رواية عشق ذات الخمار الفصل الاول بقلم الكاتبه نور محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية عشق ذات الخمار الفصل الاول بقلم الكاتبه نور محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
احنا لازم نسيب بعض
معتز ببرود: وده ليه ان شاء الله؟
مريم بقناعه: علشان علاقتنا ببعض حرام
معتز بحده: نعم يختي حرام.. وده من امتي الكلام ده
مريم ببرود: من النهاردا يامعتز.. انا فوقت لنفسي وعرفت ان علاقتي بيك حرام.. وربنا غضاب علينا
معتز بضيق: مريم احنا مرتبطين من سنتين وبنحب بعض.. ايه جد دلوقتي بقى.. ومنين جبتي الكلام ده؟
مريم بقناعه: من صحبتي رقيه في الجامعه بتاعي.. هي قالت ان اي علاقه غير شرعيه تبقى حرام.. ولازم نبعد عنها علشان ربنا يرضى عننا
معتز: ايه ياختي.. علاقه غير شرعيه اذاي يعني؟
مريم بتوضيح: يعني علاقه مقلش عنها ربنا.. يعني انت حبيبي بس.. مش خطيبي او جوزي يبقى علاقه غير شرعيه
واكملت بقناعه: يعني انت لو فعلا حبتني يامعتز.. كان من زمان اجيت خطبتني من اهلي بس انت معملتش كده صح
معتز بتحجج: حم.. مانا قولتلك قبل كده ياحبيبتي.. اني لسه في الجامعه وعاوز اخلصها.. وبعدها هاجي اتقدم لكي وعد بس اصبري عليا
مريم بتأسف: اسفه مقدرش.. انا خلاص فوقت لنفسي وهشوف مستقبلي وحياتي وهقرب من ربنا اكتر.. علشان يكرمني بالحلال الي يستحقني فعلا
معتز بزهول: يعني ده اخر كلام عندك يامريم
مريم بثقه: ايوه اخر كلام عندي عن ازنك
"رحلت مريم ومعتز بينظر لاثرها بزهول وضيق، ازاي الي كانت بتعشق التراب الي بيمشي هو عليه، دلوقتي تسيبه كده بكل ثقه"
*********************
"في الكافيه عند معتز وصديقه المقرب ماهر "
ماهر ببرود:مخلاص بقى ياعم كل ده علشان مريم.. مانت عندك كتير غيرها فك بقى
معتز بضيق:انا مش زعلان عليها انا اصلا كنت بتسلى معاها بس
ماهر بعدم فهم:طيب زعلان على ايه دلوقتي
معتز بحده:زعلان علشان مش هي بس اللي سابتني.. ياسمين وميرا وهدى وهبه كمان سابوني.. علشان نفس السبب
ثم اكمل بضيق:قال علاقه غير شرعيه ومعرفش ايه.. انا كنت ماشي معاهم حلو.. وفي يوم وليله كله قلب عليا كده
ماهر ببرود:خلاص اهدى وشوف غيرهم هي البنات خلصت من الدنيا يعني
معتز بعصبيه:لا مخلصتش بس انا كلامهم دايقني اوي.. عاوز اشوف الخضره الشريفه الي عامله فيها شيخه قدام الناس وبتوعظ دي.. شكلها ايه؟
ثم تكمل بغل:يعني مفيش بنت اصلا مش بتغلط.. وانا هثبت ده.. لازم اشوفها
ماهر:تمام وانت تعرف مكانها فين؟
معتز بتوعد:لا بس هعرف وقتها هعرفها مقامها فين.. قال عامله داعيه اسلاميه قدام الناس.. طيب انا لا هيا بقي والشاطر اللي يكسب
*********************
وفي جامعه الاعلام**
_يعني يارقيه الحب حرام
رقيه بهدووء:لا عمره الحب ما كان حرام يابنات.. لان حب الرسول عليه الصلاه والسلام لسيده عائشه كان من أجمل قصص الحب على الارض
ثم اكملت بتوضيح:بس كمان مننساش اننا خلقنا لحب الله.. يعني حب الله ده اول حب في حياتنا كلنا.. علشان كده لازم نقرب من الله عز وجل اكتر ونطيعه في امور الدين.. يعني احنا استغفر الله العظيم بقى في ناس بتعمل ماحرمه الله وده بأسم الحب.. وطبعا ما بني على باطل فهو باطل
يعني مينفعش اقول انا بعمل كده علشان بحبه.. وهو كده كده هياجي يخطبني بعدين من اهلي.. لا ياحبيبتي عمره ماهيعمل كده.. لانك ببساطه بعتي نفسك لشخص غريب عنك.. وده هيدخل الشك لقلبه وده طبيعي يحصل.. يبقى اذاي يأمن لحياته مع واحده باعت نفسها بسهوله لشخص اجنبي عنها.. حد عنده اعتراض على كلامي
سكتت البنات قدامها بخذي ووحده ومنهم قالت: طيب لو حبينا حد يارقيه.. ومش قادرين نمنع نفسنا عنه نعمل ايه؟
ردت رقيه بتفهم: هقولك تعملي ايه.. اولا تتوجهي لصلاه.. وتطلبي من ربنا يجعله من نصيبك لو هو فعلا نصيبك في الدنيا.. ثانيا تحاول بتعدي عن اي شئ يخصه او يقربك منه.. ليه بقى لان الشيطان اعوذ بالله بيستغل ضعف الانسان في الوقت ده.. وبيجمل الحرام في عينه.. فنحاول على قدر المستطاع نبعد عن طريقه.. ماشي يابنات
آمالو البنات بطاعه وتفهم وقالت وحده تاني:طيب ممكن اسئلك سؤال.. ازاي نقدر نحب الله.. واحنا مش بتشوفه او نسمعه
اجابت رقيه بتوضيح:هقولك ازاي( قال حد ما، وكيف تحب الله وانت لا تراه او اسمعه، فاجابه الشيخ وقال، وكيف لا احب الله، وانا من خلقت فقط لحبه، لا احد سواه...)
يعني احنا مش بنشوف ربنا.. بس عارفين ان كل جميل من خلقه.. مثلا الطبيعه من خلقه.. وانتي وبقفي تتأملي في جمالها.. لانها من جمال الله.. وكمان القرأن هو كلام الله المنزل على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم.. يعني كل ما هترتلي القرأن الكريم.. كأنك سمعتي الله في كلامه عز وجل.. فهمتي حاجه بقى
ردت الفتاه بفرحه:ايوه فهمت.. انتي جميله اوي من جوه وبره كمان.. ربنا يكتر من امثال يارب
رقيه ببتسامه:شكرا ياحبيبتي.. ياله يابنات عندنا محاضرات كتير.. وبكره بأذن الله نكمل كلامنا
************************
"وعند معتز في فندق خمس نجوم كان في غرفه مع بنت من الي يعرفهم "
البنت بدلع: خلاص بقى يابيبي فك كده دنا هنا مخصوص علشانك
معتز بضيق: معلش ياقلبي بس مخنوق شويه من ضعط الشغل والجامعه عليا
البنت بمياعه: والا يهمك يابيبي انا معاك النهاردا علشان اد*لعك
قرب منها معتز بخبث وحضنها وقال: وانا فعلا محتاج حد بيد*لعني النهاردا
وقفت البنت بدلع وقالت:من عنيا هشغل اغنيه الي بتحبها وهاجي ار*قصلك وهد*لعك على الاخر
معتز ببتسامه:ماشي وانا مستنيكي هنا
*********************
"وعند رقيه رجعت لمنزلها بتعب، بعد يوم شاق في الجامعه، دخلت البيت لقت مامتها بتمسح الارض، فجرت عليها"
رقيه بشفقه:ماما انتي بتعملي ايه.. قومي معايا انا كام مره قولت ترتاحي.. وانا هعمل كل حاجه هنا
أمنه بتعب:كتر خيرك يابنتي.. متخافيش انا كويسه.. وبعدين انتي بترجعي من الجامعه تعبانه.. يعني حرام اتعبك هنا كمان معايا
رقيه ببسمه:لا تعب ولا حاجه يامنمن.. انا برتاح لما بعمل كده.. كفايه رضاكي عني ياست الكل
اأمنه بحب:قلبي وربي راضيين عنك يابت بطني ليوم الدين
رقيه براحه:كفايه الدعوه الحلوه دي منك.. عندي بالدنيا كلها
"ابتسمت ليها أمنه، ودخل ابوها بتعب من الشغل، فجرت عليه رقيه بقلق"
رقيه بقلق:انت كويس يابابا مال شكلك تعبان كده؟
اسلام ببتسامه تعب:مفيش.. ده تعب من الشغل بس ياحبيبتي
رقيه بعتاب:طيب انا مش قولتلك كتير ترتاح في البيت.. وانا وياسين هنشتغل مكانك
اسلام:لا ياحبيبتي.. اولا انتي عندك جامعتك عاوزك تطلعي بامتياز منها.. وبعدين اخوكي ياسين يادوب يكفي نفسه ويشطب شقته.. مش عاوز اتعبه اكتر من كده
دخل ياسين ببتسامه:تعبك راحه ياحج انا اتعب عمري كله علشانكم
اسلام بسعاده:ربنا يخليكم ليا ياحبايبي.. وميحرمني منكم ابدا
الكل مع بعض:امين يارب العالمين
رقيه:تمام انا هدخل احضر العشاء ثواني والاكل يجهز
الكل مع بعض:ماشي ياحبيبتي
*****************
اليوم التالي عند جامعه رقيه **
ماهر بضيق:هنفضل كده كتير انا تعبت
معتز بتخطيط:اصبر شويه بس.. انا عرفت انها في الجامعه دي وخلاص توصل
ماهر ببرود:تمام لما نشوف اخرتها ايه
"وبعد وقت وصلت رقيه مع صديقاتها "
رقيه ببسمه:تمام في وقت الراحه نتكلم.. وكل وحده عندها مشكله باذن الله نحلها ماشي يابنات
البنات:ماشي يارقيه سلام
"رحلوا البنات ومعتز عنيه مصوبه عليها بتقييم"
معتز ببرود:عاديه خالص مش جميله اوي يعني
ماهر بعدم فهم:طيب وهتعمل ايه دلوقتي
معتز بخبث:شوف واتعلم مني
ثم جرى على رقيه وهو يقول:أنسه رقيه ممكن دقيقه لو سمحتي
وقفت رقيه بانتباه:نعم مين حضرتك
معتز بمسكنه:انا اسمي معتز الشيمي طالب في كليه الهندسه ومحتاج مساعده ضروري منك ممكن تاجي معايا وووو
تابعوووووووني
رواية الطفله والوحش كامله من هنا
رواية جحيم الغيره كامله من هنا
رواية مابين الضلوع كامله من هنا
رواية سيطرة ناعمه كامله من هنا
رواية يتيمه في قبضة صعيدي كامله من هنا
الروايات الكامله والحصريه بدون لينكات من هنا
إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