أخر الاخبار

رواية العشق المسموم الجزء الثالث والرابع للكاتبة/حنان حسن كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 

رواية العشق المسموم 

الجزء الثالث والرابع

للكاتبة/حنان حسن 

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

بعد ما جلال الشرقاوي..(حمايا)

اهدي لينا بيت بعيد ليضمن عدم وقوع الفتن والنزاع والفرقة بين ابنائة ..

وبعدما ذهبت لذلك البيت البعيد عن العمار

 واكتشفت انه لا يوجد بالمكان سوي ثلاثة بيوت واحد عن يسارنا والثاني عن اليمين وبيتنا كان يتوسط البيتان. 

للكاتبة..

وبعدما لاحظت سماع اصوات غريبة تخرج من احدهم

 وذهبت لاري ما هذا الصوت..


اخبرني جاري الذي يسكن في البيت علي اليمين بان المنزل علي اليسار مسكون وحذرني من ان اقترب منه مرة اخري

 مما جعلني اخاف واطلب من شاهين زوجي بان نعود لبيت العائلة مرة اخري..


ولكن شاهين اعتقد خطاء بانني افتعل الحجج

 لارجع واعيش بجانب اخوه غانم


 الذي نجحت شوق زوجتة ان تزرع الشك من ناحيتة في قلب زوجي..


للكاتبة..حنان حسن


واخذ شاهين يضربني ضربا مبرحا..

ولكن ما جعلة يتوقف عن ضربه لي هو خوفة وهلعة بمجرد ما قد شاهد امراة تقف في بيتنا وهي تنظر الية...


وكانت تلك المراة صارخة الجمال..


فقد كانت تتمتع بعينان في زرقة السماء 

وبياض  كا بياض الثلج 


وشعر  تخرج  خصلاتة الشقراء من ذلك  الوشاح الذي كانت ترتديه


للكاتبة حنان حسن


 وكانت  ايضا تمتلك  جسد  غاية في الجمال


المهم اننا مره واحدة وجدنا تلك المراة تقف   وسطنا.. 


وفي تلك اللحظة وقف شاهين زوجي متفاجاء بجراءة  تلك المراة ودخولها للمنزل دون استئذان ..


للكاتبة حنان حسن


واخذ ينظر اليها وهو ينتظر ان تتحدث  او تقول سبب مجيئها 


ولكن تلك المراة ظلت واقفة تنظر لشاهين نظرات غريبة..


ثم سالتة...


قالت..انت بتضربها ليه؟


وظل شاهين صامتا ومندهشا لجرائتها ولم يرد عليها


ولم تبالي تلك المراة بتجاهلة لسؤالها


ونظرت ناحيتي ووجهت لي انا الحديث


قالت..الي بتمتلك زوج مثل زوجك القوي ده مينفعش تزعلة


واقتربت من شاهين وهمست  بصوت مسموع في اذنة..


للكاتبة حنان حسن


 قائلة..لو زعلتك تاني ...سيبها وتعالي 


وتركتنا تلك المراة وخرجت دون ان ينطق احد منا انا وشاهين بكلمة واحده من شدة الذهول


للكاتبة..حنان حسن


وقد لاحظت علي شاهين بان تلك المراة قد لفتت نظرة واهتمامة ايضا..


فقد لاحظت عليه انه بدء يراقبها من خلال الشياك وكان معتقد بانني لا اراه 


ولكنني التمست له العذر في بادئي الامر 

فهي غريبة في تصرفاتها وفي اليوم التالي ..


خرج شاهين للمصنع بسيارتة وغاب حتي الظهيرة 


ووجدتة يعود مرة اخري ومعه اكلة سمك وجمبري ساخنة

 كان قد اتي بها من احدي محلات الاسماك التي تعد وجبات الاسماك ..


للكاتبة حنان حسن


ولفت نظري ان شاهين اتي بالكثير من الطعام..


فا سالته؟


قلت..انت ليه جايب كمية السمك دي كلها ؟


قال..اعزمي علي جارتك لو حبت تيجي تاكل معانا تتفضل


فا وجدت انا ان من الافضل ان اذهب لها بوجبة السمك في بيتها لكي لا تخجل من القدوم في وجود شاهين 


وبصراحة اكتر 

لاني شعرت بغيرة نسائية منها عندما لاحظت اهتمام شاهين زوجي بها..


هو صحيح  شاهين مازال زوجي علي الورق فقط 

ولم يعترف به 

كا زوج فعلي حتي الان 


 لكن كبرياء الانثي

 عندما تشعر بان زوجها

 يقلل من شانها


ويفضل انثي اخري عليها فهذا وحده شعور مؤلم ومرفوض..


للكاتبة حنان حسن


المهم..جيبت صينينة كبيرة ووضعت فيها كام سمكة كبيرة سخنة كده ..

وطبق تاني وضعت به الجمبري الكبير الطازج الساخن..

 وشوية سلطة خضراء ..وطبق ارز كبير 

واطباق المشهيات الاخري زي.. بابا غنوج ..وطحينة 


وظبط صينية حلوه كده 

واخدتها وذهبت بها لجارتي 


ولحسن الحظ انها كانت تقف حينها في فرندة الدور الارضي  وهي بلكونه مفتوحة في الدور الارضي  علي الجنينة


وكانت تنظر باتجاهي..فا ذهبت لها بصينية الطعام..


للكاتبة..حنان حسن


وعندما اقتربت منها ابتسمت لها وانا اعرفها بنفسي


قلت..مساء الخير ..انا شهد جارتك الجديدة في البيت الي جنبك وانتي كنتي شرفتينا امبارح


وانتظرت ان ترد الجاره باي ترحيب او حتي اي رد فعل ولكنها لم تفعل ..


فا استطردت قائلة


 انا قولت نبدء ناكل سواء عيش وملح

 وجايبالك بقي شوية سمك وجمبري سخنين يستهلوا بوقك..


للكاتبة حنان حسن


ونظرت لتلك المراة التي كانت تقف كا تمثال من شمع

و لا تبدي اي رد فعل لكلامي ..


فا اردت ان انهي وقفتي امامها هاكذا وانا ابدوا كا المتطفلة 


قلت..عموما كويس اني لقيتك واقفة هنا

 لاني كنت هخاف ادخل عندك من الكلاب دي 


بصراحة الكلاب بتوعك شكلهم صعب اوي وانا بخاف منهم


ووجدتها مازالت تنظر  الي ولم تنطق بكلمة

 بينما انا اثرثر وحدي كا البلهاء


فا عزمت ان انهي ذلك الموقف السخيف..


وتقدمت منها لاقدم لها صينية الطعام 

وكانت تستطيع ان تمد يدها من خلال السور الصغير الذي يفصل بيني وبينها وتاخذ الصينية ولكنها لم تفعل..


للكاتبة حنان حسن


فا شعرت بالاحراج الشديد 


ووجدت نفسي اضع لها صينية الطعام علي جزء مستوي وعريض من السور 


وتركت لها الصينية وعدت لبيتي دون ان اسمع منها كلمة واحدة 

وكنت متاكده باني بعد دقيقة واحدة اني هسمع صوت ارتطام الصينيية بالارض بعدما تدفعها هي بعيدا عن بيتها..


ولكنني عندما وصلت لباب بيتي والتفت بحجة اني بغلق الباب 

وجدتها قد اخذت الصينية ودخلت بها للداخل 


للكاتبة حنان حسن


..وحمدت ربنا انها هتاكل منها

 لانها ياعيني عايشة لوحدها وتلاقيها يا عيني مفيش حد بيجيبلها اكلة حلوه ..


عدي الموقف ده وفي اليوم التالي صحيت انا شاهين من بدري علي صوت محركات سيارات امام منزلنا 


ونهض شاهين منزعجا من علي السرير

 ليجد ..سيارة كبيرة محملة بالاثاث تقف امام منزلنا 


وروحت انظر انا الاخري لاري من ذلك الساكن الجديد الذي

 سيسكن ببيتنا ؟


..ورايت سيارة ملاكي تقف امام المنزل 

 بجانب سيارة نقل الاثاث


 والمفاجاءة اني شاهدت شوق سلفتي

 وزوجها غانم ينزلان منها ومعهم اخوهم الثالث وزوجتة ورد 


للكاتبة حنان حسن


كانوا جميعا يقفون اثناء طلوع عفشهما لاعلي..


