نوفيلا ست الحسن الفصل التالت والرابع والاخير بقلم الكاتبه زهرة الربيع حصريه وجديده
انتي طالعه تصلي الجمعه ...فين العر. يان
حسنه قالت بتوتر بتحاول تداريه..احم عر. يان ايه ما تحترم روحك بقى
مجاهد قال بدهشه.... احترم روحي...احترمها كيف النهارده اللي مااحترمتها طول عمري هحترمها دلوك في ليله زي دي ...ووفكر شويه وابتسم وقال... اااه فهمتك ده مقلب صوح....اكيد لابسه تحتيه حاجه حلوه وحابه تفاجئيني يلا هغمض عيني يلا
حسنه بصت له بضيق شديد وراحت نامت على السرير وشدت الغطاء عليها ولسه هتنام
مجاهد شد الغطا من عليها وبصلها بغضب وقال ....لا ده كده استهبال مش هزار
حسنه قعدت وبصت له بضيق وقالت.... اللهم طولك يا روح عايزا ايه يا مجاهد..هملني عايزه انام
مجاهد اتنهد و قرب منها قوي وقال ...مااحنا هنام ...هنامو سوا في بعض
وقرب منها اكتر
بس دفعته بسرعه وقامت وقالت.... انت عايز ايه بالظبط اللي بتفكر فيه ده مستحيل اديني قولتها لك على بلاطه
مجاهد اتنهد وقال...مهو لازم باللي انت لابساه ده يبقى مستحيل..ده هو اللي كاتم على نفسك حتى فكيه كده هتلاقي نفسك ما عندكيش مشكله في اي حاجه يلا يا بت الناس نص الليل راح في الرغي
حسنه قالت بغضب... والنص التاني هيروح في النوم ...ولو فضلت ترغي كده برده هيروح في الرغي
![]() |
مجاهد بصلها بغضب شديد وقال..... انا معايزش استقوى عليكي يا حسنه متخلينيش اعملها
حسنه بصت له بدموع ونظره بريئه اتعودت انها بتاثر فيه وقالت.... اهون عليك يا مجاهد مكانش العشم يا ولد عمي
مجاهد مسح على وشه بضيق وقال.... المسكنه دي مش هتنفع النهارده واصل انتي ما فاهماش حاجه ...النهارده دخلتنا والراجل اللي ما يدبحش القطه من اول ليله يبقى ملوش حكم على مرته بعد كده ولجام الفرس مش بيبقى في يده
حسنه قالت بضيق.... لا ما تقلقش هملني انام بس انت دلوك وخد الفرس كله مش بس لجامه
ولسه هتتغطى تاني شد الغطاء بغضب وقال ....احنا مهنخلصوش ولا ايه انا معايزش اضايقك متخنقنيش اكتر من كده
حسنه وقفت على السرير وقالت بغضب.... قلت لك ما عاوزاش هو بالعافيه
مجاهد وقف قصادها على السرير وشدها عليه بقوه وقال... يعلم ربي اني مكنتش عايزه يبقى عافيه بس شكلو ما فيش فايده غير كده
حسنه بصت له بزهول من الجديه اللي في كلامه وهو ضربها في رجلها برجله وقعها على السرير
حسنه شهقت بخوف وهو قرب منها وقال بهمس.... لو تعرفي انا نفسي على قربك ده من ميته متعذبينيش كده.... لو تعرفي قلبي وجعني قد ايه في بعدك متقسيش عليا يا بنت العم
