رواية الحلم والسراب بقلمي إيمان عطية الفصل السادس والسابع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
![]() |
رواية الحلم والسراب بقلمي إيمان عطية الفصل السادس والسابع حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات
بابا رجع من الشغل وانا بكلم سامية… قفلت معاها وطلعت عشان أحضر الغدا مع ماما… اتغدينا وقمت عملت الشاي وروقت المطبخ… واحنا بنشرب الشاي لقيت بابا بيبصلي ويبتسم وبعدين بص لماما وابتدا يتكلم.
_ أناااا كنت مكلف كام واحد كدة معايا في الشغل يسألوا عن العريس اللي عاوز يتقدم ده….
ماما بلهفة: خير ياحاج… قالولك عنه أيه؟
بابا: كل خير الحمد لله…. سألت عنه في شغله وجنب بيته وسألت عن أهله كمان… بصراحة ناس محترمة والكل بيشهدلهم بكدة.. وأحمد كمان الكل شكر فيه وف أخلاقه…. بسسسسسس…
ماما: بس أيه بقا ياحاج؟ مالواد زي الفل اهو.
بابا: في حاجة واحدة مخوفاني… السرعة ياوداد… مينفعش نستعجل كدة…. وكمااان….
ماما : وكمان أيه اتكلم ياراجل قلقتني.
بابا: يعني مانتيش عارفة ياوداد… هو الجواز ده مش لازمه فلوس… وفلوس كتير كمان؟ كان نفسي أكون خلصت ديون جوازة سامية وبعدين اجيب لاختها كل اللي يلزمها ويشرفها قدام عريسها وأهله…. لكن ماباليد حيلة..
وهنا قمت من مكاني وجريت على بابا وبوست أديه وغمرت وشه بكفوفي وبوست جبهته وانا بهديه واقوله (ماتقولش كدة يابابا… حضرتك طول عمرك مكفينا ومشرفنا ورافع راسنا… كفاية إنك ربيتنا وعلمتنا وعمرك مااتأخرت عننا بحاجة… وان كان عالجهاز الحمد لله مش هحتاج غير شوية لبس بس.. ده لو حصل نصيب يعني… عشان يعني أحمد مستعجل عالسفر… يعني مش هيلحق حتى يجهز شقة ولا يفرشها… والحمد لله إن دي ظروفه… ربنا عالم بحالنا..
_ إنتي بتقولي أيه يابنتي…. هو مش هيجهزلك شقة هنا…؟
_تقريبا كدة يابابا… أنا معرفش تفاصيل بس متهيألي إنه معندوش شقة…. ومعتمد على سفره هيكون منه نفسه ويجيب كل حاجة بعد الجواز إن شاء الله
_ لأ يابنتي مينفعش الكروتة دي… لازم يكون عنده شقة… وان كان عالجهاز أنا هتصرف إن شالله أسوي معاشي واجيبلك جهازك زي أختك وأحسن كمان.
_ لا يابابا ياحبيبي أنا ميرضينيش اللي حضرتك بتقوله ده… وعموما لما احمد ييجي وتقعد معاه وتشوف هو ناوي على ايه… بعدها يحلها الحلال.
_ طيب يابنتي… هو إدالكم رقم تليفون والا حاجة؟ هتعرفوه ازاي إننا مرحبين بيه مبدئيا.
_ لا يابابا أنا معرفش رقم تليفونه… التواصل عن طريق ماهر جوز سامية.
_ خلاص يابنتي عرفي سامية باللي حصل وأهلا بيه يتقدم في أي وقت.
قمت دخلت الأوضة واتصلت بسامية حكيتلها اللي حصل وفرحت جدا… قفلت معاها وبعدها بساعة كلمتني وقالتلي إن أحمد جاي بكرة ان شاء عالساعة 6 المغرب.
قلبي فضل يدق وحسيت بقلق وخوف وتوتر كالعادة.. فضلت احايل في نفسي عشان اهدا وقمت أصلي وادعي ربنا كتييير لحد ماغلبني النوم.
تاني يوم قمت من بدري… صليت الفجر وقريت الورد اليومي من القرآن، وقمت فتحت الشبابيك والبلكونة… نشرت السجاد وروقت الشقة ومسحتها ودخلت المطبخ اجهز الفطار… فطرنا وبابا نزل على شغله ودخلت المطبخ انا وماما نشوف هنعمل ايه للغدا…. فكرت اعمل حاجة حلوة بس كنت مرهقة وكسلت وقولت اتصل ببابا يجيب معاه حاجة جاهزة وخلاص مع شوية فاكهة… بس افتكرت أحمد قد أيه كان عاجبه الحلويات اللي عملتها يوم العزومة… لقيت كنافة ومانجة في الفريزر… طلعتهم وعملته كنافة كاسات بالمانجة وحطيتها في التلاجة…
عملنا الغدا واتغدينا وانتظرنا وصول أحمد….. قبل معاده بتلت دقايق لقيناه بيرن جرس الباب…. جريت دخلت أوضتي وبابا قام يفتح….. بابا رحب بيه ودخله الصالون… سمعته بيسلم على ماما وقالوله يتفضل…. قعدوا حوالي عشر دقايق يتكلموا وبعدها ماما جات تنادي عليا… خرجت من الاوضة وروحت عالصالون قلت السلام عليكم وقعدت وانا ببص لاحمد بابتسامة بسيطة للترحيب بيه…. بابا وجهلي الكلام بشكل مباشر..
_ دلوقتي يانجوى الباشمهندس أحمد عاوز يتمم الجواز في ظرف أسبوعين لأن معاد السفر أول الشهر الجاي… أيه رأيك يابنتي.؟
_ قلبي فضل يدق من الرهبة لدرجة اني حسيت إنه هينط من مكانه وإنهم سامعين صوت دقاته… حطيت إيدي على صدري وحاولت اتماسك واستجمع قوايا…. وقولتله اللي تشوفه حضرتك يابابا… حسيت للحظة إني بتساهل لأقصى درجة بس غصب عني… مكنتش عاوزة أخسره ولا ازعله ولا حتى أضيع عليه أي فرصة هو بيدور عليها بخصوص شغله… كملنا قعدتنا وأحمد استأذن وقام يمشي…. وهو بيسلم على بابا وعده إنه المرة الجاية هيجيب والده ووالدته ويقروا الفاتحة ويتفقوا على كل التفاصيل.
كنت طايرة من السعادة وفرحانة بحلمي اللي بيتحقق بكل سهولة والأمور كلها متيسرة بفضل الله.
بعد يومين أحمد اتصل ببابا وقاله إنه جاي المغرب هو ووالده ووالدته… بابا اتصل بماهر وعزمه هو وسامية ونزل جاب جاتوه وعصاير وشيكولاتة وانا قمت رتبت الشقة ونزلت اشتريت فستان وطرحة عشان البسهم، الفستان كان بسيط وهادي… المغرب كنا في استقبال أحمد وأهله… كنا مجهزين خلفية بسيطة في الصالة وقعدنا فيها انا واحمد….
بابا كان قاعد مع أبو العريس وماهر جوز اختي وبيتفقوا عالتفاصيل وقروا الفاتحة واحنا قريناها معاهم…
اتفاجئت بعدها بأحمد بياخد من مامته طقم دهب شيك جدا… كان عقد وأنسيال وخاتم ومعاهم دبلة مش عارفة طلعت مقاسي ازاي…الطقم كان شكله غالي جدا ومش ده المهم…. بصيتله وانا مستغربة ومحتارة أقول أيه… أحمد بصلي وقاللي أيه رأيك … أتمني ذوقي يكون عجبك.. رديت عليه بخجل وقولتله ذوقك ممتاز طبعا بس ازاي عرفت مقاسي؟ ضحك وقاللي والله مااخبيش عليكي أنا خمنت إن ده مقاسك واتفقت مع الجواهرجي إن الحاجة لو مطلعتش مقاسك او حبيتي تبدلي أي حاجة ممكن تغيريها عادي. قولتله لا لالا أغير أيه ده ذوقهم جميل جدا.. وكفاية إن انت اللي اختارتهم.
_ ميرسي لذوقك يانجوى.. بصراحة أنا ليا نظرة في كل حاجة حلوة عنيا بتشوفها.. ومن أول مرة شفتك حسيت إنك إنسانة جميلة واتمنيت تكوني من نصيبي.
_ بجد ياأحمد…. بص يااحمد… إنت مش مجبر تقولي اي حاجة إنت مش حاسس بيها.. أنا عارفة إننا لسة في الأول وانا مش مستعجلة.. ومقتنعة تماما إن الحب الحقيقي بيتولد مع العشرة الطيبة ومن دلوقتي لحد مايحصل ده.. أرجوك بلاش تقول أي حاجة إنت مش حاسس بيها بجد ولا طالعة من قلبك بجد.
_ بس أنا كلامي ده من قلبي والله صدقيني… إنتي إنسانة رقيقة ومريحة وتدخلي القلب بسرعة.. وانا حاسس إننا هنبتدي مع بعض حياة زوجية سعيدة إن شاء الله.
حسيت بقلبي بيرقص من الفرحة وابتسمت وبصيت في الأرض معرفتش أرد عليه.
_ ودي ميزة جديدة كمان اكتشفتها فيكي… إبنتسامة الخجل دي… هو لسة في بنات كدة… بصراحة أنا ربنا بيحبني إنه رزقني بيكي.
إبتسمت تاني وبردوا معرفتش أرد عليه.. قاللي، لااااه مش هينفع الخجل ده.. هاتي تليفونك كدة وسجلي رقمي.. يمكن لو اتكلمنا صوت… الخجل ده يروح، طلعتله تليفوني وسجلت رقمه… كملنا كلامنا وكان ذوق جدا وكلامه كله حنية… وهو وعدني إني هكون أسعد إنسانة معاه بس أصبر معاه شوية في الأول لحد مايكون نفسه، لأنه عنده طموح ملوش حدود ومش هيتنازل عن تحقيق كل اللي بيتمناه… وعدته أنا كمان إني هكون معاه عالحلوة والمرة وأدعمه بكل قوتي لحد مايحقق كل أحلامه… مكنتش فاهمة سر إصراره إنه يكون حاجة كبيرة في اقرب وقت… ومكنتش طالبة منه أكتر من الحب والتفاهم وحياة مستقرة وسعيدة حتى لو بإمكانيات بسيطة جدا… الفلوس والجاه مكانوش من أولوياتي ولا عمري ربطت بينهم وبين السعادة الحقيقية… ومع ذلك مفكرتش أحبطه ولا أستهتر بطموحاته… وافقته على تحقيق حلمه اللي هو أصلا مش من ضمن طموحاتي خالص..
خلصت السهرة وأحمد مشي هو وأهله… وهو بيسلم عليا قاللي هكلمك أول مااوصل البيت… والا تعبانة…. قولتله لا أبدا مش هنام… اول مامشيو دخلت غيرت هدومي وخرجت لقيت ماما بتقولي.
_ هتعملي ايه يانجوى… إوعي تمسكي حاجة في الشقة… الصباح رباح… أنا داخلة أنام… وانتي كمان ادخلي نامي وبكرة ان شاء الله يحلها ربنا… طبعا أنا ماصدقت وقولتلها إني فعلا هنام واقوم من بدري أروق الشقة.
#الحلم_والسراب
بقلمي إيمان عطية
الحلقة السابعة
بعد قراية الفاتحة كلنا كنا مرهقين ماما وبابا دخلوا يناموا وأنا دخلت أوضتي صليت وسجدت شكر لله إن اليوم عدى على خير…. قعدت على سريري وفضلت أسترجع أحداث اليوم الجميل ده… فضلت أبص للدبلة وهي منورة إيدي وافتكر رقة أحمد وكلامه معايا… لقيته بيرن عليا اتفزعت وقمت أخدت التليفون ورديت عليه…
_ السلام عليكم…. نمتي؟؟
_ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته…. لالا لسة مانمتش… تلاقيك انت اللي عاوز تنام.
_ لالا أنا وعدتك إني هكلمك أول مااروح… مع إني خلعت من بابا وماما بأعجوبة… من أول ماطلعنا من عندكم لحد ماوصلنا البيت وهما عمالين يشكروا فيكي ويعدوا في محاسنك.. مع إني كنت مبسوط جدا من كلامهم وسعيد بالفرحة اللي شايفها في عنيهم.. لكن سيبتهم عشان اكلمك.
_ ربنا يقدرني واسعدك واكون عند حسن ظنهم دايما يارب.
_ إن شاء الله…. بس بجد والله اليوم كان هادي وجميل… وانتي كمان كنتي جميلة ورقيقة وذوقك حلو في اختيار لبسك.. ماشاءالله ذوقك راقي جدا..
_ مجاملة لطيفة أشكرك عليها.
_ وبعدين بقااااااا.
_ خير في أيه؟
_إنتي اللي في أيه…. يابنتي هو في كدة؟ بقا انا قلت مكسوفة وانا معاكي لكن هتفكي لو اتكلمنا صوت… وبردوا بتتكلمي رسمي….؟
_ ولا رسمي ولا حاجة… إنت اللي بتبالغ وبتجاملني… وانا مش متعودة على كدة… أصلي بصراحة اول مرة اتكلم مع حد كدة…
_ وهو انا اي حد بردوا…. أنا خطيبك… وبعد أقل من أسبوعين هكون جوزك… والمفروض ناخد على بعض أكتر من كدة.
_ هو معاد السفر اتحدد خلاص؟
_ المفروض استلم الشغل في الكويت على نص الشهر الجاي ان شاء الله… لكن أنا عاوز اكون هناك قبلها بأسبوعين على الأقل… يعني عشان أظبط أموري الأول وكمان نقضولنا شهر عسل صغنون كدة قبل مااستلم الشغل.
_ ربنا ييسرلك أمورك يارب ويوفقك.
_ هههههههه مفيش فايدة… أنا اطلع اقعد جنب امي أحسن… بقولك أيه… بدال كدة كدة الحكاية ناشفة ومفيش كلام حلو سواء مع بعض أو عالتليفون… إيه رأيك نخرج نتغدا سوا بكرة… على الأقل أكون شايفك…. والا باباكي ممكن يتدايق؟
_ مش عارفة والله بصراحة…
_ خلاص هكلمك تاني بكرة تكوني استأذنتي منه… ولو مفيش مانع هقولك نتقابل فين… أو أعدي عليكي بالعربية وأخدك أفضل.
_ خلاص ماشي.. إن شاء الله.
_ يلا بقا أسيبك دلوقتي واقولك تصبحي على خير..
_ وانت من أهله.
أحمد قفل السكة وخرج لقى والدته قاعدة في الصالة وحدها…. أول ماشافته طلبت منه يتكلم معاها شوية.
_ خير ياست الكل أيه اللي مسهرك لدلوقتي وسبتي حجوجك يدخل ينام وحده.
_ بصراحة يااحمد يابني ماجانيش نوم.
_ ليه بقااااا… كل ده من فرحتك؟
_ مش مهم فرحتنا إحنا يانن عيني… المهم فرحتك إنت…
_ أنا؟؟؟ أنا طبعا فرحان ياست الكل… نجوي بنت كويسة جدا وألف واحد يتمنوها… محترمة وجميلة ورقيقة… رزقي ونصيبي… وأهلها كمان ناس في منتهى الطيبة… ميتخيروش عنكم انتي وبابا ياست الكل.
_ بس كل ده مش كافي إنه ينسيك سهيلة يااحمد…. سهيلة حب عمرك وأول واحدة دخلت قلبك… لايمكن تنساها بالسهولة وبالسرعة دي يااحمد وانا عارفة ومتأكدة من ده… أنا عارفة إني أنا السبب في اللي بيحصل ده… إنت خطبت مخصوص عشان تريحني وتطمن قلبي من ناحيتك أنا وأبوك… بس إوعى.. إوعى يااحمد تعمل حاجة غصب عنك أو مش مقتنع بيها.. وإوعى يابني تظلم بت الناس معاك… كله إلا الظلم يابني… ده آخرته وحشة ربنا يكفيك شره.
_ لا طبعا ياأمي… أنا صحيح خطبت بالسرعة دي عشان أرضيكم إنتي وبابا لكن بجد والله لو نجوى مش عجباني مكنتش هتقدملها أبدا… البنت مريحة وتدخل القلب بسهولة.. هادية ومتواضعة وقنوعة… مش طالعة فيها ومتدلعة زي سهيلة.
_ بس انت كنت بتحب في سهيلة دلعها وغرورها وأنانيتها وكل تفاصيلها الوحشة قبل الحلوة ..
_ وآدي النتيجة ياأمي… إتحملت كل عيوبها عشان بحبها…. وهي باعتني في لحظة… ونسيت حب كام سنة ببساطة … عشان كدة هنساها.. هنساها عشان متستاهلش حبي…
_ شفت… هتنساها؟ يعني لسة مانسيتهاش؟
_ إنتي الوحيدة ياأمي اللي مااقدرش أكدب عليكي… أنا فعلا منسيتهاش بس بحاول انساها.. وبحاول اقرب من نجوى بكل قوتي… ونجوى تستاهل إني أنسى سهيلة واكون لها لوحدها… بس انتي ادعيلي ياأمي… إدعيلي ربنا ينزع حبها من قلبي.. عشان نجوى فعلا ماتستاهلش إني أخدعها ولا حتى أفكرفي حد غيرها وانا معاها.
_ ربنا يابني يريح قلبك ويهدي سرك مع عروستك ويجعلها سندك في الغربة… بقولك أيه يااحمد… مابلاش سفر يابني… والقرشين اللي هتبعزقهم في السفر ابتدي بيهم مشروع هنا وخلاص… واهو رب هنا رب هناك يابني.. وكمان تبقا جنبنا انت وعروستك بدل الغربة والشحططة دي.
_ لا ياماما… أنا واخد عهد على نفسي… لازم ابقا حاجة كبيرة اوي… أحسن من عريس الغفلة اللي الهانم وابوها رفضوني عشانه.
_ يابني متحطهاش في دماغك.. الله يسهللها هي اختارت اللي شبههم يابني.
_ المصيبة انها مكانتش بتطيقه ورفضته قبل كدة… فجإة كدة استسلمت وباعتني في لحظة.. والله لاندمها عاللي عملته…
_ إستهدى بالله بس يااحمد وقوم نام يابني… ومتفكرش في أي حاجة غير شغلك وعروستك وافرح وفرحها معاك وارمي الماضي ورا ضهرك.
_ حاضر ياأمي… متقلقيش عليا… إن شاء الله أتجاوز المرحلة دي وابقى كويس
… يلا تصبحي على خير.
_ وانت من أهل الخير ياحبيبي.
تاني يوم قمت بدري زي ماوعدت ماما عشان نروق البيت سوا بعد كركبة امبارح… وطبعا عشان الحق بابا قبل ماينزل الشغل…. إستأذنت منه إن أحمد هيعدي عليا ونتغدا سوا برة وهو تفهم الموضوع وإن المفروض نتعرف على بعض أكتر…
أحمد اتصل بيا واتفقنا هيعدي عليا الساعة 5….. خرجنا سوا واتغدينا في كافيتريا مخصصة للعائلات…. كنت مكسوفة جدا ومحرجة وحاسة إن الكل بيبص عليا… أحمد لاحظ ارتباكي وتوتري وفضل يضحك عليا ويقولي.
_ إنتي مش معقولة أبدا يانجوى هههههههه دانتي خام عالآخر.. بس تعرفي… إنتي إنسانة راااائعة…. شخصية مثالية في زمن قلت فيه المثالية والمبادئ…. أنا بجد بحمد ربنا إنه بعتك ليا…
_ مش بقولك انت بتبالغ…. أنا إنسانة عادية جدا.. إنت بس اللي عيونك حلوة.
_ ده حظي الحلو وانتي الصادقة… فضلنا نتكلم كتير لحد ما لفتت نظره إني لازم اروح عشان بابا مايزعلش مني…. وافقني وقمنا ووصلني عالبيت… عزمت عليه يطلع يشرب الشاي مع بابا بس اعتذر بلباقة عشان عنده شوية مشاوير هيعملهم…. ودعته وطلعت لقيت بابا وماما قاعدين بيتفرجوا على مسلسل في التليفزيون…. سلمت عليهم ودخلت غيرت هدومي وطلعت قعدت معاهم… بعد المسلسل ماخلص لقيت بابا بيبصلي بتأثر وقاللي..
_ واللا وهتسيبينا انتي كمان يانجوى والبيت يفضى علينا…. هييييه… سنة الحياة…. نربي ونكبر ونعلم… وييجي ابن الحلال ياخدكم عالجاهز… هتوحشيني والله يانوجا.
_ إنتو كمان هتوحشوني والله يابابا… بس الدنيا اتطورت يابابا… ووسايل التواصل بقت كتير جدا… هبقا أكلمكم على النت اللي بيقرب المسافات..
_ هههههههه نت أيه بس يابنتي… لا انا ولا أمك نفهم في الحاجات دي..
_ بسيطة ياحبيبي… لما سامية تكون عندكم أكلمكم من تليفونها… وصوت وصورة كمان هههههههه.
_ إن كان كدة معلش….. أما اقوم آخد برشامة الضغط واريح شوية عشان حاسس إنه شادد حيله عليا بقاله يومين.
_ ألف سلامة عليك يا بابا… تحب نروح للدكتور؟
_ لأ يابنتي مش مستاهلة..
انا بفوت عالصيدلية أقيسه كل يوم… وان شاء الله يتظبط..
ماما : خلاص ياحاج خد بالك من أكلك بقا وانا هقوم اعمللك كوباية كركديه تروق دمك.
_ لأ مفيش داعي أنا كابس عليا النوم… تصبحوا على خير.
أنا وماما : وانت من أهله.
بابا دخل ينام ولقيت ماما بتبصلي وقالتلي… تعالي يانوجا اقعدي جنبي هنا… عاوزاكي فموضوع مهم.
_ خير ياماما في أيه؟
_ خير ياحبيبتي تعالي في أوضتك أحسن….
قلقت جدا وقمنا دخلنا الأوضة و……
نكمل ان شاء الله
تابعوووووووني
إللي خلص القراءه يدخل هيلاقي كل الروايات اللي بيدور عليها من هنا 👇 ❤️ 👇
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺
الصفحه الرئيسيه للروايات الجديده من هنا
جميع الروايات الحصريه والكامله من هنا
انضموا معنا علي قناتنا بها جميع الروايات على تليجرام من هنا
❤️🌺🌹❤️🌺❤️🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹🛺🛺🛺🛺🛺