ووجدت شاهين يسال نفسة في عصبية


قال..وده ايه الي جابهم هنا دول؟


طبعا كان لازم انزل  استقبل اخوات زوجي

 وخصوصا ان ورد سلفتي معاهم 

وورد انسانه طيبة ولم اري منها اي سؤ


 ولكن كنت خايفة انزل شاهين يترجم نزولي علي اني نازلة اشوف غانم

 الذي ليس بيني وبينه اي شيئ ولكن شاهين كان يعتقد غير ذلك


وانتظرت قليلا حتي ياذن لي شاهين 

بالنزول..

وبصراحة انا كنت فرحانة جدا انهم جايين يعيشوا معانا هنا

 عشان المكان يبقي فيه ونس بدل الرعب ده..


لكن بعد شوية لما ورد طلعت عندي تسلم عليا لوحدها

 عرفتني ان الي هيعيش معايا هنا في البيت ده هي شوق وغانم فقط 


للكاتبة حنان حسن


قلت..هو مش كان طلقها وخلص منها؟


 ايه الي خلاه يردها تاني؟


ردت ورد وهي تتنهد


قالت..ابوها شريك  ابوه  حماكي جلال الشرقاوي 


 وبينهم وبين بعض  مصالح 

وطبعا ابو غانم فضل يزن علي ابنه غانم انه يردها عشان المصالح الي بينهم بملايين ...


للكاتبة..حنان حسن


وفعلا  غانم سمع كلام ابوة وقبل انه يردها  


لكن شوق  يا ستي اشترطت ان عشان تقبل بالرجوع؟


 لازم تيجي تعيش هي وغانم في البيت ده 


وابوه عشان يراضيها وافق انها تعيش مع غانم في الدور الي فوق منكم..


للكاتبة حنان حسن


بصراحة لما سمعت كلام ورد ..قلبي اتقبض 


وقلت في نفسي ياريت ياورد كنتي قلتي بنفسك لشاهين ان شوق هي الي طلبت تيجي هنا 

ودي مكنتش رغبة غانم 


المهم  خرجت ورد من عندي

 وانضمت لسلفتها شوق عشان تساعدها 


وانا طبعا مطلعتش فوق خالص

 حتي لا اتقابل في غانم ويبقي في كلام وحديت من شاهين..


للكاتبة حنان حسن


ولكن بعد شوية  خرج شاهين 

وطلع لاخواتة في الدور الي فوقنا 

عشان يسلم عليهم


 وسالني..


قال..انتي مش هتطلعي معايا نسلم عليهم؟


قلت..انا الي يلزمني منهم هي ورد وخلاص هي جت وانا سلمت عليها


 فا نظر ليا في شك وتركني وخرج ..


وبعد شوية لقيت جرس  الباب بيرن..


فا اعتقدت بان شاهين نزل من عند اخواتة ونسي المفتاح هنا..


لكن لما فتحت  اتفاجاءات 

بان الي علي الباب هو غانم اخوه ..

فا نظرت له بتوتر وانا ابحث بعيني عن شاهين الذي اذا حضر الان ستكون نهايتي في ذلك البيت  قد باتت مؤكدة


للكاتبة..حنان حسن


ونظرت لغانم الذي بدء يتحدث بود شديد


قال ازيك يا شهد واخبارك ايه؟


قلت الحمد لله انا كويسة انتوا كلكم عاملين ايه؟


قال الحمد لله 

ثم

 سالني؟؟

قال..امال مطلعتيش ليه مع شاهين عشان تسلمي علينا يا شهد؟

 هو انتي مش عايزة تشوفينا ولا ايه؟


للكاتبة..حنان حسن


وقبل ان اجيب..

سمعت صوت شوق ياتي من خلف غانم وهي تقول..


لا ازاي اكيد احنا وحشناها زي ما هي وحشتنا 


وظهرت شوق من خلف غانم وهي تبتسم ابتسامة صفراء 

وهي تنظر الي 

وتقول..كلهم هناك قالوا خليهم يعيشوا لوحدهم الا انا

 قلت ابدا 

والنبي ما هسيب شهد سلفتي حبيبتي ابدا 

واخذت تسلم عليا وجذبتني اليها لتقبلني

 واثناء اقترابها مني همست في اذني قائلة..

