قصة : { يشبهك_قلبي }
الحلقة الخامسة والسادسه 👩❤️👨
حنان : طب قولها كدة قولها مش عاوز تتجوز
ذياد : مقدرش خالو هيزعل
حنان : م يزعل يعني شوية وهيبقا كويس وبعدين هو احنا نعرف عنه حاجة اصلاً عشان تهتم انه يزعل ولا لأ !!
ذياد : مينفعش ارفض ي حنان خلاص
حنان : ليه ان شاء الله هي ماسكة عليك زلة ولا ايه ؟!
( يتنهد ذياد ب ضيق )
حنان : انت ل امتى هتفضل ملكش رأي كدة دة مستقبلك وحياتك لازم يبقالك رأي فيهم ي ذياد 😕
ذياد : دي بنت خالي مهما كان يعني اكيد جوازي منها ف مصلحتي ودة هيرضي الكل
حنان : لا مش ف مصلحتك انت مش اد بنات القاهرة ي حبيبي انت مشفتش لبسها ولا طريقة كلامها لما جت عشان كدة مستهون بالموضوع 🤷🏻♀️
ذياد : كل دة يتغير بعد الجواز عادي
حنان : اه .. يبقا انت بقا عجباك !!
ذياد : انتي بتقولي ايه انا معرفهاش !!!!
حنان : لا مهو باين .. انا معرفش جيت اكلمك ليه اصلاً اعمل الي يعجبك ي ذياد انا غلطانة خايفة عليك 😒
( تمشي حنان ، يتنهد ذياد ب ضيق ، بعد شوية ، تطلع حياة م الاوضة باين عليها الزعل ، لسة هتنزل ................ )
غيث : بالراحة ع الارض مش بتاعتنا 🤷🏻♂️
( تلف تبصله وتبتسم )
غيث وهو بيقف قصادها : صباح الفل
حياة : قصدك مساء راحت علينا نومة 😅
غيث : دة عشان انتوا لسة مخدتوش ع النظام هنا بس
حياة : اه فعلاً والجو حر اوي كمان مع اننا داخلين ع شهر ١١ !!!!
غيث : هنا الصيف طويل شوية بس الشتا فيها صعب اوي
حياة : اه تلاقي عشان حوالينا اراضي فاضية وكدة
غيث : بالظبط .. بس مالك كنتي مبوزة كدة ليه ؟!!!
حياة : لا عادي .. عادي 😒
( يفتح ذياد باب اوضته )
غيث وهو بيمسك دراع حياة : لا تعالي بقا نقعد وتحكيلي 👋
حياة : اوك 😊
( يشوفهم ذياد ، ينزلوا تحت يقعدوا برة ف الجنينة )
غيث : مالك بقا ؟
حياة : موضوع الجواز دة مضايقني
غيث : جوازك من ذياد ؟
حياة : اه
غيث : هو عندك حق صراحة
حياة ب قلق : ليه ؟؟
غيث : ليه ايه دة اهبل دة تقريباً في حاجة ف مخه معوق 🤷🏻♂️
حياة ب خضة : بتهزر صح ؟؟
غيث : هههههههه 😂
حياة : غيث رد عليا 😟
غيث ب ضحك : مش قادر 🤭
( يرن فون غيث )
غيث : الو
( يقوم يتكلم بعيد ، تتوتر حياة من كلام غيث ، تقوم تدخل جري ع جوة ، سماح وذياد واقفين بيتكلموا )
سماح : قلتله وفرح اوي 😃
( تلمح حياة )
سماح : حياة تعالي ي حببتي
ذياد ب صوت واطي : ليه كدة ليه لأ 😬
( تقرب عليهم )
سماح : سلمي ع ..........
( تلاقيه مشي )
سماح : يوه راح فين !!!!!
حياة : عمتوا كنت ..........
الشغالة م المطبخ : ست سماح
سماح : جاية .. استني ي حياة جيالك 🚶🏻♀️
حياة ب تنهيدة : ماشي
( تدخل سماح المطبخ ، ترجع حياة تطلع برة تدور ع غيث عشان تفهم منه )
حياة : راح فين دة !!!
