القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية هل يجمعنا شئ الفصل الاول والثاني بقلم الكاتبه سلسبيل أحمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

 رواية هل يجمعنا شئ الفصل الاول والثاني بقلم الكاتبه سلسبيل أحمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 



رواية هل يجمعنا شئ الفصل الاول والثاني بقلم الكاتبه سلسبيل أحمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 


 بقولك يا زوز انـ

بتعجب: يا ايه؟؟ اسمي زياد بلاش هيافه!

- تمام يا زياد..! انت من امبارح منمتش.. ولا كلت ولا بتعمل اي حاجه عامل زي الإنسان الآلي!

= وانتي مالك.. هو انا اشتكيت لك؟

- لا بس احنا قاعدين مع بعض كلنا الا انت؟

فا قولت اكلمك عادي

= تمام عايزه ايه برضو مش فاهم؟

- انت بتتكلم كده ليه يابني؟

= ابنك؟ ليلي مش كده؟  ياريت تحافظي على الحدود بينا


" قام وسابني وانا فتحت بوقي بصدمه.. حدود؟!! "


" شوية ولقيت سلمي جت تبصلي "


- مالك فيه ايه؟؟


= ابن عمك تقريبا مجـ ـنون يا سلمي!


- امممم زياد انتي بس عشان لسه متعرفهوش هو علطول عاملنا فيها مفيش منه اتنين وشايف نفسه


= هو ليه عامل كده؟؟ هو كده مع كله!


- ايوه يابنتي.. حتي مع مصطفي و يوسف و انا و يمنى


= بس احنا ولاد عمه مش اغراب.. ده بيقولي حدود


ضحكت بسخريه: انتي تعرفي انوه مش بيسلم علينا

ولا بيتكلم معانا من أساسه!!


عقدت حواجبي بدهشه: اصلا!؟


-  لولا جدك قالنا كلنا نيجي عشان نستقبلهم هو وتيتة من العمرة وكده فا زي ما انتي فاهمه عاوز كلنا نتجمع.. مكنش زياد جه ولا عبر حد مش بيحضر افراح ولا مناسبات العيلة انا عندي 21 سنه اهو و ممكن نكون اتقابلنا تلت اربع مرات بس طول حياتنا


" خلصنا كلام انا و سلمي و فضلت مستغربة شخصيتة.. انا يادوب لسه راجعه من السفر وبحاول اتعرف عليهم.. ولأني عشت بره كتير مع بابا وماما فا انا الانغلاق ده كله غريب بالنسبالي.. و الاغرب.. انوه مش زي كل الرجالة الى شوفتها.. مش مدلوق.. ولا مبهور بجمالي.. كنت اول مره اتعامل مع حد ويصدني بالطريقة دي!!.."


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


" صلي على محمد "


" اليل جه ومازال مفيش خبر جدو و تيته راجعين امتي لحد ما لقينا زياد داخل علينا "


- جدو كلمني وقالي انوه حصل تأخير في مواعيد رجوعهم و هيجوا بكره مش انهارده


" من جوايا كنت بصوت بملل انا بقالي هنا في البيت مستنيا من امبارح بس او في مـ ـصر عموما ومش قادره خلاص عايزه امشي " 


مصطفي ابتسم وبصلي: حلو اهو فرصة نقعد سوا شوية يا ليلي


سلمي ضحكت: فعلا انتي الوحيده الى مش بنشوفك خالص ولا بتنزلي مـ ـصر واحنا بجد مبسوطين بجودك ياريت لو تفضلي علطول!


ابتسمت لهم و بصيت لزياد: متيجي تقعد معانا شوية؟


= مشغول


مصطفي بسخرية: يابني هو انت بتعمل حاجه؟


- اه بعمل 


" قام مشي فا لقيت يمنى بتبص تجاه مصطفي "


يمنى بدفاع: شغال في المصنع مع جدو و بابا يا مصطفي! مش لسه بياخد مصروف


مصطفي: هو يبنتي الى بياخد مصروف انتي مخك تعبان ولا ايه! مانا شغال معاه


يمنى بسخريه: بتنزل المصنع كل سنه مره!


