Header Ads Widget

رواية قاصره في قلب اربعيني الفصل الثالث بقلم نور الشامي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية قاصره في قلب اربعيني الفصل الثالث بقلم نور الشامي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية قاصره في قلب اربعيني الفصل الثالث بقلم نور الشامي حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


صرخت فداء عندما وجدت امجد ركل الكرسي بغضب شديد فتحدثت بفزع مردفه:  انت بتعمل اي رعبتني

نظر امجد الي طاهر بغضب الذي فهم نظرته ثم تحدث مردفا:  احنا هناخد مكه تقعد مع مامتها لحد ما اعصابها تهدي 
امجد بحده:  لع بنتي هتجعد معايا في بيتي 
فداء ببكاء وعصبيه:  لا بنتي هتيجي معايا لحد ما اعصابها تهدي انا مش مستغنيه عن بنتي علشان حد يعمل فيها حاجه تانيه

اما في بيت امجد كانت زهره جالسه وهي تشعر بالقلق الشديد فتحدث ادم مردفا:  انا اتصلت بيهم يا حجه وجالوا ان مكه دلوجتي بجت زينه 
زهره بعصبيه:  من وجت وش البومه دي ما دخلت علينا واحنا مش عارفين نعيش مرتاحين 
روح بضيق:  انا معملتش حاجه انتوا ال كلكم بتكرهوني من وجت ما دخلت البيت دا مع اني معملتش حاجه لحد 
زهره بعصبيه:  بكرهك علشان انتي مش مناسبه لابني انتي لسه عمرك 14سنه وهو 39 ابني ايوه شكله صغير بس الشكل ملوش دعوه بالعمر اطلبي الطلاج منه 
روح بحده:  انا مش عايزه اطلج وانا معجبه بيه وعايزاه وبعدين ما هو من الاول ال كان عايز يتجوزني هو انا غصبته يتجوزني

جاءت زهره لتتحدث ولكن وجدوا سيده رائعه الجمال في اوائل الاربعينات من عمرها عيونها زرقاء وبشرتها ناعمه وقوامها رشيق  تدخل الي البيت والحارس خلفها يحمل حقيبه كبيره فركض ادم اليها واحتضنها وتحدث بسعاده مردفا:  وحشتيني جوووي يا زوزا

ابتسمت السيده ثم تحدثت مردفه:  طول ما انت بتقولي زوزا كده هحبك 
حنين بابتسامه:  عمتي وحشتيني جووي جيتي امتي من دبي كنا بعتنالك العربيه 
زينه بتذمر  :  طول ما انتي بتقوليلي عمتي كده هفضل زعلانه منك

ضحك الجميع ثم تحدثت زينه مردفه:  فين امجد وحشني اوي
روح بحده:  امجد في المستشفي علشان بنته تعبانه

انتبهت زينه لروح ثم تحدثت مردفه:  مين دي.. شكلها حلو اوي ما شاء انتي مين يا حبيبتي 
روح بابتسامه:  انا روح مرت امجد

انصدمت زينه ثم تحدثت بفزع مردفه:  اي دا هو فييين امجد انتوا اتجننتوا كلكم 
زهره بضيق:  اهدي يا زينه انتي عارفه امجد محدش يجدر يعترض كلامه 
زينه بعصبيه:  يعني اي محدش يعترض كلامه ازاي يتجوزبنت صغيره اوي كده وبعدين مش هو حاربنا كلنا علشان يتجوز فداء وقولنا خلاص البنت كويسه ومحترمه وبعدها راح طلقها علشان غلطه تافهه كان ممكن تتحل بسهوله جاي دلوقتي يعمل كده

ادمعت عيون روح فأقتربت منها زينه وتحدثت بضيق مردفه:  انا مفيش عندي مشكله معاكي ولا بتكلم عنك انا بتكلم عن امجد 
روح ببكاء:  كلكم اهنيه بتكرهوني وانا معملتش حاجه فيكم انتوا بتعملوا معايا اكده ليه

نظرت زهره اليها بضيق وجاءت لتتحدث ولكن قاطعها دخول امجد الذي اقترب من عمته بسعاده واحتضنها ثم تحدث بابتسامه مردفا:  وحشتيني جووي يا زوزا كنتي جوليلي انك هتيجي علشان اجي اخدك 
زينه بضيق:  انت كل يوم بتكلمني ليه مقولتليش انك اتجوزت
امجد بضيق:  كنت هعرفك بس جولت في الوجت المناسب 
زينه بعصبيه:  لا مش في الوقت المناسب انت مكنتش راضي تقولي علشان خاطر عارف اني مش هوافق 
امجد بحده:  عمتي دا قراري وانا مش صغير اختار ال تعجبني وبعدين فيها اي يعني لما اتجوز واحده صغيره ما الكل اهنيه بيعملوا اكده وبعد اذنك انتي عارفه اني مش بحب ازعلك بلاش نتكلم في الموضوع دا تاني

تنهدت زينه بضيق ثم تحدثت مردفه:  انا هروح اشوف مكه 
امجد بضيق:  مكه نايمه دلوجتي والوجت متأخر تعالي ارتاحي وبكره انا هوديكي ليها

نظرت زينه اليه بحده ثم صعدت الي الاعلي وبعد فتره دخل امجد الي غرفته فوجد روح ترتدي قميص نوم احنر قصير واقتربت منه وتحدثت بابتسامه مردفه:  اي رأيك فيا شكلي حلو صوح 
امجد بضيق:  اها شكلك حلو.. اي رأيك في عمتي 
روح:  شكلها حلو جوي فيها شبه منك بس هي برضه مش موافجه علي جوازنا وشكلها مش هتحبني 
امجد بشرود:  لع هتحبك... وهتحبك جووي كمان

اما عند حسان تحدث بعصبيه مردفه:  ما تروحي ياسيده هو ممنعش حد انه يشوفها 
سيده بقلق:  انا خايفه ومش مرتاحه لكل ال بيوحصل دا انا عايزه بنتي تتطلج واخدها واسافر من اهنيه هي متنفعش تعيش اهنيه امار من اكده لازم ابعدها 
حسان بضيق: بكره روحي شوفيها يا سيده وان شاء الله الكابوس ال احنا فيه دا يعدي علي خير وربنا يحميها يارب

في الصباح الباكر استيقظت روح وابدلت ملابسها وارتدت ملابس المدرسه ونزلت الي الاسفل لتسأل عن امجد فأهبرها ادم انه ذهب مع زينه ليطمأنوا علي مكه وانه هو سيوصلها للمدرسه فذهبت روح مع ادم وهي تشعر بالضيق الشديد ووقفت في الاعلي تنظر الي الخارج حتي تبدأ حصتها وانصدمت عندما وجدت فداء تنزل من سياره امجد اما عند امجد تحدثت فداء بضيق مردفه:  انا هاجي اخد مكه بعد ما اخلص المدرسه 
زينه بابتسامه:  متخافيش عليها يا فداء هي معايا ومع باباها 
امجد بحده:  مش عارفه ليه محسساني اني هجتلها وعي لوحدها ال بتخاف غلي بنتي وبتحبها وانا لع 
فداء بعصبيه:  انا مقولتش انك مش بتحبها بس شوفت امبارح اي ال حصل بعيني وان بنتي اتظلمت وانت واقف تتفرج 
امجد بحده:  انا مكنتش واجف اتفرج يا ست فداء بس مش لازم ادلعها علشان ابجي بحبها 
زينه بزعيق:  بس بقااا كفايه كلام.. ادخلي يا فداء المدرسه ومتخافيش علي مكه

نظرت فداء اليه بضيق ثم دخلت الي المدرسه وذهب امجد بسيارته اما في الاعلي كانت فداء تدخل الي الفصل ولكن اوقفتها روح الذي تحدثت بحده مردفه:  انتي ماالك بجووزي عاد كل شويه تعملي حجه علشان تبجي معاه ليه 
فداء بحده:  روح الزمي حدودك علشان انا مش هسكتلك وبعدين متنسيش ان امجد يبقي ابو بنتي

صرخت في وجهها بغضب شديد مردفه:  انتي مرته الجديمه وانا بحذرك لأخر مره ابعدي عن جوزي

نظرت فداء حولها بصدمه والمدرسين والطلاب ينظرون اليها فأكملت روح بعصبيه مردفه:  كل يوم جوزي يوصلك ويكلمك وشويه ابن خالتك وشويه ادم وما شاء الله مش سايبه حد في حاله مخليه الرجاله كلها وراكي

ادمعت عيون فداء ولكن تمالكت نفسها وجاءت روح لتذهب ولكن فجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها فأنصدم الجميع عندما وجدوا احدي الطلاب هي من صفعتها ثم اكملت مردفه:  انتي بتتكلمي اكده ليه مع ميس فداء هي اكتر واحده مؤدبه اهنيه

نظرت روح الي الفتاه بغضب ثم سحبتها من حجابها وبدأ الشجار بينهم فجاء المدير وطلب منهم الذهاب معه الي المكتب واتصل بأمجد وبعد فتره من الوقت وصل امجد ووجد روح تقف وملابسها مبعثره وفداء تجلس بصمت تنظر الي الارض وهي تضغط علي يديها بشده والدموع تجتمع في عيونها فأقترب امجد منها وتحدث مردفا:  في اي يا روح اي ال حوصل... مالك يا فداء 
المدير بضيق:  اتفضل يا بشمهندس اجعد

جلس امجد وقصي المدير له ما حدث فانصدم واكمل المدير مردفا:  لو مدام فداء اتنازلت عن حقها وجتها انا هكتبلها فصل لمده اسبوعين زدا هيبجي عقاب بسيط جدا علي ال عملته بس لو متنازلش انا هرفضها خالص من اهنيه

نظر امجد الي فداء ثم تحدث مردفا:  ال هتجولي عليه هيتعمل 
روح بعصبيه:  ازاي يعني و..

لم تكمل روح كلماتها عندما نظر اليها امجد نظره اقسمت انها لو النظرات تقتل لوقعت علي الارض جثه هامده من شده غضبه فالتزمت الصمت واكمل امجد مردفا:  جولي يا فداء اي ال انتي عايزاه 
فداء بصوت ضعيف:  مش عايزه حاجه انا متنازله عن حقي وبعد اذن حضرتك ممكن اخد اجازه اسبوع 
المدير بضيق:  تمام يا فداء انا هكتبلك الاجازه  دلوجتي

اومأت فداء رأسها بالموافقه ثم نهضت وهي تشعر بثقل قدميها واعتذر امجد من المدير واخذ روح ونزل فوجد فداء تذهب الي الجهه الاخري من الطريق وفجأه وجد سياره مسرعه قادمه اليها فصرخ امجد وركض لينقذها ولكن لم يلحق وفجأه ووو

توقعاتكم ورأيكم ولو لاقيت تفاعل والفصل جاب 400 لايك للساعه 12 هنزل فصل جديد واقتباس جديد انهارده ان شاء الله ورأيكم في تصرفات روح واي سبب جواز امجد من روح ولا هو فعلا بيحبها توقعاتكم
ومتابعه الصفحه لباقى الاجزاء هنا 
روايات الخيال القصيرةالفصل الرابع.  بدون رابط 🔗😎🔗
قا,صره في قلب اربعيني

في المستشفي وقف امجد وهو يشعر بالق,لق الشديد فقاطعه مجيئ طاهر وزينه الذي تحدث بلهفه مردفا: اي ال حصل فين فداء وحصلها اي
2

نظر امجد اليه بضيق ثم خرج الطبيب فتحدث امجد بلهفه مردفا: يا حكيم فداء كويسه

الطبيب: عملنا اشاعه علي المخ والحمد لله مفيش حاجه بس حصلها كس,ر في رجليها وخدوش بسيطه في وشها وهي دلوقتي نايمه تحت تأثير المسكن

زينه: شكرا يا دكتور

ابتسم الطبيب ثم ذهب فتحدق طاهر بحده مردفه: اي ال حصل عملت حادثه ازاي

نظرت روح بخو.ف شديد فأنتبه طاهر وتحدث بعصب,يه مردفا: اكيد انتي السبب من اول ما شوفتك وقولت عليكي انك شيطانه

امجد بعص,بيه: طااهر الزم حدودك واتكلم زين مع مرتي

طاهر بغض,ب: خد مراتك وامشي من هنا يا امجد انت ملكش مكان هنا انا هقعد مع بنت خالتي

امجد بحده: فداء كمان تبجي ام بنتي وانا اعمل ال انا عايزه محدش يأمرني انا هروح ارجع روح البيت وهرجع اهنيه تانيه

زينه بضيق: امجد خلاص روح وصلها وابقي تعالي

نظر امجد الي طاهر بغضب ثم اخذ روح وذهب اما في البيت كانت مكه تبكي بشده وهي تتحدث مردفه: انا عايزه ماما

حنين بقلق: اهدي يا حبيبتي ماما هتيجي دلوجتي

مكه ببكاء: لا ماما ماتت انا سمعتكم وانتوا بتتكلموا

زهره بحزن: لع يا حبيبتي والله بعد الشر ماما كويسه هي بس تعبت شويه وهتيجي دلوجتي

جاءت حنين لتتحدث ولكن قاطعها دخول امجد فركضت مكه اليه وتحدثت ببكاء مردفه: ماما فين يا بابا

اقترب امجد منها ثم حملها وتحدث مردفا: ماما كويسه يا حبيبتي هي دلوجتي في بيتها وبكره الصبح هوديكي ليها

مكه بدموع: بجد يعني هي كويسه

امجد بابتسامه: ايوه يا حبيبتي.. يلا اطلعي دلوجتي اوضتك مع عمتوا حنين علشان تنامي

قبلت مكه والدها ثم ذهبت مع حنين الي غرفتها وجاءت روح لتصعد ولكن سحبها امجد بقوه وتحدث بحده بعصببه مردفا: انتي فاكره نفسك مين علشان تعملي اكده…. انتي ازاااي اصلا تعملي اكده اي قله الادب وعدم التربيه ال فيكي دي انتي كنتي متربيه فيين في الشارع

روح بدموع: لع مش في الشارع وانا متربيه زين

امجد بصراخ: لع انتي مش متربيه وواحده مدلعه ومتعرفيش حاجه عن الاحترام

روح ببكاء: انا مكنش جصدي

امجد بغضب: لع كانجصدك مفكرتيش في شكلها وانتي بتفضحيها وسط الطلاب والمدرسين كلهم.. مفكرتيش في نفسك انتي ومنظرك…. مفكرتيش في شكلي انا الناس هتجول عليا اي وعليكي اي هتجول انك مش ماليه عيني واني بتاع بنات

روح ببكاء: هي ال بتجري وراك وعايزه تخطفك مني

زهره بفزع: واه واه انتي جيبتي الكلام دا منين يا بنتي بجا فيه واحده في سنك تعرف كل دا

روح ببكاء: انا مش صغيره انا بجيت كبيره ومتجوزه بس ابنك لحد دلوجتي مش معتبرني مرته اسأليه كده هو مش راضي يلمسني ليه لحد دلوجتي و

لم تكمل روح كلماتها وفجأه تلقت صفعه قويه علي وجهها وتحدث امجد بغضب مردفا: انتي ازاي تجولي الكلام دا اكده جدام الكل

روح بصدمه: انا… انت ضربتني دلوجتي؟!

امجد بغضب: اطلعي علي اوضتك فووورا مش عايز اشوف وشك جدامي

صعدت روح الي غرفتها وهي تبكي بشده فنظر امجد الي والدته التي كانت تنظر اليه بصدمه ثم تحدثت مردفه: ليه اتجوزتها بجا من الاصل

امجد بضيق: علشان بحبها

زهره بدهشه: اي حب يا ابني انا مش شايفه حب نهائي وبعدين انت من امتي وانت بتمد ايدك علي واحده دي حتي بنتك الصغيره عمرك ما عملت معاها اكده ولا مديت ايدك عليها

امجد بحده: علشان هي مدلعه ولازم تتربي انا مش عايزها تبجي اكده مش عايز الناس يجولةا عليها كلمه وحشه

القي امجد كلماتهثم ذهب وترك والدته تفكر بحيره اما في المستشفي تحدثت زينه بحده مردفه: ازاي يعني يا طاهر

طاهر بضيق: زي الناس هي متنفعش تعيش هنا اكتر من كده ترجع تاني القاهره وكل اسبوعين تشوف مكه مش هقولك تعيش معاها علشان عارف ان دا مش هيحصل وامجد مش هيوافق بس فداء مش هينفع تكمل حياتها هنا

وصل امجد علي حديثهم ثم تحدث مردفا: ليه بجا ان شاء الله علشان اي مش هتعرف تكمل اهنيه ما هي كانت عايشه اهنيه 7 سنين

طاهر بحده: كنتوا متجوزين بس دلوقتي خلاص وبعدين انا خايف عليها

امجد بعصبيه: لع انت بتحبها ودا اصلا حلمك من زمان انها تبعد عن اهنيه او بمعني اصح تبعد عني

طاهر بحده: امجد انت طلقتها علي سبب تافه اصلا وبعدين دي حاجه تخصني انت دلوقتي طليقها مش جوزها

زينه بحده: بس بقا خلاص كفايه

نظر امجد الي طاهر بغضب ثم ذهب الي غرفه فداء ونظر اليها بحزن ثم دخل وجلس امامها ثم اقترب منها ولامس خصلات شعرها وهي نايمه علي الفراش واشتم رائحه شعرها الذي يعشقها وتحدث مردفا: انا بحبك جووي مش عارف ازاي مش شايفه حبي ليكي دا بس كان لازم اعمل اكده مكنش جدامي حل تاني لازم الكل يعرف ان الام الحقيقه هي عمتي وروح هي فرح بنت عمتي زينه ال اتخطفت بعد اسبوع من ولادتها وافتكرنا انها ماتت و

لم يكمل امجد كلماته وفجأه اصتدم عندما وجد امامه الطبيب فتنهد براحه وتحدث مردفا: اتفضل يا حكيم

الطبيب: انا كمت جاي اطمن عليها بس وفي الصباح وبعد ألحاح شديد من زينه وافقت فداء ان تذهب معهم الي البيت وكان الجميع في انتظارها وعندما وصلت ركضت مكه اليها ثم تحدثت بسعاده مردفه: ماما انتي كويسه

فداء بابتسامه: الحمد لله يا حبيبتي

مكه بحزن: رجلك اتكسرت

فداء: متخافيش انا بقيت كويسه

زينه بابتسامه: فداء هتقدري تطلعي اوضتك

فداء بضيق: انا هشوف اي اوضه تحت وخلاص

اقترب طاهر منها وبحركه سريعه حملها ثم تحدث مردفا: لا انا هطلعك اوضتك

القي طاهر كلماته ثم صعد الي الاعلي وسط غضب امجد الظاهر اما في مكان اخر تحدثت هذه السيده العجوز مردفه: ايوه هتتجتل وانهارده لازم تموت جبل ما كل حاجه تبوظ.. روح لازم تموت احسن من ان السر يتكشف نفذوا انهارده

في المساء عند فداء كانت جالسه في غرفتها تشعر بالضيق الشديد فنهضت وهي تستند علي الحائط وخرجت من الغرفه فوجدت باب غرفه امجد مفتوح فدخلت وهي تشعر بالحزن لشديد ونظرت الي الغرفه بضيق وجاءت لتخرج ولكن فجاه وجدت شئ يخبأ عيونها وشخص يمزق ملابسها وفجأه وووو

توقعاتكم ورايكم وتفاعل و ريفيوهاتكم

 


بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 



إرسال تعليق

0 تعليقات

close