رواية قدري الجميل بقلم نيرو هاني حصريه وجديده وكامله جميع الفصول
![]() |
وهو يقف أمام باب الشقه اللتي اتاجرها له بعد أن تم تعيينه كا مدير لي دار العواجيز ...وبمجرد أن دخل القي بجسده علي الاريكه بتعب حتي وجدها ترن وارتسمت علي وجهه ابتسامه جميله فا ماهيا الا حبيت قلبه الأولي
سليم :ست الكل
رشا بقلق :وصلت يبني...والشقه كويسه ولا متبه.دله ....وكلت ولا لسه....
سليم بي مقاطعه :اهدي يا شوشو انا وصلت وكويس الحمدلله
رشاد بغيرة وضيق(والده) :قولها يا خويا محسساني انها بعته ابن اختها
رشا:مش ابني حبيبي وبطمن عليه لحد متجيله بنت الحلال وتستلم هيا الشفت مكاني
ادهم بضحك :الشفت!...احم عموماً انا راي اخلع بسرعه بصفت أن موضوع العروسه اتفتح
رشا:ماشي يا سليم عقبال متيجي اللي توقعك
سليم بضحك :مظنش بس اشطا يعني ...عايزين حاجه
رشا &رشاد:سلامتك
وبمجرد أن أغلق القي الهاتف بجانبه وقام اخذ شور .....أما علي الجهه الأخري وفي الشقه اللتي أمام شقه سليم بطبط تقف وهيا تلم شنتها استعدادا للقاء الأحباب
ذياد:فين يا ماما تشرتي الاسووود اللي مشتريه الجديد
إيناس من الخارج :دور في الرف اللي فوق
ذياد:مش لاقيه.......ثم غمض عيونه وفتحها بغضب ....لللللليلللللللي
وخرج بغضب وذهب لغرفه ليلي الللتي كانت ترتدي تيشرت ذياد وتغني مع الاغنيه
ليلي :رمش عينه اللي جرحني رمش عينه ..
ذياد بقي مقاطعه وغضب :لللليلللي انتي خدي تشرتاتي الجداد
ليلي وهيا تنظر له بغباء :قصدق ده
ذياد وهو يمسكها من قفاها بغضب :يا بنتي ارحمي أمي شويا مش كل مجيب لبس اجي الاقيقي وخداه كله ...دولابك قصررررر في اي معاااكي نفسي اعرف ده في هدوم تكفي بلد
ايناس وهيا تدخل :في اي يا ولاد وصوتكم عالي
ذياد وهو ينظر لامه بغضب ولاكن صدم انها تردي تشرته الاخر
ذياد بقهر :انتو عايزين تجلطوني صح
ايناس:بعيد الشر عنك يا حبيبي مالك بس
ذياد وهو يرحل ويتركهم :حسبي الله ونعم الوكيل...عدينننننني
ايناس :ماله اخوكي يا ليلي
ليلي :مش عارفه المهم انتي خلصتي
ايناس:ايوي...امال فين كوكز (كلب ليلي جبهولها والدها قبل أن يتوفي )
ليلي :مش عارفه
وبسرعه اعدد تدور عليه ..وطلعت البلكونه واعدد تنظر لحد ما لقته نايم في الزاويه
ليلي وهيا تحمله :انت هنا وانا بدور عليك
وبعدها بربع ساعه كان ذياد يغلق باب الشقه وحمل حقيبته ونزل ووضعها في السيارة وانطلق اللي وجهته
ومع اشراقت يوم جديد وهو يدخل المستشفى حتي وجد حمدي الغفير يجري تجاهه
حمدي بنهجان:الحقنااااااا يا دكتووووور
سليم بعدم فهم :في اي ؟..وانت مين؟
حمدي وهو يجري :انت لسه هتسال اجري
سليم وهو يجري ولا يفهم شئ حتي وجدد رجل عجوز يجري خلفهم ويحمل سكين..سليم وهو يولول
سليم :سكككككينة!!...انت متاكد ان ده عجوز دا بيجري احسن منننني ومنك ...انت قلتلي انت مين صح؟
حمدي وهو يقف ويسلم عليه :اعرفك بي نفسي يا بيه انا حمدي الغفير
سليم بتصحيح:قصدق البواب
حمدي بلوي بوز :بقولك اي يا بيه مش معني انك دكتور تتفزلك علينا اكمننا مش متعلمين ذيك
سليم :مش قصد...اعاااااااااا
ولم يكمل كلامه حتي وجد الرجل العوز يدخل الس.كين بجانب حمدي وهو يبتسم ابتسامه خبيثه
سليم بفزع :اااااانت عملت اي
محسن وهو يحرك الس.كين بضحكه خبيثه :موووووو.ت يا حمدي موووووووو.ت عشان تعرف تسرق اللانشون برحتك بعد كدددددده
وتركه ورحل تحت نظرات سليم المصدوم :لانشوووون ...بقي الحرب الاهليه دي عشان حتت لاااانشون
حمدي وهو نائم علي الارض واكنه يحكي عن حبيبته :ومش اي لانشون ده لانشون بزيتون وما ادراك بالزيتون
حمدي وهو يقوم ويحمل الس.كين في يديه وينفض
ثيابه:لاء ده الطبيعي هنا يا دكتور متستغربش
سليم :مش المفروض تكون ميت
حمدي :دي سكينه لعبه يا سي الدكتور..الله يمسيها بلخير انسه ليلي لما لقته ق.تل واحد بسكينه قبل كده
سليم بصدمه :نننننننعم هو ق.تل قبل كده !
حمدي بتأكيد :ايوي بس الحمدلله لحقناه ودخل في غيبوبه ليومنا هذا
سليم :روح يا شيخ ربنا يطمنك فكرته مات
حمدي :ربنا ستر أصله كان دكتور جديد ذيك كده فا معرفش يتصرف ساعتها ...يلا حصل خير
سليم بضحكه بلهاء :كان دكتور جديد ذي كده!
حمدي بتأكيد :ايوي...ثم سكت وستوعب قصد سليم ...لا يا بيه متخفش منت لو تخليني اكمل كلامي...المهم انسه ليلي راحت واشترت لي السكينه اللعبه دي وبتحطها جنبه كل يوم إثنين
سليم :اشمعنا يوم الإثنين
حمدي :اصل الحاله بتجيله كل يوم اثنين
سليم :ربنا يطمنك فكرتها كل حد وخميس...امشي وريني المكان
حمدي :يلا يا بيه
ولسه هيمشي مسكه سليم من قميصه
سليم :في حد منهم هيعمل حركه غبيه تاني ولا أمان
حمدي :عيب عليك يا دكتور تخاف وحمدي جنبك
سليم بسخريه :انت هتقولي..منككككك لله يا سيد الكلب علي افكارك واللي يمشي وراك
حمدي :مين سيد ده يا سي الدكتور
سليم :واحد حبيبي ..وهو اللي جبني هنا
حمدي بابتسامه:شكله بيحبك قوي
سليم بقهر:قوي قوي
رواية:قدري الجميل 🌸🌨️
البارد:ال2🌸🌨️
سليم وهو ينظر أمامه ببلاهه:ايوي المشكله فين دلوقتي ؟!
صافيه بلوي بوز (ست كبيره علي مقابل ال60): بقولك اخدد ريمود عربيتي كده هفسح سكر بي اه
سهير بغضب(ست كبيرة علي مقبل ال70):منا بقولك هاتيها أفسح حسام مش بتردي
صافيه بغضب :عايزة تفسحي حبيبك علي عربيتي يا سافله
حمدي :كلو الا الغلط يا حجه صافيه
سليم :اخيرا حد بيتكلم بالعقل هنا
حمدي مكمل:وبعدا فيها اي لما تفسح حببها مش احسن ميخدها بره ومنعرفش ليها طريق
صافيه بشهقه :لاء كلو الا بنتنا تطلع بره خدي العربيه بس رجعيها لما تخلصي
سهير :حببتي يا صفصف
وخدو بعضهم طلعوا من المكتب
حمدي وهو ينظر للباب :تبات نار تصبح رماد
سليم بعدم تصديق :بص انا مش هسالك انت طبيعي ولا لاء ....ومش هسالك عن حاجه بس هم.وت واعرف مين حسام وسكر
حمدي :سكر دي العروسه بتاعه حجه صافيه وحسام عروسه ولد بتاعه حجه سهير...اصل انسه ليلي الله يمسيها بلخير هيا الللي جابت العرايس دي عشان يتلهوي فيها عشان كانو بيضايقوا كل اللي حواليهم...عارف لو هيا موجوده كانت حلت النقاش ده كله في دقيقه
سليم :امال هيا فين ؟
......:أصلها عندها فرح واخده اجازة اربع ايام
وعندما نظر وجد فتاه تضع كم من الميك اب يكفي دهان شقه والطقم ملتزق بجسدها بشكل غير مستحب
حنين بدلع :نورتنا يا دكتور
سليم : شكراً
حنين : معلش بقي تلاقي حمدي وشك وصدعلك دماغك من اول يوم
حمدي بقرف:الناس تقول صباح الخير...بس هنقول اي مش كل الناس بتفهم
حنين بسخرية :هههههه بس عشان بضحكني ...وبعدا انت اخر واحد يتكلم عن الفهم دا انت اخرك تفك الخط وبلعااافية.... عموماً تقدر تطلع انا هكمل مش الدكتور من دلوقتي وهفهمه كل حاجه
حمدي بحزن أخفاه :انا طالع يا دكتور لو احتجت اي حاجه انا قدام البوابه
وطلع ونظر سليم لي حنين نظرة لم تفهمها
حنين بدلع :تحب نبدء منين
سليم بعدم اهتمام :لاء انا هشوف الورق ده الاول .
حنين وهيا تخرج :طيب ولو احتجت اي حاجه قول يا حنين هتلاقيني جيت
واغلقت الباب
سليم الي نفسه :يخربااااتك دا انتي طلعتي اتقل من طبقة الأوزون شخصيا
أما علي الجهه الأخري يدخل ذياد الشقه ومعه أمه وليلي ويضعون اشيائهم ثم نظر ذياد الي ليلي اللتي انفجرت من الضحك
ليلي :لاء البت جامده بجد
ذياد :حقيقي خالتي عرفت تربي
ايناس :بس بقي يا عيال البت فرحها اتلغي قبل كتب الكتاب بساعه
ليلي :لاء معلش يا ماما بس رهف اتصرفت صح .. معلش يعني تسيبه يزعق لي عمي قدام كل الناس وتسكت
ذياد :شفتي يا ليلي وهيا بترمي الدبله في وشه وقلتله لعااااش ولكان اللي يضايق ابويا ويلا من غير مطرود
وخبط الباب وكانت الصدمه انو رهف ووالدها
ذياد :عمي اتفضل
حليم : ذياد انا محتاج مساعدتك
ايناس:في اي يا حليم
حليم :ذياد لازم يتجوز رهف
رهف & ذياد:نننننننعم
حليم مكمل :سيف بعد ما انتو مشيتوا والكل مشي جه وتهجم عليا وكان معاه ناس كتير وهدد أنه هياخد رهف ويعاقبها علي اللي حصل ...عشان كده لازم تتجوزها عشان تقدر تحميها
ذياد :بس...
ايناس بي مقاطعه:وده اللي هيحصل يا حليم ولو ذياد محماش أخته مين اللي هيحميها
رهف :بس يا بابا..
حليم :صدقيني انا بعمل كل ده لمصلحتك
ذياد بعصبيه :يا جماااااعه اسمعوني دقيقه...انا بحب وحده احتمال تسجني لو عرفت اني عكست بنت في الشارع مبالكم لو عرفت اني هتجوز
ايناس :وانت اذي متقليش علي حاجه ذي كده يا ذياد ... وبعدا تسجنك لي يعني
ليلي وهيا تكتم ضحكتها:اصل ابوها بعيد عنك ظابط
ايناس بولوله: وانت من بين بنات مصر كلها محبتش غير مجنونه وبنت ظااااابط
ذياد :اهو اللي حصل بقي
حليم :طب هنعمل اي دلوقتي
رهف :انا عندي فكره ..
رواية:قدري الجميل🌨️🌸
البارد:ال3🌸🌨️
ذياد:عااااارفه لو فكرتك منجحتش هنتسلوح كلنا
رهف بثقه :عيب عليك
ليلي وهيا تضع يديها علي خدها : يعني انتوا الاتنين حباتوا اتنين مجانين ومهوسين يازين مخترتوا
رهف :اما نشوف انتي هتجبلنا اي
وخبط الباب
ذياد بقلق.: استر يلي بتستر
وراح فتح الباب وكانت فتاه ملامحها جميله ويبدو عليها الهدوء
ذياد بقلق أخفاه:حبيبي العسل نورتي
.......:بنورك يا قلب اخوك
وعندما نظر وجد شب بجانبها وهو أخو ياسمين
سامر :مالك مستغرب لي ...اكيد يعني مش هخليها تيجي لحد هنا لوحدها وهو بالمره نشوف اي الموضوع اللي ميستناش
ذياد :تنور طبعا اتفضل
ودخلوا الثلاثه
ذياد:اعرفكم ياسمين وسامر...ودي والدتي وده يبقي جوز خالتي ودي رهف وطبعا ليلي اكيد عرفاها
ياسمين بابتسامه جميله :اتشرفت بي معرفتكم
حليم :احنا اكتر يا بنتي
رهف لي ذياد :ما البت شكلها هادئه اهو امال لي خوفتنا منها
ياسمين وهيا تتوعد لذياد :هو كده ذياد بيحب الهزار
ايناس لي ليلي :بقي حتت البسبوسه دي حبت اخوكي علي اي يا حسرة
ليلي : مينفعش نقول كده يا ايناس ابننا هيتعقد مننا مش كفايه مستوليين علي كل اكله وفلوسه و دولابه ومش بيتكلم
ايناس:معاكي حق ...وانتي شدي حيلك عشان خلاص بفكر اجيب طقم الكاسات والحلل من عند ام جمال
ليلي بعدم فهم :هو العريس بقي عليه يجيب الحلل والكاسات
ايناس بشلل:ارحمني يا رب...شايفه حتت الكريم كراميل اللي جنب البت
ليلي :ايوي
ايناس :ااااااي لسه موصلتش
ليلي:يا ماما.....اااااااه انا اتجوز المعقد ددددددده
ومخددش بالها أن الكل نظر لها
رهف بغمزة :دا مين ده يا ليلو
ليلي : عريس بس مرفوووووض من قبل ميجي
ايناس بغضب :ماشي بنت بطني
ذياد لي ليلي وأمه :لينا كلام بعدا....بس ممكن نتكلم في الموضوع الاساسي
ياسمين برقه :اي هو يا زيزو
ذياد بغمزة :اموت اناااا
سامر بغضب :احمم احممم
رهف وهيا تضرب رأسها :مش وقت نحنحه يا اخ سوما العاشق
حليم :بصي يا بنتي انتي بتحبي ذياد صح
ياسمين:اكيد يا اونكل حتي أنه قابل سامر عشان يكون عارف كل حاجه بنا واول ما يجي الوقت المناسب هايتقدملي
ايناس بنظرة حاده:وكمااان قبلت اخوها
ذياد:عادي يا امي مجرد تعارف ...كمل يا خال خلينا نخلص
حليم :ذياد هيتجوز رهف ..
ياسمين بغضب واكنها تحولت :نننننننننننننعم يا عمر يتجوز مممممممممممممممين
رهف بصدمه :هيا دي كائن الرحمه اللي كان من شويا
ليلي :اقعدي بس يا ياسمين لحد ما يخلص كلامه
ياسمين بغضب :استني ااااااااي بيقولك هيتجوزها هيسبني اناااا ياسمين رياض عدلي عشاااااااااان دددددددي
رهف :وملها دددي ...نقصه يد ولا رجل
ايناس لي ليلي :دي مطلعتش بسبوسه دي طلعت نوسه انا مش هقبل بلجوازه دي
رحيم : يا بنتي جواز كده وكده يعني هما مش هيتجوزو بجد ده كلام علي الورق عشان ................
وقص لها الموضوع من أوله
ياسمين وهيا تهدء:يعني مش هيتجوزو بجد
ليلي :ايوي عشان نحميها بس
ياسمين:موفقه يس بمجرد ما سيف ده يبعد عنها هيطلقها فوراً
ذياد :من عيوني
رهف بسخريه :سلامت عيونك
وذهبت ياسمين وسامر وانطلق ذياد مع الباقي الي بلد رحيم حتي يكتبوا كتاب ذياد ورهف
في السيارة
ايناس بعند: وانا مش هقبل بيها تكون زوجه ليك في يوم من الايام دي مجنونه ياااااهبل
ذياد بضيق :منا عارف انها مجنونه بس للاسف متأخر وحتي لما جيت ابعد كانت هتلبسني قضيت مخدر.ات عشان اتسجن ومبصش لغيرها
ليلي وهيا تربت عليه :كل ده شيله في قلبك وساكت يا حبه عيني
ذياد بتأثر وتمثيل :اعمل اي بس
رهف :هم يضحك وهم يبكي
وعندما وصلوا البلد استقبلتهم حنان وهيا ام رهف وكان المازون في انتظارهم وتم عقد قرانهم ...وفي نفس اللحظه دخل سيف ومعه اربع رجال مثل المصارعين
سيف بغضب :مممممين ده ؟
رهف بضيق :ومع أن ملكش دعوه بس هرد عليك...اعرفك ذياد جوووزي
سيف بصدمه :مش ده اللي مكنتيش بطقيه ومش عايزة تشوفي وشه وبيتلزق فيكي وتقدملك خمس مرات ورفضيه وعملتيله بلوك سبع مرات
ذياد وهو ينظر لرهف اللي نظرت للسقف :انا عملت كل ده
ليلي بتاثر :يااااه لدرجه كان عندك فراغ عاطفي
ذياد وهو يجز علي أسنانه :مش عايز نففففس....وانت تقدر تتفضل لان اظن واضح انو مش مرحب بيك في البيت
واتت رساله الي سيف:انا كده كده لازم امشي بس اوعدك هتشوفني تاني واااااانتي مش هتكوني لحد غيري
وطلع وتركهم
ذياد :اي المجنون ده
رهف :لاااا شوف مين اللي بيتكلم ..دا انت بلوتك انيل من بلوتي
ليلي :وحياتكوااا انتوا الاتنين متنيلين اكتر من بعض
ذياد :حيث كده بقي استئذان انا خال عشان شغلي
حليم :طريق السلامه ومش هوصيك علي رهف يا ذياد
ذياد :متقلقش عليها اوعدك هعيد تربيتها من جديد....يلا قدمي
رهف بضيق وهيا ترحل
:,متزقش بس
ذياد :واناااا لمستك ولا هيا تلاقيك واي كلام
وبعد أن ودعوا حنان وحليم توجهوا لمنزلهم (بين بيت أناس وبيت اختها حنان ثلاث ساعات فقط )
رواية:قدري الجميل 🌸🌨️
البارد :ال4🌨️🌸
ومع اشراقت يوم جديد ...وهو يدخل الدار حتي وجد حمدي يجري تجاهه
سليم وهو يمسح وجهه بغضب :خير يا رب سرقت جبنة حد المرادي ولا دخلت علي قسم العصائر
حمدي وهو يلقط نفسه :انيل انيل اجججججىري يا دكتور
حتي وجد صافيه وسهير يجرون تجاه حمدي وكل منهم تحمل أله حاده
سليم بسخريه:طبعا ده مش بجد ودي لعب صح
حمدي وهو يجري ويسحب سليم من ثيابه :لاء دي الات حاده بجد اجري يا دكتووووور
سليم وهو يجري :يخرباااااات معرفتك عملت مصيبه اي المرادي
حمدي :انت بتزعق لي
ووقفوا مره وحده وعندما نظرو وجدو صافيه وسهير يدخلون المبني مع فتاة
سليم :مين دي
حمدي :دي انسه ليلي ...يلا أستاذن انا بقي
وعندما دخل سليم وجد كل العواجيز متجمعين عندها
ليلي وهيا تقف علي الكرسي :باااااااااااس شويه هدوء يا بشر
رائف بضيق (في مقبل ال70 وعصبي ومدرس لغه عربيه :انزلي من علي الكرسي ايتها الحمقاء
سهير :راااائف
ليلي :سبيه يا سوسو عرفه انا راي خليكي في حسام احسن
رائف :اصمتي
حسين وهو يربت علي شعر صافيه
ليلي :الاخ سوما العاااشق اللي ورا والصغيرة علي الحب ركزوا معانا ربنا يبارك فيكم
حسين :انا طول عمري مش بطيق البت دي
ليلي :معلش...المهم انا قررة هانعمل فرح ونجوز جوز العصافير دول عشان شغل التسبيل مبقاش جايب همه....يعني استعدوا لي فرح جدو رااااائف وسهير وحسين وصافيه
سهير بفرحه :بجد
حسين :انا طول عمري بقول أن البنت دي بتفهم
ليلي بضحك :طيب يا سيدي شكرا ...المهم استعدوا لي يوم الخميس بس اوعي الاقي حد ناسي
وذهبت وتركتهم
سليم :لو سمحت
ليلي : افندم
سليم :انا الدكتور الجديد
ليلي :نورت الدار
حمدي بسرعه :انسه ليلي استخبي بسرعه
ليلي :استخبي لي
.....:تعالي معانا من غير شوشره
رواية:قدري الجميل 🌸🌨️
البارد:ال5🌸🌨️
ليلي:استخبي لي
حمدي:انتي عملتي اي يا بنتي والشرطه عايزاكي ليه
سامر ببرود :لو فاضيه ممكن نتكلم
ليلي ببرود :خير يارب
سليم لي ليلي :الراجل ده بيضايقك ولا حاجه
ليلي :لاء انا اللي بفقعله المراره
سامر بغضب :بتتودودو في اي وبعدا مين الاستاذ واذي بتتكلمي معاه كده
ليلي بضيق :بقولك اي كفايه اتنين مش هبقي انا الثالثه بتاعتهم عشان نبقي قفلنا المجموعه (قصدها علي رهف وذياد )
سامر:قصدق اي
ليلي :ولا حاجه وبعد اذنك عشان عندي شغل
وذهبت وتركته تحت زهول سليم وحمدي ...وذهب سامر
((في منزل سامر))
وهو يجلس بغضب يتذكر الطريقه اللتي حدثته بها ليلي ..وذالك الشب اللذي كان معها ولا يعرف لماذا هو غاضب الان
سامر بضيق :متقعدي في مكان بدل منتي خيلتينااا
ياسمين وسوف تجن:هتجنن نفسي اعرف بيعملوا اااي دلوقتي
سامر بتفكير :طب اي رايك نروحلهم
ياسمين بابتسامه.:بتتكلم جد
سامر :ايوي
ياسمين :بس غريبه يعني انت مكنتش بطقهم اي اللي جد
سامر وهو يخرج :بعدا يا سمسمه
((في منزل ليلي))
وبمجرد أن دخلت المنزل حتي رأت الحرب الناشئه بين رهف وذياد...ثم جلست بجانب امها وأخذت بعض اللب
ليلي وهيا تاكل :فتني كتير من المتش
ايناس :لاء لسه بدئين من خمس دقائق
رهف بجنون وهيا تمسك بشعر ذياد : ولاااااا انا لولا الملامه كنت جبتك من شعرك دلوقتي
ذياد بغضب وهو يبعدها :دا عللللي اساس انك مسكه ربطه جرجير دلوقتي
ثم خبط الباب وفتحت ليلي
رهف بغضب اكبر :انااااااااا بكرهك
ذياد وهو يشوح بيديه :لا حبيني يا بت ....ابوس ايدك حبيني مش هقدر اعيش من غيرك
رهف بتكبر :اتحيل عليه شويا
ايناس وهيا تشاور خلف ذياد :معلش هقطع اللحظه بس معلش هو في السجن ينفع اودي زيارات ليك يبني ولا هيكلوها منك اصل انت هتبقي اول واحد في العيله يبقي سوابق
ذياد وهو ينظر لوجه ياسمين ثم نظر لامه :ده لو فضلت عايش لوقتها .....سمسمه قلبي عامله اي
ياسمين وهيا تقترب من رهف وتشمر يديها :كل خير يا روحي بس في وحده لازم اربيها عشان تتعلم متقربش علي حاجه تخصها
ثما مسكت رهف من شعرها واعدو يتخانقوا مع بعض خناقة جامده وليلي وايناس بيحولوا يشيلوا بنهم
ليلي وهيا تسحب رهف:تعالي ساعدني بدل منت واقف ...وبعدا ده كله عشان ددده امال لو امير كراره كنتوا عملتوا اي
ذياد:بنت احترميني شويا وبعدا سبيها يا ليلي خليها تربيها شويا بلسنها الطويل ده
سامر :استني انا هساعدك
ليلي بغضب :انت ملكش دعوه ومتتكلمش معاااااياااااا
رهف بخبث :جرا اي يا ذياد. اللي يسمعك دلوقتي ميشوفكش وانت بتقولي انا بحبك يا رهوفتي امبارح
ذياد وهو يشير لنفسه :انا قلتلك يا رهوفتي
رهف وهيا تسبل :ايوي حتي كنت جيبلي ورده
ياسمين وهيا تترك رهف :جبتلها ورده اممممم وقلولتها بحبك
ذياد بقلق :اهدي يا روحي دي رهف هتصدقيها يعني
وخبط الباب وذهبت ليلي لكي تفتح حتي صدمت
سليم :ليلي انتي بتعملي اي هنا
ليلي :انا عايشه هنا
سليم : بجد...انا عايش في الشقه اللي جنبكم دي
والصوت علي مره وحده في الداخل
سليم :هو في اي عندكم
ليلي :لا متخدش في بالك ...
سامر وهو يخرج :مين يا ليلي
ليلي بنفخ :يا عم متحل عني
سامر بضيق :انت تاني
ليلي :يا عم انت مالك ..اتفضل يا دكتور
سليم : بس....
ليلي لكي تضايق سامر :تعالي هعرفك علي ذياد وماما
وعندما دخلوا وجدو الكل ينظر لبعضه بصدمه
ياسمين بعند :وده اللي عندي... دلوقتي هتتجوزني يا ذياااااد
رهف :انتي هبله يا بت مش قادره تستني شهر
سليم لي ليلي :هو انتوا عندكم البنت اللي بتتقدم للشب
ليلي :ايوي واللي معترضه دي تبقي مراته
سليم وهو لا يفهم شئ وينظر ببلاهه
ذياد :وانا ............
رواية:قدري الجميل 🌸🌨️
البارد :ال6🌸🌨️
ذياد:وانا.......
الكل نظر بصدمه له
ذياد مكمل وهو يفكر :بس طبعا لازم اجي اتقدم ليكي وقعد ما ولدك انتي مش اقل من اي وحده غيرك
ياسمين بفرحه وتأثر :بجد ...وأنا هكلم بابا دلوقتي
وبسرعه ضمت ذياد وطلعت تجري وسامر خلفها وهو ينظر لي ليلي بضيق
رهف بقرف :وقعه قوي
ايناس :مين اللي معاكي ده يا ليلي
ليلي :ده دكتور سليم وهو بقي جارنا اللي سكن جديد
ايناس بفرحه وقت نست أمر ذياد :يعني دكتور بجد
ليلي بضيق :لا بيتسلي ...اكيد دكتور يا ماما
ايناس بضيق :اسكتي انتي ....انت مرتبط يبني يعني خاطب أو متكلم عن وحده
ليلي بضيق :يا ماما كفايه بببببقي
سليم بابتسامه جميله :لاء حضرتك انا مش خاطب ولا متكلم عن حد
ايناس:طب عسل
ذياد بضحك وهو لا يصدق :يعني هو ده وقته انك تشقتي لبنتك عريس
ايناس:مش بحاول اظبتلها مستقبلها بدل متتوكس وكستك يا موكوس انت
رهف بتسقيف. :عااااش عليكي يا خالتي اديله
ذياد بلوي بوز :وملها ياسمين البت بتحبني وانا بحبها
ليلي وهيا تضع يديها علي وجهها بضيق :ياربي...انا اسفه يا دكتور بس ماما وذياد بيحبوا يهزرو ذي منت شايف
سليم : ولا يهمك اهلي كده بطبط....بعد اذنكم عشان عندي شغل الصبح
ذياد :نورتنا وكنت اتمني نقابلك في ظروف احسن من كده بس يلا تتعوض
سليم :ولا يهمك ...ليلي لو تحبي ممكن نروح الشغل الصبح سوي لو معندكوش اعتراض طبعا عشان يكون معاها حد
رهف لي ايناس :شكله حمش قوي يا خالتي
ايناس :لاء وذوق يا بت.......مافيش مانع يبني اهو يبقي معاها ونس
ذياد بضيق :الله ينور عليكي متخدي رقمه بلمره
ايناس : ايوي فكره
ذياد :صبررررررني يارب
رهف وهيا تقلد ياسمين :هتبقي صبار يا زيزو
ذياد :بتاعه ياسمين احسن
رهف :نيله تأخد العفش
سليم ؛يلا تصبحوا علي خير
وذهب لشقتة وهو يبتسم علي تلك الجميله وعائلتها
ومع اشراقت يوم جديد وهيا تكتب كل الاشياء اللتي سوف تحتاجها للزفاف...حتي دخل عليها وهو غاضب
ليلي :خير يارب
رائف بضيق :انا مش عايز اتجوز
ليلي :اي اللي حصل
رائف :الهانم بتقارني بحساااام ...انا بتقارن بعروسه لعبه
صافيه وهيا تدخل وتبكي:انا مش عايزة اتجوز
ليلي :في اي حصل تاني يا صفصف
صافيه :حسين مش فاكرني وعماله افكره بيا
حنين بقرف :مممم مشكله فعلا وانتي مشاء الله عليكي فاضيه قوي عشان تحلي مشاكلهم المهمه
ليلي :شكلك مش وخده بالك اني مش عم حمدي عشان تطولي لسانك وهسكتلك ...فا قصري معايا احسنلك وبعدا ميت مره اقولك شكلك بيخط الناس علي الصبح
حنين بغضب :لمي لسانك يا ليلي
ليلي وهيا تقترب منها ....ثما نشأت بينهم خناقه حتي اتي الجميع
سليم :اي اللي بيحصل هناااااا
حنين بدموع:هيا اللي بدأت
ليلي بغضب : بطلي كذذذذذذب ...دا انتي لو بتشربي مش هتبقي كده
وتم فض النقاش ومر اليوم وحنين غضبها بيذيد يوم عن يوم .....وبعد أن انتهت ليلي رجعت للمنزل لكي تستعد للذهاب لمنزل ياسمين
رهف :بجد عال بقي البنت هيا اللي بتتقدم للشب
ذياد :ملكيش دعوه
ليلي بضيق :انا مش عايزة اروح عندهم
ذياد :وتسيبي اخوكي لوحده في يوم ذي ده
ليلي بحب :اكيد لاء يا زيزو انا عندي اغلي منك
ايناس وهيا تخرج:اي رايكم
وعندما نظرو انبهرو ...ايناس شكلها صغير جدا واكنها اخت ذياد وليست أمه
رهف بتصغير : شو هذاااااا الجمال يا خااالتي ...لاء خالتي أي مش راكبه بصراحه
ليلي:جرا اي يا سوسو
احنا رايحين نخطبلك انتي ولا ذياد
ايناس :جرا اي يا ولاد ...انا طول عمري حلوه
ذياد ؛ايوي حصل ...استعنا علي الشقي بالله
وذهبوا لي منزل ياسمين أو للمعني الأدق قصر رياض عدلي.
ايناس بنبهار :يلهوي هيا عايشه هنا
ذياد:ايوي يا سوسو
ايناس:وبصتلك علي اي يا حسرة البت دي شكلها وقعه علي عينها وهيا صغيرة
رهف بنبهار: هو مينفعش تسيبك وتتجوزني انا
ليلي :بسيطه اتجوزي كتلت الثلج اللي مبتسم هناك ده
رهف :وانا موفقه
ايناس :خلاص يا ليلي خليكي انتي في الدكتور وانتي يا رهف في سامر
ليلي :نفسها تجوزنا باي شكل
ذياد :اسكتوا فضحتووووونا
سامر بابتسامه :نورتوا
ذياد :بنورك
سامر :اتفضلوا
وعندما دخلوا رهف ظلت تنظر بنبهار علي القصر من الداخل... وسامر مركز مع ليلي اللتي نظرت له بضيق
ليلي :يخرباتك فضحتينا.
رهف :اصل بعيد عنك الواحد مش بيشوف الاماكن دي غير في الافلام
سامر :اتفضلوا اقعدو.....ولدي نازل دلوقتي
ونزل رياض وزوجته أميرة وجلسوا
رياض : ياسمين حكتلي عنكم كتيرر وخصوصاً ذياد وانك شخص كويس
ذياد باحراج : شكرا
ودخل اخو رياض وسلم عليهم
اميرة :مش هتعرفنا يا ذياد
ذياد :ليلي اختي ورهف بنت خالتي وطبعا ست الكل
اميرة :اتشرفت بي معرفتكم
جمال (اخو رياض )مش ممكن انا فكرتك أخته
ايناس بكسوف:شكرا ده من ذوقك
رهف لي ليلي :هو مال امك
ذياد :انا اخر مره شفت امي مكسوفه كده كانت من ايام المرحوم
ودخلت ياسمين وهيا تحمل الشربات واعطت كل شخص كاسه وجلست بجانب سامر
رياض :بص يبني انا اخر همي الفلوس اهم حاجه عندي بنتي وأنها تكون مبسوطه
ذياد :اكيد طبعا يا عمي وهعمل كل اللي اقدر عليه عشان ابسطها
اميرة وهيا تلاحظ نظرات سامر لي ليلي :انتي بتدرسي يا ليلي ولا خلصتي
ليلي :لاء خلصت وشغاله حاليا
اميرة :طب كويس ...ربنا معاكي يا حبيبتي
ليلي :شكرا لحضرتك
جمال:والوالد مجاش لي معاكم
ذياد :ولدي اتوفي من واحنا صغيرين
جمال بتأثر وهو ينظر لي ايناس:اسف مكنتش اعرف
ايناس :ولا يهمك
وظلوا يتحدثوا وجمال ينظر بين كل تاره وآخري لي ايناس اللتي كانت محرجه ورياض لاحظ نظرات اخوه ونظرات ابنه لي ليلي
رياض بابتسامه بسيطه:كنت بفكر من فتره نطلع رحله عائليه وبما انكم هتكونوا من العيله فا تيجوا معانا وهو نتعرف اكتر علي بعض
ياسمين: فكره حلوه قوي يا بابي
ذياد :اكيد يشرفنا طبعا لو مش هنزعجكم
رياض :ولا ازعاج ولا حاجه احنا خلاص بقينا عائله
وانتهت السهره والجميع رحل
رواية:قدري الجميل 🌸🌨️
البارد :ال7🌨️🌸
ومر الايام علي ابطالنا ولاحداث مثل ماهيا .. ومع اشراقت يوم جديد وهما يستعدو للذهاب وكانت الرحله عباره عن ثلاث ايام في الشالية الخاص بعائلة رياض
ذياد بصدمه :١ ٢ ٣....اااااه ده كله حد قلكم اننا مهاجرين
ليلي :كتير صح ...انا راي سبني وهو هوفرلك شنتتين من اصل سبعة
رهف :خلاص هتيهم أخدهم انا في كام حاجه عايزة أخدها
ذياد :انتي تسكتي وسندريلا فين صح مش باينه
ايناس وهيا تخرج من غرفتها وتقول برقه :بتنادي عليه يا زيزو
ذياد بعدم تصديق :انتوا عايزين تجلطوني صح.... وبعدا اي اللي حطاه في وشك ده دا انتي مكنتيش بتحطيه غير ايام المرحوم والعلبه اتقفلت اي اللي فتحها تااااااني يا ايناس
ايناس برقه :اصل اخر فتره لقتني أهملت كتير في نفسي ولاني في زهرة شبابي ذي منت شايف لازم اهتم بنفسي شويا
ذياد بشلل:زهرة شباب اي قصدق زهرة ربعاااانك خمسانك ...هو انتي وخده بالك أن بنتك بقت شحطه وابنك كلها ايام و هايخطب
ايناس بتأثر وتمثيل وهيا تجلس :خليك ديما كده مكسر في مجاديفي
ليلي وهيا تربت عليها :متزعليش يا نونوس من أمته واحنا بناخد علي كلامه
ذياد:نونوس !!
ليلي :مداا دلعها الجديد..خلاص انسي ايناس ده
ذياد وهو ياخد نفس وينظر لهم بغضب يحرق الاخضر واليابس
ذياد :بصوووووا بقي انتوا الثلاثه احنا رايحين مع ناس غريبه... يعني أستاذة سندريلا خفي الشغل شويا عشان ونننعمه اللي بتفكري في انتي وشلة الفساد دي مش هيحصل..... وانتي مش كل متشوفي سامر عايزة تكلي اكنه اكل أكلك ...وانتي اسمعك بتقولي جوزك تاني هتشوفي وش مش هيعجبك عشان انتوا زهقتووووووني
وخرج من المنزل
ليلي :شكلنا جانه عليه جامد
رهف :دا علي اساس هتتعملي مع سامر عدل
ليلي :لاء
رهف :خلاص اسكتي
وبعدها قامت البنات بتنزيل الاغراض ....سليم وهو يطلع السلم حتي وجد رهف تنزل الشنطه
سليم :شكلكم مسافرين
رهف بضحكه غبيه :لاء ده يومين تغيير جو بس
سليم :يلا ربنا معاكوا
رهف :شكرا ...طب متيجي معانا
سليم بضحكه خفيفه عليها:مره تانيه أنشأ الله
رهف :طيب
ليلي وهيا تصعد:دكتور سليم عامل اي
سليم :كويس الحمدلله
ليلي :ديما يارب...رهف ذياد بيزعق تحت نزلي الشنطه بسرعه
رهف بضيق.:انا ذهقت أمته الشهر ده هيخلص عشان كل واحد يروح لحاله ...بعد اذنك يا دكتور
ونزلت وتركتهم
ليلي بعدم تصديق :انا لو حكات لحد عن حياتي وان كل واحد بيحب في حد أو مع حد مش هيصدقني وهيقول اني باافور
سليم بفضول:وانتي مافيش حد كده ولا كده
ليلي :اهووو للاسف بقي انا الوحيده المنحوسه في القصه...يلا بعد اذنك
سليم :اتفضلي
وذهبت وتركته وهو ظل يفكر بتلك الجميله اللتي خطفت قلبه في الفتره الأخيرة
وبعد أن وصلوا أمام القصر وجدو الكل في انتظارهم ويوجد سيارتان
رياض :نورتوا
ذياد :بنورك
رياض:ذياد نزل الشنط عشان نحطها في العربيه عشان نمشي
ذياد :منا هروح بالعربيه بتاعتي
رياض وهو يفكر في شئ :لاء اركنها جوه في الجراج لحد ما نحط الشنط في العربيه
ياسمين برجاء :خلاص يا زيزو حطها جوه.
ذياد وهو لا يريد أن يحصل مشاد بينه وبين رياض لأنه يحب ياسمين :طيب
في الخارج وبعد أن وضعوا الشنط في السيارة
رياض:انا واميره هنروح بالعربيه وجمال ومدام إيناس معانا..
وذياد وياسمين ورهف في عربيه وسامر وليلي في عربيه
ذياد بضيق :طب ما ممكن امي ورهف وليلي نروح في عربيه لا لاذم ثلاث عربيات
رياض :لان الشنط محطوط نصها في عربيه سامر ذي منت شايف يعني مش معاه غير مكان واحد وانت في عربيتك كلتا الأمر مش هتشيل غير ثلاث اماكن
رهف :بسيطه ياسمين تركب مع اخوها واحنا مع بعض
ياسمين بغضب مكتوم :لاء مش هركب غير مع زياد
اميرة :خلاص يا جماعه في في وبعدا ده كله اكل لازم يفضل في العربيه فا اكيد مش هنتناقش عشان حاجه ذي دي ...وبعدا يا زياد اختك بقت في مقام بنتي ذي ياسمين ولا انت لسه معتبرنا غرب
زياد:لا طبعا
اميره :خلاص بقى امال احنا واقفين مستنيين اي
وبالفعل ركب الكل وجمال بجانب رياض وأميرة وايناس في الخلف
في سيارة زياد
ياسمين بضيق من رهف :السنه الجايه نروح مع بعض بقي يا زيزو
رهف : انشاء الله
ياسمين :وانتي مالك
رهف بغيظ :يا بنتي مش جوزي يعني احنا واحد
ياسمين بغضب :جوز مين يااامو جوز ده كلها شهر وهيسيبك
رهف :ومين عالم اي اللي ممكن يتغير كمان خمس دقائق
ياسمين بغضب :انا مبقتتتتتش طيقة البت دي يا ذياد طلقها دلوقتي
رهف وهيا شعرت أن زياد مضايق وقالت بهدوء :زياد مالك انت كويس
زياد بهدوء :كويس يا رهف مافيش حاجه
رهف :لاء في وفي كتير كمان هو انا مش عرفااك
ياسمين :طب اي تحبوا اجبلكم اتنين لمون وشجره بلمره
رهف بغضب :انتي اي اللي بتقولي ده يعني منين بتحبي ومش واخده بالك من شكله وأنه مضايق
ياسمين :وانتي اللي وخده بالك قوي
ليلي وهيا تنظر من الشباك :انا راي ارمي الاتنين وريح دماغك
زياد :كان بودي صدقيني
ليلي وهيا وهيا تدخل رأسها بضحك:كنت عرفه أن طول ما الاتنين دول مع بعض هتقوم حرب اهليه
سامر وهو يقود :اول مره اشوفك بتضحكي وانتي معايا ...بس ابتسامتك طلعت حلوه
ليلي وهيا تنظر للجهه الأخري : شكرا...وانت اول مره متعصبنيش
سامر :هو لما اسالك مين اللي بتكلمي وابقي خايف عليكي ابقي بعصبك
ليلي :ايوي اصل زياد وماما اللي حقهم يسألوا انت تسال لي بقي ؟...ويهمك في اي انك تعرف؟
سامر :تصدقي انك حمارة
ليلي :يعني انت بتشتمني دلوقتي
سامر :اسكتي يا بت
ليلي :بت لما تبتك
وسكتوا شويا
سامر بضيق :بصي بقي عشان ده اللي هتمشي عليه من هنا ورايح لاني جبت اخري من دماغك اللي شبه الجززمه دي
ليلي :انا دماغي مش جزززمه
سامر :مهو واضح انها مش جزمه خالص....قصرررررره مشفكيش بتضحكي مع الذفت سليم ده تاني ولا تتكلمي مع أي شب فهمه
ليلي بضيق : انت.....
سامى بي مقاطعه ونبرت تهديد:فهمه يا ليلي
ليلي :فهمه ...بس بصفتك مين برضوا معلش
سامر :بصفت اني قررت اللمك عشان لسانك الطويل ده
ليلي : يعني اي برضوا
سامر :معلش نسيت انك جاموسه مبتفهميش من التلميحات ....انا قررت اخطوبك عشان انقظ العالم منك
ليلي بصدمه :........
سامر بلا امل :اها هتقعد متنحه ساعه دلوقتي
رواية:قدري الجميل 🌸🌨️
البارد :ال8🌨️🌸
وبعد أن وصلوا الشاليه وانزلوا أغراضهم
ليلي وهيا تحمل الحقيبة:تقريبا امي جيبه البيت كله في الشنطه
ايناس من الخلف بغضب :سماكي يا بنت الجزم.
جمال بي مقاطعه من الخلف :أشيل معاكم حاجه
ايناس برقه واكنها تحولت :هااا..لاء احنا خلاص خلصنا وبعدا مش عايزين نتعبك معانا
جمال بابتسامه :ولا تعب ولا حاجه
رهف لي ليلي :الحقي امك بتتشقط
ليلي بابتسامه خبيثه:معلش هتعبك معايا بس ممكن تدخل معايا الشنط.
جمال :طبعا نوليني
ايناس بسرعه :لا مش عايزة اتعبك معانا
جمال:يا ستي ولا يهمك
ليلي وهيا تضع له الحقيبه :اتفضل...ولسه في دي ودي ودي ...اتمنه مكنش بتعبك
جمال وهو يدخل.:انتي ذي بنتي تعب اي
ايناس بضيق :اي اللي عملتيه ده
ليلي :مش هو اللي عايز يعمل شهم وجنتل يستحمل بقي ...يلا يا رهف
رهف وهيا تترك يدها وذهبت الي زياد اللذي كان يعمل مكلمه هاتفيه :روحي انتي وانا جايه وراكي .......زياد
زياد :هتلاقي التصاميم كلها عندك في اقرب وقت ..تمام فى امان الله .....واغلق الخط.....كنتي عايزة حاجة
رهف :مضايق لي بقي
زياد وهو يربت علي شعرها:بعدا يا رهف...يلا ندخل قبل منلاقي المجنونه دي جاية
رهف بضحك :يلا بينا
في الداخل وبعد أن جلس الجميع
رياض :طبعا انتوا مش غرب وسامر هيوريكوا غرفكم ...بعد اذنكم
سامر:اتفضلوا
وذهبوا مع سامر..واعطي كل واحد غرفته ولم يتبقي سوي ليلي
سامر :دي اوضك
ليلي وهيا تدخل : تمام
سامر وهو يقف علي الباب :تحبي اوريهالك
ليلي بتناحه:لاء شكرا وتفضل طرقنا
سامر:ددبش اذي العيون والوش القمر ده مع اللسان اللي عايز قطعه
ليلي :ما ده التحديث الجديد بلاش بقي اوريك باقي التحديثات
سامر بغمزة :هشوفها بس الصبر يا لولتي
وبعدها سامر تركها ورحل أما ليلي فاهيا كانت مضيقه ولا تعرف السبب لكنها ابتسمت علي كلمته
وبعد مرور بعض الوقت والجميع بدء بنزول ..نزلت ليلي وهيا غير منتبهه لذالك اللذي ينظر لها بنبهار
ليلي :امال ماما فين
جمال :مدام ايناس لسه منزلتش
ليلي وهيا تكتم سبه في سرها :تمام
وجلست بجانب زياد ورهف:هو لو شتمت الراجل ده حد هيكلمني
رهف بسخريه :لاء بس سندريلا اللي نازله دي... احتمال تعملك شاورما
وعندما نظرو وجدو ايناس تنزل وهيا متشيكه وتضع كبعه علي رأسها
رهف بضحك :امك لبسه صونيا علي شعرها مش طقيه
ليلي بضيق : بت اينعم انا علي اخري بس دي أمي فا لمي لسانك
جمال بنبهار :مش ممكن القمر يطلع بنهار يا مدام ايناس
ايناس بكسوف :ده من ذوقك
اميرة :حقيقي طلعه بتجنني يا ايناس
زياد وهو يمسح وجهه بضيق وخنقه :ناقص شجره واتنين لمون وتبقي كملت
رهف :متكونش دي ازمه منتصف العمر ... وبعدا ملكم انتم الاتنين مبقتوش طايقين نفسكم من ساعه ماجينا
ليلي&زياد :مافيش
رياض :بما اننا كلنا اتجمعنا فا يلا عشان ناكل بره
وخرج الجميع
ياسمين وهيا تمسك يد زياد :اوعي ده مكاني
رهف وهيا تمسك يد زياد:لاء
ياسمين بضيق وزعيق :هو اي اللي لاء بقولك اوعي يا بتاعه انتي
ليلي بغضب :انتي بتعلي صوتك عليها لا وبعدا هيا ليها اسم
ياسمين بعند :لاء اسمها بتاااااعه وكمان مش محترمه عشان بتمسك ايد خطيبي
رياض :في اااااي الناس بتتفرج علينا اهدو
ياسمين : بس يا بابا..
رياض وهو ينظر لذياد :ياسمين مش عايز مشاكل
ورحلوا حتي اقتربت ايناس مش زياد
ايناس:في اي ...
زياد بي مقاطعه وغضب مكتوم :ونعمه كله زياده ومهتحكم في اي حاجه تحصل بصونيا اللي لبساها دي
ايناس بحزن وعتب :ماشي يا ذياد
ذياد وهو ينفخ بضيق :هيا نقصه فعلا
سامر :مالو زياد
ليلي ببرود :مالوش
سامر :اممم طيب..فكرتي في اللي قولتهولك
ليلي :لسه بفكر
سامر :طيب بس مش معاكي غير يومين بس
ودخلوا المطعم وبعد أن أكلوا وانتهوا زهبوا ليجلسوا امام البحر بضع الوقت..
ايناس بحب :مالك يا ذياد
زياد وهو يربت علي يديها :اسف اني كلمتك بطريقه دي
ايناس :ولا يهمك يا يبني ...بس مالك بقي
رهف :قولنا مالك بجد يا زياد
زياد بضيق :حاسس اني مخنوق من اول ما جينا وحاسس أن ده مش مكاني... شويا حط عربيتك في الجراج واركب دي شويا انت مش هتدفع الحساب خليها علينا المرادي وشويا نظراتهم الغريبه نحيتنا ...من الاخر كده احنا مش شبههم ومش هنرتاح مع بعض وأنا استحاله اغير من نفسي عشان أعحبهم
ليلي وهيا تربت عليه :انا فهماك بس هتعمل اي في ياسمين
زياد بضحكه سخريه :اهي ياسمين دي محستش لحظه بلي جويا وعمال اهود فيها ورهف بمجرد ما بصلتي فهمت اني مش كويس بقي علبه الكنز دي بتفهمني اكتر من اللي حبتها
رهف :طب حيث كده احنا بنعمل اي هنا ...خلينا نمشي
ياسمين من الخلف بغضب ودموع :طب ولله عال يعني تغلط في اهلي وعدتها وكمان حبي مش عاجبك ...بقي انا يااااسمين رياض اللي الكل يتمني يبصلها نظره انت يا حتت نكرره مش عجباك...وبابا اللي ركبك عربيه مكنتش تحلم بيها ودخلك فلته اللي بتشوفوها في الافلام بقي كخه دلوقتي
سامر وهو يمسك ياسمين :ياسمين اهدي شويا ممكن ووطي صوتك الناس بتتفرج علينا
ياسمين :ميتفرجوا ...خليهم يشوفوا الللي مطمرش في حبي وسنيني معاه بيقول عني اااااي
رياض وهو ياخذ ياسمين في حضنه ويربت عليها : دلوقتي حالا تاخد اهلك ومتورنيش وشك تاني ...فعلا الواحد مهما يعمل مع اشكالكم مش بيتشكر في الاخى
واخذ يربت علي ابنته
زياد وهو يتحكم بي نفسه وقال بكبرياء :انا مش هرد عليك عشان ابويا الله يرحمه علمني يعني اي احترم الأكبر مني حتي لو هو مش عامل تقدير لحد... وعموماً شكرا علي الوقت اللي مش لطيف اللي قضيناه سوي بعد اذنكم
واخذ العائله ورحل
زياد :ليلي رنيلي علي سليم
ليلي : حاضر....الو
سليم :ليلوا ...مسافره انتي بقي وسيباني انا في المكان ده بعافر لوحدي
ليلي :رجعالك يا خويا..المهم زياد عايزة يكلمك
سليم بفرحه أخفاها:هاتيه
زياد :سليم لو جيت(///) تاخد وقت قد اي بعربيتك
سليم :ساعتين بطبط
زياد :طب فل كلم شريف خليه يروح فيلا رياض عدلي يجيب عربيتي من هناك وتجولي انتوا الاتنين دلوقتي
سليم :في حاجه حصلت
زياد :بعدا يا سليم بس مطولش
وراحوا لموا كل أغراضهم ونتظرو لحتي اتي سليم وشريف بسيارتنان
سليم :ياه لحقت و حشتكم
ليلي :شفت مش قادرة ابعد عنك
ووضعوا الحقائب في العربيه وركبوا السيارة
سامر من الخلف بغضب : ليلي
سليم بغيرة وهو يقف.. وخصوصاً بعد أن عرف اللذي حدث:عايز حاجه حضرتك
سامر :وانت مالك
ليلي بغضب :ساااامر اتكلم مع خطيبي عددددل
رواية:قدري الجميل 🌨️🌸
البارد :ال9🌨️🌸
سامر :وانت مالك
ليلي:سامر اتكلم مع خطيبي عدل
سامر بصدمه :خطيبك؟!!
ليلي : أيوي...لما انت سالتني وانا تنحت من الصدمه وسكت فا انا سكت عشان مكنتش عايزة اعمل مشاكل لزياد أو اعمل حساسيه بينه وبين اختك المحترمه...بس دلوقتي اظن مافيش داعي للتفكير لان كده كده كل حاجه خلصت
ياسمين:سيبك منها يا سامر مش دي اللي هتزعل عليها
زياد :ليلي يلا اركبي عشان لسه مشورنا طويل
ليلي :طيب
وركبت السيارة
زياد :ممكن افهم اي اللي انتي عملتي ده
ليلي :انا اسفه مقصدش...سليم متزعلش
سليم بابتسامه :وزعل لي ..انا عارف انو مش وقته ولا مكانه بس ليلي تتجوزيني
ليلي بصدمه وفم مفتوح :هااا
سليم بقلق :انتي تنحتي لي؟
ليلي ووجهها أصبح احمر من الخجل :........
زياد بضحك علي أخته الحمقاء :انتي مكسوووفة
ليلي وهيا تقلد اسراء في مسرح مصر :ااااه مكسوفه
زياد :سليم مبروك انت لبست وبدل ما بتعالج المرضي هتتعالج معاهم
ايناس وهيا تضرب كتف زياد :متقولش كده هيطفش
ليلي بغضب :زيييييااااد
زياد :اي هتكلوني
سليم :لاء اطمن أنا كده كده عارف اني لبست
زياد : عموماً تجيب والدك والدتك ونتكلم
سليم:اكيد طبعا...بس انت كده هتعمل اي في موضوع ياسمين
زياد :هو خلص خلاص
وبعد أن وصلوا انزلوا الاغراض
في الشقه ...زياد ذهب وجلس بجانب رهف
رهف بقلق :الدخله دي مش مريحاني
زياد :رهف انتي حباتي سيف بجد
رهف :اشمعنا السوال ده
زياد:ردي بس عليه
رهف بصراحه:بص مش هكذب عليك انا كنت بحب واحد بس تقدر تقول حب من طرف واحد وهو راح حب وحده معقدة شبه دماغة
زياد وهو يعرف أنها تتحدث عنه :ربنا يكرمك كملي يختي
أما في الخلف ليلي وايناس يستمعون عليهم
ليلي بضيق :البت دي حلوفه
ايناس :طلعه لمها متعرفش تقول جمله عدله علي بعض ...اسكتي بقي خلينا نشوف هيحصل ايه
رهف مكمله :فا ملقتش غير سيف وهو مقصرش بصراحه حبني لحد مقرفني في عيشتي وبصراحه بيني وبينك مصدقت اني خلصت منه
زياد :طب كويس
رهف :وانت حبات ياسمين
زياد :لاء بس كنت بخاف من جننها وأنها ممكن تاذي نفسها وتاذيني عشان هيا لا تقل جنون علي سيف
رهف :انت هتقولي
وسكتوا شويا
زياد وهو ياخد نفس :بصي بقي يا نصيبه حياتي من الواضح كده أن محدش هيستحمل جنانك وهبلك وطول لسانك ده
رهف بابتسامه وهيا تعرف قصده :ايوي انا محتاجه حد يلمني ويشكمني فعلا
زياد ببتسامه :وانا قررة أضحي وقوم بلمهمه الصعبه دي وريح البشريه منك
رهف بغمزة :يا مضحي انت يا جامد يا عسل
زياد يزيح يديها :بنت احترمي نفسك
رهف وهيا تقوم :اعمل حسابك تكلم ماما وبابا وتطلب ايدي منهم وساعتها اوافق أو لاء
زياد بضحك وعدم تصديق :حاضر هروح واطلب إيد مراتي
رهف بضحك :جدع....اااااه في اي؟!
ليلي وهيا تضمها:مش مصدقه انك هتبقي مرررات اخويا بت
زياد بلوي بوز :لسه العاده دي عندك يا ايناس
ايناس وهيا تضمه بحب : مبروك يا حبيبي يا زين ما اخترت
زياد :يبارك فيكي يا نونوس
ليلي بضحك :واحلي نونوس
واكملوا السهره تحت ضحكاتهم واتي سليم وجلس معهم فهو في الفتره الاخيره اصبح مقرب منهم
ومع اشراقت يوم جديد وهو ليس اي يوم يا اصدقائي.... استيقظت ليلي بنشاط وذهبت للدار برفقه سليم وزياد انضم لهم بعد أن انتهي من عمله وجاب رهف وايناس معاه
ليلي :زياد علق عود النور ده هناك وانت يا سليم علقه هناك
ايناس :ليلللللي تعالي دقيقه
ليلي وهيا تذهب لها :حاضر...في اي
ايناس بغضب:شوفي المجنونه اللي جوه دي... انا مش فهمه اذي عرفه تشتغلي في المكان ده
ليلي :اي اللي حصل يا ماما
ايناس :ادخلي شوفي بنفسك
وعندها دخلت وجدد سهير ترفض أن ترددي الفستان
ليلي :مش عايزة تلبسي الفستان لي حتي أن شكله حلو
سهير بدموع :مش قدره انسي حسام هو انا كده بخونه
ليلي :لاء طبعا مهو خانك الاول مع سكر ولا انتي ناسيه
سهير بتذكر :ايوي معاكي حق انا شفتهم
ليلي :خلاص قومي اتجوزي ووريه انو ملوش لزمه في حياتك...وان جدو رائف بيحبك
سهير وهيا تقوم تحضر الفستان :معاكي حق
ايناس بصدمه :بسهوله دي
ليلي :ايوي ...مش معني أنهم كبرو والتعامل معاهم بقي صعب اننا نبعد عنهم بالعكس نحاول نلاقي اي طريقه تواصل بنا وبنهم ...يلا انا هروح اشوف عملوا اي بره
ايناس بقلق :ليلي انتي عرفتي الاول أن كان اجوازهم عايشين ولا لاء
ليلي :اطمني جوز تاتا سهير وصافيه متوفيين من زمان
ايناس:طيب يا بنتي...بس استني لحظه منتي بتجوزيهم اهو واكبر مني امال لي انتي واخوكي وقفتولي علي الوحده
ليلي بحب :عشان احنا ملناش غيرك في الدنيا من بعد بابا وعايزنا نسيبك بسهوله كده ...انا هروح تشوفهم نيلوا اي بره
ايناس نظرت علي أثرها بتأثر حتي فاقط علي صوت سهير اللتي نظرت لها بغضب
وبعد قليل من الوقت كان المازون يجلس ينتظر العروسان ورائف وحسين يقفون ....وخرجت سهير وهيا ممسكه بيد سليم وصافيه ممسكه بيد زياد وأعطوا كل شخص عروسته
وتم عقد قرانهم ..واشغلوا الاغاني وليلي ورهف والكل كان يرقص بفرحه حتي قاطعم صوت حسين
حسين وهو ينظر باستغراب حوله وقت نسي كل شئ:انتوا مين وبتعملوا اي
ليلي بتذكر وقلق:احاا النهارده يوم اي يا حمدى
حمدي وهو يجري : النهارده الاتنين
ليلي وهيا تجري تجاه التربيزة الكبيرة :أمسكوا السكاكين
حسين وهو ينظر لها بضحكه خبيثه :اتاخرتي قوي.. انتي اللي اكلتي الجبنة الرومي بتاعي صح
ليلي وهيا تجري :يخربات ده لانشون علي جبنه اللي مبهدلين الواحد كده ...وبعدا حمدي اللي بيعد يأكل مش انا
سليم :اخس بجد طلعتي من حراميه الجبنه
ليلي بغضب:سلللليم
حمدي :منتي طول عمرك بتقسمي معايا الاكل لما بجيبه
زياد بضحك :بقولك اي يا سليم مش عايز ممرض معاكوا أو اي حاجه اصل الشغلانه دي عجبتني
سليم بضحك :لا استني هتعجبك اكتر دلوقتي..حجه صافيه
صافيه :نعم يا دكتور
سليم :امال مين اللي بيجري هناك ده
صافيه بعدم تركيز :مش عارفة تلاقي حد من العواجيز اللي هنا
زياد :امال كل اللي عملناه ده والفرح علي اي
سليم :اختك قال اي حبه تعمل حاجه جديده بس عادي بكره الصبح هيفتكرو كل حاجه عادي
ومر اليوم تحت ضحك وهزار الكل ومرت الليله بسلام
ومع اشراقت يوم جديد وهيا تجهز نفسها لمقابله عائله سليم وتروق المنزل ورهف تنفض السجاد وايناس تسوي الاكل وزياد يجلس يساعد رهف في تحريك الاشياء الثقيله
رهف بغمزة :داه الكرم ده كله هتتحسد كده
زياد بضحك :كله يهون فدا العيون
ليلي بضيق وهيا تقاطعم :اللي يشوفكم دلوقتي مايشوفكم من يومين ماعلينا اي رايكوا في الفستان
زياد :مش بطال
رهف:جميل بجد عليكي
زياد :لو كده هلبسه لما يجوا
ودخلت غرفتها وخبط الباب وذهب زياد لكي يفتح وكانت الصدمه
زياد :استاذ جمال حضرتك بتعمل اي هنا
جمال باحراج :مش هتقولي اتفضل الاول
ايناس وهيا تخرج :زياد هتلي الطلبات دي.....استاذ جمال
زياد :اتفضل
ودخلوا الثلاثه والكل جلس
جمال :انا عارف اني فاجئتكم واسف اني جات من غير معاد
زياد :ولا يهمك
جمال :عشان مطولش عليكم انا جاي اطلب ايد مدام ايناس
زياد بصدمه :نننننننننننننعم
جمال بسرعه :قبل متقول اي حاجه انا عايز اقول كلمتين
ليلي لما شافت لمعت عيون امها مسكت يد زياد وقالت:اتفضل حضرتك احنا سامعينك
جمال : الموضوع بختسار انا كنت خاطب وانا في شبابي وحده وكنت بحبها جدا بس للاسف عملت حدثة ومن ساعتها مبقتش شايف غيرها ولا قادر ارتبط بي وحده تانيه لحد ما قبلت امكم وشفت عيلتكم للحظه اتمنيت يكون عندي عيله زيكم وابن راجل اعتمد عليه وبنت لسنها اطول منها ...انتوا خلتوني احن لجو العائله ولو.وافقتوا انا مستعد اعملكم اللي انتوا عايزينه وغير كده انا عايش في فيلا لوحدي يعني بعيد عن عائله رياض اخويا فا اظن مافيش داعي للاعتراض
زياد وهو يفكر :...........
ايناس بحزن :انا اسفه يا استاذ جمال بس انا عيالي اهم حاجه في حياتي ومقدرش اعمل اي حاجه هما مش موافقين عليها اعزرني
جمال بحزن أخفاه وهو يقوم :مافيش داعي للاحراج واكني مقلتش اي حاجه يعد اذنكم
ولسه هيطلع من الشقه توقف علي صوت زياد
زياد وهو ينظر لامه ولي عيون ليلي اللتي تترجاه :لو زعلتها في يوم هتشوف حاجه صدقني مش هتعجبك
والكل نظر له بصدمه وفرحه في نفس الوقت
رواية.:قدري الجميل 🌨️🌸
البارد:ال10والاخير 🌨️🌸
زياد :لو زعلتها في يوم هتشوف حاجه صدقني مش هتعجبك
جمال بعدم تصديق :انت وفقت دلوقتي
رهف بضحك :ده مش مصدق
جمال :صدقني هصونها بعيوني
زياد :انا مش عايزك تصونها بعيونك انا عايزك تراعي ربنا فيها
جمال :وده اللي هايحصل يبني
رهف :حيث كده بقي لولولولولولولولللللللللي
ليلي بضحك :يخرباتك هتلاقي سليم جاي دلوقتي ويفكرني ارتبط بسامر من كتر ما شاف العجب في العيله دي
وخبط الباب
ليلي بضحك :لحظه هفتحله
سليم وهو شعره منكوش خطف قلب ليلي :في اااااي ومين اللي كان بيزغرط دلوقتي عندكم ؟؟
ليلي بضحك :عقبال عندك امي هنقرا فتحتها دلوقتي
سليم بعدم فهم :.........
ليلي وهيا تدخله :ادخل بس وانت قمر اوفر كده
سليم بغمزة :مش احلي منك...بس مش هينفع عشان رايح اجيب اهلي من الموقف بالعربيه
ليلي بابتسامه:طيب وخلي بالك من نفسك
سليم وهو يتذكر :أاااه افتكرت خليكي وقفه دقيقه معلش
وراح بسرعه علي شقته وليلي تنظر في أثره بضحك وحب يذيد يوم عن يوم...ورجع وهو يمسك بكيس
ليلي بفضول :اي ده ؟
سليم : ده فستان شفته وانا راجع من الشغل امبارح وحسات انو مش هيليق علي حد غيرك عشان كده جبته ليكي
ليلي بتاثر :انا قلتلك اني بحبك قبل كده
سليم بضحك :كتير بصراحه ويلا ادخلي عشان مينفعش وقفتنا علي السلم كده
ليلي :ماشي ياحب
ومشي سليم ولسه هيقفل
ليلي :متنساش الكيكه بطعم الفانيلا شوكولاته بالبندق
سليم :بنسبه للورد
ليلي وهيا تغلق الباب :لاء ده علي زوقك بقي
وبعد ساعتين بطبط كانت ليلي رايحه جايه في الغرفه ومتوتره
رهف بضيق :يابنتي خيلتيني اقعدي في مكاااان
ليلي بتوتر :طب اي رايك هعجبهم
رهف :انتي قمر اصلا يا ليلو وبعدا الفستان ده تتحفه عليكي
ليلي وهيا تجلس :طيب
وخبط الباب
ليلي قامت تاني :احااا جم جم ...روحي خلي زياد يفتح روووحي
رهف بضحك :حاضر طلعه اهدي
زياد بابتسامه وهو يفتح:نورتونا
رشاد بابتسامه:بنورك يبني
زياد :اتفضلوا
وعندما جلسوا
زياد بابتسامه:حقيقي حضرتك نورتنا
رشاد:ده نورك يبني
وظلوا يتحدثوا حتي خرجت ليلي بالمشروبات ورهف معاها
ايناس :بناتي ليلي ورهف
رشا بنبهار : مشاء الله...تعالي جنبي يا حببتي
ليلي باحراج وهيا تجلس :حاضر
حتي وجدد رشا تربت عليها :من النهارده انتي بنتي لاني معنديش بنات فا انتي من هنا ورايح هتقوليلي ماما رشا
ليلي : حاضر
وظلوا يتحدثوا في مواضيع مختلفه وليلي تنظر لي سليم كل تاره والاخري وهيا تبتسم
ومرة الليله بسلام ورشاد ورشا ذهبوا وناموا في شقه سليم
ومر اسبوع وتمت خطوبه ليلي وسليم
وتم تحديد فرح رهف وزياد اخر الشهر بين الاهل والاصحاب
أما طبعا سندريلات الشاشه الغنيه عن التعريف اتفقوا أنهم بمجرد ما زياد ورهف يتجوزو هيروحوا كلهم يعيشوا مع جمال في فلته وده طبعا بعد اسرار جمال والحاحه
بعد مرور سنتين
وهما يفطرون حتي دخلت ليلي وسليم
زياد :حماتكم بتحبكم تعالوا افطرو
ليلي وهيا تحاول أن تجلس خصوصا انها في الشهور الاخيره من حملها:امال بابا فين ؟
رهف :تلاقيه نازل دلوقتي..
زياد بغضب :يابنتي بطلي اكل مخلل الواد هيطلع في وشه قرون مخلل
رهف وهيا تمسك بطنها :لاء مازن هيطلع حلو
سليم بضحك :الواحد خايف علي الولد ده لما يجي الدنيا
زياد بسخريه :لا حوش يا خويا...دا انا خاف علي بنت اختي منك يا دكتور المجانين
سليم :متقلش عليهم كده
رهف :اسكتوا انتوا الاتنين بقي الواحد ميعرفش يفطر في بيته يعني
نزلت ايناس السلم وجمال يمسكها
ليلي لي زياد :هو اي الحنيه المفرطه اللي حلت عليهم دي
زياد :انا أعرف يختي
رهف :زياد انا عايزاك تعاملني كده
زياد وهو يسحب طبق المخلل من أمامها :انتي بطلي حش مخلل بس
ايناس بابتسامه :صباح الخير يا ولاد
الكل :صباح النور
جمال :عندي ليكم خبر حلو
زياد :خير يارب
ليلي:اي هو؟
ايناس بكسوف :هيجلكم اخ في السكه
ليلي وهيا تاكل :ايوي يعني ...اااااه كح كح
سليم وهو يعطيها كاس الماء :اتفضلي يا حبيبتي
زياد وهو ينظر بغباء :ده اذي ؟
رهف وهيا تضربه في كتفه :هو اي اللي اذي
جمال بابتسامه:امكم حامل
الكل نظر بصدمه وعدم تصديق
وهنا اعزائي احب اقولكم كنتوا مع رواية قدري الجميل ...وانتظرونا في الجزء الثاني أنشأ الله ومع ابطالنا الجدد❤️❤️🍀....+متنسوش تقولوا رايكم في الروايه وتسيبوا تعليكم الجميل ❤️❤️
بقلمي : نيرو هاني 🌸🌨️
تمت 🌨️🌸
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق