القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الاميره والمغترب البارت 63/64/65/66/67/68/69 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج

اعلان اعلى المواضيع

رواية الاميره والمغترب البارت 63/64/65/66/67/68/69 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

رواية الاميره والمغترب البارت 63/64/65/66/67/68/69 بقلم آلاء اسماعيل البشري حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج 

الناس اللي بتتابع الرواية بصمت الرواية قربت تخلص عايزة على الأقل  لايك عشان أعرف مين بيتابعني و الرواية تستاهل كام بجد ...ما تبخلوش عليا بدعمكم لإني مش بابخل عليكم بوقتي و مجهودي و افكاري و الروايات اللي زي دي بتتعرض على واتباد بس انا بأنشرها بهنا بلاش مش طالبة غير دعم بلايك او لاف و ميرسي مقدما 

ياسين : انتو هتكتبوا كتابكم معانا النهاردة و الفرحة تبقى فرحتين 🥰

-نكتب النهاردة ؟

 ياسين : ليه لأ ..تستنو ليه لحد الأسبوع الجاي ؟ ما المأذون موجود و احنا كلنا هنبقى متجمعين ...يبقى ما تكتبش النهاردة ليه؟! و اهو بالمرة العروسة تشوف بيتها الجديد؟ 🙄😉


تهلل وجه خالد بفرحة: اه و الله ! انا ازاي ما فكرتش في كدة !!

سرعان ما خمدت فرحته حين تذكر والدتها: بس أكيد مش هيوافقوا ...و لو ابوها وافق امها هتقف لنا فيها 😥

ياسين بضحكة: مش هترفض لما تشوف  البيت و تعرف المفاجأة اللي انا محضرهالك 😁

-مفاجاة ايه ؟

-هتعرف لما توصلوا بالسلامة

-طب يالا انا قربت أوصل بيتهم ادعيلي اتوفق و اقنعهم 

-طب استنى دقيقة وحدة  انا كنت محتاج خدمة تانية

خالد : أؤمرني يا صاحبي

ياسين - عايز رقم حد ضروري 


عند بدر 

خرج بدر من غرفة هناء فوجد سنية في إنتظاره

-صباح الخير يا  زين الرجال 

-صباح النور 

-شايفاك صاحي متأخر عن  الشغل  ؟ 

-لا عندي مشوار مهم مش رايح الشغل النهاردة 

سنية : مشوار زي بتاع امبارح ؟! 🙄

بدر بحدة: سنية !! ما تتدخليش في اللي ما لكيش فيه 

سنية : يعني مش كفاية اخذتها عند امك و سبت الشغل كله واقع فوق دماغنا ! لا و كمان كل يوم هتنط عندها و تسيبنا هنا؟؟😏


بدر: و هي لو قعدت هنا هتعمل لكم ايه ؟؟هاا !! هي حامل و ما تقدرش تشتغل حاجة محتاجة راااحة فاهمة يعني ايه راحة !!

-طب ما انت كنت حامل ما اتدلعتش ليه كدة؟

-لانها ضعيفة اوي. ولا انتي ناسية عملتي فيها ايه من لما اتجوزتها

-ما انت طلبت مني اربيها.

بدر : و اهي اتربت خلاص ...دلوقت هي حامل و لازم ترتاح عشان سلامة اللي ف يطنها 


-طب ماكانت ترتاح هنا !! اهو على الأقل مكنتش كل شوية تسافر لهم 😥

-سنية !!؛ انا من غير اي حاجة بأسافر اشق على أمي كل أسبوع ...يبقى اقصري الشر و سدي حنكك ...مفهوووم؟؟


لبس حذاءه فقالت بضيق: طب مش هتفطر ؟!

-لا مش طافح سديتي نفسي  😤


تركها وخرج فجزت على أسنانها بغل

و بعدين بقى !! لا هاعرف اجيبها هنا تاني و لا قادرة اوصلها هناك.. ..


 فكرت قليلا ثم قالت : معنديش حل الا العبي'طة هناء هي الوحيدة  اللي هتقدر توصل لها 


في منزل  صالح 

فاتن بتذمر : بقولك ايه يا صالح ...انا النهاردة مليش نفس اطبخ حاجة ..

صالح و هو يقلب هاتفه: لا و الله ! اومال هنتغدى ايه ؟

-تطلب ديليفري اي حاجة ..بيتزا ..مشاوي .. كباب 

-يا سلام ..يعني انا بشقى طول الليل عشان ناكل فلوسنا ديليفري !


فاتن بملل :يبقى خلاص  تقوم سحر تعملك كام بيضة ..انا تعبانة و زهقانة من المطبخ و سنينه 

-بلاش لف و دوران ....من الاخر عايزة ايه ؟؟


فاتن بضيق :نفسي اطلع اتفسح زي العالم و الخلق ! ادينا في اجازة الصيف و مش عارفة اطلع لمكان 😮‍💨😤

صالح : اعمل لك  ايه يعني !!😕

-ايه اللي تعملي ايه ؟؟ تاخذنا لاي مكان نشم فيه هوا اتخنقت من الشقة الز'فت دي !😓

-هو انا كنت ماسكك؟  ما تطلعي و تروحي للحتة اللي انتي عايزاها ؟؟

-و اطلع لوحدي ليه و انا اسمي متجوزة ؟؟ولا هو كان بالإسم بس ؟؟  نفسي في مرة تطلع معاي لمكان و احس ان ليا راجل بجد..طب افتكر كدة بقالنا كام سنة ما طلعناش لاي مكان سوا؟

-انا عمري ما منعتك تطلعي 🙄

-ده صحيح .. بس رافض تطلعني معاك ؟


همس صالح لنفسه :  مين السبب ؟ مش نكدك و فضا"يحك هوما السبب ! لا يعجبك العجب ولا ترضيكي حاجة خااالص  😮‍💨


ثم قال بتذمر:يعني من الاخر يا فاتن  عايزاني  اطلع ألف معاكي طول اليوم و بالليل انتي تنامي و انا اروح اشتغل  زي الطو"ر عشان اطفحكم اللقمة ..يا إما تسيبينا من غير اكل و تعملي اضراب عن المطبخ صح؟ 

-انا مقلتش كدة 😥😓

-اومال قصدك ايه 😒

-قصدي  تاخذ اجازة 

-مش راضيين يمضولي على اذن الإجازة  المدير بيقول  لما يرجعوا اللي خذو اجازتهم قبلنا نبقى نطلع احنا

-اااه لما تخلص الاجازات و تبتدي المدارس و الناس  اللي راحت بلدها ترجع من عند اهلها نطلع احنا ...موت يا حمااار 😮‍💨

-ما انتي مش بترضي تنزلي اجازات لمصر اعملك ايه يعني

-انزل اعمل ايه ؟ اروح لمين  لأهلك اللي مخاصميني ؟؟

-طب انسي الموضوع  ...مقلتش حاجة 


في تلك الأثناء خرجت سحر بتثاقل من غرفتها فقالت فاتن: اهي المحروسة بنتك صحيت أخيرا  اتفضل شوف انت و هي هتتغدو ايه انا داخلة أنام احسن من الغم اللي انا فيه ده 😣


وصلت سحر البهما و قالت : صباح الخير يا بابا 🥱

-صباح النور يا قلب بابا 😊

-و انا كنت لابسة طقية الاخفاء ؟😏

قالتها فاتن بتذمر فقاطعتها سحر : كنت هقولك انتي اللي دايما مستعجلة


نفخت فاتن و قالت : انا رايحة أنام شوفي هتعملي ايه اكل لابوكي 

كانت ستدخل غرفتها وسط دهشة سحر من تصرفها حين رن جرس الباب 

فتوجهت فاتن لتفتج بينما همست سحر لوالدها: كنتو بتتخانقو ليه عالصبح ؟ نوم ايه ده اللي هتنامه الساعة 11؟

رد صالح بهمس مماثل : عايزة تتفسح 🤫


دخلت فاتن تنظر اليهما بضيق

صالح بتساؤل:مالك قالبة وشك كدة ؟؟ مين كان عالباب ؟

فاتن: عريس الغفلة  مستنيك🙄


 فزعت سحر بسبب منظرها الفوضوي-يا خبر خالد هنا ؟؟ 

ركضت نحو الحمام لتعدل مظهرها بينما انتفض صالح مسرعا و هو يقول لفاتن: يعني سايباه عالباب كإنه شحات!!  ايه قلة الذوق دي  يا فاتن ده هيبقى جوز بنتك !! 😤


فاتن بلامبالاة : قلة الذوق بجد هي انك تروح للناس عالصبح كدة من غير معاد 😏..و بعدين انا ما وافقتش لسة على حكاية جوز بنتي دي 🙄

نفخ بتذمر و اومأ إليها بمعنى: طب اخرسي و روحي اعمليله حاجة يشربها ..ثم فتح الباب 

خالد : صباح الخير يا عمي

صالح : باش مهندس خالد صباح النور ..أهلا يا ابني نورت البيت  🥰

خالد بإحراج : بنور أصحابه يا عمي 

-اتفضل جوة واقف عالباب ليه ؟


دخلا سويا و قال صالح ؛ آسف بجد على اللي عملته فاتن... معلش يا ابني امسحها فيا انا

-لا استغفر الله يا عمي ..المفروض انا اللي اتأسف عشان جيت من غير معاد 

قالها و هو ينظر لفاتن التي وضعت امامه كوب عصير ببرود

فنظرت بدورها الى زوجها بإشارة معناها: شفت كان عندي حق هو اللي قليل ذوق جيه من غير معاد


فقال صالح بمحاولة لإصلاح الموقف : لا يا بني انت صاحب بيت تجي في أي وقت و من غير معاد


فهم خالد اشارتها فقال بإحراج : انا أصلا كنت رايح اوتاوا من شوية بس رجعت عشانكم. ..و لولا إن الموضوع ضروري و مستعجل مكنتش جيت في الوقت ده 

صالح :  ما تقولش كدة زي ما قلتلك  البيت بيتك تشرف في أي وقت .

فاتن بفضول : موضوع ايه ده اللي مهم للدرجة دي ؟ 


خالد :ياسين أتصل بيا من شوية بيقول هيكتب كتابه النهاردة على اميرة و شرطت عليه انكم  تكونو موجودين و انك تبقى وليها 


في تلك اللحظة خرجت سحر و قد سمعت اخرجملة : الله ! بجد أميرة هتتجوز النهاردة!! 🥰 

خالد بإبتسامة: ايوة ..و عايزاكي جنبها في يوم زي ده

فاتن بلوية بوز: هي مش اتجوزت !! هتتجوز تاني ليه 😒


-..انتي فاهمة الموضوع غلط يا طنط..ياسين اتجوزها غيابي في القنصلية عشان يقدر بس ينقذها من اللي خطفها ..

هي عرفت من يومين بس و وافقت  النهاردة الصبح تتمم الجوازة دي عشان كدة طالباكم....انتم عيلتها الوحيدة هنا . 


نظرت فاتن الى صالح بترقب فقال لخالد: بس انا ما اقدرش اسافر يا ابني ...انت عارف شغلي و مش هالحق اروح و ارجع .. 

قاطعه خالد : ما تشيلش هم الشغل .. انا اتصلت اصلا و طلبتلك اذن اجازة اسبوعين زمانه اتمضى دلوقت 😊


سحر بحماس : الله !! يعني نقدر نسافر  يا بابا 😍🤩

صالح بإستسلام : مادمت اخذت اجازة يبقى مفيش مشكلة.

جهزو نفسكم عشان نمشي معاه .

فاتن بضيق: صالح تعال عايزاك 


صالح بإحراج : عن اذنك يا ابني 

-اتفضل يا عمي 


دخل صالح و جلست سحر فأمسك يديها بحب و اقترب منها وهو يقول بهيام: عقبالنا يا قمري 🥰

نظرت الى جهة غرفة والديها  بحذر و قالت : انت بتعمل ايه يا مجنون افرض حد منهم شافنا ؟؟ 

-بعد النهاردة مش هيهمني حد ...لا مامتك و لا ابوكي

سحر بتساؤل: اشمعنى ؟؟

-احنا هنكتب كتابنا معاهم 🥰


انتفضت سحر بصدمة: انت بتقول ايه ؟؟😳

-مالك اتفزعتي كدة ليه ؟؟  

المأذون موجود و صحابي موجودين و عيلتنا كلها ملمومة حوالينا و كمان محضرلك مفاجأة حلوة هتعجبك اوي  ..يبقى نكتب احنا كمان و نرتاح بقى !

سحر بتذمر: بس انا مش جاهزة!

-يا سلام !!النهاردة او بعد خمس ايام هتفرق ايه ؟؟ هتجهزي ايه مثلا في الاربعة ايام دول؟ 

-أحضر نفسي فيهم اتحضر نفسيا و ذهنيا اني هأبقى وحدة متجوزة ...فهمت دلوقت ؟؟ 

-مليش في كلام علم النفس انا. . اعملي حسابك اول ما نوصل هأقول لعمي ..حاكم انا متأكد ان مامتك مش هتتحرك من هنا لو سمعت الكلام ده ! 🙄 ده ان ماكانتش دلوقت بتقنع ابوكي ما يروحش 😂


-ايه اللي انت بتقوله ده يا صالح !! سفر ايه اللي انت عايزنا نسافره و كتب كتاب ايه اللي نحضره؟؟

-انتي سمعتي قال ايه .. الراجل طلبنا و بيقول ده شرطها معقولة نكسفهم ؟ و مش بعيد مش هتوافق لو ما رحناش

-ان شاء الله عنها ما وافقت...  انا ماااالي ؟؟ 

-انتي مالك ايه يا عب'يطة...ده ميلياردير ...لما هنبقى نسايب مع واحد زي ده شوفي  انتي هتتغير حياتنا ازاي 


-الكلام ده كنت تقوله لنفسك و انت رايح توافق عاللي اسمه خالد ده ...أميرة تتجوز ميلياردير و انا انفذ طلباتها و المفروض ابقى خايفة تزعل او ترفض 

-الراجل طلب ايد بنتك و هو مش ناقصه حاجة ...مش 

لازم يبقى ميلياردير زي صاحبه .. اهم حاجة أنه بيحبها

فاتن : و لو ... أنا مش رايحة لأي مكان ..مش كفاية غاصيني على خالد ده و انا مش موافقة عالخطوبة دي أصلا !  كمان عايز تاخذني أحضر خطوبة المحروسة غصب عني 


صالح بغضب: مش قبل شوية كنتي بتتحايلي عليا عشان نطلع سوا !! اهو لما الراجل قدملي على اجازة جاية تعملي فيلم من بتوعك و تطلعيلي بحركاتك البا"يخة زي عوايدك!! 

