القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليالي الشوق الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه حبيبه الشاهد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


رواية ليالي الشوق الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه حبيبه الشاهد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية ليالي الشوق الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم الكاتبه حبيبه الشاهد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


: وأنتي بقي ارمله ولا مطلقه وأنتي سنك صغير كدا 

لطمت فردوس على وشها وهي بتميل تقبل ايد الطبيبه: ابوس ايدك يا دكتوره متعرفي حد بنتي والله مظلومه 

زيدان دخل بندفاع: شكراً يا دكتوره حسابك مع مراد ابن اخويا برا 


قرب عليها زيدان بعد خروج الطبيبه وهو ماسك... الحـ زام في ايده ولا يبالي.. للرعب والزعر اللي في عنيها وقفت قدام فردوس بدموع: ورحمة ابوك يا شيخ متيجي جنب بنتك أنت مش.. شايف حالتها عامله ازاي 


مسكها من اديها بعـ نف خرجها برا الغرفة: مش عايزك تحلفي برحمة ابويا تاني.. اخرجي برا هي دي تربيتك 

قفل الباب بالمفتاح وبصلها بغضب مفرط ليالي جسمها كله اتنفض من الخوف: والله يا بابا معملت حاجه مراد بيكدب عليك هو اللي اتهـ جم عليا وعمل كدا 


أنهال عليها بالضـ رب تحت صرخها: بتكدبي عليا عايزه تلبسي ابن اخويا المصيبه بتعتك... بتداري عليه هفضل اضـ رب فيكي لغيط اما امـ وتك في ايدي جبتلنا العـ ار 

كان بيتكلم وهو بيضـ ربها بدون رحمه.. كأنه بيفشي غله كله فيها وهي استسلمت لضـ ربه... من صدمتها فيه أنه مش مصدقها ومكدب كلمها وهي سامعه صريخه وغضبه المفرط عليها حاسه.. بألم شديد في انحاء جسدها 


خبطت فردوس بصريخ على الباب: لا ونبي يا زيدان البت هتمـ وت في ايدك... علشان خاطري متعملش كدا زيدان 

بصت لـ مراد وهو واقف ببرود قربت عليه مسكته من قميصه بصريخ: عملت ايه يا كـ لب في بنت عمك هااا عملتلها ايه انطق


دخلت هبه وخلفها ندى بفزع على صوت صريخ فردوس 

هبه بعدت ايديها عن ابنها: جرا ايه يا فردوس انتي مسكه ابني كدا ليه ولا كأنك ماسكه حـ رامي


فردوس ببكاء: واضـ ربه كمان... ابنك ضيع بنتي وجاي يتبله عليها 

مراد: انا مجتش يمت بنتك ولا عملتلها حاجه شوفي بنتك غلطت مع مين.. وجايه تلبسها فيه ولا علشان كنت بحبها وعايزها في الحلال جايه تلبسهالي... مش أنا اللي يتعلم عليه من عيله لسه بضفاير يا مرات عمي 


ندى مسكت في والدتها بخوف شديد: أنت كداب أنت اللي عملت في ليالي كدا... أنا شوفتك بعنيه وأنت حبسها في الاوضه اللي فوق السطح وهي كانت بتعيط

جريت فردوس على باب الغرفة تخبط بقوة وهي بتصرخ: افتح يا زيدان بنتي مظلومه 


هبه بصت لـ أبنها بصدمه حقيقية: أنت عملت كدا بجد يا مراد هي دي تربيتي ليك يا أبن بطني 


سحب ندى من شعرها بعـ نف وهمس بفحيح أفاعي: أنتي عارفه لو بؤك دا اتفتح قدام عمك بالهبل اللي بتقوليه دلوقتي أنا هقطعلك لسانك أنتي فاهمه يابت 

مسكت ايده بألم: اااه شعري هيتقـ طع في ايدك حرام عليك 


دخل خالد المنزل بفزع من صوت الصريخ : في ايه يا مرات خالي بتصوتي ليه

فردوس برجاء: الحق خالك بيضـ رب ليالي 

قرب عليها بسرعه: ابعدي عن الباب 

رجعت فردوس للخلف كسـ ر خالد الباب ودخل مسك ايد زيدان قبل ما تنزل عليها وهو باصص لـ جسمها اللي بينـ زف من كل مكان بص لـ خاله بهدوء 


: خالي الامور مش بتمشي كدا " سحبه للخارج " تعالى معايا برا وقولي ايه اللي وصلك انك تضـ ربها بالشكل دا  


