expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

صغيرتي_البريئه... البارت 13/14/15/16/17 بقلم دعاء احمد كامله علي مدونة النجم المتوهج للروايات

 صغيرتي_البريئه... 

البارت 13/14/15/16/17

بقلم دعاء احمد

في بدايه يوم جديد

باسل كانت بيلبس بدلته وهو بيبص لقمر اللي نايمه بعمق

راح ناحيتها وابتسم بخبث وهو بيحبني لمستواها

باسل؛ قمر قومي يا حببتي

قمربنوم:صباح الخير

باسل بخبث:ااامم قومي ياله عشان نفطر سوا


قمر بنعاس:ممكن تسيبني انام شويه


باسل:تؤتؤ ياله قومي بقى بطلي كسل

قامت بضيق وهي بفرك في عينيها بضهر ايديها

باسل وهو بيبطبع بو"سه خفيفه على خدها :صباح الخير


قمر:احم ص صباح النور... هو انت خارج


باسل:اه هنفطر سوا و اخرج عندي شغل هنا هروح اخلصه بسرعه وارجعلك محضرلك مفاجأه حلوه 


قمر بحماس:ايه هي؟ 


باسل :تؤتؤ مش دلوقتي لما ارجع ياله خدي شاور وتعالي نفطر 


قمر:هوا


بعد قليل

كانوا بيحضروا الفطار  سوا في جو مرح


باسل:خالص ياله تعالي بقى 


قمر:البيض يلهووووي

فجاه سمعت صوت حاجه بتتكسر


باسل بصلها وهي بتعيط وبتطفي البوتجاز


باسل بسرعه شدها وهو مستغرب دموعها:خالص حصل خير يا قمر بيض انحر"ق مش حكايه بعني


قمر بطفوليه ودموع:كنت عايزه اكل بيض مسلوق ااهه 


باسل انفجر من الضحك 

قمر بغيظ وبتضر"به في صدره :بتضحك على احزاني


باسل :تعالي يا ام أحزان مش عارفه تسلقي بيضتن عوض عليا ربنا


قمر بغيظ:على فكره بعرف بس انت موترني اصلا


باسل :والله 


قمر :تصدق انك رخم نور كدا


بعد دقايق

باسل:انا لازم امشي دلوقتي 

قمر بخوف:هتسيبني لوحدي

باسل :هههشش متخافيش انا كلمت البواب والحرس و زمانهم جاين متخافيش


قمر بسرعه:بس انا عايزاك انت


باسل بابتسامه :متقلقيش انا بس عندي صفقه مهمه هتم النهارده في الشركه هنا لازم اخلصها الأول وهرجعلك على طول متخافيش وانا هفضل معاكي مكالمات لو حصل اي حاجه كلميني فورا


قمر وقلبها مقبوض:حاضر بس مش تتأخر ممكن


باسل وهو بيبو"س راسها:مش هتاخر.. خالي بالك على نفسك 


قمر بخوف وابتسامه هاديه :خاضر


باسل خرج وسابها وهو بيكلم الحرس واطمن انهم على وصول


عند الحرس

واحد:في ايه وقفت ليه

التاني:العربيه فضت بنزين 

الاول:و هتجيب منين هنا مفولتهاش من بدري ليه

التاني:كنت مفعولها لكن مش عارف ايه اللي حصل التنك بيسرب


الاول:يا غبي لازم نكون عند الشاليه دلوقتي لو باسل بيه عرف اننا اتاخرنا هتكون كارثه


التانيه:استنى يا اخي هدور على ايه محطة بنزين قريبه


عند قمر 

الباب خبط وهي استغربت واتملكها الخوف 

وحد بيتكلم من برا :افتحي يا مدام  انا زميل مستر باسل وهو نسي ملف مهم في درج المكتب ومحتاجه ضروري


قمر بخوف:ومجاش هو ياخده ليه. غريبه


الشاب:لاني كنت قريب من الشاليه وهو عنده اجتماع فبعتني عشان اخده


قمر بخوف اكتر:طب ثواني


طلعت بسرعه لابست الخمار والنقاب ونزلت تاني بتكلم باسل لكن بيرن ومش بيرد


دخلت المكتب وفعلا كان في ملف في الدرج اخدته وطلعت


قمر بجديه مزيفه برغم خوفها من رؤيه تلات شباب: اتفضل الورق اهو


سليم بخبث:ورق ايه بس سيبك انتي يا مزه


قمر بزعر وهي بترجع لورا:انتم مين؟ 


سيف بوقا"حه:سيبك مننا وتعالي نتعرف وبعدين شيلي النقاب دا مفيش داعي له


عز بسرعه شال النقاب عن قمر ورمه على الارض


قمر بصر"اخ :اطلعوا براا لو ممشتوتشهبلغ البوليس


سليم بجراءه :انا عن نفسي مش همشي وانتم يا باشباب


قمر حاولت تطلعهم وتقفل الباب لكنهم زقوا الباب ودخلوا وقفلوه وراهم بالمفتاح


قمر ببكاء وضعف : اخرجوا براا


وبسرعه جريت على الموبيل اللي على إلانتريه عشان تكلم باسل 


عز اخد منها الموبيل ورماه بعنف اتكسر


قمر مبقتش على اعصابها وجسمها بيتنفض برعب و هنا افتكرت عثمان لما كان بيحاول يقرب منها


قمر حاولت تجري او تصرخ مكنتش قادره وهي شايفهم بيقربوا بقيت ترجع لورا 


خبطت في التربيزه ووقعت على الأرض 


لكن بتقوم بسرعه وتطلع تجري ودخلت اوضتها وحاولت تقفل الباب لكنهم زقوه واتكسر 


كانت بتحاول تكلم باسل على الأرضي لكن سيف اخد السماعه منها وقفله 


بقوا يقربوا منها وقطعوا الدريس بتاعها وهي بقيت تصر"خ 


وفجأه مسكت الفازه وضر"بت سليم على دماغه كلهم اتخضوا وهي استغلت دا 


بسرعه فتحت البلكونه


قمر بدموع:لو قربتوا مني هرمي نفسي


عزبضحكه ساخره وبيقرب: تعالي يا مزه بطلي لعب عيال


قمر بزعيق:بقولك ابعد


سيف :ورينا شطارتك وبيقولوا التلاته منها لكن قمر بدون تفكير رمت نفسها


عند باسل 

قاعد مركز في الشغل وهو قلبه مقبوض بيرن على قمر لمن تليفونها مغلق

كلم الجارد محدش بيرد


قام بسرعه وطلع من الشركه وهو في طريقه للشاليه


وصل باسل الشاليه وكان في زحمه وفي حركه غريبه ولقى الإسعاف موجوده و 

فجاه وقف مصدوم لما شاف الإسعاف خارجين ب قمر ووشها كله د"م و بتنز"ف 


حطوها في عربيه الإسعاف 


باسل بصدمه :قمر زق الظباط بالقوه ودخل 


باسل بدموع هستيريه:قمر قمر قومي يا حببتي 


الظابط:انت مين؟ 


باسل:دي مراتي 


التمرجي:لازم نوصل المستشفى دلوقتي حالا


باسل ركب معها والأسعار اخذوها على المستشفى وهي بتنز"ف بشده 


بعد مده طويله 

في المستشفي 

باسل قاعد أدام العمليات وبيبكي وهو بيلوم نفسه على اللي حصل ليها


الدكتور خرج باسف


باسل بسرعه :ايه اللي حصل؟ 


الدكتور: للأسف واضح من الكشف المبدئي ان دي حاله اغت"صاب


صغيرتي_البريئه... 

ال١٤

باسل بزعيق :ااااغت"صاااب؟؟؟!!

الدكتور بخوف: البنت جيت هدومها متق"طعه بشكل كبير وفي خد"وش وكد" مات كتير نتيجه مقاومتها


باسل بانهيار:يعني هي دلوقتي حالتها ايه


الدكتور:هنستني الكشف التفصيلي لحالتها وهبلغ حضرتك


باسل وقع على الأرض وهو بيل"عن نفسه على أنه سابها لوحدها بالرغم ترجيها له انه يفضل كأن قلبها كان حاسس


بعد ساعتين

باسل : ارجوك طمنى


الدكتور: الحاله بتعانى من ارتجاج في المخ ادى لغيبوبه وكسر في دراعها اليمين وجروح خفيفه وكدمات حظها كويس انها وقعت من الدور الثاني انت المسؤول عن الحالة؟!

باسل: ايوه انا جوزها

الدكتور: مستحيل انت بتكذب !!!!!


باسل : بكذب ازاى انا جوزها

الدكتور: الحاله اللي وصلت لايمكن تكون اصلا متجوزه اتفضل شوفها اكيد بتتكلم عن حاله تانيه!!!


باسل راح مع الدكتور وبص عليها من شباك زجاجى لقي قمر


 فاقده الوعى ومتركبه لها اجهزه ومحاليل بدأ يبكى بحرقه زى الاطفال: قمر ايه اللي حصلك ؟!!


 مين اللي عمل فيكى كده؟!!!نفسي تسمعينى!!!


نفسي تعرفي قد ايه بحبك ؛ بحبك اكتر من نفسى

بدأ الدكتور يهديه


الدكتور: توقعنا في البدايه انها حاله اغت"صاب وان الجانى رماها بقصد الق"تل


لكن بعد الكشف اكتشفنا انها كانت محاولة اغت"صاب لكن واضح انها قاومته ولما يأست انها تتخلص منه رمت نفسها من البلكونه.. استأذنك٠

مشى الدكتور و باسل لسه علي حاله


باسل بغضب جحيمي وبيكور ايديه: لو اعرف مين ابن ال.... اللي عمل فيكى كده؟!!!


دخل باسل علي الكرسى جنب قمر يبص لها ودموعه مش بتقف

مستحيل تبقي هى دى النهايه !!!!


يااارب انت عالم قد ايه انا وهى اتعذبنا في حياتنا وانت جمعتنا بقدرتك عشان نبقي سبب سعاده بعض انا


وعدتها انى هبقي سبب سعادتها وهى كمان مجرد وجودها في حياتى بيسعدنى ياااارب اشفيها وماتحرمنيش منها


 اتوضى وصلي ولسانه ماوقفش عن الدعاء ليها


قرب باسل منها: قمر انا مش هقدر اكمل حياتي من غيرك انتى اللي خليتى لها معنى

عمري ما كنت بصدق بوجود الحب من الأساس...


كل حياتي أن افضل ثابت وابقى رقم واحد في شغلي وحياتي..... كنت فاكر اني بحب نيره لكن اكتشفت اني عمري ما حبيت غير لما دخلتي حياتي


مكنتش عارف ان البنت الصغيره دى جواها طيبه وحنيه تكفي العالم جواها براءه تاخد عقل وقلب اى حد


اخدت قلبي وعقلي بقت روحى اول مره اضحك من قلبي كان معاها


 اول مره احب الناس والدنيا كان بسببها ينفع تمشى وتسيبنى كده؟!!!


واتخنق في الدموع ماتسبنيش يا قمر ارجوكى انا بحبك


تاني يوم 


الدكتور : كنا قلقانين من احتمال وجود نزيف في المخ لكن الاشعه بينت ان مفيش نزيف والموضوع وقتى وهتبدأ تستعيد وعيها


باسل: الحمدلله الحمدلله

وفعلا بعد بومين بدأت قمر


 تستعيد وعيها اول ماشافها وهو بتفتح عيونها رمى نفسه علي الارض ساجد لله ومش بيتكلم بس دموعه بتسيل


باسل بلهفه:قمر انتي سمعاني يا حببتي...

بصتله لكن مقدرتش تتكلم

قمر بدموع وهستيريه:اابعدددواا عني انا تعبت.... متلمسنيش


باسل :اهدي دا انا باسل اهدي ارجوكي


قمر بوعي حضنته بقوه :انا خايفه متسبنيش ارجوك يا باسل ارجوك دول دول كانوا.... حاولت اكلمك لكن انت مردتش كنت لوحدي


باسل بدموع نزلت من احساسه بالقهر:انا اللي اسف والله العظيم اسف... انا السبب مكنش ينفع اسيبك


ثم تابع بغل :قمر هم مين؟ مين اللي عمل كدا؟


قمر ببكاء:معرفش والله ما اعرف


باسل بغضب مكتوم:هدفعهم التمن غالي اوي صدقيني


قمر بانهيار :انا مش عايزه حاجه انا عايزك تفضل معايا


باسل بحب:هههههششش انا معاكي وهفضل جانبك نامي يا قمر... متخافيش انا جانبك


بعد ساعتين

في جراج المستشفي

باسل ماسك الحارس من ياقه قميصه وضر"به بقوه


باسل بغضب حارق: كلمتك قلتلك تكون في الفيلا وقلت ان قدامك عشر دقايق وتوصل كنت فين؟ مراتي بسببكم موجوده هنا دلوقتي


بقى يضر"به بكل قوته

لكن مروان دخل بسرعه وبعد باسل عن الحارس


مروان:اهدي يا باسل اهدي


باسل :حسابكم بعدين اعرف الأول مين ولاد ال... اللي عملوا في مراتي كدا


ثم تابع بجديه وغرور :


عرفت مين العيال دي؟


مروان بحذر:ايوه بس


باسل:اتكلم يا مروان متعصبنيش


مروان :أبن نائب في المجلس اللي في الشاليه اللي جانبك هو وشله صحاب


لكن الولاد دول عملوا حادثه وهما بيهربوا بعد ما خافوا سابوا قمر غر"قانه في د"مها وهربوا


باسل:ربك جبلها حقها قبل حتى ما نفكر


عد اسبوعين على أبطالنا و باسل جانب قمر ومش بيسيبها

لحد ما بقيت لحد ما كويسه


بيدخل الشاليه وهو شايلها وهي نايمه طلع اوضته و نايمها وقعد جانبها

وهو بيحضنها بتملك وبيدفن وشه في حنايا عنقها وبيبكي


قمر صحيت وهي حاسه بانفاسه الساخنه تُلمس عنقها

ولكنه يبكي بوجع

قمر بصتله وحطت ايديها على وشه وابتسمت :انا كويسه دلوقتي...


باسل :انا اسف انا السبب


قمر بحب:تؤتؤ مش انت دا قدري والحمد لله ربنا جابلي حقي في نفس اليوم


باسل ابتسم واحضنها بقوه ونام 


صغيرتي_البريئه

دعاء_احمد

صغيرتي_البريئه.... 

ال١٥

في صباح يوم جديد

قمر صحيت لقيت باسل نايم في حضنها كأنه طفل بيحضنها بتملك

ابتسمت تلقائيا وقربت منه طبعت بو"سه علي راسه

باسل ابتسم و شدها اكتر وهو لسه مغمض عنيه

قمر بتوتر:باسل انت صاحي

باسل :تؤتؤ لسه نايم

قمر:بطل رخامه بقى

باسل وهو بيفتح عنيه وبيبصلها وبيغمز :صاحي يا ستي قوليلي بقى كنتي بتعملي ايه


قمر هزت كتفها مداعيه الامباله:معملتش حاجه

باسل بضحكه صاخبه :والله

قمر بتوتر:اه بجد كنت كنت

باسل بخبث:انا بقى عايز اعرف كنت دي


قمر بضحكه وهي بتقوم بسرعه : ابقى قبلني


باسل فضل يبص عليه و هو مبتسم 


قام واخد موبايله وكلم مروان

باسل بجديه:انت فين يا زفت؟


مروان:أعوذ بالله عايز ايه يا اخي مش كفايه سيبني في الشغل دا كله لوحدي... مش ناوي ترجع بقي


باسل :لا انشف كدا شويه انا مش هرجع دلوقتي خالص انا مسافر


مروان:على فين.؟ هو في شغل انت هتعمله؟


باسل بخبث:لا انا مش مسافر علشان شغل المهم ظبط كل حاجه عندك مش عايز غلط يا مروان فاهم؟؟؟


مروان بابتسامه خبيثه:هو انت هتاخد قمر معاك


باسل:وانت مالك ياض خليك في الشغل سلام


مروان بسعاده:سلام يا ابو الصحاب 


عند قمر اخدت شاور ولابست دريس احمر طويل 


واقفه أدام المرايه وماسكه الاستشوار  وبتجفف شعرها 

فجاه سابت الجهاز وحطت ايديها على ودنها 


باسل دخل الاوضه لقها مش عارفه تستخدمه ابتسم 


باسل: هو انتي فاشله في كل حاجه كدا


قمر بضيق:تعرف ازاي استخدمه


باسل مسك ايديها وراح قعد على إلانتريه وحط مخده على الأرض وهي قعدت ادامه


بدا يجففلها شعرها بطريقه سهله جدا وهو بيبعد عم وشها وودانها بطريقه متقنه


قمر كانت مبتسمه وهي شايفه معاملته كأنها بنته 


باسل:خلصت 


قمر وهي بتقوم :شكرا 


باسل برفعه حاجب :والله


قمر بهدوء:في اي؟


باسل هز راسه وشدها من دراعها وبا"سها


قمر قامت بسرعه :على فكره قليل الادب


:باسل بخبث:هنشوف الموضوع دا في المانيا


قمر بصدمه:المانيا؟؟


باسل:اه ياله هنسافر النهاردة


قمر بسرعه حضنته وبا"سته من خده :ثواني واكون جاهزه


باسل وهو بيشدها لحضنه :ها رايحه فين؟


قمر:احم هغير واجهز الشنط


باسل وهو بيرجع شعرها وراء وودانها :تؤتؤ مش هناخد حاجه معانا هناك كل حاجه


قمر :اه تمام


باسل بهمس:همس


قمر:ها مين دي؟


باسل بخبث :بنتنا


قمر بكسوف ووشها احمر  :اه بنتنا ايييييه انا بقول اروح اغير وانت كمان


باسل :اهربي اهربي بس وماله ليكي يوم


بعد ساعتين 

قمر ببكاء:لا انا مش هسافر

باسل:ليه بس؟

قمر بطفوليه:انا بخاف من الطيارة والنبي مش عايزه اركبها


باسل حط ايديه تحت داقنها ورفع وشها وكان باين عيونها بس من النقاب:مش انتي قلتي انك واثقه فيا


قمر وهي سرحانه في سواد عيونه اللي شبه سواد الليل:اه


باسل بغمزه:عارف اني قمر و كاريزما بس احنا في المطار يا هبله


قمر:اه انا اسفه وبعدين بطل توترني


باسل:طب ياله و متخافيش وانا معاكي


ركبوا الطياره وهي ماسكه في دراعه بقوه ومغمضه عنيها بخوف


باسل حضنها بقيت هاديه وهي ماسكه في قميصه


باسل:قمر متخافيش الطياره خالص بقيت في الجو


قمر فتحت نص عنيها وبقيت تطلع من حضنه وهي لسه ماسكه في دراعه


بيتفضل قاعده جانبه ساكته لحد ما بتنام


بعد كم ساعه

بيوصلوا  مطار المانيا

بيكون في عربيه في انتظارهم بيتاخدوهم لمكان الشلالات وبعد كدا بتمشي العربية


قمر ابتسمت بسعاده وهي بتبص للشالالات واد ايه المنظر جميل


قمر:المكان حلو اوي اوي


باسل:لسه الجمال أدام

مسك ايديها وكان في جسر طويل واخر كوخ على جزيرة صغيره


الكوخ كان حواليه الشجر والورد

الفرشات كانت بتطير على الورد والمنظر كان يخطف العقل


الجسر لوحده متزين بطريقه شيك جدا

بقيت تعدي الجسر وهي بتبص للنهر من تحتها


باسل مسك ايديها وبقيت تمشي وراه وهي بتتفرج على المكان بانبهار


بيدخل الكوخ وبتقف قمر منبهره من جماله


مكان من جوا تقليدي بطريقه مبهره جدا الأثاث وكل حاجه موجوده بشياكه


باسل وهو بيحضنها وبيسند راسه على كتفها :ايه رايك


قمر :دا.. دا جميل اوي بجد


باسل:مش ربع جمالك


قمر ابتسمت وهو سابها تتفرج على المكان


...... 

بعد شويه

باسل:ياله نخرج... 

قمر: ممكن اعرف هنروح فين؟ 

باسل:هنقعد عند الشلال شويه المكان هناك تحفه

قمر:ياله

بعد شويه 

باسل قاعده وهو حاضن قمر وساند راسه على كتفها و بيتفرجوا على الشلال


باسل بحب:قمر

قمر:نعم؟ 

باسل:احكيلي حكايتك

قمر بحزن:بس انا حكايتي مش افضل حاجه 

باسل :بس انا عايز اسمعك


قمر بدموع:طب اسمع 

انا قمر متولي ابويا الله يرحمه كان موظف كان عندنا شقه جميله و عيله هاديه ام واب

كنت بحس بالدف وسطهم وبحس ان ليا ضهر

لكن جيه اليوم اللي دمر كل حاجه 

ابويا توفي وانا وامي مكنش لينا حد.. عثمان دخل حياتنا غصب عننا... فضل وراء ماما لحد ما خلها توافق تتجوز وتكتبه البيت باسمه.... كان دايما يدخل اوضتي وانا نايمه 

كنت ببقى نايمه وراء الباب واقفله بالمفتاح عشان كنت ببقى خايفه اصحى في يوم اللقي نفسي خسرانة عرضي

بعد كدا اخدنا بيته واشغلني خدامه عند مراته وبنته ولما كنت برفض كان بيضرب امي ويهينها 

كنت شاطره في المدرسه لكن خرجت وانا في أولى اعدادي... عيشت اسود ايام عمري.. ضرب واهانه ووجع.. وخوف كل يوم من اللي ممكن يحصل


لحد ما جيه اليوم اللي عثمان قالي فيه على موضوع الجواز... منكرش اني وفقت لكن مش عشان الفلوس عشان القى حد يحميني منه. 


كانت بتتكلم وهي بتعيط ومنهاره وباسل حضنها بقوه 

باسل :اوعدك اعوضك عن كل اللي آستيه يا قمر 


قمر سندت راسها على صدره و غمضت عنيها باطمئنان

لكن من جواها قلقانه من مشاعرها 

بعد مده 

في الكوخ

قمر :هعمل ايه دلوقتي بقي منك لله يا باسل نسيت اخد هدوم

اااووف 


قمر بحذر:باسل باسل


اتنهدت بضيق وهي بتقفل البرنص بخوف وخرجت بحذز 

لكن بسرعه كان شدها من خصرها 

قمر بخجل : م مك ن تسيب ني لو سم حت 


باسل بخبث وهو يجذبها له:تؤتؤ مش هسيبك ومش هبعد


قمر بتوتر وصل اقصاه:باسل

باسل :هههشش 

قب"لها برقه ليري استجابه خجوله منها

ليبتسم بخبث وووو

لتصبح زوجته شرعا وقانونا


لسه الحكايه منتهتش

صغيرتي_البريئه

دعاء_احمد

تفاعل اكبر عشان انزلكم بارت تاني بعد الضهر


صغيرتي_البريئه... 

ال١٦

عند باسل وقمر

باسل صحي من النوم لقى قمر لسه نايمه ابتسم وهو بيعدل شعرها وبيرجعه وراء ودنها

باسل لنفسه:اخيرا بقيتي ليا بحبك يا قمر  َ.....


فضل يلعب في خصلات شعرها

قمر بنوم:بس بقى يا باسل عايزه انام

باسل :يا كسلانه قومي ياله

قمر :شويه صغيره 

باسل اتنهد وباس راسها وقام ياخد شاور ويصلي فرضه

بعد شويه

كان واقف قدام المرايه افتكر موبيله

مسكه واستغرب جدا


لانه لقى اكتر من اربعين مكالمه من مروان ومكالمات من ابوه.... وكذا مكالمه من ناس أمن في المصانع بتاعته و موظفين معه

اخد الموبيل وطلع برا الكوخ و كلم مروان


باسل بجديه:في ايه؟

مروان وواضح انه بينهج: اللحقي يا باسل في مصايب بتحصل هنا انت لازم ترجع مصر فورا


باسل بقلق:بابا كويس.؟


مروان :لا لا عمي كويس لكن في تلات مصانع اتحرقوا وفي كوارث بتحصل هنا... وبتوع الضرايب قلبين الشركات لازم ترجع فورا...


باسل بتفكير وحده:مين اللي بيدورا ورايا.... انا كم ساعه وكون عندك... كلم رؤساء مجلس الإدارة عايزه اجتماع

... وبتوع الضرايب مفيش منهم خوف لان احنا معندناش اي مخالفات

بس دا معنه ان في حد قاصد على المشاكل دي كلها... وشركات التأمين عايزه تحددلي معاد معهم


مروان بتوتر:في مشكله احنا ورق التأمين فات من شهر واحد


باسل بصدمه وغضب جامح :نااااااااعم انت بتقول ايه.... مش انت المسئول عن شغل التأمين انت بتهزر اكيد بتهزر تلات مصانع

وبثبات رغم الد"مار اللي جواه لان دا شغل عمره هو واجداده:انا جايلك يا مروان بس خالي في علمك انك اول واحد هتتحاسب على التقصير دا


مروان :باسل انا مش عارف دا حصل ازاي انا بجد


باسل بحده :هههشش متعتذرش يا مروان بيه لان الحساب هيطول الكل


وقفل معه ودخل وهو مش شايفه قدامه


باسل بحده وجمود:قمر قمر قومي


قمر بخوف:في اي.


باسل وعيونه احمرت من الغضب والثوره اللي جواه :انجزي قومي هنرجع مصر دلوقتي


قمر:هو ممكن نفضل يومين هنا احنا لسه وصلين امبارح


باسل مسكها من دراعها بعنف :انا قلت كلمه ايه مبتفهميش انجزي


قمر دموعها اتجمعت بخوف وهزت راسها بمعنى اه وهو سابها دخلت تأخد شاور وخرج وهو بيشد شعره بغضب


وبقي يخبط ايديه في تربزين الجسر المعلق وهو بيل"عن نفسه ومروان


باسل بدموع متجمعه في عنيه ورافضه النزول:يارب انت عارف انا تعبت ازاي لحد ما وصلت للي انا عملته دا.... يارب لاحول ولا قوة الا بالله العلي العظيم


وقف يعمل كم مكالمه


عند قمر

واقفه قدام المرايه وهي بتعيط مكنتش متخيله ان دا هيحصل بعد ما بقيت مراته


قمر بدموع وقهر:ليه ليه يعني هو كان بيضحك عليا عشان اللي حصل بينا.....ااااهههههه

قالتها بنبره قهر ووجع وهي بتعيط بشهقات عاليه


لكن مسحت دموعها بسرعه لما حسيت بحد ولقيت باسل دخل


قمر بجمود رغم الغصه اللي حاسه بيها  :ثواني واكون جاهزه


باسل كان لسه هيتكلم لقاها دخلت الحمام

باسل :غبي غبي

بعد دقايق بتطلع وهي جاهزه بتحط النقاب على وشها و مش بيبان غير عيونها اللي ورمت من العياط


قمر :انا جهزت

قالتها وهي متجاهله النظر له باسل كان جهز نفسه واخد الباسبور بتاعه


مسك ايديها وطلع من الكوخ كان في عربيه في انتظارهم وصل للمطار وطول الوقت كان بيعمل مكالمات بيحاول يتناقش مع شركات التأمين ويحاول يعرف جحم الخساير كل دا متجاهله قمر لكن غصب عنه دا تعب عمره كله


بينزل مطار القاهره اول ما بينزل بيتجي عربيه بياخد قمر و بيروح ناحيه العربيه


باسل :اركبي...

قمر بغصه وقهر حقيقي:وانت؟


باسل بجمود وهو ماسك موبيله وبيبعت ايميلات :انا هروح الشركه مش فاضي الحارس هيوصلك لحد الفيلا انا لازم اروح الشركه دلوقتي


قمر بدموع مكبوته وهي مش فاهمه حاجه :حاضر


ركبت العربيه وسندت على الشباك وفضلت تعيط وهي بتتخيل ازاي كان نفسها تعيش اليوم دا معه مسحت دموعها وهي بتضحك بسخريه


بعد مده

وصلت الفيلا

دخلت ملقتش غير والدتها اللي قاعده


سميه بحب:قمر حمدالله على السلامه يا قلبي


قمر بابتسامه باهته:الله يسلمك يا ماما


سميه:انت بتعيطي يا بنتي


قمر:لا طبعا انا بس الطريق كان طويل وكنت فاتحه الشباك العفره دخلت في عيني انا هطلع ارتاح شويه بعد اذنك


سميه:طب اعملك حاجه تاكليها

او اي حاجه تشربيها


قمر:لا يا ماما انا بس عايزه انام كان يوم طويل


وفعلا سأبتها وطلعت لسه بتفتح الباب لقيت نيره واقفه ادامها


نيره:صباحيه المباركه يا عروسه 


قمر بطيبه:الله يبارك فيكي وبكسوف انتي عرفتي ازاي


نيرة بخبث:مش مهم... بس مش حاجه غريبه ان العريس يسيبك يوم الصباحيه... اكيد معجبتوش... وكمان خالص اخد اللي عايزه وقريب هتبقى حامل وهيرميكي


قمر بصلها بجمود مزيف ودخلت اوضتها وقفلت بالمفتاح وانهار في دوامه العياط لحد ما فقدت الوعي


في شركه باسل

باسل بزعيق :عايز افهم ازاي دا حصل


وليد : النتيجه طلعت ان حصل ماس كهربا اد للحريق دا


باسل بغضب :للليه فاكرني عيل صغير عشان أصدق الكلام دا.... ماس يحصل في التلات مصانع في نفس الوقت..... لازم اعرف اللي وراء الحر"يقه دي


المحامي :انا شايف ان شركة التأمين ممكن نقعد معهم ونشوف حل وسط ندفع مقابل غرامه على التاخير والخساير تبقى بالنص ع الاقل


باسل بهدوء:عايز تفريغ كاميرات المراقبه


مسئول الأمن :في مشكله


باسل بصله بحده وهو فاهم قاصده:اي؟


مسئول الامن:الساعه اللي قبل حريق المصانع كل الكاميرات عطلت و لما حاولنا نشوف العيب فين رجعت تاني وبعدها بثواني الحريق حصل


باسل بسخريه:ماس كهربا دا واحد مغلول وذكي او له عيون في الشركه...... امشوا انتم وانا هتصرف... مروان استنى عايزك


الكل خرج وفضل مروان اللي لسه بقميصه اللي باين عليه انه اتبهدل في الحريق ووشه باهت وعيونه احمرت


باسل :ليه؟ من أمتي واحنا بنقصر في الشغل؟


مروان بدموع :انا اسف بجد انا السبب في كل دا


باسل :لا يا مروان دا واحد قاصد يدمر كل شغلنا بس من أمتي وانت بتنسي حاجه مهمه زي التامين


مروان وهو بيحط وشه بين ايديه :انا وساره اتطلقنا من شهر يا باسل


باسل بصدمه:ايه؟ ازاي؟ دا انتم بتعشقوا بعض؟


مروان :انا  طلقتها..... انا عندي مشكله تمنع موضوع الخلفه ومستحملتش لهفتها انها تكون ام وانا مقدرش اعملها دا فطلقتها..... انا بس كنت مضغوط الفتره اللي فاتت كان لازم إبان عادي


باسل :وحد الله وان شاء الله ليها حل..... دلوقتي لازم نلقى حل للي بيحصل دا ومحدش هيمشي من هنا الا لما نوصل لحل


غمض عنيه وهو بيفتكر معاملته لقمر احساس بالندم مسيطر عليه لكن مش وقته 

صغيرتي_البريئه

دعاء_احمد

صغيرتي_البريئه.. 

ال١٧

عند قمر امها دخلت تطمن عليها لقيتها نايمه

سميه:قمر قومي يا حببتي عشان تاكلي حاجه مينفعش كده

لم تجد منها ردا فتملك الخوف من قلبها

سميه:قمر قمر قومي ياله

لا رد.....

سميه:بنتي قومي يا حببتي في ايه؟

وقفت متصنمه وهي ترى وجه ابنتها الشاحب كشحوب الاموات


سميه بدموع ورعب :قمر قومي قومي يا حببتي في ايه؟


بسرعه نزلت لمكتب حسين وقلتله وهو طلب دكتوره


عند باسل

رمي القلم من ايديه بتعب وهو بيقفل الملف اللي ادامه ومسك الموبيل يكلم ابوه لكنه مش بيرد


استغرب وفضل يرن لحد ما فتح

باسل :في اي يا بابا رنت عليك كذا مره.... انت كويس؟


حسين بتوتر:اه انا كويس قولي عملت ايه...


باسل بشك:بابا في اي؟


حسين بتنهيده:قمر


باسل بفزع:مالها؟


حسين :متقلقش هي كويسه بس تعبت شويه وانا جيتلها الدكتوره متقلقش


باسل طلع من  الشركه بسرعه واخد عربيته وطلع على الفيلا


حسين :ايه اللي جابك انت قلتلك بقيت كويسه....


باسل :معليش يا بابا كويسه


حسين :الدكتوره عندها


باسل طلع اوضته لقها نايمه وهي شبه فاقده الوعي


باسل بلهفه وهو بيقعد جانبها:حالتها ايه يا دكتور؟


الدكتوره باسف:عندها انهيار عصبي وواضح انها مش بتاكل وجسمها ضعيف جدا.... وانا سبق وبلغت حضرتك بدا ياريت تلتزم بالادوايه دي وتتغذا كويس

بعد اذنك


الكل خرج وفضل باسل و قمر

باسل بجديه وزعيق:ممكن افهم انتي بتعملي كدا ليه حرام عليكي يا شيخه....


قمر اتصدمت من رده فعله وافتكرت كلام نيره انها بمجرد ما تخلف منه هيرميها دموعها نزلت  بشده بقلم دعاء احمد 

قمر بجمود:انا اسفه اني مسببه لك كل المشاكل دي انا فعلا اسفه نسيت نفسي.... انا مجرد... آآآه.... انا عايزه انام بعد اذنك


باسل بزعيق :مفيش ز*فت نوم الا لما اعرف في ايه؟؟ قمر انا عندي مشاكل كفيله انها تهدني مش عايز يكون في مشكله جديده...... في اي؟


قمر بانهيار وغضب مكتوم :في انك استغلتني انت فعلا كل اللي يهمك انك تخلف مني.... شوف معاملتك اتغيرت معايا ازاي يا باسل بيه انا بس تعبت... انا الخوف بين*هش في قلبي

........ انا انا بتزفت احبك.... انا عارفه ان دا غلط وعارفه ان جوازنا مؤقت بس مش بيدي الحب انا بجد مش بيدي


كانت بتتكلم وهي بتعيط و منهاره


باسل ابتسم بالرغم كل المشاكل اللي هو فيها الا ان البنت دي بعفويتها عندها قدره عجيبه انها تخليه فرحان


باسل بابتسامه جانبيه :طب ما انا اتحب..... بس انتي تتعشقي


قمر وهو بتمسح دموعها بعدم فهم:ها


باسل بابتسامه جميله :بعشقك يا قمر واوعي تفكري اني ممكن اتخلى عنك في يوم..... منكرش ان  في البدايه مكنتش تهميني... لكن من يوم ما شفتك... وشفت برائتك قلبي اتخطف لك


قمر :يعني مش هطلقني


باسل :حد قالك اني غبي عشان اسيبك اصلا.... ربنا يحفظك ليا يا قمر.... عارفه انا تعبت اوي عندي مشاكل كتير متراكمه على بعضها..... حاسس اني هخسر كل حاجه


قمر بامل:متخافش مش هتخسر حاجه ولو خسرت هتقوم وتكمل انت قدها صدقني


باسل :ان شاء الله

قمر بغمزه:طلعت عاشق ولهان

ضحك على برائتها وهو يحتضنها بقوه وتملك عجيب

دعاء_احمد

صغيرتي_البريئه

تكملة الرواية من هنا 👇👇👇

من هنا

بداية الروايه من هنا 👇👇👇

من هنا

تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close