رواية إزاي اطفش عروسة بابا حصريه وجديده وكامله حتى الفصل الثالث والعشرون على مدونة النجم المتوهج
" بابا وحش مش هسمعك بتكذب عليا مش هخليك تمشي تشوفـها على جثتـي يا عمر .. " بنته الصغـيرة بتجري منـه في كل حته في البيت ..
عمر بيلهـث من الجري وراها _ " غفـران روحي اسمعـيني خليني اشرحلك وقفي جري بقـا .. "
غفران بطفـولية _ " وقفت اهو ، قلتلي هطلعك ع الحديقة تلعبي بعدين اكتشفت انك واخدني معـاك تقابل عروسة قلتلي لي بيكذب ربنا مش هيحبه .. "
عمر اتنهد بثقـل قعدها على رجله بوشها المعبس _" في فرق بين اكذب و اخبي عنك زي لما بكون عاملك مفـاجأة بخبي عنك عشان تتبسطي بيها .. "
غفـران نفخت خدودها و مكشرة _ " مفاجأة وحشـة منبسطتش بيها خالص .. "
عمر بحنية _ " افهمينـي يا روح بابا أنـا عايز اتجوز عشان اجيب أم ليكي عشان تاخد بالـها منك مش نت ديما بتقـوليلي عايزة ماما همم .. "
غفـران هزت كتفها _ " أنا عايزة ماما بتاعتي مش وحدة جديدة هي مش هتحبني ، هتبقى وحشة و ممكن تضربني .. "
عمر شهـق بدرامية _ " تضربك لسـا متخلقش اللي يمـد ايده على طفلتي ( اتنهد ) أنا مش هغصبك على حاجة لو محبتيـهاش هنلغي الموضوع .. "
غفران بحماس بتتنطط _ " خلاص نعتبر محبتهاش يعني هنلغي الموضوع .. "
عمر ضحك _ " هنمشي نشوفها و تتعـرفي عليها وعد لو حسيتي انهـا مش هتبقـى أم كويسة ليكي و اديتيني اسباب منطقية ، مش هعارضك .. "
وافقته بعدما فهمت رغم صغرها الاعتراض مش هيجيب نتيجة و لازم تتصرف بذكاء ، بما انو عندها سلاح " الدمـوع ، البراءة و حب ابوها و دلاله " الفـوز هيكون مضمون تقريبا ، فربنـا يعين العروسة على شقاها ..
دخل المطعـم اللي المفروض يلتقـو فيه ، شايل غفـران اللي اصرت بشكل غريب يشيلها على غير العـادة و في وحدة قامت من محلها شاورتهم ..
غفـران بتكلم نفسها _ " هي ديه العـروسة هي واضح نظارة تيتا عطلانة حاطة نص محل مكياج فوشها هوريكي أول خطوة نشغل مود الشقاوة .. "
عمر بهداوة _ " السلام عليكم أنا عمر و ديه بنتي غفـران جابتلك الوردات دول ، اديها الورد اللي اصريتي نجبهـولها في طريق جيتنا على هنا .. "
غفـران بدلـع _ " لا دول بتوعي ، مش قلت شبهـي و لايقين على ربطة شعـري متاخدهمش مني .. "
" صح هما لايقين عليها أوي خليها على راحتها ، أنا دينـا تشرفت بمعرفتك " مدت ايدها عشـان تسلم عليه غفران بسرعة ردت عليها السلام ..
غفـران بطفـولية _ " بابا مبيسلـمش عـلى نسـوان ، بابا مش قلت مينفـعش راجل يلمس ايد مرا متقـربلوش عشان حرام ، هي كبيرة مش عارفة .. "
عمر بص على دينا وشـها هيطق من كثر الحرج ، حاول يلم الدنيا شاولـها على الكرسي _ " احم تفضلي يا انسة .. "
غفـران شدت كم قميصه بعدما قعدها جنبه _ " بابا هو اسم دينا مشتق من كلمة دينـاصور ، خالـتو دينا تبقـا من سلالة الديناصوات المنقرضة ؟.. "
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثاني
غفـران شدت كم قميصه بعدما قعدها جنبه _ " بابا هو اسم دينا مشتق من كلمة دينـاصور ، خالـتو دينا تبقـا من سلالة الديناصوات المنقرضة ؟.. "
دينـا سحبت خدها مثلت الضحك _ " بنتك ما شاء الله ، لله أكبر خيالـها واسع باين عليها طفلة بريئـة بتحب الإستكشاف عندها كم سنة ؟ .. "
عمـر ضحك _ " تسع سنين و شوية و هتتم السنين بتتصرف زي الكبـار مرات و مرات زي ما نت شايفـة كده ، غفـران ممكن تفضلي هادية .. "
غفـران هزت راسها ، سكتت بتكلم نفـسها _ " بص هتاكله بعـينها ازاي ، ده هـو مستحي و هي لا .. "
عمـر بهـداوة _ " أكيد لي دبر لينـا المـوعد ده حكالك عن ظروفي عاملة زاي ، عندي بنت صغـيرة نت مسبقـش و تجوزتي معندكيش مشكلة من النـاحية ديه .. "
دينـا ابتسمت _ " لـو عندي مشكلة مكنتش هكون قاعـدة قدامك في اللحظة ديه ، للصراحة انبهـرت بصورك ، بس شخصيتك طلعت مبهرة أكثر .. "
الطفلة الصغـيرة حاطة ايدها على خدها ، بتسمـع للحديث المتبادل ما بينهم بزهق مش طايقـة دينا دينـاصور زي ما سمتها عايزه تكلم أبوها على انفراد تقله عن رأيـها و الا هتقلل ادب هتنفجر في وشها من الغيظ ..
غفـران بتتقـمص دور الطفـلة البريئة _ " خالـتو الروج اللي حطاه ساح من محله لازم تعـدليه .. "
دينـا بصت لعمر بتشاورله على بقـها _ " هـو بجد سايح .. "
عمر بص لغفـران باستفهام ، لسا هيكذب اللي قالـته قامت شدت شعـر ذراعه توجع _ " اااه .. "
غفـران بترمش بعيونـها _ " بيقلك اه يعـني صح .. "
استأذنت تمـشي الحمام تضبط مكياجـها ، قبل ما عمـر يديها أي رد فعل لقـا بنته واقفة على الكرسي ..
غفـران ايدها على خصرها _ " نت مش هتتجـوز الست ديه مش هخليك .. "
عمـر _ " للتصرف اللي عملـتيه ده غلط ، الكذب تصرف مش صح و طريقة كلامك معـايا غلط بردو .. "
غفـران بطفولية _ " بص أنا قليلة أدب ، محتاجة أم تربيني مش تفسدلي أخلاقي ، وحدة تلبس ساتر تعلمي أحفض القـرآن و أصلي ديه مش هتنفـع .. "
عمـر برفعة حاجب _ " و ايه اللي مخليكي متأكدة للدرجادي انها مش هتنـفع ام ليكي .. "
غفـران بتقلد مياعتها _ " شخصيتك طلعت مبهـرة أكثر انا بحب الألوان الفاقعـة بتظهر انوثتي ، هـو بجد روجي سايح ، عارف حلم نص شباب كوكب الأرض يرتبطو بيـا .. "
عمر ضحك _ " متبالغـيش .. "
غفـران بتسبل عيونـها _ " تراهن متعرفش تسلق بيضة يلا خلينا نمشي مش عطيتك سبب منطقـي هتبقى نت اب شاطر و هتلتزم بوعدك .. "
عمر بهداوة _ " اقنعتني صراحة بس مينفـعش نمشي من غير ما نسلم علـيها ، هنتحجج بحاجة و نـروح ماشي يا بابا اصبري شوية ممكن .. "
غفـران بتسحب ايده _ " لا مش ممكن ، هنمشي خلينا نمشي يلا قبل ما ترجع .. "
دينـا استغربت من مشهد سحب غفـران لايده _ " هـو في حاجة حصلت ؟.. "
غفـران برفعـة حاجب _ " ايـوه في ، كنـا رايحين عشان قلب بابا طيب مش مستعـد يحطـم حلم شبـاب مجرة درب التبـانة يتزوجو منك .. "
عمر مصدوم _ " غفـران .. "
غفـران بترمش بعـيونها _ " انا جبت الكلام من عندي ، هي قالت يلا نمـشي عايزه اروح يلا يا بابا يلا .. "
مكنش عنده حل غير يعتذر ، يسحب جاكيته و يمشي ورا بنته لي بتشده طبعـا بمجرد ما وصلو على السيارة عاتبـها بس هي بمهارتها قدرت تلينه مش كده و بس لا روحها على الحديقة عشان ميبقاش كذاب في روايتها ..
الساعة ثمنية المسا ، لسا هيدور المفتاح في باب بيته لقـاه بيتفتح من جوا ..
عمـر شايل غفـران اللي نامت في طريق رجعتهم _ " اختى ليلى دلوقتي افتكرتي انـو ليكي أخ و اجيتي تزوريه .. "
ليلى بغيظ _ " متخلينيش أضربك و نت في العـمر ده هي حبيبة عمتها نايمة متقليش سبتها تنـام من غير عشا .. "
عمـر _ " مش هبقى عديم مسؤولـية للدرجادي .. "
اخدتـها من ايده طلعـتها تبدل ثيابـها لبيجامة و تنيمـها في اوضتها رجعت بعد شوية لقت عمر و زوجها جلال فاتحين أحاديث جانبية عن الشغل ..
ليلى ابتسمت _ " بنت أخويا الـبراءة بتنط من وشـها شبه الملاك ربنا يحفظها .. "
عمر ضحك _ " ملاك اما تكون نايمة بس حتى اني بحس نفـسي ظالمها و يا دوب بتفـيق برجع غير رأيي ديه مش طفلة لا عفـريت صغير .. "
ليلى _ " كل الأطفال كده هتعيش سنـها مش هتجي تلاقيها كده كبرت ، و بطل تأكلها من برا الطفلة صغـيرة محتاجة تغـذية صحية جبتلك أكل في الفـريزر ابقا سخنه .. "
عمر اتنهد بثقـل _ " شكرا يا ليلى ، و الله بحاول على قد ما أقدر اسد كل احتياجاتـها بس مش عارف امك بتضغط عليا اتجوز ، هي مصره مش عايزه مرات أب .. "
ليلى بتـردد _ " هي أمها مجتش سألت عنـها خالص ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثالث
ليلى بتردد _" هي أمها مجتش سألت عنها خالص زاي بس جالها قلب تسيب بنتها الصغـيرة فأمس الحاجة ليها ، مستحيل تبقـا ديه أم .. "
عمر اتنهد بثقل ساند راسه لـورا _ " ممكن يا ليلى منجبش سيرة الموضوع ده مليش دعـوة بيها ، بنتي مفـهما أمها ماتت و هي بردو ميته بالنسبالي .. "
..................
مش عارف يتقلب على سريره حاسس بثقـل و خنقة مش طبيعية فتح عينه نص فتحة لقا بنوتته نايمة فوقه حاضنه خصره برجليها لثنين بيبعدها بالراحة عشان يعدل من طريقة نومـها ، بالغلط اجت عينه على الساعة ..
عمـر قام من على السرير بيجري في الأوضة بيصوت _ " الساعة تسعة راحت عليا نومة عندي اجتماع هترفد يا ناس غفـران غفران يا بنتي اصحي .. "
غفـران بتفرك عيونـها نعسانة لقت باباها ببلف يدور على قميصه و هـو بيتنطط على رجل وحدة بيلبس بنطـلونه _ " بابا نت كويس مالك ؟.. "
عمـر ضايع _ " قومي البسي ثيابك بسرعة متأخرة على المدرسة و انا متأخر على شغـلي .. "
غفـران سكتت للحظة مراقبة لخبطته كل شوية يقع على الارض بسبب رقصته مع البنطلـون ، كتمت ضحكتـها _ " بابا بس أنا اليوم معنديش مدرسة .. "
عمـر بيجري يكوي قميصه _ " بطلي هزار بقـا قومي يلا يا بنتـي الحلوه يلا .. "
غفـران بطفولية _ " أنا مبهـزرش مش الآنسة اتصلت قبل امبارح قالتلك هيبقـى في اجازة الأسبوع ده .. "
عمـر اتجمد في محله _ " أنا نسيت المـوضوع ده خالص راح عن بالي .. "
غفران سبلت عيونها _ " مش هتسيب بنتك الصغيرة وحدها في البيت طبعـا نت متأخر ، عمتو ليلى لبين ما توصل لتاخد بالها مني تكون الساعة بقت احداشر .. "
عمر شد شعـره لورا ، جري على تحت و هو بيلبس قميصه _ " أنا هاخدك معـايا على الشغل متأخر أوي يا غفـران ، هما خمس دقايق البسي فيهم .. "
غفـران بتتنط على السرير مبسـوطة _ " انا هـروح مع بابا الشغل هروح مع بابا الشغل .. "
نزلت ع السريع من على السرير لبست هدومها و شالت مشطها من على التسريحة نزلت على تحت لقـته بيلف في المطبخ بيضب أكل و عصاير في شنطتها .. "
غفـران ادته مشطها _ " اعملي شعـري حلو .. "
عمـر قعـدها في حضنه _ " مش وقت عنـادك مش وقته خالص يا بنتي عشان خاطري بس المرة ديه هنسيبه مفـرود مفيش وقت نعـمل تسريحة .. "
سرحه و لبسها الشوز ، مشي جاب شنطتها و مفـاتيح عربيته بقاله ربع ساعة بيلف حولين نفـسه عشان يلاقيها ، زي ما تكون بتتخبى منه عن قصد يا دوب لقـاها شد غفـران من ايدها ركبها في العربية ورا ..
غفـران نفخت خدودها _ " بابا هو نحنا مش هنفـطر .. "
عمـر تكه و هيقلع شعـره من كثر الشد _ " مفـيش وقت يا غفران اما نوصل تبقـي تاكلي .. "
غفـران _ " بابا .. "
عمـر فقـد اعصابه _ " بابا بابا في ايه خلاص اهـدي بقلك اصبري شوية لبين ما نوصل مش عايز اسمـع صوتك .. "
دور العـربية ، سايق في الطريق على شغله و شـوي شوي بدأ يهدى بص عليها من المراية ، لقـاها لازقة في الشباك دايره وشـها بتمسح بكمها الدموع في صمت ..
عمـر بحنية ممـزوجة بأسـف _ " أنا بعـتذر يا غفـران ، بابا مكنش قصده يزعقلك ، بس عصب شويه صغـيرين ، بنـوتة بابا هتسامحه مش كده .. "
مردتـش عليه فضلت هادية و ساكته زي ما أمـرها ، رغم محاولاته الكثيرة يفـتح معاها أحاديث يجذب انتباهها مجبتش نتيجة حتى الرشوة فشلت ..
عمر بعدما ركن العربية قدام الشركة لف فتح لغفران الباب عشان ينزلـها _ " هاتي شنطتك و تعـالي اشيلك وصلنـا .. "
غفـران تجاهلت ايده و نزلت لوحدها _ " مش كنت مستعجل يلا ندخل بسرعة .. "
مشيت مدورة راسها الناحية الثانية و هو لاحقـها ، قابل اثنين من الموظفين اللي تحت اشرافه في المصعد لقـاهم بيبصوله من فوق لتحت بيحاولو ميبينوش بس هما ميتين من الضحك ..
عمـر _ " هو مش المفـروض دوامكو بيبدأ الساعة ثمـنية دلوقتي الساعة هتكون عدت التسعـة و نص و نتو لسا جايين و ليكو مزاج تضحكو .. "
" حضرتك الساعـة لسـا تمـنية الا خمسة .. " بيوريله الساعـة اللي لابسها في ايده ..
عمـر طلع التلفون بتأكد لقـاها فعلا زي ما تقله _ " يعـني انا جاي أبكر من المعـاد بساعة كاملة .. "
غفـران هزت كتفـها _ " كنت هقلك بس مسبتليش مجال الساعة في اوضة النوم عطلانة وقفت عند الساعة تسعة بالليل من امبارح لمعلوماتك .. "
عمـر بغـيط _ " مسبتلكيش مجال ولا خبيتي عليا عشان تعـرفي تجي معايا الشغـل .. "
غفـران بطفـولية _ " مبارح قلتلي ينفـع أخبي عادي زي ما أكون بعـمل مفاجأة ممكن نعـتبر ديه مفاجأتي استغليت الموقف خليتك تجيبني ذكية صح ؟ . "
عمـر زعق _ " غفـران .. "
" اسف عل المقـاطعة حضرتك مش عندك اجتماع مهم مع رؤساء الأقسام التانيين متأكد من اللي نت لابسه .." بيشـاور على شبشب الحمام في رجله ..
غفـران رافعة ايديـها دلالة على الإستسلام _ " في الحته ديه نت مسبتليش مجال بجد ، كنت هقـول بس سكتتني و قلت مش عايز تسمع صوتي .. "
هو ما صدق رجعت تكلمه رجعـت فتكرت غلطته تاني بصته بنظرة وجعته و مرضيتش يمسك ايدها حتى اخدها عـند سكرتيرته تاخد بالها منها لبين ما يرجع البيت يغـير اللي لابسه في رجله ..
نـور ابتسمت و نطقـت بمياعة _ " متخفـش حضرتك هاخد بالي منـها باين عليها بنت هادية و لطيفة .. "
غفـران بعد ما ابوها مشي بصت على نور من فوق لتحت _ " نور أطول من بابا شبه عمود النور مش هتليقو على بعض فمتحاوليش يا خالتو .. "
نـور برفعة حاجب _ " يعـني ايه ؟.. "
غفـران بطفولية _ " يعـني أنا مش هادية ولا لطيفة ، فاهمة على حركاتك ديه كويس يا خالـتو عمود النور ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الرابع
غفـران بطفولية _ " يعـني أنا مش هادية ولا لطيفة ، فاهمة على حركاتك ديه كويس يا خالـتو عمود النور حلمك تكوني عـروسة بابا مش هيحقق .. "
نور لفت خصلة من شعر غفـران على صباعها شدتها أوي _ " ديه مواضيع كبار متشغلش بالك بيها يا صغـنن عارفة مصلحتي أبوكي هتجوزه .. "
غفـران توجعت من شدها لشعرها حتى بعدما فلتته _ " هنتفاهم كويس هديكي خمسين من مية على شجاعتك باني على حقيقتك أحسن ما تمثلي بتحييني .. "
نـور بتمثل الحسرة _ " معرفش عمر بالطـول و الجمال ، الذوق و الأخلاق خلفك نت زاي ؟.. "
غفـران حاطه ايدها على خصرها _ " عمـر حاف كده .. "
نـور ضحكت ، بتشد خدها _ " عمر ديه ولا حاجة ، لقـدام هيبقى حبيبي ، حبيبي عمـر ، بعد كم اسبوع هبقى في مقـام أمك فتعلمي تحترميني .. "
التزمت الصمت دخلت مكتب ابوها تستنـاه بتفـكر فخطة محبوكة تبعد نور عن خانة العـروسة ، حاطة ايدها تحت ذقنـها و محستش برجعة عمر حتى مخدتش بالها من وجوده غير و هو شايلها قعدها على فخده ..
عمـر باس خدها _ " مقعدتيش مع خالتو نور برا هي مش القعدة لوحدك هنا مملة كنت تونسـتي معاها ، باين عليها حبتك أوي و نت حبيتيها ؟.. "
غفـران فهمت تلميحه _ " محبتـهاش ، مش هحبـها فريح دماغك هربت منهت دخلت على هنا عشان ضوها لخالتو عمود نور وجعلي عيوني .. "
عمـر استغرب _ " عمـود النور ؟.. "
قاطعهم دخول المشار اليها بعمود النـور ، جايبة صينية عليها كباية قهـوة و الثانية عصير ، حطتها قدام غفـران و قعدت تمدح فيها قد ايه هي هادية ..
عمـر ابتسم بيلعب في شعرها _ " بنتي مفـيش منـها اثنين يلا يا بابا طلعي الفطار من شنطتك و كليه مع العصير أنا و نـور هنشتغل على المكتب .. "
غفـران بنبرة عتاب _ " حاضر اطمن هفـضل هادية مش هسمعك صوتي .. "
اتنهـد مش عارف يكفـر عن ذنبه ازاي خلاها تهدى ليعـرف يشرحلها موقفه ، بيراجع الورق و كل شوية بيرفع راسه يطمن عليها يلاقيها بتكتب حاجة في دفتر مذكراتـها اللي مبيفارقش شنطتها ، الساعة بقت عشرة ..
عمر بيمسح على راسها _ " غفـران انا عـندي اجتماع دلوقتي نت خليكي قاعدة هنـا لو احتجتي حاجة قولي لخالـتو نور هي قاعدة برا .. "
غفـران بتعدله نفس الموال _ " حاضر اطمن هفـضل هادية مش هسمعك صوتي .. "
عمـر اتنهد بثقـل _ " فنانة في تحسيسك بتأنيب الضمير .. "
طلع سايبها وراه و يا دوب غاب عنـها بربع ساعة طلعت من مكتبه بتتلفت يمين شمال و بتجري في الممـر رايحة جاية و كأنـها بتدور على حاجة بس مش راضية تتنـازل تسأل نور عنـها بس استسلمت في النهاية ..
غفـران واقفة عاقدة رجليها ، بتشد على تنورتـها _ " الحمام فين بسرعة ، بسرعة .. "
نـور ضحكت رفعت وشها بصباع حطته تحت دقنـها _ " حبيبتي مزنوقة عايزة تدخلي الحمام يا تـرى الحمام فين هقلك بس بشرط قوليلي ماما .. "
غفـران زعقت _ " نت مش ماما .. "
نـور بتمـثل الأسف على حالـها _ " متبقـيش عنيدة ، كلمـة وحدة هتريحك و هتبسطنـي في نفـس الـوقت ، يا بنت عمـر هما حرفين ماما .. "
غفـران شجاعتـها تبخرت ، و زي أي طفلة مغـلوب على أمرها بدأ دمعها ينزل _ " بقلك نت مش ماما نت وحشة مستحيل تبقى ماما في يوم .. "
جريت تدور على حد يدلها بس الطابق اللي هما فيه خاص برؤساء الأقسام و كلهـم ضمن الإجتماع ، فترة و هي بتحـوم حولين نفسها صادفت قاعـة الإجتماعات لمحت عمـر من ورا القزاز و من دون ما تفكر فتحت باب القاعة ..
غفـران قلبها هيوقف من العياط _ " بابا .. "
عمـر زي ما عمـل كل شخص ضمـن الإجتماع ، حول نظـره ناحية البـاب بمجـرد ما سمـع صوتـها نط من محله جري عليها _ " غفـران بنتي مالك ؟.. "
غفران رجعت خطوتين لـورا كل ما يجي قرب منـها ترجع خطوة بتبص في وجوه الناس اللي حولينـها برعب _ " بابا .. "
عمـر عارف بنته ، مش هتعـيط بالشكل ده لسبب تافه عشان كده هيتجنن خصوصا و هـي مش راضية يقـرب منـها بلهفة _ " غفـران مالك يا بابا .. "
" الإجتماع هبتأجل كلو يطلـع بـرا " الكل استجاب لأمره و فضلو هما الثلاثة في القـاعة ، نزل على ركبه جنب عمر " مقلتليش عندك بنت حلوه كده " ..
عمر و مديره جابر مسبوش طريقة الا و حاولو يقنعـوها بيها تقلهم مالها مرضيتس يقربولها بس على الأقل نطقت ..
غفـران بتشهق _ " هي خالتو نـور سألتـها على الحمام مرضيتش توريهولي غـير لما اندهلها ماما بس هـي مش ماما صدقوني دورت عليه بس .. "
من دون تكملة فهمـو عليها ، استوعبو سبب عدم رغبتها في قربهم منـها فضلت تعـيط مرضيتش تهدى لـين جت مساعدة جابر جايبة الثياب اللي وصى عليها و أخدتها تغـيرلها ..
عمـر رايح جاي بيغلي من جوا _ " زاي بس قدرت تعـمل كده في بنتي وصلتـها للحالة الوحشة ديه ، أمنتـها على بنتي انا السبب في لي حصلها .. "
جابـر مقـدر وضعه _ " هرجعلها حقـها .. "
نـور بوقار _ " حضرتك طلبني .. "
جابـر بيزعق _ " نت سبتي فيـها حضرتك ، ازاي تسمحي لنفـسك تتصرفي بمنتهى الحقارة في شركتي طفـلة وصلت بيكي الوساخة تستغلي ظرفـها .. "
مسبلهاش مجال للتبرير خصوصا بعد ما رجعت غفران اللي جريت على حضن أبـوها على طول تستخبى فيه ، نـور و هي بتتطرد لبرا بصت ناحية غفـران لقتها بتبتسـم من وراهم ..
غفـران غمزت لـها بحركة من شفايفـها لفظت كلام صامت _ " أنا حذرتك من اللعب معايا يا خالـتو عمـود النور ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الخامس
غفـران غمزت لـها بحركة من شفايفـها لفظت كلام صامت _ " أنا حذرتك من اللعب معايا يا خالتو عمود النور اتمنالك إضاءة سعيدة في حته بعيدة .. "
عمـر طلعها من حضنه ، حاوط خدها بين كفـوفه _ " هي خلاص مشيت غفـران نت كويسة يا قلب بابا بصيلي اسف معـرفتش اخد بالي منك .. "
غفـران سبلت عيونـها _ " مش المفروض نلوم نفـسنا على أغلاط غيرنا صح ؟.. "
عمـر ابتسم _ " صح يا بابا .. "
غفـران سابت حضن أبـوها جريت مسكت فبنطلون جابر بتبصله بمنتهى البراءة ، بتتشاو عليه ينزل لمستواها _ " بابا ، بص عمـو ده عيونه حلوين زاي .. "
عمـر برق _ " غفـران .. "
غفـران مش واخده بالـها من تأذيب أبوها _ " عمـو ملقيش عندك ولد يكون شبهك كده .. "
حديثها العفـوي ضحكه شدته قدرة الطفـلة على نخطي اللي حصل قبل شوية بمنتـهى البساطة بروحها حلوه دخلت قلبه ، جاوب على اسئلتها الفضولية ، بصعوبة قدر عمر يقنعـها ترجع معاه على مكتبه باقي ساعات شغله ..
عمـر بحنية شالها على ايده و شنطتها بإيد _ " غفـران يلا هنرجع على بيتنـا عايزة أجبلك ايه في طريق الرجعة مكافئة لبنـوتي على هداوتها .. "
غفـران بتثني صباعها واحد ورا الثاني _ " لو ينفـع تجيبني بكره معاك هبقى متشكرة ، متبقـاش تفكر في موضوع الزواج الغيه من دماغك خالص و .. "
عمـر قاطعها _ " و ايه كمان يا رغاية بقلك حاجة نجيبـها فطريق الرجعة بنبوني ، لعـبة .. "
غفـران دورت وشـها الناحية الثانية _ " لا شكرا .. "
جابـر التقى بيهـم في الطرقة و اتضح انه جاي مخصوص عشان يشوف غفـران _ " ايه رأيك لو بابا معـندوش مانـع تجي نلتقي في الحديقة .. "
غفـران بحماس بتتنطط _ " بجد يعـني هتجيب ولادك لي قلتلي عليهم .. "
جابـر ضحك _ " ايوه وعدتهم اخدهم بعد الشغـل ، اجيت أشوف لو الأميرة تحب تتنـازل تلعب معاهم .. "
رغبتها ظاهرة على وشها بس لفت تشوف رأي أبوها هز راسه دلالة على الموافقـة بعد تقصيره في حقـها اليوم هيعـملها كل اللي نفسها فيه ..
في المـوعد المحدد ، الحديقة المعـلومة قاعدة جنب أبوها بتمرجح رجليها ، شواربـها مغـرقين عصير بتشربه نطت أول ما لمحت جابر جاي عليهم بقت تلف حولـين ولاده الإثنين هما نسخ مصغـرة طبق الأصل عنه ..
غفـران بتصفـق _ " الله دول شبهـك خالص خالـص اسمك ايه انا غفـران .. "
" ده علي و ده أخوه الصغـير سليم و أنا مامـتهم ياسمـين واضح شديتي انتبـاه جابر لـيه عسل يا غفـران " بتمسح العصير من بقـها بشويش ..
جابـر _ " مراتي ياسمين هتاخد بالـها من الولاد هيتسلو سـوى و احنا هنمشي نشرب قهـوة مع بعض مش كده يا عمـر بلاش رسمية بقينـا صحاب .. "
غفـران نفخت خدودها _ " افرح يا عمـر هتاخد بريك مني تلاقي أعضاءك الداخلية و الخارجية بتزغـرت .. "
فنانة في اختيار كلمانـها خلتهم يمـوتو من الضحك بعـدها ياسمين أخدت الولاد تلعب معـاهم ، ادتهـم كورة و هـما بسرعة انسجمو مع بعـض ..
سليـم ساب الكـورة و جري عند والـدته _ " ماما ، اربطيلي الشوز بتاعـي .. "
عـلي هـو الثاني ساب اللعـب ، جري عـند مامته _ " ماما عطـيني اشرب عطشان .. "
ياسمـين بحنية _ " حاضر يا حبيبي استنى شـوية .. "
غفـران بتبصلهم من بعـيد بتلعب بالكورة لحالـها _ " انا معـنديش ماما لـيه هو ربنا مبيحبنيش عشان كده أخدها مني بس معـملتش حاجة وحشة .. "
قعـدت على كرسي مرضيتش بعدها تقـوم تلعب معاهم بس قاعدة بتعيط حتى ياسمين فشلت تهديها بس قعدتها على رجلها بتستنى رجعة أبـوها بعد ما اتصلت على زوجها تستعجله في رجعـته البنت مش مبطلة عياط ..
عمـر اتنهد بثقـل خباها فحضنه بيطبطب عليها _ " خلاص يا بابا اهدي بطلي عـياط اجيب أهـو .. "
جابـر _ " هي مالـها ؟.. انتو تخانقـتو معاها يا ولاد .. "
عمـر بيبص على وشها محمر زاي _ " لـو هما اللي مزعلينها كانت عضتهم بسنانـها بنتي و حافظها بتوصل للحالة ديه لما تفـتكر امها الله يرحمـها .. "
الساعة ثلاثـة بالليل بتتقلب على السـرير يمين شمال وشـها عرقان فجأة فزت قايمـة من السرير ، جريت على أوضة أبـوها تفـيقه في نص الليل ..
غفـران بتهـز ذراعه في الظلمة _ " بابا اصحى بسرعـة بابا يلا بقا فوق .. "
عمـر قام مخضوض شغـل كل الأضوية بص عليـها بخوف فاكرها تعـبانة _ " مالك يا غفـران فيكي حاجة ؟.. "
غفـران بـوزت _ " ينفـع تطلب من عمـو جابر يتبناني ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل السادس
غفـران بـوزت _ " ينفـع تطلب من عمـو جابر يتبناني عايزه ابقى بنته ساعتها مش هشتاق لماما ولا هفضل العب لوحدي و هتخلص من رغيي .. "
متوقعـش أفكارها توديـها للنقطة ديه بالذات حس بتقصيره فحقها حس قدامها بالضعف معندوش كلام يعبر بيه عن موقفه معندوش حق يلوم أحلامها البريئة هو فضل الصمت لف ناحية الثانية غمض عيونه ..
غفـران بتهـز في جسمه _ " بابا متنمـش رد عليا يا بابا ، حج عمر رد عليا متسبنيش لوحدي فايقـة في الظلمة .. "
استسلمت بعـد فترة و نامت محاوطة خصره ، هي مكـنتش عارفة انه طول الوقت بيمـثل النوم ، هينام زاي بس بعد اللي قالـته فضل في الليل بطوله صاحي ..
غفـران بتتمدد على السرير ، بتثاوب _ " صباح الخير يا بابا كنت بتتأمل جمالي .. "
عمـر بهداوة _ " أنا ماشي خدي بالك من نفـسك .. "
غفـران نطت واقفة قدام الباب فاتحة ذراعاتـها _ " اخد بالي من نفـسي زاي ، رايح فين مش المفـروض اليوم عطلتك متشيك طالع على فين ؟.. "
عمـر برفعة حاجب _ " ملكيش دعوه ، عمتك هتوصل تقـريبا بعد ربع ساعة هتهـتم بيكي في غيابي هتأخر في الرجعـة بلاش تتعبي عمتك .. "
غفـران مسكت فيه _ " يعـني هفضل لوحدي .. "
عمـر طالع بعدما بعدها عن طريقه _ " متأخر يا غفـران ، هما ربع ساعة و هتوصل متخافيش .. "
اتحجج بمـوعد وهمي عشان يعرف يتهـرب منها فضل اليوم بيلف بعربيته في الشوارع لـين وصلت الساعة خمسة ، قاعد في الكافي قدام وحده ..
عمـر _ " دكتورة صفا أنا شرحتلك بالتفـصيل الوضع عامل زاي و هي .. "
صفـا قاطعته_ " خد نفـس ، اهدى متتوترش .. "
عمـر باندفاع _ " بقلك بنتي عايزة واحد ثاني بيقى ابوها تقـولي متتوترش مش عارف ابص فوشها من ساعتها انا حاسسها هتضيع مني افهـميني .. "
صفـا بهداوة _ " الطفـل مش دايما أي كلمة بتطلع من بقـه بيبقى قاصدها .. "
عمـر بيمـسح على وشه _ " ممكن ميكـنش قاصدها بـس بتعكس رغباته ، أنا ضايع مش عارف الغلط مني ولا منـها مكنش المفروض اتجهالها .. "
صفـا _ " في الحته ديه انـا بوافقـك الرأي تصرفك بيعكس زعلك من نفسك و نت عارف بس هي هتفـسر ده على اساس زعلان منها بستثناء اني معـرفش بنتك بتفـكر زاي بس أغلب الأطفـال بيفكرو كده .. "
عمـر تلفـونه رن و استأذن يـرد _ " ليلى أنا مشغـول شوية ممكن تتصلي بعدين لو مفـيش حاجة مهمة .. "
لـيلى ضحكت _ " تلاقيك مشغـول ببلاوي العفريته الصغيرة بس اتصلت اطلب منك تسألـها اطبخلها ايه على العشا .. "
عمـر وقف مفزوع لدرجة وقع الكرسي من وراه _ " لـيلى بتهزري صح انا سايب بنتي في البيت معاكي زاي يعـني هتبقى في البيت و معايا فنفس الوقت .. "
لـيلى بلهفة _ " يا دوب وصلت ، غفـران مش هنـا نت مش بعتلي رسالة الصبح ، قلتيلي مليش داعي تجي هاخد غفـران معايا يعني هي مش معاك .. "
حس برجليه مش شايلينه فلت التلفـون من ايده ، سنـد بايده على الطاولة جسده بيرجف ..
عمـر نفسه هيتقـطع من الخـوف علـيها _ " غفـران هتكون راحت فين .. "
صفـا _ " اهدى كده خد اشـرب ميه الأول .. "
عمـر بزعيق _ " مية ايه اللي هشربـها بقلك بنتي ضايعة معرفش هي فين ، لازم أقوم ادور على بنتـي .. "
مش عارف يدور فين يبدأ منين المهـم يلاقيها لـسا هيركب عربيته و صفـا بتجري وراه بتحاول تهديه حتى فتحت باب عربيته ناوية تركب جنبه بس حد ثنورتـها ..
غفـران مشكرة _ " بابا ايه الخيانة ديه هي ديه العـروسة الجديد اللي جاي تشوفها .. "
عمـر ما صدق شافها شالـها في حضنه و قضل يبوس فيها شوية و كان هيموتـها من الخنقة _ " بنتي غفـران نت كويسة يا بابا ازاي جيتي على هنـا .. "
غفـران ضمت وشه بين كفـوفها _ " مالك يا بابا وشك أصفر كده نت تعبـان .. "
عمـر دمـوعه على طرف عينـه _ " زاي تعـملي فيا كـده يا غفـران عمتك ليلى اتصلت قالـتلي نت مش في البيت ، حسيت الدنيا لفت بيا .. "
غفـران بطفولـية _ " اسف يا بابا مش هطلع من الـبيت تاني غير و نت معايا .. "
عمـر اتنهد ، باس راسها بعمق و شم ريحتها _ " ادخلي مع خالتو صفـا جوا استنوني انا هتصل بليلى اطمنـها تلاقيها مرعـوبة بتدور عليكي .. "
دخلو جـوا زي ما طلب ، صفا شدتلها كرسي راحت قعـدت ع واحد و فضلت غفـران تبص لابتسامتـها المستفـزة بطـرف عينـها قبل ما تنطق ..
غفـران بنبـرة تخوف ممـزوجة لطافة _ " نت صفـا صفـايح ثالث عرايسنا منورة ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل السابع
غفـران بنبـرة تخوف ممـزوجة لطافة _ " نت صفـا صفـايح ثالث عرايسنـا منورة على فكرة غفـران مش طيقاكي فالأحسن تطفشي منها .. "
صفـا طلعت أقلام و مذكره من شنطتـها تمليها ملاحظات _ " ليه
بتتكلمي عن نفسك بضمير الغايب ، مش المفروض نت غفـران ولا غلطانة .. "
غفـران بهمس _ " تؤ غلطانة صح بنتقاسم نفـس الجسد بس هي غفـران أنا مجرد عفـريت مسالم .. "
صفـا معتبرة كلامها تراهات أطفـال بتسايراها _ " عفريت مسالم طيب حضرة العفـريت المسالم ، حاسس نفسك عامل زاي اوصفلي نفسك .. "
غفـران بتريقه _ " مربع من غـير زوايا هكون عامل ازاي عفريت زي العفاريت ساكن في جسم غفـران بس محترم زيما قلتلك بدفع الأجار .. "
صفـا ضحكت _ " طب يا عفـريت بتحب عمـر .. "
غفـران بتمريح رجليها زهقـانة _ " اه بحبه واخد باله من الجسد اللي عايش فيه طب هيبقـى سـؤال بسؤال نت لـساتك بتحبيه ولا خلاص نسيتيه .. "
صفـا مستغربة تصرفاتها بعيدة كل البعـد عن تصرف طفلة سوية بذات العمر _ " أحب مين ؟.. "
غفـران بهمس _ " سفـيان الـشب اللي شعـره اسود ، طوله مية و ثمـانين اسمـراني ، نت أدرى بطليقك يا دكتوره صفـايح صححيلي لو غلطان .. "
صفـا برقت _ " تعرفي سفـيان منين .. "
غفـران نفخت خدودها بطفـولية _ " بقـلك عفـريت ، واضح مش مصدقاني همم نت دكتورة عندك ثلاثين سنة طولك مية و سبعين سانتي .. "
صفـا بتنفي حقيقة اللي سامعـاها _ " مجرد صدفة .. "
غفـران _ " صدفة ؟ اطلقـتي من زوجك لي بيمـوت فيكي بسبب جبروت حمـاتك سامحيه المسكين لاحقك من محل للتاني طمعـان في رجوعك .. "
صفـا مفزوعة _ " نت زاي ؟.. "
غفـران _ " آخر رسالة بعثهالك الساعة وحدة و ربـع بيطلب تديه فرصة تلتقـو ، ممكن تتأكدي .. "
صفـا بتدور في تلفونها صوابعـها ببترجف _ " على الساعة وحدة و ربع الرسالة مبعـوثة .. "
غفـران _ " ما انا مش عفريت على الفـاضي ضابط شغلي كويس حتى بصي الكرسون هناك اسمه سامي تمـيم ، لابس فانيلة رمادي
تحت القميص .. "
صفـا شاورت للعـامل سألـته متوترة _ " لابس ايه تحت القميص ممكن أعـرف .. "
الكرسون برفعـة حاجب _ " أفندم هو ايه لي لابس ايه من تحت القميص ، نت تهبلتي مش معـنى اني موظف في الكافي تتواقحي معايا .. "
صفـا بلعت ريقـها_ " مكنش قصدي .. "
الكرسون زعـق _ " هـو ايه اللي مكنش قصدي ، تحبي أقلعلهولك تطمني لابس ايه تحته .. "
بصات الكل عليها بعد لي تقال حطتـها في موقف محرج شالت كل حاجاتها طلعت من الكافي جري من غـير ما تتلف وراها ، عمر اللي لمح هروبها من عربية دخل يشـوف بنته لقـاها متقمصة دور الملاك البريء ..
عمـر بحنية _ " هي الدكتورة صفـا قالتلك ايه ؟ سبتكو عن قصد عشان تتكلمـو بأريحية سوى .. "
الكرسون _ " يااخي متبقـاش تسيب بنتك مع وحدة مجنونة زي ديه حتى لـو كانت أمها ، نسـوان آخر زمن قال ايه لابـس ايه تحت قميصك .. "
غفـران ضحكت _ " مش فانيلة رمـادي صح ؟.. "
عمـر برق _ " غفـران .. "
.....................
الساعة سبعة الصبح المنبه رن بدل المرة مرتين مفقش على صوته غير غفـران لقت أبوها في سابـع نومة حتى التعب باين على وشه العـرقان سابته نزلت على المطبخ بتعـمل سندوتشات الفطور بداله
غفـران بتحط فواكي في الخلاط _ " هعمله عصير انا لـيه حاسة بالذنب ناحية صفـايح مش غلطتي انها خويفة على أساس دكتورة شوية معلومات جبتها من حسابـها اللي صاحبي هكره رعبتها حتى موضوع الفانيلة صدقته .. "
عمـر من وراها _ " بتوشوشي بتقـولي ايه .. "
غفـران جريت عليه حضنته_ " أوبـس ، أنا عملت دوشة بالخلاط كنت هعملك مفاجأة تحضير الفطـور .. "
عمـر باس خدها _ " هـو حلو اه بس مينفـعش تشيلي سكاكين و تدخلي المطبح و انا مش موجود .. "
غفـران _ " فردت الجبنة على السندويتشات بالملعقة و مقربتش من النار زي ما بتقـولي ، بابا هو نت مريض .. "
عمـر اتنهد بثقـل _ " راسي واجعـني شوية بس كويس متقلقيش يلا نفطر .. "
غفـران بطفولية _ " زاي مقلقش يعني طب ممكن تاخد بالك من نفـسك أكثر عشان خاطري .. "
عمـر قعـدها على رجله _ " حاضر يا نكـدية متكبريش المـوضوع مش هيحصلي حاجة .. "
اتحايلت عليه ياخدها معـاه على اساس تاخد بالـها منه طبعا وافق غصبا عنـه ، هي طول الوقت قلقـانة عليه يحصله حاجة يعني زاي وجع خفيف هيخليه يركب تاكسي بدل سيارته ..
في مكتبه ، قاعد بيشتغـل و كل شوبة يفـرد ظهـره على الكرسي و يقعد يفـرك في عيونه مراقباه و كـل ما يبصلها تعمل نفـسها بتلعب عشان تريحه ..
غفـران بتشد كم قمـيصه _ " بابا وقت الغـدا وصل ، مش هنروح ناكل نت مفطرتش .. "
عمـر بثقل _ " ايوه صح هنروح سايب بنتي من غـير أكل .. "
قام مشى معاها كم خطوة ماسك ايدها و فجأة حس الدنيا بتسود قدامه لحق نفـسه و قعد على الكنبة قبل ما يوقع من طوله قدامها ساند راسه لـورا ..
غفـران مرعوبة _ " بابا مالك ؟.. "
عمـر بيسمح على خدها _ " مفـيش يا بابا ، أنا كويس متخافيش يا بنتي .. "
غفـران اتفتحت في العـياط لما سكت مبقـاش بيرد عليها _ " بابا اصحى افتح عيونك رد عليا ، بابا ، بابا ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثامن
غفـران اتفتحت في العـياط لما سكت مبقـاش بيرد عليها _ " بابا اصحى افتح عيونك رد عليا ، بابا ، بابا ، رد عليا متسبنيش لوحدي يا بابا .. "
من غير فايدة بتطبطب على خده مبيصحاش وثيرة عياطها زادت و هي حاضنة ذراعه بتترجاه يفـوق دقايق مرت لقـدر دماغ الطفلة الغيرة يستوعب لي صاير المفروض تدور على حد يساعده يا دوب هتطلع ..
عمـر رجع لوعيته بيفرك جبينه قبل ما يتعـدل في قعدته _ " بابا غفـران رايحة فين ؟.. "
غفـران سابت الباب ، جريت على حضنه اترمت فيه بتشهق بعلو صوتـها _ " بابا حسبتك هتمـوت و تسيبني ( شهـقة ) .. خفت أوي عليك يا بابا .. "
عمـر بحنية بيمسح دمعـها _ " يا روحي متخفـيش مش هسيبك مش هسيب بنتي الحلوه اسف يا روح بابا خوفتك .. "
غفـران نطت من على الكنبة _ " طيب انا هروح أقول لعمو جابر ياخدنا بعـربيته على المشفى مينعش تفـضل تعبان لازم تشرب دوا عشان تشفى .. "
عمـر خوفته نبرة حكيها المليـانة توتر جسمها بيرجف _ " مفيش اله داعي أنا بخير .. "
غفـران زعقت _ " ليه بتعـملو فيا كده في اله داعي في اله داعي بتكذب عليا بتقـول عن نفـسك كويس ، قلتلي ماما كويسة هترجع بس مرجعتش .. "
حشرها في حضنه بيتحايل عليها تهدى من العياط بس فكرة موته مبتفاقهاش خايفه تظـل لوحدها من غـير أب زي ما خسرت مامتها بصعـوبة قدر يسكتها ..
عمـر بيتصنـع المرح _ " يلا ننزل الأصناف اللي بتحبيـها هتخلص هيبقى في الخضار مسلوقة بس يلا اطلعي يا غفـران لبرا استنيني اجيب التلفـون .. "
قفـل باب المكتب ، مشي كم خطوة على اساس هتلحقه بس ظلت متسمرة في محلها لف يشوف مالـها لقا في دم بيقـطر على الأرض نازل من منخيرها ..
غفـران برجفة _ " بابا .. "
عيـونه اتوسعت من الصدمة ، ملحقش يطلع منـها لما وقعت مغمى عليها ، على نداؤه عليها اتلم كل اللي في الشـركه و اتنقلت المشفى على طول ..
جابـر بيطبطب على كتفـه _ " متخفش غفـران هتبقى كويسة يا عمـر خد اشرب كباية العصير ديه مينفعش تفضل كده وشك أصفر هتتعب .. "
ليلى بتسمح دموعها _ " صح غفـران بخير اشـربه كنت دايخ من شوية مش هينفع تتعب دلوقتي بنتك محتاجة وجودك جنبها مين هياخد باله منها .. "
عمـر دموعه على طرف عينه _ " هبقى كويس لما أشوف غفـران بخير ، معـرفتش آخد بالي من بنتي يا لـيلى مشفتيش هي بصتلي زاي قبل ما .. "
ليلى قاطعته _ " عمـر خلاص ، بيكفي تعذب في نفـسك كده هي هتزعل اوي لـو شافتك كده يرضيك تزعلها .. "
بصلـها بنظرة مليانة يأس ، فضل السكوت بيبص على نقـطة وحدة باب الأوضة اللي نايمه جواها ، بعد دقايق من الانتظار مرت عليهم زي الساعات أخيرا الدكـتور طلع ..
عمـر بلهفة _ " دكتور بنتي كويسه صح قول هي بخير .. "
الدكتور بهـداوة _ " الحمد لله ، بقت هي كويسه متخفـوش عليها الواضح ضغط دمـها ارتفـع بشكل مفـاجئ و مش طبيعي فالأوعية الدموية اللي فأنفـها تقعطت حصلها نزيف خاصة أنـو عندها ضعف في الشعيرات الدموية فأنفـها .. "
عمر بيشد على شعره _ " هي اتفـزعت بسببي انا السبب في اللي حصلها .. "
ليلى _ " مفـيش خطر على حياتـها ، طب اغمى عليها لي .. "
الدكتور _ " تقريبا من الخوف عشان نطمن أكثـر عملنا فحوصات ثانيين هنستنـى النتايج ، ممكن تتفضلو تشـوفوها بالشفاء ان شاء الله .. "
مستنـاش ثانية زيادة و جري يشـوفها و من تعـبه راح فالنوم و هو حاضنـها على السرير صحيت و مطمنش غير بعـدما شاف الضحكة نورت وشها أكلها بيده و أكل معاها بإصرار منـها ..
عفـران بطفولية _ " هتفضل مقـعدني في حضنك تراني كبيرة و كل شوية تبوس جبهني .. "
عمـر باسها تاني _ " مقـعد بنتي في حضني نت مالك ؟.. "
" بنت ابني في المشفى أنا آخر من يعلم مقـرر تعرفني لما تجيب جثتها في ايدك " نطقت الست سمية و هي داخلة الاوضة من غير سلام حتى ..
عمـر باندفاع _ " ايه اللي بتقـوليه ده يا ماما سمـية ؟ بعـيد الشر عليها بنتي الحمد لله بخير .. "
سمـية بتريقه _ " لا واضح بخير ،نت مش عارف تاخد بالك منها فبلاش تكابر أحسن ما البت تموت في ايدك و بسببك و تقعد تنذب حظك .. "
عمـر برق _ " هو نت عارفة كمية التوتر لي كنت عايش فيها قبل كم ساعة بس و جاية دلوقتي تقـولي الكلام ده .. "
سمـية _ " غلطانة عـشان عايزه مصلحتك بـص انا خلاص أخدت قراري هزوجك البنت اللي على ذوقي جبتـها معايا على هـنا عشان تشوفها .. "
عمـر بص ناحية المرا لي هي شاوت عليها _ " مش هينفـع اتجوز وحدة معـرفهاش ولا أعرف أصلها .. "
سمـية _ " يا سـلام ، على اساس اللي تجوزتـها عنـاد و نت عارف أصلها طلعت بنت نـاس ما هي قليلة الرباية طفشت و .. "
أخدها على برا يكملو حكي قبل ما تقول حاجات مينفعش غفـران تسمـعها هي زهقانة مستنية رجعت أبـوها و كل شوية تبص بطرف عينها على العروسة اللي ستها جابتها ..
غفـران _ " ممكن تديني أشرب عطشانة .. "
ملت الكباية بالمية بدل ما تديهالها رفعـتها فوق و سابتها تقـع على الأرض تتكسر " أوبس وقعت مني ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل التاسع
ملت الكباية بالمية بدل ما تديهالـها رفعتها فوق و سابتـها تقع على الأرض تتكسر " أوبـس وقعت مني ، مش مامتك يا كتكـوته عشان أخدمك .. "
القزاز اللي اتكسر صوته جذب نتباه عمـر دخل ملهـوف يطمن عليها نقـل بصره بين للكباية و غفـران ، لقـاها مسبلة عيونـها قبل ما تقله عن لي حصل اندفعت نسرين بالحكي خايفـة ينتهي حلمها بالزواج قبل بدايته ..
نسـرين بتمثل دور الغـلبانة _ " كانت عطشانة صبتلـها مية و لسا بديها الكباية وقعـتها تقريبا مطاقتنيش .. "
غفـران كحت ، خفضت من نبرة صوتـها _ " لا يا بابا وقعـت مني غصبا عني ، قلتلها تشربني الميه ادتنـي الكباية في ايدي معرفتش امسكها كويس .. "
عمـر جاب كباية ثانية ، بيشربها _ " طبيعي تفلت ايدك مفـيهاش قوة كافية من التعب .. "
غفـران طلعت لسانـها لنسرين من غـير ما حد ياخد بالـه _ " مش زعلان عشان كسرتـها يا بابا .. "
عمـر _ " يا روحي العـتب علي مكنش المفـروض أسيبك مع ناس معرفهاش الدكتور قال ينفـع نمشي لو مفـيش وجع أو دوخة نبقـى نبقى للصبح ؟.. "
غفـران بطفـولية _ " كويسة خلينـا نرجع البيت ، وحشني السرير بتاعك اتشقلب فيه .. "
ضحك على انقاء مصطلحاتـها مشي يكمل اجراءات الخروج وصى الست سمـية تاخد بالـها منها تبدل ثيابـها لبين ما يرجع بس طلعت لبرا سايبة المهمة لعروستها ..
نسرين زقت الهدوم على وشها _ " يلا البسي خلصينـا طبعا مش مستنية مني البسك .. "
غفـران هـزت كتافـها_ " مـش لابسة خالـتو سردينة نت اتصرفي لبسيني ، بصي بابا هيرجع بعد شوية فتحملي مسؤولـيتك دوريلك على حجة منطقية .. "
نسـرين بتلبسها الفستان ، بتحشر راسها في رقبة الفستان زي ما تكون هتخنقـها _ " راسك كبير أوي كده ليه ؟.. "
غفـران بخنقة _ " بالراحة قلعـتيلي شعـري غبائك اللي كبير مش راسي نسيتي تفـتحي زراير الفـستان ، بس ملمكيش سردينة طبعا عارفه دماغ السردين صغـير اوي مقارنة بحجم جسمه يعـتبر غبي زيك كده .. "
نسـرين بعصبية _ " اسكتي قبـل ما .. "
غفـران قاطعـتها _ " اجيت يا بابا .. "
نسـرين لفت مفـزوعة ملقـتش حد وراها _ " يا شيطـانة .. "
غفـران ضحكت _ " طلعتي خويفة اوي جمـدي قلبك لسا وراكي مشوار طويل عـريض عشان تحصلي على بابا .. "
الإجراءات خلصت طلعـو على البيت على طول طبعـا الست سمـية و نسرين معـاهم ، نسرين اللي عمـر وافق على جيتـها مغـلوب على أمره ..
غفـران نافخة خدودها _ " بابا المخدة ديه عالـية أوي هتكسرلي رقبتي .. "
عمـر باس راسـها _ " اسف يا روح بابا بس الدكـتور وصاني على كده المخدة تبقى مرفوعة شـوية هنحط الدوا و بعـدها ننام عشان نرتاح .. "
جاب كيس الدوا طلع منه المـرهم المفروض يتحط جوا مناخيرها بس ملقاش الأداة اللي المفـروض يتحط بيها ، و فضل لفـترة بيلف حوالين نفسه مش عارف يعـمل ايه ..
سمـية بهـداوة _ " ممكن تعـقم صباعك و تحطهولها ، كنت بعملك كده زمان .. "
عمـر مستغرب _ " صباعي ؟.. "
بيقارن حجم صوابعـه واحد ورا الثاني مع فتحة أنفـها الصغير بس الحيلة ديه مش هتنفـع ..
غفـران بطفـولية _ " صباعك كبـار اوي يا بابا ، بس ممكن خالـتو نسـرين تجرب هيمشي الموضوع صح ؟.. "
نسـرين بلعت ريقـها _ " عايزني أحشر صباعي في انفـها .. "
عمـر بيهـرش في لحيته _ " لـو معندكيش مانـع .. "
نسـرين اتوترت _ " مانـع ؟.. لا طبعـا .. "
عطاها معقـم عقمت أصغر صوابعـها و حطتلها الدوا بالراحة ، طبعا عمـر مراقبها أصغـر غلط هيندمـها عليه ، بيلهي بنتـه فنفس الوقت عن الوجع لسا هتحمد ربنـا خلصت المهمة على خير في آخر لحظة غفـران نفت في صباعها ..
غفـران ببراءة _ " أوبس آسفـة غصب عني مقـرفتيش مني صح بابا بيقول الآباء مبيقـرفوش من ولادهم .. "
نسـرين بصت على صباعها عيونـها بتدمع من القهر _ " مقرفتش خالص لا مقرفتش ، مش قرفانة خالص ، مش قرفانة طبيـعي كلو طبيعي .. "
غفـران كتمت ضحكتـها _ " سمعناكي يا خالـتو نسرين .. "
جريت تـدور على أقـرب حمام ظلت فترة بتدعكه و تحط صابـون عليه قرفانة منـها بتتوعدلـها بعقاب أكبر ، عارفها عملت كده قصدا عشان تغـيظها ..
........................
في اليوم اللي بعـده قاعدين في الصالـة عمـر ماسك طبق الشوربة بيحاول يشربهولها بس مش راضية ..
غفـران لفت راسها الناحية الثانية _ " مش عايزة أشربـها ريحتها وحشة و طعـمها هيبقى مقرف .. "
عمـر اتنهد _ " مينفعش نقول كده على نعـمة ربنا هزعل منك .. "
نسـرين بمـياعة _ " ينفـع أجرب معاها ممكن تقـتنع .. "
عمر ادالها الطبق ، قام من على الكنبه _ " طيب انا هلم الغسيل و راجع .. "
نسـرين ملت الملعـقة وحشرتـها في بقـها _ " يلا يا بلوتـي اشربي من تم ساكت .. "
غفـران _ " عايزاني أشربـها حاضر .. "
سحبت منـها الطبق ، شربته كله دفعـه وحدة و لسا نسـرين بتمدح في شطارتـها بنبرة التريقـة ، غفـران شهقت مرة وحده استفـرغت الشوربة كلها على وشها و هدومـها ..
نسـرين صوتت _ " دخلت في بقـي ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل العاشر
نسـرين صوتت هترجع مصارينـها من القرف _ " دخلت في بقـي دخلت في بقـي .. "
على الحمام جريت تغـسل وشها ، بتفركه ، بتعـيد و تزيد في الفـرك هتقلع جلدها قبل ما غفـران تتلام أخدت وضع الهجوم سدت وذنها بصوابعها و شغلت انذار العياط اللي تسمع في وذن عمـر خلاه جاي جري اتزحلق ..
غفـران في نص عياطـها ضحكت _ " شكلك مسخـرة يا بابا بص الشبشب بتاعك طار .. "
عمـر قام بسـرعة ، بيقلب في بنته بلهـفة _ " مالك يا بابا عياطك بالشكل ده خوفني ، بحسب مناخيرك رجعـت نزلت دم تاني الحمد لله محصلش .. "
غفـران تعلقت في رقبته _ " خالـتو نسرين ، شربتني الشوبة كلها طعمها وحش رجعتها غصب عني متزعلش مني هـم نعسانة نيمني في حضنك .. "
بتنـام أغلب الأوقات بتفـوق تاكل و ترجع تنـام من وجهة نظر عمـر بس في الخفاء هي بتقـوم تعمل مقالب في سردينة مسبتش زيت الا و دلقته قدام باب أوضتها مسابتش منظف الا و خلطته بشامبو بتاعها ..
كرهت الـيوم لي داست فيه أرض البيت ، كل ما تجي تشتكي لعـمر عن شقاوتـها بتعمل نفـسها تعبانة مش قادرة تتحـرك ثلث ايام مرو على نفـس الحال ..
سمية حاطه رجل على رجل _ " نسرين بقالها معانا كم يوم مش شايف واخدة بالـها من بنتك زاي حتى وشـها نـور ما شاء الله على الأقل بتاكل طبخ البيت .. "
عمـر بتريقه _ " نور ايه بس يا ماما سمـية ، كل ما بتشوف وشها لنسرين بتتعـب أكثر زي ما يكون عندها حساسية منـها .. "
سمـية _ " بطل حجج فاضية و قلي هنعـمل الخطوبة متى مش هنفضل مقعدين البنت معانا على الفـاضي ، جاية أزوجكو و امشي أشوف شغلي .. "
لـيلى _ " مش هينفع يتزوج غفـران مش موافقـة .. "
سمـية بغيظ _ " غفـران عيله لسا مكملة الـتسع سنين ، متعرفش مصلحتها فين ، بزواجك من نسـرين هيبقى لـيها ام تاخد بالها منها أحسن من أمها اللي .. "
عمـر قاطعها _ " ملقـتش الحب في أمـها ، اللي من لحمها و دمها هتلاقيه فوحدة غريبة .. "
سمـية باندفاع _ " مشفـتش البنت حصلها ايه من كـم يوم الآباء مبيعرفوش ياخدو بالـهم من ولادهم زي ما الأم بتعمل مش موافق على الـزواج ، طيب أهيه أختك مبتخلفش ، اديهالـها تربيها هتعرف تهتم بيها .. "
لـيلى برقت _ " انا مبخلفش ، بس ده مش معناه أحرم أخويا من بنته لو قررت أنا و جلال نتكفل بطفـل هيبقى حد بجد محتاج لينا كأهل .. "
عمـر فقـد أعصابه _ " لـيه بتحاولي تتحسسينـي اني مقـصر أوي في حفـها ، أنا عامل جهـدي و زيادة عشان ارضيها ، بس الكل عايز ياخدها مني .. "
غفـران جريت على باباها لما سمـعت صوت زعيقـه _ " بابا مالك مين دايقك ؟.. "
عمـر اتنهد بثقـل _ " مفـيش يا روح بابا ، عايزه حاجة ؟.. "
غفـران بتسبل عيونـها _ " اتخنقت من قعـدة البيت ، ممكن نطلع الحديقة و نقـول لعمو جابر يجي معـانا ، يجيب معـاه علي و سليم نتسلى سوا .. "
السينـاريو لما اقترحت عليه يطلب من جابر يتبنـاها بيتعـاد قدامه الجملة اللي بسببها منمـش ليومين و تسببت في تعبهم هما الإثنين مش هيسمج برغبتـها ديه تتجدد ..
عمـر ببرود _ " مش هينفـع ، لو زهقانة قولي لخالتو نسرين تلعب معاكي .. "
غفـران بتدب برجليـها على الأرض _ " مبحبهـاش عايزه أطلع برا أشوف سليم و علي .. "
عمر زعق _ " و انا بقـول مفيش مرواح .. "
لـيلى شدته قعـدته _ " ايه اللي بتعمله ده يا عمـر ، هي مغلطتش متفضيش فيها عصبيتك بص جسمـها بيترعش منك زاي روحي يا قلب عمتو العـبي مع نسرين .. "
غفـران زعقت _ " مبحبهـاش .. "
عمـر علّى صوته أكـثر _ " غفـران .. "
جريت من قدامه متعصبة طلعت على فوق جابت مقـص و دخلت على أوضة نسـرين طلعت كل هدومها ، قعدت بتقص فيهم بمنتهى العصبية ..
غفـران بتعيط _ " أنا مبحبكيش ، بكرهك مش هلعب معاكي نت وحشة .. "
نسـرين اتصدمت من المـشهد _ " نت بتعملي ايه بهـدومي سيبي طيب المقـص من ايدك هتأذي نفـسك .. "
متعدة تعلي صوتـها عشان تجذب انتباه اللي قاعـدين تحت و فعلا مرادها تحقـق لقتهم كلهم داخلين عليها الأوضه ..
عمـر مبرق _ " ايه اللي نت عملـتيه ده .. "
لـيلى _ " اهـدى عشان خاطري متتهـورش بتصرفاتك معـاها هي مش قصدها ديه طفلة .. "
غفـران زعقت _ " أنا بكرهـها ، مش عايزاها تبقـى ماما .. "
عمـر في لحظة عصبية رفع ذراعه فـوق ناوي يضربـها _ " بقيتي قليلة الرباية ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الحادي عشر
عمـر في لحظة عصبية رفع ذراعه فـوق ناوي يضربـها _ " بقيتي قليلة الرباية الدلـع الزيادة فسد أخلاقك عايزه تمـشي كلمتك علينـا بالغصب .. "
بصت على ذراعه المتعلقة فوق صح هو رفع ايده يأذبـها بس حتى ايده مقدرتش تتمد عليها بعد ما وعى على نفـسه لقـا جسمها عمال يترعش توقعـها تجري تستخبى في حضن حد من الموجودين بس هي استخبت فيه ..
غفـران حاضنة خصره بتعـيط _ " أنا زعلانة من بابا خوفني منه أوي ، زعقلي لما ماما توفت نت قلتلي ملنـاش غير بعض المفروض أشكيلك عن أي حاجة و أي حد مضايقـني حتى لـو كتت نت بنتك مقهورة بابا .. "
عمـر قعد على ركبه ضاممـها ، اتنهد بثقل _ " بابا آسـف يا روحي حقك عليا معرفش زاي جالي قلب أعمـل فيكي كده .. "
أخدت ليلى الاثنتين نسحبت وياهـم من الأوضه سابو الاب و بنته يحلو خلافاتهم ، عياطها وصلت لمرحلة بيقطع في كلماتـها مبقاش فاهم بتقله ايه ..
عمـر بيبوس كل حته في شعرها وشها ، كفـوفها _ " سامحي بابا يا روحه كله من خوفي عليكي تمـشي و تسيبيني زيـها هتتجنن لو سبتيني .. "
غفـران بتمسح دموعه _ " مش هسيبك عشـان بحبك اوي يا بابا متخفش .. "
عمـر ابتسـم _ " بنتي شاطرة بتسمـع كلام أبوها المفـروض الأباء بشر بردو كل البشر بيغـلطو بس الصح يعـتذرو بعد الغلط مينفعش يتحججو بمكانتهم كأباء .. "
غفـران قاعدة على رجله ، ساندة على صدره _ " بابا غلط .. "
عمـر بيمـسح على راسها _ " صح بابا غلط انا آسـف ممكن أفضل أعتذرلك من هنـا للصبح بس لـو صعب عليكي تسامحيني هتفهمك و ده حقك يا غفـران .. "
غفـران بطفـولية _ " مش هتزعل .. "
عمـر _ " هزعل بس من نفـسي في أغلاط مبتتمـحاش بالإعتذار خايف غلطي يبقى واحد منـها .. "
.........................
صحيت في اليوم لي بعـده ، مش فاكرة نامت متى بس كلامه عن الإعتذار معلق براسها ، شالت صندوق محطـوط في درجها و نزلت على تحت ..
غفـران جريت على الصالـة لي هما متجمـعين فيها _ " بابا صباح الخير .. "
عمـر بيلاعـبها _ " صباح العـسل يا عـسل ، مش ده الصندوق اللي بتخبي فيه الفـلوس لي بدهالك جايباه معـاكي ليه ، عايزه تقنعيني ازودلك مصروف من عنيا .. "
غفـران _ " مش كده امـبارح قلتلي ، الأباء المفروض يعـتذرو بعد الغلط مينفـعش يتحججو بمكانتهم كأباء حتى انا هعـتذر مينفعش اتحجج اني طفلة .. "
عمـر مستغرب _ " تعـتذري عن ايه ؟.. "
غفـران بتلعب بصوبعـها متوترة _ " رفعـت صوتي عليك و خالتو نسرين قطعت هدومها عشان كده هديـها الصندوق تجيب بفلوسي هدوم جديدة .. "
عمر _ " أنا هتكفل بموضوع الهـدوم .. "
غفـران _ " لا ، غفـران غلطت غفـران هتصلح غلطها .. "
بيزيد افتخاره بيها كل يوم ، كل يوم على الساعة ثمـنية و نص بعد ما اجازته خلصت المفروض يرجع شغله سابها مع مامته تاخد بالها منـها بس مجرد ما طلع ، راحت هي الثانية سيباها مع نسرين ..
غفـران بحماس _ " هنبدأ لعـب متى يا خالـتو .. "
نسـرين ضحكت _ " نت مصدقة نفـسك هنلعب ايه يا كتكوتة أنا مش عايزه المح وشك قدامي فالأحسـن تدخلي أوضتك تريحـيني من شوفتك .. "
غفـران رفعت الكبـاية فوق ، سابتـها تقع تتكسر _ " أوبس وقعت مني فاكره الحركة ديه يا خالـتو سردينة ، هنلعب ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثاني عشر
غفـران رفعت الكبـاية فوق ، سابتـها تقع تتكسر _ " أوبس وقعت مني فاكره الحركة ديه يا خالـتو سردينة ، هنلعـب مش بسببك بابا زعقلي .. "
نسـرين سحبت خدها خلته يحمـر من الشد _ " اه و بعدين ناوية تنتقمـي ولا ايه يا صغنن الأحسن تتقبلي طلعتك القـريبة من حياة عمـر .. "
غفـران ببراءة _ " ايه رأيك تشدي عليها قوي محتاجة دليل على تعنيفك ليا بتديهـولي بالساهل كده .. "
نسـرين فلتت خدها ، متوترة _ " تعـنيف ايه شديته بهـزر معاكي أصل خدودك مليانة مغـرية للشد يا كتكوته .. "
غفـران شالت كباية ثانية وقعـتها تكسرت _ " ايه لي هيحصل لو دست على القزاز برجولي الحافية ، متخيلة بابا عمـر هيعمل فيكي ايه .. "
نسـرين _ " معـندكيش الجرأة تعمليها .. "
رفعت غفـران حاجبها ، تستفـسر عن سبب ثقـتها الزايدة ديه نزلت أول رجل من على الكرسي و لسا هتنط في القـزاز برجيليها شالتها بعدتـها عن الخطر ..
نسـرين بلهفة _ " نت مجنونة هتجرحي رجليكي نت واعية على نفسك بتعـملي ايه ؟.. "
غفـران ضحكت ، سبلت عيونـها _ " لا مش واعـية ، مجرد طفلة مبتفـرقش بين الصح و الغلط ، مين المفـروض يتحمل مسؤولـيتي طبعا سردينة .. "
نسـرين بلعت ريقـها _ " طيب هاخد بالي منك ، هنلعـب لو عايزه بس بلاش تعـرضي نفسك للخطر أبوكي هيشوحنـي من الجنبين و على نار هادية .. "
غفـران بتتنطط _ " حبيت التشبيه سردينة متشـوحة في شوية زبدة هتبقي تحفة ما احنـا هنلعب لعـبة الإنقاد عارفاها ، المفـروض تنقـد الشخص في اللعـبة من الخطر و الا هتخسر ، هكون الشخص و نت الللاعب .. "
نسـرين برقت _ " بتهـزري ، مينفـعش ، بصي استنيني الـم القزاز و نلعب العـاب الاميرات .. "
لمت القـزاز ، كبته و رجعت ، ملقتش غفـران واقفة محل ما سابتها بتجري مفـزوعة تدور عليها في كـل حته ملقـتلهاش أثر طلعت لبرا كأمل أخير ، لقـتها متعلقة في الشجرة حضناها ، قاعـدة على واحد من فروعها ..
غفـران مرعوبة بترجف _ " خالـتو نسرين أنا خايفة طلعت نكمل لعب بس طلع بعـيد أوي عن الارض كل ما ببص تحت ادوخ نزليني أنا خايفة .. "
نسرين بتلطم خدودها _ " عمر هيمـوتني بتقوليلي خالتو نسرين خلاص البنت هتمـوت في ايدي من الرعـبة طيب متبصيش لتحت هنزلك .. "
غفـران مغمضه عيونها _ " خالـتو متسيبينيش لوحدي نزليني أنا خايفـة مش هعمل شقـاوة تاني .. "
نسـرين _ " ربنا يهـديكي بس ايه اللي طلعـك فوق و زاي طلعتي من أساسه .. "
غفـران فتحت عينـها نص فتحة _ " هقع و همـوت أنا عايـزة بابا خليه يجي .. "
لمحت سلم على جنب سنـدته على الشجرة طلعتلها فوق و شالـتها نزلـتها بمجرد ما رجلها داست الأرض ، جريت منـها صوت ضحكتها مالي المكان ..
غفـران طلعت لسانـها ، بتغيظها _ " سردينة شكرا على التوصيلة مكنتش علقـانة فوق الشجرة أكلتي المقلب لا وطلعـتي حنينة أوي صدمتيني .. "
نسـرين _ " اه منك يا عفـريته ، كسرتي ضهـري في النزلـة و كله طلع هزار .. "
غفـران _ " هي ديه حلاوة اللعب .. "
نسـرين شالت الـشبشب من رجلـها _ " انا هوريكي حـلاوة اللعب عاملة زاي .. "
جريت ورها بالشبشب بعد ما دخلت جـوا البيت غفـران واثقة انـها مش هتعرف تضربـها حتى لو هددتـها ، بس مكملة باللعب مبسوطة بتضحك ، مطادتهم وصلتـهم على السطح ..
غفـران رافعة ذراعها واخدة وضعية الإستسلام بتنهج _ " خليني آخد نفـسي دقيقة وحدة .. "
نسـرين بتاخد نفـسها _ " مش هسيبك تعـبئي طاقتك همسكك و هربطك مـع الكرسي ، لغـاية ما ابوكي عمـر يرجع قبل ما توقعـيني في مصيبة .. "
و هي ملهية في الكلام ، غفـران فكتلها حبل الغـسيل و جريت على تحت سايباها بتلم فيه مغصوبة فجأة تسمـع دوشة حاجة بتوقع و ممزوحة مـع صويت بكلمة " بـابـا .. " عارفه صاحبه كويس جريت تشوف فيها ايه ..
نسـرين لمحت غفـران مرمية تحت آخـر درجة من السـلم في دم نازل من راسها ، مبرقة _ " غفـران .. "
حاسة رجليها مش شايلينـها نزلت الدرج ، قعـدت على ركبـها جنبها بتشيل الشعـر الواقـع على جبهتها ، لقـت جبهـتها هي الثانية مليانة دم ..
نسرين شفايفها بترجف _ " غفران اصحي بلاش الهزار البايخ ده فتحي عينيكي غفـران خلاص مش عايـزه تلمحي وشي أنا همشي من هنـا ، اصحي يلا .. "
" نت قتلتيها " ولد متعـرفش دخل منين ، هو مـبرق بيشاور ناحية غفـران ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثالث عشر
" نت قتلتيها " ولد متعـرفش دخل منين ، هو مـبرق بيشاور ناحية غفـران ، بيكرر يعـيد و يزيد " نت قتلتيـها قتلتيها " صوتـه بيتسمع في راسها ..
نسـرين ميته من الرعبة ، بتعـافر لتتجاهله عشان تعـرف تتصرف صح ، خصوصا نفـس الطفلة في حضنـها لسا موجود _ " يا غفـران استحملي شـوية يا بنتي .. "
" نت قتلتيها ، زقيتيها ، وقعـتيها عن الدرج بسبب كـرهك ليها انا شفـتك نت موتتيها .. " الطفـل مبطلش يتهمـها بنبرته اللي بتخوف و عيونه اللي مرمشتش ولو لمرة ..
نسـرين زعقت _ " موقعتهاش ، هي وقعت لحالها متبقـاش تقول عليها ميته ، هتصحى مش كده يا غفـران ، و الا هتزوج من باباكي يلا امنعيني .. "
مبتردش خافت نفـسها يختفي حطت جسمـها بالراحة على الارض جريت تدور على تلفـونها بترن على الإسعـاف بتدوس على الأرقام بايد مليانة دم بتترعش ، فجأة سمعـت صوت للحظة ترجت ترجـع تسمعه ..
غفـران ضحكت ، بتدق كفـها بكف الولد _ " ملعـوبة يا فاروق دنا قريب صدقتك .. "
فـاروق ضحك ، بيقـلد نبرته قبل شـوية _ " نت قتليتيـها ، عارف نفسي ممثل خطير قلبك ضعيف اوي يا خالتو هو حتة مقلب عمل فيكي كده .. "
لبين ما استوعبت نسرين انـو السيناريو المحبوك للي شافته مجرد مقلب رجفتها قلت الدموع اللي بالعـافية سيطرت عليها قبل شوية نزلت غصب عنها ..
نسـرين حضنتها لا هرستها من قوة الحضن _ " غفـران الحمد لله انك كويسة يا بنتـي الحمد لله ، وقفـتيلي قلبي .. "
غفـران صعبت عليها بعـياطها ، مسحت دمعـها _ " خوفتك آسفة خلاص متعيطيش يا خالتو مكنتش عارفة انك هتخافي علـيا اوي كده .. "
نسـرين لفت وشـها الناحية الثانية _ " خفت عليكي لا ابدا خفت على نفسي اتحبس نت مسمعـتيش بيقـول قتلتك و انا وقعتك عن الدرج .. "
غفـران بزعل هزت كتفـها _ " مش محتاجة خوفك عليا .. "
ودعت ابن الجيران فـاروق اللي ساعـدها تطلع على الشجرة و قبل يلعب معاها دور في مقبلـها ، بعد ما مشي بصو لبعـض و بعدها كل وحدة بصت لناحية باستمتاع غفـران بتاكل من الـدم الكذابي على وشها ..
نسـرين مسكت ايدها اللي رايحة لبقـها _ " متكليهوش هيوجعك في بطنك .. "
غفـران بغيظ _ " نت مالك طعـمه طيب فيه نكـهة كاكاو ، فاروق عامله بيشهي .. "
عمـر داخل من الباب لقـا الدم في الارض خاف ، بينده عليها بعلو صوته بلهفة _ " غفـران بنتي ، غفـران .. "
غفـران جات عليه جري ، حضنت خصره بتتنطط فرحانة _ " بابا بابا رجعت بدري .. "
عمـر برق لما شاف وشها على اساس الدم نـازل منه شالـها بيدور على جروحها _ " مالك ايه اللي حصلك ، وقعتي ؟ نت عملتيلها ايه لبنتي .. "
غفـران باست خده _ " متخفش مش دم حقيقي ، خالـتو نسرين و انا عملنا مسرحية كنت واخدة دور أميرة ، هي بتمـوت في نهاية المسرحية .. "
عمـر بلهفة _ " بعـيد الشر عليكي يا روح بابا ، أنا آسف يا نسـرين نفعلت شوية و اتهـمتك خفت عليها .. "
نسـرين بتوشوش _ " ده كان قريب ياكلني و هي مفـهاش حاجة امال لو كانت واقعـة بجد عن الدرج ، الحمد لله أنـها بخير خوفتني عليها .. "
عمـر جاب منديل بيمسح وشـها _ " مبين دم حقـيقي .. "
غفـران مثلت الوجع _ " اه .. "
عمـر بينفخ على جرح ، مش موجود _ " آسف ، اسف ( استوعب مفـيش جرح تتوجع منه مقلبته ، زعـق ) .. غفـران .. "
الإجازة المـرضية خلصت ، على الساعة ثمـنية الصبح ركنت عربية عمـر قدام المدرسة بنوتته مرضيتش تمـشي و تسيبه غير بالعافية في الايام لي فاتت تعـودت على وجوده جنبـها اغلب الوقت صعب يفـترقو ..
غفـران قاعدة على كرسـي الإستراحة زهقـانة لمحت من فتحات باب المدرسة شخص بتعـرفه كويس ، برقت _ " ماما .. "
جريت على الباب المقفـول عايزه تفتح لتطلع عند مامتـها بتشوفها واقفـة على الناحية الثانية من البـاب بتنده عليها بس مبتردش ولا اتلفتت حتى ..
الحارس بيحاول يوقفـها عن تحريك قفل الباب _ " مينفـعش يا بنتي تعـملي كده ، سيبي من ايدك .. "
غفـران بتعيط _ " ماما انا شفـت ماما ، افتحلي عايزه ارحلها يلا بسرعة يا عمـو قبل ما تروح افتحلي البـاب .. "
الحارس _ " خلاص يا بنتـي اهدي طب هي فين ، وريهـالي .. "
غفـران رفعت صباعـها تشاور عليها ، ملقـتهاش زي ما تكون فص ملح و ذاب _ " ماما ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الرابع عشر
غفـران رفعت صباعـها تشاور عليها ، ملقـتهاش زي ما تكون فص ملح و ذاب _ " ماما ، ماما مشيت ، افتحلي ادور عليـها عايزه ماما كانت هنـا .. "
تبريرات الحارس فشلت تهديها ، اضطر يطلعـها مغصوب تدور على امـها لاحقـها من محل الثاني ، بتتلفت تدور على امـها في كل وش ست بتمر حدها ، رجعت خايبة الأمل في نص الطـريق وقعت على ركبـها ..
غفـران حاطة راسها على المكتب ، بتعـيط _ " عايزه ماما شفـتها بس هي مشافتنيش .. "
المـديرة بتمسح على شعـرها _ " خلاص يا بنتي اهدي يا غفـران متعمليش في نفسك كده ، اتصلت بالأستاذ عمـر ، شوية و هيوصل متعيطيش .. "
بمجرد ما ذكـرته دخل من البـاب ملهوف بيستفـسر عن سبب انهيار بنتـه بالشكل ، حاول يجدب انتباهـها بس ظلت مكبـوبة على وشها مبتردش ..
عمـر حط شعرها ورا وذنـها _ " غفـران حضرتك هتفـضلي ساكته هي مالـها ، لسا موصلها من نص ساعة مبسـوطة ، في حد ضايقـها او زعلـها ؟ .. "
المـديرة _ " بتقـول شافت أمـها بس ملحقتش تكلمها .. "
عمـر برق _ " أمـها ؟.. "
المـديرة اتنهدت بثقـل _ " حسب معلوماتي أمـها متوفية .. "
غفـران قاطعتها بزعيق _ " مش متوفية ، ماما عايشه انا شفـتها برا المدرسة ، بابا نت مصدقنـي صح ؟ بابا انا شفـتها نت مصدقني مصدقني يا بابا .. "
عمـر بيحاول يواكب صدمـته _ " غفـران بابا انا مش قلتلك ماما ماتت المفـروض نبقـا شاطرين و ندعيلها بالرحمة .. "
غفـران زقت ايده رجعت خطـوتين لورا ، بصتله مكسورة توقعت من الكل يكذبـها ما عداه _ " مـش عايزه اناقشك انا تعـبانة ، ممكن ترجعـني على البيت .. "
المـديرة بهداوة _ " الافضل تاخدها ترتـاح ، لو احتجت استشارة دكتور نفـسي ، ممكن أقترح عليك دكاتره سبق و تعـاملو مع حالات أطفال من مدرستنا .. "
غفـران زعقت _ " انا مش مجنـونة .. "
جريت من قدامهـم على العـربية ، اجت تطلع في الكرسي ورا لقت نسرين قاعدة معبرتهـاش ، بتبص من الشبـاك كاتمة العـياط جواتها الأجواء في العـربية بعد رجعة عمـر مليانة توتر ، بيسـوق كل شوية يبصلها من المراية ..
عمـر اتنهد بثقل _ " هنوصل خالتك نسـرين على السوق ، هاخدك معايا على الشركة مش هينفع أسيبك في البيت عمـو جابر وحشك صح ؟.. "
غفـران بهـمس _ " مش عايزه ، رجعـني البيت .. "
عمـر بحنية _ " غفـران بنتي ممكن شفـتي وحدة شبهها بس ديه مش مامتك هي ماتت .. "
غفـران زعقت _ " نت كذاب ماما عايشة .. "
نسـرين _ " اه هـو كذاب ، أمك عايشـة ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الخامس عشر
نسـرين صعبت عليها عياطها بيشق القلب _ " اه هـو كذاب ، أمك عايشـة مش نت شفتيـها بعيونك يبقى خلاص عايشـه متحاوليش تثبتي لحد .. "
عمـر داس على الفـرامل مـرة وحدة _ " ليه بتلزقيلـها في دماغها أفكار غلط .. "
غفـران ما صدقت حد وثـق بكلامها ، عيونـها لمعت ضمت كفوف نسرين لصدرها ، بلهفـة _ " نت مصدقاني صح ؟ ماما عايشه اجت تشوفني .. "
نسـرين مقدرتش تكسر بخاطرها آه مبتحبهـاش بس مجاش من قلبها تكسر فرحة طفلة صغـيرة _ " اجت تشـوفك وحشتيها زي ما وحشتك .. "
بتديها أمال كاذبة خلت عمـر يفقد أعصابه ، نزل من العربية و قفل بابها بعصبية رعبت غفـران لدرجة دورت فيهـا على الامان في آخر حضن توقعت انـها تلجأله بـس حتى الحضن ده اتاخد منـها بطلعت نسـرين ..
عمـر بعدما شدها من العـرببة بهمجية ، زعقـلها _ " مفكرة نفـسك مين عشان تفـتي من راسك وحشتها و موحشتـهاش مين سمحلك تدخلي .. "
نسـرين رفعت صوتها قصاده _ " بنتك هتموت نفـسها من العياط معرفتش تسايرها .. "
عمـر رفع صباعه فوشـها كتحذير _ " أوعك ثم أوعك تدخلي في حاجة متخصكيش اسايرها مسايرهاش ديه بنتـي نت مين مفكره نفسك ؟.. "
نسـرين برفعة حاجب _ " مرات أبـوها المستقبلية مثلا .. "
عمـر شد شعـره لورا _ " أبوها لي بتحلمي تتزوجيه ، مش شايلك من أرضك صح ماما سمية لـوتلي ذراعي ببنتـي خلتني أوافق على قعدتك في بيتي ، بس زواجي منك نجوم السـما أقربلك منه أوعك تحلمي بيه .. "
نسـرين ضحكت _ " واثـق ، مش حرام عليك تحرمني من شعـور الأمومة حتى بنتك بقت بتشوف أمها الميته المسكينة خايفة تبقى مجنونة قريب .. "
عمـر فقد أعصابه لدرجة اترفعت فيها ايده عليها بس ذراعه بقت متعلقة فوق ، زعق _ " اياكي تنعـتي بنتي بالمجنونة .. "
غفـران ظهرت من العدم ، حاضنة خصر نسـرين بتتوسله بعيونها المدمعـة _ " متأذهاش متضربـهاش بسببي خلاص أنا غلطـانة ماما ماتت .. "
ضرب العـربية برجله ، بعّـد كم خطوة ، بيلف حولين نفسه بيحاول يهدى بنته هتضيع منه رجع بعدها يسوق بيهم العربية من غـير ولا كلمة ، كلامه بقا بيعقد الأمور أكثر ..
نسـرين بتريقـه _ " هتفضل تلف بينا في العـربية ، ما تودينـا لأي كافي نفطر فيه .. "
عمـر ببرود _ " مش فاضي ، عندي شغـل في الشركة .. "
غفـران مبوزة _ " قوليله عمـو جابر اتصل أنا استأذنته ميمشيش الشركة و هـو وافق عشان خاطري .. "
عمـر اتنهد بثقـل _ " غفـران بنتي جعانه ؟.. "
غفـران هزت كتافـها _ " خالـتو نسرين قوليله جعـانة بس ملوش دعوه بيا .. "
نسـرين على أساس هتعدله اللي تقـال _ " بتقلك .. "
عمـر قاطعها بغـيظ _ " سمعـتها .. "
في الكافي ، طلبت غطار من غـير ما تبص فوش ابـوها ولا توجهله كلمة ، كلو بيبقـى عن طريق " قوليله يا خالـتو نسرين " زعلانة منه بس هـو عارف نقط ضعـفها غاب لدقيقة رجع شايل في ايده طفل بعدما استأذن أهله ..
عمـر مقـعد طفـل مكملش الثلث سنين على رجله _ " عـسل الولد ده ، شكلي هاخده معـايا على البيت هيبقى ابني بدل غفـران أصل مبقـتش عايزاني ابقى أبوها .. "
.
غفـران بصتله بطرف عينـها _ " مينفـعش تاخده عنـده أهله مش هيوافقـو .. "
عمـر بيقلد طفوليتها _ " قوليلها يا نسرين هنديهم غفـران هناخد بداله العيل القمر ده هيبقـى يندهلي بابا و هحبه ، مش كده يا روح بابا .. "
غفـران بغيظ _ " هيعيط بعـيد عن مامته .. "
عمـر آخد بسكوته من صحن غفـران و ادهـاله _ " لا مش هيعيط هديه بسكوت و هجبله العـاب و هنيمه جنبي ، ساعتها مش هيدور على مامته .. "
غفـران شدت البسكوته من ايده حشرتها في بقـها _ " ديه بتعتي لوحدي .. "
قامت من على الكرسي و خلته ينزل العيل غصب عنده قعدت هي في حضن عمـر بداله ، حطت راسها على صدره و رجوع عادتها في اللعب بزراير قميصه خلته يبتسم من تاني ..
غفـران نفخت خدودها _ " نت بابا بتاعي لوحدي .. "
نسـرين شالت الطفل في حضنـها _ " هـو دلوقتـي باباكي لوحدك بس مضمنلكيش في المستقـبل بزواجي من عمـر ممكن يبقـا عندك أكثر من أخ .. "
عمـر بيكلم نفـسه _ " زواج ايه بس ربنـا ياخدك من وشي .. "
نسـرين يمشاكسة _ " بصي الولد ده هادي زاي و لطيف ايه رأيك أجبلك زيه ؟.. "
غفـران مطت شفايفـها بفضول _ " همـم هتجيبيه منين صح بابا جبتوني زاي ، الفرخة ابنـها مرة بيبقى في كتكوت ، مرة بيض بس هي غفـران كان ممكن تبقى بيضه من غير غفـران و تعملو اومليت مني .. "
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل السادس عشر
غفـران مطت شفايفـها بفضول _ " همـم هتجيبيه منين صح بابا جبتوني زاي ، الفرخة ابنـها مرة بيبقى في كتكوت ، مرة بيض بس هي غفـران كان ممكن تبقى بيضه من غير غفـران و تعملو اومليت مني .. "
عمـر بيدغدغها ، صوت ضحكته اتخلط بضحكتـها _ " التشبيهات ديه بتجيبيها منين .. "
غفـران كشرت _ " متتوهنيش اعـترف جبتونـي زاي دخلت بطن ماما زاي طب طلعتوني منه زاي من غير ما اتخنق ، خالـتو نسرين هتجيبه منين .. "
عمـر اتوتر للحظة بعدها رفع حاجبه _ " اللي شاغل بالك هتجيبه مننين ، مش ملاحظه تجاهلتي الأهـم ، ديه بتلمحلك عاوزه تجبلك أخ .. "
الحيلة فادتـه اتلهت مبقتش تسأل عن الموضوع ، قعدتهـم هتطول لولا اتصال ليلى بعـمر اضطر بسبب استعجالها لجيته ياخد غفـران على البيت و بمجرد ما مشي سايبهم قدام الباب ، لقـو وحدة جاية عليهم ..
غفـران بتصتلها من فوق لتحت _ " خالتو عمـود النور انا تمنتلك اضاءة سعـيدة في حته بعيدة جايه تنوينـا ليه .. "
نـور سحبت خدها _ " فاكره هتخلصي مني بالسهـولة ديه ، طبعا لا جاية أشوف عمـر ، نحل سوء التفـاهم اللي حصل و بالمرة أعتذر منه .. "
غفـران بتكلم نفـسها _ " ده اللي كان ناقصنـي بدل الوحدة اثنين عمـود النور و سردينة مع بعـض ، هـمم بس شكلنـا هنتسلى كويس هولـع الأجواء .. "
نسـرين برفعـة حاجب _ " اتفـضلي استنيه جوا عمـر هيرجع بعد شوية ، معرفتنيش على نفـسك .. "
غفـران _ " ديه نور عمـود النور سكرتيرة بابا القـديمة و ديه تبقـا نسرينة السردينة أعتقد هتتفـاهمو مـع بعض بما انو هدفكو الوحيد المشترك هـو الزواج من بابا .. "
نسـرين برقت _ " الله أكبر الصفـرة ديه حاطة عينـها على أبوكي و انا مدخليها على البيت ، قاعـده بضيفـها شاي و بسكـوت ، قومي يا حبيبتي اتكلي على الله .. "
نـور حطت رجل على رجل _ " مش متحركة من هنـا غير بعد ما أصلح علاقتي بعمـر .. "
غفـران شهقت _ " هتاخد بابا منك ، هتسكتي على اللي بيقـال يا خالـتو سردينة مش من عوايدك .. "
نسـرين ضحكت _ " اسكت ، تعاليلي هنـا .. "
شبكت ما بينهـم و الخناق الشفـهي اتحول لمصارعة بالأيدي الشعـر بيطير و بيتقلع من جدوره ، كل مـرة وحدة تزق الثانية تمـسح بيها الارض ، غفـران قاعده بعيد بتشرب كباية عصير مستمتعة بالمشهد قدامـها ..
غفـران شربت آخر بـق من العصير ، زعقت _ " هـدوء ، يلا سيبي شعـرها و نت الثانية سيبي شعـرها ، عشان تتزوجو بابا الخنـاق ده مش هيفيد بحاجة .. "
نـور بتعدل هدومـها المتبهدلة _ " و ايه اللي هيفيدنـا .. "
غفـران بطفـولية _ " طبعـا أنا رضى بابا من رضايا انا لـو شاورت بـس بصباعي الصغـير على وحدة فيكو ، طلبت منه يتزوجـها بكره ممكن تبقى مراته .. "
نسـرين قعدت جنب غفـران بتعـملها مساج _ " طبعـا هتختاريني خالتك نسـرين حبيبك .. "
غفـران بلوية بـوز _ " تدينـي ايه ؟ .. "
نـور باندفاع _ " هديكي بوستين .. "
غفـران _ " بوستين ابقـي بوسي ايدك وش و ظهـر ، هتدفعي كم يا استاذة ؟.. "
نسـرين _ " هديكي عشـرين جنيه .. "
غفـران حطت ايدها على خصرها _ " مجنونة عايزاني ابعلك بابا بعـشرين جنيه .. "
نـور _ " خمسين جنيه مبلغ محـترم ، ايه رأيك ؟.. "
غفـران نفخت خدودها بزهق _ " لو هبيعك برطمان مخلل السعر ده رخيص عليه ، ده نت هتشتـري راجل بطول ، عرض و ارتفـاع و معـاه بنته هدية .. "
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل السابع عشر
غفـران نفخت خدودها بزهق _ " لو هبيعك برطمان مخلل السعر ده رخيص عليه ، ده نت هتشتـري راجل بطول ، عرض و ارتفـاع و معـاه بنته هدية .. "
نـور وطلت لوصت لطولها ، حطت صباعها تحت ذقنـها _ " ممكن أدفع مبلغ زيادة نلغـي موضوع بنته الهـدية بنته الصغيرة الشيطانة وشـها مليان براءة .. "
غفـران مطت شفايفـها _ " أنا بريئـة ، بس في ناس كده مستفزة و حشرية بتخرجني عن طـوعي .. "
نـور بغيظ شدت على ضروسـها _ " لا ، اكتفيت منك و من طولة لسانك ، عشان يخلالي الجو مع عمر المفـروض اخلص منك هخللك و عبيكي في برطمانات .. "
نسـرين بزهـق _ " متخوفيهاش متفقـناش على كده سيبي البنت في حالـها ، ديه أمانة عمـر عندي .. "
غفـران طلعتلها لسانـها _ " مش بخاف منـها .. "
إستهزاء غفـران استفزها خلاها تلحقـها من محل للثـاني زي القطة بتتنطط ، ببتعامل مع الوضع بحماس معـتبراها مجرد لعبة مطاردة موقفها خلا نـور تتنرفز مصرة تأذبـها بحركة سريعه عرفت تلقـطها من قفاها ..
غفـران بتشد ، بتتحرك بعـشوائية بتحاول تفك نفـسها _ " سيبي هدومي ، سيبيني .. "
نسـرين بتضغـط على ذراع نـور _ " سيبـي العيلة في حالـها بقلك عمـر أمني على بنـته ، لو جرالـها حاجة محدش هيسلكني من ايده إلا غفـران متقربلهاش .. "
سحبة ذراعها السريعة بهمجية خلت غفـران لي بتشد نفـسها تندفع لقدام ، وقعت على وشـها جامد ..
نسـرين برقت _ " نت عملتي ايه ، وقعـتيها .. "
جريت تقـومها من على الأرض اتفتحت في العـياط الدم بينزل من بقـها الدم اللي بمجرم ما نـور شافته أخدت شنطتـها مشيت سايبة نسـرين تلبس المصيبة ..
غفـران نفـسها هيتقطع من العـياط _ " بابا .. "
نسـرين متلخبطة مش عارفة تتصرف تعـمل ايه _ " اهدي شوية سبيني اشوف الدم ده بينـزل منين بيوجعك عارفه عشان أساعدك لازم أشوف .. "
غفـران بتشهق _ " لا ، لا بقي بيوجعـني .. "
نسـرين أقنعـتها تفتح بقـها في تردد ، بتفحصه بالراحة _ " الحمد لله شفـايفك و لثتك بس اتجرحت ، مفـيش حاجة خطيرة هغسلك بقك نشيل الدم .. "
غفـران مسبلة عيونـها _ " بس واجعـني .. "
شالـتها على الحمام بتغسلها بقـها من الدم شوية شوية بدأت تحس انو في حاجة غـريبة في بقـها ، زقت سنـها بلسانها لقـته بيتحرك و عشان تتأكد فتحت بقـها قدام المراية و رجعت زقـته ..
نسـرين بتلطـم خدودها _ " يلهـوي البنت ضاعت ، يلهـوي و بقت من غـير سن ، يا ربي هقـول ايه لأبوها .. "
غفـران اتفتحت في العـياط من ثاني _ " سنتـي .. "
نسـرين بتمسح لهـا وشها بفـوطة _ " شـوو اهدي ديه طلعت سن لبنية مفـيش داعي للخوف هتوقع و هتجي بدالـها سن ثاني جديد متعيطيش .. "
غفـران بزعـل _ " طب هتحتاج قد ايه عشـان تطلع .. "
نسـرين اتوترت _ " ممكن شهـر .. "
غفـران حطت ايدها على بقها بتغطيه _ " مش هسيبها توقع غير لما السن الجديدة تجي لو بقيت من غير سن صحابي في المدرسة هيتريقـو عليا .. "
نسـرين ضحكت _ " مفـيش حد هيتـريق عليكي يلا افتحي بقك خليني أشـوف وضع السن ايه ؟.. "
غفـران بتهز راسـها يمين شمال _ " لا هتوقعـيها .. "
نسـرين بهداوة _ " هلمسها بصباعي بالراحة مش هوقعـها .. "
غفـران بوزت _ " هتوقعـيها .. "
نسـرين _ " لا ، بالراحة خالص خالص .. "
غفـران غمضت عيونها ، فتحت بقـها _ " اذا وقعـتيها ، عمري ابدا ابدا ما هسامحك .. "
نسـرين ضحكت _ " متخافيش .. "
يا دوب بتكمل الكلمة حطت إيـدها على السن بشويش لقـته بيوقع منـها على الأرض ، غفـران مغمضة عيونها ، مستنية نسـرين تخلص المسكينة مدريتش باللي صار غـير و هي بتنطق" مخلثتيش "..
غفـران استـوعبت وجود فراغ في بقها من لكنتـها الغريبة لمست بلسانـها مكان السن ، برقت _ " نت وقعـتيها .. "
نسـرين شالـته من على الأرض ، بتبلع ريقـها _ " بصي انا مكـنش قصدي أوقعـها دنا يا دوب بقرب منـها وقعت مش ذنبي .. "
غفـران بتتنطط من القهر _ " بقـا ثكلي وحث مث هثامحك ابدا ابدا .. "
نسـرين خلتها توقف قدام المراية _ " بصي شكلك مبقاش وحش نت حلوة زي ما نت .. "
غفـران بصت على نفـسها فعلا مفيش حاجة تغـيرت لسا بتضكك مبسوطة ، لقت بوابـة قاعة أفراح اللؤلؤة في بقـها _ " غفـران بقت وحثه .. "
جريت منـها على أوضتها نامت على وشـها مش راضية تكلمـها و لا ترد عليها بصعـوبة لقدرت تقنعـها تحطلها مرهـم على جرح شفايفها بس مكشرة مبتبصلهاش ..
نسـرين بمشاكـسه _ " بعـرف جملة سحرية هتخلي السن الجديد يطلع بسرعة .. "
غفـران متحمسة _ " بجد .. "
نسـرين كاتمه ضحكتـها _ " بجد يلا قولي ورايا سعيد سافر على السوق يشـتري سمك .. "
غفـران بنطقـها الغريب _ " ثعـيد ثافر على الثوق يثتري ثمك هو في حد بيثافر على الثوق .. "
نسـرين بتمسح دموعها نزلت من فرط الضحك _ " لا مفـيش حد بيسافر على السوق ، بس كده بنـزود في أعداد حروف السين لزوم الضحك .. "
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثامن عشر
غفـران يائسة من التريقة على لدغتها ، خبت وشـها فالمخدة من تحتها نطقت بخنقة _ " بثببك ثني وقعت مث هثامحك يا ثردينـة الوحثة .. "
نسـرين كاتمة ضحكتها _ " حتى سردينة بقـالها دلع ثردينة بقيت اشوفك أصغـر من سنك بسنتين بلذغـتك ديه ، اعملك شـوربة على الغدا ؟.. "
غفـران بلذغة _ " بالمرة هرسيلي فواكي ، يعـني مش هعرف آكل من غير سنتي اللي وقعتيها ، طب بصي .. "
و قبل ما تستوعب المقـصود نطت على كتفـها عضته ، فضلت تغرز سنانـها فيه بغض النظر عن صويتها مبتوقفش ، عمـر أول ما وصل اتفـزع طلع جري على فوق و بمجرد ما غفـران لمحته شغلت وضع الهجوم الدفاعي ..
غفـران عيطت _ " بابا .. "
عمـر بلهفة شالـها ، بيطبطب على شعرها _ " بس بقـا مالك يا بابا لزومه ايه العياط ده خلاص يا قلبـي أنا اجيت ، نت عملتيلها ايه يا نسرين ؟.. "
نسـرين ماسكه في كتفـها _ " المفـروض تطمن عليا انا و تسألني بنتك عملت فيا ايه .. "
عمـر برفعة حاجب _ " و أنا مالي بيكي ما تولـعي ، نت آخر همي أنا بشوف بنتي و متطلباتـها .. "
مرضيش يسمـع القصة من حد غـيرها ، بيبدي ردات فعـل بتناسب سردها الطفـولي ، وعـدها ينتقملها من نـور و حاول بعـدها يخليها تتقـبل شكلها من غير سنـها ، بس منجحش حتى مرضيتش تمشي المدرسة في اليوم اللي بعـده ..
عمـر قاعد على ركبـه قدام المـدرسة بعدما جابـها غصب بيحاول يقنعـها تدخل _ " يا بابا محدش هيتريـق على شكلك ولا لدغتك لو حد عمـل كده يبقى الغلط فيه .. "
غفـران بزعـل ، بلدغة _ " بتقول كده ، بس عشـان نت بابا و ديما أنا حلوه في عينك .. "
عمـر هاين عليه يبلعـها من لطافتها _ " طب يا أمـيرة بابا اسمعي منه همـا كم ساعة هاجي آخدك بعـد الشغل و نمـشي على الحديقة نلعب .. "
غفـران بوزت _ " متتأخرث عليا زي كل مـرة .. "
لوحتله و هـو ماشي ، لسـا بتلف لقت ولـدين مبين أكبر منـها بالعمر واقفـين وراها ، بالنسبة لطولـها القصير اللي مبيتناسبش مع عمرها بانت صغـيره اوي مقارنة بيهم حاولت تتجاوزهم اعـترضو طريقها من تاني ..
" هي قالت متتأخدث و لا أنا تهـيألي " نطـق واحد من الولدين و هو بيقـرب وشه من وشـها ..
" الصغـيرة لذغة في الشين ، ايه رأيك نلعب لعـبة ، خلينـا نشوف جايبه معاكي ايه ، خلينـا نكتشف غدانا ايه اليوم " خطـف اللانش باغ من ايدها و زقـها لصاحبه ..
غفـران متغاظة ، بتتنطط لترجعـها منه بعدما رفعها لفـوق نطقت بلذغة _ " رجعلي حاجتي بسـرعة .. "
" الصغـنن عنده سن واقع " ضحك و هو بيشاور على بقـها ..
و هما مشغـولين بالتريقـه عليها في ولـد خطف اللانش باغ من ايد الثاني و رجعهالـها بس مسلمتش من تعليقـاتهم بيستصغـروها على أساس طفلة محتاجة مساعدة ..
غفـران بغيظ _ " انا هـوريك الطفلة .. "
مسكت واحد منهـم من رجله و عضتـه مسابتوش غـير على صوت تحذيرات الـولد المهذب اللي رجعلها اللانـش باغ بيخبرها عن جيت المدرسة عليهم ..
غفـران سابته بقت تمـثل العـياط ، بلدغة _ " يا آنـسة دول أخدو شنطتي و فضلو يتريقـو على سنتي الواقعـة ، يا آنـسة هـو أنا بجد وحشه .. "
الآنسـة زعقت _ " نتو زاي تقـولولها حاجة زي ديه فـين اخلاقكو يلا انتو الإثنين امـشو قدامي لعـند المديرة .. "
" بس يا آنسة .. " الـولد يا عيني لسا بيفـرك العضة لي في فخده و الدمعة محبوسة في عـينه ..
الآنسـة بحنية ، بتمسح دموع غفـران _ " متعيطيش انا هعاقبهم لو حد غيرهم زعجك تعـالي اشتكلي .. "
بعـد ما الآنسـة مشيت ، بصت للولد اللي ساعـدها من قبـل بيبصلها بطرف عينه مـبين عليه متوتر ..
غفـران برفعة حاجب ، بلدغة _ " مالك زي ما تكـون خايف مـني أنا مش بعـض .. "
" لا يا اختي بتعضي ، شفتك بعـيني " بلع ريقـه ..
غفـران ضحكت ، بطفـولية _ " بعض السيئين بس ، على العمـوم شكرا على المساعدة ، أنا أسمي غفـران و نت ؟.. "
" يونـس ، متشكرينيش على مساعدة مكنتيش محتاجالـها أصلا خفت بعـد جيت الآنسة تتدبسـي في مشكلة ، بس طلعـتي شاطرة و أخدتي دور الطفلة المسكينة " ضحك ..
غفـران مطت شفايفـها _ " أول قاعدة ، عشـان تنفد من المشاكل تكون محترف في العـياط بسبب و من غير سبب العياط بيحل كل حاجة .. "
يونـس مركز معـاها _ " طب و ثانيـا .. "
غفـران _ " المفـروض تستخدم ذكاءك و متسبش دليل وراك كان ممكن اعض ذراعه و يبقـى في دليل واضح ، بس بقـا محتاج يقلع بنطلونه عشان يثبث .. "
يونـس ضحك _ " مين ده اللي هيقلع بنطلونـه قدام الآنسة .. "
غفـران بـوزت _ " ولا حد ثالثا أهـم حاجة متستعملش الخطوات ديه غـير في الخير هما اللي ضايقـوني الأول ، ما علينـا ممكن نبقا صحاب .. "
يونـس بزعل _ " معـرفش ماما ممكن متوافقـش .. "
غفـران ابتسمت ، بلذغة _ " هي هتجي تاخدك صح ، أنا هقنعـها متخفش .. "
التحقو بأقسامهم و بعد الدوام ، رجعو التقـو مستنيين أهالـيهم مع بعـض ، في ست وقفت قدامهـم ، و بمجرد ما غفـران بصت لوشـها فضلت مبرقة و حتى الـست بدورها اتصدمت ، بـس حاولت تداري توتـرها ..
يونـس مسك ايد المـرا ، ابتسم _ " غفـران هي ديه ماما .. "
غفـران _ " بس ديه ماما ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل التاسع عشر
غفـران شدت بصوابعها الصغـيره على هدوم مامتها خايفـه تغفل عنها تمشي ، بمنتهـى البراءة ضحكت _ " بس ديه ماما رجعت هي رجعت عثاني .. "
يونـس كشر ، زقها في محاولة منه يبعدها غـيرته كطفل متحكمة فيه _ " غلطانة ، ديه ماما جمانة بابا جبهـالي مينفعش تبقـا مامتنا احنا الإثنين .. "
غفـران بلهفـة شبطت فيهـا _ " ديه ماما الإسم نفـسه قوليله انك ماما ، أنا وحشتك و اجيتي تشـوفيني نت رجعـتيلي لبنتك غفـران صح ؟.. "
جمـانة كشرت ، بنبرة مليانة قساوة و كره _ " بس أنا معرفكيش عمري ما شفتك ولا قابلتك هبقـى أمك زاي امشـي دوري على أمك في حتة ثانية .. "
غفـران عقلها صغـير بيدور على عذر لقساوة مامتها _ " أنا فهمت نت تعـبانة عشان كده مش فكراني بابا هيجـي يوريكي صورنـا مع بعض ، هنستناه .. "
يونـس برجفة _ " هو بجد نت أمـها ، طب و أنا ؟.. "
جمـانة بحنية _ " لا يا حبيبـي أنا مامتك نت لوحدك مفـيش حد قبلك ولا بعـدك ، يلا امشي استناني في العـربية هلحقك بعد شوية متخفش .. "
غفـران بدموع _ " نت ماما أنا .. "
جمـانة بمجرد ما يونـس مشي ، شدت على ذراعـها _ " اسمعـيني يا وش النحس أنا ما صدقت خلصت من قرفك نت جايه تبوظيلي حياتـي من تاني .. "
غفـران متحملة الوجع ملهوفة تحضنـها، بس مسمحتلهاش _ " لا بتحبيني عشان خاطري متمشيش و تسيبيني .. "
جمـانة زعقت _ " ملكيش عـندي خاطر مبتفهـميش سبتك نت و أبوكي ، سبتك برضايا عمـري ما حبيتك ولا هحبك اعـتبريني ميته يلا غورى .. "
زقتها وقعـتها بكل برودة قلب ملفـتش تطمن عليها بالغلط ولو لمرة مشيت و سابتها مس ساعتها مبقـتش حاسة باللي بيحصل حوليها لدرجة أبـوها مخدتش بالـها من وجوده جنبها ، بقـاله خمس دقايق بيكلمها ..
عمـر من لما لقاها واقعـه على الأرض و هـو هيتجنن وشها مثبت في نقطة وحدة مهما عمل ، مفـزوع _ " بابا بصيلي غفـران مالك يا بنتي .. "
غفـران سمعت صوته البعيد ، الضعيف بالنسبة لـيها بصتله بوهن و شبه همست _ " بابا .. "
يا دوب اطمن باستجابتها ليه لقـاها بتوقع بين ايديه غميانـة لثاني مرة بيواجه نفـس الموقف و من خوفه معـرفش يتصرف استمرت محاولاته الفاشلة يفـوقها ، بصعوبة لقدر يتحكم في مشاعره شالها جري بيها ..
عمر بيدور العربية ، مش شايف من دموعه _ " استحملي يا روح بابا أنا مليش غـيرك يا رب احميلي بنتي يا رب .. "
رجفة خوفه و هو مستني خبر عنـها قدام الاوضة ، مبتتقارنش مع حالته دلوقتي بعد ما سمـع تشخيص الدكتور ..
ضامم كفوفها في ايده و بصوابع ايده الثانية ، بيمسح دموعه اللي مبطلتش تنـزل غصب عنه ..
- غفـران ، سمعتي عمـو الدكتور قال ايه ، مبقـتش هتسمع صوت بنتك الحلو مفـيش حد هيندهلك بابا ..
( كشر قلد نبرتها الطفـولية ) - الدكتور ده مبيفهمش بنتي الشقية مبترتحش غير و هي بتندهلي في الريحه و الجيه بتفـضل تتنطط فوق دماغي ..
- بفضل أسكت فيها خلاص يا غفران بس بقا مكنتش عارف اني متعلق بحلاوة ازعاجك ده غـير دلوقتي ..
( بيعاتبـها ) - طب لـو فضلتي ساكته كده مين هيعـبرلي عن حبه مين هيصبح عليا ؟ مـين هيقلي البدلة طالعـة حلوه عليك و يونس وحدتي ..
- ااه يا بنتي يا ريتنـي متأخرتش عليكي زي ما وصتينـي مكنش حصل كل ده ..
للحظة من هداوتـها ممكن تفكرها نايمة بس هي صاحيه الادق انها شبه صاحية نظرتها متشتته مبتتفـاعلش مع اللي بيحصل حوليها و لو بحركة صغـيره ، مبتنطقش ..
......................
سمـية بتبطم وشها _ " يعني ايه البنت مبقتش تسمـع ولا بتتكلم البنت ضاعت خلاص .. "
ليلى انفعلت من قهـرها _ " ماما مش وقته الكـلام ده خالص لسا راجعين من المشفى مش شايفـه حالة عمـر عامله زاي خلينـا نأجل الحوار لبعدين .. "
سمـية زعقت _ " قلتلك مش هتعرف تاخد بالك من البنت اتزوج بنت ناس تاخد بالـها منك و من بنتك بس مسمعتش مني .. "
عمـر بعصبية _ " اتزوج ، اتزوج كل حاجة حصلت بسببك من لما عبيتي فكرة الزواج براسي جبتي نسرين غصبتيني أسكنـها ببيتي و علاقتي ببنـي بتخرب .. "
سمـية ضربته كف _ " غلطتي عشـان بدورلك على مصلحة بنتك عايزه اخفف حمل تربيتـها عليك .. "
بصلها مكسور القلب و الخاطر قبل ما يتمادى في تصرفه طلع على فوق ، قعـد جنب بنته النايمة بيلعب في شعـرها ..
عمـر حشرها بين ضلوعه ، بيوجه لـها حكي بنبرة مليانة بالهوس كان أشبـه في الحظة ديه لواحد مجنون _ " بنـوتي هنمشي لمحل بعيد ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل العشرون
ساعات من الصمت الساعات بقت أيام ، الأيام تحولت لأسابيع بس بابا الملهوف يسمعها متنطقتش رغـم كل حصص العلاج النفسي لي تعملت بس على الأقل بقـت تدي ردود فعل ..
جابـر بحنيه _ " غفـران أخبارك ايه ؟ الـيوم جبتلك سلـيم و علي تلعبي معاهم ، هما وحشوكي ؟.. "
عمر انبسط بهزة دماغها اللطيفـه بالنسباله تقدم ملحوظ تستحق تنمدح عليه _ " بنتي الشطوره العبي بس بلاش تمـشي بعيد خايف تضيعي .. "
سليم بنبره مبتلقش بمظهـره الطفولي _ " متخفش يا عمو هاخد بالي منها ، هنلعب معـاها براحه خالص مش هنتعبها خالص خالص وعد .. "
عمـر باس راس بنـوته الهاديه ، اتنهد بثقـل بمجرد ما خطت بعيد عنه بكم خطوه _ " معروفك عمـري ما هنساه وقفتك معايا بتسوى كثير .. "
جابـر بهـداوه _ " معـروف ايه هنزعل من بعض غفـران ديه بنتي لو ممكن أساعد بعـلاجها من هتأخر عليها ، ان شـاء الله جيه الولاد تفيدها .. "
عمـر مبيشلش عينه من عليها _ " الدكتـوره نصحتني تتفاعل مع أطفال من سنها ، بعمل جهدي لتنـور الضحكه وشها حاسس بالعجز و ضايع .. "
جابـر طبطب على كتفه _ " فاهمك اللي بتمـر بيه مش سهل بس نت متقعدش تلوم نفسك .. "
عمـر بتريقه _ " طب مين هينلام غيري ، شايف نفسي أب فاشل معرفش يحمي بنته حتى السبب في اللي حصلها مقـدرتش أوصله بسبب الكاميرات العطلانه .. "
بيفضفض ليرتاح على عكس غفـران فضلت تكتم كل حاجه جواتها سرحانه حتى و هي بتتمرجح سليم بيزقـها من ورا بالراحه بيفتح معاها مواضيع كالعاده مبتردش ..
عـلي نفخ خدوده _ " هي مبتكلمناش زعلانه مننـا ؟.. "
سليم لعب بشعره _ " مش زعلانه مننـا ، همم ممكن نقـول زورها واجعها مش قادره تتكلم .. "
عـلي رجع بعد ما سابهـم للحظه جايب في ايده دفتر التلوين مع أقلامه مدهولها ، بطفـوليه_ " مش قـادره تتكلم ، بس ممكن تكتب صح ؟.. "
سليم بحماس _ " ايوه صح اكتبيلنـا حابه تلعبي ايه هنلعب على ذوقك .. "
غفـران مسكت القلم حطته على الـورقه ، فضلت صافنه لفـتره و هما مراقبينها، بس قررت تكتب _ " نلعب بالتراب .. "
سليم اعترض _ " التراب ، بس هدومنـا هتتوسخ .. "
عـلي اتننطط مبسوط ، شدها من ايدها قعـدها على الأرض جاب ميه كبها على التراب _ " هنحول التراب لطينـه و هنلعب بيه بلاش تفسد متعتنـا يا سليم مهـووس النظافه .. "
سليم بلع ريقـه_ " أنا هتفـرج من بعيد مليش دعـوه بلي هتعملوه مبحبش هدومي تتبهدل .. "
عـلي هز كتفه _ " سيبك من اخويا ده مبيعرفش يستمتع بحياته بيحب يبين نفسه كبير و عاقل بس بابا بيقول اننـا عيال مسمحلنا نعمل اللي نعوزه .. "
سليم _ " بس أنا حر مش عايز اتوسخ .. "
أخوه الصغـير حبكت معـاه يغيظه ، شال شويه طينه أصر يوسخه بيها بس سليم مرضيش فضلو يتشعـبطو في بعض و بصعوبه لقدر يتحكم بعلي ماسكه كويس لسا هيتريق مقـدرش يوسخه لقا طين بيتحط على وشه ..
عـلي طلع لسانه ضحك _ " تحيى غفران تحيى ، وسختك وشك رياكشنه بيضحك .. "
و هو مشغول بالتريقه على أخوه حطت طينه على وشه هو الثاني خلتهم هما الاثنين مصدومين ، الصدمه بقت صدمتين لما ضحكت بصوتها كله ..
سليم و علي جريو بيتسابقو مين هيزف لأبوه الخبر الأول ، خدو نفس نطقو مره وحده_ " بابا بابا غفـران ضحكت .. "
علي على أساس بيقلدها _ " مش ابتسمت بس طلعت صوت زي هاهاها .. "
سليم اعترض _ " لا ، ده صوت ضحتك اللي بيجيب آخر الشارع ضحكتها كانت هيهيهي .. "
عـلي دب رجله في الأرض _ " ده صوت سحاب شنـطه
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الواحد و العشرون
عـلي دب رجله في الأرض _ " ده صوت سحاب شنـطه بابا اسمع مني أنا على حق .. "
عمـر من لما العيال جابـو سيرة ضحكة غفـران مبقاش مركز غير في وشها ملهوف _ " طب وري ضحكتك لبابا ، بابا وحشته ضحكة غفران .. "
جابـر نطق بعدما هزت راسها يمين شمال رافضه ، فردت ذراعاتها لعمر عيزاه يشيلها _ " سيبها على راحتـها متزعلش ما دام ضحكت هتعيدها .. "
عمـر شالها في حضنها بشـوق بيزيد حاول يداري زعله بس نبرته فضحاه _ " معلش لو غفـران مش راضيه تضحك فوش بابا نسيبها على راحتها .. "
غفـران طلعت ايدها اللي دارتها ورا ضهرها بقالـها كثير حطت من الطينه على خده ، غفلته ، ضحكت على رد فعله _ " .. "
عمـر بادلها الضحك تلقـائي بس عيونه غصب دمعت _ " يا قلبـي على الضحكه ، حتى السن الواقعه طلعت بدالـها جديده أنا كشفتك مضحكتيش مستنيه تطلع .. "
قعـد يدغدغها ، يبوسها و يلاعبـها انسجم معاها ، لدرجة ملاحظش انسحاب جابـر من جنبه أخد ولاده اللي مبطلوش خنـاق سابه على راحته مع بنته بيلعب في صوابعـها الصغيره ، بصتله ببراءة اول ما حسته عايز يتكلم ..
عمـر بيمشط خلص شعرها بإيده _ " غفـران نت عارفه انك أغلى حاجه في حياتي ، لما ضحكتي حسيت بنفس الشعور لما ابتسمتي اول مره و نت صغيره خالص .. "
غفـران حطت مسافه صغيره بين صوابعها _ " .. "
عمـر ضحك _ " لا مش للدرجه ديه بالحجم ده كان ممكن احطك في جيب البنطلون بس هـي فكره مش بطالة أخبي بنتـي محدش يزعلها ، أحطك في جيبي اليمين ولا الشمال .. "
غفـران هزت كتافها ، شاورت على جيب بنطلونه الورانـي و بقت تعمل حركات بإيديها _ " .. "
عمـر ضحك _ " أي جـيب بس مش الوراني عشان مفعصكيش و عيونك تنط من محلها متخافيش مش هحطك هنـاك بس موضوع الفعص مضمنلكيش .. "
دعك خدودها حضنها جامد بيوريها زاي هيخلي عيونـها تنط بعدما خلصو لعب ، أخدها فسحها و جبلها اللي نفـسها فيه و رجعـو و في ايده تورته صغـيره ياكلوها بعد العـشا بس عمر دخل يستحم الاول بيوصيها ..
عمـر بحنيه _ " مش هتأخر عليكي هتبقـي شطوره و تستني بابا هنعمل العشا مع بعض .. "
حتى و هـو بيستحمى ، مركز مع الدوشه اللي بتعملها بتطمنه عليها بس فجاة مبقاش بيسمع اي أصوات ندهلها على أساس تطمنه ولو بدقها على الباب ..
عمـر خوفه سكوتها ، لبس و طلع بأسرع ما فيه ملقهاش محل ما سابـها و الاسوء باب البيت مفتوح _ " غفـران .. "
وشه اتلون أصفر من الخوف ، لسا هيجري يدور عليها لقـاها داخله من الباب بترجف ، قفلته جامد بسرعه قبل ما أبـوها يستوعب في حضنه استخبت ..
عمـر بيحاول يطلعها من حضنه ليعـرف فيها ايه ، بس مرضيتش قعد يمسح على راسـها بيهديها _ " مالك يا روحي اهدي خلاص انا هنا بابا معاكي .. "
في دق جامد على الباب ..
غفـران غمضت عيونـها حتى بقت تطلع أصوات عايزه تنطق بس مش قادره _ " ءء .. "
عمـر أول مرة يشوفـها وصلت لمرحلة الخوف دق بقـا جامد قوي خوفها أكثر _ " غفران هفتح الـباب .. "
غفـران بتهز راسها يمين و شمال رافضه ، مسكت ذراعه _ " .. "
عمـر أقنعها تتخبى وراه اول ما فتح الباب لقا نسرين قدامه باين عليها متبهدله ، زعـق _ " نت جايه على هنـا ليه مش سبتلك البيت باللي فيه .. "
نسرين من غير استئذان دخلت اترمت على الكنب واخده راحتها بهدوم مبلوله _ " شفت بنتك عملت فيا ايه ، جريت ورايا حدفتني بالحجر وقعتني .. "
عمـر بص لغفـران _ " غفـران عملت كـل ده ، و نت ايه اللي جابك على بيتي .. "
نسـرين _ " جيت إطمـن على بنتك بس طلعت قليلة ادب اول ما شافتني فضلت تزقني و جريت ورايا بهدلتني .. "
عمـر _ " عملتيلها ايه مش من عوايدها تخاف منك .. "
نسـرين بتريقه _ " هكون عملتلها ايه ما هـي قدامك كويسه اهي هقوم أغسل وشي .. "
عمـر _ " استني يا استـاذه انا بكلمك ، البني ادمه ديه مبتفـهمش أعمل معاها ايه عشان تسبني في حالي انا و بنتـي نت خايفه منها يا قلب بابا .. "
غفـران مطت شفايفها _ " .. "
عمـر _ " فاكره خالتو الدكتوره قالت ايه ، لما غفـران تخاف لازم تواجه خوفها ، زي ما خلصنـا من الدبدوب لي خوفلي بنتوني المره اللي فاتت هنخلص من خالـتو سردينه .. "
بتقليده لأسلوبها ضحكها ، يا دوب طلعت نسـرين من الحمام لاقت عمـر واقف قدامها شايل سكينه ..
نسـرين اترعبت من نظرته _ " هـو في ايه ؟.. "
عمـر شاور بالسكينه في ايده على الكرسي _ " اقعدي هناك خلي بقك مقفـول ، نت استفزيتيني أوي كل الحلول منفـعتش معاكي لا الذوق ولا العصبيه فادت .. "
نسرين بلعت ريقـها ، بتحاول تلطف الأجواء _ " متاخدش الامور بجديه كده دنـا كنت ماشيه أصلا متتعصبش ، السلام عليكم .. "
عمـر _ " و عليكم السلام ، مفيش مرواح .. "
نسـرين خوفتها نبـرته ، قعدت محل ما شاورلها _ " حط السكينه على جنب خلينا نتفـاهم طيب .. "
عمـر _ " فرص المفاهمه خلصت ، غفـران هي خوفتك صح ؟.. "
غفـران تجاهلت نظرة التوسل من نسرين هزت راسها مره ، تنين و ثلاثه بتأكد له موافقتها _ " .. "
عمـر ضحك _ " بس بقـا هتدوخي ، يلا يا بابا اربطي خالتك على الكرسي بالحبال .. "
نسـرين بتلطم _ " حبال سيبوني في حالي مش هترجعو تشوفو وشي يالهوي هتتفـرمي يا سردينه ، مخطوفه لا متخطفتش جيت برجلي على اخرتي .. "
غفـران مبسوطه بتتنطط ، جاتلها فرصه تنتقم و أبـوها مسايرها في هبلها _ " .. "
عمـر بهداوه _ " نت مسبتينـاش في حالنـا لما طلبت منك فاليوم هتعيشي معانا الرعب ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثاني و العشرون
عمـر بهداوه _ " نت مسبتينـاش في حالنـا لما طلبت منك فاليوم هتعيشي معانا الرعب .. "
نسـرين بتلطف الجو بتمثيلها للضحك _ " هزار بايخ يا عمـر قول لبنتك تفك الحبل للي بتربطني بيه ، يا بنتـي بالراحه متشديش هو أنا نعجة .. "
غفـران بتشكلها بصوابعـها قرون على راسها عشان يبقى تشبيهها أقرب للواقع ، ضحكت _ " .. "
نسـرين بتهزهز راسها كمحاولة تخلص نفسها من استهزاء غفـران بيها ، كشرت _ " بتعملي ايه ، النعجة ملهـاش قرون يا ذكيه وسعي ايدك .. "
عمـر _ " انا شايف قدامي نعجه خويفه بس بقرون شيطان مش بإيدها تعمل حاجه بس مبتبطلش تمـثل الشجاعه فخدي راحتك يا غفـران بابا حطيلها قرون بالعدد للي يرضي قلبك .. "
نسـرين سرحت فيه _ " مكنتش عارفه عملت تحليل لشخصيتي بالبراعه ديه ، بس نسيت النقطه الأهم ، هوسـي بالجواز منك و ان شاء الله هيحصل قريب .. "
عمـر بتريقه _ " و ايه سبب الهوس ده ؟.. "
غفـران جريت جابت مرايه حطتها قدامه ، بتشـاور على انعكاس وشه فيها ، شاورت على عينه ، بقه و لحيته _ " .. "
نسـرين ضحكت _ " عينه ، بقـه و لحيته حلوين طب و مناخيره ايه محلها من الإعلاب فاعل محشور في للي ميخصهـوش ، علامة حشره كبر حجمه واكل نص وشك .. "
عمـر برق ، لـف ناحية بنته _ " بحشر مناخيري فللي ميخصنيش دقيقه هي مناخيري كبيره .. "
غفـران بسرعه لفت راسها يمين و شمـال _ " .. "
بنته أدري بيه مبيحبش حد يجيب سيرة كـبر مناخيره بيتعصب و بدل ما نسـرين تسكت تمادت في كلامـها زودت عصبيته غاب عنها للحظة على أساس يجيب معـاه أداة انتقـام تندمها رجع و في ايده ريشة ..
نسرين ضحكت _ " ايه ده وقفـتلي قلبي بنظرتك الرصاصه على اساس هعيش معاكم الرعب جايبلي ريشه غفران تقريبا مخ أبوكي طار .. "
عمـر بيلف الريشه بين صوابعه ابتسم بخبث _ " غفـران ممكن يا بابا تشيلي الشـوز من رجل نسرين مخطط هنعذبها لدرجه هتتمنى الموت .. "
غفـران فهمت عليه ، أول ما شالت الشور بتاعها رجعت خطوتين لورا و قعدت تكح ، غطت مناخيرها _ " .. "
عمـر شد بنته ، رجع خطوتين تانيين لورا قفل مناخيره بصباعين اثنين بملامح قرفانه _ " الريحه تقرف بقالك شهـر رجلك ملمستش فيها ميه ولا ايه ؟.. "
نسرين زعقت _ " رجلي نظيفه مناخيرك الكبيره بتعملك تضخيم للروايح فمتقعدش تلمني .. "
جاب عصايه من نفس موقعه البعيد عنها شال شوزها بالعصايه لي جابـها قربه من أنفـها ..
نسـرين بدوخه _ " الريحه قمـر .. "
عمـر ضحك على حركة بنته ، للي بتمثل موت نسـرين _ " غميت من الريحه بس .. "
هي صحيت بعـد شوية ، لقـتهم قاعدين عند رجلها حاطين مشابك غسيل على مناخيرهم لابسين كلفـزات في ايديهم ، معاهم أدوات شبه طبيه بس عباره عن العاب ..
عمـر رجع حط شوز ع مناخيرها _ " المريضه فاقت من التخدير بس رجعت خدرتها يا دكتوره ، متقلقيش .. "
غفـران هزتله راسها وهي بتشيل جرابات نسرين بتحطها فكيس بملقاط ، مركزه زي ما تكون بتعمل عمليه و عمـر بيمسح العرق للي نازل من جبهتها بمنديل _ " .. "
عمـر شال الكيس رماه ، اداها معطر لغفـران بعدها و فضلو يبخو ع رجلها _ " نجحت العمليه ، بنتي شطوره لما تكبر هتبقـى دكتوره قد الدنيا .. "
غفـران ضحكت ، شاوت على نسـرين _ " .. "
عمـر شال الشوز بعصايه و رجع حطه جنب مناخيرها لثالث مرة فاقت على طول _ " الشوز ده اكتشاف يلزمهم في المشافي مخدر و مضاد تخدير اثنين في واحد .. "
نسـرين لفت وشـها الناحيه التانيه ملهوفه _ " وسع كده خنقتني عملتولي ايه نتو الإثنين أعضائي في محلها صح ؟.. "
عمـر بتريقه _ " في محلها متخافيش ولا قلك خافي سامعه نت بمقوله مات من الضحك دلوقتي هتموتي من الضحك .. "
نسـرين مسبلهاش فرصه تستفسر عن للي بيحصل ع طول طلب من غفـران تدغدغها بالريشه من تحت رجلها ، عمر بيحلف حولينها فاتح تحقيق ، و هي هتطق من الضحك _ " خلاص بقا همـوت بس هعترف ، هتعرف بكل حاجه .. "
عمـر _ " تمام كده يلا اعترفي .. "
نسـرين بقت تنطق من غير تفكير كلامها ممزوج بضحك _ " سنة الألفين أنا للي كسرت شباك بيت جارتنـا فاطمه سنة ألفين و سبعة انا تفيت في كبايه قهوة ميس العربي .. "
عمـر بقـرف _ " أنا مالي بتفتك سنة ألفين و سبعـه ، قولي حاجه مهمه ، سر مخبى .. "
نسـرين _ " مراتك عايشه و مخبي على بنتك ..
#زاي_اطفش_عروسة_بابا
الفصل الثالث و العشرون
نسـرين فلت الكلام من بقها ، من غير ما تقصد _ " مراتك عايشه و مخبي على بنتك .. "
اتلفت ملهوف يشيك على ردة فعل غفـران لسا هيبررلها لقاها بتنام على نفـسها قاعده بتحرك ايدها بس مش واعيه خالص سند راسها للي كان هتوقع على كتفه ، شالها بص لنسـرين بنظرته جمدت الدم في عروقها ..
عمـر بلع ريقه ، بيحاول يملي صوته حنية _ " غفران يا بابا فوقي متناميش من غير عشا .. "
ضايقتها بوساته على خدها ، بتحشر وشها في رقبته مزعوجه بس مفتحتش ، مقدرش يضغط عليها زياده طلعها ، على سريرها حطها اتشعبطت فيه أول ما حست بيه بيتسحب من جنبها ..
غفـران متمسكه بقميصه _" همـم .. "
رافضه تسيبه حتى حشرت ذراعه تحت راسها عشان تضمن يفضل معاها بس صحيت في الـيوم للي بعده ملقـتهوش جنبها لسا بتقوم تدور عليها لقته بيشيلها ..
عمـر ضحك على منظر شعـرها المنكوش _ " صباح الخير يا روح بابا قايمه تمشي بعيون نص مفتحه مش خايفه تقـعي مبتشبعيش نوم يا وردتي .. "
غفـران مطت شفايفـها _ " .. "
عمـر بينقر ع حواجبها المعقـوده _ " فكي التكشيره ديه الضحكه بتطلع عليكي أحلى ، يلا يا بابا نغسل وشنـا ، نغير هدومنا و نمشط شعرنا عشان منتأخرش .. "
غفـران شاورتله على شنطة المدرسة _ " .. "
عمـر اتنهد بثقل _ " عايزه ترجي المدرسه مليتي من روحه معايا على الشركه بالسـرعه ديه ، مليت من بابا يا صغنن ، خلاص هحول ورقك لمدرسه ثانيه .. "
غفـران اعترضت _ " .. "
عمـر بيفكر قبل ما ينطق _ " غفـران من رأيي نغير المدرسه مش بسببك بس بابا مبقـاش بيحبها و مش مطمن يسيب بنتـه مع ناس معرفتش تاخد بالـها منها .. "
مرضيتش تسمـع منه ، أصرت اصرار مش طبيعي ترجع تدرس في نفس المدرسه لا و عايزه تمشي اليوم محاولاته الفاشله خلته يلجأ لدكتورها يستأذنه ، مغـصوب لم شنطة المدرسه و نزلـها على تحت بعدما سرح شعرها ..
غفـران بتفطر فجأة سابت الأكل من ايدها ، افتركت نسـرين للي اثرها مختفي _ " .. "
عمـر فهم عليها _ " مالك يا بابا مبتاكليش ليه مشيت متشغليش بالك بيها ، مش هتشوفي وشـها تاني وعد من بابا .. "
ابتسمت له ، بعدما خلصت فطورها شالها ركبها العربية ، ساق لغاية ما ركنـها قدام المدرسه ..
عمـر بقاله أكثر من خمس دقايق راكن بس قلقـان ، ايدها صغيره اتحطت على ذراعه بتطمنه _ " غفـران ، أنا بقول نرجع و نجي غير يوم .. "
غفـران هزت راسها يمـين و شمال _ " .. "
عمـر بزعل _ " نت هتوحشيني أوي هتقلقيني عليكي في غيابك اتعودت أخدت معايا على الشركه كل ما أحس إني تعـبان أبص في وشك .. "
غفـران طلعت دفتر ملاحظات صغـير و قلم بتكب كلمات اتشوق عمر ليقراها _ " متتصرفش زي العـيال الصغيره .. "
عمـر برق _ " يعني ايه ، كده يا أستاذه غفـران تصرفاتي مبقـتش عجباكي .. "
غفـران رجعت كتبتله ، بتضحك _ " نت بقيت شبه غفـران .. "
عمـر شد خدها _ " جننتيني بس صراحه حلو دور غفران استني ازعل ، يلا راضيني ، اتصرفي .. "
غفـران ضحكها تقليد ابوها لف وشه الناحيه التانيه مبوز _ " بابا بحبك .. "
عمـر قرأ الكلمتين عيونه دمعت _ " يا روح بابا ، و أنا بحبك .. "
غفـران كشرت _ " بسحب كلمتي نت مش غفـران أنا مبتراضاش بالسرعه ديه .. "
مجرد كلمات بتتكتب على ورقه بس بيقراها بصوتها ، الموضوع ده خلاها مبسوط قلل من خوفه عليها ، بس حتى و هو ماشي بعد ما وصى الآنسه عليها قلقه مختفاش ..
غفـران في طريقها على الكرسي للي بتعـقد فيه اتفاجات بوجود يونس ، اتجاهلته قعدت جنبه _ " .. "
يونـس بلهفه _ " غفـران نت جيتي و أخيرا انا استنيتك كثير انا آسف لـو زعلتك ، مكنش ينفـع ، أقول حاجات تزعلك ، فكرتك مش هتجي تاني .. "
غفـران باصه الناحيه التانيه مبتردش عليه _ " .. "
يونـس بتردد _ " ممكن تبقى ماما هي مامتك و نبقـى أخوات أنا معنديش مانع .. "
غفـران زعقت _ " مش عايزاها ..
يتبـع .
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق