رواية حياه قاسيه الحلقه الرابعه بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
رواية حياه قاسيه الحلقه الرابعه بقلم مصطفى محسن حصريه وجديده
وسكتت فجأة وسابت هند واقفة قدام سرّ لسه مش فاهمة معناه، لكن حست إن اللي جاي أصعب بكتير مديحة وقفت عند باب الأوضة وقبل ما تخرج بصّت لهند وقالتلها بهدوء تقيل مع الوقت هتعرفي أنا بعمل كده ليه، هند قامت من على السرير وهي بتعيط وقالتلها قولي وريحيني بتعملي فيا كده ليه، مديحة ما ردتش ولا حتى بصّت لها، خرجت وقفلت الباب وراها.
-
في اللحظة دي وليد كان واقف برا وشافها طالعة من أوضة هند فقالها كنتِ بتعملي إيه عندها، مديحة غيرت ملامحها في ثانية وبقت هادية وقالتله البنت صعبانة عليا يا وليد، وهند كانت محتاجة كلمة طيبة، وليد رد بعصبية بلاش تقوى البنت عليا يا مديحة أنا عارف ازاى أتصرف مع بنتي، مديحة وطّت صوتها وبصّت في الأرض وقالتله بنبرة طيبة مصتنعة بنتك في دماغها تمشى وتسيب البيت، وليد اتجمد مكانه وقالها هي قالتلك كده؟ مديحة هزت راسها وقالتله بصراحة أيوة.
-
في ثانية وليد غضب، ودخل أوضة هند من غير ولا كلمة، ضربها بالقلم وشدها من شعرها وابتدى يمسح بيها البلاط، هند كانت بتشهق من العياط وتصرخ ومش فاهمة إيه اللي حصل ولا إزاي أبوها اتحول بالشكل ده، مديحة جريت عليهم وعملت نفسها ست طيبة وسحبت هند من إيده وقالتله حرام عليك اللي بتعمله فيها، وليد وقف يبص لهند بنظرة قاسية ودخل الأوضة التانية وطلع كل هدومها وابتدى يقطع فيها واحدة واحدة، هند كانت منهارة من العياط ومش قادرة تستوعب.
-
وليد فتح باب الشقة ووقف وقال لمديحة البنت دي متخرجش من الشقة ولا لحظة، ويوسف خطيبها لو جه متفتحلوش، لحد ما أشوف آخرتها معاكى يا هند، قفل الباب، والصمت نزل تقيل، وهند واقفه تعيط ودمعها نازلة على ملابسها المقطعة وهي حاسة إن البيت اللي كانت فاكرة أمان طلع هو اكبر خوفها فى الحياة، وإن مديحة بقت المتحكمة في كل نفس بتاخده.
-
بعد ما وليد خرج، مديحة قعدت على الكرسي اللي في الصالة بهدوء أعصاب، ومدّت صباعها الصغير لهند وهي بتقولها تعالى، هند كانت منهارة من العياط، رجليها تقيلة وقلبها مكسور، قربت خطوة خطوة، مديحة ابتسمت ابتسامة شماتة وقالتلها اركعي على الأرض، من غير ما ترد هند نزلت، كأنها ما بقتش قادرة تعاند ولا حتى تفكر.
-
مديحة مدّت إيدها على شعرها وطبطبت عليه وقالت بصوت واطي بس قاسي اسمعي كل اللي هقولهولك بالحرف، لو سمعتي كلامي هتعيشي في أمان، ولو لا هتشوفي أيام سودا عمرك ما تخيلتيها، هند كانت بتشهق من العياط وهزت راسها بالموافقة، مديحة نزلت إيدها على خدها وضربته ضربة خفيفة وقالت شعرك الطويل ده لازم يتقص، هند بلعت ريقها وهزت راسها وقالت حاضر.
-
مديحة ابتسمت وقالت شاطرة، وقامت وجابت المقص وحطته في إيد هند وقالتلها يلا قصي شعرك، إيد هند كانت بترتعش وهي ماسكة المقص، دموعها نازلة ومش شايفة قدامها، قصّت أول حتة من شعرها وكأنها بتقص حتة من روحها، ومع كل خصلة تقع على الأرض كانت مديحة قاعدة قدامها بتضحك، ضحكة باردة، ضحكة واحدة مستمتعة بوجعها، وهند قاعدة على الأرض بتقص وتعيط، صوت المقص ووجع بيتكسر جوه بنت لوحدها.
-
فجأة الباب خبط، مديحة اتحركت بسرعة، خطفت المقص من إيد هند ولمّت خصلات الشعر المقصوصة وحطتهم في كيس، ورفعته فوق الدولاب، وبعدها زقّت هند ناحية الأوضة وقالتلها ادخلي واقفلي على نفسك ومسمعش نفسك، هند دخلت وقفلت الباب وهي بتشهق من العياط.
-
مديحة راحت فتحت الباب ولقت يوسف واقف ومعاه ورد، شكله جميل وجاي يشوف هند، استقبلته بابتسامة مصطنعة وقالتله اتفضل يا يوسف، قعدوا في الصالة، وهند كانت واقفة ورا الباب سامعة كل كلمة بس مش قادرة تخرج، يوسف قالها فين هند أنا برن عليها وموبايلها مقفول، مديحة عملت نفسها مترددة وقالت مش عارفة يا ابني أقولك إيه، ملامح يوسف اتغيرت وقالها هند بخير؟.
-
مديحة ردت وهي عاملة نفسها طيبة آه بخير بس حصل حاجة محدش كان متوقعها منها، يوسف اتوتر وقال خير يا طنط في إيه؟ مديحة وطّت صوتها وقالت وليد كان ماسك موبايل هند ولقاها بتكلم شباب كتير، يوسف اتصدم وقال انتي بتقولي إيه؟ مستحيل الكلام ده، مديحة قالت بسرعة عندك حق متصدقش، وباباها خد منها الموبايل عشان كده.
-
يوسف بص ناحية أوضة هند وبعدين رجع بصلها وقال مين الشباب دول؟ مديحة قالت منعرفهمش، هند كانت سامعة كل حرف، حاسة إن قلبها بيتقطع ومش قادرة تطلع تدافع عن نفسها، يوسف وقف ومشي ناحية باب الشقة وهو بيفتحه، وفجأة لقى وليد واقف قدامه، ملامح وشه كانت متغيرة، عينيه مليانة غضب وشك، واللحظة دي كانت كفيلة تقلب مصير كل حاجة.
انتظروا الجزء الخامس بكرة ان شاء الله
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇
اعلموا متابعه لصفحتي عليها الروايات الجديده كامله بدون روابط ولينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺💙🌹❤️🌺


تعليقات
إرسال تعليق