والنبي ما هسيبك


نظرت لها وانا اردلها الرسالة


قلت..ومين قالك اني انا الي هسيبك يا شوق؟


للكاتبة..حنان حسن


وفي تلك اللحظة نزل شاهين وعزم علي الجميع بالدخول لتناول الطعام 


وفي المساء .. غادر مدحت سلفي وزوجتة ورد 

بعدما ساعدوا في تجهيز الشقة الخاصة بشوق وغانم


وبعد انصراف الجميع


سالني شاهين..


قال ..انتي كنتي تعرفي ان شوق وغانم جايين يعيشوا هنا؟


قلت ..وهعرف منين منا قاعدة معاك هنا اهوه؟


للكاتبة..حنان حسن


وبعدين ورد زوجة اخوك  قالت ان سكن غانم وزوجتة هنا 

كان بناء عن شرط وضعتة شوق للرجوع لغانم


نظر الي شاهين وهو غير مصدقا لحديثي وتركني وخرج


للكاتبة حنان حسن


وفي اليوم التالي خرج شاهين للمصنع كا العادة 


وخرجت انا لانسق الحديقة واسقي الزرع في الصباح 


وتفاجاءت بذلك الجار  الشاب 

يقف بحديقة منزلي بعدما جاء متسللا


مما جعلني انتفض هلعا 


ونظرت له بتعجب من وجوده هنا الان


قلت..اي خدمة؟


نظر الي بعينية الزائغتين ولم يقل سوي جمله واحدة لا تقل رعبا عن منظرة


قال..احذري لان الخطر قادم


للكاتبة حنان حسن


سالتة في غضب


قلت..مش انت الي كنت عند بيت جارتنا

 وقلت البيت مسكون وطلع في الاخر واحده ساكنه في البيت؟


ودلوقتي جاي تقول كلام مزعج تاني؟..

وسالته..في عصبية

قلت.. انت ليه بتعمل كده؟


نظر الي وهو يؤكد علي ما قالة منذ قليل 


قال.. بقولك الخطر مقرب من بابك وهياخد سقف دارك..


للكاتبة..حنان حسن


 وتركني ومشي بعدما قال تلك الكلمات المخيفة ..


لكن انا فضلت اهدي في نفسي واقول ده مجرد انسان مهزوز

 ومريض نفسي بسبب انه عايش لوحده 

وكلامة كله مجرد هذيان مش اكتر


للكاتبة..حنان حسن


وفي المساء لقيت غانم بيرن الجرس وبيسال عن شاهين 


قال..هو شاهين لسه مجاش ولا ايه؟


قلت..لا لسه بس هو زمانه علي وصول ..


قال..اصلي كنت عايزة في.....وقبل ان يكمل حديثة ظهر شاهين وهو ينظر الينا معا ويقول ..

خير يا غانم خارج من بيتي بدري ليه؟


رد غانم قائلا..


قال..انا لسة جاي اصلا عشان اسال عليك


وفي تلك اللحظة  ظهرت شوق وهي تريد ان تنفخ في النار..

قالت ..اظن بقي يا شاهين لازم تلم زوجتك عننا شوية وبلاش السفالة الي بشوفها كل شوية كده عيني عينك دي


للكاتبة حنان حسن


فا قام غانم بصفعها بالقلم واخذ يعتذر لاخوة..عن وقاحة زوجتة

اما انا

فا نظرت اليها وانا اقول اخرسي قطع لسانك


ونظر الي شاهين وهو يقول اخرسي انتي خالص دلوقتي ولما ارجعلك لينا كلام تاني  ..


ثم طلب من غانم اخوة ان يذهب معه لمشوار


 حيث وضع يده علي كتف غانم وكانه يقبض عليه

 وهو ياخذة للخارج


قال..تعالي عايزك


واخذة وابتعدوا بعيدا مشيا علي الاقدام تاركين سيارتهم


اما انا فقد وجدت نفسي اقف امام تلك الحية الرقطاء وهي تبتسم ابتسامة مستفذة


 و تقول..شوفتي..اهو قال انه هيعرفك شغلك لما يرجعلك..ا

بقي استلقي وعدك منه بقي لما يرجعلك


فما كان مني الا ان اغلقت الباب ..في وجهها بقوة 


للكاتبة..حنان حسن


ودخلت وانا ارتعد من 

تهديد ووعيد شاهين ليا


واخذت اتخيل اللوان العذاب الذي سالاقية علي يده بعدما يعود..


وما كان يؤلمني هو انني كنت بريئة..


ولم اقوم باي خيانه لشاهين 

 وكنت راضية بعيشتي معه كا اخوه 

ومتغاضية عن اي حقوق زوجية لي

 وكل ما كنت اريدة من شاهين هو بيت اشعر فيه بالامان

 ولقمة ونومة نضيفة فقط لا غير

ولكن شوق لم تقبل بان تتركني لحالي 


وغرست الشك في قلب زوجي الذي فقد الثقة بنفسة بسبب عجزة الجنسي


 وكنت انتظر عقابة 

برمية لي في الشارع 

او القتل علي ذنب لم اقترفه اساسا...


للكاتبة حنان حسن


واخذت اترقب الباب وانا ارتجف واقول بعد ثانية ممكن يدخل شاهين من ذلك الباب ويقتلني ظلما..


ولكن بعد كثيرا من الوقت سمعت طرقا علي الباب..


ففتحت وانا قلبي يكاد ان يقف من الخوف من شاهين..


للكاتبة حنان حسن


وعندما فتحت وجدت امامي غانم


 وهو يسالني عن شاهين


قلت..شاهين مهو كان معاك؟


قال..لا احنا شدينا شوية في الكلام مع بعض..


 وانا قسيت عليه فا تركني ومشي

 وانا جاي دلوقتي عشان اراضيه


قلت..طيب بالله عليك اتفضل اطلع شقتك لانه كل ما بيشوفك هنا بيتجنن


للكاتبة..حنان حسن


 قال ايوه منا عرفت وجاي عشان نقعد كلنا ونتكلم بقلب مفتوح 

ونشيل اي شك دخل بينا لاننا اخوات وعايشين في بيت واحد


 ومينفعش نعيش مع بعض واحنا مخونين بعض


قلت..تمام اتفضل اطلع شقتك ولما يجي ابقي قولة الكلام ده


للكاتبة..حنان حسن


وبالفعل طلع غانم شقتة..


ومر وقت كثير وشاهين لم يعود

 وفضلت منتظره  حتي  غلبني النوم 

واستيقظت في الفجر ولم اجد شاهين قد اتي..


وانتظرت للصباح ولكنه لم ياتي ايضا ..

وصعدت لشقة غانم لاخبرة بان شاهين لم يعد حتي الان


للكاتبة..حنان حسن


وخرج غانم بدورة ليبحث عن اخوة

  في كل مكان 

بعدما اتصل علي المصنع وبيت ابيه 

والجميع قال انهم لم يروه منذ امس 


واخذ الجميع يبحث عنة واخيرا 

 رن جرس  الباب

 ووجدت امامي ظابط شرطة..

يقف امامي ويقول ........

رواية العشق المسموم الجزء لرابع 

للكاتبة/حنان حسن 


بعد ما شوق اكدت الشك في قلب شاهين من ناحيتي انا وغانم 


وجعلتة يعتقد بوجود علاقة اثمة بيني وبين غانم..


ولعبت الصدفة دورا اخر مؤكد لذلك الاعتقاد..


للكاتبة حنان حسن


وذلك عندما اتي شاهين فجاءة

 ووجد اخاه غانم يتحدث معي علي باب الشقة واعتقد بانه كان يخرج من عندي اثناء غيابة 


واكدت له شوق ايضا بكلماتها الخبيثة كل تلك الظنون


 مما جعل شاهين يصيبة الجنون 

واخذ معه غانم اخية للخارج ليصفي معه حسابة بعيدا عني انا وشوق


 وبعدما ابتعدا 

 مر الوقت ولم يعود شاهين بعدها 

وبحث الجميع عنة ولكنه لم يظهر له اي اثر..


للكاتبة حنان حسن


وبعد مرورالكثير من وقت  رن جرس المنزل عندي


 وشاهدت ضابط شرطة يقف امامي ويسال؟


قال..دة منزل شاهين جلال الشرقاوي ؟


قلت..ايوه ليه؟


قال...احنا عثرنا علي جثة في الترعة المجاورة لمنزلكم 

ولما انتشلناها  و فتشتنا في ملابس الغريق

  وجدنا بطاقة واوراق بتدل علي شخصية صاحب الملابس والبطاقة..


للكاتبة حنان حسن


كانت باسم..

 شاهين جلال الشرقاوي..

ده غير اوراق تانية ونقود ..


سمعت حديث الضابط وروحت اصرخ علي غانم لياتي ويسمع بما حدث لاخية..


وبعدما نزل غانم وصدم صدمة العمر 

حيث فجع في اخية الذي كان يريد ان يتقابل معه ليطيب خاطرة..


وطبعا طلب منا الظابط بان نذهب جميعا للمشرحة لكي نتعرف علي الجثة...


وبالفعل ذهبنا انا وغانم ومدحت اخوه وجلال الشرقاوي والد شاهين


 وكان ايوه قد اتي   اتي مهرولا 

 بعد سماع ذلك الخبر الاليم االذي كسر ظهرة


 وكان الرجل يمشي معنا مثلة  كا من فقد عقلة بسبب ابنه...


للكاتبة..حنان حسن


المهم دخلنا كل واحد بدوره لنشاهد الجثة بثلاجة المشرحة..


ودخل اولا...غانم والذي خرج بعدها وقد اصابة الاختناق


 واخذ يسعل وكانه اصابة ربو شعبي فجاءة..


واخذ غانم ينصح اباه بعدم الدخول لانه لن يقوي علي مشاهدة منظر ابنة علي ذلك الحال..


وفي تلك اللحظة ..سال .. جلال الشرقاوي ..غانم ابنه 


قال..الي جوه في الثلاجة اخوك شاهين  يا غانم؟


للكاتبة..حنان حسن


نظر غانم والدموع بعينية وهز راسة بالايجاب


جلس جلال الشرقاوي علي الارض

 وكان قدماه قد اصابها شلل مؤقت عن الحركة


 ولم يستطيع ان يدخل ويشاهد الجثة ..


ثم دخل اخاه الاخر مدحت في دورة 

وخرج ليؤكد بانها جثة شاهين.. 


للكاتبة..حنان حسن


وبعدها جاء دوري لكي ادخل واشاهد الجثة..


واول ما دخلت عند الثلاجة بدء الرجل يفتح باب الثلاجة

 في بطء وفوجئت بابشع منظر قد شاهدته عيني منذ ان ولدت..


فقد كانت الجثة مشوهة الوجه وكان السمك او شيئا ما كان قد اكلها 


ولكن ما اكد لي انها جثة شاهين 

ذلك القميص الذي اخرجتة لي بنفسي في صباح اليوم الذي اختفي فيه شاهين 


وايضا كان بنفس تلك الملابس القميص البطاقة واورواق شاهين الاخري..


وكانوا قد وضعوا ملابسة واشيائة جميعا بكيس بجانب جثتة واخرجوها لنا لنتعرف علي ملابسة واشيائة ايضا 


واخذ الضابط يسالني وانا اقف امام ثلاجة الموتي

قال..هي دي جثة شاهين زوجك؟


رديت بصوت مبحوح بعدما قاومت احساس الاعياء الذي شعرت به وانا ارد علي الظابط


قلت..ايوه هي جثة شاهين


وبمجرد ما نطقت تلك الجمله 

اخذت اشعر بدوار 

وبعدها وقعت مغشيا علي ولم ادري بنفسي الا وانا في الخارج

 وحولي غانم ومدحت  وحمايا والضابط.. 


وبعد ان افقت..


للكاتبة حنان حسن


نظر الينا جميعا  الظابط وهو يقول..


 قال ..تقرير الطب الشرعي بيقول ان الوفاة حدثت نتيجة الغرق 

ولم تبدوا علي الجثة اي اثار تعذيب ولا مقاومة  من اي نوع..


ولا يوجد بالجثة اي خدوش او كدمات... 

وبالنسبة لتشوة الوجة.. فا ذلك يرجع لمكوث الجثة في المياة لوقت طويل

 ادي لتعرضها للافتراس من بعض الاسماك او القوارض..


للكاتبة حنان حسن


 ومرجح احتمالين تسببوا في الغرق


 1- الاحتمال الاول وهو ان تكون انزلقت قدمة فوقع بالترعة وغرق رغما عنة


رد غانم متسائلا؟


قال..والاحتمال الثاني؟


رد الظابط اسفا. 

قال..انه يكون رمي نفسة بالترعة قاصدا (الانتحار)

رد جلال الشرقاوي وهو يعترض

قال..لا استحالة ابني انا ينتحر ابدا


رد الظابط لينهي ذلك الحوار قائلا.. عموما الوفاة طبيعية ولايوجد بها اي شبهة جنائية


للكاتبة حنان حسن


بعدما سمعنا تقرير الطب الشرعي الي بيقول ان الوفاة ليس بها اي شبهة جنائية ...

