القائمة الرئيسية

الصفحات

الحلقة الرابعه و عشرون والخامسه والعشرون الكاتبة إسراء سعيد رواية ملاك الاسد

 


الحلقة الرابعه و عشرون والخامسه والعشرون

الكاتبة إسراء سعيد 

رواية ملاك الاسد 


....... 

اطلع بعيونك و أذوب ، أي يوم من غيرك مش محسوب انت كوني و كياني و العمر بنسبة لي !


.........


اسماء/ ماما اميعع حلو الميكأب دة 

ام اسماء/ انتى بس اية اللي مهبباه دة 

اسماء/ شوفت فديو علي اليوت يوب ميك اب قريت الفاتحة فعملتة 

ام اسماء/ يارب صبرني بت بت خفي القرف و الاغضر اللي فوق عنيكي دة 


اسماء/ والله اصلا مكنش عجبني عامل زي مزرعة الملوخيه نهيهيهياااا 


الام/ الله يكون في عونك يا عز يابني اكيد آيات دعت عليك انا عارفة اختى 

.........


خبط الباب فتح محمود أبو اسماء دخل عز و معه الورد الأبيض و علبة الشكولاتة متوسطة الحجم....

رحب محمود بوجود عز و آيات و سلمت ام اسماء عليهم 

.....


عز / احمم عمي محمود انت تقريبا عارف اني عاوز اسماء و بحبها 


محمود/ عارف بس انت بطبيعت شغلك بتسافر كتير وانا مش عاوز بنتى بعيد عني..


عز / بسافر دة شغل هي هتبقا مراتي و في امان معايا اكيد 

محمود/ بساا ...عز/ بنتك امانها معايا انا و بس متخفش في قلبي قبل عيني 

محمود/ خطوبة خمس سنين ..

عز قام اتنفض نعم ايى انت شايفني عيل ولا لسة محتاج اكون نفسي...

آيات/ عز اهدا كدا 

محمود انت عندك شك أن عز ممكن يعرض اسماء للخطر....

محمود/ انا عارف و عارفت طبيعة شغلة بنتى مش شبه ولا طريقة وانا معترض علي جوزها منك لكن انا واثق في اختيار بنتى ......


عز / تمام بس كونك انك عرفت طبيعة شغلي اسماء امانها معايا انا و بس ومش هتبقا لغيري


خرجت اسماء م غرفتها منفعلة ...


اسماء/ نعم يسي بتنجان انتا انت ازاى تكلم ابويا كدا 

عز برفعة حاجب/ بت انتى متتدخليش ..

اسماء/ بتريقة نينيني عارف طبيعت شغلي يخي يامعفن واحد من رجال المافيا جايب معاه علبة شيكولاتة وسط واحد غيرك يا معفن يكتبلي مصانع شيكولاتة.....


محمود و آيات و ام اسماء لم يستطيع كبح ضحكتهم


محمود/ خدها والله هي دي اللي هتربيك 

آيات/ حصل حصل 

ام اسماء/ يابني فكر كويس متأكد انك عاوز تتجوزها ..


عز / انا عارف انها كارثة من كوارث الزمن بس اعمل اي بحبك


ثم طلع علبة قطيفة من اللون الأزرق القاتم وبها خاتم من الماس .....


ثم البس اسماء الخاتم تحت أنظار الجميع 

عز/ بقيتي ملكي و ملكوتي و ملكت قلبي بحبك


اسماء و الدموع تتجمع بعيونها ....


عز / مش مسموحلك انك تعيطي انتى اتخلقتي عشان بس تضحكي واشوف ضحكتك ربنا يقدرني واقدر اسعدك ثم حضنها عز وشالها و لف بيها لحد ما اسماء داخت من شدتت اندفاعة و الدوخة 


ثم صفق الجميع و رقص عز و اسماء علي اغنية هات ايدك في ادية هات عينك في عنيه نرقص رقصة جديدة هو هو هو 😘


(الفديو اسفل الحلقة )


......

لا أريد من بعدك أن يحالفني الحب مرة أخري ":


في منزل ندى 


هلباوي/ ندي يلا عشان الاكل اتحط 

ندى/ يا بابا مش عايزة ...هلباوي/ لو مجتش هشيلك علي ضهري واجيبك وانتى بقيتي عجله هتكسريلي ضهري ...


