![]() |
رواية حب لا ينتهي 💟
بقلمي
بوسي يوسف
مقدمه والفصل الاول والثاني
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
ابطال قصتنا هما. .... إياد احمد الدمنهوري شاب ذو 32عام رجل أعمال كبير
يعيش في كندا منذ خمس سنوات منذ وفاة والدته و.......
حجات تاني كتير هنعرفها بعدين ملامحه حاده وشعره
اسود وعينيه خضراء وبشرته خمريه طوله و عضلاته
يجعلوه ذو جاذبيه قاتله ومن يراه يهابه شخصيته جاده
لايتهاون مع من يهينه يعشق اخويه جاسر ومعتز واباه
والدته توفاها الله منذ خمس سنوات اخواته يديرون له
فرع شركته في الاسكندريه عروس البحر الابيض المتوسط اما
اباه هوا محامي كبير ذات صيت ذائع في البلد كلها وما
ان يمسك قضيه لا يتركها حتي يكسبها ذو شخصيه قوبه
يعشق أولاده كثيرا فبرغم قوة شخصيته الا انه حنون جدا
عليهم وهم لا يعصو له أمر
فإياد يشبهه إلى حد كبير هوا وجاسر اما معتز يشبه
والدته في لون البشره والمزاح وأخواته يرثون لون عين
والدتهم ولون بشرة اباهم
جاسر لديه 28سنه ومعتز 25سنه
نذهب إلي حي شعبي في عماره في الدور الثالث نجد
بطلة قصتنا رودينا ذات البشره البيضاء والعيون
الزرقاء والشعر الأسود الطويل حتي ركبتيها وملامحها
الرقيقه وشفتيها المكتنزه ذات ذ27فهي رغم رقتها الا أنها ذات
شخصيه قويه لا تهاب احدفا منذ ان توفا والدها وهي
المسئولة الوحيده عن امها المرءه الاربعينيه سناء
الطيبه كحال أمهاتنا جميعا فارودينا تشبهها الي حد كبير
واختها الوحيده ديما ذو 22عاما لون عيناها عسلي و
بشرتها خمريه وشعرها بني طويل حتي اخر ظهرها
تدرس في كلية تجاره
ولديها صديقه وهي جودي ذات البشره البيضاء والعين
السوداء والشعر الكستنائي القصير حتي رقبتها هي و
رودينا أصدقاء منذ عشر سنوات عندما جائت جودي
ووالديها لتسكن في العماره
(اشوفكم بقه في أول بارت يا حلوييييين 😍)بس وروني
الكمنتات الحلوه اللي ذايكو 😉
البارت الأول من
روايةحب لا ينتهي 💖
في فيلا كبيره في الاسكندريه اجمل مدينه ساحليه في مصر
(بالنسبه ليه علي الاقل😂)
كانت تسكن عائله الدمنهوري اكبر
عائله في مصر كان يجلس احمد الدمنهوري علي السفره بانتظار أبناءه علي الافطار
احمد :يا عبده
عبده الخادم :أيو يا با شا
احمد:روح صحي الولاد
عبده :حاضر
وفي نفس الوقت كان ينزل جاسر علي الدرج صباح الخير
يا بابا
احمد:صباح النور يا حبيبي ثم وجه كلامه لعم عبده روح
صحي معتز أماء له بمعني حاضر وذهب الي غرفه في
الدور الثاني فالفيلا كانت اربعة ادوار الدور الاول احمد
الدور الثاني معتز الدور الثالث جاسر الرابع إياد
معتز بصوت ناعس:ادخل
عبده :الباشا مستنيك علي الفطار تحت
معتز:ماشي قوله خمسه وجاي ثم خرج وترك معتز ليأخذ
شاور ويرتدي ملابسه ونزل وعندما كان يقترب من السفره
معتز:صباح القشطة علي الناس العسل
احمد:صباح النور
جاسر :قصدك صباح الكسل علي الناس العسل
معتز:ههههههههههههه ايه ده جاسر بيه بجلالة قدره
بيألش لالا مش معقول صباح الروقان
احمدوهوا ينظر إلى اولاده بفرح وقال لنفسه ياريتك يا
إياد كنت معانا بدل الغربه والوحده اللي انت فيها بس
ملحوقه
###############################
نتركهم ونذهب الي اوتوا العاصمه الكنديه في بيت
كبير. راقي وعصري في احد نطحات السحاب كان
يقف اياد ينظر من حاءط زجاجي. من غرفة مكتبه علي المدينه والسماء
والنهر الراءع علي جانبها ويضع يده في جيبه ويبدو
عليه الشرود يدق باب الغرفه إياد: اتفضل
(بالترجمه 😅طبعا)
دخل شاب اشقر ذو عين زرقاء وبشره بيضاء هوا
صديق إياد جدا منذ ان جاء الي كندا ومدير اعماله
ديفد :كيف حالك يا صديقي
إياد بهدوء :انا بخير وانت
ديفد :بخير لقد احضرت لك اوراق صفقة المشفي لتمضيها
ولكنهم يريدون ان تنهي بناءها في غضون ستة اشهر
فقط وانا اظن انك لن توافق فالمده قصيره جدا
إياد بجديه :لما لا اوافق فأنا رجل المستحيل يا صديقي
ديفد: هههههههههه عندك حق اسف لقد نسيت ولاكني سأفتقدك يا صديقي ستغيب لمدة ستة اشهر
إياد :اذا تعال معي
ديفد : اسف صديقي انت تدري ظروفي فاكاثرين و
الاولاد يحتاجون الي والمده طويله لا استطيع البعد
عنهم كل هذه المده ستشعر لما امر عندما تتزوج
اياد :بعصبيه بسيطه انا لن اتزوج قط وانت تدري السبب
لماذا تصمم علي فتح هذا الموضوع
ديفيد :اهداء فانا لم اقصد ولكن نصيحه مني عليك
ان تحاول تخطي هذا الموضوع يجب ان تنسا يا إياد
إياد:ارجوك ديفيد دعنا من هذا الكلام اعطني الاوراق
وحضر لسفري خلال اسبوع
¢$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
في احد مناطق الاسكندريه في عماره قديمه نوعا ما
في شقه في الدور الثالث كان باب الشقه يدق بقوه
سناء:شوفي مين بيخبط يا رودي
رودينا بتمتمه :بيخبط قصدك بيطبل وفتحت الباب
جودي :يا صباح الخير يالي معانا يا لي معااااااانا
رودي :وهيا تضع يدها علي اذنها كفاااااايه الله يحرقك
ايه الازعاج ده علي الصبح
جودي :وهيا تمط شفتيها كالاطفال ثم عاااااااااااا شوفتي
يا تنط سوسو بنتك بتطردني
سناء:بعد ان خرجت من المطبخ صباح النور يا روحي
معاش ولا كان اللي يتروضك
جودي :وهيا تخرج لسانها لتغيظ رودينا شوفتي ثم قبلت
سناء وقالت رلنا يخليكي ليا يا سوسو يا مزه انتي
رودينا :والله طفله ثم تركتها ودخلت الي غرفتها
جودي :هيا مالها دي علي الصبح
سناء:والله ما عارفه اعملها ايه كل ده بسبب الشغل
انا مش عار فه هيا مش راضيه تسمع كلامي ليه بس
ثم تركتها ودخلت المطبخ وذهبت وجودي لغرفته
رودينا
جودي بمرح :ايه يا ماما صحيه وبوزك شبرين ليه علي
الصبح
رودي :ما انتي عارفه مش لاقيه شغل من ساعت ما سبت
الشغل الزفت ده في المصنع
جودي:يا بنتي هوا ده شغل يتزعل عليه انتي ليه طموحك
صغير كده متشتغلي بشهادتك وبعدين يا حببتي
طنت عندها حق انتو لازم تاخدي حقك انتي واختك
من اهل باباكي ده حأكو وهتتحسبه عليه ولو مش
بلزوق يبقه بالعفيه ثم اردفت بمكر ولا انتي خايفه
رودي :بعصبيه انتي عارفه اني مبخفش من حد خلاص
خلاص ربنا يسهل هشوف محامي كبير بعد ما الاقي
شغل يمسك القضيه
جودي :وده اللي جيالك فيه بابا لقلنا شغل في الشركه
عنده طلبين سكرتاريه ومهندسين يعني كل واحده
فينا هتشتغل بشهادتها
رودي :بفرحه بجد يا جوجو
جودي بجد والانترفيو كمان ساعه قومي البسي بسرعه
رودي:😱 انتي مجنونه ساعه ايه مش هلحق
جودي :لا هتلحقي يلا قومي البسي وهاتي السي في
بتاعك والتصاميم بتاعتك معاكي
وبعد ان وصلو امام هذا الصرح الكبير اتصلت جودي
علي والدها ليدخلهم فلا احد يستطيع دخول هذا المكان
بدون ان يكون لديه موعد
علي :تعالو يا بنات وبعد ان ادخلوهم الامن لمعرفتهم
المسبقه ب علي اباها لجودي فهوا موظف قديم في
قسم الحسبات بالشركه طلع معهم علي الي الدور الرابع
الي يتواجد به المدراء وكلم السكرتاريه
علي :معلش يا سماح يا بنتي ممكن تقولي لاستاذ جاسر
اني برا انا والبنات علشان الانتر فيو
سماح :حاضر يا استاذ علي هبلغ البشمهندس
وبعد ما خرجت سماح سمحت لجودي بالدخول و
قالت لرودينا انها هتعمل الانترفيو مع استاذ معتز
المدير التاني واخذها علي ليريها المكتب ثم تركها و
ذهب ليكمل عمله
(في مكتب جاسر )كان منهمك بالاوراق امامه ولم ينظر لها
دخلت جودي وكانت تشعر بتوتر
جاسر :بجديه اتفضلي اقعدي
جودي :اوك ده السي في بتاعي حضرتك رفع جاسر وجه
لها وقال
جاسر :علي فكره انا متلبطش منك حاجه وبعدين هوا انا
اللي بعمل المقابله ولا انتي
جودي :اسفه حضرتك انا مقصدتش حاجه بس التوتر هو---
جاسر :مقاطعا لكلامها انا مبحبش المبررات ولا الكلام الكتير
جودي :وقد بدا عليها الا.زعاج وقامت من مكانها حضرتك
انا جايه اشتغل مش اشحت ثم التفتت لتذهب وقالت
بعد اذنك وسط دهشة جاسر الذي ترك الاوراق الذي بيده
وارجع ظهره الي الخلف وقال يا. انسه التفتت له جودي
نعم. «جاسر »تقدري --------------
نذهب المكتب معتز
معتز :بجد تصاميمك هايله يا انسه رودينا بس انا مش
فاهم ليه معندكيش خبره معقوله وحده بالموهبه دي
تكون معرفتش تشتغل
رودينا بهدوء:شكرا جدا علي مديح حضرتك بس انت
عارف انو في بلدنا كل حاجه دلوقتي بقت بالمحسوبيه
معتز بانزعاج:افهم من كده ان ده راءيك فينا
رودينا :لا حضرتك مقصدش بس في اختلاف انت
شوفت تصميماتي الاول وبعد كده هتحكم لكن الي
انا بتكلم عليهم مش بيفكره ولا بيشوفه الاول يا
بيوفقه يا بيرفضه علي حسب هفيدهم ازاي برشوه مثلا
او اكون تبع حد محتاجين منه حاجه في الشغل لكن
حضرتك مش مستفاد بيه غير بموهبتي
معتز بأعجاب:تفكيرك يحترم ومقنع علي العموم مبروك
تقدري تستلمي شغلك بكرا
رودينا بفرح :شكرا جدا وان شاء الله هكون قد ثقة حضرتك
نرجع
« لجاسر وجودي »
جاسر :تقدري تبتدي شغل من بكرا ةهتكوني السكرتيره
الخاصه بتاعتي
جودي :بفرحه ممزوجه باستغراب بجد اوك بااااي وبعد
ما خرجت جاسر لنفسه ايه البت دي مجنونه ولا ايه
ثم ظهر شبح ابتسامه علي وجه ونظر الي مكتبه ليكمل
شغله
(هما يشتغلو مع موزز ومش عاجبهم واحنا شاغلين خدامين
لعهات واحنا اللي مش عاجبنهم 😅😅😅يالا سبحانه ليه حكمه في كل شئ)
البارت الثاني
من رواية حب لا ينتهي 💝
بقلمي بوسي يوسف
في يوم جديد علي ابطالنا استيقظت رودينا في الصباح
الباكر وادت فرضها ثم قراءت وردها واتصلت علي جودي
لتحضر وتتناول معهم الافطار ويذهبوا مع الي الشركه
كانو يجلسون علي الطاوله فجاءت ديما وقالت بمرح
ديما. :صباح الخير يا بشر
الجميع:صباح النور
جودي صباح الروقان عليكي يا موزه ايه يا بنتي مش
عارفين نشوفك
ديما :معلش بقه انتي عارفه الامتحنات علي العموم
هانت خلاص اخر يوم بكرا قوليلي ياجوجو اخبار عم
علي وطنت امنيه ايه وحشني والله
جودي :كويسين يا روحي لسا كانت ماما بتسألني
عليكي وبابا ده اللي صعبان عليا
رودينا بقلق :ليه مالو عم علي تعبان ولا ايه
جودي ;لا الحمد الله مش تعبان بس هيطلع علي المعاش
كلها شهر خلاص ودخ مأثر فيه جامد انتي عارفه بابا
مش بيحب قاعده البيت
رودينا:معلش يا جوجو مع الوقت هيتعود
ديما :ان شاءالله خير وبعدين انا كمان عايزه اشتغل
معاكو انا مليش دعوه
جودي :هههههههه انتي محسساني ان الشركه بتاعت
ابويا علي العموم يا ستي هاتي انتي بس درجات عاليا
وهخالي بالا يقترح عليهم انو يدربك. قبل ما يقعد
ونشوف يارب يا مسهل
ديما :بثقه يا بنتي انتي عارفاني عمري جبت غير الدرجه
النهاءيه وكل سنه بطلع الاولي علي الكليه وانشاءالله
السنه دي هتبقه زي اخوتها
سناء:ربنا ينجاحكو يا ولاد ويحققلكه كل الي بتتمنوه
رودينا :يالا يا جماعه علشان منتأخرش علي الشعل
جودي :صحيح يا رودينا اعملي حسا بك اننا هنروح
للمحامي انهارده ثم غمزت لسناء
رودي :محامي ايه ده يا بنتي وليه
جودي :ايه رودي انتي نسيتي علشان القضيه بتاعت
الورث بتاعكه
سناء:اه يا رودي يا حببتي ربنا يسعدك يا بنتي ده
مال ابوكي يا حببتي الله يرحمه وحقه وحقك انتي
واختك
رودي بتفهم :حاضر يا ماما لما أجي من الشغل هاخدك
ونروح
سناء: ماشي يا حبتي ربنا يسعدك يا رب وافرح بيكي
انتي واختك
******************************************
في شركة الدمنهوري بالتحديد في مكتب جاسر كانت
تجلس جودي علي مكتب السكرتاريه الخاص بجاسر
لان السكرتيره السابقه تركت الشغل بعد ان اطلعت
جودي علي جميع المعلومات والمهمات الخاصه بالوظيفه
فهي سوف تتزوج قريبا قلقت جودي جدا من تعاملها
مع هذا المغرور كما اسمته هي وبعد مرور بعض الوقت
علي عملها علي الكمبيوتر فاجئه انقطع النور فكانت اكثر
ما تخافه جودي هوا الظلام فشهقت خوفا وظلت تتنفس
بهلع في هذه الاثناء كان يجلس جاسر في مكتبه منهمك
بأوراق احدا الصفقات فاظلم المكتب فاستغرب من
انتطفاء النور لانه حتي لو قطع النور يوجد مولدات
حديثه في المخزن تعمل عند انقطاع التيار الكهربائي
فخرج من مكتبه ليرا ما المشكله في ذات الوقت
كانت جودي تريد الدخول اليه لخوفها من الجلوس
لوحدها ففتح جاسر باب مكتبه وفي نفس الوقت كانت
جودي تحاول فتح الباب وهي تتحسس طريقها فاصتدما
ببعض فصرخت جودي هلعا واغشي عليها فالتقطها جاسر
قبل ان تقع فكانت في احضانه وفجئه اشتغلت المولدات
فنظر جاسر لهذه القابعه بين يديه هذه التي تظاهرت
بالقوه البارحه وها هي. الان خاءفه من الظلام فهز
راءسه علي سخافت هذه الفتاه وحملها الي داخل مكتبه
ووضعها علي اريكه جلديه كبيره في مكتبه وظل
ينظر الي هذا الملاك القابع امامه وكانت خصله من شعرها
القصير الحريري متمرده خارج حجابها فشر في ملامحها
الجذابه ثم وضع يده علي وجهها حتي يجعلها تفيق
فشعر كأنما لمس كهرباء فابتعد عنها بسرعه وابتلع
لعابه ونهر نفسه علي ما فكر به ثم وجدها تفتح عينيها
وتنظر حولها باستغراب وعندما تذكرت اين هي انتفضت
واقفه تنظر له باستغراب وخجل وعندما فهم جاسر ما
كانت تفكر اردف موضحا اغمي عليكي وجبتك هنا
علشان افوقك ثم اكمل بسخريه وبعدين كل ده علشان
النور قطع للدرجه دي بتخافي من الضلمه
ردت جودي :حصلتلي حادثه وانا صغيره وبقه عندي
فوبيا من الضلمه وبعدي شكرا واسفه اني ازعجت
حضرتك بعد اذنك وتركته لتذهب
جاسر :بصوت غاضب انا ما اذنتش ليكي بالخروج
ثم تناول المسافه بينهم في خطوتين واقترب منها وقال
لها. بصوت يبدو كفحيح الافعه ومن ضمن الحجات
اللي مبحبهاش اني حد يسبني ويمشي من غير ما اديله
اذني ثم تركها وذهب المكتبه وجلس وقال دلوقتي تقدري
تخرجي وابعتيلي قهوه مظبوته
******************************************
اما في مكتب رودينا كانت تجلس ترسم تصميم
طلبه منها معتز. هي وبعض المصممين الاخرين ليختار من بينهم احسن تصميم للمشروع الجديد للمشفي الذي طلبه
منه
اياد واعطاه مهله اسبوع معاد نهائي الي ان يحضر الي
البلد ليبداء الشغل في المشروع وبعد مرور بعض الوقت
انتها الدوام وذهبت رودينا الي جودي ليذهبه الي البيت
معا رودينا :ها خلصتي يا جوجو
جودي بانزعاج :ايوه خلصت يالا بينا ثواني هدخل
ابلغ بشمهندي جاسر اني ماشيه وبعد ان ابلغته ذهبا معا
الي البيت وعندما وصلا اتصلت رودينا علي امها حتي
تنزل ليذهبه الي المحامي
رودي :ايوه يا ماما انا وقفه تحت يالا يا حببتي علشان
منأخرش علي ميعادا
سناء:طب اطلعي اتغدي الاول يا حببتي
رودي :لا يا ماما احنا اتغدينا في استراحة الشركه
يالا بس بسرعه
سناء:حاضر يا حببتي انا نزله اهو واغلقت الخط
رودينا. ها ياجوجو هتيجي معانا
جودي :لا يا رودي سمحيني بس تعبانه وعايزه ارتاح
انا كتبتلك العنوان علشان لو نسيتيه وهطلع انا بقه
اوك
رودينا :ماشي ياروحي براحتك اهي ماما جت يالا سلام
سناء :يالا يا حببتي هيا جوحو مش جايه معانا
فأشارت لها رودينا بمعني لاوذهبو ------------
*********************************************
نذهب الي حي راقي حيث يوجد مكتب اكبرمحامي في الاسكندريه نذهب الي الدور الاول حيث يوجد هذا المكتب
الراءع فهو ذات تصميم هندسي جذاب وراقي يبدو كأنه
في احد الدول الغربيه كان يجلس احمد الدمنهوري خلف
مكتبه دخلت السكرتيره لتبلغه بوصول زبائن بانتظاره
احمد :ماشي دخليهم
دخلت رودينا وسنا ء وكانت المفجأه --------------
(اقسم بالله مش لو خفت انا لو اتشليت 😂😂😂عمره
ما هيشلني ويفوقني بحنيه كده ايه ده هوا في
كده عاااااااااااااا والله انا اتضحك عليا واتخميت 😰😭
تكملة الرواية من هنا 👇👇👇👇👇👇
تعليقات
إرسال تعليق