خرجنا جميعا..

وعدنا للمنزل وانا ابكي حظي

 واتسائل؟؟

ياتري جلال بيه هيرميني بره البيت دلوقتي ولا كمان شوية ؟


واخذت افكر وانا احمل الهم حتي وصلنا الي البيت


 وكان حمايا كان قد بدء يشكوا بضيق في التنفس والم في صدرة 

مما جعل غانم يقرر ان ياخذة للمستشفي فورا 


للكاتبة حنان حسن


ولكن قبل ان يفكر ان ينقلة للسيارة 

وجده قد فارق الحياة....


وبذلك يكون قد فقدت العائلة اثنان من  افرادها في يوم واحد ..


وبعد دفن الجثمانان عدنا جميعا للمنزل 

وكنت قد لاحظت امرا غريبا 

فقد  شاهدت من شباك السيارة

 تلك الجارة غريبة الاطوار  تقف في شرفة منزلها

وتراقب ما يحدث عن بعد 


للكاتبة حنان حسن


وعندما نزلت من السيارة ونويت علي دخول المنزل 


وجدت شوق سلفتي وقفت امام البيت لتعترض دخولي 


وهي تسالني؟؟


قالت... علي فين يا شاطرة؟


قلت..داخلة بيتي


قالت..بيت مين يا ام بيت؟


احنا كنا سامحين ليكي تعيشي هنا عشان خاطر شاهين ..

وشاهين مات خلاص 


ودلوقتي ..اتفضلي من هنا ومش عايزة اشوف وشك 

 تاني ..

عشان لو شوفتك هنا مره تانية انا هكسر رجلك


وقبل ان اجيب علي تهديدها سمعت صوتا قويا ياتي من الخلف..


للكاتبة..حنان حسن


وعندما نظرت للخلف..


وجدت غانم يمنعها ويردها عن غطرستها وجبروتها 


حيث رد غانم بغضب


قال..اقفي عندك يا شوق انتي اتجننتي ولا ايه؟ 


ازاي عايزاني اطرد زوجة اخويا من بيتها واخويا لسة مدفون..

 طيب حتي اصبري علي نيتك السوده دي لما يعدي الاربعين


للكاتبة..حنان حسن


ردت شوق غير مبالية بحديثة  لها


قالت ..اناقولت البت دي هتمشي من هنا حالا ومش هتدخل البيت


 والي انا قولته هيتنفذ حالا


رد غانم متسائلا بسخرية..


قال..ولو الي سيادتك بتؤمري بيه متنفذش هتعملي ايه؟


للكاتبة..حنان حسن


قالت..همشي انا واسيبلك البيت


رد غانم ساخرا..


قال..ده علي اساس اني ماسك فيكي ومش هقدر اعيش من غيرك؟


 ثم اشار بيده للخارج وهو يقول..

 في ستين مصيبة ..غوري في داهية تاخدك


ثم ازاحها عن الطريق لاستطيع ان ادخل وامر  انا من الباب..


للكاتبة..حنان حسن


و نظر الي باسف وهو ويقول..اتفضلي يا شهد ادخلي بيتك


وكنت اعتقد بان شوق ستحزن من موقفة؟


 وتغضب وتاخذ موقف من اهانته لها امامي


 ووربما سترحل وتترك لي المنزل ..


للكاتبة حنان حسن


ولكنها دخلت وصعدت للطابق العلوي

 وهي تتوعد لي 

وتقول ..عموما الاربعين هيعدي هواء

 وبعدها هرميلك هدومك في الشارع بنفسي


وبعد مرور ذلك الموقف..


مر اكثر  من شهر 

وكنت احاول انا اتجنب ان اصطدم بشوق نهائي


 حتي اري ماذا سيفعل غانم ومدحت اخوه معي بعد مرور الاربعين ..


للكاتبة حنان حسن


وقد لاحظت بان شوق قد

تجنبتني تماما

 وابتعدت عني 

 وبدت وكانها  تنصب لي فخا ما ..


فقد كان صمتها يشبة الهدوء الذي يسبق العاصفة..


