رواية الاميره والمغترب البارت 70/71/72/73/74/75/76 بقلم الكاتبه آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج
-هنعمل ايه دلوقت يا رجب؟ البنت يا قلب امها زمانها منهارة لوحدها في بلاد غربة !! انت لازم تشوف حل عشان نسافرلها
-نسافر ازاي بس يا فاطمة 😓
-مش عارفة ...اتصرف يا اخوي المهم الحق بنتي ..
لطمت على وجهها و قالت ببكاء
يا بختك المايل يا ضنايا !! قال على رأي المثل . .جات الحزينة تفرح ما قاتلهاش مطرح 😭
رجب بضيق: ما تبطلي ولولة و سيبيني افكر أعمل ايه؟؟
-هو ايه اللي تعمل ايه ؟ طبعا هنروح لها انا مستحيل اسيب بنتي في ظرف زي ده لوحدها!
-هو انتي فاكراها ساكنة في المحلة ؟؟ دي في كندا ..يعني لازمنا فيزا و تذاكر طيارة و معاملات و بلاوي زرقة ده غير مبلغ التذكرة ذات نفسه
-قلتلك اتصرف يا رجب 😭
-اتصرف ازاي بس؟ البنت ما عندهاش اقامة حتى !! لو كدة كان الموضوع سهل
-اومال كنت هتسافرلها ازاي قبل كدة ؟؟
رجب بضيق: كنت هأدبر واسطة بس أكيد كانت هتاخذ وقت مش أقل من شهر...بس الوضع اختلف دلوقت ! يعني أكيد مش هيستنونا عشان يد"فنوه 😫
-طب و الحل؟
-بقولك ايه ..روحي اعمليلي شاي سيبيني افكر طول ما انتي بتعددي فوق دماغي مش هأوصل لحاجة
كانت فردوس تحضر طعام الغداء و مفيدة تستلقي في الصالة حين رن جرس الباب
-تعالي يا فردوس شوفي مين ؟
-حاضر يا خالتي
فتحت فردوس و اذا بها نقف وجها لوجه أمام سما التي كانت تنظر إليها بإشمئز"از ثم دفعتها دون أي كلمة و دخلت و تبعها من خلفها إيهاب
-مين يا فردوس؟؟
-هو انتي ليكي ناس غيرنا بيزوروكي يا حماتي؟ 🙄
مفيدة بتعجب :الله ! سما بنفسها جاية النهاردة تزورني !! يبقى أكيد مناسبة خاصة؟!
ايهاب : لا مش مناسبة...خبر خاص
وقفت مفيدة و هي تقول بقلق: خبر ايه ده ؟؟😰
نظر ايهاب الى فردوس أولا بنظرات ازدراء و قال بتهكم : البيضة اللي كانت بتبيضلكم ذهب انتي و جوزك بححح
ثم نظر الى مفيدة التي بدأ الخوف ينهش قلبها بالفعل و قال ببرود: حبيب قلبك ياسين ما"ت في حادثة عربية
صرخت مفيدة بذعر : لاااااا !!! انت كذاااب !!! 😱
وقعت على الاريكة و هي تمسك بقلبها و انفجرت عبراتها دفعة واحدة و جحظت عيناها و لم تنطق بكلمة بعدها
كان خالد يتطلب بسرعة جنونية إلى أن وصل الى بحيرة تورنتو
توقف السيارة و خرج
بقي ينظر الى الافق البعيد ثم بدأ يصرخ بكل ما اوتيت. من قوته إلى أن خارت قواه فوقع بجانب سيارته يبكي بكاءا مريرا
وقعت مفيدة على تلك الاريكة مصدومة بينما أردف ابهاب بسخرية: طبعا كنتي تتمني لو كنت انا مكانه مش كدة؟؟ ملكيش حظ يا ماما ..الطيب الملاك اللي بينضرب بيه المثل في كل حاجة هو اللي ما"ت..و احنا الشيا"طين السود لسة عايشين...
كان سينطلق نحو الباب ثم تذكر شيئا فتوقف و نظر إليها قائلا : قال مغير الحساب عشان ما اخذش منه مش كدة! كسب ايه في الاخر ؟ اهو ساب لنا كل حاجة و راح للي خلقه 🙂
قالها و هو ينظر الى فردوس التي كانت تنظر اليه بتقزز و هي تقول: عمري ما شفت بني أدم نذ"ل زيك ....هي الموت فيها تشفي!!
-قال يعني انتو اللي طيبين ..ما انتي و جوزك انذ'ل .. اللي ما صدقتوا و جايين تلهفوا منها القرشين اللي معاها
-ده تفكيرك المريض اللي مخليك فاكر كل الناس زيك...😤
سما بتكبر: بيبي مش معقول ازاي بتنزل مستواك للدرجة دي و تناقش الناس المعف"نة دي ..انت نسيت انك دكتور؟
ضحك بشر و قال و هو ينظر إليها بتحد:معاك حق يا سمايا المفروض الحشرات ما يتردش عليهم... ينداس عليهم بالجزمة بس
يالا بينا ورانا اجراءات سفر طويلة هنسافر ندفن اخوي العزيز 😁
غادرا و هما ينظران إليهما بشماتة وسط صدمة فردوس من هاذين الحق"يرين اللذٓيًن لم يحترما حتى حرمة الموت!!
-اتفوووه عليك راجل عرة!
ثم نظرت الى مفيدة المصدومة و الممسكة في قلبها بضيق و قالت له : منك لله يا وا"طي!! صدمت الست العيانة و انت محسوب عليها ابنها و على الناس دكتور عالفاضي
لم تستطع مفيدة التمسك اكثر و وقعت ارضا مغمى عليها فأسرعت إليها : حاجة مفيدة !! ردي عليا يا حاجة !!
يا مصيبتي !! هي مالها ؟؟؟
أتصل بممدوح يجيبلها دكتور ولا بالدكتور على طول ولا اعمل ايه يا رب !! قال و ابنها دكتور !! .. يلعن ابو كدة خلفة 😡
خرجت فاتن من الجناح و هي تنظر حولها بترقب
كانت تهم بالصعود الى الطابق العلوي و لم تكد تصعد اربع درجات حتى باغتتها ام أحمد التي نزلت من الأعلى و هي تقول
-خير يا ست فاتن ؟ ضيعتي طريقك ولا ايه؟؟
فاتن : ها...لا انا كنت عايزة اتطمن على أميرة حاكم بقالها اكثر من 6 ساعات نايمة مش معقول تفضل من غير اكل كل ده !!
وصلت إليها أم أحمد و قالت و هي تسد الطريق
-بس أميرة في الجناح اللي تحت ..اللي كنتو فيه امبارح ..اتفضلي معاي سفرة العشاء جاهزة
كانت فاتن تحاول اخفاء توترها فقالت
-طب و أميرة ؟؟
لاحظت ام أحمد أن تصرفاتها مريبة لكنها لم تبالي و اكتفت بنظرة هادئة اشعرت فاتن بالإرتباك اكثر
-اميرة واخذة منوم و الدكتور حطلها محلول مغذي ما تشيليش همها اتفضلوا انتو تاكلو ..انتو ضيوفنا و من الصبح على لحم بطنكم
اومأت فاتن بضيق تحاول أن تخفيه و نزلت معها
كانت تهم بالتوجه نحو الجناح لمناداة الباقين حين دخل خالد
فطلبت من لي جيان ان تناديهم و توجهت نحوه فاحتضنها و هو يبكي لتربت على كتفه بحنان
خرج صالح من الجناح و ما أن رآه حتى توجه نحوه بحزن
-خالد !! كنت فين طول اليوم و سايب تلفونك هنا يا ابني
خالد بحزن: معرفتش اروح فين ....كنت عند البحيرة طول اليوم
صالح و هو يربت على كتفه بدوره : البقية في حباتك يا ابني .. اليوم ده يوم حزين لينا كلنا..شد حيلك
ام أحمد : طب اتفضل اوضتك يا ابني غير هدومك و اغسل عشان تتعشوا
نظرت الى صالح : و انت اتفضل يا استاذ صالح مدام فاتن مستنياكم في اوضة السفرة
خالد بحزن: مين ليه نفس يا خالتي...انا داخل ارتاح
صالح بإحراج : و انا كمان مش جعان
أم أحمد : بس الست مستنياكم
صالح بضيق: طيب يا ست ام أحمد انا هروحلها
توجه نحو غرفة السفرة و كانت أم أحمد ستذهب الى المطبخ حين خرجت سحر
-خالتي ام أحمد!
توقفت لتلتفت اليها: ايوة يا بنتي محتاجة حاجة؟
-هو أنا سمعت صوت خالد ولا متهيئلي؟
أم أحمد : ايوة يا بنتي جيه و دخل اوضته
سحر بدهشة: اوضته؟؟
أم أحمد: خالد و ياسين أكثر من اخوات لدرجة ان كل واحد فيهم عامل للتاني اوضة بلوازمها في بيت الثاني ..و محدش بيدخلها الا هوما الإثنين
سحر بحزن : ربنا يرحمه ....أكيد خالد زمانه متدمر نفسيا
-دي عشرة عمر يا بنتي ...و ده صديقه الوحيد ...أكيد هتكون ليه صدمة عمره...المهم اهلك في اوضة السفرة اتفضلي عشان تتعشي
كانت تهم بالذهاب حين سألتها سحر بإحراج : طب هي اوضته فين؟
-اللي هناك جنب الجناح بتاعكم
تركتها و دخلت المطبخ ففكرت سحر قليلا ثم توجهت نحوها
لم تنتظر فاتن أحدا و كانت قد بدأت الطعام فعلا و هي تنظر بدهشة الى تلك الأطباق
-بص يا صالح ... مفيش ولا طبق متعاد من اللي اتحطوا امبارح ! و انا اللي باغلب على ما ألاقي حاجة وحدة بس اطبخها !!
نظر إليها صالح بتذمر: مش فاهم جايلك نفس تاكلي ازاي في بيت الراجل و المسكين حتى ما اندفنش!
فاتن و هي تبتلع تلك اللقمة: عايزني امو"ت معاه يعني ؟ الله يرحمه بقى و الحي ابقى من الميت ...أكيد مش هألاقي أكل زي ده تاني
هز صالح رأسه يمينا و يسارا بخيبة امل فيها بينما أكملت أكلها بلامبالاة
طرقت بضع مرات لكنه لم يجب ففتحت ذلك الباب و دخلت
كانت الغرفة واسعة و متصلة بغرفة أصغر و حمام
-خااالد
-لا رد
دخلت تنظر هنا و هناك الى ان وصلت الى الغرفة الصغيرة فوجدته يقف هناك بجانب النافذة بنفس الحال التي ذهب بها و ثيابه كلها طين
-البقية في حياتك يا خالد
لم يجب
فإقتربت اكثر و وضعت يدها على يده و قالت بحزن
-مش انت لوحدك اللي حزين ...الخبر هزنا كلنا
- بس ياسين ما ماتش
سحر بصدمة : ايه !!
-طمنني يا دكتور
الطبيب : أنا كنت حذرت قبل كدة من اي انفعالات عشان الذبحة اللي جاتلها قبل كدة ! ازاي تسيبوها توصل المرحلة دي؟
ممدوح بحزن: وصلنا خبر وفاة حد عزيز علينا كلنا
-و لو ! كان المفروض يتمهدلها لإنها مريضة قلب. مش ترموه في وشها في الطريقة دي !! حالتها اتعقدت لازمنا ننقلها المستشفى محتاج اعملها رسم قلب حالا عشان اغيرلها الدوا
ممدوح بإستسلام: حاضر يا دكتور
ثم همس لنفسه: منك لله يا إيهاب الگلب 😤
في غرفة خالد
-ياسين اللي أعرفه مستحيل يموت كدة... مستحيل يسيبني لوحدي في نص الطريق !! مستحيل يسيب مراته اللي عمل المستحيل عشان يكون معاها !! 😰😓
-قضاء ربنا يا خالد ...عمره خلص نعمل ايه ؟🥺😓
لم يستطع التحمل فوقع أرضا و انهار بالبكاء بشدة و هو يقول
-لا ده مستحيل .....دي اكيد مكيدة متدبرة .. اخويا الطيب ات"قتل يا سحر 😭...فرطوا في اخوي اللي ما يقدرش يؤذي نملة يا سحر 😭...مش اخوي اللي عربيته تقع من الطريق من غير سبب ...قتلووو"وه الانذ"ال ....قتلو"وووا اخوياااا يا سحرررر 😭
فإقتربت منه لا شعوريا و احتضنته بقوة و هي تبكي معه
-ادعيله بالرحمة مش كدة ...كنت فكراك أقوى من كدة
-بس أنا مليش غيره هنا يا سحر...هو عارف انه كان سندي الوحيد ازاي يسيبني و يمشي بالشكل ده يا سحر !! انا ظهري اتكسر خلااااص يا سحررر 😭😭
بكت سحر اكثر بينما تشدد على حضنه اكثر : ده اسمه قضاء ربنا و قدره احنا مؤمنين و لازم نرضى بيه .. تعال هاخذك على سريرك عشان ترتاح انت من الصبح واقف على حيلك...
وقف معها بصعوبة بينما أكملت سحر
-و ما دمت عارف ان صاحبك طيب و ربنا بيحبه يبقى أكيد راح لمكان أحسن من ده ...مكان أمان مفيهش غد"ر ولا خيا"نة ولا كره
وقف قليلا يفكر في كلماتها ثم ما لبث حتى انطلق مسرعا كالسهم و هو يردد بهمس : مكان أمان !! مكان اماااان !! 😳
سحر بدهشة: استنى رايح فين بس !!! خاااالد !!!
هو ماله ده ؟؟
كانت سما بصدد تحضير حقائبها حين رن هاتفها برقم مجهول فأجابت بتوجس: الو ! مييين؟؟
-و الله زمان يا سما !
زمت شفتاها و اجابت بضيق: فؤاد بيه المصري بنفسه اتكرم و أتصل بيا ؟؟ خير !! ايه اللي فكرك بيا النهاردة ؟؟! 🤔😏
-اخصة عليكي يا سما ...ده بدل ما تقوليلي وحشتني يا بابا ؟
-بابا !! يااااه هو انت لسة فاكر !!
-على فكرة انا عمري ما نسيتك...و المفروض انا اللي ازعل منك مش العكس
-ليه بقى 😏
-مش انتي اللي هربتي مع امك و سبتوني في عز ازمتي ؟؟ و مع كدة انا سامحتك و رميت الماضي ورا ظهري...و قلت خلينا ننسى كل اللي فات احنا ولاد النهاردة
-لا بجد !! ايشمعنى النهاردة؟ يعني ايه الصدفة الغريبة دي !! 🙄
-صدفة ايه ؟؟
-اصل النهاردة اعلنوا في كل القنوات و السوشل ميديا عن مو"ت رجل الأعمال الشهير ياسين المنشاوي...و من محاسن الصدف أنه ملوش وريث غيرنا ! مش ده برضو اللي خلاك تفتكرني ولا انا غلطانة ؟؟
فؤاد بخبث: طول عمري يقول عليكي اذكى وحدة ف بناتي ...لو كانت اختك الغب'ية ف ربع ذكاءك مكانش حصل لها اللي حصل
سما بغضب: اوعة تجيب سيرة اختي على لسااااانك فااااهم !!! اختي انت السبب في اللي حصلها ! و انت مذنب بقدر ياسين و اكثر كمان !😤 مش انت برضو اللي ارغمتها ترجع لوالدتها رغم رفضها لانك كنت متأكد انها هتستغلها عشان توقعه!!
-ايوة انا اللي طلبت منها ترجع بس انا ما قلتلهاش روحي خونيه مع حتة ولد صايع ما يسواش ثلاثة دولار ...ده كان فارش لها الارض ذهب!! كان زمانها عايشة ملكة !!
لو كانت ذكية و لو شوية صغيرين كانت استعملت جمالها بطريقة صح ...كان زمانها خلفت منه و العز ده كله راح ليها هي و ولادها النهاردة...بس نرجع و نقول غ'بية ...اهو انتي مش حلوة زيها و مع كدة عرفتي تلعبيها صح لانك اذكى منها بكثير
-قلتلك ما تجيبش سيرتها تاني !! ذكاء ايه اللي بتتكلم عنه سيدرا كانت مجرد طفلة قاصر !! انت حملتها فوق طاقتها عشان اطماعك و في الاخر بدل ما تدعيلها بالرحمة جاي تلومها لانها فشلت في مخططاتك القذ"رة!؟ يعني حتى و هي ميتة ما رحمتهاش!!!
-يووووه بقى !! ايه لزمة السيرة النگد دي دلوقت ! سيدرا ما"تت اقفلي السيرة دي بقى و انسي
سما بشر -مستحيل انسى الا لما انتقم لكل اللي اتسببوا في موتها فاهم؟؟
انا انتقمتلها من الصايع اللي قلت عليه و حر"قته جوة بيته.. بيته اللي لهف فلوسه منها ..و انتقمتلها من الگلب اللي وصلها لسكة الإدمان، و من ياسين اللي رماها لگلاب السكك و ما رحمش دموعها و ندمها ....مش فاضل غيرك يا فؤاد بيه ...دورك جاي كن واثق من ده كويس ! 😤
اقفلت الخط بغضب و عينيها تشتعلان كالجمر
كان بدر يجالس ابنته الصغرى شيماء ذات الثلاث سنوات و النصف و يلعبان سويا تحت انظار ابنته الكبرى كوثر ذات العشرة اعوام و التي جلست تطالعهم من بعيد
-بابا ...
-ايوة يا روح بابا
-نور ضربتني هنا و خذت مني عروستي 🥺😥
و اشارت الى خدها بزعل طفولي محبب لقلبه
-وريني كدة. ؟؟
قبٌلها في ذلك الموضع و هو يقول بحب
-هبقى اعاقبها و مش هجيبلها ايسكريم المساء و انا جاي
هزت رأسها بتذمر و زمت شفتيها بزعل
فضحك بدر و نادى نور
-نوور
ركضت نور ذات الخمس سنوات نحوه: ايوة يا بابا
-ضربتي اختك الصغيرة ليه يا نور ؟
-لانها ما رضيتش تديني عروستي يا بابا 😔
شيماء بغضب طفولي -لا دي عروستي انا 😤
نور :عروستك منين يا كذابة !!
شيماء ببكاء -انا مش كذاااابة ..لقيتها مرمية في البلكونة اخذتها و سميتها صافي و بقت بتاعتي 🥺
ضحك بدر و نور و اومأ بدر كأنه يصفع نور و غمز لها قائلا : خلاص اديني ضربتها و مش هتضربك ولا هتاخذ منك صافي بعد كدة لاني هأحبسها في بيت المونة...حلو كدة؟
هزت راسها الصغير بتذمر فقال بضحك : أومال عايزة ايه تاني؟
شيماء بتذمر: عايزة اكبر بسرعة زي كوثر مش عايزة افضل اخت صغيرة عشان محدش يضربني 🥺😭
وضعها فوق رجله و هو يمسح دموعها بحنان قائلا
-عارفة يا شيمو....بعد ثمان اشهر هيبقى عندك اخوكي بيبي صغنن اوي قد كدة ...يعني هتبقي اخت كبيرة .. زي نور و كوثر و سعاد
شيماء بفرحة طفولية : بجد هابقى اخت كبيرة يا بابا ؟؟
بدر : ايوة يا روح بابا و هتشيليه و تلعبي معاه و تغيريله كمان
هتفت شيماء : هيييييييه .. هيبقى عندي اخوي بيبي ..سامعة يا نور !!
كانت كوثر تجز على اسنانها من بعيد و هي تتذكر كلام والدتها
فلاش
-ماما هي طنط حنان مشيت ليه ؟
سنية بغل: ابوكي عايزها ترتاح ..قال واخذها عند جدتك تخدمها
كوثر بطفولية: ايوة يعني ترتاح ليه هي عيانة؟
سنية بلوية بوز :لا حامل ..😒
كوثر بفرحة: يعني هيبقى عندنا اخونا صغنن !! 😍
سنية بحدة : و مالك فرحانة اوي كدة! 😒😠
كوثر : عشان كل البنات معاي في المدرسة عندهم اخوات ولاد يبعبوا معاهم الا انا 😔
سنية بحقد : ما عندك اخواتك عايزة تلعبي مع ولاد حنان ليه؟
-ماهو انتي لو جبتيلي بيبي ولد كنت لعبت معاه
- و انتي فاكرة لما يجي ولد ابوكي هيسيبك تلعبي معاه انتي و لا اي وحدة من اخواتك يا هبلة ؟؟
تساءلت كوثر ببراءة: و ما يسيبنيش ليه ؟؟ 🤔
-لانه هيخاف عليه
-هيخاف عليه مننا ؟ بس احنا اخواته !!
-يا عب'يطة لو حنان خلفت ولد ابوكي هيخاف عليه من الهوا مش منكم و بس ... و مش هيسيب حد يلمسه أصلا
كوثر بتعجب: ليه كل ده !!
-لانه ولد مش بنت زيكم ..أكيد هيكون غالي اوي على قلبه
-يعني قصدك هيحبه اكثر مننا ؟؟ 😰
-و دي عايزة قول ؟؟ أكيد هيحبه اكثر منكم ده مش بعيد ينسى أصلا إنه مخلف بنات قبليه 😒
عودة من الفلاش
جزت كوثر على اسنانها و هي تقول بهمس غاضب
-يا رب تكون بنت ...و لو كان ولد يا رب يمو"ت عشان ما يحبوش اكثر مننا 😤
ملاحظة
(عمرك ما تسلب الطفل براءته و تدخله في حسابات الكبار شايفين خطورة نقل حقد الكبار للعيال الصغيرة؟ لإن ده بيبني شخصيتهم غلط و بيخليهم ناس مريضة نفسيا و مش سوية و هيكبروا عالكره و الإنتقام و ده اللي حصل مع ايهاب و فاتن زمان زي ما هنشوف في البارت الجاي ، و كمان مع حنان و بنت سنية كوثر )
عودة للرواية
اوصل ممدوح زوجته الى منزله و عاد لمرافقتها و هو ينظر إليها بعين الشفقة عليها و الحزن على ما إصابة ابن خالته
-ربنا يرحمك يا ياسين يا اخوي ...كنت احن واحد في العيلة كلها ..قلبك عالكبير و الصغير ..شايل همنا كلنا من بعد ابوك و امك الله يرحمهم ...يا ترى هيحصل ايه في الست الغلبانة دي من بعدك ...يا خوفي لقلبها ما يقدرش يتحمل الصدمة و تحصلك 😔..ربنا يسترها معاها و ينتقم لها من اللي كان السبب 😮💨
أخيرا بدأت مفيدة تستيقظ فوجدت نفسها ترقد في المستشفى تحيط بها الاجهزة من الجهتبن و علق في يدها محلولا
مفيدة بتعب : انا فين؟؟ ايه اللي حصل لي يا ممدوح و جيت هنا ازاي ؟
اقترب ممدوح منها بحزن: الف سلامة عليكي يا حاجة مفيدة..انتي في المستشفى تعبتي حبتين و جبتك على هنا 😔
حاولت مفيدة ان تتذكر ما حدث فجأة صرخت بكل ما اوتيت من جهد : ياااسييين !!!
نظرت الى ممدوح بذعر و قالت و هي تنهج بتعب
-ارجوك يا ممدوح ...قل لي إن اللي قاله ده كذب في كذب !!
ممدوح بخوف : أرجوكي تهدي يا خالتي قلبك ضعيف و الدكتور قال بلاش تتكلمي أصلا 🥺😥
مفيدة ببكاء : اهدى ازاي يا ممدووووح ... هي فردوس ما قالتلكش اللي حصل ؟؟ ابني انا عارفاه..طول عمره شرا"ني و حقو"د زي ابوه ....و طول عمره بيكر"ه ياسين و بيغير منه من غير سببب بس ازاي توصل بيه الحقا'رة لدرجة أنه يألف عليه كذبة بش"عة زي دي !!
لم يدر ممدوح بماذا يجيب و اكتفى بالصمت و هو يشيح بوجهه للجهة الاخرى و قد اغرورقت عيناه بالدموع
-ما ترد يا ممدوح... قل ان ابن الغالي لسة عايش و ان دي مزحة ثقيلة من ابني ... ارجوووووك يا ممدووووح رد عليا ساكت ليه ؟؟؟
بدات دقات قلبها في التسارع و بدا الجهاز في إرسال صفارات انذار مخيفة ..
ممدوح بخوف : خالتي ارجوكي صحتك اهم دلوقت ...انا مصدقت لحقتك على هنا
انهارت مفيدة كليا فخرج ممدوح مسرعا امام الباب و هو يقول : الحقوووووني....ياااا دكتووووور !! 😱
ثم عاد إليها : خالتي فكري في صحتك و كل حاجة هتبقى كويسة
-يبقى اللي قاله صح ...مش كدة !!! يبقى حبيبي رااااح بجد !! طب لحقتني لييييه ؟؟ ما سبتنيش احصله لييييييه يا ممدووووح 😭 هأعيش لميييين بعد كدة !!! مين ... هيحن عل...ياا..يا..م...م...دوو
بدأت تفقد القدرة على النطق تدريجيا و تأخذ انفاسها بصعوبة
-خالتي مفيدة ...خاااالتي !!! 😰
دخل الطبيب مسرعا و معه الممرضة و هو يرى مؤشراتها الحيوية ثم نظر الى ممدوح بغضب بينما يفحص قلبها بيديه الاثنتين
-مش قلنا الانفعال مش كويس عشانها!! سبتها تتكلم ليه ؟؟
ممدوح بخوف -يا دكتور و الله ما قلت حاجة هي اول ما صحيت افتكرت و زي ما انت شايف ! 🥺😫
نظر الطبيب اليه بحنق و قال : طب اتفضل برة سبنا نشوف شغلنا
نظر الى الممرضة و قال بأمر: تحطيلها 200 ميلي من الرانولازين و تزودي جرعة المنوم مش عايزينها تصحى تاني الا لما تتجاوز مرحلة الخطر
انطلقت مسرعة: حاضر يا دكتور
الطبيب : و جهزيها بعد ساعة تكون مؤشراتها الحيوية استقرت .. هنعملها قسطرة
خرج الطبيب من الغرفة نحو ممدوح المتوتر: هي عاملة ايه دلوقت يا دكتور !!
-حالتها حرجة جدا ..هنضطر نعملها قسطرة للشريان التاجي
ممدوح بقلق -يعني ايه ؟ دي عملية ولا ايه ؟ 😥
-حاجة زي كدة..هنحاول نوسع مجرى الدم في الشريان بعملية بسيطة
ممدوح بخوف: هي خطيرة يا دكتور ؟؟
-لا هي حاجة بسيطة ...بس ما اوعدكش انها هتجيب نتيجة نهائية
-قصدك ايه يا دكتور؟
-قصدي تدعي ربنا ما توصلش لمرحلة جراحة القلب المفتوح ...لانها أصلا ضعيفة و مش هتتحملها.
لم يزل بدر يلهو مع ابنتيه حتى رن هاتفه فنظر الى نور قائلا : خذي اختك و ادخلوا العبوا سوا بالعروسة و اوعي تضربيها تاني
امسك الهاتف فوجد أتصالا من صالح !
-الو ازيك يا عمي ايه الاخبار ؟
-اهلا يا بدر يا ابني الحمد لله بخير
-ها وصلتو بيتكم بالسلامة ولا لسة؟
-لا يا ابني احنا ما سافرناش أصلا حصلت ظروف منعتنا 😔
بدر بتساؤل : ظروف ايه يا عمي خير ؟؟ مال صوتك كدة؟
صالح بحزن: ياسين بيه يا بدر 😔
بدر بقلق: ماله ؟؟
صالح :عمل حادثة الصبح ...
بدر بصدمة: انت بتقول ايه يا عمي !!
صالح بحزن : عربيته اتقلبت من الجبل... تعيش انت يا ابني 😔
- الله اكبر ! انا لله و إنا اليه راجعون ...المسكين امبارح بس كان بيتجوز و النهاردة يمو"ت !! ازاااي ده !!
صالح :حكمة ربنا يا بني ...ربنا يرحمه .. 😮💨
بدر بحزن: لا حول ولا قوة إلا بالله ...ما يدوم غير ربنا في ملكوته ربنا يرحمه ..شكله ابن حلال و طيب خسارة في الموت و الله
-نصيبه بقى يا ابني. ...يالا اسيبك انا دلوقت ..خلي بالك من حنان
-من غير ما توصيني يا عمي
اقفل الخط و كان يهم بالخروج حين رن هاتفه ثانية فهمس بتعجب : الله !! ده رقم عم رجب اللي اداهوني امبارح !! يكونش عشان الخبر ده!
أجابه مسرعا
-الو ايوة با عم رجب ازيك و ازاي خالتي فاطمة
رجب بحزن: الحمد لله على كل حال يا ابني..هو عمك صالح قالك عالخبر؟
بدر: ايوة قالي ...البقاء لله يا عمي...و الله شكله شاب طيب اوي ...ربنا يرحمه
-يا رب يا ابني و يديك الصحة و طول العمر و يخليلك حبايبك و ما يفجعك فيهم
-يا رب يا عمي
-بقولك ايه يا بدر يا بني
-اؤمرني يا عمي
-ما يؤمرش عليك ظالم... .الموضوع يا ابني..ان خالتك فاطمة من لما سمعت و هي منهارة ..انت عارف بنتها لوحدها في بلاد غريبة فأنا كنت عايز نسافرلها بس ...يعني...انت عارف
بدر: حج رجب انا ابنك.. انت سمٌٍ المبلغ اللي تحتاجله و ابعثلي رقم الحساب و بإذن الله هيكون في رصيدك بعد أقل من ساعة
-اصيل و شهم طول عمرك يا بدر ..انا محتاج 60 الف جنيه و أوعدك هارجعهملك اول ما نوصل عندها ..هي أكيد هتدبر المبلغ
-العفو يا عمي الناس لبعضها و اوعي تجيب السيرة دي تاني
يعني حلوة البنت قلبها محروق على جوزها و انت تطلب منها فلوس التذاكر؟ هي الدنيا هتطير ؟
-جدع و بتفهم للواجب يا ابني .. و الله لولا الحوجة مكنتش اطلب منك عارف مسؤولياتك و مصاريفك كثير بس انا مليش حد تاني اطلب منه
-مصاريف ايه يا عمي مستورة و الحمد لله و بعدين انا اللي كنت هازعل لو كنت عرفت انك قصدت واحد تاني و سبت ابنك
-و اعز كمان .. ربنا يخليك يا ابني ...ده عشمي فيك برضو
اقفل الخط و هو يفكر ..ثم أتصل بوالده
-الو ايوة با بابا ..معلش انا كنت محتاج منك خدمة ضروري
-اتفضل يا بدر
بدر: في واحد قصدني في مبلغ بس انا ما معيش سيولة كافية دلوقت ..تقدر تحولي من عندك 30 الف جنيه و اول ما أبيع الغلة هارجعهملك؟
-حاضر يا ابني ..نص ساعة و المبلغ يكون عندك .. اخلص بس اللي في ايدي ...و يالا عشان شحن الموبايل هيخلص
-تمام يا حج
اقفل الخط فوجد سنية نقف خلفه بإستياء
-ثلاثين الف بتاع ايه دي يا بدر اللي تبيع الغلة و تسددها؟!
بدر: و انتي مالك ؟ و بعدين تعالي هنا ! انتي من امتى بتتصنتي عليا و انا باتكلم في التلفون !!
-لما يتعلق الموضوع بفلوس بناتي أكيد هاتصنت ..هااا .. ما قلتش بتوع ايه !
-واحد مزنوق في قرشين
-و احنا مالنا عشان نديه فلوسنا؟
-قصدك و انتي مالك ؟؟ دي فلوسي و انا حر فيها
-لا مش حر يا بدر ..اللي بتبعزقه ده اسمه مال بناتي
-لما اموت ساعتها هيبقى مال بناتك ...
سنية بضيق: بعد الشر يا خوي ..بعد عمر طويل
-يبقى تسدي خشمك.. و ما تتدخليش في اللي ملكيش فيه ما دمتي ما تعرفيش حاجة اسمها خير و انسانية...و إن اللي بتعمله النهاردة سواء خير او شر أكيد هيتردلك بكرة اضعافه.. فاهمة ؟؟؟😤
سنية بخوف : فاهمة يا خوي ...فاهمة
تركها لضيقها و خرج
ركب في سيارته و كان سينطلق الى البنك ثم تذكر شيئا فهمس مع نفسه
-زمان خالد منهار دلوقت
اتصل به و هو ينطلق بسيارته
خالد : الو ...ايوة يا بدر ازايك
بدر : الحمد لله ...انا سمعت الخبر من شوية من عمي صالح
البقاء لله يا خالد ..شد حيلك يا صديقي .. مش دايم غير ربنا في ملكوته ..يعلم ربنا اني حبيت الجدع ده في الله
-الحمد لله على كل حال ...تسلم يا بدر 😔
-هي مراته عاملة ايه ؟..منهارة أكيد
-اكيد .. امبارح بس كانت عروسة و النهاردة ارملة ..هتكون عاملة ايه يعني ..
-ربنا يكون في عونها ..حاجة تكسر الظهر بجد ...خليكو معاها الفترة دي ما تسيبوهاش ..هتعدي ان شاء الله
خالد : مش محتاج توصية .. دي مرات الغالي ...انا حتى عملت اتصالاتي من شوية عشان ادبر لاهلها اقامة مؤقتة وكمان دفعت لهم ثمن التذاكر ....اهو تخف مصيبتها لما تكون امها معاها
بدر : ما قصرتش يا خالد ...جدع و ابن حلال بصحيح..ده حتى ابوها المسكين كلمني من شوية عشان الموضوع ده بالذات
خالد: العفو يا بدر عموما أنا هأبقى أكلمهم و أبلغهم بنفسي اهو يحضروا شنطهم بالمرة .. تشكر على اتصالك
-العفو يا خالد ..ده أقل واجب
اقفل خالد الخط و هو ينظر الى الطريق و ينظر الى ساعته
-يالا بسرعة يا خالد ...مفيش وقت
تذكر بدر ما قاله خالد فإتصل بوالده كثيرا لكن الخط مشغول
نفخ بضيق قائلا : أكيد شحنه خلص
أتصل بسلمى فأجابت
-الو ازيك يا سلمى
-الحمد لله يا بدر انت عامل ايه و البنات
-بخير كلنا .. بقولك ايه يا سلمى ..هو بابا هناك
-أيوة يا بدر لسة جاي من شوية ..ليه؟
-الظاهر شحنه خلص و النبي تقوليله بدر بيقولك خلاص المسألة اللي قالك عليها اتدبرت و انا هأبقى اكلمه اول ما يفتح تلفونه..
سلمى بفضول -مسألة ايه ؟؟
بدر : و انتي مالك يا حشرية !! قوليله بس كدة يالا انجزي
-حاضر حاضر ..ما تزقش
بدر: احم ..طب بقولك ايه يا بت ؟
سلمى ببلاهة: ايه ؟
بدر : ما تدي التلفون لحنان قبل ما تروحي للحج ؟
سلمى: امممم ...يا عيني ...لحقت توحشك بسرعة؟
بدر بحدة: توحشني ايه يا قليلة الادب ..عندي ليها اخبار مهمة من عند ابوها
سلمى بضحك: طيب طيب ...اديني وصلت عندها
قالتها و هي تطرق الباب
سمعت صوت حنان من الداخل فدخلت إليها و هي تقول : خذ كلمها على ما اشوف بابا
و اومأت لها : ده بدر 🙂😉 و فورا تبدلت ملامح حنان فتوردت وجنتاها و لمعت عيناها بفرحة
وصل خالد أخيرا الى وجهته : بيت الجبل
إلتف حول بيت الجبل و أدار مقبضا فولاذيا صغيرا موجودا في الحائط الخلفي لتظهر فجوة فيه ادخل يده فيها و اخرج احدى الرصاصات النحاسية الطويلة الموجودة بداخلها ثم اعاد المقبض الى مكانه فاغلقت الفجوة ثانية
توجه الى المنزل و اخذ المفتاح الموجود تحت رجل الطاولة الخشبية الموجودة في سقيفة الكوخ ثم دخل الى ان وصل الى المكتبة الموجودة في آخر الممر و دخل يتفحص جدارها الحجري الذي زين بثقوب صغيرة كثيرة شكلت الحرف y و علقت بجانبه لوحة زيتية تظهر يدين متضرعتين بالدعاء زينت بإطار معدني و لوح زجاجي
راح يحسب من جانب اليمين حتى وصل الى الثقب السابع فوضع الرصاصة بداخله ليغلق الدارة الإلكترونية ثم وضع يده اليمنى على اليد اليمنى للرسمة و اذا بباب سري يفتح في الجدار ...
اخرج الرصاصة مسرعا و دخل ليغلق الباب آليا بعد 10 ثوان .. تابع سيره عبر ذلك الممر الصخري الى ان وصل الى باب آخر ضغط كود على اللوحة المعلقة بجانبه ليفتح
أخيرا وصل الى تلك الحجرة السرية و هو يراه يجلس على تلك الاريكة المريحة مبتسما بينما ينظر إلى ساعته : كان مفروض توصل قبل خمس ساعات ...أكيد إتأخرت في الفهم زي عوايدك يا لودة 🙂🙄
بارت 71 🔥
اقترب منه خالد يلكمه بغضب : ده لانك حرقت د"مي طول اليوم بسبب مسرحيتك السخيفة دي 😤
ثم احتضنه باكيا و هو يشدد على حضنه: و دي لانك لسة عايش النهاردة اسوأ يوم مر عليا في حياتي 😭
احتضنا بعض بشدة و هو يتذكر قصة مكانهم الآمن كما يسمونه " الملاذ"
فلاش
كان خالد و ياسين في حوالي 14 من العمر وقتها يلهوان بالقرب من بيت الجبل في الغابة الكثيفة و فجأة سرح ياسين كعادته ..
خالد : رجعت للتوهان تاني ؟ هو انت مش بتبطل تفكير خالص !
-لو بطلنا تفكير معناها مت"نا...
-ايه الكلام الغب'ي ده !!
-غبي ليه؟ يعني بذمتك واحد مش بيفكر في أي حاجة بتسميه عايش انت ؟؟ انا من رأيي يروح ينت"حر احسنله 🙄
خالد : يا دي افكارك الفلسفية ... اللي مش بافهم منها حاجة
-لأنك مش بتقرا كتب...ده السبب .
-طب خلينا في موضوعنا..كنت بتفكر في ايه ؟ أكيد حاجة غريبة زي العادة
-كنت بافكر اعمل مكان سري لينا احنا الإثنين بس ...محدش يعرفه غيرنا
خالد : يا سلام فكرة حلوة اوي ☺️.. تجي نصنعه في شجرة البلوط دي بص كبيرة قد ايه ؟؟ هيبقى زي اللي عمله روبنسون كروزو في كرتون فلونا
-فلونا ايه يا ع"بيط ...انا عايز اصنع بيت زي اللي بيعملوه العبط اللي هنا قال يعني يحميهم من اي كارثة ممكن تضرب الارض و تقضي على البشرية تقوم تقولي بيت شجرة؟ شايفنا عيال عندنا 6 سنين يا لودة؟! ما تكبر عقلك معايا ...انا عايز حاجة تشبه الغرفة المحصنة... زي بتاعة جيمس بوند كدة
خالد بتهكم : لاااا انت الظاهر افلام و كتب الاثارة و الجو"سسة لحست دماغك خالص 😮💨...هنعمل غرفة محصنة ازاي انت فاكر الموضوع بجد؟ ده عبط افلام بس !!
ياسين : بس انا ناوي ارجعه حقيقة و هسميه "الملاذ" Sanctuary
خالد: و هنعملها ازاي دي ؟؟
-بمساعدة بابا طبعا
-طب عندك فكرة ؟؟
-ايوة ...فكرت في المكان و مبدئيا عندي فكرة و هنخلي بابا يشوف لنا ناس متخصصة تساعدنا
-مكان ايه ده
-بيت الجبل...بافكر نحفر جوة الجبل اللي وراه اوضة و التقنيات لسة بتتركب في دماغي لما أوصل لفكرة هبقى اقولك
عودة من الفلاش
جلس ياسين ضاحكا بينما يضربه خالد بلكمة على كتفه بتذمر قائلا
يعني انا طول اليوم قلبي هيوقف من قهرتي و انت مستني هنا و بتضحك ولا على بالك !! يا برودك يا شيخ 😓
اجابه ياسين ضاحكا : بس بجد ايه اللي خلاك طولت على ما فهمت !! بصراحة بعد السنين دي كلها اللي قضيناها مع بعض كنت فاكرك بقبت انصح 🤨😉😂
خالد و هو يجلس بجواره و هو يتنهد براحة
-يا اخي هو انت سبتلي حيل عشان افكر !! انا دماغي وقفت أصلا عن التفكير اول ما سمعت الخبر ...ده انا لولا سحر قالت أنه في مكان أمان ما كنتش افتكرت أصلا مكاننا الآمن
-لا يا شيخ !!؛ كل ده و في الاخر سحر هي اللي حلت اللغز مش انت !! لا بجد برااافو عالنباهة ..انا قلت اول ما تشوف عامل الجرافة انطوان هتفتكر
-انطوان !! قصدك اللي حفر لنا البيت في الجبل؟؟..و انا هشوفه فين؟؟
-ماهو اللي كان هناك وقت الحادثة اومال انا اتصلت بيه ليه ؟ ده واخذ مني مبلغ محترم عشان يحكيلهم القصة بشكل مرعب 🙄😂...و طبعا اتوقعت انك اول ما هتلاقبه هناك تجيلي فورا
خالد بضيق : يعني الناس بتقول صديقك عامل حادثة و ما'ت و انا رايح اشوف مين صاحب الجرافة اللي كان شاهد ؟؟
-و الله انا اعرف مقولة بتقول " النباهة تقتضي ان تظل دماغك متيقظة حتى في اشد المواقف صعوبة و احلكها سوادا كي تستطيع إجتياز اي محنة بأمان"
ضربه على كتفه ثانية بضيق و هو يقول :يا اخي بقولك دماغي اتشلت ...تقولي النباهة تقتضي مش عارف ابه؟ مش ناقصني غير تريقتك و درس في العربي دلوقت..و بعدين مين اللي قال المقولة دي ..اوعة تقول لي انا زي عوايدك ..🤨
ياسين بضحك : هيكون مين يعني ؟😂
خالد بتذمر :طب حط نفسك مكاني يعني لو انت كنت في الوضع ده و اتقالك اني متت كنت فهمت انها لعبة !! ياخي ملعون ابو افكارك الز"بالة يا شيخ 😓
ضحك ياسين قائلا: و مين قالك أصلا انها فكرتي !! 😕🙄
خالد بتعجب: لا و الله !! اومال فكرة مين ان شاء الله ؟؟
ياسين بإبتسامة:أم الافكار طبعا : أم أحمد 🙂
في مصر
-ازيك يا حنان
حنان : الحمد لله بخير و انت اخبارك ايه☺️
بدر : الحمد لله ...انا اتصلت أقولك إن أبوكي أتصل بيا من شوية
حنان بحماس : بجد ..يبقى أكيد حددوا معاد الفرح ! 😍
بدر بحزن : لا يا حنان مفيش فرح ولا حاجة..الجو اتلخبط خالص 😮💨
حنان بخوف: ليه ؟؟حصل ايه ؟ 😰
بدر بحزن: جوز بنت خالتك أميرة عمل حادثة النهاردة
-انت بتقول ايه ؟ مسكينة أميرة تلاقيها مفزوعة دلوقت .. طمنني حصله حاجة ؟؟
بدر :المسكين ما"ت في عز شبابه قبل ما يفرح بمراته!
صرخت حنان دون شعور : يبقى عملها دانياااال الگلب !! 😱
بدر بدهشة: بقولك عامل حادثة لوحده يعني قضاء ربنا ايه اللي جاب سيرة الگلب ده 😤
فكرت حنان ثم قالت بلا تردد: لا يا بدر ...ده ترتيب الگلب دانيال ...مش هو كان عايز أميرة بأي ثمن؟؟ متأكدة ان هو اللي عملها.. الوا'طي ده مش بيسيب انتقامه من حد أبدا حتى لو فيها قط"ع رقبته ..انا عارفاه كويس
بدر بغيرة جنونية و هو يتذكر علاقتها به : طب سكي عالسيرة دي خلاص 😤 يا ريتني ما اتصلت 😒
شعرت بالإحراج حين راجعت كلامها فقالت : بدر انا آسفة مكانش قصدي
-قلت خلاااااص 😡😤...ودي التلفون لسلمى ..سلام
قبل أن يقفل قاطعته : بدر استنى !!!
نفخ بضيق : اووفف ..ايه تاااني !!! 😮💨
حنان : انا عايزة كوارع 🥺
بدر بضيق: معاكي فلوس ابقي خلي ابوي يجيبلك من هناك و اطلبي من أمي تطبخهملك
كان سبقفل حين قاطعته ثانية : بس انا مش عايزة الكوارع اللي بتطبخها امك😓 ...انا عايزاها جاهزة من عند المطعم اللي عند الكوبري اللي جبتلنا من عنده مرة مش فاكرة قلت اسمه ايه 😥
بدر بتفكر : مطعم الحج شعبان؟ 🤨🤔
حنان بفرحة: ايوة هو ده .. 😋 حاطط فيها بهار غريب كدة
بدر بآلية : خلاص ..خلاص ...هابقى اجيبلك معاي لما تجي نوبتك 🙄..يالا دلوق...
كان سيقفل حين قاطعته المرة الثالثة :اوووف يعني لسة هاستنى ثلاث ايام !!بقولك نفسي هفتني على الكوااااااارع 😓
فكر بدر ثم قال بمكر: خلاص هأكلم ابوي اخليه يجي بكرة يشتريلك من عند عمي ش ...
قاطعته بلهفة قبل ان يكمل جملته: لااااا
ثم انتبهت لنبرتها فتراجعت قائلة: قصدي . ..مش حلوة نتعب عمي على حاجة هايفة زي دي..و كمان .. باتكسف منه 😰
ابتسم على لهفتها و نسي ضيقه قائلا : خلاص ..بكرة اول ما اخلص شغل هأشتريلك كيلو و اجيبهولك ..حلو كدة؟ 🤨
حنان بفرحة: ااااوي 🥰...قصدي ..تمام 😌 .. براحتك 🙄
-طب يالا مع السلامة🙂..
كانت ستقفل حين فاجأها بقبلة في الهاتف و هو يهمس
-في شفايفك العسل يا نونة 😋
امسكت الهاتف و وضعته بالقرب من قلبها الذي كان يخفق بشدة
دخلت سلمى في تلك اللحظة و رأتها هائمة و قد اخذتها تلك القبلة في عالم اخر
وضعت سلمى يدها على خدها تتابعها الى أن انتبهت الى وجودها و هي تقول : اللي واخذ عقلك يا عينيا
-سلمى ! انتي دخلتي امتى ؟ 😥😕
سلمى بتهكم : لما كنتي غرقانة في العسل ...هاتي بقى كان بيقولك ايه خلاكي غرقتي كدة ؟ حاكم انا عارفة اخوي قليل أدب 😁
حنان بحدة -جرى ايه يا بت انتي !! هيقولي ايه يعني ؟ و بعدين انتي مالك وحدة و جوزها ! 🙄😏
- اااه قلتيلي جوزك !! طب هاتي التلفون بتاعي لو خلصتي وصلتك الرومنسية انتي و هو و تاني مرة قوليله يجيبلك تلفون ما دمت انا العذول ما بينكم 😤
اخذت هاتفها كانت تهم بالذهاب و هي تتدعي الزعل فقالت حنان في محاولة ان تراضيها : استني استني .. رايحة فين هو انتي على طول قموصة كدة؟؟
التفتت سلمى قائلة بتصنع الجمود : اديني استنيت ...فيه ايه؟🙄
فقالت حنان بحبور : جاي بكرة 🥰
سلمى بدهشة: يا بنت الجنية!! عملتيها ازاي دي😱 !!!ده قرب يسكن عندنا من لما جيتي ..بعدما كان كل فين و فين على ما يشق!! ،
حنان بتصنع البراءة: قلتله عايزة كوارع 🙄
-يا سلام !!و ده سبب يخليه يجي من الزرقا لرأس البر عشانه 🤔؟؟ ماكان ابوي يجيبلك من هنا و خلاص
-بس أنا عايزاهم من مطعم هناك
جلست سلمى :اوعي يا جااامدة !! ده انتي طلعتي أستاذة بقى ...😁
ضحكت حنان على كلامها
-على فكرة خلي بالك من سنية اصل غضبها وحش...مش عارفة ايه اللي ممكن تعمله لو استفزتيها اكثر من كدة
-ليه بقى ؟ ماهو جوزي زي ما هو جوزها 🙄
- أيوة جوزك بس في نوبتك مش في نوبتهم !
حنان بتصنع اللامبالاة : هتقدر تعمل ايه يعني ؟
-مش عارفة .. بس كل شيء وارد في قاموسها ...
- طب سيبينا منها انا عايزة اطلب منك طلب 😁
- اتفضلي اطلبي على الله بس ميكونش فلوس
- اعمل ايه بالفلوس ؟اصلا بدر مخليلي مبلغ محترم في حال احتجت اي حاجة
-اومال عايزة ايه ؟؟
همست حنان في اذنها فضربتها سلمى لكتفها و غمزت بمكر
-يا قليلة الادب ! 😂 حاضر ...بكرة الصبح هاطلع اشتريلك اللي انتي عايزاه بس بشرط ...لما اتجوز تعلميني كل حركات الدلع بتاع المتجوزات دي 😁
في القصر
استيقظت أميرة بتثاقل و هي تنظر حولها و بينما تمسك رأسها بصداع تحاول أن تتذكر ما حدث و هي بين الصحو و المنام
-هو ايه اللي حصل !!انا فين؟؟ ماماااا ...مااااامااا
دخلت أم أحمد مسرعة : انتي صحيتي يا بنتي!😥
أميرة بتثاقل و هي تحاول فتح عينيها : هي الساعة كام يا ماما ؟
-الساعة عدت احداشر بالليل يا بنتي !! ..نامي يا ضنايا
أميرة بضياع و هي تنظر الى اللاشيء: اومال ياسين فين يا ماما ! 😫 انا ...انا حلمت حلم مرعب اوي ...حلمت أنه 😓..لاا ..مش قادرة 😫😓
جلست أم أحمد معها و احتضتتها بحزن -نامي يا روحي .. نامي و الصباح رباح
تململت في مكانها بسبب ذلك المنوم القوي الذي لا تزال تعاني من اثاره و سرعان ما غطت في النوم ثانية بين احضان أم أحمد التي قالت بحزن : سامحينا يا بنتي ...بس غصب عننا... أكيد هتعذرينا لما تفهمي كل حاجة
توجهت أم أحمد الى غرفتها و تمددت بحزن و هي تسترجع ما دار بينها و بين ياسين قبل الزفاف بيوم
هنرجع بالزمن لورا
حكت ام أحمد لياسين حلم أميرة و هي تسأله
-هو انت ليك أعداء يا ابني ؟
-ايه السؤال ده ! أكيد عندي ...ما انا رجل اعمال !
-لا بس دول أعداء من نوع خاص مش أعداء عمل الحلم ملوش تفسير غير كدة ... فيه اثنين بيتربصولك و كل واحد اكثر شر من الثاني
تنهد ياسين بعمق و قال : ايوة ..فيه اثنين فعلا
-احكيلي يا ابني ...يمكن اقدر اساعدك
فكر ياسين قليلا ثم قرر البوح فهو يثق في بصيرة أم أحمد و افكارها
حاضر هأحكيلك ...الاول يبقى الگلب اللي خطفها قبل كدة و مش هيرتاحله بال غير لما ينتقم مني و ياخذ أميرة تاني
و الثاني ده عدوي الأزلي :ايهاب ابن عمتي...واحد حقود و الغل و السواد مالي قلبه من ناحيتي
-بيكرهك من الباب للطاق كدة !! اكيد فيه سبب بس انت ما تعرفوش!
-لا هو في الواقع انا اعرف السبب.... ابوه و ابوي الله يرحمه
-بمعنى؟
-انتي فاكرة طبعا لما جدي الله يرحمه استشهد في حرب اكتوبر
-الا فاكرة .. الله يرحمه
-و عارفة ان جدتي ما استحملتش و حصلته بعد سنتين
-اايوة ... ربنا يرحمهم جميعا يا ابني
-عمتي وقتها كان عندها 12 ..ابوي صحيح اكبر منها 4 سنين بس كان مسؤول عنها كإنه ابوها بالضبط و كان بيشتغل و بيدرس عشان ميسيبهاش تتلطم بين الاعمام
بس مع آول سنتين جامعة الوضع بقى صعب عليه اوي و مع ضغوطات شديدة من العيلة عشان يجوزوها يا اما تفضل خدامة عند نسوان اعمامهم وافق انها تتجوز و هي عندها 17 و جوزها كان عنده 33 ..واحد قريبنا من بعيد بس مريض نفسي عنده الوسواس و الشك يمكن تكوني سمعتي حاجة زي كدة
أم أحمد : وقتها يا ابني احنا كنا قافلين على نفسنا و ابوي عامل علينا حصار لا كنت عارفة بيحصل ايه و لا مين اتجوز مين و بعدها اتجوزت على طول و جيت هنا مع عمك سليمان يعني مكنتش مهتمة بحكايات الحارة كثير
ياسين :
عمتي حملت فورا و خلفت ابهاب و ابوي رغم انشغلاته الكثيرة كان دايما بيودها و عمره ما أتأخر عنها في حاجة ..
و كان بيحب ابنها كإنه ابنه...بس المشكلة في ابوه ..كان بيكره بابا و لو يقدر يق"تله مش يتأخر...
حاول يبعده عن عمتي بكل الطرق بس علاقتهم كانت أقوى من أن واحد مريض يفرقهم ...
بدأ يضايق عمتي بتصرفاته و كل ما كان يزورها ابوي كان بيسود عيشتها بعدها... اتحملت عمتي ظلمه و شكه و كان ابوي دايما بيصبرها اكمنه كان قليل حيلة وقتها لا عنده شغل ثابت و لا مكان ثابت
و عدت السنين و بقى جوز عمتي ينقل كرهه و حقده لابنه
اللي بدأ يتغير مع ابوي ... وعلى قد ما كان ابوي بيحاول يقرب منه و يحبه كان هو بيبعد و بيكرهه اكثر ..لحد ما ابوي اتجوز و خلفني ..ايهاب وقتها كان عنده 12
ابوي كان بياخذني كثير عند عمتي اللي كانت بتحبني اوي ...بس للأسف والد ايهاب كان دايما مفهمه انها بتحبني انا اكثر منه لاني ابن الغالي ..و بتكرهه هو لانها بتكره ابوه و الفكرة اتزرعت في دماغه جدا
لما بلغت خمس سنين ابوي خاف عليا من شرهم هو و ابوه و قرر اننا نبعد خالص و صفى كل الشغل في مصر و جينا هنا. .بس ده ما يمنعش اننا كنا بنتقابل في الاجازات
كنت كل ما باكبر حقده ليا و كرهه بيزيد و خصوصا مع المقارنات اللي كانت بتتعمل ما بيني و بين ولاد العيلة ...لاني كنت متميز عنهم ...و من لما كان عندي يجي 5 سنين و انا مش بالعب مع الولاد اللي من سني .. و مصاحب ولاد اكبر مني بكثير و باتفوق عليهم في كل حاجة و ده كان مجنن ابهاب ..و مجنن ابوه اكثر منه ... كان بيعاقبه بابشع عقوبات كل ما حصل مني موقف او فكرة و الناس اعجبت بيها...و عقابه ليه بيزيد كل ما مديح الناس ليا بيزيد ...كان محمله فوق طاقته و عايزه احسن مني و متفوق عليا بالغصب عندا في ابوي مع أنه أكبر مني بمراحل و المفروض مفيش مجال للمقارنة ما بيننا !
ام أحمد : يا ساتر !! هو فيه ناس كدة ؟؟
-قلتلك كان مريض نفسي و اهله مش راضيين يعترفوا بكدة و يعالجوه ..خايفين للناس تقول عن ابنهم مجنون
-اكبد عمتك المسكينة عانت كثير منه
-أيوة ...بس ربنا ريحها منه ...لأنه ق"تل نفسه
-اه بالحق انا سمعت حاجة زي كدة بس مش عارفة التفاصيل !
-كان وصل مرض الوسواس عنده لمرحلة متاخرة و فاكر عمتي بتخو"نه و وصلت بيه أنه اشترى مسدس و جيه و في دماغه أنه يمسكهم هو و هي متلبسين
دخل البيت بطريقة ارعبتها و هو ماسك السلاح و بيصرخ باسمها قامت هي من خوفها استخبت في الدولاب
دخل اوضة النوم ما لقاش حد كان هيطلع شاف نفسه في المراية و اتهيئله أنه ابوي قام مصوب السلاح ناحية المراية و ضرب نار و هو بيقول : محموووود ...كنت عارف انها بتخو"ني معاك ...كنت عارف ان حبك ليها فيه إن مش حب اخوات يا گلب
الرصاصة كسرت المراية اللي أرتد ازازها عليه و دخل جزء منها في دماغه.. وقع وسط الازاز و هو بينزف من كل مكان
اهله الطماعين كانوا عارفين ان اخوها معاه فلوس كثير
قاموا اتهموا عمتي وقتها انها قت"لته عشان تخلص منه و طالبوها بتعويض كبير لولا ستر ربنا و فضله...
- ازاي ؟
-اتاريه كان حاطط كاميرا في الاوضة عشان يراقبها و التسجيل التقى و الكل عرف أنه ق"تل نفسه
ايهاب من بعد الحكاية دي تقريبا اتجنن و بقت تظهر عليه اعراض مرض ابوه ...بس عمتي اخذته على دكتور نفسي
صحيح اتحسن عن الاول بس كرهه ليا ما اتغيرش ...لسة عايز يثبت للكل إنه احسن مني في كل حاجة ..و كمان لسة فاكر ان عمتي بتحبني انا و عمرها ما حبته
و عشان تكمل معايا اكثر ..اتخيلي إتجوز مين ؟؟
نظرت اليه ام أحمد بتساؤل فأجاب بسخرية: سما المصري نظرت إليه أم أحمد تنتظر التكملة فقال بتعب: اخت سيدرا
تساءلت ام أحمد بدهشة: اخت سيدرا؟
ياسين :انا ما حكيتلكيش بعض التفاصيل في حكاية سيدرا
الوا'طي اللي اتجوز خالتي و نصب عليها اسمه فؤاد المصري ابوه مصري و امه تركية ...طبعا واحد زي فؤاد ده أكيد مكانش هيخطف طفلة عندها سنتين من. امها لو مكانتش معاه ست تساعده في تربيتها! !! دي كانت حبيبته : عبير
اول ما وافقت خالتي تعمله توكيل اخذ كل حاجة و سافروا هوما الثلاثة ... عبير حملت على طول و خلفت منه سما
و لما سيدرا كبرت و حصل اللي حصل عبير و سما رجعوا مصر و سابوه في تركيا ..و كانت على اتصال دايما باختها
ام أحمد ؛ طب و بعدين ؟؟
-يا ستي سما من لما ما"تت اختها و هي محملاني ذنبها و مصممة تنتقم مني ..فضلت سنين تخطط و تفكر و في الاخر ما لقتش حد بيكر"هني اكثر من ايهاب عشان يساعدها في كدة قامت اعترضت طريقه و خلته يحبها و يتجوزها و بكدة اتحد الشيطا"نين و بقوم كتلة شر وحدة ...و مش هيهنى لهم بال غير لما امو"ت 😓
خصوصا بعد اللي حصل لإيهاب من ثلاث سنين ....بقى عندهم هدف تاني غير الانتقام : هو الفلوس
ام أحمد : و ايه اللي حصل له؟؟
ياسين : يا ستي سما دي وحدة طماعة مع أنه دكتور و مرتبه حلو اوي بس مكانش مكفيها ...كانت منتفة ريشه بطلباتها اللي مش بتخلص لدرجة أنه بقى بيشتغل في اعمال مشبو"هة و بيعمل عمليات ممنوعة في شقة كان مأجرها بشكل سري ده غير أنه دخل في شغل مع عص"ابات تجارة الاع"ضاء عشان يلحق على مصاريفها
أم أحمد : يا خبر !! هي الحقا'رة وصلت معاه لكدة!
ياسين : و اكثرر...المهم اتعرف الموضوع و اتسحبت منه رخصة الطب و اتشطب اسمه من نقابة الاطباء من 3 سنين...بس المشكلة أنه دافع فلوس كثير عشان الموضوع ده ما يوصلش لحد و بالخصوص ليا ...و عامل نفسه مكمل كطبيب عادي و بيسافر مؤتمرات و غيرها و كله عالفاضي 🙄 بس هو عمليا عاطل من 3 سنين و عايش عالمرتب اللي ببعثه لعمتي و عشان كدة عاوزين مو"تي باسرع وقت عشان يورثوا
.
فكرت أم احمد في كلامه قليلا ثم قالت : طب و ماله ؟؟ نديهم اللي هوما عاوزينه !!
ياسين بعدم فهم: افندم!!
-مادمت متأكد انهم مش هيتطمنو و يبطلوا شر ولا هيرتاحلهم باب غير لما انت تمو"ت يبقى انت لازم تمو"ت !
-ايوة ليه ؟؟
- انت مش هتقدر تكشف لعبتهم غير بكدة
ياسين بقلق :ازاي !؟؟
ام أحمد : انا اخذت عن ابن عمتك فكرة هقولك رأيي و انت فكر فيه براحتك
اعطته اقتراحها ففكر ياسين قليلا ثم قال : و الله فكرة جنونية ...بس حلوة اوي و معاكي حق في كل كلمة قلتيها عن ايهاب ..بس فيه مشكلة وحدة !
-مشكلة ايه
ياسين : أميرة و عمتي !!
-انت و اميرة طريقكم واحد يعني ده قدرها يا ابني زي ما هو قدرك ...لو بتحبك بجد فهي لازم تضحي التضحية دي عشانك
ياسين : تضحية ايه دي ممكن تروح فيها ؟؟ ما نقولها عاللعبة عشان تبقى عاملة حسابها
ام احمد بتفكير : ما ينفعش
ياسين بضيق : يعني عايزاني احر"ق قلبها من تاني يوم جواز يا ماما؟
-يا ابني افهم ! مادمت بتقول انهم كتلة شر ...يبقى أكيد هوما اذكياء بنفس قدر ذكاءك و ييفهموها و هي طايرة مش كدة؟
-ايوة حصل ...كلامك مضبوط ! 🤨🤔
-يبقى أكيد حذرهم هيسبق مكرهم و هيراقبوا تصرفاتنا كلنا و أولهم اقرب الناس ليك: مراتك و عمتك ...عشان كدة حزنهم لازم يبان حقيقي ... تخيل وحدة يموت جوزها بعد تاني يوم جواز و هي قاعدة صابرة و متحملة عادي !! ولا عمتك !وحدة مريضة قلب و بتحبك اكثر من نفسها.. ...لو ما دخلتش الإثنين في صدمة يبقى الموضوع كله مشكوك فيه و مش هتعرف نخليهم يقتنعوا بجد بمو"تك ولا هتخليهم يعترفوا فاهم !!
-كلامك منطقي يا خالتي بس خايف ما تقدرش تستحمل الصدمة لا هي ولا عمتي !!
-اميرة قوية ...هتعدي الازمة...للأسف دي ضريبة لازم تدفعها
مش سهل انها تتجوز ميلياردير و عنده أعداء بالخطورة دي
لازم هي كمان تقدم تضحيتها .. و عمتك ربنا يسترها معاها و تعدي الازمة على خير
عودة الى الحاضر
ام أحمد : ان شاء الله بس ما يطولش الموضوع ...يا رب تنكشف الحقيقة بسرعة عشان الغلبانة اللي راقدة جوة دي 😔
عند خالد و ياسين
خالد بصدمة : انت بتقول ايه !! أم أحمد اقترحت عليك الفكرة المهببة دي ؟
-صبرك عليا ما تبقاش متصربع ..خليني اشرحلك الاول
خالد: اتفضل سامعك.🤨
حكى ياسين كل شيء بالتفصيل بخصوص ايهاب و دانيال و مخططاتهما و محادثته مع أم أحمد
شهق خالد بصدمة : يااااه !! ده الموضوع طلع كبير اوي !!
ياسين : هو كبير فعلا ...على الله تنجح فكرة ام أحمد بس
خالد بتوتر : بصراحة مش عارف اقولك ايه .. 😰
ياسين : مالك ؟؟ ايه اللي مش عارف !
-انا مش مع أم أحمد في حاجة
-حاجة ايه
-ما اعتقدش أميرة بالقوة دي ...انا بيتهيئلي ان كل الظروف اللي حصلت معاها الفترة اللي فاتت خلتها ضعيفة و ابسط مشكلة هتكسر ظهرها...فما بالك بقى بمو"ت جوزها اللي بتحبه ثاني يوم و هي ما لحقتش حتى تتجوزه بجد!! انا بقول ان الموضوع يفوق قدرتها على التحمل
ياسين بقلق : ربنا يعدلها بقى .. مش عايز افكر في الموضوع ده كثير و ما صدقت نسيته... و انت جاي دلوقت تفكرني فيه !! انا اصلا بيتفتت قلبي من الوجع كلما افتكرت حالتها عاملة ايه...و ارجع و اصبر نفسي بحاجة وحدة
-اللي هي ؟
-اني بثق في أم أحمد و رؤيتها للأمور و الناس ..و مادامت هي متأكدة من كدة يبقى انا متطمن ...المهم ...هي ازيها دلوقت ؟؟
خالد : هي واخذة منوم مش هتفوق بسرعة... ..انت قلت انك كنت مستنيني مش كدة؟؟
ياسين : ايوة ...عندنا شغل كثير...تقدر تسمعني وتفتحلي وذانك ولا اجيبلك كشكول عشان تديه لسحر تذاكرهولك تاني!! 🙄😂
-يا عم بلا هزارك الباي"خ ده دلوقت! ما قلنا مكنتش قادر افكر يا تافه ..مش هتنسى بقى !!😤
ياسين بضحك : خلاص بهزر بس . يالا هافهمك المطلوب منك عشان تلحق تمشي الوقت متأخر اوي دلوقت هيسألوك كنت فين و سين و جيم و هيبتدوا يشكوا
خالد: يشكوا ليه ...صاحبي ما"ت و مقهوو"ور عليه و محتاج اقعد لوحدي عشان احزن براحتي!
ياسين بضحك: ماشي يا عم ... اسمعني كويس
كانت فاتن تترقب في سريرها منتظرة ان يغط صالح في النوم العميق
و أخيرا تاكدت من كونه لن يصحو فتسحبت ببطء و هي تلتفت حولها الى أن خرجت من الغرفة فهمست لنفسها
-بكرة هيبقى فيه زحمة و ناس كثير مش هاعرف اخذ راحتي ... يا رب تضبط الليلة و الاقيه
خرجت من الجناح و هي تنظر هنا و هناك : حلو اوي ..الكل نايم ده الوقت المناسب
صعدت الى الأعلى على أطراف اصابعها الى أن وصلت الى جناح ياسين ...حاولت فتحه لكنه مغلق بالمفتاح
-اكيد عجوز النحس اللي اسمها ام أحمد ...اوووف 😤
عادت ادراجها و هي تتلصص خوفا من ان يصحو احد
و هي تهمس لنفسها
-اعمل ايه دلوقت ؟؟ خايفة ما الاقيش فرصة تانية بعد كدة
نظرت هنا و هناك ثم تذكرت شيئا فقالت لنفسها: هو قال ان كل حاجة هنا اصلية ! يعني كل حاجة تساويلها ملايين!
التفتت لتجد بيضة ذهبية موضوعة على المنضدة الموجودة في الصالة فوضعتها تحت ثيابها و انصرفت الى الغرفة و هي تقول : يالا ..احسن من مفيش على الله بس بكرة الاقي فرصة تانية
ياسين : ها سجلت كل المطلوب منك ؟؟
خالد : تمام ...و هاتحرك من دلوقت
كان يهم بالخروج حين اوقفه ياسين قائلا
-المهمة كلها معتمدة عليك ...ما تنساش ! تفضل تمثل انك حزين على صديقك الوحيد اوعة تخلي حد يشك فيك !!
-عيب عليك ..هو انا ما قلتلكش انهم إستدعوني امثل في فيلم أمريكاني كندي بس انا اعتذرت منهم لاني مش بحب الشهرة🙄؟
-لا ما قلتش.. و يالا بالسلامة مش عايز اعرف 🙄
كان سيذهب لكنه تذكر شيئا
-انت قلتلي المطلوب مني بس ما حكيتلكيش حكايتك ازاي عرفت أن دانيال هيحاول يوقعك من طريق الجبل ؟؟
ياسين : حاضر هاحكيلك بسرعة عشان تغو"ر و تسيبني أنام
في مصر و في مكان نذهب اليه لاول مرة
امراة في اواسط الخمسينات تجهز لنفسها شايا حين رن هاتفها
-الو !
-وحشتيني يا عبير 🥰
-فؤاد ؟
-ايوة فؤاد اللي انتي اتخليتي عنه بعد ما عمل المستحيل عشانك
-عشاني برضو؟؟ يعني انا اللي قلتلك روح اصرف الفلوس حيلتنا على القم"ار و النسوان و الخ"مرة ؟؟ 😏
-لا بس اهملتيني... مبقاش يهمك غير البنات و شغلك و بس !!
-انت سامع انت بتقول ايه ؟؟ ده انا ضحيت باهلي و كل حاجة ليا عشان أهرب معاك...ربيت لك بنتك كأنها بنتي بالضبط و عمري ما فرقتهم عن بعض !! و في الاخر اخذتها مني و بعثتها لكندا عشان تمو"ت و تمو"تني بحسرتي عليها ... ساعدتك تعمل شغل هناك يجيب ذهب و بقيت اسافر من مصر لتركيا و معرضة نفسي لخطر حقيقي و عايشة مع رعب اني ممكن يتقبض عليا في أي سفرية و اتحكم مؤبد و كل ده ليه ؟؟ عشان اجيبلك ارباح ما كنتش تحلم بيها ...و بعد ما ده البيه قاعد مرتاح بيبعزق في تعبي و بخو"نني ؛!! لا و فوق ده كله جاي بكل وقا"حة تحط اللوم عليا كمان !! اما انك بج"ح بصحيح 😤
فؤاد : عموما انا سبت كل ده ورا ظهري مش بافكر في الماضي و مين غلطان و مين لا ...انا عايز ارجع المية لمجاريها ما بينا ...في الاخر انا مليش غيركم انتي و سما
-و احنا مش محتاجينك في حاجة...و عايشين انا و بنتي حياة حلوة و زي الفل و مش ناقصنا حاجة ..ابعد عندنا بس 😤
كانت ستغلق الخط لكنه قاطعها بلهجة حادة
- بس انا اقدر اقلب حياتكم الحلوة دي لج"حيم يا عبير ...و انتي عارفة كدة كويس!
زمت شفتاها بضيق و قالت : انت عايز مننا ايه تاني ؟! ما كنت غرت ف داهية سنين طويلة ايه اللي رجعك تاني !! عايز مننا ايه ؟؟
-منك انتي ...مش عايز حاجة ...من بنتي حبيبتي ...50 مليون دولار
-يا مصيبتي !! هتتجيبهملك منين دول؟؟
- انتي ناسية انهم هيورثوا قريب اكبر ملياردير في كندا ؟! يعني ده أقل مبلغ ممكن تساعد بيه ابوها الغلبان عشان يشوف حياته
-انت غلبان انت !! ده انت ثعباااان 😡😡
- لما انا ابقى ثعبان امال انتي تبقي ايه يا حبيبتي ؟؟ عموما سيبينا من الكلام العبي'ط ده و فهمي بنتك... تنفذلي طلبي ده و تنسى فكرة الانتقام الغب'ي اللي عمالة بتتكلم عليه ده يا اما هانسى انها بنتي و اعاملها زي ما باعامل اي حد بيهددني ...
اخذ رشفة من مشروبه و اكمل بشر
-و أظن انتي عارفة و فاكرة كويس حصل ايه لزبنب لما هددتني يا اما ارجعلها الفلوس اللي اخذتها منها او تبلغ عننا شرطة السياحة و الآثار !!
-بقولك ايه ؟؟ انا مش زينب اللي ضحكت عليها و لما طلبت حقها و هددتك مو"تتها بعد ما خليت الموضوع يبين سكتة قلبية...انا اقدر اوديك ورا الشمس فاهم !! 😡😤
-انتي بتتكلمي كلام اكبر منك يا عبير
- اعلى ما ف خيلك اركبه يا فؤاد .. انا مش خايفة منك لاني عارفة كل بلاويك و اقدر اتغدى بيك قبل ما تفكر تتعشى بيا
اقفلت الخط فإبتسم بخبث و هو يهمس
-مش خايفة على نفسك.. يبقى خافي على بنتك القطة اللي فاكرة نفسها اذكى من اللي علمها كل ده.. ماشي يا عبير الگلبة ..ان ما وريتكم انتي و بنتك اللعب بيكون ازاي ما ابقاش انا فؤاد المصري
عند ياسين و خالد
-يا سيدي انا كنت عامل حسابي لكل الاحتمالات اللي ممكن يعملها دانيال ...
-ازاي ؟؟
-بص هو صحيح خبيث...بس مش صعب انك تفهم هو بيفكر ازاي يعني ممكن تتكهن بتحركاته بسهولة و ده اللي يخليك تتغلب على خصمك...
-اللي هو ايه
-انك تكون دايما سابقه بخطوة ...يعني احنا زي ما شفت فقسنا رجالته اللي كانت بتحوم حوالينا ..و بالتالي قدرت اعرف عنده ايه معدات و يقدر يعمل ايه ...في أي مكان بيكون فيه
-ايوى يعني ازاي عرفت أنه هيعملك الكمين ده ؟؟
-بص ..دانيال مكانش حاطط خطة محددة لأنه مكانش قادر يعرف تحركاتي و ده معناه أنه كان هيرتجل خطة فورية في أي مكان اروح له ...انا بقى درست كل الاماكن اللي ممكن اروحلها وحطيت كل السيناريوهات و الخطط اللي ممكن يفكر فيها. ..و لقيت ان اسلم خطة تخليني انفذ من مخططه هي بيت الجبل
-ازاي !؟
-هو عنده جهاز اهتزازات و عنده جهاز تشويش و عنده متف"جرات أكيد هيحاول على قد ما يقدر ما يعملش شوشرة و عايز يبين الحادثة طبيعية مش مدبرة
فانا اتوقعت أنه مش هيف"جر العربية ...و لا هيبو"ظ الفرامل لان العربية جديدة أكيد هيعرفوا انها باظت بفعل فاعل
-يعني هو كان عايز يعتمد على خطة تخلي التحقيق يطلع بنتيجة و هي ان الوفاة كانت نتيجة حادثة عارضة مش جر"يمة
-بالضبط ...و انا اتصرفت على الأساس ده يحكم ان المكان الوحيد الأمن ليا هو الملاذ
خالد : طب تفضل حاجة وحدة
ياسين بتذمر : يا بني عينيا ببقفل لوحدها ...عايز ايه تاني ؟
خالد : جاوبني على دي بس و همشي على طول
-اتفضل يا رب يكون بجد ده آخر سؤال
- مين البني أدم الغلبان اللي اتفحم بدالك هناك ؟!
ضحك ياسين قائلا : تصدق كنت مستني انك تسأل السؤال ده اول ما شفتني ! غريبة ازاي خلاك فضولك صبرت كل ده 😂🙄
خالد : ياسين !!! 😡
ياسين : حاضر هقولك ..كارلوس كان قالي مرة ان عدد كبير من المهاجرين اللي مش من فئة الأسر بيتوفوا و بتفضل جثثهم في المشرحة لمدة شهر كأقصى تقدير و لو اهلهم ما دفعوش الرسوم و استلموهم او محدش اتعرف عليهم و فضلت هوياتهم مجهولة تدفنهم ادارة المستشفى بشكل جماعي كل شهر ..فأنا اول ما قالتلي ام أحمد على الفكرة افتكرت الكلام ده و اتصلت بيه فورا عشان يدبرلي ج"ثة واحد....
قبل أن يكمل كلامه قاطعه خالد بغضب : اخص على أخلاقك يا تافه ... و انا اللي كنت فاكرك تعرف ربنا و واخذك مثلي الاعلى! تقوم تعمل عملة مهب"بة زي دي و انت عارف ان اكرام الميت دفنه!
ياسين بضحك : ما تسيبني اكملك مش انت طلبت توضيح ! خليني اشرحلك اوام هبيت فيا !!
خالد : طيب كمل 😤
-انت عارف عدد الهنود اللي بيهاجروا لكندا كام؟؟
خالد بتذمر : مالي بيهم انا ؟
-40 الف مهاجر كل سنة ... و الطلبة اللي بتبعثهم الهند لوحدها عشان يدرسوا هنا بيمثلوا 40 في المئة من اجمالي الطلبة الاجانب ...يعني الجالية الهندية مترتبة في المرتبة رقم اثنين بعد الفيليبين ...و بالتالي مش صعب نلاقي واحد منهم في المشر"حة
-ها و بعدين ؟؟
اتصلت بكارلوس و طلبت منه يدورلي على واحد من اللي بيسيبوا وصايا انهم عايزين يتحر'قوا
- اااه !! من الهندوس يعني !!
- بالضبط كدة ...المهم كارلوس دور في المشر"حة و لقى جث"ة واحد هندي شغال في مواقع البناء اتو"فى المسكين في الشارع بسكتة قلبية وكان فاضل اسبوع و تخلص المهلة و يدفنوه ...
مع العلم ان اصحابه في الموقع بلغوا عن اختفاؤه في كل الاقسام و النقطة اتأخرت على ما وصلت المستشفى ده .. لأنه مش ساكن في تورنتو أصلا و كان جاي لواحد قريبه بس تعب فجأة والناس اللي كانت حاضرة هناك بتقول اول ما وقع جيه واحد حرامي اخذ المحفظة اللي معاه عشان كدة فضلت هويته مجهولة
-ها كمل!!
ياسين بضحك : شايفك مركز اوي مع القصة !
-يا عم كمل بس !! عرفتوه ازاي مادام كان مجهول !
ادارة المستشفى لقت بلاغ بمواصفات الراجل و سألوا في العنوان المكتوب في البلاغ و اتأكدوا أنه هو
و لما دوروا في اوضته عن اي معلومات توصلهم لاهله قبل ما المهلة تخلص ...لقوا ايه ؟؟؟
خالد ببلاهة: ايه ؟؟
-لقوا الراجل مريض قلب أصلا و كاتب وصية بيقول فيها
" انا رافي سينغ اكتب وصيتي في حال حدث لي اي مكروه
بعد وفاة زوجتي لم يبق لي اي أحد في الهند لذلك اوصي إذا مت ان تحر"قوا جث"تي و تنشروا رمادي ليسافر في كل انحاء كندا لعله يصادف رماد زوجتي في الافق البعيد "
نظر الى خالد و قال ببلاهة: شفت بقى انها وصية الراجل ! ماهو انا مش معقول هخالف رغبة الغلبان ده في آخر ايامه !! 😕
ضحك خالد بينما اكمل ياسين
و طبعا المستشفى في الحالات دي بتنفذ الوصايا و زي ما عندهم الدفن الجماعي عندهم كمان الحر"ق الجماعي
-يعني قصدك إن ...
اكمل ياسين : المسكين عمل فيا جميلة حتى و هو ميت !! و النبي تدعيله يا خالد 😁
خالد : بتستعبط عليا دلوقت حضرتك ..و ده ادعيله ربنا يرحمه و لا يحرقه ولا ايه بالضبط ؟؟ خلاص فهمنا الموضوع: هندي من الهندوس ...اومال العربية اتحركت ازاي و هي جواها جث"ة واحد طالب يتحر"ق؟!
ياسين: جرى ايه يا خلودة ؟؟ هو انت من امتى بقيت بليد و فهمك بطيء كدة كنت بتفهمها و هي طايرة !!! يكونش أثر الحب و الجواز !!
-ليه يعني ..كل الموضوع اني مش مركز اوي يعني 🙄
-واضحة اني شغلتها بالريموت ...انت عارف انها آخر إصدار و فيها تطبيقات هتصدمك ...يالا مش خسارة في الوا'طي ايهاب...و دلوقت يالا وريني عرض كتافك بقى
نهض خالد فأكمل ياسين
اه و ما تنساش زي ما اتفقنا اول ما النهار يطلع تروح لكارلوس
خالد : حاضر ...
كان يهم بالمغادرة فتذكر ياسين شيئا
-خالد نسيت اوصيك آخر حاجة !!
-ايه كمان ؟؟
- ابقى فكر كارلوس ما ينساش بعد ما يقفل التابوت يحر"ق الراجل بجد و ينثر رماده...دي وصية يا صاحبي و لازم تتنفذ 🙄
خالد : حاضر ...اي اوامر تانية ؟
ياسين : ايوة ... ما تنساش تدعيله
ضحك خالد بصوت عال: حاضر...
رفع يديه عالية للسماء و هو يقول بتضرع : إلهي ربنا زي ما فرحتني النهاردة يرجعة صاحبي يفرحك انت كمان بجمع رمادك مع رماد مراتك في جبال الروكي يا رافي يا اخويا
غادر مسرعا و ما هي إلا ساعة حتى كان امام باب القصر
دخل بهدوء حتى لا يثير انتباه أحد
كان يهم بدخول الردهة حين لاحظ شيئا مريبا فاختبأ في الممر ينظر بترقب و فجأة صدم صدمة عمره مما رأى !!
بارت 72 🔥
صدم خالد و هو يرى تلك الو"قحة تنظر هنا و هناك قبل أن تاخذ احدى اللوحات المعلقة على حائط الردهة
خالد بصدمة: اااااه يا فاااتن الگلب ! بتسرقي الراجل و انتي في بيته ..و لا احترمتي حرمة مو"ت ولا غيرها !! كنت عارف انك سا"فلة بس ما اعتقدتش أبدا توصل يبكي الحقا'رة لكدة!! دي سحر هتجيلها جلطة من افعالك !!
نظر الى ساعته التي كانت تشير الى الثالثة فجرا ثم بقي ينظر إليها بإحت"قار بينما تتوجه مسرعة في الظلام النسبي الى جناحهم و هي تسترق النظر في كل مكان
تسلل بعدها بهدوء و دخل غرفته و هو يتوعد لتلك الح'قيرة
في الصباح
خرج من غرفته مسرعا ليصادف ام أحمد و هي تتوجه لتشرف على تجهيز سفرة الفطور
-صباح الخير يا ابني
-صباح النور يا ام أحمد
نظر هنا و هناك فلم يجد أحدا فقال بهمس دون ان يلفت الانتباه
-ما قلتليش ليه ؟ 🙄
ام أحمد بهدوء: المفروض تكون نبيه و تفهم لوحدك ..هو مش عشرة عمرك برضو ؟ المفروض تكون انت اكثر واحد فاهمه
خالد بضيق : حتى انتي يا أم أحمد! 😒
ما لبث ان رأى فاتن تأتي من بعيد و هي تقول
- صباح الخير
غادر خالد بحزن فهتفت ام أحمد خلفه بتساؤل :
ام أحمد : رايح فين يا ابني مش هتفطر ؟؟
جلست فاتن على السفرة فنظر اليها بنظرة غامضة ثم غادر دون ان ينظر : مين ليه نفس يطفح في بيت الراجل و هو متف"حم و حتى لسة ما اند'فنش 😓
كانت فاتن تمسك بتلك الشطيرة لكنها رأت ام أحمد تنظر إليها بنفس النظرات فوضعتها من يدها و قالت بربكة
-هاستنى صالح و سحر عشان نفطر سوا ...أصلا مليش نفس 🙄
كان خالد يهم بالخروج من باب القصر حين رأته سحر و اوقفته من بعيد
-خااالد !! استنى !
توقف ينتظرها و هو ينظر الى مكان اللوحة بشرود
سحر : خالد انت رجعت امتى امبارح انا استنيتك كثير !
خالد : رجعت متأخر ..أكيد كنتي نايمة
-كنت فين كل ده و مشيت ليه بالطريقة الغربية دي ؟!
خالد : افتكرت مهمة حاجة فجأة
سحر بتساؤل : حاجة ايه ؟؟
خالد : مراته امانة في رقبتنا يا سحر و لو صحيت و ما لقتهوش قدامها هتنهار اوي و مش هتتحمل الصدمة
سحر : ايوة معاك حق...انا خايفة عليها اوي 😔
خالد : اهو انا طلعت مستعجل عشان كدة .. في الوقت اللي احنا هنا مصدومين أهلها هناك مقهو"رين و في نفس الوقت متربطين مش عارفين يكونو مع بنتهم في مو"ت جوزها.
سحر : تخمينك صح ..خالتي زمانها قالبة الدنيا هناك
فاردف خالد : انا شفت ان أقل واجب اقدمه لصاحبي اني أساعد مراته تعدي محنتها ...رحت عملت اتصالاتي و حجزت لأهلها على اول طيارة يعني هيوصلوا النهاردة بالليل...اهي المسكينة على الأقل لما تصحى تلاقي والدتها جنبها تهون عليها
سحر بزعل: اخصة عليك يا خالد 😓 اومال احنا رحنا فين؟؟
خالد بتساؤل: انتي و مين بالضبط ؟؟
ادركت سحر مقصده فقالت بإحراج : خالد انت عارف ماما عصبية و فيها عيوب كثير ..بس دي مهما كانت بنت اختها و دي جنازة يعني أكيد مش هتسيبها في ظرف زي ده ؟
خالد و هو ينظر الى مكان اللوحة: اه ..ما انا واخذ بالي !
انصرف دون ان يعلق و همس مع نفسه(الله يرحمك يا جدتي كنتي دايما بتقوليها " يا نحله لا تقرصينى و لا عايز منك عسل"
فقالت سحر بتعجب: طب مش هتفطر ؟
واصل خالد طريقه بحزن و هو يقول :ورايا معاملات و اجراءات دفن مش فاضي للأكل كلوا انتو بالهناء و الشفاء
غادر المكان وسط دهشتها فقالت متعجبة: هو ماله مش على بعضه ! و ايه اللي بيبص عليه ده من الصبح !
التفتت خلفها و امعنت النظر إلى البقعة التي كان يركز النظر فيها و فجأة صرخت بصوت مكتوم و هي تضع يدها على فمها:
يا خبر !!! هي لوحة "شتاء كئيب" راحت فين 😱؟؟
سحر شديدة الملاحظة و قد تذكرت انها بالأمس فقط لاحظت وجودها عند وصولهم فنظرت هنا و هناك ثم انطلقت الى الجناح ثانية و اغلقت الباب بالمفتاح و توجهت فورا الى حقيبة والدتها و هي تقول : معقولة تكون دي وحدة من عمايل ماما !! لالا لاااا أكيد ما توصلش بيها الب"جاحة لكدة!!! يا رب يكون تخميني غلط !
فتشت أسفل الحقيبة لكنها لم تجد شيئا ...فكرت قليلا ثم توجهت نحو سرير والدتها مسرعة...رفعته و اذا بها تجد اللوحة لتشهق بشدة
-يا نهار الوااااان !! هي حصلت تسر"قي الراجل و هو مي"ت يا ماما !!! عشان كدة خالد وشه مقلوب من الصبح !! 😱 يا خوفي يكون شافها ؟! تبقى فضي"حتي بجلاجل و مش بعيد يطلقني!😰
امسكتها و خرجت و هي تنظر حولها في كل الاتجاهات ...لم يكن هناك احد في الممر ...فركضت مسرعة و علقتها في مكانها و فجأة سمعت صوت ام أحمد و هو تخرج من غرفة السفرة قائلة
-سحر مش هتفطري يا بنتي ..؟
سحر بتوتر : لا يا خالتي مليش نفس 😥
وصلت إليها و لاحظت شحوبها : الله !! و مالك وشك أصفر و بتنهجي كدة ليه ؟
-اصل انا طلعت اعمل شوية تمارين رياضية و لسة داخلة.
ام أحمد : رياضة على لحم بطنك ؟ عشان كدة وشك إصفر
يالا ادخلي كلي لك حاجة
سحر بتوتر : بعدين يا خالتي 😓😥
قالتها و هي تركض نحو الجناح كأنها تشعر بالخزي و لا تريد أن يراها أحد
نظرت أم أحمد بجانبها فرأت اللوحة المعلقة بطريقة مائلة
كانت ستنادي بيتر حين راته يدخل في تلك اللحظة و برفقته كل من أحمد و زوجته و اولاده
هرع أحمد نحوها يحتضنها و هو يبكي بشدة
-مش مصدق يا ماما ...معقولة اخوي الكبير يمو"ت بالطريقة الب"شعة دي ؟! 😭
-ادعيله بالرحمة يا ابني .. ده قدر محدش بيقدر يهرب منه
سلمت عليها نيفين قائلة بحزن : البقاء لله يا ماما ..ربنا يرحمه كان طيب اوي ...و الله أحمد من لما سمع الخبر ما بطلش عياط ده حتى كان عايز يرجع في نفس الطيارة اللي رحنا فيها
أحمد : ياسين ده كان اخوي مش صديق و خلاص يا نيفين و مو"ته دي اكبر صدمة حصلتلي في حياتي 😫
ان أحمد بحزن -ربنا يصبرنا يا ابني و يرحمه
ريم بحزن: يعني احنا مش هنشوف عمو ياسين خلاص ؟🥺
نيفين : لا يا بنتي عمو راح عند ربنا للجنة مش هنشوفه بس هنبقى ندعيله كل ما نفتكره
همس امير بتعب لنيفين : ماما انا عايز أنام 😮💨
-..اتفضلوا يا بنتي دخلي الاولاد اوضتي و ادخلي ترتاحي انتي و هوما ... معلش الجناح مشغول... شوية و هافضيهولكم
-مفيش مشكلة احنا أصلا مش مطولين انتي عارفة شغل أحمد
أحمد بتساؤل : اومال خالد فين؟؟
-أكيد راح المستشفى يسأل عن نتيجة التحليل عشان يلحق يجهز ترتيبات الد"فنة 😔
نظرت الى هيئته المتعبة و أكملت : و انت يا ابني ادخل ترتاح انت كمان ..انت من امبارح على حيلك
-لا انا هاغير بس و اطلع تاني عايز اقف مع خالد في ظروف زي دي مش معقول هسيبه لوحده
أم أحمد : زي ما تحب ...يالا انا كمان هأدخل اغير هدومي
كانت أم أحمد ستدخل الى غرفتها حين سمعوا صرخة عالية تأتي من غرفة أميرة
انطلقت الطيارة برجب و فاطمة و هو لا يصدق أصلا إنه في طريقه إليها بهذه السهولة و السرعة !
فاطمة: شفت يا حج ! ربنا لما بيحب يسهلها بتسهل اهي
رجب : معاكي حق يا فاطمة...بس الشهادة لله ..الواد بدر و اللي اسمه خالد ده ناس ولاد أصل و اثبتوا في الموقف ده انهم جدعان ولاد بلد و الشهامة بتجري في د"مهم
-ولاد حلال ربنا يكرمهم و يحميهم لشبابهم يا رب ..بس كله سلف يا رجب قال على رأي المثل اللي اكل عيش الناس !! يبقى انت كمان لو حد فيهم أحتاج خدمة هتكون اول واحد يقف معاه
-اكيد ...انتي تعرفي عني غير كدة؟
زمت شفتاها بضيق ثم قالت : بس بصراحة أنا مش هاين عليا اسيب بنتي الصغيرة لوحدها عند مرات اخوك...كان نفسي تكون معايا 😓
رجب: جرى ايه يا فاطمة !هو احنا جايين نتفسح يعني ؟
فاطمة : بس ندى عمرها ما بعدت عن حضني ! 😓😭
مسح رجب على وجهه بضيق : انتي يا ولية غاوبة تنكدي على نفسك و خلاص؟يعني كنتي مقهو"رة على الكبيرة اللي جوزها م"يت و هي بعيدة عننا و بتدوري على طريقة توصليها بيها و قلنا ماشي ... و لما الراجل اتكرم و دفع لنا حق تذكرتين عايزة كمان نقوله و النبي عندنا بنت تانية يا ريت تكمل خيرك للأخر و تدفعلها هي كمان !
فاطمة بحزن: و هي يعني هتدفع كام مهي صغيرة 🥺
رجب : صغيرة ايه بس يا فاطمة! هي كمان زينا تذكرتها 30 الف جنيه! اقولك حاجة ! احسن حل اني اتخمد لحد ما نوصل
اغلق عينيه بعصابة العينين و التفت الى الجهة الاخرى
في المستشفى
أتم خالد كافة الإجراءات التي اوصى بها ياسين و اتفق مع كارلوس على كل الترتيبات و خرج مسرعا نحو سيارته و فجأة لمح أحمد آتيا بإتجاهه
اقترب منه و قال و هو يحتضنه ببكاء
أحمد : البقاء لله يا اخوي 😓
خالد بحزن: حياتك الباقية يا أحمد ..جاي المستشفى ليه انت جاي تعبان من السفر كنت استنيتني لحد ما ارجع !
أحمد بحزن: و دي معقولة ! يعني اسيبك فوق حزنك محتاس في كل حاجة لوحدك ! انا جيت اساعدك لو محتاج اي حاجة اؤمرني بس
خالد : ما تقلقش عليا مفيش حوسة ولا حاجة انا اقدر اعمل كل حاجة بالتلفون ...الاهم اني طلعت تحليل الDNA ...
اطرق بحزن و قال : طلع مطابق 😓
أحمد : معلش يا صاحبي ده حال الدنيا ...انت رايح فين دلوقت ؟
خالد بحزن: رايح اخذ تقرير حالة الوفاة عشان اطلع تصريح بالدفن و نشوف هنستلمه امتى بعدها راجع القصر
أحمد : طب يالا انا جاي معاك امشي و انا هالحقك بعرييتي
هرعت ام أحمد بخطى واهنة نحو الجناح الذي تمكث فيه رفقة نيفين و خرج كل من سحر و فاتن و صالح على تلك الصرخة
دخلت أم أحمد و لحقت بها الباقيات بينما خرج صالح مسرعا ينادي بيتر و هو يقول : بيتر لو تتصل بالطبيب الان أظن أنها استيقظت و وضعها سيزداد سوءا
-لاااااااااااااااا ياااااسييييييين !!!! هو فيييين !!! انا عايزة ياااااسييييين !! 😭😭
دخلت أم أحمد مسرعة و احتضنتها بقلق و هي تقول : اهدي يا حبيبتي أهدي ... انتي عيانة و ضغطك وا"طي
أميرة بصراخ هستيري : اهدى ازاااي يا ماما قوليلي اهدى ازاااااي !! انتي ما سمعتيش منذر قال اييييه ؟؟؟؟
دخلت خلفها فاتن و سحر التي ركضت نحوها تحتضنها من الناحية الاخرى بينما بقيت فاتن و نيفين واقفتين بجانبهما
سحر : أميرة حبيبتي ....شدي حيلك يا قلبي 😔
أميرة بصدمة: تخيلي بيقولوا ايه يا سحر ؟؟ بيقولولي حبيبك مااا"ات !! هوما أكيد بيكذبوا مش كدة؟ ياسين اللي طلب منهم كدة عشان يعرف بحبه قد ايه مش كدة !! طب و النبي قوليله اني بحبووو اكثررر من نفسي و مش هاقدر أعيش من غيرووو
قوليله بس كدة يا سحر و هو هيرجع على طوووول 😭😭😭
اشاحت سحر بنظرها الى الناحية الاخرى و هي تبكي و لا تدري ماذا تقول فنظرت أميرة الى أم أحمد و تمسكت بثيابها تتوسل إليها كي تجيب
-طب قوليلي انتي يا ماما ...مش عايزة تردي عليا ليه يا ماما ؟؟؟ ياسيييين فين يا مااااامااااا ؟؟! قوليلي ان منذر كان بيهزر...
كانت تشهق بصوت عال و أكملت بنحيب
-قوليلي انها مزحة ثقيلة و بعد شوية هيدخل و يقولي حقك عليا مش هاهزر معاكي كدة تااااااني 😭😭😭
فاتن بحزن : البقاء لله يا بنتي ..ربنا يرحمه
نيفين ببكاء : ربنا يصبرك يا حبيبتي 😓
سحر ببكاء: ربنا يرحمه يا حبيبتي و يصبر قلبك على فراقه
فصرخت اميرة فيها و هي تسكتها بيدها بغضب: لااااا يا سحر!! اوعي تقولي الكلام ده تااااني !! فااااهمة !! 😤 اوعي تفولي عليه
نظرت الى اللاشيء و قالت بإبتسامة أمل : أنا حبيبي عايش و هيرجعلي تااااني !!! انا عارفة أنه مش ممكن يعمل فيا كدة !! هو وعدني يا سحر !! ايوة وعدني أنه مش هيسيبني أبدا
نظرت الى ام أحمد بضياع و قالت؛ مش كدة يا ماما ؟؟ ماهو مستحيل يسيبني و يمشي بالطريقة دي !!!! 😕😵
أم أحمد : يا بنتي مش كدة انتي مؤمنة بقضاء ربنا و قدره
هو ربنا بيحبه و اتوفاه ليه ادعيله بالرحمة
صرخت أميرة فيها بحدة :-طب و انا يا مااااااماااا ؟؟ مين هيدعييييلي..هاااا!!! انا امبارح بس كنت عروسة يا ماما !
انا قلبي بيتحر"ق يامااااما ...ده امبارح بس كان بيقولي أنا أسعد انسان في الدنيا لإنك في حضني؟ يبقى سابني ليه ...ما لحقش يفرح بحضني ليه ؟؟
امسكت في قلبها بوجع
اااااه يا قلبي يا ماماااا !! مش قاااادرة 😭😭😭😭
سحر : حرام عليك نفسك يا أميرة استغفري ربنا اومال مش كدة !
أميرة : مش قادرة يا سحر 😭 !!! مش قاااادرة 😫
ااااااه يا ياسيييين !! هاقدر أعيش ازاي من غيرك يا عمري!! يا ريتك كنت خذتني معاااااك !! مكنتش أعرف إنك اناني كدة😭😭
بكت أم أحمد و سحر بكاءا مريرا على انهيارها و شددتا من احتضانها اكثر بينما خرجت نيفين لانها لم تتحمل الموقف اكثر و اكتفت فاتن بالاشاحة بنظرها و هي تمسح دموع تماسيح
و في تلك اللحظة سمعوا طرقا على باب الجناح
في الخارج
وصل ايهاب و سما الى مدخل القصر و هي تطالعه بإنبهار و تقول : شفت الناس عايشة ازاي يا بيبو؟؟
ايهاب: اهو انتي من النهاردة صاحبة القصر ده يا روح بيبو...يالا بقى ندخل و بلاش فضا'يح لحد ما الدفنة تخلص اتفقنا ؟
-حاضر بس قبل ما ندخل اعمل حسابك ...اول ما الد"فنة تخلص انا هاطرد كل الر"عاع اللي هنا و اولهم الجربوعة اللي فاكرة نفسها بقت برنسيسة بجد
خرجت فاتن لتنظر من الطارق لتجد صالح يقول
في ناس وصلت بتقول انهم قرايب المرحوم
سمعته ام أحمد فنظرت الى سحر و همست: خليكي معاها هنشوف مين
خرجت ام أحمد برفقة فاتن نحو تلك الواقفة بتكبر و هي تنظر هنا و هناك في اركان القصر
تقدم بيتر من ام أحمد و قال : يقول أنه قريب السيد
تقدم ايهاب ليصافح ام أحمد بحزن:البقاء لله ..انا دكتور ايهاب المنصور ،ابن عمة ياسين و في مقام اخوه الكبير و دي سما مراتي
أم أحمد بحزن: حياتك الباقية يا بيه انا خالتك ام أحمد مدبرة القصر و دي فاتن خالة مرات المرحوم و ده صالح جوزها
سلم ايهاب عليهم ثم سلمت سما دون ان تنطق بكلمة
ايهاب بإحترام مزيف: تشرفنا و لو اني كنت اتمنى نتقابل و نتعرف في ظروف غير دي
صالح : الشرف لينا يا دكتور و البقية في حياتك
ام أحمد : معلش يا ابني ..حكمة ربنا و قدره.....ربنا يرحمه
نادت لي جيان التي ركضت مسرعة و قالت : جهزي لهم الغرفة الارجوانية و ارسلي من يأخذ حقائبهم بسرعة.
ثم نظرت إليهما و قالت : انتو جايين من سفر..اتفضلوا للصالون
كان الجميع سيتوجه نحو الصالون لكن في تلك اللحظة دخل خالد و أحمد و معهما تقرير التشريح و تحليل الDNA
و في تلك اللحظة خرجت نيفين زوجة أحمد ثانية
-احمد انتو جيتو ؟ قالولكم ايه في المستشفى ؟
فوقف الجميع بترقب و تسلل بعض أفراد الأمن الى مدخل القصر بجانب بيتر يستمعون لما يقول
خالد بحزن : سلام عليكم
نظروا الى تعابير وجهه المتجهمة و اجابوه السلام بتوجس فقال
-نتيجة التشريح طلعت و كمان تحليل الDNA...
صمت للحظات ثم قال بصوت مختنق تحت انظار ايهاب المترصدة كعيون الصقر : التحليل طلع متطابق ..الجث"ة اللي كانت في العربية جث"ة ياسين 😓
نظر الى ام أحمد بقهر ثم وضع الأوراق على الطاولة و هو يكمل بصعوبة : نتيجة التشريح و الفحص الدقيق بتقول انها وفاة طبيعية نتيجة إصابة حادة في الجمجمة ادت الى الوفاة فورا ..و لما اتحدد زمن الوفاة بدقة اكتشف الدكتور ان العربية لما انفجرت كان هو فارق الحياة فعلا 😓
لم يستطع التحمل اكثر ف أجهش بالبكاء فجأة :
يعني ربنا رحمه من الحر"ق يا خالتي ..محسش بحاجة 😭😭
ربت أحمد على كتفه فأجهش خالد بالبكاء اكثر و هو يحتضنه و يقول بنحيب
طول عمره سواق شاطر يا أحمد ...عمره ما كان متهور في السواقة ...ازاي يحصل فيه كدة!! انا مش مصدق بجد ان اخوي الطيب يموووت بالطريقة دي 😭😭 حد يصحيني و يقولي ان ده كابوس مرعب مش اكثر 😭😭
إقتربت منه أم أحمد بحزن و قالت ببكاء: لما يقع القدر يعمى البصر يا ابني .. ربنا كتب له يمو"ت بالطريقة دي و اهو قضا اخف من قضا
صالح بحزن : خالتك ام أحمد معاها حق يا ابني ..و زي ما قلت الحمد لله انه ما'ت على طول و ما اتعذ"بش 😔
-هو مين ده اللي ما"ت فورا !!😳😳😳
توجهت انظار الجميع ناحية الجناح فخرجت أميرة بجنون رغم مقاومة سحر التي نظرت الى ام أحمد و هي تقول : ما قدرتش امسكها 🥺😥
توجهت نحوهم أميرة و هي في حال مزرية و قالت بغضب بينما جحظت عيناها المنتفخة من اثر البكاء : اخرسوووو بقى انتو كلكووو كذااابين !!! انا حبيبي مستحيل يمووووت فاهمييين !!! هو وعدني امبارح أنه مش هيسيبني أبدا
تصنع ايهاب الحزن قائلا لصالح : هي دي مرات المرحوم ؟؟
اومأ صالح بحزن بينما أخذت تلك الأوراق و مزقتها بجنون و هي تنظر الى خالد بتحد و تصرخ بشكل هستيري
-و انت كمااااان كذااااااب يا خااالد !!! ازااااي تصدق على صديق عمرك كدة !!! هاااا ازاااااي !!! 😡😡
إقتربت منها سحر و ام أحمد التي كانت ستمسك بها و هي تقول : أميرة .. يا حبيبتي أهد..
انتفضت بجنون و هي ترفض ان يلمسها احد : ابعدوا عنييي !! محدش يلمسني !! محدش يقولي أهدي !!!
نظرت الى خالد ثانية بتوسل : خالد انت زي اخوه و بيسمع كلامك ...ارجوك تتصل بيه دلوقت و تقوله يرجع هزاره بقى ثقيييل اوي ارجوووووك يا خااااالد ابووووس ايييدك 😭
صمت خالد و اكتفى بالبكاء و النظر إلى الجهة الاخرى
رثى الجميع لحالها و هم ينظرون لبعضهم البعض شفقة و حزنا و بكت سحر و نيفين و هما تعانقان بعضهما البعض
نظر ايهاب الى سما و غمز مبتسما ابتسامة انتصار خفية ثم عاد وجهه للتجهم
إقتربت منها سما بخبث و قالت بتصنع الحزن : البقاء لله يا مدام أميرة ..المفروض تدعيله بالرحمة و تحمدي ربنا أنه ما"ت فورا بدل ما كان يتحر'ق و هو حي
أميرة بصدمة: هو مين اللي مات فورا !! بقولك جوزي ما مااااتش هو انتو ما بتفهمووووش !! ياسين ما مااااتش
نظرت أم أحمد الى سما بغضب و اقتربت من أميرة : حبيبتي انتي تعالي دلوقت اوصلك على اوضتك و ...
لم تنتظرها لتلمسها بل انتفضت و هي تتوجه نحو الباب و هي تقول : لا انا رايحة ادور عليه بنفسي ...مادام محدش فيكم راضي يكلمه انا هالاقيييه
ايهاب : مادام أميرة انتي مؤمنة و لازم تتقبلي فكرة موته و تهتمي بصحتك.....مؤشراتك بتقول ان ضغطك نازل و عندك هبوط في .
فجأة بدأت أميرة في الصراخ بشكل جنوني و هي تكرر : قلتلك ياسيييين مستحييييل يمووووت ...يااااسين مستحيل يمووو..
لم تستطع التحمل اكثر و وقعت ارضا فأسرعت إليها ام أحمد و سحر و نيفين و فاتن
صرخ خالد بخوف: بيتر الطبيب حالا
بيتر :قد فعلت سيصل في أي لحظة
كان صالح سيحملها برفقة أحمد لكن خالد تدخل: محدش يلمس مرات اخوي
نظر الى سحر و قال :هتقدرو تشيلوها؟!
اومأت سحر و حملتها النسوة نحو الجناح
في تلك اللحظة دخل الطبيب مسرعا ...
بيتر : من هنا دكتور ...
تفرق الجمع و حضرت الخادمة و هي تقول : الغرفة جاهزة
نزل ايهاب كي يلتقط احدى الأوراق المتناثرة و قرأ كلماتها بينما يدخلان الى الغرفة
اغلق الباب و هو يقول : حلو اوي .. اهو كدة انا اتأكدت ان ابن خالي العزيز حصل اهله...ادعيله بالرحمة يا سما 😁
غمزت سما بخبث: حاضر يا قلبي ..هدعيله كثير اوي 😁
ثم اطلقت ضحكة شريرة
خرج خالد و هو يقول لبيتر: لقد اتممنا كافة الإجراءات و سيكون التابوت هنا بعد ساعة ...عليك أن تتخذ كافة التدابير الامنية يا بيتر .. بعد قليل سيعج القصر بالناس من رجال اعمال و معارف و صحفيين ...اياك ان تتخاذل
بيتر : لا تقلق سيد خالد ..زوجة السيد و ممتلكاته امانة في عنقنا ...ستكون كالصقور اليوم ... و قد اتخذت فعلا احتياطاتي و طلبت دعما اضافيا لتغطية القصر بأكمله بالحراسة
-جيد ...و لا تنس ان تتصل بشركة الخدمات نحتاج إلى عدد من الخادمات لا يقل عن عشرة و لتخترهن بعناية يا بيتر
-امرك سيدي
اه صحيح كنت قد نسيت ..اريد مفتاح حجرة المراقبة و كذا جدول المناوبة الليلية؟!
بيتر: عفوا سيدي !!
خالد بأمر : سمعت ما قلت
بيتر بتخوف: حسنا سيدي ... تفضل 😥
انتهى الطبيب من معاينتها ثم قال لسحر: ضغطها منخفض سأعلق لها محلولا آخر ..لقد اعطيتها جرعة مهديء اخرى لكن لا يمكنها ان تبقى معتمدة على المهدئات فهناك جرعات محددة نلتزم بها و لو تعدت فسوف تدخل في حيز الادمان
نظر الى الجميع و قال : و من الافضل ان تعطوها بعض الفسحة و تدعوها الان لكي ترتاح فهي لن تستيقظ فورا بأية حال
خرج الطبيب و لحقت به نيفين و سحر و فاتن
ثم لحقت بهم ام أحمد بعد ان اغلقت الباب خلفها بالمفتاح
قالت نيفين لسحر: انا هشوف الاولاد زمانهم صحيوا
سحر : و انا رايحة اشوف خالد يتصل بعم رجب ..خايفة معاد الدفن يوصل و اهلها لسة ما وصلوش
غادرت الاثنتين و بقيت فاتن تنظر هنا و هناك و صعقت فجأة و هي ترى اللوحة المعلقة
نظرت فاتن حولها و قالت " بسم الله الرحمن الرحيم! هي ايه اللي رجعها تاني !! تكونش روح المرحوم 😱...!!! لاااا !! 😮💨
فكرت قليلا ثم قالت :لالا يا فاتن ايه العبط ده ...هي كانت تحت سريرك محدش دخل الجناح غيركم أصلا أكيد الغب'ية سحر ...اوووف منك يا فقرية ..طالعة لابوكي النحس.. 😓
التفتت خلفها و لم تر أحدا فاخذتها ثانية و هي تقول : أبقي وريني المرة دي هتلاقيها فين؟؟
(معلش زعلتكم على اميرة و حالتها لسة هتبقى اصعب..هنروح لعصافير الحب دلوقت و حبة رومنسية و ده حال الدنيا واحد حزين و التاني سعيد
واحد بيتولد في مكان و واحد تاني بيمو"ت في مكان تاني يعني بإختصار الدنيا عمرها ما توقف عند حد أبدا )
وضعت آخر لمسات تبرجها الذي لا تبرع في شيء مثلما تبرع فيه لتبدو حقا ساحرة دون مبالغة و تركت العنان لشعرها المتموج لينسدل بفوضوية على ظهرها كما يعشقه تماما
ثم جلست على سريرها تنتظر على أحر من الجمر و هي تنظر كل لحظة الى الساعة الموضوعة بجانبها و أخيرا سمعت صوته في الخارج فقرع قلبها طبول الفرحة و هرعت مسرعة إلى ذلك العطر المثير الذي أوصت سلمى بشراءه و رشت القليل منه و هي تنظر الى نفسها لآخر مرة و تعدل فستانها الجديد الضيق الذي تعمدت ان تلبسه اليوم ليبرز قوامها الجديد بعد ان ازداد وزنها قليلا و امتلأت مفاتنها منذ ان جاءت لمنزل العائلة
لتجعل من أنوثتها سلا"حا فتاكا لا يقوى اعتى الرجال على مقاومته
دخل الى الغرفة يحمل اكياسا و لكنه توقف فجأة كالمشدوه و هو يقول : الله !! هو انا دخلت اوضة غلط ؟؟؟ 😳
ابتسمت قائلة: حمد لله على السلامة يا بدر ☺️
نظر الى هيئتها بذهول فهو بالفعل لم يتتبه لوزنها قبل اليوم بسبب ملابسها الفضفاضة التي يجبرها وجودها في منزل العائلة على ارتدائها و التي تبقى بها معظم الوقت ..حتى أثناء نومها معه
صفر بإعجاب و هو يقول : ايه الحلاوة دي كلها يا بت ! 😍
إقتربت منه و هي تمسك عنه الأكياس قائلة بسعادة: هات عنك ☺️
اخذت الكيس و توجهت نحو الطاولة لتضعه في صحن
فتوجه بدر خلفها و احتضنها من الخلف بحب و هو يتحسس خصرها قائلا : انتي اتدورتي كدة ازاي و امتى يا بت ؟؟
ابتسمت حنان : مامتك مش بتسيبني أعمل حاجة ...قالتها و هي تزيح الكيس ثم هتفت :الله ! ريحة الكوارع بتجنن !! 🥰
دس وجهه في رقبتها و هو يغمض عينيه و يشم رائحتها المث"برة بإستمتاع قائلا : بس انا جنتتني دي اكثر ! 😍
تملصت من بين يديه بدلع و هي تقول
-و بعدين معاك يا بدر ...الله ! دلوقت الكوارع تبرد ! 🥺
عاد لإحتضانها ثانية و هو كالمغيب - ما تبرد ولا تتحر"ق ..
حنان بتذمر : بس انا مش عايزة اكلها باردة ! 🥺
ابتسم بدر على تصرفاتها الصبيانية و قال
-ماشي يا ستي ..اتفضلي كلي ☺️
جلسا سويا وسط فرحتها العارمة و قال بإبتسامة ماكرة: معقولة الفرحة دي كلها عشان أكلة الكوارع بس !! 🤨
تصنعت حنان الانشغال بالأكل و هي تأخذ قطعة بالشوكة :
هيكون ايه غير كدة ؟ 🙄 اصلك مش عارف احساسي كان شكله ايه و انا بافتكر ريحتها و طعمها امبارح ! شوية و كنت هعيط ..
و ما تتخيلش فرحتي كانت قد ايه لما قلتلي انك هتجيبهالي النهاردة 😍
بدر بعبث: يعني فرحتي عشان كدة بس ؟ 😉
-ايوة ...هاعيدهالك المرة الكام يعني ؟ 🙄🤨
بدر بعبث : لو كنت عارف كدة كنت بعثتلك بدل الكيلو عشرة مع الصبي بتاعي و رجعت لسنية.... اصلها مستنياني بصينية بطاطس محمرة من اللي بتحبيهم ☺️😁
شعرت حنان بغيرة حار"قة و تصنعت الزعل : جرى ايه يا بدر !! ايه جاب سيرة سنية الژفتة دلوقت !! 😤 و بعدين انت هتجيبلي الحاجة و تقعد تذلني بيها اكمنك جبتها بنفسك و كلفت نفسك مشوار الطريق عشانها ! 🥺
وضعت الشوكة و هي تقول بتصنع الزعل: طب ادي الكوارع بتاعك ..هسيبها تبرد و تترمي.مش واكلاها ! هااا 😤🙄
اقترب منها بدر بينما تزم شفتيها و تصر كلتا يديها الى صدرها بتصنع الزعل و تنناول طبق الكوارع من امامها قائلا بتصنع الزعل :تؤتؤتؤ ..مش خسارة الكوارع القمر دي تبرد و تترمي ! ده حتى ما يرضيش ربنا ...هآكلها انا و أمري لله 🙄
اخذ قطعة بأصابعه و هو يقول
اولا الكوارع ما بتتاكلش بالشوكة...تتاكل كدة 😋
اكلها بإستمتاع ثم لعق اصابعه و هو ينظر إليها و أكمل كلامه : ثانيا انا فاكر آخر مرة جبت فيها كوارع للبيت كانت بعد جوازنا باسبوع و انتي ما رضيتيش تاكلي يوميها و قلتيلنا يعع ايه القر"ف ده 🤮 حتى بالأمارة فضلتي طول اليوم من غير اكل بسبب ريحة الزفارة فاكرة ؟ 🙄
شعرت بالإحراج فحاولت ان تخرج من هذا الموقف المخزي قائلة : بأتوحم يا اخي 😫 ...هو انت ما سمعتش قبل كدة عن حاجة اسمها وحم 😓 و ان الوحدة ممكن تحب حاجات ماكانتش بتطيقها أصلا !😰 و بعدين انا حتى قبل الوحم مكنتش باكرههم انا بس مش بحب لما ايديا تلزق كدة منهم 😫😰
بدر بلا مبالاة مصطنعة :ماشي. ..معاكي حق....نعدي ثانيا
اخذ لقمة ثانية و أكلها
-يبقى نروح لثالثا بقى و دي الأهم !
ابتلعها و اخذ يلعق اصبعيه ثانية بطريقة اربكتها و قال و هو يتصنع التذكر: انا مش فاكر اني قلت اسم المطعم اللي اشتريت منه الكوارع 🙄! 🤔😕
فقاطعته بحدة لتخفي ارتباكها من حركاته : لا طبعا قلت 😤..اومال انا عرفت إن اسمه عم شعبان ازاي ؟ 😥
حينها انفجر بدر ضاحكا و لم يستطع تصنع البرود اكثر و قال : على فكرة عمك شعبان ده بتاع عصير القصب يا عبي"طة 🙄😂 و كان ممكن بدل اللفة دي كلها تقوليلي وحشتني و عايزة أشوفك 🙄😂
ادركت حنان أنه قد اكتشف اللعبة ...ليس هذا فحسب ! بل و لاعبها بطريقته الخاصة ايضا !! ما هذا الإحراج الذي وقعت فيه!
سرحت لوهلة في ضحكته و هي تفكر
لا مفر من اخفاء مشاعرها اكثر ...فقد سقطت كل حصونها بالفعل امامه
في البداية لم تكن تريد أن تعترف له إلا حين تتأكد مما يتأجج بداخلها
ثم لاحقا و بعدما تأكدت من حقيقة تلك المشاعر عجزت عن الإعتراف له ليس خجلا ...بل خزيا لانها لم تكن تستحقه. ..وانتقاما لكرامتها لما فعله منذ ان تزوجها و إلى أن عرف حملها ..
لم تكن تريد أن تظهر امامه بمظهر الضعيفة ..لم تشأ ان تبدي انهزام كبريائها و رضوخها له بتلك السهولة و بالخصوص بعد كل الذي حصل منها في الماضي و ما حصل منه منذ ان تزوجا
أما الآن...بلغت تلك النار أوجها و ان لم تعترف بها فستحر"ق داخلها بالكامل ...لم تعد تقو على التكتم اكثر .. تبا لكرامتها ...و ليذهب كبرياؤها الى الج"حيم فهي تعلم بداخلها انها هي المخطئة لا هو !
بل أن ذنبها عظيم لا يمكن أن يسامحها عليه احد لو لم يكن يعشقها أصلا ..كانت تستحق العقاب و ها قد نالته
فلِمٓ تحرم نفسها من الاستمتاع بحبه و الاندفاع بكل ما اوتيت من طاقتها في عشقه بسبب حجة غ'بية اسمتها" كبريائها الجر"يح"!!
فهاهو امامها قد نسي الماضي و بات يعاملها بحب و حنان بالغ رغم انها جرحت كرامته و رجولته مرات و مرات !!
لِمٓ تبعده عنها بعنادها في الوقت الذي تست"ميت فيه زوجتيه الاثنتين لنيل رضاه بينما لا يريد هو سوى رضاها هي!!
افاقت من شرودها و نظرت إليه بإستمتاع على طريقته في الأكل و قلبها يخفق بشدة اكبر كلما تحركت شفتاه بعفوية
كانت كل كلمة منه . ..كل حركة ..كل همسة ..كل ضحكة تذيبها فيه اكثر فأكثر ..تجعل منها أسيرة لتلك العينين اللتين اخضعتا تعجرفها ..أما تلك الحركات التي يتعمد اغاظتها بها الآن فقد كانت القاضية ...أثارت رغبتها فيه و جعلتها غير قادرة على السيطرة على تلك المشاعر الجامحة اكثر
حسنا لقد حسمت امرها الآن ..فهي لا تحبه فحسب ...بل تعشقه و لن تكتم ذلك اكثر...ستعترف له بحبها الليلة
كان يتأمل تلك اللقمة بين اصبعيه و يسترق النظر إليها وهو يقول بتلذذ :
الله عالجمااال !! مش فاهم الناس اللي مش يتحب الكوارع دي صنفها ايه ولا تركيبتها عاملة ازاي !!🤨🤔
دي احلى حاجة في الدنيا بعد الكبدة 😋
نظر إليها مبتسما بإستمتاع متعمدا اغاظتها قائلا : علي النعمة اللي بيقر"ف منها ده يبقى واحد من الثلاثة
يا اما نٓفٓسه في الاكل مش حلو
يا اما أكلهم من ايد واحد ما بيعرفش يطبخ و لا بيعرف قيمة النعمة اللي اتحطت بين ايديه أصلا ...
يا إما هو نفسه معندوش ذوق ..و لا بيفهم في الجمال حاجة 😜
اخذ لقمة اخرى و كان يهم بوضعها في فمه لكنها باغتته بحركة مفاجأة حين إقتربت بوجهها من وجهه لدرجة الإلتصاق و التقطتها قبل أن تصل الى فمه بسنتيمتر متعمدة لمس شفاهه بشفاهها بطريقة مثيرة جعلته يشعر بالضياع
ثم نظرت الى عينيه بوله و هي تلعق شفتها السفلى قائلة : معاك حق .😍
بدر بتوتر و رغبة : ف ايه !! 😳
فاكملت و هي تركز النظر بداخل غابات الزيتون تلك و قد التمعت عينيها بشعاع حب واضح : اللي ميحبهمش ده مش بس معندوش ذوق و مبيعرفش قيمة النعمة اللي اتحطت بين ايديه ! .لا ده كمان واحد غ"بي و اعمى و يستاهل ضرب الجزمة عشان كان مضيع حاجة لذيذة زيهم 🥰
بدأت انفاسه تتسارع و ابتلع ريقه بصعوبة و هو يقول بتصنع البلاهة : ؟؟هوما ايه دول ؟؟ 🙄😕
بجرأة لم يعتدها منها من قبلُ التقطت اصابعه و لعقتهم الواحد تلو الاخر بينما لا تزال تركز نظرها على عينيه الزيتونيتين قائلة بهمس عاشقة : الكوارع طبعا 🥰
اغمض عينيه و استسلم لذلك الشعور الممتع و قد جن جنونه و بلغت رغبته فيها ذروتها
حنان ببراءة مصطنعة : سرحت في ايه بس ! مش هناكل 🙄🤨؟
لم يستطع بدر التماسك اكثر فمداعباتها تلك كانت ضربا من الخيال بالنسبة اليه ! لم يكن ليحلم بها حتى في احلام يقظته !
-هناكل طبعا 😍
قالها و هو يضع الطبق جانبا ثم بحركة نتر واحدة منه انتشلها بين ذراعيه القويتان و توجه بها نحو السرير و مددها بحنان وسط دهشتها المصطنعة و هي تقول : الله !! مش هتسيبني اكل الكوارع !! 😥
نزع جلابيته لتظهر عضلاته المفتولة التي تعشقها
ثم اقترب منها و اعتلاها و هو ينظر إلى شفتيها برغبة قائلا :
ايه رأيك نحلي الاول ؟ 🥰😋😉
بارت 73 🔥🔥
سرعان ما بدأ الناس في التجمهر و خرجت سحر تبحث عن خالد
-خااالد !! هي إيلينا اتأخرت ليه؟ مش هتعرف تدخل بعربيتها لو اتأخرت أكثر من كدة و كمان محتاجينها معانا جوة
-مش عارف ....هأكلمها دلوقت
دخلت سحر فأمسك هاتفه و أتصل
-ايلينا أين أنت ؟ تأخرت كثيرا
إيلينا :أولغا كانت مرتبطة ببعض الأعمال كنت انتظر أن تنهيها نحن عند مدخل القصر أصلا .
ما لبثت ان دخلت بسيارتها رفقة نانسي التي وصلت في نفس اللحظة خلفها
اقتربتا منه و تبعتهما أولغا التي كانت منشغلة بإتصال هاتفي
إيلينا: كيف حال أميرة ؟
خالد بحزن: كما هو 😔
نانسي : الأمر شديد علينا جميعا و لا يمكن لأحد منا تحمله لما بالك بزوجته التي حرمت منه منذ ثاني يوم من زواجهما
أولغا انهت اتصالها و وصلت : خالد ..تعازي لك لقد كان طيبا جدا لا يستحق هذا المصير
-شكرا لك أولغا ..تفضلوا الى الداخل
دخلت سحر و سرعان ما رأت ان اللوحة اختفت من جديد
جزت على أسنانها بحنق و هي تهمس بغضب دفين
-اووففف و بعدين معاكي يا ماما ؟ هو انتي مش هتجيبيها لبر؟ 😤
كانت ستدخل إليها حين سمعت إيلينا تناديها من بعيد
-سهر !!
التفتت لتجد كل من اولغا و نانسي معها
إقتربت منها الثلاثة و احتضنت كل واحدة منهن و هن يعزينها الواحدة تلو الاخرى و يعزين انفسهن معها
نانسي : أين السيدة أميرة ؟
سحر بحزن : نائمة😔
نانسي :هل يعقل ان تنام كل هذا !! حين اتصلت صباحا لأسأل عن حالها بيتر قال انها قد اغمي عليها و اعطاها الطبيب مهدئا
-هذا صحيح ...بصراحة لا اريدها ان تنهار اكثر حين وصول موكب الجنازة
إيلينا : بس ده مش صه سهر ..مراته من حقه يشوفه آخر مرة و يودعه.....لازم نصحيه
-حماتك معاها حق ...
إلتفت الجميع ليروا القادمة و كانت فاتن
-أنا من رأيي نصحيها أحسن ما تقلب البيت فوقاني تحتاني لو صحيت و عرفت أنه اندفن من غير ما تودعه
سألت نانسي سحر بهمس : ماذا يقولون؟ فترجمت لها سحر ما قيل لتردف نانسي بدورها
نانسي : و انا من رأيهم ..و ايضا من سيستقبل التعازي ان لم تصحُ هي ؟؟
-نحن !!
التفتت نانسي الى تلك المتكبرة في مشيتها بطلة انيقة بدءا من فستانها الاسود الانيق ذي الماركة العالمية و الذي يصل الى فوق ركبتها وصولا الى الكعب العالي الاسود الذي لا يقل فخامة عن الفستان و تلك النعابير التي لا تدل اطلاقا على الحزن بدل على العكس ! من يراها يعتقد انها بمظهرها ذاك حتفل بشيء ما
إقتربت منهن بأنفة و رأس شامخة في السماء و هي نقول بتعجرف
-أنا و زوجي ...نحن عائلته الوحيدة هنا ولا يحق لأحد اخذ التعازي سوانا 🙄
أولغا بحدة : و من تكونين انت حتى تستقبلي التعازي بدلا من زوجته ؟؟
إقتربت سما منها بمكر و همست بالقرب من اذنها بطريقة تعمدت ان توصلها للجميع و هي تبتسم إبتسامة خبيثة : زوجته !ااه تقصدين ذاك الذي دام يوم واحد و الذي لم يتم أصلا !! 😕🤨
ثم تركتهم و خرجت الى الساحة بحثا عن زوجها
كانت أولغا تهم بالخروج خلفها و هي تقول
-من هذه الح'قيرة !؟؟ 😤
سحر بضيق : زوجة ابن عمته😮💨
أولغا : تبدو لي خبيثة مثل حية 😤 حتى أنها تشبه المامبا السوداء !!
نانسي بحزن : مسكينة أميرة ...يبدو انها ستعاني الامرين
وصلت أم أحمد رفقة نيفين اللتان كانتا تشرفان على الخدم من اجل تقديم وجبات للفقراء كصدقة على روح الفقيد
نيفين -خلصنا كل حاجة ...مش فاضل غير نستنى الموكب يوصل
أم أحمد بحزن : كنت مستنية أحضر زفته مش دفنته 🥺😫😭
عانقتها سحر و هي تقول: معلش يا خالتي ...انتي أقوى وحدة فينا يا ريت تفضلي كدة عشان تقدري تقفي مع أميرة
-بس الصدمة شديدة بجد يا بنتي ... حتى لو وقفت معاها برضو هتحتاج وقت عشان تعديها
سحر بتذكر : اه صحيح يا خالتي ..احنا شايفين اننا لازم نصحيها عشان تودعه لآخر مرة ...صحيح الموقف هيكون صعب اوي بس لو ما ودعتوش هتفضل طول عمرها عايشة مع غصة في قلبها
اومأت برأسها بإستسلام قائلة: تمام يا بنتي يالا بينا نروحلها و اهو بالمرة تساعديني ننقلها لجناحها فوق...
التفتت الى نيفين قائلة : نيفين ...اهلها شوية و هيوصلوا
مش هوصيكي ..هوما جايين من سفر طويل و محتاجين يغيروا الاول و يرتاحوا و يدخلوا شنطهم ...لو شفتيني انشغلت بالدفنة خليهم يجهزولهم الجناح اللي هي فيه دلوقت .
نيفين: حاضر يا ماما
في مصر
-يعني شايفة المحروس إتأخر النهاردة كمان ! 😏
هناء :بمعنى ! 🙄
سنية: بمعنى أنه راح عندها يا فالحة! هيكون ايه غير كدة!!
هناء : لا ما اعتقدش ...ماهوما امبارح بس كانوا مع بعض هيرجع النهاردة يعمل ايه ؟
سنية :ايوة يا عب'يطة خليكي كدة على عماكي و مش شايفة غير قدام مناخيرك!! يعني مش شايفاه كل يوم و التاني ناطط عندها و كل يوم حجة شكل ؟؟
هناء : سنية انتي بتلفي و تدوري على ايه ؟؟ ما تتكلمي على طول ؟ 🤔
-يعني انتي مش شايفة أنه متغير معانا من لما المحروسة مشيت من هنا ؟؟
-متغير ازاي ؟
سنية : متغير يا هناااء ! هافهمهالك ازاي دي و انتي اسمك متجوزة قبليه أصلا !! 😤يعني مش ملاحظة بالليل أنه بقى زي عيل المدرسة اللي بيجبروه يعمل الواجب غصب عنه ؟
-اه صحيح ملاحظة ده بس كنت بقول هلكان من الشغل و مشوار الطريق مش اكثر !😕
-يا اختي تعب شغل ايه و ز"فت ايه هوما الرجالة فيهم من الكلام ده !! ده بدر حتى لو كان هادد حيطة برضو هيبقى ليه نفس بس الفترة دي لااا... حاساه متغير اوي يعني لا مستطعم زاد و لا نوم ولا أي حاجة تانية ....الظاهر فكره كله بقى عند مقصوفة الرقبة
-يعتي قصدك أنه ما بقاش يحبنا يا سنية؟
سنية : و هو امتى كان حبنا عشان يبطل يا فالحة!! مادام بتقولي ان المحروسة كانت حبه الاولاني يعني عمره ما حبك ولا حبني يا خايبة و زي ما قلتلك ...من لما اتجوزها و موضوعنا انا و انتي بقى مجرد تقضية واجب مش اكثر ..اما الدلع و الحب بقى لست الحسن الجديدة و الصغيرة ...
فكرت قليلا ثم قالت : طب تراهنيني بكام أنه هيجي النهاردة بالليل يقولك أنه هلكان و عايز ينام ؟؟
هناء: يا خبر!! يعني عايزة تقولي انها واخذة نوبتي ؟؟
سنية : اومال انتي فاكرة الطلبات دي كلها عشان ايه ؟؟ يا هناء البنت دي مش سهلة زي ما انتي فاكرة. دي تربية فاتن يعني كمية الس"م اللي فيها اكثر من الحية..فضلت تتسهتنله و تتكهن قال يعني اتغيرت و بقيت طيبة ..لحد ما للحست دماغ الراجل خالص ! ده حتى ناداني بإسمها اكثر من مرة !!
هناء بدهشة : تصدقي انا كمان غلط في اسمي مرة و ناداني حناني !!
سنية بشر : شفتي ازاي ! و لسة ياما هتشوفي يكرة لما تولد !! و ياسلام بقى لو جابت الولد ..ساعتها سنية و هناء هيبقوا صفر عالشمال .. مش اكثر من خدامات عندها هي و ابنها
هناء :خدامات !! و احنا ايه اللي يودينا عندها يا اختي !!
سنية بغضب : ما تشغلي دماغك معايا يا عب'يطة؟؟هو انتي فاكراه هيسيبها في بيت ابوه على طول ؟؟
-اومال ايه ؟؟؟
سنية: ده لحد ما تولد بس يا هبلة...و بعدها هتشرف هنا تتأمر و تتغندر و تتمختر ! و يحقها طبعا مش أم الولد !! 🙄😏
هناء : يا خبر ابيض !!! انا ليه ما فكرتش في كل ده !!
سنية بلوية بوز : لإنك بهي"مة مش همك غير الاكل و النوم بس و سايبة التخطيط للحر"باية اللي هناك تفكر كل يوم تاخذه عندها ازاي عشان تضبطه اكثر و اكثر ..ما هي الرجالة كلهم زي بعض بيحبو الدلع و الميا"صة !
نظرت بنفسها بحزن مصطنع و قالت :بصي على حالنا و انتي تفهمي : انا قربت اختفي من كثر الشقا و تربية البنات و انتي على عكسي اتكورتي و بقيتي شبه الكرة الارضية ...يبقى هيروح لمين تريحه ساعتها !! طبعا ست الحسن و الجمال و الغنج و الدلال...ما تنسيش ان الخا"طية جابة من بلاد برة و مصاحبة كثير ...يعني تعرف حاجات احنا مانقدرش نتخيلها حتى !
هناء بقلق: طب و الحل يا سنية ؟؟
سنية : مفيش غير حل واحد
هناء بتساؤل : ايه هو؟
سنية : نخلص منها هي و اللي ف بطنها قبل ما الفاس تقع في الراس و نقعد نتحسر و نقول يا ريت اللي جرى ما كان !!
(كيد الضراير و ما إدراك ما كيد الضراير أعوذ بالله من شيا"طين الإنس أينما كانوا)
في قصر ياسين
تجمع حشد كبير من رجال الأعمال من كل مكان في كندا. حتى من بلدان اخرى و كذا معارف ياسين الكثيرين و كل من كان ياسين قد قدم له معروفا يوما من قريب او من بعيد
عجت الساحة الامامية للقصر بعدد كبير جدا من الناس و بقي اخرون خارجه ينتظرون وصول الموكب الجنائزي و في مدخل القصر يقف خالد و بجانبه ايهاب المترقب
ايهاب : هي الناس دي كلها تعرف ياسين ؟؟ ولا جايين عشان فيه اكل ببلاش و خلاص !! 😏
نظر إليه خالد بنظرات غريبة و قال ؛ المرحوم كان بيحب الخير عشان كدة كل الناس بتحبه و زعلانة عليه .. هيتحط الاكل و هتشوف بعينك ان محدش هيمد ايده لان الناس كلها هنا حزينة بجد ..و قلبها مقهو"ر انه ما"ت بالطريقة دي و هو ف عز شبابه
ايهاب بخبث مبطن : و انت ايش عرفك بنواياهم ؟ هو انت داخل في قلوبهم ولا بتقرأ الافكار حضرتك !!
خالد : من غير ما ادخل قلب حد ولا اقرأ افكاره ...انا عارف صاحبي و اخوي كويس .... ربنا بيحبه و مديه القبول في الارض و محبب فيه خلقه... أكيد مو"ته هيبقى صدمة للناس كلها الصغير قبل الكبير ....و اللي يعرف ياسين و ما يبقاش حزين عليه في اليوم ده يبقى أكيد قلبه مريض
شعر ايهاب بانه يقصده أحاول تغيير الموضوع
ايهاب : طب اعفيني من فلسفة الشرير و الطيب اهو الموكب وصل ...احنا هندفنه على طول عشان كل واحد يروح لحال سبيله و ما يفضلش الجيش ده كله من الصحافة و الفضوليين و المتشردين متلقحين في جنينة القصر ..🙄
خالد : أهل مراته هيوصلوا حوالي الساعة سبعة و نص هنستناهم لما يجوا مش حلوة جايين من آخر الدنيا و في الاخر ما يحضروش الدفنة !!
ايهاب : و انا مالي و مال اهل مراته !! اذا كانت مراته نفسها متخدرة و مش هتشوفه !! عايزني استنى أهلها !!
خالد بغضب : و انت مالك تستنى ولا ما تستناش بصفتك ايه ؟؟
ايهاب بخبث: بصفتي ابن عمته يعني عيلته الوحيدة هنا ...و الوحيد اللي يقدر يتخذ قرارات بخصوص الدفن
خالد بتحد: و انا ابقى اخوه و عايش معاه عمري كله مش هتجي حضرتك تدفنه على هواك في آخر يوم ليه 😤
ايهاب بضحكة ساخرة: اخوه !! و الله ؟؟ تشرفنا ! بس انا ما شفتش اسمك في الحالة المدنية بتاعة خالي ! و عمري ما اتقالي اني عندي ابن خال تاني !!!
بدأ بعض الحضور يلاحظون بداية نشوب شجار مرتقب فلم يرد خالد تصعيد الأمر أكثر و إفتعال فضي'حة فآثر الإنسحاب
نظر إلى ايهاب بغضب و انصرف فاردف هذا الاخير خلفه بمكر :ايوة كدة امشي احسن لك...يعجبني اللي يعرف حدوده و يقف عندها
دخل الموكب الجنائزي الى أن وصل النافورة و اقترب أفراد الأمن تحت اشراف بيتر لنقل التابوت نحو ردهة القصر
في تلك اللحظة دخلت سيارة كبيرة سوداء معتمة بسرعة كبيرة تشق طريق الجموع نحو مدخل القصر فإستعد جميع أفراد الأمن و اشهروا اسلحتهم تحسبا لأي إشتباك بإنتظار اشارة من بيتر فقط
واصلت السيارة تقدمها المريب وسط ذعر الحاضرين الذين ابتعدوا عن الطريق بهلع و هم يلاحظون حركة غير عادية و تأهب رجال الأمن المسلحين
بقي خالد و ايهاب ينتظرون بتوجس الى ان وصلت امام المدخل و خرج منها مجموعة من الرجال شاهرين اسلحتهم و ينظرون في كل مكان
كان بيتر سيعطي اشارة الخطر حين خرج احدهم قائلا
-لا بأس سيد بيتر جئنا فقط لتقديم التعازي
في مصر
كان بدر مستلقيا و يمسح على شعرها المتموج بحنان بالغ بينما تحتضنه و هي تضع رأسها على صدره مغمضة عينيها و تشعر بسعادة و أمان عجيبين
كان شعور لا يضاهيه اي شعور آخر عاشته قبل الآن : انه نكهة الحب الحلال
بدر : الا قوليلي يا بت !
همهمت حنان و هي على نفس وضعها: هااا
بدر بتعجب : هو ايه اللي حصل من شوية ده !!
حنان بتصنع البلادة: ايه ؟ 🙄
ابتسم بدر و قال بحب :ولا حاجة ... كل الحكاية اني استغربت مش اكثر
فقالت ببراءة: و ايه الغريب يعني ؟ واحد و مراته !
بدر : لا قصدي مش متعود منك على كدة
فقالت حنان بهدوء : يبقى اتعود ...ابنك عاوز كدة 🙄... و انا ..
كانت ستكمل كلامها لكنها توقفت فجأة
-و انتي ايه كملي!
-ولا حاجة
لم يرد ان يضغط عليها فصمت الإثنان لبعض الوقت ثم امسك بدر علبة السجائر الموجودة بجانبه
كان سيشعل سيجارة ثم تذكر حملها فوضعها جانبا و تنهد بعمق
كانت تعلم أن به خطبا ما لكنه لا يريد ان يبوح
-مش هتقول لي ايه اللي مضايقك و شاغل بالك كدة؟
بدر: مفيش
-لا طبعا فيه ... و مش هسيبك تروح قبل ما تقولي مالك؟
تنهد بدر بحزن و قال :هنفضل كدة لحد امتى !!
حنان بدهشة: كدة ازاي مش فاهمة ؟
بقيت اشتاقلك اوي يا حنان ...اتعودت على وجودك هناك حتى لو مش نوبتك بس على الأقل كنت معايا و بشوفك كل وقت ..بس دلوقت الوضع اختلف...و الموضوع مطول لسة
حنان ببرود: بتسألني انا عن الحل ؟ هو انا الي متجوزة ثلاثة و لا انت؟ و بعدين انت اللي جبتني هنا بتشتكي ليه دلوقت؟🙄
بدر بضيق : عشان سلامة اللي في بطنك.. مكانش عندي حل تاني غير ده...بس انا تعبان يا حنان ...ما اعتقدش هأقدر أستحمل الوضع ده كثير
أدار وجهها اليه و وضع يده على وجنتها يتحسسها بحنان و هو ينظر في عينيها :.بقيت عايزك معايا ف كل وقت ..
بادلته حنان النظرات بتوهان و هي تقول : و انا كمان 🥺
أراد أن يتأكد من مشاعرها فقال بتصنع الحزن
-بس وضعنا مختلف ..انتي الوضع عندك مؤقت لحد ما تخلص فترة الوحم بس..الدور و الباقي عالغلبان اللي مشتاق لك على طول 😥
حنان : مين قال كدة؟! انا عمري ما قلت اني بأتوحم عليك
التفتت للجهة الاخرى و هي تقول بتصنع الدهشة
:اول مرة اعرف ان البعيد فهمه ثقيل كدة!
احتضنها بدر من الخلف و قال بتصنع البلاهة: البعيد مش فاهم ممكن توضحيله اكثر ؟
حنان بدلع : واضحة زي الشمس اني باشتاق له زي ما بيشتاقلي و اكثر... لا حكاية وحم ولا حاجة
انتفض بدر و ادارها اليه في ثانية
-لا بقى لفيلي هنا و قوليلي معناته ايه الكلام ده !!
نظرت إليه حنان بحب قائلة: يعني مستنيني لحد ما اقولها !! حاااضر ...معناه ان انا كمان بحبك يا بعيد 🙄☺️
في القصر
خالد بدهشة: سيد جايكوب!!
نزل جايكوب من السيارة بكرسي متحرك بمساعدة إثنان اخرين بينما بقي الآخرون يحمون ظهره و يترصدون كالصقور الكا"سرة
نظر جايكوب بتوجس الى إيهاب ثم تقدم من خالد و صافحه و سرعان ما تجمع بعض الصحفيين الفضوليين حولهم وسط تهديد صريح بالسلا"ح من أفراد العصابة بعدم اقترابهم اكثر من اللازم
وقف خالد ينتظره بينما ينظر الى قدمه المصابة فبدأ هذا الاخير بالكلام و هو يومأ لاصحابه من اجل السماح الصحفيين بالإقتراب قليلا لسماع ما يقول
جايكوب : أرسلني أبي الزعيم كي انقل اليك تعازيه القلبية لوفاة صديقك العزيز و معها رسالة إليك
صافحه خالد بإحترام و هو يقول : سلمت سيد جايكوب
كان سبضع يده داخل سترة البذلة حين أشهر احد أفراد الأمن الواقفين امام خالد سلاحه في وجهه ليتأهب الجميع و هم ينظرون لبعضهم بشزر
اومأ خالد لرجل بيتر بمعنى : لا باس ..فانزل الجميع أسلحتهم
اخرج جايكوب حياتها ورقة من جيبه : يقول الزعيم ان السيد ياسين كان رجلا نبيلا... و هو حزين جدا لما حدث له و يتأسف على و"فاته بتلك الطريقة البش"عة
كما يؤكد لكم ان ما يشاع في الصحف حول علاقة جماعتنا بذلك الحادث الفظ"يع هو كلام لا اساس له من الصحة و يشو"ه سمعة جماعتنا ، فنحن كما تعلمون لدينا قوانينا و مبادؤنا التي لم نغيرها منذ عهود و السيد قد اخذ من الزعيم ميثاقا و نحن لم يعرف علينا اننا قد اخلفنا مواثيقنا يومأ
و لا يمكن أبدا أن نغدر بمن وثق بنا
و لو حدث و اكتشفتكم ان الحادثة كانت مدبرة فكن على يقين انها فعل جبان صدر من شخص أجبن لا يمثل سوى نفسه و لا يمكنه أن ينتمي إلينا بأي شكل من الأشكال "
خالد بحزن: ابلغ شكري للزعيم على اهتمامه و حرصه على إرسال هذه الرسالة ..تلك الكلمات تعني لنا الكثير و ليكن على يقين بأننا واثقون كل الثقة بأنه لم يفعلها و لا يمكنه أن يفعلها...
و ليكون مطمئنا اكثر اخبره على لساني يا جايكوب بأن تقرير الوفاة يؤكد أن الوفاة كانت طبيعية نتيجة حادث ارتطام و ليست مدبرة
كان جميع الصحفيين يتهامسون فيما بينهم و ينظرون إليهما بغرابة و يسجلون كل ما قبل
فتلك معلومات مهمة و خامات قيمة لمقالاتهم القادمة لاسبوع على الأقل
ختم جايكوب كلامه بعد ان طوى الورقة : في الاخير سيد خالد أردت ان أعلمك بهذا... كان ابي الزعيم يود الحضور لتوديعه شخصيا لكنك تعلم الوضع الأمني...الزعيم لا يتواجد في مكان به كل هذه الحشود
خالد : اعلم ...أبلغ تحياتي اليه ..
نظر الى قدمه و قال -و تمنياتي لك بالشفاء
جايكوب : شكرا ...أكرر تعازينا جميعا لك سيد خالد
كان يهم بالإنصراف لكن صوت ايهاب الحاد اوقفه
-سيد خالد مجرد صديق للفقيد...التعازي عادة تقدم لعائلته ألا يعلم زعيمكم هذا ؟؟
نظر إليه خالد بغضب دفين و قد فهم مقصده : كأنه يحاول استفزازهم عمدا من أجل إفتعال فضي'حة...ذلك الحقييييير !!! يريد تشويه سمعته حتى بعد موته ليشاع ان له ضلع مع عصابات الما"فيا !!
لم يتكلم خالد و اكتفى بالنظر اليه بينما نظر ايهاب اليه بتحد و اعاد النظر إلى جايكوب قائلا بإستفزاز : انا هنا عائلته الوحيدة و ليس من اللائق إرسال رسالة تعزية شخص سواي ..خصوصا لو كان هذا الفعل قد صدر من رجل كالزعيم لوي يعرف عنه تمسكه بالمباديء و تقديسه للروابط العائلية .. أليس كذلك !!
رمقه جايكوب بنظرات حار"قة و بقي الآخرون يجزون على أسنانهم و يستعدون لإطلاق النار في كل لحظة خصوصا بعد الابتسامة الخفية الخبيثة التي اردفها بعد تلك الجملة المسمو"مة التي تحمل في طياتها الكثير من الإهانة لشخص زعيمهم
احتدم الوضع و تبادل الجميع النظرات لبضع ثوان ثم قطع جايكوب كل هذا و هو ينظر إلى ايهاب بتحدٌٖ صريح و هو يقول : رافاييل ..بابلوو... اوصلاني الى السيارة 🙄
مضى به رافاييل و بابلو الى السيارة و تركا ايهاب يستشيط غضبا كونه قد تجاهله بتلك الطريقة المهينة امام انظار الجميع و خاصة عدسات الصحفيين الفضولية و تجاوزه كأنه حشرة حقي"رة
قبل أن تنطلق السيارة لتعود ادراجها عاد اليه بابلو ليقول بلهجة حادة
-جايكوب هنا في مهمة رسمية.. هذا يعني انه يمثل الزعيم شخصيا. أتعلم معنى هذا ايها الساااا"فل !!
قالها و هو يبصق على الارض بينما لا يزال ينظر الى عينيه بتحد واضح و غضب حا"رق
انطلقت السيارة و قال خالد بشماتة خفية: الظاهر ما فهمتش كان قصده ايه من الحركة دي مش كدة ؟🤔
ايهاب بعدم فهم : قصدك ايه !!🤨
خالد بلامبالاة -قصدي الزعيم لوي ...باعث جايكوب ده يمثله يعني كإنه هو
ايهاب بحدة : ايوة و ايه يعني مش فاهم !!🤨
خالد : لا أبدا ..كان فيه شوية حاجات المفروض كنت تعرفها عن الزعيم غير تقديسه للروابط الاسرية قبل ما تفكر تتكلم معاهم ....حاجات غبية كدة تخص التعامل معاه ....عاملها زي قواعد مطلقة مش بيتسامح أبدا مع اللي يخالفها
ايهاب بفضول : حاجات ايه دي ؟
خالد بخبث : مثلا إن الزعيم مش بيكلم حد ما يعرفوش ..عشان كدة بعثه ليا انا ...و ان الزعيم مش بيحب حد يبتدي الكلام قبليه .. و مش بيحب اللي يتكلم من غير استئذان ...و الأهم من ده كله مش بيحب اللي يبصله في عينيه 🙄...و حاجات تانية كثير
ما تاخذش ف بالك انت
ايهاب بغضب : ايه العبط ده ! و انا قابلته امتى ولا بصيت له !!
خالد؛ ماهي دي اللي انا عايز افهمهالك !! لما يبعث أي حد من طرفه يبقى كأنك بتتعامل معاه هو بالضبط و اي حركة تتوجه لرسوله كإنها متوجهة ليه هو !
نفخ ايهاب بتذمر و هو يقول: و الله عال ! مش فاضل غير واحد يهو"دي حقي"ر زي ده اعمله ألف حساب عشان اكلمه !!
دخل الى القصر و دخل خلفه خالد مبتسما بمكر و هو يهمس
-لا بقى في دي انا مش معاك يا دكتور ايهاب ...أهو اليهو"دي الحق"ير اللي انت مستقل بيه ده هيبعثك على جهن"م بتذكرة VIP 😁
جايكوب :لقد تكللت مهمتنا بالنجاح يا شباب !
نظر لبابلو قائلا :لقد تأكدنا الآن مما وصل الى الزعيم من اخبار يا بابلو : من المؤكد أن هذا هو الحق"ير الذي اوقع بدانيال ..يشبه الصورة التي وصلت اليه في ملف التحريات
بابلو: اجل يبدو لي هو !!
نظر جايكوب الى السائق و قال :لقد عاد اليه بابلو خصيصا ليكسبك المزيد من الوقت ..أرجوك قل لي انك التقطت له عددا كاقيا من الصور انطونيو !
انطونيو: لا تقلق 😊...صورته من كل الجهات بينما كنت ادير السيارة 😁
ثم نظر انطونيو الى بابلو و قال ضاحكا: بالمناسبة ...كانت تلك بصقة جيدة يا صاح! لكني كنت اريدها في وجهه
اجابه بابلو ضاحكا: و هو كذلك ... سأعيدها من أجلك ..
بعد ان اضع رصاصة بين عينيه طبعا 😁
بدر بسعادة غامرة: قلب البعيد يا نااااس !! ببجد اعترفتي بحبك اخيراااا يا حنوووون ولا انا بأحلم !! 😍
حنان بتذمر مصطنع: يوووه بقى يا بدر ! ما خلاص احنا هنسمع كل البيت بنقول ايه !!😕
بدر : لا خلاص مش هاصرخ بس قوليها تاني...
حنان : بحبك يا بدري
احتضنها بدر بفرحة غامرة : بجد انا النهاردة أسعد انسان في الدنيا كلها !! انا حاسس أصلا ان النهاردة دخلتنا الحقيقية !
حنان بتفكير : طب انا عندي فكرة !! النهاردة كام في الشهر
بدر بحب : 15 يا روحي ...ليه ؟
حنان بحماس -ايه رأيك يكون اليوم ده هو عيد جوازنا ؟
فجأة انكمشت مكانها و شعرت بالضيق و هي تقول : احم...انت عارف ان يوم جوازنا...يعني ..
احتضنها بدر بحنان اكبر قائلا : عارف ..محصلش حاجة بيننا
انسي اللي فات كله .. و يا ستي انا موافق على فكرتك و هابصملك عليها بالعشرة لو ده يبسطك
قبلها قبلة رقيقة على شفاهها و اكمل : ماهو بجد يوم عيد و يستاهل الاحتفال ! حبيبتي اعترفتلي بالكلمة اللي حلمت طول عمري اسمعها منها
فرحت حنان فأردف بدر بعبث مازحا: ده انا حتى عندي فكرة تانية معاها هتعحبك اوي 😁 ..هنبقى يوم 15 من كل سنة نحتفل بذكرى اجمل يوم في حياتنا و بدل ما اجيبلك طرطة و نحط لها شمع هجيبلك كوارع و نحط عليها كمون و لمون و اقولك كل سنة و انتي طيبة يا روحي 😁
انتفضت حنان بزعل مصطنع و هي تدفعه بعيدا عنها قائلة
-و أرد عليك اقولك كل سنة و انت طيب يا طو"ر ! قال كوارع قاااال !!
ضحك بدر و هو يلبس ثيابه قائلا : شوفوا البت!! مش قبل شوية كانت الكوارع احلى حاجة في الكون !! 🙄😂
حنان بغضب مصطنع: مش لدرجة تحتفل لي بيها !! 😤
بدر بضحك: طب ما تزعليش ...انا اصلا محضرلك مفاجأة حلوة اوي بعد ما تولدي
حنان : مفاجأة ايه !!
بدر : ما قلنا بعد ما تولدي !
كان سيقوم لإرتداء ثيابه فقالت له برجاء
-بدر انا كنت عايزة اطلب منك طلب 🥺
عاد إليها بتساؤل : طلب ايه ؟ انتي تؤمري بس
-عايزاك تعلمني أصلي ..اتكسفت اطلب من سلمى او أي وحدة تانية هنا ...هيفضلوا يتريقوا عليا 😮💨
-حاضر يا ستي .. النوبة الجاية هاعلمك
-لسة هاستنى يومين !!😰..
-اعملك ايه ؟! عندك ضرتين ..هيطينوا عيشتي لو رجعت لك بكرة كمان ..و تاني مرة لما تحبي تتعلمي تصلي ابقي البسي أسدال صلاة ..مش الفستان اللي هياكل من جسمك حتة ده ! 😉🙄
حنان بزعل: خلاااص ... اتفضل روح لهم 😓 دفعته بقوة من على السرير
ضحك قائلا : طب ما تزقيش هشوف ظروفي ايه بكرة و أحاول اجيلك
حنان بزعل : تحاول ! معناها مش جاي 😔😓
- ما قلنا هاحاول يا حنان الله !! لحظة وحدة... ايه ده !!
لامست قدمه كيسا كان موضوعا على طرف السرير الاخر حيث تعمدت دفعه من تلك الجهة ليجده في تلك اللحظة بالذات
امسك بالكيس فقالت بدهشة مصطنعة :لالا اوعااا
كان بهم بفتحه فقالت بتوسل : ارجوك بلاش تفتحه ..
بدر بتساؤل : ليه ؟؟ 🤔
حنان بتلعثم: دي ....دي مفاجأة كنت عاملاهالك لما توصل نوبتي ...ارجوك ما تفتحوش 🥺
كانت تعلم أنه سيفتحه بالعند فهكذا هو بدر
بدر :ااه قلتيلي مفاجأة ! بس انا عايزة اشوفها دلوقت
فتحه و ما كاد ان يفعل حتى ابتلع ريقه بصدمة
-ايه ده !!
حتان بتصنع الزعل : كدة بوظت المفاجأة اللي كنت محضرهالك !! 😥😮💨
فتحه فوجد قميص نوم مثير و ملابس داخلية جريئة جدا
باللون الاسود الذي يعشقه
نظر إليها بتوهان : بقولك ايه ؟؟ ما تجربيهم كدة بسرعة !
ابتسمت حنان و قالت بمكر مبطن و هي تعيد نفس جملته : لا بقى ...لما ترجع النوبة الجاية
بدر بضيق: لسة هستنى كمان يومين !! 😥
حنان : و انا مالي ! ما انت اللي عندك حرمتين تانيين مش انا🙄
فكر قليلا ثم قال : طب ايه رأيك نخليها بكرة ! اهو اعوضك عن طبق الكوارع اللي ضاع النهاردة ده و بالمرة أعلمك تصلي قلتي ايه ؟؟
ابتسمت حنان و أكملت : ماشي ...بس بشرط !
رفع بدر حاجبه بتعجب فأكملت بحبور :تجيبلي معاه عصير قصب من عند عم شعبان 🙄😁😋
في قصر ياسين
نظر ايهاب الى ساعته و قال للحضور
-أظن ده الوقت المناسب هنطلع الموكب عالمدافن دلوقت
نزلت سحر رفقة نيفين و هي تقول بضيق
جرعة المنوم اللي واخذاها أميرة قوية و لسة مأثرة فيها
مش راضية تصحى بأي شكل
سما : مش مهم... مش هنعطل دفنة الراجل عشان هي واخذة منوم ..
سحر بغضب : راجل مين ما تحترمي نفسك ده جوزها ! يندفن ازاي قبل ما تودعه !!
ايهاب بصوت عال : سما معاها حق . . إكرام الميت دفنه و احنا مش هنفضل مستنيين و معطلين الناس اللي برة دي كلها عشان نستنى الهانم تنام و تصحى براحتها
و أظن اللي ليه الحق يتخذ اي قرار هنا هو انا ...و انا بقول اننا نمشي قبل ما تنزل الظلمة مش مضطر استنى حد
نظر الجميع إلى بعضهم البعض بصدمة من هذا الذي حضر للتو و ها قد بدأت علامات السيطرة و الشر تقطر منه و تتناثر على الجميع
نظر خالد الى أم أحمد بإستسلام فقالت :الوقت اتأخر اوي و المغرب ڨرب يأذن ..الدكتور معاه حق احنا معطلين الناس عن مصالحها ... حاضر هنطلعه و أمرنا لله
اومأ خالد الى بيتر و الباقون كي يحملونه الى الخارج فأوقفهم صوت إيهاب الهادر
-إستنى هنا رايحين فين ؟؟؟
خالد بتعجب: هو انت كل دقيقة بحال! ما انت لسة قايل مش هنستنى ايه اللي غير رأيك ؟؟
ايهاب بمكر :أيوة قلت ندفنه على طول بس ده مش معناه ما نودعوش !
نظر خالد الى أم أحمد بتساؤل و قال له: مش فاهم قصدك!
-ايهاب بخبث: قصدي واضح ...تفتح التابوت يا بشمهندس !!
خالد بصدمة : افتحه ازاي إنت اتجننت !! مستحيل !! الراجل متف"حم و المستشفى اتكفلت بكل اجراءات التغسيل و الكفن !!
ايهاب بتصميم: و انا قلت التابوت مش هيتحرك من الردهة دي الا لما تفتحه ...مش هتحرمنا إننا نلقي النظرة الاخيرة على حبيب قلبنا ياسين و نودعه لمثواه الاخير !🙄
بارت 74 🔥
-التابوت لازم يتفتح عشان نشوف المرحوم و نودعه لآخر مرة
حاولت أم أحمد التدخل لإنقاذ الموقف :
-دي حرمة مي"ت يا دكتور الراجل اتغسل في المستشفى و اتكفن هناك و الظروف انت عارفها بلاش نتناقش في الموضوع ده كثير و سبب الراجل يروح لمثواه الاخير مرتاح
ايهاب : قسما بالله العظيم ما هو متحرك من هنا لو ما فتحتوش الصندوق ده
نظرت أم أحمد الى خالد بقلة حيلة و قالت : أفتح الصندوق يا خالد
فتح خالد الصندوق بضيق و ابتسم ايهاب ابتسامة إنتصار خفية
و سرعان ما ترآى ذلك الجسد الملفوف في الأكفان
و قالت أم أحمد بتذمر: اتفضل ودع ابن عمتك عشان تسيب الدور للباقيين
تقدم ايهاب و انصدم الجميع و هم يرون ذلك الو"قح يتوجه نحوه ليزيل عن وجهه الكفن!!
اوقفته ام أحمد ناهرة:
-يا ابني ايه اللي انت بتعمله ده الراجل صفته متغيرة !! مش معقول هتخلي الناس تشوفه بالشكل ده !! 😤
ايهاب بإصرار : مليش دعوة بالناس انا ابن عمته و اقرب الناس ليه من حقي اشوفه قبل ما يندفن ...و مفيش حد هيشوفه غيري لو خايفة عليهم ينصدموا بس محدش هيقدر يمنعني !! فاهمة ؟؟
-لكني أستطيع
وسط تلك الفوضى التفت الجميع لمصدر الصوت ليروا شيخا تبدو على وجهه سمات النور و الصلاح بجلبابه الابيض و مظهره الهاديء الذي يعطيه هيبة و وقارا
اقترب منهم و هو يقول : السلام عليكم و رحمة الله
أجاب الجميع التحية بإحترام
انسل عدد من الصحفيين لتوثيق ما يحدث في الداخل بينما اكمل الرجل
-أعرفكم بنفسي ...أنا الشيخ أحمد عاشور القاسم رئيس هيئة التجمع الإسلامي هنا في تورنتو
أحمد : عرفتك يا شيخنا ..انت اللي كتبت الكتاب امبارح
الشيخ بحزن:نعم يا ولدي انا ... و يؤسفني أن أحضر اليوم لأؤم صلاة جنازة الشاب الطيب
ايهاب : مولانا الفقيد يبقى ابن عمتي و من حقي اشوفه قبل ما يندفن ..مش كفاية ان اهله كلهم في مصر و محدش منهم قدر يحضر دفنته غيري؟
-لكن هذا لا يجوز يا ولدي
ايهاب بحنق دفين: لا يجوز ازاي انا طول عمري اعرف إن المي"ت بيجو قرايبه يلقو عليه آخر نظرة و يبوسوه كمان 🙄
الشيخ بثقة : ليس في هذه الحالة يا بني
و لقد تم استدعائي الى المستشفى لهذا الغرض أساسا
نظر الجميع لبعضهم و قال خالد : تقدر تشرح لنا يا مولانا ؟
الشيخ : هيئة التجمع الإسلامي تتكفل بكل ما يخص الجالية الاسلامية هنا في تورنتو و ليس فقط إقامة الصلوات، فالمركز يقدم الدروس الدينية ودروس اللغة العربية، تحفيظ القرآن و يعقد مراسم الزواج، و مراسم الجزائز و الطلاق و المواريث و يقيم دورات لغير المسلمين الذين يرغبون في دخول الاسلام ..و غيرها الكثير و عليه فنحن على تواصل مع عدد كبير من الهيئات و الجهات الحكومية و الخاصة هنا كإدارة المستشفيات و ادارة السجون و المحاكم و غيرها.. و اي موضوع يخص مواطنا كنديا مسلما هنا يتم البت فيه في طريق هيئتنا و هذا سبب استدعائي للمستشفى
فقد ارتأينا في حالة السيد أن يغسل و يكفن هناك لتفادي الضرر
ايهاب: أي ضرر ده انا مش فاهم حاجة ؟
الشيخ الإمام : معك حق و كما ذكرتٓ يجوز تقبيل الميت و توديعه لكن قبل التكفين و ليس بعده، لأنه حينها يكون على طهارة و لا يجوز تدنيسه قبل لقاء ربه، لكن كل ما قلتٓ الآن يكون جائزا فقط ما لم يترتب عليه مفسدة؛ كحدوث جزعٍ أو فزعٍ لمن يدخل عليه، بسبب تغير جسد الم"يت أو وجهه لمرضٍ أو غلبة دمٍ أو حادث شديد و نحوه؛ و هذا سدًّا للذريعة وخوفًا من سوء الظن به ممن يجهل حاله، والله سبحانه وتعالى أعلم
و اذا كان الميت يا ولدي قد تعرض جسده للتشو"يه بسبب الارتطام و الانف"جار و الحر"ق فليس من المستحب ان تبقى آخر صورة له في اذهان أحبائه هي صورته و هو على هذه الحال الفظ"يعة.. و عليه و في هذه الحالات تقرر اللجنة الاسلامية للفتوى التابعة لتجمعنا تغسيله و تكفينه في المستشفى دون السماح لأحد أن يراه و لا حتى اقرب الاقربين ...لذا ودع الميت و ادع له بالرحمة و أن يثبته الله عند السؤال ثم افسح المجال لغيرك كي يودعه بارك الله فيك يا ولدي
كان ايهاب يشعر بالحنق و يوشك على الانف"جار
نظر حوله ليرى نظرات مختلفة ما بين الاح"تقار و الغضب و الازدراء من الجميع بسبب وقا"حته كما لاحظ عدسات الصحفين و هي تلتقط صورا عديدة و تنتظر ما سيحدث بعد هذا النقاش ..
لم يستطع المجادلة اكثر و آثر الإنسحاب و هو يشعر بالخزي بعد ان تمتم بعض الكلمات بجانب اذنه ...و هو يدعي توديعه بحزن
تنهد خالد بإرتباح و اقترب من الصندوق يودعه و يدعو له
و تبعته ام أحمد ثم أحمد ثم منذر ثم صالح و هكذا حتى انتهى الجميع من توديعه قبل أن يقفل بيتر الصندوق و يخرجه أفراد الأمن المتجمعين بإنتظار اشارة بيتر
خرج الجميع خلف الصندوق
و ما أن وصلوا الى حديقة القصر حتى خيم حزن عميق على المكان ..ثم بدأ بعدها الجميع في التهليل و التكبير و الدعاء بالرحمة و كل يذكر موقفا عن السيد و يبكي
لقد كان يساعد الجميع بلا استثناء الكبير و الصغير و المريض و العاجز و الارملة و اليتيم و السجين فكان محبوب الجميع و ما كان هذا يزيد ايهاب الا حنقا شديدا
خاصة حين أردف الشيخ قائلا لخالد على مسمع من ايهاب :
فعلا من أحبه الله فإنه يحبب فيه خلقه جميعا و الدليل ان الناس من جميع الديانات قد تجمعوا اليوم لتشييع جنازته و توديعه
تجمهر موظفيه من كل فروع شركاته و مصانعه في جهة واحدة من الحديقة و في الجهة الاخرى عامة الناس و معارفه بينما خرج رجال الأعمال و كبار الشخصيات من داخل القصر ليلحقوا بالموكب الجنائزي ليليهم موظفوه ثم عامة الناس
لقد كان حقا موقفا مهيبا
بقي ايهاب في الخلف ينظر الى سما بتذمر و غضب دفين ثم لحق بهم بينما بقيت النساء خلفهم في القصر يبكينه بحرقة
في مصر
دخل بدر الى المنزل فركضت نحوه شيماء بفرحة طفولية : باباااااا 🥰
التقطها بدر و رفعها عاليا و هو يقول : روح قلب بابا 😊😍
ازيك يا قلبي ؟ بصي جايبلك ايه ؟
اخرج من جيبه علبة شوكولاطة فهتفت بحبوور: الله شوكولااطة !!
قبلها و قال :هديهالك بس بشرط ! تدي منها لاخواتك
هزت شيماء رأسها بفرحة قائلة: حاضر يا بابا
وضعها لتركض نحو اخواتها بينما وقفت سنية من قريب و هي تقول
-حمد لله على السلامة يا سيد الرجالة
-الله يسلمك يا سنية
-اتاخرت يعني !! كنت فين كل ده؟؟ 🙄
-هو انا من امتى بقولك كنت فين و جيت منين يا سنية ؟
-من النهاردة يا بدر..أصل مرواحاتك المحروسة كثرت اليومين دول ده حتى البنات ما بقتش تشوفك زي الاول
جلس و هو يتنهد بتعب قائلا : بقولك ايه !! انا هلكان و مش فاضي للعك بتاع النسوان ده .. حركاتك دي انا فاهمها كويس و بطلي تدخلي البنات في كل حاجة.. انا عمري ما كنت مقصر في واجباتي لا معاكم و لا مع البنات ولا في البيت
-اومال سايبنا نتغدى لوحدنا و رايح عند العروسة ليه ؟؟
بدر بحدة: لانها بتتوحم و كانت عايزة كوارع و اتكسفت تقول لابوي استريحتي و خلص التحقيق كدة ولا لسة؟؟ 😤
سنية بتذمر : يا بدر انا بس ...
قاطعها بدر بحدة :كلمة زيادة مش عاوز ...مادمت مش مقصر معاكم في حاجة يبقى ملكيش دعوة اروح امتى و ارجع امتى و انجري شوفي الهبلة التانية فين تحضرلي الحمام عشان اتسبح على ما تحطيلي لقمة اطفحها ..
سنية بخوف: حاضر يا خوي ..حاضر
دخلت تجز على اسنانها: قلتلي عايزة كوارع و داخل تتسبح ! تبقى خطتها ماشية زي الساعة بنت فاتن العقر"بة 😡 طيب يا حنان ! انا هوريكي مين س"مها أكثر انا ولا انتي 😤
ما هي إلا لحظات بعد خروج الجنازة ...وصل رجب و فاطمة الى القصر كما شرح له خالد
بقيت فاطمة فاتحة فاها من جماله و روعة حدائقه
-بسم الله ما شاء الله .. ايه ده يا رجب ؟!!
رجب بحزن: الراجل لسة ما اندفنش يا فاطمة و انتي منبهرة ببيته . ادخلي من سكات اما نشوف ايه الحكاية ..الظاهر كدة اننا اتاخرنا ...مش شايف حد يعني !
وصل الاثنان الى مدخل القصر حيث يتمركز بيتر و بعض الرجال
نظر بيتر الى هيئتهما المتعبة و حقائبهما و قال : من انتم فقال رجب: نحن والدا زوجة المرحوم ياسين
بيتر : مرحبا ...تفضلا الى الداخل
نظر بيتر الى اثنين من الرجال ليأخذا الحقائب فأوقفه رجب
-عذرا يا سيد لكن أردت ان اسأل عن الجنازة
فأجابه بيتر بحزن: لقد خرجت منذ قليل فقط الى المدافن!
رجب بتساؤل: و هل المكان بعيد عن هنا ؟
-ليس كثيرا ...لكنك تحتاج إلى السير لنصف ساعة
رجب بتعب : طب ادخلي انتي يا فاطمة انا هأروح ألحق الدفنة
-هتروح فين انت ما نمتش تقريبا و كمان مش واكل حاجة!
-معلش ..هأبقى أنام لما ارجع
-طب هتعرف المكان فين ازاي؟
-اللي يسأل ما يتوهش يا فاطمة ..مش معنى اني مدرس عربي يبقى ما اعرفش إنجليزي...يالا ادخلي لبنتك و خليكي معاها
كان يهم بالمغادرة لكن بيتر لاحظ شحوبه و قلق السيدة عليه فأشار الى احدهم و قال بصوت عال
-يا سيد !!
التفت رجب فقال بيتر: يمكن أن يوصلك توني ستصل اسرع
اخرج توني احدى السيارات من المرآب و انطلق نحوه فركب رجب و هو يحمد الله على وصوله في الوقت المناسب .
تجمعت النسوة في ردهة القصر الفسيحة و الحزن يتآكل الجميع ما عدا سما و فاتن اللتان كانتا تتصنعان الحزن بصعوبة
فكرت سما قليلا ثم قالت بتصنع التعب : احنا جايين من سفر و ما لحقتش ارتاح..انا داخلة انام
دخلت الى غرفتها وسط تعجب البعض و تذمر البعض الآخر من تصرفها الو"قح فالتعازي لم تنته بعد !!
سحر لأم أحمد: شايفة الو"قاحة!! مش هي اللي قايلة انهم عيلته الوحيدة و مش بيحق لحد يخذ التعازي غيرهم ؟ اومال هربت ليه لاوضتها تنام و الضيوف لسة بيوصلوا !
ام أحمد : لإنها مش قادرة تمثل الحزن و الطيبة اكثر من كدة يا بنتي...لإن الشر مستحيل يقدر يلبس ثوب الخير مهما حاول
لأنه مش مقاسه فهيجي وقت و يتف"ضح قدام الكل ان هو شر رغم أنه حاول يبان قدام الكل بالعكس
المهم ... أهل أميرة هيوصلوا في أي لحظة... انا رايحة اشوف الجناح اللي وصيت عليه جهز ولا لسة بعدين هأروح المطبخ اقف مع الخدم جوة عشان يجهزوا سفرة كبيرة برة القصر و اول ما الناس ترجع من الدفنة هنحط العشاء
خلي عينك على الباب يمكن يجي حد
-ماشي .. لو محتاجة اساعدك ...
قاطعتها ام أحمد: لا يا بنتي ..انتي خلي عينك على الباب يمكن يجي حد يعزي و ما يلاقيش حد يستقبله
-حاضر يا خالتي
غادرت أم أحمد ثم ما لبثت سحر ان وجدت فرصة للتحدث مع والدتها على انفراد بينما كانت جميعهن منشغلات مع بعضهن
فجلست امامها و هي تهمس من تحت اسنانها بغضب كي لا تثير انتباه احداهن
-انا عايزاكي في كلمة يا ماما
فاتن: سامعة
-لا مش هنا
مشت فاتن معها على مضض الى ان وصلتا الى احد اعمدة القصر حيث تختفيان نسبيا عن الانظار و تقابل مدخل القصر ف همست بضيق
-ممكن أعرف ايه اللي انتي هببتيه ده يا ماما !!
فاتن ببرود: خير ؟؟ في ايه كمان!!
-هي وصلت معاكي لكدة يا ماما ؟ تسرقي الراجل و هو حتى ما اندفنش؛!!
-معاكي حق ...كان لازم استنى الدفنة تخلص و اخذ اللي انا عايزاه
-ماما انا مش بأهزر !! اللي انتي عملتيه ده اسمه عيب و حرام ! احنا في بيت الراجل و دي اسمها امانة مش من حقك تمدي ايدك على حاجة دي فلوس مراته !!
مش خايفة حد يشوفك ! افرضي خالد شافك هيبقى موقفي ايه قدامه !!
-جرى ايه يا بنت انتي ؟هو انا اخلص من ابوكي تطلعيلي انتي؟ وهو خالد ماله و مال اهلي ؟ هو انا بآخذ من مال ابوه؟
طب بلاش خالد !! هي مراته هينقص منها ايه لما ناخذ لوحة او اثنين نأمن بيهم مستقبلنا ؟ماهي عندها غيرهم مصانع و فلوس ما تاكلهاش النار ! يعني نوصل للهلمة دي كلها و في الاخر تيتي تيتي زي ما رحتي زي ما جيتي!!
-تيتي ايه و جيتي ايه انتي هتحسبي لها كمان !! ده رزقها ..حظها من الدنيا ملكيش حق انك تاخذي منه لا لوحة ولا نص لوحة كمان!
فاتن بحزن : اه قلتيلي حظها ...يا حسرة على حظي انا المايل اللي تحويشة عمرنا كلها ما حصلتش حتة ازازة في فستانها ! يعني انتي شايفة ده عدل و مش حرام ! و اني اخذ منها لوحة أئب بيها على وش الدنيا زي العالم و الخلق ده حرام !! بقولك ايه !! وفري مواعظك و فتاويكي لنفسك لإني مش مرجعهاها 🙄
سحر بضيق : ماما الرزق ده بتاع ربنا كل واحد ربنا بيرزقه بحاجة بياخذ منه حاجة تانية ...اهي قدامك المسكينة ربنا اداها الفلوس و الغنى و حرمها من جوزها اللي بتحبه.
فاتن بحقد: يا اختي و ده اللي مجنني ! بنت المحظوظة حظها يفلق الصخر اتجوزته و بقت كل حاجة ملكها من غير ما تنقرف لا ب هم الجواز و سنينه و لا بالخلفة و تربية العيال ووجع القلب ..يا ريتني كنت مكانها !
سحر: انتي بجد مش طبيعية !! بتفولي على جوزك عشان وسخ الدنيا !! ندمانة انك خلفتينا و انقرفتي بتربيتنا !! انتي بتفكري ازاي !!؛ و احنا ذنبنا ايه غير ان والدتنا انانية و مش بتفكر غير في نفسها !...طب بابا ذنبه ايه !! ده بدل ما تكوني راضية بقدرك معاه و تعوضيه عن اللي خسره بسببك !
لوت فاتن بوزها و قالت بتهكم: اللي خسره بسببي !! و الله ما حد خسر غيري.. انا اللي ضيعت شبابي كله مع واحد فقري زيه..
سحر بصدمة : شباب ايه اللي زعلانة انك ضيعتيه معاه ! ده باع الدنيا كلها عشانك و كان راضي بيك زي ما انتي ! تقومي عايزة تبيعيه برخيص!
-شوفتي انك نكدية و فقرية زيه ازاي !؟؟ اهو انتي فكرتيني براضي و بخيبتي الثقيلة لما رفضته
سحر بدهشة: انا باتكلم في وادي و انتي في وادي تاني !!! مين راضي ده كمان !
-ده ابن الجيران كان واحد جر"بان ما حيلتوش حاجة و قال ايه عايز يتجوزني !! رفضته وجربت ورا ابوكي قال ايه من عيلة محترمة و عندهم املاك و فدادين
قوم من خيبتي ابوك خاصم اهله و اتحرم من الميراث و راضي ده اكتشف ان ليه خال عايش في سنغفورة عنده فلوس و املاك مالهاش حصر و ملوش حد يورثه لأنه كان صايع و رافض يتجوز عشان ما يتربطش بحد
اهو في يوم و ليلة هو أب على وش الدنيا و بقى رجل اعمال و غني و اتجوز بدل الوحدة اثنين و احنا غطسنا لسابع ارض بسبب ابوكي الغب'ي.. اللي ياما قلتله ارفع عليهم قضية و خذ نصيبك من ميراث ابوك بس هو لا ...ما اقدرش اخالف كلام أمي و اخاصم اخواتي !! جاته خيبة فوق خيبته 😏
قال على رأي المثل : جيت جنب الحلو و عديته و جيت جنب المعف"ن و نقيته 😮💨😏
سحر بغضب: انتي سامعة بتقولي ايه !! انا بابا مع"فن!! 😡
بعد كل اللي عمله عشانك !! انتي 😤........خالتي فاطمة!! 😳
قبل أن تكمل جملتها رأت خالتها تدخل القصر فهرعت سحر إليها مسرعة تاركة خلفها فاتن المحتر"قة بغلها و حقدها الذي ليس له نهاية و هي تهمس لنفسها: اهي كملت ...أم النكد كله جات 😏 اوووف ايه الحظ الز"بالة ده !! القصر بقى زحمة اوي دلوقت مش هاعرف أخذ راحتي أبدا بعد كدة! 😤
ما لبثت ان وصلت إليها فإحتضنتها سحر بحب
-ألف حمد لله على السلامة يا خالتي وحشتيني اوي 🥰
فاطمة بتعب: و انتي كمان يا بنتي وحشتيني اكثر ..الف مبروك الخطوبة و كتب الكتاب و لو أنه المكان و لا الزمان المناسب
-معلش يا خالتي ..اتفضلي من هنا انتي تعبانة من السفر
إقتربت منها فاتن بتصنع الشوق
-فاطمة... الحمد لله على السلامة وحشتينا
احتضنتها فاطمة بحب و هي تقول : انتو كمان ليكم وحشة الف مبروك جواز سحر عقبال ما نشوفها في بيت جوزها قريب و ربنا يسعدهم و يهنيهم سوا
-ان شاء الله يا رب
تذكرت فاتن المصنع الذي وعده به و توفي قبل ان يكتبه فزمت شفتيها و همست من بين شفاهها: على الله بنتك توفي بوعد جوزها و تديهم المصنع عشان يسعدهم ربنا بجد مش هي تاخذ الفلوس و الحظ و المصانع و احنا ناخذ حب و كلام فارغ 😔
سحر: البقية في حياتك يا خالتي ..ربنا يصبر قلب أميرة
فاطمة بحزن :حياتك الباقية يا بنتي ...هي أميرة فين ؟؟
-في اوضتها بس نايمة من الصبح 😔
فاطمة بدهشة : يا خبر ! يعني ما شافتش جوزها قبل ما يندفن!!
سحر بحزن : للأسف أيوة ...ما عرفناش نصحيها 😓
فاطمة: طب خذيني عندها يا بنتي
سحر بتعجب : طب ادخلي الاول اوضتك ارتاحي و غيري انتي جاية من سفر و بعدين هتبقي تطلعيلها
فاطمة بحزن: هيجيلي راحة ازاي و بنتي في الحالة دي يا سحر انا عايزة اشوف بنتي و أقعد جنبها
أرادت فاتن ان تستغل هذه الفرصة فقالت بمكر: سيبيها براحتها يا سحر! عايزة تبقى جنب بنتها...معاها حق هو فيه اغلى من الضنا!
نظرت الى فاطمة و قالت : تعالي اخذك عندها و نظرت الى سحر قائلة : خليكي انتي هنا يمكن حد يجي يعزي
-لا خليكو انتو الإثنين ...انا هنا
التفتت فاتن بضيق لتجد ام أحمد قادمة فهمست فاتن بغل
-هي ام قويق دي هتفضل تنط لي في كل حتة لحد امتى ؟؟
إقتربت ام أحمد و سلمت على أم أميرة قائلة
-الحمد لله على السلامة يا ست فاطمة ..
فاطمة:الله يسلمك .. انتي ست أم أحمد ..افتكرتك ..البقية في حياتك
-حياتك الباقية يا ست فاطمة
فاطمة: أنا مش عارفة اشكرك ازاي على وقفتك جنب بنتي
أم أحمد : زي ما المرحوم ابني . أميرة كمان بنتي
-تسلمي يا ست يا طيبة
فاتن بمقاطعة: ام أحمد فاطمة اختي عايزة تكون جنب بنتها و انتي مشغولة و وراكي ناس جاية تعزي احنا هنطلع سوا بلاش نتعبك بالسلالم انا عارفة جناح أميرة فين
نظرت أم أحمد الى فاتن بنظرة غامضة و قالت : بغض النظر عن انك عارفة السكة ازاي ..بس انا عايزة اقولك اني قافلة عليها بالمفتاح عشان خايفة تعمل في نفسها حاجة و بأشق عليها كل شوية عشان كدة خليكي انتي مع سحر لو اي حد جيه و انا هأوصل الست فاطمة بنفسي لعندها
اتفضلي معايا يا ست فاطمة
غادرت تاركة فاتن خلفها تستشيط غضبا
انتهت الجنازة و اخذ خالد و ايهاب التعازي من الجميع و تقدم رجب نحوهم بحزن
-عظم الله أجركم يا ابني ..مكانش لينا نصيب اننا نعرف جوز بنتنا ..ربنا يرحمه و يحسن اليه
-دعاك يكفبه..ده كفاية مجيتك من اخر الدنيا ..
-العفو يا ابني ده واجبنا
نظر خالد الى ايهاب الذي كان ينظر الى رجب بنظرات مريبة و قال : عم رجب ده يبقى دكتور ايهاب ابن عمة ياسين .
قدم رجب يده ليصافحه و هو يقول بحزن: البقاء لله يا ابني ربنا يصبركم
-شكرا
قالها ببرود جعل رجب يشعر بالإرتباك فتدخل خالد فورا
خالد : اتفضل ترتاح يا عمي رجب انت تعبان من السفر أكيد
انصرف رجب رفقة توني و هو يشعر بالقلق لما ينتظر ابنته فنظرات الرجل مخيفة لا تبعث على الإطمئنان!
أخيرا خرج الجميع من المدافن ما عدا الثلاثة خالد و ايهاب و الشيخ
الشيخ لإيهاب : غفر الله للميت و أبدله بدار خيرا من داره هذه و احسن عزائنا فيه يا ولدي
اومأ إيهاب برأسه دون رد متصنعا الحزن .. ثم نظر لخالد و هو يقول : انا جاي من سفر و تعبان..هأرجع القصر أنا كمان
خالد بحزن : اتفضل ..انا محتاج اقعد لوحدي شوية مع المرحوم
غادر إيهاب و نظر الشيخ الى اثره بينما يبتعد ثم قال لخالد
-كان السيد ياسين محقا بشأنه يا ولدي ...فح"قده واضح في عينيه وحتى الدعاء بالرحمة للميت يشعر لسانه بالخدر و لا يستطيع نطقه..نسأل الله له الهداية قبل فوات الأوان
اقترب الشيخ من القبر و قال له : قد ربح البيع يا مدثر..قد ربح البيع يا ولدي
كان الشيخ يهم بالمغادرة حين تذكر خالد شيئا
-استنى يا مولانا عايز اسألك عن حاجة لو سمحت!
-تفضل يا ولدي
خالد بفضول:انا بصراحة عندي فضول قا'تل عشان أعرف مين مدثر اللي اتحط في الصندوق ده و اندفن مكانه ؟و ليه قلتله كدة؟
ابتسم الشيخ قائلا : يكفيك من العلم إن تعرف بأنه شاب صالح كان يتاجر تجارة مربحة جداا
خالد بفضول : تجارة ايه دي الي تخلي الناس كلها تدعيله بالشكل ده !!
-أربح تجارة على الإطلاق ..التجارة مع الله يا ولدي ..
خالد : عايز ابقى زيه يا شيخنا ارجوك تقولي عمل ايه عشان يشيعه نص سكان كندا؟
الشيخ بسماحة:اذن اسأل صديقك عن قصة الشاب مدثر ...السلام عليكم و رحمة الله .
خالد بتساؤل : اسأل صديقي !! هو انا لسة هأستنى لحد ما أشوفه عشان أسأله !! حرام عليك ! ده انا هأخس من هنا لوقتها خمسة كيلو 😰
خرج الشيخ من المدافن و ركب سيارته و هو يتذكر قائلا
-كان معك حق يا ولدي ...نظرات الرجل تدل على أنه احد شيا'طين الانس التي لا ينفع معها ود ولا طيبة
فلاش
قبل بدء مراسم كتب الكتاب اختلى ياسين في مكتبه بالشيخ أحمد و هو يقول : انا محتاجلك في خدمة يا مولانا
-تفضل يا ولدي بماذا أستطيع خدمتك
اغلق ياسين باب مكتبه الحصين و قال
-انا طلبتك انت شخصيا النهاردة عشان تكتب كتابي لإني محتاج اوصيك على حاجة مهمة بإعتبارك رئيس هيئة التجمع الإسلامي هنا و مش عايز حد غيرك يعرفها
-نكاح مبارك يا ولدي ..تفضل اسأل حاجتك
-اولا عايزك انت اللي تحضر دفنتي بكرة ان شاءالله و تصلي عليا صلاة الجنازة
انتفض الشيخ بدهشة قائلا : أستغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم!! استغفر ربك الكريم يا ولدي ما هذا الكلام !!
ياسين : صبرك عليا يا مولانا انا لسة ما كملتش!
-تتكلم عن جنازتك غدا و لا يعلم الغيب الا الله ! هذا لا يعني سوى شيئا واحدا و العياذ بالله !
-أستغفرالىه العظيم ...لا طبعا يا مولانا مستحيل افكر انت"حر ...انا قصدي حاجة تانية و محتاج مساعدتك فيها
نظر الشيخ بتعجب فأكمل ياسين
أنا عندي عدو بيترصدلي و عايز مو"تي و مش هأقدر أوقفه عند حده و اخلص الناس من شره الا لو مثلت المو"ت بجد
الشيخ : يا ولدي لماذا كل هذا العناء! يقول تعالى "أدفع بالتي هي أحسن فإذا الذي بينك و بينه عداوة كأنه ولي حميم....صدق الله العظيم
ياسين : مش مع ده يا مولانا ...الآية الكريمة بتنطبق على الناس السوية اللي قلبها سليم . انما ده واحد قلبه مريض و سواد الح"قد ماليه ...ده واحد من شيا"طين الانس اللي ما تنغعش معاهم طيبة و لا بياكل معاهم ود ...اذا كان مافيهش خير حتى في امه !!
- يا ساتر !!
- يا مولانا الشخص اللي بقولك عليه شره مش هيوقف حتى لو مو"تت انا ..على فكرة انا مش خايف على نفسي منه و لا على مراتي بس .. انا و أعوذ بالله من الكلمة دي .. ورايا ناس و عوايل كثير بتاكل عيش من ورا شركاتي ...لو ايهاب استلم شغلي بعدي ناس كثير اوي هتتشرد ..و انا مش بقولك كدة من فراغ ..لو وافقتني هتشوف بكرة بنفسك معنى الكلام ده ...ايهاب ده انسان ظالم و متجبر و اللي هنعمله ده هيبقى فيه خير لناس كثير غيري ... لإننا هنخلص الناس من شره..
قص له ياسين عن ايهاب و شرح له خطته بإختصار
الشيخ بعدم اقتناع : لا اعلم يا ولدي ...لست مرتاحا لهذا ..و لا أعتقد أن بإمكاني مساعدتك فيه ...فما تحاول القيام به لا يجوز شرعا ولا قانونا
اولا تريدني ان أكذب و أقول انك مي"ت ...و لا أستطيع فعلها و ثانيا سأشترك معك في شيء غير قانوني و تزوير في وثائق رسمية. ..سنقع بعدها في مأزق مع الحكومة الكندية
ياسين: أولا مش باطلب منك تقول اني ميت .. ايهاب ده واحد خبي"ث و هيحاول يشوفني عشان يتأكد اني مي"ت بجد مش هيكفيه شهادة وفا"ة ...انت مطلوب منك تمنعه و توضح لهم من الناحية الدينية ان ده لا يجوز و ليه ...من غير ما تقول الم"يت يبقى مين
و ثانيا ما تقلقش من الناحية القانونية لاني أكيد مش هاتحرك من غير ما اكون مأمن نفسي .
-لم افهم . . لا أعتقد انك تلمح لرشوة !
-استغفر الله العظيم يا مولانا...كل الموضوع ان ايهاب ده له شغل مع تجا"ر الاع"ضاء و بيعمل اعمال مشبو"هة و عمليات محر"مة في دول كثير بيسافرلها بحجة مؤتمرات طبية .. و مش بس كدة ...ده عنده اتصالات كثيرة و بيتاجر في معلومات تخص أم"ن الدولة و رغم كل ده محدش قادر يمسك عليه أي دليل لأنه زي ما قلتلك يا شيخنا... واحد خب"يث و حويط و مش بيسيب وراه اي دليل ..
عشان كدة الخطة دي مش لوحدي اللي حاططها ..معايا الانتربول و البوليس الكندي و المخا"برات كمان ..ده لولا إن الراجل اللي كان بيتعاون معاه كان طماع وعايز عمولة اكثر و بلغ عنه بسبب كدة مكانش أصلا اتعرف أنه بيسر"ق أع"ضاء من المستشفى ..و مع كدة و بسبب اتصالاته الكثيرة اتحاكم بأقل عقوبة و هي أنه تتسحب منه رخصة الطب بس
ارجوك يا مولانا انت هتساعد في عمل خير مش هتندم عليه
فكر قليلا ثم قال : ما المطلوب مني !
ياسين: محتاج حد يند"فن مكاني ..حد بنفس مواصفاتي :الطول و العرض و السن..و خالد صديقي هيبقى يتواصل معاك و يتكفل بكل رسوم الدفن و هيطلع على روحه صدقات كمان ..قلت ايه ؟ متأكد انك هتقدر تلاقي لي طلبي كل ملفات مو"تى المسلمين بيمروا عليكم الاول
فكر الشيخ ثم قال : أعتقد أن طلبك عندي و علمت من هذا الشخص
انهمرت دموعه قائلا : لك الله يا مدثر .. قدرك كان مرتبطا بقدر السيد ياسين اذن 😭
ياسين : من مدثر ؟
الشيخ : سأقص عليك قصته 😭
عودة من الفلاش
الشيخ : اتمنى أن تنجح خطتك يا سيد ياسين ..فلو صدق حدسي بالبشر ...الرجل ينوي على فعل خبي"ث
في مصر
وصل ممدوح الى المستشفى بعد قضاء بعض شؤونه و توجه فورا الى غرفة الطبيب ليسأل عن حالها
اه دكتور ..الحمد لله اني لقيتك ..طمني عليها هي القسطرة نفعت معاها ؟
-الحمد لله عدت مرحلة الخطر ..هنوقف المهديء بس خلي بالك هتهديها بمعرفتك لما تصحى
-ربنا يستر يا دكتور ...حاضر
خرج الطبيب و بقي ممدوح يفكر بحزن: يا رب تلطف بالست التعبانة دي .. انا مليش حيلة و لا اقدر اعملها حاجة.. ربنا يرحمك يا اخويا .. كان نفسي أحضر دفنتك بس ربنا شاهد عليا ..العين بصيرة و الايد قصيرة ..و كمان مين هيفضل مع الغلبانة دي !
دخلت أم أحمد رفقة فاطمة الى جناح أميرة و قالت لها
-انا جهزتلكم الجناح اللي تحت بس لو عايزين تقعدو هنا جنب بنتكم انتي و الحج مفيش مشكلة انا اقدر انقل حاجاتكم لفوق ..بس الاوضة هتبقى صغيرة اوي عليكم
-مفيش مشكلة مش عايزة اغلبكم...خلي الشنط تحت دلوقت هاستنى الحج و اشوف رأيه..أهم حاجة نتطمن عالبنت
توجهت أم أحمد نحو غرفتها و من خلفها فاطمة
دخلت و سرعان ما انهمرت دموعها بحزن على حال ابنتها التي ترقد في حال مزرية و قد تكونت هالات سوداء حول عينيها المنتفخة
-يا حبيبتي يا بنتي !! ما لحقتيش تفرحي يا ضنايا ...انا مش عارفة اصبر نفسي ولا اصبرك يا روحي 😭
كان مستخبيلك ده كله فين؟؟😭
اترملتي قبل ما تفرحي بعريسك يا ضناياااا 😭
همست ام أحمد بقلق: مش كدة يا أم أحمد ! هو احنا جايين نقف جنبها ولا نروعها !!
فاطمة بهمس: غصب عني يا ست ام أحمد ....قلبي بيتقطع على ضناياااا 😭 كان في نصيبها تشوف اللي محدش شافه في سنها
أم أحمد : لا بقى احنا هنساعدها تكون قوية مش هنقعد نعيط قدامها يبقى تمسحي الدموع دي و تمسكي نفسك كويس اوي عشان تقدري تسندي بنتك لما تصحى...أصلا اللي جاي مش هيكون سهل عليها
فاطمة بتساؤل: اللي جاي !؟ تقصدي ايه ؟
ام أحمد : ما تشغليش بالك دلوقت انتي تعبانة استريحي جنبها لو صحيت ناديني
فاطمة بإستسلام : حاضر ...و لو اني عارفة ان أميرة أقوى مني بكثير في المواقف اللي زي دي بس هاحاول 😰😫
أم أحمد :ما تقلقيش ربنا يكون معاها و يربط على قلبها
وصل ايهاب الى القصر و هو يضمر الشر مسبقا
كان الضيوف قد بدؤوا في مغادرة القصر واحدا تلو الاخر
إيلينا : سهر احنا لازم نمشي..أولغا عندها شغل مهم اونلاين
هأكلم خالد لما أوصل ...خلي بالك من أميرة
سحر: معلش إيلينا .. اتفضلوا ..احنا هنا معاها
غادرت إيلينا و اولغا و قالت نيفين لسحر
و احنا كمان هنمشي بدري الصبح عندنا طيارة الساعة 5 هادخل انيم العيال
اومأت سحر بحزن
في تلك اللحظة خرجت فاتن و هي تنظر هنا و هناك
فلم تجد سوى سحر
-هو احنا مش هنتعشى و لا ايه؟؟
نظرت إليها سحر بتعجب: و لسة عندك نفس للاكل !! البنت على لحم بطنها من امبارح !و جوزها مدفون من نص ساعة
كانت سترد حين خرجت ام أحمد من المطبخ هي تقول : العشاء جاهز ...كمان شوية هنحط السفرة
نظرت فاتن الى سحر و قالت : شوفي ابوكي فين عشان نتعشى
في تلك اللحظة دخل ايهاب و هو يقول بحدة : معقولة هتتعشوا قبل اصحاب القصر ما يحضروا !! انا عمري ما شفت وقاحة و قلة ذوق كدة! 🙄
بارت 75 🔥🔥
بارت طويل جدا اهو و لو عايزين بارت صغير هدية علق بعشرة ملصقات و طلعوا البارت ده هينزل اللي بعده بالليل
صعدت ام أحمد للأعلى لتنادي فاطمة من اجل العشاء فنظرت فاتن الى سحر و قالت : شوفي ابوكي فين عشان نتعشى
كانت سحر تهم بالخروج للبحث عن ابيها في الحديقة
و في تلك اللحظة دخل ايهاب و هو يقول بحدة : معقولة هتتعشوا قبل اصحاب القصر ما يحضروا !! انا عمري ما شفت قلة ذوق كدة!
-اي الكلام ده يا دكتور؟؟ مش عيب واحد متعلم زيك يقول كدة ؟؟ ده احنا حتى ضيوف في بيت المرحوم ! 😤
قالها صالح بتذمر و هو يدخل من خلفه آتيا من الخارج
ايهاب بمكر -اديك قلتها بلسانك يا استاذ صالح ...المرحوم ! يعني دلوقت ما بقاش فيه ياسين ... يعني مش من الذوق تبقوا واخذين راحتكم للدرجة دي في بيوت الناس..مش كدة ولا انا غلطان !
تسللت سحر نحو الخارج قبل أن تحتدم الامور أكثر و راحت تجري أتصالا و هي تهمس حتى لا يسمعها احد
-الو ...خالد !!
خالد بتصنع الحزن: فيه اي يا سحر ؟
سحر : انت فين بس؟؟
خالد : محتاج اقعد مع نفسي شوية يا سحر ..طالع بيت الجبل
سحر بضيق : بيت جبل ايه بس يا خالد الدنيا هنا مقلوبة !
خالد بتساؤل: ليه حصل اي؟؟
سحر بضيق : الوا'طي اللي اسمه ايهاب جيه و فورا عمل نفسه صاحب بيت و عمال بيهزأ في بابا و ماما ...
خالد : ييهزقهم ازاي يعني هي سايبة !!
سحر :انا حاسة أنه عايز يوزعنا عشان يستفرد بالبنت هو و الحية مراته ! و ابوي مش هيستحمل كلمة زيادة و هيسيب له البيت بجد يا خالد !! انت لازم تجي و تتصرف حالا !🥺
خالد بتفكير: طب شوية و راجع ...عندي حاجات لازم اجيبها من بيت الجبل
سحر: حاجات ايه بس هو ده وقته يا خالد !! بقولك الوضع متلخبط !!
خالد: فيه حاجات و صور كنت عايز اشيلها للذكرى قبل ما الوا'طي يحر"ق البيت باللي فيه ما دمتي بتقولي أنه ابتدأ يتأمر من دلوقت...اتصرفي لحد ما اوصل يا سحر ...ما تنسيش اني دفنت اخوي من نص ساعة بس ! يعني بقولك محناح وقت مع نفسي !😮💨😣
سحر بضيق : طيب طيب ..بس حاول ما تتأخرش 😓
ما لبث ان وجد أتصالا ثانيا من منذر فقال
خالد : حاضر ..يالا اقفلي عشان الإرسال بدأ يتقطع و عندي مكالمة تانية
فتح الخط مع منذر : الو خير يا منذر ؟
منذر : خالد انا كنت عايز اسألك هو انت معاك مفتاح مكتب المرحوم؟
خالد بتساؤل: لا طبعا ..ليه ؟؟😕
-اصلي مش لاقي اللاب بتاعي في المكتب و نانسي بتقول ان البيه طلبه منها امبارح عشان عامل تحديث لكلمة سر الايميل بتاع الشركة و كان عايز يحدثها عندي انا كمان
خالد : ايوة يعني ايه المطلوب مني !
منذر: يا ريت تدورلي عليه في القصر يمكن تلاقيه...مش عايز اعطل مصالح الشركة ..فيه عقود بالملايين لازم بنودها تتنفذ و الشحنات تتسلم
خالد : طب هأبقى اشوف الموضوع ده
في غرفة سما
-لو تشوفي العز و الفخامة يا ماما ...حاجة كدة فوق الوصف !! مش زي الفيلا الكحيانة اللي احنا ساكنين فيها ..
-بس ابقي خلي بالك من اللي اتجوزها دي ... وحدة زيها قدرت توقع واحد زي ياسين أكيد شكلها مش سهلة
سما بضحكة خبيثة: لا ما تقلقيش من الناحية دي خااالص !! دي شكلها وحدة بيئة اوي و عب'يطة مش هتاخذ في ايدي ثانيتين انتي ناسية انا مين ولا ايه ؟😁
عبير بشر: تربية أمك طبعا ...مش هأخاف عليكي ☺️...اه من حق نسيت أقولك !!
سما و هي تضع مانيكير في اظافرها : خير يا ماما ! محتاجة فلوس !
عبير : لا مش محتاجة حاجة ... انا كنت عايزة اقولك ان ابوكي أتصل بيا !
سما بتذمر: هو أتصل بيكي كمان ! خير 🙄عايز ايه 😏
عبير بتهكم : قال يا ستي عايز 50 مليون دولار تخيلي 😂
سما : ولا هيطول مني 50 قرش حتى ! مش كفاية بعث اختي لمصيرها بايديه عشان. الفلوس!! مش قدملهم اختي هدية رخي"صة عشان خاطر ثروة ياسين !! اهو انا هاحر"ق قلبه على الفلوس اللي طالع عينه عليها دي ..هاتمتع بيها و مش هخليه يطول مليم واحد منها .
عبير : بس خلي بالك ابوكي واحد شي"طان و قلبه مليان شر مش هيهمه بنته ولا غيرها .. انتي شايفة بنفسك عمل ايه في سيدرا !
-ما تخافيش عليا .. انا كمان مش هينة ..ده انا تربية الشي"طان نفسه 😁
اطلقت ضحكة شريرة و فجأة سمعت جلبة في الخارج
-طب بقولك ايه يا ماما ..سامعة زعيق و خناق ...اقفلي انتي دلوقت هشوف فيه ايه
ايهاب :مش من الذوق تبقوا واخذين راحتكم للدرجة دي في بيوت الناس..مش كدة ولا انا غلطان !
صالح بغضب: لا مش غلطان يا دكتور 😤
نظر الى زوجته بغضب قائلا
يالا يا فاتن لمي شنطنا هنمشي دلوقت
فاتن بغضب مماثل: استنى يا صالح نمشي فين و نسيب البنت لوحدها ! ده اللي هو عايزه أصلا ! 😤
ثم نظرت الى ابهاب بنظرات حارقة
-جرى ايه يا جدع انت هو احنا عشان احترمناك هتسوق فيها ؟؟ انا هنا في بيت بنت اختي و محدش هيقدر يطلعني منه لا انت و لا غيرك فاهم !!.😡
ايهاب بشر : لا من ناحية اقدر فما تشيليش هم ...انا اقدر على حاجات دماغك هتتشل لو عرفتها ..يبقى لما تتكلمي معايا ترفعي صباعك الاول يا ...ست فاتن
قالها بإحتقار شديد و هو يتفحصها من الأعلى الى الاسفل كأنما يعلم عنها شيئا يجعلها تبدو كالحشرة امامه ..و هو ما أثار دهشة صالح الذي قال بغضب : فاتن قلتلك امشي قدامي من سكات بلاش طولة لساااان !! انا مش هأستنى لحد ما يقل مقداري اكثر من كدة !
فاتن بتذمر: بس يا صالح ...!
قاطعها صالح بحدة:مبسش ...البنت اهلها معاها مالناش دعوة بحد بعد كدة ...واجب العزاء و عملناه....يالا بينا !!
تدخلت سحر في الوقت المناسب : هتروح فين دلوقت يا بابا انت ناسي اننا جايين مع إيلينا ! و اهي مشيت يبقى هنضطر نستنى خالد لما يرجع
-و تستني خطيبك بتاع ايه هو انتو ما عندكوش هنا في كندا حاجة اسمها تاكسي يا قطة!🙄🤨
التفتت سحر و والديها الى لتلك المتعجرفة القادمة من بعيد و هي تنفخ على اظافرها المطلية بغرور
جزت سحر على اسنانها و كانت تتمنى لو تستطيع أن تجرها من شعرها المصبوغ باللون الاحمر ذاك !
ثم تمالكت اعصابها بصعوبة و هي تقول بتحد : لا طبعا فيه...بس خالد يبقى جوزي و مش بأتحرك خطوة من غير اذنه و هنفضل هنا لحد ما يجي و هو اللي يقرر نروح و لا نفضل هنا
توجهت سما نحو زوجها متجاهلة سحر و هي تتصنع التذكر
-ألا صحيح يا بيبو ! قال سمعت ان خالد ده عنده اوضة في القصر هنا !!
نظرت إليها بشماتة و أكملت بكيد: ابقى اعمل حسابك عشان تفضيها ..انا كمان ست متجوزة و ما اقبلش راجل غريب يدخل و يطلع عليا كل شوية ..ولا انا غلطانة يا بيبي؟
ايهاب بإبتسامة ماكرة: لا يا روحي عداك العيب... عموما هوما عارفين ان واجب العزاء خلص و كل واحد هيروح بيته مش معقولة هيكونو مهزقين للدرجة دي وبلا كرامة عشان يقعدو في بيت ناس مش عايزينهم؛!
كان صالح يشدد على قبضة يده و يهم بأن يندفع نحوه ليلكمه في وجهه الخب"يث ذاك حين سمع الجميع صوت صراخ آت من الأعلى : لاااااا مش عايزة اهدااااااا !!
التفت الجميع للأعلى بدهشة ليروا تلك الفز'عة التي تركض بتعب و وجع و تنفلت من بين يدي أم أحمد و فاطمة اللتان تحاولان بكل جهدهما اللحاق بها و امساكها و لا تستطيعان
-قلتلكم سيبوووووني عايزة اشوووف يااااااسيييين 😤
نزلت السلالم حافية و هي تتعثر قائلة ببكاء
محدش يلمسني ...مش كفاية سيبتوه يمشي من غير ما اشوووفه ... انا هروووح ادور عليه بنفسي ..
نظرت سما الى ايهاب و ابتسما ابتسامة شماتة خفية بينما إقتربت منها سحر حين وصلت اليهم و تجاوزتهم نحو الخارج و هي تعرج و قد بدى على محياها التعب و الوجع الشديد
سحر : أميرة حبيبتي ياسين مش راجع رايحة فين بشكلك ده يا روحي انتي حتى لسة ما خفيتيش من رجلك ؛!! تعالي ارجعك للسرير تااا...
كانت ستمسك بها لكنها قاطعتها و رمقتها بنظرات نارية : ابعدي عني !! اوعي تلمسيني تااني !! انتي كمان زيهم 😤 .
واصلت طريقها للخارج و هي تبكي
-جيه لحد هنا و سيبتوه يمشي تااااني 😭😭 خبيتوه عني و حرمتوني اشوفه 😭
مسحت دموعها و هي تقول بإصرار : بس انا هأعرف الاقيه ازاي و اروحله ...محدش هيقدر يمنعني 😤
ابتسمت بأمل و أكملت: أيوة انا هروح له و هالاقيه و أعيش معاه هناك 🙂 و محدش هيقدر يبعدنا عن بعض تاني 🥺
توجهت خلفها سحر و لحقت بهم أم أحمد و فاطمة الى الخارج بقلق على حالتها التي لم تكن تبشر بالخير و هن تذرفن دموع الألم على حالها و بقي ايهاب و سما ينظران إليهم بضجر بينما يخرجون
وقفت فاتن المترقبة عند مدخل القصر كالصقر
و ما هي إلا لحظات حتى وصلت سيارة و خرج والدها منها مسرعا لايقافها و هو يرى وضعها المزري
-أميرة . حبيبتي ...رايحة فين بس يا ضنايا 😰
أميرة بفرحة : بابا !! انت هناااا 😍...و النبي خذني عند ياسين هو أكيد مستنيني هناك يا بابا ...يالا بينا 😍
كانت ستركب السيارة المتوقفة لكنه امسكها و اومأ لتوني بالإنصراف
-محدش مستنيكي يا حبيبتي أهدي و تعالي جوة و كل حاجة هتبقى احسن 😔
انتفضت من بين يديه بغضب و وجع: مفيش حاجة هتبقى احسن الا لما ياسين يرجع و من هنا لحد ما يوصل الوقت ده محدش فيكم هيقدر يمنعني عنه فاهمييين !! 😤
ركضت بكل ما اوتيت بقوة بعيدا عنهم لتقع أرضا و هي تتألم من رجلها بشدة و تبكي بكاءا هستيريا
رفعها رجب رغم مقاومتها و ادخلها
ام أحمد : تعال من هنا ... يا أستاذ رجب
توجه يها الى الجناح الأرضي و لحقت بهم ام أحمد و سحر و فاطمة بينما خرج صالح و هو يقول
انا هشوف بيتر يتصل بالدكتور
نظرت سما بضجر الى ايهاب : بصراحة يا بيبي الوضع بقى ممل خاااالص !! معقولة قصر زي ده يبقى ملجأ للرعاع و المرضى النفسيين !
ايهاب بغل: معاكي حق .. حاسس نفسي في القصر العيني او السرايا الصفرا ..كل شوية دكتور !! حاجة تزهق 😮💨
نفخ بملل قائلا : انا تعبان و محتاج أرتاح بكرة عندي حاجات كثير اعملها
سما : و انا كمان تعبانة و زهقااانة موووت ..الجو كئيب اوي من بكرة اعمل حسابك مش عايزة حد هنا
ايهاب : حاضر يا قلبي ... انتي اؤمري بس
دخل الح"قيران تحت انظار العقر"ب الاخرى التي كانت تنتظر ذهابهما و هي تستمع لما يقولان
دخلت و هي تنظر يمينا و شمالا قائلة: حلو اوي ..مش هألاقي وقت مناسب اكثر من ده ..انا مش العبي'طة أميرة عشان اطلع من هنا زي ما دخلت
و انطلقت الى الأعلى بسرعة البرق و هي تنظر خلفها بحذر
وصلت الى الجناح و كان الباب مفتوحا فتنفست براحة و دخلت مسرعة نحو غرفة تبديل الملابس تبحث هنا و هناك في كل مكان و هي تنفخ بغضب:
هيكون راح فين بس 😤 !!
كان يتمدد على تلك الاريكة ممسكا بهاتفه و يتفحصه بغموض وبجانبه طبق من المكسرات حين دخل عليه خالد
-لا كينج بجد ...الدنيا مقلوبة بسببك برة و حضرتك بتقزقز لب و سوداني و فستق و لا على بالك خااالص
ضحك ياسين قائلا -اهلا يا لودة جيت في وقتك !! 🙂حماتك بتحبك
خالد بضيق: و النبي ما تفكرني فيها الح'قيرة ام أربعة و اربعين !😤
ضحك ياسين قائلا: ليه بس يا لودة ...عملتلك ايه المرة دي !!😂🙄
نفخ خالد بضيق قائلا : يا ريتها عملت لي انا المرة دي ...مش هتصدق الوا'طية عملت ايه 😥😏
ياسين بإبتسامة هادئة : عارف 🙂 ..قصدك انها بتحاول تسرقني مش كدة ؟؟
خالد بتعجب: عارف !! و عرفت ازاي ؟ 😳
ياسين : واضحة زي الشمس
جلس خالد بإستسلام:معاك حق 😮💨... أكيد تقدر تستنتج ان وحدة طماعة زيها مش هتقاوم كل الحاجات اللي قدامها و التي تساوي ثروة و تمشي بإيدين فاضية ..
-لا مش حكاية استنتاج ...انا شفتها 🙄
خالد بتعجب: شفتها ؟؟ شفتها فييين !!! 😳
ياسين : في تطبيق الكاميرا طبعا ... اخذ حبة فستق و هو يقول
بس الولية حماتك دي طلعت حكااية بجد !! 😂😂
قالها و هو يأكل الفستق بينما ينظر الى هاتفه و يضحك فاقترب منه خالد ليرى ما الذي يضحكه لهذه الدرجة ليتسمر مكانه و هو يراها تفتش كل الادراج و علاقات الملابس و هي تنفخ بغضب
خالد: يا بنت الحرامية!! بتدور على ايه هناك يخربيت اللي جابوها😱
ياسين و هو يضحك : بتدور على فستان أميرة ..أكيد عايزة تسرق منه قطع الماظ...يعني بذمتك يا لودة !! حماتك الغب"ية من كل عقلها فاكراني هأحط فستان يساوي 12 مليون دولار في الدولاب!! 😳😂🙄
- لا بجد عب'يطة .. اومال يتحط فين ! مش فستان ؟
نظر اليه ياسين بتصنع القلق و قال بمزاح :
بصراحة يا لودة انا خايف على ولادك اصلهم بيقولوا ان الغباء وراثي و يمكن يمد لسابع جد 🙄😂
خالد : يا عم سيبك من ولادي دلوقت يعني ده اللي انت خايف منه !! كإنك مش شايف الكوبرا اللي جوة دولاب مراتك بتفتش عشان تسرقها!!
ياسين بهدوء: سيبها تفتش براحتها 🙂🙄
خالد باندفاع: اسيبها ازاي دي سرقت شتاء كئيب و بيضة طائر الدودو الذهبية كمااان !! و مش بعيد تكون واخذة حاجات تانية ..أكيد كله متوثق في الكاميرات ..
ياسين : قلتلك سيبها براحتها .. حلال عليها ☺️
خالد بغضب: لا بقى افهم !! انت عمرك ما كنت بتسمح لأي حد أنه يستغفلك اشمعنى دلو...
توقف خالد فجأة و هو يرى ابتسامة ياسين الماكرة فتراجع عن جملته و قال بفرحة: قل لي و النبي انك ناوي لها على مصيبة تخلصني من ابو نكدها !! كدة تبقى صاحبي بجد 😁
ياسين : عيب عليك يا صاحبي ... دي حماتك برضو و هتبقى جدة ولادك 🙄😂
ضحك خالد ثم توقف فجأة و هو يقول بتذكر: ألا صحيح تعال هنا !! هو انت قادر تفتح تطبيق الكاميرا ازاي !! مش بيحتاح نت و المنطقة هنا مفيهاش إرسال خالص!
ياسين : ايوة ...بس الفضل يرجع لصديقي العبقري إدوارد ..اللي وصلني بالساتلايت ...ماهو مش معقول اعطل اعمالي كلها بسبب الوا'طي ايهاب !! خصوصا اني مش عارف الوضع هيدوم لحد امتى
قالها و هو يضع هاتفه و يفتح اللاب الموجود بجانبه على المنضدة
خالد بتعجب: الله !! مش ده لاب منذر!!
-ايوة ..ليه؟
-من شوية كان بيسأل عنه
-اه ما انا جايبه اخلص منه الصفقات المستعجلة
-ليه يعني هو اللاب بتاعك فين؟
-لا يا لودة انا كدة ابتديت أقلق بجد على مستقبل ولادك ! يعني مش كفاية عليهم غباء جدتهم!! هتبقى انت و جدتهم و الزمن عليهم ؟؟ 😰
خالد بتذمر: بطل تريقتك البايخة و هات اللي عندك على طول 😏
ياسين : مش على أساس ميت ؟؟ هأستعمل اللاب بتاعي ازاي و هوما يقدروا يهكرو الاي بي بتاعه و يعرفوا الايميلات و المعاملات بتتم من اللاب بتاعي و لا بتاع منذر ولا نانسي ؟؟
- قصدك لو اتعقبوا الايميل هيلاقوه اتبعث من عند منذر مش من عندك
-برافو عليك ..ماهو انا مشتري ثلاث حواسيب و كل واحد بإسم صاحبه ..انا و نانسي و منذر
فكر خالد قليلا ثم قال : طب مش خايف يتتبعوا اشارته و يعرفوا انه عندك و انك هنا في بيت الجبل ؟
-يتتبعوا اشارته ازاي هو انت مع واحد هاوي يا لودة؟ ده انا ياسين المنشاوي ! جايب برامج حماية بمبالغ خيالية اغلى من اللاب نفسه..لا هيقدروا يعرفوا الايميلات بتتبعث منين ولا محتواها ..كل اللي يقدروا عليه هو انهم يحددوا صاحب الجهاز ..يعني ما تقلقش انا اقدر أمشي شغلي بكل راحة
خالد : تمام كدة اتطمنت ...يعني الوضع كله تحت السيطرة و انت شايف اللي بيحصل في اللقصر بالتفصيل
ياسين : صح
-يعني شايف الوا'طي بقى بيتامر ازاي هو و الحرباية مراته
- ده مؤقتا بس
فكر خالد قليلا ثم قال بدهشة ممتزجة بحزن: يعني شايف كمان اللي بيحصل في الغلبانة اللي انت سايبها وراك دي !🥺😳
وضع ياسين اللاب و تنهد بحزن قائلا :بتفكرني ليه يا خالد .
باحاول انسى بأي طريقة مش قادر ...منظرها و عياطها مخلي قلبي بيتكسر لمليون حتة... بأحاول ما أشوفش عشان ما اتوجعش عليها اكثر ما انا موجوع بس مش مطاوعني قلبي ...يعني هي هناك بتتعذ"ب بجد و محرو"ق قلبها و انا حتى بص مش قادر ابص خايف على قلبي !! يا اخي ملعون ابو قلبي 😤
ساعات باقعد العن في نفسي ازاي طاوعت خالتي ام أحمد على الفكرة دي و جرحت قلب أرق انسانة في الكون
وبعدين ارجع و أقول ده كان الحل الوحيد 😫😣
خالد بحزن : ربنا يقويها و يربط على قلبها
ياسين : ادعي ربنا الخطة تنجح و الوا'طي يقع في الفخ بسرعة
خالد بتصديق -ياااا رب
ياسين بقلق: و بصراحة انا مش خايف غير من رد فعلها لما تعرف ان كل ده كان لعبة 😥
خالد : نخلص من كل ده الاول بعدين كل حاجة تتحل..متأكد انك هتلاقي طريقة تخليها تتفهم موقفك و تسامحك
ياسين بأمل: يسمع منك ربنا يا خالد ..طب بقولك ايه ؟
خالد : ايه ؟
ياسين : الوقت اتأخر هو انت ناوي تبات عندي ولا ايه ؟؟ يالا طريقك صحراوي يا اخوي
خالد : لااا...مش قبل ما اعرف حكاية الجدع اللي اسمه مدثر دي ايه !!
ياسين: يا اخي اترحم عليه الاول !
-ربنا يرحمه و يوسع مدخله و يكرم نزله...مستعد أفضل أدعيله من هنا للصبح بس ترحم انت كمان فضو'لي و تحكيلي حكايته حاكم حاسس انها حكاية غريبة
ياسين : هأحكيهالك يوم تاني الوقت متأخر و هيشكوا فيك خصوصا ايهاب
خالد بتذمر : هو انا لسة هأستنى يوم تاني !! تكونش عايزني اختفي ياظ! و بعدين ايهاب ماله و مال اهلي ادخل امتى و اطلع امتى هو كان وصي عليا !! هات يا عم سامعك
ياسين : حاضر ...هأحكيلك يا فضولي
في غرفة ايهاب و سما
سما و هي تغير ملابسها
-الا ما قلتليش يا بيبو
-ايه يا روح بيبو
-هو انت ناوي على ايه بكرة !؟
ايهاب بتفكير: اول حاجة لازم نعملها اننا ندور على اوراق و عقود ملكياته عشان اقدٌر ثروته كلها تطلع كام و كمان عايز عقد الجواز
-هنلاقيها فين دي
-مش هيحط حاجات زي دي في اوضة النوم مثلا ...أكيد كل الحاجات المهمة موجودة في الخزنة اللي جوة المكتب
-طب فين المشكلة ؟ ما نروح المكتب دلوقت ؟
-هو انتي فاكرة اني ما رحتش؟!
-رحت امتى؟
-انا قبل ما الموكب يجي حاولت ادخل بس الباب مقفول بالمفتاح ...يعني الاول لازم ندور عالمفتاح
-و ندور ليه ؟؟ بكرة نجيب اي واحد يكسره و تغير المفتاح و اهو تضمن ان النسخ كلها تبقى معاك لو حد من الجرابيع اللي هنا فكر يلعب معانا كدة و لا كدة
ايهاب بتفكير : تؤ...شكل الباب أصلا مش مطمني يا سما ..مش واضح أنه من النوع اللي تكسريه و تجيبي حد يغيرلك الكالون ...ده ياسين المنشاوي ...يعني ثعلب حويط
-طب و الحل ؟؟
ايهاب بتفكير: هننام و الصباح هشوف اقدر اعمل ايه .. المهم اننا نخلص من الطماعين اللي هنا كلهم و اولهم ام أحمد دي لان شكلها مش مطمنني نظراتها ماكرة و فيها ذكاء و خبث مش طبيعي
-صح !! شكلها بيقول انها داهية ..و إلا مكانش ياسين يعتمد عليها في تدبير القصر ....طب و الأمن كمان هتطردهم ؟؟
-معنديش مشكلة معاهم ...هسيبهم اصلهم كانوا عاملين شغل كويس ..و كل الخونة اللي كانوا عنده طردهم قبل كدة
في بيت الجبل :
خالد : طيب يا سيدي قصة رافي الي اتحر"ق و عرفناها ..تقدر تقولي قصة اللي اندفن دلوقت ؟
ضحك ياسين فقال خالد : ايه الي بيضحك في الموضوع يا بني أدم يا بارد ؟ مش بنتكلم عن الراجل المسكين اللي اندفن النهاردة مكانك ولا انا مش واخذ بالي ؟
ياسين : لا انا بس افتكرت حاجة تانية عشان كدة ضحكت
خالد بتذمر: ايه 😏
ياسين : أصل أنا لما سألت الشيخ عن حكايته كان عايز يحلفني محدش يعرفها غيري ..بس انا عارف فضولك الغب"ي و اترجيت الشيخ يسيبني احكيلك انت بس و وعدته محدش هيعرف بحكايته غيرنا احنا الإثنين و الحمد لله وافق
وضع خالد يده على فمه بحركة اغلاق قائلا :وعد 😁🤐
فلاش
الشيخ : طلبك عندي يا ولدي
ياسين : يعني بجد عندك واحد بمواصفاتي ؟
الشيخ : لدينا ثلاثة جنازات فقط تنتظر الدفن احداها لعجوز ننتظر عودة ابنها بعد الغد من سفره ليدفع الرسوم و يدفنها و الثانية امراة حامل توفيت بالأمس مع طفلها أثناء الولادة و الثالث ذكر توفي منذ أربعة ايام و سبحان مدبر كل شيء له الامر من قبل و من بعد فهو يطابقك في الصفات بشكل غريب .. و الاغرب من كل هذا قصته و ما رويت لي الان !
ياسين : ايه الغريب يا مولانا !
الشيخ : مدثر شاب خلوق طيب من بلدي الحبيب اليمن عاش فقيرا و مات فقيرا و كنا بصدد جمع تبرعات لدفع رسوم الدفن و قد أجلت جنازته منذ الجمعة الفارط لعدم استكمال المبلغ الذي ينقص منه مئتي دولار
بكى الرجل و أكمل: و ها قد تحققت رؤياه و أكرمه الله بما وعده و اكثر
ياسين : رؤية ؟
الشيخ : منذ خمسة أيام أي في فجر يوم الجمعة جاء الشاب مدثر لصلاة الفجر التي لم يتخلف عنها منذ ان جاء الى هنا من سبع سنين و كان وجهه مضيئا و ثغره مبتسما
انقضت الصلاة و سألته عن سبب سعادته
فقص عليا رؤية عجيبة و ليس لها تفسير سوى ما طلبته انت الان !
-شوقتني يا مولانا
-يقول أنه رأى نفسه يمشي في طريق وسط حديقة واسعة شديدة الخضار و قد ترآى له من بعيد قصر بديع لم ير مثله و من حوله جمع غفير جدا من الناس يحيونه بالنهليل و التكبير كأنه ملك عظيم وسط حاشيته التي تحبه ....و كان كلما اقترب أكثر سمع أحدهم يقرأ القرآن بصوت لم يسمع أعذب منه
و ما أن وصل الى مقدمة القصر حتى وجد صديقا له توفاه الله منذ ثلاث سنوات يدعى عبد الله
كان ينتظره بسعادة غامرة و هو يقول : أبشر يا مدثر فإن النبي الكريم يبشرك بجواره و ينتظرك بشوق ..و كذا زوجك
و اشار الى مدخل ذلك القصر
التفت مدثر ليرى حيث يشير فوجد نورا شديدا يسطع منه كاد يعمي بصره من شدته ثم سأل مدثر :و ما هذا الصوت العذب ؟
فقال عبد الله : ذاك نبي الله داوود أبى إلا أن يستقبلك ببعض من مزاميره
بكى الشيخ و بكى معه ياسين رغم أنه لا يعرفه ثم اكمل قائلا :
لم اعرف ماذا أقول له وقتها سوى ان هذه بشرى خير و حسن خاتمة..فصمت قليلا ثم أجاب ..ليس لي مال و انت تعرف عرض الحال ...لا شيء مجاني هنا و يشق عليا ان اموت و ليس معي ثمن كفني و رسوم دفني يا شيخ ..
فقلت :لا تدري ماذا كتب الله لك من رزق يا ولدي .. مادام لم ينقضي أجلك فأدعو الله ان يرزقك من واسع فضله..
اتدري ماذا اجاب ؟
اومأ ياسين فأكمل الشيخ وهو يبكي بشدة : قال ما يحزنني فقط هو أن اموت و لم أستطع تحقيق حلمي بترك صدقة جارية تخدمني بعد موتي و لا ولد يدعو لي ، و لا يعرفني أحد ،
فإن مت هلا دعوت الناس لجنازتي ليترحموا على هذا العبد الفقير حتى لو لم يكونوا يعرفونه يا شيخ؟
قال : قلت نعم يا ولدي ...
و ما هي إلا ساعات حتى وجد ميتا و هو ساجد في صلاة الجمعة 😭
عودة من الفلاش
خالد بذهول : ياااه !! ايه اللي عمله عشان يحبه ربنا بالشكل ده !
ياسين و هو يمسح دموعه: سألت الشيخ نفس السؤال
خالد : و قالك ايه ؟؟
ياسين : قالي أنه كان عبد صالح ..قلتله عايز اكون زيه يا شيخ ارجوك تنورني اكثر
قالي أنه كان صوام قوام غاض لبصره حافظ لفرجه فعالا للخير كافلا لايتام و مساعدا للفقراء و المحتاجين و عابري السبيل على الرغم من فقره
خالد : هاا ازاي على الرغم من فقره؟ كمل
ياسين : اكمل ايه بس كدة ؟؟
خالد بشك: لا و الله أكيد عارف اصل القصة
ياسين : انت عرفت اللي عايز تعرفه حل عني بقى
خالد : لا لسة ...انا كمان عايز اكون زيه
نفخ ياسين بقلة حيلة : ربنا يصبرني عليك
يا سيدي بيقول بدأت قصته لما لجأ صديقه عبد الله مع زوجته و ولادهم الإثنين لكندا هربان و خايف على نفسه و ولاده من قضية ثأر بين قبيلتين عشان قطعة ارض عليها نخيل و بير مية... كل عائلة من العيلتين بتقول انها بتاعتها مع العلم انها بتاعة جدهم الاكبر يعني هوما ولاد عم بس اختلفوا في تقسيمها و فضلت رحى الثأر دايرة ما بينهم لسنين
لما استقرت احوال الراجل بعث ل صديقه مدثر عشان يلحقه لأنه مش بيأتمن حد على مراته و عياله غيره في حال حصل له حاجة و هو ف غربة
خالد :هااا كمل
ياسين : عبد الله كان شغال في البناء و مدثر طباخ في مطعم
قضى مدثر اربع سنين يلم فلوس عشان يتجوز و أخيرا قدر يشتري بيت على قد الحال و اللي فضل من المبلغ كان حاجة قليلة طلب من الشيخ يشوفله بنت حلال تقبل تتجوزه بالمهر القليل ده
لكن شاء القدر أن عبد الله يمو"ت..بعد ما وقعت. عليه عارضة و ما معاهش تأمين و لا بيت و لا فلوس
بعدها طردهم صاحب البيت لانهم ما دفعوش الايجار و طبعا مستحيل يقدروا يرجعوا بلدهم لان حياة الاولاد كانت في خطر مكانش قدام مدثر حل غير انه انه اداهم بيته و دفع الفلوس اللي حيلته للراجل صاحب البيت عشان ما يسيبش دين على صاحبه و بقى يقسم مهية يومه الزهيدة معهم
خالد : ياااااه هو فيه ناس كدة بجد !!! اللي يشوف ناس زي فاتن و سما و ايهاب يفكر ان الخير انتهى من الدنيا و ما بقااش فيه ناس طيبين زي مدثر!!
ياسين :لا فيه كثير يا خالد احنا بس اللي ما نعرفهمش
خالد : كمل كمل ...ده الراجل قطع قلبي 😫
ياسين : الشيخ بيقول اقترحوا عليه يتجوز من ارملة صديقه و عرض عليها الجواز بالفعل بس هي رفضت و فضلت تبقى ارملة وفاءا لذكرى جوزها ..و من وقتها نسي مدثر فكرة الجواز و كرس حياته للايتام دول و لفعل الخير و كان كل يوم يجيب اجرة يومه يقسمها اثنين
نص يسدد به مصاريفهم و النص الثاني يشتري به فراخ و رز و يرجع الاوضة بتاعته يطبخ وجبات طعام عددها 30 وجبة كل يوم و يطلع لشوارع كندا الباردة يدور على أي حد جعان ولا متشرد ولا عابر سبيل ...و مش بيسيب لنفسه غير حاجة قليلة يسد بيها رمقه و تخليه عايش .
-يبقى بجد عبد صالح من زمن الصحابة يا صاحبي ! عشان كدة نص كندا دعتله بالرحمة!! دي قصة اغرب من الخيال و الله !!
مسح ياسين دموعه تانية و أكمل : بيقول الشيخ أنه فضل كل مرة يكلمه عن الجواز طول الثلاث سنين اللي فاتت دي بس كان بيبتسم و يرفض يجاوبه و في آخر مرة سأله تخيل قاله ايه ؟؟ ضحك و قاله لم يكن في نصيبي ان اتزوج من نساء الدنيا ...ربما يدخر لي الله الأفضل و يكون لي نصيب من الحور العين يا مولانا.
خالد : و بجد ربنا بشره بيها !! و بجوار النبي و مات ساجد يوم جمعة !! و النبي داوود قرأ عليه قرآن !! و جنازته ولا كإنها جنازة ملك انجلترا !! اهو هو ده الفوز العظيم بجد ..ربنا يرحمه و يرزقنا حسن الخاتمة بتاعته
ياسين : امين با رب ...يالا بقى اتفضل على القصر عايز اتخمد
خالد : لسة فاضل حاجة
ياسين : اللهم طولك يا روووووح !! انا حكيتلك كل حاجة عنه مش فاضل غير اقولك مين الداية اللي ولدت مامته! جرى ايه يا خالد
خالد : لا لسة فيه حاجة ما اتكلمتش عنها.. ارملة صديقه
طبعا بعد ما مدثر مات ما بقاش ليها حد هنا و لو راحت هناك حياة ولادها هتبقى معرضة للخطر ..!!
ياسين بإبتسامة : ايوة و بعدين ؟
خالد براحة : مادام بتبتسم يبقى فهمتني و عملت اللازم ☺️
ياسين : ربنا يقدرنا على فعل الخير .. ماقدرش اقولك اكثر من كدة ...يالا بالسلامة
خالد : حاضر ...تصبح على خير ☺️
-و انت من اهل الخير يا صاحبي
خرج خالد و بقي ياسين يتذكر
فلاش
-طب و ارملة صديقه يا مولانا
-لها الله يا ولدي ... بعد ان تكرمت بدفع تكاليف الدفنة سنقدم لها المبلغ الذي جمعناه لعله يسد حاجتها لشهرين او اكثر
ياسين : مولانا انا هاطلب منك طلب و ادفعلك المبلغ المطلوب و انت هتتواصل مع القنصلية اليمنية و هتتكفل بكل حاجة بإعتبارك رئيس هيئة التجمع الإسلامي و مسؤول عنها هي و ولادها
-تفضل يا ولدي
-احنا هنرجع الست الغلبانة دي لأهلها لليمن عشان الوالد يتربوا وسط اهل ابوهم
-لكن يا ولدي مشكلة الثأر لا تزال قائمة هناك
-ماهو ده المطلوب منك انت
-اشرح لي يا ولدي
-انت مش قلت انهم متخانقين على قطعة ارض مشتركة ما بينهم فيها اشجار نخل و عليها بير ؟؟ و كل واحد بيقول دول حقنا احنا ؟؟
-اجل يا ولدي
-احنا هنشتري الارض اللي هوما متخانقين عليها دي و ندي لكل قبيلة منهم ضعف ثمنها و ندفع للإثنين ديات الناس اللي ماتت يبقى بكدة نكون حقننا دماء المسلمين صح ؟!
-لكن الصراع سيظل قائما يا ! فبشرائك الارض ستتركهم بدون ماء !! و اساس النزاع كان البئر ! و ليس النخل
-بس أنا لسة ما خلصتش فكرتي
الشيخ بفضول: تفضل يا ولدي اسمعك
-انا عايز انفذ رجاء مدثر الله يرحمه... الارض دي هتبقى وقف لله بإسمه و صدقة جارية على روحه هي و البير و هتحفرو بير تانية و كل قبيلة منهم هيبقى ليها بيرها و محدش له دعوة ببير التاني و جنى النخل يتوزع للفقراء و المحتاجين من القبيلتين و لعابري السبيل
سقطت عبرات الشيخ : قائلا ...نعم البيع يا ولدي ..جزاك الله عنه احسن الجزاء
عودة من الفلاش .
ربنا يرحمك يا مدثر و يكرم نزلك و يقر عينك برؤياك ..يشهد عليا ربنا يوم القيامة اني حبيتك في الله من غير ما اشوفك و عسى ربي يرزقني مو'تة زي مو"تتك يا اخوي و يجمعنا سوا في جنات الخلد ...آمين يا رب
دخلت فاتن جناحها و هي تنفخ بضيق
: هتكون حاطاه فين بس !! فكرت قليلا ثم قالت : يكونش جايبه إيجار لزوم الفشخرة بس قدام الناس و مرجعه تاني !!
لا لا ما اعتقدش واحد زي ياسين يعملها ..اومال إختفى فين بس !! 😤
-هو ايه ده يا ماما ؟؟ 🤨😏
انتفضت فاتن بذعر و هي تلتفت خلفها قائلة
-بسم الله الرحمن الرحيم !! طلعتيلي منين انتي كمان !! و بعدين انتي مالك !؟ 🙄😤😡
-يعني على اساس قاعدة مع بنت اختك في محنتها .. بس اول ما وقعت المسكينة هوب!! بقيتي فص ملح و ذااااب ..
توجهت فاتن نحو غرفتها متجاهلة إياها و هي تقول : يا ختي اوعي من سكتي بلا خيبة !! ما بقاش غير تحطيلي كاميرات مراقبة عشان تعرفي رايحة فين و جاية منين ! 😒😤
دخلت فاتن و بقيت سحر تفكر قليلا في كلامها ثم مرة واحدة شهقت بصدمة : يا مصيبتي السودااا !!! 😱 يا رب ما يكون اللي ف بالي صح !! 😳
يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 🔥
تحية طيبة لبلدنا التاني اليمن و ناسها الطيبين 😊
بارت 76🔥
كانت الساعة حوالي منتصف الليل
خرجت فاطمة و أم أحمد أخيرا من عندها بعدما توجه رجب الى الغرفة الصغرى من الجناح لينام
أم أحمد -مش مصدقة انها أخيرا نامت
فاطمة بحزن : هتفضل كدة لحد امتى يا نن عين امها
قلبي بيتفطر و انا شايفاها موجوعة كدة وانا واقفة اتفرج عليها ..يا ريتني اقدر اشيل عنها حزنها كله بس تكون مبسوطة😓
أم أحمد بحزن : ابتلائها كبير ..ادعيلها يا ست فاطمة دعاكي هيساعدها اكثر .
فاطمة :معاكي حق
ثم نظرت الى السماء و قالت يا رب انت عارف انها طيبة و بتحب الخير للناس كلها الهي تساعدها و تصبر قلبها و تقويها و تعوضها باللي يرضيها ...يااا رب
ام أحمد : يا رب يا ست فاطمة ..طب عن اذنك ابني عنده طيارة الصبح بدري ..انا هأطلع أقفل جناحها فوق و ادخل أنام عشان اصحى بدري معاهم .. و انتي كمان ادخلي نامي الوقت متأخر و انتو تعبانبن و ما لحقتوش ترتاحو و لا ناكلو لقمة من لما وصلتو
فاطمة :معلش يا ست ام أحمد الظروف جات كدة ..عموما انا مش جايلي نوم رايحة اتوضأ و اصلي و ادعيلها تصبحي على خير
-تلاقي الخير .
خرجت سحر من الجناح و هي تنظر حولها في كل الاتجاهات و فجأة تصادمت مع أم أحمد
-اسم الله عليكي يا بنتي ! ضيعتي طريقك ولا ايه ؟؟
سحر بتوتر: لا يا خالتي انا كنت ...كنت عايزة أشرب مية بس ...و رايحة المطبخ
ام أحمد : رايحة المطبخ ليه ماهي الثلاجة اللي في الجناح مليانة مية و فاكهة و عصاير!!
سحر بتفكير: لا المية خلصت و انا مش بحب العصير بالليل
ام أحمد : طيب يا بنتي استني هنا انا هجيبلك مية حالا
غادرت أم احمد و سرعان ما نظرت سحر هنا و هناك بتركيز و تمعن في كل نقطة تقع عيناها عليها لتشهق و هي ترى تلك الكاميرات المصغرة تملأ الارجاء و تغطي كافة زوايا القصر
لطمت على وجهها قائلة : يا فضي"حتك يا سحر !! لو خالد شاف التسجيلات دي هيسمينى من هنا و رايح " بنت الحرامية "😳😱
دخلت مسرعة و هي تشعر بالضيق و الخزي الشديد
خرجت ام أحمد من المطبخ تبحث عنها فلم تجدها
- راحت فين دي مش قالت انها عايزة مية؟؟ 🤔😕
وضعت قارورة المياه و صعدت الى الأعلى
كان الباب مغلقا و لم تتذكر انها اغلقته!
فتحت بتوجس و توجهت نحو كل الغرف الموجودة به و هي تتفحص المكان بتمعن قائلة غاب القُط اِلعَب يا فار 😏
أكيد جاية تفتش على حاجة و مش لاقياها و قال ايه قاعدة مع بنت اختها عشان تسندها في الظروف دي 😒
و الله و صدق اللي قال: قليل الأصل مهما عِلي ما يسندش و ان مال عليك الزمن يا ابن الاصول على الخسيس ما تسندش
في مصر
كانت النسوة يجهزن طعام العشاء و كل واحدة منشغلة بفعل شيء
استغلت حنان الفرصة و اقتربت من شهد ذات السبع سنوات (بنت اسراء و محمد اللي هو أخو بدر) و التي كانت تلعب مع قطة سلمى
-بقولك ايه يا شهودة ..ما تجي معاي اوضتي نلعب سوا بدل ما انتي قاعدة بتلعبي لوحدك كدة مع القطة؟
-بس بوسي صحبتي متعودة ألعب معاها لو عايزة تلعبي معانا معنديش مانع
-لا ما اقدرش اقرب من القطة ..انا كنت عايزة ألعب معاكي مش معاها
- شهد بتفكير :طب انتي مش بتشتغلي معاهم ليه ؟
ضحكت حنان و اشارت الى بطنها و قالت :لإن انا شايلة بيبي هنا و ستك مش عايزاني اشتغل عشان ما اتعبش ☺️
شهد بفرحة : بجد !! انا بحب البيبيهات اوي 🥰 امتى يجي عشان نلعب انا و هو سوا بدل ما ألعب مع بوسي ؟
حنان : أوام كدة بعتي بوسي؟ مش كنتي بتقولي انها صحبتك ؟ -أيوة بس هي مش بتتكلم
حنان : عموما هو لسة بدري على ما يجي...عشان كدة انا بقول لو نلعب احنا الإثنين على ما يشرف هو ! قلتي ايه ؟؟
شهد : موافقة 🥰
دخلت غرفتها و قالت شهد بحماس : هااا يا طنط هنلعب ايه ؟؟
حنان : هنلعب لعبة المذاكرة 🙂 هأسالك حاجات و أشوف لسة مذاكراها ولا لأ
ما لبثت ان إختفى حماسها و زمن شفتاها و نفخت بضيق و هي تقول بزعل طفولي : يووووه انا كنت فاكراكي عايزة تلعبي بجد 😣 هي المذاكرة لعبة برضو ! دي كلها زهق في زهق و ما صدقت اننا طلعنا اجازة عايزة تفكريني بيها ليه😓
حنان : لا بس دي لعبة مذاكرة لطيفة مش هتزهقي فيها صدقيني جربي هتخسري ايه ؟!
شهد بتفكير : حاضر .. عايزة نذاكر ايه اوعي يكون حساب
حنان بتفكير: لا طبعا...هو انتو مش اخذتو في المدرسة درس الصلاة ؟
شهد : ايوة و كمان ابتديت اصلي مع ماما 🥰
حنان :شاطرة يا شهودة..طب انا عايزاكي تقوليلي اركان الصلاة و عدد الركعات و وقتها و بيقولوا ايه ف كل ركعة و كدة أشوف مذاكراها كويس ولا نص نص ..و لو ما غلطتيش هديكي مكافأة لوحة شوكولاطة و لو خسرتي هتلفي حوالين البيت خمس مرات ...قلتي ايه ؟؟
شهد بحماس : هييييه مش هأخسر انا حافظة كل الصلوات كويس اوي 😍
حنان : طب هنشوف... يالا هاتي عارفة ايه ! 🙄 🤔
بدأت شهد تشرح كل ما تعرفه و حنان تحاول أن تركز في كل كلمة و ما أن انتهت حتى قالت حنان : براااافووو ده انتي طلعتي شاطرة اوي !! 🥰
-يعني كسبت لوح شوكولاطة!! 😍
حنان بفرحة: ايوة كسبتيه 😊
نظرت شهد الى الكومودين حيث اخذت حنان لوح شوكولا و اعطتها اياه فقالت ببراءة : طب تجي اقولك بيتوضوا ازاي و تديني كمان المنجاية دي ؟؟ 😁
حنان تعرف كيفية الوضوء و كذا الوضوء الاكبر لانها كانت دائما تحضر الحمام لبدر و تقف بجانبه و هي تمسك الفوطة و تنتظره الى حين يفرغ من الوضوء لذلك فكرت قليلا ثم قالت
-لا مش عايزاكي تقوليلي يتوضوا ازاي
شعرت شهد بخيبة امل لوهلة لكن سرعان ما تلاشت خيبتها و تحمست من جديد حين قالت لها حنان
بس انا مستعدة اديكي المنجاية لو صليتي قدامي دلوقت المغرب...اعتبريه درس عملي ... هو مش برضو وقت المغرب قرب !!
شهد: أيوة كمان نص ساعة ... .هوريكي اصليه ازاي لحظة اجيب أسدال و ارجع
اوقفتها حنان بسرعة : لااا من غير أسدال ..ما احنا بنمثل بس عشان أعرف إنتي شاطرة بجد ولا لا !!
و لما يأذن بقى تبقي تلبسي الاسدال و تصلي بجد! دلوقت هتوريني بيصلوه ازاي و تتكلمي بصوت عالي عشان اصححلك لو غلطتي و اديكي المنجا لو صليتي صح قلتي ايه ؟
شهد : ماشي ☺️
صلت امامها و حفظت حنان كل الخطوات و أما عن القرآن فهي لا تحفظ الا القليل من قصار السور لكنها تكفيها الان
حنان : شاطرة يا شهد العسل انتي.🥰 ...و ادي المنجاية حلال عليكي ☺️
- ميرسي اوي يا طنط 😁
كانت ستأخذهم و تركض نحو والدتها حين اوقفتها حنان قائلة: بقولك ايه يا شهودة
-ايه يا طنط
- لو اللعبة دي فضلت سر ما بيننا انا أوعدك كل يوم اديكي حاجة حلوة ...مش هتقولي عليها لحد مش كدة؟ عشان نفضل نلعبها انا و انتي بس ! و اديكي حاجات كثير من اللي بيجيبهالي بدر
- حاضر يا طنط..... مش هقول لحد وعد🥰
-طب و لو سألتك اسراء عن الحاجات؟
-هاقولها لعينا انا و هي و كسبتها ... بس كدة
-شاطرة يا قلبي يالا روحي كلي شوكلاطتك
ما إن خرجت شهد حتى عزمت حنان امرها
مش هاستنى لحد بكرة يا بدر ...أنا هأبتدي الليلة ☺️
دخلت للحمام الملحق لغرفتها و توضأت الوضوء الاكبر ثم الاصغر و عادت لتصلي ركعتين و هي تقول في سرها
-يا رب نويت اصلي صلاة التوبة
عاد خالد في وقت متأخر من الليل فأوقفه بيتر قائلا
-سيدي أردت ان اكلمك بخصوص أمر ما ...
خالد : ماذا هناك بيتر
بيتر بتوتر: لقد عاينت كاميرات المراقبة سيدي ...و قد وجدت ...احم ..
خالد : لا بأس بيتر ...لقد رأيتها أيضا .. و عرفت أن المسؤول عن المناوبة وقتها كان بروس ...و كان نائما أليس كذلك ؟؟
بيتر بإحراج : سيدي لقد عاقبته بالفعل بالطرد و لن يتكرر هذا ثانية كن على يقين ...وفاة السيد ليس معناه التخاذل في العمل ..لقد وعدناه و وعدتك ان نحمي أملاكه و زوجته
خالد : ليس لدي شك في كفاءتك يا بيت..لكن عدني ألا يعلم احد عن أمر تلك السرقة
-لكن سيدي !!
-أنا سأتصرف يا بيتر ...لا تقلق 😊 لن يمر الامر دون عقاب
بيتر بإستسلام : حسنا سيدي .. طابت ليلتك
-و ليلتك بيتر .
جن الليل و انتظرت حنان حين نام الجميع ثم قامت توضأت و افترشت سجادة بدر و لبست اسدالها الذي بقي جديدا إلى الآن منذ ان احضره لها بدر بعد زواجهم
راحت تصلي كل صلوات اليوم حتى انتهت من العشاء و هي تطيل السجود و تدعو الله أن يتقبل توبتها و دعائها
ثم شعرت بأنها تريد المزيد و قامت تصلي قيام الليل عسى ان يقبل الله توبتها و يحفظ جنينها و ظلت تدعو بكل ما يخطر ببالها
يا رب انت عالم بحالي انا مكانش عندي حد يوجهني و يوريني الصح من الغلط و لا الحلال من الحرام ...لا يعلمني اصلي ازاي و لا أحب الناس ازاي ...
يا رب تقبل توبتي و تردني لطريقك ....يا رب انت اللي قلت و اذا سألك عبادي عني فإني قريب ... يا رب فتقبل عودتي اليك و اغفر لي ذنوبي و ما اسرفت في امري
يا رب تحفظ لي ابني من كل سوء و تقر عين بدر بيه لو كان ولد ..يا رب تكرمني بالولد اللي نفسه فيه لو مش عشاني انا المذنبة الخا"طية فعشانه هو لانه طيب و بيستاهل ...
يا رب لو اللي حصل لأميرة ده كان بسببي بلاش تعاقبني في ابني و تفجعني فيه انا تستاهل بس هو لا 😭
يا رب بجاه نبيك تسامحني و تعفو عني 😭
يا رب تغفرلي اللي عملته معاها و تخليها تسامحني عشان ترضى انت كمان عني 😭
يا رب تصبرها و تقويها في محنتها و تعوضها عن الاذى اللي اتأذته بسببي
لم تكن تعرف الكثير من الادعية لكنها كانت تقول كل ما كان يخطر على بالها بكل صدق و ندم و قد اغرقت دموعها السجادة بالكامل الى أن أذن الفجر ف صلت و نامت بتعب
استيقظت أم أحمد كعادتها في الصباح الباكر و ودعت ابنها و عائلته ثم عادت الى مكانها تقرأ ما تيسر من القرآن
فجأة سمعت صوتا غريبا في الخارج
نظرت الى الساعة و كانت تقارب السابعة و النصف صباحا
فخرجت تجر الخطى لترى ما الأمر و وجدت ايهاب برفقة أحدهم و هو يعاين باب المكتب و حسبما فهمت ام أحمد من هيئته فهو خبير أبواب آلية لأنه كان يملك معدات و سماعات و اشياء تدل على أنه ضليع في هذا المجال
اختبأت خلف الدرابزين حتى لا يراها ايهاب
في الوقت الذي وضع فيه الرجل معداته جانبا و هو يقول
-أسف سيد ايهاب مهمتك مستحيلة
-لماذا سيد وليامز ؟؟
-يبدو ان الباب مصمم بطريقة جد معقدة و ذكية و هو آخر ما توصلت اليه تكنولوجيا الحماية في عصرنا
-لم افهم !!
-لانه ليس مجرد باب مصفح و يحتوي على مفتاح و شيفرة فحسب ..بل مصمم بطريقة أكثر أمانا من ذلك بكثير
-تريد القول أنه لا يمكن اختراقه ! فهمت ...لكن هل تستطيع كسره !
-هذا ما قصدت كذلك...لو حاولت اختراقه او كسره سينف"جر مسببا دمارا شاملا في القصر .. فهو متصل بمفج"ر و ق"نبلة ذاتية التفجير من الواضح انها مصممة لتفعل بعد ادخال عدد من المحاولات الخاطئة لفتحه
صعق ايهاب لهذا الخبر و قال : اذن ليس امامنا كل سوى أن ندخل الغرفة عن طريق الجدار .. سنترك الباب و شأنه و نحدث ثقبا في جداره لا يهمني حجم الخسائر كل ما يهم هو ولوج المكتب
بواسطة جهاز ذبذبات للمعادن و المتف"جرات تفحص سيد ويليامز الجدار الى أن وصل الى نهايته المتصلة بالحائط الزجاجي الذي يوصل الى الحديقة الخلفية و خرج إليها و هو يتفحصه من الخارج كذلك بمحاولة منه لإستطلاع المكتب من كل الجهات
ثم عاد بخيبة امل على وجهه قائلا : و ليس له نافذة كذلك ...كما توقعت سيد ايهاب
ايهاب بقلق: ماذا !!!
المكتب عبارة عن غرفة محصنة مصنوعة من الفولاذ الذي لا يقل سمكه عن خمسة عشر سنتيمترا و المرتبط بأكمله بالمتفجرات و المزود بمستشعرات حساسة تجاه اي حركة عنيفة و هذا يجعل من المستحيل اختراقه بدون الحاق ضرر ببنية القصر بأكمله ...
جز على اسنانه بغضب و حاول تمالك أعصابه قائلا
-حسنا ..ماذا تنصحني سيد وليامز
-الطريقة الوحيدة هي فتحه بمفتاحه الخاص به أو ايجاد مصممه الأصلي لتعطيل خاصية التعطيل و حينها تستطيع ثقبه لكن بالنظر الى سماكة الفولاذ سيتطلبك الامر شهرا لإحداث ثقب يحجم باب
اخذ معداته و انصرف بينما بقي ايهاب يستشيط غضبا و هو يقول : طلعت اكثر خطورة مما تخيلت يا ياسين الگلب !! فاكر نفسك أذكى مني مش كدة !! طيب الا ما هألاقي طريقة و افتحه...أهم حاجة ان انا عايش و في ملكك و انت م"يت ..مين الذكي دلوقت !!
دخل الى غرفته بغضب
ابتسمت أم أحمد لأن خطتهم تسير بشكل جيد حتى الآن
و توجهت نحو الاعلى لتحضر ثيابا جديدة لأميرة التي قضت ليلتها على تلك الحال و التي بقيت عليها منذ اول يوم الامس
انتهت من تجهيز ما يلزم و خرجت و هي تفكر قليلا ثم اقفلت الباب الخارجي على نفسها و وضعت الحاجيات ثم توجهت الى الحمام
بجانب حوض الماء وجدت مقبضا من رخام نقش بشكل زهرة وضع أساسا من اجل مسكه أثناء النزول من الحوض تجنبا للإنزلاق
لكن له في الحقيقة دورا آخر
ادارته ام أحمد مرتين في اتجاه عقارب الساعة ثم سحبته لتظهر فجوة سرية بها زر
أدخلت يدها لرفعه نحو الاعلى فخرج درج سري من قاعدة الحوض الرخامية و ظهرت أمامها مجموعة من المفتاتيح المثبتة بأرضية الدرج السري المبطنة بقطيفة سوداء
كانت تلك النسخ الاضافية الاحتياطية لأهم ما يملك و توجد مثيلاتها في خزنة مكتبه السرية
همست أم أحمد و هي تتذكر كلامه: مفتاح المكتب هو المفتاح الثالث عاليمين اللي في الصف الثاني
اخذته و انزلت الزر ليغلق الدرج الرخامي و تعود قاعدة الحوض كما كانت
خبأت المفتاح في ملابسها و خرجت مسرعة بعد ان اخذت الثياب و اغلقت باب الجناح
ايهاب في الداخل يستشيط غضبا و يطوي الغرفة ذهابا و إيابا
و بعدين يا سما !! الگلب طلع مأمن نفسه كويس ...الراجل بيقول منقدرش نفتح المكتب الا لو فجرنا القصر كله!!ده قصره لوحده يساوي نص ثروته!
سما بتفكير: ما تقلقش يا بيبو ... ايه رأيك ادورلك عالمفتاح ده
ايهاب : بلاش هزارك يا سما مش فايق له...
سما : مين قال اني بأهزر!!
-يعني انا اقولك مكتب مأمنه بالحماية دي كلها و مش بيقدر يتفتح غير بمفتاح و انتي فاكراه حاطط المفتاح في أي مكان ؟ ده أكيد هيبقى معاه هو و بس و اتف"جر جوة العربية
سما : ماهو فكر معايا بالعقل .. معقولة حماية زي دي هيخاطر أنه يشيل كل النسخ معاه ! افرض ضيعه ؟ يفجر قصره عشانه يفتحه!! أكيد حاطط واحد احتياطي في مكان هنا
ايهاب : تصدقي معاكي حق !! أكيد هيسيب نسخة وحدة احتياطي و لازم تكون هنا مينفعش تكون في مكان تاني عشان لو اضطر يفتحه بشكل مستعجل...بس أكيد هيبقى مأمن عليه اكثر ما كان مأمن على نفسه ..
-دي حاجة متوقعة من واحد خب"يث زي ياسين
-طب ايه خطتك؟؟
-انت ما تقدرش تدخل كل مكان بس انا اقدر ...سيب الموضوع ده عليا 😁
-بس بسرعة يا سما ...لازم الاقي عقود ملكياته و عقد الجواز بسرعة و الا مش هنقدر نعمل حاجة ..انا اصلا اتصلت بمحاميه عشان يجي لي بكرة
-هنلاقيه قبل بكرة يا بيبي
كان الزعيم يتناول طعام افطاره في شرفة قصره
طرق بابلو باب الشرفة الزجاجي و توقف ينتظر بخوف
فالزعيم لا يحب ان يدخل عليه احد صباحا الا حين ينتهي من افطاره
كان يمسك شوكة و سكينا و يأكل شريحة ديك رومي بنهم
فقال دون ان يلتفت اليه
-قل لي ان الموضوع مهم لدرجة ان تقطع علي افطاري...و الا فسأقطع يدك بدلا عنه
بابلو: احضرت لك صور الحق"ير التي طلبتها فور صدورها
-امممم ...هذا مثير ...ضعها و انصرف
وضع بابلو الظرف و غادر بذعر
وضع الزعيم الشوكة و امسك السكين يفتح به الظرف
اخرج الصور و راح يتفحصها و هو يقول : انت هو ذلك الحقي"ر الذي لم يستطع أحد النيل منه اذن أليس كذلك !!
اغرز السكين في قلب صورته التي ألصقها مع الطاولة و هو يقول :تشرفنا اذن يا سيد ايهاب ...لقد جعلت مني اضحوكة أمام الجميع ...بسببك قت'لتُ أهم رجالي و نفيتُ أكفأهم و اقربهم إلي ..حين يحين الأوان سيكون لك استقبال خاص يليق بك أيها السا"فل
استيقظت فاطمة و خرجت الى صالة الجناح و في تلك اللحظة خرجت ام أحمد من غرفة أميرة
-صباح الخير يا ست يا طيبة
-صباح الخير يا أم أحمد هي أميرة ما صحيتش ؟؟
-لا صحيت ..
-طب انا داخلة أشوفها
-لا سيبيها تفكر مع نفسها شوية ..
-انتي اتكلمتي معاها ؟
-اتكلمت بس فضلت مسهمة و ما ردتش ..عموما أنا جهزتلها الحمام و جبتلها هدوم نظيفة بس بلاش تكلميها ... سيبيها تقوم براحتها احسن
-طب انا هاساعدك تحطي السفرة
-متتعبيش نفسك خليكي هنا يمكن يصحى جوزك و يحتاجلك
خرج خالد من غرفته مسرعا و كانت أم أحمد ترص طاولة الفطور بينما يجلس صالح و فاتن بإنتظار سحر للبدء في الافطار
-صباح الخير جميعا
رد صالح و فاتن : صباح النور
ام أحمد -صباح النور يا ابني .. تعال تفطر
-لا يا خالتي متشكر ورايا مشاوير
صالح : ما يصحش كدة يا ابني المشوار يستنى
خالد: معلش يا عم صالح..الطريق طويل على ما اوصل
أم أحمد -يا ابني انت من امبارح ما حطيتش لقمة زاد في بطنك
-معلش يا خالتي مش جعان يالا عشان ألحق مشاوري
-مشوار ايه يا بشمهندس !! ما تستنى لما تاخذ مراتك و عيلتها في ايدك ؟! مش شايف ان العزا خلص و مش فاضل غيركم هنا؟؟
نظر خالد بغضب الى ذلك الو"قح القادم و هو يقول
-و حضرتك اللي هتقرر مين يقعد و مين يفضل ؟! ما انت ضيف زيك زينا !!
كانت فاتن ستتكلم لكن صالح اوقفها بمعنى سيبي خالد يتصرف مالناش دعوة
ايهاب : مين قال اني ضيف ؟؟ اللي ما"ت ده يبقى ياسين المنشاوي ابن خالي اللي ملوش ور"يث غير ماما ...اللي هي عمته
خالد بإحتقار: كان أولى بيك و انت بتنطق اسمه ..تترحم عليه على الأقل
فاتن : صحيح اللي اختشو ماتوا...جاي يتكلم عن ورث و الراجل ترابه ما نشفش ..اما حقا'رة بجد
ايهاب بقولك ايه يا فاتن .. ما نسيب الطابق مستور احسن ما اوري للناس اللي هنا الحقا'رة شكلها ايه !!
نظرت إليها نظرات جعلتها تنكمش في مكانها و نظر صالح إليه بغضب و قال
-تقصد ايه بالكلام ده !!
ايهاب بخبث: اسأل مراتك 🙄
- و الله عيب عليك ...الراجل اندفن من ساعات بس و مراته وضعها مزري و انت بتتكلم عن ورث ؟؟ انت طينتك ايه يا جدع انت؟
قالت سحر و هي تتقدم نحوه بغضب و تنظر اليه بإحتقار
أم أحمد :بتفهمي مين في ايه يا سحر با بنتي ؟
قال على رأي المثل :راحوا رجال العز و الهيبة و جوم ناس ما بيستحوش من العيبة
ايهاب بحدة : بقولك ايه يا ست انتي!! انا لحد دلوقت ما وصلتكيش بكلمة بس لحد هنا و كفاية .. .. احنا مش محتاجين مدبرة قصر و لما نحتاج هنبقى نجيب وحدة على أعلى مستوى ...تقدري تمشي معاهم من غير مطرود 😤
خالد بتحد صريح : محدش فينا هيتحرك من مكانه و مش سايبين أميرة لوحدها فاهم !! و ابقى ورينا هتطلعنا ازاي !!
-خالد معاه حق ...انا مش متحركة من هنا من غير ما اتطمن على أميرة و هي بنفسها اللي تقولي اطلعي انا بقيت كويسة
قالتها سحر و هي تقف الى جانب خالد و تنظر الى ايهاب بتحد
-طب ايه رأيك بقى يا حلوة انك هتاخذيها في ايدك و انتي ماشية
التفتت سحر لتجد تلك البغيضة تخرج من غرفتها بإتجاههم
تبتسم بخبث و هي تكمل :
و بالمرة تاخذي خالتك و جوزها ضيوف في بيت اختها
قالتها و هي تنظر الى فاتن بإزدراء ثم عادت لتنظر الى سحر بتحد: لأن القصر ده عمليا بقى ملكنا احنا....و ياريت بالمرة تشوفي لينت خالتك اي مستشفى مجانين كويس احسن حالتها بقت صعبة اوي يا حرام و لا هتعرف تقولك اطلعي و لا انزلي 😁 ضحكت بخبث و أكملت
-اه انا نسيت حاجة مهمة
نظرت الى ام أحمد و قالت بتهكم
-ما تنسيش قبل ما تمشي تنقلي حاجتنا الجناح اللي فوق لأنه بقى جناحنا من النهاردة أصل الاوضة اللي تحت دي صغيرة اوي ..
و نظرت الى صالح و فاتن بتقزز و أكملت و هي تشير إليهما بأصبعين : و جهزي الجناح اللي هوما فيه ...عشان ماما جاية بعد بكرة و هتقعد فيه ...عايزاه يلمع ...و دلوقت يالا كل واحد يشوف طريقه منين ...يالااااا
-ايه اللي بتقوله الحقي"رة دي ! هي اتجننت!
قالتها سحر لخالد و هي تنظر البها بحدة
خالد:لا انتو زودتوها بصراحة ...و انا صبري ابتدى ينفذ
ايهاب : انا اللي صبري نفذ و كمان شوية هألاقي نفسي مضطر اتعامل معاكم بطريقة مش هتعجب حد
صالح: يا سلام !! ورينا هتعمل ايه ؟
فنادى ايهاب بصوت عال: بييييتر !!
جاء بيتر و معه وزير و إثنان اخران و وقفا يترقبان بأسلحتهم و دي الرعب في قلب فاتن و صالح
بينما وقف كل من خالد لم أحمد بثبات
فور وصول بيتر قال ايهاب : بيتر اخرج الجميع لا أريد أحدا هنا
فجأة ثارت الفوضى في المكان و احتدم النقاش و علا الصياح و تحول الى صراع و اصبحت ردهة القصر كأنها حلبة مصارعة ديوك .. نظر بيتر الى رفاقه و نظروا حولهم بضياع لا يعرفون مع من يقفون و كثر تبادل النظرات الحارقة و التراشق بالكلمات بين الجميع و الح"قيرين ايهاب و سما
ايهاب : باااااس ....يالا انت و هو مش عايز كلام كثير كل واحد فيكم يلم هلاهيله و يورينا عرض كتافه...العرض خلص ...نظر الى بيتر و قال هيااا بيتر اخرجهم
ثم نظر إليها قائلا سمعتو الهانم قالت ايه ...من هنا للمساء مش عايز اشوف حد فيكم هنا ..
-هانم مين ؟؟؟ الهانم الوحيدة هنا في القصر تبقى انا
انصدم الجميع و اولهم ايهاب و سما و هم يرون تلك الواقفة بشموخ و هي تنظر إليهما بنظرة جامدة خالية من اي تعبير !! بينما تكمل بثقة
-البيت ده بيت جوزي.. لو فيه حد هيتفضل يبقى انتو ...و لو عايزين تفضلوا يبقى أهلا و سهلا بس بشرط تفضلوا بأدبكم زيكم زي غيركم و ما تنسوش مين صاحبة البيت ..
ابتسمت أم أحمد و نظرت الى احدى الكاميرات بدون ان يشعر بها احد
همست سحر بفرحة : أيوة كدة ! هي دي أميرة اللي أنا اعرفها 😊
إقتربت أميرة منهم بخطوات واثقة و من خلفها والديها
كانت والدتها متونرة و والدها يمسك بيدها ليطمئنها بأن ابنتها قوية و لا يستهان بها
وصلت إليهما و قالت بهدوء و قوة و هي تنظر بثبات الى إيهاب الذي لا يزال تحت الصدمة
صاحب القصر صحيح ما"ت الله يرحمه
كانت تحاول جاهدة ألا تنهار و هي تقولها ..و تتذكر جملته و هي تتردد في اذنها: لازم تبقي واقفة زي الجبل ..ما تنسيش انك مرات ياسين المنشاوي
اخذت نفسها و أكملت
بس ده مش معناه ان القصر ملوش اصحاب عشان جاي تدي اوامر للموجودين هنا يا ...دكتور ايهاب ...
نظرت الى بيتر و قالت باللغة الانجليزية كي يفهم هو و جميع الحرس : بيتر مسؤول الأمن لا يأخذ اوامر من أحد غير صاحبة القصر نفسه : أنا..أليس كذلك بيتر ؟
اومأ بطاعة : اجل سيدتي
فنظرت من جديد الى إيهاب : يا ريت تخلي الكلام ده قاعدة مطلقة ليك طول ما انت هنا ...
كانت سما تنظر إليها و كأنها ستحر"قها بنظرات حقو"دة و هي تكاد تجن و لا تدري كيف قامت بهذه السرعة و اصبحت أقوى بين يوم و ليلة !!
-مراته ايه انتي صدقتي نفسك ولا ايه !؟
نظرت إليها أميرة واكملت بنفس الهدوء: كل الأوراق و العقود بتقول كدة و لا انتي ليكي رأي تاني يا مدام سما ...اه قلتيلي عايزة الجناح الملكي مش كدة !! حظك وحش و هنفضلي في الاوضة الصغيرة لان هانم القصر لسة عايشة ما ماتتش
إقتربت سما منها بغضب و اقترب بيتر ليقف بجانب أميرة و أومأ لوزير الذي وقف خلف ايهاب
و قالت سما بصوت عال: هانم مين يا جر"بوعة انتي !
أميرة بهدوء: تؤ تؤ ..مش كدة !! قلنا الاحترام هو اساس قعدتك هنا ...كلمة زيادة هأخليكي تندمي
سما بغضب جحيمي: بقى انا سما المصري هاتعلم الاحترام من وحدة مع"فنة زيك!! أنا هوريكي يا گلبة
كانت ستندفع نحوها لتضربها حين وجدت بيتر فجأة يقف أمام أميرة و يضع المسدس في وجه سما: قائلا : خطوة اكثر و سأفرغه في دماغك..
ايهاب بغضب : هي حصلت تهدد مراتي عشان وحدة جر"بانة فاكرة نفسها هانم بجد؟؟
كان سيتوجه نحو بيتر لكنه تسمر مكانه حين وضع احدهم سلاحا خلف رأسه
وزير: ما انصحكش تتحرك انت كمان .
كان الجميع ينظرون بترقب و ينتظرون و لا أحد يجرؤ على التدخل
همست سحر لخالد : انا خايفة عليها منهم هي مش قدهم
خالد بهمس مماثل: انا من رأيي تخافي عليهم هوما منها
سحر : انت بتقول ايه !!؟
اومأ خالد لها بالصمت: اصبري و هنشوفي
وقف إيهاب مكانه قائلا بغضب جحيمي : انا ايهاب المنصور اتهدد و عشان ايه !! عشان وحدة زيك؟؟ 😡
-للمرة التانية بأطلب منك تحترم نفسك يا اما مش هتلوم غير نفسك يا دكتور
ايهاب: انتي سامعة نفسك بتقولي ايه ؟؟ بقى وحدة ز"بالة زيك جاية من عيلة مع"فنة هتعلم اسيادها ولاد العوايل المحترمة معنى الاحترام ... و كمان بتهددنا !!!
-و اقدر أسجنكم كمان ..مش انتو اتهجمتو عليا في نص بيتي قدام الناس اللي شاهدة دي كلها ؟؟
نظر إليهم ايهاب فوجد نظرات الشماتة في عيونهم جميعا و اولهم خالد اللي قال : و انا اول شاهد 🙄
فعاد ايهاب بنظره إليها و كان سيقترب منها لكن وزير شدد على قبضة سلاحه خلف رأس ايهاب
فقال بجنون: انتي مش قد الكلام اللي انتي بتقوليه ده !! انتي ما تعرفيش ايهاب يبقى مين و يقدر يعمل فيكي انتي و عيلتك الم"عفنة دي ايه ؟؟؟ 😡😡
رجب بغضب -احتر...
كان رجب سيتدخل ليرد على وقاحة ايهاب لكن أميرة اوقفته بهدوء و قاطعته و هي تضع يدها امامه و تقول بثقة: استنى يا بابا ...انا هرد على البيه...المحترم
تجولت حول ايهاب و هي تطيل النظر الى الارض بتفكير وسط ذهول الجميع من تغيرها المفاجيء و قوتها التي ظهرت في مدى سيطرتها على الوضع بشكل مذهل
توقفت فجأة و نظرت الى عينيه مباشرة بجمود و بقيت على هذا الحال لبضعة ثوان قبل أن تقول : طبعا عارفاك كويس انت مين ...ابتعدت عنه قليلا و ابتسمت ابتسامة غامضة اشعرته بالارتباك و هي تنظر للجميع و ليس له فقط
-نسيت اعرفكم على ايهاب ...بيه المنصور ...دكتور اتسحبت منه رخصة الطب من ثلاث سنين لتورطه في اعمال مشبوهة و من وقتها و هو عاطل و بيصرف من فلوس المرحوم اللي كان بيبعثها لعمته كل شهر
نظرت إليه بشماتة و أكملت : مش حتى بالأمارة رهنت بيت أمك و اخذت قرض من البنك عشان تشتري تذاكر الطيارة ؟
شهق الجميع من الصدمة و اولهم ايهاب الذي كان يظن أن لا أحد يعلم بأمره !!
نظرت أم أحمد و ابتسمت فقد وصلتهم المعلومة في الوقت المناسب تماما
نظر الى سما بتوتر لاول مرة في حياته بينما أكملت أميرة بثقة لا متناهية
-و دي تبقى سما مراته ...اللي ما تعرفش تعمل حاجة في الدنيا غير انها تصرف فلوس و بس ..
تصنعت التذكر قليلا ثم قالت : اه فكرني بقى تقصد مين بالعيل المحترمة و العيل المعفنة لإن انا اتلخبطت شوية !!
جلست بشموخ و قالت بإعتزاز
أنا أميرة رجب ابراهيم الشافعي ابوي من عيلة الشافعي اللي بيتمد نسبها لقبيلة المعابدة و جدهم الاكبر هو الصحابي الجليل سعد بن عبادة رضي الله عنه و أمي من عيلة عبد الحي و أمها من عيلة النحاس...يعني زي ما انت شايف عوايلنا من أشهر عائلات الغربية و سوهاج
اما جوزي فمن عيلة المنشاوي جده الكبير يبقى المنشاوي باشا طبعا انت عارفه
نظرت اليهم و قالت له : تحب اقولهم ابوك انت يبقى مين و مات ازاي ؟
تهامس الجميع مع بعضهم
يا ترى تعرف ايه عنهم خلى وشهم أصفر كدة !!
-اكيد
و نظرت الى سما و أكملت و أبوها و أمها يبقو مين ؟؟
نظر ايهاب الى سما و اشار إليها بغضب
-يالا يا سما ...احنا هنلم شنطنا
سما بحنق: نلم ايه انت اتجننت !! أنا مستحيل أسيبلها القصر و أمشي ... القصر ده من حقنا !!
ايهاب : قلتلك امشي قدام دلوقت !؟
نظر إليها قائلا : هنتقابل تاني يا أميرة.. هانم 😡 خليكي بس فاكرة كل حرف قلتيه
-ما تقلقش ...ذاكرتي قوية جدا 🙄🙂 يا ...دكتور
نظرت إليها بغضب قائلة : انتي مراته على الورق بس و احنا ممكن نثبت الكلام ده !! اوعي تفتكري انك كدة انتصرتي ...هنرجع تاني و هأطردك زي الگلبة من القصر ..ده وعد
انتفضا بغضب و هما متوجهين الى غرفتهما فقال أميرة بأمر
-بيتر انتظر السيد لترافقه الى الخارج و تحمل عنه الحقائب ..لا نريد أن نتعب السيدة
رمقتها سما بنظرات كالسهام و همت بالإنصراف فقالت أميرة بتذكر : اه نسيت آخر حاجة!! يا ريت تبلغي مامتك و تقوليلها مفيش قصر ولا حاجة بلاش تكلفي نفسك مصاريف و تتعبي نفسك بالمشوار عالفاضي 🙄...و كمان مدام بيبا ..اوبس...قصدي عبير هانم متعودة على الزحمة و شارع الهرم .ما اعتقدش جو القصور هيعجبها كثير 🙄
شهق الجميع و انطلقت سما تدك الارض كأنما ستخترقها برجليها من شدة الغضب
بينما برزت عينا فاتن من شدة الصدمة : ايعقل ان هذه أميرة الطيبة !! كيف اخرجت الوحش الموجود بداخلها بين يوم و ليلة!! ماذا حدث ؟؟ و كيف لها ان تعرف كل هذا ؟؟
نظرت أميرة إلى أم أحمد قائلة بهدوء افقدهم صوابهم : من فضلك يا ماما عايزة كوباية عصير و تفاحة..هأكون فوق في اوضتي
كان يطالع كل هذا عبر تطبيق الكاميرا و هو يبتسم قائلا : هي دي حبيبتي أميرة 😊 كان معاكي حق يا أم أحمد ..انا نفسي اتصدمت فيها !!
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
تعليقات
إرسال تعليق