Header Ads Widget

رواية سجين الغدر 2 وقت الحساب الحلقه الثالثه والرابعه من تاليفي محمد منصور. ** منص ** حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


رواية سجين الغدر 2 وقت الحساب الحلقه الثالثه والرابعه من تاليفي محمد منصور.  ** منص ** حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية سجين الغدر 2 وقت الحساب الحلقه الثالثه والرابعه من تاليفي محمد منصور.  ** منص ** حصريه وجديده 


ح(3)

سجين الغدر 2

وقت الحساب

                         

من تاليفي، ، 


محمد منصور.  ** منص **


وقبل ما نبدأ الحلقة نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد. وعلي بركة الله 


 

وبعدها بكام دقيقة يقعد شناوي في مكتب عجمي وعجمي بيبص له وبيقول له 


ماكنتش هاسامح نفسي لو حصلك حاجه


فيبص له شناوي باستغراب شديد ويقول 


أنت اللي ربنا سخرك علشان تلحقني. سبحانك يارب.  انما اية اللي حصل في الدنيا. وخلاك تكون معايا.  معقوله تكون  صدقت أني مظلوم 


عجمي

شناوي. ملهوش لزوم الكلام دة. وسبب اني بقيت معاك ان ظهر دليل  يمكن يكون سبب برائتك من حكم الاعدام.  ودلوقتي تروح تقلع البدله الحمراء دي علشان هانقعد  مع بعض شويه في مكتبي،،،،،،،


وفي نفس الوقت تنزل واحدة في اوخر الخمسينات من عمرها  اسمها نوال  من عربية ملاكي موديل السنة وتقف قدام مصلحة الكهرباء وتدخل الي مصلحة الكهرباء علشان يقابلها عزت فيبص لها باعجاب شديد فتبص له وتقول له


لو سمحت عايزا مكتب المدير


عزت

لية بس كدة.


نوال 

افندم


عزت

اقصد اني ممكن اساعدك. واعمل لك اللي انت عايزا واحسن من المدير


فتضحك نوال وتقول


كدة طيب كويس ممكن بس قبل ما احكي لك مشكلتي تخلي حد يركن العربية بتاعتي علي اي جنب


وتبص ناحية العربية الملاكي.  فيبص عزت للعربية بطمع شديد ويقول


العربية دي انا هاشيلها علي راسي من فوق واحطها في عينية. علشان خاطر صاحبتها


فتضحك نوال.،،،،،،،،،


ومن جوة  مكتب عجمي يقول عجمي لشناوي 


يا شناوي لازم تساعدني. لية جابر عمل فيك كدة


شناوي

ماعرفش والله العظيم. وعمري ما اتوقعت ان جابر يغدر بيا


عجمي

طيب تفتكر ان عزت وراء كل اللي بيحصل لك


شناوي باستنكار

عزت. لا خالص. دة حتي هو اللي بيربي بنتي. يبقي ازاي بس عايز ليا الشر


عجمي

انا هتجنن واحد زيك طيب وفي حاله لية يتعمل في كدة. ولو ماقدرناش نوصل لدليل مادي واضح وصريح. مش هاعرف اطلعك براءة وهاتقضي احلي سنين عمرك هنا في السجن بس انا مش هاسكت وهاحارب لغاية ما وصل للحقيقة واجيب لك حقك ولو ماقدرتش سامحني علشان في يوم كنت ضدك مش معاك


شناوي

ربنا يسامحنا كلنا.  ،،،،،،،،،،


وبعدها بشهر كان عزت قاعد مع جابر وجابر بيقول 


واخرتها ايه


عزت بضيق

عايز ايه يا جابر


جابر

عايزك تفوق بقي من حوار اللي اسمها نوال دي اللي انت لازق لها ليل ونهار ومش عارف اخرتة اية. 


عزت

اخرتة جواز.  ماهو انا مش هاسيب كل الملايين اللي عند نوال دي. 


جابر

يا عزت كل الفلوس اللي معانا خلصت ولازم بقي نرجع نشتغل تاني


عزت

تاني اسرق واخطف  واعرض نفسي للخطر عشان كام الف بيرميهم لينا الدكتور نصر 


جابر

يعني ايه هانفضل عايشين علي مرتب الحكومه اللي ما بيكفيش عيش حاف


عزت

اتكلم عن نفسك انا خلاص اتفقت انا ونوال علي الجواز. وهي مقطوعة من شجرة هاتعيش لها كام سنة وتموت.وتبقي معايا فلوسها.  وتعدي السنين وتكبر جميلة ويبقي معايا كمان فلوس شناوي وابقي غني غني جدا 


جابر بزهق

يووووووا انسي بقي فلوس شناوي  الوحيده اللي تعرف مكان الفلوس جيهان وخلاص ماتت وانت عملت المستحيل عشان توصل للفلوس لدرجه انك كتبت جميله علي اسمك وبردو ما وصلتش لحاجه


عزت

مسيري هاوصل واعرف الفلوس دي فين. وابقي زي الجوكر بتاع الكوتشينة لميت كل اللي يقابلني،،،،،،،،،


وبعدها بكمان شهر يقف عجمي قدام شناوي في التخشيبة ويبص له وهو حزين ويقول له


انا اسف يا شناوي. كان نفسي تطلع براءة


شناوي

انا عارف ان حكم المحكمة كان قاسي اوي. و15 سنة سجن فترة كبيرة. لكن ربنا قادر يهون عليه كل اللي جاي لغاية ماخرج لجميلة بنتي


عجمي

انا مش عارف اقول اية. بس كان نفسي اعمل حاجة وماقدرتش رغم اني حطيت جابر تحت المراقبه 24 ساعه وما وصلتش لاي جديد.  بجد انا اسف يا شناوي


وساب عجمي شناوي ومشي وشناوي بيبص عليه، ،،،،


وفي نفس الليلة ومن  قاعة كبيرة كان عزت يحتفل بجوازة علي نوال. وبحضور عدد قليل من المعازيم تمت الجوازة. وخد عزت مراتة نوال وراح بيها علي فيلتها اللي هايعيشوا فيها وقدام باب الفيلا وقفت نوال وبصت لعزت فاستغرب عزت وقال


وقفتي لية


نوال بصوت غريب وغامض


لغاية هنا وماقدرش اكمل


عزت باستغراب

انتي بتقولي اية


نوال

الجنة اللي هاتشوفها جوة الفيلا جنة تخص شيطان زيك. وعيش في الجنة علي قد ما تقدر واتمتع بكل اللي فيها سنة اتنين تلاتة زي ما يكون مكتوب لك. وبعد ما تمتلك الجنة هايبدتي وقت الحساب 


عزت بنظرة مريبة


انتي مين


نوال

انا ممكن اكون مرات سالم اللي انت قتلتة. او مرات رشدي اللي مات علي ايدك او مرات شناوي. جيهان


فيستعد عزت للهجوم علي نوال ولكن يخرج تلت رجال اقوياء ويقفوا وراء نوال وفي ايدهم سلاح ومرفوع في وش عزت فيرجع عزت مكانة ويقف ويبص لهم باستغراب شديد وهو رافع ايده لفوق  ونوال تقول له


يخرج المظلوم وهايبدأ وقت الحساب


عزت بعصبية شديدة

انتي مين


نوال

اتمنيت الفلوس وعلشانها قتلت وظلمت 


وتبص للفيلا وتقول


اهه الفلوس قدامك. الفيلا دي باسمك والعربية اللي واقفة دي بتاعتك. وكمان جوة الفيلا. خزنة مليانة فلوس حلال عليك. بس لما يبدا وقت الحساب ياريت كل الفلوس اللي هاتبقي معاك تنفعك. وصحيح انا مش مراتك. والماذون اللي كتب الكتاب دة. مش ماذون اصلا.   سلام يا عزت 


وتضحك نوال وتمشي وسط رجالتها وعزت بيبص لها وهو يقول بصراخ شديد


ردي علية انتي مين.


ولكن نوال تفضل تضحك لغاية متركب عربية تانية  وتختفي من قدام عزت وعزت يستغرب بشدة ويبص للفيلا بخوف شديد ويسال نفسه قائلا


مين دي 


ويبص للفيلا باستغراب شديد. ويقول بكبرياء وغرور


اية يا عزت هاتخلي واحدة ست مهما كانت مين هي تلعب بيك وتضحك عليك.  دة حتي تبقي عيبة في وشك يا عزت يا حديدي.  


ويفتح باب الفيلا ويدخل الي الفيلا ويبص للفيلا بطمع شديد وينسي تهديد نوال له ويظل يلف في الفيلا وهو منبهر ويفتح اوضة  وراء اوضة الي ان يفتح اوضة فيها خزنة كبيرة فيروح ناحية الخزنة ويفتح باب الخزنة ويلاقي فلوس فيتسعر عزت وتلمع عيونة بالطمع ويمد ايدة ويمسك الفلوس وهو فرحان ولكنة يلاقي مكتوب علي الفلوس اسم شناوي وسالم ورشدي ونقط من الدم فيرمي الفلوس بعيد عنه وهو خايف ولكنة بمجرد ما يهدي يروح ناحية الفلوس تاني ويبص للفلوس بصة شخص ضميرة مات. وقال وهو يمسك الفلوس في ايدة


أية يعني عايزين تخوفوني عزت الحديدي ما بيخفش وهاكبر بالفلوس دي وهابقي غول ياكل اللي يقرب مني ولو كانت الجنة بفلوسكم يا اهلا بيها. وانا مستني وقت الحساب اللي بتقولي علية يا نوال.  ومستني المظلوم اللي هايخرج.  مستني اي حد يقرب مني علشان اخلص علية ويحصل كل اللي فاتو.  ،،،،،،،،،،،،،


القصة موجودة كاملة علي مدونة حكايات منص و دوددا  ابحث عن عن طريق جوجل. مدونة مليانه قصص باذن الله تعجبكم


وعدت السنين وكبر عزت وبقي مليونير وكبر معه جابر وخد مراتة وابنة وعاشو في فيلا كبيرة ورغم كل الفلوس اللي مع الاثنين فضلو عايشين في الحرام. ،،،،،،،،


وخرج شناوي من السجن. وابتدأ وقت الحساب


ونرجع تاني. لمكتب عزت في فيلته وكان عزت قاعد علي كرسي مكتبه  فتيفتح باب المكتب ودخل شناوي ومعه جميله اللي كانت في ايديها  كلابشات في أيدها وكان في ايد شناوي كيس بلاستيك ويصرخ عزت لكن ماحدش كان سمعه ويلبس شناوي  الكيس البلاستيك في راس عزت ويمنع عنه الهواء ويحاول عزت انه يشيل الكيس البلاستيك عن وشة.   لكن جميلة  تكلبش ايدة بالكبلاشات  ويفضل عزت يحاول الخلاص لغاية ما يموت


،،،،،،،،،وفجاه يفتح عزت عيونه وهو بيتنفس وكان وشه  مصفر من شده الخوف ولقي جابر قدام منه  بيقول له


اهدئه يا عزت مالك


عزت

كابوس كابوس


جابر

خير


عزت

مش خير شناوي وبنته عايزين يقتلوني


جابر

هو فين شناوي ده


عزت

كان واقف قدام الفيلا انت ما شوفتهوش


جابر

وانا جاي ماكنش في حد واقف قدام الفيلا


عزت 

معقوله يكون مشي


جابر

هيمشي ويسيب بنته 


عزت      

اومال يكون راح فين 


 جابر

 ‏مش مهم دلوقتي راح فين المهم انت ناوي علي ايه

 ‏   ‏

 ‏عزت

 ‏ناوي عليه في ايه

 ‏  

 ‏جابر

 ‏في موضوع جميلة

 ‏   ‏

 ‏عزت

 ‏جميلة دي بنتي وماحدش هياخدها مني

 ‏   ‏

 ‏جابر ضاحكا

 ‏ايه يا عزت انت هاتكدب الكدبه وتصدقها

 ‏   ‏

 ‏عزت بعصبية 

 ‏كدبه ايه جميله بنتي غصب عن عين الطخين 

 ‏   ‏

 ‏جابر

 ‏عزت فوق جميله مش بنتك وانت عارف وانا عارف انت بتربيها ليه ومسير الايام تلف وتدور وجميله تعرف انك السبب في موت امها وسجن ابوها. 

 ‏   ‏

 ‏عزت

 ‏وهو انا عملت ده كله لية مش علشان انقذك من دخول السجن

 ‏   ‏

 ‏جابر

 ‏لا انت من الاول كنت طمعان في مرات شناوي ولما ورث طمعت كمان في فلوسه وانا لو كنت دخلت السجن ما كنتش هاخش لوحدي 

 ‏   ‏

 ‏عزت

 ‏بص يا جابر من الاخر كده انا مش  هاخلي شناوي يجي ياخد جميله ومعها الفلوس علي الجاهز 

 ‏   ‏

 ‏جابر

 ‏يعني ايه هتحرم جميله من ابوها. وتفتح علي نفسك ابواب جهنم. انت باين عليك  نسيت اللي اسمها نوال واللي قالتة ليك من زمان فاكر. 

 ‏

عزت بغرور شديد 

مش عزت. اللي يخاف واللي عايز يقرب مني او من جميلة هاحرقة. دة كلها سنتين وجميلة تتم 22 سنة. ويظهر اللي معه مفتاح الخزنة وامتلك فلوس شناوي


جابر بزهق

يادي فلوس شناوي.  يا عزت انت بقي عندك اللي يكفيك وزيادة. انسي بقي فلوس شناوي دي


عزت

مش هانسي انا ربيت جميلة السنين دي كلها علشان اللحظة دي


جابر

بلاش تكذب علي نفسك. انت ربيت جميلة علشان تفضل قدام عينك وتشوف فيها جيهان حبيبتك. وياعالم هاتستحمل لغاية امتي قبل ما تطلب من جميلة العلاقة الل،،،،،،،


عزت مقاطعة له وبعصبية


اسكت. مش عايز اسمع ولا كلمة تاني. جميلة بنتي


جابر

تاني. دة انت بتبص عليها وهي نايمة. وهي ماشية وهي بتتكلم وهي بتضحك. بصة راجل لمراتة عشيق لعشيقتة وتقولي بنتي


عزت بانيهار 

ايوة بعشقها وبحبها. واللي انا عايزة من جميلة هايتم ولو غصب عنها 


جابر 

انت حر. بس خليك فاكر الطريق دة اخرة عذاب ليك.  وشناوي مش هايسيب بنتة


عزت بغضب مخيف 

شناوي  ‏لو قرب تاني من جميلة هاقتلة،،،،،،،،،،  


وتعدي الليله وتاني يوم الصبح من جوة قسم يقف شناوي قدام ظابط اسمه زكي وقدم شناوي بلاغ في عزت بانه خاطف بنته وبص له الظابط باستهزاء وقال 

عزت الحديدي رجل الاعمال المشهور سرق بنتك انت


شناوي بصعوبه 

اه خليتها معه لغايه ما اطلع من السجن وطلعت لقيته بيقول انها بنته هو


زكي 

انت مجنون يا راجل انت يالا امشي غور من هنا هو انا فايق لك علي الصبح


شناوي بعصبيه وبتهتهة 

هو ح حضرتك م. مش مصدقني ليه


زكي 

عشان انت باين عليك متخلف ومش ناقصه شوف منظرك عامل ازاي وجاي تتبلي علي راجل زي عزت الحديدي


شناوي بصعوبه شديده 

انا مش متخلف انا واحد مظلوم وعايز حقي واتكلم معايا باسلوب احسن من كده 


فيقوم زكي من علي مكتبه منفعلا ويقول

انت يا عبيط يا ابن العبيط هاتعرفني انا اتكلم ازاي وحياه امك لعلمك الادب 


ويهجم عليه زكي ويضربه بالقلم علي خده ويقع شناوي وهنا يدخل الي. المكتب بالصدفة ظابط تاني اسمه 

صالح ويقف صالح قدام زكي ويمنعه من الوصول  لشناوي ويقول. صالح  لزكي وهو يبص بضيق 


مش هاتبطل طريقتك دي بقي.  عمل ايه الراجل ده عشان تضربه


زكي بمنتهي الغرور

العبيط ده جاي يقدم بلاغ في عزت الحديدي رجل الاعمال المشهور وبيقول في انه كتب بنته باسمه ولما بقول له ازاي واحد زي عزت يخطف بنتك بيقول لي اتكلم باسلوب احسن من كده


ويبص زكي لشناوي اللي لسة علي الارض ويقول بعصبية 


وحياه امك لعرفك ازاي تتكلم مع زكي السماك 


ويحاول زكي الهجوم علي شناوي مرة تانية لكن صالح يمنعه ويقول له


ايه انت مجنون عايز تضرب واحد من سن ابوك


زكي.  لصالح

ابويا ايه يا صالح ما تظبط كلامك هو انا ابويا شحات زي ده


فيزق صالح زكي بعيد عن شناوي وهو يقول


طيب اهدئه وروح ااقعد علي مكتبك


زكي وهو رايح لمكتبه 


مابقاش الا زباله الشارع كمان تقول لي اتكلم باسلوب احسن من كده


ويقعد  علي مكتبه وهو يقول

وحياه امك لوريك يا رمه


فيبص صالح ناحيه شناوي اللي وقف وقاله صالح 


حقك عليه يا حاج


زكي

وكمان بتتأسف له في ايه يا صالح


صالح بانفعال

ما خلاص يا زكي بقي اتعامل مع الناس احسن من كده يا اخي


زكي بتعالي وغرور

هما دول ناس ياما نفسي البلد تنظف من الاشكال  دي بقي


فيبص له صالح ويقول

والله البلد دي عايزه تتنظف من اشكال تانيه


وياخذ صالح. شناوي ويقول له

تعالي معايا يا حج 


زكي

مش هايروح معاك في حته الا لما اعلمه الادب


صالح

فكر كده تقرب منه وانا اللي هاعلمك الادب


ويبص صالح  لزكي بص تحدي وياخذ شناوي ويخرج به من مكتب زكي وزكي يبص وهو مضايق،،،،،،،


ومن جوة مكتب صالح يقعد شناوي وصالح بيدي له كوبية شاي وبيقول له 


حقك علي راسي من فوق يا حج. 


شناوي باكيا

هو انا كنت عملت اية علشان يحصل فيا كدة


صالح

طيب ممكن تشرب الشاي وتهدئة. وعايزك تحكي لي حكاية بنتك دي يمكن اقدر اساعدك.


ويحكي شناوي حكايته كلها للظابط صالح ويقوم الظابط صالح بالاجرءات المطلوبه ويطلب عزت وعزت طبعا ينكر كل الكلام اللي بيقولو شناوي ويقدم الاوراق اللي تثبت ان فعلا جميلة بنته ومابقاش قدام صالح الا تحليل ال d n a

لاثبات النسب 


ومن داخل فيلا عزت يقف الظابط صالح ومعه شناوي وامامهم عزت ويقول صالح لعزت


عم شناوي جه القسم وقدم بلاغ في ان بنته جميله موجوده عندك في الفيلا وانت كتبتها باسمك


عزت

مين شناوي ده


شناوي بتهتهة

انت مش عارف مين شناوي.   ده العبيط اللي ساب لك بنته بايديه كان فاكر انك صاحبه واخوه وهتحافظ عليها 


عزت للظابط صالح

حضره الظابط واضح ان شناوي ده غاوي افلام عربي قديمه انا اول مره اشوفه


شناوي

كداب


صالح

عزت بيه ممكن اشوف جميله 


عزت

جميله بنتي فوق ممكن اندهه لحضرتك واجيب كل الاوراق اللي تثبت انها بنتي انا


وبالفعل يطلع عزت فوق  وينادي جميلة من اوضتها ويجيب معه شهاده ميلاد جميلة وبطاقتها اللي تثبت انها بنته فينظر صالح الي الاوراق وعم شناوي بيبص لجميلة باشتياق شديد  ويتمني ان ياخذها في حضنه وهي تنظر له فيقول صالح لشناوي


عم شناوي اوراق عزت بيه كلها سليمه والانسه جميله فعلا بنته يا تري معاك اي اوراق تثبت انها بنتك


شناوي وهو لسة باصص لجميله ولا يرد ويقول لنفسه وهو يبكي اشتياقا. 


كبرتي يا جميله بابا وطالعه حلوه زي امك جيهان الله يرحمها 


ويسمع صوت جميله في خياله وهي ترد قائلا


انا طالعه حلوة ليك انت يا بابا 


شناوي 

يا تري يا جميله بتحبي حد غير بابا 


جميله

لا انا بحب بابا وبس


فيسمع صوت صالح وهو يقول بصوت عالي


عم شناوي رد عليه


فينظر له  شناوي ويقول


هه انا معاك


صالح

بقول لك معاك اوراق تثبت ان جميله بنتك


شناوي

في شقتي شهاده ميلادها ومن غير شهاده الميلاد انا كنت ديما بقول لها جميله بابا وهي فاكرها


ثم ينظر لجميله ويقول

مش انتي فاكره مين بيقول لك جميله بابا


جميلة بانكار 

انا أول مره اسمع الجمله دي


فيبص  لها شناوي باستغراب شديد وعزت باستغراب اكثر لانها قالت لعزت من قبل انها سمعت جمله جميله بابا كثير ودلوقتي بتنكر فسأل عزت نفسه


 ليه عملت كده 

 ‏

صالح

عموما.   أن  الانسه جميله تفتكر الجمله دي او لا ده مش دليل يا عم شناوي لازم دليل مادي 


عم شناوي

انا حدفت ليها صوره ليا وانا معها وشايلها وهي صغيره


صالح. لجميله

حصل يا انسه جميله وحدف لك صوره


جميله

ما حصلش انا اصلا اول مره اشوف الراجل ده دلوقتي


عم شناوي

ازاي ده انا كنت واقف تحت بلكونتك


جميله

انا ما عرفكش


ثم تنظر جميله الي الظابط وتقول

في حاجه تاني مطلوبه مني


الظابط صالح

لا تقتدري تتفضلي


فتسيبهم جميلة وتطلع جري علي اوضتها وشناوي بيبص لها ويقول


هي بتقول ليه كده دي مش بنتي.  انا عايز جميله بنتي


عزت

حضره الظابط ممكن تاخد الشخص ده وتكشف علي قواه العقليه


شناوي

انا مش مجنون جميله دي بنتي وممكن يا حضره الظابط نعمل تحليل يأكد الكلام ده


صالح

دة حل معقول. برضو، ،،،،،،،،


وبالفعل يلجا الظابط الي تحليل ال d n a. لاثبات النسب

ويمر كام يوم ويطلب صالح حضور عزت وشناوي  عزت الي مكتب الظابط صالح. علشان نتيجة تحليل ال d n a  ومسك صالح نتيجه التحليل في أيده وبص لشناوي وقال


جميله مش بنتك يا عم شناوي


عزت

صدقتني يا حضره الظابط لما قولت لك ده مجنون


فيبص صالح لي عزت ويقول


ولا بنتك انت كمان


فينصدم عزت  وشناوي ويقول عزت 


اومال بنت مين


فيتفتح باب المكتب صالح ويدخل  رجل في الستينات من عمره  ومعه اوراق وشهادة ميلاد تثبت نسب جميلة له ويقول 


جميله بنتي انا، ،،


فيبصو كلهم باستغراب شديد ،،،،،،،،،،،،


ومن النهاردة كل اللي فات حمادة وكل اللي جاي حمادة تاني خالص 


الحلقه الرابعه 


وقبل ما نبدأ  نوحد الله ونصلي علي خير خلق الله سيدنا محمد. وعلي بركة الله نبدأ 


بسم الله توكلت علي الله. وهو رب العرش العظيم


 فبعد ما بص الظابط صالح في شهادة الميلاد اللي مع عزام واللي كانت سليمة فقال باستغراب شديد 


انا اول مره اشوف حاجه زي دي بنت ليها بدل الاب تلاته


شناوي بتهتة

الراجل ده كداب ونصاب زيه زي عزت.     جميله بنتي


عزام

انا مش كداب ولا نصاب انا كنت متجوز جيهان قبل ما أنت تتجوزها


ويخرج عزام قسيمه  جوازة  من جيهان بتاريخ قديم عن تاريخ جواز  شناوي من جيهان.   وفعلا عزام دة كان متجوز جيهان قبل شناوي بتلت شهور.  وطلع عزام ورقة طلاق جيهان منه وبص صالح في كل الاوراق دي وهو بيقول لشناوي 


واضح يا عم شناوي ان جميله فعلا بنته وانت مش ابوه جميله ولا عزت  ابوها 


عزت

ازاي بس جميله بنتي وحضرتك شوفت قسيمه جوازي من جيهان وشهاده ميلاد جميلة.  


شناوي بصعوبه شديده بسبب توتره


انتوا كلكم نصابين جميله بنتي أنا وماحدش هياخدها مني كفايه بقي ظلم.   

جيهان مراتي كانت بنت بنوات ساعه ما دخلت عليها  يبقي ازاي كانت متجوزة قبلي وكمان كانت حامل منه 

هو أنا أية اللي بيحصل لي دة كدة كتير وانا تعبت تعبت 


ويعيط عم شناوي بحرقه فيبص له صالح ويقول 


عم شناوي ممكن تهدئه شويه


شناوي 

مش هاهدئه 


صالح

عم شناوي عزام قدم  اوراق رسميه و، ،،،،،،


شناوي مقاطعه له 

ملعون ابو الاوراق انا ابوه جميله وما حدش هياخدها مني حتي لو كان مين هو


عزام

من مصلحه جميله بنتي انك، ،،،،


فيهجم شناوي علي عزام و هو يقول


ماتقولش بنتي.    جميله مش بنتك


ويهجم شناوي علي عزام ويخنقه بمنتهي العنف. ويروح صالح بسرعه ويبعد شناوي عن عزام وعزت كان بيبص للي بيحصل وهو بيقول لنفسه 


ايه يا عزت.   لسه ناوي تكمل في كذبه ان جميله بنتك.  


شناوي اتغير وخارج من السجن  وشكله  مش هايرحم اللي ياخد منه جميلة.  انما ابن الكلب  اللي خد مني.  الفلوس علشان يزور تحليل ال. d n a. نصب عليه 

ولا اية   ومين عزام ده  وطلع لي منين


وفي الوقت دة يبعد صالح.  شناوي عن عزام وهو يقول بحدة بعض الشي 


عم شناوي ها تهدئه ولا هاطلعك بره المكتب


شناوي بتهتة شديدة 

مش ها هدئه الا لما اعرف النصاب ده ليه بيقول ان جميله بنته


عزام وهو بيظبط هدومه اللي اتبهدلت بسبب هجوم شناوي علية.  يقول 


حضره الظابط انا عايز محضر أثبت في واقعه الاعتداء عليه في مكتب حضرتك


صالح

خلاص يا استاذ عزام لا حظ ان الموقف كله بايخ تخيل نفسك مكان عم شناوي وبنت كان فاكرها بنته وبيربيها وتطلع مش بنته


عزام

ده مش مبرر يا حضره الظابط عشان يحاول يخنقني


صالح

حقك عليه انا ممكن بقي نحل المشكله دي 


عزام

انا عايز بنتي اللي اتحرمت منها سنين 


عزت

ولما هي بنتك سيبتها ليه السنين دي كلها


عزام

علشان كنت مسافر ولسه جاي من بره وعن طريق اخر رساله جيت لي من جيهان عرفت منها ان عندي بنت واسمها جميله وسابت معايا امانه اديهلها لم تتم 22 سنه


فتلمع عيون عزت ويقول عزت لنفسه 


الفلوس يا عزت.   هو ده اللي معه الطريق لفلوس شناوي


فيكمل عزام

وانا عرفت من ظابط قريبي في مديريه امن القاهره ان بنتي جميله بيتعمل لها تحليل ال. d n a لا ثبات نسبها وعرفت ان القضيه مع حضرتك فجيت علي هنا


صالح

انا مش عارف ااقول ايه اوراقك سليمه وبحكم الاوراق اللي قدام مني فجميله بنتك انت 


فيضحك شناوي باستهزاء  ويقول


ياااااااا علي دي دنيا الزمن بيعيد نفسه من 15 سنه بسبب الاوراق دخلت السجن ظلم. وكنت ها تشنق ظلم وبعديها بكام سنه بردو بسبب الاوراق بنتي هتتاخد مني ظلم


ثم يتحول وجه شناوي من الضاحك الساخر  الي الحزين المتمرد   ويتكلم بلغه التهديد ولاول مرة.  يكون حاد ويقول 


أنا أتظلمت مره ومش هاتظلم التانيه واللي هايقرب من بنتي جميله ها قتله


ويبص  لعزت  ويقول

حتي لو كان واحد صاحبي او كان عامل  نفسه انه صاحبي شناوي الطيب العبيط مات واتولد شناوي هياخد حقه بايده 


ويبص للظابط صالح ويقول

نصيحه لو عرفت تقبض عليه قبل ما حد يموت منهم ياريت تعمل كده بس تشوف قضيه تليق عليه عشان  البسها ظلم


ويبص كمان مرة  لعزت  وعزام نظره كلها حقد وغل ويخرج من مكتب الظابط صالح ويقفل الباب وراء  منه فيبص عزت لصالح ويقول 


انت ازاي تسيبه يمشي بعد اللي قاله ده يا حضره الظابط


صالح

وهاقبض عليه بتهمه ايه


عزت

بتهمه ايه ده هددنا بالقتل قدام حضرتك


صالح

عزت بيه شناوي باين عليه انه راجل طيب وده مجرد كلام ساعه نرفزه وهو مش ها يقدر ينفذ اي حاجه من تهديده ده


عزام

ودلوقتي انا ممكن اخد جميله بنتي


عزت

طبعا لا جميله دي بنتي انا


صالح

بصراحه كده انا شايف ان الموضوع ده حله الوحيد في ايد المحكمه


عزام

يبقي نروح المحكمه واخدها بقوه القانون


ويبص عزام الي عزت نظره تحدي،،،،،،،


ومن جوة فيلا جابر يقعد عزت مع جابر ويقول بعصبية


الاهطل بيهددني.  خلاص باظت.  لا وكمان عزام الزفت اللي ظهر في الصورة دة


جابر

انا مستحيل اصدق ان جيهان كانت متجوزة اللي اسمه عزام دة


عزت

اللي اسمه عزام دة هو اللي جيهان اديتة مفتاح الخزنة وجاي بقي. بعد السنين دي كلها طمعان في فلوس شناوي وقال اية جيهان مراتة


وفي الوقت دة  يرن موبيل عزت وكان مكتوب علي الشاشة رقم خاص فاستغرب عزت اوي  فقال له جابر


مين اللي بيتصل


عزت

رقم خاص


جابر

طيب افتح الاسبيكر ورد 


فيرد عزت ويفتح الاسبيكر  قائلا.


الو


صوت نوال تقول


المظلوم خرج. وابتدا وقت الحساب


فيرتبك جابر وعزت يقول  بارتباك


مين اللي بيتكلم


نوال

انا نوال.  نسيتني طبعا ماهو برضو 15 سنة مش قليل

 

عزت بعصبية

انتي.  


نوال

خلاص بقي جه الوقت ان الشيطان يطلع من الجنة اللي انا دخلتة فيها.      بس بذمتك هاتحس باية بعد ما تتحرم من الجنة.  ومش بس الجنة.  انت كمان هاتتحرم من فلوس شناوي اللي عيشت تحلم بيها


عزت

أنتي بتهدديني يا بنت الكلب.


نوال

نوال. ما بتهددش نوال بتنفذ. وعزام يشهد


عزت باستغراب شديد

عزام.  هو، ،،،،


نوال مكملة كلامها


انا اللي بعت لك عزام. وخليت جميلة  بالتزوير تبقي بنتة زي ما بالتزوير جميلة بنتك.     وكمان الفلوس هاتتصرف باسم جميلة عزام.  


وتضحك نوال بشدة وتنهي المكالمة وعزت يقول بعصبية شديدة


الو الو.  ردي 


ويرمي الموبيل علي الارض بمنتهي الغضب فيبص له جابر ودقات قلبة سريعة من شدة الخوف وبيقول


انا هاصفي كل حسابتي وابيع كل املاكي وهاهرب علي برة.


عزت بعصبية شديدة

بقي انت راجل انت. مراة زي نوال دي تخوفك كدة وتخليك مهزوز.


جابر

بقول لك اية انا ماعنديش استعداد اخسر كل اللي حيلتي ومش بعيد كمان حياتي تخلص بفضيحة وابقي قدام ابني الوحيد راجل مجرم.  وانت عارف انا اية بالنسبة لابني وهو اية بالنسبة لي 


عزت

اللي اسمها نوال دي هاحرمها من نور عينيها قبل ما اخلي دكتور نصر يقطعها حتت. وبكرة تشوف ،،،،،،،،،،،


ومن جوة الحاره اللي ساكن فيها سكر  اللي أتعرف عليه شناوي في السجن يدخل شناوي الي الحاره ويبحث عن سكر فيلاقي قاعد في اول صاون عزاء. وبيشرب بيرة ومش فايق خالص  فيروح شناوي ناحيته وكان وقتها واقف قدام سكر رجل بيعزي وبيقول له 


الشده علي الله


فيبص له سكر ويقول


أبو عبد الله


الرجل

والله يا سكر ابوك قطع فينا


سكر

اكيد ما كنش يقصد يقطعها ممكن يكون  داس عليها غصب عنه


ويغني سكر 

في حياتك يا ولدي وليه شبه البرغوت . في حياتك يا ولدي وليه في عينيها الحول المظبوط والشعر الغجري المنكوش والمعكوش والفنكوش يا ولدي.


سكر خد بوق من البيرة تاني وقال 


اموت انا  في اغنيه قارئه الفجنان.   ولا اغنيه يا لعبه الايتام بتاعت ام كلسون يا أوف علي حلاوه دي اغنيه 


شناوي

سكر ازيك


سكر

شناوي انت خرجت من السجن ولا لسه


شناوي

سكر انا مش فايق وتعبان وعايز ارتاح


سكر

من عينيه احلي مكان يحضر  ليك يا عم شناوي


لكن سكر يفضل قاعد. فيقول له عم شناوي 


طيب ايه يا سكر مش ها تقوم توديني للمكان اللي هارتاح في 


سكر

اقوم اروح فين


شناوي

يا سكر انا فيه اللي مكفيني عايز انام وارتاح. فوق كده وركز معايا 


سكر

هاقوم يا عم شناوي بس بعد فقره الساحر


شناوي

فقره الساحر هنا في الصوان دة. يا سكر بالله عليك تعبان وعايز ارتاح، ،،،،،،


ومن قدام  شقه من اوضه وصاله فوق سطوح منزل قديم يقف سكر ومعه شناوي ويقول


انت بقي هتنام هنا يا عم شناوي لغايه ماتخرج من السجن


شناوي

يا سكر انا خرجت من السجن والله


سكر

كده من غير ما تقولي والله ازعل منك 


شناوي

سكر انا تعبان فعلا ومش مستحمل هاتفتح الاوضه وتخليني اخش انام ولا ايه


سكر

طبعا هاتخش تنام اومال ايه هو يصح والنبي ما يصح


ويقف سكر قدام الباب ومايفتحش الباب فيقول له شناوي


مش هاتفتح الباب عشان اخش انام


سكر

المفتاح راح فين شوفو معاك كده


شناوي بعصبيه 

اشوف ايه معايا هي شقتي


سكر

صح والله كلامك مقنع طيب المفتاح فين بقي 


ويدور سكر علي المفتاح في هدومه ولكنه ميلقيش حاجة فيبص سكر للباب ويقول


انت هاتزهقنا لية 


فيضرب سكر الباب برجله ضربه قويه فيكسر الباب ويدخل سكر ويقول لعم شناوي


ادخل يا عم شناوي بيتك ومطرحك


شناوي وهو بيبص  للباب المكسور يقول 


انت كل ما تنسي المفتاح تكسر الباب كده


سكر

اعمل ايه بس  دماغي محتاجة عمرا 


ويقعد سكر علي الكنبه الموجوده في الصاله  ويقول لعم شناوي


 شناوي تعالي ااقعد


ويروح شناوي ناحيه الكنبه الموجوده في الصاله  ويقعد  جنب سكر ويقول له


هاتعبك معايا يا سكر بس لغايه ملاقي شقه وبعد كده هامشي علي طول. دة انا بقالي كام يوم بنام في الجامع بس الراجل ما رضيش ينيمي الليلة دي 


سكر

عيب عليك ياعم شناوي لما تقول كده انا عايزك تعتبر الشقه شقتك


ويبص شناوي. ناحيه صوره لشخص ضخم وباين عليه انه بيلعب حديد وجنب منه مراتة  اللي كانت  علي قدر ضئيل من الجمال. وفيها شبة من سكر.  فقال شناوي 


مين اللي في الصوره دول اخوك ومراته ولا اختك وجوزها


فيبص سكر للصوره ويقول


دول أنا ماعرفهمش 


شناوي

ماتعرفهمش ازاي


سكر

اصل انت قولت لي عايز مكان تنام في فجيبتك تنام هنا 


شناوي

يعني ايه دي مش شقتك


سكر

لا. مش شقتي  هو انت قولت لي عايز تنام في شقتي


شناوي

الله يخرب بيتك وهو انا قولت لك انا عايز انام في شقه مش بتاعتك


سكر

انا قولت اشوف لك شقه تنام فيها براحتك ممكن قرفان تقعد معايا


في هذه اللحظه يقف الرجل الموجود في الصوره امامهم وكان اسمه  مجانص ويبص للباب المكسور ومعه مراتة واسمها السبع  ويقول بصوت مخيف 


مين اللي عمل في الباب كده وايه اللي دخلك شقتي يا سكر


سكر

اللي كسر الباب كده شناوي يا عم مجانص


مجانص بص ل شناوي بمنتهي الغضب وقال 


انت عملت ليه كده في الباب


سكر 

عشان يتفرج علي مراتك السبع  وهي بتستحمي


شناوي بص ل سكر وقال 


أنا يا سكر 


ويقترب منه مجانص والشر في عيونه وشناوي ينظر لمجانص وهو خائفا منه ويقول


صدقني يا ابني ده كداب انا والله ما كسرت ابواب


مجانص

عايز تتفرج علي مراتي وهي بتستحمي


شناوي

والله ابدا دي زي بنتي


مجانص

لا اتفرج وهي بتستحمي بس هات خمسه جنيه


شناوي باستغراب

أيه


مجانص

هات خمسه جنبه


شناوي لسكر

هو في ايه يا سكر


سكر

ايه كتير خمسه جنيه ده انت كمان هاتتصور معها وانت بتاكلها


شناوي

باكل ايه انا مش فاهم حاجه


مجانص

هاتتصور وانت بتاكل مراتي 


شناوي لسكر

سكر ممكن تخرجني من هنا 


فيضحك سكر ومجانص والسبع  ويقول سكر


ما تخافش يا عم شناوي دي شقتي وده  مجانص اخويا.  ودي مراته واسمها  السبع واحنا كنا بنهزر معاك وانا حكيت لمجانص  قصتك كلها من بعد ما انت اتصلت بيا وعرفتني علي اللي عمله معاك عزت صاحبك بعد ما خرجت من السجن وحكيت له قد ايه الناس دمروا حياتك ودخولك السجن ظلم.  ومن النهارده عايزك تعتبرنا كلنا اهلك وفي خدمتك وتحت امرك يا اطيب شناوي انا عرفته


ويذهب سكر ويبوس علي راسه وياخذه في حضنه فيبكي شناوي ويقول


أصيل يا سكر مع انك حرامي ونصاب ومعرفه سجن لكن انظف من ناس كتير يبانه نظاف  وهما اوسخ خلق الله


سكر

عموما عايزك تنسي وتخش ترتاح وبكره يعدلها ربنا


مجانص

ومراتي تحت امرك في اي حاجه تطلبها 


سكر

واديك عرفت عايز تتصور معاها وانت بتاكلها بخمسه جنيه وكمان الولدا اللي جايه بتاعتها ليك فيهم جوز


ويضحكوا جميعا ،،،،،،،،،،،


وفي نفس اليوم بالليل  ومن جوة اوضة جميلة تقف جميلة عند شباك اوضتها فيدخل عليها عزت ويقف وراها وهو بيقول 


جميله


فتبص له جميلة وماتردش فيقول عزت بحب شديد 


مالك واقفه ليه كده


جميله

عادي 


عزت

لا مش عادي وفي سؤال عايز اسئلة ليكي  


جميله ببرود 

أسال


عزت

انتي ليه قدام الظابط قولتي انك ما شوفتيش اللي اسمه شناوي ده قبل كده وما سمعتيش جمله. جميله بابا


فتنظر له جميله وتقول

عشان خوفت ااقول حاجه غير كده ااعملك مشاكل


عزت وهو يبوسها في خدها 


يا حبيبه بابا انتي كده عملتي الصح


جميله

بس ده ما يمنعش اني من حقي افهم مين ده وليه قال اني بنته


عزت

عشان ده راجل مجنون كان عنده بنت واسمها جميله وسنها من سنك لكنها ماتت وهي صغيره ومن ساعتها وهو فاكر انك انتي بنتة 


جميله

يا حرام والله صعب عليه طيب ليه بتعامله وحش كده


عزت

عشان، ،،،،،،


ويسكت عزت علشان شاف شناوي واقف تحت في الشارع وراسم علي السور اللي قدام الفيلا صورة لعزت وهو متعلق في حبل المشنقة.  فيترعب عزت ولسة هايخرج من الاوضة يرن موبيلة فيرد عزت بسرعه ويسمع صوت جابر اللي كان مرعوب وبيقول 


الحقني  يا عزت شناوي هنا وعايز يقتلني 


عزت باستغراب شديد

شناوي ازاي وهو واقف قدامي اهو قصاد بوابة الفيلا ،،،،،،،،


ووقتها يسمع عزت وجميلة صوت، ،،،،،،،


              نهاية الحلقة الرابعة

إرسال تعليق

0 تعليقات

close