Header Ads Widget

رواية خلف زجاج النظاره الفصل الرابع بقلم الكاتبه ياسمين سالم حصريه وجديده

رواية خلف زجاج النظاره الفصل الرابع بقلم الكاتبه ياسمين سالم حصريه وجديده 



رواية خلف زجاج النظاره الفصل الرابع بقلم الكاتبه ياسمين سالم حصريه وجديده 


 مين دي الي حبيتك  انتم بتعملوا ايه هنا فشي الوقت دا انا مش فاهمه  حاجه اكملت بصريخ 

ايه المهزله الي بتحصل هنا 

امجد بغضب ؛ اخررسي  صوتك مترفعهوش انتي ازاي بتتكلمي معانا بالطريقه دي   اه الي دخلك بصفتك ايه  تكلمينا بالطريقه دي 


 همس محاوله ان تهدئهم 

أسيل انتي فهمتي غلط يعني انا وكمال زي الأخوات دماغك متبعدش 


 صرخ كمال مقاطعا حديثها  بغضب 

انتي مش محتاجه تبرري ليها اي حاجه فااااهمه  تركهم وصعد الي الاعلي بغضب فا مازالت لا تراه الا أكثر من أخ   

انا خلاص تعبت مش قادر استحمل اكتر من كدا كل ما اقول خلاص انتهي. مش بتنتهي  امت هتشوفيني يا همس امتي ؟


همس كانت خارجه هي الاخري للاعلي ولكن اعاقتها أسيل وهي تمسك يد همس واعادتها مره اخري امامها 


تحدثت وهي ترفع اصبعها بتحذير 


عايزه تعملي ايه يا همس ؟ هاااا انطقي بتخططي لي ايه  بتلفي حوالين كمال ليه اقترب بغضب اعمي ورفعت قبضت علي رقبتها و تحدثت بغضب جحيمي  ؛ اقسم بالله اطلع بروحك  فاااهمه الي بتحاول تعمليه انسيها فاهمه. انسي يا همس نزلت يدها وقالت وهي تمسح علي كتفيها  ماشي يا اختي الصغيره 


تركتها وصعدت الي الاعلي 

 همس سعلت  واخذت كوب الماء ترتشف منه ببطئ   هي بتقول ايه دي وخطه أيه دي شكلها اتجننت خالص 


في صباح اليوم الثاني 


  فتحت الخادمه الي قاسم وكان الجميع يجلس علي السفره  شارعين في بدأ تناول الفطار 

قاسم بحماس 

صبااح الخير 


الجميع رد عليه  صباح النور 

صفاء : تعالي افطر معانا يا قاسم حماتك بتحك زي ما بيقولوا 


 ضحكت همس بسخريه وأكملت تناول فطارها 

أسيل بستفهام 

_______بقلم ياسمين سالم____

 مالك يا همس بقالك كام يوم متغيره و مش بتطلعي مع قاسم 


 قاسم  ابتسم ؛ عليكي نور يا أسيل  وانا جايلك عشان اخادك مشوار هيعجبك  اووي ايه  رايك يا همس 

 قاطعه كمال ؛ لأ 


انتبه الجميع الي كمال  

سامح بضحك: مالك يا كمال ههه غيران علي همس ولا ايه. 


همس : لا دماغك راحت فين بس كل الحكايه رايحه المطار مع كمال عشان نجيب مايان انهارده طبعا انتم عارفين كمال  مش موجود دايما وهي أول ما عرفت انه كمال رجع فا قالت انتهز الفرصه بقي 


عبير بفرحه : بجد  مايان راجعه بس هي مقالتليش اخيرا هشوف ولادي مع بعض وقدام عيني

كمال امسك كف عبير وطبع عليه قبله وقال بحب ؛ وفي مفاجأه كمان انا مايان صفينا كل شغلنا برااا وهنفضل دايما  هنا  يا امي قدام عينك 


 عبير بفرحه ؛ الحمدلله اخيرااا سمعتو مني عقبال  ما افرح بيكم. يا حبايبي 


  ياسر : دا افضل قرار انتم تخدوه  يا كمال ومكانك في شركه الشامي محفوظ 

 قامت همس بحماس : يالا بسرعه يا كمال هنتاخر علي ميعاد وصول مايان قاطعتها أسيل 

 ايه رايك تخليكي انتي هنا همس وانا وكمال نروح نجيبها وروحي انتي معا قاسم  تمام نظرت لها   وكأنها تحذرها ان لت ترفض 

همس ليست خائفه من نظرتها لكن  اراده  إثبات أن كمال لا يعني لا أكثر من ابن عمها فقط ومثل أخيها 

همس  ببتسامه ؛ اشطاا يالا يا قاسم 


كمال بغضب وغيره امسك بكف أسيل واخذها وخرج من المنزل  كم تمني  لو يقوم بصفعها مازالت تركض علي قاسم وكأنها تنظر حديث أسيل  حد تجد مبرر لعدم ذهابها معه وبسرعه تركض الي قاسم طار عقلها عندنا حدثها عن مشواره معها وما الجديد  فا هذه همس دائما تركض الي قاسم   مهما فعل 


 ذهبو الي المطار وحزنت مايان لعدم وجود  همس. وعادو الي المنزل 


 ذهبت همس مع قاسم الي المطعم الذي تفضله دائما همس مكان هادئ وبجانب البحر تعشق هذه الأجواء وهذا الهدوء. 

_______بقلم ياسمين سالم____

قاسم ببتسامه وهو يتأملها  منذ تغير استايلها وهو أعجب بها بصدق 

 قاسم : همس ايه رايك  نعجل موضوع الجواز كمان امسكي دي  المفحاه الي محضرها ليكي  وبجد منتظر موافقتك 

  أمسكت همس الظرف بستغراب وفتحته  تحدث قاسم بحماس 

تذكرتين الي تركيا  هنروح نكمل حياتنا هناك يعني قصدي حابب نستقر هناك وانتي طول عمرك بتتمني تعيشي في تركيا 


همس نظرت الي بزهول  غير مصدقه فا ما معني انه يريد ان يستقر بعيدا عن مصر  هل حقا نسي امر أسيل   فا هو سيعد عنها نهائيا 


 امسك قاسم كفي يدها ورفع عند شفتيها يطبع عليها قبله بسيطه 


 عايز  اقولك حاجه و اصارحك بيها.  اخذ نفس عميق  وأكمل امبارح قعد مع نفس وفهمت حاحه واحده اني محبتش حد غيرك يعني أسيل كانت مجرد إعجاب يعني كانت صعبه عليا فا كنت عايزه احصل عليها بس لمجرد انها رفضتني  لكن لما حسيت انه خسرتك  فا حسيت بشعور تاني مختلف اول مره قلبي يوجعني بالطريقه كي اني ممكن افقدك   انا حبيتك فعلا يا همممس 


 همس بصدمه وفم مفتوح ؛ نعم بتكلم جد يا قاسم ولا بتضحك عليا. عشان سبب تاني. اقول الحقيقي يعني 

قاطعها  قاسم وهو يحاوط وجهها   ؛ انا بحبك يا همس عايزك تصدقي دا جداا انا حبيتك انتي بس  أسيل خلاص قصه وانتهت 


 ابتسمت همس بفرحه وعدم تصديق. فا اخيرا نطقها قاسم  يحبها    


 ها ايه رايك نتجوز علي اخر الشهر. يعني عشان شغلي الي اسسته برا مش هينفع اقعد هنا كتير 


  همس بدموع؛ موافقه  طبعا 


 في المنزل 


 كمال بضيق ؛ طنط صفاء هي همس لسا مرجعتش.   رآي نظارات امه واسيل ومايان موجه اليه  فا شعر بنفسه وقال برتباك :   عشان قصدي كانت فرحانه بعوده مايان ومتحمسه.  


 دخلت  في هذا الوقت  همس الي كانت مازالت تضحك وغير مصدقه 


 اعااا مايان ركضت بتجاه بعض و عانقتها همس بسعاده  


 كمال ابتسم علي طفوله همس كم تمتلك قلب طيب وبرئ  ظل يراقبها دون انتباه الي العيون التي تراقبه بغضب وغيره 


   عقد كمال حاجبه وهي ترفع الظرف الذي اعطاه قاسم اليها 

 وهي تقول احذروا ايه دا 


_______بقلم ياسمين سالم____

  اخذتها مايان بمرح من يديها  وهي تركض لسا هنحذر   هههه فتحت الظرف بحماس. 

 

اعااا ايه دا تذكرين ل تركيا. ههه نويتي اخيرا تروحي  بس التانيه ل مين اوعي تقولي ليا 

 قالت همس بسعاده ؛ لأ  دث بتاعه قاسم 


 سعل كمال وهو. يرتشف القهوه. كح كح. نعمم  تسافرو ازاي 


  همس بسعاده غير مباليه  بنبرته  او حديثه الغاضب. : هنتجوز اخر الشهر وبعدها هنسافر. 


 سقط الفنجان من يد كمال  عندما ادرك  نفسه ذهب من الصاله الي الخارج   وهو لا يعرف ماذا  يفعل يشعر بنار بداخله  اراده ان تحرقها. وتحرق هذا القاسم الذي لا زال موجود  بحياته كم كره قاسم  كم اراده قتله للحظه فكر التخلص منهه حتي تكون همس له فقط  شعر وكأن الدموع سوف تهطل علي خده  هل سيبكي من اجل  امرأه.  


 ذهب الي شركه عائلته الذي يعمل بها صديقه عمره أنور  يعمل المحاسب للامور الماليه   الخاص  بشركتهم 


  وقف أمام  غرفه مكتبه و فتحت الباب بحزن 


 أنور  ابتسم ؛  تعالي يا صدقي اكيد موضوع  همس الي مش ناوي تخلص منه 


 دخل كمال دون أن يتفوه بحرف وجلس علي الكرسي أمام مكتب  أنور 


 أنور اندهش من رده فعله. وقلق عليه  

 وضع يده علي كتف كمال وتحدث 

 مالك يا كمال  حالك مش عاجبني  فيك ايه 


 كمال  شعر وكأنه سوف يبكي    اخذ نفس عميق وقال


 همس هتتجوز خلاص يا أنور 


أنور بحزن ؛  كمال انت لازم تحط حد للموضوع دى مش شايفه حالاتك  ليه بتعمل كدا في نفسك  مش حب يا اخي الي يخليك تعمل كدا ما تبص للانسانه الي بتحبك 


نظر له كمال بستفهام 

 

اكمل أنور حديثه ؛ أسيل يا كمال الي عامل نفسك مش واخد بالك انها بتحبك  يا عم اديها فرصه يمكن تحبها  همس بتحب قاسم ويمكن قاسم بيحبها ربنا يهنيهم ببعض لازم تنساها 


 نظر كمال ل أنور بضيق  وغضب 

أسيل مش بتحبني يا أنور  و انت عارف دا 


أنور ؛ طيب اديها فرصه يمكن احنا فاهمين غلط يمكن مش شايفين الحقيقه ط

  

كمال هز رأسه برفض 

لاااا لازم همس تعرف اني بحبها يمكن غلط لما معرفتهاش   اني شايل ليها مشاعر  غير الاخوه  يمكن تغير رأي ثم ابتسم  بأمل 

ايوه صح يمكن مش فاهمه اني بحبها انا لازم اعرفها. بكدا  ركض بسرعه.  الي منزله مره اخري 

   القي أنور علي كمال نظره سخريه  وشفقه  علي حالته وجلس مره اخري علي مكتبه بضيق. هو  منذ أن تركته حبيبته لانها فضلت عليه  رجل اغني منه وهو لا يثق بالحب  يري أن ليس حاجه للحب كي يتزوج وان الحياه افضل دون حب 


 وصل كمال الي منزله وكان لايوجد به احد 


 سأل الخادمه فا قالت أن الجميع بالخارج.

عدا اخته  فا بالتأكيد نائمه من تعب السفر 


طلع الي غرفته ينتظرها حتي تأتي  


 كان يقف خلف النافذه الموجوده بغرفتها ينتظرها حتي تأتي 


 فجأه جاءت سياره قاسم ونزلت منها همس وصعدت الي غرفتها بتعب 


  وفجأه الباب انفتح بغضب 

أدارت ظهره بسرعه اثر فتح الباب 


 قالت بدهشه ؛ كمال بتعل ايه وانت ازاي فتحت الباب من غير ما تستأذن 


  كمال أغلق الباب واقترب من بغضب. وغيره اعمت عينه 


 رجعت الي الخلف وهي تشعر بالخوف منه 

كمال  مالك انت بتعمل كدا ليه 


 امسك كن ذراعيها بغضب  واتجه بوجه الي شفتيها  وقبلها  بشغف  

 وفجأه  دفعته همس بصدمه و يتتبع 


 يا جماعه بجد انا تعبت  ليه مش لاقيه انكم مقدرين تعبي ولا بتتفاعلوا ولا بتصوتو  ايه الي هتخسروا ولا حتي بتقولو كلمه تشجعوني بيها



الفصل الخامس من هنا



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 





إرسال تعليق

0 تعليقات

close