يوسف: بس يا يمنى بطلي كلامك السـ ـم ده !!


مصطفي ضحك ببرود: انا مش هرد عليكي عشان اخوكي بس 


يوسف: حبه عيال يعم فكك منهم تعالي نخرج


" قامو مشيوا وسابونا انا و يمنى و سلمي.. "


سلمي: ما براحه على نفسك يا يمنى


يمنى: قولي لاخوكي الى حاطط نقره من نقر زياد علطول !!


سلمي: ولاد وبيهزروا انتي مالك؟؟


يمنى: فعلا 


" قامت وسابتنا "


بصيت لسلمي بزهق: ايه الاكشن ده.. انتوا كده علطول


= هو احنا بنتجمع ولا بنشوف خلق بعض ياستي احنا كلنا هنمشي بمجرد ما جدو و تيته يرجعوا لأن محدش فينا بيطيق التاني


- امممم انا زهقت


- لحقتي ؟ ده انتي لسه واصلة


= انا عايزه ارجع كندا انهارده قبل بكره اصلا


- طبعا مهو مفيش مقارنه بين كندا ومـ ـصر


= احنا 24 ساعة بنعمل حفالات.. الجو هنا كئيب اوي ايه ده؟


ضحكت وهمست: انتي مشوفتيش بقا خناقة مصطفي و زياد قبل كده.. قمه الاثـ ـارة حتي لو لاحظتي هتلاقي مكان جـ.ــر ح كده في شعر مصطفي من الجمب هو مداري بس لما بيحلق بيظهر.. ده بقا زياد بيه لما بيتعصب حضرتك


بصتلها بعدم تصديق: زياد صْـ ـربه؟ ينهار أبيض!


- عجنوا بعض.. مع انهم كانوا اقرب اتنين في العيلة وشغالين في المصنع سوا المفروض


= طب وليه حصل كده؟ اخوكي مقالش؟


- ولا نعرف


= بس انتوا اخوات يعني حتي مقلش بينه وبينك


بسخريه: احنا اخوات اه لكن هو مش بيحكيلي حاجات تخصه بالذات بينه و بين زياد فا معرفش الى حصل بينهم بس وقتها جدو عاقبهم وقالهم محدش له دعوة بالتاني طالما مش قادرين تحترموا بعض.. و جدو كلامه بيمشي على الكل..


" سبتها وطلعت الدور الى فوق.. بعد ما حسيت اني بسمع فيلم هندي و تو ماتش حوارت و دراما عائلية"


" دخلت عند بابا الاوضة "


- تيته وجدو فيه مشاكل في مواعيدهم فعلا؟


رفع عينه من على اللاب توب وبصلي: اه يحببتي هيرجعوا بكره فيه حاجه مضيقاكي؟


قعدت جمبه: انا حاسه اني غريبة وسطهم.. يعني اه كنا بنيجي هنا نزورهم وفكراهم بس كنت صغيره يا بابا اوي غير دلوقتي تماما وبصراحه مش عارفه اتعامل معاهم ولا حابة الجو في مصر.. ممكن يا بابا اول لما يرجعوا نمشي.. احجز التذاكر دلوقتي 


اتنهد وقفل اللاب توب: شوفي .. طبيعي يا ليلي تحسي كده احنا طول السنين الى فاتت من وقت لما كبرتي يعني مش بنيجي فا عادي.. بعدين انتي اجتماعيه وكل صحابك بيحبوكي.. اكيد ولاد عمك هيحبوكي و هتعرفي تتواصلي معاهم؟


- اوكيه بس هو هو ليه اصلا مكناش بنقعد هنا يا بابا؟ ولا بننزل في الاجازات


= وانتي صغيره يحببتي كنت بنزل مصر وبسيبك مع والدتك الله يرحمها هي مكانتش بتحب تيجي بسبب ان فيه مشاكل مع اهلها زي ما انتي عارفه.. بس انتي لما كبرتي كنتي خلاص متعوده على حياتك بره واحنا مستقرين بره.. فا الوقت و الشغل وكل حاجه مكانتش مساعده اننا ننزل تاني

بس دلوقتي جدك طلب نيجي نستقبله هو وجدتك فا مينفعش نرفض و انا قولت انها فرصة تشوفوا بعض.. بس متقلقيش كدا كدا هنرجع أكيد.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

بقلمي سلسبيل_أحمد 


" قضينا الليلة دي بايتين في بيت جدو وتيته.. الى بالمناسبة مكنش حديث.. كان كله قديم بس كان نضيف.. وريحتة غريبة بس حلوة.. " 


" مجاليش نوم فا نزلت استكشف البيت لاحظت ان نصه فاضي.. هو دورين كبار بجناح غربي و جناح شرقي شبه قصر العمده الى شوفته في مسلسل مصري مش فاكره اسمه..! خرجت بره عند الجنينه و لقيت زياد قاعد على ترابيزه و بيكتب حاجه في دفتر وشكله مندمج..! " 


" روحت ناحيته و شديت كرسي وقعدت.. مبصليش حتي فا بصتله انا و اتكلمت "


- انت ليه صاحي؟


= مش فاضي زي ما انتي شايفه


- هو مش احنا ولاد عم!


= وبعدين؟


- انت ليه مكنتش مرحب بيا زي سلمي و مصطفي ويوسف وكده.. انا فاكره لما كنا بنيجي وانا صغيره كنا بنلعب سوا كلنا.. احنا مش اغراب يعني.. ومفتكرش انت مضايق مني في حاجه احنا اصلا مش بنشوف بعض.. فا مستغربة انك


قاطعني وهو بيبصلي بدهشه: انتي ايه مش بتفصلي!! 


رمشت بعيني كذا مره وانا بحاول ارتب كلامي: انت مش طايقني ولا انا بيتهيقالي


- انتي بنت عمي مش هطيقك ليه؟


= شوف انت


" كان كل ده مش مركز معايا و بعد ما نهيت جملتي بصلي "


= هو المفروض كنت ارحب بحضرتك ازاي؟


- تقعد معانا ونتكلم وكده نلعب مثلا كلنا يعني الحاجات دي


= احنا مش عيال عندنا 16 سنه انا راجل ومليش في التفاهه دي خالص بعدين عندك سلمي و يمنى انتوا بنات زي بعض وليكوا فكل ده 


" كان بيلم حاجته وقايم وسايبني.. كنت هتكلم تاني لكني سكت.. لاؤل مره مبقاش عارفه اتفاهم مع الى قدامي "

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

بقلمي Slsbell Ahmed 


 تاني الصبح فضلنا مستنين لحد اخر النهار و بعدين بابا وعمي محمد راحوا يجبوهم من المطار وفضلنا احنا مع عمتي خديجة "


" و بعد فترة...

 ظهروا قدام عيني..!! "


" مشاعر كتير اوي حسيت بيها لما شوفتهم..!"


- ليلي!! 


" كانت كلمه تيته الى جت عليا وحضنتني بلـ ـهفه "


- كبرتي ياحببتي ماشاءالله!! ايه الجمال ده


" حضنها انا كمان كان شعوره حَنين بشكل مش قادره اوصفه.. ثقافة الاحضان منتشره في كندا و منتشره بره عموما علطول بنحضن بعض انا وصحابي لكن حضن تيته كان مختلف! "


- خلاص يا فاطمه سبيني ارحب بيها انا كمان


"ضحكت على جملة جدو وحضنته بشغف"


= وحشتينا اوي يا ليلي يابنتي


بص ناحيه بابا بعتاب: كده تغيبوا عننا كل ده يا احمد

ترحمنا نشوف القمر ده


- ادينا موجودين كلنا اهو يا حج


" فضلنا نجهز طول اليوم سوا.. عمتو تولت موضوع الأكل وكنا بنساعدها.. و بابا و عمي محمد مع جدو بيتكلموا في مواضيع مختلفة.. بعد ما جهزوا مكان الأكل و رتبوا..

 استغربت عدم وجود عمي عبدالله بابا زياد.. و قولت هبقي اسأل سلمي بعدين.. "


" وبعد لما خلصنا اتجمعنا كلنا وقعدنا عشان ناكل.. وقتها حسيت اني جعانه بشكل مش طبيعي ولما بدأت اكل مكنتش عارفه اوقف.. كأني مثلا مأكلتش طول حياتي! "


خديجة: عجبك المحشي يا ليلي؟


بصتلها بأنبهار: ده مدهش


محمد: انت كنت بتأكلها ايه يا احمد


ابتسم: والله كنا بنشوف مطاعم مصرية هناك وناكل منها بس أكيد مش بحلاوة اكلك يا ديجا 


" لقيت عمتو خديجه بصت لسلمي "


- سامعه يالي بتتريقي على أكلي!


مصطفي: انا دايما بمدح فيه اظن


خديجه: انا ليا غيرك يا حبيبي


يوسف: الله مانا كمان بمدح يا عمتو! ده احلي من اكل ماما


محمد: لو راجل تبقي قول كده قدامها


" ضحكنا كلنا.. و الكل كان بيتكلم ويتفاعل الا زياد..!"


فاطمه: هي فين مراتك صح يا محمد؟


محمد: مفيش واحده جارتها بتولد ومعاها فالمستشفي من الصبح بتقولي فيه مشكلة يعني تقريبا بس هتخلص وتيجي


فاطمه: لا حول ولا قوة الا بالله ربنا معاها


بصيت لتيته: و عمي عبدالله برضو مجاش ليه؟


" لحظة صمت حلت على المكان.. و بعدها لقيت زياد بيستأذن و بيقوم "


- انا خلصت اكل بعد اذنكم


" مكنتش فاهمه فا لقيت تيتة بطبطب علي ايدي"


- هو مشغول يحببتي مقدرش يجي


" ابتسمت وانا ببص على طيف زياد.. "


فاطمه: عبدالرحمن تعالي نفتح الشنط و نوريهم جبنالهم ايه..


عبدالرحمن: اه فكره كويسة


" شلنا الاكل بعد لما خلصنا واتجمعنا حولين تيتة و جدو كان معاهم سبح و اسدالات و جلاليب وحاجات جميلة.. كنت حاسه كاني رجعت طفلة و مستنيا اشوف هاخد ايه! تيتة مكانتش ناسية حد و بتدي كل واحد حاجه.. وحتي مرات عمي جت من بره و سلمت عليهم وكملنا تفريق "


- ليلي الاسدال ده عشانك انتي طبعا صغيره و مش تخينه فا هتلاقيه كبير عليكي شوية.. انتي يابنتي مش بتاكلي هناك ولا ايه


ضحكت جامد: انا مش ببطل اكل يا تيتة


ابتسمتلي فا قربت ناحيتها: عايزه اقولك يا طمطم..


ضحكت: ولو ان تيتة منك زي العسل بس براحتك يا حبيبيتي


" كان فيه شعور فرحه رهيب جوايا..! "


" بعد ما الهيصه دي خلصت خرجنا كلنا الجنينه و جدو طلب مننا كده "


" قعدنا حولين بعض على الزرع.. و كانت القاعده شكلها جد.! "


" و زياد كان قاعد ناحيتي فا لما ارخم تاني يمكن يتكلم معايا و يفك شوية "


- الجلابية الى تيتة جابتها لك روعه


زياد بصلها بستغراب: طيب


- والسبحة كمان واو


= عاوزاها يعني ولا ايه؟


- لا انا بقولك يعني


= شكرا


- مش هتقولي ان الاسدال بتاعي حلو؟


" قام من جمبي وراح قعد جمب يوسف و يمنى وانا رجعت اللزق في سلمي واللم كرامتي.. "


" وبعدين جدو بدء يتكلم "


-  احنا طبعا متجمعناش سوا من سنين يا ولاد.. وبغض النظر عن الأسباب.. بس احنا مبسوطين بوجودكم حوالينا وعاوزينكم معانا علطول.. لكن كنا بنقول ربنا يوفقكم و الحياة مشاغل.. بس حاليا الوضع اتغير


" مكنتش فاهمه بالظبط ايه الى جي و كلنا كمان كنا مش فاهمين ومستنين جدو يكمل..! "


- احنا هنفضل كلنا سوا في البيت..


" تعابير وشي اتغيرت و بصتلهم برفض..! "


2\

" زياد كان قاعد ناحيتي فا قولت لما ارخم تاني يمكن يتكلم معايا و يفك شوية "


- الجلابية الى تيتة جابتها لك روعه

زياد بصلها بستغراب: طيب

- والسبحة كمان واو

= عاوزاها يعني ولا ايه؟

- لا انا بقولك يعني

= شكرا


- مش هتقولي ان الاسدال بتاعي حلو؟


" قام من جمبي وراح قعد جمب يوسف و يمنى وانا رجعت اللزق في سلمي واللم كرامتي.. "


" وبعدين جدو بدء يتكلم "


- احنا طبعا متجمعناش سوا من سنين يا ولاد.. وبغض النظر عن الأسباب.. بس احنا مبسوطين بوجودكم حوالينا وعاوزينكم معانا علطول.. لكن كنا بنقول ربنا يوفقكم و الحياة مشاغل.. بس حاليا الوضع اتغير


" مكنتش فاهمه بالظبط ايه الى جي و كلنا كمان كنا مش فاهمين ومستنين جدو يكمل..! "


- احنا هنفضل كلنا سوا في البيت..


" تعابير وشي اتغيرت و بصتلهم برفض..! "


- كلنا ؟! ازاي بس.. حضرتك عارف اننا مفروض نسافر كندا تاني حياتنا كلها هناك انا و بابا!


مصطفي: انا مستحيل اقعد هنا!


يوسف: بصراحه وانا كمان


يمنى: متسيبوا جدو يكمل كلامه!!!!


محمد بحده: مسمعش صوت حد فيكم انت وهو فاهمين؟؟


يوسف: لا معلش يا بابا مش بعد السنين دي كلها نقعد مع بعض واحنا محدش فينا متقبل التاني أصلا و جدو سبق و بعد مصطفي و زياد عن بعض


سلمي: يوسف معاه حق


خديجة بحزم: اخرسي يا سلمي!!! قولنا سيبوا جدو يتكلم


" بصيت لبابا الى كان ساكت و عمي محمد متنرفز و عمتو خديجة كذلك الجو فجأة بقي متوتر. "


عبدالرحمن: خلصتوا اعتر اضات؟


يمنى بهدوء: مكنوش يقصدوا يا جدو معلش كمل


عبدالرحمن: جدتكم قبل ما نسافر تعبت.. و روحنا عشان نطمن و اكتشفنا ان تعبها مهواش سهل و صعب علاجه.. مش عاوزين ندخل في تفاصيل.. الى عاوزينكم تعرفوه اننا معشناش سوا..


" بص ناحية بابا "


- مش انت بس الى كنت بعيد يا احمد انت و ليلي بنتك.. لا الكل كان بعيد عن بعضه.. ومش ده الى فاطمه اتمنته


" بصيت لتيتة الى كان باين عليها الثبات و الصبر."


فاطمه: انا حلمت نكون ايد واحده وقريبين من بعض و نربيكم حوالينا.. مش عايزه اي حاجه غير انكم تفضلوا حواليا في اخر أيامي


" الموضوع مخصلش علي خير بعد الى عرفناه اغلبنا عيط انا كنت محْضـ ـوضه و متفاجئه.. فكرة اني مرجعش لحياني في كندا صعبة عليا اوي! وافضل هنا مع ناس مفروض انهم قرايبي.. لكننا اغراب! "


" بعد ما هدينا شوية عمي محمد بدء يتكلم "


محمد: انا و يوسف و يمني هنفضل معاكم يا بابا.. و زينب معندهاش اعتـ ـراض


"تيتة بصت لمرات عمي"


زينب: احنا تحت امرك


" يمنى سكتت مكنش عندها اعتراصْ لكن يوسف الى كان مش مستوعب زيي.. لاحظت ان زياد الوحيد الى مفتحش بوقه..! "


خديجة: وانا و سلمي و مصطفي برضو هنفضل يا ماما هنفضل سوا.. و كويس اننا في اجازه هقدر انقلهم


مصطفي بضيق: انا مش عايز افضل هنا.. انا ممكن اجي كل شوية هاجي كل يوم عادي يا تيتة مش هغيب خالص بس انا مش هقعد معاهم!! 


عبدالرحمن: الى بتتكلم عنهم دول ولاد عمك


مصطفي: و حضرتك يا جدو قولتلي متكلمش مع زياد 


عبدالرحمن عقد حواجبه: انا قولتلك متتعاملوش سوا طالما مش قادرين تحترموا بعض!! و ده معناه انكم تتعاملوا بأحترام وبعدين هو زياد مش معترض زيك ليه؟


مصطفي: لأنه كدا كدا عايش معاكم هي فارقه معاه في ايه من وهو صغير قاعد هنا !! معندوش بيت متعلق بيه زينا !! ابوه سايبه ومش عايزه اصلا ! 


خديجة صْربت مصطفي بالقلم: انت ولد قليل الأدب مش متربي !!!  غور من وشي يا مصطفي حالا !!!! أمشي !!! 


" الموقف وقع علينا اشبه بصـ ـدمه "


" جدو مكنش عاجبه الوضع تماما و بص ناحية يوسف "


- روح ورا ابن عمك


" يوسف راح وراه و تيتة بصت لخديجة "


- ليه كده يابنتي!!


خديجة: عشان يتربي يا ماما !!


" عيني وقعت على زياد.. نظرات الشفقه مننا كلنا خلته طلع الدور التاني وسابنا.. بصمت "


بصيت لسلمي بمعني نعمل ايه وهي هزت راسها بمعني سبيه.. بس انا مكنتش قادره! سيبتهم تحت وطلعت خبط على اوضته الباب كان مفتوح وهو قاعد فا دخلت "


- انا آسفة على الى حصل


= اطلعي بره


- زياد انا عارفه ان الموقف بالنسبالك صـ..


وقف قصادي و قاطعني: عارفه ايه؟؟ انتي متعرفيش حاجه!! فا لو سمحتي اطلعي بره مش عايز اتكلم مع حد!!!


"  خرجت من اوضته و هو قفل الباب.. روحت قعدت لوحدي وانا عماله افكر ايه الى بيحصل ده!

شوية و لقيت بابا طلع "


- ليلي.. معلش ياحببتي على الى بيحصل


"بصتله وعيوني بتسأله.. هنعمل ايه!!"


- احنا مش هينفع نمشي دلوقتي يا ليلي


" مسحت على وشي بضيق كنت عارفه ان ده جي "


= حضرتك شايف الجو هنا عامل ازاي!


- انا عارف وفاهم.. عارف ان كل ده بالنسبالك جديد ومش واخده على الطريقة دي ولا التوتر و الحْناقات.. لكن ده وضع مؤقت.. هتكلم مع جدتك و جدك و هفهمهم اننا هنقعد فتره ونرجع


= قد ايه يا بابا؟

- هشوف ياحببتي


 " خدني في حضنه وطبطب عليا وقتها فكرت مين هيطبطب على زياد.. فا قومت بصتله "


- ممكن تشوف زياد؟؟


= هو في اوضته؟


- ايوة.. وقبل ما تروح.. هو ليه عمي عبدالله مش عايزه! 


اتنهد: سمعت انوه اتجوز.. فا يمكن زياد متقبلش الوضع 


" هزيت راسي بتفهم.. و هو راح له.. وانا نزلت لتيتة و جدو كانت يمنى قاعده جمبهم "


- طمطم.. انتي زعلانه؟


بصتلي بحنية: لا يحببتي ربنا ما يجيب زعل عايزه بس اطمن على مصطفي


يمنى: متقلقيش هيرجع هنبقي كلنا سوا يا فطومه


ابتسمت فا بصتلها: وانا كمان يا تيته هفضل معاكم دلوقتي


" حضنتني انا ويمنى.. و جت سلمي كمان قعدت وسطنا.. "


سلمي: انا عموما مبسوطه اني قاعده هنا اوعي تزعلي نفسك يا تيتة احنا كفاية ولا ايه؟


ضحكت بحزن: انا بحبكوا كلكوا يا حبايب قلبي


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

صلي على محمد 


|| على الرصيف في الشارع ||


- ما انت برضو زودتها يا مصطفي !!


= لا يا يوسف!! انا قولت الحقيقة


- الحقيقة مش دايما لازم تتقال يعم.. وبعدين انت عارف ان زياد من وقت الحْناقة وهو في دنيا لوحده خلاص فكك منه


= كل ما افكني منه يحشـ ـروني معاه في جملة مفيدة..  ده غير اني مش عايز اقعد معاهم ! مش عايز !! 


يوسف اتنهد وقعد: تعالي نمشي الدنيا ونقعد شوية.. و بعدين نمشي 


- ان شاءالله بقا.. 


يوسف بخبث: كلم ابوك! روح اقعد معاه على الاقل انا ابويا مش هيعرف يقول لجدو لا 


مصطفي: تصدق صح.. خلي بقا ماما تقعد لوحدها وكمان احتمال سلمي اختي تمشي معايا


- بس تعالي نرجع دلوقتي نهدي الدنيا.. عشان نعرف نعمل الى عاوزينه.. اصل انا كمان ناوي احْلع


= ماشي..


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

صلي على محمد 


|| في البيت ||


" الكل كان قاعد.. بابا جاب زياد و نزلوا فرحت انوه مفضلش لوحده.. كان صعبان عليا اوي! و بعد فترة مصطفي و يوسف دخلوا علينا " 


مصطفي: انا اسف يا ماما


خديجة بحده: اعتذر لابن عمك


"مصطفي جز على سنانه و يوسف بصله بمعني عديها"


مصطفي: اسف يا زياد..


عبدالرحمن ابتسم: كنت عارف انك عاقل يا مصطفي.


يمني: طالع لاخته


سلمي: انتي بتتريقي عليا بقا ولا ايه؟


يوسف ضحك: يمنى تموت لو مصْر بتش سمـ ـها في حد


يمنى بقلبة وش بصت لمحمد و زينب: شايفين ابنكم!! 


يوسف بتمثيل الجديه: انا اخوكي الراجل


يمنى: وانا الكبيرة! 

يوسف: وانا الراجل!


فاطمه: خلاص لحسن تعيط


سلمي بأستفزاز: صح يا ليلي نسيت اقولك اسمها يمنى العيوطه..


"  ضحكت  و حاولنا كلنا  نعدي الى حصل و بيتنا اليوم ده كل شوية في اوضة.. والكل كان مرهق "


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


|| تاني يوم الصبح ||


" صحيت على ريحة اكل حلوة! ريحة غريبة جدا جدا عليا اول مره اشمها.. ! "


- مممممم.. good morning يا طمطم ايه الريحة دي ؟ 


"بصتلي وابتسمت و مرات عمي ردت"


- فطير بالسمنه بالبلدي


"سلمي جت من ورايا هي ويمنى"


سلمي: بالسمنة البلضاااي


يمني ضحكت: بيض مقلي بالسمنة البلضااي


بصتلهم بستغراب: انتوا بتقولوا ايه انا مش فاهمه؟


" فضلوا يضحكوا.. "


سلمي: هنقولك هنقولك نفطر بس الأول 


زينب: خدي يالي همك على بطنك


فاطمه: حد يشوف الولاد مصحيوش ليه


سلمي: احسن ناكل من غيرهم


ليلي: بابا في التوليت و نازل


يمنى: هطلع اشوف زياد و يوسف


" يمنى طلعت خبطت على زياد ولما مردش فتحت الباب ودخلت لاقيته على السرير نايم "


- زياد قوم عشان الفطار..

- زياد؟ 


يمنى بصت بخوف و بدأت تحرك فيه: زياد!! 

- يجماعه حد يلحقني !!!!!

يتبع 



أنت الان في اول موضوع

تعليقات

التنقل السريع
    close