ندى /لاء علي اية انا جاية.....


باب الشقة خبط ...


هلباوي/ شوفي يا ندى اكيد دة تامر..


ندى / البانية حلو اووى

هلباوي/ بطلي طفاسة افتحي اخوكي.. 


ندى و الاكل امتلأ في فميها/ جاايهعع


لكن تحولت من بسمة بريئة الي بسمة يأس و حزن و كسرة و استعادة الذكريات....


عمرو/ ازيك يا ندى ...

ندى/ اهلأ عمروو ماماععععااا في ضيوف عايزينك ثم تركته و ذهبت كي تكمل طعمها بكل برود وجو من الضحك و الهزار مع ولدها عكس اللي جواها


عمرو/ عامله ايه يا خالتو .....ام ندى/ ازيك انت يا حبيبي 

عمرو/ ازيك يا عمى هلباوى...

هلباوي بغضب / اهلأ بولد الزين......


ندى / بقولك اية يا ببلاوي تدقت المكرونة بسدق مرتك عاملها حكاية...

هلباوي بضحك/ ببلاوي انا مش عارفة انتى هتعملي فيا ايى تاني وآية سدوق دي 


ندى يا بابا سدوق بل سكندراني لكن في القاهرة سجق عادي 


هلباوي انا هطلعلة بطاقة كلي و انت ساكتة 


ندى بضحك/ انا حسة ان انت مش ضنايا ولا انا ابنك


تحت أنظار عمرو اليه و هو متألم انه تحكي و تهزر مع غيرو وانها مزعلتش اوى علي آدم مهو كان متوقع ..


عمرو/ عمي هلباوي انا طالب منك ايد ندى

.................


لنتقاسم الحُزن الليلة أنت تخبرني ما يُحزن عينيك هكذا ، و أنا أُقبّلهما 

........


رجع ملاك و و كنان و اسد الي المنزل 


ملاك/ الدموع تتساقط من عيونها ندمت ندمت علي كل شي فعلتة لأجل سعادت اشخاض حولو قتلي ونجحة باجتياذ 


كنان / هي تحت في اوض التعزيب تحبي تستريحي الاول وبعدين تنزلي...


ملاك / لا مش هضيع وقت علي الفاضي 


اسد/ مينفعش توجهي عدوك وانتى ضعيفة بدأتي الحرب وانتى قويا لزم لآخر نفس فيكي تبقي اقوي..


ملاك ظلت تنظر اليه وأخذت نفس عميق 

ملاك/ جهزلي الكهرباء هغير و هنزل...

عمر قد سمع ملاك/ عملتو اية في البت كانت جاية قطة مغمضة...

يزن / ينظر الي كنان و اسد بفخر و تركيز


عمر/ كتر البكاء يعلم الاسي وهي قلبها جمد 


كنان/ ياحنين 


طلعت ملاك اخذت شاور علي السريع ارتدت بنطلون ابيض و تيشرت ابيض فية خطين من الكمام ....


نزلت ملاك و هي رفعة شعرها الي الأعلي بدون اي مستحضرات تجميل بس خدودها و مناخيرها في غاية الاحمرار و عيونها من شدتت البكاء سارت عيونها تتكلم عن حالتها.....


ملاك/ كنان خدني عندها .......


يزن/ انا من رئي انك تهدى انتى ختي صدمات كتيرة اوى لحد دلوقتي...


عمر/ اسمعي كلامة اللي انتى عيزا هيحصل بس طول ما انتى كدة هتضعفي...


ملاك/ المفروض ابقا قويا وامى اتقتلت لا ابقا اقوي لما اعرف ان اخويا عايز يكسرني و يرميني لس احمد القذر لا ابقا اقوي بجد لما اعرف ان ابويا بيشتغل مع المافيا وااو ابويا بيقتل ناس ملهاش ذنب و يأذي ناس و يموتهم عادي خالص ابقا قويا ...


ملاك بضحكة مكسورة / قال انا كنت بقول مشمأذة منكم ومكنتش طيقأكم هه ثم مسحت عيونها بعنف..


انا لزم انهي الموضوع دة و بسرعة .....


خلصت الحلقة🖤🖤🖤 


الكاتبة إسراء سعيد 💛✍

الحلقة الخامسة و عشرون 


رواية ملاك الاسد🖤🖤 


الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍️


......... 


اللي راح كان لازم يروح ، و اللي جاي لازم يبقى احلى . 


..... 


ثم تركت ملاك اسد و كنان و عمر 


ذهبت ملاك الي غرفة التعذيب ...


ملاك/ منورة يا عمتو لا هتنوري اكتر صدقيني 

سعاد/ انت هقتلك زي ما قتلت امك و زى ما كنت بكسرك فيها كل مرة....

ملاك / انا مش بس هخليكي تتمنى الموت انا هخليكي تجري بين الناس وتقولي انا الموت خدني وراااح ثم صفعت ملاك سعاد علي وجهاها....


سعاد/ انتى فكرك ا مش هخرج من هنا 

ملاك/ دة لو قدرتي تخرجي من هنا انا هدفنك بي الحياة بظبط.....


سعاد مربوطة علي كرسي من حديد و مربوطة بي اسلاك الكهرباء ......


ثم ضغتط علي الذر الموصل لي الكهرباء...

سعاد بصرخة / اااه خلاص خلاص 

ملاك وهي مستمتعة بي سعاد و توصلها ...

ملاك / هي اتمنيتك انك تسبيها...

ثم ضغتط علي نفس الذر ....


سعاد / ااررحمييني اااه 


عذرأ عندما نتكهرب نبعد ونحس بروح اتشلت امال بقا لو من كرسي من حديد و اسلاك من الكهرباء موصلة بجسد الإنسان....


ظلت ملاك تضرب السواعق علي جسد سعاد ثم جلدتها 22 جلدة بسلوط..........


كل دة تحت توصل سعاد إليها............


كنان دخل شد السلوط من يدي ملاك


كنان / ملاك خلاص ....

ملاك/ مش كفايه عليها صدقني ..كنان/ انا هتولي الأمر 

ملاك / نظرت الي سعاد 

مع كل ثانية بتمر في حياتك هخليكي تتمنى الموت ...


ثم ذهبت ملاك الي غرفة مكتب اسد...


طرقت ملاك الباب عند الدخول


اسد/ اتخلي ..ملاك/ كنت حابة اشكرك اوى علي الثقة اللي انت ادتهالي وشكرا انك وقفت جمبي و ساعتني وبجد نفسي اردلك الجميل دا ..

بس انا كدة دوري خلص معاكم وخلصت من دوري في مشاكلي مع اهلي ...انا انا لزم امشي ابعد عن طريقكم..

ووا ...اسد/ انا قلتلك و هقولك انك مش مسمحلك تبعدي .....

ملاك و هي تنظر الي عيونة / بس انا مش عايزة افضل اا

اسد/ مش من حلاوتك ولا جمالك اقولك افضلي معايا مشكلتك انك ظهرتي فية حياة الاسد وقدام الناس زوجة الاسد....


ملاك بصدمة من كلامة/ نعم دا مش ذنبي انك كدبت علي عم الكنيج بتاعك دة و قلن اني ابقا مراتك...


اسد/ لو ساعتك في انتقامك عشان بس انتى هتبقي معايا عشان انا أعدائي شفوكي لو بقيتي لوحدك هيضغطو عليا بيكي ..انت مبشرحش ولا ببرر لحد تصرفاتي احسن ليكي تنفذي الكلام ومن غير دوشة مفهوم..

ملاك بعند / لا مش مفهوم انا مش عايزة ابقا مع واحد زيك ...

ثم اقترب اسد منها سار امام وجهها ....

اسد/ واحد زي الف وحدة تتمنى بس تسلم علية مش تقف امامة و تعاندة.......

ملاك / مغرور انت مين اصلا تبصلك اكيد عندها حول ..

اسد بتحدي/ حضري نفسك السفر انهاردة ...


ملاك/ بدب علي الارض وربنا بكرهك......


طلعت ملاك علي غرفتها وهي تخطط لي شيئ ماا


.........


‏بعضهم لا يعرف كيف يُحافظ عليك ، ولكنه لا يُريدك أن تذهب لغيرة 🖤


عمرو / عمي هلباوي انا طالب منك ايد ندى 


ندي / بضحك تة مسلسل كتيت يا بيتة صحح بضحك 


هلباوي/ انت اتخبلت إياك...

