رواية زوجي القاتل بقلم الكاتبه ملك ياسر الشرقاوي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول
لقينا ج ثه ي فندم بس مش كام. له للأسف
ازاي يعني مش كام. له؟
حضرتك الج.. ثه متقط.. عه مش لاقين غير دراعها بس و جاري البحث عن باقي الج.. ثه و لقينا سلسله في الكيس.
: لقيتوها فين؟؟
: في سلة قما. مه في حي من الاح. ياء ي فندم.
: خليكم مراقبين الحي ده كويس و كملوا بحث اكيد هنلاقي الباقي في اماكن مختلفه و خدوا البص. مات من على السلسله.
: في نهر هناك ي فندم حالا هنبحث فيه و مش هنسيب عماره غير لما نفت. شها.
: تمام شوف شغلك.
: شوفت اللي حصل ي عمر؟
عمر: ايه في حاجه تانيه حصلت.
نرمين بخوف: مكتوب واحد ق.. تل مراتوا و قطع.. ها و رم.. ى كل جزء منها في مكان مختلف.
عمر بتنهيده: اه بس لسه منعرفش مين ده و هنحلل الاعض*اء اللي جت.
بليل...
كان في كتب كتاب في نفس الحي و صوت زغاريط و اغاني.
يوسف بغمزه: يلا ي عروسه على البيت.
منى بحزن: انا كان نفسي اعمل فرحي في قاعه و تكون احلى ليله زي كل البنات م بيعملوا ليه مش خليتني اعمل؟!
يوسف: مش احنا قولنا ي حببتي احنا نستفاد احسن من التكاليف و اوعدك اني هطلعك احلى شهر عسل.
منى بفرحه: شهر شهر ولا بتضحك عليا؟
يوسف شالها و قال: شهر شهر ي قلبي.
في قسم الشر. طه.
: لقينا ي فندم رجلين البنت في النهر و بنبحث تاني يمكن نلاقي حاجه.
عمر: خليكوا ورا الموضوع و حللوا اي جزء تلاقوه يمكن تكون مش ج.. ثه واحده اعملوا الازم يمكن نقدر نعرف عنها حاجه .
في عماره من الحي...
: فتشوا العماره دي كويس لازم نلاقي دليل بسررعه...
منى بإستغراب: مين بيخبط بالطريقه دي و في الوقت ده؟
يوسف بغضب: مش عارف هقوم اشوف.
يوسف اتسمر مكانوا لما شاف....
في مكان اخر...
: بنتي مش بترد عليا... انا خايفه اوي عليها ي مروه متعرفيش يبنتي هي مش بترد ليه؟
مروه بقلق: معرفش والله يا خالتي كلمتها امبارح الصبح بس و معرفش عنها حاجه تاني.
ست عجوزه: أدي اخرة اللي ته.. رب يوم فرحها عشان تتجوز واحد تاني ولا عارفين لها طريق جره جتكم الب. لا...
مروه بفرحه: اهيه ي خالتي اهيه بترن.
سماح: ردي بسرعه.
مروه بلهفه: الو ي سيلا انتي فين مش بتردي ليه؟
مروه بصدمه: ايه؟؟؟!
بارت 2🐟
مروه بصدمه: اييه؟؟! حضرتك بتقول ايه؟؟
: بقول لحضرتك لقيت الفون ده في شنطه في الشارع و معرفش مين صاحبتها حضرتك تعرفيها؟
مروه بخوف على سيلا: ا.. اه اه بتاعة اختي المكان فين و انا هاجي اخدها.
: في*** هستنا حضرتك.
مروه بسرعه: تمام تمام ساعه و هكون عند حضرتك لان الطريق بعيد.
سماح بخوف: طمنيني يبنتي في ايه سيلا كويسه صح؟
مروه: انتوا خليكوا هنا هروح و اطمن عليها و اجي هي كويسه ي خالتي متقلقيش شكلها بس وقع منها شنطتها.
سماح بخوف: ابقي طمنيني عشان خاطري ي مروه.
مروه: حاضر سلام.
ام سماح: اقعدي ياختي اكيد بتتس. رمح مع المحروس بتاعها ما هو لو كنتوا عرفتوا تربوها مكنش حصل اللي حصل و زمانها متستته و عايشه عيشه حلوه و احنا مكنوش طردونا من البيت و روحنا إيجار.
سماح بزعيق و بكاء: كفايه كفاااايه يا ماما كفايه انا مش هخلي بنتي تتجوز واحد عشان الفلوس و تكون مغصوبه عليه من ساعة ما ابوها ما. ت و هي و مروه بيصرفوا علينا اخرتها ارم. يها ل واحد عشان يصرف علينا و يعيشنا كلنا لااا و الف لااا يا ماما بنتي لا يمكن اعمل فيها كده و هي قلبها مع حد تاني و مش طايقه حسام هجوزهولها بالعافيه لايمكن... و دخلت اوضتها و رزعقت الباب.
ام سماح و بصوت عالي عشان تسمعها : اتفلقوا جتكوا الب. لا انا عامله عليكم كلها ايام و ام. وت لكن انتوا عايشين شوفوا هتاكلوا منين ولا هتعيشوا ازاي.
سماح بصوت عالي: الاعمار بيد الله يامااا ممكن حالا ام. وت الله اعلم ربنا هو اللي هيعيشنا مش حد تاني بيدفعلنا فلوس و نبيع بنتنا ليه.
عمر: في جديد في القض. يه الق. تل ولا لسه؟
: لسه ي فندم بندور في كل العماير اللي في الحي ي باشا اول ما نعرف حاجه هنبلغ حضرتك على طول عن أذنك ي فندم.
يوسف بخوف: في إيه ي باشا؟
الظابط: عندنا امر بتفتيش الحي كلو بالبيوت.
يوسف: ليه ي باشا هو حصل حاجه؟
الظابط: لا ضمان بس لحياتكم.
يوسف بتوتر: تحت امرك ي باشا اتفضل.
منى بخوف: انا خايفه ي يوسف.
يوسف خدها في حضنه و قال: متخافيش ي حببتي طول منا جنبك.
بعد شويه الظابط خلص تفتيش و طلع...
يوسف: حضرتك انا لسه عريس جديد و لسه شاري الشقه دي من شهر و لسه جديده معتقدش انك هتلاقي فيها حاجه.
الظابط هز دماغوا و بص ل منى و مشى.
منى بإستغراب: مالو ده؟!
يوسف: فكك يلا روحي حضري الشنط عشان مسافرين بكره.
منى راحت تحضرهم و هي فرحانه.
يوسف قعد يفكر في لظابط و ليه مدلوش رد.
يوسف بتفكير: لو كان لقا حاجه اكيد كان اتكلم و خدني معاه الق. سم على الاقل لكن هو مقالش حاجه....
منى: حضرتهم.. يلا ننام عشان تعبت.
الظابط دخل على عمر ووو
عمر: ها عملت ايه؟
الظابط: لقينا نفس السلسله في عماره 8 شقه 6 ي فندم بس مخلتش حد ياخد بالوا عشان نشوف اخرهم ايه و كانت فيها تغير شويه يعني الاسم منى لكن التانيه كان اسمها سيلا و كان واحد و مراتوا و لسه عرسان جداد.
عمر بتفكير: راقبولي الشقه دي و الناس اللي فيها اكيد هنوصل لحاجه و مش هنعرف نقبض عليهم عشان خاطر السلسله دي شبه دي اكيد كل الناس عندهم منها و بأسميهم.
الظابط: حاضر ي فندم عن أذنك.. و قدم التحيه و خرج.
بعد ساعه في حي اخر...
مروه: الو انا وصلت للمكان حضرتك فين؟
الشاب: هتلاقي في كافيه على ايدك اليمين و انتي داخله الشارع اسمو*** هقابلك هناك.
مروه راحت و فعلا لقت الشاب.
مروه: حضرتك اللي لقيت شنطة اختي صح؟
الشاب: اه ي أنسه اتفضلي.
مروه: طب حضرتك لقيتها فين؟
الشاب بإستغراب: عند***
مروه بتوتر: حضرتك عايش هنا؟
الشاب بإستغراب اكتر: اه بس بتسألي ليه؟
مروه بتوتر: لا ولا حاجه فضول.
