![]() |
حبيتك_رغم_فرق_السن
بقلمي_امل_السيد
الفصل....الثالث
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
وقفنا في الجزء الثاني لما ريم بتقول لادهم عن قرارها وان هو شايفها ازاي وادهم انصدم من كلام بتاعها
ريم: انا عارفه الكلام اللي هاقوله دلوقت يمكن ما تفهموش بس انا هقوله ويا ريت ما تفهمنيش غلط انا اول يوم جيت في الجامعه هنا كانت الطلبه بتبصلي بنظره مش حلوه او يمكن انا مش من مستواهم .
بس اول ما دخلت المحاضره كان فيها دكتور عادل هو بهدلني وكلامه جرحتني علي لبسي في الوقت ده انت حضرتك جئت ودفعت عني كان اول مره احد يدافع عني معاني متعوده دائما انه تهزء ونضرب وتشتم الحاجات دي بالنسبه لي عادي لاني اخدت عليهم وبعدها عرفت ان حضرتك دكتور لماده الاقتصاد ساعتها اطمنت لك كنت باشوف الطلبه بيتكلموا عليك ساعتها كنت عاوزه اسكتهم اقولهم عيب ما ينفعش تتكلموا على احد من وراء
ادهم ابتسم: كلام حلو ولا وحش طيب
ريم: حلو
أدهم: خلاص هيتكلموا براحتهم عادي هههههه
ريم كملت كلمها:بس من جوايا كنت باقول ما ليش دعوه ما تدخليش في اللي ما لكيش فيه صحيح انا كنت معجبه بشرحك وتفهمك مع الطلبه غير اي دكتور تاني كنت باشوفك اخ ليهم معاملتك معهم بس دلوقتي معجبه بطريقتك وايمانك بربنا وكلامك معايا ساعه ما طلبت انك تتجوزني كنت محترم اوي كان اول مره احد يتكلم معايا اوي كده اه و ساعه ما بعثتلي جواب ده اللي خلاني واثق فيك اكتر ان حضرتك مؤمن بربنا وده اللي خلاني بعد تفكير طويل انا موافقه ان اتجوز حضرتك
ادهم: انا مش فاهم حاجه من اللي انتي قلتيه يا ريت تفهميني بالراحه كده 😂
ريم::باقول لحضرتك انا موافقه على الجواز منك
ادهم: ياريت تفكري كويس ومتضغطيش على نفسك لان ده جواز مش لعبه لو كنتي مكسوفه انك تقولي انك رافضاني عادي
ريم: انا فكرت كويس وانا بكامل قواي العقليه باقول لك انا موافقه علي الزواج منك
ادهم:: تحبي اجي امتى اتقدم لك
ريم: في اي وقت بس عندي شرط
ادهم باستغراب: ايه هو
ريم: انك ما تقولش لاخويا انك كلمتني او حتى طلبت يدي ممكن
ادهم: هو انا مش فاهم حاجه بس اوكي
ريم: شكرا لحضرتك
ادهم: بلاش حضرتك دي
ريم: امال اقول ايه
ادهم: ادهم عادي
ريم؛عن اذنك يا دكتور ادهم
وجاء الليل بسرعه كانت ريم بتجهز العشاء وحطته وراحت تنظف المطبخ بينادوا عليها عشان تتعشى بس هي رفضت تاكل شبعو وشالت الاكل وغسلت المواعين وسمعت الباب بيخبط راحت تفتح بس محمود سبقها
وفتح الباب شاف شخص ما يعرفوش دخله اوضه الضيوف هي اوضه صغيره فا كرسيين وكنبه وترابيزه لانهم حياتهم على قدهم
محمود:: خير حضرتك في حاجه
..انا جاي اطلب يدي الانسه ريم
محمود فرح جدا: وحضرتك بتكون مين
..انا ادهم عزمي
محمود::اهلا وسهلا ممكن تعرفني على حضرتك اكتر
ادهم: انا بدرس في الجامعه وشفت ريم عجبتني اخلاقها جدا وسالت عليها وعرفت البيت وجئت اطلب ايدها قلت ايه
محمود: اه انا موافق نتكلم في الجد
ادهم: نتكلم في ايه مش فاهم
محمود: 50,000 جنيه ثمنها
ادهم بعدم فاهم:: مش فاهم قصدك ممكن توضح ثمن اي
محمود" يعني ثمن ما هتاخدها
ادهم انصدم: حضرتك انا جاي اطلب يديها مش جاي اشتريها حضرتك فهمت غلط
محمود: بس احنا صرفنا عليها كتير اوي وحضرتك هتاخدها على الجاهز
ادهم بصله بكره : وانا هادفع مطلوب حاجه تانية
محمود بتسامه: لا كده عين العقل
كان في من بيتسمع عليهم وتنزل دموعه بشده مثل مياه المطر كيف ان يعمل اخوها فيها كده ان يرخصها لهذا الثمن كرهت نفسها وكرهت تلك العيشه التي عاشتها منذو وفاه ابيها وهي يعملوها مثل الخدم لم يكون بها كما كان في طفولتها التي كانت مليئه بالبسمه والحيويه والنشاط لكن الان ليس لها حد لمن ستعيش من سيحبها مثلا ابيها فقررت تنهي حياتها الذي رخصتها اخيها لتلك العالم فخرجت عن صمتها..
ريم بدموع غزيره: ليه انا عملت فيك ايه علشان تعمل في كده ليه حرام عليك انا استحملت كتير وما تكلمتش ليه تعمل في كده بجد حرام عليك منك لله انا بكرهكم مش عايزه اشوف وشك تاني وخرجت تجري زي المجانين
ادهم فهم طلب ريم دلوقت : ريم استني ريم وهو كمان مشي وراها لانه خاف تعمل في نفسها حاجه وراء لغايه ما قعدت عند النيل كان ادهم ما كانش قادر ياخد نفسه من كتر الجري فقعد جنبها
ادهم وهو يا نهيج جدا: تعرفي انك مجنونه خلتيني امشي وراكي كل ده
ريم: بصيت له ما ردتش عليه
ادهم: تعرفي ان عيونك حلوه
ريم بعصبيه: ما تحترم نفسك
ادهم: ايه ده انتي طلعتي بتخربش زي القطط
ريم بشراسه: واعض كمان لو عاوز
ادهم: لا انا كده اخاف على نفسي خدي نفسك كده وهدى علشان نعرف نتكلم
ريم: انت ايه اللي مقعدك جنبي بقى انت عايش تشتريني ده انا اتخدعت فيك انا مش عايزه اشوفك تاني عشان لو شفتك تاني ممكن اولع فيك ماشي
ادهم: اممم ممكن تهدي وفهمك طيب
ريم: عايز تفهمني ايه انك عايز تشتريني وتخليني عبده عندك صح ده اللي انت عاوزه
ادهم::لا مش صح اقعدي عشان افهمك ونعرف نتكلم بهداوه وبلاش شراسه دي وحشه عليكي فين البنت الهاديه المؤدبه المحترمه ان ما كانش بيطلعلها حس دي ريم اللي انا اعرفها دي واحده تانيه خالص ما اعرفهاش متوحشه وهمجيه عايزه تولع فيا
ريم::احم اسفه ما كنتش اقصد بس انا لما بتعصب ما اعرفش انا باقول ايه اتفضل عايز تقول ايه انا سامعك و اسفه مره تانيه على اسلوبي معك
ادهم: ايوه كده عقلي اولا انا ما كنتش هشتريكي انا كنت هادفع الفلوس دي هتكون ثمن شبكتك انا عمري ما هفكر اشتريكي ولا هافكر انا مش من الناس دي في بنت تكون حلوه كده ورقيقه وكيوت بذمتك تنفع تنشري دي يعملوا لها تمثال بس اسميه دريم بارك
ضحكت ريم جدا ونظره ادهم نظره حب تلك الصغيره الذي عاند كتير في حياتها وشاف قسوه اخيها الذي من لحمها ودمها بيبيعها بهالطريقه لكن عارف ان ربنا خلاها تقع في طريقه علشان يحميها من شر الناس ومن قسوه اخيها لقد حامد ربه كثير على تلك الطفله البريئه التي ظهرت في حياته لكن من يعلم هل يحصل شيء يا غير تلك الاحداث ام ستبقى ما هي احبيت طفله
ريم: علشان الناس يركبوا مراجيح كتير وانا اتكسر لا انا اسمي ريم بس
ادهم: ضحكه ادهم جدا على هذا المجنونه لانه بيهزر معها او البريئه الذي لا تعرف شيء في الدنيا غير الطبيخ والسوق وتنظيف البيت والجامعه لا تعرف شيء عن العالم او عن الحياه الذي يعيش فيها الناس
ريم: نظره ريم الادهم كانت اول مره تري يضحك فنظرت لي لكنها لم تفهم ماذا الذي يظهر في عيونه هذا اللمعه اول حب لكنها لا تعرفه ما تعرفش غير الضرب وشتيمه في حياتها الذي تعودت عليهم من اخيها منذ الطفوله
ادهم: ريم لازم تروحي
ريم: لا انا مش هارجع البيت ده تاني انا ما صدقت طلعت منه
ادهم: امال هتروحي فين
ريم: هاروح عند ماما
ادهم: وهي فين مامتك
ريم بحزن : في دار المسنين
ادهم: ليه بتعمل ايه هناك
ريم: لان مرات اخويا ما كانتش بتحبها وخليت اخويا واده هناك وخليتني انا اخدمها عندها
ادهم: حزنا كتير علي هذا الطفله الذي لا رات شيء من الحياه غير الحزن ما ينفعش تروحي هناك ما عندكيش احد تروح عنده تاني يا اما ترجعي البيت قلت ايه
ريم: انا لو رجعت البيت هيضربوني و يموتوني اه انا ممكن اروح عند رنا مش انت عارف رنا
ادهم بحزن: ايوه عارفه رنا بس هم ليه بيضربوك ي
ريم: علشان خرجت من غير اذنهم
ادهم: تمام تعال اوديك عند رنا وبكره نكتب الكتاب وبعدها بيوم نعمل الفرح ماشي
ريم: ماشي يلا
مشيت ريم مع ادهم الى بيت رنا
في بيت رنا كان الجو مليء بالفرحه والسعاده والسرور في هذا البيت
قبل ما نكمل تعالو نعرفكم على رنا رنا ايهاب 19 سنه كليه اقتصاد يتيمه الاب والام عايشه مع خالتها وجوز خالتها بيعملوها زي بنتهم بس احيانا بتدوروا منها ربوها من وهي عندها 15 سنه اخدوها باباها ومامتها ماتو في الحادث سياره خالتها نفسها تجوزها من زمان علشان عيالها ما يبص لهاش لكنها عارفه بحب ابنها الاكبر لها لكنها عارفه قسوته
انا فرحانه قوي يا خالتي
ربنا يفرحك كمان وكمان يلا هاتي الشربات
كان احمد يتوجه مع امه بيطلب ايد رنا ووافقه للجميع ما عدا ابن خالتها الاكبر لانه يحبها بشده منذ صغره لكن لا يحترف يعتبر هذا جبن
او ضعف فقرر الصمت لكن حزن كثير على هذا الطفله الذي رباه من صغرها لكنها هتروح لغيره
يلا يا مصطفى اقرا معنا الفاتحه
مصطفى::معلش يا ماما ورايا شغل عن اذنكم
لكن رأت الحزن في عيونه ام خيبت امل
لقد قرا الفاتحه وكان البيت مليء بالفرح والزغاريد وكل الناس فرحانه لتلك اليتيمه وحددوا موعد الخطوبه بعد اسبوع والفرح بعد شهر كانت فرحه شديده اللي رنا وغدره الجميع وبعدها بنصف ساعه خبطت باب الشقه
فتوجهت رنا لتفتح باب اتفاجئت بالدكتور ادهم مع ريم فدخلوا استاذن ادهم صحاب البيت ان تقعد ريم يومين وياخدها ليذهب بعد يومين الى شقته توافقوا علي طلب ادهم فتشكرهم ادهم بشده وغادر وريم حكت كل شيء ليه رنا فحزنت رنا علي صحبتها وصديقه عمرها ثم توجه الى النوم قاموا في الصباح الساعه التاسعه صباحا اتوضا وصلوا ثم توجهوا الي الخارج بيصبح على الجميع تفاجئوا با ادهم ما مع الماذون يكتبوا الكتاب وفعلا تم كتب الكتاب
بارك الله لهما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ادهم: الف مبروك يريم بقيتي مراتي ما عدتيش تخافي من حد
ريم: الله يبارك فيك
رنا: انا هاجي معكم وانتو بتشتري فستان
ادهم: اكيد طبعا الف مبروك يا رنا
رنا: الله يبارك فيك يا دكتور ادهم
ادهم: ما بلاش دكتور دي
رنا: حاضر يا فندم
ادهم: برده مصممه
رنا بتضحك: ماشي يابيه
ادهم: كده انتي محترمه
مشينا ورحنا محل الفساتين لفينا كتير اوي وادهم عايزه فستان قافل من مجاميعه يعني من الاخر بتاع محجبات وريم عاوزه يكون مفتوح عروسه بس ادهم مصر واستسلامه ريم لاقرار ادهم وجابت فستان ابيض حلو على ذوقك ادهم ومشوا راحوا بالبيت وادهم رجع بيته تاني يوم الفرح كان ادهم حاجز قاعه صغيره كان عازم قرايبي وكان عامل وفجاه لريم وكانت المفاجاه امها اسمها فاطمه ريم فرحت ان مامتها هتلبسي الفستان كان الفستان الابيض وكان جميل عليها بطرحه بيضه روعه
👇👇👇👇👇👇👇

ادهم اخد ريم وتوجه الى القاعه ثم راقص مع بعض
خدنى فى حضنك ضمنى قولى كلام نفسى اسمعه قد ما احبك حبنى قلبى خلاص مش هامنعه خلينى عايشه ليك شايفه حبى فى عنيك دى الحياه وانا بين اديك تبقى جنه مش حياه احلم واتمنى ايه ده حبيبي انا بين ايديه وهاعيش وانا كلى ليه عاشقه دايبه من هواه يلا يا قلبى قولهاليه قول للدنيا كلها ايوه خلاص مستنى ايه ايه مهو دلوقتى وقتها 2 خلينى عايشه ليك شايفه حبى فى عنيك دى الحياه وانا بين اديك تبقى جنه مش حياه احلم واتمنى ايه ده حبيبى وانا بين واعيش وانا كلى ليه عاشقه دايبه من هواه خدنى فى حضنك ضمنى قولى كلام نفسى اسمعه قد ما احبك حبنى قلبى خلاص مش هامنعه
ادهم وريم كانوا بيرقصوا مع بعض وريم كنت مكسوفه بعدين الكل رقص مع بعض
بعد الحب دة اية الى تعمل كل دة تستاهل اية
بعد الحب دة اية الى تديى حنان كدة من غير حساب نبوس التراب الى ماشية علية
امى ثم امى لحد اخر يوم فى عمرى
حضن من اول حياتى وهمة همى
الى كتر خيرها داب خيرها فى دمى وعايش فية
بعد الام فى اية دعوة حلوة فاتحة سكة مقفلة
بعد الام فى اية يهدى بالة الى فى عيالة
الدنيا كلها مفتحالة وراضية علية
امى ثم امى لحد اخر يوم فى عمرى
حضن من اول حياتى وهمة همى
الى كتر خيرها داب خيرها فى دمى وعايش فية
اعملها تمثال الى طيبة قلبها فوق الخيال
اعملها تمثال الى سهرت والى تعبت والى ربت
والى شالت حمل جبال
امى ثم امى لحد اخر يوم فى عمرى
حضن من اول حياتى وهمة همى
الى كتر خيرها داب خيرها فى دمى وعايش فية
لو هعملك اية تستهلى ميت الف عيد عل الى عملتية
لو هعملك اية مين فى تعبى سهر منمشى
مين فى اول مرة بمشى سندت علية
امى ثم امى لحد اخر يوم فى عمرى
حضن من اول حياتى وهمة همى
الى كتر خيرها داب خيرها فى دمى وعايش فية
بعد الى عملتية اعمل اية يوم فى الى وصلتينى لية
بعد الى عملتية من حنانك من سماحتك الجنة تحتك
دة الى ربنا قال علية
المجموعهـامى ثم امى لحد اخر يوم فى عمرى
حضن من اول حياتى وهمة همى
الى كتر خيرها داب خيرها فى دمى وعايش فية
حفظ الله امهاتنا وامهات المسلمين من كل شر
اللهم امين يا رب العالمين
يتبع
ايه رايكم في جزء النهارده
وشكرا على دعمكم لي
دمتم سالمين
تعليقات
إرسال تعليق