ام ندى / اسمع يا ابو تامر 


عمرو/ لما روحت شقة اللي ندى جت فيها و عرفت ان الست دى مراتي هي مراتي فعلا بس بس هي تبقا طليقت صاحبي كانت شكة فية وأعدت تقولةطلاقني لحد ما اتعصب عليه وطلقها بي التلاتة بس هي شكة طلع غلط صاحبي دة ظابط في المخابرات المصرية وكان عندة مهمة في اكبر جهاز في الدولة ومراتة كانت مراقبة لحد ما وصل وطلع شقت كريستين وهناك قفشتة المهمة تمت بنجاح بس علاقتة مع مراتة باظت

طلب منى اني اتجوز طلقتة بس عشان يرجعو يعني انا كت..


هلباوى / محلل

ندي/ محلل خيار هههههه 

ام ندى/ تفتسي وتموتي 

ندى/ تصدق انت لزم تكتب رويات يا عمرو والله لا جامد...

عمرو/ عندي استعداد اخدك اوديكى بيت صاحبي و مراتة اللي هي كانت مراتي اتفضلي قدامى بعد اذنك يا عمي هلباوي هاخدها ساعه وحدة و اوصلها

هلباوي/ ماشي يا ولدي 

ندى/ انت مصدقة يا بابا 

هلباوي/ لما تشوفي الدليل و تكتشفي كل حاجه بنفسك انتى اللي هترتاحي مش مهم نسدق ولا لاء...


ندى / ماشي جاية معاك..

...........


لم تَعُد احرُفي كافيه للإيقاع بِك، ولم يَعُد وجودي ايضًا كافيًا لَك.


عند حنان في المستشفي 


ماما انتى كويسة ردى عليا 

ام حنان/ سامحيني 

حنان بصرخة/ متقليش كدا هتعيشي ونبي بس متقوليش كدا...

ام حنان/ يا حببتي مفيش في عمر وقت عشان اسكت لزم تعرفي اني بحبك انتى بنتي نور عيني كان نفسي ربنا يمد في عمري شوية و اعودك عن كل يوم وحش سبتك فية لوحدك أو جيت عليكي فية 

حنان بي بكاء/ هتعيشي و هتعوضيني انشاء الله بس انتى خليكي قوية تعرفي انتى السبب البت فاطمه وأسماء بيضربوني لما ادخل المطبخ مش كنتى تخليكي جمبي تعلميني اكلة أنفع بيها نفسي ثم ضحكة الاتنين 

ام حنان/ عيزاكى قويا اياكي تضعفي متثقيش في حد خليكى ديما قريبة من ربنا فكري في الحاجة اللي هتعمليها قبل ما تحصل ويحصلك مشكلة حافظى علي نفسك.....

ثم انقطعت انفااسها في الدقائق الأخيرة وهي تقول 

سمااحيني وقولي لبوكي يسامحني وديما ادعيلي ان ربنا يغفرلي انا نا بحبك انتى بنتى و نور عيني وو_____________


حنان بهستريا/ ماما ماما امي بطلي بقا توجعي قلبي اميييي ظلت تبكي و تصرخ امييين لاء لاء متسبنيش ونبي متسبنيش لااااااااااااااااااااا


....................


في منزل اسد 


حرص / سيدى حاولت الهروب من الباب الخلفي ..


الحرص ماسك ملاك من كتفها وهي تحاول ابعادة..


اسد اطلق عدت رصاصات علي الحرص ملاك بتصرخ وحاطة اديها الاتنين علي ودنها.....


ملاك / بعياط لي لي غبي قاتل بكرهك 

اقترب اسد منها ثم امسكها من شعرها 

اسد / انا مفيش هروب منى لو قررتيها انا هقتلك سامعه ساامعة

ملاك بعياط/ سمعة سمعة ربنا يخدك 


ثم ابعدها عنو بعنف 


اسد / يزن قول لي الطيارة تجهز وأمان المكان اللي هناك مفهوم 


يزن / تمام


.........


خلصت الحلقة 


الكاتبة إسراء سعيد 🖤✍

تعليقات

التنقل السريع
    close