رواية اقتحمت حصوني الفصل التاسع حتى الفصل الرابع عشر 9/10/11/12/13/14 بقلم الكاتبه ملك إبراهيم حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
نظر أدهم إلى فيروز بنظرات نارية قادرة على حرقها ثم اتجه ببصره إلى شادي الواقف امامه وعينيه متعلقه بفيروز بطريقة اشعلة النيران بقلب أدهم حتى فكر في قت-ل شادي و حرق المكان بأكمله.
عند الياس.
وقف يمزح مع احدى الفتيات ويتغزل بها وهو يقربها اليه ويحاول تقبيلها.
نظرت اليهم ريم بشمئزاز ثم تحدثت مع موني.
- الحفلة هنا فيها شوية مناظر اعوذ بالله
ضحكت موني قائلة.
- يا بنتي هو كده حاجه ، اومال لو شوفتي المناظر الا انا بشوفها في الاماكن التانية دي ، ده كله بيبقى على بعضه خلطبيته بالصلصة
تحدثت ريم بغيظ.
.
- انا مش عارفة انتي بتروحي الاماكن دي ازاي اصلاً وليه !
تحدثت موني بمرح.
- بكتشف المجتمع الايطالي
تحدثت ريم بغيظ.
- عميقة اوي في اكتشافاتك
همس الياس للفتاة في اذنها ان تذهب معه ، وافقته الفتاة واخذها وهو يضع يده حول خصرها وذهب وهو يضمها اليه ، واثناء ذهابه من امام ريم وموني تحدثت ريم باللغة العربية معتقدة انه ايطالي ولم يفهم ماذا تقول.
- كتكم القرف ، عيل ملزق وبت قليلة الادب
توقف الياس عن السير ثم نظر إلى ريم واقترب منها قائلاً.
- انتي قولتي ايه ؟
نظرت إليه ريم بصد@مة ثم تحدثت بارتباك.
.
- اانت مصري ؟
نظرت إليه موني بتفكير وشعرت انها رأته من قبل.
اقترب منهم عمار يتحدث إلى الياس.
- الياس عايزك ؟
نظرت إليه موني بصد@مة وحاولت اخفاء وجهها ، لكن عمار تذكرها جيداً عندما رأها وعلم انها هي نفس الفتاة التي انقذها واتصاب بذراعه بسببها.
اقترب من موني اكثر قائلاً بصد@مة.
- هو إنتي ؟
تحدثت موني بارتباك وهي تجذب ريم من يدها ليذهبوا.
- لا مش انا
ثم ركضت هي وريم.
وقف عمار بجوار الياس ينظرون اليهم بدهشة.
ثم تحدث عمار وهو ينظر اليهم وهم يركضون بعيداً عنهم.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- انا متأكد انها هي
تحدث الياس هو الاخر وهو يتابع ركوضهم.
- ايوه فعلاً هي
عند أدهم وفيروز.
تجمدت فيروز مكانها ثم سقط من يدها كأس العصير من شدة الصد@مة عندما وجدت أدهم يقف امامها وينظر إليها بصد@مة بعد ان استمع الى حديث شادي عنها بهذه الطريقة ووجودها معه في هذا الوقت.
اقترب والد شادي من فيروز يتحدث معها بابتسامة.
- اهلاً يا فيروز ، ده شادي ملوش سيرة غيرك من يوم ما شافك
ثم اضاف وهو ينظر إلى أدهم قائلاً.
- ده بقى شادي ابني يا أدهم بيه
نظر أدهم إلى فيروز بنظرات نارية قادرة على حرقها ثم اتجه ببصره إلى شادي الواقف امامه وعينيه متعلقه بفيروز بطريقة اشعلة النيران بقلب أدهم حتى فكر في قت-ل شادي و حرق المكان بأكمله ،حتى تحدثت ماريا وهي تلتصق بأدهم بطريقة مثيرة.
- ذوقك حلو شادي ، اتمنى احضر فرحكم قريباً
نظرت فيروز إلى ماريا والى اقترابها من أدهم بهذه الطريقة واعتقدت انها زوجته التي يغار عليها كما قال لها وارادت ان تنتقم لقلبها منه.
ابتسم شادي وهو ينظر إلى فيروز بنظرات عاشقة ترجمها أدهم وعلم معناها جيداً ثم تحدث شادي بتأكيد.
- ان شاءالله قريباً
حاول أدهم السيطرة على غضبه حتى لا تعلم ماريا او يعلم اي احد من الحضور انه يعرف فيروز او تربطهم اي علاقة.
ارتبكت فيروز من نظراته المشت-علة وذهبت سريعاً من امامهم وهي تتحدث بارتباك.
- عن اذنكم
ثم ذهبت بخطوات تشبه الركض ، تابعها أدهم بعينيه المشتع-لة وركض خلفها شادي.
نظر والد شادي إلى أدهم وماريا ثم تحدث باعتذار.
- البنت شكلها اتكسفت معلش
ثم اضاف بثقة.
- اصلها هي وشادي ابني بيحبوا بعض
نظر اليه أدهم بعين مشت-علة وهو يضغط على قبضة يديه بقوة وغضب حتى يستطيع السيطرة على غضبه وغيرته عليها.
اقتربت فيروز من موني وريم وتحدثت موني مع فيروز بسرعة وهم يركضون.
- بسرعة يا فيروز لازم نمشي
ركض خلفهم شادي وتحدث معهم بسرعة.
- ايه يا بنات ، ليه بتجرو كده ، ايه الا حصل ؟
تحدثت معه موني سريعاً.
- لازم نمشي حالاً يا شادي معلش
ثم جذبت فيروز من يدها وركضوا الثلاثة الى الخارج سريعاً وقاموا بإيقاف سيارة اجرة وركبوا بها سريعاً وطلبوا من السائق الانطلاق بأقصى سرعة.
.
تحدث أدهم مع منير الكردي والد شادي بهدوء عكس ما بداخله.
- انا لازم امشي حالاً لان عندي مواعيد مهمة
تحدث والد شادي بسعادة.
- حضورك الحفلة كان شرف كبير ليا أدهم بيه
حرك أدهم رأسه واشار الى عمار والياس .
اقتربت ماريا من أدهم قائلة بدلال.
- هتقضي معايا الليلة أدهم ؟
نظر إليها بشمئزاز قائلاً.
- ارجعي نامي في حضن جوزك احسن وانضف ماريا
ثم تركها وذهب بخطوات سريعة غاضبة وذهب خلفه عمار والياس.
تابعته ماريا وهي تنظر اليه بعشق قائلة.
- اوكي أدهم ، هنام النهاردة في حضن جوزي ، بس هيجي يوم وانام في حضنك وده وعد مني
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
بداخل السيارة الاجرة.
جلست موني بجانبها فيروز بجانبها ريم.
تحدثت ريم بدهشة مع موني.
- إنتي طلعتي تعرفي الاتنين دول منين يا زفته انتي ، وليه جريتي اول ما شوفتي الشاب التاني ده ؟
تحدثت موني وهي تنظر خلفهم بخوف.
- الاتنين دول انقذوني من واحد كان بيتحرش بيا في مكان انا كنت سهرانه فيه
شهقت فيروز وريم بصد@مة ، ثم تحدثت ريم مع فيروز.
- يادي المصيبة وانتي كنتي بتجري انتي كمان ليه ؟
تحدثت فيروز وهي تنظر خلفها بخوف.
- جوزي كان في الحفلة وشافني مع شادي
شهقت موني وريم بصد@مة ومع صوت شهقاتهم توقفت السيارة بهم فجأة حتى كادت رأوسهم ان تصطدم بالمقعد الامامي للسائق واصطدم رأس السائق بقوة وفقد الوعي وهو يجلس بداخل سيارته.
تحدثت موني بفزع.
- ايه يا عم انت ما تحاسب هتمو-تنا واحنا مش ناقصين
×
نظرت ريم امامهم بصد@مة عندما رأت سبب توقف السائق بهذه الطريقة ، رأت سيارة سوداء تقف امامهم تقطع عليهم الطريق وسيارتين يأتون من الخلف ويقفون بجوارهم ويترجل من احدى السيارتين الشاب الذي كان يصطحب الفتاة وهي تطاولت عليه بالسب واعتقدت انه يلاحقها للانتقام منها.
نظرت موني بجانبها وجدت الشاب الذي دافع عنها وانقذها من المتحrش واخذ بسببها رصاصة بذراعه وهي هربت بكل نداله وتركته واعتقدت انه يلاحقها للانتقام منها.
شهقت فيروز بصد@مة عندما رأت عمار والياس يقتربون منهم وتوقف كلاً منهما ، عمار في اتجاه اليمين بجانب موني والياس اتجاه اليسار بجانب ريم وفيروز تجلس بالمنتصف بينهم.
نظر إليهم عمار بغموض ثم تحدث إلى فيروز بهدوء.
- انزلي يا فيروز
نظرت موني الى فيروز بصد@مة قائلة.
- فيروز انتي تعرفيه ؟
تحدثت فيروز مع عمار بخوف.
- عايزني انزل ليه يا عمار ، وهنزل اروح فين ؟
نظر عمار الى السيارة الاخرى الوقفة تقطع عليهم الطريق ثم تحدث معها بهدوء.
- أدهم عايزك
ثم اضاف وهو يشير برأسه اتجاه سيارة أدهم.
- منتظرك في عربيته
نظرت فيروز الى السيارة بهلع ثم تحدثت بتوتر.
- هو هو أدهم الا في العربية دي ؟
فتح الياس باب السيارة من اتجاه ريم وتحدث مع فيروز لكن عينيه كانت مع ريم.
.
- انزلي بسرعة يا فيروز وروحيله قبل ما يتعصب ، وانتي متعرفيش لما بيتعصب بيحصل ايه
تحدثت ريم مع فيروز بعدم فهم.
- فيروز انتي تعرفيهم منين وهما عارفينك ازاي ؟
فتح عمار هو الاخر باب السيارة من اتجاه موني وتحدث بتأكيد.
- روحيله يا فيروز واحنا هنوصل صحباتك لحد البيت
نزلت موني من السيارة وخلفها فيروز ونزلت ريم من اتجاه الياس.
تحدثت موني مع عمار بقوة وهي تمسك بيد فيروز.
- فيروز مش هتروح لأي مكان ، احنا هنروح مع بعض
ابتسم عمار بسخرية ثم تحدث الى فيروز قائلاً.
- برحتك يا فيروز
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
نظرت اليه فيروز بدهشة ثم نظرت إلى السيارة الموجود بها أدهم ووجدت باب السيارة يُفتح فجأة وخرج منه أدهم ووقف يعدل من بدلته وهو ينظر امامه بجمود.
تحدثت موني بأعجاب شديد وهي تنظر اليه بعدم تصديق.
- يااااااالهوي يا جدعااان ايه القمر الا طلع علينا ده
اقتربت ريم من صديقاتيها ووقفت بجانبهم تنظر الى أدهم وهو يقترب منهم وعينيه معلقة بعينين فيروز ثم وقف امام فيروز ينظر اليها بجمود وهي ترفع رأسها تنظر اليه بفارق الطول بينهم.
تحدث معها أدهم بصوت هادئ لكنه يحمل الكثير من البرود والجمود والغضب.
- واقفة عندك بتعملي ايه ؟
نظرت إليه بتوتر وارتباك وحركت رأسها وهي غير قادرة على الحديث امامه.
نظر الى صديقاتيها بنظرة سريعة جداً ثم تحدث الى عمار والياس.
- وصلوهم لشقتهم
حرك عمار و الياس رؤسهم بالايجاب.
ثم تأمل ملامح فيروز المصدومة قائلاً بجمود
حركت رأسها بالايجاب وهي تنظر اليه بهلع ثم مد يده وجذب يدها واخذها الى السيارة وفتح لها باب السيارة وقام بادخالها واغلق الباب عليها ثم اتجه الى جانبها بمقعد القيادة ثم انطلق بالسيارة سريعاً.
شهقت موني بصر0اخ في عمار بعد ابتعاد أدهم وفيروز بالسيارة وتحدثت معه بصر0اخ.
- انتوا خطفتوا البنت ؟
نظرت ريم الى الياس وتحدثت بوجهه بصر0اخ هي الاخرى قائلة.
- انا هبلغ عنكم وهوديكم في داهية
نظر عمار الى الياس ثم تحدث بدهشة.
- هما مجانين دول ولا ايه ؟
ثم نظر الى موني وريم قائلاً بسخرية.
.
- مسمعناش صوتكم الحلو ده يعني وهو بياخدها قدام عينيكم
تحدث الياس بسخرية هو الاخرى وهو ينظر الى ريم.
- متنسيش بقى وانتي بتبلغي تبقى تقوليلهم ان فيروز دي تبقى مراته
نظرت ريم الى موني بصد@مة ثم تحدث عمار وهو يجذب موني من يدها الى سيارته.
- اتفضلي تعالى معايا هوصلك
حاولت موني فك يده عن يدها لكن عمار كان يضغط بقوة على معصمها حتى وضعها بداخل السيارة واغلق الباب عليها وركب بجوارها ثم انطلق بسيارته سريعاً.
نظرت ريم الى ما فعله عمار مع موني بفزع ، لتجد من يجذبها من يدها هي الاخرى قائلاً.
- وانتي كمان تعالي معايا هوصلك
.
حاولت الابتعاد عنه ونزع يدها من يده لكنه كان اقوى منها وقام بأدخالها السيارة بقوة وانطلق بها سريعاً خلف سيارة عمار.
بداخل سيارة أدهم.
جلست فيروز بجواره تضم يدها بتوتر وهو يزيد من سرعة القيادة.
نظرت اليه بهلع قائلة بخوف.
- أدهم لو سمحت هدي السرعة شوية ، انا خايفة
اخفض سرعته قليلاً وهو مازال ينظر امامه بغضب حتى وصل الى مكان بعيد اعتاد الذهاب اليه بمفرده.
ثم توقف بالسيارة يتأمل الفراغ امامه بصمت.
ارتعدت بخوف وهي ترى بروز عروق رقبته واحمرار عينيه من شدت الغضب.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
تنهد بغضب مكتوم ثم نظر اتجاهها يتأملها للحظات ثم تحدث بغضب.
- ممكن افهم ايه الا انا شوفته النهاردة ده ، ازاي واحدة محترمة زيك تحضر حفلة زي دي وتقف مع حتة عيل زي ده ويقدمك ليا على انك حبيبته ؟!
نظرت اليه بصد@مة ثم تحدثت بتأكيد.
- على فكرة هو مقالش اني حبيبته وبعدين انا جيت الحفلة مع بنات كتير من الجامعة وكلهم صحباتي
ثم تذكرت زوجته الجميلة التي رأتها بجواره وتلتصق به ثم اضافة بغيرة عمياء.
- وبعدين انت بتتكلم في ايه ، ما انت عايش حياتك عادي انت والست مراتك وواخدها بتفسحها وبتحضروا حفلات ، ولا هو حلال ليك تعيش حياتك وحرام عليا انا
نظر اليها بدهشة ثم تذكر ماريا وعلم ان فيروز اعتقدت ان ماريا زوجته ثم تذكر نظرات شادي اليها وشعر بنيران الغيرة وهي تأكل بقلبه ثم تنهد بغضب وهو ينظر الى الظلام امامه ثم تحدث بجمود.
- طب اسمعي كلامي ده كويس عشان مش هكرره تاني ، حتة العيل ده ملكيش دعوة بيه تاني نهائي ، وممنوع تقفي حتى تتكلمي معاه ، والا همنعك من الجامعة خالص ، انتي فاهمة ؟
نظرت اليه بغيظ ثم تحدثت بتحدي.
- والله ده شئ يخصني انا بس وانت متقدرش تمنعني من الجامعة
ثم اضافة بعناد.
- وبعدين اصلاً انت ملكش دعوة بيا ودي حياتي ومن حقي اختار الانسان المناسب ليا ومن حقي احب واتحب
مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
انفلت زمام سيطرته علي غضبه حتى ارتعدت بخوف وهي ترى بروز عروق رقبته واحمرار عينيه من شدت الغضب.
ثم اقترب منها فجأة وضم وجهها بيده وقبل شفاتيها بقوة وهو يقربها اليه اكثر ويتعمق في تقبيلها بقوة وعنف.
فتحت عينيها بصد@مة وحاولت ابعاده عنها لكنه كان اقوى منها بكثير.
بعد لحظات قليلة ابتعد عنها وتركها تأخذ انفاسها بصعوبة بعد ان تورمت شفاتيها بشدة من قوة تقبيله لها حتى يرضي غيرته ورجولته ويأكد لقلبه انها مازالت له وحده وملكه هو فقط.
حاولت وضع يدها فوق شفاتيها تتحسسها وهي تشعر بالألم الشديد.
.
نظر الى شفاتيها المتورمه ثم تحدث بتحذير.
- لو اتكلمتي مع الواد ده تاني ، عقابي ليكي هيكون اشد
نظرت اليها والدموع تنسال من عينيها ثم تحدثت بعناد.
- انت مش من حقك تقرب مني بالشكل ده ولا من حقك تعمل الا انت عملته دلوقتي ولا من حقك انك تمنعني اني اتكلم مع حد
ثم اضافة بغيرة وهي تبكي.
- انت عايش حياتك ومبسوط مع مراتك ، ليه عايز توقف حياتي انا
نظر امامه ثم تحدث بغضب وعناد مع قلبه الذي يطالبه بالاعتراف بحبه لها الذي يغرق قلبه.
- انا مش بوقف حياتك ، انا واجبي اختارلك الانسان المناسب ليكي
تحدثت معه بتحدي.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- مش يمكن شادي هو الانسان المناسب ليا ؟
نظر اليها بقسوة عندما نطقت اسم شادي امامه وشعر بالغضب الشديد ثم تحولت عينيه سريعاً الى لون كاتم مخيف ، ثم جذبها من ذراعها وهو يضغط عليها بقوة و تحدث امام شفاتيها المرتعدة بخوف من اقترابه المهلك لها بهذه الطريقة.
- مش عايز حروف اسمه دي تلمس شفايفك تاني ، انت فاهمه ؟
عشان تشوف باقي الرواية بسهولة 👇👇
اعمل متابعه ليا 👈 روايات كاتب الخيال
حركت رأسها بالايجاب وهي تنظر اليه بهلع وهو ينظر الى شفاتيها بلهفة ويريد الاقتراب منها واخذ المزيد حتى يطفئ نيران قلبه المش-تعلة من حبه لها ولهفته وغيرته عليها.
تحدثت معه بخوف والدموع تنسال من عينيها.
- أدهم انت ليه بتخوفني كده ؟
تأمل ملامحها البريئة بصمت و شعر وكأن دموعها سكين حاد يقطع بقلبه العاشق لها ثم جذبها الى حضنه وزاد من ضمها الى قلبه بحنان.
غمضت عينيها بداخل حضنه ثم استنشقت عطره وشعرت بالاشتياق الشديد اليه.
طال عناقه لها حتى كاد ان يستسلم الى قلبه ويعترف لها بعشقه الكبير لها.
#الحلقه_العاشره
غمضت عينيها بداخل حض-نه ثم استنشقت عطره وشعرت بالاشتياق الشديد اليه.
طال عنا-قه لها حتى كاد ان يستسلم الى قلبه ويعترف لها بعشقه الكبير لها.
بعد لحظات ابتعدت عنه بهدوء وهي تخفض بصرها من شدة الخجل.
نظر اليها ولأول مرة في حياته يشعر بمثل هذا الشعور وكأنها قطعة من قلبه ويريدها بالقرب منه دائماً.
تأملها بتفكير ثم تذكر حياته الخطره الذي يعيشها ويعلم جيداً انه لا يستطيع المخاطرة بحياتها باقترابه منها.
ثم نظر امامه وقام بتشغيل محرك السيارة ليذهب بها الى مسكنها مع الفتيات.
نظرت اليه بصمت وبعد دقائق وجدته يقف بالسيارة امام العمارة التي تسكن بها مع الفتيات.
تحدث معها بجمود وهو ينظر امامه بغضب من نفسه.
- اتفضلي انزلي
نظرت اليها بحزن ثم تحدثت بغضب.
- انت ليه بتعمل فيا كده ؟
نظر اليها بدهشة قائلاً.
- بعمل ايه مش فاهم ؟
تأملته للحظات ومنعها كبريائها من الحديث معه اكثر ثم فتحت باب السيارة ونزلت منها واغلقت الباب بقوة وغضب ثم اتجهت الى داخل العمارة.
تابعها بعينيه وهو يضغط بقوة على قبضة يديه ثم اخذ هاتفه وتحدث الى عمار بصرامة.
- عمار ، حرس فيروز يتغيروا ويجي غيرهم ورئيس الحرس بتاعها يكون على تواصل مباشر معايا بكل خطوة فيروز بتخطيها.
.
رد عمار بالايجاب ، ثم اغلق أدهم الهاتف ونظر امامه بتفكير وهو يشعر بالقلق عليها.
دخلت فيروز شقة البنات.
اقتربوا منها موني وريم ينظرون اليها بدهشة وتحدثت موني بفضول.
- تعالى كده بقى ، انتي لازم تحكيلنا كل حاجة
نظرت اليهم بحزن قائلة.
- احكيلكم ايه بس
ثم اضافة بهدوء.
- انا معنديش حكاية اصلا عشان تتحكي
تحدثت ريم بفضول.
- احكي لنا تعرفي الاتنين الا كانوا بيكلموكي دول ازاي ؟
تحدثت موني بحماس.
- والقمر الا خدك مننا و روحتي معاه في عربيته ؟
ثم اضافة بفضول.
- هو ده يبقى جوزك فعلا ؟
تحدثت ريم بصد@مة.
- هو انتي متجوزه فعلا يا فيروز ؟
تحدثت فيروز بتعب.
- بسسس خلاص انا هحكيلكم كل حاجة ، بس لازم تعرفوا ان ده هيكون سر بينا
تحدثوا الفتاتين في صوتاً واحد.
- وعد هيبقى سر بس انتي احكي
جلست فيروز وجلس الفتاتين امامها ثم نظرت امامها بابتسامة وهي تعود بذاكرتها الى الماضي ثم تحدثت بابتسامة.
- الحكاية بدأت من وانا طفلة صغيرة ، تقدروا تقولوا ان انا من اول ما فتحت عيني على الدنيا وانا مكنتش بسمع من باب غير أسم" أدهم".
-طول الوقت كان بابا بيتكلم عنه وعن اخلاقه واد ايه بابا بيحبه وبيعتبره ابنه ولما كبرت كان بابا دايما يتكلم ، أدهم عمل ، أدهم قال ، كان كل كلامه عن أدهم ورجولته وقوة شخصيته وعن حبه الكبير لبابا.
