القائمة الرئيسية

الصفحات

البارت الثالث والرابع من رواية حب لا ينتهي 💘💕 بقلمي بوسي يوسف كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 

البارت الثالث والرابع

من رواية حب لا ينتهي 💘💕

بقلمي بوسي يوسف

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات 

في مكتب احمد الدمنهوري

احمد :سناء 😯


سناء:انت معقول

كانت رودينا تتطلع اليهم باستغراب


رودينا : ما ما هوا حضرتك تعرفي الاستاذ

احمد بحب : وابتسامه اتفضله اقعده الاول


جلست سناء وردينا ثم قالت سناء ازبك يا احمد عامل ايه

احمد بحب :الحمد الله وانتي اخبارك ايه اكيد دي بنتك


صح مشاء الله زي القمر

سناء بخجل :فتاه في العشربن انا كويسه الحمد الله ودي

بنتي الكبيره رودينا والصغيره ديما


احمد :خير يا سناء في عندك اي مشكله انا تحت امرك

رودينا :حضرتك احنا جايين نرفع قضية ميراث علي


اهل بابا الله يرحمه علشان من ساعة ما بابا مات وهما

مش راضين يتفهمو معانا ولا يدونا حقنا


احمد :بهدوء وفرحه داخليه الله يرحمه تمام انا.هقوم

بالازم بس تعمليلي توكيل يا سناء علشان اخلص كل


حاجه من غير ما اتعبكم معايا

سناء :ماشي شوف المعاد اللي يناسبك امتي وقلي


احمد :بكرا الصبح انشاء الله نتقابل عند الشهر العقاري

وتجبيلي معاكي الاوراق اللي هقولك عليها


رودينا :ان شاء الله طب بالنسبه للاتعاب ممكن حضرتك

ممكن اعرف كام


احمد :عيب اللي بتقوليه ده يا بنتي مامتك كانت عشرة

عمر كان يتكلم وهوا ينظر لسناء بحب فخجلت ووضعت


عينها في الارض وقالت معلش يا احمد الشغل مالوش

دعوه بالعشره

احمد بجديه :لما تخلص القضيه نتكلم


رودينا :بس احب انبه حضرتك انو الناس دول مش

ساهلين ومش هيسكته وهيحاوله يعمله مشاكل ياما


علشان نتنازل او حضرتك تسيب القضيه

احمد بتفهم وثقه : متقلقيش انا هظبت كل حاجه


سناء: تمام شكرا تعبناك معانا

احمد :تعبك راحه بس ممكن نمرتك علشان بكرا لما

نتقابل


رودينا :اتفضل دي نمرة ماما واسفه اني مش هبقه

موجوده بكرا بس ورايه شغل وماما ان شاء الله


هتبقه موجوده واستأذنه وخرجه وبعد خروجهم جلس

احمد وتذكر

فلاش باك


في كليه الحقوق كانت سناء في سنه اولي وكان احمد

في تالته


احمد :انا هاجي اتقدملك يا سناء انا بحبك ومش قادر

استغني عنك

سناء:بخجل وانا كمان بحبك اوي يا احمد بس بباك

هيوافق


احمد وميوفاقش ليه انتي محترمه وبنت ناس ومتعلمه

انا عايز اجي بكرا انا وبابا ممكن تقولي لبباكي


بعد ان رجعت سناء الي البيت واخبرت والدها

والدها :عريس ايه وزفت ايه دلوقتي مش لما تخلصي


تعليمك لكن طلامه انتي متسربعه علي الجواز كده

يبقه اسامه ابن عمك علي اولا بيكي هوا كان طلبك


وانا قولت اسيبك تكملي تعليمك وانا هتصل بيه

دلوقتي ابلغه علشان يجي هوا واسامه علي الاقل


دول نعرفهم والمثل بيقول اللي نعرفه احسن من اللي

منعرفهوش


سناء:ببكاء اللي تشوفه يا بابا ثم. اخذت التليفون

ودخلت الي غرفتها و اتصلت علي احمد في البيت


احمد :الو

سناء :ببكاء ايوه يا احمد انا اسفه بس احنا مش هننفع

لبعض


احمد بحزن :ليه كده اهدي بس وقوليلي حصل ايه

سناء: مفيش بس بابا وافق علي ابن صاحبه وانا


ميرضنيش انه بابا يرجع في كلمته ويطلع صغير قدام

حد انا اسفه يا احمد ثم اغلقت التليفون وظلت تبكي

باك

ياااا يا سناء مكنتش متخيل اني هشوفك بعد العمر ده

كله انا عمري مانسيتك يوم لو اتحقق اللي بفكر فيه

ببقه ضربت عصفور ين بحجر


***************************************

بعد ما وصلت سناء ورودينا البيت دخلت رودينا الي

غرفة امها. ماما يا ماااااما روحتي فين


سناء :هحكيلك كل حاجه مش ده اللي جيه تعرفيه

ثم اماءت لها رودينا وقامت سناء بقص كل شيئ


لبنتها ------------------------------------------

بس وبعدين جدك قعدني من الكليه علشان اتجوز


رودينا بحزن :يعني انتي مكنتيش بتحبي بابا

سناء:في الاول بس بعد كده بابكي الله يرحمه


حببني فيه من كتر ما كان بيحبني وبيعاملني كويس

يالا ربنا يرحمه


رودينا :بس اظن انك لسه حاسه بحاجه نحيت

استاذ احمد صح 😉


سناء :بس يا بت ايه اللي بتقوليه ده ده واحد متجوز


رودينا :يعني حجتك انه متجوز يعني عندي حق يا سوسو

😅😅😅 شكلك واقعه خالص


*********************-*-**************:****

شفته عمو بيسبل لطنت 😂😂😂ازاي واحنا مش لقين

حد بتف في وشنا لا وايه طنت بتكثف قال والله انا

اصلا مش ناقصه ضغتي واطي خلقه

*******************************************

وبعد مرور كام يوم في مطار برج العرب بلاسكندريه

يعلن مطار برج العرب عن وصول الرحله القادمه من


كندا كان يخرج اياد من الطائره ويستلم حقائبه وسط

نظرات اعجاب من المضيفات وهمسات من البنات في


المطار وكان معتز في انتظاره

معتز :مصر نورت يا أيدو والله

اياد: وحشتي يا زفت والله ووحشتني رخمتك


معتز:مقبوله منك يا عم يالا علي البيت ده بابا وجاسر

هيطيرو من الفرح ماشي يالا لحسن تعبان وجعان نوم

البارت الرابع 

من رواية حب لا ينتهي 💖

بقلمي بوسي يوسف

 

في فيلا الدمنهوري رجع اياد ورحب به اباه واخاه بشوق

كبير واشتياق الي تجمعهم معا كعائله وكم يتمني اباه 


ان يراه وهوا متزوج ولديه اطفال فهو كبير هذه العائله

بعد رحيل اباه عن هذه الدنيا فهوا يريد الاطمئنان عليه


لا يريده ان يفني حياته في العمل كانو يجلسون يتسامرون

ويتذكرون اشياء. حدثت ويضحكون حتي قال احمد


احمد: مش كفايه غربه بقه يا بني مش ان الاوان انك 

تنسي الدنيا مبتقفش علي حد 


اياد بغضب ;وقد انتفض واقفا بابا يا ريت محدش 

يتكلم في الموضوع ده تاني بعد اذنك انا جاي 

من السفر تعبان وعايز انام ثم صعد الي غرفته 


وتركهم ينظرون الي بعضهم ثم الي أباهم بنظرة 

لوم فهمها احمد 

جاسر :وبعدين يا بابا انت هتفضل كل اما تكلمه 

تفكره بل  الموضوع ده سيبه براحته هوا مرتاح 


كده متفضلش تضغت عليه لحسن بعد كده هيسافر

ومش هيرجع تاني 

معتز :لا يجاسر توقيت بابا غلط لكن كلامه صح 

أياد لازم ينسي ويعيش حياته قبل العمر مايعدي

عليه ويلاقي نفسه لوحده 


احمد بقوه :خلاص انتو هتعلموني اعمل ايه ومعملش 

ايه يالا كل واحد علي غرفته وقام وذهب الي غرفة 

المكتب وظل يفكر كيف ينفذ خطته 


ثم لمعت في راءسه فكره ويتمني ان تنجح 


**************************************

وفي صباح يوم جديد استيقظت رودينا وادت فردها

ثم قر اءت وردها وفطرت ثم ارتدت ملابسها استعدادا 


للذهاب الي العمل قامت بارتداء جيب اسود وقميص

ابيض وجاكت اسود وحجاب يمزج بين اللونين فكانت

تبدو كسيدات الاعمال 


ثم ذهبت لتره اذا كانت ديما ارتدت ملابسها ام لا

فهذا هوا اول يوم عمل لها بعد ان كلم عم علي  معتز 

عليها وصاو يمدحها ويقول اها كانت الاولي علي الكليه


وهذا ما تحتاجه الشركه موظفين مجتهدين واذكياء

فهو يدر ي بمشاكل الشباب في العثور علي عمل هذه

الايام لذلك يمتلكون مبداء تشجيع الشباب وقد 


قابلها معتز وعمل معها الانترفيو وقبلها في العمل كفترة

تدريب اذا اعجبه شغلها سيثبتها في الشركه 

فكانت ديما متحمسه وفرحه لبدء عملها تحت تدريب

علي هذا الرجل الذي تعتبره بمثابة اباها ذهبو الي الشركه

وفي هذا الوقت 


في فيلا الدمنهوري كان معتز وجاسر ذهبا الي الشركه

في الصباح الباكر فهم مثال يحتزي به من قبل موظفهيم 

 للنشاط والانضبات  في المواعيد وكان معتز قد استيقظ


بعد ان ظبت منبه هاتفه لإيقاظه فهوا اعتاد علي هذا 

منذ ان سافر ومكث وحيدا فهو لا يحب ان يدخل احد

من الخدم لإيقاظه 


قام من علي فراشه ودخل ليأخذ دوش حتي يستعيد 

نشاطه وخرج ليرتدي ملابسه عباره عن بنطلون جينز

جملي وتي شرت نبيتي  وجاكت كاجول بيج ورش عطره


المفضل ذلك الذي يجعل من يتنشقه يعرف انه باهظ الثمن 

ونزل هوا الفيلا وخرج بسرعه حتي لا يحتك بوالده فهو


لا يريده ان يفاتحه في ذات الموضوع ركب سيارته 

السوداء وارتدا نظارته الشمسيه وكان يبدو كأنه احد

الابطال الذي نراهم في السينما فقط اسرع بها حتي 


من يعبر امامه انه يقود طائر وليست سياره والغريب

انه لم يحصل علي مخالفه واحده حقا انه ساءق بارع 

فهو مزيج بين التهور والانضبات وهما صفتان لا تجتمع 

الا عند قليل من الناس وصل الي الشركه وركن سيارت 


وفي هذه الاثناء كان جودي وديما يصعدون الي مكاتبهم

اما رودي فكانت تحضر لنفسها كوب من القهوه من كافي 

الشركه اتجهت الي المصعد في نفس الوقت الذي كان 


يتجه اياد. اليه فدخلت رودي وقبل وصول اياد الي 

المصعد كان يغلق فوضعت رودي قدمها امام الباب 


عندما لاحظت قدومه فدخل وظن انها تحاول اثارة 

اعجابه بها كهؤلاء الفتيات الذين مرو عليه من قبل 

محاولين اغراءه فلم يكلف نفسه عناء شكرها 


فاستغر بت من هذا المتكبر ولاكنها لم تهتم فظلت 

تشرب القهوا بهدؤ كانه لم يكن واقف بجانبها وفجأه


عطل المصعد وتوقف عن العمل وفي وقفته المفاجئه

سكبت القهوه علي نفسها فلم يلتفت لها فقد ظن

 

انها تحاول ان تظهر خائفه لتثير تعاطفه ثم وجدها

تضع حقيبتها ارضا وتبحث عن شئ ثم اخرجت منديل

 

وتركت ما تبقه من كوب القهوه بجانبها علي ارضية

المصعد واعتدلت واقفه وظلت تمسح بلوزتها ففهم 


حينها ما حدث واستغرب انها لم تعلق علي توقف

المصعد فخلع نظارته ووضعها في التي شرت الخاص

به ونظر لها ولكنها لم تلتفت له حتي فاستغربها اكتر


وعندما وجدته واقفا لا يبدي اي رد فعل تحركت ووقفت

امامه. واخذت الفون الذي بالمصعد لتتصل باحد 

ليجعل المصعد يعمل فعقد حاجبيه غاضبا من فعلتها


فقد جعلته يبدو كالابله الذي لا يجيد التصرف ولكن

اختفا غضبه عندما استنشق عطر شعرها من تحت 


حجابها فكانت راءحه رائعه تبعث علي الهدؤ فاغمض عينيه 

يستنشقها بقوه حتي فاق علي ارتجاج المصعد دليل علي 


عمله من جديد فاختل توازن رودينا ومالت للوراء 

علي اياد فالتقطها بيديه من كتفيها فالتفتت لتتأسف

له فإذا كان هو قليل ذوق هي ليست كذلك وعند


التفاتتها اليه التقت عينيه الخضراء بعينيها الزرقاء

وكانت كا اجتماع الارض الخضراء بزرقة البحر ذا

الامواج الهائجه فتاه كل منهم في عين الاخر وكأن الزمن

توقف 

*****************************************;

اما  في احد المطاعم الراقيه كان يجلس احمد

هوا وسناء فقد تحجج احمد بلقاءها من اجل القضيه

وعزمها علي الغداء ووافقت بعد اصرار رهيب منه 

سناء: مكنش له لازمه اللي بتعمله ده يا احمد 

احمد:انا لو حطيت الدنيا كلها تحت رجليكي هتبقه 

باردو قليله عليكي 

سناء بخجل: وانزعاج ملوش لازمه الكلام ده دلوقتي 

يا احمد انت جيبني 

علشان نتكلم في القضيه ولا في اللي فات 

(ملحوظه)

(كان احمد كان اخبرها سابقا بان زوجته توفيت )

احمدبعناد :وقوه لا علشان نتكلم في اللي فات 


سناء:وانا مش عايزه اتكلم في بعد اذنك وقبل ان تنهض 

امسك احمد بيدها ونظر لها بقوه وقال انا مخلصتش

 

كلامي فشعرت سناء انه علي وشك ان يفقد اعصابه

فأماءت له بمعني تمام استطرد احمد انا عارف كل 

حاجه حصلت زمان وعارف سبب رافضك ليا كان ايه


سببه ومش بلوم عليكي علي قد ما انا زعلت علي قد

ما ذاد احترامي ليكي اكتر 


سناء :كويس انك عرفت ومش هسألك عرفت ازاي لاكن

انا اعتزرتلك وهعتزرلك تاني انا اسفه يا احمد وانا مش 

هقبل اعتذارك عير بطريقه واحده 

سناء :ايه هيه 

احمد :تتجوزيني 

سناء: 😱ايه 

************************************************

(انتي لسه هتتفجئي😂😂 يا ختي وفقي هوا حد لا قي 

خلي الراجل يرجع الذي مضي كتك الارف وليه مش وش

😅نعمه)

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close