دخلت فردوس الغرفه صرخت اول ما... شفتها اخذتها داخل احضانها بصريخ وهي شيفاها فاقده الوعي دخلت هبه شهقت... ندى من شكل الجـ روح وخرجت من الغرفه بسرعه 

هبه بقلق شديد: قومي معايا يا فردوس نغير هدومها ونروح المستشفى بسرعه 


كانت فردوس مسكاها جامد وهي بتهز رأسها برفض: بنتي هتروح مني يا هبه " علت نبرة صوتها " عملت ايه في بنتك يا زيدان صدقت عليها اللي اتقال.. هي دي ليالي بنتك اللي كنت بتحلف وتتحالف بتربتها عملت فيها ايه ابن اخوك طعـ نها بسـ كينه وأنت بدل ما تداوي جـ رحها بتـ دبحها بيدك حسبي.. الله ونعم الوكيل فيك أنت وابن اخوك 


: بلاش الكلام دا دلوقتي قومي معايا نشوفها وبعد كدا نتكلم ونشوف هنعمل ايه في المصيبه اللي وقعت على راسنا دي  

قامت فردوس بصعوبة من جنبها جابت... بن كتمت بيه جـ رح كبير في دماغها و فوطه صغيره وطبق فيه مايه وبدأت تمشيها بلطف..  مكان الجـ روح وغيرتلها ملابسها هي وهبه وبدأت تحطلها مراهم على الجـ روح والعلمات 


مراد مسك ايد ندى وسحبها... كان بيشدها وراه خرج من الشقه مسكت ايده بخوف شديد: انت سحبني وموديني على فين يا ماما تعالي 

بصلها مراد نظرة ارعبتها: امشي معايا بسكات ومسمعش صوتك خالص لغيط أما نطلع بتنا

طلع شقتهم اول ما فتح الباب دفعها وقعت على الأرض: عايزة تفضحيني وتقولي ان انا اللي.. عملت كدا ايوا أنا يا ندى ولو فتحتي بؤك بكلمه واحده مش هخلي الدبان يعرفلك مكان 


زحفت للخلف برعب وهي شايفه بيقرب عليها: حرام عليك 

مسكها من شعرها بعـ نف جرجرها من على الارض بغضب: حرمة عليكي عشتك أنتي وهيا 

دخل غرفتها دفعها بحد على السرير: قسماً بالله يا ندى لو نطقتي بحرف ساعتها هتشوفي مني وشي التاني فاهمه 

هزت رأسها بـ لا بخوف: مش هسكت هقول لـ عمي حرام عليك أنت مش شايف ضـ ربها ازاي بسببك 


 قرب عليها مراد صفعها على وشها: هوا ايه اللي لا شكلك عايزة تضـ ربي زيها من عنيه حاضر 

خلص جملته وأنهال عليها بالضـ رب بعـ نف صرخت ندى من الألم مسك وشها بين ايده بقوة لدرجة أنها حست إن فكها هيتكـ سر بين ايده: مش عايز اسمع صوتك أنتي فاهمه اللي حصلك دا مش هيبقي حاجه جنب اللي هعمله فيكي لو نطقتي وقولتي حاجه 


هزت رأسها وهي بصله برعب دفعها.. وقعت على السرير وخرج من الغرفه و قفل عليها الباب بالفتاح من الخارج وهمس بضيق: اعمل في المصيبه دي ايه " ضرب على قلبه بعـ نف " ياريته مكان اتفتح ولا حبك يا ليالي بس انتي السبب أنتي اللي خلتيني أعمل كدا 


في الأسفل كان خالد في قمة غضبه من حديث خاله 

رفع وشه لـ خالد بحزن: شوفت يا خالد ليالي عملت فيه ايه اعمل ايه ولا اروح فين اسيب البيت وامشي من هنا علشان الفضـ يحه وسط اهل المنطقه ولا اقعد واسكت مش عارف 

عادل بمقطعها: جوزها مفيش حل غير أنها تتجوز بس يكون حد من البيت دا علشان احنا مش ضمنين حد غريب يدخل وسطينا ممكن يفضـ حنا وسط الناس والمنطقه 


: هجوزها مين يا عادل مين هيقبل بيها وهي كدا 

: مفيش غير مراد ابني هو كان شاريها وعايزها وخالد بس خالد متجوز مفيش غير مراد أنا هكلمه ونكتب عليها انهارده روح يا خالد هات المأذون وتعالى 


فتحت عنيها بتعب شافت فردوس قاعده جنبها ومنهاره من البكاء جت تتحرك أتالمت بشده مسكت فردوس ايديها بلهفه

: قومي يا حبيبتي قومي يا نن عيني عمله فيكي ايه مستكترينك عليا عايزين ياخدوكي مني أنا ممكن يجرلي حاجه من غيرك يا ليالي 


حضنتها ليالي ببكاء شديد: كسـ رني اوي يا ماما ابص في عينك ازاي بعد كدا وانا شايفه الكـ سره فيها بسببي ياريتني كنت مـ وت ولا اشوف النظرة دي ولا كنت شوفت راس ابويا وهي في الارض 


: معاش ولا كان اللي يكـ سر.. بنت المعلم زيدان ارفعي راسك أنتي معملتيش حاجه وحقك هيجيلك لغيط عندك وانتي.. حطه رجل على رجل وابن هبه دا أنا هعرفه هوا جه على بنت مين بنت المعلم زيدان الجرحي

دخل زيدان عليهم بصلها بحد: جهزي نفسك المأذون على وصول مراد ابن عمك هيكتب عليكي


#الفصل_الرابع

#ليالي_العشق


بصلها المأذون بصدمه شديدة من علامات الضـ رب والجـ روح المالية وشها: هي دي العروسه دي طفله هتجوزوها ازاى 

زيدان بصرامه: هي موافقه على ابن عمها... يلا اكتب الكتاب ولو مش عايز هنجيب غيرك 

: أنتي موافقه تتجوزي يا بنتي 

ليالي بصت لـ والدها بحزن: ايوا يا مولانا موافقه اتجوز مراد ابن عمي 

المأذون بص لـ جـ رحها اللي بدأ... قطرات الدمـ اء تظهر من القماشه اللي ربطها على دماغها: الجوازه دي متنفعش... باين على العروسه انها مغصوبه مش كدا يابنتي 


هزت رأسها بمعنى لا: أنا مش مغصوبه... على الجوازه دي أنا موافقه عليها 

قام تامر ببرود اعصاب: بس انا مش هشيل الليله واتجوزها مش تامر الجرحي اللي... يتعلم عليه ويتـ ختم... على افاه

عادل مسكه بعصبيه مفرطة: أنت اتجننت يا مراد انا مش لسه مكلمك وقولت انك... موافق تتجوز بنت عمك 

بصلها تامر في عنيها بقوة: روحي دوري على اللي غلطي معاه... وخليه يتجوزك انا اتمنيتك في... الحلال بس ابقي انا اول شخص في حياتك... بس انتي رفضتي جايه دلوقتي بعد ما حطيتي راس عمي في الطين... توفقي تتجوزيني لا مقبلش ابقي واحد مغفل ولا متعلم عليه " حرك نظرة إلى زيدان  " عندي حق الاختيار وانا مش موافق يا عمي ولا هتجوزني غصب يا بابا 


زيدان ميل رأسه في الارض بحزن: عداك العيب يابني 

ليالي بصتله بصدمه شديدة: أنت كداب... تقتـ ل القـ تيل وتمشي في... جنزته وعينك قد كدا هو اللي عمل فيه كدا اسال ندى هي طلعت... وشفته وهو حبسني فوق السطوح 

عادل بمقطعه بعصبيه: أنتي اتهبلتي... يابت انتي مش عارفه تلبسيها لمين جايه تلبسيها لـ ابني انا

فردوس بتأكيد: لا بنتي مش كدابه... ندى قالت أنها شافتهم وهما فوق السطوح حتا اسأل مراتك هي كانت واقفه كمان 

زيدان بص لـ هبه: الكلام اللي فردوس بتقوله دا صحيح ابنك هو اللي عمل كدا في بنتي


عادل بشخيط: ما تنطقي يا وليه ساكته ليه وفين ندى هي فين أنا مش شايفها من بدري

هبه بصت لـ ليالي بدموع وبصت لـ أبنها بحسره: بنتي ندى متعرفش حاجه ولا نزلت اصلا 

عادل هتف بسخريه: مراتك وبنتك عايزين يحطه رجلي انا وولادي في اي حاجه علشان نخسر بعض يا زيدان 

فردوس بحسره: هي دي اخرتها يا ام مراد... مش هقولك فين حساب العشره... ولا العيش والملح اللي اكلناه مع بعض حطي ندى بنتك مكان بنتي أنتي مش شايفه بنتي عامله ازاي مش هقول... غير حسبي الله ونعم الوكيل... فيكي انتي وولادك وبكرا ربنا يخلص حقي أنا والغلبانه بنتي دي في عيالك الاتنين 


بصتلها هبه بدموع وصمت مسكها عادل واتجه نحو الباب: لا دا كدا كتير اوي عليا انا وولادي يلا يا مراد حصلنا 

خالد بسرعه: استنى يا خالي عادي انا اللي هكتب على ليالي ادام مراد مش عايز 

بصله مراد بذهول... وهو شايف أنه بدل ما... يكـ سرها ويزلها قدامه وبعد كدا يتجوزها لأنه بيعشق التراب اللي بتمشي عليه وهو عمل كدا علشان... يضمن انها هتكون من ممتلكاته بس هي اللي بتنتصر عليه في الاخر: أنت متجوز هتتجوز على مراتك ازاي 


: الشرع محللي اربعه وانا هتجوز ليالي وهقعدها في شقة أمي اللي تحت... اما مروه هتكون في الشقه التانيه اكتب يا مولانا يلا انا العريس 

بص المأذون ليها بحسره لانه... شايف صدق كلامها بس مش في ايده حاجه وبدأ في مراسم الزواج وأنها بـ جملته الشهيرة 

" بارك الله لكم  وبارك عليكم وجمعه بينكم في خير " 

جملة كانت كفيله انها... تكـ سر... قلبها مليون حته وهي ماسكه في والدتها بسبب الألم التي تشعر به

خالد بجمود: حصليني على تحت هستناكي في الشقه

 

سحبت ايديها من والدتها ومشيت وراه اوقفها صوت زيدان الغاضب: استني عندك 

وقفت ليالي في مكانها... بصله خالد كمل زيدان بقوة: من هنا ورايح ولا أنتي... بنتي ولا أعرفك وياريت تخدها وتمشو من البيت... أنا مش عايز المحها في البيت تاني 

حست بدوخه شديدة أثر... الـ دماء اللي زادت عليها مسكها خالد قبل ما تقع بصلها بقلق شديد من... هيئتها شهقت هبه بخوف صرخت فردوس وهي بتجري عليها مسكها زيدان بمشاعر جافه: اوعي تاني مره تقربي... عليها يا اما تحرمي عليا ليوم الدين بنتك ليالي مـ اتت من أنهارده 


خالد ضـ ربها على وشها بخفه: ليالي فوقي يلا فتحي عنيكي 

شالها بخوف مفرط لما متلقاش منها اي... استجابه وخرج من الشقه... جه مراد يتحرك من مكانه بخوف شديد عليها بس وقف بثبات عكس اللي جواه... علشان ميسبتش التهمه ليه 

نزل خالد للأسفل حطها في السياره وأنطلق وصل المستشفى في رقم قياسي بسبب السرعه اللي كان ماشي عليها دخل وهو شايلها بين ايده 


دخلت هبه شقتها بحزن شديد التفتت حوليها بستغرب: هي فين ندى أنا مش شايفها من بدري 

: هتتلقيها في اوضتها بتعيط بسبب بنت عمها 

: هروح اشوفها وانت ادخل ارتاح او شوف هتعمل ايه 

اتجهت نحو غرفتها جت تفتح الباب اتفاجئت أنه مقفول بالمفتاح خبطت على الباب برعب: ندى حبيبتي أنتي كويسه رودي عليا ندى أنتي سمعني 

قرب عليها عادل بالهفه: في ايه ملها بنتك 

: الحقني يا عادل البت قفله على نفسها الباب ومش بترد

 

خبط على الباب بقلق مفرط: ندى أنتي كويسه ردي عليا انا بابا حبيبك 

وقفت قدام الباب واتكلمت من بين بكائها: بابا أنت هتصدقني لو قولتلك... الحقيقه حتا لو كانت الحقيقه بتوجع 

هبه من الخارج بارتباك: مش وقته الكلام دا يا ندى وافتحي الباب الأول انا مش عارفه قفله على نفسك ليه

بصلها عادل بستغرب: عايزه تقولي ايه يا بنتي وأنا سمعك بس افتحي الباب  


: لا يا ماما وقته أنتي هتفضلي مدريه عليه كل حاجه يعملها لغيط امتا " زاد بكائها وهي بتسند بضهرها على الباب " مش هعرف اخرج ابيه مراد... حبسي هنا وقافل عليا الباب بالمفتاح من برا والظاهر انه اخد المفتاح معاه

عادل خبط بيده على الباب بغضب: وقفل عليكي الباب ليه هوا كمان 


: هقولك على كل حاجه بس انت اسمعني... أنا كنت متفقه مع ليالي تطلع فوق السطح علشان نهرب من المذاكره ونقعد مع بعض شويه... لان ماما بترفض اني اقعد معاها غير لما اخلص مذاكره وانا بخلص وبنام... من التعب ومش بشوفها بس انا انهارده كان عندي درس عند ميس سهام ونسيت اقولها ولما جيت... طلعت سمعت صوت مراد وهو في الاوضه وبيزعقلها جامد وصوت... عيطها كان عالي ولما دخلت اتلقتها متبـ هدله خالص وقبل ما اتكلم هو جري نزل على تحت انا رنيت عليك علشان اقولك بس سمعنا صوت صوات مرات عمي ونزلنه جري 

بصتله هبه بخوف من تحول ملامحه: والله يا خويا مراد ميقصدش يعمل كدا أنت عارف طيش شباب وهو لسه ميعرفش حاجه 


ضـ رب ايده في الباب بغضب عارم: طيش شباب يتهـ جم على بنت اخويا... ويخلي راسه في الطين وتقوليلي طيش شباب عنده 27 سنه ولسه عيل ميعرفش... حاجه جه قدام الكل وقال مش أنا اللي عملت كدا شوفت... الكـ سره في عين اخويا الصغير ولا بنته شوفتي ليالي وهي واقفه مش قادره... تصلب طولها وسايحه في... دمـ ها وبتوجه انه هوا اللي عمل كدا وهو بكل بجاحه قال لا ولبسها لابن عمته وهو واقف مع ان كان في ايده يصلح عملته ويعترف لما يتجوزها بس هو عمل ايه... وانا اقول مرات اخويا منحوره ليه منك وعماله تدعي وتحسبن عليكي... انتي وابنك وأنتي عارفه وكدبتي يا هبه على اخرت الزمن تكدبي اروح اقول لـ اخويا ايه حقك عليا دا طيش شباب وحابسك ليه البيه عندك 


ندى بصوت مرتعش: ضـ ربني وحبسني هنا علشان مقلش حاجه لحد بس أنا مقدرتش انت لازم تعرف علشان تتصرف يا بابا بالله عليك ما تخلي عمي يعمل لـ ليالي حاجه هي مش بيدها اللي حصل 

دخل مراد الشقه بصله بستغرب: في ايه يا بابا صوتك جايب اخر الشارع ليه

قابله عادل بلكـ مه قوية في وشه صرخت هبه وجريت عليهم فقت مراد من تحت ايد عادل بخوف شديد عليهم


: عملت ايه يا وسـ "" عملت ايه في بنت اخويا 

بصله مراد وهو حاطط ايده على خده بزهق: هوا انا هفضل اعيد في الكلام كتير... معملتش حاجه ولا جيت جنبها اصلا دي عيله كدابه عايزه تلبسها لاي حد كدا وخلاص 

: طيب نحسبها بالعقل لو ليالي بتتبلى عليك اختك برضو هتتبلى عليك وتكدب هي وأمك 

كور ايده من شدت الغضب: دي واحده كدابه هتصدقها هي وتكدبني انا 


مد ايده بعصبيه: فين المفتاح بتاع اوضة اختك

: مش هدهولك ولا هتفتح الباب سبها كدا محبوسه في الاوضه زي الكـ لبه من غير اكل ولا شرب 

قلم قوي نزل على وشه لدرجة ان شفيفه نـ زفت: أنت اللي ابن كـ لب وسـ "" متربتش يا مراد... حابس اختك ومدمر بنت عمك هي دي الـ رجوله يا سيد الـ رجاله 

مراد بصله بصدمه شديدة: أنت بتضـ ربني 


مسكه عادل من لياقة قميصه: دا انا هضـ ربك واكسـ ر راسك بس افتح واشوف اختك عملت فيه ايه الاول هات المفتاح بقولك 

: أنت بتضـ ربني علشان دي

بصله بقوة وطلع المفتاح نتشه من ايده بغضب واداه لـ هبه: روحي افتحي الباب 

اخذت منه المفتاح بلهفه وجريت فتحت الباب وأتفجأة بـ


#الفصل_الخامس 

#ليالي_العشق


بصتلها بصدمه شديدة من وشها... الأحمر صوابعه معلمه على خدها شافيفها... الورمه جسمها عليه كدمات أثر ضـ رب عنـ يف 

ضـ ربت على صدره بشهقه: مين اللي عمل فيكي كدا يابنتي

اترمت في احضانها ببكاء شديد... سحبتها هبه وخرجت بصلها عادل وحاول يتحكم في غضبه: هو اللي ضـ ربك كدا 

بصت ندى لـ مراد برعب وهي بتهز رأسها بمعنى لا ضمتها هبه بحنان: اهدي يابنتي اهدي ياقلب امك قلبك هيقف من العياط 

عادل اتك على كل حرف بيخرج منه: مش هعيد كلامي مرتين... مراد هو اللي ضـ ربك بالمنظر ده 


اتكلمت من بين بكائها بخوف شديد: ايوه يا بابا 

لكـ مه عادل بغضب مفرط: كنت هتـ موت اختك يا كلـ ب هي دي اخرت تربيتي ليك... بتطـ عن اخويا وتضـ رب اختك جبت القسوة دي كلها منين امشي اطلع برا بيتي مش عايز اشوف وشك هنا تاني يا كـ لب 

شاور عليها مراد بعصبيه: عايز تطردني علشان دي هي اللي بنتك... ولا أنا اللي ابنك المفروض.. تتردها هي برا البيت مش انا مش كفايه استحملناها السنين دي كلها 

هبه بصريخ: مراد اخرص مش عايزة اسمع صوتك تاني 

: مش هسكت ندى مش بنتك... ولا هي اختي ايه هتفضلي مخبيه عليها لغيط امتا

خرجت ندى من أحضان والدتها بصدمه شديدة اتكلمت بصوت مرتجف: مراد أنت بتقول ايه 


بصلها مراد بندم قربت عليه ندى بدموع: هوا ايه معني الكلام اللي أنت بتقوله دا 

هبه بدموع: أنتي بنتي يا ندى أنتي عارفه مراد مش يبيقي واعي للكلام اللي بيقوله وهو متعصب 

: أنا واعي لكلامي اوي يا ماما... ندى مش اختي ولا بنتك علشان تديها الحب ووقتك كله وتنسيني ايوا زي ما بقولك انتي مش بنتها انا لقيتك وأنا صغير في الـ زباله اللي قدام مدرستي 

حست ان رجليها بمقتش شيلها مسكها عادل قبل ما تقع وبصلها بدموع: أنتي بنتي يا ندى... متصدقيش الكـ لب دا امشي اطلع برا بيتي مش عايز اشوف خلقتك تاني أطلع

 

ندى بصت لـ عادل وبصت لـ هبه برفض: ماما هوا بيقول ايه 

مراد: قوليلها يا ماما انها مش بنتك وانا الوحيد اللي ابنك 

ضـ ربته بكل قوة عندها بصريخ: أنت ايه يا اخي... شطان عايز تضمر كل اللي حوليك... بسبب كـ رهك حبك لـ ليالي ورفضها ليك خلاك أناني اعماء القلب عايز توجع كل اللي حوليك زي ما أنت اتوجعت منها

صرخت ندى برعب اول ما شافت هبه بتقع على الارض فاقده الوعي جريت عليها مسكت وشها بين ايديها بخوف شديد 

: ماما ردي ليا ماما ونبي فوقي " بصت لـ والدها بدموع " ماما مبتردش ليه يا بابا 


عادل وهو بيشلها: ابعدي كدا يا ندى واطلبي الدكتور بسرعه

حطها على السرير برفق ومسك ايديها يدعق فيها وهو بيحاول يفوقها بكل الطرق بعد فتره من الوقت

الطبيب: ضغطها مش مظبوط لو فيه مشاكل او اي حاجه ياريت تبعدوها عنها على الاقل الفتره دي لغيط أما تبقي كويسه 

بصلها عادل بحزن شديد: شكرا يا دكتور 

: مفيش شكر يا معلم دا شغلي عن اذنكم 

خرج الطبيب مع عادل وفضلت ندى جنب والدتها وهي حضناها وبتبكي من خوفها عليها وعقلها مشغول بكلام مراد


فضل خالد واقف في ممر... المستشفى بخوف مفرط لأنها بقالها ساعات في غرفة الكشف... اول ما لمح الباب بيتفتح و الطبيب خارج جري عليه بسرعه

: طمني يا دكتور ليالي عامله ايه دلوقتي 

الطبيبه بنبرة حاده: أنت اخوها 

خالد بتردد: لا جوزها أنت قلقتني عليها اكتر 

: احنا لازم نعمل محضر اول ما تفوق لانها مضـ روبه جامد وغير كدا دي قاصر ازاي تتجوز في السن دا

: انا مش عايز شوشره ولا محاضر هي وقعت من على السلم محدش ضـ ربها ولا جه جنبها وجوازي منها وانها قاصر فـ كان بـ مزاجها ودي حاجه ترجع لينا انا وهي يا دكتور 


الطبيب ببعض العصبية: هحاول اصدقك انها وقعت من على السلم ومش هاخد اي اجراءات غير لما تفوق الأول وتقول هي بجد وقعت ولا حد ضـ ربها 

: ينفع ادخل اشوفها 

: تقدر تدخلها بس هي هتفضل معانا هنا فتره لان جسمها لازمه راحه تامه ودا افضل ليها عن اذنك 

دخل الغرفه شافها نايمه من... اثر المهدئ زي الجثـ ه وشها شاحب عليه اثر ضـ رب اديها ورجليها متجبسين قطع تأمله لـ معالم ملامحها رنين هاتفه 

: ايه يا مروه في حاجه حصلت ولا ايه 

: لا مفيش بس انت قولت رايح لـ خالك تطمن عليه وجاي اتاخرت ليه 

اتنهد بتعب وهو بصصلها بحزن: حصلت حاجه لما اجي هقولهالك 

: ياريت تيجي لان اعمامك هنا وقلبين الدنيا وانا وماما مش قادرين عليهم 

خالد بقلق: طب اقفلي وأنا مسافة السكه وهكون عندك


فردوس كانت قاعده على السرير ومنهاره من العياط: هانت عليك تعمل فيها كدا يا زيدان 

رفع عنيه بحزن شديد: بنتك كسـ رت ضـ هري يا فردوس 

فردوس بدموع: ورحمة امك وابوك بنتي معملت كدا ولو عايزني الحلفلك على المصحف... ان ابن اخوك هو اللي عمل كدا وندى قالت مش انت لما خرجت من الاوضه شوفتها 

بصلها بتركيز لانه شاف ندى قربت عليه فردوس بدموع: انت شوفت ندى وهبه قالت انها منزلتش... علشان تكدب وتقول ان ندى مقلتش حاجه... بنتي بريئه وانت ضيعتها مني اطلع اسال مراد ولا عادل اخوك ولا اقولك خد المصحف واطلع لـ هبه حلفها وهي هتقول الحقيقه... هي عندها ولايه وتخاف عليهم بس بنتي معملتش حاجه شوفتها كانت عامله ازاي كلم خالد اطمن عليها 


ميلت على ايده تقبلها سحب ايده بسرعه: انتي بتعملي ايه 

مسكت ايده حس برجفت ايديها: ابوس ايدك كلم خالد اطمن عليها اشوفها مـ اتت ولا لسه عايشه 

: بطلي نحيب قلبك هيقف والسكر هيعلى عليكي 

: انا همـ وت لو بنتي جرلها حاجه كلمها اطمن عليها او شوفه خدها وداها فين ولا عمل فيها ايه أنا خايفه عليها

طلع التلفون من جيب الجلبيه ينفذ طلبها لانه ميقدرش يرفضلها اي حاجه وهي في الحاله دي حاول يتواصل مع خالد وهو عنده أمل ان بنته تطلع بريئه بس مكنش خالد بيرد رزع التلفون بكل بعصبيه: مبيردش 


حطت ايديها على قلبها بخوف: يبقي بنتي جرالها حاجه " بدأت في الصريخ بنحيب وهي بطولتم على وشها " بنتي مـ اتت يا ناس يا صغيره على اللي جرالك يا ليالي 

مسكها زيدان بقلق مفرط: فردوس اهدي أحنا منعرفش ايه اللي حصلها 

حاولة تفك نفسها من بين ايده بصريخ هستيري: قتلت بنتك يا زيدان موتها بيدك يا حرقت قلبي عليكي يا بنتي 

صرخ في وشها بغضب: اسكتي بقي بنتك ممتتش 

مسكت فيه بأمل: قول والله بنتي كويسه مجرلهاش حاجه بس ازاي دا شايلها قدام عيني وهي سايحه في دمـ ها ومبتنطقش 


زيدان بدموع: اهدي وانا هحاول اوصله واطمنك عليها 

هزت رأسها برفض: ندى هتقولك كل حاجه انا لازم اطلع اشوفها 

بعدته عنها وقامت جريت جري زيدان وراها وهو بيحاول يوقفها بس هي... طلعت الدور اللي فوقيهم دخلت بسهوله لان الباب كان مفتوح وقفت هي و زيدان وكانت الصدمه الشديده على زيدان اول ما سمع صوت مراد من داخل غرفة هبه وهو بيقول

: ايوه انا اللي عملت كدا فيها... علشان ازلها واخليها تيجي تبوس رجلي علشان اتجوزها وانا ارفض زي ما رفضتني وكسـ رت قلبي كان لازم اكـ سر غرورها وتكبرها اللي مليها وبعد كدا كنت هتجوزها 

دور زيدان حوليه شاف المطبخ دخل اخذ سكـ ينه من على الرخامه وجري دخل الاوضه هو مش شايف قدامه


دخل خالد المنزل على صوت عمه العالي وقف قدامه بحد: البيوت ليها حرمه يا عمي ولا انت متعرفش... ازاي تسمح لنفسك اصلا انك تدخل البيت وانا مش موجود فيه

حامد بصوت مرتفع: والله وكبرت وبقي ليك صوت يا ابن اخويا وبترد على عمك الكبير 

توحيده بصتله بعصبيه: وعمه الكبير جاي يتهجم على اهل بيته وهوا برا يبقي يقف قصاده وليه الحق 

بصلها خالد بهدوء: بعد اذنك يا أمي سيبي الموضوع ده انا هحله ارتاحي أنتي

حط رجل على الأخرى بغرور: أنت واخواتك كل واحد فيكم خد حقه... تالت ومتلت بصين لحق ابويا فـ دا من تعبه وشقه أنا وهوا اما انتوا... فـ من الاساس مكنش ليكم حق ابويا هو اللي كان واقف في المحل لغيط اما كبره وبقى سلسله محلات بفلوسه... هوا مش بفلوس جدي ورغم كدا لما جه يقسم قسم عليكم بالعدل ادا لكل واحد فيكم محل 


حامد: بس المصنع خده ليه كله يبقى كدا قسم بالعدل 

: المصنع دا ابويا دخل فيه شرك بعد ما جدي مـ ات وقسم عليكم الميراث هوا اللي دافع بفلوسه 

: وفلوسه دي مش جايبها من المحل اللي هوا في الاساس بتاع ابويا برضو 

: طب ما المحل بتاعك بتاع جدي وبتاع عمي سالم بص يا عمي انا بعت كل اللي حلتي علشان اديه لـ ابويا قبل ما يموت علشان ادخل في المصنع دا ومش هقبل لاي حد يجي ياخد تعبي لان بكل بساطة ملكوش فيه اصلا ولا هوا ولا المحل لان ابويا كتبهم بأسمي هوا والبيت اللي انت فيه دلوقتي بيع وشراء فـ انتوا ملكوش فيه وتقدره تروحه لاي محامي هيأكد كلامي ويلا بقى لاننا خرجين 

حامد قام بغضب: بقا كدا يا خالد بتتردنا من بيت اخويا 


وقف قدامه بجبروت: بيتي أنا مبقاش بيت اخوك ولو عايز تروح تشتكيله ابقي روحله مكان ما مدفون خلي التراب يرد عليك أنت اللي بدأت وانا كنت محترم معاكم لغيط الاخر بس انا زهقت من الموال دا " ميل على ودانه وهمس بفحيح افاعي " كنت دايما بسمع عن اللي مـ وت اخوه بسبب الفلوس بس اول مره اشوف

بصله بنظرة مليئه بالكـ ره... والحسره... والكـ سره والجبروت في نفس الوقت: د" م ابويا مش هيروح وقريب اوي هعرف مين اللي قتـ له لانها متخرجش برا ايدك انت او عمي سالم بس مظنش انه سالم لانه بيخاف من كل حاجه 

على نبرة صوته: وقتكم خلص معايا متبقاش تقطع السوال يا عمي أنا برضو ابن اخوك


خرج حامد بارتباك هو وسالم اللي عنده فضول يعرف خالد قاله ايه خلاه وشه قلب كدا 

توحيده طبطبت على كتفه: معلش يابني استحمل هما برضو اعمامك والـ دم عمره ما يبقى مايه بس قولي أنت اتاخرت ليه كدا عند خالك 

نزلت مروه اللي كانت واقفه على السلم متابعه الحوار من الأول... شهقت بخضه اول ما شافت بقع د م على قميصه مسكت الجاكيت اللي كان مداري بيه الـ دم فتحته 

: خالد ايه الـ دم اللي مالي لبسك دا 

توحيده بقلق: انت كنت بتتخانق يا خالد 

خالد بص لـ معالم ملامح مروه المليئه بالقلق والزعر: هفهمك كل حاجه بس اهدي الأول مفيش حاجه بس عايز اقولك حاجه يا مروه قبل اي حاجه 

مروه بدموع: في ايه يا خالد قلقتني عليك

غمض عينه بحزن شديد: مروه أنا اتجوزت عليكي

يتبع....



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺 





تعليقات

التنقل السريع
    close