القائمة الرئيسية

الصفحات

حب بعد الاستئناف الحلقة الثالثة والرابعة بقلم أسماء إيهاب كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات

 عشق الاسد

حب بعد الاستئناف

الحلقة الثالثة والرابعة

بقلم أسماء إيهاب

كامله على مدونة النجم المتوهج للروايات


مرام : هنبعهم ازاي بس يا ابلة دي اخر ذكري من بابا الله يرحمه 


عشق : لازم نعمل كدا يا قلب ابلة عشان منحتاجش لحد 


مرام : بس يا ابلة لو ماما عرفت هتزعل اوي 


عشق : عشان كدا يا مرام دا سر بينا يا قلبي تمام 


مرام : حاضر يا ابلة اللي حضرتك عايزاه 


عشق : طيب يلا روحي انتي اوضتك و بليل ننزل انا و انتي نبعهم 


مرام و هي تقبل وجنتها : حاضر يا ابلة


عشق بعد خروج مرام لتقول بتنهيدة : يااارب خليك معانا يارب


**************************

دلف الي مكتبه و جلس علي مقعده لينظر امامه ليجد ورقة ملونه ملتصقه حافتها علي سطح المكتب ليمسكها و يتفحصها و يكون محتواها عنوان منزل عشق 


اسد بابتسامة : كدا حلو اوي يا عشقي 


و بعد ساعتان اكتفي هو بذلك ليخرج و يستقل سيارته و يتوجهه الي منزل عشق 


***************************

مرام و هي تدلف الي غرفة اختها دون استأذان : ابلة 


عشق : اية يا قلب ابلة داخله كدا لية مالك


مرام : هو احنا لية مقولناش ل مهاب ان بابا توفي يمكن لما يجي يتصرف و متبعيش دهبك 


عشق باستنكار : مهاب!!! عايزاني اقول لابن خالتي للي مسألش علينا بقاله شهرين ابويا مات و تعالي من سفرك عشان صاحبه البيت هتطردنا تعالي اعطف علينا 


مرام بحزن : صح يا ابلة مينفعش 


عشق : طبعا مينفعش انا مش هخلي حد يصرف علينا او يشفق علينا 


مرام : خلاص يا ابلة انا اسفة 


عشق : خلاص يا مرام روحي البسي عشان نمشي


مرام : حاضر 


استعدا الاختان النزول إلي الصائغ ليكون هو مراقب للمنزل منذ ساعة 


عشق : احنا رايحين نتمشي شوية يا ماما اصل انا و مرام عايزين نتمشي شوية 


خيرية : طيب ما تأخدوا بتول معاكوا


عشق بتوتر : بتول لا انا و بتول هنخرج مع بعض بكرا


خيرية : طيب يا حبيبتي بس متتأخروش


ذهبت الاختان في اتجاه اخر شارع سكنهم عند الصائغ و هو خلفهم بالسيارة 


عشق : السلام عليكم 


الصائغ : و عليكم السلام اهلا و سهلا يا انسة اؤمريني


عشق : لله الامر من قبل و من بعد 


ثم اخرجت من حقيبتها تلك العلبة المخملية الحمراء و هي تقول : كنت عايزة ابيع دول 


اخذ منها الصائغ العلبة و اخذ يتفحص ما بداخلها و يوزنه حتي انتهي به القول : دول يجيبوا 10 تلاف جنية


عشق : ماشي 


فتح الصائغ خزانته و ظل يعد الاموال حتي اكتملت 10 الآلف من الجنيهات و اعطي المال الي عشق الذي اخذته و دثته في حقيبتها 


الصائغ : اي خدمة تانية 


عشق و هي تأخذ شقيقتها : لا شكرا السلام عليكم 


بعد خروجها بدقائق دلف هو الي الصائغ

الصائغ : اهلا و سهلا اتفضل


اسد : اهلا بيك اقدر اعرف الانسة اللي خرجت دي كانت بتعمل اية هنا 


الصائغ : دي كانت بتبيع حاجات


اسد : بتبيع طيب اشترتهم انت بكام


الصائغ : 10 تلاف


اسد و قد اخرج من جيب جاكته دفتر شيكات و قلمه الفضي الجميل و دون بعد الاشياء 


اسد : اسمك اية


الصائغ : حسن الامام


اسد : اتفضل يا حاج حسن دا شيك بعشر تلاف جنية و اديني حاجتها 


الصائغ : بس هي بعتهم يا بية 


اسد بشر : و انا عايزهم 


الصائغ بخوف من نظراته : آآآآ اتفضل العلبة اهي 


****************************

طرقت عشق باب صاحبه المنزل لتفتح لها و هي تعبس بوجهه كعادتها 


عشق : مساء الخير يا خالتي


سعاد بتهكم : مساء النور يا عيون خالتك


اخرجت عشق من حقيبتها 200 جنية و قدمتها الي سعاد : اتفضلي يا خالتي دول ايجار الشهرين


سعاد و هي تلوح بورقتي المال المكون كل منهم من مائة جنية : 200 جنية قاعدين شهرين عشان 200 جنية


عشق : ما هو عقد قديم يا خالتي دول كانوا بيبقوا 45 جنية بس و حضرتك بدأتي تزودي لحد ما بقوا 100 جنية و دا حقك يا خالتي 


ثم صعدت هي و اختها الي الاعلي و دلفوا لتقف بتول امامهم و هي تضع يدها بخصرها 


بتول : كنتي فين يا هانم منك ليها من غيري 


عشق و هي تدلف غرفتها : كنا بنتمشي شوية


بتول و هي تدلف خلفها : كنتي بتتكلمي مع سعاد الارشانة دي لية


عشق : كنت بديلها الايجار و شكلها عايزة تزوده او هطلعنا من البيت 


بتول : انتي هبلة يا عشق دا ايجار قديم يا حبيبتي يعني لو عايزة تطلعنا من هنا تدفعلنا مبلغ و قدره كأنه بيتنا و بتشتريه مننا هو دا نظام الايجار القديم


عشق : بجد يا بتول


بتول : ايوة يعني مخافيش من حاجة ولا من الست دي كمان متقدرش تطلعنا من هنا الا لما تدفع يا حبيبتي


عشق : طيب متكلمهاش انتي دي ست معندهاش ضمير و ممكن تعمل اي حاجة ولا يهمها 


بتول : ماشي بس زي ما اخدتي مرام و خرجتي خديني معاك نتمشي بكرا 


عشق : ماشي ي.... 


قاطعها رن جرس الباب لتخرج عشق لتفتح الباب 


عشق بشهقة : انت


........: اتخضيتي لية 


عشق و قد ثقل تنفسها : اسد!!! 


اسد بابتسامة و هو يقلدها : ايوة اسد 


عشق و يزداد ضربات قلبها بعنف : انت بتعمل اية هنا و عرفت عنواني منين امشي يا اسد


اسد : انا بعمل اية جاي عشانك اما عرفت عنوانك منين فانا ظابط يا بطة 


عشق و هي تغلق الباب : طيب امشي بقي


اسد و هو يدفع الباب حتي لا يغلق : استني بس


عشق : عايز اية و جاي لية اصلا انا معرفكش ولا انت تعرفني يا حضرت الظابط اتفضل من غير مطرود


اسد : عشق انا جاي افهم منك معني كلامك ليا في النيابة 


خيرية : مين يا عشق


عشق بتوتر : دا دا دا واحد عايز الشقة اللي فوق يا ماما..... الشقة اللي فوق يا استاذ مع السلامة 


ثم اغلقت الباب و تنفست الصعداء


اسد : دي قفلت الباب في وشي ماشي يا عشق ماشي


ذهب و هو يستشيط غضباً منها فاخرج هاتفه و 


اسد : الو 


مروان : الو يا اسد انت فين يا بني انا عندكوا في البيت و قاعد مع طنط شهيرة (والدت اسد)


اسد : طيب انا جاي دلوقتي 


مروان : تمام مستنيك


اغلق اسد و صعد الي سيارته و قادها نحو فيلاته


***************************

دلفت الي غرفتها و هي تضع يدها علي قلبها الذي يطرق بعنف فحبيبها كان امامها لا يفصلهما الا خطوتان خطوتان فقط 


عشق : لو كان بايدي كنت حضنتك حضن هيييييييح يخربيتك قمر


بتول : و اية كمان


عشق بخضة : الله يحرقك يا شيخة خضتني


بتول : لية يا بطة ههههههه مش كان بيقولك كدا


عشق : بايخة و رخمة كمان عرفتي منين. انه هو 


بتول و هي تقلدها : هااااا اسد ... يا بطة هههههههههه


عشق : بطلي يا بتول دي ماما خضتني حتة خضة لما قالتلي مين هههههههه خلتني اقفل الباب في وشه


مرام : ابلة ابلة كلمي ماما


عشق بتوتر : ماما.. ربنا يستر 


خرجت من الغرفة و دلفت الغرفة والدتها 


عشق : ايوة يا ماما خير 


خيرية : تعالي يا عشق مهاب ابن خالتك بيتصل فيديو و مش عارفة افتح


عشق و هي تتنفس الصعداء : حاضر يا ماما


خيرية و هي تري ابن اختها المرحومة امامها : حبيبي يا بني عامل اية يا مهاب


مهاب بابتسامة باهتة : الحمد لله يا خالتو انا كويس 


خيرية : اخيرا افتكرتني يا مهاب دا كله غيبة عني 


مهاب بدموع : معلش يا خالتو غصب عني انا من ساعة ما سافرت بعد موت ماما و انا مليش نفس لاي حاجة انا مخنوق اوي يا خالتي المهم سيبك مني انتي و البنات عاملين اية و عمو دياب عامل اية 


خيرية بحزن علي حال ابن اختها العزيز ولا تريد ان تزيد حزنه : كلنا كويسين يا حبيبي ...انزل اجازة يا مهاب متفضلش مكتئاب عندك لوحدك كدا 


مهاب : شهرين كدا يا خالتي هصفي كل حاجة هنا و هنزل و مش راجع تاني


خيرية : ياريت يا بني تنزل و تبقي وسطنا


مهاب : ان شاء الله يا خالتو انا هقفل بقي و هكلمك تاني سلميلي علي البنات و علي عمو دياب


خيرية : حاضر يا حبيبي سلام


عشق بعد ان اغلقت امها : مقولتلوش لية ان بابا توفي يا ماما


خيرية : انتي مشوفتيش شكله يا حبة عين امه باهت و دقنه طولت و حاله يصعب علي الكافر و كان بيعز ابوك الله يرحمه و هيزعل عليه


عشق بتآئر : الله يرحمه يا ماما


خيرية : مين بقي اللي كان علي الباب 


عشق بتوتر : ......


***************************

دلف اسد الي داخل فيلا عمرو البغدادي والده لواء في الجيش حازم و صارم خارج المنزل اما بداخله فهو رب اسرة حنون عطوف و محب 


اسد : مساء الخير يا ماما 


شهيرة بابتسامة رائعة : مساء الفل يا قلبي


مروان : هوا انا صح 


اسد و هو يطرقع اصبعه و يصعد : ورايا


مروان : بعد اذنك يا طنط اشوف ابن حضرتك الواد الغتت دا و جايلك يا قمر 


اسد مناديٱ : مروان 


شهيرة : اطلع قبل ما ينزل يروقك هههههه


مروان و هو يصعد الي الاعلي : اسد باشا افندم انا موجود 


مروان و هو يجلس علي فراش اسد : في اية يا باشا كنت فين 


اسد ببرود : كنت عند عشق


مروان : ايييية عند عشق عندها فين 


اسد : في البيت 


مروان : في البيت ازاي يا اسد، مش فاهم 


اسد : روحت البيت و خبطت فتحت بس ملحقتش افهم منها الكلام اللي قالتله في النيابة قفلت الباب في وشي عشان امها متعرفش مين علي الباب


مروان بهدوء : و بعدين 


اسد : مش عارف انا براقبها و انت هتبقي معايا بكرا و انا براقبها عشان لوحد معاها الهيه علي ما اعرف قالتلي كدا لية و هقولها علي كل حاجة


مروان : ماشي يا عم دايس معاك 


اسد بتوتر :.............


انتهت الحلقة الثالثة


             يتبع...... 


لو لقيت تفاعل حلوة علي الحلقة دي هنزل حلقتين بكرا ورا بعض


البارت الرابع


اسد بتوتر : افرض كانت بتحب واحد تاني


مروان بلا اهتمام : يبقي يا دار ما دخلك شر و تخرج من حياتها من قبل من ما تدخلها


اسد بغضب : اقسم بالله ما هسيبها 


مروان : طب هتعمل اية لو طلع كدا 


اسد : ان شاءالله مش هيحصل انا مش هسمح بكدا انت هتيجي معايا بكرا و انا براقبها 


مروان و هو يهم بالخروج : طيب ابقي كلمني بقي يلا سلام 


اسد و هو يقف امام الخزانه و يأخذ ملابس : سلام


*************************

خيرية : ها يا عشق مين كان علي الباب


عشق بتوتر : دا واحد تقريبا في الاربعينات كدا كان بيسأل علي عم متولي جارنا اللي فوق


خيرية : طيب روحي نامي بقي ورانا شغل كتير اوي بكرا 


عشق و هي تقبل وجنتي امها : ماشي يا ماما تصبحي علي خير 


خيرية : و انتي من اهله يا ضنايا


عشق و هي تلتفت اليها مرة اخري : اه صحيح انا و بتول خارجين بكرا معايا عشان خرجت مع مرام النهاردة


خيرية : ماشي يا عشق 


***********-***-**************

في اليوم التالي 


بتول : مايلا بقي يا اخت عشق و لا اية يعني 


عشق و هي تخرج من الغرفة و تضع هاتفها في الحقيبة يلا يا حبيبتي 

ثم هاتفت بصوت عالي : ماما احنا ماشيين سلام 


خرجت مرام من الغرفة و هي تقول : خديني معاكوا يا ابلة 


بتول : ما انتي كنتي معاها امبارح اية الرخامة دي 


اقتربت عشق من مرام التي ظهر الحزن علي قسمات وجهها 

عشق بهمس : حبيبتي بتول متعرفش حاجة و اننا مخرجناش و كنا بنبيع الدهب متزعليش منها يا حبيبتي ماشي


مرام : حاضر يا ابلة 


عشق و هي تزج بتول الي الخارج : يلا ياختي يلااا


نزلت هي و اختها يتمشيان و يدخلون محل و يخرجون من الاخر و يضحكون و يثرثرون و هو خلفهم بسيارته هو و صديقة 


مروان : ايوة يعني الموزة دا اختها 


اسد : متسكت بقي شوية .. مش عارف اوقفها في حته 


مروان : لا الشارع الجاي ضيق وقف العربية و انزلها 


اسد : ما انت هتنزل معايا عشان اختها و اعرف اكلمها 


مروان : يااااه احب ما عليا 


اسد بتحذير : اي تجاوز هعلقك انا بقولك اهو 


عشق : تيجي نطلع المطعم دا 


بتول : منين يا فالحة انا مش معايا و لا مليم 


عشق : ملكيش دعوة انا معايا


بتول : معاكي منين مانا عارفة البير و غطاه


عشق : يلا يا بتول يا فصيلة دي مرام بلسم بالنسبالك


بتول : كدا يا عشق ماشي طب يلا بقي نطلع المطعم و هغرمك قد كدا هااااه


عشق : ههههههههههه يلا ياختي


صعدا معا الي احد المطاعم ليزفر اسد و هو يقول : طلعه المطعم يلا انزل هنطلع 


صعدا الاثنان الي الاعلي ليرونهم يجلسون علي احد الطاولات ليتقدم اليهم اسد واثق الخطي 


بتول بشهقة : عشق الحقي


عشق و هي منشغله في قرأت لوحة الطعام : اية 


رفعت رأسها لتتجمد مكانها عندما وجدته 


اسد و هو يجلس بثقة : اية مالك معرفش اجيبك يعني


عشق : انت جيت ورايا ازاي 


اسد : لازم نتكلم 


عشق : لا لا مفيش كلام بينا انا و انت ملناش صلة ببعض اساسٱ 


اشار اسد الي مروان ليقول مروان لبتول : اتفضلي معايا يا انسة هنقعد هناك عشان يعرفوا يتكلموا 


نظرت بتول لعشق لكن لم تلحق عندما جذبها مروان معه بخفة 


عشق : نعم ادي قعدنا لوحدنا و ادي بعدت اختي تقعد مع حد غريب عايز اية 


اسد بحدة : صوتك و اسلوبك يتظبطوا معايا 


عشق بعنف : معاك انت مين اصلا انت يا دوب ابن عم صحبتي و خلاص اية بقي عايز اية 


اسد بهدوء مخيف : عايز اعرف كل حاجة و خصوصا معني كلامك في النيابة 


عشق بتسأول :متأكد انك عايز تعرف 


اسد بثقة : ايوة متأكد 


عشق : متأكد طيب اسمع بقي 


***************************

مروان بمرح : علي فكرة انا مش خطفك حتي بصي اختك هناك اهي 


بتول بخجل : مقصدش حاجة بس مش عارفة اقعد مع حد غريب


مروان : يعني اقوم 


بتول : احم لا عادي خلي حضرتك 


مروان بابتسامة ملفته للانظار : مروان علم الدين ظابط 


بتول بابتسامة ودودة : بتول كلية تربية 


مروان : اوووه قاعد مع مربية اجيال يعني 


بتول بضحك : تقدر تقول كدا 


تأملها مروان هذه الفاتنة فهي تمتلك عيون عسلية فاتحة واسعة شعر بني مموج بشرة بيضاء تتخللها بعض الحمرا و يوجد لديها طبعه حسن اسفل ذقنها 


اما مروان فعيونه تتميز بالسواد الجذاب و البشرة الحنطبة و الشعر الغزير الاسود و الجثة الضخمة 


مروان : احم تشربي اية 


بتول : لا ملوش لزوم 


مروان : لا لازم تشربي 


بتول : اوك يبقي عصير فراولة


مروان بابتسامة : حاضر 


***************************

اسد : اية هنفضل ساكتين قولي 


عشق : انت لعنة حياتي لانك ..


اسد : ها لاني اييية


عشق بنفاذ صبر : لانك سبتني و سافرت في اكتر وقت كنت محتاجك فيه ارتحت 


اسد : و اشمعني محتاجاني انا بقي


عشق بتوتر و ارتباك : لاني لاني بعتبرك اخويا 


اسد بسخرية : اخوكي 


عشق بارتباك زايد و عيونها تدور بالمكان كله مما جعله يقرأ توترها بحكم عمله : ايوة اخويا الكبير


اسد : انا مسافرتش يا عشق انا كنت ببعد عنك 


عشق بقهر : تبعد عني 


اسد بحب : عشان بحبك يا عشق 


انتفضت عشق حتي انها اوقعت كأس الماء المتواجد علي الطاولة ليأتي النادل ليلم فتات الزجاج 


عشق بتوتر و ارتعاد : انا اسفة مكنش قصدي


النادل : عادي يا فندم ولا يهمك 


اشار اسد الي النادل فانصرف علي الفور 

اسد : اقعدي يا عشق


عشق : انا انا هروح


اسد بحزم : اقعدي يا عشق


اقتربت بتول منها بقلق : انتي كويسة يا عشق ايدك كويسة


عشق : اااا ايوة كويسة يلا ن نمشي


اسد : اقعدي يا عشق لسة مخلصتش كلامي


مروان : انسة بتول لو سمحتي تعالي نقعد لحد ما يخلصوا 


ذهبت بتول مع مروان لتجلس عشق ليعود اسد الي حديثه : انا بحبك يا عشق بجد 


عشق : انا مش بحب الكدب يا اسد باشا و مش حمله


اسد بغضب : انا مش بكدب و مش مضطر اكدب عليكي علي فكرة 


عشق بغضب : امال بعدت لية انا كنت ببصلك كأني بتوسل ليك يا اخي انت اية لما انت بتحبني قدرت تبعد كل دا و اشوف صدفة في النيابة تسألني فكراني

اكملت ببكاء : انا مش فاكرة حد قدك انا محبتش حد قدك ولا هحب حد زيك 


اسد بسعادة : بتحبيني بتحبيني يا عشق


عشق : للاسف حبيت واحد حمار زيك


اسد : هنغلط بقي هجيب شعرك في ايدي اسمعيني بعدت لية 


**************************

مروان و هو يناول بتول كارت : دا الكارت بتاعي لو عوزتيني في اي حاجة انا في الخدمة 


بتول و هي تتناول الكارت : اي حاجة اي حاجة


مروان : جربي 


بتول بتفكير : طب هقولك علي حاجة و لو مش عايز تساعدني قول عادي


مروان : قولي


بتول : احم في واحد زميلي عايز يجي يتقدم بالعافية و انا مش بطيقه و احم بعدين قولتله انا مرتبطة و انا مش مرتبطة مش دي المشكلة المشكلة انه عايز يشوف اللي مرتبطة بيه و انا مش عارفة اعمل اية و محدش غيرك دلوقتي يعرف حاجة 


مروان : امممم يعني عايزاني الشاب اللي مرتبطة بيه


بتول : دا لو مش هيضايق حضرتك 


مروان : بما اننا شركاء جريمة دي فبلاش حضرتك دي و نخطط لمقابلة اللزج دا 


بتول بسعادة : بجد هتساعدني 


مروان : ايوة هساعدك كلميني بس يومها و هكون عندك 


اؤامت له بسعادة ليتأمل هو سعادتها بابتسامة واسعة


*************************

اسد بنفاذ صبر : يا بنتي انتي كنتي في تانية ثانوي و انا خلصت و اشتغلت يعني انتي كنت صغيرة بالنسبة لنظرة بابا و قالي بالحرف الواحد انك ممكن لما ارتبط بيكي كنت هحجر عليكي و اخليكي محدودة عليا بس قالي سيبها تعيش حياتها سيبها تكبر يمكن تحب غيرك 


عشق ببكاء : كنت اسألني كنت قولي 


جلس بجوارها : طب خلاص بقي متعيطيش عشان خطري 


عشق ببكاء ازيد : لا هعيط كمان اهو عااااااا


اسد : هشششش الله يخربيتك فضحتيني


عشق : اسد انا مش بحلم صح 


اسد : لا يا حبيبتي مش بتحلم انا معاكي و هفضل معاكي لاخر نفس ليا هاجي اخطبك من مامتك 


عشق بسرعة : لااا


اسد بشك : لا لية 


عشق : لما اخواتي يخلصه تعليم حتي لو بتول بس 


اسد : و لو اتخطبنا بس فيها اية 


عشق : افهمن...


بتول : يلا يا عشق ماما اتصلت احنا اتأخرنا


عشق و هي تقوم و تنظر الي اسد : يلا


اسد : يلا هنوصلكوا


عشق : لا طبعا مش هينفع احنا سكنين في منطقة شعبية مينفعش 


بتول : احنا هنركب تاكس


مروان : خلاص نمشي وراكوا بالعربية 


اسد : فكرة حلوة يلا انا مش هأمن للتاكس


دفع مروان حساب طاولته هو و بتول اما اسد و عشق فلم يطلبوا شئ كان كل همه الحديث معها و معرفة ما تخبئ 


وصل الي المنزل و صعدا و ابدله ملابسهم و ركضت بتول الي عشق تهرول


بتول و هي تغلق الباب : بسرعة ادلي باقولك 


عشق : اية دا يعني عشان قعدتي مع الواد الظابط خلاص بقيتي وكيل نيابة 


عندما ذكرت عشق مروان سرحت بتول بتلك الابتسامة الساحرة لتبتسم بعفوية 


عشق : الله الله دا شكلك انتي اللي هتدلي باقولك


بتول و هي تجلس : اقوال اية ب...


قاطعها وقوع حقيبة عشق و خروج رزمة من المال منها لتنحني بتول و تأخذها و تقول بصدمة : اية دا يا عشق


ابتلعت عشق ريقها بصعوبة لانها تعلم ما سوف يحدث بينها شقيقتها بتول


انتهي الفصل الرابع 


بقلمي اسماء ايهاب


يتبع ....

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇


من هنا

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق
  1. ياريت بقية الحلقات الروايه جميله وممتعه

    ردحذف

إرسال تعليق

التنقل السريع
    close