الشاب: تمام عن أذنك.
مروه: لو سمحت.
الشاب وقف و قال: اتفضلي؟
مروه: تعرف واحد اسمو يوسف النجار؟
الشاب بتفكير: اه.. عايزاه ليه؟
مروه بفرحه: ممكن توديني عندو؟
الشاب: للأسف هو عزل من 3 ايام و محدش عارف عنه حاجه؟
مروه: ولا مراتو؟
الشاب: لا بس انتي بتسألي ليه؟؟!
مروه: ولا حاجه شكرا لحضرتك و مشت و سابتو...
مروه بخوف: اوصلك ازاي انا دلوقتي ي سيلا بس... ازاي عزلتوا و الشنطه بتاعتك في نفس الحي اللي كنتي عايشه فيه؟؟! اكيد انتي قريبه من هنا.. و قالت بتفكير: انا هروح الق. سم و اقدم هوايتها و اسم جوزها هما ممكن يعرفوا هي فين بس بكره بقا عشان الوقت اتأخر لازم اروح دلوقتي...
تاني يوم الصبح..
يوسف و هو بيلعب في شعر منى قال بهمس: منى ي ميمو.
منى بنعاس: همم.
يوسف بحب: يلا عشان هنتأخر الباص قرب يطلع.
منى قامت بلهفة طفل و قالت: يلا بسرعه قوم البس و انا هلبس اهو... ضحك هو على طفولتها و قام يلبس.
منى بفرحه:الو ي ماما احنا مسافرين شهر و لما ارجع ابقوا تعالوا يلا باي.
خلصوا و ركبوا الباص و كانوا في طريقهم لشرم الشيخ.
: ايوا ي فندم دول سافروا.
الظابط: تمام ارجع انت خلاص شكلهم مش وراهم حاجه.
: حاضر ي فندم.
مروه: انا رايحه الشغل ي خالتي.
سماح: انتي رجعتي متأخر ليه بليل و مطمنتنيش على سيلا ليه؟ هي حصلها حاجه؟!
مروه بتوتر: ها.. لا محصلش حاجه ده هي كويسه و قعدت معاها و الوقت خدنا و بتسلم عليكي انتي و تيتا اووي و بتقولك هتبقا تيجي و تشوفكم كمان... يلا سلام انا بقا عشان متأخرش على الشغل.
مروه خلصت شغلها و راحت القسم..
مروه: لو سمحت عايزه اعرف فين البنت دي هي مختفيه هي و جوزها بقالهم 3 ايام و مش عارفين نوصلهم ازاي؟
الظابط قرأ الاسم و اتصدم... و دخل لعمر...
الظابط: ي فندم اسم الزوج يوسف النجار نفس اسم الراجل اللي سافر مع مراتوا الصبح و نفس المهنه كمان..
عمر: راقبوا حتى و هو مسافر و.. جالو تليفون..
عمر: الو...
: في جريمة قت. ل ي فندم تانيه...
عمر بصدمه: فين؟!
: شرم الشيخ ي فندم.
عمر وقف بصدمه ووو
✨ بارت 3 – زوجي القا. تل 🔪
🚨 عمر و هو راجع من شرم الشيخ و بيفكر في اللي حصل....
كان عمر سايق العربية وعيونه مركزه قدام، معاه قوة من الشر. طة. كل شوية يفكر في الورقة اللي لقاها: "وحشتيني… تعالي لما جوزك ينام"…
الكلام غريب ومريب، بيشاور إن في علاقة خفية ورا الموضوع.
فلاش باك...
🏨 في الفندق – غرفة الجر. يمة
دخل عمر الغرفة ومعاه فريق الأدلة الجنا. ئية.
بدأوا يصوروا المكان، يرفعوا البصمات من على الكوبايات، الدولاب، والسك. ينة اللي كانت جنب الج. ثة.
وفجأة واحد من رجالته لقى ورقة مطوية تحت المخدة…
الظابط بخضة: فندم… لقينا دي!
عمر مسك الورقة وبص عليها… خط إيد واضح ومكتوب فيه:
"وحشتيني… تعالي لما جوزك ينام"
عمر بخفوت: "إيه اللي بيحصل؟ مين اللي كاتب الكلام ده؟"
باااك....
---
عمر جاب يوسف على القسم.
عمر: "يوسف… إيه اللي حصل امبارح بالليل؟"
يوسف وهو مرعوب: "يا باشا أنا كنت نايم… صحيت على صوت صو. يت جامد، قمت لقيت منى مش جنبي… جريت ناحية الصوت لقيت الناس ملمومة… شفت مراتي مرمية عالأرض و غرق. انه في دم. ها… وراجل ماسك السك. ينة ومغمى عليه زي ما حضرتك شوفت!"
عمر وهو بيراقبه: "يعني إنت مفيش بينك وبين القت. يلة أي مشاكل؟"
يوسف بان عليه الارتباك: "لا والله… كنت بحبها، لسه عرسان يا باشا!"
عمر قرر يفرج عنه مؤقتًا… بس همس لمساعده:
"خلي حد من العساكر يراقبه 24 ساعة… يوسف مش سهل."
---
🔬 التحقيق الجن. ائي
رجال الأدلة جابوا البصمات…
البصمات اللي على الورقة = نفس بصمات الراجل المغ. مى عليه.
البصمات على السك.. ينة = نفس الشخص برضه.
بعد ما فاق المت. هم، لقا نفسه في التحقيق.
عمر: "اسمك إيه؟"
الراجل: "أنا… أنا حازم!"
لكن كان شكله تايه.
عملوا له تحاليل… وطلع شا. رب مواد مخ. درة ( ك. حل) ومش في وعيه.
عمر أمر بحبسه لان كل حاجه بتدل انه القا.تل: "خدوه على الس. جن… لحد ما نعرف اللي وراه."
---
وهم بيدوروا على باقي الج. ثة…
لقوا جث. ث تانية لستات كتير متق. طعة بنفس الطريقة!
جابوا الأهالي يتعرفوا على الج. ثث… وكل أم أو زوج طلعت منه صرخة ألم.
لكن المفاجأة الأكبر…
كل زوج من الأزواج دول كان اسمه مختلف…
صلوا على الحبيب المصطفى محمد صل الله عليه وسلم💕
---
عمر رجع بيته وهو مرهق، قعد مع مراته يحكي.
مراته باستغراب: "هو مش جوز منى اسمه يوسف النجار؟"
عمر: "أيوه…"
مراته: "طب ما جوز سيلا اللي جت اختها تدور عليها اسمه يوسف النجار برضه!"
عمر اتسمر مكانه… وبدأ الشك يتغلغل أكتر.
---
🏡 فيلا حازم
نهال قاعدة في الفيلا بتعيط، ومعاها شخص غامض.
نهال بخوف: "أنا خايفة أووي على حازم… هو هيطلع امتى؟ القصة دي هتطول؟."
الشخص بابتسامة باردة: "متقلقيش… فاضل خطوة صغيرة بس. نضيف شوية ملح على الأكلة… وكل حاجة هتتحل… وحازم هيرجع قريب انا ميخلصنيش اسيبه مح. بوس كل ده."
نهال تنهّدت وهدت شوية… بس في عينها ظل قلق.
استغفروا...
---
عمر جاب يوسف تاني للتحقيق.
عمر: "يوسف… قوللي بقى… إنت مش متجوز برضه واحدة اسمها سيلا حسين؟"
يوسف اتجمد مكانه…
اتسعت عيونه…
ووشه شاحب…
عمر خبط على الطاولة: "رد يا يوسف!!"
يوسف وهو بيتلعثم: "أنا… أنا…"
"البارت الرابع قبل الاخير"
في الق. سم، قعد عمر قدام يوسف وسأله بنظرات كلها شك:
"مش انت متجوز برضه واحدة اسمها سيلا حسين؟"
يوسف اتلخبط وصوته ارتعش:
"أ… أيوه."
عمر ضرب إيده على الترابيزة وقال بغضب:
"هي فين؟! وليه ما دورتش عليها؟!"
يوسف حاول يتهرب وقال بكذب:
"دورت عليها كتير… وبعد ما يأست، اتجوزت."
عمر قام واقف وصرخ فيه:
"إزاي يأست؟! ده أهلها بيدوروا عليها من أقل من شهر! إزاي إنت من شهر جايب الشقة ومجهز نفسك للجوازة؟! شكلك كنت مخطط وعارف كل حاجة!" و بعدين في حاجه اسمها شرطههه مجتش ليه بلغت عن غياب مراتك؟؟!
يوسف سكت… عرقه بينزل وماعرفش يرد بكلمة.
عمر أمر بحزم:
"خدوه… واتحفظوا عليه في الح.بس."
---
عمر وهو بيتابع الخيوط اكتشف سر جديد: نهال مش مط. لقة من جوزها حازم اللي في السجن! بعد خيا.. نته ليها ازاي؟!
قرر يروح الفيلا ويواجهها بنفسه.
دخل الفيلا، و خبط و نهال فتحتله، ووشها فيه قلق. قعد معاها وبدأ يسألها عن حازم وليه ق. تل منى.
قبل ما ترد… سمع صوت خطوات جايه من فوق.
عمر رفع راسه وشافها…
سيلا!
وقف مذهول:
"إنتي… إنتي نفس البنت اللي في الصورة اللي جابتها مروة!"
سيلا بصت له بخوف، ونهال حاولت تهديها.
عمر قعد معاهم وضغط على سيلا:
"اتكلمي بقى… إنتي ليه عند نهال؟ وليه سبتِ يوسف؟ وليه يوسف اتجوز واحدة غيرك وما دورش عليكي؟ وإزاي كل جوزاته بقوا جث. ث إلا إنتي؟!"
سيلا بصت للأرض وقالت ببطء:
"هحكي كل حاجة… بس بشرط."
عمر بإستغراب:
"شرط إيه؟!"
"تطلع حازم من الس. جن… هو مالوش ذنب. عمل كده عشان نلبّس يوسف مص. يبة وننهي عليه… بعد كل اللي عمله فيّا وفي باقي جوزاته."
عمر انفجر فيها:
"إنااا مش فاهم حاجة! لو حكيتي كل حاجة، أنا هعرف أتصرف وأعمل الصح. دلوقتي مافيش في إيدي أي إثبات ضد يوسف غير إني متحفظ عليه في الس. جن عشان شا. كك فيه."
سيلا بك. ت… ونهال حاولت تهديها.
---
في بيت أم سيلا…
الأم قاعدة بتعيط وبتقول:
"يا رب رجّعلي بنتي… مش عارفه أوصلها!"
مروة كانت جنبها مش لاقية كلام، فجأة… الباب خبط .
الأم وقفت مصدومة، ومروة بصتلها بذهول.
---
الليل جه، وعمر رجع بيته.
قعد مع مراته يفكروا:
"سيلا معاها سر كبير… كلامها ممكن يغيّر القض. ية كلها."
مراته قالتله:
"أهم حاجة تتحرك بسرعة… القض. ية كلها ماسكة يوسف."
استغفروا...
---
تاني يوم الصبح…
دخل عمر المحكمة ووقف قدام القاضي، قدّم طلب لإثبات براءة حازم.
حكى كل تفاصيل القضية، وجاب سيلا ونهال وحازم يشهدوا معاه.
كل واحد منهم قال كل اللي عنده، والحقائق بدأت تتكشف.
القاضي بعد المداولات أعلن القرار:
"المحكمة تقضي بإع.. دام المت. هم يوسف شن.. قًا حتى الم. وت."
القاعة اتقل. بت… سيلا دموعها نزلت وهي بتحس لأول مرة إنها اتحررت من كا. بوس طويل.
وعمر كان واقف شامخ، عارف إن لسه فيه خطوة أخيرة… المواجهة مع يوسف نفسه.
صلوا على الحبيب المصطفى محمد صل الله عليه و سلم 💕
البارت الأخير
فلاش باك عند سيلا و عمر:
قعدت سيلا قدام عمر ودموعها بتنزل، وقالتله:
– "هقولك كل حاجة… يوسف حبني من 3 سنين لما كنا شغالين سوا. جالي عريس وقتها، وأنا ماكنتش عايزاه… روحت ليوسف وهو جه واتقدملي واتجوزنا، عشان كنا بنحب بعض بقالنا 3 سنين.
لكن من أول اسبوع جواز لاحظت إنه غريب… بيسيبني في الشقة لوحدي، يسهر بره، يسافر بحجة الشغل. لحد ما في يوم شكت فيه وسافرت وراه… ولقيته بيخ. وني. رجعت ساكتة، لكن فضلت أدور وراه. اكتشفت إنه متجوز كتير، وكل زوجاته بيمو. توا بعد فترة قصيرة… لحد ما فهمت إنه هو اللي بيقت. لهم."
قعدت تبك. ي بحر. قة وتكمل:
– "لقيته بيخطط يقت. لني زيهم، عشان عينه وقعت على واحدة تانية. ساعتها هربت منه… لحد ما قابلت نهال وحازم. حكيتلهم حكايتي وقرروا يساعدوني. حازم راقب يوسف وعرف إنه ناوي يق. تل منى بعد ما اتجوزها. كتب ورقة، بس يوسف استغل حازم وهو سك. ران، وجرّ مراته المي. تة لأوضة حازم… جر. دها من ملابسها خالص، غطاها بم. لاية، وحط بصم. ات حازم على السك. ينة، ورماها جنبه. بعدين دخلت نهال تص. وت وحصل اللي حصل. أنا كنت فاكرة إنه لسه ما قت. لهاش… لكن اتصدمت لما لقيتها ج. ثة قدامي."
وقفت سيلا ومسحت دموعها:
– "معايا موبايل فيه الفيديو بكل حاجة حصلت."
سيلا راحت تجيب التليفون، وساعتها عمر سأل نهال:
– "عشان كده ما اتطلق. تيش من حازم؟"
نهال ردت: "حازم مش جوزي… ده أخويا. عملنا كده عشان نكمل الخ. طة."
رجعت سيلا بالموبايل، وعمر اتفرج على الفيديو… وخرج ساكت، لكنه شايل قرار جوه قلبه.
بااااك...
---
عند مروة و أم سيلا:
مروة كانت قاعدة جنب أم سيلا اللي بتع. يط وبتقول: "بنتي فين يا رب؟"
فجأة الباب خبط… قامت مروة فتحت، اتص. دمت لما لقت "سامي" اللي لقى شنطة سيلا قبل كده.
دخل سامي وقال بابتسامة:
– "مروة… تتجوزيني؟"
مروة اتصدمت، وأم سيلا فرحت وقامت تزغرط: " مبروك يا بنتي!"
---
بعد صدور الحكم:
المحكمة حكمت بإع. دام يوسف.
عمر راحله في زنز. انته وقاله:
– "ليه عملت كده؟"
يوسف ابتسم ابتسامة شريرة وقال:
– "أنا كده اتربيت… أبويا كان كده، بيتجوز ويق. تل مراتاته. لما مات ورثت منه كل حاجة… الفلوس، الشغل، وحتى الهواية دي… الق. تل."
عمر خرج من عنده غض. بان وحاسس بالق. رف، لكنه فرحان إن القض. ية اتقفلت وش. ر يوسف هي. موت معاه.
---
بعد أسبوع – الخطوبة:
اتعملت خطوبة مروة على سامي، والبيت كله كان مليان فرح.
مروة سألت سامي وهي مكسوفة:
– "إزاي عرفت مكاني؟"
سامي ابتسم وقال:
– "كنت ماشي وراكي من أول ما شوفتك… خطفتي قلبي من أول نظرة. وقررت إني أجي وأتقدملك."
مروة حمرّت وشها وسكتت بخجل.
في نفس اليوم جه حازم ونهال للخطوبة، وسلّموا على الكل.
حازم وقف قدام سيلا وقال:
– "أنا عارف إنك مريتِ بمرحلة صعبة جدًا، بس حاسس إنك ارتحتي دلوقتي… أنا طالب إيدك. وأوعدك هخليكي أسعد إنسانة في العالم… وهحميكي من أي حد."
سيلا دمعت من الفرح وقالت: "موافقة."
أمها قامت تزغرط، والبيت كله اتملأ ضحك وفرحة.
النهاية: ش. ر يوسف انتهى… والحب رجع يملأ البيت من تاني.
تمت…
صلوا على رسول الله ♥
تعليقات
إرسال تعليق