( تلف تلاقي ذياد وفدوى ف وشها )
حياة وهي بتبص ل لبس ذياد : ايه الي انت لابسة دة هما البوابين اتمدنوا للدرجة !!!!
فدوى : بوابين ايه ي بت دة ذياد اخويا 🤷🏻♀️
حياة ب خضة واحراج : احيه ذياد ايه لأ 😳
فدوى ب ضحك : هو ايه الي لأ انا ادرى 😂
حياة ل ذياد : انا اسفة والله انت اصل امبارح كنت لابس قفطان وكدة ف فكرت انك .........
فدى ب فهم : اااه لا ذياد بيحب يلبس كدة ساعات
حياة ب احراج : اه 😅
فدوى ل ذياد : خطيبتك المستقبلية 🤭
ذياد وهو باصص ل حياة : اه .. ازيك 😐
حياة : الحمدلله 😐
( يفضلوا باصين لبعض )
فدوى : ايه حب من اول نظرة دة ولا ايه هههههه 😂
( يتحرجوا )
ذياد ب ارتباك : ااا انا ماشي 😬
فدوى : ماشي فين انت اجازة انهاردة 🤷🏻♀️
ذياد : اه بس رايح ال .........
( وفجأة يلاقي الي خد دماغه تحت دراعه )
غيث : مساؤؤ ي زيزوووووو 😜
ذياد وهو بيحاول يبعده : اوعااا 😑
غيث وهو مازال ماسك ذياد من دماغه : اتعرفتوا ع بعض ؟
حياة : تقريباً 😊
غيث وهو بينكش شعر ذياد : يلا مبروك عليكي الزوززز 😏
ذياد وهو بيزقه ب انفعال : ي عم اوعا بقا قلتلك مبحبش كدة 😠
غيث : اهدى بس ي حبيبي اهدى ✋
( تتوتر حياة )
غيث : اهدى عشان اعصابك متتعبش انت داخل ع جواز !
( يتحرج ذياد ويمشي م البيت يركب عربيته ويمشي )
فدوى : انت دايماً غاوي تحرجه كدة 🤷🏻♀️
غيث : انا بهزر معاه هو الي كئيب 🙄
( تتغاظ فدوى من غيث عرفاه بيحب يتباها بنفسه ع حساب اي حد وبالذات لو قدام بنت ، تدخل جوة )
حياة ب قلق : هو فعلاً اعصابه تعبانة ؟؟
غيث : زي م انتي شايفة كدة 💁🏻♂️
حياة : بس باين عليه انه عاقل يعني 😕
غيث : مهو بتجيله نوبات كدة فجأة
حياة ب فهم : ااااه .. طيب 😒
( يوصل ذياد قدام دار مسنين ، يركن عربيته وينزل يدخل جوة )
........ : مساء الخير ي دكتور
ذياد : مساء النور
........ : مدام مودة تعبانة اوي ومش عاوزة تخلي الدكتور يشوفها
ذياد : طيب هشوفها
........ : اوك
( يدخل ذياد اوضة ، قاعدة واحدة ست وراجل كبار ف السن )
زكريا : كويس انك جيت ي ذياد 🤷🏻♂️
ذياد وهو بيقرب عليهم : مالها ؟!
زكريا : من وقت م صحيت م النوم وهي مش عاوزة تتكلم مع حد !!
( يقرب ذياد يقعد قصادها )
ذياد : مالك ي مودة ؟ حد زعلك ؟
( تشاورله ب لأ )
ذياد : اومال حصل ايه ؟
( متردش وعيونها تدمع )
ذياد : مودة هو مش انا زي ابنك ؟
( تشاورله ب اة )
ذياد : ومش بخبي عليكي حاجة صح ؟
( تشاورله ب اة )
ذياد : يبقا قوليلي مالك ؟!
مودة ب تنهيدة ودموع : بنتي وحشتني 💔
ذياد : طب م ممكن نتصل بيها تيجي وتشوفيها ايه المشكلة 🤷🏻♂️
مودة : لأ .. مش هتصل بيها .. هي بتوحشني .. لكن انا مبوحشهاش 😥
ذياد : لا طبعاً اكيد بتوحشيها
مودة ودموعها بتنزل : مبوحشهاش ي ذياد .. انا وابوها مبنوحشهاش .. انا بحاول ع اد م اقدر اتخطى الي هي عملته ورميتها لينا هنا .. بس ساعات مبقدرش اداري دة بالضحك والهزار 😔
ذياد : مينفعش طول الوقت تباني قوية وضحك وهزار .. لازم اوقات يظهر فيها ضعفك انتي بني ادمة والضعف دة وارد ف حياتنا ك بشر ف متكابريش !
زكريا : متستاهلش منك دة ي مودة .. بنتنا متستاهلش يتزعل عليها 😒
ذياد : لا تستاهل طبعاً .. واكيد هي عندها اسبابها وظروفها اطرتها ل كدة 😕
زكريا : فلوسنا الي اطرتها ل كدة ي ذياد
( ميعرفش ذياد يرد )
ذياد ل مودة : طيب ممكن تنسي كل دة .. وهي والله اكيد هتيجي وتزورك قريب
( تشاورله ب اة )
ذياد : متزعليش اوك .. عشان خاطري 😟
مودة : مش زعلانة ي حبيبي 😊💔
( يبوس ايدها )
ذباد : حقك عليا انا 😕
مودة : ربنا يهديها ويصلحلها حالها 😒
( يعدي الوقت وييجي الليل ، الكل قاعدين )
حساب : انا اتكلمت مع ابوكي ي حياة وحددنا ميعاد ل الخطوبة هتبقا يوم الخميس ب اذن الله ومش هنستعجل ع الجواز عشان تكونوا بردوا اتعرفتوا ع بعض الأول ف فترة الخطوبة دي
حياة : اه 😐
حساب : هننزل بكرة ب اذن الله عشان نجيب الشبكة وهنعمل الخطوبة هنا عائلية ف البيت لان بردوا الفترة مش هتطول .. تمام ي بني ؟
الحلقة السادسة { ٦ } 👩❤️👨
ذياد وهو باصص للارض : تمام 😒
قاسم : ربنا يتمملكم ع خير ب اذن الله
حساب : امين يارب
سوسن ل غيث : عقبال م تفرح قلبي انت كمان
غيث : ان شاء الله هغير من ذياد واعملها 😏
سوسن : يارب يخويا 🤷🏻♀️
كرم : وانا طيب 😕
فدوى : انت ايه يبو شخة انت 🙄
الكل : ههههههه 😄
كرم ب احراج : اه ي كلبة 😐
حياة : ههههه يعني هي جت عليه حراااام 🤭
كرم : قوليلهم والنبي 🤷🏻♂️
حساب : شد حيلك كدة ف دراستك وانا اعملك الي انت عاوزه
كرم وهو بيبص ل دنيا : اشطااا 🙂🧡
( تلاحظ دنيا ، تتكسف وتبص للارض ، تلاحظ حياة ، تبتسم ، يعدي الوقت ، فدوى قاعدة مع البنات ف اوضتهم ، حياة رايحة جاية ف الاوضة )
فدوى : ي بنتي روشتينا 🙄
حياة : م انا لازم اتكلم معاه
فدوى : م تتكلمي حد حايشك !!!
حياة : طب اتصلي بيه شوفيه فين
فدوى : هيكون فين يعني اكيد ف اوضته 🤷🏻♀️
حياة : طب قوليله ينزلي الجنينة نتكلم
فدوى : ماشي
( ف اوضة ذياد ، قاعد ع مكتبه بيقرأ ، يرن فونه )
ذياد : ايه ي فدوى ؟
فدوى : انت ف اوضتك ؟
ذياد : اه في ايه ؟!
فدوى : حياة كانت عاوزة تتكلم معاك
( يتخض ذياد ويقوم يقف )
ذياد ب ارتباك : اااا تتكلم معايا ليه ؟!!!!
فدوى وهي بتطلع البلكونة : هو ايه الي ليه عادي 🤷🏻♀️
ذياد : ضروري يعني ؟؟
فدوى ب صوت واطي : انت هتشلني ي ذياد اروح اسألهالك ضروري ولا لأ البنت قالت عاوزة تكلمك في ايه !!!!
ذياد ب تنهيدة : طيب ماشي 🤦🏻♂️
فدوى : انزل قابلها ف الجنينة تحت
ذياد : ماشي
( ينزل ذياد يستناها تحت ف الانتريه ، بعد دقتين ، تنزل حياة ، يشوفها ذياد وهي نازلة بتجري ع السلم وشعرها طاير وراها ، يفضل متنحلها ، تنزل تقف قصاده )
حياة : تعالى برة 🚶🏻♀️
( تطلع برة ، يطلع وراها ، يقفوا ف الجنينة وذياد مازال هيمان فيها ، وفجأة ................ )
حياة : بص بقا ي نجم
( يسف شريط هيمان ذياد فجأة )
حياة : الليلة دي كدة من اولها ل اخرها مش عجباني ولا داخلة دماغي ب مليم .. ف عشان نكون ع نور من اولها انا ارتباطي بيك مهاودة ل ابويا مش اكتر تمام يابا ؟
( ذياد متنحلها ، شكلها مش لايق خالص ع الكلام الي طلع منها )
حياة : انت ي عم !!!!!
( ينتبهلها ذياد )
حياة : انت معايا ولا ايه 🤷🏻♀️
ذياد : اه .. اه معاكي 😐
حياة : ف مش عوزاك تعيش فيها دور الخطيب والمخطوب والمحن دة عشان ماليش فيه ولو ليا ف انا معرفكش اصلاً ف عشان منمثلش ع بعض .. قدام اهلنا حبايب وحلوين غير كدة ملكش دعوة بيا ولا ليا دعوة بيك اشطا كدة ؟؟
ذياد : بس .........
حياة : اشطااااا ؟؟
ذياد : اوك !!!!
حياة : ايوة كدة احبك وانت فاهمني .. شكلنا هنتفق ي زوز وهنبقا صحاب 😊✋
( تحط ايدها ع كتفه )
ذياد وهو بيبص ل ايدها : ايدك معلش 😐
( تنزل ايدها )
حياة ب احراج : احم اوك .. نراعي بعض بردوا .. المهم .. عاجبني ستايل التسعينات بتاعك دة .. استمر 🤭
( تسيبه وتدخل جوة )
ذياد وهو بيبص ل لبسه : تسعينات !!!!!!!
( تاني يوم بالليل ، يلبس الكل ويمشوا عشان يجيبوا الشبكة ، فدوى والبنات وحنان راكبين وسايق ذياد ، ف الطريق )
فدوى : متشغلنا حاجة ي ذياد
ذياد : اوك
( يشغل اغنية *بعد الليالي ل عمرو دياب* )
فدوى : ايه ي عم دة شغلنا حاجة فرايحي 🤷🏻♀️
ذياد : اه حاضر
( يطفي الاغنية ويشغل غيرها وغيرها كلهم نكد )
فدوى : بس ي ذياد بس ي حبيبي طفي انا غلطانة 🤦🏻♀️
( يتحرج ذياد ويطفي الاغاني )
حنان : والله الاغاني جميلة 🙂
فدوى : جميلة اة بس مش ف المناسبة دي يعني !!
حنان : وهي اي المناسبة احنا لسة رايحين نجيب الشبكة 😒
( تبصلها حياة )
فدوى : وهي دي بالنسبالك مش مناسبة ؟!
حنان : لا مش مناسبة .. صح ي ذياد ؟
ذياد ب ارتباك : ااا اه لأ ااا عادي يعني 😬
حنان : ايوة عادي 😏
( تبصلها حياة ب غيظ ، يقفوا قدام بياع الدهب وينزل م العربية التانية ام ذياد وبباه وكرم ، يدخل الكل وتبدأ حياة تنقي الشبكة هي وذياد )
حياة وهي ماسكة دبلة : حلوة دي صح ؟
ذياد : اه
حياة : ولا دي احلى ؟
ذياد : الي انتي عوزاه
حياة ب تنهيدة : طيب 🙄
( يخلصوا شرا الشبكة ويطلعوا برة )
كرم ل فدوى : والنبي ركبوني معاكم ابويا شلني ب سواقته 🥺
فدوى : ي بني مفيش مكان هنحطك فين 🤷🏻♀️
كرم : ان شالله ف شنطة العربية 😿
فدوى : بس ي اهبل
حساب ب صوت عالي : يلا ي كرم 🗣️
كرم : جاي ي حبيبي جاي 😊
دنيا : هههههه 🤭
كرم : اضحك ي عم اضحك 🙂
دنيا ب احراج : سوري 😅
حساب : ي بني !!!
كرم : ركبوني بقا عربية ذياد كبيرة
فدوى : ماشي بس لو زنقتها علينا هتروح ف اوبر ☝️
كرم : ماشي ي ستي قولي ل ابوكي بقا
فدوى ب صوت عالي : بابا روح انت كرم معانا
حساب : طيب
( يمشوا الاهل )
حياة ل فدوى : اركبي انتي بقا ورا انا هركب جنب خطيبي 😌
( يتخض ذياد وتبصلها حنان )
فدوى : اوباااا بدأنا بقا خطشيبي وقرة عيني ماشي يختي 🤷🏻♀️
حياة : ههههه 🤭
( تركب حياة قدام والبنات وكرم ورا ، يسوق ذياد ويمشوا ، ف الطريق ، تشغل حياة اغاني من فونها ، وفجأة ................... )
*( وراك عيلة ورايا جيووووش )*
كرم : ايوة بقا دلعينا 🤸🏻♂️
حياة وهي بتغني مع المهرجان : مبعتمدش فلان وفلان ، قدرني هنا اخطر انسااااان 💪
كرم : تذكر اسامي هتقولي حيتاااان ، هذكرلك اسمي ف اي مكاااااااااان 💪
( تسقف فدوى ودنيا )
فدوى وهي بتذغد حنان : سقفي 👏
( تسقف حنان ب قرفة )
حياة : يكفينا شر عيونكوا الحااااااسدة ، تحسد يخويا وتقول مش قاااااصدة 🤷🏻♀️
كرم : ربنا يبعدكم عنناااااا ويعميكوا عنا ي ناس فاسدااااا 👏
( تعلي حياة ف الاغاني ويقضوها غنى وتسقيف لحد م يروحوا وطبعاً ذياد مش شايف غير سواقته ، يوصلوا قدام البيت ، ينزلوا م العربية ، غيث واقف قدام البيت ، يقرب عليهم )
غيث : مبروك ي عرسان 🙂
حياة وذياد : الله يبارك فيك
( يدخل الكل جوة ، يطلع ذياد اوضته يغير هدومه وياخد شنطته وينزل )
فدوى : رايح فين ؟؟
ذياد : عندي شفت ليل يادوب الحق اروح المستشفى 🤳
فدوى : اااه طيب ماشي
( يمشي ذياد )
حياة ب استغراب : هو في حاجة هو راح فين ؟!!
فدوى : لا دة عنده شغل راح المستشفى
حياة : هو شغال ف مستشفى ؟
فدوى : ايوة ذياد دكتور
حياة : لا والله !!!!
فدوى : انتي مكنتيش تعرفي ؟!!!
حياة : لا محدش قالي 🤷🏻♀️
فدوى : لا هو دكتور شغال ف مستشفى قريبة مننا هنا
حياة : اهااا
( تقرب عليهم سماح )
سماح : اتبسطي بالشبكة ي حببتي 😊
حياة : اه ي عمتوا جميلة 💚
سماح : طب الحمدلله .. انتي بقا بتعرفي تطبخي ي حياة ؟
حياة ب احراج : ااا لأ صراحة انا بحب المطبخ بس الفكرة ان محدش علمني يعني 😅
سماح : خلاص انا من بكرة هعلمك
حياة ب فرحة : بجد ياريت 😃
سماح : بكرة ب اذن الله
حياة : ب اذن الله
( يعدي الوقت ، حياة واختها قاعدين ف اوضتهم )
دنيا : طيب اوي ذياد
حياة : امممم اوي !
دنيا : شخصيته مش تيبك طبعاً 🤷🏻♀️
حياة ب تنهيدة : خااالص 😑
( متنسوش اللايك ورأيكم .. 💛✨ )
#قصة_يشبهك_قلبي_ل_سهيلة_سعيد
sohila_sa3ed

تعليقات
إرسال تعليق