القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية امتلاك أبدي الفصل السادس بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

رواية امتلاك أبدي الفصل السادس بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية امتلاك أبدي الفصل السادس بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


 الشيخ عطا مسك العمل اللي لقيته هدى… لما فتحه وشه اتغير. وقربوا من عينيه وقال بصوت منخفض: "اللي العمل ده… مش شغل بني آدمين… ده معمول بروح." هدى حطت ايديها على بقها وقالت: روح مين؟!" الشيخ عطا رفع عينه وقال: روح حد قريب… قريب جدًا من كريم. الكلمة نزلت على هدى زي الصاعقه. سامية قالت له: "يا شيخ… الكلام ده معناه إيه؟" رد عليها: "معناه إن اللي عمل العمل… خد مكانه روح."


​هدى قالت وهي مذهوله: قصدك حد مات…؟ الشيخ عطا قال: قصدك اتق_/تل مش مات " هدى قالت يا نهار اسود والحل ايه. الشيخ قال قبل ما نفك العمل لازم نعرف مين اللي عمله ." ساميه قالت بصوت مهزوز اللي عملت العمل ست اسمها نعيمة، الشيخ عطا قطع كلامها بسرعة وقال: "نعيمة؟! لو هي اللي في بالي… يبقى ابنك في مصيبه."


​هدى قالت: "إنت تعرفها؟" الشيخ عطا قال: ومين ما يعرفش نعيمه… نعيمه ما بتتعاملش غير مع ملوك العالم الاخر." هدى جسمها اتكهرب وقالت: "طيب الحل إيه؟" الشيخ قال: لازم اروح مكان العمل بنفسي." هدى قالت في شقه كريم ابني. الشيخ قال يبقى انا لازم اروح شقته


​هدى قالت بكره الساعه ٩ الصبح بيكونوا راحوا شغلهم انا هاجي انا وساميه الساعه ٨ الصبح بكره ونروح شقه كريم وبالفعل ثاني يوم راحوا شقة كريم… هدى أول ما دخلت الشقة حسّت نفس الإحساس اللي حسّت بيه المرة اللي فاتت… صوت نفس واقف ورا ظهرها الشيخ عطا وقف في نص الصالة… قفل عينه… وبدأ يقول كلام بس مش مسموع. الدنيا بقت أبرد. الهوا بقى يلف في الشقة.


​وبعدين… الباب اوضه المكتب اتفتح لوحده. هدى اتشبكت في دراع سامية وقالت بخوف: "ده… ده مين فتح الباب؟" الشيخ عطا فتح عينه وقال: " ما تخافوش." دخلوا أوضة المكتب. الشيخ عطا قرب من المكتب… مد إيده تحت المكتب وسحب حاجة ملفوفة بقماشة سودا. فتح القماشة… لقى ورقه  عليها رسمه عين مفتوحه وتحتها مكتوب عجز هدى.


​هدى صرخت: "يا نهار أسود… ايه ده كمان؟!"… سامية قالت بصوت مرتعش: "ده معمول المين؟ لكريم؟" الشيخ قال: "ده معمول ضد هدى." هدى اتجمدت: "ضدّي انا؟!" الشيخ: ايوه عشان تبعدي عنه… وما تعرفيش تفكي اللي معمول له… وما يبقاش ليكِ كلمة عليه." هدى حطت إيدها على صدرها وقالت: "يا رب رحمتك…"


​فجأة… الباب اتقفل بقوة… والأنوار كلها اتطفت. صوت همس انتشر في الشقة… صوت حد بيتنفس… ورجليه بتجرّ على الارض. سامية مسكت إيد هدى وقالت: "

في حد هنا!" الشيخ عطا رفع صوته وقراء القران. لكن قبل ما يكمل… فى حاجة سوداء عدّت وراهم بسرعة… زي ظل طويل بيزحف على الحيطة. هدى صرخت: ايه ده؟!" الشيخ قال بصوت عالي: "اخرج… ما لكش سلطان هنا!"


​الظل وقف لحظة… وبعدين اختفى جوا الحيطة. النور رجع. هدى وقعت على الكنبة من التعب. سامية قربت منها وقالت: "إنتي كويسة؟" هدى قالت بصوت متقطع: "أنا… أنا مش خايفه على نفسي… أنا خايفة على ابني" الشيخ عطا قرب منهم وقال: "لازم نواجه نعيمة وجها لوجه… من غيرها مش هنقدر نفك العمل." هدى هزّت راسه وقالت ا: انا هروح لها وابصت لساميه وقالت لها هي قاعده فين ساميه قالت لها بصوت مهزوز عند بيتنا القديم في شارع النصر.


​اليوم اللي بعده… هدى راحت لبيت نعيمة لوحدها. بيت قديم… الشبابيك مكسرة… والباب شكله قديم جدا هدى خبطت. ما حدش رد. خبطت تاني… فجأة الباب اتفتح لوحده. هدى دخلت… وفي آخر الصالة… نعيمة كانت واقفة. واقفة ثابتة… لابسة إسود… وشّها غريب. وقالت بصوت بارد: "جاية ليه يا هدى؟" هدى بصوت مبحوح: "عايزه ابني يرجع زي زمان… وانتي تسيبيه فحالُه." نعيمة ضحكت… ضحكة هزه المكان كله وقالت: "ابنك؟… ابنك خلاص مش بتاعك."


​هدى صرخت: "إنتِ بتقولي ايه؟!" نعيمة قربت خطوة… الأرض كانت بتنهز تحت رجلها. وقالت: "اللي راح… ما بيرجعش." وفجأة… حاجة ضربت هدى ورجّعتها لورا… اتخبطت في الحيطة ووقعت على الأرض… نعيمه قالت بصوت مرعب "رجعّي العمل مكانه. والا مش هتشوفي ابنك تاني." هدى صرخت: "مش هرجع حاجة!" الأوضة كلها لفّت… والباب بقى مكانه حيطه والاوضه كلها ما فيهاش شبابيك فجاه إيد سحبتها لبرا البيت. كانت ست. وشّها متغطي… وصوتها مبحوح. وقالت: "لو فضّلتِ جوا… كنتي هتموتي." هدى قالت وهي بتنهج: "إنتي… إنتي مين؟!" الست قالت: "مش لازم تعرفي انا مين بس… أنا الوحيدة اللي تقدر تقول لك الحقيقة." هدى اتجمدت وقالت: حقيقه ايه؟" الست قربت وقالت جملة واحدة… جملة وقفت قلب هدى… وغيرت كل حاجة.


انتظروا إن شاء الله بكرة الجزء السابع

مين الست؟ وإيه الكلمة اللي قلبت حياة هدى

يتبع 



بداية الرواية من هنا



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحديثه



❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺



تعليقات

التنقل السريع
    close