السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفصل السادس عشر من عذاب خادمتي الصعديه الكاتبه صباح عبدلله
كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات
بسم الله الرحمن الرحيم السلام
في مكان مجهول تستيقظ ياسمين وهي تضع يديهاعلي راسها بينما تشعر بدوار وهي تقول دون واعي ياسين
ولم تشعر غير بصفعه قوية تهبط على وجه تنظر ياسمين الي من صفعه بدهشه وهو يقول بينما تضع يديها علي وجها اثار الصفعه. امي
ثم تنظر الي المكان الذي توجد في وهي تقول بدهشه اني جيت اهنايه كيف وفين ياسين
تصفعة امها مره ثانيه وهي تقول بغضب فاضحتني وقرصتني في البلاد يا فجرة يالي مو اتربيتي ولا شوفتي الربايه
وتظل تضرب فى ياسمين وهي تشتم فيها تردف ياسمين بعت قائلة. بعدي عني يامه اني حامل ها تموتني حرام عليكي
تنظر الام الي ياسمين بذهول وهي تقول حامل كيف
ياسمين ببكاء. اهدي يامه واني حنفهمك على كل حاجه
الام بغضب حتفهمني كيف يا بت انت تعوزي تموتني من قهرتي ليه كيف انتي حامل
ثم تصفع ياسمين بقوة وهي تقول انطقي يافجرة كيف انتي حامل
ياسمين ببكاء امال انتي تضربني ليه وانتي مش تعرفي حاجه
لام بغضب بنضربك علشان كسرتي كلمتي ومشيتي من واري
ياسمين ببكاء وحزن. ويا رتني ماكنت مشيت يامه يارتني سمعت كلامك وما رحت لمكان
الام بغضب بينما احضرت البندقيّة وهي تقول
انطقي يا بت انتي انتي كيف حامل من غير جواز
ياسمين بخوف. اهدي بسي يامه واني حنفهمك كل حاجه
الأم بغضب. اهدي كيف بعد الكلام الماسخ اللي تقوليه ده
ياسمين بتوتر اني متزوجه يامه وده ابني من زوجي مو عملت حاجه غلط
الام بصدمه وهي تضع يديها على صدرها. يا مصبتي اتزوجتي من وراي يا ياسمين بقي ده جزاتي بعد كل المرار اللي شوفته عشان اربكي انتي واختك واخد حقكم من عمكم الظالم ده وفي لآخر تزوجي من وراي الله لا يسامحك يابت بطني
ياسمين بدموع. اهدي بسي يامه واني حنكي لكي على كل حاجه والله كل اللي حصل كان مغصب عني مو كان بايدي حاجة نعملها وربي واحد يعلم بكده
في مكان أخر
يصل ياسين الي الغرفة التي يسكنها هو وياسمين وهو يقول. ياسمين انا رجعت ياقلبي
ينظر يمين و يسار وفي جميع أنحاء الغرفة و نو يقول. بينما تسلل الخوف والقلق الي قلبها. ياسمين اني رجعت انتي فين ياسمين
لكن لا رد ولا اثر الي ياسمين يركض ياسين الي الخارج وهو يبحث عن ياسمين وهو يصرخ بصوت عالي. ياسمين انتي فين ياسمين ياسمين
وفجأة يرن هاتف ياسين رن. رن رن. يخرج ياسين الهاتف وهو يقول بقلق وصوت مرتجف. الحقني يا إسلام مش لاقي ياسمين في اي مكان
يرد اسلام عبر الهاتف قائلا. اهدي يا ياسين انا كونت برن عليك علشان كدا انا عارف فين ياسمين
ياسين بدهشة. انت عارف مكان ياسمين ازاي مش فاهم
عند إسلام في السيارة
اسلام وهو يتحدث في الهاتف. مش هاينفع اقول لك اي حاجه علي التلفون وقولي بس انت فين وانا اجي اخدك
يرد ياسين عبر الهاتف. انا هلقبلك؟
اسلام. طيب وانا ربع ساعة بكتير هكون عندك لا سلام
ويغلق اسلام الهاتف وهو ينظر من نافذة السيارة وفجأة يري فتاة تجلس على الرصيف ويظهر انها كانت في حفل زفاف ينظر اسلام الي الفتاة جيداً.ويتأمل ملامح الفتاة بدقه يردف قائلًا بدهشة
كيان
ثم يوقف السيارة ويركض بين السيارة في منتصف الطريق وهو ينادي بصوت عالي. كيان كيان
ترفع كيان رأسها التى كانت علي قدميها وهي تبكي بينما تنظر إلى اسلام بدموع وهي تقول. أستاذ اسلام
اسلام بقلق. مالك يا كيان بتعملي اي في الشارع مش كان المفروض يكون النهارده الخطوبة بتاعتك انتي وحاتم
كيان بانفعال. بس مش عاوزه اسمع اسم الكذاب والخاين ده انا بكرهوا
اسلام بتسأل. ليه اي اللي حصل
كيان ببكاء. لو سمحت ممكن تخدني بعيد عن هنا وانا مش عاوزه اتكلم في الموضوع ده معليش انا سيبت البيت بتاع عمي ومش عاوزه ارجع له تاني ممكن تساعدني رجاء
اسلام بفرحة وقلبه يقرع مثل الطبول. يعني اي انتي خلاص مش هاتتخطبي انتي وحاتم
كيان ببكاء. لا ده واحد خاين وانا مش عاوزه
اسلام بفرحه. قولي والله
كيان بستغراب. هو في اي
اسلام. في ان انا فرحان ومش مصدق انك خلاص مش هاتتخطبي لزفت حاتم ده
كيان بضيق. انت مجنون ولا اي
اسلام بفرحه ودون تفكير. ايوا مجنون بس مجنون فيكي انا بحبك ياكيان وعاوز اتجوزك تقبلي تجوزيني
كيان بصدمه. انت اتجننت اي اللي بتقوله ده انت اكيد بتهزر صح
يمسك اسلام ايد كيان بلطف وهو يقول بصدق
لا والله مابهزر انا بحبك من اول مره شوفتك في طولت لسانك وقعتني في غرامك ومن يوم ماعيني وقعت عليكي وانا اتعميت عن بنات العالم كلها وفقي اتجوزني وانا والله هاخليكي اسعد انسانه في الدنيا كلها
تنظر كيان الي اسلام بذهول وهي لا تري غير الصدق في عين اسلام وكلماته لمست قلبها ترد قائلة
انت بجد بتحبني يا اسلام وعاوزني
اسلام. انتي الحاجة الوحيدة اللي بتمنها من ربنا صدقني
تبتسم كيان بخجل وهي تقول بينما تنظر إلى الاسفل
طيب اثبت لي انك بجد بتحبني
اسلام بدهشة وغباء. طيب مش لم نتجوز لاول ابقي اثبت لكي
كيان بغضب. انت فهمت اي يا بني آدم انت مانتم كلكم زاي بعض تفكيركم وسخ زايكم
اسلام بحنق. تصدقي ان انتي اللي لسانك وسخ وعاوز القطع بس اصبري لم نتجوز وشوفي انا هاعمل فيكي اي
كيان. طيب انا موقف اتجوزك بس بسرعه قبل ماعمي يلاقني ويجوزني ابنوا حاتم غصب عني
اسلام بدهشة. ليه هو انتي مش بتحبي حاتم
تمسك كيان ايد اسلام وتسحبها وتركض وهي تقول
تعالي نتجوز لاول وبعدين هافهمك على كل حاجه بعدين
يقف اسلام وهو يقول بندهاش. يعنى انتي عاوزة تجوزني بس علشآان تخلصي من عمك وابنه بس
ترد كيان بخجل. ايوا مش هكذب عليك يا إسلام واقول لا بس لو انت مش عاوز تساعدني انا مش هاكبرك على حاجة بس مش تعرف هم بيعملوا في اي ده ان جالي فوبيا بسببهم انا بنت ياتيمه ولا عندي أب ولا أب حتي مش عند أخ وعمي عاوز يجوزني لحاتم غصب عني علشان بس يخد ورث ابوي اللي هو لي ده كل حاجه لو مش عاوز تساعدني اتفضل انا مش هغصبك على حاجة
عند ياسمين
تحكي ياسمين كل حاجه حدث بينها وبين ياسين الي امها وكيف هو اتنزل عن كل شيء من أجله وبعد ان تنتهي من الحديث تردف بدموع قائلة. سبيني اعيش مع جوزي يامه واربي ابني في حضن ابوا
وقبل ان ترد الأم يدخل عم ياسمين الظالم وهو يقول بغضب بينما صفع ياسمين على وجهها بقوة
اتجوزتي من وراني يافجرة وكمان حامل ده اني هادفنك بالحي يا فجرة ياللي مو اتربتي ولا لاقتي حد يحكامك
ويظل يضرب في ياسمين وأم ياسمين اخته الصغيرة يحاولون ان ينقذو ياسمين من يدي ذلك الراجل الظالم لكن لا يستطيعون ابعدها تمسك أم ياسمين البندقية وتضراب طلقه في الهواء وهي تقول
ابعد عن بنتي يا منصور لسيح دمك وحش خبرك
يبتعد منصور عن ياسمين وهو يقول. هو ده اللي انتي شاطره لي في اسمعي هي كلمة واحدة وهاقوله ياسمين حتجوز على ابني عشان نستر على الفضيحة دي اذا وافقتي انتي وبنتك او لع اني كلامت المأذون وهو زمانه جاي حنكتب كاتب الكتاب والدخلها حتكون الخميس الجاي
ياسمين بصدمه وصوت ضعيف. انت بتقول ايه يا عمي. اني واحده متجوزه
ترد الأم وهي تنظر إلى ياسمين بضيق. واني موفقة علي اللي تقوله يا منصور
تنظر ياسمين الي امها وهي تقول. بدهشة وبدموع
انتي اي اللي تقولي ده يامه اني متجوزه وحامل من جوزي؟
الرواية مزالت مستمرة
فين الباقي
ردحذف