القائمة الرئيسية

الصفحات

الحلقة الثالثة و عشرين الكاتبة إسراء سعيد رواية ملاك الاسد




الحلقة الثالثة و عشرين

الكاتبة إسراء سعيد

رواية ملاك الاسد 


كان شعوراً قاسياً، قاسياً للغاية، حتي أنني تمنيت أن أخلع قلبي... 


ملاك/ لو حرقتي امك انا هكتبلك حقي في ميراث بابا مش بس كدة هخلصك من اسر و من الصداع اللي حوليكى هاا موفقة...


سعاد بتفكير/  هتستفادى اية 

ملاك/  هتموتي معاها لو كلامي متنفذش..


سعاد/ وانتي كدا هتخوفينا بي المسدس اللعبة دة  ...

ملاك/ أطلقت رصاصة عدت من جمب رأس سعاد بظبط 


سعاد بسرخة/ ااانتي عايزة اية ابعدي عننا امشي واحنا مش هنأزيكي

ملاك/ اذتيني في كتير اووى ....


سعاد/ موافقة احرقها ...

فوزية / انتي اتجننت يابت.

سعاد الفلوس هدملي انتى مش ديمالي يا أمي 


امسكت سعاد فوزية و كتمت نفسها و حولت فوزية الافلات من ابنتها المجنونة...


ربطتها في كرسي خشب و ولعت حوليها النار الهادئة 


فوزية وهي تسرخ سرخة مكتومة و دموعه في عيونها 


ملاك/ عارفة سامحتك كتير و كنت اقدر اسمحك في اي حاجة بس انتى ختي مني أعظم حاجة عمري ماهسمحك ......


سعاد/ أمي انت السبب و ولعتي فينا النار في قلبني و شيلتينا من بعض و خليتي النفوس سودا...


ملاك/ بنتك نسخة منك.........

اللي فضلتي تدلعيها سنين هتولع فيكي بثواني.....


ثم اكملت سعاد بقيت الشعلة حتى امسكت النار في الكرسى و حرقت امها و بداخل عيونها الدموع


ملاك/ تؤ تؤ تؤ .

مش ليق عليكي خالص مش دورك ....


سعاد/ هتخلصيني بقااا ...

ملاك حالأ.....


دخل كنان و معة بعد الحرص خدرو سعاد وخذوة علي مكان ماا.........


في مكان آخر 


طارق/ انا مش عارف اقولك اية يا ريس بجد شكرا لك 

الريس/ انت كنت من اكفأ رجلتي كان لزم اسندك لاني محتجلك...

طارق / انا قلتلك بطلت ..


الريس/ بنتك و خلاص شافت حياتها دي مع أأمن واحد في العالم مع الاسد اللي بس كلنا بنحلم اننا نتعامل معاه.....


طارق بعدم فهم/ اسد مين و اية عرف ملاك بية .!


الريس/ مش مهم انت معندكش اللي تخاف علية انا حميتك دورك تفديني .....!


طارق / امرك .....


........ 


عند اسر في البيت ...


ملاك/ خد الحرص و استناني تحت.

كنان / مينفعش اسيبك معاه

ملاك / اطمن دة الوحيد اللي لزم اوجهو لوحدي!

كنان / تحت امرك 

....


دخلت ملاك منزل طارق منزل ابيها و تذكرت برئتها و طفولتها وتذكرت ايضا قسوت ابيها وكل من اساء إليها........


دخل اسر البيت وهو يحمل عكاز يحملو لكي يستطيع المشي....


دخل اسر البيت......

ملاك/ نورت ...

اسر/ ملاك هنا و كمان جاية برجليكي لا برافو فاكرة ان هروبك دة كان ..


ملاك/ امك ماتت قدام عنيك وانت كنت واقف ..

لا وكمان جاي تتكلم في وشي و عينك في عيني يا بجحتك بجد...


اسر/ انتى جاية توجعي دماغي علي الفاضي وانا مش فضيلك...


اسر/ انا وسط اب بيتاجر في السلاح و بيموت ناس و يخلص صفقات و بيتاجر في مخدرات وكان من اكفأ الرجال عند الريس اللي ماسك صفقات  مصر من الشرق لي الغرب ابوكي كان شيطان وانا ابنة ابن الشيطان...


ملاك مزهولة من اللي بتسمعة 


ملاك/ كداب 


اسر/ اخر مرة فيها اتخطفتي كانت عصابت الريس هي اللي خطفاكي عشان يضغطو علي ابوكي بيكي..


و المرة اللي كنتي فيها راجعة من جامعتك و اضرب حوليكي نار دة بردو كان سبب لتهديد ابوكي...

فسري انتى بقي.......


ملاك/ وجهت السلاح في وجة اسر 


اسر/ برفع حاجب اوعي بس لا تعوري نفسك....


ملاك/ انت أحقر اخ انا بكره الأخوة اللي من امثالك دة لو فية امثالك اصلا 


مش عايزة اعرف حاجه غير انك قتلت امى ....


اسر/ انا مكنتش هسيبك اصلا هجوزك لي احمد واشوفك مكسورة ثم اقترب خطوة منها....


لم يكمل كلامة وأطلقت ملاك رصاصة في رجلة ....


اسر بوجع/ يا بنت ال.....


ملاك/ قتلت امك بدم بارد و كنت عايز تكسرني وكنت عايز ترمي اخوك في الشارع و سجنت ابوك ....


كل دة ولا حاجه جمب الجرح اللي انت سببتهولي 


ثم امسكت ملاك اسر من رقبته وظلت تضرب صدرة بيدها بكل عنف..........


امسك اسر شعر ملاك عشان يهجمها 

ثم انطلقت رصاصة  وملاك انصدمت .......


كانت تلك الرصاصة من اسد كي يحمي ملاك 


اسر بوجع / مش هرحمك نهيتك علي ايدى 


ابتعدت ملاك عنه وتركتة ولكن قبل أن تخطو خطواتها الأخيرة 


اسر/ شكلها كان لذيذ وهي تقول ابني ابني ملاك بنتى وضحك بسخرية 

ثم أدارت ملاك ظهرة و نظرت اليه و أطلقت عدد من الرصاص بجسد اسر 


ثم بكت بشدة واترمت في حضن اسد باكية 

اسد/ اش مش عملتي اللي يريحك....

ملاك/ بصوت محشرج اتخيلت منظرها و هي بتترجهم 

انا مش هرحمة هموتها بدم بارد لا يمكن تموت بسهولة

اسد/ كل اللي انتى عايزة هيحصل  


اسد / اخذ ملاك من يدها وتحركة ....


في منزل عز 


دة اللي حلمت يكون عشاني مش عايز حد تاني اتعلقت بثواني بحبيبي....

كان عز يدندن هذة النغمة وهو يربط الكرافتة...

آيات/ قلبو ياناس احلي عريس 


عز / تعبت اوى مع البت دى دي طلعت عين امي 


آيات بضحك/ عين امك يخويا 

عز / انتى مالك بهته علي اسماء لي كدا تعرفي انها بتشبهك اوى 


آيات/ انا كنت عارفة انها هتبقا ليك 

عز / يواد يجامد يا مخططت انت 

آيات/ طب يلا بقا بدل العروسة ما تغير رأيها 

عز/ وربنا اخطفلها تايهنغ اللي هي فرحنالي بية دة 

آيات بضحك/ منك لله جننتي الواد


..............


الحلقة خلصت🖤🖤🖤🖤


الكاتبة إسراء سعيد 💜✍


رئيكو و توقعتكم😘

تعليقات

التنقل السريع
    close