القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحلامٌ_لو_تُرىٰ الفصل الاول بقلم ولاء عمر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية أحلامٌ_لو_تُرىٰ الفصل الاول بقلم ولاء عمر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج



رواية أحلامٌ_لو_تُرىٰ الفصل الاول بقلم ولاء عمر حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج


ضربني و صوت القلم رن صداه في الشارع، سحب مني الورق وقال

لو فكرتي مجرد تفكير ولو بسيط تفتحي معايا الموضوع دا أنا هقطم لك رقبتك.


بدأ يقطع في ورقي اللي معاه ومع كل قطع قلبي بيتقطع معاه وأحلامي بتموت.


ــ قولت معندناش بنات في العيلة بتكمل العلام دا كفاية إننا بنسيبكم تكملوا لإعدادي، قال عايزة أطلع دكتورة قال! من ميتا وإحنا عندنا الكلام ديه؟ 


ــ بس دا حق من حقوقي، عمره ما كان حاجة بتتكرموا عليا بيها!


ــ علي في حِسك علي، القراية والعلام خلوكي تعرفي تتكلمي، بس أنا هقطع لك لسانك دِه.


المرة دي ضربني بالجريدة، مع كل صرخة بيموت حلم جوايا، بتموت ضحكة في يوم وابتسامة لتخيلي إن عشت أحلامي.


مفيش حد هيبعده عني، كلهم شايفين إنه صح وإني بتمرد.

إن البنت عندنا إتولدت علشان تبقى مجرد آلة شغل بيت وتربية عيل واتنين وعشرة ... ملهاش رأي ولا صوت.


بعد ساعات كنت في سريري وجسمي مدغدغ ومش قادرة أتحرك، دموعي منشفتش، قفلوا عليا الباب وسابوني وحدي.


أوقات الواحد بيكون منبوذ لمجرد إنه بيطالب بحقه، لمجرد إني بقف وأجادل، لمجرد بس إني حاولت أكون واعية بدل الجهل اللي حواليا، لكن أنا في وسط مستنقع بيحارب أي حد بيحاول يخرج براه أو ينضف من قرفه.


دخلت أمي تقعد جنبي وقالت:

ــ منك لله أبوكي مبطلش زعيق وقاعد متعصب، وحالف ليجوزك ولد عمك وأخرك معاه شهر... إخواتك طلعوا مفيش واحدة منهم حسها علي على أبوها وأنتِ واقفة تزعقي معاه؟ 


ــ يعني هو حرام أطالب بحقي؟ ولا ده مش حقي؟ كون إني أتعلم وأبقى حاجة دا حرام؟


ردها كنت متأكدة إنه قاسي لدرجة تكسر..

ـــ أيوا في عيلتنا مينفعش اخرك تالتة إعدادي، المركز بعيد عنينا، وإحنا عزبة جوة قرية وسط زرع، إحنا بعاد عن كل الناس، حتى عزبتنا دي بتاعة عيلتنا وعيلة تاني وإحنا الإتنين قرايب، إحنا دنيتنا صغيرة قوي يا أحلام.


ــ لدرجة إنها بتقتل أحلامي، لدرجة إني كل أما أحلم أشوفه بيضيع مني؟ مش من حقي أطلع برة، مش من حقي أتعلم، ولا من حقي أقف وادافع عن نفسي!


ــ من ميتا وفي واحدة هنا ظهر لها حس غيرك يا مكسورة الرقبة أنتِ، كلنا طلعنا مفيش واحدة عملت اللي عتعمليه، أنا مخابراش العلام عينور الواحدة ولا يخليها تتنمرد!


ــ لا عيخلي الواحد يعرف اللي ليه واللي عليه، يعرف حقوقه.


ــ دا أنتِ لساتك عيلة على اللي عتعمليه ده!


ــ أنا  كبيرة واعية، وأعرف الصح من الغلط، وأعرف كمان حقوقي، وأعرف إن من حقي أتعلم زي زمايلي اللي بيكملوا ودخلوا أي حاجة بعد تالتة إعدادي.


ــ آه منك ومن عِندك اللي مش جايب لك غير كسر رقبتك، كإنك جديدة في العيلة، ولا واحدة جاية من برة، ما أنتِ عارفة إن الواحدة من أول ما بتتولد وهي مكتوب لها ومقررين هتبقى لمين، وعارفة إن مفيش بنات بتطلع برة، ومن صغرك وعارفة إنك لواد عمك، ولولا الملامة كان زمان أبوكي دافنك مطرحك.


بكيت وأنا بقولها:

ــ أنا مش قادرة أحرك رجلي ولا دراعي وورموا.


ــ الصبح اخدك ونروح الوحدة .


ــ الله ينتقم منكم كلكم، ربنا يحاسبكم على اللي بتعملوه دا.


الباب اتفتح ودخلت مرات أخويا الكبير:

ــ هي لساتها مخفتش صوتها يا عمتي بعد اللي جرا لها؟


رديت عليها وأنا بكابر إن صوتي يطلع قوي:

ــ تتخفي يا بعيدة تتخفوا كلكم، ربنا يأخدني وأرتاح من وشكم، الموت راحة بدل القعدة في وشكم.


بعد خناقة معاهم طلعوا وسابوني طول الليل بعيط لما دموعي جفت من كتر الألم.


قبل الضهر دخلت أختي الأكبر مني:

ــ صباح الخير يا أحلام، جيت عشان أروح الوحدة وياكي.


ــ مش قادرة أتعدل يا رجاء.


ــ اسم الله عليكي يا حبيبتي، ليه يا أحلام تعملي كدا وتقفي في وشه؟ ما أنتِ عارفة يا خيتي اللي بيقف في وشهم بيدوسوه ويكملوا.


ــ نفسي حياتي متبقاش كدا يا رجاء، نفسي مبقاش مجرد خدامة، نفسي أعيش وأحس إني بني آدمة يا بت أبوي.


ــ يا قلبي دي حياتنا ودا قدرنا، زينا زي باقي بنات العيلة اللي قبلنا واللي جايين بعدنا.


ــ يعني هنفضل على طول كدا؟ على طول مدفونين؟ كل واحدة مكتوب لها واحد من العيلة ويا تصيب يا تخيب معاها؟ طيب وأنا ليه نصيبي يقع مع واحد ملوش أي اختلاط بالعيلة لدرجة إن أنا معرفش هو كويس ولا لاء، وليه اخرتها كدا؟


ــ عارفة يا أحلام مشكلتك واكتر حاجة تعباكي إيه ؟


ــ إيه ؟


ــ إن عقلك أكبر من سنك، النضج دا سلاح ذو حدين زي العلم كدا، وأنتِ النضج بتاعك محدش مضرور منه غيرك، أوقات قلة الوعي والجهل بيكونوا طوق النجاة ويمكن راحة البال وسط عالم مرعب زي علم عيلتنا وعزبتنا اللي محدوفة،وسط ناس مجتمعهم مليان ظلم وظلمات بس هما مكملين في ظلمهم اللي محدش عارف آخره هيكون ميتىٰ.


لبست عبايتي بعد ماهي ساعدتني  ولفيت طرحتي، داريت جزء من وشي بالطرحة لأن دا سلوهم هنا واتسندت عليها وروحنا الوحدة.


الدكتور أول ما شافني فهم إني دا ضرب بس خوف أختي خلاها تنكر وتقول إن كان في طوب مرصوص فوق بعضه ووقع عليا.


الدكتور عارف ومدرك إنها بتكدب، بس بحكم إن بقاله سنين بيشوف سواد في بلدنا بقى بيسكت لأن في طبعه الجدال بس هما ظلمهم طاغي.


كان دراعي مكسور ورجلي قالي ما احملش عليها وألفها برباط ضاغط، والجروح اللي عندي عقمها سواء في وشي أو إيدي... طيب وجروح قلبي مش مكتوب لها تتداوى في يوم؟ ولا مكتوب لي أنال حلم من أحلامي ؟


وإحنا داخلين الشارع قابلنا حسين ابن عمتي كان لسة راجع من شغله اللي بيطبق فيه بالأيام.


ــ أنتِ إيه اللي مبهدلك كدا يا أحلام ؟ مين اللي ضاربك كدا؟


عدلت وشي الناحية التانية وسكت، فبررت رجاء بتوتر:

ــ مـ...مفيش يا حسين دا كان في شوية طوب مرصوين راحوا وقعوا عليها بهدلوها زي ما أنت شايف الله يعزك.


ــ أنا مش شايف غير آثار ضرب وآثار إيد معلمة على وشها، إيه الطوب طلع له صوابع؟


رديت أنا عليه:

ــ اتهاوشت مع خالك معجبوش كلامي نزل فيا ضرب.


حسين المفروض في مسمى خطيبي وفرحنا كمان كام شهر على حسب كلامهم، بس مفتكرش إن في كلام جمعنا أصلاً قبل كدا.


بص بكل هدوء وقال :

ــ ألف سلامة عليكي يا أحلام، وأنا ليا كلام مع خالي.


دخل معانا،  قعدت على أول كنبة قابلتني لأني كنت واقفة بالعافية، رجاء سندت شنطة العلاج جنبي وبعدها سحبت نفسها ودخلت عند امي وهي بتقولي وهي داخلة:

ــ أنا رايحة أخد بتي اللي سيباها معاهم جوة وماشية لأحسن يتسعوقوني ــ يحسوا إني إتأخرت عليهم ــ أنا مش ناقصة مشاكل وفي الليل هبقى أجي أطمن عليكي.


ــ ماشي يا رجاء بس يعني أنتِ ساكنة في نفس الشارع مش قصة يعني!


منك لله يا رجاء سبتيني معاه وحدي وأنا أصلاً متدشدشة.


قعد على الكنبة اللي في وشي وهو شابك إيديه وبيقول بكل هدوء وكأنه هدوء ما قبل العاصفة:

ــ عايز أعرف خالي ليه يضرب الضرب دا؟ أكيد في سبب. 


اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّي لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ ، عَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ ، وَأَنْتَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ , مَا شَاءَ اللَّهُ كَانَ ، وَمَا لَمْ يَشَأْ لَمْ يَكُنْ ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ , أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ، وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا , اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي ، وَمِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا ، إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.

يتبع 


لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



جميع الروايات كامله من هنا 👇 ❤️ 👇 



روايات كامله وحصريه



❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹💙🌺❤️🌹




تعليقات

التنقل السريع
    close