب
عند رائد كان قاعد بيفتكر البنت اللي كانت قاعده علي النيل ويتري شكلها ايه لانه مشفهاش غير من ضهرها
ولكن فاق من تفكيره علي دخول سوزي
وهي بتقول
سوزي بغضب: انت اللي عملت كده يا رائد
رائد وهو قاعد وحاطط رجل علي رجل وساند وشه علي كف ايده وبكل بروود: عملة ايه
سوزي بغضب: انت الي بعت الشخص اللي ضرب علي اسد نار في الفرح
رائد ببرود: اه انا وبعدين اكمل بسخريه: ايه اوعي يكون قلبك حن عليه
سوزي بخبث: انا ميهمنيش اسد انا اللي يهمني فلوس اسد
كنت استني لما اخد منه الفلوس اللي احنا اتفقنا عليها وبعديها كنت قتلته
رائد بغموض: متقلقيش كل حاجه تحت السيطرة
سوزي بلامبلاه: اوك سلام عشان رايحه لأسد
ومشيت
******************* بقلم ايمي الطيب
عند اسد في المستشفى
الدكتور اول ما خرج
الكل راح عليه ومليكه وقفه تسمع هيقول ايه
والد اسد: طمني يابني ابني اخباره ايه
الدكتور: حمد لله على السلامة الحمدالله قدرنا ننقذه
اينعم هو نزف كتير بس قدرنا نخرج الرصاصه ووقفنا النزيف وهيتنقل غرفه عاديه
الكل حمد ربنا
الغرباوي: طب نقدر نخش نطمن عليه
الدكتور: اكيد بس لما يتنقل للاوضه
وبعد شويه اتنقل اسد لأوضة عاديه
وبدأ يفوق
والكل دخل يطمن عليه
اشرقت: حمد لله على السلامة يا حبيبي
اسد بصوت مبحوح: الله يسلمك يا ماما
والكل قاله: حمدالله على السلامة ماعادا مليكه
ف أسد بصلها
مليكه بحمحمه: حمد الله على السلامة يا اسد
فجأة الباب فتح ودخلت سوزي
سوزي بخبث وحزن مصطنع: اسدي حبيبي اهيء اهيء كنت هموت اول ماسمعت الي حصلك وراحت حضناه
مليكة برقت وهمست لساره وساندي الي واقفين جمبها: دا انا اللي مراته معملتهاش
ساره بخبث: انا لو مكانك اروح اجيبها من شعرها
ساندي بخبث: وانا لو مكانك هديها قالمين واترضها بره قدام الكل
مليكه راحت بصلهم: وانا الي شعله برضو بس تصدقو تستاهل وراحت قامت وقالت معلش بقا يا جماعه
وراحت ناحية سوزي الي عماله تدلع في اسد وراحت جيباها من شعرها وشداها لبره الاوضه وزقاها ورميه الورد الي جابته وراحت قايله: اصل الورد بيسحب الاكسجين من الغرفه وقفلت الباب في وشها
ودخلت قاعدت ببرود
اسد بإستفزاز عشان انبسط من غيرتها: انتي ازاي تعملي كده في سوزي
مليكه: اظن انك لسه خارج من غرفة العمليات ومش عايز ترجعلها تاني فا اسكت احسنلك يا اسد
ومر اليوم والكل مشي وقال ان مليكه هي الهتبات مع اسد
************** بقلم ايمي الطيب
بعد ما الكل روح
في غرفه اسد
مليكه كانت قاعده مع اسد في الاوضه
وكانت ساكته وبصه للشباك
أسد: سكته ليه يا مليكه
مليكة وهي بصه للشباك: اتكلم اقول ايه
اسد: هو انتي مش فاكره حاجه
مليكه بإستعباط: حاجه حاجه زي ايه
اسد بإحباط: ولا حاجه انسي
مليكه: تمام انا هطلع اجيب حاجه نشربها
وخرجت
**************** بقلم ايمي الطيب
قدام غرفة اسد
مليكه بضحك: ولسه يا اسودي هطلع عينك
هههههههههههه بحبك ياقلب صغيرتك
ومشيت
*****************بقلم ايمي الطيب
داخل غرفة اسد
تلفونه رن
رد عليه
اسد: الو
المجهول: ايه ياعم
اسد: عايز ايه يا حيوان
بقولك عايزه اتصاب مش عايزه اموت
المجهول: الله مش انت اللي قولت
اسد: غور من وشي يا رائد عشان هزعلك
(مفاجأة ايوه رائد عدو اسد)
رائد: المهم كل حاجه تمام ومصدقه
اسد ببتسامه: حلو كل حاجه قربت تخلص
تسريع الاحداث
مليكه رجعت الاوضه لأسد
وجابت عصير برتقال ليه وهي جابت قهوه
اسد: كويس انك جبتي قهوه لاني مصدع
مليكه ومين الي قالك اني جيبالك انت القهوه انت مينفعش تشرب قهوه انا جيبالك عصير برتقال
اسد بغيظ: يعني ايه
مليكه وهي كاتمه ضحكها علي غيظه: يعني حضرتك هتشرب البرتقال وانا هشرب القهوه
اسد بغيظ: بس انا مبحبش البرتقال
مليكة بإستهبال: اه ما انا عارفه انك مبتحبهوش بس اعمل ايه دا العصير الوحيد اللي موجود عندهم حاليا يلا بقا اشرب يا اسد دا حتي طعمه حلو
اسد: لا مش عايز العصير خدي
مليكة وهي بتمسك العصير وبتقربه من اسد: اسد بلاش دلع لازم تشربه عشان تبقي كويس
اسد برفعة حاجب: انت مش ملاحظة انك بالطريقة دي كأنك بتكلمي ابن اختك
مليكة: اسدددد بلاش كلام كتيرر وراحت مشرباه العصير كله غصب عنه
وطبعا اسد بصلها بغيظ
ومليكه كاتمه ضحكها علي غيظه
تسريع الاحداث
كل ابطالنا نامو بعد منقرة طويله بس نامو
في حضن بعض
******************* بقلم ايمي الطيب
تاني يوم
الكل راح يطمن على اسد
اول مادخلو الاوضه لاقو مليكه نايمه في ح: ض: ن اسد
ابتسمو علي اكتر اتنين بيحبو بعض وبيعندو في بعض
استسلم ايها القلب لماذا العند ولكن لا القلب يريد التمرد لا يريد الاستسلام بسهوله
صحيت مليكه لقت نفسها في حضن اسد
فقامت بسرعه ودخلت الحمام جري بمجرد ما شافة العيله
ومجرد ما قفلت الباب اسد صحي
وبص لقا العيله حاوليه
اسد انتو جيتو امتي
والد اسد: لسه واصلين
اسد: فين مليكة
معتز بضحك: جريت على الحمام اول ماشفتنا
والكل ضحك
تسريع الاحداث
مليكه طلعت وقاعدت معاهم
بس كانت مكسوفه اوي
ولكن فجأة دخل شخص
صدم الكل
بوم بوم بوم
انتهي البارت
يتري مين الي دخل
هنعرف المره الجايه
مليكة الاسد
الفصل الثامن عشر
بقلم ايمي الطيب
كانَ نبيُنا ﷺ إن ضاقت دُنياه يُردِّد: " يا حيُّ يا قيّوم بِرحمتِك أستغيث، أصلِح لي شأني كُلّه ولا تكِلني إلىٰ نفسي طرفةَ عين .💛🍀
*******************
عند اسد في المستشفى
وقفنا لما قولنا ان في حد دخل صدم الكل
اسد بعصبيه مزيفه: انت اللي جابك هنا اطلع برررررررره
رائد بخبث مزيف: تؤ تؤ تؤ كدا برضو يا اسد ينفع تطرد حد من ضيوفك وبذات لو يبقي اخوك
مليكه وهي بتكلم نفسها: ايه اللي جابه ده
بس فاقت من تفكيرها علي صوت اسد
اسد بغضب مزيف: متقلش اخويا انت لو بجد كنت بتعتبرني اخوك مكنتش عملت اللي عملته
دخل والد اسد
والد اسد: اللي جاب دا هنا
رائد بحنية واشتياق: ازيك يا بابا
والد اسد بضيق: اهلا
رائد بإشتياق: وحشتني
والد اسد: متشكر
رائد بحزن ولكن اخفاه: اممم على العموم انا عملت بأصلي وجيت اطمن عليك يا يا اخويا . ثم اكمل بتهديد مصطنع: ابقي خلي بالك من مراتك الايام الجايه سلام
اسد ببنه وبين نفسه: يابن الذينه دا انا صدقت
ومر اليوم دون اي احداث تذكر
***************بقلم ايمي الطيب
في الليل
مليكه كانت بايته مع اسد
ومره واحده
قامت دخلت الحمام
وقاعدت ترجع
اسد كان سمعها وكان فاكر ان عندها برد في المعده
وفجأه خرجت
اسد: انتي كويسه
مليكه في محاولة اخراج صوتها: اه كويسه انا هروح اجيب حاجه نشربها وخرجت بسرعه
اسد بعد ما خرجت حمل على نفسه
ودخل الحمام
واول مادخل لقا دم في الحوض
بص لنفسه في المرايا وقرر حاجه هيعملها
وخرج بعد شويه
وقعد على السرير مكاانه
وفجأه تلفونه رن
رد اسد
اسد: الو
رائد: بذمتك شفت حد قبل كده في تمثيلي
اسد بضحكه: هههههههههه لا بصراحه مشفتش
رائد بحزن: بس بابا مش عايز يسمحني يا اسد
اسد بحنيه: خلاص هانت يا رائد وكل حاجه تخلص وابوك وقتها هيسمحك
رائد: يارب يا اسد يارب
اسد: طب يلا انا لازم اقفل مليكه ممكن تيجي في أي وقت
رائد: ماشي يلا سلام
اسد: سلام وقفل
وبعد شويه
دخلت مليكه وقالت جبتلك العصير ده
وغيرتلك العصير جبتلك مانجا بدل البرتقال
اسد كان سرحان فيها وبصصلها
مليكه: ايه الى واخد عقلك يا اسد
اسد ببتسامه توحي بالكثير: مفيش هاتي العصير
مليكه وهي بتهز اكتافها: اتفضل
وبعد شويه كل ابطالنا نامو
*********************بقلم ايمي الطيب
تسريع الاحداث
مر أسبوعين
وفي الاسبوعين دول اسد
بدأ يخف ويرجع زي ماكان
واليوم هو يوم خروج اسد من المستشفى
**************** بقلم ايمي الطيب
في المستشفى
عند اسد
ياسين: حمد لله على السلامة يا حبيبي
اسد: الله يسلمك يا بابا
وكل كان موجود
اهل مليكه واهل اسد
وبعد شويه
اسد جهز وخرج من المستشفى
أشرقت والدة اسد: هتيجي القصر يا اسد
اسد: لا ياماما انا هروح علي الفيلا لان كلها يومين وهسافر انا ومليكة
مليكه بإستغراب: هنسافر هنسافر فين وليه
اسد ببتسامه مستفزه: امممم ليه عشان شهر العسل
الي ضاع علينا اما بقا فين في دي مفاجأة
والكل ركب العربيه واتحرك على بيته
******************** بقلم ايمي الطيب
عند رائد
كان ماشي بالعربية وشاف البنت اللي شافها قبل كده وهي قاعده علي النيل
المره دي رائد عمل نفسه راح يقف علي النيل
وشاف وشها واتصدم لانها كانت جميله جدا كأن جمال المنصوره كله فيها
عيونها خضرة وشفيفها حمره طبيعي وكانت بيضه جدا
وما ذاد جمالها هو الخمار
رائد اول ما شافها سرح فيها وقال في سره: تبارك الخالق في ما خلق
ولكن فاق من تفكيره على صوت البنت وهي بتقول
البنت: في حاجه يا أخ
رائد بص حواليه وبعدين بصلها وشاور علي نفسه: انا
البنت: اه حضرتك فيه حاجه
رائد: هه لا مافيش طب هو انا ممكن اعرف اسمك
البنت: نعم انت عبيط تعرف اسمي بتاع ايه
رائد: احم انا اسف انا كان قصدي
البنت لا قصدك ولا مقصدكش عن اذتك قلة ادب
ومشيت بس رائد مستسلمش ومشي وراها لحد ماعرف بيتها ومجرد ما دخلت مشي
******************* بقلم ايمي الطيب
عند اسد
وتحديدا في الفيلا
وصل اسد الفيلا
ودخل هو ومليكه
واول ما دخل
اسد قال
اسد: اتفضلي برجلك اليمين يا صغيرتي
مليكه دخلت: صغيرتك مين صغيرتك انا كنت صغيرة الاسد الي مكنش يقدر يكدب عليا الي قدامي شخص تاني غير اسد
وسبته ومشيت
اسد في سره: هانت يا مليكتي وكل حاجه الحقيقه هتبان
وبعدين دخل اوضته
**************** بقلم ايمي الطيب
في الليل
حوالي الساعه ٧
مازن بعد ما اطمن على اسد
كان قايل لاهله على حبه لساندي
وكلم ساندي وقالها انهم جايين
وراح باليل هو وأهله عشان يتقدملها
وفعلا اتحرك بالعرببه وهو معاه اهله
******************* بقلم ايمي الطيب
وصل مازن قدام بيت ساندي
ورن الجرس
فتحتله والدة ساندي
ودخلو اهل مازن البيت
وقعدو
وبعد شويه
طلعت ساندي وهي معاها العصير وقعدت معاهم
وبعد ٥دقايق
اتكلم مازن
مازن: احم بصي يا طنط انا جي اطلب ايد الانسه ساندي علي سنة الله ورسوله
والدة ساندي: وانت شوفت بنتي ساندي فين
مازن: احم انا ابقا مدير ساندي في الشغل وبصراحه ملقتش في ادبها واخلاقها واعجبت بيها من اول نظره
والدة ساندي: وانا يشرفني ان بنتي تتجوز واحد محترم زي حضرتك
ياسين والد اسد: يعني نقول علي بركة الله ونقرأ الفاتحه
والدة ساندي: نقرأ الفاتحه
وساندي كانت فرحانه ومازن كان مبسوط ان اخيرا حب حياته بيقرأ فتحتها دلوقتي
وبعد ما قرأ الفاتحه اشرقت والدة مازن وسندرا والدة ساندي
اطلقو الزغاريد
وقعدو يحتفلو
وبعد شويه مشيت
***************** بقلم ايمي الطيب
تسريع الاحداث
مر يومين
وجه اليوم الاسد ومليكه هيسفرو فيه
****************** بقلم ايمي الطيب
في المطار
مليكه بعصبيه: اسد متجننيش انت فجأه قولتلي جهزي الشنط مسفرين
جهزتها ودلوقتي مش عايز تقولي احنا رايحين فين
اسد ببرود: وانا قلتلك هقولك في الطياره
مليكه بصتله بغضب ومشيت معاه
وبعد شويه ركبوا الطيارة الخاصه بأسد
مليكه بنفاذ صبر: ادينا ركبنا الطياره هنسافر فين بقا
اسد ببرود:**********
مليكة: لاااااااااااااااااا
بوم بوم بوم
انتهي البارت
يتري اسد قال هيسافر فين
وليه مليكه صرخت بالرفض
ويتري رائد ناوي علي ايه
ويتري مين البنت اللي قبلها
ويتري اسد ناوي علي ايه
رواية مليكة الاسد
الفصل التاسع عشر
بقلم ايمي الطيب
" ومَا الجُمُعَة إلَّا عِيدٌ لِقلْبِك "
- رتِّل آيَات الكَهْف.
- أكْثِر منَ الصَّلاة و السّلامِ علَى رَسُولِكَ مُحمَّد.
- ارسل دَعَواتِك إلَى ربِّك.💛🍂
********************
اسد: هنسافر تركيا 🇹🇷
مليكه بتبريقه: تركيا لااااااا
اسد ببتسامه مستفزه: مالك يامليكتي بتصرخي ليه
مليكه بتوتر: انا مش عايزه اسافر تركيا انا عايزة اسافر باريس
اسد بإستهبال: للأسف موكا مش هينفع لان خلاص الطيار اتحرك وطريقه لتركيا وبعدين باريس عكس تركيا
مليكه سكتت لانها عارفه مش هتعرف تخلي اسد يغيّر السفريه
وبعد ٣ساعات وصلت طيارة لتركيا
ونزل اسد ومعاه مليكه من الطياره
اسد: هنروح نقعد في اوتيل لحد بكره
مليكه: احم تمام
وركب عربيه الخاصه بيه
وطلع علي اوتيل""
********************
في الاوتيل
وصل اسد ودخل عشان يحجز جناح ليه هو
ومليكه
اسد: Günaydın (صباح الخير)
موظف الاستقبال: Günaydın nasıl yardımcı olursun (صباح النور اساعدك ازاي)
اسد: Esad Yassin Al-Gharbawi adına gözaltına alındı(كان في حجز بإسم اسد ياسين الغرباوي)
الموظف: Bir dakika efendim (دقيقه واحده يا سيدي)
اسد: TAMAM (تمام)
الموظف: Evet, adınıza bir rezervasyon var ama sizin için pasaportu görebiliyorum.
(نعم هناك حجز بإسم حضرتك بس ممكن اشوف الباسبور تبع حضرتك)
اسد: tabii ki severim (اكيد اتفضل)
الموظف: 465 numaralı süiti istiyorum efendim ve anahtarı çevirin.(اتفضل سيدي جناح ٤٦٥ واداله المفتاح)
اسد:Teşekkür ederim (شكرا لك)
******************* بقلم ايمي الطيب
في الرسيبشن
مليكة كانت قاعدة في الرسيبشن
مستنيه اسد الي اتأخر عليها
وكل شويه تبص في الساعة
وفجأة
جه اسد وقال: يلا بينا
مليكه وهي حطه ايديها في وسطها: ما لسه بدري يا استاذ كل ده لطعني هنا ولا علي بالك
اسد ببتسامه علي مجنونته: طب يلا يا لمضه هانم عشان نطلع عشان نرتاح
وفعلا طلعو الجناح
**************** بقلم ايمي الطيب
في جناح مليكه واسد
دخلت مليكه واسد
راح قال اسد
اسد: خشي خدي دش 🚿عقبال ما اغير هدومي ونام
مليكة: ومين قال ان احنا هنام
اسد بإستغراب: يعني ايه يا مليكة
مليكة وهي بتبرش بعيونها: يعني بما إن جينا تركيا يبقي لازم تفرجني عليها
اسد: مليكة خشي خدي دش 🚿ربنا يهديكي خلينا ننام
مليكة بعند: لا لا لا انا هخش اخد دش 🚿وهطلع تخدني تفرجني علي المدينه دا انا في اسطنبول وعايزني انام
ودخلت قبل ما تسمع رده
اسد ببتسامه: مجنونه بس بموت فيكي
بس هانت يا موكا
**************** بقلم ايمي الطيب
في مصر
عند مازن
كلم ساندي وقالها تجهز هي ومامتها
عشان يروحوا يجيبو الشبكه
وبعد نص ساعه مازن كان واقف تحت البيت
وساندي ومامتها وركبو وسلمو على مازن ومامة مازن
وراحو علي الجوهرجي عشان يشترو الشبكه
وفعلا وصلو بعد شويه
ومازن خلي ساندي تختار الشبكه
وساندي اختارت الشبكه
ومازن أعجب بأختيرها جدا
واطلقت والدة مازن وساندي
وبعد كده الكل روح
وهما سعداء
****************** بقلم ايمي الطيب
عند رائد
كلم سوزي
رائد: الو
سوزي بخبث: ايه يا حبيبي
رائد بخبث: انا عايز اشوفك
سوزي: اوك هجيلك
رائد: ماشي سلام
وبعد شويه وصلت سوزي عند رائد
سوزي وهي دخله المكان اللي في رائد: كنت عايزني في ايه يا رائد
رائد بخبث مصطنع: اصل عرفت انك عايزه تخلصي من مليكه وبصراحه انا كمان عشان احرق قلب ابن الغرباوي
سوزي بخبث: ويتري بقا عرفت ازاي
رائد بخبث وعصبيه مصطنعه:جرا ايه يابت متتعدلي متنسيش نفسك وافتكري انا مين
سوزي بخوف من عصبية رائد: احم سوري يا حبيبي
بس انا عندي خطه هايله نقدر نخلص بيها من مليكه
رائد بخبث مصطنع: ايه هي
سوزي: الخطه هي""""""" وبس كده
رائد: ايه يابت الدماغ دي دماغك سم
سوزي: من بعض ماعندكم يا حبيبي
رائد: يبقي تنفذي اول مايرجعو
سوزي بخبث: من عنيا
******************بقلم ايمي الطيب
في تركيا
عند اسد
خرجت مليكه وهي لبسه بنطلون اسود وتشرت زهري وطرحه اوف وايت غامق وكوتشي اسود
وقالت: يلا انا جاهزه
اسد بخبث: يعني متأكده انك عايزه تخرجي
مليكه بإندفاع: اكيييد يلا بقا
اسد بخبث: بس بشرط
مليكه: امممم وايه هو
اسد بخبث: انك تسمعي الكلام
مليكه بإندفاع: موافقه
وفعلا خرجو
**************** يقلم ايمي الطيب
خارج الاوتيل
كانت مليكه بتجري
في شوارع تركيا
واسد كان بيتابعها وهو مبتسم
وفجأة مليكة لقت شركة
الي عملت مسلسل حب ابيض واسود
فقالت بصريخ فرح: اسد اسد اسد
اسد: ايه يا بنتي والله حفظه
مليكة بإستغراب: هو ايه
اسد: اسمي مش عماله تقولي اسد اسد اسد
مليكة: مش مهم صورني قدام شركة دي بلييييز
دي الشركه اللي انتجت مسلسل حب لا يفهم الكلام
بلبز يا اسد
اسد: خلاص هصورك وفعلا مليكه وقفت واسد صورها
وبعدها كلو ايس كريم وقعدو يضحكو
وفجأة وقفو علي البحر
مليكه وهي بصه للبحر: ليه
اسد بأستغراب: ليه ايه
مليكه وهي بتبصله: ليه كدبت وقلت انك فاقد الذاكره
اسد: مليكه انا هقولك كل حاجه في وقتها مسك ايديها
وقالها تعالي معايا دلوقتي
مليكه: هنروح فين
اسد: احنا مش اتفقنا اننا هنسمع الكلام تعالي متخفيش
مليكه بتلقائيه: انا عمري ما خاف منك يا اسد
ابتسم اسد علي صغيرته
وركبو العربيه واتحركوا
وصل اسد بعد شويه للمكان
اسد: وصلنا
مليكه بتبص علي المكان اللي وقف قدامه اسد
لقتها مستشفى
مليكه بصت لأسد: احنا ايه اللي جبنا هنا
اسد: مش اتفقنا نسمع الكلام
مليكة: لا اسد لو سمحت مشيني من هنا
اسد: يلا ننزل يا مليكه
مليكه وهي بتبلع ريقها: انت عرفت اني عندي كانسر
اسد: مليكه قولت يلا ننزل
مليكه وهي بتهز راسها بنفي: لا مش هنزل يا اسد
اسد بهدوء مريب: لأخر مره هقولك انزلي يا مليكه
مليكه: وانا بقولك مش هنزل يا اسد
اسد: يبقي انتي اللي اخترتي
ونزل اسد وراح ناحية مليكة وفتح العربيه ونزلها بالعافيه
مليكه: سيبني يا اسد أنا مش عايزه اتعالج
اسد: مش بمزاجك لو متعلجتيش بمزاجك هيبقي بالغصب
مليكه بعند: مش هتعالج مش هتعالج وههرب منك
اسد ببتسامه: دا لو لحقتي
مليكة: قصد ولكن ملحقتش تكمل كلامها بسبب ان اسد خدرها وشالها ودخل المستشفى
***********************بقلم ايمي الطيب
داخل المستشفى
دخل اسد المستشفى
ووداها لأوضه عشان يجهزوها للعمليه
وفعلا جهزوها عشان تدخل اوضة العمليات
ودخلت مليكه العملياات
واسد وقف قدام العمليات
وفجأة تلفونه رن
وكان رائد
اسد بصوت حزين: الو
رائد: الو يا اسد ايه دا مال صوتك
اسد: مليكه في العملياات يا رائد
رائد: برضو عملت اللي في دماغك يا اسد قولتلك استني فتره
اسد: مكنش ينفع يا رائد كان لازم انجز كل مبنتأخر كانت هتروح مني المهم ايه الجديد
رائد: عايزه تخلص من مليكه والخطه بتاعتها'''''''''
اسد: تمام سلام
بوم بوم بوم
انتهى البارت
يتري مليكه هتتطلع من العمليات عايشه ولا ميته
يتري ااسد ناوي علي ايه مع سوزي
ويتري ايه اللي هيحصل هنعرف البارت الجاي
واستعدو البارت الجاي يبقي الاخيييييير
يتبع
بقلم ايمي الطيب
تفاااااعل
رواية مليكة الاسد
الفصل العشرون
بقلم ايمي الطيب
ما خلقنا لنَيأس،خُلقنا لنقف على شُرفة الحياهة ولنخوضها مُطمئنين واثقِين بالله وإن طَال وقوفنا فالأمَل مازال موجود 🍁🤎
****************
عند اسد في تركيا
وتحديدا في المستشفى
كان واقف قدام اوضة العمليات
وفجأة طلعت الدكتوره وقالت
الدكتوره بالتركيه:Elimizden geleni yaptık ama ne yazık ki Tanrı hala hayatta (لقد فعلنا ما بوسعنا ولكن للاسف البقاء لله)
اسد بصدمه ونزلت عليه الخبر كالصاعقه بالتركيه: Ne diyorsun imkansız yok Malika beni terk etmeyecek (ماذا تقولين لا مستحيل مليكة لن تتركني)
الدكتورة بالتركيه: Lütfen biraz kendini adama, bu onun hayatı ve kaderi bu (لو سمحت اهدي شويه هذه هي حياتها وقدرها ان تنتهي)
اسد بعصبيه وحزن بالتركيه: Yolumdan çekil (ابتعدي عن طريقي)
وبعدها ودخل لمليكه وطبعا بعد معافره مع الدكتوره اللي حاولت تمنعه ولكن دخل
اسد بصريخ: مليكه مليكه فوقي يا مليكه فوقي عشان خاطري فاكره زمان واحنا صغيرين لما كنت هعمل حادثة
وقتها جيتي وانقذتيني وقتها وعدتيني انك مش هتسبيني وانا كمان وعدتك مينفعش تخلفي بوعدك يا مليكه مينفعش مينفعش مينفعش مينفعش لاني بحببببببببببببببيببببببببببببببك (قالها بصوت عالي هز اركان المستشفي)
فجأة جهاز القلب عمل صوت
الممرضه: Yeniden hayata döndün, Doktor (لقد عادت للحياه مره اخري يا دكتوره)
الدكتوره بدهشه:Ne, lütfen Bay Asad, şimdi dışarı çıkalım mı (ماذا لو سمحت استاذ اسد اخرج الان)
خرج اسد وهو بيبص علي مليكه
وبعد شويه خرجت الدكتوره وقالت
الدكتوره: Allah'a hamd olsun, onu kurtardık ve bu bir mucize(الحمد لله لقد انقذناها وهذه معجزه زال البأس)
اسد:görebilir miyim (هل استطيع رؤيتها)
الدكتوره: Hayır, şimdi değil, 24 saat sonra onu normal bir odaya alacağız, sonra onu görebilirsin (لا ليس الان بعد مرور ٢٤ساعه سننقلها غرفه عاديه وقتها تستطيع رؤيتها)
اسد: tamam teşekkür ederim doktor (تمام شكرا لك دكتوره)
الدكتوره: Affetmek yine kötü (العفو زال البأس مجددا)
ومشيت الدكتوره
وطلعت مليكه وحطوها في العنايه المركزه
******************** بقلم ايمي الطيب
جه الليل على ابطالنا واسد قاعد
قدام العنايه وبيقرأ قرأن
وبيدعي ان مليكه تفوق
وفجأة
****************** بقلم ايمي الطيب
داخل العنايه
في شخص كان معاه حقنه
ووقف قدام سرير مليكه
وكان لسه هيحط الحقنه
مليكه كانت فاقت بس نايمه
فتحت عنيها ومسكت ايده
وقاعدت تعافر معاه وهي بتمنعه
داست علي زرار عشان الممرضين يجوا
وهي بتمنعه الشخص ده
الشخص فلت ايده اللي فيها الحقنه
وكان لسه هيحطها الامن دخل ومسك الشخص ده وطلبوله البوليس
والممرضات ساعدو مليكه وظبطولها الاجهزه
*************** بقلم ايمي الطيب
عند اسد
كان بيدعي ان مليكة تفوق
وفجأة لقا الامن والممرضات بيدخلو العنايه اتخض علي مليكه وكان لسه هيخش ولكن منعوه
وبعد شويه طلعو الامن وكان معاهم شخص
اسد بقلق: Ne oldu, karım iyi mi
(ماذا حدث هل زوجتي بخير)
واحد من الامن: Evet efendim onu yakaladık çünkü bu kişi onu öldürmek istedi.(نعم استاذ لقد لحقناها لان هذا الشخص كان يود قتلها)
كان اسد هيهجم عليه ولكن الحراس منعوه وخدو الشخص ومشي
***************
عند رائد
دخلت عليه سوري
سوزي بخبث: حبيبي انما انا عندي ليك حتة خبر
رائد بخبث مصطنع: خير ايه الخبر
سوزي بخبث: امممممم مفيش داعي نستناهم لما ينزلو
رائد بإستغراب: ليه يعني
سوزي ببتسامه خبيثه: لأني بعت الي يقتل مليكه هناك
رائد بغضب: اييييه وعملتي كده ازاي دا الخطه مينفعش تتعمل غير هنا
سوزي: حبيبى أنا اساسا غيرت الخطه وقتلتها بطريقة تانيه
رائد بصلها كتير وبعدين قال: اممممم للاسف ياسوزي مش هقدر اعملك حاجه لان اللي هيعمل هيجيلك قريب وراح حاطط ابره مخدره في رقبتها
وراح شالها وراح بيها على مخزن خاص بيه وكتفها كويس
وحط حراس جوه وبره المخزن
ومشي
************* بقلم ايمي الطيب
عند اسد
مليكه كانت فاقت
ونقلوها اوضه عاديه
وبعد شويه دخل اسد عليها
اسد بحنان لأول مره: حمدالله على السلامة يا صغيرتي
مليكة بصلته كتير وبعدين بصت ناحية الشباك
اسد: مليكة انا عارف انك زعلانه منى وزعلانه اوي كمان
بس ارجوكي بلاش السكوت اتكلمي وقولي اي حاجه
مليكة وهي بصه ناحية الشباك: طلقني يا اسد
اسد بغضب: طلاق مش هطلق واول واخر مره اسمعك بتقولي الكلمه دي فااااهمه وسبها ومشي طلع بره الاوضه
ومليكة بصت للشباك وعيطت
******************* بقلم ايمي الطيب
تسريع الاحداث
مليكة كانت في المستشفى
لحد متخف تماما
وفي يوم
مليكة كانت قاعدة في الاوضه بتعتها
واسد دخل عليها
اسد ببرود: عامله ايه دلوقتي
مليكة ببرود: كويسه شكرا
فجأه دخل
الدكتور
الدكتور ببتسامه قال بالتركيه: Güvenliğiniz için Tanrı'ya şükürler olsun, bayan (حمد الله على سلامتك انسه)
مليكة قررت انها تخلي اسد يغير
مليكة ببتسامه: Teşekkürler doktor ( شكرا لك دكتور)
الدكتور ابتسملها
اسد برفعة حاجب وغيظ: Hanım (انسه)
الدكتور كان مسهم في مليكة ومخدش باله من كلام اسد
ومليكه لحظت وابتسمت لدكتور
اسد بعصبيه: Doktor, şimdi dışarı çık ve bir doktora cevap ver yoksa buradan ameliyathaneye çıkarsın(دكتور دلوقتي تطلع وتجيب دكتوره وإلا هتطلع من هنا علي اوضة العمليات)
مليكة في محاولة غيظه: ليه بس يا اسد دا حتي الدكتور كيوت خالص
اسد برق وبص للدكتور وقال بعصبيه: Hemen dışarı çık ve bir doktor bul (اطلع بره حالا وهات دكتوره)
الدكتور طلع بسرعه خوفا من صوت الاسد
مليكة في سرها: ايه ده هو هيتحول ولا ايه
اسد وهو بيقرب من مليكه بهدوء مريب: كيوت صح
مليكه في محاولة تهدئته: اهدي بس يا كبير دا انا حتي لسه تعبانه يعني وبعدين هو في حد كيوت زيك
اسد: اهدي ما انا هادي اهو وفجأه قرب منها وقال عارفه لو شفتك بدلعي حد تاني هتزعلي مني اوي يامليكه
مليكة بسخريه: ودا من ايه دا ان شاءلله
أسد:جوزك بصفتي جوزك
مليكة: طب ماشي يا جوزي اطلع بره بقا عشان عايزه ارتاح واه ابقي ابعت الدكتوره وانت طالع وخد الباب في ايدك
اسد بصلها بغيظ وطلع
ودخلت الدكتوره كشفت عليها وقالتها انها كويسه وتقدر تخرج فى اي وقت
*************** بقلم ايمي الطيب
ومر يومين
وجه يوم خروج
مليكة من المستشفى
دخل اسد الاوضه لقا
مليكه لبسه وجاهزه
راح قالها
اسد: يلا بينا
مليكة بصتله كتير وبعدين هزت راسها: يلا بينا
وفعلا خرجو من المستشفى
واسد اخد مليكه وراحو علي الفندق
وبعدين لموا هدومهم وطلعو على
الطياره على طول
وفي طريقهم للنزول لمصر
***************** بقلم ايمي الطيب
بعد مرور 3 ساعات
وصل اسد ومليكه
مصر
مليكة اول ماطلعت من المطار: ياااه اخيرا رجعت
اسد: حمد الله على السلامة
مليكة ببتسامه: الله يسلمك
اسد بصلها ومليكه بصتله
وفضلو بصين لبعض كتير
وفجأه فاق اسد وقال: جاهزه
مليكة بصتله شويه وبعدين قالت: جاهزه جدا
واخدها اسد وروحوا مكان هنعرفو بعدين
ونزل
********************* بقلم ايمي الطيب
عند سوزي
من ساعة مافاقت وهي عماله تصرخ
وتقول: خرجوني من هنا
دخل رائد في الوقت ده
وقال بعصبيه: ايه عماله تصرخي من ساعة ما فوقتي اخرسي شويه بقا
سوزي بجنون: اسد حبيبي مش هيرحمك يا رائد
رائد: لو اسد مش هيرحمني عشان خطفتك فهوا هيقتلك
بعد ما يعرف انك قتلتي مليكه
ملحوظه(رائد عارف ان مليكه عايشه بس قال كده عشان يخوف سوزي)
سوزي بجنون وعدم وعي: اه قتلتها لأن انا اللي المفروض يحبها اسد مش ست مليكه
من واحنا في المدرسه كنت اول مره اشوف فيها اسد كانت كل البنات معجبه بيه وانا كنت اكتر واحده كنت معجبه بيه لكن ظهرت مليكة في حياة اسد وعرفت انهم بيحبو بعض من وهما صغيرين
كنت لازم اخلص منها عشان كده انا في يوم مثلت اني تعبانه واسد روحني بس قبل ما يمشي طلب مني يخش الحمام وكان سايب تلفونه بره روحت ماسكه التلفون وكلمت مليكة وقلتلها ان اسد بيقولها انه مش عايز يعرفها تاني وهي صدقت وبكده اكون بعتها عن اسد لكن رجعت تاني دلوقتي عشان تخده مني عشان كده كأن لازم اقتلها وابعده عنها للابد
جه شخص من وراها: عشان كده هخلص منك انتي كمان للابد
سوري بصدمه: اسد انت عرفت ازاي اني هنا
اسد مدعي التفكير: يمكن لان انا الي قولت يجيبوكي هنا
سوزي: بس المخزن بتاع رائد
اسد: وانا ورائد ايه ما احنا واحد مش اخويا
سوزي بتبريقه: اخوك
رائد ببراءة مصطتعه: ايه ده هو انا مقلتلكيش ما انا ابقا رائد ياسين الغرباوي
سوزي وهي بتحاول تفك نفسها قالت بصريخ: هقتلك يا رائد هقتلك
رائد ضحك بأعلي صوته: هههههههههه دا لو خرجتي منأ هنا يا قطه
سوزي بجنون: هخرج وهقتلك زي ما قتلت مليكه
ظهر صوت من وراها: بس انا مامتش يا سو
سوزي بصتلها وقالت: ازاااااي ازااااااي دا انا شايفه الفديو بعيني وهوا بيحطلك السم في المحاليل
مليكه وهي بتفتح التليفون وبتفتح الفديو قصدك الفيديو ده
الفديو كان عبارة عن ان اسد بيفضي الحقنه اللي فيها السم في الارض وبيحط حقنه فيها فيتامين في المحاليل
سوزي: دا انتم عصابه بقا
مليكه: مش اكتر منك بتخططي وبتدبري لا والادهي انك كنتي عايزه تفرقينا للاسف فشلتي
سوزي بعدم فهم وشك: قصدك ايه
مليكه ببراءة مصطنعه واستفزاز: اخص عليك يا اسدي انت مقلتهاش
اسد بهيام: عيون 👀اسدك
مليكه بخجل: اسد مش وقته خلينا في المهم
اسد فاق: احم خلينا في المهم بس انتي بطلي دلع شويه
مليكه: يعني مدلعش عليك يا اسدي
اسد بهيام: هه
مليكه بدلع: يعني مدلعش عليك
اسد بهيام: مين الي قال كده ادلعي ياقلبي
رائد: انت يا عم روميو نخلص من المشكلة دي وبعدين ابقي أعمل اللي عايزه
اسد بغيظ:عيل فصيل بس اصبرلي
وبعدين بص لسوزي وقال
اسد ببرود: ايه ده هو احنا مقلنلكيش ان كل دا خطه مننا اصلا
سوزي نزل الكلام عليها زي الصاعقه: ايييه يعني ايه
رائد: امممم يعني يا حلوه لا في عداوه بيني وبين اسد ولا انا بحب مليكه ولا مليكة بتكره اسد ولا اسد فقد الذاكره
مليكة: يعني في النهايه كله اللي حصل من ساعة مكلمتك ليا وانتي بتقولي اسد مش عايز يعرفك تاني كانت تمثيل
سوزي بصدمه: ازاااااي
اسد: امممم هعتبره اخر طلب ليكي هقولك
فلاش بااااك
مليكة بعد مكلمتها مع سوزي
اتصدمت وقاعدت تعيط
ومر اسبوع علي الكلام ده
وفي يوم مليكه عرفت ان اسد نزل مصر
راحت مكلماه وقيله انها عايزه تقبله
استغرب طريقة كلامها لانها متعوده تقوله وحشتني
هتيجي امتي المهم قالها انه هيعدي عليها ويخدها يقعدو في اي مكان هي عيزاه
وفعلا عدي عليها واستأذن اهلها وخدها وخرجو
وهما في العربيه
اسد بحب: ايه يا موكا مالك
مليكه بهدوء: اسد اقف عند النيل لو سمحت
اسد استغرب هدوئها ووقف عند النيل
ونزلت مليكه وققفت عند النيل
اسد فضل بصلها من العربيه ونزل وقف جنبها
اسد بهدوء: مالك يامليكه مش دي مليكه حببتي
مليكة والدموع متحجره في عيونها: ليه ليه تعمل معايا كده يا اسد
اسد بإستغراب عملت ايه
مليكه بدموع: مدام عايز تبعد عني ليه خلتني اتعلق فيك
اسد بعصبيه من طريقة كلامها: مليكة انتي قصدك ايه بالي بتقولي ده
مليكه بعصبيه: قصدي ان في يوم رنيت عليك واحده ردت عليا وقالتلي انك مش عايزني في حياتك تاني
اسد افتكر ان لما كان عند سوزي كان سايب تلفونه بره لما دخل الحمام
اسد: مليكة صدقيني انا مقلتش كده
مليكة: مدام مقلتش كده يبقي قولي الحقيقه
اسد: هقولك وحكالها الي حصل بينه وبين سوزي
وانه اضطر انه يوصلها وان قبل ماينزل عرف ان سوزي بتتعامل مع حد من اعدائه والمفاجأه لن عدو اسد يطلع ابو سوزي وانه هو اللي طلب من سوزي تقرب من اسد عشان كان عايز يخليه يوقع في مجاله لانه كان في بداية شغله متفوق جداً
استووب (طبعا كلكو دلوقتي متلخبطين احنا قولنا قبل كده ان اسد خضع لنظام تسريع يعني درس كل سنين ورا بعض او بمعني اصح قدر يتمم تعليمه في فتره قصيره على الكلام ده حقيقي ولو دخلتو وبحثته هتلاقو كده يعني لما كان اسد عنده ١٨سنه كان بدأ يشتغل ويأسس شركته الخاصه بيه فقرر انه اول شركه هيفتحها كان في ايطاليا 🇮🇹عشان كده سافر اما بقا بالنسبه لسوزي هي عشان كانت بتحب اسد قررت تسافر بره بحجت انها عايزه تبقي شخصيه مستقله بذاتها بس الحقيقه انها كانت عايزه تبقي قريبه لأسد عشان فرصتها انها تخلي ينسي مليكه بس فشلت لانها راحت وجهته بحبها قالها ان بيعتبرها اخته عشان كده قررت تنتقم منه ومن مليكه وعشان كده عملت انها تعبت وخلت اسد يوصلها عشان تكلم مليكه وتوقع بينهم) نرجع للروايه
وقتها اسد اتفق مع مليكة انهم يعملو التمثليه دي علي سوزي بس كان لازم حد يعرف سوزي بتفكر في ايه عشان كده اسد اتفق مع رائد وعملوا انهم بيتخنقو علي مليكه عشان سوزي تطمن لرائد
بااااااا
***************** بقلم ايمي الطيب
اسد بهدوء مريب: ودلوقتي بقا جه الوقت ان كل حاجه تنتهي
سوزي: قصدك ايه
اسد ببرود: قصدي ان البوليس سمع كل حاجه انتي قولتيها وانك السبب ان كنت هخسر مراتي وشغلي واه زمنهم برضو قبضو علي الوالد وبعدين قال: اتفضل يا حضرة الظابط
دخل الظباط وقبضو علي سوزي
وبكده خلصنا من الشر بس اوعي في يوم تظلم او تخفي حقيقه ممكن تكون سبب في انقاذ حد او حتي تفكر توقع بين حد لأن كما تدين تدان مهما مر او لف الزمان وهيجي اليوم الي زي ما ظلمت هتظلم وزي مخبيت حقيقه ممكن تنقذ حد هيجي اللي يوم الي هتقع في فمشكله وبرضو حد هيخبي الحقيقه اللي هتنقذك واوعي توقع بين حد لان برضو زي موقعت بين الناس هيتوقع بينك وبين اقرب الناس ليك الدنيا فانيه فمفيش داعي ان احنا نرتكب زنوب مش هتنفعنا يوم منقابل ربنا في يوم لاريب فيه
في يوم هتشهد ايدك ورجلك ولسانك عملت ايه ومشيت فين وقولت ايه توب واستغفر ربنا اسمه الغفور الرحيم
يعني هيغفرلك وربنا قال في كتابه العزيز بسم الله الرحمن الرحيم (واتقوا يوما ترجعون فيه إلى الله ثم توفى كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون) صدق الله العظيم
وبعد ما البوليس قبض علي سوزي راح قال
اسد بحب: اخيرا صغيرتي خلصنا من المشاكل وهنبدأ حياة جديدة وبمليكة واسد جداد هتبقي حياة الاسد وصغيرته
مليكة بحب: بعشقك يامن ملكت قلبي
اسد حضنها ورفعها عن الارض
رائد: طب ياعم قيس وليله اجله رومنسيتكم لأن عايز ارجع القصر واشوف الحج والحجه
الاتنين بصوله بغيظ
وبعدين الثلاثه مشيه
****************** بقلم ايمي الطيب
ورجعو القصر
واول مادخلو
والد اسد: الواد دا بيعمل ايه هنا
اسد: بابا لو سمحت اهدي واقعد وانا هحكيلكو كل حاجه
ملحوظه (عيلة مليكه كانو موجدين لان اسد كلمهم وهما في الطريق وطلب منهم يروحو القصر) نرجع للروايه
وفعلا اسد حكي كل حاجه وان دا تمثليه منهم وان مليكه معاهم في التمثليه
ياسين: يعني انتو كنتو بتكدبو علينا كل ده
والد مليكه بسخريه: لا وكمان الهانم طلعت معاهم
مليكه: يابابا
عبدالله: اخرسي
الغرباوي: ياسين عبدالله تعالو ورايا علي المكتب
***************** بقلم ايمي الطيب
في مكتب الغرباوي
الغرباوي: اقعد يا ياسين اقعد يا عبدالله
ياسين: خير ياحج
الغرباوي: انا عارف ان اسد ومليكه ورائد غلطوا
بس هما عملو كده عشان ينقذو حبهم متقساش علي بنتك يا عبد الله متنساش ان مليكه مريضه
عبد الله بحزن عارف ياحج بس انا مصدقتش ان كل ده بتمثل عليا
الغرباوي بحكمه: متظلمهاش مليكه بتحب اسد وغير كده مليكه واسد ورائد جولي وحكولي علي كل حاجه يعني انا كنت عارف كل حاجه والي عملو كان الصح لان سوزي دي كانت عايزه تدمر إمبراطورية الغرباوي كلها هي وابوها
وبعدين بص لياسين: وانت يا ياسين متظلمش رائد رائد عمل كده عشان يساعد اسد ودا اثبتلي ان رائد راجل بجد ويعتمد عليه في أي حاجه وان الاخوات هيبقو سند لبعض ومفيش حاجه هتفرقهم
وقعدو نص ساعه يتكلموا
******************** بقلم ايمي الطيب
خارج المكتب
رائد: نفسي اعرف بيتكلمو في اي كل ده
اسد: متهدي ياعم زمنهم طالعين
ومجرد ما اسد خلص كلمهم كانو التلاته طلعوا
وراحو عندهم
ياسين ببتسامه: ايه يا رائد موحشتكش ولا ايه تعالي
وكان فتحله درعاته
رائد جري علي حضن ابوه
اسد بمرح: ايه ياحج انا ابنك برضو
ياسين بضحك: تعالي يلا مغلبني وراح حضنوا
مليكه بحزن: بابا انا
عبد الله: انا مسمحك يا مليكه بس عندي شرط
مليكة بلهفه: ايه هوا
والد مليكة:***********
بوم بوم بوم
انتهي البارت
يتري والد مليكة قال ايه
هنعرف البارت الجاي
يتبع
بقلم ايمي الطيب
تفااااااعل
رواية مليكة الاسد
الفصل الواحد والعشرون والاخير
بقلم ايمي الطيب
"الآن ... وبينما أنت غارقٌ في قلقِكَ
اللهُ سبحانه من فوقِ سبعِ سماواتٍ
يُدَبِّرُ لكَ أمركَ
كن مطمئناً"💛
*******************
عبد الله: انك تتعالجي تسفري وتتعالجي
مليكة ببتسامه: بابا انا
عبد الله: انتي ايه يا مليكه
مليكه ببتسامه وهي بتبص لأسد وبعدين بتبص لأبوها: انا عملت العمليه ورجعت احسن من الاول يعني بمعني اصح مبقاش في كانسر
عبدالله بصدمه وفرحه: بجد
مليكة بفرحه لفرحت ابوها: بجد
عبدالله شدها لحضنه وكان عمال يبوس في ايديها وراسها ويحمد ربنا ويشكره علي انه شفاله بنته
والدة مليكه عيطت من الفرحه وحضنتها
والد والدة وجد وجدة اسد كذلك وقالولها حمد الله على السلامة
اما معتز بعد ما فاق من صدمته قام شالها ولف بيها
وبعدين نزلها وباس راسها وقال حمد الله علي السلامه ياقلب اخوكي
اسد شد مليكه وبعدين قال بغيره: خلاص كفايه الكل عمال يحضن ويبوس فيها ولا كأن جوزها موجود
الكل ضحك علي غيرة اسد ومليكه خجلت
رائد: بالمنسبه انا عايز اتجوز
اشرقت: ومين سعيدة الحظ بقا
دخل مازن قال: قصدك مين تعيسة الحظ
اسد: مازن انت كنت مختفي فين كل ده
مازن بمرح: ما حضرتك نايم في العسل وسايب عليا ام الشغل
ياسين: بس يا حيوان انت وهو وبعدين بص لرائد اسمها ايه
رائد بحمحمه: احم معرفش
ياسين: طب ساكنه فين
رائد: في'''''' عمارة رقم'''''شقه رقم'''''''
ياسين: علي بركة الله بكره نروح نخطبها
اسد وهو بيشد مليكة: طب يلا بقا لازم نطير احنا
ياسين: ليه يا ابني لسه بدري
اسد: لا ياحج لازم نمشي لأننا اتأخرنا وبعدين بص لمليكه وغمز اتأخرنا اوي
وخد مليكة ومشي
***************** بقلم ايمي الطيب
في فيلا اسد
وصل اسد ومليكة قدام الفيلا
ونزل اسد وفتح باب العربيه لمليكة
نزلت وهي مستغربه اسد
راح اسد حط شريطة على عيون مليكة 🙈
مليكه: اسد
اسد: هشششششش اهدي انا جنبك
وراح ماسك ايديها ودخل الفله
واول ما دخلو مسك ايديها ووقفها في نص الفئه
راح قالها: عدي من واحد لتلاته وشيلي الشريطه وفعلا عدت وشالت الشريطه
واتفجأت ان الفله متزينه وفي اضواء من الشمع
ومكتوب بالورد على الارض: بحبك يا صغرتي
مليكه جريت عليه وحضنته وقالت: وصغيرتك بتحبك
اسد شالها ودخل اوضة النوم
********************* بقلم ايمي الطيب
داخل غرفة النوم
اسد نزلها جوه الاوضه واتفجأت ان الاوضه كمان متزينه
وفي ضوء خافت
اسد بحب: خشي البسي الفستان الي جوه واتوضي وتعالي نصلي الاول
واسد كمان غير هدومه
مليكة اومأت ودخلت تجهز نفسها واتوضت وطلعت وهي لابسه الاسدال
وبدأ اسد يصلي بيها وكانت مليكه طايره من الفرح ان حبيب طفولتها بقا جوزها لا وكمان بيصلي بيها
وبعد شويه خلصو واسد قرأ عليها 🤲المتزوجين وبعدين قلعت الاسدال وظهر الفستان اللي مخترهولها اسد والي عباره عن فستان قصير لحد الركبة وقط ومفتوح من الضهر
وشعرها اللي نازل علي ضهرها
اسد سرح في جمالها شويه وبعدين قال: مليكه موافقه نكمل جوازنا
مليكه هزت رأسها
وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
وبقت مليكه مرات اسد قدام النااس وقدام الله
******************* بقلم ايمي الطيب
تاني يوم
صحي اسد وبص على مليكه
الى نايمه جمبه وابتسم
وفجأه مليكة صحيت لاقت اسد بيبصلها ومبتسم
مليكه بخجل: صباح الخير
اسد بحب: صباح الورد والياسمين على عيونك الحلوين
وبعدين قال يلا انا هروح اخد شاور في الاوضه الي جنبك وانتي خدي راحتك
وفعلا اسد راح ياخد شاور في الاوضه التانيه ومليكه كذلك
وقضوا اليوم بين الضحك والهزار والعب
******************* بقلم ايمي الطيب
في الليل
راح كل من والد والدة رائد ومازن يتقدمو للبنت الي شافها رائد قدام النيل وطبعا بعد ماجاب رقم والدها وكلموا وحددو معاد
وفعلا راحو اتقدمو
وبعد ما دخلو واترحب بيهم
ياسين وهو بيوجه كلامه لوالد البنت: انا يشرفني اني اطلب ايد بنت حضرتك لأبني رائد
والد البنت: طبعا وانا يشرفني طبعا انتو معروفين عيلة الغرباوي اشهر من نار علي علم بس انا لازم اخد رأي البنت الاول
ياسين: اتفضل طبعا
راح والد البنت ينادي علي بنته: ياسمين ياسمين تعالي
خرجت ياسمين وهي بصه في الارض وقالت بصوت خافت: نعم يابابا
والد ياسمين: استاذ ياسين طالب ايدك لابنه رائد انتي ايه رأيك
ياسمين بخجل: احم الي تشوفه حضرتك يابابا
يونس والد ياسمين: يبقي علي بركة الله نقرأ الفاتحه
وفعلا بدأو يقرأو الفاتحه
واتفقو على كل كل حاجه
******************بقلم ايمي الطيب
تاني يوم
في الصباح وتحديدا في فيلا الاسد
صحي اسد لقا مليكه نايمه جنبه
قام براحه عشان ميصحهاش
ودخل الحمام ياخد دش 🚿
بعدها بشويه صحيت مليكه ملقتش
اسد جمبها بس سمعت صوت الدش شغال
فعرفت انه في الحمام
وبعد شويه خرج اسد وهو لافف الفوطه
حولين وسطه لقا مليكه صاحيه
ومليكه اول ما شفته حطت ايديها
على وشها بخجل
اسد بحب ومشاكسه: صباح الفل عليكي يا فرولتي
مليكه بخجل وهي مخبيه وشها: صباح النور بس ممكن تلبس لو سمحت
اسد بمشاكسه: طب لو ملبستش هتعملي ايه
مليكه بخجل شديد: لو سمحت يا اسد اللبس
اسد بحب: خلاص خلاص خلاص بلاش تحمري كده انا هدخل اغير وانتي قومي خدي دش 🚿واجهزي عشان هتنزل الشركة اللي بقلنا شهور مبنرحهاش
مليكة اومأت لأسد وقامت وهو دخل يغير هدومه
******************** بقلم ايمي الطيب
عند رائد
كلم والد ياسمين
وطلب منه يجهز هو
والدة ياسمين وياسمين
عشان يروحو يجيبو الشبك
وراح رائد وياسين واشرقت
يجيبو اهل ياسمين
وراحو يجيبو الشبكه
***************** بقلم ايمي الطيب
عند الجوهرجي
وصل رائد واهله واهل ياسمين
ودخلو يجيبوا الشبكة
طبعا رائد طلب منه طقمه من الدهب للشبكه
وطلب من ياسمين تختار
ياسمين بخجل: احم اي حاجه
رائد: مفيش حاجه اسمها اي حاجه اختاري يا ياسمين
ياسمين بصت علي الشبكه واختارت طقم simple وقالت: احم دا شكله حلو
رائد ببتسامه: احم تمام عامل كام
الجوهرجي: ب 1000000جنيه
ياسمين: نعم لا طبعا مش وخداه
رائد: لا ليه
ياسمين: انت بتهزر يارائد انت مسمعتش قال بكام
رائد: هو انتي اللي هتدفعي ولا انا اسكتي يا ياسمين اسكتي
سكتت ياسمين
واشتري رائد الشبكه ولبسها لياسمين
ووالدة ياسمين ووالدة رائد اطلقو الزغاريط
******************* بقلم ايمي الطيب
تسريع الاحداث
مر شهر
وجه يوم فرح
رائد وياسمين ومازن وساندي
******************** بقلم ايمي الطيب
عند البنات
كانو بيرقصو وبيهيصوا ولكن حسه
ان مليكه مش كويسه وانها تعبانه
ساندي: مالك يا موكا انتي من الصبح وانتي
كده
مليكه: مش عارفه انا ولكن مكملتش كلامها لأنها جريت علي الحمام وجابت كل اللي في بطنها
ساره بقلق: مليكه حببتي مالك انا هكلم معتز
مليكه بتعب: لا لا متكلميش حد انا هبقي كويسه
ياسمين بعقل: مش يمكن تكوني حامل
مليكه بصدمه وفرحه: حامل
ياسمين: بقول يمكن وعشان نتأكد نطلب من room service يجيبولنا اختبار حمل
وفعلا جابو الاختبار ومليكه دخلت تعملو
وبعد شويه طلعت وهي مصدومه
الكل: ها طمنينا
مليكه بصدمه وفرحه : حامل انا حامل انا حااااااامل اسد هيفرح اوووي
ساندي حضنتها بفرحه: واخيرا هبقي خاله للمره التانيه
مليكه: الله يبارك فيكي يا سوسو
(نسيت اقولكو ان ساره حامل)
ساره: هييييييه مبارك ياقلبي
مليكه: الله يبارك فيكي عقبال متقومي بالسلامه
ياسمين بفرحه: مبارك يا موكا
مليكه وهي بتحضنها: الله يبارك فيكي ياقلبي عقبالك
وقعدو يهيصو لحد ما جت الميكب ارتس وبدأوا يجهزو
****************** بقلم ايمي الطيب
عند الشباب
كانو بيجهزو وبيهيصو
اسد بمرح: مبارك ياعم رائد هتدخل القفص برجلك
رائد بمرح: دا هيبقي احلي قفص
مازن: يعيني يابني دا انت شكلك واقع
اسد: علي اساس انك انت اللي مش واقع
دا انت كنت هتقلب قرد 🐒عشان يقدمو الفرح
معتز: اصبرو مستعجلين علي ايه بكره تقولو ولا يوم من ايام السنجله انت استني اول ما هتحمل كل يوم هتصحيك الفجر تقولك نفسي رايحه لأي اكله وتنزل تجبها
ترجع تلقيها نامت وبعد كام شهر من حملها تلاقيها كل يوم تصحي تقولك بولد ولما تروحو المستشفى يقولك لا دا الولد كان بيخبط في بطنها
رائد بمرح: يعني عليك يا بني دا انت شايل ومعبي
معتز بعشق: بس مع ذلك بعشقها ومقدرش استغني عنها
كلهم: همممم وايه كمان يعم الرومانسي
معتز: و وبعدين فاق وانت مالك انت وهو اجهزو عشان نلحق البنات
وفعلا جهزو والبنات جهزو
*******************بقلم ايمي الطيب
في الفرح نزل الشباب
استنو العرايس تحت في الفندق
وكل اب طلع يجيب بنته
ونزلو تحت للعرايس
واسد ومازن طلعو خدو مليكة وساره
ونزلو
ودخلو كل عروسين
علي اغنية طلي بالأبيض يا زهرة نيسان
والكل اعجب بالعرايس
نعم فهو فرح احفاد عيلة الغرباوي
وطبعا طلعو على الكوشه وبدأو يستقبلو
التهنيئات والمباركات
وبعد شويه جه المأذون
وبدأ يكتب كتاب مازن وساندي
المأذون: ساندي ياسر الخولي هل تقبلين مازن ياسين الغرباوي زوجا لكي
ساندي هزت رأسها بخجل
المأذون: اين وكيل العروسه
اسد ببتسامه: انا
ساندي بصتله بإمتنان
المأذون: واين وكيل العريس
ياسين: انا
المأذون وهو بيقول لأسد: قول ورايا زوجتك موكلتي
وقال اسد ورا المأذون وياسين كذلك
وبعدها انتهي بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وبعدين كتب كتاب رائد وياسمين
المأذون: ياسمين يونس المحمدي هل تقبلين رائد ياسين الغرباوي زوجا لكي
اومأت ياسمين وقالت: نعم اوافق
المأذون: اين وكيل العروس
يونس: انا
المأذون: واين وكيل العريس
ياسين: انا
وبدأو يكتبو الكتاب
وبعد ماخلص قال: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وبعد مباركات اهل العروسين ومباركات الناس
العرايس نزلو يرقصو مع بعض ومعاهم اسد ومليكه
وساره ومعتز
على اغنية سيبي روحك وارقصي
وبعدين وهما بيرقصو
عند مازن وساندي
مازن: يااااااه اخيرا بقينا لبعض
ساندي ببتسامه: مبسوط يا مازن
مازن: فرحان دا انا طاير من الفرح بحبك ياساندي بحبك
ساندي: وانا بموت فيك يقلب ساندي
****************** بقلم ايمي الطيب
عند رائد
رائد ببتسامه حب: بحبك يا ذات الخمار يا من امتلكت قلبي
ياسمين ببتسامه: اقولك علي سر
رائد: سر سر ايه
ياسمين: فاكر سونا الي كانت ساكنه في الفيلا اللي قصدكم والي كنت بتحلم انها تلبس الحجاب بس عزلتو قبل ماتشوفها بيه
رائد بصدمه: قصدك انك انتي
ياسمين ببتسامة حب: سونا سونا يارائد قلبي فاكر اللقب ده وحشتني يا رائد
رائد من الفرحه شالها ولف بيها
***************** بقلم ايمي الطيب
عند اسد ومليكه
مليكه: اسدي
اسد: يا عيون اسدك
مليكه ببراءه: كنت عايزه انزل اجيب هدوم اطفال
اسد بغباء: اطفال ليه يا مليكه ايه عايزه تجبيهم لساره هديه
مليكه: اسد انت بتستغبي ولا بجد
اسد: بستغبي في واحده تقول لجوزها بتستغبي
مليكة: طب هات ايدك يا اسد
اسد: هتعضي هزعلك
مليكة ببراءه: انت تعرف عني كده
اسد: خلاص دا انتي بريئه
مليكه: هات بقا وراحت حطه ايد اسد علي بطنها وقالت: مش حاسس بحاجه
اسد بفرحه: مليكه انتي
مليكه بفرحه: حامل حامل يا اسد
اسد حضنها ولف بيها
وانتهي الفرح والكل عرف بحمل مليكه
والعرسان خدو عرايسهم وطلعو الاوض بتاعتهم
واسد خد مليكه وراحوا يحتفلو بخبر حملها
********************** بقلم ايمي الطيب
بعد مرور خمس سنين
اسد ومليكه خلفو وجابو جاسمن و رعد
رائد وياسمين خلفو فهد وسيلين
ومعتز وساره:جابو نرمين و مها
مازن وساندي جابو صقر وسيف
************************ بقلم ايمي الطيب
يوم الجمعه كان كل العيله متجمعه
في قصر الغرباوي
وكانو بيتكلمو ويهزرو
فجأة دخلت جاسمن بتجري
وبتستخبا في حضن اسد
فهد بغضب لا يليق بطفل: يعني انتي لما تستخبي في جضن ابوكي مش هعرف اجيبك
جاسمن بطفوله: اثفه خلاص بليز يافهد
اسد: في اي الي حصل يا فهد
فهد: بنتك انا محزرها ميت مره متلعبش مع صقر او سيف او رعد اسيبها خمس دقايق ارجع القيها بتلعب معاهم
جاسمن بغضب طفولي وهي بتقوم من حضن اسد: ما حضرتك سايبني ورايح تتمشي مع ست نرمين المفروض مين اللي يضايق دلوقتي
فهد بغضب: ميت مره اقولك وطي صوتك وانتي بتكلميني
جاسمن: مش هوطي يا فهد وزي ما روحت مع نرمين انا لعبت مع صقر وسيف ورعد يبقي كده خلصين
فهد بصلها وبعدين قال: ماشي يا جسي بس دي اخر مره اتفقنا
جاسمين بدأت تلين:بس انت كمان اخر مره تسبني وتمشي مع واحده منهم اللي مترضاش ان اعملو في غيابك متعملوش في غيابي اتفقنا
فهد بحب: اتفقنا يا جسي
والكل قاعد مصدوم من الي بيعملو
واتصدمو اكتر
لما فهد باس جاسمين من خدها
رائد: ايه ياعم اسد شوف بنتك
اسد: طب ماتلم ابنك
جاسمين بدلع طفولي: فهد عيب بابا واقف
اسد بغخر: تربيتي
جاسمين: لما يمشي عادي
اسد: ولا اعرفها
فهد: محدش لي دخل اصلا
اسد وهو بيمسكه من تيشرته: هو مين دا اللي ملوش دخل
فهد: انتقد المسكه دي طب اوعي ايدك دي بس
وقعدو يهزرو ومرت السنين وكل ابطالنا عاشو في سعاده
للأبد
تمت بحمد الله
شكرا لكل واحد دعمني وشكرا لتفاعلكم على الروايه واتمني تكون الرواية نالت اعجابكم ودمتم في حفظ الله
تعليقات
إرسال تعليق