Header Ads Widget

رواية الشيخ المعالج الفصل التاسع بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية الشيخ المعالج الفصل التاسع بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية الشيخ المعالج الفصل التاسع بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده 


 فجأة الشيخ عبد الرحمن بص لعزت وقال له بثبات: "أنا عارف إنك مش عزت." عزت وقف مكانه وبص له، وابتسم ابتسامة خفيفة وقال بصوت تقيل: "كويس إنك عارف… هو فيه حد يروح للموت برجله؟" الشيخ عبد الرحمن قاله بصوت قوى: "محدش يقدر ياخد الروح غير اللي خلقها.

-

عزت قال بغضب: "عمرك انتهى يا عبد الرحمن." عبد الرحمن قاله بثبات: "الله أعلم مين اللي عمره انتهى." عزت مسك كتف الشيخ عبد الرحمن بقوة، لكن عبد الرحمن رفع الخاتم في وشه، عزت صرخ فجأة، وفي نفس اللحظة الجو اتقلب الهوا في المقابر وبقى زي عاصفة ترابية، والمكان كله اتملّى تراب لدرجة إن الرؤية اختفت.

-

عزت قال كلمة واحدة قبل ما يختفي: "إحنا لسه في البداية يا عبد الرحمن." واختفى. كان عبد الرحمن بيكح بقوة ومش قادر يتنفس، وقع على الأرض واغمى عليه، ولما فاق لقى نفسه في بيت غريب، سقفه واطي وريحتُه قديمة. ظهر راجل عجوز واقف عند الباب، عبد الرحمن اتخض وقال: "انت مين؟.

-

العجوز قاله بهدوء: "ما تخافش… أنا حارس المقابر اللي كنت واقع فيها. لاقيتك بالليل وجبتك عندي… قول لي انت مين وإيه اللي جابك المقابر بالليل؟ شكلك مش بتاع أذى." عبد الرحمن طلب يشرب ميه، وراح العجوز وجاب له كوباية، شربها عبد الرحمن وسند ضهره وقال: "أنا عبد الرحمن حكايتي كبيرة.

-

العجوز قاله: "يا بني كل حكاية ليها آخر… المهم إنك متستسلمش وتكمل الطريق… أهم حاجة الطريق يكون خير." عبد الرحمن ابتسم وقال: "اسمك إيه؟" العجوز قاله: "أنا اسمي بدر." ابتسم عبد الرحمن وقال: "شكلك راجل طيب." بدر ابتسم له وقال: "وانت كمان يا بني.

-

عبد الرحمن سكت لحظة وقال: "تعرف حد اسمه رسلان؟" بدر  قاله بصوت تقيل: "ومين ميعرفش رسلان؟… صاحب الأذى كله، الشيخ عبد الرحمن بص لبدر بذهول وقال: "أنا عايز أعرف كل حاجة عن رسلان.

-

بدر قال وهو بيولع لمبة جاز صغيرة: "احكيلي الموضوع… واللي أعرفه هقوله لك عليه، عبد الرحمن حكى كل اللي حصل من أول كريمة لحد المقابر ورسلان، بدر سمع الكلام كله من غير ما يقاطع، ولما خلص قال بصوت تقيل: "يبقى رسلان بيستخدم نفس أسلوبه القديم.

-

عبد الرحمن قاله بسرعة: "أسلوبه؟ عرفني كل حاجة." بدر قال وهو بيقرب منه: "أسلوب رسلان دايمًا بيستهدف حد يكون تقي… عشان يقدر يحط عليه الطقوس بتاعته. وكل ما يكون الإنسان اللي قدامه مؤمن بربنا… كل ما قوت رسلان تزيد.

-

لأن الخادم اللي معاه بيحب الإنسان المؤمن… مش الضعيف." عيون عبد الرحمن اتسعت وقال: "يعني قصدك يكون استخدم… الشيخ عزت؟" بدر قاله من غير تردد: "ده مش ممكن… ده أكيد." عبد الرحمن اتصدم وقال: "تقدر تساعدني أنقذ عزت… وأقضي على رسلان؟.

-

بدر اتنهد وقال: "صعب… لكن مافيش حاجة مستحيلة." عبد الرحمن قال بإصرار: "ساعدني." بدر قاله: "مافيش غير واحد بس اللي يقدر يساعدك." عبد الرحمن قاله: "مين؟" بدر قال  بنبرة ثابتة: "عرفة… اللي انت أنقذت بنته.

-

عبد الرحمن قال: "إزاي؟" بدر قاله: "اللي ماتعرفوش إن عرفة شريك رسلان في كل حاجة… وهو الوحيد اللي عارف نقطة ضعفه، عبد الرحمن قال وهو بيقوم من مكانه: "وأنا هروح لعرفة، بدر قال: "أهم حاجة… بلاش تثق في عرفة ثقة كبيرة." عبد الرحمن قاله بثبات: "الله هو الحافظ

وصل الشيخ عبد الرحمن لبيت عرفة، ولما قرب من الباب شاف اللي  مكنش متوقع.

-

انتظروا بكرة ان شاء الله الجزء العاشر




الحلقه الاولى من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 



إرسال تعليق

0 تعليقات

close