القائمة الرئيسية

الصفحات

العاصي البارت الرابع والخامس والسادس بقلم كنزي حمزه كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

العاصي

 البارت الرابع والخامس والسادس 

بقلم كنزي حمزه

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


جلست بجانب الصغيره  في فراشها توبخها ببعض الكلمات لتهتف الصغيره


طمطم:لاءه يا مامي انا مس قولت لعاصي حاجه انا كنت فاكله بوده في المخسن معاهم ولوحت انده عليه


غزل:يا سلام اومال هو عرف منين وايه اللي خلاه يطلع يضربها لو مش انتي اللي قولتيله


طمطم ببراءه:يوووووه يا مامي افهمي بقي انا دخلت انده علي بوده عسان نلوح نجيب حاجه حلوه بالعثله جنيه اللي جدو ادهالي 


فهو سألني جدك اداكي الفلوس  دي ليه فأنا قولت ليه هو وعدي بث هو ده اللي حثل


وقف حمزه امام باب الغرفه وهتف: خلاص يا حبيبة بابي  ماتزعليش مافيش حاجه حصلت


جرت الصغيره عليه وحملها بين يديه :بث مامي سعلانه مني وليا مخاثمني وكمان عاثي سعلان


حمزه:معلش يا حبيبتي كل حاجه هاتصلح تاني وبعدين مين قال ان مامي زعلانه منك هي مامي بردو تقدر تزعل طمطم حبيبتها


نظرت اليه بتعجب مما قاله وكأنه برأسين هل يريد اغاظتها 

ام هو لا يدري مافعله صاحت الصغيره وهي داخل احضانه


طب انا عايسه انام جانبك النهالده بقي 


حمزه بحب:ياسلام وانا اطول انام واميرتي في حضني بس السرير بتاعك ده صغير عليا ايه رأيك لو ننام انا وانتي ومامي في اوضتي النهارده هتفت غزل بغيظ


لاء مش ليكو دعوه بمامي واتفضلو ارتاحو انتو في اوضتك براحتكو انا هانام هنا


نظر لها وهو رافع حاجبه الايمن بأندهاش


 خلاص براحتك انتي حره يلا بينا يا طمطم خرج من الغرفه وتركها وهي مستشاطه من الغيظ 


/////////////////بقلمي/كنزي حمزه


 اقبل عليهم الصباح وهي غافيه بين احضانه علي صدره العاري لتفتح عيناها لتقابل عيناه التي تتفحصها بجراءه ويعبث في خصل شعرها المتمرده مثلها


عاصي: صباح الفل ياقلبي


غمزه وهي تعطيه ظهرها:اوعي كده ملكش دعوه بيا


عاصي وهو يعبث  في منحنيتها:ههههههههه انتي لسه زعلانه ولا عايزه عقاب تاني


اندهشت هي مما تفوه به وسريعا ما التفتت له :انت مش هتبطل قلة ادب


جذبها اليه وهو يضحك بشده :هههههههه انتي اللي  طلبتي اهو تعالي  يا قلبي


بس بقي يا عاصي اسكت البنات زمانهم صحيو


عاصي وهو يحتضنها:عمرك ماهتكبري ابدا هاتفضلي طول عمرك حبيبتي المتمرده ام خدود حمره


وكزته علي صدره وهي تتملص منه:طب اوعي بقي عشان احضر ليك الفطار قبل ماتنزل الشركه


جذبها علي صدره مره ثانيه والصقها به وهمس في اذنها:مش رايح الشركه وعايز احلي ينفع ولا لسه زعلانه


غمزه:هاه يعني انت مش نازل 


عاصي:اه مش خارج النهارده في حاجه  ولا ايه مالك وشك قلب كده 


هاه مافيش حاجه ااااصل دارين ودانا رجعو امبارح من السفر وكانت عازمنا انا وغزل والبنات عندها النهارده بس خلاص بقي طلاما انت مش خارج مش هانروح


ليه روحو يا حبيبتي براحتكو انا قاعد النهارده عشان اقعد مع عدي وعاصي بقالي كتير مقعتدش معاهم محتاج افهم هما بيفكرو في ايه


غمزه بفرح:ربنا يخليك لينا ياحبيبي بس تلاقي غزل مش هترضي عشان حمزه مش هايروح الشركه


مين قال كده حمزه اصلا عامل اجتماع للمحاسبين النهارده انا بس اللي قاعد هاه ينفع احلي بقي ولا في أسئله  تاني


هههههههههه يا لهوي عليك  لاء سيبني اقوم بقي


تقومي فين تعالي بس يا شيخه احنا لسه مخلصناش كلامنا

//////////////////////////////

 

استيقظ من نومته واعتدل من جانب طفلته وذهب الي المرحاض ليتوضأ وخرج منه وجذب سجادة الصلاه وصلي فرضه ثم اتجه الي غرفته مره ثانيه حتي يلبس  ملابسه  ويذهب الي عمله


 ولكنه توقف حين رأها تقف امام المرأه تسرح شعرها اتجه اليها واحتضنها من الخلف وبدأ يقبلها في عنقها لتهمس هي


غزل:اوعي كده سيبني روح كمل نوم جنب بنتك 


حمزه:هههههههه انتي غيرانه ولا ايه طب مانا قولتلك تعالي نامي جنبنا وانتي اللي قولتي لاءه


  يا سلام ياخويا يعني تزعلني  وعايزني اجي انام جانبك من غير ماتصالحني


حمزه بمكر:انا زعلتك امتي ده محصلش وعلي العموم يا ستي اصالحك احنا ورانا حاجه


احتضنها جيداً  وهمس في اذنها :حقك عليا يا روحي انا اصلا ماقدرش ازعلك ثم وضع شفاه علي شفاها وطبع قبله طويله علي ثغرها 


لتهمس هي: حمزه هتسيب عاصي زعلان كده 


تنهد هو بحزن ونظر الي عسليتهاوهمس


يا حبيبتي ابنك مبقاش صغير الطريقه اللي بيعامل بنات عمه بيها دي غلط  لازم يتشد شويه عشان يكبر بقي ويتحمل مسؤولية  نفسه


غزل:بس هو مش بيعامل حد كده غير ليا هي اللي علطول حططها في دماغه وديما يتخانق معاها


حمزه:طب ده تسميه ايه بقي ثم غمز لها بعينه وهتف الواد بيعشقها من صغره يا ام عاصي بس هو اللي لسه مش عارف يخطي الخطوه الصح


ابنك ده لا بيحب ولا بينيل ده غشيم وهيفضل طول عمره كده


ههههههه طب هنشوف  كلامي اللي صح ولا كلامك المهم دلوقتي انا عايز افطر عشان اروح الشركه


حاضر طب مش هاتنزل تفطر مع عاصي وبابي تحت


لاء عاصي مش رايح الشركه تلاقيه مش هينزل دلوقتي


طب هي دارين كانت عزمتنا عندها النهارده نروح ولا ايه 


ماشي روحو وخلي عاصي يوصلكو  ما ترحوش لوحدكو


حاضر يا حبيبي هاقوم بقي احضر ليك الفطار 


طب ماتيجي نحضره سوي ههههههه

////////////////////////


استيقظت من نومها واعتدلت جالسه وهي تبكي عندما تذكرت ما حدث امس انفتح باب غرفتهم ووجدته امامها يستمع الي شهقاتهاوينظر لها بهدوء


عاصي:ليا قومي اغسلي وشك وتعالي انا عايز اتكلم معاكي


حاضر يا بابي خرجت من جانبه متجهه الي المرحاض 


نظر الي توؤمها المبتسمه له  وهي تصيح


تيا: صباح الخير يا بوب انت مش خارج النهارده ولا ايه


صباح الفل يا شقيه لاء يا ستي مش خارج وايه بوب دي انا كمان هاتدلعيني ولا ايه


قفذت من علي الفراش واتجهت مسرعه اليه وهي تبتسم


طبعا ادلعك وابوسك كمان دانت احلي بوب في الدنيا بحالها ههههههههههه


عاصي وهو يضمها الي احضانه :ماشي يا شقيه انتي روحي بقي اغسلي وشك وحضري الفطار مع امك عشان عايز أتكلم  انا واختك شويه


 عيوني بس امي لو سمعتك وانت بتقول امك دي هاتقتلك 


هههههههههه هاتيجي تقولي علي فكره اسمها مامتك مش امك  ههههههههه


دخلت ليا عليهم وهي مازلت بوجه متبرم حزين


 ليهتف عاصي:طب يلا بقي يا شقيه عشان عايز اتكلم مع اختك شويه


نظرت اليها بحزن وأومئت برأسها له واتجهت للخارج لتجلس ليا بجانبه علي الفراش وهي محنية الرأس


عاصي: ارفعي راسك وبوصيلي هنا  انتي عارفه انك غلطانه صح ولا لاءه


ليا:ايوه يا بابي عارفه بس هو كمان غلطان


 انا عارف انه غلطان وهاحسبه علي غلطه ده 


هاه لاء لا يا بابي اصلا انا اللي استفزته وخليته عمل كده لما شتمته


رفع الاخر حاجبه مستفهما وهو ينظر لها في دهشه: وبتحميله ليه بقي لما انتي عارفه انه غلطان


احنت رأسها للأسفل ولم تتحدث


عاصي: طيب علي العموم انا مش عايز اللي حصل ده يتكرر تاني ولسانك ده مش عايزه يطول علي حد منهم تاني وكلامهم يتسمع سواء عدي او عاصي او حتي زين انتي فاهمه


حاضر يا بابي


مالكيش دعوه بطمطم خالص واوعي تضربيها تاني


حاضر يا بابي


 والكلمه اللي يقولها ليكي عاصي بالذات تتنفذ مفهوم


نظرت اليه في دهشه ولكنها لم تتحدث ليصيح هو: مفهوم يا ليا

انفزعت من صوته :وهمست حاضر يا بابي


 طب يلا عشان نفطر سوي دلوقتي وانا زي ما قعدت معاكي هاقعد معاه واعلمه الادب 


اخذها من يدها واتجهو للخارج ليتناولو طعام الافطار

///////////////////////////////


جالس علي فراشه في صمت لم تغفل عينه طول الليل  فقط يري امامه صورة عنيدته وهي تتحداه


 لم يشعر بهذا الذي يقف امامه ما يقرب العشر دقائق يلوح له بيديه الي ان زجه في كتفه 


عدي:ايه يا بني التوهان اللي انت فيه ده ماتفوق بقي

عاصي:ايه يا اخي خضتني في ايه


 انا اللي في ايه انت اللي مش حاسس بنفسك بقالي ساعه بكلم  فيك وانت ولا هنا


سيبني في حالي مش عايز اتكلم مع حد 


لاء فوق كده واظبط الكلام ده قولته امبارح وسيبتك وفضلنا قاعدين ساكتين عند الكلاب لكن دلوقتي عمك  نازل يقعد معاك هاتقوله هو كمان سيبني في حالي


قفز من علي فراشه واتجه للخارج وهو يصيح بصوت عالي:يووووه فككو مني بقي انا لاعايز اتكلم ولا اقعد مع حد واذا به يجذب الباب من مقبضه ليراه امامه بكل هيبته


 عاصي الكبير: لاء يا عين ابوك فكك انت بقي من الشويتين دول  


عشان مش هايكلو معايا وهاتقعد تكلم زي الرجاله ولا اعتبرك عيل وعاملك معاملة العيال الصغيره 


 انا مش عيل يا عمي ومغلطش عشان تنصبولي محكمه


ومين قال اني ناصب ليك محكمه ياض انت هو انا لما احب اقعد واتكلم معاكو يبقي بنصب ليكم محكمه ولا بكبركم وبعاملكم زي الرجاله


احني رأسه امامه وهو يعض علي شفاه السفلي ولم يتكلم الا انه ربط علي كتفه وهتف


طيب ادخل اتشطف يلا وانا هانزل استناك في الوكاله تحت عقبال ماتفطر وتنزلي  ثم تركه وذهب للاسفل لينظر هو الي عدي بغضب


عدي:ايه ماتبصليش كده انا لسه كنت هاقولك انه قاعد بره لكن انت مادتنيش فرصه


ماشي يا عدي انا نازله هي موته ولا اكتر


اتجه الي المرحاض توضيء وخرج صلي فرضه واتجه الي خارج شقة جده ولكن اوقفه صوت جدته:عاصي افطر الاول وبعدين انزل


عاصي:مش عايز حاجه انا نازل ولكنه ارتطم بها وهي تدخل مندفعه مثل عادتها هي واختها


لم تتحدث وغضت عينها للاسفل لتوريهم من عينه المرعبه وهو ينظر لها بغضب


هتفت تيا:صباح الخير يا عاصي


التفت اليها وهتف:خير بقي ولا شر اهوصباح وتركهم ونزل سريعا للأسفل واتجهو هما الي الداخل ليصبحو علي جدتهم وعدي

///////////////////////////////////////


وفي الاسفل داخل الوكاله جلس عاصي خلف المكتب براحه في انتظاره الي ان دلف اليه


عاصي:الله اومال ابويا فين وجدي كمان فين


عاصي الكبير:ابوك راح الشركه وجدك في المخزن في تاجر بيحمل  نقلة رز منه


عاصي:طب هاروح اقف معاه مش معقول هانسيبه لوحده


عاصي الكبير:اقعد ياض وبطل ملوعه في الكلام انا مخلص كل حاجه وعدي دلوقتي هاينزل ها نتكلم بقي زي الرجاله ولا ايه


 وقف امامه وهو يفرك خلف رأسه بيده:هي اللي عصبتني يا عمي انا والله ما كنتش ناوي امد ايدي عليها بس هي اللي لسانها طويل


 وكل ما تشوفني تقولي يا صايع يا بلطجي  يا حيوان


عاصي الكبيربهدوء: طب انت ايه اللي يخليك تديها الانطباع ده يا حمار مش هتبطل غشوميه بقي لانت بقيت صغير ولا هي بقت صغيره


نظر له ولمعت عيناه وتفهم ما ينتويه عمه ليكمل الاخر: لو فضلت المعامله بينكو كده هاتفضل تعاملك زي اخوها ولااانت فعلا عايزها اخت ليك بس ولا ايه


عاصي وقد جلس امام عمه بهدوء :مانت عارف يا عمي اناعايز ايه وناوي علي ايه بس بنتك بقي هي اللي مش بطيقني وعلطول تتخانق معايا


عاصي الكبير:بس اللي شوفته امبارح لما قولتلي انك ضربتها ولهفتها وخوفها عليك  ما يقولش كده 


عاصي:يا عمي 


عاصي الكبير:ماليش دعوه بمعاملتكم لبعض لاني واثق انك هاتغيرها لكن انا عايز اقولك علي حاجه  ضربك ليها وانك تمد ايدك عليها مش هايثبت قدمها غير انك مش راجل زمان انا عملتها مره واحده مع غمزه ولومت نفسي ساعتها كتير 


بس كان معايا حق لكن انت بسبب ومن غيرسبب بتمد ايدك عايزها تفهم انك كبرت ومبقتش راجل ازاي وانت لسه بتعاملهم زي ماكنتو عيال اظن ماينفعش مش كده ولا ايه


عاصي:حاضر يا عمي اوعدك من هنا ورايح ايدي مش هتتمد علي واحده منهم تاني


عاصي الكبير:ياض دانت البكري بتاعنا وانت اللي هاتمسك كل حاجه من بعدنا عدي هايبقي دكتور وملهوش في الهندسه وانا عايز اعلمك كل حاجه الصغيره قبل الكبيره  اومال هاجوزك بنتي ازاي هههههههه


عاصي:بجد يا عمي ربنا يخليك ليا يا رب


عاصي الكبير: ويخليك يا حبيبي بس عايزك بقي تبقي قد المسؤولية  دي  ومن بكره هاتنزل الشركه معايا 


عاصي:  بس الكليه هاتبدأ بعد شهر وانا لسه معرفش اي حاجه


عاصي الكبير: كلية ايه ياض  انت هتبقي تحت ايدي وانا اللي هادربك علي كل حاجه المهم دلوقتي  انت هاتبقي مسؤول  قدامي  عن ليا من غير ماتعرف اي حاجه عن اتفاقنا لحد ماتخلص الثانويه مفهوم يا عاصى 


عاصي:حاضر يا عمي ماتخفش محدش هايعرف اي حاجه عن اتفقنا ده


 عاصي الكبير:طب يلا دلوقتي بقي  اطلع حضر نفسك عشان توصلهم عند عمك احمد في زايد وسبهم وتعالي 


عاصي بفرحه حاضر يا عمي ربنا يخليك ليا يا حبيبي يا رب


البارت الخامس


جلس داخل سيارته خلف عجلة القياده وبجانبه جلست غمزه وعلي قدمها طمطم وبالخلف جلست كل من غزل وتيا وعنديته ليا


وعم الصمت السياره طول الطريق ولكن طمطم نوت ان تحثهم علي مشاكثتها


طمطم: انتو مالكو ساكتين كده ليه


غمزه:وعايزنا نعمل ايه يا لمضه


طمطم:اي حاجه بقي يا غمسه سغل الكاسيت يا عاثي


عاصي:بس يا طمطم  مش ناقص صداع


غمزه: بلهفه مالك يا حبيبي انت تعبان


غزل: عاصي لو مصدع يا حبيبي انا معايا مسكن 


كان يراقب تعابير وجهها من خلف نظارته الشمسيه ولكنها لم تهتم لهم وكانت تراقب الطريق


عاصي بغضب: في ايه يا جماعه انا مش تعبان ولا حاجه  ماتكبروش الموضوع يعني


تيا:ايوا يا عم مين ادك انت مش اي حد بردو المزتين دول يخافو عليه ههههههههههههه


قرر ان يتلاعب بأعصابها ويتجنبها 


عاصي: ههههههههههه والله انتي اللي مزه يا بت يا تيا هتفضلي علطول فرفوشه كده


التفت اليه بغضب  ذلك  العنيد  هل يمزح مع توؤمها ام يريد اغظاتها 


طمطم:طب سغل الكاسيت بقي


عاصي:حاضر ياستي وادي الكاسيت اهو ها قولولي بقي هاجي اخدكو امتي


غمزه:يعني تعالي علي ٨ كده 

واخيرا نوت ان تتحدث لتشعله من الغيظ


ليا:مامي احنا متفقين اننا هنبات مع دانا انا وتيا ماشي ماتجيش بقي باليل تقولي يلا


استشاط غيظا منها ولكنه تحلي بالصبر فهو يعلم انها القت هذا الكلام علي مسامعه لتغيظه


غمزه:خلاص يا ليا انتو مش قولتو لبابي قبل ما ينزل وهو وافق 


تيا:ايوا يا مامي وقالنا باتو وبكره عاصي ولا عدي يبقي يجو ياخدونا


غزل:خلاص تبقي بكره تيجي تاخدهم يا عاصي مانت عارف عدي مش بيحب يروح هناك


عاصي:لاء الله معلش  مش فاضي انا نازل الشركه مع ابويا وعمي من بكره


غمزه:بجد يا حبيبي ده ايه القرار الحلو ده


عاصي: ههههههههه مالك فرحتي كده ليه دا انتي فرحتي اكتر مني اعمل لجوزك ياستي  هو اللي مصمم مش صابر حتي اما اخد اول سنه في الهندسه عمال يقولي كلية ايه ياض دانا اللي هدربك بنفسي واعلمك كل حاجه


غزل:ربنا يخليه لينا هو بابك عايزينك تبقي تحت عنيهم عشان تعرف كل حاجه 


تيا:يا خواتي عليك يا عاصي وانت نازل من العربيه زي بابي كده وشايل أوراقك  والرسومات الهندسيه بتاعتك هتبقي امور خالص


نظرت لها بغضب ولكنها اصرت الصمت فأن تفوهت الان سوف تلقي علي ماسمعهم ما يغضبهم منها اكثر


عاصي: هههههههههه امور والله انتي اللي قمر وعسل وحتة سكره يا بت يا تيا يا حبيبتي انتي


طمطم:هاه كل ده تيا وطمطم لاءه انا سعلانه منك


عاصي:ههههههههه لاء دانتي روحي حد بردو يقدر يزعل حبيبو منه ههههههههههههه يلا اتفضلو وصلنا 


وبمجرد ان اوقف السياره داخل  حديقةالفيلا ترجلت منها بغضب 


ولم تلتفت اليهم او تنتظرهم و ذهبت للداخل مسرعه


تيا:استني يا ليا لما ندخل مع بعض وذهبت من خلفها


غزل:طب سلام يا حبيبي خلي بالك من نفسك وانت راجع ماتسوقش بسرعه


عاصي:ماشي يا ماما حاضر سلام ياطمطم


طمطم:سلام والقت له قبله في الهواء


وقفت غمزه امامه تملس علي وجه بحنان:عارفه انك زعلان من اللي حصل بس هي كمان زعلانه بس العند مش هايعمل حاجه غير انو هايزود الزعل


تنهد تنهيده قصيره يخرج فيها غضبه: سبيها لما تجيب اخرها انا مغلطش عشان اروح اصالحها واقولها حقك عليا المفروض هي اللي تعتذر


غمزه بمكر:وهي مش هتعتذر وانت عارف دماغها كويس ايه هاتفضلو كده


عاصي:شكلك عمي  مراسيكي علي الحوار كله


غمزه: عيب يا واد من غير مايرسيني انت عارف عمك مش سهل تطلع منه كلمه بس انا اللي مربياك وعارفه كويس مين اللي قاعده هنا  💗ومربعه كمان هههههههههه


عاصي: ايه ياجدعان هو انا مكشوف ليكي انتي وجوزك اوي كده


غمزه:ههههههههههه ياواد دانت ابننا احنا مش ابن غزل وحمزه يلا سلام ومتتأخرش عن الساعه ٨ 


عاصي:ماشي يا مزتي سلام بس مش عايز حد يعرف حاجه

اتجهت هي للداخل وركب هو السياره وقادها الي الخارج متجها الي الجماليه

///////////////////////بقلمي/كنزي حمزه


وفي الداخل القت بنفسها في احضان صديقتها 


وهتفت:وحشتيني اوي يا دانا كده بردو تقعدي المده دي كلها وتسيبينا


دانا:ليا يا حبيبتي وحشتيني اوي  


هتفت تيا من خلفهم:لو كنا وحشناكي مش كنتي قاعدتي المده دي كلها وسيبتينا  


دانا بعد ان احتضنتها هى الأخري :هههههههه والله وحشتوني بس اعمل ايه بقي بصراحه مكنتش هاقدر مأقعدش مع اصحابي الشهر ده في السخنه داحنا قضينا ايام تحفه هناك. 


لتهتف دارين القادمه من الداخل اهلا اهلا بحابيبي وحشتوني 


غزل:وانتي كمان يا روحي وحشتينا اوي 


غمزه:اه يا بكاشه كل ده وحشتينايا دارين


دارين:تعالو نقعد في الجنينه علي البيسين


وبعدان جلسو هتفت:اعمل ايه بس في الهانم دي ماكانتش عايزه تيجي ولا انا كنت اقدر اسيبها لوحدها انتو عارفين احمد وتحكماته 


غمزه:هو انتي كنتي عايزه تسبيها لوحدها وترجعي ولا ايه 


دارين:بصراحه اه زهقت من القعده هناك  وكلهم شباب وبنات من سن بعض  وامهتم بقي مألقيش  حاجه كده ايه اللي هما التناكه كلها


غزل:بس بردو مكانش ينفع انك تسيبها لوحدها هناك


دارين:وهو انا كنت اقدر ده احمد كان بهدل الدنيا ده جالنا اخر اسبوع قضاه معانا وفي اخر يوم قال كفايه عليكو كده 


الهانم حاولت تعترض وتدلع عليه كالعاده بس هو تربس دماغه وصمم اننا نرجع 


غمزه:اه يابختكو بصراحه احنا اللي عايزين نطلع  يومين حتي البنات نفسيتهم وحشه اوي  ومش بيبطلو مشاكل مع عاصي وعدي


غزل:والله ليهم حق احنا الصيف ده مروحناش في اي حته والبنات ماخرجوش خالص


دانا:طب ايه رأيك يا انطي غمزه لو تقولي لأنكل عاصي و ونروح انشالله يومين سوي قبل الدراسه عشان خاطري


غمزه:اه منك يا شقيه انتي  يا بنتي انتو لسه راجعين


تيا:والنبي يا مامي انتي عارفه كويس انك لو طلبتي منه مش هيرفض ليكي طلب


غمزه:ياسلام مانتي عارفه انه مشغول في الشركه هو وعمك ومش هيرضي يخليكو تروحو من غير رجاله خصوصا وان عاصي هاينزل معاهم الشركه من بكره


ليا:وهو يعني اذا ماكنش سي عاصي يجي معانا ماينفعش نروح مايروح معانا عدي وزين كمان نازل اجازه اليومين دول نخليه يروح معانا


دانا :معتقدتش ان زين هيوافق  داحنا اتحيلنا عليه كتير اوي وهو كل اللي طالع عليه عندي شغل عندي شغل دا بقالو شهر بحاله مانزلش اجازه


ليا بمكر:اهو راجع بكره ولا بعده والوحيده بقي اللي هتقدر تخليه يوافق هي تيا


تيا:ياسلام ياختي واشمعني انا ولا انتو ديما كده تحطوني في وش المدفع انتو الاتنين


غمزه:خلاص اما يجي بس بالسلامه انا هاكلمه ولو لقيته موافق هاكلم بابكم وغزل عليها حمزه بقي فرحو البنات جدا بماقالته وقضو يومهم بسعاده ومرح

/////////////////////////////////


صعد مع عدي بيت الجده توحه ليريه مشروعه الصغير وما حصده من تربية الكلاب


عاصي:تعالي يا سيدي وريني مزرعة الكلاب اللي انت عاملها دي


عدي:تعالي تعالي ده انا بقي عندي تقريباً  كل الانواع  


( الچرمن والجولدن و الهاسكي لحد اللولو كمان) 


عاصي:ههههههههه ماشي ياعم وعلي كده بقي بتكسب حلو الحكايه دي


عدي: هي بتكسب طبعا دا اقل كلب فيهم بيعدي الالف جنيه بس انت عارف اني واخدها هوايه مش حرفه يعني


امسك مقعد وقلبه امامه وجلس عليه وضع يديه علي مقبضه وهو يحثه علي الجلوس امامه وهتف :طب وانت بقي ايه اخبارك ايه 


عدي: اخباري ايه يا عاصي مانت عارف كل حاجه عني وعارف يومي ماشي ازاي طول النهار في الوكاله مع ابوك وبليل هنا مع الكلاب يأما نايم في البيت


عاصي:اه بس الكلام ده مجدش الا من يوم ماتخنقت مع دانا بنت احمد 

وزين زعق ليها عشانك ومن يومها هي بطلت تيجي هنا وانت قفلت حياتك علي نفسك


عدي: ماتجبليش سيرتها دي بت مغروره ومتكبره 


عاصي:ومالك وشك قلب كده ليه اول ماجات سيرتها


عدي:مش بطيقها ياعاصي دي واحده كل اللي يهمها هاتخرج فين وتصاحب مين وتلبس ايه 


عيله تافهه مالهاش اي هدف في الحياه غير انها تصرف فلوس ابوها في الكلام الفارغ


عاصي:ياه دا نت بتكرهها اوي البت دي. 


عدي:اه بكرهها وياريت لوتبعد عننا 


عاصي:طب ماتحاول تصلح علاقتك بيها انا بصراحه ماقدرش اقطع علاقتي بأحمد ولا بأبني عشان ابعدها عنك


عدي:اااايه تبعدها عني دي وانا مالي ومالها وبعدين انا ماقولتش ليك  ابعد عن صاحبك وعارف كويس زين بالنسبه ليك ايه 


بس صدقني هي ولا تعنيني في اي شيء حتي لو جبتها تعيش معانا هنا


عاصي وهو يطبطب علي كتفه:ماهو باين انها مش تهمك في حاجه بدليل اننا من ساعة ماطلعنا ماتكلمناش غير عليها 


بس عايز اقولك علي حاجه انت لسه قدامك سبع سنين في كليتك حط رجلك علي اول درجه في سلم طموحك 


وهاتلقيني في ضهرك واول ما هاتبدأ تتخصص في حاجه معينه في دراستك هاتلاقي احسن عياده في احسن حته في البلد  مفتوحه بأسمك


 ولو عايز تجدد عربيتك قبل ما الكليه تبدأ هاغيرها ليك ولو حبيت تخطب وانت بتدرس هاخطبلك انشالله تكون بنت وزير


 المهم عندي اني مشوفش في عينك حاجه تكسرك عايزك قوي زي انا وحمزه ماشي يا حبيبي


عدي: ربنا يخليك ليا يا عاصي  انا عارف  انك ديما سندي وماتخفش انا مش هاخذلك ابدا


عاصي:ويخليك يا حبيبي ياض دانت ابني مش اخويا بس تعرف اهي كل كلابك دي مافيهمش واحد زي عنتر  ههههههههههه

///////*************


وصل امام الفيلا في تمام الثامنه ورن هاتف والدته واخبرها انه بالخارج ترجلو اليه ومعهم احمد ودارين  


احمد:ايه ياض مش عايز تدخل تسلم عليا


عاصي الصغير:هههههههه ازيك يا عمي واحشني والله كنت فاكرك مش جوه


دارين:ولو مش جوه ماينفعش تدخل تسلم عليا 

انا


احمد:هههههههه ماهو عشان تربية حمزه وعاصي مهما تقنعيه انه زي زين والبيت ده بيته بردو مش هيقتنع 


عاصي: ربنا يخليك يا رب يا عمي انا عارف والله بس الوقت اتأخر وابويا وعمي قاللوي متأخرش


احمد:ماشي يا عاصي يا صغير وانا مش هأخرك وابقي سلملي عليهم لغاية ما اجي الجماليه واقعد معاكو شويه


محدش يقولي البارت قصير انا مش هطول البارت بأي كلام وخلاص لازم انزل الاحداث مترتبه عشان تحبو الرويا اكتر والناس اللي بتسأل علي زين قابلو اللي جاي بقي  😈😈😈


البارت السادس


في تمام الرابعه عصرا كان واقفا امام الوكاله  بزيه العسكري يمسك هاتفه يتحدث مع عاصي الصغير


زين:ايوه يا عاصي يعني ايه مالقتهمش في الڤيلا راحو فين يعني


عاصي: يا زين بقولك انا روحت الڤيلا عندكو طنط دارين قالتلي انهم راحوالمول ومتعرفش هما في اي مول ادور عليهم فين انا بقي


زين:طب اقفل وانا هاحاول اتصل بيهم  تاني


عاصي: ماشي انا هاقف شويه وانت اتصل بيهم ولو ردو عليك قولي وان هاروح ليهم لانهم مش بيردو عليا


زين:طيب اقفل يا عاصي سلام


هتف الجد من داخل الوكاله:تعالي يا زين اقعد دلوقتي هما هايجو


زين:حاضر يا جدي ماتقلقش يا حبيبي انا هاتصل بيهم وهاروح اجيبهم


خرج عدي امامه من المنزل وهتف: مايعرفوش هما فين يا زين غمزه قالتلي انها سايبهم بايتين عندكو في الفيلا امبارح وماقلوش ليها انهم هايخرجو والمفروض انهم عارفين ان عاصي هايخرج من الشركه ويروح ياخدهم


زين:كمان يعني خارجين من ورا الكل ماشي اوصلهم بس وهتشوف انا هاعمل فيهم ايه


امسك هاتفه بيده واعاد الاتصال بها للمره العاشره واخيرا فتحت الهاتف واجابت عليه


تيا:الو ايوه يا زينو ازيك عامل ايه


زبن:اخيرا رديتي ايه انا اتصلت بيكي يجي عشر مرات مش بتردي ليه


تيا:هاه اااااصل كنت نايمه احنا بيتين مع دانا عندكو في الفيلا


زين:عندنا في الڤيلا اممممم وكمان بتكدبي انتو فين ومع مين يا حيوانه انطقي 


تيا بأندهاش:اااحنا في مول العرب انا وليا ودانا


زين:خليكي عندك انتي وهما لحد ما نيجي ليكو وعالله يا تيا تقفلي تليفونك ولا تتحركي من مكانك ثم اغلق الهاتف في وجهها وتحرك بسيارته وهو يهاتف عاصي


زين: ايوه يا عاصي الهوانم في مول العرب انا رايح اجبهم


عاصي:انا قريب من هناك وهاروح ليهم


زين:تمام نتقابل هناك بس بقولك ايه مش عايزك تتنرفز عليهم اوتمد ايدك علي واحده منهم قدام الناس


عاصي:طيب يازين اقفل عشان عفاريت الدنيا بتتنطط في وشي

//////////////بقلمي /كنزي حمزه


امسكت الهاتف ونظرت اليهم وامتلئت عينها بالدموع


ليا:ايه مالك انتي هاتعيطي ولا ايه


تيا:زين في الجماليه وعرف ان احنا خرجنا من وراهم وقالي ماتتحركوش من عندكو 


وجاي دلوقتي وانهمرت الدموع من عينها دون توقف


دانا :يانهار اسود  طب سلام انا بقي 


ليا بغيظ:انتي بتستعبطي هاتمشي وتسيبينا  استني مش اخوكي اللي جاي ده


دانا:لاء ماهو انا ممكن استحمل ان بابي يزعقلي لكن زين مش هاقدر اقف قدامه  سلام يا بنات


ليا :دانا يادنا اه يا نادله دي جريت هانعمل ايه يا تيا بطلي عياط بقي  وبعدين هوعرف منين


تيا بدموع:معرفش يا ليا


وقف امامهم شبان  بدؤو في مضياقتهم


شاب ١:القمر زعلانه ليه احنا في الخدمه ياقمر


ليا بغضب:شكرا لوسمحت ابعد عننا ومش ليك دعوه بينا


شاب ٢: ايه بس يا شرس انت قطه سيامي ياخواتي بتخربش


كادت ان تتحدث ولكنها فوجئت بمن صفعه لكمه علي وجهه


عاصي:لاء وراها رجاله يتكلمو بدلها يا....... امك


كاد الشاب ان يمسكه للأخر حتي يلكمه الا ان يد زين ابرحته ارضا وبدؤو التشابك معاهم حتي تدخل الامن وجذبوهم من ايديهم الي خارج المول 


التفت اليها بغضب ونظر لها نظره مرعبه وامسك يدها وبدأ التحرك للخارج وهي من خلفه تكاد ان تسقط من سرعته 


وهي لاتري امامها من كثرة دموعها وهو يستمع الي صراخها الي ان زجها داخل السياره اتجه الي مقعد السائق جلس بجانبها وصاح فيها


زين:اقسم بالله لو سمعت صوتك ماهاعرف اسيطر علي نفسي خليني هادي بدل مااكسر دماغك


تيا:طب طب انا عايزه اختيييي احنا سيبنا ليا


زين:اخرسي بقولك ماتخلينيش امد ايدي عليكي

//////////////////////////


نظر  اليها نظره مرعبه وصرخ فيها:اتفضلي قدامي كفايه فضايح لحد كده


 ليا: ايه اللي جابك انت مش مخاصمني جاي ليه


عاصي بغضب وهو يمسك يدها ويحثها علي المشي امامه:جاي اتفرج علي لمة الشباب حوليكي وهما بيعكسوكي ياروح ابوكي قدامي وحسابنا في البيت يلا


ركبو السياره وتحرك بها بدأت تبكي من شدة غضبه ولكنها علمت ايضا ماينتظرهم في البيت


رن هاتفه وهم في طريق عودتهم للمنزل ليجيب بغضب


عاصي:ايوه يا زين ايوه خرجنااحنا وركو  ماشي سلام


ليا بدموع:عاصي يا عاصي يووووه رد عليا طيب


عاصي:تعرفي تخرسي مش عايز اسمع صوتك


ليا:والله لو ضربتني المره دي كمان مش هاكلمك طول عمري يا عاصي


عاصي بغيظ:انت ايه غبيه مش حاسه انك عامله مصيبه


 وايه القرف اللي انتي لابساه دا ولا اقولك انا لهضربك ولا ليادعوه بيكي اصلا


 انا هاروحك لامك وابوكي وهما بقي يتصرفو معاكي وانا بقي اللي مش عايزك تتكلمي معايا نهائي انتي فاهمه


زاد بكائها عندما  تفوه هو بذلك لم يهمها فيما قاله الا انه سوف من يزيد خصامه لها

   /////////////////////////***********


اوقف سيارته امام البيت وترجلت هيا منها سريعا ولكن هذا الفستان الذي تلبسه لا يساعدها في الحركه من كثرة ضيقه تصعد الدرج بحركه بطيئه


اغلق سيارته بكل هدوء صعد من خلفها وعندما لمحته يصعد سقطت علي الدرج


صرخ فيها وهو يصعد 


زين: بتوقعي طبعا وانتي عارفه تتحركي اصلا من القرف اللي انتي لابساه وديني لربيكي قومي يا ختي قومي دلفت الي داخل شقة جدتها سريعا وهي تصرخ 


تيا:الحقيني يا نانا زين هايضربني


شهقو حين رؤوها بهذا الفستان الضيق اللذي يصل الي ركبتيها يكشف نصف صدرها لتهتف غمزه ينهارك اسود ايه اللي انتي لابساه ده يابت


تيا:الحقيني انتي ياغزل حوشيه عني


ليصرخ فيها وهو يفك حزام بنطاله


زين: تحوشك لاء يا حيلتها محدش هايقدر يحوشك من ايدي النهارده


 انا عايز اعرف  انتي خرجتي من هنا بالزفت ده ازاي وازاي تخرجي انتي والهانم التانيه من غير ماتقولي


جلست غمزه بمنتهي الراحه علي الاريكه ونظرت له 


وهتفت:علي فكره ماكنتش خارجه بالزفت اللي عليها ده اصلا


واذا به يتملك منه الغضب وجذبها من حضن غزل ممسك شعرها بين يديه وصرخ فيها


ايه الكلام اللي سمعته ده الهانم بقي قلعت هدومها فين انشاء الله


تيا:ااااااااااه يا شيخه حرام عليكي انا اللي بنتك مش هو


غزل: حرام عليك يا زين سيبها


زين:بس مش عايز حد يتكلم و شدد علي شعرها انطقي يا بت قلعتي هدومك فين


تيا بدموع:ملاكش دعوه ابعد عني سيبني بقي


زين بغضب:كده طب قدامي بقي والله لكسر عضمك ادخلها غرفته واغلق الباب  وهي تصرخ من خلفه 


وقفت غزل علي الباب تدقه وتهتف به حتي يفتحه القاها علي فراشه وهي تبكي وتبتعد للخلف برعب منه


رفع حزامه وانزله علي جسدها بقوه صرخت من قوة ضربته لها 


زين:ارحمي نفسك مني وانطقي  ايه اللي خلاكي تخرجي من ورانا وجبتي القرف اللي انتي لابساه ده منين 


تيا : ملاكش دعوه لأنت ابويا ولا انت اخويا مش ليك حكم عليا  بتضربني ليه.


زين بغضب: لاه يا حلوه دانا الوحيد اللي ليا حكم عليكي وهاتشوفي لما ابوكي يجي


تيا بدموع: انا بكرهك يا زين ابعد عني بقي


نظر اليها بغضب واتجه للخارج ليلتقي بالثانيه التي دلفت اليهم هي الاخري بعد ان تركها الاخر بالاسفل


ليجزبها امامهم من شعرها لتصرخ


ليا:اه اوعي يا زين سيب شعري


زين:  حمدلله علي السلامه يا هانم ايه اللي انتي لابساه ده يا ست ليا انطقي


ليا: اه والله احنا شوفنا الفساتين دي في محل في المول وعجبونا اشترناهم ولبسناهم في المحل


زين بغضب: ومن أمتي  بقي وانتو بتخرجو من غير ماتقولو ومن امتي وانتو بتلبسو كده اصلا


ليا بصراخ:اااااااااااه سبني بقي وانت مالك طب ماهي اختك هي كمان اشترت زينا ولبست فستان وروحت بيه قبل ماتيجي


رفع حزامه حتي ضربها هي الاخري ولكن يد عاصي امسكته


زين: مله علي جنابك انتي وهي والله لاكسر عضمكو النهارده 


ايه حكاية انت مالك دي انا اخوكي الكبير غصب عنك وابقي قولي الكلام ده تاني لما ابوكي يجي


 والتانيه اللي في زايد دي اللي ماشين وراها زي الهبل انا بقي هاعرف اربيها كويس


هتف عاصي: خلاص يا زين سيبها لما ابوهم يجي وتعالي ننزل تحت


امسكها مره ثانيه وزجها داخل الغرفه مع اختها  واغلق الباب بالمفتاح


 واتجه بالحديث الي والدته:  ماما انا رايح زايد ساعه بالظبط وهكون هنا  الباب ده لو اتفتح وربنا ماهاتشوفي وشي تاني


غمزه بمنتهي الهدوء:حاضر يا حبيبي ماتخافش ماحدش هايفتحه لتهتف جدته


روقيه: استني يا زين انا سيبتك تعمل كل اللي انت عايزه بس عشان خاطري بلاش ابوهم يعرف هات المفتاح واوعدك محدش هايفتحلهم غير لما انت ترجع


نظر اليها وهو يكاد يحترق من شدة غضبه ولكنه لم يتعود ان يرد لها اي طلب واذا به يخرج المفتاح من جيبه 


ويهتف لها:ماشي يا تيتا لو حصل واتأخرت ابقي افتحي للهوانم وخليهم يغيرو القرف ده قبل ابوهم ما يجي ويشوفهم


ثم تركها ونزل وسريعا ما اتجه الي سيارته


ليتوجه عدي الي عاصي بالكلام: الله هو زين رايح فين ده لسه جاي


عاصي: رايح يربي الهانم اللي في زايد  زي ما ربي الهوانم اللي فوق


عدي: ايه ضربهم ولا ايه


عاصي ضرب تيا ولحقته قبل ما يضرب لياوحبسهم في اوضته وقال محدش يفتح ليهم لحد مايرجع بس تيتا خدت المفتاح منه


عدي:احسن خليه يربيها يارب تبعد عنهم بقي


////////////////////////////


اوقف سيارته داخل حديقة الڤيلا بأهمال واندفع الي داخل الڤيلا وعينه كلها غضب 


اوقفته دارين الخائفه علي ابنتها جدا


دارين:حمدلله علي السلامه يا حبيبي اهدي يا زين عشان خاطري


زين:بنتك فين شوفتيها وهي رجعه ليكي لابسه ايه


دارين :شوفتها وهزقتها بس عشان خاطري اهدي شويه 


زين:بتقوليلي اهدي ليه هي الهانم مالقتش ليكي هي عملت ايه ولا ايه 


وتركها وصعد الي الاعلي حيث غرفتها دفع الباب المغلق من الداخل لينفتح علي مصرعيه ليراها واقفه 

 

مرتعبه بالداخل واذا به يصفعها علي وجهها وهو يصرخ فيها


زين:ايه اللي خلاكي تاخديهم وتخرجي من ورانا 


دانا:ااااااااااه يا مامي انا مخرجتش من ورا حد انا كنت قايله لمامي 


زين وهو يضربها بحزامه : اه قايله لمامي وياتري بقي الهانم من امتي وهي بتلبس كده وايه اللي خلاكي تمشي قبل ماجي


كاد ان يصفعها الضربه الثانيه الا ان يد والده امسكت هذا الحزام قبل ان ينزل علي جسدها


احمد:كفايه يا زين والهانم عقابها هيبقي انها متتصلش ببنات عاصي تاني ولا هيبقي ليها اي علاقه بيهم


تركها وذهب الي غرفة ملابسها يبحث عن فستانها التي كانت تلبسه واذا به يراه امامه امسكه بيده وخرج به امام والده


زين:حضرتك فاكرني خايف علي بنات عاصي بس لاء يا بابا اناخايف علي الحيوانه دي قبلهم اتفرج بنتك اشترت ايه ولبسته في المحل وجات بيه لحد هنا يا سيادة العميد


 ومش كده وبس دي خلت الهبل يقلدوها ويلبسو زيها  وفي الاخر خافت وركبت عربيتها وسابتهم ومشيت


دانا بصراخ:هو انت كل حاجه تلبسهاني ايه هما يعني مش بيفكرو انا مشيت عشان خوفت منك انك ممكن تضربني ادام الناس


احمد: دانا اخرسي بقي 


زين: ماشي يا دانا وادي الفستان اللي انتي فرحانه بيه اهوه واذا به يمزقه الي شطرين  وعالله اشوفك لابسه كده تاني

 ثم تركهم وذهب الي غرفته


وقفت دارين تهدأ في ابنتها بينما تحدث احمد بغضب:فين مفاتيح عربيتك والفيزا بتاعتك


دانا:يابابي انا


احمد:انطقي هما فين ومن دلوقتي مافيش خروج من البيت نهائي اخذهم من حقيبتها واتجه الي غرفة ابنه


وجده قد بدأ في تغير ملابسه العسكريه ولبس بنطال من الجينز  الفاتح وعليه قميص قطني لونه كحلي


احمد:الله انت خارج تاني ولا ايه


زين بغضب:راجع الجماليه تاني


احمد:خليك معانا النهارده وانا هاتصل بعاصي واعتذر ليه عن اللي حصل


زين:لاء هو اصلا معرفش حاجه وانا لازم ارجع  قبل مايجي عشان حابسهم في اوضتي


 احمد:ايه حابسهم ؟ ليه كده بس يا زين واوعي تكون مديت ايدك عليهم


جلس علي فراشه بغضب وبدء يفرك وجهه بيده 


احمد:رد عليا ضربتهم انت اتجننت ازاي تعمل كده


زين:البركه في بنتك هي السبب انا كنت هاتجنن لما لقيتها مش بترد عليا


احمد بمكر:هي مين فيهم يا زين اختك ولا تيا


نظر له بغضب:تيا يا بابا تيا اللي روحت لقيت الشباب بيتحرشو بيها هيا واختها اللي بربيها علي ايدي من صغرها حب عمري لقتها واقفه والكل عمال يتفرج عليها وهي بفستان قصير وصدرها عريان


 احمد: خلاص مش هنتكلم دلوقتي روح عشان تفتح ليهم قبل ابوهم مايرجع من شغله ولينا كلام تاني مع بعض


زين وهو خارج:الاجازه دي هاكون كاتب كتابي عليها انهارده هاكلم ابوها 


احمد:الكلام ده يبقي بهدوء مش بغضب كده


زين: ماشي سلام يا سيادة العميد

//////////////////////

 مش كان في طلب جماهيري بظهور زين وقلبتو الخاص عليا عشانه اهو ظهر اما نشوف بقي ترحبيكم بيه وروني التفاعل بقي 😂😂💗💗💗

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

التنقل السريع
    close