حسنه بصت لعيونه بتوهان من الصدق اللي فيهم وكانت بتحاول تبعد من بين ايديه بس مش قادره قالت بصوت بالعافيه طالع ...مجاهد بلاش عشان خاطري
مجاهد بصلها بشوق وقال.... خاطرك فوق راسي وجوه قلبي واهم من اي حاجه عندي... وباس جبينها بحنيه شديده وبعد عنها وبقي يحاول ياخد نفسه ونام وبص الناحيه التانيه
حسنه اتفاجئت جدا انه سابها وقالت بتوتر.. هو انت جد مش هتقرب مني
مجاهد اتنهد وهو بيحاول يسيطر على اعصابه وقال من غير ما يبص لها... مش ده اللي انتي عايزاه ..نامي بقى وبلاش تسمعيني صوتك لاني مش هستحمل كثير انا على اخري
حسنه ابتسمت مكسوف لما قال كده وبصت بعيد هي كمان وبقت تحاول تنام
بعد شويه اول ما اتاكد انها نامت التفت لها وشدها بين اديه وفك الطرحه بتاعتها بالراحه وفك التوكه ونزل شعرها على كتافها ابتسم وهو مش مصدق انها اخيرا بقت بين اديه ..بقى يلمس شعرها بحنيه وضمها لقلبه بقوه لحد ما راح في النوم
في صباح يوم جديد قام من النوم على صوتها بتقول بزعيق مجاااهد قوم يا كذاب يا نصاب انا غلطانه اللي امنت لك يا واطي
مجاهد فتح عينه باستغراب وبصلها وقال... فيه ايه يا حسنه حد يصحي حد كده
حسنه قالت بغضب شديد ...لما يكون واحد كذاب زيك يستاهل يصحى كده ....انت مش قولت لي مش هتقرب لي امبارح وخاطرك على راسي وعملت لي حالك بتضحي
مجاهد بصلها باستغراب وقال.... وحصل
حسنه كتفت ايديها وقالت.... لا والله حصل..امال مين اللي فكلي طرحتي خيالك
مجاهد مسح على وشه بخنقه وقال.... هو انا كنت عارف ان الجواز نكد بس مش من اول صبحيه كده ...على العموم معلش ضعفت ما كنتش حاسس للي بعمله ...وضحك ولسه هيقوم مسكت ايده تاني وقالت ...استنى هنه رد عليا ما تاخدنيش على قد عقلي عملت ايه امبارح
مجاهد قال بانفعال.... انتي مجنونه يا بت..هو انتي عندك عقل اصلا علشان اخدك على قده...فكيتها علشان تنامي عادي
حسنه قالت بسرعه ..ايوه ايوه يعني كلامي صوح استغليت اني نومت وخدت راحتك وفكيت طرحتي
مجاهد ضرب كف على كف وقال ....يا وجع الطرحه يا اولاد
...قصدي يا وجع الدماغ على الصبح وبقى يطلع حاجه من الدولاب يلبسها
حسنه وقفت وقربت منه وقالت بغضب.... انا بكلمك كلمني عملت ايه امبارح بعد ما انا نومت وانت قلعت الطرحه
مجاهد بص لعيونها جامد وقال بجرأه.... ما تقلقيش ما عملتش حاجه لو كنت عملت اللي في بالك كنتي لقيتي حاجات تانيه هي اللي اتقل...عت مش الطرحه
واخذ الهدوم وراح على الحمام
حسنه قالت بزعيق.... حاجات تانيه يعني ايه و....
بس قطعت جملتها وهي بتبص لطيفه بزهول وقالت بزعيق وكسوف..... اصلا ما تربيتش هقول لك ايه محدش رباك واصل
مجاهد ضحك من جوه على كلامها
وهيه قعدت على السرير بضيق
بعد شويه خرج وبص لها بابتسامه وقال... قاعد متغاظ وزعلان كده ليه يا حبيبي والله ما يهونش عليا واصل
حسنه كتفت ايديها وبصت بعيد وما رضيتش ترد عليه
مجاهد ابتسم وقعد جنبها وخبط كتفه في كتفها وقال... واعيه الورده اللي على السرير زينه كيف ما شوفتش اجمل منها
حسنه بصت وراها على الورده اللي حطها امبارح على السرير وكانت دبلت واتقطعت
بس مجاهد ابتسم ولف وشها للمرايه اللي قدامها وقال .....انا قصدي على الورده دي شايفه ما احلاها ورده بلدي جمال وريحه
حسنه ابتسمت بكسوف من كلامه وحاولت تداري بسمتها لانها متضايقه منه وقالت... ده اللي انت فالح فيه كلام وخلاص
مجاهد بص لها بدهشه وقال ...وه انا بتاع كلام...مش انتي اللي ما رضيتيش بالافعال امبارح..لو توافقي انا جاهز قوي
حسنه قالت بضيق.. بس يا مجاهد خلاص انا صاحيه متضايقه هملني في حالي
مجاهد قربها ليه وبص لعيونها وقال.... ان شاء الله اتضايق انا العمر كله وما تضايقي ساعه واحده ايه اللي مضايقك يا نور العين
حسنه بصت لعيونه وقالت.... انت اللي مضايقني كلامك الحنين ده وزوقك وياي ...وحتى امبارح لما قلت لك هملني هملتني رغم ان ما فيش راجل يعملها
مجاهد بصلها باستغراب وقال....هو انتي مكنتيش عيزاني ابعد
حسنه قالت بسرعه..لا طبعا عيزاك تبعد...بس كنت رايده اكرهك علشان اللي عملته معاي....بس كلامك ده واللي عملتو امبارح لخبطني وخلاني ما فاهماش انت عايز ايه
مجاهد ابتسم وشدها لييه بحنيه شديده وبقي يطبطب عليها وقال ...عايزك انتي وبس ..ده هو اللي انا عايزه وحياه عيونك اللي ماليا دواء غيرهم....عايز قربك وان يبقى ليا مكان بقلبك وروحك وتبقي ليا انا وبس يا ست الحسن
حسنه رفعت وشها وبصت لعيونه اللي كان الصدق واضح قوي فيهم وتاهت في نظراته الجميله
مجاهد قرب منها قوي وهيه كمان بس الباب خبط جامد
مجاهد بعد عنها وهو مش مصدق التوقيت اللي خبطوا فيه وبيتمتم في سره بغضب
حسنه وقفت وهي بتضحك وراحت تفتح بس مجاهد قال بسرعه ....استني.... هتفتحي لهم بالعبايه يقولوا علينا ايه كنا بنعمل دخلتنا في الصاله المغطاه
حسنه ضحكت بخفه وقالت... طيب افتح لهم انت وانا هلبس حاجه في الحمام بسرعه واجي
واخذت هدوم وراحت الحمام
ومجاهد فتح وكانت والدته والدته عمهم وبقم يباركولهم بسعاده
عمو شده على جنب و قال ....ها يا عريس عملت ايه
مجاهد بص له شويه وقال بتوتر.... في ايه يا عمي
عمه بصلو بضيق وقال... يعني هكون بسالك على النشره الجويه ....عملت ايه مع عروستك
مجاهد ضحك وقال ...ده سؤال بردك يا عمي.... ما فيش حاجه واااااااصل
عمه بصله بدهشه وهو كمل وقال .....ما اتعملتش.. عملنا كل حاجه..ولد اخوك اسد يا عمي في ايه ده سؤال بردك
عمه طبطب على كتفه وقال ....طب الف مبروك يا ولدي
في الوقت ده طلعت حسنه من الحمام وبقم يباركولها
مجاهد بقى يبصلها باعجاب شديد من شكلها كانت اول مره يشوفها بالبيجامه مشالش عيونه من عليها
عمو حمحم وقال...ايه يا عريس مش هتنزل تسلم على الرجاله
مجاهد قال وهو مثبت نظره على حسنه..... لا ما نزلش واصل النهارده
كلهم ضحكوا عليه وحسنه نزلت عيونها بكسوف بس عمو قال... لا معلش الناس عايزه تسلم عليك حتى تمشي ما هنطولش عليك يلا
واخذو ونزل بيه وحسنه كمان لبست ونزلت مع امها ومرات عمها يسلموا على بعض من قرايبهم اللي قاعدين تحت
بعد شويه الناس كانت مشيت وحسنه لسه هتطلع على اوضتها عرفان شدها على زاويه وقال بغضب.... واخيرا هعرف اتكلم معاكي يا بنت العم ..ولا مجهزاش دلوك
حسنه بصتلو بغضب وتوتر وقالت... هملني يا عرفان كل شيء قسمه ونصيب يا ولد العم ....وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم يمكن كده احسن ليك
ولسه هتمشي شدها بغضب من ايدها وقال... او يمكن احسن لك انتي ولا ايه
حسنه قالت بضيق..... اسمع يا عرفان يعلم ربي اني مكنتش عايزه كده واصل... بس ده اللي حصل...و دلوك انا على ذمه راجل ومش اي راجل ده ولد عمك وكيف اخوك وانت عارف وقفتنا دي ملهاش اي لازمه فانسى الموضوع ده كيف ما قلت لك كل شيء قسمه ونصيب
عرفان قال بغضب وزعيق.... ما هنساش حاجه انتي ليا يا حسنه وهتبقي ليا لاخر العمر... ولو مقولتيش اتجوزتيه ليه انا هعرف لحالي وساعتها مش هعديها فاهمه
حسنه لسه هتتكلم اتفاجئوا بيه واقف قدامهم وقال بغضب ...حسنه تعالي هنه
حسنه بلعت ريقها بتوتر وقربت عليه وقالت بارتباك شديد... انا نزلت مع مرت عمي كانت عايزاني اسلم على خالتي سنيه و
بس مجاهد قاطعها وقال بحده... اطلعي على اوضتك
حسنه حاولت تتكلم بس زعق جامد وقال... قولت اطلعي على اوضتكككك وووو
الرابع بدون لينكات
انا نزلت مع مرت عمي كانت عايزاني اسلم على خالتي سنيه و
بس مجاهد قاطعها وقال بحده... اطلعي على اوضتك
حسنه حاولت تتكلم بس زعق جامد وقال... قولت اطلعي على اوضتكككك
حسنه اترعبت وطلعت جري على الاوضه
مجاهد بص لعرفان بحده وغضب شديد
بس عرفان ابتسم بسخريه ولسه هيمشي مجاهد مسكو من هدومه بغضب وقال...شيلها من دماغك يا عرفان... انا وحسنه خلاص اتجوزنا واكيد ابوك قال لك اني كنت رايدها قبل منك وبعته يخطبها لي انا يعني انت جيت بالغلط بنا
عرفان دفع ايده بغضب وقال ...قالي....وقالي كمان انها ما قبلتش بيك وقبلت بيا انا وقالت ريداني.....واضح ان ده اللي وجع قلبك وخلاك تجبرها تتجوزك....انا خارك زين طول عمرك بتغير مني وبتتمنى اللي في يدي... بس انا مش هعديها لك كيف ما بعدي لك كل حاجه لان حسنه بتحبني انا وريداني انا ولسه ريداني لحد دلوك
هنا مجاهد ضربه بوكس قوي وقعه على الارض وقال بحده... ريداك ولا مريداكش...بقت مرتي ومش هتكون لحد غيري ابعد عنها احسن ليك لاخر مره هنبهك
مجاهد قال كده وطلع على الاوضه بغضب شديد
وعرفان بص لطيفه بغيظ وحقد وبيتوعد له بشيء خطير
مجاهد اول ما طلع فتح الاوضه ودخل بغضب شديد وقال... كنتي بتعملي ايه معاه ..ها ..انطقي اتتكلمي ياحسنه
حسنه قالت بتوتر...انا... انا هاحكي لك اللي حصل كله بس لو تهدا
مجاهد ضرب الطاوله برجله وقعها بغضب وقال.... انا هادي طالما انتي لسه عايشه وما كسرتش دماغك ودماغه ابقى هادي قوي. .. واقفه معاه ليه حنيتي للي كان بينكم
حسنه قالت بغضب شديد على كلامه...اعقل كلامك يا ولد عمي ...انا مش خا...طيع ولا واحده ما تربتش عشان اكون على ذمه واحد واحن للتاني...ومتنساش ان انت السبب في كل اللي بيحصل ده.... واحد كان جاي على اساس يعمل فرحه يروح يلاقي عروسته متجوزه ابن عمه..طيبعي يبقى عايز يسالني وافقت ليه ...وانا قلت له كل شيء قسمه ونصيب خلصنا
مجاهد قرب منها بغضب وقال.... بس ده اللي حصل.... ما قالكيش حاجه تاني ما مسكيش كده ولا كده
حسنه زعقت فيه بغضب وقالت..... فوق لحالك يا مجاهد.... ما تتعداش حدودك وياي.... انا لو كنت كده ما كنتش خفت من تهديداتك ليا...لما جبرتني عليك وقولتلي لو ما اتجوزتنيش هخليكي ليا في الحر لما هددتني انك تاخد شف مني..و كنت فعلا هتعملها لولا اني وعدتك اوافق على جوازنا
مجاهد قال بغضب شديد.... انا عملت كده لاني كنت رايدك من زمان ومن قبل منو وانتي اللي ما كنتيش شايفاني ولا واخده بالك ليا
حسنه قالت بغضب.... كذاب انت ما كنتش رايدني انت طمعت في حاجه مش ليك.... اصلا انت اللي غلطان في الموضوع ده من اوله لاخره لو كنت رايدني كيف ما بتقول وعايزني الاول كنت اتقدمتلي قبلو... لكن كلامه صح انت لما لقيته خطبني غيرت منه... انت ولا عايزني ولا هباب انت قاصد تاخدني منيه وبس
قالت كده ولسه هتمشي قال بغضب ....روحي اسالي عمك لو بتصدقي كلامه هيقول لك مين اللي طلبك الاول ومين اللي كان عايزك من اول ما اتولدتي يا حسنه
حسنه بصت لو باستغراب وقالت... قصدك ايه
مجاهد ابتسم بسخريه وحزن وقال.... قصدي ان انا اللي بعت عمي عشان يخطبك ليا يوم ما طلبك لعرفان..... كان يقصدني انا بكل كلمه قالهالك يومها ... انا اللي قولتله اني حبيتك من اول ما عرفت الحب.... انا اللي قلت له يا هيه يا بلاش
..بس لما فاتحك في الموضوع انتي افتكرتيه يقصد ولدو عرفان
وكمل بحزن والم وقال....ما انا لو كان ابوي لسه موجود معاي كان هو اللي راح اتقدملك يمكن كنتي فهمتي انه يقصدني انا
حسنه اتسعت عينيها بزهول شديد وبقت تفتكر وقت ما عمها طلبها ...فعلا لما قالت له انها مهتلاقيش زي عرفان وشه اتغير جدا
و مجاهد كمل بحزن وقال.... لما قولتيله انك موافقه على عرفان ما حبش يكسر فرحتك قال لك تمام ..وجيه وقال لي كل شيء نصيب..وخطبك لعرفان وانا علشان كده هددتك وكنت ناوي فعلا اعملها مش مجرد تهديد مش لاني بغير منيه كيف ما بتقولي بس لانك عمرك ما هتعرفي انا حبيتك قد ايه يا حسنه مستحيل تحسي بيا
حسنه كانت بتسمعه بزهول وقعدت على السرير وهيه مش مصدقه الي بتسمعه وقالت بدموع..... ما قلتليش ليه.... ليه ما تكلمتش..ده انت كنت بتحكي لي عن اي حاجه وانا اقرب واحده ليك لحد ما فكرت انك كيف اخوي واكتر..مجاش في بالي في يوم انك تكون رايدني... ليه حتى ما حسستنيش بكده
مجاهد اتنهد بحزن وقال.... كل واحد بيحب بطريقته يا بنت العم.... انا فكرت اني لما ماقولكش على حاجه لا
....و لما احميكي من الدنيا كلها ولما ابقى كيف ضلك في كل مكان ولما ابقى سرك وتبقي سري...فكرت ان ده الحب فكرت انه هيوصل لك بس حصل خير الظاهر مفيش فايده
ولسه هيمشي وقفت وجريت مسكت ايده وقالت.... ما فيش فايده كيف هتطلقني بس انا ما كنتش اعرف حاجه ما تطلقنيش يا مجاهد اديني فرصه تاني يا ولد عمي
مجاهد ضحك بخفه وحضن خدودها بايديه وقال....اطلقك كيف يا هبله حتى لو قولتيها مش هنطقها ...انا قصدت ان ما فيش فايده انك تحبيني او تحسي بيا
حسنه بصت لعيونه وقالت....و مين قال لك كده انا حسيت بالحب اللي في عيونك ده من اول ليله.
. مش انا قلت لك اني مخبرهاش انت عايز ايه دلوك بقيت عارفه كل حاجه خلينا ناخد فرصه مع بعضينا مش يمكن نتفقوا
مجاهد ابتسم بسعاده وشدها ليه جامد وقال.... انا جاهز اديكي فرصه واتنين وعشره مستعد اديكي العمر كله فرص.. لو ممكن ياجي يوم وتكوني ليا جاهز ابيع العمر كله عشان اللحظه دي
حسنه ابتسمت وقربت منه جامد وغمضت عينها وقربت منه برقه شديده من شفايفه وبعدت وقالت بكسوف..... اللي فيه الخير يقدمه ربنا يولد عمي
ولسه هتبعد جذبها عليه وقرب منها بقوه
بعد عنها بالعافيه وقال بهمس...شكلها صبحيه مفترجه يا بت ولا انتي ايه رايك
حسنه ضحكته وقالت...و الله اللي تشوفه
مجاهد ابتسم وقال.... انا شايف خير كثير..كتير قوي
و شالها ووو
عدت الايام بينهم في السعاده واستقرار
مجاهد كان بيعمل اللي يقدر عليه كله علشان يسعدها ويحسسها بحبه الكبير ليها
وحسنه كانت مبسوطه قوي بقربه وبكلامه وطبعا بمعاملته اللي كانت دايما بتحسسها انها احلى ست على ا الارض
في يوم كانوا قاعدين في الجنينه وبيزرعو ورده وهي قالت بحماس.... هو محتاج قد ايه علشان يفتح يا مجاهد
مجاهد ابتسم وقال ...بالنسبه للناحيه العلميه هيفتح مع الربيع بس بالنسبه لقلبي بيفتح كل ما تفتحي عيونك كل صبحيه
حسنه ضحكت وضربته في كتفه بخفه وقالت.... لا خلينا في العلميه يا نحنوح
مجاهد بص للقفطان الابيض اللي لابسه وكان ايدها فيها تراب وعلمت فيه اتنهد وقال..... بقى اقول كلمتين حلوين ما ينوبنيش غير انك تبوظي القفطان..ده اللي بناخده من الحريم
حسنه ضحكت وغمزتلو وقالت..... بالذمه ده بس اللي بتاخده من الحريم
مجاهد ابتسم و قرب منها اوي وقال.... لا في حاجات تانيه حلوه قوي بس تاعبني فيها يا غزال.... اجي لك يمين تجيني شمال
حسنه ضحكت جامد وقالت ....ده اللي هو انا ...ده انا لو اسيبك على راحتك مهتنزلش من الاوضه واصل.... يلا كمل شغلك ساعه بتزرع الورد
مجاهد ابتسم وقال ..بديله وقته يمكن يحبني... اصلي زارع ورد قبل كده ما طمرش فيه واصل
حسنه ضحكه من قلبها ولسه هترد
جاتلو مكالمه ورد وقال... الو
بس وقف بزهول وقال...انت بتقول ايه ......انا جاي حالا جاي حالا
حسنه بصتلو بخوف وقالت..... في ايه.... ايه اللي حصل
مجاهد بص لها وقال بقلق.. بيقولو المخزن القبلي اتحرق... قولي لعمي وخليه يحصلني على هناك انا هطلع قدامه
قال كده ومشي بسرعه وحسنه دخلت عند عمها وقالت بخوف.... الحق يا عمي المخزن القبلي بيقولو اتحرق ومجاهد راح على هناك..وبيقول لك حصله
عمها قال بخضه...ايه كيف ده
و جري بسرعه وهو بيقول...اتصلي على امك ومرت عمك يا حسنه هما طلعو يزورو عمتك خليهم ياجو يقعدو معاكي
حسنه قالت بخوف...ماشي ماشي وطلعت التليفون هتتصل وهيه بتقول .... استر يا رب استر
بس اتفاجأت بصوت عرفان من وراها بيقول.... ما تخافيش يا قمري مفيش مخزن اتحرق ولا حاجه
حسنه بصتلو بزهول وقالت..انت كنت فين حصل ابوك
عرفان ضحك وقال...بقولك مفيش حاجه اتحرقت ...ده انا بس عايزه يمشي من البيت.. لاني قطعت فرامل عربيته...انا قطعتو وعد على نفسي لو مابقتيش طليقته هتبقي ارملته وووو
الاخير
انا قطعتو وعد على نفسي لو مابقتيش طليقته هتبقي ارملته
حسنه اتسعت عنيها بزهول شديد وصدمه ومسكته من هدومه وقالت .....انت...انت بتقول تيه...لا..لا كداب...كداااب
ودفعته وجريت وهيه بتصرخ وبتقزل.... مجاااااااااااهد
بس قبل ما تطلع مسكها بقوه وقال ....مفيش فايده من اللي بتعمليه ده مش هتلحقيه هيموووت خلااص
حسنه بصتلو بصدمه و دموع وما قدرتش تقف على رجليها اكثر وفقت توازنها واغمى عليها فجاه
عرفان ابتسم وقال...كنت متأكد مش هتتعبيني
وشالها و طلع بيها من باب المطبخ الوراني وراح بيها على عربيته
قعدها في العربيه وركب جمبها ولسه هيطلع اتصدم بشده لما لقى مجاهد واقف قدام العربيه وبيبصله بنظرات ترعب انتفض حرفيا وهو مش مصدق اللي بيحصل وازاي مجاهد لسه هنا
مجاهد شاور له بايده بمعنى ينزل من العربيه
عرفان نزل بتوتر وخوف وارتبك اكتر لما شاف ابوه كمان كان بيبصله بزهول ومش مصدق وقال..... يعني اللي فكرنا فيه صوح انت فعلا بتبعدنا من البيت علشان تخطف بنت عمك
هرفان نزل راسو في الارض وسكت
و مجاهد راح ناحيه حسنه وبص لعمه وقال ....انا هاخد مرتي ونروح نقعد في شقه ابويا..انا مش هقولك مشي ولدك من الدار....وعلشان نفضل سوا زي الاول مش هينفع....انا مبقيتش امن على مرتي يا عمي
و لسه هيشلها عرفان قال بسرعه....خليها...خدها بالعربيه دي.... ما تطلعوش بعربيتك
ابوه بصلو بدهشه ومجاهد ابتسم بسخريه وفهمو بسرعه وقال..عطلتها...كنت عايز تموت ولد عمك يا عرفان
عرفان قال بغضب....احنا مبقناش اولاد عم و
بس قطع كلامه لما ابوه ضربه قلم قوي وقعه على الارض وقال بزهول....للدجه دي انا ما عرفتش اربيك
مجاهد بص له بحزن وقال...المشكله مش في ربايتك يا عمي المشكله في طينته نفسها
عمه بصلو بحزن وقال.....متمشيش يا مجاهد يا ولدي ما خلينا نحل الموضوع بينا وهو هيوعدك مهيكررهاش
مجاهد ابتسم وقال....معلش يا عم سيبني على راحتك والايام كفيله بكل شيء....انا هروح بعربيتك يا عمي و لما يرجعوا امي ومرت عمي من مشوارهم قلهم اننا هنعيش في الشقه بتاعتي اللي اشتريتها والاختيار ليهم لو حابين ياجو معانا او يقعدو هنا الاتنين بيوتهم
واخد حسنه على عربية عمه وطلع بيها على شقتهم
بعد ساعه حسنه فتحت عينها لقت نفسها في بيت غريب بقت تبص للمكان بتحاول تفتكر اللي حصل ونزلت دموعها لما افتكىت اللي عرفان قاله... قالت بوجع.... مجاهد حبيبي
ولسه هتقف مجاهد طلع من الحمام وبص لها وقال بلهفه....انتي فوقتي يا قلبي كويسه دلوك
حينه اتسعت عنيها بصدمه لما شافته قدامها وابتسمت وسط دموعها وجريت عليه ضمته بكل قوتها وهيه مش مصدقه انه قدامها
بقت تضمه وتمشي ادها على ظهري وتحاول تتاكد من وجودك وقالت بدموع... انت زين انت معاي يا قلبي انا ممصدقاش يا حبيبي كنت هموت فيها ...وبقت تبكي بكل قوتها
مجاهد بقى يضمها بقوه واتاكد من رعبها ده ان عرفان قلها انه قطع فرامل العربيه
شالها وحطها على السرير بالراحه وقال.. اهدي يا حبيبتي انا قدامك اها بخير واهد جبل.... هو الحيوان ده قال لك ايه
حسنه قالت بدموع....قالي ان ما فيش حاجه حاصله في المخزن واتو بعتك عشان قطع فرامل عربيتك وبعد كده ما حسيتش بالدنيا هو ايه اللي حصل
مجاهد اتنهد بحزن وقال.... اللي حصل اني ما كانش لازم اسيبك هناك حقك على قلبي... انا فعلا كنت هطلع في العربيه وقبل ما امشي قلت اتصلت على واحد من اللي شغالين في المخزن واشوف الموضوع واتأكد منو عشان اتصل بالمطافي ...بس اتفاجات لما اكد لي ان ما فيش حاجه مهناك وقالي اللي قال كده بيضحك عليك
وقتها طلع عمي وكان هيركب عربيته وقفتو وقلت له ان ما فيش حاجه في المخزن واستغرب زيي قعدنا نفكر مين اللي ممكن يكون لها مصلحه يعمل كده...واول واحد خطر في بالي عرفان ببص ما لقيتش عربيته اخدت عمي ولفينا حوالين. الدار واللي اتوقعتوا لقيته كان فعلا راكنها ورا البيت علشان يخطفك انا قلبي وقع في رجلي ولسه هرجع ادخل البيت لقيته طلع وهو شايلك ومغمى عليكي ...وعرفت منو انه قاطع الفرامل
...انا جبتك هنا لاننا مش هنقعد معاهم تاني وامك امي هجيبهم يقعدوا معانا لو هما حابين
حسنه قالت بدموع...طب وعمي ومرت عمي نسيبهم
مجاهد قال بحزن..... على عيني والله يا قلبي...بس مش هينفع اسيبك مع الكلب ده هناك مش هامن اطلع شغل ولا اعمل اي حاجه ...هنقعد هنا ووالدتك ووالدتي هيبقو معاكي وهجيب لكم حرس على البيت ...وعمي ومرتو هنبقى نزورهم من وقت للتاني
حسنه ابتسمت وقالت بدموع.... المهم ان انت زين ما حصلتلكش حاجه ده عندي بالدنيا كلها ...انا مكنتش اعرف اني بحبك قوي كده غير لما عرفت اني ممكن اخسرك ا تمنيت وقتها لو كنت مكانك يا مجاهد المهم تبقى بخير
مجاهد قربها ليه وقال..... ما تقوليش كده يا عمري بعيد الشر عن عيونك ....خلاص يا حسنه احنا مع بعض والف حمد لله انك وياي ..الحمد لله رد تعبي فيكي يا بت العم
حسنه اتخبت في حضنه اكتر وقالت بابتسامه ....ربنا كريم قوي اكرمني بيك ...انا صوح عمري ما اتخيلت ان ممكن في يوم تكوني حبيبي وجوزي... بس ملقيتش الحب غير معاك هو ده الاحس اللي فعلا يتسمى حب
مجاهد ابتسمم وقال بحب ...بس انا من وقت نا عرفت الحب وكان انتي يا حسنه ويا اعيشه وياكي يا بلاش بعشقك يا حسنه ولا عرفت احب غيرك يا ست الحسن ❤️🌹
كنتم مع ست الحسن بقلم زهرة الربيع زهرتكم تحيكم ودمتم في امان الله مع من تحبون
تابعووووني
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
تعليقات
إرسال تعليق