رواية نقاء قلبي الفصل الأول بقلم آيه عيد حصريه وجديده
دخلت ليل المكتب بتوتر وقفلت الباب وراها
وعز كان قاعد علي الكرسي بتاعه ، قربت شوية
ليل بتوتر:و وولله انا فعلا عدلت الملف كويس، معرفش ازاي وصلت الغلطات دي ليه.... ا انت عارف اني بتأكد منها قبل ما ابعتها كمان
عز لف وبصلها وبهدوء: قربي
ليل بتوتر : ط طب ولله مش انا
عز بتنهيدة : مش هعيد كلامي
ليل قربت منه وفاكرة انه هيتعصب عليها، لانه لما بيتعصب مش بيشوف قدامه وهي جربت قبل كدا
ليل قربت منه بخوف وراحت عنده وهو امسك ايدها وشد"ها، وقعدها علي رجله وحاو*طها من خص*رها
ليل بخوف : ا أنا....
عز بهدوء :ششش اهدي
وضع يده علي خدها وبدا يمسح عليه بهدوء :انتي خايفة ليه كدا
ليل بتوتر: ا ي يعني انت.....
قاطعها عز بهدوء :افتكرتي اني هتع"صب عليكي؟!
ليل سكتت
عز بتنهيدة وهدوء:انتي ليه لسة مش عارفة مكانتك عندي، انتي تبقي مراتي.... مرات عز الرفاعي
ليل بصتله بحزن:بالسر
عز :مش انتي ال طلبتي كدا؟!
ليل سكتت، لانها فعلا كانت فاكرة انه هيطلقها، فا مكانتش عايزة حد يعرف انه كان جوزها
![]() |
عز بهدوء:انتي لو طلبتي مني اني اكشف جوازنا دلوقتي ، مش هيهمني حد واقدر اطلع دلوقتي واقولهم انتي تبقي مين.
ليل بسرعة :لا، م مش دلوقتي
عز بتنهيدة : انتي عايزة ايه بالظبط؟!
ليل دموعها بدات تتجمع في عنيها : ع عايزة اتحرر، عايزاك تتطلقني.
عز بحده : وانا حا*رمك من حاجة عشان تقولي كدا؟!
ليل قامت ووقفت قدامه بدموع وبصتله :لا، انا مش بقول كدا عشان حر*متني من حاجة
عز وقف قدامها بغضب:امال ايه؟!
ليل بدموع :انت عارف كويس انا عايزة كدا ليه، ا انت اخدتني غص*ب
عز مسكها من درا*عها : كل دا ولسة واخدك غص*ب، بعد كل الفترة دي وعمرك ما حسيتي انك ليا وهتفضلي ليا.... يبقي متتقبليش لييييه، انا ليه حاسس وكأنك عايشة في سج*ن
ليل بدموع وعصبية : لا ا انت كدا اخدت ال انت عايزه، لكن انا مأخدتش حاجة غير الك*سر ة والذ*ل الإ. جبا*ر..... أنا مش بط*يق نفسي لما تقرب مني
كانت بتبكي با*لم وانهيا"ر ومكانتش عارفة تقول ايه تاني، ال جواها اكبر من مجرد كلام
عز حس بنغ*زة في قلبه، قرب منها واخدها في حض" نه.... وهي انهارت من العياط، هي خلاص مش هتقدر تطلع من ال هي فيه، مش قادرة تتقبل حياتها الجديدة.... هي فاكرة انه واخدها ر*غبة مش اكتر
اما عز مش عارف يحدد مشاعره، بس بيحس انه مش هيقدر يبعدها عنه.... هو مش واخدها مجرد ر*غبة، في حاجة في قلبه عايزاها.... هو فيه مشاعر في قلبه ناحيتها بس مش بيعترف بمشاعره حتي لنفسه.
ليل بعدت، وابعدت انظارها عنه بضيق :انا عايزة اشوف خالتي
عز بتنهيدة وبضيق :تعالي
وخرج من المكتب وهي راحت وراه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفة رهام
دخل مروان وقعد معاها علي الكنبة
رهام:في حاجة ولا ايه؟!
مروان بحماس:بصراحة كدا، ابنك قرر انه يتجوز
رهام بفرحة:بجد، اخيرا قررت تعملها.... انا هجبلك احسن عروسة فيكي يامصر.
مروان:مش ضرو"ري، انا لقيتها خلاص
رهام:مين؟!
مروان بابتسامة:موظفة عندنا في الشركة
رهام بضيق:موظفة!
مروان:في ايه يا ماما؟!
رهام بتردد:ي يعني كنت عايزاك تاخد بنت حسب ونسب، بس انت يعني اخترت موظفة
مروان: وفيها ايه الموظفة يعني؟!
رهام بتنهيدة : يا ابني دي سلمي عايزة تجوز عز لجميلة ال هتوصل النهاردة.... وانت عارف جميلة تبقي بنت مين، انا كنت عايزاك تتجوز زيها
مروان:مش كله بالفلوس والمظا"هر، انا بقولك اهو انا حبيتها وهي محترمة اوي
رهام:وعيلتها
مروان:لسة معرفش عنهم حاجة، بس هسأل واشوف
رهام بضيق :اما نشوف اخر"تها ايه؟!
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
ليل كانت قاعدة علي الكرسي ال قدام سرير خالتها وماسكة ايدها
ليل بدموع: ارجوكي فوقي بقي، انا تع"بت مبقتش قادرة استحمل ال انا فيه، ا انا عارفة ا انه مش مخليني محتاجة حاجة.... بس مش هقدر انسي ال عمله فيا....او انه بيه.د.د.ني بحياتك.... ف فوقي انتي بس، و وانا اخدك ونهر*ب من هنا، م مش هخليه يعرف عني حاجة انا وانتي وبس.... بس فوقي.
قعدت تتكلم كتير مع خالتها وهي بتبكي
قامت ومسحت دموعها وخرجت، ورجالة عز واقفين قدام الباب علي طول
وهي فاهمة انه موقفهم، عشان بيه.د*دها بخالتها ويخلصوا عليها وقت ما هو عايز.
خرجت وطلعت برا ولقت عز واقف قدام العربية مستنيها
وقفت قدامه بحزن وعينها بعيد عنه: ا انا عايزة اروح البيت، تعبا*نة.
عز اخدها بهدوء وركبوا العربية واتجه للفيلا
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
في قصر عيلة الرفاعي
الكل كانوا واقفين وعينهم علي الباب
فجاة دخلت فتاة في منتهي الاناقة، لابسة فستا ن قص*ير باكما"م وكانت ر"فيعة وطويلة ودي تبقي جميلة
ودخل وراها راجل في الخمسينات من العمر ودا والدها شريف
وجمبه مراته والدة جميلة رقية
سلمي راحت علي جميلة وحضنتها: وحشتيني اوي
جميلة بثقة: وانتي كمان يا طنط
سلمي :طنط ايه بقي، قوليلي يا ماما
رقية بضحك :مش لسة بدري علي الكلمة دي
سلمي وهي بتطبطب علي كتف جميلة:لا ازاي، انا مجهزة للموضوع دا من زمان
شريف : امال فين عز؟!
سلمي :عنده شغل، بس هييجي بليل
رقية : طب احنا هنقعد معاكم شوية ونروح الفيلا بقي
سلمي :لا ازاي، انتوا تقعدوا معانا هنا، هو انتوا غرب
رقية بضحك:ميتفعش يا سلمي، احنا لينا بيتنا هنا.... وخلاص الشنط وصلت هناك
شريف :بس هنبقي نيجي نزوركم كل يوم
سلمي سكتت وابتسمت، وهما قعدوا معاهم
سلمي همست لريتاج :اتصلي بعز خليه ييجي هنا
ريتاج :حاضر
وراحت ريتاج عشان تتصل بيه
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في فيلا عز
كان قاعد علي الكنبة قدام السرير، وليل كانت نايمة.... وهو عينه عليها
اتنهد وقام وقرب وقعد جمبها ، ورجع خص*لات شعرها للخلف وهو شايف علي ملامح وشها ال اتحو*لت من براءة وطفولة لتعب وحز"ن وارها*ق
بقي بيمسح علي شعرها بهدوء، فجاة تلفونه رن مسكه وفتح الخط
عز :اممم
ريتاج : ابيه، ماما بتقولك لازم تيجي.... جميلة واهلها وصلوا وعايزين يسلموا عليك
عز :جي
وقفل معاها، وبص ل ليل
قام ولبس جاكت بدلته واتحرك
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
وصل عز بكل هيبة ودخل القصر
لقاهم في الصالة قاعدين علي الانتريه كلهم شريف قام يسلم عليه بابتسامة: اهلا اهلا بالحبيب، عامل ايه ياعز؟!
عز سلم عليه بهدوء:كويس
شريف بضحك:لسة كلامك قليل برضوا، ومش بتحب الكلام الكتير
عز بابتسامة خفيفة :عادة ومش هتتغير
عز سلم علي رقية وقعد معاهم، وجميلة عينها عليه
سلمي بابتسامة: مسلمتش علي جميلة ليه يا عز
عز بهدوء بص علي جميلة:ازيك ياجميلة؟!
جميلة بابتسامة: كويسة يا عز، شكرا لسؤالك
سلمي :ا ايه طب خد جميلة يا عز ووريها الجنينة
عز بص لوالدته برفعة حاجب، والدته بصتله بمعني متكسفنيش قدام الناس
عز قام واتجه للجنينة وجميلة قامت وراحت وراه
سلمي بامل :يارب
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الجنينة
عز وقف قدام البسين وايده في جيبه بهدوء
وجميلة وقفت جمبه
جميلة : انا استنيتك كتير اوي لحد ما جيت
عز :كنت مشغول
جميلة:الكل بيتكلم عن انجاز"اتك في الشغل، وقد ايه انت كبرت مجموعة شركات الرفاعي
عز بهدوء : دي مسئولية ولازم اهتم بيها
جميلة بابتسامة: انت بتهتم بالشغل وبعيلتك جدا، لكن بيقولو انك مش بتقعد في البيت اصلا
عز : بسافر كتير
جميلة :كلامك قليل قوي
عز بابتسامة شبه معد"ومة:طبيعتي بقي
جميلة بابتسامة: انا كمان بحب الشغل، والكلام القليل مش بحب النقا"ش
عز : وبتشتغلي فين؟!
جميلة بابتسامة :في شركة بابا، يعتبر انا المديرة ووجهة للشركة
عز بهدوء:كويس
جميلة : بصراحة نفسي ازور شركتك اوي
عز :تقدري تيجي بكرا
جميلة بابتسامة : تمام، علي فكرة الكل شايف اننا كا"بلز مثالي....بس انا شايفة انك مش مهتم بالموضوع
عز بهدوء: انا فعلا معنديش وقت للمواضيع دي
جميلة :ولا انا، انا بحب شغلي جدا.... ومش بفكر بالارتباط دلوقتي، بس انت عارف الاهل بقي
عز :اممم
جميلة بصتله:نقدر نعمل قدامهم ان في قبول بينا عشان يهدوا شوية، بس مش هنوافق علي اي حاجة يقولوها
عز بهدوء وهو بياخدها علي قد عقلها: تمام
جت رنيم بضيق : انتو مش هتدخلو بقي، الجو برد
جميلة بصتلها بغرور: وانتي مضا"يقة ليه يعني
رنيم بضيق :لا، بس خوفت عليكم شوية
جميلة قربت منها وحطت ايدها علي كتفها وهمست في ودنها :قللي غير"تك دي شوية، لان قريب جدا مش هينفع تعملي كدا قدام اتنين متجوزين
ومشيت من قدامه رنيم ال مضا"يقة ودخلت جوا
عز تلفونه رن وفتح وكان من الشركة وخرج ووقف قدام القصر
ورنيم بصت عليه بحزن
اما جوا، دخلت جميلة وقعدت مع العيلة
سلمي بابتسامة : ايه، اتكلمتوا
جميلة :اه اتكلمنا، وبصراحة عز ل"بق ومحترم اوي في كلامه
سلمي بابتسامة : مش قولتلك، طب المهم محستوش بحاجة كدا ولا كدا
جميلة بخجل وكبر*ياء : يعني، ممكن يحصل.... بس لسة محتاجين وقت
ريتاج بضحك :دا انتوا تاخدوا الوقت ال عايزينه، المهم بس انه يتجوز
شريف : لو حصل كدا، انا هجمع شركتي مع عز ونتحد سول
نبيل بابتسامة :دا يبقي قرار حكيم
رهام بتنهيدة : ال ربنا كاتبه هيحصل ، وكل حاجة متو"قفة علي قرار عز
جميلة بصتلها بنظرات تحدي وثقة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الصباح، في الشركة
ليل كانت واقفة مع روان ومديرةالقسم بتاعهم في الدور الارضي
سلوي مديرة القسم : بصوا بقي انتوا هتروحوا تقولو لباقي المجموعة ، عرض المشروع دا هيبقي في ايدنا ..... لازم نقدم احسن حاجة
روان : حاضر
سلوي :متنسوش انكم مبتد"ءين، يعني لو عايزين تثبتوا في الشركة هنا لازم تعملوا احسن حاجة
ومشيت سلوي من قدامهم
روان بصت لليل:انتي كويسة؟!
ليل :اه، ليه؟!
روان:اصل يعني عز بيه مقلكيش حاجة امبارح
ليل بتوتر:ا لا قال وز*عقلي كتير، وحذ*رني اني اعمل كدا تاني
روان براحة :الحمد لله كنت خايفة تبعدي عني
ليل بابتسامة خفيفة : وهو انا اقدر
روان حضنتها بضحك : دا انا كنت هست"قيل وراكي
ليل بادلتها الحضن وابتسمت لها
فجاة كل انظار الشركة انتقلت لباب الشركة
دخلت جميلة بفستان جر*يء ونظارة شمسية وعاملة شعرها د" يل حصان
دخلت بكل غر"ور وثقة، واتجهت لسكرتيرة الاستقبال
جميلة بغر"ور رفعت النظارة: عز موجود؟!
السكرتيرة : ايوا عز بيه موجود حضرتك
جميلة :اوكي شوفي بقي حد يوصلني ليه
السكرتيرة وهي بتمسك التلفون :ممكن دقيقة ابلغه سكيرتيرته انك وصلتي
جميلة بصتلها برفعة حاجب وغر"ور: هو عارف اني جاية، مش ضروري سؤالك البا*يخ دا
السكرتيرة استغربت منها، بس فجاة جه عز
جميلة قربت منه بابتسامة : صباح الخير
عز بهدوء :صباح النور
جميلة : طب عرفني بقي طريق مكتبك، عايزة اشرب معاك القهوة
عز ابتسم وبص علي ليل : هاتيلنا قهوة علي مكتبي
قال كدا وكان عنده امل انها تغير عليه، هو مش عارف هو عمل كدا ليه بس نفسه يشوف غير"تها
ليل بابتسامة خفيفة : حاضر
في سرها : وانا مالي بحضراتكم، وكمان عايزني انا اجيب ليه كنت بشتغل خدا*مة عند اهلك
عز وجميلة طلعو فوق علي مكتب عز، وليل راحت تجيب القهوة
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكتب عز
كان قاعد هو وجميلة علي الانتريه، هي علي الكنبة وهو علي الكرسي ال جمبها
جميلة بابتسامة :شركتك حلوة اوي يا عز، اظن دي الشركة الرئيسية صح؟!
عز بهدوء :اه
جميلة : انا سافرت ايطاليا من شهر وشوفت شركتك التانية هناك، بس انت مكنتش موجود
عز :سايبها في ايد امينة، يبقي مش لازم اسافر كل شوية.... كفاية عليا الفروع التانية
جميلة بابتسامة :بابا قالي اني اقدر اشتغل معاك، وقال انك مش هتحرجني لاني معايا وا"صتة ال هو انت طبعا
عز بتنهيدة :تمام، هبقي اخلي السكرتيرة تجهزلك مكتبك
جميلة بفرحة :شكرا يا عز
الباب خبط ودخلت ليل وفي ايدها صينية القهوة
جميلة بغرور : اهم حاجة تكون سا*دة انا بحافظ علي جس*مي ولياقتي كويس اوي
ليل اتغا*ظت من غر*و. رها و قربت منها لكن فجاة ليل فقد*ت توا*زنها ووقعت القهوة علي جميلة
جميلة قامت بسرعة وصدمة وبقت تنظف القهوة من علي فستا"نها عشان القهوة كانت سخ"نة بس مش اوي
وعز قاعد علي الكرسي وعلي ملامحة ابتسامة خفيفة جدا من ال ليل عملته
جميلة بصت ل ليل بعصبية :انتي مجنووووونة
وقربت منها ورفعت ايد"ها وكانت لسة هتضر*بها بالق*لم بس...............
@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تابعووووووني
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله بدون لينكات من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙
تعليقات
إرسال تعليق