رواية خلف الاقنعه البارت الثاني بقلم الكاتبه منة الله الجزار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
![]() |
رواية خلف الاقنعه البارت الثاني بقلم الكاتبه منة الله الجزار حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
بسم الله الرحمن الرحيم
في قصر الشافعي.
كان الكل قاعدين مستنين مالك في منهم اللى كان مستنيه بشوق وفي منهم اللى مكنش طايقه وفي برضو اللى اكنه مش موجود ولا مهتم بالليله دي كلها.
دخلت ستهم ومعاها مالك المنتحل طبعاً مش الحقيقي...
جدته.. بحب.. عاوزه اعرفك علي عيلتك ياحبيبي.
ده يبقي عمك ياسر ودي مراته سعديه ووبناته نديم ومليكه.
مالك بخبث.. وراح حضن عمه ومرات عمه وكان رايح يحضن مليكه بس رجعت وراه وهب قلم طاير حاير نزل علي وشه بغضب وزعيق....
مليكه بغضب.. انت اجنيت يجدع انت ولا ايه، شكل بتوع بحريه مابيعرفوش في التقاليد بتاعت الصعيد... ياجدتي عرفي واد ولادك العادات كيف لعليمها ليه اني وساعتها مش هسكت واصل... وسابتهم وطلعت اوضتها وهي بتطبرطم.
ستهم بغضب وضربت العكاز في الارض.. ياسر علم بتك الادب كيف وكيف بتتحدت اكده مع واد عمها.
مالك بغضب.. ووعيد في سره.. ولله لدفعك تمن القلم ده غالي اوي.. بس الصبر حلو.
ياسر باطاعه.. حاضر ياما... وحاول يتصنع الحب.. ماتزعلش ياولدي هي مليكه اكده دايما دبش ولسانها متبري منيها.
نديم بدلع.. ومدت ايديها ليه.. انا نديم.
"عشان مانتلغبطش بين الحقيقي والمزيف المزيف هيكون اسمه طارق"
طارق... بصلها من تحت لفوق وابتسم.. اهلا نديم.. ومد ايده يسلم عليها.
ستهم.. صافيه.. تعال يا ولدي اوريك اوضتك عشان ترتاح من السفر تلقيك تعبان واخليهم يجيبه ليك وكل عشان ترم عضمك اكده.
صافيه.. بصوت عالي... بت ياهمت انتي يابت.
همت جات جري بطاعه.. اوامرك ياستي.
صافيه.. هاتي الوكل لابن الغالي عشان يرم عضمه بسرعه يابت.
صافيه.. يلا ياولدي.. ومشيت وطارق معاها وكان بيبص علي البيت كله وهمت جابت الاكل ومشيت وراهم.
صافيه بحب.. دي اوضتك يا ولدي ارتاح فيها اني هسيبك ترتاح... ومشيت وهمت حطت الاكل ليه وخرجت هي كمان... طارق اترمي علي السرير واتكلم... ياه ياض يا طارق الدنيا لعبتلك بجد عني انا كنت نازل الصعيد عشان اشتغل سواق في البيت ده و الناس دول هبل بجد دول مايعرفوش حتي انا مين بس مش اشكال المهم اني ادلع ليا يومين... وقام اكل وغير هدومه ونام.
❤❤❤❤❤
عند نديم.
❤❤❤❤❤
نديم.. بخبث.. دي فرصتك يابت انك تاخدي اكبر عدد من الاملاك وتبقي مرات الوريث الوحيد للعيله ياه يا مالك اخيرا هتحقق ليا كل امنياتي... وهغلب مليكه.
❤❤❤❤❤
عند ياسر وسعديه في اوضتهم.
سعديه بغل.. خلاص وصل الوريث وامك كيف المجنونه بيه انت خلاص معتدش هيكون ليك حاجه من الاملاك.
ياسر بغضب.. ايه رجعو تاني ده بعد ما كنت خلاص همضي امي علي الورق التنازل يجي ليه رساله ان حفيدها لسه عايش لاع وكمان نازل الصعيد.
سعديه بغل وشر.. مقدمناش غير حل واحد بس.
ياسر.. ايه هو؟
سعديه... بشر.. الق'تل.
ياسر بصدمه قام من علي السرير.. نق'تلو بتقولي ايه يامره ياخرفانه انتي.. انتي اكيد اجننتي.
سعديه كانت بتلف وراه زي الحيه.. لاع مجنتتش اني خايفه عليك وعلي البنات والواد ده شكله مش ساهل وناوي علي انه ياخد الاملاك كلها لوحده ياخوفي ليمضي امك علي انها تتنازل ليه وبكدا انت وبناتك تطلعو من المولد بلا حمص.. فكر زين يا ياسر بس بسرعه قبل ما كل حاجه تطلع من تتحت ايدينا.
ياسر كان الكلام بيدور قدامه وهي كانت واقفه جانبه وتس تس زي الحيه بتحط السم بتاعها.
ياسر بشر.. هنقتلو كيف؟
سعديه ابتسمت بشر.. هقولك................
❤❤❤❤❤❤
مالك راح فندق ونام فيه
❤❤❤❤❤❤
الصبح جه ومعاه احداث جديده
❤❤❤❤❤❤
صافيه راحت علي اوضة طارق وخبطتت.
... ياولدي اصح فوق اكده النهار طلع يلا عشان تفطر.
طارق صحي بنزعاج.. مين بيخبط؟
صافيه.. اني ستك يا ولدي يلا.
طارق بتأفف.. بصوت واطي.. اوف بقا انتم مش هتسبوني نايم في حالي... وبعدين عالي صوته.. قايم يا تيته.
صافيه فرحت انها سمعت الكلمه دي منه.. قوم ياقلب تيته يلا هستناك تحت عشان نفطر سوا ماتتاخرش.
طارق.. ماشي.
قام دخل الحمام وصافيه نزلت تحت.
طارق نزل وقعد معاهم علي السفره.. صباح الخير.
ردو عليه الصباح.. معاد مليكه كانت بتاكل وهي ساكته.
طارق بغيظ منها واتصنع الابتسامه.. صباح الخير يا كوكو.
نديم بصتلها بكره.
مليكه مردتش عليه.
صافيه..بضيق.. سيبك منيها يا ولدي دي دايما اكده.
ياسر.. ياما هو السواق لسه مجاش المفروض هيكون واصل امبارح.
طارق قعد يكح كتير و صافيه جابت ليه مايه وشربتها ليه... الله اكبر الله اكبر مالك ياولدي مين جايب سيرتك..
طارق.. معرفش يمكن حد كره وجودي هنا.
صافيه.. محدش يا ولدي بيكرهك اهنه.. انت صاحب العز ده كله.
سعديه بغل وهمس لياسر.. شوفت مش قولتلك.
ياسر بصله بكره وسكت.
جه البواب وخبط ودخل... يا ياسر بيه جه السواق.
ياسر.. طيب هو فين؟
البواب.. اهو يا بيه.. وجابه.
طارق كان بيبص وراه بخوف ووواتصدم.
مش هو بس ومليكه كمان.
مليكه.. بصدمه.. انت؟
ياسر.. انطقي يابت تعرفيه منين؟
مليكه... بصتله ومردتش عليه.. ودا عصبه اكتر.
مالك بخبث.. ايوه انا.
صافيه.. بحزم.. بتبصلها اكده ليه انت اهنه خدام وممنوع عليك ترفع عينك في اي حد من اهل البيت انت فاهم؟
مالك بصلها.. وبعدين بص في الارض بحزن.. فاهم.
في سره.. معقوله دي جدتي اللى دايما امي كانت بتقول عليها انها غلبانه وحنينه.. خلاص يا مالك انت دخلت جو اللعبه معدش في رجوع.
ياسر.. عبدالله خده علمه ووريه هيبات فين؟
عبدالله.. امرك يابيه.. تعال معايا.
مالك وهو ماشي مع عبدالله... مين اللي كانو جوه دول.
عبدالله.. الست الكبيره دي صافيه هانم والست اللى كانت قاعده جانب ياسر بيه دي مراته الست سعديه و الست الصغيره الست نديم والست مليكه.
مالك بستغراب.. والشاب؟
عبدالله.. ده يبقي الوريث للعيلة الشافعي مالك بيه..
مالك اتصدم.
عبدالله.. دي الاوضة اللى هتنام فيها.
مالك.. ماشي.
دخل شنطته و خرج تاني عشان عبدالله نادى ليه.
مالك.. نعم.
عبدالله.. الست صافيه بتقولك جهز العربيه عشان عاوزه تخرج مع مالك بيه.
مالك.. بحزن.. تمام.
راح وجاب المفتاح وراح شغل العربيه وصافيه وطارق ركبو.
صافيه بامر.. خدنا علي السوق.
مالك.. انا اول مره انزل الصعيد عشان كدا معرفش الطرق بتاعتها.
صافيه بضيق.. هعرفك الطريق.. امشي يا ولد.
صافيه كانت بتشرح ليه هيمشي ازاي وكل شويه تكلم مع طارق بحب وتكلمه علي ابو وام مالك وازاي ان امه اغوت ابوه وخليتو طلع عن شعوره وبيته وساب ليهم البيت ومشي... مالك كان متعصب اوي لان دي مش الحقيقه وبالعكس ابوه وامه كانو بيحبو بعض ومره واحده فرمل.
صافيه وطارق كانو هيتخبطو.
طارق بغضب.. مش تحاسب يابيه'يم انت.
مالك بغضب وكتمه جواه.. اسف حضرتك انتي كويسه.. كان بيكلم صافيه ومهتمش لطارق اصلا..
صافيه.. اه وكانت بتتفحص طارق.. مالك حبيبي انت كويس يا ولدي.
طارق بغضب.. ادام مابيعرفش يتنيل يسوق بيشتغل سواق ليه؟
مالك بغضب ووويتبع.
عاوزه رايكم فيها وعاوزه لايكات وكومنتات كتيره عشان انزل ليكم الجديد عشان اللى جاي دمارررررر.
اشوفكم بخير
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم


تعليقات
إرسال تعليق