-انا طلبت نطلع نتفسح  مش اروح احضر كتب كتاب السنيورة و امو"ت  انا من قهري على بناتي  اللي اتجوزو جوازات عرة هوما الإثنين 😤


-يا شيخة انتي ايه !! مش بتتهدي أبدا !! جوازات عرة ايه ربنا يهديكي !! البنت متجوزة ابن عمها الي شايلها في عينيه هو و اهله و حامل و مبسوطة و التانية خاطبها مهندس قد الدنيا عايزة ايه اكثر !! 

-مش عايزة حاجة و مش رايحة لمكان 🙄

- بقولك ايه ؟؟ قسما بالله العظيم يا فاتن لو ما قمتيش دلوقت حالا لأكون سايبك و رايح انا و بنتي و المأذون اللي هيجوزهم هيطلقنا غيابي قلتي ايه !! 😡


جهزت حنان  نفسها منتظرة اشارة  عمها 

دخلت هنادي الغرفة فوجدتها متأهبة : 

حنان انتي صاحية يا بنتي ؟

-ايوة يا خالتي صباح الخير 

-صباح النور  جبتلك الفطار..يالا كلي كويس عشان عمك مستنيكي 

-لا انا يا دوب امشي مش عايزة بدر  يستناني كثير 

-يا اختي يستنى براحته انتي حامل و لازم تاكلي 

-لا انا اكلت شوية ... بدر كان جايبلي جبنة و مربى و حاجات تانية كثير 

هنادي : ربنا يخليه ليكي و يجيبلك كمان و كمان 

حنان بصدق :ياااا رب ☺️

- طيب يا بنتي. براحتك ...بس انتي متأكدة انك تقدري عالمشوار من هنا لحد طنطا ؟؟ 

-ايوة يا خالتي ما تخافيش عليا انا كويسة و البيبي هيكون كويس 😊 ده كلها مشوار ساعتين و نص 

-طيب يا بنتي ..يبقى خلي بالك من نفسك 


كانت أم احمد تجهز وليمة للعشاء بمناسبة كتب الكتاب و أميرة تساعدها بحماس شديد 

أم احمد : يا بنتي انتي لسة عيانة و رجلك هتوجعك سيبيني انا هاخلص كل حاجة انتي ارتاحي...اصلا لسة بدري اوي على ما يوصلوا 


أميرة بإبتسامتها  المعتادة : ايه الكلام ده يا ماما معقولة اسيبك تحضري كل الاكل ده لوحدك !! و بعدين انتي سمعتي ياسين قال ايه! قال أميرة هتساعدك يعني انتهى الكلام مش هنعارضيه  🙄😊

ابتسمت أم أحمد قائلة : طب انتي تقعدي و تساعديني في التقطيع و انا اللي اقوم اشوف الحلل.. عشان رجلك يا بنتي

أميرة بإستسلام : ماشي 😊


اغلق ياسين الخط مع خالد ثم كان سيتصل ثانية حين  رن هاتفه وكانت نانسي

-سيدي صباح الخير

-اهلا نانسي ما الاخبار ؟

-كل شيء على ما يرام ..لكني اتصلت فقط كي اخبرك بأن بعض العقود تنتظر توقيعك  ولا تحتمل التأخير كما ان السيد سكينر الغى العقد الذي كان بيننا و انتظر ان تطلع على بنوده قبل ان نتصل بمحاميه السيد دواين 

ياسين : لا أستطيع الحضور اليوم يا نانسي ارسلي كل الأوراق مع منذر و سأطالعها من هنا

-حسنا سيدي ..طاب يومك 


اغلق الخط و أتصل بمنذر 

-صباح الخير يا منذر 

-اهلا يا بيه صباح النور ان شاء الله تكون ارتحت من السفرية؟

- متعودين عالتعب يا منذر ... الحمد لله المهم اتوفقنا 

-الحمد لله يا بيه ...اؤمرني

-بص انت الاول تعدي عالبنك تبعث رصيد للحساب الجديد اللي اديتك رقمه ..المفروض ابعث امبارح بس اتلخمت مع الصفقة و رجعت متصربع و نسيت 

-تمام يا بيه   احط فيه زي العادة ؟؟

-لا زودهم 400 دولار كمان 

-حاضر يا بيه تؤمرني يخدمة تانية ؟؟

- ايوة ..تعدي عالشركة تجيبلي اوراق من نانسي و تعمل حسابك عشان هتقعد تتعشى معانا

- استغفر الله يا بيه و دي تجي؟؟

-بطل بواخة يا منذر ... مش كفاية  كلمة بيه  كل شوية ... انا معتبرك اخوي و عازمك على كتب كتابي الليلة ...خالتك أم أحمد عاملة الاكل بإيديها

منذر بفرحة: بجد !! ألف مبرووووك يا بيه !! 😍

- بيه تاني هههه عموما الله يبارك فيك با منذر عقبالك ..يالا خلص اللي طلبته منك بسرعة 

- حاضر يا بيه 😊

اقفل وهو يبتسم و سرعان ما وصلته رسالة من خالد: في وقتك يا خالد 😊

ضغط على الرقم و أتصل بشخص ما 


في مصر 

اتصلت سما بإيهاب و هي تتذمر : بيبوو😰 إلحقني يا بيبي 🥺

إيهاب : خير يا قلبي فيه ايه ؟!

سما: حصلت معاي  فض"يحة يا بيبي 🥺

ايهاب بخوف:يا ساتر !! فضي"حة ايه !  انتي فين الاول ؟؟

-انا في محل كلارا ...فاكر الطقم  بتاع Valentino  اللي شفناه المرة اللي فاتت و قلتلك هاشتريه عشان عيد ميلاد سوزي ؟ 

-ايوة فاكره 🤨 ماله 

سما ببكاء : رحت اشتريه النهاردة و لما جيت أدفع الحساب قالي الفيزا بتاعتك مافيهاش رصيد 😭

إيهاب : طب ما تطلبي منه يشيك تاني يمكن حصل غلط!

سما بإنهيار : شيك عليها مرة و اثنين و عشرة و برضو كانت فاضية 😭 ...انا اتفض"حت في وسط كل اللي كانوا هناك 


همس ايهاب بدهشة -غريبة ..المفروض يبعث امبارح 🤔

-طب انت متأكد من  اليوم ؟؟ يعني بتقول  كان مفروض يبعث رصيد  امبارح ؟؟  ما يمكن النهاردة او بكرة ؟؟

-لا طبعا ..النهاردة 11 في الشهر و انتي عارفة ان  بقاله كذا سنة بيبعث لعمته و عمره ما نسي اليوم اللي يبعث فيه !! ولا بيغيره!!

-طب و الحل يا ايهاب ! انا شكلي بقى زباا"االة اوي  و هوما بيبصوا عليا خصوصا البياعات الجر"بانات اللي هناك كانوا شمتانين فيا بشكل  فظيع 😓😫


ايهاب بضيق : ايه الكلام ده يا روحي و هوما هيشمتو فيكي ليه أكيد حصلت غلطة و هتتحل 

-لا شمتوا فيا بأمارة انهم كانوا  بيهمسوا لبعض و بيضحكو 😫

انا دلوقت في الحمام مش قادرة اطلع ..هأوري وشي للناس ازاي بعد الفضي"حة دي 😭😭 !! سيرتي هتبقى ترند في مصر كلها 😮‍💨

ايهاب بضجر: على فكرة انتي مأفورة زيادة ..مش هتوصل  للدرجة دي يعني ! 

-لا توصل 😰و اكثر 

-طب ما كنتي تختاري اي طقم تاني يعني لازم برندات غالية ما هي كلها لبس 

-انت بتقول ايه يا أيهاب ؟؟ عايزاني انا سما المصري  ألبس طقم من ماركة  عادية انت اتجننت 😳 !! عشان سوزي و الشلة يعملوا مني مسخرة مش كدة !! 😤 هوما مش أقل مني عشان هوما يبلسوا برندات و انا البس طقم أي كلام ! و دي آخر مرة هنتكلم فيها بخصوص الموضوع ده لإنك عارف رأيي كويس! 😤


-خلاص خلاص يا روحي اهدي  ما حصلش حاجة انتي 

بس روحي البيت دلوقت  و انا ه‍بقى اشوف موضوع الفيزا ده 

-اروح ازاي بقولك في الحمام مش عارفة اطلع !


نفخ بضيق و قال : حطي نظارات و شال ..و شيلي الميكب و اطلعي محدش هيعرفك 

-قصدك اني هابقى وحشة؟؟😤

جز ايهاب على اسنانه و قال بمحاولة منه للهدوء؛ لا يا قلبي انتي مفيش في جمالك ...انتي بس هتبقي على جمالك الطبيعي و محدش هيعرفك ساعتها..صدقيني انتي احلى بدون ميكب 


سما بقلة حيلة : طيب حاضر ...بس خلص لي موضوع الفلوس  بسرعة عشان الحق اشتريه و اجيب له  جزمة dolce Gabbana اللي شفتها معاه ...عيد ميلاد سوزي بالليل ..اوعة تنسى !!

-مش هأنسى ..حاضر

اقفل الخط و هو يتسائل : يا ترى ايه الحكاية يا ياسين يا منشاوي !! 


أتصل بالبنك مسرعا: صباح الخير انا اتصلت عشان اتاكد من رصيد حسابي ...رقم الحساب : .....

العامل : لحظة يا بيه..نظر في الحاسوب ثم قال : آسف يا بيه مفيش رصيد 

-من فضلك اتأكد تاني المفروض يدخل رصيد 800  دولار امبارح 

آسف يا بيه مفيش حاجة دخلت الحساب من شهر .

- طيب شكرا 


اقفل الخط و هو يجز على اسنانه: تكونش عملتها يا ياسين ؟؟ 

تذكر والدته فجأة و قال :اه طبعا ... انا ازاي نسيتها !!! هي كانت عيانة و انا نسيت اروحلها أكيد اتصل بيها و رغت معاه زي العادة ماهي مش بتخبي عنه حاجة 😏

ركب سيارته و توجه نحو منزل والدته 


وصلت حنان مع بدر الى المنزل و نظرت إليه بتخوف فأمسك يدها بدعم و قال : ما تخافيش انا معاكي .. اللي هنعمليه ده هو الصح ..

ثم طرق بدر الباب 


كانت فاطمة  في غرفتها و رجب يتوضأ استعدادا  لصلاة الظهر حين سمعت طرقا على الباب فنادت بتعب

-ندى ...بنت يا ندى !! شوفي مين عالباب !

-حاضر يا ماما 

اسرعت ندى نحو الباب و فتحته و هتفت بتعجب

-حنااان !!

حنان بإبتسامة: ازيك يا ندى كبرتي اوي على آخر مرة شفتك فيها !!


نظرت ندى الى بدر بتوجس ثم قالت : لحظة بس أقول لماما 

اغلقت الباب و ركضت للداخل 

-مين يا بنت !؟!

ندى بقلق: دي حنان بنت خالتي و معاها راجل غريب !

فاطمة بدهشة: حنان ! يبقى أكيد جاية هي و جوزها !

هوما فين؟؟

ندى ببراءة: سبتهم عالباب ..مش بابا دايما بيقولي ما تدخليش حد ما تعرفيهش؟؟

فاطمة بلوم: ليه يا ندى دول ضيوفنا اجري خليهم يدخلوا الصالون لحد ما البس و اطلع لهم 

-حاضر 

خرج رجب من الحمام على ركض ندى فوقف ينظر ناحية الباب 

فتحت ندى و هي تقول : اتفضلوا للصالون 

نظر بدر بإحراج لحنان : طب اسيبك معاهم انا هاستنى تحت عالقهوة

كانت ستمسك بجلبابه خوفا من بقاءها لوحدها حسن سمعت صوت رجب 

-قهوة ايه دي اللي تقعد عليها و بيتي مفتوح !! 


 تقدم نحو الباب و عانقه قائلا : أهلا و سهلا نورتنا يا بدر ! 

-البيت منور بنور اصحابه يا حج رجب

نظر رجب الى حنان : أهلا يا حنان ازيك يا بنتي اتفضلوا ادخلوا جوة 

-الحمد لله يا عمي هي خالتي مش هنا!

-لا موجودة بس بعافية شوية 


دخل بدر و حنان الممسكة بيده بقلق تحاول أن تخفيه بإبتسامة اصطناعية  خوفا من رد فعل زوج خالتها فهو عصبي  جدا و افعاله غير متوقعة 

جلست حنان و قالت  بإحراج : الف سلامة عليها 

رجب : بنت يا ندى روحي نادي أمك لو صاحية

-انا هنا يا حج ..

نهضت حنان مسرعة نحو خالتها تسلم عليها : ازيك يا خالتي عاملة ايه ؟ 

-الحمد لله يا بنتي انتي ازيك و ازاي اخبارك 


اقترب بدر و قبل يدها بإحترام : ازيك يا خالتي فاطمة ألف سلامة عليكي 

-اهلا يا ابني ..الله يسلمك ...الحمد لله على كل حال 

نظرت اليهما و قالت : ألف مبرووووك على الجواز و لو اننا ما سمعناش الا متأخر ..ربنا يتمم لكم بخير يا ابني 😊

-الله يبارك فيكي يا خالتي ..معلش كانت ظروف منعتنا نعمل فرح .


نظر الى حنان بحب و قال :بس هنعوضها لكم ان شاء الله لما يشرف ولي العهد 😊

 

اطرقت حنان برأسها بإحراج و قالت فاطمة : الف مبروووك يا حنان ان شاء الله يكون ولد عشان يطلع راجل و جدع زي ابوه كدة 

-يا رب يا خالتي يسمع منك ربنا 

قالها بدر بصدق

رجب: قل لي  يا بدر  اخبار الحج مرسي ايه و الحاجة حسنات ؟

- كلهم بخير يا عمي و بيسلموا عليكم 


صمت الجميع لبعض الوقت ثم قال بدر فجأة 

-احنا اسفين لو كنا جينا كدة من غير معاد بس احنا معندناش رقم حد فيكم 

رجب : ايه الكلام ده يا بدر ! البيت بيتك تآنس و تشرف في اي وقت مش محتاج معاد ولا استئذان

-تسلم يا عمي 

-ندى روحي يا بنتي جيبيلهم عصير او فاكهة  لحد ما يجهز الغدا 

-ملوش لزوم يا عمي احنا جايين في موضوع مهم و راجعين تاني


-راجعين ايه  من غير ما نضيفكم حاجة يمين بالله ما انتو طالعين الا لما تاخذو واجب الضيافة 

يالا يا ندى 

-استني يا ندى جاية معاكي اطلعلك الكوبايات

وقفت فاطمة بتعب و كانت تهم  بالخروج معها 

فقال بدر بعد ان خرجت ندى : استني انتي يا خالتي ..حنان عندها كلام تقولهولك


نظرت فاطمة الى رجب بتوجس و جلست ثانية و هي تقول بتوجس: عساه خير يا ابني ؟


نظرت حنان اليه بخوف فاومأ لها يطمئنها لتبدأ الكلام 

-انا كنت جاية بخصوص موضوع يخص أميرة ..


نظرت الى بدر ثم إليهما ثانية و قالت: ماما ما قالتلكمش كل الحقيقة عشان كدة انا جيت بنفسي اقولهالكم و اريح ضميري 


  كانت اميرة  قد انتهت للتو من تحضير كل شيء مع أم أحمد ثم اخذتها الى غرفتها 

-كدة كل حاجة جاهزة يا بنتي ...انا بقول لو ترتاحي لك ساعتين قبل الناس ما توصل 

-مش تعبانة يا خالتي ..انا عايزة اخذ دش بقالي كثير مش واخذة راحتي في الشاور عشان الجبس... أخيرا !! هاقدر استحمى راحتي 

-يبقى ادخلي الحمام على ما اجهز لنا سفرة الغداء


كانت أم أحمد تهم بالخروج حين سمعت ياسين ينادي على اميرة 

-احنا هنا يا ابني ...


دخل ياسين  غرفتها بحماس :انا دخلت المطبخ ادور عليكم هناك ..لقيت ايه !!   بسم الله ماشاء الله ريحة الاكل بتجنن ..تسلم ايدك يا خالتي 🥰

-و ايد عروستك كمان 😊


نظر الى أميرة بحب و قال : الميكب ارتست هتكون هنا بعد ساعة و نص و الفستان و الإكسسوارات كمان هتكوني جاهزة من هنا لحد ما يجوا؟

-أم أحمد: أكيد هتجهز .. احنا خلصنا  كل الشغل  أصلا ..

- تمام  ...و انا خلصت كل اتصالاتي و شغلي مش فاضل غير نستنى كل المعازيم يوصلوا

أميرة بتعجب -معازيم مين ؟؟ انا كنت فاكرة خالتي و جوزها بس اللي جايين!

- عندي شوية من معارفي ما اقدرش ما اعزمهمش على كتب كتابي 😊

-ربنا يسعدكم يا ابني 😊...يالا هروح انا  احط السفرة عشان تتغدوا

خرجت ام أحمد 

أميرة بإحراج : ايه لازمة الميكب ارتست و الفستان ؟ ما كنت ألبس اي دريس من اللي انت جايبهم جوة دول 😥

ده انا حتى شفت دريس كافيه تحفة اوي مستنية بفارغ الصبر امتى افك الجبس عشان البسه 

اقترب منها و هو يقول بحب 

-كافيه ايه و دريس ايه بس ده كتب كتابنا مش اي كلام ...


امسك يديها بحب  و و ينظر في عينيها:

عايزك تكوني أميرة بجد  خصوصا قدام خالتك...و  كمان عايز اردلك اعتبارك قدام الناس كلها...عشان كدة عايزك تكوني في أبهى صورة 

-اميرة بتوجس: بس ...

وضع اصبعه على شفتيها و اكمل : مفيش بس ...هتعملي اللي اقولك عليه من سكات ..اقترب منها اكثر و همس 

-و بعدين انا محضرلك مفاجأة هتعجبك اوي 

-مفاجأة ايه ؟؟ 😳

ابتعد عنها قليلا بعبث : مش هتبقى مفاجأة لو قلتلك 😁


في منزل رجب 

بدر: حاج رجب انت تعرفني و تعرف أخلاقي و تعرف ابوي مش كدة !

رجب : ايوة يا ابني ...و نعم الأخلاق و نعم الرجالة 

بدر: يبقى قبل ما حنان تقول لكم اي حاجة  و قبل ما تتصرف اي تصرف  يا حج رجب انا عايز منك الامان ...افتكر انها دلوك مش بنت صالح ..هي دلوك  حرمتي و مسؤولة مني ..و حامل في ابني  و اديني جبتهالكم لحد عنديكم تصلح غلطتها..و تستسمحكم


بدات فاطمة تقلق و شعر رجب بأن الموضوع كبير لكنه احرج من كلام بدر و تحلى بالهدوء قائلا 

-مجيتك على راسي و مقامك انت و ابوك عالي ..عليكم الأمان اتفضلي يا بنتي احكي 

حنان بإحراج : أميرة ما هربتش من نفسها يا خالتي ....اميرة اضطرت تهرب لإننا اتهمناها بالسرقة و بلغنا عنها البوليس  😓


شهقت فاطمة بشدة من هول الصدمة

-يا مصيبتي!! بنتي انا تسرق !! 

    امسك رجب بيدها قائلا بحدة : استني يا فاطمة ...خليها تكمل للآخر 


وصل خالد الى تورنتو و قد نال التعب من الجميع و خاصة فاتن المتذمرة طيلة الطريق والتي لم تتفوه بكلمة واحدة و لم تشاركهم في احاديثهم بسبب إرغامها على المجيء .

خالد : لسة فاضل ساعتين على معاد  كتب الكتاب احنا هنروح بيتي الاول ترتاحوا و تغيروا و تستعدوا و بعدين هنبقى نمشي قلتو ايه ؟

نظر صالح الى فاتن التي لم تعقب بكلمة 

بينما اكمل خالد

-و أهو بالمرة تشوف سحر بيتها الجديد و ان كان محتاج تجديد عفش  عشان اعمل حسابي 

صالح : موافق طبعا ..ايه رأيك يا سحر ؟

سحر بحماس : زي ما تحبو 🥰

اما فاتن فإكتفت بالنظر خارجا و هي تمط شفاهها  و تقول في سرها  :واحد خدام بيت ايه و عفش ايه اللي هيجدده...اقطع ذراعي ان ما كان عايش بخرابة و مسميها بيت 😏


بعد أقل من عشر دقائق وصلوا الى منطقة سكنية راقية متكونة من مجموعة فيلات منفصلة ، تفصلها عن بعض حدائق و كل فيلا افخم من سابقتها نظرت فاتن بتعجب و هي تقول :رايح فين ده؟؟ يكونش ساكن في بيت الخدم عند الراجل اللي مشغله ده !! 😳


بعد لحظات وصل امام سور عال ما إن وصل الى بابه المزخرف حتى فتحه آليا بجهاز تحكم و دخل بسيارته و هو يغلق الباب خلفه 

فتراءت امامهم فيلا فخمة من ثلاث طوابق مصممة بتصميم فريد بشكل دائري و معظم واجهتها الامامية من زجاج  ما عدا الشرفات

ركن سيارته و هو يقول : نورتو بيتي المتواضع ☺️


خرجت سحر و هي تنظر بدهشة الى تلك الحديقة الساحرة و الإطلالة الخلابة و تقول في نفسها : كل ده متواضع !!

صالح بإعجاب: بسم الله ماشاء الله ..ربنا يباركلك في مالك يا ابني


كانت فاتن اشدهم صدمة فخرجت فاتحة فاها و هي تقول -ده بيتك؟؟😳

في تلك اللحظة اقترب منهم خادم المنزل و هو رجل في الخمسينات

-بشمهندس خالد نورت الفيلا 🥰...

-اهلا يا عم محمد ازيك ؟؟

-نحمد ربنا يا ابني ..ما اتصلتش انك جاي زي عوايدك يعني !

خالد :جات فجأة ... إتصل بسعدية قلها عندنا ضيوف

-حالا يا بشمهندس 


نظر خالد اليهم بينما ينظرون حولهم بتعجب قائلا : احنا هنفضل في الجنينة اتفضلوا جوة ☺️


دخلت فاتن لتصدم اكثر من روعة التصاميم العصرية و الأثاث و الديكورات التي تراها في الافلام و المسلسلات فقط 

قالت سحر في سرها بإنبهار: و قال اجدد !! أجدد ايه دي ولا في خيالي كنت احلم بكدة عفش !!


خالد : اتفضلوا من هنا يا عمي ..ده جناح الضيوف فيه اوضتين و صالة و حمامين خذو راحتكم  على ما يجهز الغدا 

صالح بإحراج : غداء ايه يا ابني معاد الغدا عدى و احنا اكلنا أصلا عالطريق

-و انت مسمي ده اكل ؟؟ دي  كانت حاجة خفيفة على ما نوصل بس ..اتفضلوا من هنا 🥰

اوصلهم الى الجناح الأرضي و بينما دخلت فاتن و صالح همس في الخارج لسحر : لما تطلعوا هبقى اوريكي الجناح بتاعي  على ما المفاجأة تجهز 😊


 تركهم و صعد بينما دخلت سحر لتجد والدتها تقف مشدوهة و هي تقول -هو قال جناح الضيوف ؟؟ ده اكبر من شقتنا يا صالح !!😳


كان ايهاب سيصعد تلك الدرجات نحو منزل والدته حين وصلته رسالة نصية ثار على اثرها بغضب و أتصل فورا بدانيال 

- الووو.... ابن وصلت في خطتك يا دانيال ؟!

- نحاول ان ننفذ اليوم او غدا على أقصى تقدير لماذا ؟؟

-ياسبن سيتزوجها رسميا الليلة ...عليك أن تتصرف حاااالا 

حاول أن تمنع  هذا القران بأي طريقة هل تفهم !! 

اقفل الخط و هو يقول بشر : مش هتلحقي تاخذي حاجة  يا عروسة ... و لو حصل  و اتجوزك  يبقى تقولي باي باي للدنيا لإني هخليكي تحصليه على طول زي ما عملت مع اهله.....أوعدك بكدة 😁

بارت 64 🔥

في منزل خالد 

صالح بإعجاب:البيت واسع و  شرح ربنا يباركله و يزيده من نعيمه 

فاتن بدهشة: بس جاب كل ده منين يا صالح  ؟؟ و بعدين مش قال أنه عايش في اوتاوا؟


صالح : جرى ايه يا ولية ؟؟ احنا هنحسب للناس كمان !! هيجيبهم منين يعني ؟؟ ابوه كان مهندس و عايش طول عمره هنا في كندا و هو وحيد اهله ده غير إن هو كمان مهندس و شغال في اكبر مصنع في اوتاوا ..فاكراه هيقبض ملاليم زي حالاتي ؟؟ أكيد هيكون مرتاح ماديا...

سحر:  ده بيت ابوه يا ماما 

فاتن بتفكير: مادام غني و معاه كل ده ما قالش ليه ؟؟

صالح بتذمر: يقول ايه و لمين ؟؟ 😤 بقولك آيه خلينا نغير هدومنا و نرتاح لنا ساعة عشان نلحق نروح للجماعة 

دخل الى الغرفة الكبيرة مع حقائبه بينما اخذت سحر حقيبتها وتوجهت الى الغرفة الصغيرة قائلة: و انا كمان داخلة اخذ دش و اغير هدومي . 


بقيت فاتن في الصالة تلمس كل شيء و تطالعه بتمعن و اعجاب ..الستائر الديكورات القطع الفنية اللوحات 

-ده ايه الحلاوة دي ! 


ثم فكرت قليلا و قالت بشك: يعني معقولة  الواد عنده كل  الخير ده و ساب كل البنات اللي هنا و عجبته بنتي ؟! 😕

فكرت قليلا ثم تذكرت ياسين 


طب  لما هو  اسمه شغال عند ياسين ده و عنده كل الأملة دي .. اومال المحروس التاني عايش ازاي !🤨


قصت  حنان عليهم ما حدث و هي تنظر الى بدر الذي رفض ان تقول اي شيء له علاقة بدانيال أو بها فهو يرى أنه امر خاص لا يهمهم في شيء  كل ما عرفوه. ان عصابة اعضاء تختطف المغتربين قد إختطفتها


كان رجب يستمع إليها بغضب مكبوت و هو يشدد من قبضة يده بينما هتفت فاطمة بوجع 

-يا نااااري !! معقولة بنتي جرالها كل ده ؟؟ 😭


دخلت في حالة من الانهيار مما سمعت لدرجة أنها كانت ترتجف من شدة الحزن لما حصل مع صغيرتها 

و أردف رجب بتذكر:

-بس امك بتقول انها اتجوزت 

-ماهي سحر قالت انها  لما اتخطفت الجدع اللي كانت عنده إضطر يتصرف و  يتجوزها غيابي و يوريهم القسيمة و الا ماكانوش هيسيبوها تطلع حية 

فاطمة بإنهيار: ساااامع يا رجب !! قلتلك ان بنتي مظلوومة 😭

رجب بغضب: ما تسكتي يا ولية خلينا نعرف اللي حصل !!

نظر إليها : كملي ..


-هي  اصلا عرفت بالخبر من يومين بس... و من ساعتها و هي منهارة و اتصلت بيك عشان تقولك الحقيقة بس انتو رفضتو تسمعوها ..عشان كدة انا جيت هنا ابرأ ذمتي قدام ربنا 

رجب بغضب : يعني عايزة تقولي إن  كل اللي حصل لبنتي ده انتي السبب فيه ؟؟😤


بدر برجاء: عمي انت وعدتني

حنان بندم: انا آسفة بجد و ندمانة اني عملت فيها كدة و أتمنى من كل قلبي تسامحوني انتو و هي 😥😭

اصلا ابوي عاقبني كفاية و جابني هنا و جوزني زي ما سمعتو من غير فرح

بدر : و انا كمان عاقبتها يا عمي ...يعني هي اخذت جزاتها بزبادة .. المسامح كريم بقى و احنا طمعانين في كرم أخلاقك ...اهم حاجة انك اتطمنت على بنتك و ربنا يرجعهااك بالسلامة


حنان : و عشان يرتاح قلبك اكثر فسحر بتقول إن الراجل اللي هي قاعدة عنده ابن حلال و عمل اللي عليه و زيادة عشان يحافظ لك عليها 

بقي رجب يفكر في صمت بينما انهارت فاطمة

-اااه يا غلبي يااانا يا بنتي ! بعثتك عند حية و انا اللي كنت فاكراها اختي 😭... كل ده يحصل معاكي و انتي بتكذبي عليا و تقوليلي انك في  تدريب شغل !! 😭😭


بقى انا قاعدة هنا في أمان يا رجب و بنتي متغربة و متشردة .. وحيدة..  وجعانة ... خايفة ...و مخطوفة عياااانة و حياتها مهددة  !!! ااااه يا وجع قلبي ياااانا ازاي وافقت انك تتشحططي كل الشحططة دي يا حتة مني  !! 😭😭

يا رتني ما كنت وافقتك على السفرية الز"فت دي 😭 يا ريتني سبتك في حضني...في داهية الشغل و ف داااهية الفلووووس 😭😭

رجب : أهدي يا فاطمة انتي لسة عيانة و ضغطك عالي ...ما انتي سمعتيهم قالوا انها كويسة و مافيهاش حاجة ..

بعد محاولات كثيرة منه هدأت فاطمة قليلا بينما صمت رجب صمتا مخيفا 


بقيت حنان تنظر على اثره الى بدر بخوف و حزن  فقال بخيبة امل -طب نستأذن احنا يا عم رجب ...و آسفين بجد


كان يهم بالنهوض و حنان خلفه فقال رجب بصوت قوي 

-استنى يا بدر.. بتتأسف ليه هو انت كنت عملت ايه ؟؟🤨


وقف بدر بينما تجمدت الد"ماء في عروق حنان من الخوف 

نظر  رجب  اليها نظرة غامضة لم تفهمها ما جعلها ترتعب اكثر ثم قال :

 : انا قبل ما تجو كنت استلفت مبلغ و مسافر على كندا عشان أعرف الحكاية و اصلها ...مجيتكم دي وفرت عليا حاجات كثير و طمنت قلب خالتك ...عشان كدة انا مسامحك ..الإعتراف بالغلط اصلا مش سهل على أي حد 

و انتي بإعترافك ده اثبتي شجاعتك في الإعتراف  ده معناه إنك ندمانة بجد عشان كدة انا مسامحك في حق بنتي ..


انهارت بالبكاء و اقبلت تقبل يده و يد خالتها 

شد يده قائلا -استغفر الله ....و طلب السماح تبقي تطلبيه من أميرة نفسها لانها صاحبة الشأن 


نظر الى بدر و أكمل : و انت يا ابني ...معروفك ده فوق دماغي و جميلة مش هأنسهالك .. طول عمرك شهم و مش بتحب الباطل و لو كان من اخوك.

-استغفر الله يا عمي ... عموما احنا كدة عملنا اللي علينا و ريحنا ضميرنا نقدر نسافر بقى و احنا مرتاحين ..يالا يا حنان 


اومأت برأسها و كانت ستغادر لكنه اوقفهما ثانية 

-انت ناسي اني حلفت  يا بدر ؟! انتو هتتغدو معانا 

-بس يا عمي...

قاطعه : مش عايز مناقشة ..مراتك حامل و أكيد تعبت من الطريق مش هنخليها ترجع على لحم بطنها! اهلك يقولوا علينا ايه ؟؟ بخلاء و منعرفش للأصول ؟؟


بدر: استغفر الله يا عمي حاشاك البخل ...طول عمرك كريم و صاحب واجب ..حاضر...عشان حلفت بس 😊

-طب يالا اتوضأ عشان نصلي الظهر في جماعة 

و انتي يا فاطمة ما تتعبيش نفسك انا هجيب كل حاجة من برة 


دخل ايهاب الى منزل والدته و تفاجأ بتلك التي فتحت الباب بعدما حاول الفتح بالمفتاح الذي معه و لم يفلح :  فردوس؟؟انتي هنا بتعملي ايه ؟ و فين ماما ؟؟


قبل أن تجيب فردوس سمع صوت أمه المتعب من خلفها

-دلوقت افتكرت إن ليك أم !! لا فيك الخير برضو يا دكتور 


مضت فردوس نحو الغرفة بينما تقدمت مفيدة نحوه بتعب 

ايهاب ببرود-كنت مشغول .. هي مرات ممدوح بتعمل عندك ايه ؟؟🤔

-مش المفروض تسأل عن صحتي الاول ؟!

قالتها مفيدة بحزن 

ايهاب ببرود : ما انتي كويسة اهو ... المهم اخبارك ايه 🙄

-كويسة الحمد لله ...فضل من ربنا 


في تلك اللحظة دخل ممدوح يحمل اكياسا : انا جبتلك الحاجات اللي طلبتيها يا خالتي

سرعان ما تقابل مع ايهاب وجها لوجه فقال بحدة: ممدووح !! انت بتعمل ايه هنا ؟؟ مش كفاية مراتك؟


مفيدة: ممدوح هو اللي لحقني يوم ما تعبت كثر خيره من يومها و هو مراعيني هو و مراته و بدل ما تشكرهم جاي تشخط فيهم ؟؟


ادخل ممدوح الطلبات الى المطبخ دون ان يكترث بنظرات ايهاب النارية ثم نادى زوجته ..يالا يا فردوس هنمشي 

اوقفه ايهاب بحدة: استنى هنا !! رايح فين ؟


نظر الى والدته بتعجب: يعني عايزة تفهميني انهم بيخدموكي لوجه الله ؟؟

تذكر ممدوح تنبيه ياسين لهم بعدم البوح بشيء له فقال و هو ينظر إليها : و ليه لأ؟؟ الخير عمره ما بيخلص من الدنيا ..الست مفيدة عيانة و مالهاش حد و احنا بنعمل خير لأخرتنا عشان ربنا يكرمنا بولادنا و يطلعوا  بارين بينا لما نكبر زيها بدل ما نتشحطط وسط الناس و احنا اسمها خلفنا 

قالها و هو ينظر الى مفيدة بحزن  .


ايهاب بغضب : لا و الله !! و عايزني اصدق العبط ده مش كدة ؟؟ يعني من طيبة قلبك حتى الثلاجة كمان مليتها من مرتبك الگحيان في شغل التمريض  ؟؟ انت هتستعبط ياظ هو انت لاقي تاكل لما توكل أمي  ؟؟ 😤


نظر ممدوح  إليها و قال : انا صحيح مرتبي على قدي  بس المحسنين كثير ..رحت للجامع و قلتلهم فيه وحدة ست كبيرة و عيانة مش لاقية اللي يساعدها  و جمعتلها مبلغ محترم رحت جبتلها بيه علاج  الذبحة اللي جاتلها و اللي فضل منهم اشتريتلها بيه حاجات للبيت...اصل المسكينة  مكانتش لاقية حتى عيش حاااف ....ها خلص التحقيق ولا لسة يا دكتور ؟ عايزين نلحق عيالنا ...ابقى سلم لنا على سما 


قالها و هو  ينظر إليه بإحتقار و قال لزوجته: يالا يا فردوس !

