رواية سجينة العادات الحلقه الخامسه بقلم الكاتبه نرمين قدري حصريه وجديده
رواية سجينة العادات الفصل الخامس
رواية سجينة العادات البارت الخامس
رواية سجينة العادات الجزء الخامس بقلم الكاتبه نرمين قدري
رواية سجينة العادات الحلقه الخامسه بقلم الكاتبه نرمين قدري حصريه وجديده
وفجاءة دخل الغفير يا ست الحاجه اللحقي يا با العمده الحق
الاستاذ اكمل العربية انقلب بيه في ترعة.
هانم /اه انت يتجول ايه مين اللي وقع في ترعة انطق ياولد مركوب انت مافهماشي حاجة اخلص وقول ايه حوصل عاد
الفقير/ اكمل بيه باحاجة هو اللي وقع في ترعة بالعربية عاااااد
هانم /ولدي والدي انت يا ضنااية يابني. ياولدددي
امير/في ايه يا امي صوات ليه ماله اكمل امي في ايه انا اعصابي باظت
هانم /الحق خايك يا ولدي الحق خايك يا حزني يا حرقت قلبي عليك يا ولدي ااااه يا اكمل اااه يا ولدي يا حزني
امير/في ايه حصل افهم انا مش فاهمة حاجة من صوات ماله اكمل يا امي
هانم /خايك مات خايك ماااات يا أمير تعالي يا ولدي يا
حرجت جلبي عليك يا ولدي. اااااه يا ضناية لساتك في أول عمرك يا ولدي ملحقتش تفرح بضناك يا ولدي اااااه يا جلبي اااااه يا اكمل
هنام وقع التليفون من أيدها ااااه ولدي ولدي يا بووووووي ااه يا ولدي
![]() |
امير/ امي امي الو الو الووووووووووو حد يرد عليا
اتلم كل اللي السريا علي صوتها
الجد / في ايه يا هانم حوصل ايه. انطجي
هانم / ولدي ولدي اه ياقلبي اااااااااااا ه ياولدي
الجد / انطقي بجي ايه حوصل. امير حصوله حاجة
دخل شاهين والد اكمل /والدموع في عينه أن الله وان اليه راجعون كل نفس ذاءقت الموت
هانم حطت أيدها علي بقه لاء متقولش أكده ولدي لساته عايش,صوح متقولش عليه أكده ولدي عايش اكمل عايش مماتش ااااااه يا اكمل
شاهين / استعوضي ربنا فيه يا هانم ولدنا راح عند ربه
شهقت نورما ووضعت أيدها علي بوقها من صدمة
هانم / ولددي ملحجيش يفرح بحبل مراته ملحجش يشوف ضناه ااااه يا ولدي لا متقولش أكده اكمل لساته عايش عااد. اااه
الجد /بعدهالك عاد سدي خاشمك مش عاوز الصوت يطلع في السرايا ويلا الكل يجهز العزا وحد يتصل با أمير علشان ياجي
هانم / أمير جاي ولدي راجع يشيل كفن خايه ااااااه يا خرجت قلبي ياضنايا نار نار مشعلله أكده الاله يا ولدي
الجد /وبصوت عالي وبعدهالك عاد ماعيزشي حد يطلع صوت و لا حرمة تاجي تصوت اهنه ولدنا راح عند اللي خلجه امانه و استردها و مابيدنا شيء الكل يجهز علشان عزا عريس عيلة العزاوي حينزف الليله علي جبره
إن الله وان اليه راجعون
وفي ظرف ساعة كانت سرايا مليانه حريم علشان عزا
طلعت نورما الاوضة بتاعتها
نورما /يالهوي يالهوي انا حعمل ايه في مصيبة اللي انا فيها حعمل ايه طايب اقولهم الحقيقة ولا اعمل ايه استرها من عندك يارب استرها
بس انا كده حفضح سرة وهو دلوقتي عند ربه وزي ما ربنا ستره وهو عايش لازم انا كمان احافظ على سره وتستر عليه حلها من عندك.
انت يارب الله يرحمك يا اكمل الله يرحمك كنت حنين وطيب. الله يرحمك
فتح الباب
دخلت جليلة الجده ومعها ليلي
ليلي /قلبي عندك يا بنتي ربنا يصبر قلبك يا حببتي ملحقتيش تفرحي يا حببتي
نورما /,ماما اهلا اتفضلو انتم مين بلغكم
جليلة /,اباي دي بلد كلتها عرفت وانتي ايه اللي لابساه ده عاد وه وه جومي قوي اللبس حاجة سودا وانزلي تحت جمب حماتك استقبلي نسوان علشان عزا انتي معديش صغيرة انتي كلها كام شهر وحتبجي ام
نورما /بشهقه وانتم مين قالكم علي موضوع الحمل ده محدش لحق يعرف
جليله/ وه وه وه عااد دي البلد كلتها ملهاش سيرة غير ولد اكمل اللي معيشوفش أبوه هو انتي مكنتيش عاوزانا نعرف ولا اايه
نورما / لا خالص ليه بتقولي كده يا جده بس محدش لسة عرف احنا يدوب رجعنا من سفر وحصل اللي حصل
ملحقناش نبلغ حد بخبر الحمل هو ده قاصدي
ليلي /حماتك تحت مش سايبة حد غير وقيلالو علي موضع حملك بس مش كان المفروض انا اعرف الاول قبل حماتك ولا ايه يا نورما
نورما /ماما أنتي شايفة أن ده وقت كلام ده مين يعرف الاول وانا جوزي لسة مدفنش
ليلي حقك عليا يا بنتي معلش بس انا كان نفسي أشيل عوضك قوي
جليلة /بصي يا بت ابني حافظي علي اللي بطنك زين علشان ده اللي حيقش كل حاجة فاهمني مليح
نورما /بشبه ابتسامة اه حيقش حاضر ححافظ عليه ممكن بقي تنزلوا تحت علشان اجهز انا كمان واللبس الاسود يا جده علشان الاصول
جليلة / صوح أكده زين الأصول معتزعلش ويكون في معلومك انتي انكتب عليكي تيجي أهنه معتاوديش معانا
نورما /نعم اللي هو زاي هو مش خلاص كده ايه اللي حيقعدني تاني هنا. خلاص حدوته وخلصت والحمد لله انها جت لحد كده
جليله. / وة شكلك معرفش عوايدنا زين
خبط الباب و دخلت هانم وعلي وشها جبروت الدنيا كله وراسها مرفوعة
هانم /خير يا مرت غالي معتنزليش تاخدي عزا جوزك و لا ايه كل النسوان تحت بيسألو عليكي عاد و لا اهلك معلموكيش كيف الأصول
جليله /وايه لازماته الكلام العفش ده عاد يا هانم البت صغيرة و الصدمة واخدها ولستها بردك متعرفش عوايدنا اهنه هبابه وتكون جاهزة
هانم /هي معادتش صغير دي حتبجي ام و دلوق بقت ارمله عيله العزاوي لازم تتعلم أصولنا زين امال حتعيش وسطينا كيف عاد ما احنا معيربيش ولدنا غريب عاد
نورما /اعيش وسط مين انتم بتقولوا ايه انا مش فاهمة حاجة
ليلي /ماسكتها من أيدها علشان تسكت
نورما /ماما لو سمحتي سبيني اتكلم علشان الكل بيلمح اني حفضل هنا افهم ليه انا بس عاوزة افهم ايه اللي حيقعدني هنا
هانم /بصي يابت الناس موقتهوش حديتك الماسخ ده خلينا ننزل ناخد عزا الغالي و بعدها نتحدت في كلامك المايع ده بس يكون في معلومك ابن ولدي محدش حيربيه .غيري فاهمة و حطي كلام ده حلقة في ودانك زين .
الكلام ده تحفظية كيف اسمك مليح محدش حيربي ولدنا غيرنا فاهمة عاد
ليلي /ومحدش قال غير كده ياحاجة نورما متقصدش هي بس لسة مش عارفة عوايدكم كويس ولسة صغيرة مش فاهمة
هانم بحده /لع معدتش صغيره عاد من هنا ورايح مبجتش صغيرة دي حتكون ام عاد كيف يعني صغيرة
نورما / خلصتو كلامك حاضر اتفضلو انتم تحت وانا حغير واحصلكم وبعدين نبقي نتكلم مش وقت كلام ده خالص عندنا عزا تحت وناس كتير
نظر ليها الكل تحت نظرات تحذير من هانم و نظرات انذار من الجده و نظرات شفقة من ليلي تركوها ونزلت
قفلت نورما الباب وراهم وانهارت في بكاء حاد لا تعلم أن كان بكاء علي فراق اكمل لانه كان معاها احن من أبويها ام بكاء علي حالها و ما وصلت إليه ام بكاء علي سرها المكنون بداخلها نهارا نورما تمالكت أعصابها
نورما لاء انا لازم اجمد شكل اللي جاي اصعب من اللي راح
انتهت نورما من استبدال ملابسها ونزلت
اتفجاءت من المنظر السرايا كلها مملؤة بالنساء متشحات السواد بالكامل منظر يفجع و يقبض القلب شعرت نورما بالدوار ولكنها تماسكت
نزلت نورما وجلست بالقرب من هانم والده اكمل وعلي وجهها جمود و مشاعر لا تفسر اهي زعلانه ام ماذا ولكن نظرات الذهول و الخوف لا تفارق عينيها كأنها تاءهة في غابه في ظلام الليل و منتظرة يد النجاه
فاقت نورما علي صوت احد السيدات وهي تقبلها
السيده /تعالي في حضني يا مرت الغالي انا زينب عمته الغالي قطع بينا كليتنا بس اللي قطعة ابنه حيوصله أن شاء الله بس خالي بالك انتي من اللي في بطنك زين علشان ده امتدات لاسم الغالي قلب عمته اااااه يا اكمل يا حبيبي قطعت بيا يا صنايا اااه يا حبيبي اااه يالي لساتك صغار ياولدي
ابتسمت لها نورما ابتسامة باهتة بعدم رضا
هانم / بعدهالك عاد يا زينب دلوق افتكرتي أن ليكي ابن أخ اقعدي وبلاش دموع التماسيح دي اهنه علشان هنا الكل فاهمك عاد اقعدي محناش ناقصين
زينت / الله يا هانم هو في ايه بلاش احزن علي ولد اخوي عاد ولا انتي طمعتي في حزن لوحد
هانم /لا عاد يا زينب احزني براحتك بس بعيد عن مرته هي منجصاش عاد كفايا باللي بيها عاد ملحقتش تفرح مع جوزها
زينب /. ابااااي عليكي عاد وهي مالها بقي مرته ماهي قاعده ولا كان ميتلها ميت قاعده كيف الصقر عينيها رايحو جابو معطنطقش بكلمة وكأننا مش قد مقام عاد
هانم. / وبداء صوتها يعلي وبعدين معاكي يا زينت هو ده وقت كلام ده عزا ولدي انتي ايه مش بتحسي اتقي الله بقي حرام عليكي حسي بالناس شوية يا شيخة
زينب./ وصوتها بداء يعالي ابااااي اباااي عليكي عاد هو انتي متعرفيش تجعدي غير لما تسمعيني حديت ماسخ طول عمرك بتكرهيني حاقوده من يومك يا هانم
ولسة هانم حترد عليها لقت صوت مرتفع جدا
هو ايه اللي بيحصل هنا افهم دا عزا ولا ايه بالظبط اللي مش بيحترم حرمة الميت سعي الله شكركم وغفر ذنبكم.
وشكرا يتفضل يستأذن لكن صوت واحد يطلع هنا لاء مش عاوز و الكلام كتير الكل هنا يحترم حاله الكبير قبل الصغير
هانم / بصوت عالي ولدي ولدي وجرت بسرعة تحضنه
فهو امير يا ساده أنه جاء ليحضر عزا اخوه اللي كان اقرب اليه من شريانه أنه امير داخل كيف الأسد ملك لكل الزمان جاء بهيبت كل رجال و ملامح القسوة والحزم مصبوغين علي وجه جاء بحزن عميق لا يعلم مدي عمقة غيره
دخل عليهم كأنه يريد أن يخبر العالم أن قدومة كاعصار يدمر كل من يقترب منه
احست نورما بزلزال قوي داخلها يهز جسمها كله وكأنها علامة أنظار لها تنذرها بأن القادم اسؤ لها
فاقت علي صوت هانم وهي تسأل امير وتطلع بقي مين سنيورة اللي معاك دي
امير /دي ماهيتاب تقريبا في حكم متجوزين
خبطط هانم علي صدرها ياعيب الشوم انت اتجوزت من غير ما تقول يا ولدي
امير / مش وقته كلام ده بعدين حقعد واحكيلك كل حاجة دلوقتي قوليلي مين في حريم دول مرات اكمل
وهو بيتكلم عينه وقعت عليها من غير ما يشعر ولكن
حس بخفقات قلبه سريعة وكأنها حتقف شعر أنها هي
استووووب
هذا عشق الروح ياساده لأن عشق الروح اسمي معاني العشق
عشق لا يا كذب لا نه لايعترف لجمال و لابسن أو بشكل أن تعشق روح دون أن تراها هي اعلي مراتب العشق
عشق يأتي فجاء بدون مقدمات
فقط عندما تهمس روح لروح تقف كل قوانين الحياه تحدث خفقات في القلب بدون معني و لا حساب فلروحى بتخطف الروح بدون سابق انذار
أحببتك وأنااااااااا أعلم بأنكي لست لي...ولكنني عشقتك...
أحببتك وأعلم أن ديارى ليست ديارك......ولكننى عشقتك..
تسللتي إلى قلبى بهمساتك.....
تعلقت بكي روحى لااااااااا جسدى....
سكنتي أعماقى وتخطيتي حدودى....
غمرتي قلبى بحبك....
وإشتاقت عيناى لرؤياكي أمامي....
أحببتك وأعلم أنكي كالهواء.....أتنفسه ولاااااااا يمكنني لمسه...
ولكننى أحببتك
أنه العشق نعم إنه العشق الذي يتغلعل داخل الروح لأن عشق الروح اسمي معاني عشق
بااااك
فاق امير علي صوت أمه وهي تقول اهيه يابني مرات الغالي جاعده هناك الصبية الصغير اللي وسط الحريم دول
قرب امير منها وقد تغيرت كل معالم وجه الي قسوة و تحجرت عواطفه فجاءة واستبدل الخفقان اللي قسوة
مما زاد في خفقات قلبها وشعورها زاد بلدوار وكان العالم يلف من حولها
امير وبصوت أجش وعالي
وبدون مقدمات ولا سابق انذار
انتي نورما قامت نورما تقف وفي عينيها نظرات تحدي
ايوا انا مدام نورما في حاجة
امير / بحده اتفضلي علي فوق ماشوف وشك تحت خالص واعملي حسابك انتي هنا في حكم مراتي يعني لحد متولدي اعتبري انك مراتي مافيش دبانه تعدي لازم اعرف بيها فاهمة يا مدام
و كتب كتابك حيكون يوم ولدتك بس اعتبري نفسك متجوزة خيالك ملمحوش برا اوضتك مفهوم وبصوت اكتر علو مفهووومو كلامي مفهوممم علي فوووق يلااااا
ولسة نورما حترد عليه لفت دنيا بيها ووقعت علي الارض
.... يتبع... متنسوش اللايك ضروري بعد القراءة عشان تشجعونا نكمل نشر الرواية في مواعيدها بانتظام👌عايزين نوصل البارت لأعلى تفاعل♥️🌹💪ملكة القلم نرمين قدري
تابعووووووني
أدخلوا واعملوا متابعة لصفحتي عليها كل الروايات بمنتهي السهوله من هنا 👇 ❤️ 👇
تعليقات
إرسال تعليق