- رسمت صورة أدهم في خيالي من كلام بابا وكنت بحلم كل يوم باليوم الا اشوفه فيه ، لحد ما بابا جه في يوم وقال ان أدهم سافر.
.
- اليوم ده انا اتصد-مت وحاسيت اني كرهته على اد ما حبيته ، ازاي يسافر قبل ما اشوفه ، ازاي يسبني قبل ما يعرفني اصلا، ازاي انا عشت عمري احلم بيه وانا اصلا مش في احلامه.
تحدثت ريم بدهشة.
- بس ازاي تحبيه من مجرد كلام عنه ومن غير ما تشوفيه ؟
تحدثت فيروز بشرود.
- معرفش ازاي حبيته ، بس انا كنت طول الوقت حاسه اني ملك أدهم وهو ملكي انا وبس
تحدثت موني بلهفة.
- طب كملي يا فيروز وبعدين ايه الا حصل ؟
نظرت فيروز امامها بشرود ثم تابعة حديثها.
- بعد ما عرفت انه سافر ، حاولت بكل الطرق انساه واشيله من قلبي وتفكيري لدرجة اني كنت بقنع نفسي اني بكرهه.
.
- وفاتت سنين على كده لحد ما بابا تعب في يوم ودخل المستشفى واول طلب بابا طلبه مني هو اني اكلم أدهم واقوله ان بابا تعبان وعايز يشوفه.
تحدثت موني بفضول.
- وكلمتيه ؟
تحدثت فيروز بتأكيد.
- كلمته وفي نفس اليوم كان أدهم في غرفة بابا في المستشفى ، بصراحة عمره ما اتأخر عن بابا لحظة واحدة.
تحدثت ريم بفضول.
- وايه الا حصل في المستشفى لما أدهم جه ؟
تحدثت فيروز وهي تنظر امامها.
- حصلت حاجة غريبة جداً ، بابا طلب من أدهم انه يتجوزني ووصاه عليا
نظرت اليها موني وريم بصد@مة لتضيف فيروز بتأكيد.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- المفاجأة بالنسبه ليا ان كانت دي اول مرة اشوف فيها أدهم والغريب انه طلع نفس الصورة الا انا رسمتها له في خيالي
تحدثت موني بحماس.
- واتجوزتوا ؟
حركت فيروز رأسها بالايجاب قائلة.
- اتجوزنا
ثم اضافة بحزن.
- بعد جوزنا بدقايق بابا م١ت واغمى عليا في المستشفى ومعرفش اي حاجة بعد كده غير اني فتحت عيني لقيت نفسي هنا في ايطاليا وفي قصر أدهم
تحدثت موني بانبهار.
- قصرررر
حركت فيروز رأسها بالايجاب قائلة.
- و اتفاجأت ان أدهم طلع غني جداً
تحدثت موني بحماس.
- واووو يعني طلع غني وكمان زي القمر ، يابختك
نظرت ريم لموني بغيظ ثم تحدثت مع فيروز بفضول.
- وايه الا حصل بعد كده ؟
حركت فيروز رأسها قائلة بحزن.
- بعد كام يوم اكتشفت ان أدهم متجوز من واحدة تانية قبل ما يتجوزني
شهقت الفتاتين بصد@مة لتضيف فيروز بحزن.
- وطبعاً لما الدارسة بدأت هنا ، أدهم اتكلم معايا وطلب مني ان اعيش في سكن مع الطالبات الا هما انتم طبعا وطلب مني مجبش سيرة لأي حد ان احنا متجوزين عشان طبعا مراته متعرفش
تحدثت موني بغضب.
- والمفروض انتي هتفضلي مراته في السر كده العمر كله ؟
حركت فيروز رأسها بالرفض قائلة بحزن.
- لا ، أدهم قال ان اول ما يلاقي شاب كويس يقدر يحافظ عليا هيجوزني ليه بعد ما هو يطلقني طبعاً
.
نظرت اليها ريم بدهشة قائلة.
- ايه الجنان ده ؟، ازاي يطلقك ويجوزك لواحد غيره ؟!
نظرت فيروز امامها بحزن قائلة.
- عشان أدهم اصلاً مش بيحبني ومتجوزني عشان خاطر وصية بابا وهو قالي قبل كده اني اعتبره زي اخويا
ثم اضافة وهي تتحدث بشرود.
- وكمان شكله بيحب مراته
تنهدت ريم بحزن وتحدثت موني بفضول.
- انتي شوفتي مراته دي قبل كده ، مراته حلوه يعني ؟
تنهدت فيروز قائلة بغيرة.
- زي القمر
تحدثت ريم بتأكيد.
- بس اكيد مش احلى منك على فكرة
نظرت اليهم موني بتفكير ثم تحدثت بتأكيد.
- بصراحة الواد مز وخسارة يروح لواحدة تانية
.
ثم اضافة وهي تأكد بأصرار.
- وعلى فكرة ، شكلة بيحب فيروز ، انا خدت بالي من نظراته ليها وطريقته معاها
تحدثت ريم لتأكيد.
- وانا كمان خدت بالي
نظرت فيروز امامها وتذكرت قبلته لها ثم تنهدت بحزن قائلة.
- دي اكيد اوهام ، انا متأكدة ان أدهم بيحب مراته
ثم اضافة بتأكيد.
- هو بنفسه قالي كده وكمان لو كنتوا شوفتوها وهي واقفة جمبه في الحفلة كنتوا هتشوفوا اد ايه هما لاقين على بعض
تحدثت موني بدهشة.
- ايه ده ، هي كانت معاه في الحفلة ؟
حركت فيروز رأسها بالايجاب لتضيف موني بدهشة.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- ولما هي كانت معاه في الحفلة ، ازاي كان هو لوحده في العربية
ثم اضافة بتفكير.
- معقول سابها لوحدها في الحفلة وجه هو وراكي ؟!
حركت فيروز رأسها بعدم معرفة لتضيف موني بتأكيد.
- يعني كده هو سابها وجرى وراكي انتي
تحدثت فيروز بهدوء.
- هو اصلاً اتجنن لما شافني في الحفلة مع شادي
تحدثت ريم بفضول.
- طب والشابين الا كانوا معاه دول مين ؟
تحدثت فيروز بهدوء.
- عمار والياس اصدقاء أدهم و بيشتغلوا معاه
تحدثت موني بفضول.
- هما بيشتغلوا في ايه بالظبط ؟
حركت فيروز رأسها بعدم معرفة.
نظرت موني الى فيروز ونظرت اليهم ريم ثم تحدثت موني بابتسامة.
- انتي شكلك بتحبيه بجد يا فيروز صح ؟
خجلت فيروز ووضعت وجهها ارضاً.
تحدثت ريم بتأكيد.
- احنا هنساعدك تكسبي حبه وتبقي انتي الوحيدة الا في قلبه
تحدثت فيروز برفض.
- لا يا بنات ، انا اصلاً مش في دماغ أدهم ، هو بيحب مراته وانا مستحيل اخرب بيته عشان سعادتي انا
ثم وقفت بهدوء وهي تضيف بحزن.
- ربنا يوفقه مع مراته ، انا هدخل ارتاح شوية تصبحوا على خير
ثم اتجهت الى غرفتها وتركت الفتاتين ينظران اليها بحزن ويفكرون كيف يساعدون صديقتهم في الحصول على حبها.
.
في قصر ديفيد.
جلس ديفيد على مقعده المتحرك وهو يشاهد صور الحفل الذي ارسلهم اليه احد الاشخاص لمتابعة كل ما يحدث من حوله.
شاهد بعض الصور التي تجمع بين زوجته وأدهم الصياد وهي تقف تلتصق به بطريقة ملفته للانتباه وكأنهم ثنائي يجمعهم شئ خاص.
دخلت ماريا تترنح في الهواء من كثرة المشروب ثم اقتربت من ديفيد تنظر اليه بتشوش.
تحدث معها ديفيد بسخرية.
- من الواضح انك تناولتي الكثير من المشروب اليوم ماريا ، ومن الواضح انك كنتي سعيدة بهذا الحفل
تحدثت ماريا بدلال وهي تقترب منه.
- حقيقي الحفلة كانت رائعة
ثم قبلته من خده واضافة وهي تبتعد عنه.
- انا تعبانه ومحتاجة انام ، هتطلع معايا ؟
تحدث وهو ينظر اليها بمكر.
- لسه الميعاد مجاش ماريا ، اسبقيني انتي
تحركت من امامه وهي تترنح ثم اتجهت الى الاعلى وجلس ديفيد يتابعها بغضب ويفكر في شئً ما بمكر.
صباح اليوم التالي بالجامعة.
اقترب شادي من فيروز وهي جالسة مع الفتيات ثم تحدث بهدوء.
- لو سمحتم يا بنات ممكن اتكلم مع فيروز لوحدنا شوية
نظروا اليه موني وريم وتحدثت معه فيروز بهدوء.
- خير يا شادي ، ايه الا انت عايز تتكلم معايا فيه ، اظن ان مفيش بينا اسرار عشان نتكلم لوحدنا
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
تحدثت موني بهدوء.
- طب احنا هنسيبكم لوحدكم شوية عشان تعرفوا تتكلموا برحتكم يا فيروز
نظرت اليها فيروز قائلة بغضب.
- لو قومتوا من مكانكم هقوم قبلكم
ثم اضافة وهي تنظر الى شادي بقوة.
- وانت يا شادي قولتلك اي كلام عايز تقوله قوله دلوقتي احنا مفيش بينا اسرار
نظر اليها شادي بأعجاب ثم تحدث بقوة.
- حاضر يا فيروز ، انا عايز اقولك ان انا بحبك وبابا كمان اول لما شافك حبك وكنت عايز اتقدم لخطبتك وهو ده الموضوع الا كنت عايز اتكلم معاكي فيه
شهقت موني وريم بصد@مة ونظرت اليه فيروز بصد@مة مختلطة بزهول.
وقف شادي يتطلع اليها في انتظار ردها عليه.
نظرت فيروز الى الفتيات بصد@مة ثم تحدثت موني سريعاً.
- طب ممكن يا شادي تديها يومين تفكر ، لانك فجأتها بالموضوع
نظر شادي الى فيروز بابتسامة قائلاً.
- انا مستعد انتظرها العمر كله
خجلت فيروز من نظراته اليها واخفضت وجهها ارضاً.
وقف احد الحرس الذين يقومون بحمايتها من بعيد بتصوير هذا المشهد بين فيروز وشادي وقام بارساله الى أدهم كما امره بتصوير اي شخص يقترب منها.
في شركة الصياد.
جلس أدهم مع عمار والياس وتحدث الياس مع أدهم بفضول.
.
- أدهم هي فيروز كانت في الحفلة امبارح ازاي ؟
نظر اليه أدهم بغضب ثم تحدث بمكر.
- عايز تعرف ؟
ضحك عمار وتحدث بمرح.
- انا بقول بلاش تقوله دلوقتي ، احنا عندنا حاجات اهم
تحدث الياس بتأكيد.
- انا اصلا مش عايز اعرف
ثم اضاف بفضول وهو يتحدث الى عمار.
- عمار مش البنت الا كانت مع فيروز امبارح هي نفس البنت الا انت انضر-بت بالنا-ر بسببها ؟
نظر اليهم أدهم بدهشة قائلاً.
- ايه موضوع البنت الا انضر-ب عليه نا-ر بسببها ده ؟!
تحدث عمار بعدم اهتمام.
- دا موضوع بسيط كده وراح لحاله
حرك أدهم رأسه بتفهم ثم استمع الى صوت هاتفه يعلن عن استلام رساله.
.
نظر الى الهاتف وفتحه ليجد استلام بعد الصور من حارس فيروز وفتح الصور ليجد شادي وهو يقف بالقرب منها ويتحدث معها وهو ينظر اليها باعجاب وهي تخفض وجهها بخجل.
اشتعلت عينيه بغضب وغيرة شديدة وهو يرى نظرات شادي الى فيروز والخجل الواضح على وجهها وهي تخفض وجهها ارضاً ومن المؤكد انه يقول لها شئ جعلها تخجل.
هب واقفاً بغضب وهو يحمل هاتفه بيده ثم اخذ مفاتيح سيارته وخرج من غرفة مكتبه بخطوات سريعة غاضبة.
نظر الياس الى عمار بدهشة قائلاً.
- هو ايه الا حصل ؟
حرك عمار رأسه بعدم معرفة ثم وقف لمتابعة عمله قائلاً.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- معرفش ، خلينا في شغلنا وهو لو عايز يقول فيه ايه كان قالنا
ثم اضاف وهو يخرج من غرفة مكتب أدهم.
- بينا نشوف احنا شغلنا
ثم خرج وتابعه الياس.
.رواية اقتحمت حصوني بقلمي ملك إبراهيم.
امام الجامعة.
خرجت فيروز مع موني وريم من الجامعة وكانت فيروز تسير بجانبهم وهي شاردة في حديث شادي معها عن الخطبة والزواج.
رن هاتف فيروز برقم أدهم.
نظرت فيروز الى الهاتف بصد@مة ثم نظرت الى موني وريم ثم تحدثت بهلع.
- دا أدهم
تحدثت موني ببساطة.
- وفيها ايه ما تردي عليه
نظرت اليها فيروز بتوتر ثم ضغطت على زر الرد ووضعت الهاتف على اذنها.
استمعت الى صوت أدهم الغاضب وهو يتحدث اليها بحده.
- متتحركيش من مكانك انا جاي اوصلك
نظرت حولها بتوتر ثم تحدثت بخوف.
- يعني ايه انا مش فاهمة حاجة !
تحدث بصوت غاضب مرتفع.
- بقولك خليكي مكانك انا دقيقتين وهكون عندك عشان اوصلك
نظرت امامها بخوف ثم اغلقت الهاتف ونظرت الى الفتاتين ثم تحدثت معهم بتوتر.
- أدهم جاي هنا عشان يوصلني
تحدثت موني بحماس وهي تنظر حولها بفضول.
- المز جاي هنا ، هو فيين ؟
.
نظرت اليها ريم بغيظ ثم تحدثت الى فيروز بتأكيد.
- بقولك ايه يا فيروز ، انتي لازم تجمدي كده وتقفي قصاده بقلب قوي ولازم تضعي حد لحكايتك معاه ، لان كده انتي هتفضلي موقفه حياتك عليه ، لا عارفة تبقي معاه ولا عارفة تبقي مع غيره
تحدثت موني بحماس.
- انا من رأيي تقوليله على موضوع شادي
ثم اضافة بمرح.
- بصي قوليله انا جايلي عريس
شهقت فيروز بصد@مة قائلة.
- انتي عايزاني اقوله انا جايلي عريس ؟!
تحدثت ريم بتأكيد.
- موني عندها حق وانا كمان من رأيي تقوليله وتشوفي رد فعله هيكون ايه
نظرت فيروز امامها بتفكير حتى توقفت سيارة أدهم امامهم فجأة ثم اشار لها بالدخول الى السيارة وهو ينظر اليها بغموض و لم تفهم فيروز ما وراء تلك النظرات الغامضة.
دخلت السيارة وجلست بجواره بصمت وهي تنظر امامها بتوتر ، نظر اليها بغموض ثم عاد ببصره للامام ينظر بغضب ثم انطلق بالسيارة سريعاً.
تحدثت موني مع ريم بهدوء.
- الله يكون في عونها الصراحة
تحدثت ريم بتأكيد.
- ربنا معاها وتقدر تاخد موقف حاسم معاه
ثم تابعوا سيرهم عودة الى شقتهم.
بداخل سيارة أدهم وهو ينطلق بأقصى سرعة ، تحدث وهو ينظر امامه بغضب.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- انا دلوقتي عايز افهم حاجة ، انتي جايه الجامعة دي تعملي ايه بالظبط ؟
نظرت اليه بعدم فهم ثم تحدثت بدهشة.
- مش فاهمة ، يعني ايه انا جايه اعمل ايه في الجامعة !، اكيد جايه ادرس يعني
توقف بالسيارة فجأة وصرخة فيروز بصد@مة مع توقفه بهذه الطريقة العنيفة ، ثم نظر اليها بغضب وتحدث بحده.
- ابن منير الكردي كان واقف معاكي يعمل ايه النهاردة ؟
نظرت اليه بدهشة قائلة.
قصدك على شادي ؟
ضر-ب بيده بقوة فوق عجلة القيادة ثم تحدث بحدة.
- قولتلك قبل كده متنطقيش اسمه ده تاني
نظرت اليه بهلع ثم تحدثت بتوتر.
- انا مش فاهمة ، انت ايه مشكلتك دلوقتي ؟
نظر اليها بعنف قائلاً بغضب.
- انتي مشكلتي
صُد-مت من جملته واعتقدت انها اصبحت حِمل ثقيل عليه ثم تجمعت الدموع بداخل عينيها وحاولت منع سقوطها امامه ثم تحدثت بحزن.
- خلاص انا هحل مشكلتك دي قريب
نظر اليها بعدم فهم لتضيف بصوت مكتوم من شدة الحزن.
- شادي عايز يتجوزني وانا موافقة
ثم خفضت وجهها ارضاً بحزن وهي تحاول اخفاء دموعها بعيداً عن عينيه.
.
تأملها بصد@مة وزهول وعقله رافض استيعاب ما قالته الان ، ثم تحدث بجمود.
- انتي قولتي انه عايز يتجوزك ؟
جففت دموعها سريعاً ثم حركت رأسها بالايجاب قائلة.
- اه عايز يتجوزني
حرك رأسه بتفهم ثم تحدث بغضب.
- وانتي موافقة ؟
نظرت اليه بحزن ثم خفضت عينيها سريعاً قائلة بتوتر.
- اه موافقة
نظر امامه للحظات بتفكير ثم تحدث بجمود.
- وانا كمان موافق
نظرت اليه بصد@مة ثم انسالت دموعها بغزارة وهي لا تصدق انها لا تعني له اي شئ لهذه الدرجة وانه يريد التخلص منها بكل هذه السرعة.
.
تحدثت معه بصد@مة.
- انت بجد موافق ؟
نظر امامه بجمود وهو يحاول ابعاد عينيه عن عينيها ثم تحدث ببرود.
- مبدئيًا موافق بس لسه هختبره قبل اي حاجة عشان اتأكد انه بيحبك بجد وهيقدر يحافظ عليكي ، عشان اكون مطمن عليكي وانت معاه
حركت رأسها بحزن ثم تحدثت ببكاء.
- انا عايزة ارجع الشقة عند البنات بعد اذنك
تحدث بجمود وهو ينظر امامه.
- انتي مش هترجعي الشقة دي تاني ، انتي هترجعي تعيشي معايا في القصر
نظرت اليها بصد@مة ثم تحدثت برفض.
- بس انا مرتاحة في شقة البنات وبعدين انا مش هينفع اعيش مع مراتك
بدأ يتحرك بالسيارة وهو يتحدث بجمود.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- متقلقيش مراتي سافرت تاني خلاص
نظرت اليه بغيظ ثم تحدثت اليه بحده.
- وانا مش عايزة ارجع اعيش معاك وبعدين انا مش لعبة عشان لما مراتك ترجع تخليني امشي ولما مراتك تسافر تخليني ارجع
تحدث بصوت صارم حاد.
- انا قولت هترجعي تعيشي معايا وكلامي هيتنفذ ومش عايز اي اعتراض
تحدثت معه بعناد.
- وانا مش عايزة اعيش معاك تاني
تجاهل حديثها وهو يقود السيارة ويفكر بأمر زواجها من رجل غيره ، ويشعر بالنيران تسير بعروقه وسكين حاد يقطع بقلبه كلما تخيلها مع اخر .
نظرت اليه بغيظ وهي تراه يتجاهل حديثها ثم نظرت امامها باستسلام وهي تفكر في الانتقام منه على كل ما فعله بقلبها.
باحدى شركات "روبيرتو" منافس الصياد.
جلس روبيرتو مع احد رجاله الاوفياء يدعى "فرانك" وتحدث روبيرتو معه بغضب.
- الصياد دفعني تمن القصر بتاعه الضعف وانا مش قادر اواجهه او اقف قصاده وكمان ديفيد الحقير تخلى عني
تحدث فرانك بتأكيد.
- الصياد بيكبر كل يوم اكتر من اليوم الا قبله وقريباً هيكون من اكبر زعماء المافيا وديفيد عارف الكلام ده كويس وعشان كده بيرفض الوقوف مع اي شخص ضدد الصياد لانه عارف مكانة الصياد كويس
نظر روبيرتو امامه بغضب ليضيف فرانك بتأكيد.
- والمشكلة ان الصياد ملوش اي نقطة ضعف وده بيصعب علينا كسره
تحدث روبيرتو بغضب.
- سمعت عن الا عملوا مع مارك ورجاله وقت تسليم الشحنه ؟
تحدث فرانك بتأكيد.
- اه سمعت والا الصياد عملوا مع مارك ده رفع اسم الصياد في السما والكل عرف ان الصياد مفيش حد يقدر عليه
.
تحدث روبيرتو بغضب.
- بس انا لازم اقدر عليه ولازم احذف اسم الصياد من قائمة الاحياء قبل فوات الاوان
حرك فرانك رأسه بعدم اقتناع ثم همس لنفسه حتى لا يسمعه روبيرتو.
- شكل الصياد الا هيحذف اسمك من قائمة الاحياء والاموات كمان.
توقف أدهم امام قصر صغير اشتراه بعد احتراق قصره.
نظرت فيروز الى القصر امامها ثم تحدثت بدهشة.
- بيت مين ده ؟
تحدث أدهم بهدوء.
- بيتك وبيتي
نظرت اليه بدهشة ثم تحدثت بفضول.
- والقصر التاني ؟
ثم اضافة بتأكيد.
- اااه ، القصر التاني اكيد المدام عايشة فيه وانت مش عايز تزعلها ، قومت جبتني انا هنا ، صح ؟
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
ابتسم بسخرية ثم حرك رأسه بتأكيد قائلاً.
- برافو عليكي ، بيعجبني فيكي تفكيرك وذكائك
نظرت اليه بغيظ ثم ترجل من السيارة وفتح لها باب السيارة ، ترجلت هي الاخرى ثم وقفت تنظر الى القصر بانبهار ثم تخطته واتجهت بمفردها الى الداخل.
تنهد بتعب ثم ذهب خلفها الى داخل القصر.
وقفت بمنتصف القصر من الداخل تنظر حولها بانبهار.
تحدث معها بهدوء وهو يقف خلفها.
- عجبك القصر ده ؟
تحدثت وهي تنظر حولها بأعجاب.
- حلو اوي وكمان الوانه احلى من القصر الكئيب التاني
ثم اضافة بفضول.
- بس هو انت سبت القصر التاني وبقيت عايش هنا ولا انا هكون هنا ومراتك هتكون في القصر التاني ؟
ابتسم بهدوء ثم تحدث بمكر.
- يهمك تعرفي ؟
حركت رأسها بعدم اهتمام ثم تحدثت بهدوء.
- طبعاً ميهمنيش اعرف بس يهمني افهم
ثم اضافة بمكر وهي تحاول اغاظته.
- بس انت لسه مقولتليش ، بعد ما انا ارد على شادي و اقوله ان انا موافقة اتجوزه ، المفروض هيخطبني منك انت ولا من مين ؟
اشتعلت النيران بقلبه مرة اخرى وتابعة فيروز تحول عينيه الى لونهم الكاتم المخيف ثم ضغط على قبضة يديه بقوة وهو يتحدث مدعيًا البرود.
.
- هتقولي ان عمار يبقى قريبك وهو ولي امرك وهيخطبوكي منه
رفعت حاجِبيها بغيظ تنظر اليه بغضب حاولت السيطرة عليه ثم حركت رأسها قائلة.
- تمام ، بس انت لازم برضه تحضر وقت مايجو يخطبوني
ثم اضافة بسخرية وهي تقترب منه تتحدث بالقرب من وجهه بطريقة اهلكت قلبه.
- بما انك يعني في مقام اخويا الكبير
نظر الى شفاتيها بلهفة وهو يضغط على قبضة يديه حتى يمنع نفسه بصعوبة من الاقتراب منها.
حاولت اللعب بأعصابه بطريقة ماكرة ثم ابتعدت عنه بهدوء تنظر حولها ثم تحدثت بغضب مكتوم.
.
- غرفتي هتبقى فين ؟
تحدث بجمود.
- اي غرفة تعجبك اختاريها
حركت رأسها بالايجاب ثم وجدت كريمة تقترب منها وهي تبتسم لها وتتحدث بسعادة.
- القصر نور بأحلى قمر في الدنيا
ابتسمت فيروز بسعادة واقتربت منها وقامت بعناقها وهي تتحدث بسعادة.
- وحشتيني اوي
تحدث أدهم مع كريمة بجمود.
- لو سمحتي يا كريمة وصلي فيروز للغرفة الا تعجبها
ثم اضاف بسخرية موجهاً حديثه الى كريمة لكن عينيه كانت متعلقة بفيروز.
- ومتنسيش تعلمي الغرفة عشان متتلخبطيش فيها وتفضلي تدوري عليها وتفتحي وتقفلي في الغرف
نظرت اليه فيروز بغضب ثم تحدثت الى كريمة بغيظ.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- على فكرة يا كريمة ، دمك مش خفيف
وقفت كريمة بينهم تنظر اليهم بدهشة ثم صعدت فيروز الى الاعلى بخطوات غاضبة وتابعتها كريمة بعدم فهم لما يحدث من حولها.
وقف أدهم يتابع صعود فيروز للأعلى ثم اتجه الى غرفة مكتبه ليفكر في ما عليه فعله مع المدعو شادي.
في منزل منير الكردي والد شادي.
تحدث شادي مع والدته برجاء.
- صدقيني يا ماما لو شوفتي فيروز هتحبيها ، دي بنت جميلة ومحترمة جدا وخطفت قلبي من اول ما شوفتها وكمان بابا اعجب بيها جدا اول ما شافها
تحدثت والدته بعجرفة.
- مفيش حاجة اسمها حب من اول نظرة يا شادي وبعدين احنا لازم نسأل الاول عنها وعن عيلتها واصلها
ثم اضافة بتأكيد.
- النسب يا حبيبي لازم يكون فيه تكافئ
تحدث شادي بتأكيد.
- فيروز بنت محترمة جدا يا ماما واحترامها بيدل عن تربية كويسة واصل طيب متقلقيش
نظرت اليه والدته بابتسامة ثم تحدثت بهدوء.
- طب خليني اشوفها وانا اقولك رأيي فيها
تحدث شادي بحماس.
-حاضر يا ماما وانا متأكد انها هتعجبك
#الحلقه_الحاديه_عشر
نظرت اليه والدته بابتسامة ثم تحدثت بهدوء.
- طب خليني اشوفها وانا اقولك رأيي فيها
تحدث شادي بحماس.
-حاضر يا ماما وانا متأكد انها هتعجبك
ابتسمت والدته ونظرت امامها بتفكير.
دخل والد شادي وتحدث معهم بمرح.
- هي ايه الا متأكد انها هتعجبها ؟
تحدث شادي بسعادة.
- كنا بنتكلم عن فيروز
تحدثت والدة شادي بهدوء.
- ممكن يا شادي يا حبيبي تسيبني انا وباباك نتكلم شوية مع بعض
تحدث شادي بابتسامة.
- اه طبعاً
ثم اضاف وهو يصعد للأعلى.
- انا هطلع اوضتي ، عن اذنكم
ثم صعد الى غرفته وجلس والده منير الكردي بجانب زوجته ينظر اليها بدهشة قائلاً.
.
- خير يا صافي في ايه ؟
نظرت اليه ثم تحدثت بهدوء.
- ايه حكاية البنت الا شادي عايز يتجوزها دي وانت موافق عليها ؟!
تحدث والد شادي بهدوء.
- بنت عرفني عليها في الحفلة وشكله معجب بيها وبصراحة البنت شكلها كويسة
تحدثت زوجته بغضب.
- مش بالشكل يا منير وانت عارف الكلام ده كويس ، ده نسب والمهم فيه عيلتها ومستواها الاجتماعي ، مش تقولي شكلها !
تحدث منير الكردي بهدوء.
- يا حبيبتي احنا لسه منعرفش عنها حاجة عشان نحكم عليها بس انا قصدي ان البنت باين جدا انها كويسة ، بس مش معنى كده اني هروح اجوزها لأبني قبل ما اعرف اصلها وكل حاجة عنها
.
تحدثت زوجته بجمود.
- البنت دي محتاجين نتعرف عليها عن قرب ونتأكد انها هتكون زوجة صالحة لأبننا ، ده طبعاً بعد ما نعرف كل حاجة عنها وعن عيلتها
ثم اضافة بتأكيد.
- ومتنساش ان شادي ابننا الوحيد ولازم نكون متأكدين جدا من اخلاق البنت الا هيتجوزها
نظر والد شادي امامه بشرود وهو يفكر في شئً ما ثم تحدث بحماس.
- انا عندي فكرة كويسة جدا
نظرت اليه زوجته باهتمام ليتابع حديثه بحماس.
- المشروع الكبير الا انا داخله مع شركة الصياد ، انا كنت ناوي ان شادي هو الا يتولى المشروع ده بعد ما يتخرج ان شاءالله ، بس انا دلوقتي فكرت ان اسلم شادي المشروع من دلوقتي واطلب منه ان يختار 5 من اصدقائه يشتغلوا معاه او بمعنى اصح يبقوا ال team بتاعه ويساعدوه في الادارة
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
نظرت زوجته بتفكير ثم تحدثت بهدوء.
-وطبعاً فيروز هتكون من ال team ده ؟
تحدث والد شادي بتأكيد.
- طبعاً وبكده هتبقى تحت عنينا وانا هقدر اتابعها بنفسي وهنقدر بسهولة نعرف كل حاجة عنها
تحدثت زوجته بتفكير.
- وتفتكر ان شادي هيقدر يتولى ادارة مشروع كبير زي ده ؟
تحدث والد شادي بثقة.
- انا الا هقوم بادارة المشروع بس شادي هيكون الوجهه عشان يدخل عالم الاعمال بكل قوة وثقة
ابتسمت زوجته ثم تحدثت بتأكيد.
- خلاص اتكلم مع شادي وفهمه وعرفه ان نجاح المشروع ده هيكون فرصة كبيرة له هو واصدقائه ، وفهمه برضه انها هتكون فرصه عشان يقرب من فيروز اكتر ويكتشف شخصيتها عن قرب
تحدث والد شادي بتأكيد.
متقلقيش انا هظبط كل حاجة بس لازم اخد موافقة أدهم الصياد الاول لان القرار بالموافقة او الرفض في شئ يخص المشروع في ايديه هو
تحدثت زوجته بثقة.
- ان شاءالله هيوافق وشادي هيرفع راسك متقلقش
جلست فيروز بإحدى الغرف تنظر حولها بملل ثم اخذت هاتفها وقامت بالاتصال على الفتيات.
ردت عليها موني بقلق.
- ايه يا زوزو انتي اتأخرتي كده ليه ؟، احنا قلقنين عليكي
تحدثت فيروز بتوتر.
- أدهم عايز يرجعني اعيش معاه تاني
تحدثت موني بدهشة وهي تنظر الى ريم الجالسة بجوارها.
- يعني ايه ترجعي تعيشي معاه تاني ؟!، يعني هتسبينا ؟
وقفت فيروز واتجهت الى الشرفة تنظر امامها ثم تنهدت قائلة بحزن.
- مش عارفة يا موني ، ومبقتش فاهمه حاجة
اخذت ريم الهاتف من موني وتحدثت هي مع فيروز.
- فيروز انتي قولتيله على موضوع شادي ؟
تحدثت فيروز بحزن.
- قولتله يا ريم
شغلت ريم مكبر الصوت حتى تستمع هي و موني الى حديث فيروز ثم تحدثت بفضول.
- وقالك ايه ؟
تنهدت فيروز بحزن ثم تحدثت.
- قالي انه موافق
شهقت موني وتحدثت بغيظ.
- يعني ايه موافق !، يعني هيسيبك تتجوزي واحد غيره عادي كده
بكت فيروز ثم تحدثت بحزن.
- عادي بقى هو اصلا مش بيحبني وملوش ذنب ان انا غبية وحبيته بيني وبين نفسي
تحدثت ريم بصوت غاضب.
- لاء هو ليه ذنب عشان انتي مش لعبة في ايديه ولازم يتكوي بنار حبك ويقول حقي برقبتي كمان
تحدثت موني بهدوء.
- براحة عليها يا ريم
تحدثت ريم مع موني بغيظ.
- اسكتي انتي
ثم اضافة بتأكيد.
- فيروز اسمعيني كويس ، انا متأكدة انه بيحبك بجد ولو عايزة تكسبي حبه يبقى اعملي الا هقولك عليه
استمعت اليها فيروز باهتمام لتضيف ريم بتأكيد.
- اول حاجة انا عايزاكي متنسيش انه جوزك ومُحلل ليكي يعني حاولي تجننيه بلبسك ، بشعرك ، بصوتك الناعم الرقيق ، بحركاتك الشقية ، بلاش الطرحة الا شعرك طول الوقت دي واللبس الواسع وكأنك عايشه مع راجل غريب عنك ، ده جووووزك ولازم تجننيه برحتك
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
تحدثت موني بحماس وهي تستمع الى حديث ريم ونصائحها الى فيروز.
- واوو ، دا شكل أدهم ده هيشوف ايام بمبي
تحدثت ريم بتأكيد.
- اسمعي كل كلمة هقولك عليها يافيروز واول حاجة نعمله بكره ان شاءالله اننا نروح نعمل شوبنج ونشتري شوية لبس ليكي حاجة كدة دلع
خجلت فيروز من حديث ريم ثم تحدثت بتوتر.
- ايه الكلام الا بتقوليه ده يا ريم ، انا مستحيل اعمل كده
ردت موني بمرح.
- يا بنتي انتي هتعملي كده ويبان انك متقصديش وانها كلها تصرفات عفوية ، المهم الجبل ده يتحرك شوية
ابتسمت ريم وهي تستمع الى حديث موني ثم تحدثت هي الاخرى بمرح.
لما نتقابل بكره بس واحنا هنشرحلك كل حاجة ووعد مننا في اقل من اسبوع وهيكون سي أدهم ده عاشق ولهان ليكي
ابتسمت فيروز ثم تحدثت بلهفة.
- ياريت يا ريم ، انا نفسي بس قلبه يحس بيا ، لكن قلقانه من الطريقة
تحدثت موني بتأكيد.
- هيحس بيكي وهيموت فيكي كمان متقلقيش
تنهدت فيروز ثم تحدثت بتوتر.
- ربنا يستر
في الصباح.
استيقظت فيروز من النوم وجلست فوق الفراش تنظر امامها بابتسامة وهي تتذكر هذا الحلم الجميل الذي جمعها هي وأدهم وسمعت منه اجمل وارق الكلمات وتمنت لو تعيش هذا الحلم في الحقيقة ، ثم تذكرت نصائح ريم وموني وقررت ان تنفذ نصائحهم وتدعي من قلبها ان يشعر بها قلبه ولو قليل.
.
وقفت من فوق الفراش وتذكرت انها لم تأتي بملابسها واتجهت الى خزنة الملابس بالغرفة تتفقدها وتبحث بها عن شئ ترتديه وتفاجأت انها مليئة بالكثير من الملابس المناسبه لها وكأنها جائت خصيصاً لها ، ثم فكرت قليلاً وابتسمت عندما علمت ان أدهم هو من احضر اليها كل هذه الملابس.
اخذت ثوباً ومعه حجابه الخاص به ثم اتجهت الى الحمام لتبديل ثيابها.
وقف أدهم بداخل غرفته بعد ان انتهي من ارتداء ثيابه ثم وضع عطره المميز ونظر الى انعكاس صورته في المرآه ولأول مرة ينظر الي نفسه بهذه الطريقة وكأنه ينظر الى نفسه بعين فيروز ، تأمل مظهره لبعض الوقت ثم تحدث الى نفسه بغضب.
.
- معقول فيروز ممكن تفكر في حتة العيل ده ؟
فكر قليلاً ثم همس بغيظ.
- ماشي يا فيروز ، هشوف اخرتها معاكي ايه !
ثم اتجه الى باب الغرفة وفتحه بغيظ ليتفاجئ بفيروز تخرج من غرفتها وهي ترتدي ثوبً طويل وفوقه حجابها.
دق قلب فيروز بعنف عندما رأت أدهم يخرج من الغرفة المجاورة لها ويقف ينظر اليها بنظرات غامضة غير مفهومة ثم اقترب منها وهو ينظر اليها ويتأملها بعمق.
ارتعد جسدها وارتبكت كثيراً ثم تحدثت بتوتر.
- صباح الخير
ابتسم بهدوء قائلاً.
- صباح الخير
ثم اضاف ببرود.
- رايحه فين ؟
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
تحدثت بغيظ من بروده معها.
- رايحه الجامعة طبعاً ، هكون رايحه فين يعني !
تأملها من الأعلى الى الأسفل بتقييم ثم تحدث ببرود.
- ربنا معاكي
ارتبكت كثيراً من نظراته القوية ثم تحدثت بتوتر.
- انا هنزل
حرك رأسه بالايجاب قائلاً.
- اتفضلي وفي سواق تحت هيوصلك بالعربية لحد الجامعة وهيفضل معاكي لحد ما يرجعك هنا تاني
نظرت اليه بدهشة ثم تحدثت بتوتر.
- وليه سواق يعني !، انا هروح الجامعة لوحدي عادي
نظر اليها ببرود ثم تحدث بغضب.
- هو ليه انا لازم اقول الكلمة اكتر من مرة عشان تتنفذ
ثم ارتفع صوته قليلاً وهو يضيف.
- هو انتي متعرفيش تسمعي الكلام من اول مرة ؟!
ارتعد جسدها من صوته الغاضب المرتفع ثم تخطته سريعاً وذهبت من امامه بخطوات سريعة تشبه الركض.
وقف يتابع خطواتها بتفكير ثم حرك رأسه بقلة حيلة و ذهب خلفها.
وقفت موني بجوار ريم ينتظرون وصول فيروز.
شهقت موني بصد@مة عندما رأت فيروز تترجل من سيارة فخمة وتقترب منهم.
.
ركضت اليها موني وهي تنظر الى السيارة بانبهار واعجاب شديد ثم جذبت فيروز من ذراعها وتحدثت معها بحماس.
- عربية مين دي!، عربية المز ؟
اقتربت منهم ريم وهي تتحدث الى موني بغيظ.
- ما تلمي نفسك يا بنتي انتي شوية و متنسيش ان المز ده يبقى جوزها
نظرت فيروز الى ريم ثم تحدثت معها بغيظ.
- حتى انتي يا ريم بتقولي عليه مز ؟!
ضحكت ريم وتحدثت بمرح.
- بصراحة هو مز و دي حاجة انا مقدرش انكرها
تحدثت فيروز بغيظ مختلط بالمرح.
- بقولك ايه انتي وهي ، مفيش واحدة فيكم ليها دعوة بجوزي انا قولتلكم اهوه
جذبتها موني من ذراعها ثم جذبتها ريم من ذراعها الاخر وتحدثت ريم بمرح.
- كويس ان انتي فاكرة انه جوزك
ثم تحدثت موني بمرح هي الاخرى.
- تعالي معانا بقى عشان نشتريلك شوية حاجات يجننوووه ويقول حقي برقبتي
نظرت اليهم فيروز بتوتر وهي تشعر بالحيرة الشديدة ولا تريد فعل ما يريدون منها ان تفعله.
بداخل شركة الصياد.
دخل أدهم الشركة بوجه عابس ويظهر عليه الغضب الشديد ثم اتجه بخطوات سريعة الى غرفة مكتبه.
دخل اليه عمار فور دخوله غرفة المكتب ثم جلس امامه ينظر اليه بدهشة.
- مالك يا أدهم ، شكلك متضايق من حاجة ؟!
تنفس أدهم بعمق ثم تحدث بجمود وهو يدق فوق المكتب بأصابعه دقات غاضبة تدل على شدة غضبه وغيظه.
تابع عمار دقات اصابعه وعلم انه الان في اشد حالاته من الغضب ثم تحدث اليه مرة اخرى بهدوء.
- في ايه ، ايه الا حصل ؟!
دفع أدهم بغضب كل شئ فوق مكتبه ثم تحدث بصوت مرتفع غاضب قائلاً.
- فيروز عايزة تجنني ، عايزة تجنني
نظر اليه عمار بدهشة ثم تحدث بهدوء.
- طب اهدى بس وفهمني ، هي عملت ايه ؟
تحدث أدهم بغضب.
- الهانم جايلها عريس وحضرتها موافقة
نظر اليه عمار للحظات بعدم استيعاب ثم حرك رأسه بزهول قائلاً.
- معلش لحظة واحدة كده ، يعني ايه جايلها عريس وهي موافقة
ثم اضاف بعدم استيعاب.
- يعني فيروز هتتجوز ازاي وهي اصلاً متجوزاك ، وازاي اصلاً في عريس بيروح لواحدة متجوزه
ثم فكر قليلاً ثم اضاف بفضول.
- هي مش فيروز لسه مراتك وعلى ذمتك ولا انت طلقتها ؟
تحدث أدهم بصوت غاضب مرتفع.
- فيروز مراتي
حرك عمار رأسه بالايجاب قائلاً.
- هي فعلاً مراتك وانا شاهد على عقد جوازكم
ثم اضاف وهو يفكر في زواج أدهم وفيروز.
- بس في حاجة يا أدهم ، مش انت قولت انك هتطلقها بعد ما تتخرج وتجوزها لشخص تاني يكون امين عليها ؟
نظر اليه أدهم بغضب ثم زفر بضيق قائلاً.
- ايوه يا عمار بس دلوقتي فيروز لسه متخرجتش وكمان العريس الا جيلها ده حتة عيل ومستحيل هيكون امين عليها ويقدر يحميها
نظر اليه عمار بدهشة ثم تحدث بمكر.
- يعني ده سبب غضبك ورفضك دلوقتي ؟
تحدث أدهم بغضب.
- ايوه هو ده سبب رفضي وانا مستحيل اوفق انها تتجوز واحد غيري
.
تحدث عمار بدهشة.
- واحد غيرك ؟!
نظر اليه أدهم ثم صحح جملته سريعاً.
- قصدي يعني اني مش موافق انها تتجوز وهي بتدرس لسه
فهم عمار ان صديقه وقع بالحب بدون ارادته ويحارب الان مشاعر الغيرة التي تأكل بقلبه ويحارب قلبه ومشاعره بكل كبرياء وتحدي.
وقف عمار من مكانه ثم تحدث بهدوء.
- انت عندك حق يا أدهم ، انت لازم تمنعها انها تاخد الخطوة دي وهي لسه بتدرس
ثم اضاف بمكر.
- عموماً كلها كام شهر وتتخرج ووقتها تطلقها انت وتتجوز هي الا تحبه وتختاره
نظر اليه أدهم بنظرات حارقة قادرة على قتله في الحال.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
تحرك عمار من امامه سريعاً وركض الى خارج الغرفة.
اخذ أدهم شئً من محتوايات مكتبه الواقعة على الارض ثم القاها بالحائط بغضب لينفث عن غضبه قليلاً.
وقف عمار امام غرفة المكتب بالخارج عندما استمع الى صوت تكسير بداخل الغرفة ثم همس لنفسه.
- الحمدلله ان انا خرجت بسرعة قبل ما يقتلني
ثم اضاف بقلق.
- ربنا معاكي يا فيروز
عند فيروز والفتيات.
خرجت فيروز مع موني وريم من احدى المحلات وهم يحملون الكثير من حقائب التسوق وتتحدث موني بحماس.
- الحاجات الا احنا اشتريناها دي مش بس هتجننه دي هتخليه يمشي يكلم نفسه
تحدثت فيروز بخجل.
تحدث أدهم بمكر.
- الأدارة كلها هتكون من هنا ، يعني شادي وزملائه الا هيكونوا معاه ، مكان شغلهم هيكون هنا في الشركة وشغلهم كله هيكون تحت اشرافي الشخصي وانا الا هقرر مكان كل فرد فيهم هيكون فين في الادارة ، لانك طبعا عارف ان المشروع ده اد ايه مهم وانا رغم ثقتي في اختيارك بس انا مقدرش اخاطر واسلم ادارة مشروع كبير زي ده لشوية طلبه
حرك منير الكردي رأسه بالايجاب ثم تحدث بتأكيد.
- طبعاً حضرتك عندك حق وانا تحت امرك انا وابني
تحدث أدهم بمكر.
- يبقى اتفقنا وعايز الاول قائمة بأسماء الطلبه الا هيكونوا معاه وانا هختبرهم بنفسي واوزعهم في الادارة على حسب كفائتهم
.
ابتسم منير الكردي بسعادة ثم تحدث بحماس.
- انا متشكر جدا لاهتمام حضرتك ودعمك للشباب
حرك أدهم رأسه بهدوء ثم وقف منير الكردي واستأذن منه.
تابعه أدهم بنظرات غامضة ثم التفت بمقعده ينظر الى الزجاج الذي يطل على الطريق خلفه ثم همس بمكر.
- وطبعاً اول أسم في قائمة الطلبة الا هيقدمها استاذ شادي هيكون اسم حرمنا المصون
ثم اخذ هاتفه يتحدث الى رئيس حرس فيروز وسأله اين هي الان واخبره رئيس الحرس انها كانت تتسوق هي وصديقاتيها وهي الان في طريقها الى القصر وهم يحمونها من بعيد وبدون ان تشعر كما امرهم.
اغلق أدهم الهاتف ونظر امامه بتفكير ثم وقف من مكانه وخرج من مكتبه ليعود الى القصر هو ايضاً.
.
في قصر أدهم.
عادت فيروز الى القصر ومعها الكثير من الحقائب.
دخلت القصر وهي تحمل الحقائب بيدها، اقتربت منها كريمة تتحدث معها بهدوء.
- ايه الا انتي شيلاه ده هاتي عنك
توترت فيروز ان يرى احد ما بداخل الحقائب ثم تحدثت برفض.
- دي حاجات خفيفة متقلقيش
ثم نظرت حولها بتوتر قائلة.
- هو أدهم هنا ؟
تحدثت كريمة بدهشة.
- لا لسه مجاش ومش بيرجع دلوقتي اصلاً
تنهدت فيروز براحه ثم تحدثت بهدوء.
- طب انا هطلع غرفتي
ثم اتجهت الى الدرج سريعاً وصعدت الى الاعلى.
وقفت كريمة تتابعها وهي تبتسم ثم عادت الى ما كانت تفعله.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
في الاعلى.
وقفت فيروز تنظر للغرف بدهشة وتفاجأت ان باب احدى الغرف اصبح لونه وردي.
اقتربت من باب الغرفة بخطوات هادئة ثم فتحته بهدوء وتفاجأت انه باب غرفتها وعلمت ان أدهم هو من فعل هذا حتى تتعرف على غرفته من بين الغرف الكثيرة بالقصر بسهولة.
وضعت الحقائب التي كانت تحملها بيدها فوق الفراش ثم تذكرت حديث كريمة عن تأخير أدهم وانه لن يعود للمنزل الان ، ثم نظرت الى خارج الغرفة وبالتحديد الى غرفته ثم خرجت من غرفتها واتجهت الى غرفته بفضول.
وضعت يديها على الباب بتوتر وهي تنظر حولها ثم فتحته بهدوء ودخلت الغرفة ليقابلها رائحة عطره المميز.
اغلقت الباب عليها وهي تنظر الى محتويات الغرفة بفضول ، ثم اتجهت الى حزنة الملابس وفتحتها لتجد ملابسه فقط ثم فتحت الخزنة الاخرى لتجدها فارغه.
وقفت تنظر للفراغ بدهشة وهي تهمس الى نفسها بتفكير.
على فكرة انا مش هلبس اي حاجة من الحاجات دي ومستحيل اسمحله انه يشوفني كده
ثم اضافة بحزن.
- وبعدين مراته اصلاً اكيد بتلبس حاجات احلى من كدة مليون مرة وانا لو قارنت نفسي بيها في الحاجة دي يبقى بقلل من نفسي اوي
تحدثت ريم بعدم اقتناع.
- بصراحة انا مش مستريحه لموضوع مراته ده
ثم اضافة بتفكير.
- ازاي يعني مراته طول الوقت مسافرة كده ؟!
تحدثت فيروز بتأكيد.
- بس انا شوفتها في الحفلة بتاع شركة بابا شادي وكانت واقفة جمبه ولابسه فستان مش فستان اصلاً وكانت لاصقة فيه بطريقة مستفزة وكأنه هيهرب منها
تحدثت موني بتفكير.
- بس موضوع انه يسيب مراته في الحفلة ويجي وراكي ده غريب شويه
ثم اضافة بتأكيد.
- بصي هو في حاجة غريبة في الموضوع واكيد مع الوقت هنعرفها
تحدثت فيروز بحزن.
- عموماً انا كل ما افكر في الا احنا عايزين نعمله ده بحس انه غلط ، لان كده هبقى بخطف منها جوزها وانا مستحيل اعمل كده
تحدثت موني برفض.
- متنسيش انه جوزك انتي كمان
تحدثت فيروز بشرود.
- هو فعلا جوزي بس متجوزنيش باختياره
ثم اضافة بحزن.
- للأسف انا اتفرضت عليه واتجوزني رد للجميل مش اكتر
وقفت موني وريم ينظرون اليها بحزن ويريدون مساعدتها لكنهم لا يعلمون كيف يساعدوها للحصول على حبها.
في شركة الصياد.
دخل منير الكردي وطلب مقابلة أدهم ، دخلت مديرة مكتب أدهم وبلغته ان منير الكردي يريد مقابلته.
نظر اليها أدهم بغضب ثم تحدث بجمود وسمح له بالدخول.
خرجت بهدوء وبعد لحظات دخل منير الكردي.
استقبله أدهم بجمود وانتظر ان يبدء بالحديث.
جلس منير الكردي بتوتر امام أدهم الصياد وتحدث بعد مقدمات طويلة شرح فيها تميز ابنه شادي و كفائته ونجاحه المشرف في الدراسة.
- انا كنت طالب من حضرتك الموافقة ان شادي ابني يشارك في ادارة المشروع المشترك بينا وهيساعده مجموعة من الشباب والبنات زملائه في الجامعة وهنبقى بندي فرصة للشباب وفي نفس الوقت هنستفيد من حماسهم وافكارهم الجديدة
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
نظر اليه أدهم بتفكير ثم تحدث بهدوء.
- في قائمة بأسماء الشباب والبنات الا هيساعدوه في ادارة المشروع ؟
تحدث منير الكردي بارتباك.
- اه طبعا اكيد هيكون في قائمة بس انا انتظرت لأخذ موافقة حضرتك الاول
حرك أدهم رأسه بتفهم ثم تحدث بهدوء.
- وانا موافق بس بشرط
تحدث منير الكردي بقلق.
- انا تحت امرك
- يعني ايه ؟!
ثم نظرت حولها لم تجد اي شئ بالغرفة يدل على تواجد امرأة بها ثم اقتربت من متعلقاته ولم تجد اي شئ يدل على تواجد امرأة في حياته من الاساس.
بعد لحظات قليلة من التفكير ، استمعت الى صوت اقتراب خطوات من الغرفة.
نظرت حولها بصد@مة وتوقف عقلها عن التفكير ثم اقتربت من خزنة الملابس الفارغة ودخلت بها واغلقت عليها وهي تشعر بالهلع من الظلام عندما اغلقت الخزنة عليها.
دخل أدهم الغرفة وشعر بشئ غريب بها ثم نظر حوله واغلق الباب خلفه ثم قام بخلع جاكيته وهو ينظر حوله ثم القى الجاكيت فوق الفراش وقام بخلع قميصه ثم اقترب من خزنة ملابسه وفتحها لياخذ ملابس اخرى يرتديها.
شعرت فيروز بالاختناق وهي بداخل الخزانة واغمى عليها من شدة الهلع وهي وهي واقفة بداخل خزنة الملابس المظلمة.
استمع أدهم الى صوت اصطدام رأسها بالخزانة ، نظر الى الخزانة الفارغة بدهشة ثم اقترب منها وفتحها فجأة.
تفاجئ بجسد فيروز يسقط بداخل حضنه ، ضمها اليه بلهفه وهو ينظر اليها بدهشة ولا يعلم كيف ولماذا جائت الى هنا.
حملها بداخل حضنه وهو يشعر بانفاسها الدافئه تلمس صدره العاري ثم وضعها فوق الفراش بهدوء وجلس بجوارها يتأملها بعشق ثم وضع يديه فوق خديها يلمس نعومته باشتياق و اقترب من خديها وقبلها برقة ثم ابتعد عنها ينظر اليها مرة اخرى وتنهد بتعب وهو يحاول افاقتها.
فتحت عينيها بتعب لتقابل عينيها عينيه وهو ينظر اليها بلهفة.
ابتسمت بدون وعي ثم تحدثت بتلقائية.
- انت بتعمل ايه هنا ؟
ابتسم بمرح ثم تحدث وهو يغمز لها بمشاكسة.
- انتي الا كنتي بتعملي ايه هنا ؟
عادت الى وعيها ثم نظرت اليه بصد@مة عندما قابلت عينيها عضلات صدره القوية وهو يجلس بجوارها عاري الصدر.
صرخت بقوة وكتم صرختها سريعاً بيده وهو يتحدث معها بدهشة.
- بتصرخي ليه ؟!
حركت رأسها يميناً ويساراً وهو يضع يديه فوق فمها.
تحدث معها بتحذير قبل ان يبعد يديه عن فمها.
- انا هشيل ايدي بس لو صرختي مش هكتم صرختك بايدي هكتمها بطريقة تانية
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
حركت رأسها بالايجاب وهي تنظر اليه بخوف ثم ابتعد عنها وهو يتحدث بمشاكسة.
- ها قوليلي بقى كنتي في غرفتي بتعملي ايه ؟
نظرت اليه بتوتر ثم نظرت حولها وتذكرت عندما اتت الى غرفته وقامت بالاختباء بداخل خزانة الملابس عند سماعها لصوت خطواته وهو يقترب من الغرفة.
تابعها بمكر ينتظر ردها عليه.
نظرت اليه بخجل وهي تبحث عن حجة مقنعة تقولها له ثم تحدثت بارتباك.
- ا انا ككنت سمعت صوت هنا في غرفتك وفكرته حرامي
رفع حاجبه بدهشة ثم تحدث بسخرية.
- حرامي وهنا ؟!
موقع أيام نيوز
نظرت اليه بغيظ ثم حاولت الوقوف من فوق الفراش وهو يجلس بجوارها.
جذبها الى الفراش مرة اخرى يجلسها بجواره وهو يتحدث معها بمشاكسة.
- رايحه فين ، مش خايفة من الحرامي
تحدثت بتلقائية.
- مش بخاف طول ما انت موجود
نظر اليها بدهشة بعد ان تفاجئ بحديثها العفوي معه ، حتى هي تفاجأت بما قالته الان وشعرت بالخجل الشديد ثم وقفت سريعاً من فوق الفراش وابتعدت عنه وخرجت من الغرفة وهي تركض الى غرفتها.
تابع تحركها وابتعادها عنه بزهول ثم ابتسم بسعادة بعد ان علم انه مصدر الامان لها.
في منزل منير الكردي.
جلس منير الكردي مع زوجته و ابنه شادي.
تحدث منير الكردي مع ابنه بهدوء.
- شادي انا عندي مفاجأة ليك انت ومجموعة من زملائك في الجامعة
نظر شادي الى والده باهتمام قائلاً.
- مفاجأت ايه يا بابا ؟
تحدث والده بابتسامة.
- انا اتفقت مع أدهم الصياد ان انت تتولى ادارة المشروع المشترك بينا ومعاك 4 من زملائك في الجامعة وطبعا ده هيكون تدريب ليكم وهيكون تحت اشرف أدهم بيه شخصياً
وقف شادي بحماس وقبل والده بسعادة ثم جلس مرة اخرى يتحدث بسعادة.
- ربنا يخليك ليا يا اجمل بابا في الدنيا
تحدثت والدة شادي بابتسامة.
- وطبعاً فيروز هتكون من ضمن ال5 اسماء
.
نظر اليها شادي قائلاً بتأكيد.
- طبعاً دي أول أسم
ضحك والده قائلاً بتأكيد.
- بس خلي بالك عشان أدهم الصياد مبيهزرش والمشروع ده مهم جدا لينا ولو حصل اي خطاء في المشروع انا هعلن افلاسي
تحدث شادي بتأكيد.
- متقلقش يا بابا ، انا هكون اد المسؤلية
تحدث والده بابتسامة.
- وانا واثق فيك يا شادي ومتأكد انك هتكون رجل اعمال ناجح
ابتسم شادي وهو يفكر في فيروز وكيف يقنعها بالعمل معه في هذا المشروع.
يتبع تفاعلووووا جامد
#الحلقه_ال12 ( هديه حلقتين ف بعض لاحلي متابعين🌹❤️)
تحدث والده بابتسامة.
- وانا واثق فيك يا شادي ومتأكد انك هتكون رجل اعمال ناجح
ابتسم شادي وهو يفكر في فيروز وكيف يقنعها بالعمل معه في هذا المشروع.
في الصباح.
ذهبت فيروز الى الجامعة ثم اقتربت من صديقاتيها موني وريم وتفاجأت بشادي يجلس معهم هو وصديقه المقرب "ريان".
تحدثت معهم فيروز بهدوء.
- صباح الخير
وقف شادي من مكانه ينظر اليها بعشق ثم تحدث بسعادة.
- صباح الجمال
خجلت فيروز كثيراً ثم نظرت الى الفتيات وتحدثت معهم بهدوء.
- موني ، ريم كنت عايزة اتكلم معاكم في موضوع
تحدثت موني بحماس.
- احنا الا عايزين نتكلم معاكي في موضوع مهم جدا
🌹
نظرت اليها فيروز بدهشة لتتحدث ريم بحماس.
- شادي جبلنا شغل في شركة باباه وهنشتغل كلنا مع بعض في ادارة مشروع ضخم جدا
نظرت اليهم فيروز بدهشة ثم تحدث معها شادي بسعادة.
- المشروع ده هيفيدنا كتير جدا يا فيروز وكلنا مع بعض هنكون فريق قوي وان شاءالله ننجح مع بعض
نظرت اليهم فيروز بحيرة ثم تحدثت بهدوء.
- طب ممكن تدوني فرصة افكر و ارد عليكم
شعر شادي بالاحباط والخوف من رفضها.
تحدثت معها موني بحماس.
- تفكري في ايه دي فرصة مكناش نحلم بيها
ثم اضافة موني وهي تتحدث الى شادي.
🌹.
- خلاص يا شادي احنا كلنا موافقين
نظر شادي الى فيروز ثم نظرت فيروز الى موني وريم وهم يشيرون لها برأسهم ان توافق على هذه الفرصة الرائعة.
تنهدت بحيرة ثم تحدثت مع شادي بهدوء.
- اتفقنا يا شادي وانا كمان ان شاءالله اكون معاكم
ابتسم شادي بسعادة وتحدث بحماس.
- يبقى كده انا وفيروز وموني وريم وريان ، كده احنا الخمسه فريق ، هسجل اسامينا وابعتها لبابا زي ما طلب مني
ابتسم الجميع بسعادة وابتسمت فيروز بتوتر وهي تفكر في أدهم وكيف تقنعه بهذا العمل وتخشى رفضه واحراجها مع زملائها.
في منزل ديفيد زعيم المافيا.
عقد ديفيد اجتماع مع "مارك" و "روبيرتو" واتفق معهم على تسليمهم صفقة ضخمة بها انواع جديدة من الاسل.حة وأكد على عدم اخبار الصياد بهذه الصفقة واراد من خلال هذا الاتفاق اشعال النيران بينهم وبين الصياد من جديد.
وقفت ماريا خلف الباب تستمع الى اتفاقهم ثم صعدت الى غرفتها بالاعلى واخذت هاتفها لتتحدث مع أدهم وتخبره بما يريدون فعله من خلف ظهره.
بداخل شركة الصياد.
جلس أدهم على مكتبه ينظر امامه بابتسامة ماكره بعد استلامه لقائمة اسماء الخمس شباب المساعدين لشادي في ادارة المشروع وكما توقع وجد اسم فيروز الاول بعد اسم شادي.
همس لنفسه بمكر قائلاً.
- ماشي يا فيروز اما نشوف اخرتها في لعب العيال بتاعكم ده
.رن هاتفه برقم ماريا.
نظر الى الهاتف ثم تجاهل الاتصال ، لحظات قليلة وعادت الاتصال مرة اخرى ، اخذ الهاتف و رد عليها بملل.
🌹
- خير ماريا
تحدثت ماريا وهي تنظر حولها بتوتر.
- في مؤامرة بتتعمل ضدك أدهم ، مارك وروبيرتو مع ديفيد في اجتماع مغلق وسمعت اسمك في حديثهم ومن الواضح انهم بيرتبوا لشئ ضدك
نظر أدهم امامه بتفكير ثم تحدث بهدوء.
- اوكي ماريا انا هتصرف
تحدثت ماريا بقلق.
- انا خايفة عليك كتير أدهم ، ارجوك خلي بالك من نفسك
اغلق أدهم الهاتف ونظر امامه بغموض.
في القصر بالمساء.
جلست فيروز بداخل غرفتها بملل تنتظر قدوم أدهم حتى تتحدث معه بأمر عملها في شركة والد شادي ولكنه تأخر كثيراً اليوم على غير المعتاد وهذا ما جعلها تشعر بالقلق الشديد عليه.
🌹
دخل أدهم القصر بعد يوم عمل طويل مرهق ثم صعد الى الاعلى ليرتاح قليلاً.
وقفت فيروز خلف باب غرفتها تستمع لاقتراب خطواته من الغرفة ثم فتحت باب غرفتها سريعاً ونطقت أسمه بهدوء.
التفت ينظر اليها ثم ابتسم تلقائياً وهو يتابعها وهي تقترب منه بخطوات هادئة وتخفض وجهها بخجل.
وقفت امامه تنظر ارضاً ثم تحدثت بهدوء
- أدهم في موضوع مهم كنت عايزة اتكلم معاك فيه
ابتسم بمكر ثم تحدث بهدوء.
- خير يا فيروز اتفضلي اتكلمي انا سامعك
شعرت بالتوتر والارتباك الشديد من وقوفها امامه ثم تحدثت بهدوء.
- انا وزمايلي في الجامعة جتلنا فرصة اننا نتدرب في شركة كبيرة جمب الدراسة ودي هتكون فرصة كبيرة لينا وممكن كمان نتوظف في الشركة بعد التخرج
حرك رأسه بتفهم ثم تحدث بمكر.
- وانتي طبعا عايزة تدربي في الشركة دي مع زمايلك ؟
حركت رأسها بالايجاب.
ابتسم بداخله ثم تحدث بمكر.
- اسمها ايه الشركة دي ؟
نظرت اليه بدهشة ثم تحدثت بتوتر.
- بصراحة مسألتش عن اسمها بس كل زملائي بيقول انها من اكبر الشركات في ايطاليا
تحدث أدهم بهدوء.
- انا كل الا يهمني انك تتفوقي في درستك عشان تحققي حلم والدك الله يرحمه ولو شغلك في الشركة دي هيفيدك يبقى انا مستحيل ارفض
ابتسمت بسعادة ثم تحدثت بحماس.
- انت حقيقي موافق ؟!
حرك رأسه بالموافقة.
قفذت بسعادة مثل الاطفال ثم عانقته بحماس.
🌹
تفاجئ من فعلتها ثم ابتسم بمرح وهو يرفع يديه يضمها اليها.
شعرت سريعاً بما فعلته ثم ابتعدت عنه على الفور وهي تنظر ارضاً بخجل.
ابتسم بهدوء وهو يتأمل احمرار خديها وارتعاد جسدها من شدة الخجل ثم تحدثت بصوت خافت قبل ان تركض الى غرفتها قائلة.
- أنا أسفة
ثم ركضت سريعاً الى غرفتها.
وقف ينظر امامه بابتسامة ثم اتجه الى غرفته وهو يفكر في حياته معها ويتمنى لو كان بإمكانه ان يعيش معها باقي حياته في سلام ، لكنه يعلم جيداً انه على وشك المoت في كل لحظة ولا يريد عرض حياتها للخطر.
في صباح اليوم التالي.
🌹
ترجلت فيروز الى الاسفل تبحث عن أدهم بعينيها ثم اقتربت من كريم وتحدثت معها بفضول.
- صباح الخير
تحدثت كريمة بابتسامة.
- صباح السكر والعسل
ابتسمت فيروز ثم تحدثت بفضول وهي تنظر حولها.
- هو أدهم صحا ولا لسة ؟
تحدثت كريمة بتأكيد.
- أدهم بيه خرج من بدري
نظرت اليها فيروز بدهشة قائلة.
- هو متعود يخرج بدري كدة ؟
تحدثت كريمة بتأكيد.
- مش دايماً ، أدهم بيه عموماً ملوش مواعيد محددة
حركت فيروز رأسها بالايجاب ثم خطر شئً على بالها لتنظر الى كريمة بتفكير ثم تحدثت بفضول.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- قوليلي يا مدام كريمة ، هو انتي بتشتغلي مع أدهم من زمان ؟
تحدثت كريمة بالايجاب.
- بقالي حوالي 5 سنين
حركت فيروز رأسها بتفهم ثم تحدثت مرة اخرى.
- وبتبقي معاه في كل قصر شوية ، يعني معاه في القصر ده وبترجعي معاه القصر التاني الا كنت فيه اول مرة
تحدثت كريمة بدهشة.
- انا بكون معاه في اي مكان يعيش فيه لان ده شغلي وبعدين أدهم بيه اشترى القصر ده لما القصر التاني اتفجر
اتفزعت فيروز من ذكر كلمة الانفجار ثم نظرت الى كريمة بصد@مة مختلطة بالهلع ثم تحدثت بفضول.
قصر ايه الا اتفجر ؟!
تحدثت كريمة بعفوية.
- القصر الا كنا عايشين فيه قبل ده ، اتفجر وأدهم بيه مكنش موجود وانا الحمدلله قدرت اخرج منه قبل الانفجار
همست فيروز بصد@مة وبصوت استمعته كريمة جيداً.
- يعني مرات أدهم مش عايشة دلوقتي في القصر التاني ؟!
تحدثت كريمة بدهشة.
- مراته ميين ؟
نظرت لها فيروز بصد@مة قائلة.
- مرات أدهم
فتحت كريمة عينيها بصد@مة قائلة.
- مراته ميين ، هو أدهم بيه متجوز اصلاً ؟!
نظرت اليها فيروز بصد@مة كبيرة ثم تحدثت بفضول.
- هو انتي متعرفيش ان أدهم متجوز واحدة ايطاليه ؟!
🌹.
حركت كريمة رأسها بعدم فهم ثم تحدثت بتأكيد.
- انا بشتغل مع أدهم بيه من خمس سنين واول واحدة ست تدخل بيته كانت انتي وعمري ما شوفت اي واحده غيرك دخلت القصر حتى لو زيارة
شعرت فيروز انها على وشك الاغماء من شدة الصد@مة وعقلها توقف عن العمل نهائي وغير مستوعبه لأي شئ يحدث حولها ثم بدأت في استرجاع حديث كريمة عن أدهم ، انفجار قصره وانها اول امرأة تدخل بيته ولم ترى كريمة اي امرأة اخرى في حياة أدهم ولا قصره ، وكيف اخبرها أدهم انه متزوج وقام بارسالها الى شقة الطالبات حرصاً على مشاعر زوجته عند عودتها من السفر كما اخبرها.
🌹
وضعت يديها على رأسها بتعب وشعرت بدوار خفيف وفقدت توازنها وكادت ان تسقط على الارض لكن يد كريمة قامت بسندها ومساعدتها حتى اخذتها الى اقرب مقعد وجلست عليه تأخذ انفاسها بصعوبه وحبات العرق تغرق وجهها من شدة الصد@مة وعدم استعابها لكل ما استمعت اليه الان.
ركضت كريمة سريعاً واحضرت لها كوباً من الماء وقامت باعطائه لها وهي تتحدث بقلق عليها.
- اكلم أدهم بيه ابلغه انك تعبانه ؟
تحدثت فيروز بالرفض.
- لا متكلميش أدهم ، انا الحمدلله كويسة
ثم تحدثت بهدوء.
- انا هرتاح بس شوية وهخرج عشان عندي ميعاد شغل مهم النهاردة
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
حركت كريمة رأسها بالايجاب ثم تحدثت بهدوء.
- مش محتاجة مني اي حاجة اعملهالك ؟
تحدثت فيروز بابتسامة هادئة.
- شكراً يا مدام كريم
ثم اضافة برجاء.
- ياريت بس الحوار الا دار بينا ده محدش يعرف انه حصل بينا
تحدثت كريمة بدهشة.
- بس احنا كنا بنتكلم عادي يعني ومفيش حاجة غريبة في كلامنا
شردت فيروز قليلاً في حديثها ثم تحدثت برجاء مرة اخرى.
- معلش ريحيني وحاولي تنسي كل الحوار الا دار بينا
حركت كريمة رأسها بالايجاب ثم تحدثت بهدوء.
- انا تحت امرك
ثم اضافة قبل ان تذهب من امامها.
- انا هرجع اكمل شغلي ، عن اذنك
ابتسمت لها فيروز بهدوء ثم نظرت امامها بتفكير وهي تهمس بغيظ.
- بقى كده يا أدهم ، بقى بتقولي انك متجوز وبتضحك عليا عشان تخلص مني
ثم اضافة بتحدي وعناد.
- ماشي يا أدهم ، انا هخليك تتمناني في كل لحظة في حياتك وانت صاحي وانت نايم
ثم وقفت من مكانها وهي تنظر امامها بتوعد ثم اتجهت الى خارج القصر لتذهب الى عنوان الشركة الذي ارسلته اليها موني واخبرتها انهم سوف ينتظرونها هناك.
🌹
بداخل شركة الصياد.
وقف شادي مع زملائه في ساحة الاستقبال بالشركة ينتظرون قدوم فيروز اليهم حتى يتجهون معاً الى غرفة الاجتماعات ليجتمع بهم ممول المشروع وصاحب الشركة أدهم الصياد ويخبرهم كيفية العمل معه.
نظر شادي الى ساعة يديه بقلق ثم تحدث الى موني وريم بقلق.
- فيروز اتأخرت اوي والاجتماع فاضل عليه خمس دقايق بس
تحدثت موني وهي تضع الهاتف على اذنيها.
- انا بحاول اكلمها ومش بترد عليا للأسف مع اني كلمتها من بدري وقولتلها على العنوان وهي كانت جاهزة وجايه
تحدث شادي بقلق.
🌹
- وبعدين في القلق ده
ثم تحدث بفضول.
- هي فيروز مش المفروض عايشة معاكم في نفس السكن ؟
توترت موني وهي تنظر الى ريم ولا تعلم بماذا ترد عليها ، لتتحدث ريم سريعاً حتى تنقذها من هذا المآذق.
- فيروز فعلا عايشة معانا بس هي ليها ناس قريبها هنا واوقات بتروح تعيش عندهم كام يوم وترجعلنا تاني
حرك شادي رأسه بتفهم ثم نظر الى ساعة يديه قائلاً بقلة حيلة.
- للأسف معدتش وقت ولازم نتحرك لغرفة الاجتماعات
نظروا جميعاً الى بعض بحزن ثم بدؤ في التحرك والاقتراب من المصعد وقبل اغلاق باب المصعد عليهم استمعوا الى صوت فيروز وهي تركض اليهم.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
ابتسم شادي بسعادة وقام بايقاف المصعد سريعاً حتى اقتربت منهم فيروز وهي تعتذر عن التأخير بصوت متقطع من شدة الركض.
- انا أسفة جدا يا جم١عة على التأخير
تحدث شادي بسعادة وهو ينظر اليها بعشق.
- اهم حاجة ان انتي وصلتي بالسلامة
ابتسمت بخجل ثم دخلت الى المصعد معهم وصعدوا للأعلى ولم يبعد شادي عينيه عنها ولو لحظة واحدة حتى وصل المصعد الى الدور قبل الأخير وخرج الجميع من المصعد واقترب شادي من مديرة مكتب صاحب الشركة واخبارها انهم مستعدين لمقابلة مديرها
وقفت مديرة مكتب الصياد واخذتهم الى غرفة الاجتماعات لينتظروا حضور صاحب الشركة.
دخلوا جميعاً ينظرون الى فخامة المكان بانبهار ثم جلست موني وريم وبجوارهم فيروز وجلس مقابلاً لهم شادي وصديقه وتعمد شادي الجلوس مقابلاً لفيروز حتى تبقى امام عينيه طول الوقت.
جلس أدهم بغرفة مكتبه ينظر الى الشاشة امامه يتابع دخول فيروز وزملائها الى غرفة الاجتماعات عبر كاميرات المراقبه.
دخل الى غرفة مكتبه عمار والياس ينظرون اليه بدهشة.
وقف من مكانه يغلق زر بدلته وهو ينظر امامه بجمود ثم تحدث مع عمار والياس بهدوء.
- عندنا اجتماع مهم دلوقتي ولازم تحضروه معايا
تحدث عمار بدهشة.
- اجتماع ايه ده ؟
غمز له أدهم بمرح ثم تقدمهم بصمت ، نظر اليه عمار بدهشة ثم نظر الى الياس الذي حرك رأسه بعدم فهم ثم ذهبوا خلفه بفضول.
جلست فيروز تنظر امامها بشرود في ما قالته لها كريمة عن أدهم وبعد ما علمت كذبته عليها في أمر زواجه.
فتح باب غرفة الاجتماعات ودخل أدهم بهيبته وهو ينظر اليهم بجمود.
نظرت اليه فيروز بصد@مة غير قادرة على استيعابها.
وقف شادي مع دخول أدهم ينظر اليه بابتسامة.
شهقت موني وريم بصد@مة عند دخول عمار والياس خلف أدهم.
ابتسم عمار بمكر عند رؤيته لموني ونظر الياس الى ريم بغيظ عند رؤيتها.
.
تحدث شادي مع أدهم بحماس.
- أدهم بيه انا متشكر لحضرتك جدا على دعم حضرتك وثقتك فينا
نظر أدهم الى فيروز ثم تحدث بمكر.
- اهم حاجة تكونوا اد الثقة دي
نظرت اليه فيروز بغيظ بعد ان شعرت انه يلعب بحياتها.
همست ريم الى موني بصوت ضعيف لا يسمعه احد.
- جوز فيروز طلع هو صاحب الشركة الا هنتدرب فيها وشادي معانا !
همست لها موني بصد@مة وهي ترى نظرات عمار الماكرة اليها.
- دا احنا شكلنا كلنا هنشوف ايام سوده هنا
جلس أدهم بمقعد رئيس مجلس الأدارة وجلس عمار على يمينه والياس على يساره.
بدء أدهم بالحديث عن العمل وعن حجم المشروع الضخم وعلى التعاون المشترك بين الجيل الجديد وبين اصحاب الخبرة الكبيرة بشركته ، ثم اضاف بمكر وهو ينظر الى فيروز.
- انتوا طبعا خمس طلاب وهتتوزعوا على خمس اقسام وتدريبكم هيكون مع رؤساء الاقسام شخصياً.
تابعة فيروز حديثه بصمت ، لينهي حديثة بطريقة رسمية اعتاد عليها ويطلب من الجميع المغادرة والمجئ غدا لبدء العمل.
وقف الجميع باحترام ولم تتحرك فيروز من مكانها.
نظر اليها شادي بدهشة ثم نظر الى أدهم بأحراج وتحدث مع فيروز بصوت منخفض.
- فيروز الاجتماع انتهى
نظرت اليه فيروز ثم نظرت الى أدهم بغيظ ولم تتحرك من مكانها.
نظرت موني الى ريم واقتربوا سريعا من فيروز ثم تحدثت معها ريم وهي تغمز لها بعينيها بان تذهب معهم.
نظرت اليها فيروز ثم وقفت وذهبت معهم وهي تتوعد لأدهم على كل ما يفعله بها.
بعد خروجهم وغلق الباب خلفهم تحدث عمار مع أدهم بغضب.
- ايه الا انت بتعمله ده يا أدهم ، انت عايز توصل لإيه بالظبط ؟!
نظر أدهم امامها بغضب ليتابع عمار حديثه بصوت مرتفع وهو يقف من مكانه ويتحدث بعدم فهم.
.
- انا مبقتش فاهمك ولا عارف انت عايز توصل لإيه ، ليه بتلعب بحياتك وحياتنا وحيات بنت استاذنا الا ملهاش ذنب في اي حاجة
ثم اضاف بحده.
- الاول جبتها هنا غصب عنها وبدون علمها ، يعني اخدت قرار مهم جدا في حياتها بنفسك من غير ما تفكر فيها ، اخدتها من الامان للنار وانت مبتفكرش غير في نفسك وبس ومفكرتش لحظة ان حياتها هتكون هنا في خطر وان الامان ليها كان انها كانت تفضل عايشة في مصر
وقف أدهم من مكانه و رد عليه بصوت قوي غاضب.
- انا مبفكرش غير في نفسي يا عمار !، قولي انا عملت ايه عشان نفسي قبل كده ، انا طول عمري قبل ما كنت بفكر في نفسي كنت بفكر فيكم الاول ولو حسيت بأي خطر عليكم حتى لو كان بسيط ببعدكم انتم وبعرضي نفسي انا للخطر لوحدي عشان احميكم
.
وقف الياس من مكانه سريعاً ووقف بينهم يتحدث بلطف محاولاً تهدأتهم.
- خلاص يا عمار ، خلاص يا أدهم ، مفيش داعي للكلام ده
تحدث عمار بانفعال.
- لأ له داعي وانا واجب عليا لما الاقيه بيضر فيروز وهو مش واخد باله انبهه
ثم اضاف بتأكيد وهو ينظر الى أدهم.
- فيروز من اول ما جبتها هنا ، شوية تبعدها عنك وشوية تقربها ليك ، وكل ما تحاول تتعود على حياة ، انت بتدمر لها كل حياتها ، لما بعدتها عنك اول مرة وسكنتها في شقة للطالبات ، تقدر تقولي ليه رجعتها تعيش معاك تاني ؟!
نظر اليه أدهم بصمت ليضيف عمار بتأكيد.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
- طبعا مفيش رد عندك لانك انت نفسك متعرفش انت ليه رجعتها تعيش معاك تاني
ثم اضاف بانفعال.
- ودلوقتي مش مكفيك ان فيروز عايشة معاك في بيت واحد وده مهما حاولت تخبيه على اعدائك مش هتقدر تخبيه كتير ، لا دا انت كمان جايبها تشتغل معاك في شركتك الا كل العيون عليها والكل عارف انها مجرد ستارة على شغلك الحقيقي ، ليه تقربها منك للدرجادي يا أدهم ؟!
رد عليه أدهم بصراخ.
- بقربها مني عشان بحبهاااا
دي بدايه الحلقه الثانيه دول حلقتين ف بعض يا قمراتي
- ودلوقتي مش مكفيك ان فيروز عايشة معاك في بيت واحد وده مهما حاولت تخبيه على اعدائك مش هتقدر تخبيه كتير ، لا دا انت كمان جايبها تشتغل معاك في شركتك الا كل العيون عليها والكل عارف انها مجرد ستارة على شغلك الحقيقي ، ليه تقربها منك للدرجادي يا أدهم ؟!
رد عليه أدهم بصر.اخ.
- بقربها مني عشان بحبهاااا
نظر اليه عمار والياس بصد@مة وهم يستمعون الى صدى جملته في الغرفة ولا يصدقون اعترافه امامهم بحُبها.
ثم اضاف أدهم بصوت حزين يسمعه عمار صديق عمره لأول مرة.
- انتوا ليه شايفيني حجر ومش بحس ، انا انسان زيكم وغص.ب عني حبيتها ، فيروز فيها كل حاجة انا عشت ادور عليها واتمناها ، فيروز بالنسبالي العوض بعد كل العذاب الا انا شوفته في حياتي
نظر اليه عمار والياس بحزن ليضيف أدهم بصوت غاضب.
- انا كنت كل يوم وكل لحظه بعرض حياتي للخط.ر عشان مكنش في اي حاجة اخاف عليها
ثم اضاف بتأكيد.
- بس دلوقتي بقى في ، بقى في فيروز ، وللأسف مش عارف ازاي احافظ عليها
ثم اضاف وهو ينظر الى عمار بقوة.
- انا فعلا جبتها من مصر غص.ب عنها بس ده مش لأني بفكر في نفسي بس وكل الكلام الا انت قولته ، انا جبت فيروز من مصر لأننا كنا مترقبين من لحظة نزولنا مصر واتعرف ان انا اتجوزت ولو كنت سبت فيروز في مصر لوحدها ، انت طبعا عارف كان هيحصلها ايه
ثم اضاف وهو يتذكر زيارته الى منزل ديفيد ثاني يوم من رجوعه من مصر ومعه فيروز.
- لما حضرت الاجتماع تاني يوم في بيت ديفيد كنت عارف ان خبر جوازي وصلهم وبعد خروجي من بيت ديفيد وصلني رساله منه على تليفوني
ثم قام باخذ هاتفه وفتحه ووضع الرسالة امام عين عمار.
محتوى الرسالة.
"مبروك الزواج السعيد أدهم ، وهدية زواجك مني هي حماية زوجتك وامر مباشر بحمايتها طول ما هي موجوده هنا وبعتذر عن عد.م حمايتها اذا تواجدت في اي مكان اخر غير ايطاليا"
تحدث عمار بدهشة.
- يعني ايه الكلام ده ؟
تحدث أدهم بتأكيد.
- يعني ديفيد كان معرفني بلى هيعمله روبيرتو في قصر وترتيبه لتفج.ير القصر وعشان كده انا بعت فيروز لشقة الطالبات قب.لها وكان عليها حماية من رجالتي ورجالة ديفيد وخرجت يومها من القصر وطلبت منكم
الخروج وكنت مفهم كريمة ازاي تخرج من القصر هي كمان
نظر اليه الياس قائلاً بدهشة.
- يعني الغ،ـدر الا كان هيحصلك وانت بتسلم الشحنة على الطريق من مارك ورجالته ، كنت برضه على علم بيه ؟
تحدث أدهم بتأكيد.
- ايوه كنت على علم بيه ومرضتش اقولكم اي حاجة عشان متقلقوش وتبان كل حاجة على انها طبيعية
تحدث عمار بدهشة.
- بس انت عمرك ما خبيت عليا يا أدهم ، ازاي تخبي عليا كل ده ؟!
تحدث أدهم وهو ينظر الى عمار.
- اي حاجة فيها خط.ر عليكم انا بشيلها لوحدي يا عمار لاني متعودتش اعرض حيات حد فيكم للخط.ر ولاني عارف ومتأكد انكم لو حسيتوا باي خط.ر عليا مستحيل هتسبوني لوحدي وعشان كده بخبي عليكم
تحدث عمار بحزن.
- وطبعاً رجعت فيروز تعيش معاك تاني لما اشتريت قصر تاني وامنته كويس
تحدث أدهم بتأكيد.
- ومش بس كده ، انا كمان برتب مع ديفيد للتخلص من روبيرتو ومارك في ضر.به واحده وهما حاليا مشغولين في التخطيط لمoتي زي ما قولتلكم قب.ل كده بس ميعرفوش انهم كده ماشين على خطتي انا مش خطتهم هما
تحدث عمار بهدوء.
- واخرتها ايه يا ادهم ، اكيد مش هنضيع عمرنا كله كده ؟
تحدث ادهم بتفكير.
- انا الفترة الاخيرة افكاري كلها اتلخبطت ومبقتش عارف ازاي هخرج من كل ده
اقترب منه عمار ووضع يده على كتفه بدعم قائلاً.
- انا معاك في اي حاجة يا أدهم وعمري ما هتخلى عنك انت عارف
ابتسم له أدهم ثم عانقه بقوة.
وقف الياس ينظر اليهم قائلاً بمرح.
- طب وانا ايه ولا عشان متربتش معاكم يعني
تحدث عمار بمرح وهو يقف بجوار أدهم.
- انت مترتبش اساساً
ضحك أدهم بقوة وهو ينظر الى الياس الذي ادعى الحزن ثم تحدث مع أدهم.
- ماشي يا أدهم بتضحك اوي على كلامه
اقترب منه ادهم وعانقه هو الاخر قائلاً.
- انتم الاتنين اخواتي الا طلعت بيهم من الدنيا
تحدث الياس بسعادة.
- واحنا الاتنين مديونين لك بحياتنا يا أدهم ، ربنا يخليك لينا
تحدث ادهم بابتسامة وهو يفكر في فيروز.
- ويخليكم ليا يارب.
عادت فيروز الى قصر أدهم وهي على وشك المoت من الغي.ظ حتى رن هاتفها برقم موني.
صعدت الى غرفتها بالاعلى ثم اعادة الاتصال هي على موني.
تحدثت موني وهي تجلس بجوار ريم.
- فيروز انتي روحتي على طول ليه يا بنتي ، كنا عايزين نتكلم معاكي شوية ، ايه حكاية ان جوزك يطلع صاحب الشركة ده ، هو انتي كنتي عارفة الموضوع ده ؟!
🌹
تحدثت فيروز بغض.ب مكتوم وهي على وشك البك.اء.
- انا طلعت معرفش اي حاجة يا موني ومش فاهم أدهم بيعمل معايا كده ليه
تحدثت موني بقلق.
- فيروز مالك في ايه ؟!
تحدثت فيروز بعد ان انسالت د.موعها.
- أدهم مطلعش متجوز يا موني
شهقت موني ثم قامت بتشغيل مكبر الصوت حتى تستمع ريم معها لكلما.ت فيروز وصوتها الباكي لتضيف فيروز ببك.اء.
- انا عرفت انه مش متجوز وفي حاجات غريبة عرفتها عن حياته ومبقتش فاهمه حاجة
تحدثت معها ريم بهدوء.
- طب اهدي يا حبيبتي ومتعيطيش بس
تحدثت فيروز ببك.اء هس.تيري.
- انا تعبت يا ريم ومش فاهمة هو بيعمل فيا كده ليه وعايز يوصل لإيه ، في حاجة غريبة في حياته ولازم اعرفها
صمتت ريم وهي تنظر لموني بحزن ويفكرون الاثنين في اي شئ يساعد صديقتهم.
شردت فيروز والهاتف على اذنها حتى تذكرت عمار وتذكرت حديث والدها عنه عند.ما كان يذكر أدهم دائماً كان يذكر اسم صديقه الوحيد عمار وتذكرت حديث والدها ان اقرب انسان لأدهم هو عمار.
فاقت من شرودها ثم تحدثت مع الفتيات.
- معلش يا بنات انا مضطرة اقفل دلوقتي
ثم اغلقت المكالمة سريعاً وقامت بالاتصال على عمار.
كان عمار يقود سيارته بعد ان ذهب أدهم والياس كلاً منهما الى منزله.
نظر عمار الى هاتفه بدهشة بعد ان اعلن عن اتصال من فيروز.
اخذ الهاتف و رد عليها سريعاً.
🌹
- فيروز
تحدثت معه فيروز بدون مقد.ما.ت.
- عمار انت فين ؟
اندهش عمار من سؤالها ثم اجابها بهدوء.
- انا في عربيتي وراجع البيت
تحدثت فيروز بقوة.
- عمار انا لازم اتكلم معاك ضروري والكلام مش هينفع في التليفون
تحدث عمار بدهشة.
- خير يا فيروز ، في ايه ؟
تحدثت فيروز باصرار.
- عايزه اشوفك يا عمار ضروري ياريت لو نتقابل بكره بس مش عايزة أدهم يعرف بالمقابلة دي
تحدث عمار بعفوية.
- ازاي أدهم مش هيعرف يا فيروز ، دا أدهم بيكون عارف خطوتك قب.ل ما تخطيها
اندهشت فيروز من حديثة ثم تحدثت بعد.م فهم.
- يعني ايه بيعرف الخطوة قب.ل ما اخطيها مش فاهمة ؟
تحدث عمار بارتباك.
- معلش يا فيروز انا مش عارف اتكلم وانا سايق ، هقفل دلوقتي ونتكلم بكرة ان شاءالله ونتقابل زي ما انتي
ثم اغلق الهاتف سريعاً قب.ل ان تقول اي شئ اخر.
نظرت فيروز الى الهاتف بصد@مة وزاد قلقها وشعرت بشئ غريب غير مفهوم يحدث حولها.
عند أدهم اثناء عودته الى قصره وهو بداخل سيارته.
جائته مكالمة من ديفيد اخبره بانه علم الان بان هناك ه.جوم سوف يتعرض له الصياد ، لكنه لا يعلم متى ولا اين.
اغلق أدهم الهاتف ثم نظر امامه بتعب من هذا الصراع الذي لن ينتهي ، ثم نظر امامه على الطريق وشعر بشئً غريب ، ثم اخذ هاتفه سريعاً وقام بالاتصال على رجاله وامرهم ان يتقد.موه باحدى السيارات ليكتشفوا ما ينتظرهم بالامام وامر باقي الرجال بالاستعداد لتصدي لأي ه.جوم.
لحظات قليلة وتقد.مت احدى السيارت الموجود بها رجال أدهم وتوقفت السيارة فجأة على الطريق وخرج منها الذي يقودها واثنين من رجال أدهم يركضون من السيارة سريعاً.
توقف أدهم بسيارته بعد توقفهم امامه وتابع خروجهم من السيارة وهم يركضون بهل.ع وبعد لحظات وجد السيارة تحلق في الهواء بعد تفج.يرها بسلاح " آر بي جي ".
خرج أدهم من سيارته سريعاً وهو يحمل سلا.حه واقترب منه جميع رجاله يحاولن حمايته ، صر.خ بهم بقوة وأمرهم باتصدي لهذا اله.جوم بدلاً من حمايته وأكد على انه قادر على حماية نفسه.
بداء التبادل للطلقات النارية بين رجال أدهم وبين من يحاولون اله.جوم عليهم.
وقف أدهم خلف سيارته يجهز سلاحه و يأخذ انفاسه بعنف ثم غمض عينيه ونطق الشهادة ثم فتح عينيه ونظر بقسوة خلفه الى من يحمل سلاح ال " آر بي جي " وقام بتصويب سلاحه اتجاهه بكل تركيز حتى اطلق رصاصته بمنتصف رأسه بكل احترافيه ، ليسقط الاخر سريعاً فاقداً حياته.
ثم وقف أدهم يتقد.م رجاله وهو يحمل اثنين من الاس.لحة واحداً بكل يد ويصوبهم على من يحاولون اله.جوم عليه ويطلق عليهم الرصاصات تخ.ترق اجسادهم و تتساقط عليهم مثل المطر حتى اصابته احدى الطل.قات الغادره واخترق.ت صدره.
توقف مكانه فجأة و اهتز جسده بقوة مع اختراق الرص،ـاصة لصدره لكنه لم ينحني وظل واقفاً كما هو.
تتأثر أسعار السيارات من شركات مثل مرسيدس بتقلبات أسعار الذهب وسعر صرف الدولار، مما يؤدي إلى زيادة تكاليف الإنتاج والاستيراد.
ركض رجاله سريعاً يتقد.موه وقاموا باطلاق النار علي من اصابوا رئيسهم حتى قاموا بتصفيتهم جميعاً ثم قاموا بسند أدهم ومساعدته حتى اتى احدهم بالسيارة سريعاً واخذوه بداخل السيارة وانطلق بها سائقها بسرعة جنونيه.
حاول أدهم التغلب على هذه السحابه السوداء التي تحاول سحب روحه وتريد اخذه بعيداً ، ثم رأي فيروز تظهر امامه بثوب زفاف ابيض وتتحرك بسعاده و هي تقترب منها وتمد يديها اليه تريد اخذه معها وهو يريد الذهاب معها لكنه يشعر بشئ ثقيل يعجز حركته وظل يحاول الاقتراب منها ولمسها حتى غاب عن الوعي.
نظر اليه احد رجاله بصد.م#مه ثم هاتف عمار سريعاً واخبره بما حدث.
كان عمار وصل الى منزله و رد سريعاً على حارس أدهم ووقف بفز.ع بعد ان اخبره الحارس انهم تعرضوا له.جوم على الطريق واصيب أدهم بطلقه في صدره واخبره انهم في طريقهم الى المشفى
صر.خ به عمار واخبره ان يتوجهوا الى قصر أدهم و اخبره بان بقصره غرفة مجهزة مثل المشفى وأكد على انه سوف يأتي لهم بالطبيب فور وصولهم الى القصر ، ثم ركض من منزله سريعاً وهو يهاتف الياس ويخبره بما حدث.
وقفت فيروز بالشرفة تنتظر قدومه حتى تتحدث معه وتعلم منه كل شئ بوضوح.
نظرت بدهشة الى دخول احدى السيارات القصر بسرعه جنونيه و رأت حركة غريبة وتوتر وهل.ع غريب على وجوه الحرس وهم يقتربون من السيارة ويخرجون منها احداً يحملوه وعند.ما دققت النظر اكثر رأت انه أدهم.
صر.خت بهل.ع ثم ركضت سريعاً متجهة الى الاسفل ليقابلها رجال أدهم وهم يحملوه وهو غائب عن الوعي والد.ماء تغرق ثيابه وتتساقط على الارض بغزارة.
.
صر.خت بجنون وحاولت الاقتراب منه لكن رجال أدهم دخلوا به سريعاً الى الغرفة التي اخبرهم عنها عمار ومنعوا اي احد من الدخول خلفهم.
وقفت على باب الغرفة تريد الدخول اليه و هي تصر.خ بأسم أدهم وتنادي عليه ببك.اء.
وقف امامها احد رجاله يمنعها من الدخول وهو يخفض رأسه ارضاً باحترام.
صر.خت به وحاولت دفعه بعيداً وهي تصر.خ بأسم أدهم.
لحظات قليلة ووصل عمار والياس ومعهم الطبيب ووجد عمار فيروز في حالة من الانهيار وتريد الدخول الى الغرفة.
اقترب منها عمار وحاول ابعادها وهو يتحدث معها بهدوء.
- فيروز اهدي دي حا.دثة بسيطة والدكتور هيدخل يشوفه ويطمنا عليه متقلقيش
نظرت اليه ببك.اء ثم نظرت الى الطبيب وتحدثت معه ببك.اء.
ارجوك انقذه ، أدهم لو م١ت انا همو.ت بعده ، ارجوك انا مليش حد غيره في الدنيا
بكى الياس على صديقه خوفاً ان يفقده .
حاول عمار التماسك امام الجميع رغم حزنه ورعبه على صديق عمره وطلب من الطبيب الدخول اليه وطلب من فيروز الهدوء قليلاً وحاول ابعادها عن الغرفة.
وقفت امام الغرفة تستند على الحائط وهي تبكي بهستيريه حتى كادت ان تتوقف دقات قلبها من الحزن والبك.اء الشديد.
اقتربت منها كريمة تحاول تهدأتها لكنها كانت بعالم اخر لم تستمع الى احد ولا ترى احد.
دخل عمار والياس مع الطبيب ووقفت فيروز تدعي له من كل قلبها.
تعامل الطبيب مع اصابة أدهم بحذر شديد حتى قام بأخراج الرص،ـاصة من صدره وقام بتطهير الجر ح وعمل اللازم ووضع ذراع أدهم بداخل حامل طبي حتى يحكم حركته ولا يعرض جر حه للفتح من جديد.
اقترب عمار من الطبيب سأله بقلق.
طمني يا دكتور الاصابة خطيرة ؟
حرك الدكتور رأسه قائلاً.
- الحمدلله جت سليمة
ثم اضاف بتأكيد.
- هو دلوقتي تحت تأثير المخدر ومش هيصحى غير الصبح متقلقوش
تحدث الياس بحزن شديد وهو على وشك البك.اء خوفاً من فقدان صديقه.
- يعني أدهم هيبقى كويس ؟
تحدث الطبيب بتأكيد.
- ان شاءالله والصبح هيفوق وهتطمنوا عليه بنفسكم ، بس هو هيحتاج راحه ورعاية مكثفة الفترة الجاية دي
حرك عمار رأسه بالايجاب ثم خرج مع الطبيب ليطمن الجميع بالخارج.
خرج عمار مع الطبيب من الغرفة.
اقتربت منه فيروز وهي تبكي ثم تحدثت معه ببك.اء.
- أدهم كويس ؟
🌹
ابتسم عمار ثم تحدث بهدوء.
- الحمدلله يافيروز ، أدهم بخير
جففت د.موعها بيدها ثم تحدثت بلهفة.
- عايزة اشوفه
تحدث عمار بهدوء.
- مش هينفع دلوقتي ، استني لما يفوق..
قاطعته وهي تتجه الى الغرفة وتفتح الباب بلهفة وتدخل الغرفة بدون الاستماع الى باقي حديثه.
دخلت فيروز الغرفة ثم اقتربت من أدهم وهو نائم و صدره عاري بعد ان نزع عنه الطبيب قميصه الغارق بالد.ماء ووضع اللصق الطبي الابيض فوق صدره بعد معالجة جر حه ووضع ذراعه بداخل الحامل الطبي.
نظرت الى جر حه وهي تبكي ثم جلست بجواره على الفراش تلمس صدره بيد ترتعد من شدة البك.اء ثم وضعت رأسها فوق صدره وهي تتحدث معه بهمس حزين.
نظر اليها الياس بحزن ثم خرج من الغرفة واغلق الباب عليهم.
رفعت فيروز رأسها تنظر اليه وهو نائم ثم همست له ببك.اء.
- انت ليه بتعمل فيا كده ؟، ليه بتعذبني وبتوجع قلبي عليك ، انت عارف كويس ان انا مقدرش اعيش من غيرك ، ليه بتبعدني عنك وعايز تبعد نفسك عني
ثم نظرت الى جر حه ووضعت يديها فوقه بحنيه وهي تهمس ببك.اء.
- انا بحبك اوي يا أدهم
ثم استندت برأسها مرة اخرى على صدره وهي تض.مه و تحاول ان تطمن قلبها انه بخير.
عند عمار والياس.
طلب عمار من رجال أدهم ان يعود كلاً منهم الى مكانه بعد ان طمنهم على صحة الصياد.
اقترب منه الياس وتحدث معه بحزن.
- أدهم كان ممكن يضيع مننا في لحظة ، انا مش عارف هو ليه بيبعدنا عنه بالشكل ده ، بيصمم ان كل واحد مننا يمشي من طريق لوحده ومصمم اننا نسكن بعيد عنه
تحدث عمار بتأكيد.
- ادهم مش عايز حد فينا يمو.ت عشانه ، عايز هو الا يمو.ت عشنا
تحدث الياس بحزن.
- وليه احنا نمو.ت او هو يمو.ت ؟
تحدث عمار.
- لان الطريق الا احنا فيه ده ملوش نهاية غير المoت
تحدث الياس برفض.
- يبقى نسيب الطريق ده
ثم اضاف بتأكيد.
- انت كان عندك حق يا عمار لما قولت اننا لازم نسيب الطريق ده ونعيش حياتنا زي الناس العادين
تحدث عمار بتفكير.
- عشان نسيب الطريق ده لازم أدهم قب.ل مننا
تحدث الياس بتأكيد.
- خلاص لما يفوق ويقوم بالسلامة نكلمه في الموضوع ده
تحدث عمار بشرود.
- أدهم عمره ما هيسمع مننا وخصوصاً بعد الا حصل النهاردة الصياد لازم هيرد بقوة والحر.ب هتبتدي
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث .
تحدث الياس باحباط.
- طب والحل ايه ، احنا اكيد مش هنقف نتفرج عليه واحنا عارفين ان نهاية الحر.ب دي هي المoت
تحدث عمار بتفكير.
- الحل لا في ايدي ولا في ايدك
نظر اليه الياس بدهشة ليضيف عمار بتأكيد.
- الحل في ايد واحده بس هي الا هتقدر تخلي أدهم يتخلى عن عناده و يسيب كل ده ويبدء حياته جديدة
تحدث الياس بدهشة قائلاً.
- تقصد مين ؟
حرك عمار رأسها وهو يتحدث بتأكيد.
- فيروز
الحلقه الثالثه عشر
نظر اليه الياس بدهشة ليضيف عمار بتأكيد.
- الحل في ايد واحده بس هي الا هتقدر تخلي أدهم يتخلى عن عناده و يسيب كل ده ويبدء حياته جديدة
تحدث الياس بدهشة.
- تقصد مين ؟
حرك عمار رأسه وهو يتحدث بتأكيد.
- فيروز
تحدث الياس بصد@مة.
- فيروووز !، انت عايز تعرف فيروز شغل أدهم الحقيقي ؟!
تحدث عمار بتأكيد.
- ايوه يا الياس وفيروز كده او كده هتعرف وظن ان ده الوقت المناسب عشان تعرف
تحدث الياس بعدم اقتناع.
- وافرض لو عرفت ورفضت تكمل مع أدهم وقتها هنعمل ايه واحنا دلوقتي بقينا عارفين أدهم بيحبها اد ايه ولو سابت أدهم ، مستحيل أدهم هيسامحنا ان احنا السبب انها تبعد عنه وتسيبه
تحدث عمار بتفكير.
- مش بس أدهم الا بيحب فيروز ، فيروز كمان بتعشق أدهم وأكيد هتساعدنا اننا نساعده يبعد عن كل الخطر الا حواليه
حرك الياس رأسه بقلق قائلاً.
- مش عارف يا عمار بس انا قلقان وحاسس ان فيروز مش هتتقبل مجرد فكرة ان أدهم واحد من كبار زعماء المافيا
تحدث عمار بتأكيد.
- انا مش هشوف أدهم بيعرض حياته للخ-طر كل لحظة واقف اتفرج عليه ، لازم اعمل اي حاجة عشان يبطل عناد ويبعد عن كل ده
ثم همس بشرود وهو ينظر امامه.
- والحل في ايد فيروز ، هي الوحيدة الا هتقدر تبعده عن كل ده
نظر اليه الياس بقلق قائلاً.
- ربنا يستر انا مش مطمن
الساعة الثانية بعد منتصف الليل.
دخل عمار الغرفة الموجود بها أدهم بالاسفل ووجد فيروز ما زالت تجلس بجواره وتمسك يده وتنظر اليه بعيون باكيه.
اقت-رب منها ثم نظر الى أدهم وهو نائم تحت تأثير المخدر الذي اعطاه له الطبيب ثم نظر الى فيروز وتحدث معها بصوت هادئ.
- فيروز اطلعي غرفتك ارتاحي شوية وانا هقعد معاه
حركت رأسها بالرفض ثم جففت دموعها وتحدثت معه بهدوء.
- انا مستحيل اسيبه ولو لحظه واحدة لحد ما اطمن عليه ويفوق ويكلمني
وقف عمار ينظر اليها بحيره ثم تحرك حتى يخرج من الغرفة لكن صوت فيروز اوقفه.
- عمار هو ادهم بيشتغل في ايه بالظبط ؟
توقف عمار مكانه بصد@مة ليستمع صوتها وهي تضيف بفضول وهي تقف من مكانها وتترك يد أدهم وتقترب من عمار.
- الرص،ـاصة الا أدهم اتصاب بيها دي ليها علاقة بشغله ؟ ، والقصر الكبير بتاعه الا اتف-جر ،
برضه ليه عل-اقة بشغله ؟
نظر اليها عمار بصد@مة بعد ان توقف عقله عن التفكير بعد أسألتها الكثيرة والمفاجأه له.
نظرت اليه فيروز بفضول تنتظر رده حتى تحدث عمار بصوت منخفض وهو يخفض وجهه ارضاً.
- أدهم يعتبر واحد من كبار زعماء المافيا هنا يافيروز
لم تتحرك من مكانها وشعرت وكأنه قام بطع-نها بس-كين حاد مز-ق قلبها.
نظر اليها عمار ينتظر ردت فعلها بقلق.
نظرت اليه بعد ان سالت الدموع من عينيها ثم رددت حديثه ببكاء.
- أدهم بيشتغل مع المافيا ؟، يعني أدهم بيق-تل ويسرق ويحر-ق ويدم-ر ؟!!
تحدث عمار سريعاً.
- لأ يا فيروز أدهم عمره ما ق-تل حد برئ واي حد أدهم رفع في وشه سل-اح صدقيني كان دفاع عن النفس
ازداد بكائها ثم ضمت وجهها بصد@مة وهي تبكي وتتحدث بق-هرة.
- مهما كان السبب مفيش اي مبرر عشان يقت-ل حد ، يعني أدهم م-جرم ، قت-ل واتسبب في قت-ل ناس كتير
حاول عمار الحديث معها والشرح لها كيف دخل أدهم الى هذا العالم الاجرامي بدون ارادته ولم تقدم له الظروف اي اختيارات اخرى واراد اخبارها خط-ورت هذا العالم على حياته ، لكنها لم تعطيه الفرصة وخرجت سريعاً من الغرفة وهي تركض الى الاعلى وتبكي بانهيار.
وقف عمار يل-عن غبائه حتى دخل الياس الغرفة وهو ينظر اليه بصد@مة ثم تحدث بقلق.
- عمار انت قولت لفيروز ؟
نظر اليه بحزن ثم نظر الى أدهم وهو نائم وتحدث بن-دم.
- للأسف قولتلها
غمض الياس عينيه بصد@مة وتحدث بلوم.
- ليه يا عمار
تحدث عمار بحزن.
- كان نفسي تديني فرصة افهمها
تحدث الياس بحزن وهو ينظر الى أدهم النائم امامهم.
- شكلنا هنشوف ايام صعبة الفترة الا جايه ربنا يستر.
بداخل غرفة فيروز.
القت بجس-دها فوق الفراش تبكي بانهيار ، لا تصدق ان الانسان الوحيد الذي عشقته يعمل في ق-تل البشر واذ-يتهم.
بعد دقائق استمعت الى طرق خفيف على باب غرفتها.
اعتدلت في جلستها ثم جففت دموعها قائلة بهدوء.
- مين ؟
ردت كريمة من الخارج.
- انا كريمة
تحدثت فيروز من الداخل.
- نعم يا كريمة ؟
تحدثت كريمة من الخارج.
- لو تسمحيلي بدقيقتين بس من وقتك عايزة اتكلم معاكي
وقفت فيروز من فوق الفراش ثم اقتربت من الباب وفتحت لها.
نظرت لها كريمة ثم تحدثت بهدوء.
- في حاجة مهمة لازم تعرفيها
نظرت اليها فيروز بدهشة ثم سمحت لها بالدخول الى الغرفة ثم اغلقت الباب عليهم.
وقفت كريمة في منتصف الغرفة تنظر الى فيروز بتوتر ، اقتربت منها فيروز و دعتها للجلوس ثم جلست امامها.
بدأت كريمة بالحديث بتوتر.
- انا سمعت الحديث الا دار بينك وبين عمار تحت
نظرت اليها فيروز بصد@مة لتتابع باقي حديثها بحزن.
- وعايزة اقولك انك لو لفيتي الدنيا كلها مش هتلاقي حد في نضافة أدهم بيه
نظرت اليه فيروز بدهشة ثم تحدثت بسخرية.
- انتي بتقولي انك سمعتي الا عمار قاله ، يعني اكيد عرفتي أدهم بيشتغل ايه ؟
تحدثت كريمة بتأكيد.
- انا عارفة بيشتغل ايه من زمان وعشان كده بقولك انك لو لفيتي الدنيا مش هتلاقي في نضفته وانا بقولك كده دلوقتي لان دي الحقيقة ولان أدهم بيه له جميل هيفضل في رقبتي العمر كله
نظرت اليها فيروز بدهشة لتضيف بتوتر.
- أدهم بيه انقذ حياتي وشرفي من خمس سنين ولسه لحد النهاردة بيحميني من اسوء مصير ممكن تتعرض له اي واحده
نظرت اليها فيروز بدهشة كبيرة ثم حركت رأسها بعدم فهم قائلة.
- للاسف انا مش فاهمة حاجة ولا عارفة تقصدي ايه !
تحدثت كريمة بحزن وهي تتذكر ما حدث معها من 6 سنوات.
- انا اتجوزت في مصر من 6 سنين ، اتجوزت شاب جارنا كنا بنحب بعض من واحنا صغيرين وقبل ما نتجوز جاله شغل في شركة هنا في ايطاليا بيشتغل فيها واحد صاحبه ، اتجوزنا بسرعة وسافرنا وانا بفستان الفرح وجينا البلد المل-عونه دي
نظرت اليها فيروز باهتمام لتتابع باقي حديثها.
- جوزي اشتغل في شركة كبيرة هنا وبعد كام شهر كانت الحفلة السنوية للشركة وكان صاحب الشركة عامل حفلة كبيرة في القصر بتاعه وعازم كل الموظفين وانا كالعادة اصريت ان احضر الحفلة مع جوزي ، رغم انه كان رافض بس انا كنت عنيدة واصريت اني احضر معاه
ثم اضافة بحزن.
- لسه لحد النهاردة فاكرة كل حاجة حصلت في اليوم ده وكأنه امبارح ، القصر الكبير والمدعوين الا ملين القصر وجوزي الا كان ماسك ايدي ومش عايز يسيبها ابدا
ثم اضافة بصوت غاضب.
- وصاحب الشركة الا جوزي كان بيشتغل فيها ، اقبح انسان ممكن اشوفه في حياتي ، كانت نظراته قبي-حه ، شكله مرع-ب وريحة كريهة ، كان ماسك في ايده كاس الخ-مره وعمال يلف وسط المدعوين لحد ما وقف قدامي فجأة وبصلي بنظراته الوقحة ولقيته بيشدني من ايد جوزي
نظرت لها فيروز بهلع قائلة.
- يعني ايه بيشدك من ايد جوزك ؟!
تحدثت كريمة بقسوة.
- قال اني عجبته وكان عايز ياخدني من جوزي يق-ضي معايا ل-يلة وطبعا لما جوزي سمعه وهو بيطلب الطلب ده مشافش قدامه وض-ربه وسط كل المدعوين بالقلم
نظرت اليها فيروز بصد@مة لتضيف بحزن وهي تتذكر ما فعله ذاك المل-عون بزوجها.
- لما جوزي ضربه الكل وقف يتابع بصد@مة وفجأة لقيت الحرس بتوعه التفوا حوالينا واقسم قدام كل المدعوين انه يعمل الا هو عايزه معايا قدام جوزي وقدام كل المدعوين
شهقت فيروز بصد@مة وهي تضع يديه فوق فمها تكتم بكائها.
لتضيف كريمة وهي تبكي.
- اللحظة دي كان المoت عندي ارحم من الا كان الحي-وان ده عايز يعمله فيا ، مش قادرة اوصفلك والحرس بتوعه بيكتفوا جوزي على الارض والكل حوالينا بيصر-خ بحماس منتظرين يشوفوا الا هيحصل وانا عماله ابكي واصر-خ واترجاه ميعملش فيا كده لكن الرحمة كانت منزوعه من قلبه وفجأة ليقته بيصفعني على وشي بكل قوته ونز-ع الحجاب من على شعري وهو بيتباهه بقوته قدام المدعوين وجوزي كان بيبصلي وبيبكي بعجز وهو مش قادر يحميني
انهارت من البكاء وهي تتابع.
- كنت بصر-خ بكل صوتي وبطلب ان حد يساعدني لحد ما لقيته بدء ين-زع لب-سي من عليا وانا مش قادرة احمي نفسي والكل كان بيضحك وبيتابعوا بحماس وانا بصر-خ بكل صوتي وفجأة لقيت
شاب ظهر و بعد الح-قير ده من عليا وخلع جاكيت بدلته ورمهولي واتكلم معايا بالمصري وقالي استوري نفسك
نظرت اليها فيروز بفضول لتحرك كريمة رأسها بالايجاب قائلة.
- ايوه ، الشاب ده يبقى أدهم
بكت فيروز وهي تستمع لباقي حديثها.
- أدهم كان بيض-رب فيهم بكل قوته وقرب من صاحب الشركة ومسكه من رقب-ته وح-ط السل-اح في نص دماغه وامر رجالته انهم يسيبوا جوزي وهد-دهم انه هيق-تل رئيسهم ، وفعلا سابوا جوزي تحت تهديد أدهم وقبل ما جوزي يقرب مني ، ظهر شخص تاني وضر-ب نا-ر على جوزي ووقع مي-ت قدامي
دخلت في حالة من الانهيار وهي تبكي بشدة كلما تذكرت ما حدث معها ، عانقتها فيروز وهي تبكي هي الاخرى محاولة تهدأتها لتضيف كريمة وهي تبكي بشدة.
- فجأة قامت حرب ، متعرفيش مين بيض-رب ن-ار على مين وانا مكنتش حاسه بأي حاجة ، كانت عيني على جوزي الا فارق الحياة في لحظة وفي لحظة واحدة حياتي كلها اتد-مرت ومحستش بأي حاجة غير وأدهم بياخدني من وسط الحرب دي على عربيته بسرعه وخدني على بيته وكنت في حالة سيئة ودخلت في حالة نفسيه منعزلة عن الحياة لمدة 6 شهور وأدهم اتكفل بعلاجي وحمايتي وقدم ليا كل المساعدات لحد ما اتعالجت ورجعت للحياة تاني بس بقى عندي خوف رهيب من مجرد فكرة اني اخرج برا البيت
تحدثت معها فيروز بفضول.
- ومفكرتيش ترجعي مصر لأهلك وتبعدي عن كل ده ؟
تحدثت كريمة ببكاء.
- فكرت كتير ارجع مصر بس طول الوقت حاسة بالذنب ان انا السبب في مoت جوزي ، والسبب عنادي لما صممت اروح معاه الحفلة رغم اعتراضه وبصراحه خايفة من مواجهة اهله مش هقدر اقولهم ان انا السبب في م-وته
نظرت اليها فيروز ببكاء قائلة.
- انا مش مصدقة ان في ناس بالحق-ارة دي
تحدثت كريمة ببكاء.
- في اسوء من كده بكتير بس على اد ما في ناس حقي-رة كده في ناس زي أدهم
ثم اضافة بتأكيد.
-عايزة اقولك ان أدهم انقذ حياة ناس كتير غيري ، أدهم بيساعد كل الناس ، أدهم مش الصورة الا انتي شيفاها من بعيد ، أدهم زي ما قولتلك ، انسان لو لفيتي الكون كله مش هتلاقي زيه
ثم اضافة وهي تقسم لها.
- أدهم جواه خير كتير بس محتاج الا ياخد بإيديه ويبعده عن عالم المج-رمين ده وانتي الوحيدة الا هتقدري تاخدي بإيديه وتخرجي الانسان الا جواه الا كلنا عارفينه وأدهم نفسه بيحاول يخفيه جواه
نظرت اليها فيروز بحزن وتذكرت حديث والدها عن أدهم وطيبته وجدعنته وتذكرت حديث عمار وحديث كريمة الان ثم نظرت الى السماء تسأل ربها ، ماذا تفعل.
وقفت كريمة وخرجت من الغرفة وتركتها تفكر بمفردها ، نظرت فيروز الى السماء ببكاء ثم غمضت عينيها ووقفت من مكانها لتتوضئ وتصلي وتلجئ الى ربها فهو الوحيد القادر على مساعدتها وتوجيهها الى الطريق الصحيح وما عليها فعله.
بعد انتهاء فيروز من الصلاة والدعاء واستخارت الله في امرها غفت وهي ساجدة ، حتى رأت أدهم يقف وحوله الكثير من الحيوانات المفترسة يريدون التهامه وهو يريد ان يبتعد عنهم ويركض بعيداً لكن قدميه عاجزة عن الحركة ثم ينظر الى السماء يجدها مليئة بالغيوم ، حتى تأتي فيروز و هي ترتدي ثوب الزفاف الابيض وتقت-رب منه وهي تحاول اخذ يده ومساعدته ان يتحرك وتأخذه بعيداً الى مكان ممتلئ بالزهور ثم ينظر أدهم الى السماء يجدها صافية ثم يغمض عينيه عندما تظهر أشاعة الشمس بنورها القوى ويحاول فتح عينيه كثيراً حتى يرى نور الشمس ثم يستمع الى صوت احد الاشخاص ينطق أسمه.
فتح عينيه بصعوبة ليرى الطبيب يقف بجواره يحاول افاقته وعمار والياس يقفون بجانب الطبيب ينظرون اليه بابتسامة عندما فتح عينيه.
تحدث معه الطبيب بابتسامة.
- حمدلله على السلامة
نظر أدهم الى عمار والياس ثم حاول ان يقوم من فوق الفراش لكنه شعر بألم شديد في صد-ره ليعود الى الفراش مرة اخرى سريعاً وهو يتألم.
اقترب منه الطبيب سريعاً وهو يتحدث بتأكيد.
- حضرتك ممنوع من الحركة تماماً واي حركة هتتسبب ان الجر-ح يتفتح من تاني
تحدث عمار مع أدهم بتأكيد.
- أدهم انت لازم تسمع كلام الدكتور واي حاجة انت محتاجها هنعملهالك متقلقش
نظر أدهم حوله وعلم انه بداخل قصره ثم تحدث بقلق.
- فين فيروز ؟
توتر عمار كثيراً ثم نظر الى الياس ليبادله الياس النظرات بتوتر ويتابعهم أدهم بقلق ثم تحدث بقوة وصراخ.
- فيروز جرلها حاجة ؟
تحدث عمار سريعاً.
- لأ فيروز كويسة متقلقش هي بس كانت سهرانه جمبك طول الليل واحنا طلبنا منها تطلع ترتاح شوية
تحدث أدهم بتعب.
- وقولتولها ايه سبب الجر-ح ده ؟
نظر الياس الى عمار بتوتر وخفض عمار وجهه ارضاً لا يعلم كيف يخبره انه اخبر فيروز كل شئ حتى تحدث الطبيب وتحدث مع أدهم بتأكيد.
- انا جبت لحضرتك هنا كل العلاج الا هتحتاجه بس اهم حاجة تاخد كل الادوية في مواعيدها والاهم ان حضرتك متتحركش نهائي لمدة 10 ايام على الاقل
زفر أدهم بضيق وهو يغمض عينيه ويتوعد لمن ارسل اليه هذا الهجو-م وحاول ق-تله غ،ـدر.
نظر عمار الى الياس بتوتر وقلق ثم اصطحب الياس الطبيب ليقوم بتوصيله الى الخارج ووقف عمار ينظر الى أدهم وهو يفكر كيف يقول له انه اخبر فيروز انه من اكبر زعماء المافيا.
استيقظت فيروز وجدت نفسها نائمة على الارض ثم وقفت سريعاً وهي تتذكر ما رأته في حلمها وعلمت ان الله يريدها ان تأخذ بيد أدهم وتبعده عن هؤلاء من يريدون اذيته وظهورها بثوب الزفاف يذكرها ان من واجبها ان تقف مع زوجها وتأخذه الى الطريق الصحيح.
تنهدت بابتسامة ثم اتجهت الى الحمام سريعاً لتبديل ثوبها حتى تتجه الى الاسفل وتطمئن على أدهم ، وبعد لحظات قليلة وقفت امام المرآه تضع حجابها وهي تنظر امامها بشرود وتفكر ماذا تفعل الان.
بالاسفل بداخل الغرفة الموجود بها أدهم.
تحدث عمار مع أدهم يحاول تهدأته.
- مش هينفع الا انت عايز تعمله ده يا أدهم ، الدكتور قال اقل حاجة متتحركش 10 ايام
تحدث أدهم وهو يحاول النهوض من فوق الفراش بعناد.
- انا مش هسيب الا عمل كده يا عمار وموته لازم يبقى على ايدي
اقترب منه الياس يتحدث بتأكيد.
- يا أدهم احنا هنعملك كل الا انت عايزه وهناخدلك حقك وانت مرتاح في مكانك
تحدث أدهم بقوة.
- لما امو-ت يا الياس ابقى خدلي حقي وانا مرتاح في مكاني
دخلت فيروز الغرفة تنظر اليهم بدهشة وأدهم يحاول الخروج من الغرفة.
وقف عمار ينظر اليها بتوتر خوفاً ان تواجه أدهم بما اخبرها به عمار.
اقتربت فيروز من أدهم تنظر اليه بقوة ثم تحدثت بدهشة.
- أدهم هو ايه الا بيحصل ؟
حاول ان يتخطاها وهو يتحدث بقوة.
- مفيش يا فيروز اطلعي انتي غرفتك
وقفت امامه سريعاً تمنعه من متابعة سيره ثم تحدثت بقوة.
- انت رايح فين وانت بالحالة دي ، انت مش واخد بالك ان انت لسه عامل ح-ادثة امبارح وان خط-ر على حياتك انك تتحرك وجر-حك لسه مخفش ، ولا انت مبتفكرش غير في نفسك وبس ومش مهم اي حد تاني
ثم ابتعدت عن طريقة قائلة بتحدي.
- اخرج يا أدهم واتحرك زي ما انت عايز وعرض حياتك للخطر ، بس خليك عارف ان انت لو جرالك اي حاجة انا هم-وت
نظر اليها بصد@مة وهي تقف تتأمله بعيون باكيه تحاول منع دموعها من التساقط امامه.
تنهد بتعب ثم تحدث بهدوء.
- انا هطلع غرفتي ارتاح شويه
ثم تخطاها وخرج من الغرفة وصعد الى الاعلى.
نظر الياس الى عمار بزهول وهو لا يصدق تأثير فيروز الكبير على أدهم.
ابتسم عمار ثم اقتر-ب من فيروز يتحدث معها بامتنان.
- فيروز انا مش عارف اشكرك ازاي
تحدثت فيروز بهدوء.
- هتشكرني على ايه يا عمار ، أدهم زي ما هو صحبك فهو جوزي وانا من واجبي اقف جمبه
اقترب منها الياس وتحدث بسعادة.
- والله يا فيروز أدهم بيحبك اوي وفعلاً محتاجك جمبه
ابتسمت فيروز بسعادة عندما اخبرها الياس بحب أدهم لها ثم تحدثت معهم بتأكيد.
- انا هحتاج مساعدتكم نبعد أدهم عن الطريق ده ونبعد كلنا عن البلد دي وعن كل الا فيها
تحدث عمار بتأكيد.
- متقلقيش احنا معاكي وهنعمل المستحيل عشان أدهم
ابتسمت فيروز بسعادة ثم تحدثت بهدوء.
- انا هطلع اطمن عليه في غرفته ، عن اذنكم
حرك عمار رأسه بالايجاب وهو يبتسم ثم خرجت فيروز من الغرفة وصعدت للأعلى ثم اقترب الياس من عمار ووضع يده على كتف عمار قائلاً.
- برافو عليك يا عمار ، قدرت تقنع فيروز انها تساعدنا نبعد أدهم عن الطريق ده
ثم اضاف بتأكيد.
- شوفت بقى ان كان عندي حق لما قولتلك ان فيروز الوحيدة الا هتقدر تساعدنا
نظر اليه عمار بطرف عينيه قائلاً.
- انت قولت كده ؟!
حرك الياس رأسه بالايجاب قائلاً.
- ايوه هو انت مسمعتنيش ولا ايه ؟
تحدث عمار وهو يجذبه من ياقة قميصه قائلاً.
- لا طبعا سمعتك وفاكر انت قولت ايه كويس ، تعالى معايا بقى وانا افكرك وبالمرة نروح الشركة نطمن ان كل حاجة ماشية تمام في غياب أدهم
ثم جذبه من ثيابه واخذه لخارج القصر.
صعدت فيروز الى الاعلى ثم وقفت امام غرفة أدهم تأخذ انفاسها وتحاول تشجيع نفسها ثم همست الى نفسها بتشجيع.
- اجمدي يا فيروز انتي قدها
ثم طرقت بهدوء على باب الغرفه حتى استمعت الى صوته المتألم يدعوا الطارق الى الدخول.
فتحت الباب بهدوء ثم طلت من فتحت الباب تستأذن منه للدخول ، وتفاجأت به يحاول ارتداء قميصه لكنه لا يستطيع بسبب جر-حه وصعوبة تحريك ذراعه.
اقتر-بت منه سريعاً وهي تتحدث بهدوء.
- أدهم استنى انا هساعدك
نظر اليها ثم تحدث برفض.
- مش محتاج مساعدة من حد
ثم حرك ذراعه واراتدى القميص رغم الالم الشديد الذي يشعر به.
اقتر-بت منه اكثر ثم وضع-ت يديها على صد-ره وهي تتحدث برقة.
- بس انا مش حد يا أدهم ، انا مراتك
نظر اليها بصد@مة لتستغل هي صد-مته وتغلق له ازرار قمي-صه بيد تر-تعد من شدت التوتر لكنها تحاول تشجيع نفسها.
تأملها بتفكير ثم تحدث بدهشة.
- غريبة ان انتي لسه فاكرة ان انتي مراتي
تحدثت بتحدي وهي تغلق اخر زر من قميصه.
- انا عمري ما نسيت بس انت الا عايز تنسيني بأي طريقة
ثم اخذت الحامل الطبي وحاولت ان تساعده في وضع ذراعه بداخله.
وضع ذراعه السليم حول خصرها يضمها اليه وهي تساعده.
ارتعد جس-دها بين يديه واحمر وجه-ها بشده ليتحدث بمكر وهو يتابع توترها.
- لما تكوني مش قد حاجة متعملهاش
نظرت اليه بدهشة ليبتعد عنها ويضيف وهو يعطيها ظهره.
- اخرجي يا فيروز ، ومتقلقيش عليا انا اتعودت اعمل كل حاجة لوحدي من يوم ما جيت الدنيا دي
كلماته البسيطة وجعت قلبها وشعرت بالحزن الشديد عليه ، لت-قترب منه وتقف خلفه مباشرةً تنظر اليه بعيون باكيه وقلب م-قهور من الحزن على وحدته القاسي-ة الذي عاشها طوال حياته ، ثم ضم-ته من ظهره لتأكد له انه ليس وحيداً بهذه الدنيا بعد الان وانها معه وسوف تظل معه دائماً.
تفاجئ من ما فعلتها ونظر الى يديها التي ت-ضمه وهو يشعر برأسها وهي تستند براحة على ظهره وتزيد من ض-مه وهي تتحدث بتأكيد.
- لازم تتعود ان انت خلاص مبقتش لوحدك في الدنيا دي يا أدهم
التفت اليها ينظر اليها بدهشة ليجدها تخفض وجهها ارضاً بخجل ، ابتسم بهدوء وهو يتأملها بعشق ثم رفع وجهها بيده يتأمل عينيها البريئة وشفات-يها المرتع-شة واحمرار خديها من شدة التوتر ثم اقت-رب منها وق-بل اعلى رأسها.
غمضت عينيها وهي تبتسم بهدوء ثم فتحت عينيها عندما ابتعد عنها ثم تحدثت بحماس.
- انا هنزل اجهزلك الفطار حالاً
ثم ركضت سريعاً خارج الغرفة واغلقت الباب خلفها.
وقف يتابعها وعلى وجهه ابتسامة عاشقة ويشعر انها اصبحت جزءً من قلبه ويختلط حبها الان بدمائه ويسير عشقها بجسده ليعطيه الحياة ولن يستطيع ابعادها عنه مجدداً ولن يستطيع العيش بدونها بعد الان.
عشان تشوف باقي الرواية بسهولة 👇👇
اعمل متابعه ليا 👈 روايات كاتب الخيال
وصل فريق شادي امام شركة الصياد لبدء اول يوم لهم بالعمل.
تحدث شادي مع موني بقلق قائلاً.
- ايه موني ، هي فيروز هتيجي متأخر النهاردة كمان ؟
تحدثت موني بقلق.
- مش عارفة يا شادي انا بحاول اتصل بيها من بدري وهي مش بترد
زفر شادي بضيق ثم تحدث بفضول.
- طب انتوا متعرفوش عنوان قرايبها دول ؟
#الحلقه_ال_14
تحدثت موني بقلق.
- مش عارفة يا شادي انا بحاول اتصل بيها من بدري وهي مش بترد
زفر شادي بضيق ثم تحدث بفضول.
- طب انتوا متعرفوش عنوان قرايبها دول ؟
نظرت موني الى ريم بتوتر ثم تحدثت ريم بعد تفكير.
- لا يا شادي منعرفش العنوان
ثم اضافة باقتراح.
- انا بقول نطلع احنا عشان منتأخرش وهي هنلاقيها جايه دلوقتي متقلقش
في هذا الوقت دخل عمار والياس ليجدوا موني وريم يقفون مع شادي وصديقه يتحدثون امام المصعد.
تحدث عمار بصوت مرتفع وهو ينظر الى وقوف تلك الفتاة التي تسببت في جرحه مع الشباب امامه.
- خير واقفين ليه كده ، مواعيد العمل بدأت من نص ساعة لو مش واخدين بالكم
توتروا جميعاً من صوته المرتفع الغاضب ليتحدث معه شادي بارتباك.
- احنا سألنا عن أستاذ أدهم عشان يوزعنا على الاقسام الادارية زي ما قال امبارح وعرفت انه لسه موصلش
تحدث الياس بغيظ وهو ينظر الى ريم بغضب.
- أستاذ أدهم مش جاي النهاردة واحنا الا هنوزعكم على الاقسام ، بس لازم تتفضلوا تطلعوا الاول عشان نبدء الشغل
نظرت اليه ريم بغيظ من طريقته الفظه معهم هو وصديقه ثم تقدمت الجميع واتجهت الى المصعد ، ذهبت خلفها موني بارتباك من نظرات عمار القويه لها ثم ذهب خلفهم شادي وصديقه.
وقف عمار يتابعهم بنظرات غاضبه حتى صعدوا الى الاعلى.
تحدث الياس مع عمار بتأكيد.
- عمار البنت الا اسمها ريم دي تلزمني ، انا عايزها تكون في القسم بتاعي
نظر عمار امامه بتفكير ثم تحدث بتأكيد.
- تعالى معايا
ثم تقدمه عمار واتجه الى المصعد وخلفه الياس ليقوموا بتوزيع الفريق على رؤساء الاقسام.
في قصر ديفيد.
ترجلت ماريا الدرج بخطوات هادئة واستمعت الى صوت زوجها ديفيد وهو يتحدث بالهاتف بغضب قائلاً.
- يعني روبيرتو هو الا عمل الهجوم ده على الصياد ؟
تحدث مارك على الجانب الاخر.
- سيدي دا شئ اكيد لان انا مستحيل اعمل شئ زي ده بدون علمك
تحدث ديفيد بمكر.
- انت عملتها كتير قبل كده مارك بدون علمي واخرها لما حاولت الغ،ـدر بالصياد وقت تسليم الشحنه الاخيرة بس الصياد طلع اذكى منك بكتير
تحدث مارك بانفعال.
- الصياد مستحيل يكون اذكى مني ، يمكن مساعدت حضرتك ليه هي الا بتجعله ذكي امامنا
تحدث ديفيد بتأكيد.
- انا عارف قوة ذكاء كل واحد فيكم واصله لفين وانت عارف شعاري مارك ، البقاء للأقوى
تحدث مارك بغضب.
- اتمنى تترك الصياد يواجهنا بدون مساعدتك سيد ديفيد حتى يكون البقاء لأقوى حقاً وصدقني في اقل من شهر هيكون اسم الصياد ذكرى سيئه بنحكي عنها
تحدث ديفيد بمكر.
- الصياد لو عاش بعد الهجوم الا حصل عليه ليلة امس اكيد مش هيرحمك مارك انت وروبيرتو
تحدث مارك بتأكيد.
- ده لو عاش سيد ديفيد ، انا تأكدت ان احدى الرصاصات اخترقت قلبه وانه في حالة خطيرة
ابتسم ديفيد بمكر عندما علم ان مارك خلف هذا الهجوم.
كتمت ماريا شهقتها بعد ان تأكدت ان أدهم تعرض للهجوم ، ثم صعدت الى الاعلى سريعاً لتبديل ثيابها حتى تذهب لقصر أدهم وتطمن عليه.
اغلق ديفيد المكالمة وهو يبتسم بمكر لما وصل اليه بجعل الحرب بين الصياد وروبيرتو ومارك لم تنتهى وهذا يصب في مصلحته ان يبقوا الثلاثة دائماً يحاربون بعض ويبقى هو يتابع من بعيد حتى لا يعطي احدا منهم الفرصة لأخذ مكانه ويبقوا دائما في صراع لن ينتهي.
في قصر أدهم.
وقفت فيروز بالمطبخ مع كريمة تجهز لأدهم وجبة الافطار.
نظرت لها كريمة بابتسامة ثم تحدثت بهدوء.
- انا حقيقي مش عارفة اشكرك ازاي لانك وافقتي تساعدي أدهم بيه
ابتسمت فيروز ثم تحدثت بمرح.
- هو في ايه يا جم١عة وهو كلكم عايزين تشكروني على وقوفي مع جوزي
تحدثت كريمة بابتسامة.
- ربنا يهديه ويسعدكم يارب
نظرت فيروز امامها بابتسامة ثم تحدثت من قلبها.
- ياااارب
ثم وضعت الطعام فوق الصنية واخذتها للأعلى ، تابعتها كريمة بابتسامة وهي تدعي لها ان يوفقها الله وتنجح في اقناع أدهم ان يترك كل شئ بهذا البلد ويعود لحياته الطبيعية.
في الاعلى.
طرقت فيروز بخفة على باب غرفة أدهم ثم دخلت الغرفة وتفاجأت بيه يدخن احدى السجائر وهو جالس وامامه حاسوبه الخاص يتابع عليه بعض الاعمال.
اقتربت منه ووضعت صنية الطعام ثم جلست امامه واخذت علبة السجائر من امامه وتحدثت بحزن.
- ليه بتأذي نفسك كده ؟!
نظر اليها بدهشة ثم تحدث بهدوء.
- بأذي نفسي بإيه مش فاهم !
تحدثت وهي تشير له بعلبة السجائر.
- انت عارف اني السجاير دي مضرة للصحة
ضحك بمرح ثم اغلق الحاسوب وتأملها بعشق ثم تحدث بمشاكسة.
- خايفة عليا ؟
خفضت وجهها بخجل وتحدثت بارتباك.
- انا بنصحك عادي
رفع وجهها بيده ثم تحدث بمكر.
- خايفة عليا ؟
حركت رأسها بالايجاب ثم تحدثت بصدق.
- انا معنديش اغلى منك عشان اخاف عليه
تفاجئ من حديثها وتأملها للحظات يحاول استيعاب ما قالته الان ثم ابتسم بسعادة وتحدث بلهفة.
- انتي قولتي ايه ؟
خجلت كثيراً وخفضت وجهها مرة اخرى.
ابتسم بسعادة ثم تحدث بتأكيد.
- وانا كمان معنديش في الدنيا دي اغلى منك
ابتسمت بخجل وهي تخفض وجهها ليتابع حديثه وهو يضيف بتأكيد.
- انا فتحت عيني في الدنيا دي لقيت نفسي يتيم ، مليش اب ولا أم ولا أسم ولا عيلة والله يرحمه والدك استاذ مصطفى هو الا عوضني عن كل ده ، هو الا اختارلي اسمي وكان السند ليا طول الوقت وكأنه ابويا وقدر يعوضني بحنيته والرحمه الا كانت ماليه قلبه عن حنان امي ، انا عشت حياة صعبة كتير اوي يا فيروز
نظرت اليه بحزن ثم تحدثت بتأكيد.
- بابا الله يرحمه كان بيحبك اوي يا أدهم وكان حقيقي بيعتبرك ابنه لدرجة اني كنت بغير من شدة حبه ليك
ابتسم بهدوء قائلاً.
- يعني ايه بتغيري من شدة حبه ليا ؟
ابتسمت بخجل ثم خفضت وجهها مرة اخرى.
ابتسم بهدوء ثم تحدث بحزن.
- الله يرحمه
بكت فيروز وهي تتذكر والدها ، وتتذكر ما علمته عن حياة أدهم وتشعر بالحزن عليه ولا تعلم كيف تستطيع مساعدته.
تأملها بحزن وهي تبكي وشعر بدموعها وكأنها ناراً تحرق قلبه ، ثم تنهد و جذبها سريعاً الى حضنه وضمها اليه بيد واحدة.
دف.نت وجهها بداخل حضنه وهي تبكي بشدة ، ضمها اليه بيده وهمس بجانب اذنها بصوته الدافئ.
- متخافيش يا فيروز انا معاكي وجمبك
رفعت يديها الاثنين وعانقته وضمته اليها وهي بداخل حضنه ثم همست بصوتها الباكي.
- انا مش هقدر اعيش في الدنيا دي من غيرك يا أدهم ، عشان خاطري حافظ على حياتك عشاني
بعدها عنه بهدوء ثم تأمل وجهها الباكي بعيونها اللامعه بالدموع وانفها الاحمر الصغير وارتعاش شفاتيها الوردية ، ثم اقترب منها بهدوء ولمس شفات.يها برقة.
ارتعد جس.دها بشدة بين يديه وهو يتعمق في تقب.يلها ويشعر بارتعاش شفا.تيها وتوترها وخجلها الشديد.
.رن هاتفه بصوته المزعج.
انتبهت فيروز الى صوت الهاتف ثم ابتعدت سريعاً عن أدهم وهي تخفض وجهها بخجل وتشعر بالتهاب خديها من شدت الاحمرار والس.خونه التي تشعر بها.
زفر أدهم بضيق عندما استمع الى صوت هاتفه المزعج والذي اخرجه من جنة عشقه مع حبيبت قلبه.
اخذ الهاتف ينظر الى من المتصل ، ليجده رئيس الحرس المسؤلين عن حماية القصر.
رد عليه بصوت خشن قوي.
- في ايه ؟
تحدث رئيس الحرس بتوتر.
- في ضيفة تريد مقابلتك سيدي
نظر امامه بدهشة ثم تحدث بجمود.
- مين ؟!!
اخبره الحارس بارتباك وهو ينظر لتلك الواقفة تنظر اليه بنظرات قوية.
- السيدة ماريا ديفيد
هب أدهم واقفاً من مكانه بصد@مة وهو يستمع الى الحارس وعينيه على فيروز.
نظرت اليه فيروز بدهشة ثم حركت رأسها بتساؤل ماذا حدث ؟، ليحرك رأسه رداً عليها بالنفي يطمنها بان لايوجد شئ ، ثم تحدث مع الحارس واخبره انه اتي اليه بالاسفل.
ثم تحدث الى فيروز سريعاً قبل ان يخرج من الغرفة.
- فيروز في مشكلة تحت هنزل اشوف ايه الحكاية وارجعلك خليكي مكانك
نظرت اليه بدهشة ثم حركت رأسها بالايجاب.
خرج من الغرفة سريعاً واغلق الباب عليها.
وقفت فيروز تنظر اليه بدهشة ثم نظرت الى الشرفة واتجهت اليها لترى ماذا يحدث بالاسفل.
اتجه أدهم الى بوابة القصر سريعاً رغم الالم الشديد الذي يشعر به لكنه لا يريد ان تدخل ماريا القصر حتى لا ترى فيروز او فيروز تراها.
وقفت فيروز بالاعلى تتابع اقترابه من بوابة القصر.
وقفت ماريا بالاسفل تنظر اليه بلهفة وهو يقترب منها وهي تقف مع الحرس ونظرت الى ذراعه الموضوع بداخل الحامل الطبي بصد@مة ثم ركضت اليه تعانقه بلهفة.
شهقت فيروز بصد@مة عندما رأت هذه المرأة التي رأتها من قبل بالحفل واعتقدت انها زوجته وها هي الان جائت الى منزله ووقفت تعانقه امام الجميع بدون اي خجل ، فما هي العلاقة القوية التي تربطهم ببعض حتى تذهب معه الى الحفلات وتأتي الى منزله وتعانقه امام الجميع هكذا.
حاول أدهم ابعادها عنه ثم تحدث معها بغضب.
- ايه جابك هنا ماريا وعرفتي عنواني ازاي ؟
تحدثت بحزن وهي تنظر اليه بلهفة.
- جيت اطمن عليك أدهم لما عرفت الا حصلك ومين الا وراه
نظر اليها بدهشة لتتابع بتأكيد.
- سمعت ديفيد يتحدث الى مارك بالهاتف
نظر اليها بصد@مة ثم همس بتفكير.
- يعني مارك الى عملها ؟
اقتربت منها اثناء شروده وعانقته بيدها قائلة.
- انا كنت هتجنن عليك أدهم لما عرفت ان حياتك في خطر
انسالت دموع فيروز عندما رأتها وهي تعانقه هكذا وشعرت بالغيرة الشديدة تأكل بقلبها ثم تركت الشرفة سريعاً وخرجت من غرفته بالكامل متجهة الى غرفتها ثم اغلقت باب غرفتها عليها والقت بجسدها فوق الفراش تبكي بحزن.
بالاسفل.
ابتعد أدهم عن ماريا ثم تحدث بجمود.
- انتي لازم تمشي ماريا ، انتي عارفة ان اكيد ديفيد عرف ان انتي جيتي هنا دلوقتي
تحدثت ماريا بمكر.
- متقلقش أدهم كل رجالة ديفيد ولائهم ليا انا اكتر من ديفيد
ثم اضافة بتأكيد.
- الفلوس الا بياخدوها مني اضعاف الا بياخدوها من ديفيد
حرك أدهم رأسه بتفهم ثم تحدث بجمود.
- تمام ماريا ، اتفضلي برضه ارجعي بيتك لاني تعبان ومحتاج ارتاح
ابتسمت وهي تضع يديها فوق عضلات صدره ثم همست له بأغراء.
- خليني ادخل معاك أدهم وانا هساعدك على الراحة والاسترخاء
زفر أدهم بضيق ثم تحدث بانفعال.
- ماريااا ، امشي
ثم اشار لها بيده الى الخارج قائلاً.
- اتفضلي امشي ومتنسيش انك امرأة متزوجة
نظرت اليه بابتسامة ماكرة ثم تحدثت بمكر.
- يعني امر زواجي هو الا بيبعدك عني أدهم ؟!
نظر لها بغضب قائلاً.
- لأخر مرة هقولك اتفضلي امشي من هنا ماريا
حركت رأسها بالايجاب ثم تحدثت معه بتحدي قبل ان تخرج.
- اوك أدهم همشي بس وعد مني هعمل المستحيل حتى اصبح ملكك وحدك
نظر اليها بدهشة وهي تخرج من القصر ثم تركب سيارتها وتنطلق بها سريعاً.
زفر بضيق وهو يحرك رأسه بتعب ثم تحدث مع رئيس الحرس بتأكيد.
- لو جت هنا تاني ، انا مش موجود
حرك رئيس الحرس رأسه بالايجاب وهو يخفض رأسه باحترام.
عاد أدهم الى داخل القصر وهو يفكر في الان.تقام من مارك ويتسائل لماذا لم يخبره ديفيد ان مارك هو من حاول قتله ، لماذا اعطاه ديفيد معلومة الهجوم عليه غير كاملة ، ثم شرد بالتفكير وهو يتجه الى الاعلى ثم اتجه الى غرفته ليجد باب الغرفة مفتوح ثم نظر بداخلها ولم يجد فيروز بمكانها كما تركها ثم نظر الى باب شرفته وجده مفتوحاً.
زفر بغضب بعد ان علم ان فيروز رأت ماريا من داخل الشرفة ، ثم همس الى نفسه بغيظ.
- الله يخر.بيتك يا ماريا ، بوظتيلي الدنيا
ثم اتجه الى غرفة فيروز وطرق عليه بهدوء.
استمع الى صوتها الباكي من الداخل تتحدث بغضب.
- عايز ايه ؟
ضحك بتعب وهو يقف خلف الباب ثم تحدث بهدوء.
- افتحي يا فيروز
هبت واقفة من فوق الفراش ثم اقتربت من باب الغرفة واستندت عليه بظهرها وهي تتحدث معه بغضب وعناد.
- مش هفتح قبل ما اعرف مين الهانم الا كانت واقفة معاك تحت دي
بدء يشعر بالالم الشديد بصدره من كثرة حركاته.
ثم وضع رأسه مستنداً على الباب بتعب قائلاً.
- فيروز انا حقيقي تعبان ومش قادر اتكلم دلوقتي ، انا بس عايزك تعرفي ان دي واحدة مفيش بيني وبينها اي علاقة غير الشغل وبس
شعرت بتألمه حقاً في نبرة صوته ثم فتحت الباب سريعاً تنظر اليه بلهفة وهي تتحدث بتأكيد.
- حقيقي يا أدهم يعني دي مش حبيبتك ؟
ابتسم بتعب ثم تأملها قائلاً بشرود.
- انا ماليش غير حبيبه واحده بس
ابتسمت بخجل وهي تنظر اليه ثم لفت انتباهها دماءً بدأت بالظهور على قميصه.
صرخت برعب وهي تتحدث بهلع.
- أدهم شكل جرحك اتفتح تاني
نظر الى قميصه ثم تحدث بتعب.
- متقلقيش مفيش حاجة
ثم اضاف وهو يتجه الى غرفته.
- انا هرجع غرفتي ارتاح شويه
ركضت خلفه وهي تتحدث بهلع.
- ترتاح فين ، جرحك بينزف ، انا هكلم عمار يجيب الدكتور
تحدث بتعب بعد ان دخل غرفته.
- ملوش لازمة الدكتور وبعدين اصلا الدكتور محذرني من الحركة بس انا متعودتش على الراحة
ثم جلس فوق الفراش وهو يغمض عينيه بتعب.
جلست فيروز بجانبه فوق الفراش وهي تتحدث بقلق.
- مش هينفع نسيب الجرح يفضل ينز.ف كده يا أدهم
تأملها بعمق ثم تحدث بحزن.
- ده مش أول جرح اسيبه ينزف
ثم اضاف بتأكيد.
- وبعدين متقلقيش انا متعود على كده
هبت واقفه ثم تحدثت معه بقوة.
- لأ يا أدهم ، لازم تتعود متسبش جرحك ينزف
نظر اليها بابتسامة ثم تحدث بتعب.
- هينزف شويه وهيخف متقلقيش
اقتربت منه وقامت بفك ازرار قميصه وهي تتحدث بتأكيد.
- هغيرلك على الجرح دلوقتي واعقمه ومش هتتحرك من على السرير الفترة الا الدكتور قال عليها
ثم بدأت في فك ازرار القميص وهي تخفض وجهها بخجل و رغم قوتها الزائفة التي تحاول اظهارها لكنه كان يشعر بها وبيديها المرتعشه وانفاسها المتوترة وارتباكها وهي تقف امامه.
قامت بمساعدته في التخلص من قميصه الغارق بالدماء ثم نظرت حولها تبحث عن ادوات الاسعافات الاوليه ثم ركضت سريعاً خارج الغرفة متجهة الى الاسفل لتبحث عن كل ما تحتاجه لتطهير الجرح.
ارتاح أدهم بجسده قليلاً فوق الفراش وهو يشعر بالالم الشديد يزداد عليه واصبح من الصعب احتماله.
بحثت فيروز بداخل الغرفة الموجودة بالاسفل عن كل ما تحتاج اليه في تطهير الجرح ثم اخذته وصعدت الى الاعلى مرة اخرى وهي تركض ثم دخلت غرفة أدهم وتفاجأت به وهو نائماً فوق الفراش ويظهر على ملامحه انه يتألم بشدة.
جلست بجواره وبدأت بتغير اللصق الطبي الموضوع فوق جرحه وهي تنظر اليه بحزن وتعلم انه يشعر الان بالمً شديد.
انتهت من تعقيم الجرح ثم وضعت عليه لصق طبي جديد وقامت بوضع الغطاء فوقه وهي تنظر اليه بحزن ثم جلست بجواره تستند على حافة الفراش بتعب وهي تتأمله وهو نائم حتى ذهبت هي الاخرى في نوماً عميق.
بداخل شركة الصياد.
قامت احدى الموظفات بتوصيل ريم الى مكتب المسؤول عن تدريبها.
دخلت ريم غرفة المكتب الفارغة تنظر حولها بفضول وحماس ثم اتجهت الى المقعد الموجود امام المكتب وجلست عليه بتوتر.
لحظات قليلة وفُتح باب غرفة المكتب ودخل الياس وهو ينظر اليها بمكر.
علمت ريم انه هو مديرها التى سوف تعمل معه ثم وقفت باحترام عند دخوله تنتظر ان يرحب بها بمكتبه لكنه تجاهلها ونظر اليها بعجرفة ثم جلس بمقعده باسترخاء ثم اخذ الهاتف من امامه وتحدث مع احد الاشخاص بطريقة فظة اغضبت ريم وطلب منه ان يأتي له بقهوته سريعاً الى مكتبه ثم اغلق الهاتف ونظر الى الحاسوب الموضوع امامه وهو يتجاهل وجودها بطريقة اغضبتها كثيراً.
جلست امامه مرة اخرى وهي تنظر امامها بغضب شديد.
لحظات قليلة ودخل احد الاشخاص وهو يحمل فنجان من القهوة الساخنة بعد ان طرق بهدوء على الباب وسمح له الياس بالدخول.
تابعة ريم دخول هذا الشخص بمكر حتى اقترب من مكتب الياس ليضع فنجان القهوة امامه ثم هبت واقفة سريعاً تقترب منه وهو يضع القهوة امام الياس وقامت بدفع يده مدعيه انها تعتقد انه مديرها وتريد ان ترحب به.
سقط فنجان القهوة الساخنة فوق الياس وهو جالس باسترخاء ، ليقوم من مكانه يصرخ بفزع بعد سقوط القهوة الساخنه فوق ثيابه وكادت ان تحرقه.
وضعت ريم يديها فوق فمها مدعية الصد@مة والبرائة ثم تحدثت مع الشخص الذي دخل وهو يحمل القهوة قائلة.
- الحمدلله يا استاذ جت سليمة ، المهم ان حضرتك بخير ووقعت بعيد عنك
رد عليها الياس بغيظ وهو يحاول تنظيف ثيابه وينظر الى ما حدث له بغضب.
- كل ده وجت سليمة ، هو انتي عامية لما توقعي القهوة وهي مغلية فوقي بالشكل ده ؟!
نظرت اليه ريم بغيظ ثم تحدثت معه بعجرفة.
- وفيها ايه يعني لما تقع فوقك القهوة مش كنت بسلم على مديري
ثم نظرت للشخص الواقف امامها والذي لا يفهم ماذا تقول بسبب اختلاف اللغة بينهم لتتابع ريم حديثها معه باللغة العربية .
- انا اسفة اوي يا استاذ
ثم اشارت الى الياس بعجرفة قائلة.
- اصل الموظف الا شغال عند حضرتك ده يستاهل كل الا جراله اصله ميعرفش يعني ايه ذوق
نظر اليها الياس بعد ان جن جنونه من غبائها ثم صرخ بها قائلاً.
- مين الا موظف هنا ومين الا مدير !، هو انتي مجنونة يا بنتي !
نظرت اليه بغضب قائلة.
- بقى انا مجنونة !، طب انا بقى هوريك الجنان الا على حق
ثم اخذت احد محتويات المكتب الصغيرة الموضوعة فوق مكتبه وقامت برميها عليه ، ليقوم الياس بالانحناء سريعاً ويتفاداها بصعوبة ثم ينظر اليها بصد@مة قائلاً.
- يا بنت المجنونة !!!
وقف الشخص الذي احضر القهوة بينهم يحاول ابعادها عن الياس لكنها صعدت فوق المكتب وهي تتحدث بجنون.
- جنان بجنان بقى
ثم اخذت كل محتويات المكتب وقامت بدفعهم عليه واحدة تلو الاخرى وهي تصرخ به وهو يحاول تفاديهم بكل الطرق ويحاول الشخص الواقف بينهم تهدأتها وهو يتحدث باللغة الايطالية ولا يفهم ماذا يحدث بينهم.
نظرت حولها بتعب تبحث عن اي شئ اخر بعد ان افرغت محتويات المكتب كلها فوقه ، ثم قفذت من فوق المكتب لتبحث عن اي شئ اخر.
اتحرك الياس سريعاً اتجاهها يحاول منعها ثم تحدث باللغة الايطالية الى الواقف بينهم يتابعهم بصد@مة وامره بالخروج سريعاً وتركهم بمفردهم.
خرج هذا الشخص سريعاً واغلق عليهم الباب واقترب الياس من ريم وحاول الامساك بها حتى يسيطر على حالة الجنون التي اصابتها.
صرخت به بجنون قائلة.
- اوعى ايدك سبني
ضغط بقوة على ذراعها يمنعها من الحركة ثم نظر اليها يتأمل عصبيتها وجنونها وهي تحاول فك قبضته عنها بعنف.
تحدث امامها بهدوء قائلاً.
- طب ممكن تهدي عشان نعرف نتكلم
تحدثت اليه بصراخ وهي تحاول فك قبضة يده.
- متقوليش اهدي ، انا مش ههدى مش انت بتقول عليا مجنونة ، انا بقى مجنونة
صرخ بها بقوة قائلاً.
- قولتلك اهدي عشان نعرف نتكلم
نظرت اليه بهلع بعد صراخه بها ثم انسالت الدموع من عينيها وهي تخفض وجهها.
تفاجئ من بكائها ثم همس اليها بزهول وهو يفك قبضة يده عنها.
- انتي كمان بتعيطي ؟
تحدثت بشهقات البكاء.
- ايوه طبعا لازم اعيط بعد الا انت عملته فيا ده
ابتعد عنها خطوتين ينظر اليها من الاعلى الى الاسفل ثم نظر الى ثيابه المسكوب عليه القهوة وحاله بعد ان قامت برمي محتويات المكتب بالكامل عليه ثم همس بزهول.
- هو انا عملت فيكي ايه ؟
تحدثت ببكاء.
- من وقت ما دخلت المكتب وانت شايف نفسك عليا وبتتعامل معايا بطريقة مش كويسة وكل ده ليه يعني عشان انا شوفتك مرة في وضع مش حلو وقولت كلمة حق
اقترب منها مرة اخرى ينظر اليها برفعة حاجبيه قائلاً.
- وضع مش حلو ازاي يعني
تحدثت بعفوية.
- لما كنت انت والبنت الملزقه الا كانت معاك في الحفلة
ابتسم بمرح ثم قام برفع يده يستند على الحائط خلفها وهو يقترب منها قائلاً بمكر.
- هو ايه الوضع الا مش حلو الا انتي شوفتيني فيه ؟
نظرت اليه بتوتر ثم اخفضت رأسها قائلة بارتباك.
- لو سمحت ابعد شوية مينفعش تقرب مني كده
ابتسم بهدوء ثم ابتعد عنها قائلاً.
- حاضر
نظرت اليه بخجل ثم تحدثت بتوتر.
- هو ينفع اخد اجازة النهاردة
كتم ضحكته وهو ينظر الى الخراب حوله بعد ان اصبحت غرفة مكتبه مدمرة بكل محتوياتها ، ثم تحدث بهدوء.
- في الحقيقة مش انتي لوحدك الا ينفع تاخدي اجازة النهاردة
نظرت اليه بدهشة ليضيف وهو يكتم ضحكته كلما تذكر ما فعلته به.
- انا كمان هاخد اجازة النهاردة لحد ما يولعوا في المكتب ده بلي فيه ويجبولي مكتب تاني
نظرت الى الخراب التي فعلته بالغرفة باحراج ثم تحركت اتجاه الباب سريعاً وخرجت من غرفة المكتب وتركته ينظر حوله بتفكير وينظر الى ثوبه المتسخ ويفكر كيف يخرج من غرفة المكتب بهذا الشكل.
بداخل غرفة مكتب عمار.
جلست موني امامه تستمع الى اوامره الصارمة لها ثم نظرت اليه وهو يتحدث معها بحده وجمود ، ثم تحدثت بهدوء.
- هو انت لسه زعلان من الا انا عملته
نظر اليها مدعياً الدهشة قائلاً.
- هو ايه الا انتي عملتيه ؟!
رفعت حاجبيها بمكر قائلة.
- هو انت مش فاكر ان احنا اتقابلنا قبل كده ؟
حرك رأسه مدعياً التفكير ثم تحدث بجمود.
- هو احنا اتقابلنا قبل كده ؟!
نظرت اليه بدهشة ثم ابتسمت بمكر قائلة.
- اه هو حضرتك ناسي اننا اتقابلنا يوم الحفلة لما حضرتك وصلتني للبيت
نظر اليها بغيظ ثم تحدث بمكر.
- اه افتكرت
ثم اضاف وهو ينظر الى الورق الموضوع امامه.
- المهم خلينا في شغلنا
وضعت يدها أسفل خدها وهي تنظر اليه وتهمس بداخلها.
- بقى بتعمل نفسك مش فاكر !
ثم اضافة بتوعد.
- ماشي يا عمار يا انا يا انت
في المساء.
استيقظ أدهم على صوت طرقات خفيفه على باب الغرفة.
فتح عينيه بصعوبة وهو يشعر بثقل غريب فوق صدره.
فتح عينيه وتفاجئ بفيروز نائمة بجواره وتستند برأسها فوق صدره العاري بجانب جرحه وشعرها الاسود الطويل مُتَناثِر حولها بنعومة.وووو
يتبع تفاعلووووا
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق