Header Ads Widget

رواية جبريل الحلقه الاولي والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم صابرينا حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية جبريل الحلقه الاولي والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم صابرينا حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية جبريل الحلقه الاولي والثانية والثالثة والرابعة والخامسة بقلم صابرينا حصريه وجديده 


هااا ي عم الشيخ انجدني 

تحدثت سميره بضجر وغل 

سميره :العمل الي عملتهولي معملش حاجه لسه زي ماهي متجوزاه وحامل البعيده الهي ماتوعي الي تنشك تخلف ولا تشوف خلفه ولاد ابدا طول حياتها 

ينحرق قلبها زي ماهي حارقه قلبي هي وبناتها 

يقف حالها اكتر ماهو واقف البعيده 

تحدث الرجل العجوز وهو يعبث بلحيته البيضاء وبخبث اقترب من السيده متحدثا بفحيح الافاعي 

الشيخ :انتي بتعزيها قووي 

سميره:احب العمي ولا احب فيها شعره 

الشيخ:وروحتي عند غيري فين 

سميره :لفيتها كعب داير 

من شيخ للتاني ومن بلد للتانيه 

حتي العزب والمقابر 

مخلتش 

فوق سلم 

وتحت سلم وتحت الارض 

الشيخ بخبث :قولتيلي 

لافه ودايره وعارفه انها اوضه وصاله وبتخدم علي بعضيهاا 

اممممم 

كان الشيخ يعبث بلحيته بااصابع يديه اليمني 

وتحدث بفحيح افاعي 

الشيخ: قولتيلي انتي ارمله بقالك كام سنه 

تحدثت سميره : بقالي 3سنين 

ابتسم لها الشيخ بخبث وسماجه فهذا هو المطلوب حتي الان 

وتحدث بشر وهو ينظر لجسدها بااغراء 

الشيخ:وانتي ي سميره ظروفك حاتجيلك امته 

تحدثت سميره ببلاهه : خمسه من كل شهر 

ابتسم لها الشيخ وتحدث بسره ( حلووو كده شكلها دايسه كتير عند شيوخ )

ووجه حديثه لها قائلا 

الشيخ:حاتجيلي تاني يوم في ظروفك وسيبيلي الحوار دا 

حااخليه يطلقها ويتجوزك 

وخودي الازاتين دوول هديه 

الاولي تشربيها للراجل 

والتانيه للست وبناتها  وحايشوفهم شياطين حتي بيتها مش حاايقدر يدخله تاني 

اخذت سميره الزجاجتين  بابتسامه 

سميره : ودي يشربها ولا ارشهاله 

الشيخ:انتي وشطارتك 

عرف يشرب منها ماشي 

خطي عليها ماشي 

خطي وشرب منها خير وبركه 

سميره :واجيلك امته تاني 

الشيخ:تاني يوم ظروفك ي امو 

سميره:كريم 

الشيخ:عليكي نور ي ام كريم 

سميره تحدث نفسها : بقي يسيب سميره الصايغ بنت عمه بنت الحسب والنسب ويروح يحري ورا واخده خدامه رايحه جيباله بنتين 

ورحمه ابويا لاطفحه المر وحاادفعه تمن عملته دي  زي ماخليت حياته جحيم مع الي ماتتسمي 

حايطلقها ويتجوزني  مافلوس العيله مش حاتروح لبنت الخدامه 

********************* 

في عماره الصايغ 

........... 

عادت سميره وقامت برش الزجاجه علي مدخل العماره والسلم 

ومن ثم ذهبت للطابق الاول واعدت عصير المانجا 

وانتظرت عوده ابن عمها غانم 

كانت علي الباب تتلصص السمع الي ان اخذت رمي القمامه حجه وفتحت الباب 

سميره باابتسامه :ازيك ي غانم 

غانم وهو ينظر لجسدها وجمالها 

غانم:انتي عامله اي ي بنت عمي 

سميره:بخير طول ماانت بخير

جاي بدري غير عوايدك يعني خير خصل حااجه 

غانم :لا ابدا خلصت ورجعت 

سميره: طب ادخل اقعد شويه معانا كريم كان بيسال عليك دايما 

ابتسم لها ودخل معها للداخل 

قفز الصغير بااحضان غانم وهو يضحك 

وذهبت سميره للعصير 

اعطت لغانم الكوب المطلوب وشربه دفعه  واحده 

بعد ساااعه 

كان الصغير كريم نائم علي الاريكه 

سميره:معلش بقي ي غانم انت عارف من بعد موت ابو كريم 

وهو بيعتبرك زي ابوه بيحبك قووي 

غانم بحزن  تحدث :وانا كمان والله  يمكن بعتبره زي ابني لان ربنا ماارادش اني اخلف ولاد  

بس انا برتاح عندك هناا قووي 

اكتر من شقتي 

يمكن عشان شقه عمي الله يرحمه 

سميره :الله يرحمه 

غانم:طب استاذن انا بقي. 

****************************

في شقه غانم الصايغ 

********** 

غانم الصايغ :شاب بااواخر العشرينات 

يعمل بالمصوغات والالماس وهذا عمل العائله  

لديه ابنت 

سميره الصايغ : ارمله ولديها طفل وحيد 

تعيش بنفس العماره التي هي ملك لعائله الصايغ 

*************** 

دخل غانم الشقه بتأفف 

غانم :اففففف 

القرف ابتدأ بقي 

كانت فاطمه واقفه امامه في كامل اناقتها فتحدثت بطيبه ووجه بشوش 

فاطمه :لسه زعلان مني

غانم : انا مش قلتلك اتلاشيني اليومين دوول 

فاطمه :في اي مالك 

اتحولت معايا كدت ليه 

غانم وهو يتافف ويتلاشي النظر لهاا 

وتحدث بضيق : معلش ظروفناا وحشه 

فاطمه :طب اقعد بس وفهمني مالك شغلك ماله اي الي مضايقك 

مش انا مرااتك وصحبتك واختك وكل عيلتك 

غانم بكره والشرر يتطاير من اعيونه تحدث 

كان حريص علي الضغط علي احرف كلماته حين نطق 

غانم:وام بنااتي 

ي ام البنااات 

يالي خلفتك كلهااا بنااات 

يالي حايلبسوني العااار حاافضل حريص علي كل واحده مشت مع مين شافت مين مين مسك ايديها جت امته 

حاتمشي علي حل شعرهااا امته 

تجمعت الدموع بااعين فاطمه وتحدثت 

فاطمه:يعني زعلك مني عشان حااجيب بنت جديده 

مش كده 

غانم بكره نظر لهااا :عليكي نور 

عشان البلوه الجديده الي حاتجيلي 

ذهبت له فاطمه بوجه حزين وتحدثت 

فاطمه:ليه كاره البنات كدا 

انت وحيد ومكنش عندك اخوات 

صرخ بهااا غانم قابضاا علي ذراعيهااا 

غانم:بت انتي 

حته خدامه حاتيجي تفتح في عيلتي وتحكي معندكش ومش عاارفه 

الحق عليا 

اختارت خدامه 

واتجوزت خداامه 

وبدل ماتجيب عيل يشيل اسمي راحت جابتلي بنات عشان يقرفوني اكتر واكتر 

صرخت به فااطمه وابتعدت عنه وهي تعانق جنينها وكاانها تحميه من سماع كلماته المسمومه 

فاطمه: انت بني ادم مش طبيعي 

اي كميه الكره لبناتك 

دوول من لحمك ودمك 

شايفهم عار وهما مكملوش عشر سنين 

هنا واكتفي غانم من حديث تلك الفاطمه 

وصرخ علي تلك الحامل التي لا حول لها ولا قوه وكانت يديه تعنفها علي صراخها عليه

وماتفوهت به 

فكانت تبكي  بقهر 

لاتعلم اتبكي من آلام الحمل ومتاعبه

ام من تلك الاظافر التي تغرس بلحمها 

غانم :حاادفعك تمن صوتك العالي وخلفت البنات بتاعتك دي غالي قووي 

دفعها بعيدا عنه وسحب حزامه من بطاله واخذ يضربها وصوت صراخها يزداد واخذ يتحدث بغل وهو يضربها 

غانم :حته خدامه اتجوزتها وسكت 

مخلفه بنتين والثالثه جايه في السكه وسكت 

تعلي صوتك عليا وتعملي فيها واحده 

دا الي كتر في حسابك

فاطمه كانت شهاقتها في ازدياد ولم تستطيع ان تصرخ بما في جسدها من آلام 

ذهبت كل طاقتهاا في الضرب 

نسي غانم اداميته واراد ان تفقد هذا الجنين او بالاخص تلك الفتاه القادمه 

غانم بكره :انا بقي الي حااسقطك علي ايدي وحاارميكي في الشاارع انتي وبناتك .  

اخذت الدماء تنزف من فاطمه التي حاولت بقدر الامكان الدفاع عن الصغيره التي بااحشائها 

ولكنها لم تتحملها مثلها كمثل باقي حواء 

ضعيفات 

وغانم ككل نسل بني ادم 

منزوع الرحمه عديم الشفقه اسود القلب 

هدا غانم قليلا وهو يري فاطمه تنزف الدماء 

غانم ذهب الي مستواها كي يتفقد النبض 

غانم بقرف :لسه حيه مامتتش 

تك القرف 

ابتليت بيكي طول حياتي 

اخرج هاتفه 

غانم :ابعتولي عربيه اسعاف علي العنوان دا......  حاله ولاده 

************** 

اما اروي كانت تصعد درجات السلم مع اختها الصغري عائشه الا ان وصلت الي شقتهم وكانت ستهم برنين الجرس لكنها وجدت والدتها تنقل علي السرير الطبي 

كانت الصغيره ستتحدث لكن والدها تحدث باامر 

غانم :خدي اختك وروحي عند سميره لحد مااجي انا ومامتك من المستشفي 

اروي :بسس 

غانم بغضب :اخلصي انا عفاريت الدنيا بتتنطط في وشي  

نظرت الفتاتين للاسفل بصمت وذهبوا لشقه سميره 

******** 

في شقه سميره 

......... 

كانت خلف الباب تنظر من العين السحريه وهي تبتسم علي ماحدث 

سميره:بركاتك ي عم الشيخ

طلعت بتفهم ومراحتش عليا الفلوس 

مش خساره فيك الفلوس والله 

انتظرت الفتاتان  الا ان طرقوا علي البااب 

وبعد خمس دقائق فتحت سميره 

سميره بحب مزيف تحدثت :خير ي حبايبي 

اروي بدموع : بابا اخد ماما للمستشفي 

اخذت سميره الفتاتان باحضانها تبث بهما الحب والحنان الزائف 

لا تتعجبوا من حواء  

من يقال انها ملاك فهو كاذب 

ومن قال انها شيطان فهو الملام 

لا تاكل طعام القطه وتنتظر ان تبكي ستخرج مخالبها كي تحارب 

وحرب حواء ليست بالنظيفه ي سااده 

الحرب حرب مهما كانت الوسيله 

وعذرا للمباديء فحواء لا تستخدمها مطلقاا  

ادخلت سميره الفتاتان الي الداخل 

سميره :ادخلوا جواا حااحضرلكم الغداء بسرعه 

اروي بخجل :مش عايزين نتعبك ي طنط 

سميره :اخس عليكي ي ريري مش اناا زي ماما بردو 

اروي بخجل :طبعا ي طنط سميره 


****************** 

بعد ساعه 

*********** 

كان غانم خارج غرفه العمليات ينتظر بضجر 

غانم :يارب تموت هي والي في بطنهاا 

انا قرفت منها ومن الي مخلفاهوملي 

خرجت الممرضه ببشاشه 

الممرضه :مبروك جالك بنت زي القمرر 

والمدام بخير الحمد لله 

تقدمت الممرضه لتعطيه الطفله  لكنه تراجع للخلف 

غانم بقرف :لالا خليها معاكي انا رايح ادفع الحسااب 

تعجبت الممرضه من ذلك الاب 

الممرضه :هو في ناس مريضه كدا 

بس تعرفي انك بنوته عيونك حلوه 

حظك ونصيبك تكوني مع ناس مش عارفين قيمه النعمه الي معاهم 

بس عوضك علي الله ويصبرك علي ابوكي دا 

.......

 في طرقات المستشفي 

..........

كان يسير غانم بخطوات سريعه يريد ان ينتهي  هذا اليوم العصيب 

غانم بغل  يحدث نفسه :ي اما كان نفسي في حته واد 

بس الخدامه مبتجيبش غير البناات 

عيشه قرف كلهاا 


*********** 

في غرفه فااطمه 

.......... 

كان الطبيب يتحدث بااسي 

الطبيب :حاتفضلي كدا ي فاطمه 

فاطمه :طب في ايدي ايه وانا اعمله 

الطبيب :اطلقي 

فاطمه :وترضاهالي اترمي انا وبناتي في الشاارع 

الطبيب :يعني كل مره ي تسقطي 

ي تجيلي وانتي بتفرفري 

دا الي عااجبك يعني 

كان سيتحدث بما يفيض بقلبه لكنه لعن تحت انفاسه وهو يري الباب يدق 

الطبيب بغضب :ااادخل 

دخلت الممرضه وهي تحمل الفتاه الصغيره 

الممرضه:ماشاء الله 

انتي الوحيده الي بتجيبي بنات زي القمرر 

فاطمه بحزن :قسمتي بقي 

اخذ الطبيب الفتااه وهو يراها وتحدث 

الطبيب :تعرفي انها واخده منك كتير 

فاطمه :طب سميها بقي 

الطبيب :والله انتي غريبه 

بتخليني اسميلك بناتك 

فاطمه :يعني ابوهم فكر فيهم 

الطبيب  وهو ينظر للصغيره بحب وتحدث 

الطبيب :اروي وعائشه كل بنت منهم ايه في الجمال 

لكن البنوته دي ايااات الجمال 

فاطمه :مش فاهمه 

الطبيب :سميها آيات 

فاطمه بحب  وهي تحمل صغيرتها لاحضانها 

تنادي عليها بلقبها الجديد 

آيات 

********************** 

في منزل عائله ياقوت 

.............. 

كانت الام تبكي علي حال صغيرهاا 

الام :اتصرف ي يااقوت اتصررف انت مش شايف ابنك عامل ازااي 

ياقوت :انتي اتجننتي ي سهر 

حاتمشي ورا الشيوخ والدجاالين 

سهر بغضب :انت مش شايف ابني عامل ازااي 

انت الي وصلته للي هو فيه داا 

ياقوت :متحملنيش فوق طاقتي اناا بشر 

سهر بغل وهي تصرخ بوجهه وتدفعه خارج الغررفه 

سهر:انت وااحد طمااع 

انااني 

حلمك الاثار ونبش القبور 

مش مكفيك دت كله 

لا كمان ضيعت جبرريل 

اذيت ابنك الوحييد. 

اتصررررف 

سااااعد ابني 

اااتصررف 

******************

الحلقه الثانيه 

متابعه وتفاعل ليصلك الجديد

.................... 

جبريل 

صابرينا

*******

في القااهره 

.................

في منزل عائله ياقوت 

.............. 

كانت الام تبكي علي حال صغيرهاا 

الام :اتصرف ي يااقوت اتصررف انت مش شايف ابنك عامل ازااي 

ياقوت :انتي اتجننتي ي سهر 

حاتمشي ورا الشيوخ والدجاالين 

سهر بغضب :انت مش شايف ابني عامل ازااي 

انت الي وصلته للي هو فيه داا 

ياقوت :متحملنيش فوق طاقتي اناا بشر 

سهر بغل وهي تصرخ بوجهه وتدفعه خارج الغررفه 

سهر:انت وااحد طمااع 

انااني 

حلمك الاثار ونبش القبور 

مش مكفيك دا كله 

لا كمان ضيعت جبرريل 

اذيت ابنك الوحييد. 

اتصررررف 

سااااعد ابني 

اتصررررف  

طفح الكيل من صرااخها واحكم ياقوت القبض علي ذراعها بكل غضب وغل وتحدث 

ياقوت :اعقلي كداا ومتبينيش جو الام الضعيفه 

كل حاجه حصلت بمزاجك وانتي شريكتي 

احنا الاتنين غامرنا وفتحنا المقبره ومسمعناش كلام الشيخ 

لو على اذيه ابننافااحنا الاتنين شركا

في الموضوع دا 

غير كداا مترسميش جو الام المضحيه 

مش لايق عليكي ي مدام سهر ي بنت الحسب والنسب 

سهر بغضب :انا قولتلك نفتحها بس انت الي طمعت 

قولتلك اذا هو الشيخ الي في المنطقه 

روحله 

انت الي طمعت اكتر وجبت واحد تاني ارخص واهو نفذ تهديده لينا 

وابننا حاايضيع 

روح هاتوا والي عايزه اديهوله  

ياقوت يحاول امتصاص غضبهاا 

ياقوت :اهدي ي سهر جبريل ابني زي ماهو ابنك 

في اب بياذي ابنه 

سهر بصراخ :ااه فيه اانت 

ياقوت بيأس تحدث 

ياقوت :انا حااسافر النهارده للشيخ اسكندريه وحااديله الي هو عايزه 

كانت سهر كالمجنونه تسعي لابعاده كي يذهب سريعا لجلبه لطفلها الوحيد

دفعته خارج الغرفه بقوه وأغلقت الباب بوجه زوجها وذهبت تحتضن صغيرهاا النائم الذي لا حول له ولا قوه 

كان الصغير نائم والكثير من العلامات الزقاء تغطي جسده ويتالم من فرط الالم

كانت سهر ترتل القران بجانب اذن صغيرها والعلامات لاتزال بجسده بل اكثر صراخ الصغير الذي لدغته افعي برقبته 

سهر ببكي تحتضن صغيرهاا 

سهر:جبرريل جبريل 

فوق ي حبيبي 

جبريل 

ابني 

دون جدوي لا يستيقظ 

*********************** **** 

اليوم التاالي 

****************

في الاسكندريه 

...................

باحدي العمارات القديمه 

************ 

في الدور الاول او للحقيقه بدروم العماره خلف السلم 

الشيخ نعناعه 

رجل بالثلاثين من عمره وسيم الي حد ما اما جسده فذو بنيه ضخمه هو لم يكن حلم النساء لوسامته ولكنه رجل معقول الهيئه 

يشتهر بااعماله الفاسقه وعلاقاته المتعدده 

كان جالس بالغرفه ذات الرائحه النتنه يلبس الجلباب الاسود واظافره القبيحه يحك بها لحيته القذره فرائحته ليست رائحه أدميه كبني البشر 

دخلت سعاد وهي  ذراعه الشمال 

امرأه قبيحه الوجه عرجاء في الاربعون من عمرها 

في غرفه نعناعه 

********

كان نعناعه يكتب بعض الطلاسم  

لكنه تافف من دخول العرجاء 

.......

نعناعه : هي الشياطين بتطلع بالنهار

خير ي عرجا في اي 

سعاد:هو في خير طول ماانت متهبب 

شغال في الشماال 

نعناعه :خفي لسانك داا احسن اقطعهولك 

سعاد:متقدرش 

محتاجني عشان شغلك الشمال دا 

نعناعه :ماانت مبتاخديش شويه بردو 

مش عاجبك سبيها الارزاق علي الله 

سعاد: ورجلي الي راحت بسبب الشغل السفلي دا مين يعوضها انا قاعده اما اشوف اخرتك السودا حاتبقي عامله ازاي 

نعناعه :طيب ي طااهره يالي مبتسبيش السبحه ي حاضره كل صلاه 

اسمعيني 

الجدع بتاع المقبره زمانه جااي لما يجي خليه ساعه برا كدا يستوي ودخليه 

فاهمه ولا اعيد 

سعاد: حاتتقل عليه عشان ابنه بيموت 

نعناعه :عارفه ليه انا مخليكي معايا ي عرجا

رغم لسانك الزفر وتطفيشك للحريم الحلوه 

سعاد بقرف اتكلمت :لييه 

بتحبني؟!! 

نعناعه :استغفر الله تفي من بوقك ي وليه 

تقدمت سعاد من نعناعه وبصقت بوجهه 

سعاد :اتفووووو 

نعناعه بغضب :عرجاااا 

سعاد:ااي ماانت لازم تبقي ريحتك نتنه اي الجديد 

نعناعه :مقبوله منك ي طاهره وبعدين انا مقدر ظروفك ومقدرش استغني عنك 

اصلك دراعي الشمال الي نفسي اقطعه 

سعاد: اخرك شمال 

وانت الي زيك يعرف اليمين 

خليك قاعد اما اشوف جهنم علي حظك حاتكون عامله ازااي 

خرجت سعاد من حجره نعناعه 

نعناعه في سره :وليه فقر 

بس محتاجها الجذمه اتفوووو 

................................... 

في الخارج 

......... 

كانت سعاد جالسه علي المكتب 

تري كشف الحجز لليوم 

.................

بعد خمس دقائق 

............ 

دلف ياقوت الي الدااخل وتحدث بلغه آمره 

ياقوت :ادي خبر للشيخ اني جيت 

نظرت له العرجا بغضب وتحدثت 

سعاد: وجنابك اسمك اي وعندك حجز ولا لاء 

ياقوت بقرف وهو ينظر لهيئتها 

ياقوت :قوليلو ياقوت بيه 

سعاد:طب ي ياقوت بيه الشيخ معاها حاله 

وقبل ساعه مش حاادخله 

انا مش مستغنيه عن عمري 

لو مستعجل ومستغني عن عمرك ادخله  اهو الباب عندك 

ابتلع ياقوت ريقه بصعوبه عند ذكرها لطبيعه عمله لانه من الرجال المترفين الذين يخشون تلك الخوذعبلات

اخرج ياقوت بعض المال من جيبه واعطي العرجاء 

ياقوت باابتسامه : طب دوري امته 

سعاد بدهاء حوا: ثواني وادخلك بس اتقل بس 

واقعد هناك شويه 

.................

بعد نصف ساااعه 

..................... 

كان ياقوت جالس بجانب نعناعه 

نعناعه باابتسامه سمجه تحدث 

.... 

نعناعه :اقعد ي ابو جبريل اتفضل 

نورت بيتي المتواضع 

جيت ليه 

مش انت جبت غيري اشتغل معاك وفتحت المقبره عايز مني ااي 

ياقوت : بلاش استعباط حااديك الي انت عايزه وزياده بس سيبك من ابني 

نعناعه :انا معملتش حاجه 

دوول خدامي 

ياقوت : طب سيب الواد وانا اصالحك انت وخدامك 

نعناعه : اصلهم زعلوا عشان ركنتني علي الرف 

ونعناعه محدش يبدله 

ولا يقلبه الا بمزاجه 

ياقوت : عايز ااي 

نعناعه :النص 

ياقوت :نعععععم  

نعناعه :اي انت حاتفرشلي الملايه 

النص ودا مش ليا دوول للاسياد الي انت استقليت بيهم 

ياقوت :حااديهوملك 

اهم حاجه ابني 

ومااشوفكش تااني 

نعناعه :حد معاه نص المقبره ويشتغل الشغلانه السودا دي تاني 

ي جدع دااحنا حانتوب 

ياقوت :اهم حاجه ابني 

ارجع الاقيه تمام 

نعناعه:ساعه وحاتلاقيه فله كدااا فله 

خرج ياقوت من العماره وذهب الي شاطي الاسكندريه 

************************

في المستشفي

********** 

دخل غانم الي حجره فاطمه وتحدث باستهزاء 

...

غانم :ااي مش يلا ترجعي البيت 

فاطمه بحزن : سيبتني في المستشفي لوحدي حتي ماهناش عليك تشوف آيات بنتك 

غانم:مكنتش فاضي كان عندي شغل 

وبعدين يلا عشان متاخر 

تحاملت فاطمه علي تعبها وجهزت نفسها بمساعده الممرضه التي جاءت حين ضغطت علي الزر 

............

بعد ساااعه 

...............

كان غانم في السياره بصحبه فاطمه والصغيره التي لم تكف عن الضحك 

كان يسير بسيارته الا ان توقف بسبب اشاره المرور 

...

تحدثت فاطمه بحب : آيات شبهك قووي ي غانم واخده عيونك الجميله 

رق قلب غانم لتك الفتاه ولكنه لم يبين هذا 

ولكن قلبه رق للون عينها البني الفاتح وتلك البشره الحليبيه ناصعه البياض

لكنه ابعد ناظريه عنهاا موجها اياه للشاطي لحين انتهاء زحام المرور اللعين 

من بعيد تفاجيء غانم من صديقه الجالس علي كورنيش الاسكندريه 

غانم بأمر تحدث :خليكي لحد مااجي متطلعيش من العربيه 

ذهب غانم سريعاا الي يااقوت الذي حين رؤيته عانقه بحراره وحب 

غانم :فينك ي برنس المناجم 

ياقوت :شوفوا الي بيلعب بالالماظات لعب بيتكلم ازااي 

غانم :مشاغل ي صديق الكفاح 

ياقوت:انا ربنا هداني وعطاني جبريل 

انت عاامل ااي  

غانم: اهو متجوز ومعايا 3بنات وامهم لسه جايبها من المستشفي 

ياقوت :خير في حااجه 

غانم:كانت بتولد ي عم انت عارف احنا مبنضيعش وقت 

ياقوت :ربنا يخليهوملك ي رب 

حايكبروك البنات دوول لما تفرح بيهم 

غانم:اهوو الحمد لله 

انت لازم تيجي تتعشي النهاارده 

ياقوت:انا مسافر النهارده 

غانم:بطل نداله ي اخي 

ياقوت:جبريل ابني تعبان عشان كدا مش حااعرف اجي والله 

غانم:سلامته الف سلامه انا حاابقي اجي اطمن عليه 

ياقوت :تنور ي باشا حمدلله علي سلامه المدام والبنوته الصغيره 

غانم بتساؤل :الا بالحق  جبريل عنده كام سنه 

ياقوت بحزن :ست سنين 

غانم: ربنا يشفيهولك وتفرح بيه ومش حانروح بعيد عندي 3عرايس صغيرين 

يتجدعن بس هو وينقي واحده 

ياقوت :أكيد طبعااا ويمكن ناخد الثلاثه شروه واحده 

غانم:مين عاارف يمكن اه ويمكن لاء

تركه غانم وذهب الي السياره حين سماع ضجيج السياره التي خلفه 

اخذ موضعه خلف المقود وانطلق بصخبه فاطمه وآيات الصغيره الي المنزل 

فاطمه بتساؤل :مين داا 

غانم بقرف :ميخصكيش 

صمتت فاطمه وظلت تنظر للفتاه التي تبتسم لها وهي تفتح عيونها ببطيء 

*******************

في عماره الصايغ 

********* 

كانت سميره تطعم اروي وعائشه الطعام 

سميره بسرها :كلوا ي بنات فاطمه كلوا 

ماانا يااما حااكلكم 

تحدثت اروي : انا شبعت كفايه ي طنط سميره 

سميره:خلاص ي حبيبتي روحي اغسلي ايدك وانا حااكمل اكل عائشه 

بعد مده صغيره 

ذهبت اروي وعائشه للعب مع كريم الصغير البالغ من العمر سته اعوام 

واروي وعائشه توأم غير متشابه يبلغون سبعه اعوام  

لكن عائشه هادئه ذو جسد ضئيل لا تتحدث كثيرا 

اما اروي اجتماعيه مع البشر ذو ضحكه جميله. 

بعد ساااعه 

......... 

وصل غانم وزوجته بصحبه الصغيره الي الشقه 

غانم :حاادي لسميره خبر اننا جينا عشان تجيبلك البنات 

فاطمه :حاضر 

.......................

ذهب غانم الي شقه سميره وطرق الباب بخفه 

فتحت سميره الباب 

سميره:حمدلله علي السلامه 

اتفضل 

غانم:لا شكرا مش عايز اتعبك 

انا جبت فاطمه عشان البنات ميزعجوكيش اكتر من كدا 

سميره :لا ابدا دول في عيوني 

غانم واخرج من جيبه علبه زرقاء قطيفه 

وفتحها فظهر خاتم ماسي 

سميره :اي دا 

غانم:عشان تعبتك معايا 

سميره وهي تعانقه وهو يبادلها العناق بحراره 

بعد مده خرجت سميره من احضانه تدعي الخجل 

سميره:من فرحتي محستش بنفسي 

غانم  بغمزه :ولا يهمك 

كل ماتفرحي تعاليلي 

تركها وهي تدعي الخجل 

غانم في سره :حااتجوزك واجيب منك الواد 

******************

في شقه فاطمه 

.......... 

كانت سميره مع الفتيات وكريم في غرفه فاطمه 

سميره :حمدلله علي سلامتك 

فاطمه بطيبه:الله يسلمك 

لولاكي مش عارفه كان حصلي اي 

دايما تقفي جمبي في ولادتي وتراعيني وتراعي بناتي في غيابي 

سميره:عيب عليكي احنا اخوات 

اروح اعملك الاكل بقي سلام 

ذهبت سميره الي المطبخ واعدت الطعاام ووضعت به الزجاجه التي اعطاها لها الشيخ 

سميره في سرهااا : هانت ي خدامه وجوزك حايكون لياا اناا وبس 

بعد مده قصيره 

اخذت الطعاام الي فاطمه واطعمتها واخذت كريم ونزلت شقتهااا 

***************** ********* 

بعد مرور شهر 

غانم في عراك متصل مع فاطمه والفتيات الصغار 

ولكن قلبه يميل للصغيره آيات 

يحب اللعب معها في غياب فاطمه لكي لا تضيع هيبته امامهم 

ويجلب الهدايا لسميره وطفلهاا 

**************** 

كانت سميره بالغرفه تشعر بالتعب 

سميره ووجدت قطرات الدماء  

سميره:اهو استني بكرا واروح للشيخ واشوف حايديني ااي عشان غانم يتجوزني انا ماصدقت انو بيديني ريق حلوو في الكلام  وبيجيبلي هدايا 

بكرا اروح للشيخ 

**********************/ 

في المستشفي 

******** 

تحدث حسام بغضب 

حسام:انت اتجننت ي خالد بتحب مين ي خوياا 

خالد: فين الجنان ي حسام بقولك حبيت 

حسام: اه ومالو 

بتحب واحد متجوزه وعندها 3بنات وانت الي مولدها كمان 

خالد:ومسميهم الثلاثه كمان 

حسام:اااه تصدق نسيت 

ومالو 

والنطع جوزها حاتطلبها منه ولا حاتتجوزها معاه ولا اي مش فاهم 

خالد:اتهد ي حساام انت ازاي تتكلم معايا كدا 

حسام:اتهد اي بس ي ابني 

انت رافع حبايه صح 

خالد بغضب :حسااام 

حسام:بسس انت اكيد رافع الشريط كله 

انت اتجننت  

اه مطلق ولما تتجوز تقدر تتجوز الي انت عايزها 

لكن متجوزه وعندها بناات 

خالد:بقولك متجوزه واحد حلوف مش عارف قيمتها 

حسام:وانت الصدر الحنين الي حاتطبطب عليها صح 

خالد:اه 

حااقولها واخليها تطلق منه واتجوزها وابقي اب لبناتها واعوضها عن تعبها كله 

حسااام وهو بيضرب علي صدره باايده 

حسااام :ااحيييييه 

خالد:يووووه دا الي عندي وحااعمله 

************************ 

اليوم التاااالي 

...................... 

عند الشيخ نعناعه 

.............. 

دخلت سميره الي الشيخ والام معدتها في ازدياد 

نعناعه باابتسامه :ازيك ي امو كريم 

سميره:الحمد لله 

نعناعه:هاا الازازتين عملوا ااي 

سميره:شغل عنب علي ميه بيضاااا 

نعناعه :ندخل علي التقيل 

سميره:ومالو ي اخويا 

نعناعه بااستهزاء تحدث بسره :اخوكي داانتي حاتتعبيني 

هب واقفاا  واتجه ناحيه الباب 

شعرت سميره بالخوف وازدادت آلام معدتهااا 

سميره :في ااي انت قومت ليه كداا 

نعناعه :بحب اشتغل في الضلمه عشاان الاسياااد 

تعالت صرخااتها في الظلام تصرخ وتحاول طلب المساعده ولكن لا حياه لمن تنادي فالغرفه عازله للصوت 

صممت خصيصا لتلك الاعمال القذره 

والصراخ لن يجدي فما حدث قد حدث 

بعد نصف سااعه 

كانت سميره تحاول استيعاب ماحدث لها وانها انتهكت علي يد هذا المدعي 

تغلق ازرار عبائتها السوداء 

نعناعه  باابتسامه : شوفي بقي الازازه دي تخلطيها في الاكل وحاتلاقيه جاي علي وشه طالب منك الجواز 

وكل ماتحسي بالخطر تعالي جدديه ي امو كريم 

سميره بغل :لو ماجابش مفعوله عليا وعلي اعدائي 

نعناعه بضحك حريص علي حرق قلبها الي اشلاء 

نعناعه :داانتي حاتبقي زبونه وانا في الشغل بااخلص واخر اتقاان 

والمره الجايه حااشوفك وانتي متجوزاه وجايه عشان اجددهولك 

اخذت سميره الزجاجه وذهبت الي الخارج ةي تعد ماتنوي فعله 

************************* 

بعد مرور شهران 

************ 

في محل غانم الصايغ 

******** 

كان غانم يتحدث الي صديقه 

علي:انت اتجننت ي غانم 

غانم:داا الي حصل بقي انا عايز اتجوز سميره 

علي:وفاطمه 

مش دي حبك الاول واتحديت العالم كله عشان تتجوزهاا 

ازاي تعمل فيها كدا 

وبنااتك 

غانم بغضب :يووووه 

بناتي بناتي بناتي 

دوول عقدتي البناات 

ي عالم ي نااس انا عاايز واد نفسي في ولد يشيل اسمي ويريحني لما اكبر 

مش في بناات جايبنلي العااار 

علي :اعوذ بالله منك بني ادم 

داانت بناتك ماشاء الله قمرات وصغيرين عار اي ي راجل ي مغفل 

دوول اطفاال 

غانم:اصلا الموضوع منتهي انا حااطلب ايد سميره النهارده 

علي :واشمعنا سميره 

ماانت زمان كنت حاتتجوزها وقلت لاااا مااتجوزهاش اتجوز فاطمه 

ليه سميره دلوقتي بالذات 

اي حصل بينكم حااجه 

غانم بغضب تحدث وهو يحذر علي 

غانم :علي مااسمحلكش تتكلم كداا عني 

علي :عنك 

والله كنت عارف انك ميهمكش غير نفسك 

لا يهمك فاطمه ولا سميره ولا غيرهاا 

غانم : انا اخترت سميره عشان اضمن ان املاك العيله متطلعش برا 

دا غير السبب الرئيسي ان خلفتها ولاد 

ومعاها كريم 

يعني مصلحه ومنفعه فهمت 

علي وهو يقف مستعد للرحيل وتحدث 

علي:اقطع علاقتك بيااا 

انا ميشرفنيش اعرفك تااني 

فاااهم 

غانم وهو يلوح بيديه :المركب الي تودي ي اخويا

مالها سميره  فله اهي وحاتجيبلي الواد

******************

في شقه سميره 

....................

كانت سميره في المطبخ تعد الطعاام 

سميره بغضب :عدي شهرين والعمل مجابش نتيجه 

نهايتك علي ايدي ي شيخ المجاري 

سمعت سميره صوت جرس الباب 

فذهبت لتري الطارق فكان غانم يحمل بيده باقه زهور ويبتسم 

سميره:غانم 

غانم وهو يعطي لسميره الزهور تحدث ببحه رجوليه 

غانم:ينفع ادخل 

سميره:ايواا اتفضل اتفضل 

دخل غانم الصالون بصحبه سميره وجلس وتحدث اخيرا 

..........

غانم :تتجوزيني 

سميره :ااااي 

غانم:تتجوزيني 

سميره :بسسس 

غانم :مبسش انتي بنت عمي وكلام الناس كتير وانا حااتجوزك وابنك ابني 

قلتي اااي 

سميره:وفااطمه 

غانم:ملكيش دعوه بيهااا انسيها 

نقول مبروك 

سميره : مبروك 

غانم :حااجيب الماذون يكتب علينا بكراا

آمين 

سميره:آمين 

************************

في شقه فاطمه 

.................. 

اطعمت الفتيات الصغيرات  وذهبوا للنوم 

وانتظرت زوجها وهي ترتدي ملابس خفيفه انيقه 

تنتظر مجيئه 

دخل غانم بتافف 

فاطمه :حمدلله علي سلامتك 

غانم: انا حااتجوز 

فاطمه:ااي 

غانم:زي ماسمعتي حااتجوز ولو سمعت كلمه منك تاخدي بناتك وتمشي 

فاطمه والدموع تحتض عينيها 

فاطمه :مبروك 

غانم وهو يلوي شفتيه 

غانم:الله ياخدك انتي وبناتك ي اختي 

تك القرف في عيشتك السودااا 

******************** 

انتظرت فاطمه دخول غانم الغرفه وذهبت الي الهاتف وطلبت رقم تحفظه عن ظهر قلب  

فاطمه :ايوه دكتور خالد

لسه عرضك موجود 

خالد:وحايفضل موجود 

فاطمه:وانا موافقه  

************

الحلقه الثالثه بدون روابط

********** 

جبريل 

صابرينا 

*******************************

(في شقه فاطمه & غانم) 

.........

انتظرت فاطمه دخول غانم الغرفه وذهبت الي الهاتف وطلبت رقم تحفظه عن ظهر قلب

........  

فاطمه :ايوه دكتور خالد

لسه عرضك موجود 

خالد:وحايفضل موجود 

فاطمه:وانا موافقه ممكن نتقابل عشان نتكلم 

خالد:ياريت ي طمطم 

فاطمه بخجل تحدثت :بكرا تطعيم آيات و 

لم تكمل حديثها بسبب حديث خالد 

خالد: حااستناكم بكرا في المستشفي ونكمل كلامنا في اي مكان بعدين اي رائيك 

فاطمه:تمام 

تصبح علي خير 

خالد:وانتي من اهله 

اغلقت فاطمه الهاتف وهي تراجع نفسها 

فاطمه :مش عارفه الي بفكر فيه دا صح ولا غلط بس حياتي مع غانم جحيم 

ضرب وبهدله ومذله واخرتها خيانه وجواز

كانت جوازه زي اي جوازه ابن الناس الي حب بنت الخدامه وجري وراها واتجوزها 

مكنتش قصه حب ولا اسطوره تنحكي زي الروايات 

بس مش معني ان اهلي كانوا خدامين عنده اني افضل مذلوله ليه

ومش عشان وحيده مليش حد اسيبه يذل فيا 

لو عليا انا استحمل 

لكن بناتي صعب استحمل صعب  

صعب اشوفه شايفهم انهم بنات حرام وان وجودهم عار عليه 

انا حااطلق واتجوز واربيهم وبناتي قبليا سواء خالد وافق او لاء فاانا مش حااستحمل اهانه وبهدله غانم ليا تاني 

انا وانا خدامه كنت بتعامل بااحترام قبل مااتجوز وابقي هانم 

وعند ذكر كلمه هانم 

التوت شفه فاطمه بحسره 

.......

فاطمه بمراره :قال هانم قال 

قال جت الحزينه تفرح لقت الفرح ميتم 

قال كل الناس خيبتها سبت وحد وانا خيبتي 

لسه ماانكتبتش لحد 

يلااا الحمد لله 

دخلت فاطمه اوضه نوم الاطفال لتنام بجوارهم فمنذ زمن بعيد وهي تنام بجوارهم لان غانم لايطيق رؤيتها 

************************* 

الصباح التالي 

********* 

استيقظت فاطمه مبكرا وتوضاءت وصلت تتضرع لله باان يرشدها الي الطريق الصحيح  

السااعه العاشره صباحا 

.....     ......   .... 

اعدت طعام الفطور للصغار وخرج غانم وعلي وجهه نظره اشمئزاز لها 

فاطمه :صباح الخير 

غانم:صباح الزفت خير اي الي جاي من وراكي ي بومه هي الحدايه بتحدف كتاكيت 

فاطمه في سرها : الله يسامحك 

غانم :ابعدي عايز امشي 

فاطمه بهدوء :النهارده تطعيم آيات حاروح المستشفي 

غانم بلا مبالاه:في داهيه انتوا الاتنين 

غوروا 

خرج غانم من الشقه بتافف واغلق الباب بغضب 

واصدر صوت عالي 

فاطمه في سرها : انا كان مالي ومال الجوازه الفقر دي منك لله ي غانم ي ابن امو غانم دي كانت جوازه نكد 

قال والحيزبونه حمااتي تقولي 

حطيه في عينك داا جوهره 

مش عارفه اااي 

دا الحيله

احييييه احيييه كمان احيييه دا كله جوهره 

فاطمه بقرف  اتكلمت : واضح ي حماتي ي زين ماربيتي 

ماالقرد في عين امه حيله 

يلااا انا حااخد آيات واقول لسميره تخلي البنات عندها لحد ماارجع  

*********************** 

في شقه سميره 

****** 

كانت سميره ترتدي قميص نوم ابيض عاري ذاهبه لشرب المااء لكنها توقفت امام الباب حينما سمعت رنين الجرس 

نظرت من العين السحريه فوجدته غانم 

ذهبت الي غرفه كريم وتاكدت انه نائم ومن ثم شعثعت شعرها بااغراء  وفتحت الباب 

غانم بغضب وهو ينظر لهيئتها العاريه 

غانم:انتي ازاي تفتحي كدا انتي اتجننتي 

سميره بتعلثم :ان انا كنت حااشرب ونسيت لابسه اي انا اسفه 

كان ينظر لها بااعجاب لجسدها الابيض وشعرها الاسود كانت جميله 

اقترب غانم منها يقيدها بااحضانه هامسا لهاا بااذنها بااشتياق 

غانم: طب وحشتيني 

سميره بخجل وهي تبعده عنها 

سميره:غ غانم بس كريم يشوفنا 

غانم:ششش 

فيهاا اي يعني بقولك وحشتيني 

سميره:بس استني لما نكتب الكتااب مش دلوقتي 

لم يستمع لها وظل يغرقها بقبلاته اللامنتهيه وانفاسه الحاره تلفح عنقها بحراره

غابت سميره معه عن الواقع ولم تشعر بنفسها الا وهو حاملها بين احضانها 

وانفرد بها بغرفتها معاا 

سميره :بس 

استني 

كان غانم مغيب تماما عن الواقع وظل يقبلها بحراره وانين 

واخذها معها في عالمه الخاص 

**************************** 

في شقه فاطمه 

********* 

ارتدت كامل ملابسها واخذت الصغيرات معاا للهبوط لشقه سميره 

.....................

امام شقه سميره 

.................

اخذت تطرق الباب الا ان فتح الصغير الباب 

فاطمه باابتسامه رقيقه 

فاطمه:صباح الخير ي كيمو 

كريم:صباح النور ي ماما فاطمه 

فاطمه:هي ماما فين ي كريم 

كريم ببراءه : اه دخلت مع عمو غانم الاوضه 

فاطمه بشك  : ليه هي تعبانه 

كريم: معرفش 

الله النونه حلوه عايز العب معاها 

وضعت فاطمه الصغيره علي الاريكه وذهبت بااتحاه غرفه سميره 

............

عند الغرفه 

.............

سمعت اصوات غريبه واهات مكتومه فتيقنعت انها المرأه الغريبه في ذلك المنزل 

ابتعدت عده خطوات عن الغرفه واخذت الفتيات 

فاطمه:كريم 

متقولش اني جيت هنااا 

كريم:حاااضر ي ماما فاطمه بس ينفع العب مع البنونه تاني 

فاطمه:طبعا ي حبيبي 

************************ 

بعد ساعه 

.................. 

كانت سميره تحتضن صدر غانم العاري بااغراء وحميميه فتحدثت ببحه انثويه 

سميره:غانم 

غانم وهو يشعل سيجاره وينفث الدخان عاليا 

غانم:امم 

سميره:امته حاتجيب المأذون 

غانم  في سره :وماذون ليه وجواز تاني ليه 

ماانا متجوز فاطمه وعندي عشيقه ولو علي الولاد ابقي اشوف واحده تانيه غير سميره 

سميره بضجر : غانم  

غانم :تعالي بس حااقولك حاجه سر 

تعالت ضحكات سميره الرقيعه 

سميره:بس بقي سر تااني 

غانم وهو يقبلها بحراره :اه تاني وثالث وللصبح  تعالي بس 

***************************** 

في المستشفي 

********* 

اخذت ايات التطعيم ودموع فاطمه تمنع الهبوط 

خالد وهو يتحدث للصغيرات 

خالد:اي رائيكم تيجوا معايا نلعب العاب حلوه قووي 

نطرت اروي وعائشه لوالدتها  

فاطمه وهي ترسم شبح الابتسامه اماءت بالموافقه لهم 

فاابتسمت الصغيرات لوالدتهم 

اروي وعائشه بحماس :يلااا بينا  

ابتسم خالد لهم وتحدث 

خالد: والدتي ست طيبه وبتحب الاطفال يلا بينااا 

اخذ خالد فاطمه والصغار بسيارته الي منزله  

...................

بعد مده قصيره 

..................

وصل خالد الي المنزل والذي هو عباره عن 

منزل صغير ذو حديقه وبها بعض الالعاب الخاصه بالاطفال 

خالد وهو ينظر لفاطمه : يلااا 

والدتي منتظرانا 

فاطمه بتعلثم :هي تعرف 

خالد: محتاجين احنا الاتنين نتكلم 

مش لوحدك بس مش يمكن انا كمان عندي اسبابي 

هبطت فاطمه وهي تحمل آيات والفتاتين هبطوا ايضاا 

كانت في الخارج امراه في الخمسون من عمرها تدعي رقيه 

رقيه وهي تقبض علي اذن خالد

رقيه:كنت فين ي زفت انت لحد دلوقتي داا كله ي واد ي صايع انت 

كانت الفتيات الصغيرات تضحك علي منظر خاالد 

خالد بغضب :برستيجي ضاع قدامهم والله عمرهم ماحايحترموني ابداا 

رقيه وهي تقترب من اذنه 

رقيه:تصدق ي واد موزه وتستاهل 

خالد وهو يرفع حاجبه  

خالد:ابوس ضوافرك ضوفر ضوفر توافق بس وابقي عايني البضاعه بعدين والنبي 

رقيه :الي ياكل لوحده يزور يلاا 

خالد:انتي امي ارجوكي تقمصي دور الام منتش واحد صاحبي 

بالله حسام مش كده انت خطيتي الحدود 

رقيه بغضب :حسام مين دا الي تشبهني بيه 

دا عيل سرسجي بيرفع ترامدول 

خالد:احييييه احييبه 

احيييييه ارحمي ابويا المرحوم تعبتيني 

رقيه :بس ي زفت اخرص 

تركته واقتربت من فاطمه وابتسمت لهاا 

رقيه :عندك كام سنه ي حلوه 

فاطمه بخجل :25سنه 

رقيه:ي جميله ي لوزه  

بصي انتي اتكلمي مع الواد الي هناك دا وسبيلي الكتاكيت حااخدهم جوا مع الداده لخد ماتخلصوا كلام 

قولتي ااي 

فاطمه بخجل اماءت بالموافقه  

اخذت رقيه الفتاتان والصغيره ودخلت المنزل 

رقيه بغمزه :اهووو ع الله ترفع راسي وعقدتك تتفك ي رقيه 

خالد: انتي ليه بتعملي معايا كده 

رقيه :انت طالع محترم لمين ي واد ابوك مكنش كدا الله يرحمه 

كاان سااافل امشي غور انا حااتبري من خلفتك 

عملت اي في حياتي ي ربي عشان ابني يطلع محترم 

ابعد. عني. 

لم تستطع كتم فاطمه ضحكتها العاليه 

رقيه بغمزه :داعيالك ي ابن بطني 

البت ضحكتها جاامده 

خالد: ابوس ضوافرك كفايه نبر في الجوازه 

والنبي  

رقيه:اهووو ماشيه يلا ي بناات 

ابتعدت رقيه والفتيات  واقترب خالد من فاطمه 

خالد:عجبك كداا 

فاطمه:مامتك دمها عثل خالص 

خالد:انتي حاتقوليلي 

المهم 

..............

فاطمه :نعم 

خالد: انتي بجد موافقه 

فاطمه:خالد انا مش عايزه اظلمك معايا 

انت اكتر واحد عارف معاناتي مع غانم وانا بصراحه الحياه معاه مستحيله ضرب واهانه ومذله  والي طلع في البخت اتجوز 

خالد:راجل نااقص حد يتجوز علي الجوهره دي 

فاطمه:قصدك ام البناات 

المشكله انو بيعايرني بحاجه مليش ذنب فيها 

لو حصل نصيب ان شاء الله انا لايمكن اسيب بناتي ابداا 

خالد: وانا لا يمكن ابعدك عنهم 

بس لازم تعرفي اني مطلق 

فاطمه :انت قولتلي دا قبل كدا 

خالد:بس مقولتلكيش سبب طلاقي كان ااي 

فاطمه:اااي هو 

خالد:انا عقيم ي فاطمه مبخلفش 

فاطمه بحزن وتحدث نفسها :يعني طلبه للجواز مش عشان كان معحب بيا عشان يعوض نقصه اني معايا بنات  

واضح ان الكل بيحب يجري ورا الحاجه الي حاتسعدهم 

ولو خالد عايز كدا فاانا حاارتاح كمان علي الاقل عيشتي معاه مش حاتكون فيها اهانه وبهدله والله اعلم الدنيا مخبيالي ااي 

خالد وهو يراها صامته  

خالد: بتفكري في ااي 

فاطمه :لا ابدا ولا حااجه انا حاطلب الطلاق من غانم النهاارده 

خالد بفرحه طفل : وانا حااكلم محامي كويس عشان يخلصلك الطلاق 

فاطمه :انا اتاخرت ولازم امشي 

خالد :ثواني حااجيب البنات 

دخل خالد المنزل وجاء بصحبه رقيه والاطفال  

رقيه : البنو ته دي قمر ماشاء الله 

ابتسم خالد لرقيه وتحدث 

خالد:فعلا آيات وهي آيات في الجمال 

اخذ خالد فاطمه والاطفال واوصلهم الي منزلهم  

فاطمه :بس هناا مش عايزه حد يشوفناا 

خالدوهو يقبل يدها : بكرا نتجوز ونخرج براحتناا 

******************* 

في المساء 

.................. 

في شقه سميره 

............... 

في الغرفه كان غانم نائم بعمق 

سميره بغنج :غانم 

نومه 

قووم بقي احنا العشا 

غانم  باانزعاج :اممم سبيني نايم 

سميره :طب مش حاتجيب الماذون 

غانم وهو يستيقظ ويرتدي ملابسه 

غانم :بكراا حااجيبه 

بكرا 

سميره:طب يلا نتعشي. انا عامله اكل حلو 

ذهب غانم لياكل 

كان يتذوق الطعام 

غانم في سره : نفسها في الطبخ مش زي الخدامه الي فوق 

سميره:عجبك الاكل 

غانم باامتعاض :اه تحفه 

جميل جدااا 

سميره بتشفي :اكلي احلا ولا اكل الخدامه 

غانم :انتي طبعاااا 

بعد سااعه 

...........

.............................. 

صعد غانم لشقته 

كانت فاطمه تطعم الصغار 

فاطمه :اجهزلك العشا 

غانم :لا أكلت 

فاطمه :طيب 

دخل غانم غرفته كي ينام ولكنه تفاجيء بقدوم فاطمه 

فاطمه بهدوء :غانم 

غانم:اقرفي امي علي المساا 

خير 

فاطمه :طلقني 

غانم :نععععععععم 

فاطمه بهدوء:طلقني  

غانم وهو يقبض علي ذراعها 

غانم:ليه ي حته خدامه مش عجباكي العيشه 

فاطمه:انت عايز ولد 

وانا خلفتي بنات 

انت بتضرب وانا ضلوعي اتكسرت معتش عندها الطاقه انها تتجبس 

معتش صالحه لاي حاجه 

لا لخلفه ولا لجواز 

وبدل ماتتجوز ثلاثه 

اتجوز اربعه 

غانم بدبلوماسبه تحدث : والبنااات 

فاطمه :حااربيهم انا وعوضي علي الله 

غانم:افكر وارد عليكي 

************************ 

بعد مرور شهررر 

..........

..

.. 

في شقه سميره 

.................. 

في غرفه النوم 

كان غانم يرتدي ملابسه 

سميره بضجر : امته حانتجوز امبارح تقول بكرا وبكرا يجي نبات نصبح في نفس الحاااله 

حانتجوز امتاا ي غانم انا تعبت كلام النااس كتير 

غانم:يووووه قلنااا بعدين 

سلااام انا عندي شغل 

******************* 

كانت فاطمه تتحدث مع خالد علي الكورنيش 

والفتيات يلهون بجوارهم 

خالد:دا كله بيفكر 

فاطمه :غلبت معاه اقوله طلقني يقولي بكرا وبكرا يجي يقولي بعده تعبت  

خالد بغضب :ارفعي عليه قضيه الحيوان داا 

فاطمه:داابو بناتي 

ودول بنات رأس مالهم سمعتهم 

الناس تقول عليهم ااي امهم فضحت ابوهم علي الطلاق 

كانت تتحدث فاطمه مع خالد ولم تنتبه للواقف خلفهاا يصك علي اسنانه من الغضب 

غانم بغضب :اركبي ي مدام 

واشار للسياره 

فاطمه بخوف تمسكت تلقائيا بيد خالد الذي طار من شده فرحته 

غانم بغل وحقد وهو يري منظرهما 

غانم:قولت كلمه اتزفتي امشي قدامي علي البيت 

خالد بغضب اكبر :هي طلبت الطلاق وحاتتطلق 

غانم بدبلوماسيه حك راسه ومن ثم 

لكم خالد علي وجهه بغل 

رد له خالد اللكمه واخذوا يتعاركان  

اجتمعت الناس حولهم واستطاعوا تفريقهم عن بعض اخيرااا 

غانم بغل سحب فاطمه والصغار لسيارته 

وفاطمه طمئنت خالد بانها ستكون بخير 

************************ 

في شقه غانم وفااطمه 

دخل غانم هو وفاطمه والصغار  ونسي غلق الباب خلفه 

فاطمه اعطت الفتيات آيات وتحدثت لاروي 

فاطمه:ادخلوا جوا انتم 

غانم بغضب وهو يقبض ذراعها 

غانم:بتلفي علي حل شعرك 

ودول بنااتي ولا بناتو 

فاطمه بصراخ اخرص انت فاكرني زيك بتنقل من حضن للتاني واوضه للتانيه 

ولا عشيقاتي بعدد شعر راسي 

انا لحد دلوقتي باكيه علي بيتي وعلي بناتي بس حظي جه مع واحد مبيرحمش ولا بيسيب رحمه ربنا تنزل علي الارض 

غانم صدم من حديثها 

صعدت سميره علي صراخ فاطمه 

فاطمه  بااستهزاء : واهي شرفت مراتك التانيه 

ي تري اتجوزتها ولا لسه ي غانم بيه 

صفعهاا غانم علي وجهها بقوه 

غانم:اخرصي  ي خدامه ي حته جربوعه جبتك واتجوزتك ونضفتك وانتي متسويش 

فاطمه : لا 

جريت ورايا ووهمتني انك بتحبني واتجوزتني 

وهنتني وذليت بكرامتي الارض 

وافتكرت اني خدامه دلوقتي 

مفتكرتش اني خدامه وانت بتجري ورايا 

مفتكرتش اني خدامه وانت بتعترفلي بحبك 

مفتكرتش اني خدامه وانت بتكتب شعر في جمالي 

جمالي وشبابي الي اندفنوا مع راجل خاين شايف بناته ومراته عار 

انت وسميره متجوزين طلعوني من كل داا 

طلقني 

سميره بتشفي :ايواا طلقها ي غانم وانا اجيبلك الواد 

غانم بغل : اخرصي ي سميره انزلي علي شقتك دلوقتي 

سميره بغضب :بتطردني عشان الخداامه 

فاطمه بتعب :ولا طرد ولا غيره انا مع بناتي لحد ماتنوي تطلقني 

تركتهم ودخلت الغرفه 

************** 

حواء بتوهب الحب 

بتدي الامل والفرحه وتدخل البهجه والسرور 

بتحيي القلب المكسور وترمم الجراح والالآم المبتوره 

بس دا مش معناه انها ملهاش اخر 

لكن بدايه نهايه 

بس الظروف بتجبرنا ننهيها بنفسنا والختام شويه دموع 

فرحه او حزن 

حواء بتداوي جراحها بسهوله ماهي اتعودت علي الجراح 

*****************************

في شقه سميره 

*************

اخذ غانم سميره للاسفل 

غانم بغضب :انتي الي قولتيلهاا صح 

سميره :والله ابدا في حد بيفضح نفسه بردو 

اوماال عرفت منين 

عرفت منين 

كان كريم خائف من غانم  

سميره:ادخل جواا ي كريم  

غانم بغضب :كرريم 

كريم بخوف  اقترب منه 

كريم :نعم 

سميره:غانم براحه علي الواد صغير

غانم :كريم انت قولت لفاطمه اني باجي هناا  

كريم  ببراءه :لا والله 

ماما فاطمه 

سميره بغضب :متقولش ماما انا بس الي ماما 

غانم بغضب :اخرصي دلوقتي 

سميره في سرها :خرصه تاخد امك ست حيزبونه 

غانم موجه حديثه لكريم 

غانم:كمل ي حبيبي 

كريم :ماما فاطمه جت وكانت حاتدخل وسالت علي ماما قولتلها انها في الاوضه معاك ي عمو 

سميره في سرهاا :ي قهره قلبك ي فاطمه 

ي شماتي فيكي ي خدامه 

غانم بغضب ترك الشقه وصفع الباب غضباااا 

******************* 

في الظلام

كان يدخن السجائر بشراهه 

غانم :عيشتي مبقتش عجبااكي ي بت الخداامه 

حتي معملتيش زي الستات ودافعتي عن جوزك واتقمصتي زيهم 

رايحه تلفي علي حل شعرك عشان تتجوزي 

طيب ي بنت الخدامه 

اما وريتك 

************************** 

بعد مرور شهران 

.....................

كان غانم يضرب فاطمه ويقضي الليل لدي سميره 

وخالد يدفع فاطمه لرفع القضيه وفاطمه ترفض لسمعه الفتيات الصغيراات 

******************

في شقه سميره 

********* 

في غرفه النوم 

............... 

سميره : هاا حاتطلقهاا امته ي غانم 

غانم:يوووه بقيتي غم وعيشتك كلهاا قرف زيك 

سميره:بلاش تطلقها حاتكتب علياا امته عاجبك كدا عيشيتنا من غير جواز 

غانم:بعدين بعدين  

يلاا سلام  

سميره في سرها :مش كل الطير الي يتاكل لحمه ورحمه امك الي كنت بكرهها قد العمي مااحاسيبك ي ابن شفيقه 

*****************************

اليوم التاالي 

*********** 

في بيت نعناعه 

********** 

دخلت سميره لنعناعه 

نعناعه:مالك ي امو كريم 

سميره:كل مااقوله يتجوزني يتهرب مني 

العمل بتاعك دا فشنك ومطلعتش حامد زي مابيقولوا 

نعناعه:طب طفي النور وحاافهمك الدنيا حلوه ازاااي 

سميره:ايواا دا الي انت فالح فيه 

ذهبت سميره واطفئت الاضواء 

********** 

بعد سااعه 

........ 

سميره بتعب :هااا حاتعمل ااي 

نعناعه :ابعدي عنه الاسبوع داا وبعدين شوفي نفسك حاتحملي ولا لاء 

سميره :ي لهووي حااتفضح 

سميره:يلاا ي امو الواد الي حايقش كل حاجه ومتنسنيش بعدين 

دا شغل علي ميه بيضاااا 

سميره:حايكون ليك الحلاوه والله 

********************** 

احداث من الحلقات القادمه 

******** 

جبريل :بابا انا مش عايز اتجوز 

ياقوت بمزاح :طب احلف 

انت بتهزر صح 

جبريل :حضرتك انا بتكلم جد 

انهي الجوازه دي 

ياقوت بغضب :عقلي ابنك ي سهر  فاضل علي الفرح شهر وعايز يلغي الجوااازه 

انت اتجننت ي ولد 

جبريل: لاء لسه حاتجنن 

ياقوت:اشجيني ي ابن سهر عايز تتجوز مين 

جبريل :ايات 

ياقوت بغضب :الملبوسه


الحلقه الرابعه 

************** 

تفاعل لايك وكومنت ليصلك الجديد 

**********

جبريل

صابرينا

***********

في شقه سميره 

******** 

كانت سميره بااحضان غانم 

وسرعان ماخرجت من بين احضانه وارتدت روبها الخاص 

سميره بضجر :وبعدهالك ي سي غانم 

غانم :اي في اي 

سميره: كل يوم تقول بكرا فات خمس شهور ولسه بكرا بتاعك دا مجاش 

غانم :مااحنا مع بعض اهوو عايزه اي تاني 

سميره بغضب :عايزه حاجه تحلل الي بيحصل بينا 

عايزه حاجه تثبت الي في بطني منك 

غانم بصدمه :اااي 

بطنك 

انتي 

سميره  بغضب :ايوااا حاامل حامل في شهرين 

احسبهاااا ولا انت فاكره مش ابنك ماانت استحليت النومه 

كله من غير حسااب ورخيصه وشمال مينفعش احمل صح 

غانم بغضب :اي الي بتقوليه داا انا لايمكن افكر في داا 

سميره بدلع :يعني حاتتجوزني ي نونو 

غانم باابتسامه :طبعاا ي قلب نونو 

سميره بدلع :والخداامه 

غانم :حااطلقهاا طبعااا 

سميره : طب امته 

غانم :لازم احرق قلبها علي بناتهااا وتروح في ستين داهيه بعد كدااا 

مش انتي حاتجيبلي الوااد بردو 

سميره:انا خلفتي كلهاا ولاد ي قلب وروح وعقل سميره 

التقط غانم يد سميره في قبلات طويله 

غانم:البسي حااجيب الماذون دلوقتي 

ارتدي غانم ملابسه سريعا وصعد لشقه فاطمه. 

********************************

في شقه فاطمه 

.............. 

كانت تلعب مع آيات الصغيره وآيات تبتسم لهاا بنعومه تليق بطفله صغيره 

دخل غانم بغضب وابتسم علي منظرها مع الصغيره 

تحدث له فاطمه بغرابه 

فاطمه :اي قلب رق وحن وحسيت انك ليك بنات محتاجينك 

حسيت انهم من صلبك ودمك محتاحين اب 

اب ياخدهم في حضنه مش يكسرهم وبعدين يقول اصلهم عار دورا علي الحنان والحب والسند برااا 

غانم باابتسامه :درامي قووي كلامك ي خدامه 

فاطمه: من عيشتي معاك ي ابن الذوات اتعلمت التمثيل 

اصلكم تاكلوا مع بعض وتحبوا في وجود بعض ومن ورا الضهر تطعنوه وتفضحوا في اعراض بعض 

ورغم كدا انا مستعده انسي اهانتك ليا وضربك ليا 

ونبدا من جديد تاني 

غانم : بس انا حااطلقك 

فاطمه بفرحه :بجدد امته 

غضب غانم من فرحتها الزائده تلك فاراد اقتناص الفرصه للاقتصاص لرجولته 

غانم :ياااه فرحانه قووي 

فاطمه :متتخيلش فرحتي عامله ازااي 

غانم : لا وانتي حاتفرحي اكتر واكتر ي بت الخداامه 

فاطمه في سرهاا : خدامه خدامه 

حفظتها ي ابن شفيقه الدلاله  الله يرحم امك قبل ماتتجوز ابوك  

غانم :سرحتي في ااي 

فاطمه بتهكم :في المااضي 

المهم خلصني اي هو الشرط 

غانم : عشان تتطلقي لازم تسيبي حد من البناات هنااا 

ومش حااصعبهاا عليكي 

سيبي آياات وخودي التوأم 

فاطمه بغضب :انت بتقوول ااي مستحيل امشي من غيرهم حااخدهم كلهم انت فاكرني زيك ابيع لحمي 

غانم وهو يصفعهاا علي وجهها بقوه 

غانم :بصي ي بت ***** دلوقتي تسبي واحده فيهم الحق عليا سيبتلك خياار مش مشكله  

اخرك خمس دقايق لاني حااكرشكم بالهدوم الي عليكم عشان اجدد الشقه لمراتي الجديده 

يلااا اخلصي 

فاطمه بقهر :خلاص متطلقنيش 

غانم بقرف :مكنش اتعذر ولا خروطلوا الجزر 

كان علي عيني 

حاتطلقي النهارده يعني حاتطلقي النهاارده 

فاطمه : طب سيبهم انت حاتتجوز ومحتاج تقضي وقت معاها انت عايزه دوشه آيات وعياطها لايه 

دي محتاجه الي يسهر معايا طول الليل 

غانم بغل تحدث :اهو مزاجي كدا اقهرك 

فاطمه بغضب :ماعاش ولا كان الي يقهرني 

خودهاا وحلال عليكي 

طلقني بالثلاثه 

صدم غانم من رده فعلهااا ولكنه حاول الا يفقد هيبته 

غانم :بوسي رجلي الاول 

فاطمه :لاء 

انت حر مش تطلقني انت حرر 

غانم بقرف : انتي طاالق بالثلاثه 

غوررررري في ستين دااهيه 

المركب الي تودي. 

********************* 

اخذت فاطمه اروي وعائشه وطبعت قبله حااره علي وجهه الصغيره آيات ورحلت عن المنزل للابد 

كان غانم ينظر لفاطمه بتشفي وكره وهي تبتعد عن العماره 

*************** 

حمل غانم آيات بين يديه 

غانم :تعرفي ليه خليتها تسيبك انتي بس 

عشان حبيتك حسيتك حاجه كويسه حاتحبيني وتراعيني عكس اخواتك الفقر دوول شبه امك 

ضحكت الصغيره لغانم بحب 

غانم وهو يقبلها 

كانت تلك اول قبله يقبلها لابنته 

غانم :والله ي بت الكلب انتي طالعه لابوكي 

حمل غانم الصغيره وهبط بهاا لشقه سميره 

************************** 

في شقه سميره 

................. 

كانت سميره ترتدي فستان احمر سواريه مع لمسات ميك اب هاديء 

كريم بتصفيق :واااو ي ماما جميله قوووي 

سميره:النهارده فرح ماما لازم تبقي حلووه 

كريم: حاتتجوزي مين 

سميره:عموو غاانم 

كريم:انا بحبه قوووي ولما اكبر حاتخليني اتجوز آياات صح 

سميره في سرهاا :دا لما تشوف حلقه ودنك ي ابن طاارق قال آياات قال هو انا انهبلت 

سمعت سميره صوت البااب 

سميره : كريم روح افتح الباااب 

جري كريم وفتح الباب 

دخل غانم وهو يقبل الصغير 

كريم بفرحه :الله آيااات هنااا 

غانم:اي رائيك اجوزهالك 

كريم بفرحه طفل :اه اه اجوزهاا والنبي 

غانم:خلاص اكبر انت واجوزهالك 

كريم :طب اشيلها واقعد بيها جوا 

غانم : اخاف تقع منك 

ابتسم غانم لتلك الكلمه فهو منذ ولاده تلك الشقيه وهو يحبها ويخاف عليها لكنه لم يكن يريد ان يظهر تلك المشاعر لاحد 

كريم:عموو عموو  اناا كبير  

تحدث كريم بفخر 

كريم :انا عندي ست سنين وكتير انا كبير وراجل ولما اكبر حااحميها واتجوزها وعد 

غانم بضحك :لاا رااجل وانا مصدقك خد شيلها واقعد جووا العبواا

................................................ 

دخل غانم لسميره

.............

في الغرفه 

...........

كانت سميره تجلس علي الفراش بخجل 

غانم بغمزه :ليلتنا حمراا 

سميره:بس عيب 

جيب الماذون 

غانم :لااا احناا حانروحله 

سميره بفرحه :طب يلااا 

غانم :بس اسمعي الاول انا عملت اي في فاطمه وذليتهااا ازاااي 

سميره  بفرحه :احكيلي وطفي نااري 

غانم وقص لهاا كامل القصه 

سميره وهي تلوي شفتيهاا تحدثت 

سميره :وخدت البت الصغيره ليه 

كنت ارميهالها هي كماان في دااهيه 

غانم : احرق قلبها عليها 

سميره:وحاترجعهالها امته 

غانم :لاا دي الورقه الي حانزل بيها فاطمه طول حياتها 

آيات امها هربت مع واحد وسابتها وانتي الي ربيتيها عرفتي 

سميره بخبث : انت شيطااان 

غانم :انا ابليسي تااب من زماان 

يلااا لمي هدومك عشان نساافر 

سميره:نسااافر ليه 

غانم :العماره دي مبقتش من مستوانا احنا حانروح الفيله الجديده بتاعتني في القااهره 

سميره في سرهااا :احلوت معااكي ي سميره وحاتبقي هانم بحق وحقيق 

*************************** 

اليوم التااالي 

...       ........        ....     

انتقل غانم الي الفيلااا الجديده بعد زواجه بسميره 

وكانت الفيلاا مبني كبير مكونه من 8غرف مستقله 

بجانب مشتقاتها الاخري 

والحديقه وحمام السبااحه  

سميره بذهول :دي تحفه قووووي 

غانم وهو ينظر للصغيره التي بين يديها 

غانم :فعلاا ضحكتهااا جميله قوووي ازاي دي بت فااطمه 

سميره بغضب : والله 

غانم :اااي بتقولي ااي 

سميره :انت الي بتفتكر الخداامه دي لييه 

غانم :معلش المهم عجبتك 

سميره :جدااااا جداااااا جدااااا للصبح كمااان 

************************ 

بعد مرور 13عااام 

...................    ........... 

استيقظ من النوم مبكرا كعادته  وارتدي ملابسه الرياضيه المكونه من ترنج اسود وهو ينظر للمرآه باابتسامه 

كريم طارق المنسي :20عام ابن سميره 

شاب رياضي ذو شعر بني وبشره بيضااء واعين سوداء 

ابن سميره الوحيد ويتطبع بكثير من اخلاقها 

وليقال انه متملك غيور 

يعشق آياات الصغيره كالمجنون هي له 

ذهب الي غرفه المجنونه الخاصه به 

************** 

كانت نائمه ترتدي بيجامه صيفيه برتقاليه اللون 

وشعرها البني الاسود الطويل يغطي وجهها 

وبشرتها الحليبه الصافيه 

وعيونها العسلي الجميله 

آيات غانم الصايغ :13عام 

مدلله والدهاا الصغيره 

فتاه شرسه لا تقبل الهزيمه مندفعه سليطه اللساان 

ان كانت ستموت ستاخذ بحقها دون حساب لاي شخص وان كان والدهاا 

كانت نائمه الا ان استمعت لطرقات البااب 

........

آيات بغضب :ااي ي عم انت نايمه علي الباااب 

كريم من خلف الباب تحدث بغضب 

كريم:حااقصلك لسانك دااا 

آيات بتحدي  وتحدثت من خلف البااب 

آيات :متقدرش عارفه انك بتحبني 

كريم :والله 

آيات :sure 

ودلوقتي انزل استناني تحت وحاتنزل عشان نجري شويه 

كريم : انت ي شبر واقطع 

آيات :كدا ازعل ي كيمو وانا زعلي وحش واخاصمك 

كريم :لالا مقدرش حااستناكي تحت 

آيات :ايوا كداا شاااطر 

********************** 

في غرفه نور 

فتاه قمحيه اللون ليست بجمال آيات لا شكلها ولا قلبهااا ولكنها جميله الي حد مااا 

تغار من آيات بشده وتحاول التقليل منها

12عام ابنه سميره الوحيده 

استيقظت وارتدت بنطال جينز ابيض وبلوزه خضراء وهبطت للاسفل 

************************** 

في الاسفل 

************

كان غانم وسميره يتناولون طعام الافطاار 

......... 

غانم وهو يتحدث بحب لعمار ابنه البالغ من العمر12عاام فهو تؤام نور 

غانم :عامل اي في المدرسه ي حبيبي 

عمار بخوف من ان يخبره بما يحدث له 

عمار:الحمد لله 

غانم :اومال مبتحبش تروحها ليه 

عمار بخوف :لالا حاروحها بكرا بس كنت تعبااان 

عمار في سره :اخاف اقوله 

انا اشتكي لآيات هي تساعدني انا بخاف من الي بيحصل هناك في المدرسه دي 

............ ........ 

هبط كريم وقبل يد والدته ويد غانم 

كريم:صبااح الفلل 

سميره :صباح الورد 

غانم :فين آياات 

نور بغضب :وانا بنت البطه السوداا 

كريم بغضب :بنت اتكلمي كويس عن اختك الكبيره 

هبطت آيااات بالبيجامه الرياضيه السوداااء 

ارتدت بادي كات اسود وبنطال اسود ووضعت القطعه العلويه علي خصرها 

وعصقت شعرهاا ذيل حصااان  

قبلت والدهااا من خده وسحبت الكرسي بجانب كريم فهو مكانها الخااص 

وتحدثت بمرح 

آيات :مين قاال آياات 

غانم :فينك من امباارح ي قرده 

آيات :اخص عليك في قرده قمرر كدااا 

غانم :لا في دي عندك حق 

سميره بغضب تحدثت :جيتي متاخر ليه امباارح ي آياات 

آياات :لا ابداا كريم وصلني مش كدا ي كيمو 

كريم باابتسامه :صح ي قمرررري 

سميره بغضب :والهندسه الي انت فيها مش محتاجه مذاكره ي سي كيموو 

كريم :آيات مبتعطلنيش عن دراستي  ي ماما 

آيات بهمس تحدثت 

آيات :خرابه قوووي سميره دي ي كيموو 

كريم :بنت عيب 

سميره :انتوا بتقولوا اي سمعوني 

نور بغضب :بتقول عليكي خراابه ي ماما 

سميره بغضب :شايف ي غاانم 

شاايف بنتك بتقول ااي 

غانم وهو يكتم ضحكاته :بتهزر ي سميره دي عيله بتهزر 

آيات باابتسامه :قمااصه قوووي ي نور 

وعموما احنا اسفين ي طنط سميره 

كل الدعم ي موزه 

كل الدعم ي قلبي

يلا ي كيمو نجرري يلااا 

سميره :اجررري ي اخوياا اجرري ماهي حته عيله قاطعه نفسك 

غانم :خودي في الواسع ي سميره بالراحه عليها 

سميره :هو انا اتكلمت دايما جاي عليا عشان بنتك 

************************* 

في منزل يااقوت 

**********  

في غرفه جبريل 

.................. 

استيقظ باالم في جسده كالعااده 

ذهب واغتسل وادي صلاته 

ومن ثم ارتدي ملابسه وهو ينظر لتلك العلامات التي تغطي جسده  

جبريل :20سنه 

شاب طويل ذو بشره بيضاا وجسد رياضي

واعين رصاصيه غامقه اللون  اجنبي اجنبي والله 

عيل جامد 

المهم 

نزل جبريل الي الاسفل 

***************** 

علي السفره 

كانت سهر وياقوت يتناولوا الطعاام 

ياقوت :لازم جبريل يتجوز 

سهر:ياقوت دا لسه صغير 

ياقوت :ابنك راجل وحااجوزه 

سهر:لا قول انك حاتجوزه بنت عمه عشان املاك العيله 

ياقوت :مالها حبيبه 

هو يطول 

جبريل : لا جبريل ياقوت مش اي حد 

ومينرفضش ي والدي 

ياقوت : طب تعالا ي جنتل ماان 

جبريل :وادي قعده 

اؤمر ي كبير 

ياقوت :ولد عيب الالفاظ دي 

جبريل :طب اتكلمي ي حجه عايزني اقوله بابا 

داانا صحابي كانوا ضحكوا عليااا 

سهر :بطل الالفاظ دي ي بيئه 

جبريل :ي جدعان انا داخل شرطه حايقولوا علياا فرفور مش كفايه عينيا الملونه دي 

هو اه بتنفع في التسبيل بس بردو يفتكروني اجبني 

الله يسامحك ي اما كان لازم تتوحمي علي الاجانب 

سهر بقرف :أمااا 

جبريل:ي ختاااااااي 

اني ابن...  

ياقوت :ولد 

جبريل :عليا الطلاق كنت حااقول انا ابن نااس متبقاش نفسك وحشه كدا ي حج 

ناولني طبق المخلل دا احياه ابوك الي هو جدي 

ياقوت :حسبي الله ونعم الوكيل 

جبريل مكمل الحديث :عارف الاسطوانه بتاعتك دي 

حسبي الله ونعم الوكيل 

عملت اي في دنيتي ي ربي عشان تبتليني بالولاا داا 

كشفت راسي ودعيت عليك ي ابن سهر 

ي ختاااااي ويلهووووي  

ياقوت مكملااا :احيييييه 

سهر بضحك :والله ربنا ابتلاني بيكوا 

عالمع ودلاله انا رايحه الناادي يتكوا القرف 

جبريل :ي حجه 

طب وجوازي 

طب هاتي رقم مياده الاول 

طب رقم شاااهي 

طب ماهيتاااب 

جبريل بزهق :احيييييه 

ياقوت :ي ابن الكلب اتهد فرحانلي بعيونك الملونه 

جبريل :والنبي انت الي ليا قولي حاتجوزني مين 

ياقوت :بس اضمن فلوسها محدش ياخدها غيرنا 

جبريل بغضب :بابا لو سمحت 

لو حااتجوز باامرك حاتكون مراتي وام ولادي مش عشان طمعان في فلوسهاا 

جبريل بغضب :عن اذنك ي والدي 

سلااام 

***************** 

اخرج جبريا هاتفه وتحدث 

جبريل :الو ي بيبو عامله ااي 

حبيبه بخجل :انا كويسه الحمد لله 

اخبارك ااي 

جبريل :بخير ي بنت عمي يلاا تعالي نخرج النهارده بلاش كآبه في البيت ي كلبوبا 

حبيبه :بطل الكلمه دي 

جبريل :اخص عليكي بتزعلي 

حبيبه :مقدرش ازعل منك 

حااستناك 

جبريل وهو يبتسم : بتعرف تثبتني بنت الجذمه 

الله يرحمك ي حماتي بنتك موزه طحن


 

***************************** 

في الحديقه 

************

كانت آيات تتمشي بصحبه كريم 

كريم :عامله اي في المدرسه 

آيات :شبح ي اسطااا مالك في اي محتاج فلوس 

كريم:بطلي كلام السرسجيه دا ي بت اي دانتي في مدارس لغاات 

آيات :اسكندرانيه وكلي حيويه 

اتغلم لغه ولاد البلد متبقااش خرع يااض 

احكم كريم القبض علي ذراعها وقربهاا اليه 

كريم :بتجنيني 

آيات :ابعد ي كيمو افتكرك مدلوق 

كريم :اتجننت بيكي 

آيات :قديمه 

تركته آياات واخذت تركض سريعااا الا ان اصدمت  برجل ثلاثيني 

عامر مالك زيداان 

30عام 

رجل اعمال 

احد جيران آيات 

شخصيه صارمه وقويه تكره الفتياات 

آيات بعشق :احيييه هو القمر بيطلع امته 

عامر:أفندم 

آيات :انت مر 

عامر:نعم 

آيات:ومش بتفكر تر 

عامر:انتي عيانه ي بنتي مالك 

آيات :بس متتحمقش كدا وتقولي بنتي انت عندك كام سنه بس الاول 

عامر بغضب :طيري دلوقتي 

آيات:وبتقلش ي بيضاااا 

كريم بغضب  راها واقفه مع عامر 

كريم:آيات 

آيات :ششش انت دلوقتي بس 

عامر:يلا ي شااطره روحي البسي مريول الحضانه 

سيو يو 

آيات وقد خفق قلبهااا :قالي سي يو 

قالي سيو 

ركضت آيات الي المنزل وتجاهلت كريم 

دخلت غرفتها واغلقتها 

آيات وهي تتكلم مع رفيقتهاا ريهام 

آيات :قالي سي يو 

ريهام:ي شيخااا 

آيات :ورحمه ماما قالي سي يو 

ورحمه سميره قالي سي يو 

بس تعرفي كان عايز يقولي حجات تانيه بس كريم جه وانكسف منه 

ريهام :عامر زيداان حاينكسف 

انتي اتهطلتي 

آيات :انتي فاكراني بكدب 

احيييه كان قمور كدا بالبدله السودا دي 

اتجوزه وانا افرفش امه 

ريهام:انتي غريبه انتي قد بنته ي آيات 

آيات:حبيته 

ريهام:اممم انتي ليه دايما بتعجبي بالناس الكبيره كداا 

ي بنتي دا كبير خالص عليكي ي آيات عامر لو كان اتجوز كان زمانه عنده بنت قدك 

آيات :الحب ميعرفش سن ي اوختي ربنا مايكتبها علي حد 

ريهام:وبعدين حاتعملي في كريم اي دا بيعشقك 

آيات:مليش في الفرافير 

وبعدين دا في هندسه دا لو في شرطه كنت وافقت علي الاقل حايبقي ظبوطه كدا وزوج سافل اتباهي بيه 

ريهام:انتي عايزه تتجوزي واحد سافل بصباص كدا عرف قلبي 100واحده او اكتر 


آيات بفخر :طبعاااا زي عامر كدا زير نساء 

ريهام:هلا هلا ي عبدالله 

آيات: اقفلي بقي عشان البس 

ريهام:رايحه فين 

آيات:الشركه طبعاا دا قالي سي يو 

لازم اخليه يتحوزني 

ريهام:انتي اتجننتي 

آيات :sure 

وطقت في دماغي حااطلب ايده سلاام 

*************************


احداث من الحلقات القادمه 

******** 

جبريل :بابا انا مش عايز اتجوز 

ياقوت بمزاح :طب احلف 

انت بتهزر صح 

جبريل :حضرتك انا بتكلم جد 

انهي الجوازه دي 

ياقوت بغضب :عقلي ابنك ي سهر  فاضل علي الفرح شهر وعايز يلغي الجوااازه 

انت اتجننت ي ولد 

جبريل: لاء لسه حاتجنن 

ياقوت:اشجيني ي ابن سهر عايز تتجوز مين 

جبريل :ايات 

ياقوت بغضب :الملبوسه


الحلقه الخامسه 

***************************

جبريل 

بقلم :💔sabreena  

***************************** 

في منزل المرحوم خالد 

************* 

عائشه :21عام 

بنت غانم الصايغ  بنت رقيقه جدا حنونه جدا ملامحها طفوليه جدا وعيونها بني غامق وضحكتها رقيقه جدا 

كانت تقف بحزن امام اختها التوام التي لا تشبها مطلقا 

اروي غانم الصايغ 

21وخمس دقائق 

فتاه قويه رجل يعتمد عليه تكره المشاعر والرجال  تكره كل ملهو متعلق ب غانم 

تعشق خالد الذي اعطاها الحب ووالدتها وتعتبر عائشه ابنتها 

وتحاول ارجاع آيات لاحضانهم 

بيضاء البشره ذو اعين رصاصي غامقه كالون غانم والدها 

ولكنها ترتدي عدسات فهي تكره لونها هذا لانه يشبه والدها 

..........

عائشه : ي أروي ردي عليااا 

اروي بغل وغيظ اتكلمت 

اروي :الي حانبات فيه نصبح فيه 

لو موتي اتحدد وخيروني الموت ولا رجوع لابوكي حااختار الموت فهمااني 

خااختاره وابتسامتي من الودن للودن وحااكون في قمه انبساطي 

عائشه: حرام عليكي ماما 

ماما محتاجه علاج 

اروي بغضب : اسمعي ي بنت ابويا وامي  لو انتي نسيتي 

انا بقي منستش عيله 8سنين كنا مع اب مكنش اب لينا 

كان معتبرنا غربا 

ولا امك محكتلناش حاجه وقالت مات او حتي اختنا ماتت 

فاانا كنت صايحه لكل حاجه وشوفته بكل جبروت ازاي بيخيرها ي يطلقها ي يطردها واحنا معاها 

زمان كنت بزعل علي معاملته لينا بس بعد ماسمعتها بودني وانا موته بالنسبالي 

انا واحده عشت عشرين سنه يتيمه والي رباني وحبني وليه فضل عليا وعليكي هو بابا خالد الله يرحمه 

ولو امنا حاتموت والدوا عند ابوكي عمري ماحااذلها ولا اذلناا 

عائشه بدموع : ياااه انتي ليه بتفكريني بالي حصل 

اروي:مينفعش يتنسي ي عائشه 

الجرح دا بالذات عمره مايلم ولا يشفي 

لانو صعب يشفي دا لا زمن ولا عمر بحاله يتغفرله 

عائشه وهي تمحي دموعها 

عائشه: فكراها 

أروي :عمري مانسيتها ضحكتها وعيونها وشفايفهاا ولونها في خيالي والمجلات مش عارفه توصفها 

عائشه: احنا لازم نرجع اختنا لحضننا حرام ي أروي ماما بين الحياه والموت من حقها تشوف آيات 

وكتمت شهقاتها بصعوبه وتحدثت بالم 

عائشه:انا مش بقول نرجعله لانه نسانا وموتنا من حياته من زمن انا بقول أختنا لازم ترجعلنا 

أروي: وحاارجعها 

ورحمه ابويا خالد الله يرحمه لرجعها 

ورحمه القلب الطيب الي حمانا وحبنا وعطف علينا لرجعهاا 

اخذت اروي عائشه بااحضانها وتحدثت بقوه 

اروي:طول ماانا معاكي متخافيش انتي فاهمه 

عائشه:فاهمه 

اروي:حاروح دلوقتي اقدم علي الشغل الجديد ادعيلي 

عائشه:دايما موفقه في حياتك ي رب 

وانا حااروح لماما اشوف حالتها النهارده في المستشفي 

اروي:لو احتجتي حاجه قوليلي عشان نشوف معاش بابا خالد حايكفي ولا لاء 

************************** 

في مكتب عامر مالك زيدان 

........

كان عامر جالس يعمل بهدوء الا ان سمع رنين الهاتف 

عامر :الو 

آيات :الو 

عامر:مين 

ايات:انت مش فاكرني 

عامر:ااحنا حانهزر 

ايات:لا انت دمك تقيل ملكش في الهزار قولي ي قفل حاتتجوزني امته 

عامر وهو ينظر للهاتف  بااستغراب 

عامر:ي هانم انت يمكن النمره غلط 

ايات :لا والله ماغلط انت الي قولتلي سي يو 

وانت عامر زيدان صح 

عامر:انتي اتجننتي ي بت انتي 

ايات:اسمعني ي استاذ انت انا عارفه انك قفل وملكش في الحب والجواز بس اعمل اي المهزء الي في الشمال عندي حبك اقوله عيب كخه ميصحش 

انت قولتلي سي يو 

وانا الي يقولي سي يو يتجوزني 

بالله مايحصل لازم تتجوزني 

عامر:Choi ي شاطره 

اغلق الهاتف بوجهها 

آيات بغضب :حسابه تقل كدا 

قالي سي يو وتشاو من غير جواز فاكرني اي داا بالله لروحله 

************************* 

تصفح عامر الجرائد ووجد الصفقه قد تمت سرقتها 

عامر بغضب اتصل بايمن صديقه في فرع الاسكندريه 

رن رن رن رن رن رن 

ايمن :الو 

عامر بغضب :في اي ي ايمن بقولك عايز سكرتيره تعتمد عليها انت عارف في اسرار في الشغل والمناقصات بتتسرق 

ايمن:اجيبلك مين بس كلهم مرتشين 

عامر:اتصرف ان شاله تبعتلي واحده مبتفهمش وانا اعلمهالك 

ايمن: حااحاول اجيبلك بس انت عندك كفاءات كتيره عاليه 

عامر بغضب :يوووه مش عايز بناات عايز راجل كدا يعتمد عليه 

مش عايز واحد تتمايص عليا وعلي الزباين والرجاله الي هناا بيقبضوا عموله والشغل ينسرق 

ايمن:النهارده حايجيلي كام متقدم للوظيفه حااحاول اشوفلك 

عامر:ياريت بسرعه 

اغلق عامر الهاتف ورجع بظهره علي الكرسي للخلف 

عامر:اوووووف 

سمع طرقات علي الباب 

عامر:ادخل 

دخلت مايا وهي تتمايل بخصرها ذات اليمين والشمال 

مايا بانوثه :في عيله صغيره عاوزه تقابلك ي افندم 

عامر بغضب :والعيله دي ملهاش اسم 

مايا:نسيت اسالها 

عامر: انا مشغل معايا حلاليف والله 

مايا :اسفه بس 

عامر بغضب :ششش دخليها نشوف مين ماهو يوم باين من اوله 

بدانها بالسرقه وحاانهيها بالعيله 

خرجت مايا وسمحت للفتاه بالدخول 

******************** 

دخلت آيات الي المكتب

عامر بغضب :عايزه اي ي مجنونه انتي 

هو انا ناقصك 

آيات :ماتهدا ي هندسه مالك في اي  شلل الاطفال شغال في السوق 

عامر وهو يقف ويقترب منها 

عامر:بت انتي

هو انتي عملي الرضي انتي قرفتيني 

آيات :مش انت الي قولتلي سي يو 

ضربتك علي ايدك انا 

قولتلك قول لايات سي يو  

لا وعملت عملتك السودا وقولتلي تشااور 

عامر: يخربيت سي يو علي تشااو علي الساعه المهببه الش شوفتك فيها 

منك لله ي شيخاااا 

آيات:لا ي عموري  انا مش شيخاا انا شخشيخه 

عامر بصف عين 

عامر:سيبتي دا كله ومسكتي في شيخا 

انتي مجنونه؟!!!  

آيات :  مش مشكل دلوقتي خليني في المهم 

هاا حاتتجوزني امته بقي 

عامر وهو يتخصر بيده وتحدث بااستهزاء 

عامر:نعم ي ختي 

آيات:اي ي عموري في اي انت حاتفرشلي الملايه هناا وتاخودني في دوكه بقولك نتجوز 

عامر:كان في جره وطلع لبره 

ي بت انتي انا لو اتجوزت كنت جبت عيله قدك 

آيات: انت حاتاخودني في دوكه انت متجوزتش اهو وسنجل وامور وواد حلو 

عامر بخبث اخذ يقترب منها خطوه بخطوه وايات تبتعد عنه الا ان التصقت بالحائط. 

احتجزها بين يديها واخذ يقترب الي وجهها 

آيات :عارفه انك مش حاتعمل حاجه بس عجبني جو الروايات داا ي عمووري 

ضرب بكفه علي الحائط واعطي لها ظهره 

عامر:اطلعي براا ي مجنونه انتي  

آيات بمشاكسه :طيب طيب 

بس واحده كد ا ولا كدا ديلك دا حااقصهولك انت فاهمني 

خرجت آيات وعامر يتطلع لها بدهشه 

عامر:مجنونه دي ولا اااي 

جلس علي مكتبه وهو يضحك علي حركتها الغريبه 

عامر:لاا دا جنان بقي 

ادخلت ايات راسها من الباب 

ايات:ضحكت يعني قلبها مال 

عامر بصراخ :براااااااا 

*************************** 

في منزل غانم 

***********

في غرفه نور   

كانت نور جالسه مع رفيقتها السيئته منار 

نور:حااعمل اي ي منار 

ايات حلوه وضحكتها تجنن الكل بيجري وراها الكل عايزها وانا محدش معبرني حتي بابا بيحبها اكتر مني 

منار:بصي في حل مجنون كدا بس مفعله كبير 

نور:اي هو 

منار: السحر 

نور:اااي 

منار:ي بنتي السحر دا زي الفيس بوك والواتس 

السحر دا سلاح للشعوب ي بنتي 

عارفه خواتم الفضه واي خاتم بلاستك او حتي صيني تصنيع الخارج بيكونوا محملين في الفصوص بتاعه محضرين عليها جن وعفاريت وابالسه الارض 

عايزين يخلوا الشعوب مبتفهمش ومش قادرع تفكر 

فالتعليم يقف 

والتجاره تتاخر 

وكل حاجه في البلد دي تتاخر 

وكل دي لعبه دي بتلعب علي دي والذكي هو الكسبان 

نور:وانتي عرفتي ازاي كل دا 

منار:اي موقع علي جوجل واقري عن الروحنيات وحاتعرفي كل حاجه 

وبعدين حااقولك سر ومش تقولي لحد عليه 

منار:اي هو 

منار:مامي وصحابتها بيروحوا لشيخ مشهور قووي  وبيطلع علي التليفزيون وبيعرف في النجوم والكواكب 

نور:اسمه ااي الشيخ دااا انا عايزه اروحله 

منار:اسمه 

مش فاكره بس مامي دايما تقوله (نعناعه)  

نور:خلاص احنا نروحله بكرا. 

منار:اوكي حااحجزلك من المكتب بتاعه وهاتي معاكي الف جنيه 

نور:دا كتير قووي 

منار:اسلفك فلوس 

نور بغرور :انا معايا فلوس بس ليه الف جنيه كتير 

منار:ي بنتي دا  غير الحجات الي بنجبها 

مامي كانت جايبه عطاره ب 100الف جنيه 

نور:يعني هو حاياذيلي ايات 

منار:حايمرمطها 

المهم سي يو الحق اجيب الفستان بتاعي عشان حفله انور النهارده وانا عايزه ابقي موزه المزر 

نور:طيب بس مش تنسي 

منار:نو واي اكيد حااحجزلك باااي 

نور في سرها 

نور: بكرا تبقي سودا ومعفنه وفيكي كل العبر ي كلبه وابقي انا الكل في الكل 

************************* 

رجعت آيات زعلانه من عامر 

ايات كانت بتكلم نفسها 

ايات:اي عيله دي انا عندي 13سنه قدي في الريف متجوزين وحوامل وبعدين انا بحبه من سنتين يمكن هو عايز انثي 

خبطت ايات في كتف كريم 

ايات بحزن :كريم هو انا وحشه 

كريم بعشق :انتي اجمل حاجه موجوده علي الارض 

تعالت ضحكات ايات عاليا 

ايات:بجد ي كيمو 

انا حلوه 

كريم :طفله بريئه 

ايات بغضب :انا مش طفله انا انسه كبيره 

كريم:انتي احلا طفله صغيره ي حياتي 

ايات تركت كريم وصعدت لغرفتهااا 

كانت ايات غضبانه حتي لم تسمع نداء اخاها الصغير عمار 

عمار:يوكا 

يوكا اسمعيني 

عمار في سره :انا خايف اروح بكرا المدرسه انا انا خايف وماما بتزعقلي وتقولي انت راجل وبابا حايضربني وكريم مش طايقني ونور مبتحبنيش 

حتي انتي ي ايات داانا كنت برتاح في الكلام معاكي وفاكرك انك حاتساعديني 

############################ 

اليوم التالي 

................... 

في اوضه عماار 

******* 

سميره بغضب :انت ي زفت مش عايز تروح المدرسه ليه 

عمار بخوف :مش بحبها ي ماما غيريهالي 

سميره:انت اتجننت عايز تطلع صايع 

فاشل 

واخوك مهندس 

انجر البس يالااااا 

عمار بخوف:حااضر 

............

بعد ساااعه 

............

المدرسه الخااصه 

....... 

ايات :عموري سلام رايحه الفصل بتاعي 

عمار: يوكا تعالي خوديني في البريك 

ايات:مالك تعبان 

عمار:محتاجك 

ايات:حاضر ي قلبي حااجيلك انا وريهام 

عمار بفرحه احتضنهااا 

عمار:شكراا جداا 

.......في الفصل........  

كان سيف البالغ من العمر 17عام جالس في الفصل هو وصديقيه البالغان من العمر 12عام 

سيف:الواد الطري جه اهوو 

عمار بخوف قعد في مقعده وهو ساكت 

سيف راح قعد جمبه ووضع ايده علي ظهر عمار 

سيف بقذاره حرك ايده علي ظهر 

سيف:غيبت ليه ي عماار 

عمار بخوف :ابعد ايدك 

سيف :طيب انا عايزك في البريك 

عمار:والنبي ابعد عني انا حااقول لبابا 

سيف: طب قولهم 

عمار :والله حااقولهم 

سيف وهو يضع يده علي راسه ويضغط عليها 

سيف :انا مبتهددش يالاا 


******************* 


بعد ساعتين 

............... 

البريك 

.................................. 

كانت ايات في الفصل حزينه تعبانه 

ايات بحزن :شوفتي الي حصلي 

ريهام:تستاهلي 

ايات:حتي انتي كمان معاه 

ريهام: ي بنتي عامر زيدان دا ثلاثيني  انتي محصلتيش نص عمره ي ايات انتي اتجننتي رايحه تخطبيه 

ايات:خلاص الي حصل حصل وهو كارهني اصلا 

سمعوا طرقات علي الفصل 

لكن ايات كانت جالسه تحتضن راسها بيدها بحزن 

ريهام كانت مصدومه 

عامر بغمزه وشاور علي الباب 

ريهام قامت زي المصدومه وخرجت تتفرج من الشباك الي براا 

عامر ببحه رجوليه بحت 

عامر: الصغنن زعلان ليه 

ايات بصدمه :احييييه  

************************* 

فصل عمار 

********

انصرف الطلاب الي البريك 

وعمار كان منتظر ايات لكنها نست ومجتش وفجاه وجد سيف واصدقائه قفلوا باب الفصل 

عماار بخوف :ابعدوا عني 

ابعدوا عني 

وسيف بيقرب من عمار وعلي وشه ابتسامه قذر 

وووووووووو.

Sabreena 💔




لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺





إرسال تعليق

0 تعليقات

close