عشق الايهم - الفصل 21/22/23/24/25
صعد الجميع الي غرفهم لكي ينامو اما في غرفه ايهم كان يجلس علي السرير وهو يفكر في ما فالته جوان ويسئال هل حقا انه لا يحق له ان يتدخل في امورها هو يعلم حق العلم انه اخطئ عندما شك بها وبكل ما فعله معها ظل ايهم يفكر حتي نهض وهو يتجه الي غرفه جوان دخل اليها ليرها وهي تنام علي السرير وشعرها علي الوسده وهو يحيط بها ظل ينظر لها الي ان وجدها تفتح عينها بصعوبه وهي تحول ان تراء من دخل الي غرفتها اتجه اليها وبدون وعي منه جلس ايهم علي السرير ومد يده اليها وهو يرفعها اليه ليضع راسها علي صدره وهو يلف يده حول خصرها ويده الاخر يمسح بها علي شعرها كانت جوان تظن انها تحلم لذلك تمسكت بملابس ايهم ليبعدها ايهم وهو ينحني اليها ويقبلها بدون وعي ظل ايهم يقبلها وهي مستسلمه له تمامن وهي تظن انها تحلم وبعد بعض الوقت ادركت جوان انها لا تحلم لتحول ان تبعده عنها وهي تدفعه عنها ابتعد عنها ايهم وهو غير مصدق ما قد فعله بها نظرت له جوان ودموعها تنزل علي خدها ليقول ايهم
ايهم بندم\يا جوان انا اسف مش عرف انا عملت كده ازي انا لتقطعه وهي تضع يدها علي راسها وتبكي
جوان ببكاي \اطلع بره مش عاوزه اشوف وشك ولا اسمع صوتك اطلع بره قلتها جوان وهي تبكي
ايهم \يا جوان انا مكنش قصدي اعمل كده
جوان بغضب \لا انت لسه فكر اني وحده رخيصه مش كده يا ايهم بس انا هريحك وهمشي من هنا بس ورحمه امي يا ايهم لو قربت مني تاني وقتها هتشوف وشي التاني سعتها مش هتردد اني اقتلك اطلع برا يا ايهم برا قلتهاا جوان بغضب لينظر لها ايهم ثم يخرج من الغرفه وهو يشتم نفسه علي ما فعله اما جوان التي عندما خرج انفجرت في البكاء ثم نهضت من مكنها لتخرج من الغرفه وتتجه الي غرفه يوسف دخلت جوان الي غرفه يوسف لتجد يوسف ينام بعمق توجهت اليه وهي تنام بجوره وتدفن وجهها في صدره وتتمسك به بقوه وتبكي استيقظ يوسف علي اهتزاز جسد جوان بسبب بكائها لينظر لها يوسف بقلق وهو يحتضنها بشده ويقول
يوسف بقلق\في ايه يا جوان مالك يا حببتي ايه الي حصل قلها يوسف بقلق وهو يمسح علي شعر جوان بحنان
جوان ببكاء\شفت كابوس وحش يا يوسف وحش اوي انا خيفا يا يوسف لتزيد من دفن وجهها في حضن يوسف الذي قام باحتضنها بقوه وهو يقول
يوسف بحنان \ خلص يا جوان انا معاكي يا حببتي بطلي عيط بقى حلص كان يوسف يقول هذا وهو يمسح علي شعرها بحب وحنان
جوان وهي تنظر الي يوسف \انت مش هتسبني صح يا يوسف هتفضل جنبي علي طول مش كده ليضع يوسف يده علي خدها وهو يمسح عليه
يويف\مش هسيبك يا حببتي متخفيش هفضل معاكي علي طول بس نامى يلا لتدفن جوان وجهها في حضن يوسف من جديد وهي تنام بعمق لينام يوسف هو الاخر بعد مرور بعض الوقت
اما في غرفه ريم التي كانت تفكر في كلام جاسر ظلت ريم تفكر الي ان سمعت صوت باب غرفتها لتسمح لطرق بدخول لتجد جاسر يدخل وهو ينظر لها جلس جاسر بجورها وهو يقول
جاسر بهدوء\فكرتي يا ريم ولا لسه
ريم بخجل\ايو يا جاسر انا فكرت في الي قولتهولي لينظر لها جاسر بخوف من ان ترفض
جاسر \ايه كرارك يا ريم
ريم وهي تنظر الي الارض \انا موفقه يا جاسر نظر لها جاسر بصدمه ثم اتسعت ابتسمته وهو يقول بسعاده
جاسر بسعاده\بجد يا ريم انتي موفقى عليه واخيرا انا فرحان اوي ثم نظر لريم وهو يمسك يدها ويقول شكر يا ريم ده احلا خبر سمعتو في حياتي نظرت له ريم بخجل ليقول انا هروح علشان انام وهكلم فهد بكره الصبح تصبحي علي خير ثم يخرج من الغرفه وهو يكد يموت من الفرحه . مر اليل علي الجميع بهدوء
اما في صباح اليوم التالي استيقظ ايهم وهو يفكر في جوان وما سوف يفعله معها ليدخل الي الحمام ليستحم ثم يخرج وهو يرتدي ملابسه لينزل الي الاسفل ليجد الجميع يجلسون في الحديقه وهم يتحدثون ويضحكون ليجلس بجوار جاسر وهو يرا الياس يحمل تالا ويلعبها ولم يجد جوان اما في غرفه يوسف استيقظ ثم قام بيقظ جوان لينزلو الي الاسفل بعد ان ارتدت جوان هذذذذا
كان ايهم ينظر الي جوان التي كانت تمسك بيد يوسف وهي تتجاهله جلست جوان بجوار يوسف وهي تحتضن تالا التي عندما راتها اسرعت اليها لينظر لهم الياس ويقول
الياس \ جوان انتي كنتي نيما مع يوسف ليه انا عديت عليكي الصبح بس ملقتكيش انتي كويسه
جوان بهدوء\ انا كويسه يا الياس انا بس شفت كابوس وحش فانمت مع يوسف
يوسف وهو يلعب بهادفه \الياس عندنا مشور النهارضا خليك مستعد ماشي
الياس باستغرب\مشوار ايه يا جو
يوسف \هقولك بعدين
جاسر وهو ينظر الي فهد وجمال\فهد عمي انا عاوز اطلب ايد ريم منك يا فهد لينظر الجميع بصدمه معدا ايهم وجمال ليقول فهد بصدمه
فهد بصدمه\تطلب مين لمو اخزا يا اخويا
جاسر بهدوء \ريم هو انت عندك اخت غيرها يا عبي
فهد بغيظ\كده ماشي معنديش بنات لجواز يا جاسر طلبك مرفوض
جاسر ببرود\ومين قلك اني باخد اذنك انت لو موفقتش انا هخطفها وهتجوزها غصب عنك ايه رايك لينظر له الجميع بصدمه ليقول جمال بضحك
جمال\يعني انت هتخطفها مش خيف مني ولا ايه
فهد \انا عرف انك مجنون علشان كده هوفق وامري لله لينظر فهد لريم بحنان وهو يمسك يدها انتي موفقه يا حببتي لتنظر له ريم بخجل وتهز راسها دليل علي موفقتها ليحتضنها وهو يقول مبروك يا ريم ليبدء الجميع في التهنئات لكل من جاسر وريم وبعد بعض الوقت تقول جوان بحماسه
جوان وهي تنظر لريم\اسمعي كويس انا الي هعمل كل حاجه ماشي واخير في فرح هيييه لتصفك بيدها مثل الاطفال ليضحك عليها الجميع ليقول يوسف
يوسف\مفيش اي اخبر عن لميس يا الياس
الياس \لا يا يوسف مفيش ليسمعو جميعا صوت يقول
الفتاه \بس مش عيب لما تجيبو في سيره الناس كده ولا ايه يا ..يا الياس لينظر الجميع الي صحابه الصوت ليجدو فتاه تجلس علي فرع الشجراه من الاعلي وهي تنظر الي الياس ليقول فهد
فهد بغضب\انتي مين وبتعملي ايه هنا لتقفز الفتاه من علي الفرع وهي تقف امام فهد وتنظر له ثم تنظر الي الياس الذي كان يضع يده علي راسه لترقض عليه وهي تحتضنه بقوه وتقول
الفتاه\وحشتني يا الياس وحشتني اوي ليبدلها الياس الحضن وهو يقول
الياس بحنان\وانتي كمان يا لميس وحشتيني يا حببتي ثم ابعدها عنه وهو يقول كنتي فين يا استاذه وليه هربتي من الحرس الي كنت حتطهولك لتنظر له لميس وهي توسع عينها ببراء
لميس ببراء كذبه\انا يا الياس انا دهو الي عبيط ومعرفش يخد بالو مني صدقني
لينظر لها الياس بغيظ\اه هصدقك ثم امسكها من ملابسها بطريقه كوميديه ويقول بت انتي بلاش الشوي بتوع كل مره دول ده انا عرفك كويس فبلاش نظره البراء دي علشان مش هتنفعك يختي يلا قوليلي كنتي فين بقى
لميس وهي تلعب باصبعها \بص من غير ما تتعصب انا كنت في ثم قالت بسرعه كنت في افريقيا لينظر لها الياس بصدمه اما يوسف الذي وصع يده علي راسه وجوان التي كانت تستعد لكي تبعد لميس عن الياس قبل ان يفقد اعصابه اما فهد وجاسر وريم ورغد وادم وايهم وجمال وملك كانو ينظرون باستغرب من هذه الفتاه الغريبه فقد كانت لميس غير محجبه وترتدي
ملابس لميس
الياس بغضب\نعم يا روح امك كنتي فين هو انتي عاوزه تموتيني يا لميس مهو لو ممتش يسبب يوسف فهموت بسببك كان الياس يقول هذا بغضب لتنظر له لميس ببراء
لميس \ليه بس كده يا الياس ليه الغلط ده يا الياس دا انا حتي بحبك ولهي
الياس بغيظ\يارب صبرني علي ما بلتني بت انتي دي اخر مره اسيبك لوحدك
لميس وهي تكتف يدها امام صدرها\كل عدا نفس الكلام بتع كل مره لتنظر الي يوسف وهي تحتضنه بسعاده جو عمل ايه وحشتني اوي ليضحك عليها يوسف وهو يضمها اليه بحنان فهو يعتبرها مثل جوان
يوسف\وانتي كمان يا روح جو عمله ايه كده تخوفينا عليكي قلها يوسف وهو يقرص خدها
لميس بضحك\انا كويسه يا جو متقلقش
عشق الايهم - الفصل ٢٢
يوسف \انا كويس يا لميس كده تخوفينا عليكي
لميس \انا كويسه يا جو ثم نظرت الي جوان ثم احتضنتها وهي تقول جوان وحشتيني عمله ايه يا حببتي لتبدلها جوان الحضن وهي تقول
جوان\انا كويسه يا لولو انتي عمله ايه لتنظر لها لميس بحماسه وهي تقول
لميس\انا رحت افريقيا كانت رحله جميله جدا يا جوان لتسمع الياس يقول بغيظ
الياس بغيظ\كملي يا ست لميس عملتي ايه كمان يعملي الاسود في الحياه لتنظر له لميس بغرور
لميس بغرور\يا ابني دا شرف ليك علشان انت عرفني بس
الياس بسخريه\يا ابني ولله كويس بقيت ابنك دلوقتي ثم تبع بغموض استني بس لما تشوفي العقاب بتعك يا لولو يا قلبي قالها الياس وهو يضحك بشر لتختبيء لميس خلف يوسف وهي تقول
لميس بخوف\ايه ده الياس انت بتتحول ولا ايه انت بقيت شبه دركولاا لينظر لها الياس بطرف عينه وهو يحلس علي الكرسي
الياس\قوليلي بقى يا لميس دخالتي القصر اذي يلا ابهريني
لميس ببراء \من علي السور يا الياس لينظر لها يوسف باستغرب لتقول موضحه اصل انا لما شفت الحرس علي البوابه عرفت انهم هيعملو تحقيق معايه علشان كده وفرت الوقت ودخلت من علي السور لينظر لها الياس بغيظ اما الاخرين كانو ينظرون لها بصدمه من هذه الفتاه ليقول جمال
جمال \مين دي يا جوان
الياس بهدوء\اسف يا عمي علي دخولها كده اعرفك دي مصيبه حياتي لميس هي تبقى اخت اعز صديق عندي هو ياسر الله يرحمو وانا الي ربيتا
جمال بحنان\اهلا يا بنتي شرفتينا لتنظر له لميس بخجل من ما فعلته
لميس وهي تنظر الي الارض\انا اسف يا عمو علشان دخلت كده مكنش قصدي اسببلك ازعج
جمال بصحك\ولا ازعاج ولا حاجه يا بنتي انتي تنوري في اي وقت لتنظر لميس الي تالا التي كانت تجلس بجوار رغد لتتجه اليها وهي تحملها وتقبل خدها
لميس بعبوس\ايه يا توتو انتي مش هتسالمي عليه ولا ايه
لتقول تالا \لا علثان انتي مث كلمتيني ولا ثمتيلي ثكولاتا الي بحبها لتخرج لميس من جيب تنورتها لوح من الشكولاتا وتقول
لميس\وهو انا اقدر انسا الشكولاتا الي بتحبها توتي لتنظر لها تالا بسعاده وهي تقبل خدها وتخذ منها الشكولاتا جلست لميس بجوار الياس الذي كان بنظر الي هادفه
رغد \انتي عندك كام سنه يا لميس
لميس بابتسمه\انا عندي 19 سنه
ادم \انتي في كليه ايه يا لميس
لميس \انا في اخر سنه في طب
ادم\اذي عندك 19 سنه وفي اخر سنه في طب م فاهم
لميس\انا هفهمك انا كنت بخد منهجين بدل المنهج الوحد علشان كده انا كنت بتقدم بسرعه في الدراسه كان ادم ينظر لها بفم مفتوح
ادم \يعني انتي كنتي بتخدي بدل المنهج الوحد في السنه بتخدي اتنين وكنتي بتذكريهم اذي دول
لميس بهدوء\عادي مكنش الموضوع صعب هو بس محتاج تركيز بس
ملك\بس انتي كنتي بتعملي ايه في افريقيا يا لميس
لميس \كنت في قافله طبيه بتساعد الناس في افريقيا وبتقدملهم العلاج ببلش يا
ملك وهي تبتسم\انا اسمي ملك ده ادم توامي ودي رغد وده جاسر ودي ريم وده ايهم وده فهد لتنظر لميس الي فهد لتجده ينظر لها بغموض لم تفهم سر هذه النظرت لتلتفت الي ملك وهي تقول بلطف
لميس \اتشرفت بمعرفتكم يا حماعه انا لميس لتسمع لميس صوت الياس وهو يقول
الياس ببرود\لميس هتي المبيل بتاعك وممنوع الخروخ لمده اسبوع ده العقاب يلا هتي لتنظر له لميس ببراء وهي توسع عينها مثل الجرو الصغير
لميس بتوسل\يا الياس خلض علشان خطري انا اسف بس بلش المبيل بليييز قلتها وهي تنظر الياس الذي كان ينظر الي هادفه بل مبلل
الياس \متحوليش يا لميس يلا اعملي الي قولتلك عليه بدون نقاش لتخرج لميس الهادف وهي تعطيه له وهي تقول بغيظ
لميس\ربنا علي الظلم المفتري لينظر لها الياس ببرود
الياس\بتقولي حاجه يا لميس مش سمعك
لميس وهي تكتف يدها امام صدرها \مبقلش حاجه بكح مينفعش اكح يعني
الياس ببرود\ينفع يا قلبي
لميس بغيظ\براد
الياس \عرف
جوان \انتي جيتي امتى يا لميس
لميس\انا رجعت من حولي ساعه كده
يوسف بهدوء\كويس انك رجعتي يا لميس علشان الياس لو اتاخرتي يوم وحد بس كان هيموتك فيها
لميس بغرور\ميقدرش هو ميعرفش يعيش من غيري مش كده يا الياس لينظر لها بحاجب مرفوع
الياس \دا يوم المنا علي الاقل هخلص من مشكلك لتنظر له لميس
لميس بغيظ\ماشي يا الياس انا همشي لتنهض من جواره وقبل ان تتحرك يمسك الياس بيدها ويجعلها تجلس مره اخره وهو يضع يده علي راسها ويمسح عليه بحنان وقبل ان يتكلم سمع صوت هادفه لينظر له ويرد ببرود
الياس ببرود\اه واخيرا قررت ان تتصل بي يا رجل لقد ظننت انك خائف مني
الرجل \لا تقلق يا الياس لست جبان لكي اخاف من شخص مثلك تعلم ذلك اليس كذلك يا الياس لينظر الياس امامه ببرود ويقول بصوت مرعب
الياس \انا اعلم ذلك فانت لست مثل ديفيد الجبان الذي كان يختبء خلف رجاله ولكن ثم ابتسم بشر وهو يقول ولكني لن ارتاح حتي اقتلك انت ايضن استعد فلعد التنازلي لموتك قد بداء يعد تيك تك تيك تك احزر مني انا قدم يا جون ليغلق الياس الهادف وهو ينظر الي يوسف ببرود ليسمع لميس تقول
لميس بغضب\الياس انت وعتني انك مش هتعرض حياتك للخطر ثم تبعت بصوت عالي انت وعتني انك مش هتعمل حاجه
الياس ببرود\لميس متعليش صوتك ثم انا موعتكيش بحاجه انا قولتلك اني مش هعرض حياتي للخطر وانا بعمل كده لازم تعرفي اني مش هنسا انتقمي منهم علي موت ياسر مهما حصل لتقطعه لميس بدموع
لميس بصرخ\هو كمان كان بيقول كده ياسر كان بيقول انو هينتقم منهم علشان بيضيعو الشباب بل المخدرات وفي الاخر مات مات وهو بيتعذب مات وسبني لوحدي ثم تابعت ببكاء راح وسبني لوحدي انا انا مش عاوز اخصرك انت كمان مش عاوز انتقم من حد ربنا هو الي هيخد حق ياسر وحقي منهم ثم نظر الي الياس وقالت متقوليش انتبه لنفسي وانت بتعرض حياتك للخطر لازم تعرف يا الياس وحيات ياسر لو حصلك حاجه انا مش هسمحك مهما حصل ثم خرجت وهي ترقض من القصر لتلحق بها جوان وهي تنادي عليها اما الياس الذي كان ينظر امامه بشرود كان الجميع ينظر له الي ان قال يوسف
يوسف ببرود\مالك بتفكر في ايه او بل اصح هتعمل ايه يا الياس لينظر الياس الي يوسف
الياس \هعمل ايه يعني مش هعمل حاجه انت عارف اني مخلفتش بل وعد الي وعتهولها انا معرتش حياتي للخطر هما الي جولي لحد عندي وانا عملت الي انا عاوزو
يوسف وهو يبتسم بسخريه \ لاء يا راجل والي عملتو في ديفيد ده كان ايه الياس متضحكش علي نفسك انت عارف كويس ان جون غير ديفيد جون خبيث وانت لو دخلت العبه دي معاه هتطر تعرض حياتك للخطر هو مش غبي ذي ديفيد
الياس ببرود\متقلقش يا جو انا عرف بعمل ايه كويس ولو كان هو خبيث فانا اذكي منو هيقع مثيرو هيقع في ايدي وسعتها مش هرحمو لينهض وهو يتجه الي الخارج ليقول له يوسف
يوسف \ريح فين كده
الياس وهو يحك فروه شعره \هروح اشوف لميس راحت فين علشان اصلحها ثم يخرج ليبتسم يوسف عليه ليسمع فهد قول
فهد \مين ياسر ده يا يوسف
يوسف وهو ينظر الي فهد \ياسر يبقى اخ لميس
جاسر \هو ايه الي حصلو
تنهد يوسف ثم قال \الياس مش حارس شخاصي الياس ضابظ في المخبرات المصريه برتبه عقيد نظر الجميع بصدمه الي يوسف الذي قال الياس وياسر اخ لميس كانو اصحاب من الطفوله ولما كبرو دخلو نفس المجال بس من ست سنين كانو في مهمه سريه حتي المخبارت نفسها مكنتش تعرف بل مهمه دي علشان كانت من القوات العليا كانت المهمه ان الياس وياسر يدخلو للمافيا الامريكيه علشان يخدو المعلومات عن السفقات الي بتتعمل في مصر المهم فعلا الياس وياسر بقو من راجاله المافيا لحد ما اتكشفو وقتها قدرو يخطفو ياسر وعذبوه بابشع طريقه ممكن تتخيلوها لحد ما مات ومش كده وبس دول صوروه فيديو وبعتو الفيديو مع جثه ياسر للميس وقتها لميس دخلت المصح النفسي وفضلت في غيبوبه 7شهور كان بتفوق منها تزعق وتنادي علي ياسر وبعدين تنام تاني وقتها الياس خدها من المصح من غير ماحد يعرف وسافر بيها لندن وبعد ما اتحسنت صحتها رجع الياس لمريكه وهناك اتعرفت عليه وهو كان المسئول عن تدريب جوان وكان بيسعدنا علشان نقدر ننتقم منهم الياس قالي ان لميس بعد ما صحت من الغيبوبه فضلت تعملو علي انو ياسر اخوها شهر كامل حتي كانت بتناديه باسم ياسر لحد ما في يوم شافت صوره ليها هي وياسر بدات تستوعب الي حصل بس هي بتعتبر الياس اخوها والياس نفس النظام عندما انتها يوسف من الكلام نظر الي الجميع فوجد نظرت الحزن عليهما لينظر الي رغد التي كانت عينها مليئه بدموع ليبتسم علي تلك الفتاه الطيبه
جاسر \بس انا مسمعتش عن اسم الياس ده خالص ثم نظر الي ايهم مش كده يا ايهم ليقول يوسف
يوسف \ومش هتسمع عنو حتي لو ضورت عليه علشان بعد المهمه ما اتكشفت والقوات العليا عرفت بموت ياسر امرو بتصفيه الياس علشان ميسببوش مشاكل مع امريكا بما ان المافيا الامريكيه منتشره في كل مكان خافو يقلبو ضدهم وقتها الياس عمل مصرحيه بيمثل انو مات وبكد القضيه اتقفلت واسم الياس وياسر اتمسح من سجلات الدوله كلها
لتقول ملك بغضب\دول ناس مش عندها ضامير دول وحوش
رغد \اذي يعملو كده مش كان المفروض يحولو يخدو حقهم مش يمسحو اسميهم كده ولا كانهم عملو حاجه
يوسف ببرود\كان لازم يعملو كده وقتها كان الموضوع هيقلب عليهم فكان لازم ينهو الموضوع علشان يحفظو علي حياتهم الوسخه الي ملهاش اي لازمه بس هيروحو من ربنا فين هو قدر علي كل شيئ
فهد \ولم هم كانو سبب في موت ياسر اخ لميس ليه هي معتارضه علي الي بيعملو الياس يوسف وهو ينظر الي فهد
يوسف ببرو\تخيل كده ان كل عيلتك ماتت ومفضلش غير واحد بس هو كل حاجه في حياتك هو سندك امانك والحضن الدفئ الي بترحلو لما بتبقى بردان هتعمل ايه هتحول تحافظ عليه وتحميه من الخطر ولا هترميه في النار وتقعد تتفرج عليه وهو بيموت قدمك هتختار ايه
فهد بدون تفكير \هحافظ عليه طبعا
يوسف وهو يبتسم \هو ده الي لميس بتحول تعملو مع الياس الياس بنسبه لميس هو كل عليتها هو كل حاجه في حياتها علشان كده بتحاول تحميه او تبعدو عن الخطر هي عرفه كويس العب مع المافيا مش سهل انت بتبقى حاتط حياتك في كفه ايدك في اي وقت ممكن تتاخد منك
جمال بهدوء\هي معها حق في ده يا ابني انا بحول ابعد ولادي عن اي خطر ممكن يذيهم والياس لازم يفهم كده
يوسف \الياس اكتر واحد فاهم كده بس هو مش هينسا الي عملوه في ياسر ولو مخدش حقو مش هيرتاح ثم نظر بشرود وقال بدون وعي ذي ما انا مش مرتاح دلوقتى وانا عرف ان الي كان سبب في موت نصي التاني لسه عايش لينظر يوسف الي هادفه الذي كانت صور ديما تظهر فيه نظر يوسف الي الصوره بانكسار وحزن لحظ الجميع تلك النظره وشعرو بشفقه علي يوسف الذي كانت تمتلئ عينه بدموع لينتبه يوسف علي نفسه ثم ينهض وهو يستاذن منهم ثم يصعد الي غرفته
اما اعند جوان ولميس فقد كانت لميس تجلس في الحديقه التي امام القصر وهي تبكي وكانت جوان تجلس بجورها وهي تحول ان تخفف اعانها لتقول لميس
لميس ببكاء \هو له مش اعاوز يفهم انا مش اعاوزه يموت ذي ما ياسر مات ده هو الي فضلي في الدنيا دي مش اعاوز اخسارو يا جوان هما هيخدوه مني ذي ما خدو ياسر وقبل ان تتكلم جوان رات الياس وهو يشير لها لتفهم جوان ما يريده لتنهض وتاعود الي القصر اما الياس فذهب وجلس بجوار لميس التي كانت تضم قدمها الي صدرها وتضع وجهها عليهم وضع الياس يده علي ظهر لميس وهو يمسح عليه بحنان لترفع لميس وجهها لتراء الياس يبتسم لها بحنان لترمي لميس نفسها في حضن الياس وهي تدفن وجهها في صدره وتبكي ليلف الياس يده حول خصر لميس وهو يحتضنها ويقبل راسها ويقول
الياس \لميس انا عارف انك مش عاوزني اعمل كده بس انا لازم اخد حق ياسر منهم مش حق ياسر بس وحق الشباب الي بتموت كل يوم بسببهم انا بحول معرضش حياتي للخطر بس علشانك انتي انتي الامانه الي سبهالي ياسر وانا لازم افضل عايش علشان احافظ عليها ثم ابعد الياس لميس عنه وهو يمسح دموعها ويقول صدقينى كل حاجه هتبقى كويسه متقلقيش هما مش هيقدرو يعملولي حاجه ماشي يا حببتي لتنظر له لميس وهي تقول ببكاء
لميس ببكان\انا خيف يا الياس خيفا يخدوك مني وافضل لوحدي ليضمها الياس بحب اخوي وهو يقول
الياس \الاعمر بيد الله يا لميس انا ممكن اموت دلوقتى سبيها علي الله وكل حاجه هتكون كويسه ثم ينهض وهو يساعد لميس علي النهوض ويعودو الي القصر اما جوان عندما عادت الي القصر وجدت الجميع يجلسون معا معد يوسف لتنظر باستغرب وهو تقول
جوان وهي تجلس في مكانها \في ايه يا عمي ملكو كده وفين يوسف
جمال \مفيش يا بنتي يوسف حكلنا قصه الياس ولميس وبعدين استاذن منا وطلع علشان يستريح
جوان \غريب هو مش متعود ينام دلوقتي وبعد مرور قليل من الوقت عاد الياس ولميس الي القصر لتجلس لميس بجوار جوان ويجلس الياس بجوار جاسر ليقول الياس باستغرب
الياس \غريب امل فين يوسف انا كنت سايبو هنا قبل ما اخرج
جاسر \هوطلع علشان ينام شوي
الياس بشك\ينام يوسف وفي الوقت ده مستحيل يوسف مش بيعرف ينام في النهار لينهض وهو يقول انا هروح اشوف في ايه وقبل ان يتحرك امسكت جوان بيد الياس وهي تقول
جوان بهدوء\سايبو يا الياس هو هينزل دلوقتي خليه يرتاح شوي لينظر الياس الي جوان وفهم ما تقصده ليعود الياس الي مكانه وهو يمسك بهادفه ويلعب به وبعد قليل من الوقت استاذنت رغد لكي تذهب الي غرفتها صعدت رغد الي الاعلي وهي تمر بجوار غرفه يوسف سمعت صوت غريب لتشعر بل قلق لتذهب الي الغرفه وهي تطرق الباب ولكن لم تسمع شي لتقرر ان تدخل الي الغرفه وبل فعل فتحت رغد باب الغرفه وهي تدخل ببطء وتنادي علي يوسف لتصتدم عندما راءت يوسف يجلس بجوار السرير وهو يمسك بصوره لديما ويبكي ظلت رغد تنظر الي يوسف بحزن الي ان وجدته يرفع راسه وينظر لها بحزن وكساره لتذهب رغد اليه وتجلس امامه وبدون وعي منها تمد يدها وتمسح تلك الدموع التي كانت تنزل علي خد يوسف وهي تبتسم ليمسك يوسف يدها وهو ينظر لها ثم قبل يدها لتنتبه رغد علي ما فعلته لتبتعد عنه وقد اصبح وجهها مثل حبه الطماطم من الخجل لينظر لها يوسف ويبتسم عليها لتنظر رغد الي تلك الصوره التي كان يوسف ينظر لها وتقول
رغد \هي دي ديما شكلها كانت طيبه اوي مش كده لينظر يوسف الي الصوره وهو يقول
يوسف \ايو دي ديما كانت طيبه اوي كانت الحاجه الحلوه في حياتي ثم نظر الي رغد وقال انتي شبها يا رغد مش في الشكل بس شبها في طبتها وحننها وحتي الابتسمه ذيها بظبط لتنظر له رغد بخجل ثم تستاذن وتخرج من الغرفه لينظر يوسف الي مكانها بشرود ثم ينظر الي صوره ديما ويقول لقيتها يا ديما واخيرا لقيت نصي التاني الي شبهك لينهض يوسف ويغسل وجهه ويخرج من الغرفه وينزل الي الاسفل وقتها كان اليل قد حل ليجلس الحميع في الخارج وهم يشعلون النار ويجلسون حولها
عشق الايهم - الفصل ٢٣
حل اليل علي الجميع ليجتمعو في في حديقه لقصر وهم يشعلون النار ويجلسون حولها كان جوان تجلس وهي تضع تالا في حضنها ويوسف يجلس بجورها اما ايهم فقد كلن يجلس امامها وهو ينظر لها اما الياس الذي كان يجلس وهو بنظر الي ملك التي كانت تجلس بجوار ادم ورغد ولميس الت كانت تجلس بجوار الياس وفهد وجاسر وريم يجلسون بجورا بعض كانو يتحدثون حتي شردت جوان وهي تتذكر ما كانو يفعلوه عندما كانو صغر لتنزل تلك الدمعه من عينها وهي تنظر الي النار كان ايهم ينظر لها باستغرب ليسمع يوسف يقول وهو ينظر الي النار مثلها
يوسف بشرود\ افتكرتي مش كده كنا بنعمل كده كانت بتغني بصوتها ثم نظر الي جوان كانت لازم تعمل كده صح كانت جوان تنظر امامها بحزن
جوان \كانت بتغني الاغنيه الي بتحبها لو بس لو ثم وضعت راسها علي راس تالا وهي تبكيوتقول لو فضلت عيش لو قدرت احميها لتشد جوان يدها التي كانت تلفها حول خصر تالا لتسمع الياس وهو يقول
الياس بجمودووهو يضع زقنه علي ركبته التي كان يرفعها حتي تصل الي صدره ويفرد قدمه الاخر\ده لو قدرتي بس انتي مقدرتيش تعمل كده ده هو عمرها يا جوان عمرها كده انا لما قتلو ياسر حسيت بنار في قلبي مكنتش قدر اطفيها لما تشوف اعزصديق ليك واخوك مات كده كان كل هدفي وقتها اني انتقم منهم باي تمن حتي لو مت هو ده الي كنت بفكر فيه لحد ملقيت الرساله الي كان سيبهالي قبل ما يخطفوه ثم نظر الي جوان التي كانت تنظر له باستغرب ليقول عرفه كان كاتب فيها ايه (انتبه للميس يا الياس وخد بلك من نفسك يا صاحبي) هو ده كل الي قالو وقتها عرفت اني ملزوم احافظ علي حياتي علشان اقدر احفظ علي الامانه الي سبهالي ياسر ساب لميس وهو كان مطمن عليها علشان انا لسه عايش مكنش ينفع اعرض حياتي للخظر وانتي نفس النظام يا جوان ديما لما ماتت سابت حته منها وهي تالا وانتي ملزومه انك تخدي بالك منها الانسان مابمتش لما بيدفن تحت الطراب هو بموت لما احنا بننساه يا جوان ديما مامتتش يا جوان علشان سابت ورها جاحه هتفضل تفكرك بيها علي طول لتنظر له جوان وهي تبتسم له وتقول
جوان \معاك حق يا الياس انا مش هنسها علشان تالا معايه ثم نظرت الي يوسف وهي تقول بمرح انت عارف يا جو مين ناقص المه دي علشان تكتمل لينظر لها يوسف وهو يبتسم ويقول مع جوان في نفس الوقت
جوان ويوسف \مايكل وجوليا لينفجر الجميع في الضحك سمع يوسف صوت هادفه لينظر له وهو يقول شيفا يا جوان مايكل كان حاسس اننا بنتكلم عليه فتصل ثم فتح مكبر الصوت ليسمع جميع صوت مايكل وجوليا وهما يتشجران علي من سيتكلم واخير بعد عرق طويل اتهم صوت مايكل وهو يقول
مايكل \او يا رجل جو كيف حالك يا صديقي لقد خرجت من المعرقه سليم معافه ليسمعو صوت صرخ مايكل فقد قامت جوليا بشد شعره وهي تقول
جوليا\ايها المخادع ابتعد دعني اتحدث مع اخي يا احمق ليصرخ يوسف وهو يقول بنفذ صبر
يوسف \مايكل جوليا قومو بفتح الكاميرا الهادف الان وتوقفو عن الشجار مثل الاطفال ليقوم مايكل بفتح الكامير ليقوم يوسف برفع الكامير قليل لكي تظهر جوان والياس ولميس وهم يلوحون الي مايكل وجوليا ليقول مايكل
مايكل \مرحبا لميس كيف حلك لم اركي من زمن يا صغيره لتنظر له لميس بغيظ
لميس \لستو صغيره ايها العجوز توقف عن قول هذا ليقول مايكل بسماجه
مايكل بخبث\لماذا يا لميس انتي حقا لذلتي صغيره ليتها الطفله قلها مايكل ببطء لتقول لميس بغضب
لميس بغضب \انا لم اعد طفله ايها العملق الغبي ثم نظرت الي الياس وهي تقول الياس قل له ان يكف عن قول طفله ليقول لها يوسف هويضع يده علي راسها
يوسف\لا تستمعي الي ما يقوله ها الاحمق دعيه يتحدث مثل الاطفال انتي اعقل منه ثم نظر مايكل وهو يبتسم بخبث ليبدله مايكل نظرت الغيظ
مايكل \ايها المعدوه من هو الاحمق يا راس القرد
يوسف \من راس القرد ايها الوغد هل نسيت ما كنت افعله بك ام انك تتكلم بثقه لاني لست بجورك لريك من هو راس القرد وقبل ان يرد مايكل اخذت جوان الهادف من يوسف وهي تقول بملل
جوان \الا تملون من هذا الحديث في كل مراه يحدث نفس الامر والان يا مايكل دعني اتحدث الي جوليا لتنظر جوان الي الهادف وعندما رات جوليا امامها ابتسمت وهي تقول كيق حالك يا فتاه لقد اشتقت اليكي كثيرا
جوليا \وانا ايضا اشتقت اليكي كثيرا كثير
جوان \ كيف حال جو هل هو بخير اريد ان اره بشده لتحضر جوليا يوسف الصغير وهي تصلت عليه الكامير لتنظر له جوان بسعاده وهي تقول يا اليهي انه جميل كيف حال حبيب خالته هي انت بخير ليلعب يوسف الصغير بيده وهو يضحك لتضحك عليه جوان وهي تقول يا الهي كيف تتحملي كل هذه البرائه يا الهي انهو لطيف اسمعي يا جوليا عندما ينتهي يوسف من القصر سوف تاتي انتي وجو الصغير ثم نظرت الي مايكل وهي تقول ولكن لا تحضري معاكي زوجك انتي وجو فقط لتسمع مايكل يقول
مايكل \ماذا ايتها الخائنه سوف اتي رغم عن انفك وانف تلك الصغيره وهو ينظر الي لميس التي كانت تنظر له ببرود
لميس \لان ارد عليك فل تظل هكذا مثل الكلب تنبح ولا احد يرد عليك
مايكل \كلب انا كلب الياس ابعد تلك الفتاه عن وجهي يا الهي ولم انا مستغرب فانتي تربيه الياس يجب ان تكوني مثله
الياس برود\وما بها تربيه الياس يا مايكل ام انك تريد ان اتي لكي اريك تربيتي ساكون سعيد بذلك
مايكل بفزع\لالالالا لاتاتي لا اريد ان اراء وجهك يكفي اني اسمع صوت البشع لقصد الجميل ثم اعطا الهدف الي جوليا ليصحك عليه الجميع ليسمع يوسف جوليا وهي تقول بجديه
جوليا \جو اريد ان اتكلم معك علي انفرد اذا سمحت لينهض يوسف وهو يغلق الاسبيكر ويبتعد عنهم لينظر الياس الي يوسف بقليل من الخوف اما وان التي كانت تنظر الي الياس وهي تعلم ان الامر ليس عديا لتقول وهي تنظر الي الياس
جوان بقلق \في ايه يا الياس انت مخبي حاجه عني جوليا عاوز ايه من يوسف
الياس ببرود\مفيش يا جوان اكين عاوز تشتكي من مايكل انت عرف انها بتعتبر يوسف اخوها الكبير
جوان بجديه\الياس ان مش عيله انا عرفه النظره الي في عينك دي كويس في حاجه ليتنهد الياس بارهاق
الياس\مش عارف يا جوان مش عرف بس كل الي انا وثق منو ان الهدواء ده مش هيطول في حاجه هتحصل حاجه هتغير كل الماوزين بتاع العبه دي يا جوان قلبي مش مطمن بس مقدرش اعمل حاجه قل الي نقدر نعملو اننا نستنا ونخد بلنا كويس ليعود يوسف وهو يحول ان يكون هادء ليجلس في مكانه وهو ينظر امامه بشرود
جوان \يوسف في ايه جوليا كانت عاوز ايه منك
يوسف وهو يبتسم وقد ناجح في اخفاء قلقه عن الجميع ماعد ايهم والياس \مفيش يا حببتي هي كانت بتشتكي من مايكل وبتقول انو بيذعلها لتنظر له جوان بشك وهي غير مقطنعه لينظر يوسف الي الياس ليفهم الياس ما يريده يوسف فيقول
الياس \ايه رايكم بكره نروح الملاهي كلنا سو لتنظر له كل من لميس وجوان وتالا التي كانت تنام وعندما سمعت بكلمه الملاهي استيقظت وهي تصفق بيدها هي وجوان ولميس التي قبلت خد الياس هي وتالا اما فهد الذي كان ينظر الي لميس بغضب وهو لا يعلم لما يشعر بل عندما تقترب من الياس اويوسف يتمنا ان يخذها في حضنه ويخبئها عن الجميع افاق من شرود علي صوت ريه وهي تقول له
ريم\فهد هو انا ممكن اروح معاهم ملك ورغد هيروحو انا عاوز اروح معاهم ارجوك
فهد وهو يبتسم لاخته الغيره \ماشي يا ريم وانا كمان هروح معاكو انا مخرجتش مع ريم من زمان لتقوم ريم باحتضان فهد وهي تقبل خده ليبدلها فهد الحضن ليمسك جاسر يدها وهو يقول
جاسر بغيره \ايه انت ريح فين هي وكاله من غير بواب ابعد يا عم عن خطيبتي ليبعد فهد يد جاسر عن ريم
فهد\لا يا بابا انت الي تبعد ايدك عنها هي اختي قبل ما تكون خطيبتك وبعدين هي لسه مبقتش مراتك وانا بصرحه بفكر في الموضوع شكلي هرجع في قرري بخصوص جوازك من اختي
جاسر \نعم يا روح امك موضوع ايه الي هتعيد التفكير فيه مهو انا هتجوزها برداك او من غيرو لو موفقتش هخطفها وتجوزها غصب ايه ريك وقتها شوف هتعمل ايه لينظر الجميع الي جاسر بصدمه وسرعان ما انفجرو من الضحك عليه ليقو فهد
فهد \يخربيتك ايه يا ابني انت بتخد الامور جد كده علي طول انا كنت بهزر مر الوقت واتفق الجميع علي الذهاب الي الملاهي في الصباح الباكر ثم اتجه كل منهم الي غرفته اما يوسف الذي كان القلق يكل قلبه وهو يفكر في ما قالته جوليا له ليجد الياس يدخل الي غرفته وهو يقول
الياس \ايه الي بيحصل يا يوسف جوليا قلتلك ايه ليتنهد يوسف بتعب وقلق ويقص عليه ما اخبرته به جوليا ليرتسم الغضب والقلق علي وجه الياس وهو يقول وهتعمل ايه يا يوسف كده الموضوع ممكن يكبر
يوسف \انا هتصرف يا الياس يلا روح نام
الياس وهو يصع يده علي كتف يوسف \ماشي يا جو وانت كمان متفكرش كتير ونام ثم يخرج من غرفه وهو يتجه الي غرفته ولم يراء ايهم الذي كان يرقب ما يحدث بينهم بهدو وهو يريد ان يعلم ما يخفيه يوسف والياس ثم صدم عندما وجد يوسف يخرج من غرفته وهو يتجه الي غرفه جوان وهو بملابس النوم لتشتعل نار الغيره في قلب ايهم وهو يغلي من الغضب ويتجه الي غرفته اما يوسف الذي كان يشعر بل قلق لينهض ويتجه الي غرفه جوان ليدخل لها ليجد جوان تنام وهي تحتضن تالا لينام بجورها وهو يضمها هي وتالا اليه ويقبل راسهما معا بحنان ثم يذهب في نوم عميق
في صباح اليوم التالي استيقظت جوان لتشعر باحد يضمها لترفع نظرها بقلق لتجد يوسف ينام وهو يحتضنها وتالا التي كانت تنام بينها وبين يوسف وكان يوسف يلف يده حول خصر جوان لتنظر له جوان بحنان وهي تمسح علي خده بحنان ليفتح يوسف عينه بكسل وهو يبتسم لها ثم يمسك يدها ويقبلها بحب لتقول جوان وهي تمسح علي شعر يوسف
جوان \مالك يا حبيبي في ايه انا عرفه انك مخبي عني حاجه يا يوسف ارجوك قولي في ايه ليبتسم يوسف وهو يقبل راسها وينهض من مكانه ويخرج من الغرفه لتنظر امامها بشرود ثم ايقظت تالا وجعلتها ترتدي ملابسها وارتدت هي الاخر ملبسها
لميس
كانت لميس تمسك يد الياس وهي تتكلم معه غافله عن ذلك الذي يموت من الغضب وهو يرا كيف تتصرف مع الياس بحريه وهو ليس اخوها اما يوسف الذي اتجه الي جوان وقبل خدها ثم جمل تالا التي كانت تضحك بسعاده وهو يقوم بدغدغتها وجوان التي تنظر لهم بابتسمه لترفع نظر لتجد ايهم ينظر لها بطريقه غريبه لم تفهمها ولكنها لم تعلق عن الامر بل اعدت نظرها الي يوسف وتلا اما ايهم الذي غضب من تجهلها له بهذذه الطريقه وبعد قليل من الوقت نزلت ريم ورغد وملك
ملابس ملك
اجتمع الجميع في غرفه الجلوس كان يوسف ينظر من الحين الي الاخر علي رغد التي كانت تجلس بجوار جوان اما ايهم فكان ينظر الي حوريته نعم فاهو قد اعترف اناهو يحبها لا بل يعشقها ولكنهو يعلم انها لن تقبل به فاهو قد اخطئ في حقها كثيرا ومع لك هو لن يستسلم ابدا سوف يحول ان يجعلها تقع في حبه كما فعلت هيا به اجتمعو في غرفه الطعام ليتناولو الفطور قل ان يهبو ليسمعو صوت هادف لينظرو الي يوسف الي امسك الهادف وهو يرد بلهجه عمليه
يوسف\الو عملت ايه يا مازن
مازن\.......
يوسف وهو يستند بقوعهو علي المائده \فهمت هما بيحولو يعملو ايه ثم ابتسم بشر وهو يقول بيحولو يلعبو من تحت التربيزه بس انا هقلب عليهم التربيزه دي اسمعني كويس يا مازن انسحب من المناقصه ده وخفض سعر المنتجات لنص وخلينا نقعد ونتفرج علي الي هيحصل هعرفهم مين هو وحش الاقتصاد واذي يلعبو معا كويس اوي
مازن\.......
يوسف ببرود\ده شيء ميخصنيش اعمل الي بقول عليه وحاول تخلص القصر بتاعي بسرعه ومتنساش تبعد نسخه من الملفات لمايكل وهو هيعرف يتصرف ماشي
مازن\....
يوسف \سلام ثم اغلق الهادف وهو يعود لتناول الطعام بكل هدوء لينظر له الياس وهو يقول
الياس \ايه الي بيحصل يا يوسف
يوسف ببرود\مفيش دول شويه حشرات بتحاول تلعب معايه ثم قال بمرح بس انا رشيت عليهم مبيد للحشرات مستني يطيرو من حوليه لينظر الياس له وهو يبتسم
الياس بسخريه\ مين شويه الاغبيه دول الي بيحولو يلعبو مع الوحش دي اول مره تحصل ويحول حدا يعمل كده ليقول يوسف وهو يشرب القهو بل مبله
يوسف بعدم اهتمام \وانا ايش عرفني مين دول كل الي عملتو اني عرفتهم مكانتهم كويس وده المهم صح
الياس \معاك حق هو ده الصح
جوان \بطلو كلام وكملو فطرقو يلا
الياس ويوسف في نفس الوقت \حاضر يا ماما لتنظر لهم جوان بغيظ
جوان \يوسف الياس لو مبطلتوش هزار انا هعرفكم هعمل ايه
يوسف بخوف مصطنع \ينهار اسود لا ابوس ايددك بلش
الياس بصوت منخفض\جبان لنتظر له جوان بطرف عينها وهي تمسك سكين الفاكها الصغيره وتقول
جوان بشر\انت بتقول حاجه يا الياس علي صوتك خليني اسمعك لينظر لها الياس بزعر وهو يرها تمسك السكين يقول بطريقه كوميدايه
الياس \مش بقول حاجه يا جوجو انا بهزر مش بتعرف تهزر يا رمضان نزلي السكين من ايدك الشيطان شاط يا روحي انا اكبر من اني اموت بسكينه فكها الناس تقول عليا ايه عندما انها الياس كلمه انفجر الجيع في الضحك عليه حتي ايهم الذي ضحك من قلبه عليهم لتنظرله جوان بصدمه فهي اول مره تراه يضحك فيها كانت حقا ضحكتهو جميله انتبه ايهم ان جوان تنظر له لينظر لها وهو يبتسم لتخفض جوان عينها بسرعه وهي تحمر من الخجل وتشتم نفسها علي ما فعلته اما ايهم الذي كان ينظر لها باستمتاع وهو يراء وجهها محمر من الخجل بعد ان انتهو من تناول الطعام خرجو جميعا لكي يتجهو الي الملاهي
ركب ايهم ورغد ويوسف وجوان في سياره ايهم اما الياس ولميس وفهد وملك في سياره فهد اما جاسر الذي استاذن من فهد لتركب معهو ريم فوفق فهد لينتلقو الي مدينه الملاهي
عشق الايهم - الفصل ٢٤
وصلو الي مدينه الملاهي لتنزل الفتيات بسعاده وهم ينظرون الي كل شي اما الشباب فقد كانو يمشون خلفهم كانت جوان مشغوله بتالا التي كانت ترقب احد الالعاب الاطفال وايهم ينظر لها اما الياس وجاسر وفهد الذين كانو يلعبون احد الالعاب بحماسه وملك وريم يشترون غزل البنات اما رغد التي كانت تقف امام احد الدبديب وهي تنظر له بسعاده ثم نظرت الي الرجل وهي تقول
رغد\لو سمحت بكام ده لينظر لها الرجل بابتسم
الرجل\انا مش ببيع يا بنتي انتي لازم تلعبي العبه دي علشان تكسبي ثم اخرج لها بندقيه وهو يعطيها لها لتنظر رغد الي البندقيه بغباء وهي تنظر لها باستغرب لتعيد نظرها الي الرجل
رغد\بس انا مش بعرف استخدم البتاعه دي
الرجل \خلص مينفعش اديكي الدبدوب لازم تلعبي الاول نظرت رغد الي الرجل بحزن ثم اعتطه البندقيه وهي تستدير لكي ترحل فنصدمت باحد لترفع نظرها وهي تعتذر لتجد يوسف ينظر لها كان يوسف يرقبها من بعيد وعندما وجدها تنظر الي احد الدبديب بسعاده ولكنه لحظ حزنها عندما اعطها الرجل البندقيه اقترب منها وهو يقول لها بصوت حنون
يوسف\استني هنا ماشي ثم اتجه الي الرجل وهو يعطيه المال ثم ياخذ منه البندقيه وهو يمسكها بطريقه احترفيه ويبداء في اصابه الاهدف بمهاره كان كل من رغد والرجل ينظرون الي يوسف بفم مفتوح لياخذ يوسف دبدوبان وهو يعطي واحد منهم الي رغد لتنظر لها رغد بخجل وهي تخذ منه وتشكره ليرحل يوسف وهو يتجه الي تالا ليعطيها الدبدوب الاخر لتبدء في القفز بسعاده وجوان التي كانت تنظر الي يوسف بعبوس لانه لم يحضر لها وحد ليضحك عليها يوسف وهو يضع يده علي راسها وايهم الذي كان ينظر الي جوان بحب
كانت رغد تمسك الدبدوب بسعاده وهي تتجه الي ايهم الذي عندما راها ابتسم لها بحب وهو يمسك يدها اما عند لميس التي كانت تنظر بشرود الي احد العراس التي كان يعرضها احد البائعين وهي تتذكر ياسر عندما كان يحضر لها مثل هذه الالعاب وكانت تفرح بها كثيرا نزلت الدموع من عين لميس وهي تنظر الي تلك اللعبه كان فهد ينظر لها باستغرب ويتسائل لما تبكي ليجدها تتوجه الي البائع وهي تشاور علي احد العراس ليجدها تعطيه المال وهي تمسك القوس وتحول ان تصيب الهدف ولكنها فشلت في ذلك اعادت القره وهي لا تستطيع فعلها اخفضت لميس القوس وهي تبكي ثم بدات بلبحث عن الياس بعينها لكنها لم تجده شعر بحزن عليها لذلك اتجه اليها وهو يبتسم لها ثم اخذ منها القوس ويصيب الاهدف بمهاره ثم ياخذ الدميه من الرجل ثم يعطيها الي لميس التي كانت تنظر الي فهد بصدمه اخذت لميس الدميه من فهد وهي تشكره بسعاده وتبتسم وهي تحتضن العروسه ليقول لها فهد
فهد \ايه سر السعاده دي كل ده علشان عروسه لتنظر له لميس
لميس \لا انا لما كنت صغيره كان ياسر بيجبلي ذي العروسه دي ثم ذهبت من امامه وهي تبحث عن الياس اما عند الياس الذي كان ينظر الي جاسر بتحدي وجاسر يبدله نفس النظرت اقتربت منهم ملك وهي تقول الي جاسر بعبوس
ملك\يا جاسر الرجل بتاع لعبه قطر الموت مش راضي يركبني وبيقولي اني لسه ضغيره ثم تابعت بغيظ هو مش مقتنع اني عندي 19 سنه لينظر لها جاسر
جاسر\وانتي عاوز تركبي العبه دي ليه يا ملك دي لعبه صعبه وانتي مش هتستحملي تركبيها
ملك برجاء\علشان خطري يا جاسر كلهم هيركبو ريم وجوان ويوسف وفهد اونا كمان عاوز اركب معهم علشان خطري كانت ملك تمسك بيد جاسر وهي تترجاه ان يوفق اما الياس الذي كان ينظر لتلك الطفله التي جعلته يقع في حبها وبعد محولت من ملك وفق جاسر اجتمع الجميع امام لعبه قطر الموت وهم يحجزون التذكر لينظر فهد الي رغد وهو يقول
فهد \رغد انتي هتركبي ولا لا ليرد عليه ايهم
ايهم\لا يا فهد رغد مش هتركب اركبو انتو لينظر الجميع الي رغد التي كانت تقف بجوار ايهم وهي تمسك بيده لتقول جوان
جوان \ليه يا رغد كلنا هنركب تعالي معنا
ايهم وهو ينظر الي جوان \هي بتخاف من المرتفعات يا جوان مش هتقدر تركب
جوان \ماشي فهمت ثم اتجه الجميع الي القطر ليركب جاسر وريم في الامام ويوسف وجوان بعدهم ولميس وفهد ثما ملك والياس بداء القطار في التحرك لتبدء ملك في الارتجاف وهي تقول \انا ايه الي قالي اركب البتاعا انا عاوزه انزل يا جاسر وعندما وصل القطار الي القمه نظرت ملك الي الاسفل بخوف ليقول لها الياس
الياس \متبصيش تحت يا ملك غمضي عينك بسرعه وقبل ان تفعل ملك ذلك نزل القطار بسرعه الي الاسفل ليبداو في الصراخ وملك التي بدات في البكاء ليمسك الياس يدها لتنظر له ملك لتجده يبتسم لها لتبدله الابتسمه وبعد ان انها القطار لفته توقف لينزل الجميع منه الي ملك التي كانت تشعر بدوار ليقوم الياس بسندها وهي تضع راسها علي كتفه اقترب منهم جاسر وهو يقوم بسند ملك ويقوم بشكر الياس ثم يتجه الي احد المقاعد ليجلس عليها ويجعل ملك تجلس بجوره وهو يمسك يدها ويقول
جاسر \انا قولتلك يا ملك بس انتي مش بتسمعي الكلام شفتي اديكي دختي ليجد جاسر الياس يمسك بعلبه عصير وهو يعطيها لجاسر ويقول وهو ينظر الي ملك التي كانت تضع راسها علي صدر جاسر وتغمض عينها
الياس \خد يا جاسر خليها تشرب ده علشان الدوخه تروح ليخذ منه جاسر العصير وهو يشكرا نظر الياس نظره اخيره علي ملك ثم رحل اما عند جوان التي كانت تحمل تالا التي نامت شعرت جوان بتعب من حمل تالا لذلك كانت تمشي وهي تبحث عن يوسف لتشعر باحد يضع يده علي كتفها التفتت وهي تظن ان الشخص هو يوسف ولكنها وجدت اربع شباب ينظرون لها بخبث لتنظر لهم جوان بقليل من الخوف لانها تحمل تالا نظرت لهم ببرود وهي تقول
جوان \خير في ايه ليقول احد الشباب
الشاب الاول\برحه يا قطه احنا لقنكي مشي لوحدك قولنا نيجي نونسك شوي
الشاب الثاني \صح ايه رايك تيجي معنا واحنا هنعمل معاكي الوجب انتي والعسل الي انتي شيله ده زدت جوان من ضمها لتالا بخوف وهي تترجع وتبحث بعينها عن احد يساعدها اقترب منها الشاب الثلات وهو يقول
الشاب \مدوريش علي حد هنا تعالي معنا من غير كلام كتير حاول ان يمسك جوان من يدها اغمضت جوان عينها لتشعر باحدا ما يقف امامها فتحت جوان عينها لتنصدم عندما وجدت ايهم يقف امامها وهو يمسك يد ذلك الشاب وهو يقوم بضغط عليها بقوه ليصراخ الشاب من الالم قام ايهم بلوي زرع اشاب خلف ظهره وهو يقوم بضربه في قدمه ليسقط االشاب علي الارض اما الثلاثه الاخرون تقدم الشاب الثاني وهو يحول لكم ايهم ولكن ايهم امسك به ثم قام بضربه علي ماخره راسه ليسقط فاقد للوعي رفع ايهم نظره الي الاثنتن الاخرين ليرقضو التفت ايهم الي وهو يقترب منها ويقول بغضب
ايهم\انتي بتعملي ايه هنا لوحدك نظرت له جوان وهي تحول ان تمنع تلك الدموع التي تجمعت في عينها من النزول امامه
جوان \انا كنت بدور علي يوسف بس ملقتوش لينظر لها ايهم وهو يحول ان يهداء من نفسه لكي لا يقول ما يندم عليه نظر لها ايهم ليراء معلم التعب مرسومه علي وجها ثم نظر الي تالا اقترب ايهم ثم قام بحمل تالا من حضن جوان وهو يضمها اليه ثم قال بجمود
ايهم\يلا علشان منتاخرش عليهم لتومئ له جوان ثم يمشيان معنا الي ان وجدو الجميع مجتمعين ليقترب يوسف والياس من جوان ليقول يوسف
يوسف بقلق\كنتي فين يا جوان واتاخرتي كده ليه
جوان \انا كويسه يا يوسف انا كنت بدور عليك علشان تعبت من شيل تالا بس ايهم ساعدني يلا علشان نمشي لينظر يوسف الي ايهم الذي كان يحمل تالا التي كانت تتمسك بقميصه ثم اقترب منه وهو يقول له
يوسف\شكرا يا ايهم هات تالا حاول يوسف ان ياخذ تالا من ايهم ولكن ايهم ابتعد قليلا ثم قال بهدوء
ايهم\مفيش دعي لشكر انا معملتش حاجه ثم نظر الي تالا وهو يقول خليها معايه علشان متقلقش لينظر له يوسف بهدوء ثم يومئ له وهو يقول
يوسف \ماشي يلا بينا علي البيت يا جمعاعه ركب الجميع مثل المره الاولى ولكن هذه المره كان يوسف هو من يقود وايهم يجلس وهو يضع تالا في حضنه كانت جوان تنظر الي ايهم من الحين الي الاخر باستغرب فقد تغيرت معاملته لها فهو لم يحمل تالا قبل الان اما يوسف الذي كان ينظر الي رغد من مراه الاماميه لسياره وصلو الي القصر جميعا وهم يصحكون دخلو الي غرفه الجلوس لتاتي الخادمه وهي تحمل صندوق في يدها وتقول باحترام
الخادمه \ايهم بيه الصندوق ده في وحد سابو مع الحرس بره لينظر لها ايهم وهو يقول
ايهم\مقلش مين هو
الخدمه \لا يا بيه بس مكتوب علي الصندوق الياس لينظر الجميع الي الياس باستغرب ليقترب الياس وهو ياخذ منها الصندوق وهو يفتحه خرجت الخادمه اما الياس الذي نظر الي دخل الصندوق باستغرب ليجد شريط فيديو وبجنب الشريط رساله صغيره ليمسكها الياس وهو يقراها بصوت مسموع
الياس \شغل الفيديو ده وخلي الكل يشوفو ليقترب يوسف من الياس وهو يقول
يوسف \مفيش حاجه تاني معه يا الياس لينفي الياس براسه وهو يقول
الياس \لا يا يوسف ليقترب الياس من التلفاز وهو يضع الشريط في جهاز التشغيل ثم ضغط علي جهاز التحكم ليبداي العمل كان الجميع ينظر باهتمام لينصدم الجميع من ما راوه واولهم الياس الذي تصنم في مكانه من ما راه فقد كان الفيديو لمشهد تعذيب ياسر الذي كان يصرخ من الالم عندما رش عليه جون مياه النار كان الياس ينظر الي شاشه بصدمه اما يوسف الذي اسرع في اغلق الفيديو وهو ينظر الي الياس الذي كان ينظر الي شاشه بغضب وقد برذت عروق من شده الغضب ولكنه تذكر لميس لينظر عليها بسرعه وهو يتجه اليها ليحدها تجلس علي الارض ودموعها تنزل علي خدها ليقترب منها وهو يمسك وجهها بين يديه وهو يقول بقلق
الياس \لميس لميس انتي سمعاني لميس وفجئه انفجرت في البكاء وهي تصرخ باسم ياسر ليحتضنها الياس بسرعه وهو يحول ان يتحكم في تحركها وهو يحول ان يهداها وهو يهدف باسمها لميس اهدء يا حببتي انا معاكي ولكنها لم تستجب بل ازدادت في البكاء كان الجميع ينظر لها بشفقه ليقول الياس بقلق يوسف اعمل حاجه اقترب يوسف بسرعه ثم ضرب لميس بخفه علي عنقها لتفقد الوعي ثم انحنا عليها وهو يحملها من حضن الياس الذي حلس علي الارض وهو يضع راسه بين يده نظر يوسف الي جوان ثم نظر الي رغد
يوسف \رغد لو سمحتي ممكن تساعديني لتومئ له رغد بسرعه ليصعد يوسف الي غرفه لميس وهو يحملها ورغد خلفه اما جوان التي نظرت الي الياس وهي تضع يدها علي كتفه
جوان\اهداء يا الياس هي هتبقى كويسه متخفش لينهض الياس وهو يقول بغضب
الياس \لا لازم اخاف يا جوان انا لازم اخاف انتي متعرفيش اي حاج متعرفيش ايه الي حصل معها وايه الي انا شفتو لحد مقدرت اطلعها من الي كانت فيه لميس نجت من الموت مرتين وهي بتحول تنتحر ثم وضع يده علي راسه وهو يقول بغضب لكبر ليه ليه كده انا فضلت سنين بحاول انسيها الي شفتو لما بعتو ياسر متقطع وهي شفتو بل حاله دي ولما شافت اخوها وهو يبتعذب جلس الياس علي الكرسي وهو يقول بالم ضيعو كل الي عملتو يا جوان كل العملتو في السنين ي راح كان الياس يتكلم ودمعه تنزل اول مره امام الجميع ليسمع الياس صوت هادفه لينظر له ثم يجيب ليسمع صوت ضحكات شخص ما وهو يقول
جون \هل اعجبتك الهديه يا صديقي اتمنا ان تكون نالت اعجاب لميس ايضا يا الهي انا الان اتمنا ان ار وجهك لينظر الياس بجمود مرعب
الياس بصوت مرعب\صدقني انت لان يجبا عليك ان تتمنا ان لا تراء وجه لانك سف تراء الموت ثم تابع بصوت يشبه فحيح الافعي هل تتذكر عندما اخبرتك ان عداد موتك بداء يلف ابشر يا جون لقد حان الوقت اقسم بغالي ما املك سوف اجعلك تتمنا الموت سوف اريك من هو الياس انت اخطات عندما لعبت معي لذلك عليك ان تتحمل العبه حتى النهايه
جون بصوت مرتجف\انت لا تستطيع فعل شي ليضحك الياس بجنون وهو يضع كف يده علي عينه اليمنا ثم يتوقف عن الضحك فجئه وهو ينظر امامه
الياس \يبدو انك نسيت ما اخبرتك به ولكن لا باس انا سوف اقوم بتذكيرك انا لم اعد الياس الذي تعرفه الياس الضابط قد مات عندما مات ياسر الياس الان مختلف لن يهمه اي شي حتي يصل الي ما يريده ثم ابتسم بشر اعدك يا جوان اناك سوف تراء الياس الشيطان علي حقيقته قريبا حدا اقسم سوف اجعلك تندم ثم اغلق الهادف وهو ينظر الي يوسف الذي كان يقف خلفه وهو يقول بجمود اظن ان الوقت المناسب جه ليبتسم يوسف
يوسف \حرب المافيا هتبداي خلي العبه تحلو لتنظر لهم جوان ببرود وهي تقول
جوان \يوسف الياس الي انتو بتقلو ده ممكن يعمل مصيبه في كل مكان مش بس مصر مفيش حل تاني غير ده لينظر لها يوسف
يوسف وهو يقول \لا يا جوان مفيش غير الحل ده ثم نظر الي ايهم وهو يقول لوسمحت يا ايهم ممكن نتكلم في المكتب جاسر فهد وانت كمان معانه ليومئ الجميع ثم يتجهون الي غرفه المكتب كان ايهم يجلس علي كرسي المكتب اما جوان والياس ويوسف كانو يجلسون علي الاريكه ويجلس امامهم فهد وجاسر
يوسف\طبعا انتو عرفين موضوع ايفا وان النا الي كنت بكلم اللؤاء اسماعيل وبقولو علي معاد تسليم الصفقات وعرفتو بموضوع ادوارد وعلاقه جوان بيه وكده كل الاورق مكشووفه لينظر له فهد
فهد\بس عاوزين نعرف مين جون ده وايه علقتو بيكو
ايهم\وايه هي حرب المافيا
الياس ببرود\جون ومارك كانو مسعدين رئيس المافيا الايطاليه وهو العدو الاول لادوارد وكمان هما الي قتلو ياسر وبما اني انا قتلت ديفيد كده مش فاضل غير مارك وجون لينظر له جاسر باستغراب
جاسر\انت مش قلت ان جون ومارك هما الي قتلو ياسر ايه علاقه ديفد بل موضوع
الياس\انا في المده الي كنت فيها جسواس عرفت ان ديفد كان شغل جسواس وهو الي كشفنا قدم (ماكس)
ايهم \ومين ماكس ده اخرج يوسف ملف وهو يعطيه لاايهم وهو يقول
يوسف \اعرفك ماكس دماير وهو رئيس المافيا الايطاليه والعدو الاول لادوارد كل المعلومات الي نعرفها عنو هي اسمو وشغلو بس انما محدش لحد دلوقتى شاف شكلو ومحدش يعرف مكانو وهو الي كان باعت ديفيد علشان يتجسس علي ادوارد
الياس\السبب الحقيقي للموت ياسر هو انو ديفد عرف ان ياسر قدر يكشف انو جاسوس علشان كده امر مارك وجون يقتلو ياسر علشان محدش يعرف عن المهمه حاجه
ايهم \وايه هو حرب المافيا
جوان وهي تنظر الي ايهم\حرب المافيا هي اننا نشعل فتيل الحرب بين ادوارد وماكس وبكده يخلصو علي بعض طبعا ده هيكون فيه خطر علي الكل بس هو ده الحل الوحيد علشان نقدر نخلص من ادوارد وماكس مع بعض ومن غير ما ندخل احنا في الموضوع
ايهم\ونفترض ان ده هو الحل الوحيد قدمنا هتعملو ده الذي
جوان بثقه\وهنا بقى يبقى دوار ايفا السبب الرئيسي لوجود ايفا هو اننا نخطرق شبكات المافيا ونصرب المعلومات من المافيتين وبكده هتبدا الحرب بينهم المافيا مش بتسمح لد يدخل في امورها حتي القانون ذات نفسو بيرفع ايدو من الموضوع علشان يتجنبو الخساير الي ممكن تحصل
ايهم\بس هما ممكن يعرفو ان احنا الي واره الموضوع ده ايه الي هيحصل
يوسف\ده احتمال وارد انو يحصل علشان ادوارد عارف بموضوع برنامج ايفا ومش بعيد يكون عارف اننا احنا الي عملينو بس في الحاله دي هيكون الوقت فات ان ادوارد يتصرف علشان هيكون مشغول بحربو مع ماكس
الياس \علشان كده لازم نخلص من جون ومارك في اقرب وقت ممكن علشان هما الي ممكن يسببو خطر علي الخطه دي
فهد\وده هنعملو الذي واحنا مش عرفين مكانهم ليبتسم الياس
الياس\ومين قلك اننا منعرفش مكنهم احنا عرفين مكان جون ومارك وادوارد كويس بس منقدرش نروح نقتلهم كده لان ده هيخلي ادوارد يشك في الموضوع
جاسر \وهنعمل ايه
جوان بهدوء\هنستنا لحد ميجو لحد عندنا وقتها هيكون في سبب علشان نقتلهم
ايهم وهو ينظر الي جوان\وهما هييجو ليه وهما عرفين انهم هيموتو
يوسف\وهنا بقي لازم تشتغل الخطه الخبيثه ثم نظر الي جوان
جاسر \مش فاهم
يوسف \هقولك احنا كل العلينا انا نوصل معلومات لادوارد ان جون بيشتغل جسوس لماكس وهو هيتصرف
ايهم\والمعلومات دي هتوصلو اذي او عن طريق مين
جوان\انا الي هوصلهالو
ايهم \اذي
جوان\نا عرفه ان ادوارد بيحبني بس هو مش غبي علشان كده لازم انا الي اوصلو المعلومات دي وانا عرفه هوصلها اذي
يوسف\اسمع يا ايهم انا كان ممكن مقولكش علي اي حاجه وان ممكن جوان تتكلم علي اي معلومه عننا بس انا كنت وثق فيك علشان ده انا بطلب منك ان المعلومات دي متخرجش بره المكتب ده حتي للؤء اسماعيل ميعرفش حاجه عن الخطه دي علشان نقدر ننفذ بهدوء
ايهم\متقلقش يا يوسف بس لازم تعرف ان اللؤء اسماعيل عارف ان انت وجوان ليكو علاقه بل برنامج وان ادوارد كان بيدور علي جوان
الياس\متقلقش بنسبه لموضوع ايفا فهو هينتهي مع تنفيذ المهمه دي اما موضوع ادوارد ليه حل بس مش دلوقتي
جاسر\والمهمه دي هتبداء امتى
يوسف \انهارضه بل ليل ليسمعو صوت رغد من علي الباب ليسمح لها ايهم بدخول
ايهم\في ايه يا رغد
رغد \لميس صحت يا جوان بس في حاجه غريبه بتحصلها وعندما قالت رغد ذلك نهض الياس بسرعه وهو يتجه الي غرفه لميس وخلفه الجميع دخل الياس الي الغرفه ليجد لميس تجلس علي السرير وهي تنظر امامها بشرود ليقترب منها بهدواء وهو يقول
الياس\لميس انتي كويسه حاسه بايه يا حببتي قال الياس ذلك وهو يمسك يدها اما فهد الذي كان ينظر الي لميس بهدوء وهو يراء كيف يمسك الياس يدها بحريه وتمنا ان يكون هو يمسك بيدها هكذا
لميس وهي تنظر الي الياس\الياس هو ايه الي حصل انا مش فكره جاحه ثم نظرت الي الجميع وهي تقول وملكو مجتمعين في الاوضه بتعتي كده لي هو في حاجه حصلت لينظر لها الياس بهدوء وهو يبتسم بحنان ويضع يده علي راسها ويمسح علي شعرها
الياس\لميس ايه اخر حاجه انتي فكرها
لميس\اننا كنا في مدينه الملاهي وبعدين رجعنا علي البيت بس ابتسم الياس برحه
الياس\مفيش يا روحي انتي اغمى عليكي لما وصلنا بس هو ده الي حصل يلا علشان تنامي وترتاحي لتؤمئ له لميس تسطحت علي السرير وقام الياس بتغطيتها ثم خرجو جميعا وهم لا يفهمون شي نزل الجميع الي الاسفل ليجلس الياس علي احد الكرسي وهو يضع راسه بين يديه
يوسف\ايه الي حصل للميس ده يا الياس هي مش فكره اي حاجه من الي حصل
الياس\دي حاله بتيجي للميس لما بتفتكر الي حصل لياسر يا يوسف لميس كان عندها 13 سنه لما شافت ياسر وهو بيتعذب ولما بعتوه متقطع في اكياس سوده قدم باب البيت الي كنا عيشين فيه في امريكه كان الموضوع صعب عليها اوي هي دخلت في غيبوبه شهرين ولما صحت من الغيبوبه فضلت شهر كامل بتعملني علي اني ياسر صح انا وياسر كنا شبه بعض بس كنا مختلفين في لون العين وشعر الشهر الي فضلت فيه في المستشفي كانت بتعملني علي اني ياسر لحد مرجعنا للبيت وقتها شافت صوره كنت انا وياسر وهي مع بعض في عيد ميلادها وقتها خدت الصوره ودخلت اوضتها وفضلت فيها اسبوع كامل حولت اخليها تخرج بس مقدرتش وفي يوم خرجت من الاوضه بس مكنتش لميس الي اعرفها ثم نظر الي جوان انت كنتي بتساليني ليه لميس مش محجبه مع انها مسلمه ثم تنهد بتعب لميس كانت محجبه وبتصلي وكانت خافظه القرءان كلو ياسر علي الرغم من انو كان مشغول بشغل بس هو كان بيعلمها كل حاجه عن دين الاسلام اليوم الي لميس خرجت من اوضتها فيه انا كنت فكرها نست تلبس الحجاب بس في اليوم التاني نفس الموضوع بدات تلبس بنطلونات وخلعت الحجاب انا حولت امنعها من كده بس مقدرتش ولما سائلت الدكتور الي كان مسئول عن حلتها قالي ان ده رد فعل طبيعي لما المريض بيحول يعمل عكس كل الي كان بيعملو قبل كده علشان يقدر ينساء الحاجه الي بتسببلو الوجع وده كان حال لميس هي بدات تعمل عكس الي كان ياسر مربيها عليه علشان تقدر تنسا كل الي حصل
جوان\انت مقلتش ليه قبل كه يا الياس كان ممكن نقدر نسعدها
الياس\انا كنت خايف اخسارها يا جوان كنت خايف تفتكر الي حصل تاني ومقدرش احميها ذي معملت مع ياسر
جوان\ بس ده غلط يا الياس انت عارف كده كويس لميس مينفعش تفضل عيشه وهي بتحول تهرب كده هي كده بضمر حياتها
يوسف\جوان معها حق يا الياس
الياس \مش عارف اعمل ايه
جوان وهي تضع يدها علي كتف الياس وتبتسم له بحنان\متقلقش يا الياس انا هاحل الموضوع ده بعد ما نخلص المهمه
عشق الايهم - الفصل ٢٥
حل المساء واجتمع الجميع في غرفه الطعام ايتناولو العشاء كان الجميع يجلس علي المائده وكانت جوان تحمل تالا التي كانت تاكل بهدواء ليقول يوسف
يوسف \جوان انا كلمت المهندس وقالي انو قرب يخلص القصر لتقول تالا وهي تنظر الي يوسف
تالا\ثو هو انت قلت للرجل يعمل الاوضه يتعتي لونها زهري صحليقبل يوسف خدها بحنان
يوسف\ايوه يا روح جو قالتلو يعملهالك لونها زهري وكمان فيها روسمات الاميرات الي انتي بتحبيها لتنهض تالا من حضن جوان وهي تحتضن يوسف وتقبل خده بسعاده ليضحك عليها يوسف وهو يضمها الي حضنه كان الجميع ينظر لهم بسعاده وحنان ليسمع يوسف صوت هادفه ليرفع الهادف وعندما يراء اسم المتصل يقلب عينه بملل وهو يلقي الهادف علي الياس الذي قال بغيظ
الياس\انتبه يا حيوان لينظر له يوسف ببرود وهو يقول
يوسف\رد علي الشخص السمج ده ليمسك الياس الهادف وعندما راء اسم المتصل قال بفزع
الياس وهو يلقي الهادف مره اخر علي يوسف\وانا مالي رد انت مش ناقص وجع بطن انا علي الصبح ليلقي يوسف عليه الهادف بغضب وهو يقول
يوسف\مليش دعوه ده دورك انا الي رديت المره الي فاتت البس يا معلم قلها يوسف وهو يبتسم بشماته لينظر له الياس بغيظ كان الجميع ينظر لهما باستغرب معدا لميس وجوان التين كانتا تضحكان عليهما ليرد الياس وهو يقول بغيظ
الياس\ماذا تريدين يا ماري
ماري\او مرحبا بك يا الياس لم اسمع صوتك منذ زمن بعيد ليقلب الياس عينه بملل
الياس\نعم نعم الان ماذا تردين فانا اتناول العشاء
ماري بمياعه\ماذا بك يا الياس الا تريد ان تتحدث معي ام انك لم تشتق لي
الياس بغضب\ اسمعي يا ماري ان لم تقولي ما تردين سوف اغلق الهادف هل فهمتي
ماري \اهدء يا الياس لقد اتصلت بك لكي اخبرك اني سوف انزل الي مصر قريبا فلدي عمل هناك لذلك اريد ان ارك انت ويوسف ليقول الياس بفزع
الياس\لالالا لاتاتي اقصد نحن لم نجد قصر لنا حتي الان ولذلك لا نستطيع ان نستقبلك من الافضل ان لا تاتي وعندما سمع يوسف هذا الكلام نظر نحو الياس بفزع وهو يشير له ان يخبرها ان لا تاتي اما جوان التي كانت تشرب وعندما سمعت كلام الياس بدات بل كح وقد احمر وجهها
ماري \لكن مايكل قد اخبرا ان القصر الخاص بيوسف سوف ينتهي قريبا ليلعن الياس مايكل في سره
الياس\لا يا ماري لم نجد واحد بعد الي القاء ثم اغلق الهادف ليقول يوسف بسرعه
يوسف\ايه هتايجي ولا لا
جوان\اوعه تقول انها هتنزل لا كده حرام انا لسه مرتحتش منها
لميس بابتسمه شرير\لا خليها تنزل علشان اعمل فيها الي انا عاوزها ثم ضحكت بشر ليقوم الياس بضربها علي موخره راسها وهو يقول بغيظ
الياس\اخرسي مانتي تعملي الي انتي عاوزه وهي تيجي تلزق فيا ذي البانه يع قلها الياس باشمئزاز
لميس\وانا مالي مش هي تبقى شريكه يوسف في الشغل انا بس بحب اهزار معها مش اكتر
يوسف \يخربيت اليوم الي شركتها فيه كان يوم مهبب هو السبب مايكل الحيوان الي عملها
الياس \علي فكره يا يوسف مايكل هو الي قلها انك اشتريت قصر هنا علشان كده كانت عاوزه تنزل هنا اسبوع
يوسف بغيظ\الحيوان ابن*****ماشي يا مايكل ولله مها ارحمك
جوان \اسمع منك ليه انا مليش دعوه انا مش همشي من قصر عمي انا قررت التي هفضل عيشه هنا هنا احلا بكتير
الياس\وطيه انتي بتبعينا
جوان\بيقولو الجري نص الجدعنه يا حبيبي وانا هعمل كده مش مستعده استغني عن مرارتي
الياس\عبو شكلك
يوسف\اهدو يا جماعه اكيد هي مش هتيجي يارب ما تيجي كان الجميع ينظر لهم باستغرب لتقول رغد
رغد\مين الي انتو بتتكلمو عليها دي يا جوان
جوان \بصي يا رغد يا حببتي شفتى قبل كده ناس كده بتلزق البانه
لتقول ملك\ايوه ذي ساره لما بتلزق لايهم
جوان\ايوه هي دي بس ماري من النوع التقيل اول ما بتشوف يوسف او الياس بتبقى استغفر الله العظيم حاجه كده يع
لميس \ليه كده بس يا جوان ثم نظرت الي يوسف وهي تقول متقلقش يا جو انا مش هخليها تقعد هنا يوم واحد بس من الي هعمل فيها اعتمد عليا يا كبير
يوسف\بس انتي يا ماما خليكي علي جنب انا لو سبتك عليها ممكن تموتيها اي نعم هي رخمه ومايعه كده بس مش مستعد ادخل في قضيه قتل انا مش ناقص
لميس\برحتك انت حر انا عرضت عليك المساعده بس انت رضت استحمل بقى
الياس \انت السبب يا يوسف انا قولتلك تنهي الشركه الي بين الشركتين بس انت مسمعتش مني
يوسف\وهو انا هعمل ايه يعني العقد بيقول كده الشركه هتستمر سنتين
ادم\هي شكلها عمل اذي ماري دي
يوسف\شكلها كده استغفر الله العظيم تشيلك ذنوب وان واقف ذي الالف انت بس اقف قدمها وعداد الذنوب بتاعك هيبداء يشتغل
جوان\هههههه بس احنا البنات مش بنشيل ذنوب احنا بنتوب لما بنشوفها من كتر الاستغفر
الياس\بس انتي يا جوان انا كنت بسمعك وانتي بتشتميها وبتدعي عليها كمان
جوان وهي تتظهر بل برائه\ نا يا الياس دانا كنت بدعيلها ان ربنا يهديها صدقني
الياس \ها فعلا امل ربنا يخدك ياشيخه جتك نقطه اللهي يولع شعرك وتتكسر رجليكي ده كان ايه ان شاء الله
جوان\دانت كنت مركذ معايه بقى
الياس\لا يا حببتي بس انتي الي كنتي بتتكلمي بصوت عالي
جوان \بارد
الياس باستفزاز\عارف كان ايهم يسمع الحديث الدئر بينهم وهو ينظر الي جوان ويتمنا ان يتحدث معها كما بحريه كما يفعل الياس وكم اكان يتمنا ان يمنعها من الحديث الي اي احد غيره كان ايهم يغلي من الغيره عليها وهو يراء كيف تضحك مع الياس بحريه بعد ان انتهو من تناول الطعام صعد كل منهم الي غرفته لكي ينامو عند ايهم فقد كان يفكر في تلك الفتاه التي كانت سبب في وجع قلبه واقسم علي ان تكون له باي ثمن
اما عند جوان التي كانت تفكر في نظرات ايهم الغريبه نحوها فقد بداء في التعامل معها بحنان ولكنها ابعدت هذه الفكره من راسها وهي تمسك الهادف وتنظر له بتمعن ثم قامت بضغط علي بعض الازرار ثم وضعت الهادف علي ازنها ليتيها صوت روجولي عميق
ادوارد\من معي
جوان ببرود\انها انا يا ادوارد
ادوارد\جوان ثم قال بصوت خشن ماذا تردين وكيف عرفتي رقمي
جوان ببرود\ليس مهم من اين احضرت رقمك الان يا ادوارد لقد اتصل بك لكي اخبرك ان هناك من يعمل جسوس وهو يخطط لقتلك
ادوارد ببرود\من هذا
جوان بهدوء\جون
ادوارد\وان كان ما تقولينه صحيح لما تخبريني اليس من المفترض ان يكون من الافضل لكي ان اموت الستي تكرهيني
جوان ببرود\ارجواك لا تفهم تحزيري لك بشكل خاطئ انا اخبرك بهذا لاني ارت ان ارد لك الجميل عندما قمت بحمايتي من رجال مارك هذا كل ما في الامر اما بنسبه لكرهي لك فان لم اعد اكرهك بعد ان اكتشفت الحقيقه ولكن هذا لا يعني اني نسيت ما فعلته ولان اخبرني اين هو مارك ولماذا قمت باختطافه
ادوارد\انا لا اعلم عن ماذا تتكلمين ولكن علي اي حال شكرا علي هذه المعلومه
جوان بقلق\ماذا تعني بانك لا تعلم عن ماذا اتحدث الست انت من قمت باخذ مارك من المشفي
ادوارد ببرود\لا لست انا يا جوان
لتقول جوان بغضب\لا تكذب علي انا متاكده انك انت من اخذته
ادوارد \انا لستو مطر للكذب عليك يا جوان انا اخبرتكي اني لا لخف من احد كما اني اكره الكذب
جوان\حسنا الي القاء ثم اغلقت الهادف وهي تتجه الي غرفه يوسف بسرعه لتجد يوسف ينام علي السرير وهو ينظر الي سقف الغرفه بشرود وعندما اقتحمت جوان الغرفه انتفض من مكانه وهو ينظر لها بفزع لتقول جوان يوس انا كلمت ادوارد وهو قالي ان مارك مش معاه
يوسف \مش فاهم يا جوان
جوان بنفاذ صبر\يوسف ركذ معايه انا كلمت ادوارد علشان اقولو ان جون بيخونو ولما سالتو علي سبب خطفو لمارك من المستشفي قالي انو ميعرفش حاجه عنو
يوسف \اذي لما مارك مش مع ادوارد يبقى مع مين ليسمع صوت الياس وهو يقول ببرود
الياس\ مارك مع جون هو الي ساعدو علشان يهرب من المستشفي
جوان \وهنعمل ايه دلوقتي يا يوسف
يوسف\مش هنعمل حاجه يا جوان كل الي علينا اننا نستنا ونعرف ايه الي هيحصل يلا روحي نامي وبكره هنتكلم
الياس\ ايوسف معاه حق يا جوان يلا علي النوم لتنظر جوان الي يوسف ثم تقبل خده وتخرج من الغرفه وهي تدخل الي غرفتها بهدوي ثم تنام بعمق اما الياس ويوسف
يوسف\انا كده متاكد ان الي هداد مايكل هو جون ومارك
الياس \ احنا لازم ناخد بلنا كويس يا يوسف في الفتره الي جيه
يوسف \ ماشي يا الياس تصبح علي خير ليخرج الياس من غرفه يوسف ويعود يوسف الي النوم وهو يفكر في ما سيفعله الي ان غط في نوم عميق
حل الصباح علي الجميع كانت جوان تنام بهدوء الي ان وجدت رغد تدخل الغرفه بسرعه وهي تلهث وتقول بسرعه
رغد\الحقي يا جوان يوسف والياس بيتعركو تحت ومش عرفين نبعدهم عن بعض لتنظر لها جوان بنعاس ثم نهضت ببطء وهي تتجه الي خارج الغرفه وهي ترتدي
نزلت جوان الي الاسفل وهي تنفخ بغيظ وهي تتجه الي الحديقه لتجد الجميع مجتمع في الحديقه والياس ويوسف يتعركون بشرسه لتتقدم ببطء وهي تنظر لهم بملل لتجد الجميع ينظر لها لتقترب من جاسر وهي تنظر الي مسدس الذي كان علي خصره وهي تقول ببرود
جوان\ممكن المسدس يا جاسر
جاسر ببلاهه\ها ........لتقلب جوان عينها ثم اخذت المسدس وهي تتقدم من الياس يوسف ثم قامت باطلق عليهما الرصاصه ليركع يوسف علي قدمه بسبب الرصاصه التي جرجت رجله اما الياس الذي امسك كتفه بالم وهو يبتعد عن يوسف لينظر كل من يوسف والياس لجوان بغيظ اما ايهم والاخرين كانو ينظرون بصدمه ليسمعو صوت لميس تقول من شباك غرفتها
لميس\جوان خلهم يهدو انا عاوز انام اعمل اي حاجه
جوان\متقلقيش انا فضيت الموضوع انزلي علشان تفطري مفيش نوم لتنفخ لميس ثم تغلق النافزه لتنظر جوان الي الاخرين الذين كانو ينظرون لها بصدمه لتقول انا اسفه علي الازعاج ده من الصبح ثم نظرت الي جاسر وهي تعطيه المسدس وهي تقول شكرا ليخذه منها وهو يومئ لها بهدواء يلا يا جماعه علشان الفطر ليدخل الجميع الي الدخل بعد ان اتمائنو علي يوسف والياس اجتمعو علي المائده كان كل من الياس ويوسف ينظرون الي جوان بغيظ
جوان ببرود\ملكو بتبصولي كده ليه
يوسف \انتي ايه الي عملتيه ده انتي ضربتي علينا رصاص
جوان \عارفه كان لازم اعمل كده
الياس \وهو عادي عندك تضربي رصاص علي اي حد كده لتضع جوان يدها تحت زقنها وتقول بملل
جوان\ لا بس بنسبه الاتنين ذيكم عادي جدا بعدين انا متاكده انكم مكنتوش هتبطلو خناق غير بطريقه دي وبصرحه طريقه سريعه
يوسف\يبرودك هنا عليكي تضربي علينا رصاص
لتقلب جوان عبنها \ده علي اساس ان دي اول مره اعملها ولا اول مره تخدو رصاصه ثم نظرت الي الياس وهي تقول انت اخر مره خت فيها رصاصه كانت من حوالي شهر كده ثم نظرت الي يوسف وانت اخت اتنين من اربع تشهر ليه التافوره دي يعني عادي
لميس\ايو صح انتو كنتو بتتخنقو ليه
يوسف\مفيش اختلف في الاراء بس مش اكتر
الياس \يعني خلف عادي
فهد\خلف عادي دانتو كنتو هتموتو بعض
لميس\مش لدرجدي يعني انت مشفتهمش لما فعلا بيتخنقو بجد بيبقى دمار كامل
فهد\ليه بيعمل ايه
جوان وهي تشرب العصير\احسنا انك متعرفش هشوه صرتهم قدمك ثم نظرت الي يوسف بعبث مش كده يا جولينظر لها يوسف بطرف عينه
يوسف\مش مهم ثم انتي عملتي ايه امبارح
جوان\كل خير ان شاء الله متقلقش الخبر هيوصلك في اي وقت ولم تنهي جوان كلمها حتي سمعت صوت هادف لينظر يوسف الي الها دف ببرود ثم يجيب
يوسف\ماذا
المتصل\...........
يوسف ببرود\جيد جدا اذا لم يتبقى سو واحد فقت لينتهي الامر
المتصل\.........
يوسف\الي القاء ثم اغلق يوسف الهادف وهو ينظر الي الياس كل حاجه تمام المهمه تمت بنجاح ليبتسم الياس
الياس\مع اني كنت عاوز انا الي اخلص عليه بس مش مشكله
لميس\مين ده يا الياس
الياس\مفيش يا حببتي ده كان وحد رخم كده ويوسف خلص منو
لميس \ماشي انتهي الجميع من تناول الفطور ليخرجو الي احديقه وهم يتحدثون مع بعضهم بود الي ان سمع يوسف صوت هادفه يعلن عن اتصال احد ما لينظر الي الهادف بقلق لحظ هذا كل من الياس وجوان رفع يوسف الهادف علي ازنه وهو يرد ولكن سرعان ما تجمعت الدموع في عينه وهو ينظر امامه بصدمه ليسقط الهادف من يده وهو غير مصدق لما سمعه الان ليقترب منه الياس وجوان ولميس
جوان بقلق\في ايه يا يوسف ايه الي حصل يوسف
الياس\يوسف رد عليا في ايه ولكن يوسف لم يرد بل نهض وهو يدخل الي القصر بسرعه ثم دخل الي غرفته وهو يغلق بابها بقوه ويجلس علي الارض وهو يبكي ويصرخ اما جوان والاخرون الذين صعدو خلف يوسف كانت جوان تقف علي باب الغرفه وهي تنادي عليه وهي تسمع صوت بكائه لتنزل دموعها
جوان\يوسف افتح في ايه يوسف رد عليه وفجئه التفت الجميع الي الياس الذي كان يصرخ في شخص علي الهادف وهو في قمه غضبه قام الياس برمي الهادف علي الارض وهو يضرب الحائط بقبضته
فهد \في اليه يا الياس ليرفع الياس نظر الي جوان التي كانت تعلم ان الامر خطير
الياس بصوت يغلفه الحزن\مايكل وجوليا ماتو في حد لعب في فرامل العربيه ثم ادمعت عينه انا اسف يا جوان مقدرناش نحميهم كانت جوان تسمع الي ما يقوله الياس بصدمه وهي تنظر له ثم وقعت علي الارض فاقده للوعي اما لميس التي كانت تبكي بحرقه في حضن رغد رقض ايهم الي جوان وهو يحول ان يجعلها تستيقظ ولكن لا فائده حملها ايهم وهو يتجه الي غرفتها وبعد ان وضعها علي السرير برفق وهو ينظر لها بقلق كان القصر في حاله من الحزن خرج الياس من القصر اما يوسف الذي كان يحبس نفسه في الغرفه ولميس التي كانت تجلس وهي تبكي من الخوف وجوان التي كانت تنام بهدواء وايهم الذي كان يجلس بجورها وهو يمسك يدها وينظر لها بحزن علي حالها اما في الاسفل كان فهد يجلس بجوارلميس وهو يحول ان يهداها
فهد\خلص يا لميس اهداء لتقول ببكاء
لميس\لا انا عاوز الياس يافهد انا عاوز اروح عنده ليمسك فهد يدها بهدوء
فهد\ماشي بس بطلي عياط لينظر الجميع الي باب الغرفه ليجدو الياس وهو في حاله مذريه وهو ينظر الي لميس لترقض له لميس بسرعه وهي ترتمي في حضنه ليضمها الياس بتعب ثم يبعدها عنه قليل وهو يقول
الياس \امل فين جوان
لميس\جوان لما سمعت الخبر اغمى عليها ويوسف حابس نفسو في الاوضه يا الياس ايه الي حصل انت مش قلت ان مارك مات
ايهم الذي اتاي من خلف الياس \ايه الي جصل يا الياس ومين كان السبب في ده
الياس بتعب وهو يجلس علي الكرسي \فاكر لما جوليا طلبت من يوسف انها تتكلم معه علي انفرض ليومئ ايهم بهدوء ليتنهد الياس وهو يقول وقتها قالت ليوسف ان في حد بيبعت جوابات تهديد ليها وانها خافت تقول لمايكل علشان متعملش مشكله ثم نزلت الدموع من عينه وهو يقول كانت بتقلو انها لو حصل جاحه ليها او لمايكل يهتم هو بيوسف ابنها وانها كتبت الوصيه بتعتها ان يوسف هو ال مسئاول عن يوسف ابنها بعد متها هي ومايكل وقتها يوسف قالي وانا وقتها عينت مجموعه من الحراس علشان يحموهم بس ثم وضع راسه بين يده وهو يقول ببكاء انا السبب انا لي كان لازم انتبه عليهم كويس كان لازم اخد احتياطتي كويس غبي انا غبي لتلف لميس يدها حوال راس الياس وهي تحتضنه وتبكي كان الجميع ينظر لهم بحزن وملك التي كانت تبكي علي بكاء الياس وكانت تتمنا ان تقوم باحتضنه اما رغد التي كانت تفكر في يوسف لتنهض وهي تتجه الي غرفه يوسف وهي تحول ان تفتح الباب ولكن لم تستطع لتنادي عليه بصوت هادء
رغد\يوسف انت سمعني افتح الباب يوسف ..وقيل ان تكمل كلمها عندما وجدت يوسف يفتح الباب وبسرعه البرق قام بشدها الي دخل الغرفه ثم اغلق الباب كانت رغد مصدومه من ما يحدث ولكن سرعان ما انتفض جسدها عندما وجدت يوسف يجتضنها وهو يدفن وجه في عنقها ويبكي كانت رغد تنظر الي جسد يوسف الذي كان يهتز من البكاء وهو يشهق مثل الطفال الصغير لم تشعر رغد بنفسها وهو تلف يدها حول راس يوسف وتبدله الحضن وهي تمسح علي شعره بحنان ليجلس يوسف علي الارض وهو ليزل يحتضن رغد التي جلست بجوره وهي تسمعه يقول بصوت باكي
يوسف\ماتو يا رغد ماتو هما كمان انا بردو مقدرتش احميهم يا رغد مقدرتش احمهم ثم تابع وهو يزيد من احتضان رغد التي كانت تشعر بان عظامها سوف تتكسر كانت تمسح علي شعره بحنان ليقول بصوت باكي .......كانت بتقولي لو حصلها حاجه انتبه لابنها كانت حسه انها هتموت اعمل ايه يا رغد قلبي وجعني عليهم اوي مايكل كان اخويه مش صحبي اعمل ايه انا تعبت ثم دفن وجه في عنقها اكثر تعب اوي يا رغد مش قدر استحمل اكتر من كده ليه كل الي بحبهم بيروحو ويسبوني بابا ماما دينا مايكل جوليا كلهم راحو كانت رغد تسمع الي ما يقوله وهي تمسح علي شعر وكانت دموعها تنزل علي خدها ظل هكذا بعض الوقت حتي شعرت رغد بانتظام انفس يوسف لتنظر له لتجده ينام بعمق لتتنهد وهي تحوال ان تبتعد عنه ولكن كان يوسف يمسك بها بقوه حوالت رغد مره اخره ليستيقظ يوسف وهو شبه واعي لما يحدث حوله ابتسمت رغد له ثم نهضت وهي تساعده علي السير الي السرير وهي تمسك بيده الي ان جعلته ينام علي السرير ثم قامت بتغطيته وهي تنظر له بحب وحزن علي حاله لتخرج من الغرفه وهي تتجه الي الاسفل لتمر بصدفه من امام غرفه جوان فقررت ان تطمئن عليها ولكنها صدمت عندما رات ايهم يجلس بجوار جوان علي السرير وهو يمسك يدها ويقبلها بحنان وقتها علمت ان اخوها وجد الحب اخيرا لتترجع وهي تنزل الي الاسفل لتجد لميس تجلس بجوار الياس الي كان يضع راسع علي كتفها وريم التي تمسك بيد جاسر وملك التي كانت تجلس بجوارادم وفهد الذي كان ينظر الي لميس ذهبت اليهم وهي تقول بهدواء
رغد\يا جماعه يلا علشان ترتاحو وكل حاجه هتكون كويسه باذن الله لينظر لها الجميع ثم نهضو دخل الياس الي غرفته كما فعل الجميع اما لميس التي دخلت الي غرفتها وقبل ان تغلق الباب وجدت يد احدهم تمنعها من ذلك لترفع نظرها لتجد فهد
يتبع

تعليقات
إرسال تعليق