وفي ليلة ممطرة كنت اجلس بها في البيت وحدي 

وكنت اجلس في غرفة نومي

 وتخيلت بانني قد رايت خيالا بالخارج في الصالة 


وتخوفت لانني كنت اعيش وحدي بعد وفاة شاهين ..


فا دب في قلبي الرعب 


للكاتبة حنان حسن


وقلت..ساخرج لاري ما بالخارج ..


وبالفعل قمت بالتسلل للخارج 

ولكنني لم اجد احد 


فسارعت بالعودة لغرفتي مره اخري لاحتمي بفراشي.. 


ولكن بعد دقائق سمعت صوت محرك سيارة بالخارج 


ونظرت من النافذة لاجد سيارة يدور محركها في الخارج بالظلام


 وعندما دققت النظر اكثر تفاجاءت بانها سيارة شاهين


 وبها شخصا ما..


وقلت في نفسي بانة ربما كان غانم او اخوه مدحت قد قاموا بدخول السيارة لينقلونها لمكان ما..


للكاتبة..حنان حسن


ولكن بعد شوية سكت صوت المحرك وانطفاءت انوار السيارة


 وبعدها بقليل..


سمعت صوت الجرس فذهبت وفتحت الباب..


لاجد شوق تاتي بزعابيها وهي تحاول ان تهجم عليا وهي تكيل لي الشتائم


 قائلة..فين مفاتيح العربية يا حرامية 

يا بنت الحرامية؟


واخذت تصيح في زوجها وتقول..

شوفت يا سي غانم الي قلبك وجعك عليها وعلي ظروفها ؟

يا عيني اديها كانت عايزة تسرقكم اهية وتاخد عربية شاهين وتهرب؟


رد غانم متسائلا

قال..هي المفاتيح بتاعة عربية شاهين معاكي يا شهد؟


للكاتبة..حنان حسن


قلت..مفاتيح ايه وعربية ايه ؟

انا مش فاهمة حاجة؟


ردت شوق ساخرة


قالت..ايوه ايوه استهبلي يا بت؟ اصلنا هيخيل علينا 

الشويتين دول؟


رد غانم قائلا..من شوية سمعنا صوت محرك سيارة تحت  البيت

 ولما بصينامن فوق لقيناها عربية شاهين

و في جواها.. حد 

وكان الشخص ده بيشغلها


للكاتبة..حنان حسن


قلت..انا كمان سمعت ده فعلا

 وكنت فاكرة حد فيكم الي بيشغلها..

وفي تلك اللحظة اخذت شوق تمسك بي

 وهي تقول ..هاتي المفاتيح يا كدابة 


ولكن ما جعل شوق تكف يدها عني..

هو اننا سمعنا صوت محرك السيارة يعمل ثانية


 فتركنا غانم وذهب ليري من ذلك الشخص الذي بداخل السيارة؟


للكاتبة حنان حسن


وبمجرد ما خرج غانم 

سمعنا الصوت وقد توقف المحرك ثانية ..


وبعد قليل..تفاجاءنا.. بغانم راجع وعلي وجهة خوف وفزع

 وكان  يحمل رسالة في يدة..


للكاتبة حنان حسن

وسالته شوق


قالت..مين الي كان بيدور سيارة شاهين؟


قال..معرفش


قالت..متعرفش ازاي؟

 هو انت مش كنت خارج تشوف مين الي في العربية؟


قال..ايوة منا خرجت وعلي ما وصلت للعربية ملقتش حد بداخل السيارة..


لكن لقيت دي

 ومد يدة برسالة قد وجدها بالسيارة


للكاتبة..حنان حسن


فا مدت شوق يدها وخطفت الرسالة من يده لتقراءها


ولكن بمجرد ما قراءت شوق الرسالة ارتعدت ورمت بالرسالة علي الارض


 وهي تصرخ وتقول..


ايه الكلام ده؟


ونظرت لغانم وهي مرعوبة وكان غانم يبادلها نفس نظرات الفزع

للكاتبة..حنان حسن

فا اخذت انا الرسالة لاري مابداخل الرسالة وجعلهم يفزعون هاكذا؟

وعندما قرات الرسالة

 علمت بانهم كانا علي حق من فزعهما..

فقد كان في الرسالة شيئا لن تصدقوة...

لو عايز تعرف باقي احداث القصة ضع عشر ملصقات

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS
close