رواية حمل بدون قصد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس والسابع والثامن والتاسع بقلم ساره أحمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
في بيت كبير البلد حدث الكثير من الاحزان فقد ضربت الاقدار بي موجه من الصعوبات والازمات و هناك حريق مشتعل يوحي بقدوم عاصفه سوف تهز كيان العائله
وقد علت صيحات الغضب والنكران في بيت الكبير
ريان بغضب:انا مستحيل اتحمل عملت عمي المستهتر زير النسا
واتجوز وحده غلط معاها وبقيت حامل منه ده مستحيل يحصل يا جدي
يقف الجد ويضرب بيده علي مكتبه
وبصوت غاضب
الجد: اتحشم يا ولد وانت بتكلم جدك ولا نسيت نفسك واياك تجيب سيره عمك حليم مش كفايه انه مات عشان يحميك وهو في عز شبابه مات وهو عمره ٢٧ سنه وانت اكبر منه بسنتين
وانا مستحيل اسيب حفيدي وعوضي فيه مفيش حل تاني يا ريان غير انك ترد الجميل وتتجوز حنين خطيبته وده اخر كلام عندي
تشتعل نير"ان الغض"ب الجامح ورغبه التمرد علي جده فيقترب منه وينظر اليه بتحدي ويضع يده علي المكتب
ريان:انا محدش هيقدر يجبرني حتي لو كان انت يا جدي وانت عارف كده كويس ومهما حصل مش هجوزها......
ينظر الجد الي حفيده بي تحدي واصرار ويتحدث بي ثقه
الجد :بس انا لما بعوز حاجه بنفذها ومش لسه هستني رايك انت خلص اتجوزتها وفرحك عليها بكره عارف ليه عشان انت هتروح تكتب الكتاب دلوقتي...
ياما هحرمك من الورث
ريان ببرود:ولا يهمني...
الجدب مك"ر: حتي لو كان مصير رضوي هيبقي زي حنين بس مع ٢٠ رجال وهتتصور فليم وهخلي
الدنيا كلها تتفرج عليها
يصرخ ريان بوجع : لا رضوي خطيبتي لا خلص يا جدي انا موافق.... بس والله لا هدفعها التمن غالي .....
وتركه وخرج ....
الجد:والله يا ريان انا بعمل كده لي مصلحتك بس لو تعرف الا حصل مش عارف ممكن تعمل ايه....بقود ريان سيارته بغض"ب ناري وهو بيصرخ اااااا وبعميل حركات استعراضيه غاضبه علي الطريق....
ريان: انا هدفعها التمن غالي صبرك يا حنين....
في بيت حنين
تبكي حنين بي هستريه وهي ممسكه في يدها صوره خطيبها المتوفي وتضمها اليه بي الم واسئ وتلقي بي نفسها علي السرير وتطلق شهقات متلحقه تنزع الروح
حنين:ليه كده يا حبيبي تسبني لي وحدي هو ده وعدك ليه انا اتعذبت واتذليت بعدك انا لازم اموت نفسي اهون عندي من البني ادم ده انا مش بطيقه اه يا حبيبي اه بس الا في بطني ده ذنبه ايه في الحكايه دي بس ريان مش هيرحمني ولا كمان رضوي صاحبه عمري هواجها ازاي وهحط عيني في عينها تاني ازاي وهي بتعد الايام عشان تكون مراته اه يا قلبي هتتحمل كل ده ازاي
لكنها فجأه تتماسك بعد ان وضعت يدها علي بطنها وتتحسسها بي حب ودموعها تسيل علي وجنيتها
حنين:بس انا هتحمل عشانك انت وبس بس لازم تساعدني وتكون سندي انت املي وهجيب حقك من الا ظلمك ده وعد
فتبتسم بي سعاده وتجفف دموعها
وتنهض حتي تتوضئ وتصلي وتدعي الله ان يمدها بي الصبر والجلد...وتستعد لي استقبال القادم بي شجاعه
وبعد فتره يصل ريان الي بيت حنين ويدخل هناك وهو غاضب عابث الوجه يرمق الجميع بي سخريه و يتم كتب الكتاب فلا يرد علي اي حد يتحدث اليه
ويسحب نفسه ويذهب صوب غرفه حنيت وهو مشتعل غضبا مغتاظ ويدخل الي غرفتها ينظر لها با حتق"ار واشمئزاز وتوعد....
وظل يبتسم بي سخريه حين رأي
حنين جالسه علي سجاده الصلاه وهي لبسه الاسدال وساجده.... وبتدعي ربها وتبكي بي وجع وحزن لكن حين يسمع صوتها العذب وهي تدعي بي خشوع يرق قلبه اليها و يجلس بجانبها لم تشعر بيه حنين
ولكنها تتفاجئ بيه وهي تسلم وتختم الصلاه
حنين برعب:انت.... عوز ايه اخرج بره؟
يتبع
بقلم
سارة احمد
حمل_بدون_قصد
الفصل الثاني
ريان بسخريه:والله الا انا صدقت انك بريئه وانتي في الواقع وحده رخيص"ه ومالهاش سعر في سوق البشر.... بس انا هطي"ن عيشتك..... ولسه هيمسك ايدها ويشدها نحيته...
يدخل جدها الحج اسماعيل وكان منزعج جيدا والضي"ق ظاهر علي وجه....
اسماعيل: يا ريان يا ابني ميصحش كده الناس بتتكمل بره وانت ميرضكش ان سمعتي بنتي.... هي برده مراتك واسمها من اسمك...
يبتسم ريان ابتسامه جانيبه ساخره..... وعيونها كلها استهزاء وحط ايده في جيبه وتقدم نحو اسماعيل ووقف امامه ونظر اليه ونفس النظرات والبسمه مرسومه علي شفاهو....
ريان بسخريه:بقي قولتي سمعت بنتك اه صح ماهي سمعيتها زي الدهب... بجد عرفه تربي....
يتاض"يق اسماعيل من نبره السخريه والاستهزاء في كلامه ونظراته الغير مبرره ليه....
اسماعيل: هو انا عشان شاري خاطر حيدر جدك وصاحبي يبقي
تسخر مني بنتي وبيتي وته"ينا كده لا اسمعني كويس مفيش جواز وبره....
يتعص"ب ريان:بصي يا عمي لو تعرف مش هتقول كده بس انا عذرك سلام ....
وماشي وهو ينظر لي حنين باحتق"ار وابتسم ساخرا وماشي...
تارك ابوها في حيره من كلامه وطريقته.... والناس بدأت تتهماس
اما حنين اكتفت بصمت والبكاء
اسماعيل:انا عارف يبنتي انك مش عوزها بس مينفعش تفضلي علي ذكري المرحوم وانا وفقت عشان انا واثق في حيدر وده صاحب عمري ...... اصبري واكيد ربنا شايلك الاحسن وسابها وخرج بس في شك في باله من تصرفات ريان...
حنين:يا رب ساعدني انت عارف اني مظلومه ومليش ذنب في الا حصل.... وفضلت تبكي.....
ريان مضاي"ق اوي وفضل يلف بعربيته وهو بيفكر ازاي واحده بريئه اوي كده وتخطف القلب تعمل خطيئ"ه زي دي لا لا مستحيل...
لا فوقي كده دي شيطا"نه متخفيه في صوره ملاك...
انا لازم ادفعها تمن اني انا اجبر علي جوزها طيب... لا انا مش لازم انخدع.... بمظهرها ده ويفيق من شروده علي صوت هاتفه اول ما ينظر اليه يشيل اله"م
ريان:اه من رضوي حبي هعمل ايه معاها.... هقولها ايه اما ترجع من السفر استر يارب....
فيرد بكل حب الو يا قلبي....
