أخر الاخبار

أمل الزين الحلقه 2 بقلم أمل السيد كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


أمل الزين 
 الحلقه 2
بقلم أمل السيد
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

في ايطاليا 


يامور: إيلاف حبيبي نروح جوله سياحيه 

إيلاف: فكره لطيفه جدا 

يامور بحماس: يعني انت موافق يس يس 

إيلاف: ههههه اين سنذهب 

يامور: Egitto

إيلاف: اختيار حلو كثير

يامور: بحبك كثير كثير كثير 

إيلاف: اشتقت لرؤيه هذا البلد 

يامور: وانا ايضا اخر مره زرتها منذ اربع اعوام

وانا احبها جدا لاني رايتك فيها وتزوجتك 

إيلاف: وانا كنت محظوظ برؤيتك بهذا الوقت الصعب كنت لاجد نفسي 

يامور: حبيبي لا تفكر بهذا الشغلات مره اخرى سوف تمرض لا تتعب راسك 

إيلاف: نشاهدtv نضيع هذا الملل 

يامور: إيلاف انا خائفه من هذا البلد كتير

إيلاف: ماذا 

يامور: عندي احساس بداخلي سوف تضع مني

للابد ولن اراك ثانيا 

إيلاف: لن تقلقي لن اتركك ابدا سوف تكوني سعيده بتلك الرحله السياحيه 

يامور: انا اعشقك الى احد الجنون سوف اجن اذا تركتني وحيده من دونك إيلاف 

إيلاف: لا تقلقي يحبيبتي لن اتركك ابدا

يامور: انا اثق بما تقوله 

إيلاف: اجل يا عزيزتي تعالي إلي احضاني 

يامور: احبك كثيراً


فيلا عائله الجارحي

( المساء)


فرح: ممكن اعرف حسام كان بيعمل عندك ايه في المكتب

زين: اظن ان هي حاجه ما تخصكيش

فرح: لا تخصني علشان جوزي 

زين: من امتى ده بقى على حد علمي انك مش  

معتبراه كده 

فرح: زين لو سمحت ماتدخلش في حياه الخاصه لو سمحت 

زين: انا ماتدخلتش انتِ اللي فتحتِ الموضوع

فرح: لا اتدخلت وعرفت حاجه مكنش لازم تعرفها اصلا يا ريت تبعد عن حياتي لو سمحت

لان حياتي اتدمرت بسببك وحضرتك عايش طبيعي جدا انت خربت لي حياتي

زين بصوت غاضب: فرح امشي من قدامي دلوقتي 

فرح: مش هامشي ي زين انا ماعدتش باخاف منك فرح بتاع زمان ماتت اللي قدامك واحده ثانيه خالص

زين بصوت عالي: اللي قدامك ده ميت من جوه استحمل اكثر من طاقته ليه بتلوموني على حاجه ماليش ذنبي فيها انتِ اللي اخترتِ البعاد والنتيجه لازم تتحمليها بنفسكِ عنادك هو اللي دمرك.

فرح: لا انت السبب شخص عاوز ينتقم منك انت احنا ذنبنا ايه دينا ومراد ذنبهم ايه ليه تنهي حياتهم كده ولا انا اللي مالهاش ذنب في كل الحكايه انا باكرهك ي زين لاول مره هاقولها باكره انك اخويا ومن دم واحد

عمر: فرح ايه الجنان ده انتِ مستوعبه انتِ بتقولي ايه 

فرح: انت بالذات تسكت خالص لانك انت كنت عاوز تخلص منه ايه رجعت في كلامك وبقيت الاخ الحنين دلوقتي 

عمر: فرح اسكتي 

زين: لا سيبها تكمل.. شكل في حاجات

ماكنتش اعرفها... انا خسرت صاحبي بسببكِ انتِ يافرح ياختي يا اللي ضحيت ياما علشانها لو كنت طلبت عمري كنت اديته لك.

ادهم: المسرحيه اللي انتم عاملينها دي

فرح: مسرحيه وانت اولها يحضره بابا اللي تخليت عني وعن امي اللي ماتت بسببك

ادهم: الله التربيه الحلوه دي ي زين علمتها ازاي تكلمني وكمان بترفع صوتها في وشي 

زين: علشان اعمل لك سوداء دي النتيجه

ادهم: لا باين فعلا لازم تكون دي تربيتك

زين: طيب يا سيد ادهم اسفين ما تتكلمش معنا ثاني لو مش عاجبك فيك تمشي 

ادهم: بعينك انك تمشيني 


عمر تدخل بكل مرح لا ينهي المشكله طيب يا جماعه انا عازمكم نتعشى بره ايه رايك يزين يلا يفرح وعلشان انا وحياه متخانقين نتصالح بالمره.

زين: اكيد طبعا ماعنديش مانع اللي انتم عاوزاني اعمله وانا معكم 

فرح: تمام معكم 

ادهم: وانا لي مكان معكم ولا ايه بالضبط

عمر: للاسف لا مالكش مكان معنا لان عمرك

ماكان لك مكان. في حياتنا وهتفضل كده

ماتتعبش نفسك يابابا

ادهم: طيب ماشي بكرا تندم على الكلام ده 


لا يترككم وعلى وجهه غضب كامل لكنه يحاول اخفاءه... بينزلوا الاطفال خلف ليليان

يتركهم زين ويتوجه الى غرفته ووجهه عليه علامات الحزن....


امل: بابا انا عاوزه ايس كريم 

زين: حاضر حبيبي دلوقت نخرج ونجيب لك اللي انتِ عايزاه كله

امل: هيه هيه 

لينظر لها زين بحزن على هذا الحاله التي فيها  ويرجع راسه إلى الوراء....

فلاش باك ....... 

الدكتور: الباقيه في حياتك اسف ومشي

زين قعدت على الارض وبص لابوه

يا رب تكون فرحان وانت شايفني كده 

حط ايده على راسه ودموعها نزلت منه 

ايه اللي رجعك لحياتنا... اقترب ادهم منه 

وحضنه.. زين ابن اهدى كل حاجه هتكون تمام

زين حط راسه على صدره ودموعه نازله منه انا تعبت اوي كل حاجه بتروح مني ي بابا انا بخسر كل حاجه انا تعبت... مره حوالي دقيقتين زين بعد عنه قام رايح للدكتور

زين: ممكن اشوفها....

الدكتور: اكيد 

زين دخل الغرفه واول م شافها تفاجئ

ان هي دينا مش امل قرب منها وبس راسها انا اسف ضيعتكِ معي قلت لك امشي

ماسمعتيش الكلام.. ليه... علشان بتحبني..

بس للاسف ماعرفتش احبك ده شيء كان غصب عني ماقدرتش احبك اعرف انك حبتيني وعملتِ كل حاجه عشان اكون معكِ بس للاسف ماقدرتش عارف انك حبتيني بصدق.. يا ريت كنت اقدر احبك.. للاسف مش هاقدر اسامح نفسي لاني السبب في موتك..

اه عمري م هانساك ي دينا سلام...

خرج زين وهو يدور على اي دكتور اساله على امل....

زين: لو سمحت ي دكتور ممكن اعرف حاله امل عامله ايه

الدكتور: هي دلوقتي في العنايه المركزه وللاسف في بعض الاضرار في المخ ادعي لها سابه ومشي..

عمر: زين انت كويس

زين: انا انتهيت... هاقول لهم ايه دلوقت بنتكم ماتت بسببي 

عمو خالد وامراته رايحين لزين 

عمر بصدمه: هي دينا ماتت

سهيله: بنتي فين يزين 

زين واقف وحاطط راسه في الارض 

سهيله: رد علي يزين... طب قل لي يعمر انت بنتي فين...

كان الصمت الجواب الوحيد على سؤالهم

خالد: بنتي جرى لها حاجه رد علي 

عمر: البقاء لله دينا ماتت...

اسر من وراء: مين دي اللي ماتت 

سهيله: بنتي عايشه انت كذاب... ليه تعمل فيها كده ي زين حرام عليك دي فتحت عيونها عليك انت ده جزاتها ان هي حبتك ما شافتش غيرك في الحياه حرام عليك منك لله مش هاسامحك ي زين على اللي عملته ببنتي أن.... لكنها سقطت غميه..

عمر: مرات عمي..

ليه تفاجئوا بالشرطه في المستشفى....

الضابط: انا اسف جدا ما قدرناش نعمل حاجه 

بس اللي كانوا جوه كلهم ماتوا.. بس انا نوصل لمعلومه صغيره احد كان مشترك في الجريمه دي ولحد ده من العيله عمك وفي كمان احد جومانا...

زين لحظه افتكر جمله جومانا انها كانت عايزه تنتقم منه...

عمر: طب ممكن ناجل كلام ده لبعدين لانك شايف الوضع...

الضابط: اكيد بس لسه مستمرين في التحقيقات 

كان بيمر وقت وايام وامل لسه في العنايه المركزه واللي زاد على زين اني تفاجئ باخته في المستشفى..

زين: فرح بتعمل ايه هنا 

عمر: زين فرح مش فعلها دلوقت

بتنادي باسم مراد طول الوقت فرح فقدت عقلها احنا لازم ننقلها المصحه

زين: انت مجنون ايه اللي بتقوله ده 

عمر: ده في مصلحه فرح وفضلت اكثر من كده ممكن تجن لو سمحت يا زين افهمي حاله فرح بقت في خطر لو خائفه عليها اسمع مني 

زين بياس: اعمل اللي انت عاوزه يعمر

زين لاحظ ان الدكتور خارج في راح له

دكتور: زين عارف انك هتسالني هو انا 

ماكنتش متاكد ولسه لحد الان مش هاقدر اقرر غير لما تفوق 

زين: خير ي دكتور

دكتور: هي الصدمه كانت كبيره تقريبا عليها عقلها ممكن يكون رافض الحقيقه كان في كدمات في الراس...

زين: انت عاوز تقول ايه ي دكتور 

دكتور: عقلها مش شغال دلوقت واحتمال كبير تكون فقدته ذاكرتها... وجسمها كان ضعيف في العمليه..

زين: انا عارف ده... يعني ممكن ماتعرفنيش

دكتور: ممكن... بس لازم يكون في احتمال لكل حاجه

زين: شكرا 


يوسف: مش ناوي تروح برده 

زين: انت بتعمل ايه هنا 

يوسف: لازم اكون جنبك في وضع زي ده

انت مش ابن خالتي وبس انت صاحبي واخويا ما اقدرش اسيبك لوحدك 

زين: كل ده بسببي انا 

يوسف: ليه عاوز تحمل نفسك ذنب ما لكش يد فيه... انت مجرب ضحيه زيهم 

زين: مراد مات بسببي ودينا وامل اللي في الوضع ده برده بسببي عندك تبرير لكل ده انا في كل الاحوال غلطان 

يوسف: ليه مش قادر تلاقي نفسك مبرر 

زين: انا الشخص حاليا مدمر انا مش عارف ازاي لسه واقف على رجلي بعد كل ده 

يوسف: اخ منك يا اخي مصر تتعب نفسك على الفاضي. 

زين: يوسف سيبني لوحدي احسن

يوسف: على فكره انا اعند منك. لازم تمشي معي دلوقت.

باك

عمر: زين ي ززززززززززين

زين: ايه في ايه

عمر: باكلمك بقى لي كثير وانت مش معي

زين: معلش كنت سرحان شويه 

عمر: برده رجعت خمس سنين لوراء انسى بقى... لو على كلام فرح فانت عارفها كويس

بتطلع وبتنزل على ما فيش ما تزعلش نفسك

زين: انا عمري ما زعلت من فرح لاني عارف كلامها بيكون صح في بعض الاوقات

عمر: طب يلا علشان انا هاموت من الجوع ولا هتبوظ الخروجه... وبدل ما اموت من الجوع هاموت منك...

زين: مش هابوز حاجه ما يرضنيش تنكد عليك 

عمر: طب يلا قوم معي مش هاسيبك


عمر اخد زين ونزل وفرح الى ان تفاجئ بحسام معها وحياه اللي كانت واقفه جنب امل مستغربه... وعمر اقتحم الصمت واخدتهم على المطعم...


عمر: ما تستغربش انا اللي جبتت حسام

زين: اه انا كنت متفاجئ اتمنى تقدر تقربهم من بعض

عمر: ما تقلقش سيب لي انا الموضوع ده لكن انا نفسي اسالك سؤال من زمان 

زين: سؤال ومن زمان.. غريب اسال

عمر:حم هو انت علاقتك مع امل ازاي 

زين: قصدك ايه يعني طبيعيه 

عمر: اقصد يعني علاقتكم الزوجيه ماشيه ازاي يعني كزوجين في الوضع ده 

زين: خليك في الطبق اللي قدامك يا حيوان 

فرح: هو انتم بتقولوا ايه 

عمر: حاجه بيننا ما لكيش دعوه بيها يا حشريه 

حياه: على فكره بقى مفروض تهتم بي مش بزين 

عمر بدون قصد: ليه حامل وانا ما اعرفش ولا ايه 

زين: عمر ايه اللي بتقوله ده هي تقصد حاجه ثانيه 

حياه بحزن وزعل: على فكره بقى يا عمر انا قلت لك بلاش الكلمه دي لكن انت بتفضل تقررها كثير لو مهتم للدرجه دي ممكن تتجوز غيري وتحقق اللي ما عرفتش احققه لك لغايه دلوقت... ممكن نمشي لاني عاوز انام 

فرح: خلاص بقى يا حياه ما بلاش غلاسه اقعدي وما كانش قصده 

حياه: معلش ممكن نروح 

زين: انا لو قلت لك تقعدي 

حياه: ما اقدرش اعترض على كلمتك بس بجد انا تعبانه وعاوزه امشي 

زين: خلاص تمام بس شويه 

امل: بابا عاوزه عصير 

زين: ممكن بلاش بابا هنا هاجيب لك كل اللي انت عايزاه 

حسام: انا هاجيب لها عصير 

زين: ماشي

عمر: فرح انتِ ما تكلمتيش مع حسام ولا كلمه هو ده اتفاق اللي احنا اتفقنا 

فرح: قلت لك هاحاول اسكت بقى

زين ل عمر: صالح مراتك يبارد

عمر: ما كانش قصدي بس هي اللي حابه تقلبها نكد.. سيبك منها

زين: برده ماشي انت حر كله هيجي على دماغك في الاخر 

عمر: مش انا اللي يحصل معه كده غمزه مني تنسى كل حاجه 

زين: اتلم يعمر ويلا عشان نمشي 

عمر: طب مش ناوي تجاوبني 

زين: طب يلا نمشي حاسب انت لان في موعد للدكتور بكرا مع امل 

عمر: يعني اعزم وادفع طول عمرك نحس ي عمر يلا


فندق فور سيزون نايل بلازا


يامور: انا سعيده بهذا البلد الجميله رائعه جدا لا ارى مثل هذا الجمال في حياتي 

إيلاف: فعلا انها رائعه انتِ محقه 

يامور: وانت ايضا جميل 

إيلاف: بالفعل يا جميلتي أنتِ مثل الجمال الذي لا يوصف باي جمله.

يامور: انا مشتاقه لك 

إيلاف: انا لست مشتاق لك الان 

يامور: لم اكون مثير الان ولم تعجب بي

إيلاف: انتِ مثيره بما يكفي 

يامور: انت لم تشتاق لي لماذا 

إيلاف: انا امزح فقط 

يامور: لا تكون جد الا وسوف اقتلك 

إيلاف: لا تغضبي كهذا انا امزح فقط

يامور: انت مشتاق لي ام ماذا  

إيلاف: لم اعرف ماذا اقول الان 

يامور: حسنا عليك النوم الان 

إيلاف: انا فقط امزح معكِ يا عزيزتي

يامور: انا مشتاقه لك الان ماذا عنك

إيلاف: وانا ايضا مشتاق لك يا عزيزتي 


يامور ساحره بشعرها الاصفر الغامق  وعيناها الزرقطين وبشرات البيضاء الشقرتين فهي جمالها فوق الخيال كانت ترتدي قميص نوم قصير مثير جدا وفوقه روب،كان يقترب منها 

إيلاف وهو ينظر لعيناها ثم رفع يده ليلمس شفتيها اللمعين ليقترب اكثر ويقبلها بشفتيه

وكانت يامور غير قادره على الوقوف لوقت طويل لاحظ إيلاف فرفعها بين احضانه وتوجه بها الى الفراش ليه يقبلها مره ثانيه في عنقها لكنه ابتعد فجاه.


يامور: لماذا ابتعدت هكذا  

إيلاف: لم اعرف عزيزتي لكني شعرت اني فعلت هذا من قبل ذلك الحركات هذه 

يامور: بالطبع يا عزيزي سوف تكون معاي 

إيلاف: لم تكن معكِ لكن مع شخص اخر،وانا لا اتذكر اني عملتِ معكِ هذا الخطوات هذا اول مره افعلها معكِ 

يامور: ماذا تقول انت خائن إيلاف من هي التي فعلت معها ذلك 

إيلاف: لم اتذكر من هي لكني اشعر انها جميله بالطبع لاني احبها كثير لما اتذكر من هي انا هاتذكرها اتخ.....


لم تسمح له ان يكمل جملته فقط شدته عليها وهذا هي طريقتها معه فانزعج منها إيلاف ابعثها عنه مقام لغادر الغرفه لكنها لم تسامح له وقفت وذهبت اليه ونزعت قميصها وحوطت بزرعها رقبته ونظره الى عيونه الخضراء ثم الى قميصه المفتوح لكنه ابعثها مره ثانيه لكنها ترجته ان يبقى معها ولا يتركها لوحدها لكنه عقله في مكان اخر،يامور مسكت يديه وجلسته على الفراش ولكنها الان ليس معها يفكر بشيء اخر، 


يامور: انا سعيده انك ستقي معاي ولا ان تتركني لوحدي انا اعشقك إيلاف واعشق كل شيء فيك اقتربت منه بنظرات خبيثه.و...


فيلا الجارحي

في غرفه عمر وحياه 


عمر: حياه ممكن تجيبي لي هدوم على ماخذ شاور 

لم ترد عليه حياه وذهبت لتغير ملابسها ودخل عمر ياخذ شاور وخرج بعد وقت لم يجد ملابسه وبس على السرير كانت حياه نائمه فراح عندها. 

عمر: حياه مالك

حياه: لو سمحت ي عمر ابعد عني وسيبني لوحدي بعد اذنك عشان انا تعبانه 

عمر: ما لك تعبانه من ايه 

حياه: منك انت ي عمر 

عمر: مني انا ليه 

حياه: هو انت ليه بارد كده هو انت ما عندكش احساس بتتعامل كانك مفيش حاجه نفسي تكون جد شويه، الجمله اللي انت قلتها دي جرحتني قوي حسستني بعجز طول الوقت باحاول ما افكرش في الموضوع لكن انت بتخليني افكر مليون مره فيه انا بجد زهقت يا عمر ما عدتش متحمله.

عمر: ممكن تفهميني في ايه كل ده 

حياه: انت بجد مش فاهم، هو احنا متجوزين من امتى يا عمر

عمر : اربع سنين 

حياه: احنا اتجوزنا في وقت صعب مع كل ده انت ناقصك حاجه يا عمر وانا حاسه بك بس مش بيدي حاجه.

عمر: حياه مالك علشان قلت لك حامل انا اسف ما كانش قصدي كنت باهزر معكِ ليه كل حاجه بتقلبيها جد كده 

حياه: احنا متجوزين بقى لنا كثير قوي من حقها تسمع كلمه بابا 

عمر: ومن قال لك ان انا هينفع بابا اصلا 

لسه بدري علشان اجهز نفسي بالموضوع ده دي مسؤوليه وانا مش قدها.. كفايه انتِ معاي مش عاوز حاجه ثانيه 

حياه: انت بتقول كده عشان انسى مفكرش في الموضوع ده، لو انت..

عمر: لو انت ايه كملي اتجوز غيرك يعني

انتِ مش قادره تكمليها ازاي هتقدري تشوفيني مع حد غيرك

حياه: ما انا مش هاكون معك في الوقت ده 

انت هتشوف حياتك وانا هاشوف حياتي مع حد ثاني.

عمر: بالبساطه دي. وقدرتِ تقوليها 

انا مش هاسيبك لو بعد مليون سنه انا 

ماشفتش غيرك ولا هاشوف غيرك موضوع الحمل ده مش في دماغي اصلا خلفتِ

ماخلفتيش مش هاسيبك واحفظ الكلام ده كويس يا حياه لان اي كلمه في الموضوع ده ثاني هتكون بحساب، 

حياه: بس انا مش عايزه احس بالذنب تجاهك

عمر: ذنبي ايه انتِ لفيكي عيب ولا انا في عيب ايه مشكلتك فهميني نصيبنا كده اعمل ايه،بصي يا حياه منين ما ربنا يريد هيبقى عندنا وانتِ بقى الموضوع ده 

حياه: هو انت فين هدومك 

عمر: ما انتِ حضرتكِ زعلانه ونسياني خالص بس حلوه 😉 ربنا بيحبني ويبارك لي في الليله دي صح يا جميل 

حياه: عمر ما تستعبطش 

عمر: في ايه يا حياه انتِ مراتي بلاش اتكسفي الزياده ده علشان بيعجبني فيكِ قوي

حياه: ما انت اصلك بتاع بنات مش هتجيبه من بره 

عمر: حد يقول لجوزه حبيبه كده ها بس هاحاسبك عليهم اول باول 

حياه: طب البس هدومك وافهمك 

عمر: طب بصي اقلعي هدومك انتِ ونتفاهم

حياه: انت بتقول ايه يعمر احترم نفسك

عمر: اكثر من كده احترام، انتِ مراتي انا لو كنت جبت واحده من شارع الهرم ما كانش هتعمل اللي انتِ بتعمليه ده 

حياه: هي وصلت لشارع الهرم وايه كمان

عمر: ابت انتِ ما تتوهيش الموضوع وايه اللي هاعملها بجد..

حياه: هتعمل ايه يعمر هتخوني

عمر: هابوسك طبعا هههههه 

حياه: عمر مش عارفه اقول لك ايه بس انا عندي ظروف 

عمر: اه ما انا عارف الظروف دي عندك على طول! انتِ متجوزه عمر يعني بلاش الشغل ده معاي واظن انتِ فاكره 

حياه: انت اللي بتخوفني منك 

عمر: بصي في عيوني كده مش عاجبينك ولا ايه 

حياه: عمممممر


في الصباح فيلا الجارحي 

في غرفه زين وامل 


كان زين بياخذ شاور بيفكر في سؤال عمر ابتسم انتهى من الشاور وخرج يلبس هدومه 


زين: محتاره ليه 

أمل: بابا أمل عاوزه تلبس ده 

زين: احلى فستان بس بعد الشاور طبعا 

هاقول لدادا تعمل لك شاور 

أمل: لا انا عاوزاك انت  بابا 

زين: مش هينفع يحبيبتي دادا تعمل لي كل اللي انتِ عايزاه لاني مستعجل دلوقت 

أمل:  لا انا عاوزاك انت وبس مش عاوزه احد ثاني.

زين: طب خذي شاور لوحدك وهاكون جنبكِ

أمل: ماشي موافقه 


امل ماسكه يد زين وهي بتضحك زين كان بيساعدها في خلع هدومها امل بعدها باسيته في خده وهو ابتسم لها كانت بتاخذ شاور وتعمل ميه بيديها على زين. زين كان بيرجع لكن هدومه كلها اتبلت، امل شديته فجاه تحت الميه،فضلت تضحك وتنط زين حاطها بيديه


زين: اهدي شويه ده اللي اتفقنا عليه 

أمل: اسفه بابا 

زين: طب يلا علشان انا تاخرت على شغل 

أمل: انا بحبك 

زين: انا بحبكِ


زين كان متردد من جواه بس حركتها خليته ينسى كل حاجه وقرب منها وحط راسه على راسها وبصلها واتمنى تكون في وعيها ومره واحده بسها محسش بنفسه. غير وهي بترش عليه ميه. بعيد عنها 


زين: انا هاغير هدومي وانتِ استناني هنا 

أمل: ماشي بابا بس انا عاوزه فستان ابيض بالورد احمر 

زين: حاضر 


زين خرج شاف عمر بالغرفه كان قاعد على السرير، عمر اول ما شاف زين ضحك 


زين: انت بتعمل ايه هنا بتضحك على ايه

عمر: طلعت جامد وما حدش قدك 

زين: عاوز ايه وبلاش كلام كثير 

عمر: انا فرحان مش هبوظ فرحتي وشكلك انت كمان فرحان.. انت شكلك كده هاجيب لك حجازي ويغني لك يا عروسه انا العريس 😂

زين: اطلع بره يا حيوان كلامنا تحت 

عمر: ماشي. افرحي يا عروسه انا العريس 😉

زين: ضحك على كلام عمر بعدين غير هدومه وبعدين يلبس امل ونزل 


في الاسفل 


حسام: زين كنت عايزك في موضوع 

زين: معلش ي حسام بعدين مش دلوقتي

حسام باحراج: خلاص ما فيش مشكله 

عمر: عاوزه اسافر 

زين: عاوز تسافر فين وليه 

عمر: انا باقول بس عشان تبقى عارفين لكن لازم يكون عندي شويه خصوصيه مش لازم تعرفوها ولا ايه 

زين: من حقك طبعا،انا ورايا شغل بعد اذنكم

حياه: مسافر مع مين 

عمر: معكي انتِ طبعا يقمر

حياه: لا طبعا انا مش موافقه انا عندي حاجات اهم من كل ده.

عمر: اهم مني 

حياه: انا ما قلتش كده

عمر: هو انتِ بقيتي نكديه كده امتى،انسي  اي حاجه قلتها كاني ما قلتش حاجه. انا ورايا شغل..

ليليان: ليه كده ي حياه تخلي عمر يزعل منك بالشكل ده انتِ مش عارفه عمر بيحب السفر والخروج..

حياه: عارفه بس مش بالشكل ده هو على طول متسرع بكل قرار بياخذه، انا تعبت منه 

اللي مش بيتغير ماعندوش حاجه اسمها مسؤوليه عيش حياته كده، نفسي يكون زي زين عارف هو بيعمل ايه كل حاجه بيعملها بعد تفكير! كل حاجه واخذها بهزار عمر عمره

ما هيتغير بحسه غبي في بعض الاحيان

خليكِ مكاني لو لحظه واحده يا خالتو 

وجاوبيني! 


انا هاجاوبك !!!! ده كان صوت عمر من وراء بيضغط على اسنانه ويبصلها بغضب سحب يديها وطالعه على غرفته... اما ليليان فكانت هتمشي بس وقف في طريقها ادهم.


ليليان: نعم في ايه ممكن تسيبني امشي

ادهم: ممكن نتكلم شويه 

ليليان: مافيش بيننا كلام انت هنا مجرد ضيف وياريت ماتنساش ده 

ادهم: عاوزه اتكلم بخصوص زين 

ليليان: يا ريت تسيب ابني في حاله كفايه اللي انت عملته فيه واللي لسه بتعمله فيه انت عاوز منه ايه مش كفايه دمرت له حياته عاوز منه ايه ثاني 

ادهم: عاوز مصلحته 

ليليان: بجد وايه هي بقى 

ادهم: عاوز زين اتجوز ثاني ويبقى لي عيله مش يفضل كده طول عمره كفايه اللي راح منه، ليليان انا عاوزه ارجع لك ثاني 

ليليان: لا بجد فاكرني هاصدقك زي كل مره للاسف انت نزلت من عيني ولا يمكن ترجع ثاني هتفضل صغير فيها

ادهم: طب اديني وانا هاحاول اصلح كل حاجه

ليليان: جاي بعد السنين دي كلها وتقول لي هاصلح تصلح ايه ليه ما صلحتش من زمان ليه جايه دلوقت وتقولي الكلام ده 

ادهم: علشان عرفت قد ايه انا غلطانه

انا كنت مراهق في الوقت ده حتى لو كان سني كبير فانا ما كنتش عارف انا باعمل ايه اديني فرصه اصلح حتى لو جزء صغير من اللي ضاع الحياه فرص ليه عاوزه تضيعيها 

ليليان: يا ريت نرجع لموضوعنا الاساسي اللي انت عاوز تكلمني فيه.

ادهم: طيب هاسيبك على راحتكِ،انا عاوز ان يتجوز وما اضيعش حياته كده ولا انتِ شايفه كلامي غلط

ليليان: اتمنى انه يعمل كده بس انا عارفاه هيرفض لانه حب ولا ممكن يخلى به ابني وانا عارفه كويس.

ادهم: تقدري تقنعي او سيبي لي انا الموضوع ده وانا هاخليه يوافق.

ليليان: تمام 

ادهم: يا ريت تفكري في اللي انا قلته انا ماشي


في غرفه عمر وحياه


عمر بعصبيه: اللي مش عاجبكِ في يا مدام

للدرجه دي مش مالي عينكِ شايفاني صغير قوي كده. عايزاني اكون زي زين ليه طالما عاجبكِ كده كنتِ اتجوزتيه ليه تجوزتيني انا

طالما مش مالي عينكِ ولا عاجبكِ

حياه بصوت عالي: عمر خلي بالك من كلامك كويس عارف انت بتقول ايه 

عمر: انا ما قلتش حاجه لسه،تعبت مني في ايه جاوبيني ها 

حياه: من تصرفاتك ي عمر 

عمر: ايه اللي مش عاجبكِ فيها

حياه: انك واخذ الحياه على محمل الهزار نفسي تكون راجل بجد 

عمر ما حسش بنفسه غيره وهو بيضربها دي كانت اول مره يمد يده عليها بالطريقه دي 

حياه: عمر 

عمر: الراجل اللي مش عاجبكِ ده كان في مليون واحده كانت هتموت عليه بس انا اختارتك انتِ عشان حبيتك بس للاسف طلعت مش عاجبكُ كنت عايش على وهم بس بنتي على حقيقتكِ، الراجل اللي مش عاجبكِ قادر يعمل نفسه و فتح شركه لوحده بقى معروف بس للاسف مش عاجب حضرتكِ لما تعرفي انتِ بتقولي ايه ابقي تعالي كلميني ماشي ولينا  حساب ثاني لما ارجع انا ماشي سلام ولا اقول لك بلا. 


حياه انجرحت من كلام عمر وفضلت تعيط كانت فرح معديه بالصدفه سمعت صوت عياطها فدخلت. 


فرح: مالك في ايه اللي حصل 

حياه: مافيش حاجه انا كويسه 

فرح: لا باين خالص انك كويسه من الدموع اللي نازله دي انتِ بتضحكي علي ولا على نفسكِ فهميني في ايه 

حياه: مافيش حاجه يا فرح انا كويسه سيبيني لوحدي شويه

فرح: انتِ مش بنت خالتي انتِ اختي وصاحبتي. انا باخاف عليكِ ايه اللي مزعلك

حياه: عمر جرحني قوي يعني ممكن تدخل اي واحده مكاني بسهوله دي..

فرح: انتِ عارفه عمر مش هاقول لك عليه 

عمر ما بيجرحش غير اللي جرحه.

حياه: يعني انا غلطانه 

فرح: يمكن، بس الغلط ما بتعالجش بغلط يمكن هو كمان غلطان.

حياه: انا بس كنت باقول اللي جوايا مش اكثر

فرح: في رجاله بتحب انك تديها اهتمام تكبرها طول الوقت،مش انك تقللي منها.

حياه: طب وانا ايه 

فرح: الراجل تدي له جمال يديكِ اهتمام.

هو لوحده اللي هيدور عليكِ. واظن ان عمر من النوع ده.

حياه: فعلاً عمر من النوع ده 

فرح: اوعي تخسري احد بتحبيه هتندمي 

عمرك ما هتلاقي زيه ثاني لان اللي بيروح مش بيرجع او حتى لو راجع مش بيكون زي الاول بيكون في شرخ بينهم. حاولي تصلحيه قبل ما يوسع اكثر من كده. 

حياه: حاضر .

فرح: هامشي انا بقى عشان ورايا شغل 

حياه: ماشي شكراً 

فرح: مافيش بينا الكلام ده سلام 

فرح مشيت وحياه كانت تفكر في كلامها ممكن يكون صح من وجهه نظرها ليه تبني كره بعد كل ده،على كلمتين ما كانش لهم اي لازمه كان جواها كانت عايزه تخرجهم باي طريقه كانت عايزه تقولي اللي جواها بس ده كان هيضيعها، هي بتحبه ليه تعمل كده المفروض تسعده ليه بتحاول تزعله كل تفكيرها ان ازاي هتقدر تصالحه بعد كل ده اه اللي عملته غلط خليته يحس انه ما عندوش قيمه عندها،ممكن يكون حس في كده،هو برده جرحها بكلامه كان جامد،بس لازم واحد فيهم يتنازل عن زعله شالت كل ده من تفكيرها ونزلت الى الاسفل،


زين في الشركه 


آدم: ايه ي عم الروقان ده كله شايفك مبسوط النهارده خير فرحني معك 

زين: عادي ابوظ في وشك يعني لو عاوز كده ماعنديش مانع 

آدم: خليكِ كده يا باشا، ما له عمر داخل سخن كده لا سلام ولا كلام 

زين: اكيد عنده شغل كثير ولا حاجه 

آدم: طب انا هامشي بدري النهارده 

زين: ليه 

آدم: اصل انا هاقابل شروق 

زين: اه مش ناوي تتجوزها وتبطل اللي انت بتعمله ده 

آدم: انا كده كويس 

زين: هو انت مش مسلم يا ابني ازاي تعمل كده اصلا انا مش عارف انت عايش ازاي 

آدم: انا مبسوط كده انت ايه اللي مزعلك

زين: خايف عليك مش اكثر، اللي بيحب احد بيخليه جنبه مش بيعمل اللي انت بتعمله ده

آدم: ماشي يا سيدي شكرا

زين: عموما يعني هامشي بدري علشان ورايا ميعاد عند الدكتور وانت هتفضل مكاني 

آدم: تمام 

زين: زعلان ولا ايه 

آدم: هو انا تكلمت ولا اشتكيت 

زين: لا ده انت محترم 

آدم: لا بتتريق حضرتك 

زين: انا هالحق اظبط شويه شغل 

آدم:تمام 


عند عمر في مكتبه 


كان بيكلم نفسه

عمر: بقى كده هو ده حبك لي طيب يحياه اما  وريتكِ مابقاش انا عمر استقبلي حياتك الجديده .

يروحي اما نشوف هتعجبكِ ولا لا  مش عاجبكِ طيب النهارده هنشوف ان كنت عاجبكِ ولا لا.

خبط على مكتبه بيده قام نزل ركب عربيته ومشي على شركه الخاصه.

تصميمها كان غير شكل. كان غايه من الجمال

من بره. كان بيبص عليها ويبتسم. وبعدين دخل.. شركه كانت عباره عن خمس ادوار 

رقم الاسانسير وطلب الدور الثالث.

وده دور التصميمات. دخل مكتبه وقعد عليه

وفتح لاب توب يكمل شغله.


اما زين فا نزل من شركته وراح على الفيلا اخذ امل وراحوا على موعد الدكتور...

أمل اول ما دخلت العياده خافت ومسكت في زين قوي 


زين: ما تخافيش انا معكِ

أمل: انا عاوزه امشي من هنا مش بحب المكان ده 

زين:هههه مش بتحبِ المكان ولا مش بتحبِ الدكتور.

أمل:الاثنين

فات خمس دقائق وزين دخل عند الدكتور،أمل بصيت له بزعل


الدكتور: الوضع تمام ولا ايه

زين: يعني مش قوي 

الدكتور: هنغير بعد الادويه 

زين: تمام يا ريت يجيب نتيجه دي المره الكام اللي احنا نغير فيه الدواء برده ما فيش نتيجه 

الدكتور: انا باعمل اللي علي والباقي على ربنا انا بحاول. بس ان شاء الله المره دي هيكون في استجابه

زين: ان شاء الله

الدكتور: بس انا شايف ان في تحسن عن المره اللي فاتت بكثير 

زين: مممم 


الدكتور كشف عليها وزين اخذها ومشي على الفيلا،ودقائق وكانت الفيلا مقلوبه.


زين بغضب: أمل تعالي هنا 

أمل: لا انتم كلكم وحشين 

زين: انا عايزه اعرف انتم واخذين طب ازاي ومش عارفين تتعاملوا معها

ورد: انا مش بايدي حاجه انا حاولت بس 

ماعرفتش انت شايف اعمل ايه

اسماء: دي ما يقدر علي الا ربنا انا تعبت

زين: اوعوا من وشي، أمل لاخر مره باقول لك تعالي 

أمل: لا 

حياه: زين بلاش تخوفها 

زين: انتِ مش شايفه تصرفاتها عامله ازاي 

حياه: بالراحه مش كده انا ذات نفسي اخاف اني اخد حقنه حتى هي تلاقيها خايفه. 

زين: طب روحي انتِ امسكيها 

حياه: هي الحقنه دي مهمه قوي كده 

زين: ايوه علشان دماغها 


زين ساب حياه وراح لامل بس جريت منه خارج الفيلا تجري،ولكل وراها دخلت الفيلا خطرت فكره في دماغها وجرت نحو المطبخ وجابت منه زيت وكبيته على الارض،كان عمر داخل وقع وخرجت تجري على بره.


عمر: اه يانا احد يلحقني 

حياه وقعت علي عمر: اسفه

عمر باعتها عنه وقام: مش انا مش عاجبك عاوزه مني ايه

حياه: عمر.

سبها ومشي خرج بره الفيلا 

عمر: هو في ايه 

ورد:  انت شايف ايه 

عمر: بجد اللي كبيتِ الزيت والله ما انا سايبكِ

أمل كانت بتجري والكل بيجري وراه،ادهم كان في وشها بس زقيته في البسين كملتِ جري زين ما اقدرش عليها امر الحراس يمسكوها


أمل: يا نهار ابيض كل دول ده اكثر من سلاحف النينجا 


كملت جري من بره الفيلا وخارج الفيلا

اول حارس جاء يمسكها زقيته في البسين ثاني حارس كبه الزيت على الارض اتزحلق ثالث واحد حذفت في وشه الشبشب وكانت تجري في كل مكان زين جاي يمسكها زقيته في  البسين ورد جاءت تمسكها زقيتها وقعت اما حياه فعضتها وعمر اللي ماسك ظهره يبص لها بغيظ اما زين فقام مره واحده ومسكها


زين بيزعق وغضب: انتِ ايه يشيخه 

ماحدش قادر عليكِ تعملي في كل ده كده 

مره واحده فرح وقفت في وسطهم لاني عارفه لما اخوها بيتعصب مبيشوفش قدامه

زين سبهم ومشي وأمل اخذت الحقنه بعد محايل طويله ونامت


في غرفه زين


فرح: ممكن ادخل 

زين: تعالي يفرح في حاجه 

فرح: انا كان عندي شغل ف فندق 


فور سيزون نايل بلازا

زين: في اي مشكله يعني 

ف


رح: لا خلاص ما فيش بس انا هاروح يمكن اتاخر شويه 

زين: تمام مافيش مانع، بس ليه بتقولي لي انا المفروض تقولي لجوزك 

فرح: عشان لو سالت علي،تبقى عارف

زين: تمام فرح عاوز بس سعادتكِ مش اكثر

بس اللي انتِ اللي بتعمليه ده غلط 

فرح: زين هاسالك سؤال بس ما تزعلش منه 

زين: ماشي 

فرح: انت ليه ما تجوزتش ليه لسه فاضل مع أمل رغم عقلها.

زين: عشان هي مراتي ومن واجبي اني اكف جنبها 

فرح: يعني مش بتحبها او حاسس بالذنب 

زين: فرح انتِ عايزه توصلي لايه بالضبط 

فرح: كل اللي عاوزه اقوله انك بتحبها مش عاوز تسيبها رقم الحاله اللي هي فيها انت بتحبها،ان واللي عاوزه اوصله لك انك تنسى شخص حبيته بجد وتسلم نفسك لحد ثاني صعب جدا انا عارفه كان صعب ان انا اتاقلم مع الشخص اللي حبيته.

زين:  زي ما قدرتِ تحب في الاول هتحبي ثاني 

فرح: تقدر تعمل انت كده 

زين: ما تقارنيش نفسكِ بي انا وضعي غير وضعكِ بس اقول لكِ اعملي اللي يريحكِ انا خائفِ عليكِ وعايز سعادتكِ مش اكثر انا عمري ما اكون ضدكِ لو عملت الحاجه فدا لمصلحتكِ ايوه انا حاسس بالذنب يفرح عشان انا وصلتها للحاله دي بس ما اقدرش اقول غير قدر 

ايوه انا باحبها وماقدرش احب غيرها لاني 

مالقيتش البنت اللي تخليني ارتاح مع غيرها 

فرح: تمام انا مش قصدي حاجه بس اقول لك اني هاحاول اضبط علاقتي بحسام الفتره دي

زين: اتمنى تحاولي صدقيني مش هتندمي 

فرح: انا بعد ماخلص مشواري النهارده هاتكلم معه ان احنا ازاي هنمشي علاقتنا ونحل كل الخلاف اللي بيننا 

زين: بجد مبسوط من كلامك ده يلا روحي علشان تلحقي مشواركِ بالتوفيق يا باشمهندسه 

فرح: شكرا ي زينو 

زين: مسمعتش منك الكلمه دي من زمان 

فرح: انا هامشي بقى عشان متاخرش سلام 


في غرفه عمر 


عمر دخل غرفته وتجاهل حياه تماماً ودخل ياخذ شاور وطلع نام على طول وداها ظهره 

حياه سندت على ذراعه وشها قرب من وشه وتكلمت.


حياه: عمر انا اسفه ما كانش قصدي انا عرفت غلطتي والله انا اسفه مش قصدي ازعلك 

عمر غير مهتم بكلامها: بعدين نتكلم عاوزه انام علشان عندي شغل كثير مش فاضي انا 

حياه: ماعندكش وقت لي انا حبيبتك حياه 

ماعندكش حبه وقت خالص 

عمر: حبيبتي كانت فكرت في وقت قبل 

متجرحني دلوقتي بقيت حبيبها 

حياه: انا اسفه يعمر والله اخر مره اتكلم واقول حاجه انا بحبك زي مانت كده اعمل اللي انت عاوزه 

عمر: طيب تمام خلصتِ كلامكِ ولا لسه عند الكلام علشان انا عاوزه انام تعبان

حياه: للدرجه دي انت زعلان مني خلاص

يعمر لما تحب تكلمني تعال وكلمني انا مش هتحايل عليك اكثر من كده انا برده بني ادمه وعندي مشاعر وانت برده جرحتني ولا نسيت

عمر: تصبحي على خير احلام سعيده 

يا روحي يمكن تلاقيني في الحلم نامي 

تتخانقي معه براحتكِ

حياه: بقى كده يعمر ماشي وسابته وخرجت بره في الغرفه.


عند فرح في الفندق

فرح في الاستعلامات


فرح: كان عندي مقابله مع (....…..)

الشخص: طب تفضلي استريحي شويه

فرح: تمام 

فرح قعدت في الاستراحه اخذت مجله وقعدت تقلب فيها وبعدين حطيتها مكانها ثاني وبتبص على الاجانب لكن فجاه قامت وقفت مش مصدقه اللي هي شايفاه 

فرح لنفسها: لا مش معقول اللي انا شايفاه اكيد حلم لا مش هو.. بعدين راحت لعنده

توقعواتكم

تكملة الرواية من هنا


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
CLOSE ADS
CLOSE ADS