القائمة الرئيسية

الصفحات

 


مسجونتي

الفصل الأول والثاني


في المحكه القاضي:بعد سامع اقوال الشهود سيتم حبس ليالي محمد سيد سنه

ليالي بصريخ:ظلم ظلم والله معملت حاجه

القاضي:رفعت المحكمه

وركبت ليالي عربيه الترحيلات وهيا عملا تعيط

ست من الي معاها:متزعليش يابنتي 

ليالي بنهيار:ازعل اي دي سنه والله ظلم انا معملتش حاجه ربنا ينتقم من الظالم 

الست:يارب يابنتي

ليالي اعده ةدموعها خدها

الست صعبت عليها اوووي ليالي وقالت للجنبها:شكلها غلبانه اوووي

الست بسخريه:ههههمكلنا غلابه  ومحسساني ان احنا رايحين الهلتون محنا ريحين معاها

الست الاولي:بس شكلها صغير ع البهدله

الست التانيه:بقولك اي ياوليه انا خرمانه ومش فيقا لمنهده امين

الست بحزن:امين

وصلوا السجن ودخلوا الزنزانه اعده في ستات كتير ويدخل الشاويش:

ادخلي يابت وزقها

ليالي:اه بتعملوا فيا كده لي انا مظلومه

الشاويش:ادخلي يابت انتي هترغي 

ودخلت وحده من الستات:انتي مين يابت

ليالي بخوف:ان..ا

الست:متكلمي عدل اسمك اي

ليالي بخوف:اسم...اسمي. ليا..لي

الست:اسمك اي معالي

ليالي:لا ليالي

الست:وتهمتك اي

ليالي: انا معملتش حاجه

الست بتريقه:بجد معملتيش حاجه اومال جايه هنا لي فسحهوزعرطوا يانسوان

كل الي في الزنزانه ضحكوا

ليالي:والله انا جايه هنا ظلم

الست:تهمتك اي يعني

ليالي:تهمتي  ان المصنع الي بشتغل في المدير بتاعه لبسني تهمه سرقه فلوس المصنع

الست:يعني نصابه

ليالي:لا والله ظلم انا عمري مامديت ايدي ع حاجه مش بتاعتي

الست:طب ياختي اعدي  ع السرير دا اصل انا هنا الريسه واسمي ام سيد

ليالي:شكرا

ام سيد:العفو ياختي روحي اعدي في مكانك ومسمعش حسك 

ليالي بخوف:حاضر

ستووووووووووووووووب كده ياجدعان اي مش عايزين تتعرفوا ع بطلتنا 

اولا اسمها ليالي محمد سيد فقيره مامتها كامت وهيا عندها20سنه

 وبابها كان بيشتغل في مصلحه حكوميه بس اعد منه وبابها بعدها بمده مات 

ولحد مده من موته جالها ناس ان بابها علي ديون ليهم 

وهيا معهاش الا معاش بابها وقليل  فاضطرت تنزل تشتغل وهيا خريجه تجاره

 فاشتغلت في مصنع  وهيا في الشغل في مره لقت حاجه غلط في المنتج 

فهيا كانت مفكرا ان المدير ميعرفش فراحت 

قالتله ع البيحصل ف المنتج 

هوا عمل نفسه ميعرفش وقالها انا هشوف الموضوع دا وكويس انك قولتلي وادلها مكافه وهيا فرحت جداا واخدتها وراحت دفعت ديون بابها

وبعد كام يوم عملوا تفتيش لان كان في فلوس اسرقت من خزنه المصنع وكان مبلغ كبير ولقوا في دورج بتاعها وطبعا عملولها تهمه بسرقه فلوس المصنع وانتم طبعا عارفين الباقي 

ونرجع تاني لا استنوا انا نسيت اوصفها????

وهيا عندها 21سنه قصيره وعنيها خضرا وقمحيه شعرها اسود طويل ناعم 

ونرجع تاني >>>>>>>

وهيا اعده تعيط جتلها بنت اديتها منديل

ليالي:شكرا

البنت:العفو ع اي بتعيطي لي

ليالي:لاولا حاجه عنيا دخل فيها حاجه

البنت:علفكره متتضحكيش عليا عشان شايفاكي من بدري بتعيطي وعملا تقولي  وكده هو انتي تهمتك اي

ليالي حكت ليها

البنت:بكره ربنا يجبلك حقك

ليالي:ياااارب بس ثانيه انتي اسمك اي

البنتي:اسمي سمر وانتي 

ليالي:ليالي

سمر:عاشت الاسامي يا ليالي

ليالي:وانتي الي جابك هنا

وبعدها ليالي شافت ملامح سمر قلبت واتشلات الضحكه من ع وشها

ليالي:لو مش عايزه تحكي متحكيش 

سمر: انا عايشه مع امي وجوزها لان ابويا مات وانا صغيره وبعدها بمده امي اجوزت عمتا يعني فاجوز امي دا كان بيبصلي بصات قذره وانا كنت بعدي وفي يوم(وعنيها دمعت) 

سمر:في اليوم دا كان جاي في يوم سكران طينه ودخل عليا الاوضه وحاول يعتدي عليا فانا مسكت الاباجوره وكسرتها فوق دماغه وقع مات امي جت وشفتني وطلعا قولتلها حاول يتهجم عليا مصدقتنيش وخدت كام سنه سجن ظلم بس معدش الا5شهور واخرج

ليالي:ربنا يفك اسرك واسري يارب

سمر:هو انتي كنتي بتدرسي

ليالي:اه كنت في تجاره بس خلصت

سمر:اممم طيب يلا تصبحي ع خير

ليالي:وانتي من اهله

وسمر نامت وليالي معرفتش تنام خالص وكل اما تنام تصحي لحد اما جه تاني يوم

يجي الشاويش ويقول:انت يابت

ليالي:انا 

الشاويش:ايوه انتي ياختي

ليالي:ايوه

الشاويش:انتي هتعملي ......و...و....

ليالي بصدمه:اي دول كتير 

الشاويش:انتي هترغي يابت يلا قدامي

ليالي بقله حيله:حاضر

واعده تعمل الحجات الي الشاويش قالها عليها وسمر جتلها وقالت:خلصتي 

ليالي:اه ويلا عشان جسمي مهدود اووي

سمر:يلا

ويعدي كام يوم ويجي لجنه تشرف ع السجن وهما بيشرفوا ليالي وهيا في المطبخ 

لانها كانت بتمسحوا جابت الميه الي مش نطيفه وخرجت وجبتها بس المشكله بقا انها لما جبتها جت ع ضابط من الي بيفتشو

ليالي:انا اسفه اسفه

الضابط:انتي غبيه يابت الي هببتيه دا

ليالي ...


دمتم سالمين 💜☕

تفتكروا الضابط دا مين

وليالي هتعمل معاه اي 

وايه الي هيجري لليالي

وليالي هتكمل في السجن ولالا

انتظروني يومياً ..

دمتم سالمين ❤️

الفصل الثاني


ليالي:انا مش اصدي والله 

الضابط:وانا اعمل اي بسفك انتي عميه يابت انتي

ليالي:لوسمحت احترم نفسك انا مش عميه

الضابط:والله عدت الايام وتيجي بت زيك تهزق ادم المنياوي

ليالي:ومين ادم المنياوي دا

ادم:انا 

ليالي:تشرفنا ولوحضرتك عايز تنظف هدومك هتها وانا اعملها بسرعه

ادم:بجد وانا اعد بقي باي ان شاءالله

ليالي:طب انا اعمل اي الوقتي

ادم:خلاص ياشاويش ياشاويش

الشاويش:نعم يا فندم(وعمل التحيه العسكريه)اي دا يافندم مين الي عمل فيك كده انتي يابت طب والله

ادم:خلاص ياشاويش حصل خير اتفضل معايا ع الكتب وخد البت دي ع الزنزانه

الشاويش:تمام يافندم (وعمل التحيه العسكريه)انجري يابت قدامي

ليالي:حاضر بس متذوقش

الشاويش:انجري يابت

ليالي:حاضر

ووصلت الحجز

لالالا فركش كده اي مش عايزين تعرفوا مين ادم 

اولا دا البطل طويل قمحاوي شويه عيونه بني عسلي وجسمه رياضي

ابن عيله المنياوي صاحبه اكبر شركه في الاستيراد والتصدير  ودارين مامته سيده اعمال وصاحبه جمعيات خيريه وحقوق الانسان 

والكلام دا 

اه نسيت مغرور ومعاملته صعبه جدااا ومبيهزرش الامع جاسر صاحبه الوحيد والباقين مش اووي  وذكي جدا محدش يقدر يقوله كلمه 

يلا نرجع.......

دخلت الزنزانه

سمر:اي يابت كنت فين

ليالي:في الملاهي

سمر:هي هي هي خفه يابت بجد كنتي فين بجد

ليالي:يعني هكون فين كنت بنف المطبخ وحصل معايا موقف رخم اوووي ومحرج الظابظ كان رخم اووووي

سمر بفضول:بجد احكي احكي احكي

ليالي:اهدي بقا وهكي

وحكتلها من طقطق لسلام عليم

سمر خبط اديها ع صدرها:يخربيتك كبيتي الميه عليه 

ليالي:مشفتش بقا

سمر:اااه وقولتيله اسمه اي

ليالي وبتحاول تفتكر:اممممم اك...ااه افتكرت اسمه ادم المنياوي

سمر:يخربيتك 

ليالي:في اي تاني

سمر:دا الرائد ادم المنياوي دا انتي احتمال تبلطي هنا

ليالي:عليه العوض ومنه العوض الله يابشرك بالخير ياسمر يابنت امه سمر

سمر:ادعي انهم ينسوا الموضوع بقا

ليالي:ياارب

نروح لادم بقا اكيد وحشكم######

.....:هههههه يعني بقا ادم المنياوي يحصله كده ههههههههههههههههههه

ادم:متبس بقا يا جاسر انت كل شويه تضحك

حاسر:خلاص هحاول بس بصراحه الموقف مسخره والبت عجبتني اوووووووي

ادم:عجبتك اااه شكلك عايز تتعلق زي زمان

جاسر:خلاص خلاص ايه مشترطش ع الحمار اي جاي تتشطر ع البردعه

ادم:يابني انا بصراحه صعبت عليا وقولت اعدي الموضوع عشان شيفها غلبانه اوووي

جاسر:ماشي ياخويا سلاموز انا

ادم:لي رايح فين

جاسر:انا رايح كده اشوفلي مزتين حلوين...متيجي معايا

ادم:ههه ان شاءالله غور يلا غور

حاسر:ملكش في الطيب نصيب

ومشي

وقفل ادم واعد يفكر في ليالي اد اي هيا جميله وشكلها طيب وايه الي دخلها السجن 

اي يا ادم انت هفكر في مجرمه 

شكلها دخلا ظلم

بجد واحنا ومن امتي بنصدق بالشكل

بقولك اي انا هتخمد

*******************

ليالي بردوا كانت بتفكر في ادم واعد ه تقول نفس الكلام بس عكسه 

ليالي لنفسها:اسكتي بقا انا هتخمد احسن

**********************

وبعد مرور الايام وخصوصا في مكتب ادم واللواه بعتله عشان عايزه في المكتب

ودخل ادم المكتب

ادم:حضرتك عايزني يافندم

اللواه:ايوه يا ادم اعد الاول

ادم اعد:ايوه يا فنم

الاوه:احنا جلنا اخبريه بتقول ان في كريم السيوفي 

ادم:ماله يافندم

الاوه:ايوه يا ادم جلنا بيقول انو ورا الشركه دي بتتاجر في السلاح واحنا مش عرفين نقبض عليه بس عرفنه انو بتاع ستات وممكن نبعت بنت عنده وتاخد معلومات من عنده

ادم:ومين البنت دي

اللواه ...


دمتم سالمين 💜☕

الفصل التالت والرابع هنا 👇👇👇


من هناااااا

تعليقات

التنقل السريع
    close