رضوي:وحشيتني اوي يا قلبي انا بعد الايام عشان اجاي واتجوزك وسعتها من هرحمك.... بس بابا يصافي اعماله ويرجع مصر ساعتها يا حبي مش هسيبك.....
ريان يسمع الكلام ده وقلبه يوجعه اوي....
رضوي:هو انت ساكت ليه
ريان:عشان بحب اسمعك يا حبي
رضوي:يا لاهواااي هنط من التليفون وابو"سك سلام بقي احسن هتهور واحجز اول طياره واجاي....
وينهي المكالمه وهو يتوعد لي حنين....
وجه يوم الفرح وكان الكل مبسوط الا حنين وريان وبعد الفرح يذهبوا لي بيت العيله وينقفل عليهم باب اوضه واحده.....
تفضل حنين وقفه عند الباب بلا اي حركه ووجها منخفض في الارض وجسدها يرتجف خ"وفا من ريان..
وتبكي في صمت....
اما ريان راح قعد علي السرير بعد ما قلع هدومه كلها وفضل بشورت فقط...
ريان:ايه يا حلوه هتفضلي كده كتير يلا اقعل"ي هدو"مك بسرعه والبسي القميص الابيض ده يا انسه حنين وضحك ساخرا ولا مكسوفه....
حنين لا رد وفضلت علي حالها....
يتعص"ب ريان وينهض نحيتها وهو ماسك القميص.....
ريان:انا لما اكلمك تبصلي مش تتجاهلني... انتي سامعه ... يلا اقلع"ي هدومك...بقي خلينا... ندخل... ولا انتي مش بتحبي الحلال... طيب جربني انا احسن من حليم وهكيفك اوي....
ترفع حنين وجهها وتنظر اليه وعيونها غارقه في البكاء وكأنها تلومه.....
نظرتها توجع قلبه اوي.... بس ريان يتجاهل قلبه .... ويقس"و عليها اكثر ويشدها من الفستان فينزعه في يده .....
فتصرخ حنين بوجع فيه
حنين:حرام عليك كفايه بقي واياك تجيب اسم حليم علي لسانك ده ارجل منك....
يتعص"ب ريان ويصفع"ها بقوه وغ"ل فتسقط علي الارض فاقده الوعي وهناك اثار د"ماء علي الفستان..
اول ما ريان ياخد باله يصرخ حنين
حمل_بدون_قصد
الفصل الثالث....
يصرخ ريان حنين... ويحملها برفق وخضه غريبه وقلبه كاد ان ينقلع من مكانه عليها... خصوصا اول ما شاف الد"م علي ديل الفستان وضعها علي السرير وهو يحاول ان يجعلها تفيق...
ريان:حنين فوقي اعمل ايه بس يارب يا نهار اسود لا يكون اجهاض
اول ما قال كده طلع يجري علي اوضه ابن عمه الدكتور مازن دكتور امراض النسا.....
يخبط ريان بقوه علي باب اوضه مازن وهو بيزعق عليه بعصب"يه
ريان:مازن افتح الباب بسرعه...
وفعلا يفتح مازن الباب وعيونه مقفوله بنعاس .... وهو تقريبا نايم علي نفسه يرد ايواه مين بينده.... انا مش هنا روح وتعالي وقت تاني..... يتعص"ب ويتنرفز ريان
ووجه يحمر من الغضب والخوف علي حنين....
ريان:ماززن فوقي احسن افوقك حنين بتنزف جوه....
يفتح مازن عيونه علي مصراعيهما اول ما سمع كده وبخضه يرد
مازن:يا نهار اسود عملت ايه في البت.....
ريان:مش وقت غليزتك دي خلص
يلا... وشده من ايده .....
مازن:طيب بس اجيب شنطتي وفعلا جابها وراح معا ريان الا القلق مسيطر عليه وخايف عليها اوي وعيونه كانت هطلع من مكانها من كتر قلقه عليها.....
مازن كشف عليها وادعها حقنه....
ريان بقلق:ها رد عمله ايه.....؟
مازن بمكر:اممم هو انت قلقان عليها ما انت بتحبها اهو....
يمسكه ريان من قميصه وبعصبيه جامحه ينظر اليه ويقول
ريان:اضبط احسنلك ولا اضبطك انا زي زمان رد عدل.....
مازن بخوف:طيب يا عم براحه الموزه بخير انا وقفت النزيف والحمل مستقره متخفيش وبعدين انا محظرها من الانفعال.. عشان خطر علي صحتها...
يزهل ريان ويتوتر:ححح.. حامل مين دي الا حامل متعدل كلامك....
يبتسم مازن ويحوط رقبه ريان بحب
مازن:بص يا صاحبي انا عارف كل حاجه وايه سر الجوازه دي خصوصا بعد وفاه عمنا حليم ب٢ شهور بس... والسرعه دي... انا الا اكتشفت الحمل بعد وفاه عمي الله يرحمه حنين وقعت من طولها وكانت ضعيفه فروحت اعمليها شويه تحاليل واكتشفت انها حامل ومن وقتها وانا براعها متخفش السر في بير.... هي دلوقتي هتنام لحد الصبح بس لازم حد يسهى جنبها عشان يديها الدوه دي حبيه كل ٦ ساعات... وهي هتسخن عشان الضغط العصابي الا هي فيه لازم حد يعملها كمدات ميه سقعه...
ولازم تبعد عن اي توتر كم يوم...
ريان:تمام شكرا يا دكتور من غير مترود بقي... وفضل يدفعه لحد ما وصلوا لي الباب وفتحوا وهيرميه منه.... مازن: كده يا وا"طي فعلا عادتك ولا هتشتريها
عموم صبرك بس هي لازم تغير هدومها تحب ابعتلك امي تساعدها ولا حوريه اختي....
ريان بسخريه:لا يا عم شكرا الله الغني دول هينشروا الخبر علي طول غور بقي...
مازن:طيب مين هيغيرها
ريان:وانا مش عجبك انا هغيرها مش انا جوزها... وغور بقي ودفعه وسك الباب
ريان:فعلا غليز....
مازن بضيق : كده طيب يا ريان صبرك وراح لي اوضته
ريان بحيره: يا ربي انا هغير لها ازاي.... ونظر اليها وسرح في جمالها....
ريان: وماله ما انا جوزها اتشجع بقي وفعلا غير لها هدومها ولابسها بجامه بكوم لونها احمر.....
يتجمد مكانه.... بابنهار يا لاهواي هو فيه جمال كده.... ما علينا.....
وراح جاب كرسي وصحن وقطعه قماش وميه مثلجه وبدأ يعمل لها الكمدات...... وتمر الليله الصعبه وياتي صباح يوم جديد مليانه بلاحداث....
يفيق ريان علي صوت خبط خفيف علي الباب... زي نغمشه....
فيبتسم بحب دي اكيد رضوي القطه بتاعتي ..... ده معادها....
يقوم من علي الكرسي وهو بيتوجع اه يا دهري ادي الا جاني من الجواز.... دهري انكسر من النوم الزفت علي الكرسي...
راح فتح لي رضوي قطته اصلها كانت عند جدته ... طول الليل....
يحملها ريان بكل حب ازيك يا رضوي اسمك علي اسم حبيبتي وفضل يملس عليها وهي تهز ديلها في دلال....
ريان:انا جعان واكيد انتي كمان وبص نحيت حنين النائمه زي الحوريات ابتسم دون ادراكه....
وقلبه خفق بقوه
ريان:يلا يا قطتي نروح نجهز الفطار لنا ولي حنين.... قبل ما حد يصحي ويحس بينا.....
وفعلا راح المطبخ وحضر صنيه محترمه... واخدها وراح لي الاوضه والقطه ورها.... بس الحرباي"ه مرات عمه شافته.... وراحت نشرت الدنيا....
تفيق حنين لي تجد ريان داخل بصنيه الفطار وفي فمه ورده ووجه منور وبيضحك....
تتنح حنين مكانهاوتبقي عمله كده
هي مش مصدقه نفسها من الا هي شيفها
ريان:صباح الخير يا رب تكوني كويسه... انا جهزت الفطار عشان انتي لازم تتغذي كويس...
لكن حنين لسه متنحه...
يضحك ريان علي شكلها البريئه زي الاطفال....
حنين بضي"ق طفولي: هو انت بتضحك علي ايه طيب انا مش عوزه اكل وراحت بعده الصنيه وديرت وشها.... بص هي كانت فرحانه اوي زي الاطفال من اهتمامه وحنانه عليها....
ريان:طيب يا ستي انا اسف....
حقك عليه وباس راسها... بس حنين تنكسف اوي.....
ريان:ما احنا حلوين اهو.....
وفجأه تلاحظ حنين انها مش لبسه الفستان فتشهق بخضه وتضرب ايدها علي خدها....
حنين:يا لااهوااي من الا غيري الفستان ولابسني ده.... وتبص لي ريان الا فضل يصفر ويحاول يهرب منها... تضيق عينها وبشك مين غير هدومي....
ريان ببسمه صفره: انا الا غيرتك ايه المشكله ما انا برده جوزك وعادي يعني.....
تتجنن حنين وتصرخ فيها :انت بتقول ايه انت فعلا ساف"ل ومش محترم وحولت عليه كل الوسائد.... وريان بيضحك طيب نتفاهم وفجأه يطلع علي السرير ويمسكهت ويثبتها بقوه وهو بيبصلها... وبيضحك واول ما العيون التقت نسيوا كل ما هم فيه ولسه هيقبل"ها ينفتح الباب...
وتدخل رضوي وتصرخ اول ما تشوف الوضع ده.... رياننننن
يتجمد ريان مكانه ويتنح ويبلع ريقه بصعوبه يا نهار اسود رضوي....
حمل_بدون_قصد
سارة_احمد
الفصل الرابع
ريان في موقف لا يحسد عليه فقد حدث ما كان يخشاه ..
ينك"سر قلب رضوي اول ما شافت ريان مع حنين.... وبكت ب"قهر... والم ليس لهو وصف....
ينهض ريان من جنب حنين وهو مرتبك ومش عارف يتصرف ازاي ولا يقول ايه..... وعيونه تتوسل رضوي ان تسامح....
يقترب من رضوي وقلبه يخفق بقوه يتمني ان يفر من صدره وهو يري دموع محبوبته... ونظره الكسر"ه في عيونها وهو مصدرها.... رضوي متجمده في مكانها لا تصدق ان حبيبها قد خان"ها ومع من صديقه عمرها.....
تراقب حنين المواقف ودموعها تسيل بالم وحزن.... علي صديقتها.....
يقترب منها ريان ويضع يده علي كتفها ويتحدث بصوت مخنوق بلبكاء😢
ريان: انا اسف والله كان غصب عني الظروف كانت اقوي مني اناااا....
لم يكمل كلمته ويجدها تنف"جر فيه مثل البركان.... وتبعد يده بنظره عتاب وق" رف..... وانكسا"ر
وتصرخ فيه بال"م
رضوي: كفايه بقييي حرام عليك انت كسر"تني قتلت"ني انا بكهر"ك يا ريان بكهر"ك انت والس"فله الا عمله صاحبتي... قالتها وهي تبكي بوجع وانين.... وتقدمت نحو حنين الجالسه علي السرير تبكي في صمت وعيونها تتوسلها.... بغفران
تقترب منها رضوي وتنحني اليها وهي تنظر في عيناها بعمق شديد نظرات العتاب والاحتق"ار تسلب روح حنين وتحبس انفاسها....
رضوي:بقي انتي يا صاحبتي يا اختي تعملي فيه كده تخو"نيني وتسرقي قلبي مني ياه ده انا كنت غبيه اوي ومشوفتش العابكم الوسخ"ه وفجأه تتبدل ملامحها من الحزن لي الانت"قام ... والتوعد
رضوي بتوعد:علي قد حبي واخلاصي هيكون الك"ره والانتق"ام منك ومن الحي"وان ده... واشارت علي ريان...
حنين:رضوي اسمعني الاول وبعدين ت....
لم تكمل الكلمه لان رضوي سبقتها بصف"عه مدويه.... اياك تجيني اسمي علي لسانك يا حقي"ره انتي سمعه....
الكل انصدم من الا حصل وريان غض"ب مما حدث وجذب رضوي من يدها التي صف"عت بيها حنين ... خصوصا اول ما شاف بكاء حنين بق"هر ....
فيج"ن ريان وتشتع"ل عيون بلغض"ب ويلوي يد رضوي وري ظهرها... ويتحدث بغض"ب نا"ري وتحذيري
ريان: اي حد هنا هيقلل من احترام حنين يبقي حسابه معاي دي مراتي والا هيعمل كده هدف"نه مكانه حتي لو كان انتي يا رضوي....
تتوجع رضوي اي حاسب دارعي هينكسر سبني بقولك سبني بقي انا تلوي دارعي عشان الحق"يره الخاي"نه دي....
اول مل قالت كده.... جن ريان وتركها وقام بصف"عها
محدش يشتم مراتي طول ما انا عايش ودلوقتي كلكم بره بره....
اما انتي يا مرات عمي شكريه حسابك معاي عسير انتي والص"فره حريه... وزقهم كلهم وخرجهم بره بس وهو بيطلع رضوي بره العيون ترسل رسائل العتاب والتوعد المحبين.... طلعهم وسك الباب...
حنين علي حالها بتعيط وهي لسه حطه ايدها علي خدها وشهقاتها الحزينه توجع القلب
لم يشعر ريان بنفسه الا وهو وخدها في حضنه... وبيطبطب عليها دون كلام.... فقط لمست اليد هي المراسل... لم يشعر بيه القلب.... تهدأ حنين وتنام في حضن ريان..... الا نام هو كمان.....
نتعرف علي عيله ريان
الجد حيدر عنده ٣ ولاد وبنت اتجوز ه مرات كلهم ماتوا الا مراته الاوله الا مش بتخلف.... وهي فاطمه ودي عشقه الحقيقي...
ورفيقته في الحياه والاخيره ام حليم وزينه..... زينه دي بقي في عمر حنين عندها ٢٠ سنه... في تانيه تجاره ودي بقي دلوعه ابوها...
طبع ابو ريان ده الابن الاكبر ومراته متوفيه ومخلفش غير ريان
الثاني حسان ابو مازن وحريه ومراته الحرباي"ه اس المصايب شكريه والباقي هنعرفهم من الاحداث
نرجع بقي لي الاحداث
الغض"ب والغ"ل سيطر علي عقل رضوي ور"غبه الانتق"ام هي الا شغله كل تفكرها وطبع شكريه وحريه مفوتوش الفرصه دي... وبقوا يبخوا سم"هم في عقلها
شكريه بش"ر: هو انتي هتسبه لها خطاف"ت الرجاله دي انتي لازم ترجعي ريان لي حضنك تاني....
وطفشيها هي مش هي الا طفشك
حريه بحق"د:انتي حب ريان الوحيد ده جدي الا صمم يجوزه لها.... ما انتي عارفه ان جدها يبقي صاحبه وبيعزه...
كلامهم ياثر في رضوي وتصمم علي استراجاعه....
رضوي:انا لازم ارجعه ليه تاني وال"سفله دي هوريها ايام سوده...
واعرفها انا مين.....
تبتسم شكريه وحريه بش"ر وفرحه ان خططهم هتنجح.....
شكريه بش"ر: ولسه يامه هاشوفي يا زفته ده انا متغاظه منك من ايام حليم ....هههه
ويمر اليوم..... وياتي المساء وهو يحمل عاصفه من الاحزان.....
ريان في مكتبه بيباشر اعماله لحد جده ما يرجع من السفر وهو ابوه وعمه اصلهم سفروا بعد الفرح عشان صفقه عمل مهمه.....
يتنهد ريان بحزن وهم يخرج صوره رضوي من درج مكتبه ويتأملها بحب وشوق...
وفجأه يرن هاتفه فيفرح اول ما يشوف اسم رضوي بعته رساله
يفتحها بلهفه
حبيبي انا اسفه علي تصرفي بس والله ده من غيرتي عليك بس انا عارفه انك مجبور علي الجوازه دي تعالي انا مستنياك في الجنينه....
يبتسم ريان بفرحه ويجري علي الجنينه.....
يلقي رضوي هناك فيجري يرتمي في حضنها تضمه رضوي بمك"ر...
وفي عينها نظره انت"قام....
رضوي بتمثيل: حبيبي انا مسمحاك ولسه بحبك وانت
يخرج ريان من حضنها وان والله بحبك وعوز اتجوزك توافقي انا من غيرك بموت لمستك هي الحياه وقرب جبهته من جبهتها وانفه من انفها اصبح انفاسهم واحد....
كان بيراقبهم وعيونه فرحانه بشمات"ه وش"ر
شكريه:روحي يا حريه نادي علي حنين تاجي تتفرج معنا....
وفعلا تنفذ حريه وتروح تبلغ حنين
الا تروح وتشوفهم..... وقلبها يوجعها....
اول ما رضوي تشوف حنين تلمع عيونها بخب"ث
رضوي بخ"بث: طيب والا اسمها حنين هتعمل فيها ايه
ريان:دي ولا حاجه كلها فتره وهطلقها بس يكون جدي هدي اتلكك لها علي اي حاجه وطلقها علي طول انا اصلا مش بطقها...
الكلام ده دم"ر روح وقلب حنين...
وبوجع تتحدث
حنين:وايه الا يجبرك انا بقولك طلقني دلوقتي.....
يلتفت اليها ريان و
حمل_بدون_قصد
الفصل الخامس
حنين ببكاء وحزن:وانت ايه الا جبرك ولا يخليك تستني انا بقولك طلقني دلوقتي وروح لي حبيبتك ..... ونظرت لي رضوي بعتاب كبير.... تنظر لها رضوي بشما"ته ونصره....
تبكي حنين بوجع اكثر وتبكي بمرا"ر وتشعر بدوار والم في بطنها لكنها تتحمل المها... ولا تظهره حتي لا يشم"ت بيها احد لكن وجع قلبها اكبر ما احتمال البشر...
ريان مصدوم من ردت فعل حنين وفي نفس الوقت قلبه وجعه اوي عليها في شعور قوي اتولد لي حنين لكن ريان بيحاول يخن"قوه
وظل ينظر لي حنين في شفقه ورحمه علي حالها.....
تلاحظ رضوي تلك النظرات فتتصرف بسرعه.... تقف امام ريان حتي تبعد نظره عن حنين وتلف يدها حول رقبته وبدلع وطيبه مزيفه وخب"ث....تتحدث
رضوي:حبيبي لا حرام تطلقها هتبقي فضيحه كبيره ومهما كان دي صاحبتي برده خليها علي ذمتك اهو مش هتخسر حاجه....
هي تتحدث وريان اصلا مش معها عيون بتحاول تشوف حنين الا دايبه في وديان الحزن والاسى....
وكلام ده ذاد من تعبها والدوار ذاد عليها وال"م بطنها بقي اقوي....
لكن كرامتها اغلي من كل و"جع
ترفع وجهها وتقترب منهما وترد بكل اباء وشموخ....
حنين:لا شكرا يا رضوي هانم انا مش محتاجه شفقه من حد وانا مصمم علي الطلاق واصلا انا عمري ما فكرت اني في يوم من الايام هكون علي ذمه ريان قلبي وعلقي وفكري كله لي حليم الله يرحمه..
ونظرت لي ريان وبكل تحدي قالته
طلقني يا ريان دلوقتي....
يزهل ريان من قوه حنين رغم ما هي فيه.... وينزعج ويتنزفز من كلامها علي حبها لي حليم ويشعر بضي"ق.... والغيره....
ويبعد رضوي.... ويقترب من حنين وعيونه تشتع"ل غض"ب وغيره
وقبل ان ينطق يدخل حيدر ومعه
حسان وشاكر ابو ريان....
يتجهم وجه حيدر والغ"ضب يطل من عيونه....
حيدر:طلاق ايه احنا معندناش حاجه اسمها الطلاق....ايه الهبل ده
ويشوف رضوي انت هنا كمان يا رضوي.... فينظر لي شكريه وحريه فيفهم الحكايه..... فيزعق في الجميع بغ"ضب وحزم
حيدر:ليه كلكم متجمعين هنا حتي الخدم يلا كل واحد روح شوف حاله وفعلا في ثانيه الكل يمشي...
ينده حيدر علي شكريه بوجه متجهم غا"ضب
حيدر:استني عندك يا شكريه... انا عوزك تعالي هنا...
تبلع شكريه ريقها بصعوبه وتتوتر تنظر لها حريه بخوف وتهمس لها
حريه بسخريه: مش قولتك بلاش ش"ر احسن اديكي هتلبسي سلام يا قطتي... وفضلت تضحك... بشم"اته.....
تضيق شكريه عينها بغي"ظ كده صبرك يا بت الجز"مه...
شكريه:نعم يا بابا....
حيدر بغ"ضب وسخريه: بابا برده ماشي بصي يا شكريه سم"ك ده تبطليه احسنلك وتلمي نفسك عن العيله دي بدل والله ما هخلي حسان يطلقك ويرميكي في الشارع والخطه الخيبه الا عمليتها دي بانك تبلغي رضوي بجواز ريان عشان تو"لعي نا'ر الفتنه والفرقه يبقي بتحلمي غوري من وشي...
حسان خد مراتك واطلع علي اوضتك ومتخرج من غير اذني يلا.... شكريه تتوعد لي حيدر وترمقه بحق"د كبير....
وفعلا يطلعوا علي اوضتهم....
حنين:انا عوزه اطلق مش عوزه افضل وسط العيله دي طلقني يا ريان....
ريان بغض'ب: لا مش هطلقك .... انتي...
يدخل اسماعيل جد حنين فتجري عليه وترتمي في حضنه وتبكي بمرا'ر جدي انا عوزه اطلق انا بموت هنا خدني معاك ابوس ايدك....
اسماعيل بعصبيه:فيه ايه يا حيدر حفيدك عمل ايه في حفيدتي لو مش عوزها يطلقها انا وافقت علي الجوازه الزفت دي عشانك.... بس لو حد مس كرامه حفيدتي هنصفه ..
حيدر:تعالي معاي المكتب افهمك...
حنين:لا ياجدي انا عوزه اطلق
يشدها ريان من ايدها بقوه وهو متنرفز حنين انتي مجنونه اهدي بقي.... تصرخ حنين اه راسي وتسقط بين ايدين ريان... فاقدت الوعي يتخض عليها ريان ويحملها.... وعيونه كلها لهفه وخوف عليها.... تتعصب رضوي وتنده عليه ريان ريان ردي عليه لكن ريان مش سمعها وماشي وهو قلبه هيقف من كتر الخوف....
حيدر:ريان خالي بالك منها لو حصلها حاجه حسابك معاي عسير
وخالي مازن يلحقك..... وانتي يا رضوي تعالي عوزك في المكتب يلا بسرعه.... سحبها من ايدها لي مكتبه وهي بتنظر لي ريان بغ'ل وحق'د كبير وانت كمان يا اسماعيل عوزك سيب حنين مع جوزها متخفش عليها.....
يرحول لي المكتب ...اما ريان وصل لي اوضته ووضعها علي السرير دخل ورها مازن وكشف عليها....
مازن:هي بخير ميت مره قولتك بلاش الضغط العصبي خطر علي صحتها لكن الجنين بخير هي الا مش كويسه وصحتها في النازل...
وضعفانه اوي....
ينظر لها ريان بحب وشفقه...
ويجلس بجانبها....ويملس علي شعرها وينحني ويقبل جبهتها برقه
يبتسم مازن ويخرج ويغلق ورها الباب....
ريان يتأملها بكل حب وحنان ....
وبنبره كلها حنان ..يتحدث
ريان:والله ما كان قصدي اني اجرحك بس مش عارف ايه الا بيحصلي بس من الحظه دي هعملك بكل حنان واحترام شكلي كنت فاهمك غلط ومعرفش انك طيبه اوي كده..... وضمها لي حضنه ونام.... براحه غريبه وهو مبتسم وحضنها .....
تخرج رضوي من مكتب حيدر وهي مبتسمه ....
رضوي:كده بقي اللعب هيبدأ وحقي وريان هرجع ليه ........
اسماعيل:يعني ايه الا بتقوله ده مستحيل كله ده يحصل لي حنين وانا معرفش.....وبكي
حيدر:اهدا يا اسماعيل انا حاولت اصلح ولو سمعت كلامي كل حاجه هتبقي بخير....
اسماعيل :وانا واثق فيك يا صاحبي وبحكمتك..... ده انت عشرت عمري.....
يضمه حيدر.... وده عشمي فيك يا صاحبي.....
في الصباح تستفيق حنين وهي مبتسمه وكلها ناشط وحيويه....
ولكنها تتعجب اول ما تشوف نفسها في حضن ريان وهوها محوطها بيدها الاثنان.... وهي مش عارفه تقوم.... تحاول تفك نفسها منه.....
حنين بغ'ضب طفولي :اه منك فيه ايه لو تبقي كويس مش غليز وبا'رد وديمن متزعلني... بس الله يسمحك ولسه هتقوم
ريان كان صاحي وسامع كل كلامه وبيضحك بمك'ر..... فيسحبها....
لي حضنه تاني فتتفزع.... حنين...... بس كانت مبسوطه اوي
حنين بمك'ر: بس كده عيب ابعد عني.... وانت قليل الادب
ريان بغض'ب مصطنع:انا بقي هويكي قله الادب بجد
تصرخ حنين ابعد عني. .
ريان:_____
حمل_بدون_قصد
سارة_احمد
الفصل السادس
ريان بخب'ث: بقي انا قليل الادب انا هوريكي قليه الادب علي اصولها... وقرب منها وهو مثبتها... وبقي يقبلها في عنقها برقه جعلت حنين تضحك من قلبها وتنسي كل حزنها...
حنين بضحك:كفايه بقي يا مجنون
انا بغير كفايه هتموتني من كتر الضحك .....ههههه
ريان ببسمه ماكر'ه:عوزني اسكت.. واحل عنك...
حنين بخجل:ياريت ....
ريان ببسمه جانبيه: اولا تديني بوس'ه جامده اوي ثانيا تقومي ترقصي ليه علي اغنيه مهرجان... ثالثا تجهزي ليه الحمام وتليفيني..
رابعا بعد الحمام تجهزي صنيه محترمه من ما لذه وطاب من الطعام وتاجي تاكلني وانا اكلك..
تسمع حنين طالباته... وهي مبرقه عينها ومتنحه من كلامه والخجل ظهر علي خدودها ورود...
يرافع ريان حاجبه متعجب من ردت فعلها
ريان: وده بقي اسمه ايه هب'ل و ع'بط....
تضيق حنين عينها بغض'ب وخجل
لا ده اسمه احترام يا عديم الاحترام.. وراحت زقها بقوه بعيد عنها.... وقامت تجري... راحت عند الباب .. بتحاول تفتحه....
ينهض ريان ويروح ورها ويقف وهي مش حاسه بيه عشان مشغوله في محاوله فتح الباب وفضلت تتمتم افتحي بقي هو انت مقفول بفولاذ يبتسم ريان علي برئتها وخجلها ونرفزتها وكأنها طفله صغيره.....
ريان: مش هيفتح يا ذكاؤ عشان انا مقفول بلمفتاح قال كده وهو ماسك المفتاح ورفعه في الهوا
تنفزع حنين وتلتفت بغض'ب خضتني... هات المفتاح....
ريان:عوزه اقلبي بشروطي...
حنين بعند:لا مش هقبل هات المتفاح بقي ... وفضلت تنط في الهوا زي الاطفال وريان يرفعه... اكتر وهي تعيط بدلع انا عوزه المفتاح مليش دعوه....
يستغل ريان الفرصه ويسحبها من خصرها ويقربها اليه قلب حنين بقي بيدق بسرعه ووجها احمر بقوه. .. وانفاسه عاليه.. وبقت تعض علي شفايفها من كتر الخجل وتبص في الارض
ريان ينسي الدنيا كلها ويتمني قبل'ه واحده وفعلا يخطف ق'بله سريعه لي ثواني.....
وبعدها ينزلها حنين مش عارفه تاخد نفسها من كتر توترها ومتلخبطه من خجلها. .
ريان مبسوط اوي ومبتسم من شكل حنين زي ما تكون اول مره حد يلمسها وده فرحه اوي وجذبه لها اكتر..... وحملها حنين بهمس
سبني بقي ارجوك....انااا
ريان:مكسوفه....
تهز حنين راسها بمعني اه.....
ينفذ ريان طلبها وينزلها تخطف حنين المفتاح وتفتح الباب وطلعت تجري.... تبتسم ريان باعجاب
ريان:فعلا طفله بس ازاي ده وهي ... لا انا لازم افهم....
ويخرج ورها عشان يلحقها لكنه يصطدم برضوي...
فتختفي بسمته ويتجهم وجه
ريان بضي'ق:ايه يا رضوي مروحتش ليه هو انتي نوي تباتي هنا ولا ايه....
رضوي بزعل:هو انت بتعملني كده ليه هي لحقت تغيرك من تحيتي وتكر"هك فيه..... وبكت ....
يزعل ريان من نفسه ويصلحها.....
ريان:طيب متزعلش حقك عليه
وقرب منها وباس راسها تحضنه رضوي.... وتلف يدها حو خصره
يتخنق ريان ويحس بضيق من قربها....
رضوي:انا عندي خبر هيفرحك جدك وافق علي جوازنا.... وحدد
الفرح بعد ٣ شهور من دلوقتي....
انا فرحانه اوي.....
الخبر ده ضايق ريان مش فرحه....
تخرج رضوي من حضنه.... وتبصله
وتحزن... اول ما تشوف انه مضا'يق مش مبسوط....
رضوي:مالك يا ريان زي ما تكون قرصتك عقر'به ياه لي الدرجه دي مش طايقني.... طيب انت حر انا مش هفرض نفسي عليك....
وسابته وجرت وهي بتعيط ...
ريان بيكلم نفسه:ايه ده هو انا مالي مش طايق ليه رضوي ايه الا بيحصل وكل ما تقرب مني افتكر حنين واتمني انها هي الا في حضني وبكر'ه قرب رضوي ايه الا بيحصل ..... انا هروح ادور علي حنين وابتسم اول ما قال اسمها.....
طبع كان فيه الا بيسمع ويشوف ده وكان مضايق اوي....
شكريه:لا كده لازم اشوف خطه اغور بيها البت دي من هنا بس الاول لازم اسقط'ها عشان لما تغو'ر من القصر مترجعش تاني ....
ونتده علي حريه الا كانت في المطبخ بتاكل....
تخرج حريه لي امها والاكل في فمها وباقي الفراخه في ايدها
حريه:عوزه ايه يا ماما هو انا معرفش اطفح لقمه في ام البيت ده علي طول يا حريه ياحريه عايزه ايه
تبرق شكريه :يا خرباتك هو انا كل شويه اشوفك بتحشري والغريب انك رفع البوصه بقي يا مفتريه فراخه بتقولي عليها لقمه وكمان بتبجاحي فيه صبرك وقلعت الشبشب وجرت ورها....
اول ما حريه شافت الشبشب بيترفع عليها طارت وامها طارت ورها..... خدي يا بت هنا والله ما انا سيباكي....
تضحك حنين علي شكريه وحريه وهي خارج من المطبخ وشيله صنيه الاكل وكان معها مازن....
ينظر مازن باعجاب لي حنين وهي بتضحك من شهور ضحكه صافيه نورت وشها... وخليت عيونها بتبرق بفرحه وسعاده.....
يقرب مازن من حنين : انتي حلوه اوي .... اوي..
تتضايق حنين من قربه فتسحب نفسها.... عن اذنك انا رايحه اوضتي.... لكن مازن يمسك ايدها ويقربها منه حنين بتحاول تبعده بس هي مقيده بصنيه الا شيلها....
حنين بضي'ق:ميصحش كده ابعد
لكن مازن مش سمعها ومسيطر عليه فكره واحده ... هي انه يقب'لها فيجذبها من خصرها فتصرخ حنين ابعد عني فتوقع الصنيه عليها والحساء الساخن يغرقها فتصرخ من الالم وقتها يفيق مازن وبخضه مالك فيه ايه ويحملها ويدخل بيها اوضه في نفس الوقت يشوفهم ريان ويجن جنانه ويجري ورها ويفتح الباب و
حمل_بدون_قصد
سارة_احمد💎
الفصل السابع
يفتح ريان باب الغرفه واول ما يشوف مازن مقرب اوي من حنين الا كانت قعده علي الكرسي وبتبكي بوجع.... من اثر الحساء الساخن.... ومازن بيحاول يشوف ايدها الا اتحر'قت وكان مسكها....
يزفر ريان زي الثور الهائج
ووجه يحمر من الغض'ب الجارف
يجري ريان علي مازن ويش'ده بكل غباء ويرمي بعيد عن حنين ويمسك الكرسي ولسه هينزل بيه علي مازن الا واقع في الارض...
لكن يوقفه صوت صريخ حنين....
وقايمها بسرعه نحو ريان ووقفت بينه وبين مازن وهي تصرخ لا يا ريان انت فاهمه غلط مازن كان بيشوف ايدي الا اتحرقت مكان شربه الخضار انقلبت عليه....
حتي شوف....
ينظر ريان لي يد حنين وملابسها لي يصدق كلامها ويهدأ اول ما يشوف يدها حمره وورمه...
والدموع محبوسه في عيون حنين...
يرمي ريان الكرسي بغض'ب وهو ينظر لي مازن بضي'ق...
ينظر مازن لي حنين نظره شكر ومطالبه بسماح علي ما فعله...
تلتفت حنين لي ريان الا خايف عليها وقلقان....
يحملها ريان لي خارج غرفه مازن ويصمم ان يذهب لي المستشفي...
حنين:انت بتعمل ايه....
يبتسم ريان ابتسامه جانبيه ساخره:خطفك ....
حنين بضي'ق:خفيف هو ده وقت تريقه
ريان: ماتقولي لي نفسك واحده انقلب عليها شربه هخدها وارح فين علي المستشفي...
اول ما تسمع حنين كلمه مستشفي
تفرفص لا ونبي بلاش نزلني مش بحب المستشفي....
ريان بضيق:لا بتحبي تفعيص سي مازن اسكتي احسنلك
حنين بعناد :لا مش سكته وهتنزلني....
ريان بمك'ر: كده طيب.. واسكتها بقبل'ه طويله تسكت بعدها حنين
وتتجمد من الخجل... يبتسم ريان بنصره اهو كده .... الواحد يشعر بلهدوء
كل تلك المناقشه وحنين وريان في السياره والسواق هو الا كان يقود
وحنين وريان في الخلف وريان معقد حنين علي قدمه.....
وصلوا المشفي وحنين تكشف علي الحر'ق وتخرج الدكتوره قالت انها لازم تغير علي الحر'ق كل يوم وتدهن من المرهم ده ....مرتين مره الصبح والثانيه بليل....
طبع الحر'ق واحد في ايدها والاخر علي صدرها لحد اول البطن....
وبعد ما يروحوا وطبع ريان شالها تاني وطلع بيها اوضه وسط انظار الجميع.... ما بين حاسده وحاقد'ه ومحبه....
شكريه بح'قد:كده البت دي حفرت قبره'ا بايدها.... ومن بكر هنفذ الخطه....
بت يا حريه انا محتاجكي بكره في التنفيذ.....
حريه بوجع دمير:حرام يا ماما ده لسه محروقه....
تزخ'دها شكريه في جنبها وبكل حق'د ترد اياكي تاني اسمعك تقولي كده احسن هسمع كلام ابوكي واجوزك لي بدران واطلعك
من الكليه..... وتشتغلي خدامه في بيت جوزك....
ترتعب حريه وتبكي بق'هر وقله حليه ترد خلص يا ماما الا تشوفيه بس بلاش بدران ونبي.....
شكريه بضحكه ش'ر:ايواه كده اضبطي....
ريان:يا بنتي خليني اغير لكي هدومك طب اساعدك
حنين برفض:لا مستحيل اطلع برهههه
ريان بنرفزه:لا بقي ده انتي مش هتجي بسهل... وشدها من ايدها وهي تصرخ من الال'م طب خلص موافقه بس غمض عينك....
ريان:حاضر صبرني يا رب....
راح جاب قميص نوم بصلي خفيف....
تلوي حنين فمها بضيق:وانا هلبس ده....
ريان:ايواه واق'لاعي بقي احسن والله اناالا...
حنين:خلاص هات وغمض عينك
غمض ريان عينه وبدأ يقرب منها ويساعدها في تغير هدومها....
وبعدين دخلت حنين تحت الغطي وغطت وجهها من الا احمر من الورد... ابتسم ريان متعجب طيب ازاي ياربي هي بتنكسف كده وااا
لا لا انا اسبني من الافكار دي واروح انام احسن....
دخل في السرير واتغطي وسحب حنين من غير كلام لي حضنه ونام حنين استسلمت من كتر التعب والمقاومه ونامت....
مازن:انا انسان سا'فل ازاي كنت عوز اعمل كده مع حنين وهي كل نبل تنقذتي من ريان انا خجلان من نفسي اوي سمحني يارب... انا من الصبح لازم اعتذر منها...
في الصباح....
تتسحب شكريه لي المطبخ وتحط في الاكل الا طالع لي حنين وريان حبوب اجهاض....
شكريه:كده تمام ريان مش بيحب يشرب عصير المانجا بس هي بتحبه وبسم' الهاري....
اما دور حريه كان انها تشغل الخدام لحد ما شكريه تنفذ خطتها...
شكريه تشير لي حريه ان كله تمام... حريه: خلص انا لقيت الخاتم تقدروا تمشوا بس لو لقيت حاجه نقصه تاني هسجنكم.... يلا امشوا.....
الخدم يمشوا ويطلعوا بلصنيه الفطار لي حنين وريان...
يخرج ريان من الحمام وهو بيجفف شعره بلمنشفه....
وفجأه تصرخ حنين اه بطني بتوجعني الحقني يا ريان...
يجري ريان علي حنين الا مسكه بطنها وبتصرخ وبتبكي....
يجري مازن الا كان في الطريق علي اوضتهم اول ما سمع صريخ حنين.....
ريان:الحقني يا مازن حنين مش عارف مالها....
مازن بقلق:بسرعه هات الشنطه بتعتي من اوضتي يجري ريان ويجبها بسرعه لكن اول ما يدخل اوضته يلقي مازن بيبكي و
حمل_بدون_قصد
سارة_احمد💎
الفصل الثامن
يذهب ريان لي غرفه مازن حتي ياتي بلي الحقيبه الطبيه ويعود مسرعا لكنه اول ما دخل لي غرفته وجدت مازن يبكي... وحنين مغمي عليها.... وهناك اثر دماء علي السرير تقع الحقيبه من يد ريان ويجري عليها ويبكي بمرا'ر طافح... وفضل يهز فيها ويبكي حنين ردي عليه ويلتفت لي مازن الا جالس علي الارض ومنكس راسه بين كفاه... وصوت شهقاته.... عالي....
يصرخ عليه ريان بصوت جوهري غاض'ب
ريان:ردي عليه هي حصلها ايه....
يرفع مازن وجه لي وعيونه غارقه بدموع.... وبصوت هامس... حزين
مازن:حنين ماتت عشان اجهضت
يصرخ ريان فيه لا لا حنين عيشه ويحملها ويجري ......
بيها بسرعه.... وهو ينظر لها ودموعه تسيل عليها حنين ردي عليه وهو بيصرخ متسبنيش حنين
الكل جري وره متسغربين وبيبكوا اول وبيقولوا هو ايه الا حصل وهو فيه ايه....؟
لكن ريان مردش علي حد وجري
علي سيارته ووضع فيها وساق بجنون وعيونه تراقب حنين.. من خلال المرايا....
ووصل المستشفي.... وصرخ علي الدكاتره وفي ثواني حنين كانت في العمليات وريان واقف بره... بيبكي وبيدعي ربه... ان ينقذها....
وبعد فتره كان الكل وره والق'لق والخو'ف مسيطر عليهم.... الا شكريه الا فرحانه بانتصار ش'رها..
وحريه حزينه....
يخرج الطبيب ويقول....
هي كويسه اطمئنوا .... لكنه همس لي ريان انها فقدت الجنين .... وطبع شكريه اتسحبت وراحت جنب ريان حتي تسمع ما قاله الطبيب وعندما سمعت هذا فرحت جيدا ولمعت عيناها....وقالت في نفسها...
شكريه بخب'ث: كده بقي اول جزء من خطتي نجحت الباقي سواد...
يهمس ريان لي حيدر وبعدها يسود وجه ويمشي من المستشفي بعد ما اطمئن علي حنين واخذ معه الجميع.... لم يبقي في الغرفه الا ريان يتأمل حنين النائمه لا تشعر بشئ ويقترب منها .... وفجأه يبتسم... ويقبله'ا من خدها.....
ريان بخب'ث: فوقي بقي الكل ماشي ....
لكن حنين لا ترد
ريان:هو انتي استحليتها ولا ايه فوقي والمصحف لو ما ردتي ها...
لم يكمل وتفتح حنين عينها وخلص ونبي انا فايقه اهو....
ريان بحنيه:انتي بخير ...
تبتسم حنين:الحمد لله بس بجد انا صدقتك وبشكرك لولاك انت ومازن وحريه كنت دلوقتي ...
يضع ريان يده علي فمها وينظر لها بحب وحنان....
ريان:اياك تنطقي بيها.....
ويدخل مازن ها الجو امان....
يضحكوا :امان يا معلم
يدخل مازن ويقفل ورها الباب...
ينظر اليه ريان بضيق:صدق انك غلي'ز
مازن:ليه....
ريان بسخريه:من غبائك ما انت شايفهم كلهم وهما مشين.....
يضيق مازن عينه وينظر لي حنين:يرضيكي كده يا حنين...
يغير ريان ويدير وجه بتجاهو...
ريان:كلمني انا يا بابا... اعدل رقبتك احسن اعدله انا....
تضحك حنين:خف شويه يا ريان...
بس بجد يا جماعه حريه اختك يا مازن طلعت طيب بجد... عشان هي الا كشفت خطه امها....
قبل ساعات
حريه راحت لي مازن وخبطت عليه وش الفجر اصلها معرفتش تنام طول الليل من تانيب الضمير
وقالت ليه كل ما تنوي عليه شكريه
ومازن راح لي ريان وحنين واتفق معاهم انهم يدعوا ان الطفل اجهض.... عشان يتقوا ش'ر شكريه... وطبع حيدر عارف بكل الا حصل....
نرجع بقي لي الوقت الحاضر
يقرب ريان من حنين ويضمها...
ريان:انا بجد فرحان انك ....
لكنه يسكت وينظر لي مازن الذي يضع يده تحت ذقنه ومبرق اليهما وكأنه يشاهد فليم رومانسي.....
فيتجهم وجه ريان وينظر اليه بغض'ب ح'ارق..... يجعل مازن يتجمد مكانه من الخوف.... ويتوتر فتضحك حنين فتدخل الممرضه ومعها الطعام ....
فيسحب منها ريان صنيه الطعام وجلس بجانب حنين حتي يطعهما.... فيرن هاتفه وينزعج عندما يري المتصل وكانت رضوي...
ريان:بعد اذنكم هروح ارد ده اتصال من الشركه..... مازن خلي حنين تاكل كويس بس من غير ما تقرب خليك عندك وخليها تاكل هنفخ لو قربت منها...
ويخرج يرد علي التليفون هو مش طاي'ق نفسه.....
تلاحظ حنين انزعاجه.....
حنين:هو ماله......
مازن:سيبك منه المهم انا اسف علي الا حصل مني..... علي...
تبتسم حنين وبكل صفاء نفس تقول...
حنين:ولا يهمك اصلا انا نسيت هو انت عملت حاجه.... وتضحك....
يبتسم مازن ويقول في نفسه معقول في حد طيب كده انا....
ريان بضي'ق:عوزه ايه يا رضوي اخلاصي....
رضوي بزعل:هو فيه ايه يا ريان مش طايق مني كلمه ايه الا غيرك اكيد الزف'ته الواطي'ه دي ....
يزعق لها ريان :اخرسي اياك تجيبي سيرتها دي احسن منك وغور'ي بقي في داهيه... وانهي المكالمه....
الغ'ل والح'قد ورغ'به الانت'قام تمكنت من رضوي وسيطرت علي تفكرها....
رضوي:بقي كده يا مسه'وكه لحقتي تاكله عقله وتبلفيه بخب'ثك صبرك اما وريتك.....
طبع كل ده سمعته شكريه ولمعت عينها بخب'ث الابل'سه....
وابتسمت بش'ر
شكريه:ولا تزعلي نفسك.. انا هخلي
ريان ببقي خاتم في صبعك بس تنفذي كل الا اقولك عليه
رضوي بلهفه :انا تحت امرك بس ريان يرجعلي.....
شكريه: هيرجعلك.......ده انا شكريه
ريان يدخل الغرفه ويطرد مازن وينام في حضن حنين..... تخجل حنين وتقوله
حنين: هو ايه انت اخدت علي كده... يرفع وجه لها وعيونه بتلمع بحب
ريان:اه اخدت علي كده ويلا نامي بقي عشان اعرف انا.....
لسه هتنطق حنين يسحبها ريان لي حضنه ويغمر راسها لي صدره وينام تبتسم حنين وتنام....
تمر الايام وحالهم في تحسن لكن شكريه تخطط لي الخطوه الثانيه في خطتها لي طردت حنين من القصر..... وذ'لها....
في يوم حصل الا غير ريان من حنين.....
ريان:حنين انتي فين يا حنين...
الله هي راحت فين...؟
اما اقعد علي الكرسي استنها عشان اوريها المفاجأه الا محضرها لها دي هتلوحها....
وقبل ان يجلس يري شئ موضوع علي الكرسي فيتغير وجه وتختفي ابتسامته ويصرخ علي حنين بغض'ب
ريان:حنيييين... انتي يا زف'ته
تدخل حنين وهي مبتسمه وتجري علي ريان تضمه لكن ريان يصف'عها بقوه فتسقط ارضا.... وتنظر اليه و
حمل_بدون_قصد
سارة_احمد
الفصل التاسع
تنظر حنين لي ريان بعدم فهم ودموع تغرق وجهها وصوت باكي
تسأله....
حنين:ليه يا ريان انا عملت ايه عشان تضرب'ني بقلم .... ووضعت يدها علي خدها موضع ما صفع'ها ريان وتبكي بوجع وهي تممتم ليه يا ريان ده انا مصدقت انك بقيت اماني وحمايتي من الزمن رغم...
وتغمض عيناها وتبكي في صمت وهي منكسه وجهها لي اسفل وتضع يدها ارضا وتبكي....
تلك الدموع والحصر'ه والوجع التي عليها حنين شق'ت قلب ريان نصفين وحركته لي حنين وكادت قدمه ان تتحرك بتجاه حنين تصطدم قدمه في الكتاب الا كان علي الكرسي وعندما رائه ريان مره اخري اشت'طاط غضب وانفج'ر مثل البركان وبعيون محت'رقه من لهي'ب الغيره يجري علي حنين ويجذبها من شعرها.... رافع وجهها اليه وهي تصرخ بوجع اه شعري هيقطلع في ايدك حرامك عليك انا عملت فيك ايه وهي مسكه ايده بتحاول تبعدها عن شعرها لكن ريان يهزها بقوه وهو يشير لها ان تنظر لي الكتاب.... او بدقه المذكرات...
ريان:بصي يا طاهره يا بريئه... فكرني مغفل عشان صدقت انك بريئه مش واحده رخ'يصه سلمت نفسها لي رجل غريب عنها.....
وانا كل ما قرب منك تنكسفي ولا بنت البنوت ردي معني ايه الكلام الا بخط ايدك ده والصور دي....
وقرأ ريان ما كتب......
انا بحبك يا حليم لحد دلوقتي ومش قدره انساك مهما حصل رغم اني حامل في ابنك ومجوزه غيرك لسه بحبك وقلبي مستحيل يبقي لي غيرك اما ريان اني بهوده واوهمه عشان انتقم منه لانه سبب موتك.... وعشان ابننا يتولد وانسبه ليه وصورك معاي في حضني مش بتفراقني انا بحبك وهفضل لك علي طول..... حبيبتي حنين....
كل ما كان بيقرأ الكلام ويشوف صورها مه حليم الغض'ب يسيطر عليه... ويعميه عن الحقيقه.....
وحنين بين ايده بتصرخ من الا'لم عشان شعرها مازل في قبضته
يفلتها ريان ويرميها علي الارض وينظر لها باحت'قار وقر'ف...
ويرمي عليها المذكرات والصور...
وبكل بنره احتق'ار ....يتحدث
ريان:انتي وحده'سفل'ه ةالزبال'ه اندف منك.... انا غلطان اني كنت هسلم قلبي وشرفي لي وحده زيك... بقي انتي عوزه ت'نتقمي مني والله لا اوريكي الوش التاني لي ريان.... انا هوريكي لعبه الانت'قام صح....
وابتسم ب'شر... ....
وخرج ورزع الباب وراها......
تقف شكريه علي بعد وهي فرحانه... بش'ر وخب'ث
شكريه:كده العبه احلوت اوي اما اشوف بقي يا ست حنين هتقبلي ده ازاي....
اما داخل الغرفه حنين منكمشه في نفسها... وتهمس بشهقات وانين
حنين:والله ما كتبت الكلام ده وبعدين المذكرات دي فعلا بتاعتي بس ضايعه من ساعه حادثه حليم ظهرت ازاي.... بقي كده يا ريان تصدق وتقولي عليه الكلام ده.....
حليم انت فين انت الوحيد الا كنت بحس معاك بلامان حليم.... ومسكت صورته وضمتها.... لي صدرها..... وبكت....
خرج ريان وهو في قمه الغض'ب والعص'بيه وقاد سيارته بسرعه جنونيه.... وهو بيصرخ وبيهبد في عجله القياده وبيصرخ باسمها حنيييين ليه يا حنين ليه لييييه
وبكي.... بس والله لا ادفعك التمن غالي واذ'لك ومستحيل هتطلقك وهتفضلي تحت رحمتي ...
ولمعت عيونه بمك'ر زي ما يكون قرر قرار..... وغير مصار السياره لي
مكان اخر......
تدخل زينه اخت حليم لي غرفه حنين بعد ما دقت الباب وحنين لم ترد عليها وجدتها منكمشه في نفسها وتبكي ..... فحزنت زينه علي حال صديقتها فقد نشأت علاقه صداقه بينهم اثناء خطوبتها لي حليم..... وكانت مثال الصديقه المخلصه المحبه.... ان لم تكن اخت.... فتقترب من حنين وتجلس بجانبها...و تملس علي شعرها فتشعر بيها حنين وعندما تريها تبكي بوجع وترتمي في حضنها بقوه زي ما تكون غرقان لقي طوق نجاه.... حنين بشهقات وانين...
شوفتي يا زينه ايه الا حصل....؟
تطبطب عليها بحنان بس اهدي واحكي ليه كل حاجه انا لسه رجعه من المانيا..... بعد ما خلصت امتحانات..... تخرج حنين من حضنها وتجفف دموعها.... حاضر وحكت لها كل ما حصل معها من بعد اول زواجها بريان لحد ما حدث منذ قليل....
تغض'ب زينه من ريان:طول عمره غبي حليم كان بيقول عليك كده وابتسمت بمك'ر بس انا هعرف ازاي اخليكي تريبه....
تبتسم حنين بفرحه:بجد ازاي
زينه بخب'ث :لا ده احنا وقعنا في حبه....
حنين بتوتر وارتباك:انا ميين ده الا وقع انا بس مش عوزه رضوي تخده مني او انه يفهمني غلط.....
زينه تغمز لها: يا شيخه
حنين بتمثيل الغباء:والله...
زينه:طيب انا هعيدها بمزاجي بصي يا ستي هنعمل ايه
هي تحكي وحنين تبتسم بمك'ر
حلو اوي ده انا هريبه صبرك يا ريان هجننك....
شكريه:يعني يا رضوي ريان عندك طيب استغلي الفرصه خصوصا ان فكره المذكرات نفعت اوي وانتي سوسه عشان بتعرفي تقلدي خط حنين وكنتي مخبيه المذكرات بتعيتها.... اهي نفعت الباقي بقي عليكي....
رضوي بخب'ث: متخفيش ريان علي اخره ومش طايق يسمع اسمها وانا خليته خاتم في صبعي....
شكريه:شاطره....
ويمر النهار ويأتي الليل لحد ما دقت الساعه ال٢ص وريان بره البيت وحنين وقفه في البلكونه
مستنيه ريان لكنها غفلت علي سور البلكونه فيدخل ريان ويرايها نايمه علي السور قلبه يرق ويبتسم.... ويخاف عليها ويتحسب براحه ويحملها بحب.... ويضعها في السرير بشويش..... ويغطيها
لكنه يتأملها ويبتسم وميحش بنفسه الا وهو مقرب منها وبيملس علي شعرها برقه..... وعيونه تشتهي قبل'ه فيقب'لها و
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق