القائمة الرئيسية

الصفحات

 


عشق الايهم 

الفصل 29/30/31


كان الجميع مجتمع في غرفه الجلوس وبعد قليل من الوقت اعلان المازون عن زواج كل من رغد ويوسف وريم وجاسر وفهد ولميس واخيرا وليس اخرا ايهم وجوان بدء الجميع في تهناتهم كان الجميع سعداء بما حدث واولهم ايهم الذي لم يصدق انها اصبحت زوجته الان ظل ينظر لها بحب اما يوسف الذي امسك بيد رغد وهو يخرج الي الحديقه بعد ان استئازن من جمال خرج يوسف ورغد الي حديقه القصر التي كانت لتزل مزينه وقد رحل جميع المدعوين جلس يوسف بجوار رغد التي كانت ممره من الخجل امسك يوسف يدها وهو يقبلها بحب ونظر لها وقال 

يوسف \واخيرا بقيتى ليه لوحدي عرفه يا رغد من ساعه ما سمعت صوتك اول مره في التلفون وانا بفكر فيكي ولما جيت هنا اول وحده لفتت نظري هي انتي كنت عارف انك البنت الي سمعت صوتها مش عارف اذي بس عرفتك ثم نظر امامه عرفه يا رغد كنت كل ما ابص عليكي احس اني بخون الامانه علشان عمي جمال دخلني بيتو وكان وثق فيا علشان كده كنت بحاول اتجنب اي تعامل معاكي لحد ما عرفت اني مش هقدر ابعد عنك وقتها رحت وطلب ايدك من بابكي بس مكنتش عاوزك تعرفي علشان متتعلقيش بوحد احتمال يموت علشان متتوجعيش في يوم من الايام بسببي لينظر لها كل ما بشوفك بحس اني لسه ذي ما انه متغيرتش بحس ان ديما لسه عيشا وماما بحس براحه وانا معكي ثم قبل يدها وهو يقول كنت مستني اليوم ده علشان اقدر اقولك اني بحبك يا رغد بحبك يا احله حاجه حصلت في حياتي كانت رغد تسمع ما يقوله وهي لا تصدق تجمعت الدموع في عينها من شده سعادتها لتفعل شي صدم يوسف بشده فهي اقتربت منه ثم فبلت خده وهي تقول 

رغد\وانا كمان بحبك يا يوسف نظر لها يوسف بعدم اسيتعاب ولكنه سرعان ما لف يده حولها وهو يحتضنها بقوه ويقبل راسها ليبعدها قليلا ثم ينحني نحوها ثم قبلها بحب ورقه تجمدت رغد في مكانها من الصدمه وهي تكد تموت من الخجل ابتعد عنها يوسف لتدفن رغد وجهها في صدره وهي تحول ان تختبئ منه صحك عليها يوسف بشده وهو يحتضنها 

اما عند جاسر وريم فقد امسك جاسر يد ريم وهو يشدها خلفه الي ان صعد الي غرفتها ليدخل ويغلق خله الباب نظرت له ريم بخجل ولكن لم يهملها جاسر اي فرصه لكي تتكلم بل اقترب منها وهو يلف يده حوال خصرها ويقربها منه بشده ثم يقبلها بحب وشغف فهو انتظر هذه الحظه من زمن بعيد ظل جاسر يقبلها الي ان شعر باحتيجها لتنفس ليبتعد عنها قليلا ثم يقبل راسها وهو ينظر لها اما ريم التي كانت تموت من الخجل من ما يفعله 

جاسر\كان نفسي اعمل كده من زمان اوي واخيرا يا ريم اتجوزتك ثم احتضنها بقوه وهو يقول بحبك اوي 

ريم\وانا كمان بحبك يا جاسر ليذيد جاسر من احتضنها 

اما عند لميس وفهد فقد طلب فهد من الياس ان يكون وحده مع لميس بعض الوقت وفق الياس ليخذ فهد لميس ويدخل الي غرفه المكتب وعندما اغلق الباب التفتت لميس وقبل ان تتكلم وجدت فهد يحتضنها بقوه وهو يقول 

فهد\انا بحبك اوي يا لميس ثم ابعدها قليلا عنه وهو يقول عرفه شكلك حلو اوي بحجاب كان فهد يمسك مجه لميس بين يده اما لميس التي قد احمرت وجنتيها من الخجل وهي تنظر الي الارض ثم قالت 

لميس \كنت عاوزه افرحك ثم ادمعت عينها وهي تقول عارف يا فهد ياسر كان ديما بيقولي مهما حصل متخلعيش جحابك ولا تتخلي عنو بس انا معملتش كده يا فهد ثم بدات في البكاء ليحتضنها فهد لتقول من بين شهقاتها كنت عاوز انساه يا فهد انا كان قلبي بيوجعني لما بفتكرو وحد دلوقتى بيوجعني بس كان نفسي يكون معايه النهارضه كان نفسي اشوف الفرحه في عينو علشاني ليه عملو كده فيه يا فهد ليه خدوه مني لتنفخر في البكاء كان فهد يسمعها وهو يشعر بحزن عليها ليشد من ضمها اليه وهو يقول 

فهد \ادعيلو برحمه يا حببتي هو كده مش مرتاح لما بتعيطي عليه ولازم تعرفي انو في مكان احسن من هنا بكتير ده كان عمرو يا لميس وهو دلوقتى عند ربنا ادعيلو ولازم تعرفي انو اكيد دلوقتى بيشوفك وهو فرحان علشانك ثم قبل راسها انا هفضل معاكي علي طول يا لميس مش هسيبك يا حببتي مهما حصل ثم قبل راسها نظرت له لميس ثم ارتمت في حضنه وهي تدفن وجهها في حضنه 

لميس\انا بحبك اوي يا فهد

مر اليوم بسعاده علي الجميع وهم فرحين بما حدث دخلت جوان الي غرفتها وهي تفكر في ايهم وما حدث معها وقبل ان تغلق باب الغرفه وجدت يد تمنعها من هذا نظرت جوان لتجد ايهم يقف امامها وبدون سبق انزر دخل ايهم الي الغرفه واغلق الباب ثم قام بشد جوان نحوه وهو يلف يده حول خصرها ثم مال عليها وهو يقبلها بحب انصدمت جوان من ما فعله حوالت ان تبعده عنها ولكنه كان ممسك بخصرها بقوه ظل ايهم يقبلها الي ان شعر بحجتها الي التنفس ليبتعد عنها وهو يضع جبينه علي جبينها ويقول 

ايهم\وهو ده السبب التاني الي خلاني اطلب ايدك انا بحبك يا جوان من اول ما شفتك وانتي دخله مع بابا ولما قولتي ان تالا تبقى بنتك حسيت بوجع في قلبي انك لوحد تاني حولت مفكرش فيكي علشان مينفعش بس مقدرتش ولما قولتي انك مش متجوزه وقتها كنت بموت وانا عاوز اعرف اذي عملتي كده وقتها كنت كل الي بعملو معاكي هو اني بحاول انتقم منك علشان عرفت اني حبيتك كنت عاوز اريح قبلي بس ثم دفن وجه في عنقها وهو يحتضنها بقوه مقدرتش يا جوان عرفه انا كنت عارف ان تالا مش بنتك قبل ما يوسف يقولنا علي الحقيقه بس لما يوسف قال كل الي حصل معاكي كنت فرحان اوي علشان انتي مش ذي ما انا كنت فاكر ابعد ايهم وجه عن عنق جوان وهو ينظر لها وقال انا عارف انك يمكن متسمحنيش علي الي عملتو بس صدقيني يا جوان انا بحبك كانت جوان تسمع الي ما يقوله وهي غير مصدقه هل يحبها حقا كان كل هذا الوقت يحبها رفعت جوان نظرها وقبل ان تتكلم قال ايهم وهو يخرج من الغرفه 

ايهم \فكري يا جوان وانا مستني قررك ثم خرج ظلت جوان وقفه في مكنها لا تتحرك من الصدمه كانت تفكر في ما قاله لها ايهم وهي تسال نفسها هل حقا يحبها او انه يقول هذا لكي يبرر لنفسه ما كان يفعله معها ظلت تفكر الي ان غلبها النعاس لتنام وهي لا تزل تفكر في ايهم اما ايهم الذي بعد ان دخل الي غرفته اتصل بل للؤاء اسماعيل وطلب منه ان يلتقو غدا ثم نام 

في صباح اليوم التالي استيقظت جوان بنشاط وهي تنظر الي تالا التي كانت تنام وهي تمسك يدها لتنهض ثم تقوم بتغيير ملابسها ثم تيقظ تالا وتساعدها في ارتداء ملابسها وينزلو الي الاسفل لتجد الجميع مجتمع في غرفه الطعام جلست جوان بعد ان القت عليها التحيه كان ايهم ينظر الي جوان وهو ينظر الي ملابسها التي كانت تجعلها جميله جدا ملابس جوان

وبعد قليل من الوقت دخل الياس وهو يرتدي بدله عمل التي كانت اول مره يرتديها الياس بدون مناسبه جلس الياس وهو يمسك هادفه وينظر له بتركيز وكان يمسك في يده احد الملفات وهو يرجعها باهتمام كان الجميع ينظر له باستغرب لتقول جوان وهي تطعم تالا ملابس الياس

جوان\الياس سيب الي في ايدك وافطر الاول ليتسائب الياس ثم اخذ فنجان القهو وهو يشربه وينظر الي الملف ثم قال 

الياس\معلش يا جوان بس في اجتماع النهرضه ولازم يكون الملف جاهز 

جوان\ماشي بس لزم تاكل الاول علشان انا عرفه انك مش هتاكل في الشغل يلا ليضع الياس الملف باستسلم وهو يتناول الطعام لتقول جوان وهي تنظر الي الياس امل يوسف فين يا الياس اتاخر لينظر لها الياس 

الياس\هيجي دلوقتى يا جوان ولم ينهي الياس كلامه ليجدو يوسف يدخل وهو يرتدي ملابس رياضيه ويمسك منشفه في يده جلس يوسف بجوار جوان بعد ان القى عليهم التاحيه ملابس يوسف 

الياس\اتاخرت يا يوسف يلا بسرعه علشان منتاخرش علي الاجتماع 

يوسف \ماشي بس عملت ايه في الملف قلها يوسف وهو يشرب من فنجان القهوه 

الياس\انا خلصتو يا يوسف بس اتصل بمازن علشان يحاضر بقى الاورق بتاع الصقفه نهض يوسف وهو يقول 

يوسف\اتصل بيه انت وانا هلابس وانزل ثم خرج ليمسك الياس الهاتف وهو يتصل بمازن 

الياس\مازن حضر كل الاورق بتاع الصفقه بسرعه 

مازن\........

الياس \ماشي يلا سلام ليضع الهاتف من يده وهو ينظر الي الملف 

جوان \الياس هو انتو هتاخرو في الشركه ولا لاء 

الياس\مش عارف علي حسب الشغل بس بما ان الاستاذ يوسف معايه كده اكيد هبيت في الشركه لتضحك عليه جوان وبعد قليل دخل يوسف وهو يرتدي بدله

يوسف \يلا يا الياس لينهض الياس وهو يخرج من الغرفه اما يوسف الذي اتجه الي جوان وتالا ثم قبل تالا علي خدها وجوان علي راسها وهو يقول يلا سلام يا قلبي لتبتسم له جوان 

جوان\سلام بس متتاخرش يا يوسف ماشي انا عرفك اول ما بتدخل الشركه مش بتبقى عوز تخرج منها ضحك يوسف 

يوسف\ماشي يا ستي هحاول ثم نظر الي تالا عاوز حاجه يا تالا اجبهالك وانا رجع 

تالا \ايوه يا ثو عوثه سوكلاتا 

يوسف\جاضر يا روح جو سلام خرج يوسف من الغرفه وقبل ان يخرج من القصر سمع من ينادي عليه لينظر خلفه ليجد رغد وهي تمسك بعلبه في يدها 

يوسف\في حاجه يا رغد لتنظر له رغد بخجل وهي تمد يدها بعلبه وتقول 

رغد\انت مفطرتش خد دي معاك علشان تاكل وانت في الشركه ليخذ منها يوسف العلبه وهو يبتسم لها ثم قبل خدها وهو يقول 

يوسف\ماشي يا حببتي ثم امسك يدها وقبلها لتنظر رغد الي الارض بخجل رحل يوسف وهو يبتسم اما رغد التي دخلت الي القصر وهي تبتسم لتجد جوان تنظر لها بخبث لتحمر من الخجل لتضحك عليها جوان اما ايهم الذي بعد ان خرج يوسف والياس خرج هو الاخر لكي يلتقى باسماعيل في احد الطاعم كان اسماعيل يجلس وهو يشرب من فنجال القهوه ليجد ايهم وهو يجلس امامه بهدوء

اسماعيل \خير يا ايهم 

ايهم \انا عاوز اطلب منك طلب او اعتبرو جميل مش هنسهولك طول عمري 

اسماعيل \اطلب يا ايهم انت عارف اني بعتبرك ابني 

ايهم\انا عوزك تمسح اسم جوان من القضيه الي كنا مسكينها 

اسماعيل\ليه يا ايهم انت عارف اني لو عرفت ان في خطر علي حياه بنت عمك كنت هقولك 

ايهم\انا هحكيلك علي كل احاجه علشان انا بثق فيك بداء ايهم في اخبار اسماعيل عن كل شي حدث مع جوان ويوسف ولم ينسا الياس و ياسر كان اسماعيل يسمع الي ايهم وهو غير مصدق لما يسمعه هل حدث هذا حقا ولكن كانت الصدمه عندما سمع قصه الياس وياسر تنهد ايهم وهو يقول بس كده هو ده الي حصل وانا دلوقتى عاوز ارفع اسم جوان من القضيه اما بنسبه لجهاز فهو مع يوسف وهو وعدني انو هيفضل يستخدم الجهاز علشان يساعدنا بس من غير ما حد يعرف مين هو 

اسماعيل\ماشي يا ايهم انا هعمل الي اقدر عليه وهحاول اني اقفل القضيه بس اعاوز اسالك هو الياس يعرف جوان منين او هو مين 

ايهم \شكرا يا سياده اللؤء وفي حاجه كمان انا كتبت كتابي انا وجوان انبارح 

اسماعيل \الف مبروك يا ايهم يا رب يتمملك علي خير يا ابني 

ايهم \شكرا يا عمي عاد ايهم الي القصر وهو يفكر في جوان وما ان وصل الي القصر وجد كل من جاسر وفهد في حاله من الغضب والقلق في نفس الوقت ليقول في ايه يا جاسر ليعطيه جاسر رساله وهو يقول 

جاسر\بيهددونا يا ايهم ولد*****عوزين يلو درعنا بس ولله ما هسيبهم ابدا 

جمال\اهداء يا جاسر علشان نعرف نفكر 

ايهم وهو يقراء الرساله ثم نظر الي الجميع \اسماعوني كويس رغد ملك ريم ولميس وانتي يا جوان مفيش خروج من القصر غير ما يكون في جد منا معاكو او يوسف او الياس انتو فهمين ثم نظر الي جاسر اسمعني كويس يا جاسر اتصل بشركه الحراس وخلي مراد يبعت مجموعه من الحراس بس يكونو مضمنين 

جاسر \حاضر يا ايهم وبعد قليل من الوقت كان الجميع يجلسون في حديقه القصر وهم يتحدثون ليجدو كل من يوسف والياس يدخلون جلس الياس علي الكرسي بتعب وهو يصع يده علي عينه ويرجع راسه الي الخلف اما يوسف الذي اقترب من جوان وتالا وقام باعطاء تالا اشكولاتا وهو يقبل خدها ثم جلس بجوار رغد التي كانت تجلس بجوار جوان 

جوان وهي تنظر الي الياس\في ايه يا الياس مالك

الياس \مفيش يا جوان انا بس تعبت من الشغل ثم نظر الي يوسف بغيظ وهو يقول ربنا علي الظالم المفتري لينظر له يوسف ببرود

يوسف\بتقول حاجه يا الياس 

الياس\مش بتزفت اقول حاجه انا كان ملي ومال الشغل ربنا يسمحك يا جوان انتي السبب 

جوان \ونا مالي الله مش انت الي قولت انك زهقت من قعده البيت 

الياس\ ايوه يا فلحه مانا طلعت من البيت رحت علي المكتب اوسخ واضل وفوق كل ده الاستاذ يوسف مش عجبو 

يوسف \وانا مالي مش انت الي عملت الملفات غلت يا برنس يبقى انت الي تصلحها كده ولا ايه 

الياس \غور ولله انك بارد يا اخي جتك القرف نهض الياس وقبل ان يتحرك اوقفه ايهم وهو يقول 

ايهم \يوسف الياس في حاجه لزم تعرفوها تعالو وريه دخل كل من يوسف والياس وايهم الي المكتب جلس ايهم وهو ينظر الي يوسف والياس ليجدو فهد وجاسر يدخلون ليقول يوسف 

يوسف \في ايه يا ايهم ليضع ايهم رساله علي المكتب ليخذها يوسف وهو يقراها ليقول ايهم 

ايهم\انا وجاسر وفهد كنا مسكين قضيه لتجار مخدرات بس اكتشفنا انهم مش مجرد تجار بس دول بيتعملو مع المافيا احنا قربنا نوصلهم 

جاسر \فملقوش غير انهم يهددونا بل بنات علشان كده لزم ناخد حظرنا كويس 

ايهم\الكلم ده مش للبنات بس يا يوسف هو ليكم انتو كمان 

الياس \ايهم ممكن اشوف ملف القضيه دي لو ينفع اخرج ايهم من درج المكتب ملف وهو يعطيه لاالياس اخذ الياس الملف وهو يقول اشي يا ايهم انا هاخد الملف وهرجعهولك الصبح 

يوسف\هتعمل ايه يا الياس 

الياس \متنساش اني كنت ضابط يا يوسف ثم خرج من المكتب بعد ان خرج الياس من المكتب ظل ايهم ويوسف يتحدثو قليلا ثم خرج ايهم ويوسف من المكتب ليصعد كل واحد الي غرفته 

 عشق الايهم - الفصل ٣٠

مر اسبوع علي تلك الرساله ولم يحدث اي شي كان كل شي علي ما يرام وفي صباح احد الايام كان الجميع يجلسون في الحديقه وهم يتحدثون 

يوسف\جوان عوزك تساعديني في الملف ده 

جوان \حاضر يا يوسف ثم اخذت منه الملف وهي تقراء باههتمام ثم ترفع نظرها الي يوسف وتقول يوسف الصفقه دي كبيره اوي 

يوسف\ايوه يا جوان هي فعلا كبيره بس مش عليه لتبتسم جوان 

جوان\معاك حق ثم نظرت الي الياس الذي كان يحمل تالا وهو يلعبها الياس انت بتعمل ايه 

الياس\مش بعمل حاجه قاعد 

لميس \ايه يا الياس هو انت دخلت في حاله اكتئاب ولا ايه لينظر لها الياس بغيظ

الياس \بس يا بت انتي بدل ما اطلعهم عليكي 

فهد \تطلعهم علي مين يا عم وانا بعمل ايه هنا 

الياس \وانت مالك واحد واختو انت ايه حشرك في الموضوع 

فهد\مهي اختك دي تبقى مراتي يا فالح وقبل ان يتكلم الياس دخلت الخادمه وهي تقول 

الخادمه \جمال بيه في واحد برا عازو يوسف بيه لينظر لها يوسف ثم قال 

يوسف \مقلش هو مين 

الخادمه \لا يا بيه مقلش 

جمال\خليه يدخل خرجت الخادمه وبعد قليل من الوقت دخل شاب في منتصف العشرينات وهو يحمل طفل صغير بين يده ويتجه الي يوسف الذي عندما راه اتجه اليه بسرعه وهو يقول 

يوسف \يحيي انت جيت امتى 

يحيي\انا نزلت النهرضه الصبح يا جو ثم نظر الي الطفل وهو يقول كان لزم انزل بسرعه علشانو لينظر يوسف الي الطفل ثم قام بحمله من يحيي وهو ياحتضنه بحنان ويقول 

يوسف \هو ده مش كده شبه جوليا اوي ثم ادمعت عينه وهو يقول انا السبب في الي بيحصل معه يا يحيي انا السبب في موتهم ليضع يحيي يده علي كتف يوسف وهو يقول 

يحيي\متقولش كده يا يوسف انت عارف ان ده هو عمرهم ادعلهم بل رحمه لينظر يحيي الي جوان التي كانت تقف خلف يوسف بقليل ابتسم لها يحيي وقال عمل ايه يا جوان مشفتكيش من زمان 

جوان\انا كويسه يا يحيي انت عامل ايه 

يحيي\كويس يا جوان متغيرتيش لسه ذي ما انتي واحلويتي اكتر كمان كان يحيي يتكلم وهو غير منتبه لاايهم الذي كان يغلي من الغضب وهو علي وشك ان يقتل ذلك الاحمق الذي يقف بكل وقاحه وهو يتغازل بزوجته ليتقدم ايهم الي جوان وهو يقف بجوارها ثم لف يده حول خصرها ويقربها منه ويقول 

ايهم بغيظ\مش تعرفينا يا جوان مين الاخ ده ولا ايه لتنظر له جوان بصدمه من ما يفعله 

جوان \ده يحيي وهو المحامي الخاص بمايكل الله يرحمو ثم نظرت الي يحيي وقالت وده ايهم يا يحيي ابن عمي وجوزي عندما قالت جوان هذه الكلمه نظر لها يحيي بصدمه وحزن في نفس الوقت 

يحيي \انتي اتجوزتي يا جوان ثم تبع بابتسمه الف مبروك لينظر الي يوسف انا عملت الي عليه يا يوسف وسلمت الامانه انتبهلها كويس 

يوسف \متقلقش يا يحيي ده بقى ابني من الحظه الي مايكل وجوليا ماتو فيها هو ابني ابتسم له يحيي ثم قبل خد الطفل وهو يقول 

يحيي\اشوف وشك بخير يا جو الصغير ثم رحل لتقترب جوان من يوسف وهي تنظر الي الطفل وتجمعت الدموع في عينها 

جوان \ ياه ده شبه جوليا اوي لتنظر جوان الي يوسف لتجد دموعه تنزل علي خده لتمد جوان يدها وهي تمسح تلك الدموع وتقول كل حاجه هتكون كويسه يا يوسف احنا هنربيه ذي ما جوليا ومايكل كانو عوزين 

يوسف \بس مهما عملنا مش هنقدر نعوضو عن ابوه وامو يا جوان 

الياس\كلمك صح يا يوسف بس انت مش هتقدر ترجع مايكل وجوليا تاني مهما حصل انت لزم ترضه بل امر الوقع انهم ماتو وانت دلوقتى المساول عن ابنهم 

لميس \ مشاء الله ده حلو اوي يا يوسف طفل جولياو مايكل

اقتربت رغد من يوسف وهي تنظر الي ذلك الطفل وتبتسم بحنان ثم نظرت الي يوسف الذي كان ينظر لها بابتسمه اخذت رغد الطفل من يوسف وهي تحمله بحنان لتقترب منهم ملك وريم وهم ينظرون الي الطفل لتقول ملك

ملك\الله ده امور اوي ثم نظرت الي يوسف وهي تقول يوسف هو بياكل الشكولاتا ولا لاء 

رغد\لا يا ملك مينفعش يكلها هو لسه صغير 

جوان وهي تضحك\بتسالي ليه يا ملك 

ملك \علشان هو لو بيحب الشكولاتا زيي انا وتالا يبقى انا الي هتولي مهمه الاكل بتاعو فهمتي ليضحك عليها الجميع 

رغد\ود علي اساس اني هطمن وهو معاكي يا حببتي انتي اخرك معه هو تبصي عليه بس غير كده لا 

ملك بغيظ\ليه بقى يا ست رغد ان شاء الله وبعدين انتي مالك انا هخدو من يوسف ثم نظرت الي يوسف وهي تقول انت هتخليني اشيلو مش كده يا يوسف ابتسم لها يوسف وقبل ان يتكلم وجدو الطفل يبكي لتنظر له رغد وهي تحاول ان تهداء ولكنه لم يتوقف عن البكاء لتقول جوان 

جوان\ اكيد هو جعان يا رغد انا هروح اعملو البن لتدخل كل من رغد وجوان الي دخل القصر ولحقت بهما ملك وريم كان يوسف ينظر لهما بشرود ليفيق من شروده علي صوت الياس 

الياس\متقلقش يا يوسف كل حاجه هتكون كويسه يا صحبي ليتجه كل من يوسف والياس ليجلسو مع الاخرين ليقول الياس وهو ينظر الي ايهم اسمعني يا ايهم القضيه الي انتو كنتو مسكنها دي مس قضيه مافيا عديه 

ايهم \اذي 

الياس\المافيا الي انتو المفروض انكم تحولو تدمروها مش مافيا عديه دي مافيا كل همها انها توقع البلد دي مش قضيه مخدرات دي قضيه ضد البلد يا ايهم 

جاسر\وانت عرفت منين يا الياس 

الياس\انا عملت عليها بحث انا وجوان ولقينا انها مش موجوده اصلا المافيا دي وهميه هي اسم لمنظمه اسرايئل الي خلني اشك فيها انهم مكنوش بيهتمو بل البضاعه الي بيخسروها في التسليم بس كل همهم انهم يدخلو الحجات دي البلد باي تمن فهمت بس الفرق بينهم وبين المافيا ان المافيا بتحاول انها متخسرش البضاعه ولو ده حصل بينعدو عن المكان ده او بيوقفو الشغل لحد ما الامور تهده بس الناس دي مش فرقه معاهم البضاعه هما عوزين يدخلوها وخلص 

ايهم\وانت عرفت مين هما دول يا الياس 

الياس\لا لسه بس كل الي انا متاكد منو ان الموضوع مش هيبقى سهل ابدا علشان كده لزم ننتبه كويس علي العايله وخاصه البنات يا ليهم 

ايهم \معاك حق يا الياس 

اما في الدخل كانت ملك وتالا يلعبون الي ان قالت تالا وهي تنظر الي ملك

تالا \ملك انا عوثه ثوكلاتا 

ملك\بس الشكولاتا الي معايه خلصت يا تالا لتنظر لها تالا بحزن وتجمعت الدموع في عينها لتقول ملك بقله حيله خلص يا تالا وتعيطيش انا هروح اشتريلك الي انتي عوزه بس متقوليش لحد ماشي 

تالا \ماثي يا ملك نهضت ملك وهي تصعد الي غرفتها وبعد ان بدلت ملبسها واتدت هذا 

ونزلت الي الاسفل ثم اتجهت الي الخارج وهي تمشي ببطء لكي لا يرها الحراس نجحت ملك في الخروج من القصر مستغله انشغل الحراس في تناول الطعام خرجت ملك وهي تمشي بسعاده وبعد قليل من الوقت دخلت ملك الي احد المحلت واشترت الشكولاتا والحلوه التي تريدها وخرجت بعد ان دفعت ثمن الاشياء التي اشترتها وفي اثناء عودتها الي القصر وجدت سياره كبيره سوداء تقف بجورها دب الرعب في قلبها عندما وجدت رجلين ينزلون من السياره ثم شدوها الي دخل السياره وهي تصراخ وتبكي حولت ملك ان تقومهم ولكن كانو اقوه منها بكثير ادخلوها الي السياره ثم وضع الرجل منديل مخدر علي انفها لتدخل في نوم عميق ليتصل الرجل باحد ما وهو يقول

الرجل \المهما اتنفذت يا باشا نعمل ايه مع البت 

الباشا\متعملش حاجه هتها علي القصر بتاعي واوعه حد يقرب منها 

الرجل بخوف\حاضر يا باشا ثم اغلق الهاتف ليقول الرخل الاخر 

الرخل الثاني \قالك ايه 

الرجل الاول \قال نوديها علي القصر بتاعو ليجد الرجل الثاني ينظر الي ملك بخبث ليقول وقال الي هيقرب منها هيقتلو 

الرجل الثاني\ليه الفقر ده بس اكيد عاوز يتمتع بيها لوحدو ثم نظر الي ملك التي كانت تنام بسبب المخدر وقال بصرحه يا بختو البت ايه مزه اخر حاجه وصلو الي القصر الخاص بل باشا نزل الرجلين وكان احدهم يحمل ملك ودخلو الي القصر ليجدو الخادمه تشير لهم علي احد الغرف ليضع فيها ملك دخل ذلك الرجل الي الغرفه ووضع ملك علي السرير ثم رحل بعد ان اغلق الباب بل مفتاح وبعد مرور ثلاث ساعات استيقظت ملك وهي تشعر بدوار بسبب المخدر وبعد ان استعادت توزنها نظرت حولها لتجد نفسها في غرفه وسعه وجميله بدات ملك في التذكر لتبداء في البكاء عندما تذكرت انها تعرضت لاخطتاف انكمشت ملك وهي تضم قدميها الي صدرها وتبكي من الخوف وبعد قليل من الوقت دخل رجل الي الغرفه نظرت ملك امامها لتجد رجل في منتصف الثلاثينات طويل القامه عريض المنكبين ارتجف جسد ملك من الخوف عندما اقترب منها ذلك الرجل اما الرجل فكان ينظر الي ملك بخبث وقزاره مد زلك الرجل يده وهو يضعها علي خد ملك لتبتعد بسرعه عنه وهي تبكي 

الرجل \مالك لسه وقت العياط مجاش يا عسل لسه بدري 

ملك ببكاء\انا عوزا اروح ارجوك خليني امشي انا معملتش حاجه ليضحك الرخل بجنون جعل ملك تنتفض برعب 

الرجل\اسيبك تمشي لاء يا حلوه مش لما اخد الي انا عوزو الاول بعدين اسيبك تمشي بصي بقى انا همشي وهرجع تاني هتقعد قعده حلو كده واعمل الي انا عوزو بعدين هرجعك لاخوكي علشان اشوف الكسره في عينيه هو ووالد عمك علشان يعرفو هما بيلعبو مع مين بعد كده ليخرج الرجل واغلق الياب خلفه بقوه كانت ملك تموت من شده الرعب وهي تدعو الله ان يحميها من هذا الرجل ظلت ملك تبكي الي ان نامت بتعب 

اما في القصر فقد كانو يجلسون وهم يتحدثون عادت جوان ورغد وريم الي الحديقه بعد ان انتهو من صنع الطعام لطفل لينظر لهم جاسر باستغرب 

جاسر\امل ملك فين يا ريم هي مش كانت معاكو انتبه الجميع اليه لتقول ريم 

ريم\مش عرفه يا جاسر انا فجئه ملقتهاش جنبي في المطبخ 

رغد\متقلقش يا جاسر اكيد راحت علشان تزاكر علشان الامتحنات ولكن جاسر لم يرتاح لذلك ولكنه تصلب مكانه عندما وجد ادم يرقض في اتجاهم وهو يقول بسرعه 

ادم \ملك فين يا ليقترب جاسر من ادم وهو يقول 

جاسر \مالك يا ادم عاوز ملك ليه ليمسك ادم يد جاسر وهو يقول برعب

ادم\ملك فين يا جاسر في حاجه بتحصلها قلبي وجعني عليها هي فين انا ضورت عليها في القصر كلو ومش لقيها لينهض الجميع في قلق ليقول جاسر وهو يتجه الي الحراس 

جاسر \هي ملك خرجت وانتو وقفين اتكلمو 

الحارس \لا يا جاسر بيه محدش خرج ليمسح جاسر علي شعر بعنف انتشر الجميع للبحث عنها في القصر ولكنهم لم يجدوها في اي مكان كانت رغد وريم يبكون وجوان التي تحول ان تهداهم لتقترب تالا من ايهم وهي تقف اسفل قدمه وتنادي عليه لينحني اليها ايهم وهو يحملها لتقول تالا

تالا \ملك لحت علثان تثيب ثوكولاتا انتبه لها الجميع ليقترب منها الياس وهو يقول 

الياس\ امتى الكلم ده يا تالا 

تالا \لما ماما ويغد كانو بيعملو الاكل علثان النونو وعندما سمع الياس هذا الكلم خرج بسرعه من القصر وهو يركب سيارته ويتصل علي احد ما 

الياس \فليب هات الرجاله وتعاله علي المكان الي بنتجمع فيه 

فليب \اومرك يا سيدي ليغلق الياس الهاتف وهو يتوعد لمن فعل هذا انطلق الياس بسرعه عاليه اما في القصر فقد جن جنون جاسر وهو يكاد يموت من الخوف علي ملك امسك يوسف الجهاز ايفا وهو يحول ان يصل الي مكان ملك ولكن لا فائده لينظر لهم بيئس 

ايهم\اهداء يا جاسر هلقيها متقلقش 

جاسر \هموت من الخوف عليها يا ايهم لو حصلها حاجه مش هسامح نفسى لتقترب منه ريم وهي تمسك يده لكي تحاول ان تهداء 

جوان\هو الياس راح فين يا يوسف او لما عرف ما سمع كلام تالا خرج 

يوسف\مش عارف يا جوان مش عارف 

جمال\اسمع يا ايهم اتصل بل للؤاء اسماعيل وخليه يساعدنا يمكن يقدر يوصل لحاجه ولكنه توقف عن الكلام عندما وجد ادم يخرج بسرعه من باب القصر ليلحق به فهد وهو يمسك به ويقول 

فهد\انت رايح فين 

ادم بصراخ \رايح اضور علي اختي ابعد عني ليقترب منه جاسر وهو يمسك يده بقوه 

جاسر \انا مش ناقص مش كفايه ملك الي مش عارف هي فين وانت كمان عاوز تخرج علشان تضيع مني لتدمع عين ادم وهو يقول بصوت باكي 

ادم\انا خايف عليها يا جاسر انا عاوز اختي رجعهالي علشان خطري ليقوم جاسر باحتضان ادم وهو يقول 

جاسر\ هرجعها متقلقش 

اما عند الياس الذي كان يقف هو وفليب ومجموعه من الرجال يخططون من اخل عمليه الانقاذ كانو يرتدون جميعا ملابس سوداء تشبه ملابس الضباط العمليات الخاضه 

الياس\فهمتو المهمه يا رجاله 

الرجال في صوت واحد\مفهوم يا الياس بيه لينظر لهم الياس 

الياس\يلا بينا علي الشغل انطلقو في اتجاه قصر الباشا فقد كان الياس يعلم انهم سوف يستهدفون الاضعف في العائله يا اما ملك او ادم لذلك قام باعطاء ملك سلسله وطلب منها ان لا تخلعها ولاء تقول لاحد عنها وقد وضع فيها جهاز تعقب وفعل ذلك مع ادم وصل الياس والفريق الي القصر ودخلو بدون ان يصدرو اي صوت وبداء في قتل الحراس الذين كانو في الحديقه دخل الياس الي الدخل القصر وهو يبحث عن ملك اما عند ملك التي وجدت الباب يفتح ليدخل ذلك الرجل المرعب وهو يقترب منها بهدواء لتنكمش ملك وهي تبكي اقترب منها الرجل وهو يحول ان يمسك بيدها لتبتعد عنه بسرعه وهي تبكي وتضراخ ليمسك بها ذلك الرجل وهو يقوم بتثبيت يديها الي الاعالي بيد واحد ثم قام بنزع عنها حجابها بل يد الاخره وهو يمسك شعرها ويقول 

الرجل\ايه الحلوه دي انا دلوقتى عرفت جاسر كان بيخبيكي له بس انا هاخد الي انا عاوزو وبداء في محاوله ان يقبلها ولكن ملك كانت تتحرك بقوه وفي كل الاتجهات وهي تبكي وتصراخ ليقوم الرجل بصفعها بقوه ثم قام بتمظيق ملابسها تحت صراخ ملك اما في الخارج فكان الياس يبحث بسرعه في جميع الغرف ليسمع صوت صراخ ملك ليرقض بسرعه وهو يتجه الي مصدر الصوت ليجد احد الغرف ليقوم بكسر الباب ويدخل ليشتعل من الغضب عندما وجد ذلك الرجل يحاول ان يقبل ملاكه التي كانت تبكي ليسرعه وهو يسحب الرجل من فوقها وهو يرميه علي الارض وينهال عليه بلكمات بقوه وهو يشتمه وبعد ان فقد الرجل الوعي اخرج الياس مسدسه ثم قام بل اطلق علي يد وقدم الرجل فهو لا يريد ان يموت لكي يعرف منه كل المعلومات عن من يعمل معهم التفت الياس الي ملك ليجدها منكمشه علي نفسها وهي ترتجف وتبكي اقترب منها وقام بامسك يده وهو يقربها منه وعندما شعرت به ملك حوالت ان تبعده عنها وهي تبكي وتصراخ ليقوم الياس باحتضنها وهو يقول 

الياس\اهدء يا ملك ده انا الياس اهدء انا معاكي يا حببتي خلص وعندما سمعت ملك صوت الياس توقف جسدها عن الارتجاف وهي تتمسك به بقوه وهي تدفن وجهها في صدره وتبكي كان الياس يمسح علي شعرها نظر لها الياس ليجدها بدون حجاب وقد كانت ملابسها ممظقه من الاعالي ليظهر منها جسدها الابيض ابعد الياس نظره بسرعه وقام بلف عليها الغطاي الذي كان علي السرير ثم ابعد وجهها عن صدره وهو يقول 

الياس\ملك حد عملك حاجه قوليلي في حد قرب منك لتنظر له ملك وهي تنفي براسها ليتنهد براحه وهو يعيد راسها الي حضنه مر اخره ليجد فليب يدخل الي الغرفه ليضم الياس ملك وهو يقول اسمعني يا فليب خد الحيوان ده وديه علي المخزن واوعي يهرب منك انت فاهم ليوامئ له فليب وهو يقوم باخذ الرجل ليعيد الياس نظره الي ملك ليجدها قد فقدت الوعي ليقوم بحملها ويخرج من القصر ركب الياس السياره وهو يتجه الي قصر عائله الشناوي وعندما وصل الي القصر فتح له الحراس البوابه نزل الياس وهو يحمل ملك التي كانت لا تزل نائمه دخل الياس الي القصر وهو يدخل الي غرفه الجلوس وعندما راه الجميع انتفض جاسر وهو يقترب منه بسرعه ويحمل ملك ويضمها اليه بقوه وهو يحرك يده علي خدها ويحول ان ييقظها كان الجميع يلتفون حول جاسر 

الياس \متقلقش يا جاسر هي كويسه بس اغمي عليها ثم امسك بل هاتف وهو يقول قليب خلي الرجاله يحوطو القصر متخليش حد يدخل او يخرج منو انت فاهم الي يقرب اقتلو فورا اغلق اياس الهاتف مع فليب وهو ينظر الي جاسر وقال جاسر خدها علي اوضتها علشان ترتاح نظر جاسر الي ملك وقال

جاسر\الياس هو حد قرب منها ارجوك قالي ان مفيش حد عملها حاجه ليضع الياس يده علي كتف جاسر وهو يقول 

الياس\متقلقش يا جاسر محدش قرب منها انا لحقتها بس من الافضل انك فضل معها علشان الموضوع كان صعب عليها ليؤمئ له جاسر وهو يحمل ملك ويصعد الي غرفتها لحقت به ريم ورغد وادم الذي لم يتوقف عن البكاء دخل جاسر الي غرفه ملك ووضعها علي السرير برفق اتجه ادم الي ملك وهو يحتضنها لتقول ريم 

ريم\ادم اخرج علشان اغيلها هدومها 

ادم\لا مش هسيبها 

رغد\ريم معها حق يا ادم هي لو صحت وشافت لبسها كده هتخاف ليمسك جاسر ادم ثم يخرجو من الغرفه لتقوم ريم ورغد بمساعده ملك علي تغيير ملابسها وبعد قليل من الوقت دخل ادم وجاسر ليجلس ادم بجوار ملك وهو يمسك يدها اما رغد التي اتجهت الي الاسفل لتجد كل من ايهم ويوسف وفهد وجوان ولميس يجلسون دخلت رغد الي الغرفه ونزل ايضا جاسر الي الاسفل وهو يجلس بتعب 

ايهم\ملك عمل ايه يا جاسر 

جاسر \كويسه يا ايهم ادم مش راضي يسبها ثم نظر الي الياس وقال بشكر انا مش عارف اقولك ايه يا الياس انا هفضل شيلك الدين ده العمر كلو 

الياس\متقولش كده يا جاسر احنا عايله وحده ولزم نحمي بعض

يوسف \انت عرفت مكان ملك اذي يا الياس 

جوان وهي تنظر الي الياس \جهاز تعقب مش كده يا الياس ليبتسم لها الياس وهو يقول 

الياس \ايوه انا كنت عارف ان ده الي هيحصل نظر له الجميع بصدمه ليقول فهد

فهد\وانت عرفت اذي 

الياس \انا لما درست القضيه عرفت انهم مش سهلين علشان كده منعت البنات من انهم يخرجو وكمان انا كنت وثق انهم هيستهدفو الاضعف في العايله

 جوان\الي هما ادم وملك مش كده نظر لها الجميع بصدمه 

الياس\ايوه انا كنت متاكد ان الكل هيتبع الاومر معده الاتنين دول علشان كده عطيت لملك سلسله وقولتلها متخلعهاش مهما حصل ومتقولش لحد عليها وعملت نفس الموضوع مع ادم ثم تنهد بتعب وقال الحمد لله انها عملت الي قولتلها عليه 

جاسر\وليه مكنتش عاوز حد يعرف بجهاز التعقب ده 

يوسف \لان بكل بساطه في حاسوس في القصر ده مش كده 

الياس\ايو يا ايهم في حد بيوصل المعلومات ليهم وهو من جو القصر علشان كده لما عرفت ان ملك خرجت من القصر عرفت انها اتخطفت فخرجت من غير ما اقول لحد فيكم علشان ميعرفوش اني عرفت مكانها ويغيروه بس الحمد لله اني قدرت اوصلها في الوقت المناسب ثم نظر الي ايهم وقال اسمع يا ايهم الناس دي كل همها انها تنتقم منكم انتو التلاته علشان كده كانو بيستهدفو البنات علشان يكسر عينم بيهم اظن انك فهمني كويس علشان كده المهمه دي لزم تخلص بسرعه 

ايهم\شكرا يا الياس علي الي عملتو 

الياس \لا شكر علي وجب يا كبير ليضحك عليه ايهم ثم نظر الياس حوله وقال باستغرب امل فين عمي جمال انا مش شيفو 

رغد\بابه الضغط علي عليه وطلع علشان يرتح ثم نهضت رغد من مكنها وهي تقول انا هروح اقول لبابه ان ملك رجعت علشان ميقلقش رحلت رغد وبعد قليل من الوقت دخلت ريم بسرعه وهي تقول 

ريم\يا جاسر ملك صحت وعماله تعيط وبتنادي عليك نهض جاسر بسرعه وهو يتجه الي غرفه ملك دخل لها بسرعه ليجدها تحول ان تبعد ادم عنها وكانت تبكي اقترب منها وهو يبعد ادم عنها بهدواء ثم قام باحتضنها وهو يمسح علي شعرها 

جاسر \خلص يا ملك انا هنا يا روحي اهدء محدش هيقرب منك انا معاكي وعندما سمعت ملك صوت جاسر بدات تهداء ولكنها كانت تبكي وهي تمسك به 

ملك بصوت باكي\جاسر انا خيفه اوي 

جاسر\متخفيش يا قلب جاسر انا معاكي اهو يا عمري اهدء وللهي لوريهم هدفعهم التمن علي الي عملوه ظل جاسر يحتضنها الي ان نامت مره اخر اعادها جاسر مره اخره الي السرير وقام بتغطيتها وجلس بجورها وهو ينظر لها بحزن لانه لم يستطع ان يحميها ليجد يد تمسك يده رفع جاسر نظره ليجد ريم تمسك بيده وهي تبتسم جلست ريم بجواه ليضع جاسر راسه علي كتفها وهو يتنهد بتعب اما ريم التي رفعت يدها وهي تمسح علي شعر جاسر بحب اما في الاسفل كان كانت جوان تجلس بجوار يوسف وهي تضع راسها علي كتفه اما ايهم الذي كان ينظر لها بغيظ وهو يتمنا ان يذهب اليها ويشدها ليضعها في حضنه الي الابد اما الياس الذي كان يشعر بل قلق علي ملاكه وهو يتمنه ان تكون بخير افاق الياس من شرود علي صوت يوف وهو يقول 

 يوسف\انت عرفت مين هو الجاسوس ده يا الياس مش كده 

الياس \ايو يا يوسف 

فهد\طب هو مين علشان نتصرف معه 

الياس وهو ينهض من مكانه \مش وقتو يا فهد لسه الخطه مخلصتش ثم صعد الي الاعلي ليجد جاسر يخرج من غرفه ملك ليقول هي عمله ايه دلوقتى يا جاسر

جاسر\كويسه يا الياس بس انا قلقان عليها اوي ليحصلها حاجه 

الياس \متقلقش يا جاسر هي كويسه انا متاكد ان محدش قرب منها هي بس خيفه من الي حصل 

جاسر \انت مش فاهم يا الياس انا عرف ان محدش قرب منها بس ملك حساسه اوي واي حاجه بتاصر فيها بسرعه علشان كده انا كنت بعملها علي انها بنتي مش اختي انا عارف ان الموضوع مش هيمر عليها بساهل كده 

الياس \خلص يا جاسر ان شاء الله هتبقى كويسه ثم دخل الياس الي غرفته لكي ينام اما في الاسفل فقالت جوان 

جوان\يوسف روح نام علشان عندك شغل الصبح يلا ابتسم لها يوسف ثم قبل راسها وهو يصعد الي غرفته اما جوان التي بعد ان خرج يوسف من الغرفه نهضت هي الاخره لكي تذهب ولكنها وجدت من يمسك يدها التفتت لتجد ايهم يمسك يدها وهو ينظر لها بغضب 

جوان\في ايه يا ايهم 

ايهم\هو ايه الي انتي بتعمليه ده اذي تسمحي ليوسف يبوسك كده وانا قاعد لتنظر له جوان بزهول 

جوان\ايهم ده اخويه وهو علي طول بيعمل كده معايه قبل مانام ودي مش اول مره بعدين ايه الي مزعلك في الموضوع 

ايهم بغضب\الي مذعلني انك مش محترمه انك بقيتي علي زمه رجل يعني لزم تحترميني حتي لو كان اخوكي مينفعش تخليه يعمل كده انتي فهمه قالها ايهم بصوت عالي نظرت له جوان وقد تجمعت الدموع في عينها وقالت بصوت منخفض 

جوان\حاضر انا اسفه ثم ابعدت يد ايهم عن يدها وخرجت بسرعه من الغرفه وهي تتجه الي غرفتها اما ايهم الذي تنهد بتعب وهو يفكر في ما فعله معها هو يعلم انها لم تقصد ان تهينه بما تفعله ولكنه غضب من اهتمامها بيوسف والياس وهو لاء يعترف انه يغار عليها من اي احد وبعد قليل من الوقت قرر ان يذهب لها ويعتذر منها صعد ايهم الي غرفه جوان ظل ايهم يطرق علي الباب ولكنها لم تجب لذلك دخل وقام باغلق الباب خلفه ولكنه تحمد في مكانه عندما راء 

عشق الايهم - الفصل ٣١

بعد ان ذهب الجميع الي النوم دخلت جوان الي غرفتها ثم توجهت الي الحمام لتستحم وتغير ملابسها وبعد ان انتهت خرجت وهي ترتدي بجامه قصيره وتمسك في يدها منشفه وتجفف بها شعرها لترفع نظرها لتتجمد مكانها من الصدمه عندما رات امامها ايهم الذي لم يختلف حاله عن حالها فهو كان ينظر الي تلك الملاك الذي يقف امامه ملابس جوان

اقترب منها ايهم وهو ينظر لها بحب وعندما وقف امامها رفع يده وهو يضعها علي احد خديها ثم قبل خدها الاخر كانت جوان تنظر له بصدمه ولكنها افقت من صدمتها وابتعدت عنه وهي تنظر له بتوتر 

جوان\انت بتعمل ايه هنا واذي تدخل كده كان ايهم ينظر لها بهدوء بعد ان وعي لما كان يفعله 

ايهم\انا كنت عاوز اعتذر منك علي الي قولتو تحت انا مكنش قصدي لتنظر له جوان بصدمه هل اعتذر منها الان ام انا تحلم اقترب منها ايهم وهو يقول انا اسف علشاان عليت صوتي عليكي بس ثم امسك يدها وقال انتي عرفه اني بحبك يا جوان انا بغير عليكي وانا عارف انك مش بتحبيني ذي ما انا بحبك علشان الي عملتو بس انا لما بشوفك وانتي بتهتمي بيوسف والياس وانا لاء بحس ان قلبي وجعني انا عارف ان الي عملتو غلط وانا عوزك تسمحيني علي الي قولتو او عملتو قبل كده ونبدا من جديد كان ايهم يتكلم وهو يمسك يدها اما جوان التي عندما سمعت كلامه ادمعت عينها ثم رفعت يدها وهي تضعها علي خد وهي تبتسم 

جوان \انا اصلا مذعلتش منك علشان اسمحك انا كنت عرفه انك بتعمل كده علشان تتاكد اني انسانه كويسه ده كان حقق يا ايهم وانا مذعلتش بس انا ثم نظرت الي الارض وقالت كان نفسي ابقى فرحانه ذي رغد وريم ولميس بس انا بحس انك مجبور علي الجوازه وقبل ان تكمل جوان كلامها صدمت عندما قبلها ايهم بحب وعشق وكانه يرد علي ما قالته ظل ايهم يقبلها الي ان شعر باحتياجها للتنفس ابتعد عنها ايهم ووضع جبينه علي جبينها وقال 

ايهم\دي علشان تعرفي اني مش مجبور عليكي انا بحبك حتي لو مكنش بابا طلب ايدك اليوم ده علشان احميكي انا كنت هطلب ايدك من يوسف علشان انا عوزك انتي يا جوان كانت جوان تسمع ما يقوله ودموعها تنزل علي خدها ليقوم ايهم باحتضنها بقوه وهو يدفن وجه في عنقها اما جوان التي كانت سعيده جدا لان ايهم يحبها لفت جوان يدها حول عنق ايهم ابتعد ايهم عن جوان وهو يقبل راسها ثم خرج من الغرفه قبل ان يفعل شي يندم عليه اما جوان التي ظلت تقف مكانها وهي مصدومه ولكنها سرعان ما تغيرت ملمحها الي سعاده بعد ان عرفت انهو يحبها ثم ذهبت لنوم 

في صباح اليوم التالي استيقظت ملك وهي تشعر بن احد ما يحتضنها رفعت نظرها لتجد جاسر يضمها التفتت الي الخلف لتجد ادم الذي كان ينام علي الاركه وعندما تذكرت ملك ما حدث معها بدات في البكاء وهي تدفن وجهها في صدر جاسر شعر جاسر بها ليستيقظ وعندما راها تبكي زد من احتضانها وهو يقول 

جاسر \كده يا ملك ليه عملتي كده يا حببتي لو حصلك حاجه انا مكنتش هسامح نفسي ابدا لليسمعها تقول 

ملك ببكاء\مش كان اصدي يا جاسر انا كنت عوز اجيب شكولاتا لتالا وكنت هرجع علي طول صدقني انا اسفه مش هعمل ده تاني قبل جاسر راسها

جاسر\خلص يا عمري متعيطيش انا مش ذعلن منك الحمد لله انك كويسه ثم رفع وجه ملك وهو يقول انتي عرفه لو كان حصلك حاجه انا كنت هموت انتي بنتي يا ملك بنتي الي انا ربيتها من لما كان عندك سنه ثم قبل خدها انا عاوز متخفيش مهما حصل ماشي يا حببتي نظرت له ملك ثم دفنت وجهها في صدره وهي تبكي كان جاسر سوف يتكلم ولكنه وجد ادم وهو يتجه الي ملك بسرعه وهو يسحبها من حضن جاسر ويضمها اليه بقوه ويبكي 

ادم\كده يا ملك انا كنت هموت من الخوف عليكي ثم ابعدها عنه وهو يمسك وجهها بين يده مالك يا ملك في حاجه وجعاكي لتنفي ملك براسها ثم قالت 

ملك\انا اسفه علشان خوفتكم عليه ليضحك جاسر وهو يقول 

جاسر \يلهوي يا ملك لو شفتي شكل ادم كان مصخره 

ادم\بطل يلا بعدين اني كان شكلي مصخره امل انت كنت ايه ان شاء الله لينظر له جاسر بغيظ 

جاسر\اخرس يا حيوان بدل ما اعلمك الادب ليرقض ادم خارج الغرفه لتضحك عليهم ملك لينظر لها جاسر وهو يبتسم ويقول يلا علشان ننزل تحت الكل قلقان عليكي لتنظر له ملك بخوف 

ملك\لا انا مش عوز انزل انا خيفه من ايهم 

جاسر \متخفيش يا ملك انا معاكي يا حببتي بعدين مش المفروض تنزلي علشان تشكري الياس علي الي عملو معاكي لتتذكر ملك ما فعله الياس وتذكرت عندما قال لها "متخفيش انا الياس يا حببتي"احمر وجه ملك من الخجل 

اما في الاسفل كانو يجلسون ينتظرون مجيئ جاسر وملك لكي يتناولو الطعام دخل يوسف والياس وهما يرتديان ملابس العمل وكانا في غايه الوسمه 

جلس يوسف امام رغد ثم ابتسم لها بحب لتنظر رغد الي الارض بخجل اما الياس الذي جلس بجوار فهد وهو يضع راسه علي المائده بنعاس وهو يغمض عينه لينظر له يوسف ويقول بسخريه

يوسف \ايه ده هو انت كنت سهران ولا ايه لكن الياس لم يرد عليه وقبل ان يتكلم يوسف دخلت جوان هي ولميس جلست جوان بجوار يوسف لتنظر امامها فوجدت ايهم ينظر لها فاابتسمت له اما لميس التي جلست بجوار الياس وهي تنظر له باستغرب

نظرت جوان الي الياس وهي تقول \مالو الياس يا يوسف 

يوسف \مش عارف شكلو نام وخري امبارح لتنظر له جوان بغيظ

جوان \ولما انت عارف انو نام وخري امبارح وخدو معاك الشغل ليه 

يوسف بل مبله\وانا مالي هو الي صحي وبصرحه مش هروح الشركه من غيرو لزم يبقى معايه 

لميس \ايه يا جو محسسني انك رايح تحرب دي الشركه يعني 

يوسف\طبعا يا روحي انا هخدك معايه علشان تعرفي معنا الشركه وشغلها

لميس\لاء وانا مالي انتو حريا 

يوسف\ايو كده ناس مش بتيجي غير بل عين الحمره ثم نظر اي رغد وهو يقول هو جو (ابن جولياو مايكل وهما بي قولولو جو علشان اسمو يوسف علي اسم يوسف الكبير )عامل ايه 

رغد\كويس يا يوسف بس هو نام وخري امبارح علشان كده لسه ما صحيش ليبتسم لها يوسف بامتنان وبعد قليل دخل جاسر وملك كانت ملك تمسك بيد جاسر وهي تنظر الي الارض اتجهت ايها امال واحتضنتها وجمال ايضا نهض وقام باحتضنها وقال 

جمال \كده يا بنتي تخوفينا عليكي نظرت ملك الي الارض وهي تقول بخجل 

ملك\انا اسفه مكنش قصدي 

امال \مش مهم المهم انك كويسه والحمد لله يا بنتي اطمائن الجميع عليها اي ايهم الذي كان ينظر لها ببرود ثم نهض وتجه اليها لتمسك ملك بملابس جاسر وهي تختبئ خاله بخوف ليقول ايهم بغضب

ايهم\تقدري تفسري ايه الي حصل ده يا استاذه عجبك كده كنتي هتروحي مننا بسبب تسرعك لتنظر له ملك وهي تبكي 

ملك \انا اسف مكنش قصدي انا كنت هروح اجيب شكولاتا لتالا وارجع بسرعه امسك ايهم يد ملك وهو وهو يقول 

ايهم \كان لزم تقولي لحد فينا قبل ما تعملي كده كان هيحصل ايه لو كان الياس ملققيش كانت ملك تبكي بقوه 

جوان \اهداء يا ايهم هي مكنش قصدها خلص لينظر لها ايهم 

ايهم \لاء انا قولتلها قبل كده متتصرفش من دمغها مش كده قلها ايهم وهو ينظر الي ملك وعندما وجدها تبكي بقوه فقام بما جعل الجميع ينظرون بصدمه فقد قام ايهم بشد ملك ايه وقام باحتضانها بقوه وهو يقول انتي عرفه انك اختي انا كنت خايف عليكي لو قولتي انك عوز تخرجي كنت راحت معاكي ومكنش ده هيحصل يا ملك كانت ملك تبكي وهي تلف يدها حول خصر ايهم وتضع وحهها في حضنه فايهم كان بنسبه لها الاخ الاكبر الذي ربها هو وجاسر اما ايهم الذي كان يحتضنها فهي تلك الفتاه الصغيره التي كان عندما يراء ضحكتها يشعر براحه هو يعتبرها اخته الصغيره ابعد ايهم ملك وهو يمسح دموعها ويبتسم لها بحنان وقال 

ايهم\متذعليش مني علشان انا كنت خايف عليكي ماشي يا حببتي لتبتسم له ملك ليقول وهو يضيق عينه بس اوعي تكوني فكره ان الموضوع هيعدي كده لاء يا روحي انتي محبوسه في البيت لمده شهر والمبيل كمان وخدي بقي اخر عقاب مفيش شكولاتا قالها ايهم ببطء لتنظر له ملك بصدمه وهي تقول 

ملك \لاء كده حرام ده ظلم مينفعش تمنعني منها ثم نظرت الي جاسر بعيون متسعه مثل القطه الصغيره وتقول ببرائه انت هتقف معايه مش كده يا جاسر لينظر لها جاسر وقبل ان يتكلم 

ايهم\ومين قالك اني هاخد برايو اصلا يلا علشان نفطر وبعدين هنفذ العقاب لتنظر له ملك بعبوس كان الياس ينظر لها وهو يبتسم لانها اصبحت بخير ولكنه شعر بل غيره من ايهم عندما احتضنها كان يريد ان يسحبها من حضن ايهم ويخبئها عن الجميع لتصبح له وحده ولكنه افق من شرود علي صوت ملاكه وهي تقول 

ملك\شكرا علي الي عملتو معايه يا الياس واسفه علشان تعبتك معايه لينظر لها الياس ويبتسم 

الياس \ولا يهمك انا تحت امرك في اي وقت يا اسنو ويت لتنظر ملك الي الارض بخجل ليقول جاسر وهو يضرب الياس علي زرعه 

جاسر\اتلم يا الياس لحظ انك بتعاكس اختي يا حيوان لينظر له الياس بعبوس 

الياس \يا عم هو انا قولت حاجه امل لو قلتلها مزه كنت عملت ايه ليرد عليه ايهم 

ايهم\كنت هدفنك مكانك بس يا حبيبي ملك خط احمر وقبل ان يتكلم الياس وجد يوسف ينهض وهو يقول 

يوسف\يلا يا الياس علشان ما نتاخرش لينظر له الياس بيائس منه ثم ينهض ويخرج وهو يقول 

الياس \ربنا علي الظلم المفتري 

يوسف\يلا يا بابا انت هتشحت امش قدامي ثم نظر الي جوان سلام يا جوجو ثم خرج تركا الجميع يضحكون علي الياس مر اليوم بدوان احدث عاد يوسف والياس من العمل ومر اليوم وفي اليوم التالي في الصباح كان ايهم وجوان ورغد التي كانت تحمل جو الصغير وملك وجاسر ويوسف وريم يجلسون في الحديقه وهم يتحدثون اما فهد ولميس فقد خرجو لان لميس كانت تريد ان تشتري بعض الاشياء اما جمال وامال فقد ذهبو الي احد اقربائهم في اصعيد دخلت الخادمه وهي تقول 

الخادمه \ايهم بيه اسماعيل بيه بره 

ايهم وهو ينهض من مكانه\دخليه بسرعه دخل اللؤاء اسماعيل الي الغرفه ليتقدم اليه ايهم وهو يصفحه ويقول ازيك يا عمي ليه مجتش كتب الكتاب 

اسماعيل \ اسف يا ايهم بس كان عندي شغل بره القاهره علشان كده مقدرتش اجي ومبروك عرفت انك انت كمان كتبت كتابك مع جاسر وفهد 

ايهم \ايو ثم نظر الي جوان وهو يقول اعرفك جوان احمد الشناوي مراتي لتتقدم جوان باحترم وهي تصفح اسماعيل 

اسماعيل\اهلا يا بنتي الف مبروك ثم نظر الي ايهم مبروك عليك يا اهم انا مكنتش اعرف ان زوئق حلو كده لتنظر جوا ن الي الارض بخجل وهي تقول 

جوان \شكرا ده من زوق حضرتك ليبتسم لها اسماعيل ثم يجلس علي احد الكراسي لينظر اسماعيل الي يوسف الذي كان يحمل تالا ويلعبها وقال 

اسماعيل \اكيد انت يوسف مش كده 

يوسف \ايو انا يوسف اهلا يا سياده اللؤاء اسماعيل ابتسم اسماعيل وقال 

اسماعيل\شكر علي المساعده الي كنت بتعملها معانه 

يوسف\مفيش شكر علي وجب يا سياده اللؤاء دي بلدي قبل كل حاجه وقبل ان يرد عليه اسماعيل وجد من يدخل الغرفه بسرعه وهو يوجه كلامه الي يوسف لتتوسع عين اسماعيل عندما علم هويه هذا اشخض 

الياس\يوسف ده الملف الي انت طلبتو ليسمع الياس ذلك الصوت الذي طلما كرهه بشده التفت لينظر الي اسماعيل بجمود

اسماعيل \الياس مستحيل الياس ده انت بجد انت ممتش ليبتسم الياس بسخريه

الياس \لاء يا اسماعيل بيه لسه عايش بس اكيد انت مكنتش عاوز كده صح 

اسماعيل\الياس متقولش كده انا مكنتش اعرف صدقني يا ابني ليقول الياس بغضب 

الياس\متقولش ابني انا مش ابنك انت فاهم وميشرفنيش اني اكون ابنك كان الجميع ينظرون بصدمه من ما يحدث حتي جوان ويوسف الذن كانا لا يعرفان ما يحدث 

اسماعيل \الياس اسمعني انا مكنتش اعرف انا مكنش قصدي ليضحك الياس بقوه وهو ينظر لسماعيل بحقد وقال 

الياس\مكنتش تعرف مممم تصدق فعلا اتاثرت انا بكلمك ثم قال بغضب هو ايه الي مكنتش تعرف لا انت كنت عارف كل حاجه عن المهمه دي كنت عارف انها خطر علينا كنت وقف تتفرج علينا واحنا ريحين للموت برجلينا ومعملش حاجه لو قولت وقتها احنا كنا هنرفض المهمه ومكنش كل ده حصل معايه معنتش شفت اخويه وصحبي الوحيد بيموت قدم عيني مكنتش اتعاذبت كل العذاب ده بس انت عارف انت عملت كده ليه علشان تحمي ابنك ليتبع بمراره ايه كنت فاكر اني مش هعرف ان ابنك هو المفروض يعمل المهمه دي بس انت رحت وبدلت اسمي باسم ابنك علشان تحميه ثم قال بصرخ ليه ليه عملت كده معايه انا عملتلك ايه حتي لو كنت عوز تخلص مني ليه بعت معايه ياسر وانت عارف ان لميس ملهاش غيرو ليه عملت كده انت عارف اني لحد دلوقتي لما ببص في عين لميس بحس اني السبب في موت ياسر وبصوت عالي بحس اني انا الي كسرتها علشان عمي الوطي الي رمي ابن اخوه وصحبو لنار علشان يحمي ابنو 

اسماعيل وقد ادمعت عينه \ولله يا الياس مكنت اعرف بكل ده انا اسف مكنتش عارف ان ده هيحصل انا وقتها كان كل همي اني ابعد مصطفي عن المهمه دي مش علشان هي خطر لا علشان انا كنت عارف انو مش قدها وقتها خليت وحد من معرفي يبدل اسم مصطفي باسم حد تاني مكنتش عارف انو حط اسمك انت 

الياس بصوت عالي \طلب المساعده مش كده طلب المساعده من عادل وانت عارف كويس انو بيكرهني مخطرش علي بالك انو ممكن يعمل كده اتكلم بس انا مش عاوز اسمع منك حاجه عارف ليه علشان انا ميشرفنيش اني اقف واتكلم مع وحد ذيك ثم قال بالم انا موت ابويه مكسرنيش قد ما انت كسرتني بل الي عملتو بسببك هفضل شيل الذنب ياسر طول حياتي هفضل عايش بوجع اني اكون انا السبب في موت اخويه انت السبب في الي انا فيه دلوقتي لول الي عملت مكنتش بقيت كده مكنش قلبي اتمله حقد وكره وكل همي اني النتقم ومقدرش اكمل حياتي ذي اي حد علشان خايف مقدرش احمي الي بحبها او احساس بل ذنب علشان ياسر مات وهو لسه شاب مشفش الدنيا عارف يا سياده للؤاء انك الوحيد الي مفكرتش انتقم منك او حتي احول اذيك مع اني قتلت كل الي كان السبب في موت ياسر عارف ليه ثم قال بنبره مليئه بل حقد والكره علشان انا متاكد ان رابنا هو الي هيجيب حق ياسر وحقي وحق لميس منك لينظر له اسماعيل بالم 

اسماعيل \متقلقش يا الياس ربنا مبيرضاش بل ظلم هو خد حقق مني من زمان مصطفي مات يا الياس مات قصد عيني انا عرف اني غلط بس ولله يا الياس مكنت اعرف انو اسمك هو الي كان موجود صدقني انا لما عرفت حولت اوصلك بس معرفتش 

الياس بقسوه\ميهمنيش كل الي بتقولو انا لما ياسر مات انا كمان مت معاه واعتبرت ان كان عندي عم ومات ولزم تعرف انك مقدرتش تحافظ علي الامانه الي سبهالك اخوك يا ...يا عمي ثم خرج من القصر اما اسماعيل قفد جلس علي الكرسي وهو ينظر امامه بشرود وبدات دموعه في النزول كان الجميع يسمع ما يقوله الياس وهم يشعرون بشفقه عليه اما يوسف الذي خرج بسرعه خلف الياس ولكنه لم يستطع منعه من الرحيل وجوان التي كانت تقف بجوار ايهم ثم وضعت وجهها علي زرع ايهم وهي تبكي ليحتضنها ايهم وهو يمسح علي ظهرها اما ملك التي كانت تبكي علي الياس هي ورغد وجاسر الذي كان ينظر الي اسماعيل بهدوء 

رحل اسماعيل من القصر وعاد كل من فهد ولميس الي القصر ولكنهم لم يخبرو لميس بما حدث واخبروها ان الياس خرج ليقوم بعمل ما مر اليوم بسلام وفي وقت متاخر من اليل عاد الياس الي القصر ودخل الي المطبخ فهو لم يتناول شي منذ الصباح وعندما نظر امامه وجد ملك وهي تحوال ان تصل الي الرف العلوي ولكنها لا تستطيع فعل ذلك تقدم اليها الياس بهدوء ووقف خلفها ثم رفع يده وهو يجضر لها الاطباق التي كانت تريدها التفتت ملك برعب ولنها سرعان ما هدات عندما رات الياس ابتعدت عنه وهي تاخذ منه الاطباق قرر الياس ان يعود الي غرفته وقبل ان يرحل قالت ملك بسرعه 

ملك\هو انت اكلت يا الياس لينظر لها الياس بهدوء ثم ينفي براسه لتقول له وهي تبتسم ماشي انا كنت هعمل اكل هعملك معايه ثم توجهت الي السلجه وهي تعد الطعام اما الياس الذي جلس علي الطاوله التي في المطبخ وهو ينظر الي ملك بهدوء وبعد قليل من الوقت وضعت ملك الطعام امام الياس ثم جلست وبدئو في تناوله وبعد ان انتهو من الطعام 

الياس\شكرا يا ملك تعبتك معايه 

ملك برقه\ولا يهمك انا معملتش حاجه ثم نظرت لهو قليلا ثم قالت انت كويس يا الياس ابتسم الياس بالم ثم وضع راسه علي المائده وهو يقول بصوت ضعيف اول مره تسمعه ملك 

الياس \ليه انا حصل معايه كده انا كنت بعتبرو ابويه مش عمي عملت كل حاجه علشان يبقى فخور بيه دخلت كليه شرطه علشانو وبقيت من احسن الضباط برضو علشانو هو بس في الاخر غدر بيه كان صعب اوي ان الوحد تجيلو ينضرب من وار ظهر ولاصعب لما يكون الي ضربك هو اقرب الناس ليك هو ده كان حالي لما عرفت ان عمي الي كان وراء كل الي حصل معايه عرفه انا مذعلتش منو لما عمل كده علشان هو في الاخر اب بس الي وجع قبلي ان ياسر هو الي دفع التمن بدلي يا ملك ثم بداء في البكاء وهو يقول انا عمري معملت حاجه في حد ولا ياسر كمان ليه عملو فينا كده ليه احنا الي رحنا في النص كانت ملك تسمع الياس ودموعها تنزل علي خدها ثم مدت يدها وهي تضعها علي شعر الياس وتقول 

ملك\انت كنت بتسال نفسك ليه انت مش كده يا الياس هقولك ربنا عارف انك هتستحمل ده كان اختبار من ربنا يا الياس لزم تكون عارف ان ياسر كان انسان طيب واكيد هو في مكان احسنا من هنا ادعيلو يا الياس وربنا عوضك بيوسف وجوان ولميس وتالا واحنا كمان كلنا عيله وحده هو ده الي المفروض تفكر فيه ولزم تعرف ان الي بتعملو غلط وياسر اكيد كان بيحبك وبيتمانالك الخير وهو مش هيبقى فرحا لما يشوفك وانت بدمر نفسك كده رفع الياس نظره الي تلك الملاك التي كانت تنظر له ابتسم الياس ثم امسك يدها التي كانت علي راسها ثم قبلها بحب ونهض من مكانه وهو يتجه الي الاعلي اما ملك التي كانت تموت من الخجل وهي تتجه الي غرفتها 

في صباح اليوم التالي كانو يجلسون علي مائده الفطور وهم يضحكون كان الجميع مجتمع في غرفه الطعام ليرن هاتف يوسف نظر يوسف الي اسم المتصل ليبدء في الكح وهو لا يستطيع ان يتنفس لتعطيه رغد كوب من الماء وبعد ان شرب يوسف الماء عاد الهاتف يران مره اخره 

يوسف \الياس خد رد انت ليضيق الياس عينه ويقول 

الياس \لا يا بابا كده اكيد الي ما تتسمه عوزني ادبس انا كل مره يلا من هنا مش ناقص لينظر له يوسف ويقول 

يوسف\الصديق وقت الضيق وانا صديق خد رد بد لي 

الياس بسخريه\صديق لا يا عنيه اعملهم علي حد تاني لينظر له يوسف بغيظ 

يوسف \غور معرفش استنفع منك بحاجه لتاخذ جوان الهاتف من يوسف وهي تقول ببرود 

جوان\مرحبا 

ماري \او اهذه انتي يا جوان كيف حلك وحال ابنتكي 

جوان ببرود\بخير ماذا تريدين الان 

ماري \انا كنت اريد ان اتحدث الي جو هل هو موجود 

جوان\لا ليس موجود اخبريني بما تردين وانا سوف اقول له 

ماري\اخبريه اني سوف اتي في الغد وسوف امر عليه ودعا ثم اغلقت الهاتف لتنظر جوان الي يوسف وهي تقول بزعر

جوان\السحليه دي جيه بكره يا يوسف 

يوسف \نعم لاء ثم نظر الي الياس ويقول هنعمل ايه في الكرثه دي يا الياس 

الياس \وانا مالي انا هروح احجز في فندق واريح دماغي البس انت بقى ثم ضحك الضحكه الشريره نيهههههههههه

يوسف\وطي من يومك 

لميس\جو انت بس ادييني التسريح اعمل الي انا عوزها وانا هعمل معها الوجب 

يوسف بيائس\بس انتي يا لميس خليني اشوف حل لمصيبه دي 

جوان\متقلقش يا يوسف انا هتصرف لينظر لها يوسف بفزع 

يوسف \لاء انتي بذات بلاش تصريفك 

الياس \ايوه بقى جوان دخلت في الموضوع انا كده هقعد علشان اعرف الي الي هيحصل واشوف العرض مباشر لتصفق لميس بيدها وتقول بحماسه

لميس \وانا كمان يا جوان خليني معاكي علشان خطري 

جوان بشر\ماشي يا روحي اعملي الي انتي عوزه تحت مسئاوليتي ثم ضحكت لينظر لها يوسف برعب 

يوسف\ابوس اليدك بلاش الضحكه دي خلينا احنا احسنا مش كده يا الياس 

الياس \لاء يا جوان اوعه تسمعي كلمو بيقولو العين بل عين والسن بل سن والبدي اظلم 

يوسف \الله يخربيتك اخرس يا حيوان 

رغد\ملك يا يوسف هي جوان هتعمل فيها ايه 

يوسف \اخر مره شوفت نظره الشر دي حصلت كارثه وفي الاخر انا الي لبست كل حاجه 

جوان\تعيش وتلبس يا جو استعد للقادم ان شاء الله 


تعليقات

التنقل السريع
    close