خرج ممدوح و بقي ايهاب ينظر إليهما في شك ثم قال بتذكر

-هو انتي رحتي سحبتي فلوس من البنك  ؟


-فلوس ايه اللي أسحبها هو انا قادرة اوصل المطبخ  لما اروح البنك ؟؟ ما انا عاملالك وكالة ولا انت نسيت؟؟ 😏 حتى بالأمارة بتديني منهم ميتين جنيه كل شهر  ما يكفوش حتى حق العيش الحاف و كإني شحات قاعد على باب فيلتك 

ايهاب بشك: يعني اللي قاله الجدع ده صحيح؟؟ 


مفيدة بوجع: للأسف ايوة ...شفت الوضع  اللي وصلت ليه ...ابني دكتور و مع كدة الناس بتشحتلي فلوس عشان اتعالج

ايهاب بضجر: اااه هتبتدي الاسطوانة إياها بقى ..😏


فكر قليلا ثم قال لها : طب شوفيلي حاجة اكلها انا كنت جاي على طول عندك ما لحقتش اروح البيت

مفيدة بقلة حيلة: طيب 


توجهت بتعب نحو المطبخ بينما نظر هو ناحيتها بخبث و ما أن دخلت حتى توجه الى غرفتها مسرعا و هو يبحث في الدولاب و في حقيبتها بحثا عن نقود او أي وصل يدل على سحبها لنقود لكنه لم يجد شيئا فقال: الموضوع ده فيه إن

انا مش مصدق حكاية لوجه الله دي !


خرج مسرعا و توجه نحو المطبخ بينما كانت تجهز له وجبة خفيفة

فتح الثلاجة و تفاجأ بكل تلك اللحوم و الفواكه و الحاجيات الموجودة بها ...فهمس في سره :لا مستحيل يكون الكلام ده صحيح! أكيد فيه حاجة تانية ورا الموضوع ده !!


هم بالمغادرة فقالت مفيدة: مش هتاكل ؟؟

ايهاب : لا افتكرت عندي شغل مهم 

خرج مسرعا دون ان ينظر اليها حتى 


نظرت في اثره بحزن و قالت : اضطريتني اكذب على كبر ربنا يسامحني و  يهديك يا ايهاب 


دخلت غرفتها و رأت أثر التفتيش الذي تركه فقالت : كان معاه حق ياسين ...هو مش بيهمه غير الفلوس و بس .. 

عشان كدة مهما حصل مش هاخليه يعرف حاجة عن الحساب الثاني .. الحمد لله سبت كل حاجة مع ممدوح 


بعد مدة من الزمن 

سمعت سحر طرقا على الباب فخرجت لترى الطارق لتجد امراة في الاربعينات و هي زوجة محمد 

سعدية: بشمهندس خالد بيقول لحضرتك ان الغداء جاهز اتفضلوا للسفرة 

سحر بإبتسامة : انتي اسمك ايه ؟؟ 

-خدامتك سعدية يا هانم 

سحر يحب : لا خدامتي ايه استغفر الله!.. روحي و احنا جايين بعد شوية  يا خالتي سعدية ! 😊


خرجت سحر و فاتن الى غرفة السفرة و لحقهما صالح 

كانت سفرة فاخرة تحمل كل ما تشتهي النفس 


جلسوا جميعا بإنتظار خالد و قالت فاتن بدهشة: لحقوا يحضروا الاكل ده كله امتى !! ده انا بتطلع عيني على ما احضر نوع  واحد بس !! 

صالح : أعوذ بالله من عينك !! ما تبطلي قر على الناس و بدل ما تفتحي بوقك بشر قولي بسم الله ماشاء الله هتحسدي الولية تطب واقعة من طولها 

-و انت خايف عليها اوي كدة ليه ! 😏


في تلك اللحظة وصل خالد اليهم و أتت سعدية و مارثا من خلفه  بتأهب

-محتاج حاجة تانية يا بشمهندس ؟؟

-شكرا يا سعدية ..تسلم ايديكم اتفضلوا انتو 🙂


نظر اليهم بإبتسامة و قال : نورتو بيتي مرة تانية ☺️  اتمنوا تكونو ارتحتو شوية من الطريق ؟

سحر : الحمد لله 😊


صالح : بسم الله ماشاء الله ايه كل ده !! ليه كلفت نفسك ي ابني

خالد -تكليف ايه يا عمي ده حتى مش من مقامكم  عشان جيه مستعجل ...لو كنت قلتلهم قبل ما نوصل كنت ضايفتكم احسن من كدة

همست فاتن  مع نفسها بصدمة: احسن من كدة ازاي !! هو كمان فيه احسن من ده! 😕

لاحظ صدمتها فقال   بإبتسامة هادئة و هو ينظر لسحر :اتفضلوا قبل الأكل يبرد.. بسم الله ☺️


اقترب دانيال من ليو و الباقين بغضب قائلا : الرجل الثري سيتزوج اليوم .... يجب ان نمنع هذا الزفاف بأي طريقة 

ليو: كيف ذلك ؟؟

- لا اعرف ...يجب ان نتخلص منه اليوم 

ليو : لكنه لا يخرج من قصره هل سنداهمهم بكل ذلك العدد من أفراد الأمن و نحن ثلاثة فقط ؟؟

-لم أقل هذا طبعا ...سنخرجه من قصره بأي طريقة


ليو: دانيال هل انت متأكد من ان جايكوب لن يخبر الزعيم عنا؟؟

-لقد قبض مئة ألف دولار مقابل صمته ...لا تقلق 

ليو بتخوف: ما يقلقني هو شيء آخر 

دانيال : و ماهو ذاك؟؟

-مادام ياسين يعرف اننا هنا فمن المؤكد انه قد اخذ احتياطاته مسبقا ...ربما لهذا لا يخرج ! 


-لن يقضي ما تبقى من عمره داخل القصر أليس كذلك ؟؟ سيخرج عاجلا ام آجلا ...و لا يهمني ان كان يعلم بوجودنا فنحن سنباغته من حيث لا يدري ...انتم تعرفون ما عليكم فعله 

-حسنا ماذا تقترح ؟ 

-سنثير بعض المشاكل في الجوار..ربنا يجبره هذا على الخروج من جحره


حضرت الميكب ارتست الى القصر و اوصلها بيتر الى ياسين 

-انت تعلمين ما عليك فعله 

-لا تقلق ...سيكون ما طلبت 😊

دخلت الى اميرة التي كانت تنتظرها مسبقا

-مرحبا اسمي كلير .. من اصول فرنسية 😊

-اميرة ..تشرفنا ☺️

-انت جميلة جدا ... السيد محق في طلبه ☺️

أميرة بدهشة: لم افهم !!  طلب  ماذا ؟؟

-طلب السيد لمسات خفيفة جدا  تناسب لون  الفستان دون أن تخفي جمالك الطبيعي ☺️


ابتسمت أميرة بحب على هذا العاشق الذي يهتم بكل هذه التفاصيل 

اخذتها خبيرة التجميل من شرودها قليلة : إذن هل أنت جاهزة ؟

-امبرة : نعم 

-نبدأ  اذن 🥰


في الخارج 

كان ياسين سيدخل الى مكتبه حين دخل بيتر : سيدي لقد 

وصل الشيف ريكاردو و من معه

دعهم يدخلون

دخل ثلاث رجال يحملون معهم حقائبهم 

-أهلا بكم جميعا ...اليوم هو يوم زفافي لهذا فقد ارسلت في طلبكم على جناح السرعة و قد اخترتكم بالذات لأنكم افضل ثلاث شيفات في كندا 

-شكرا سيد ياسين سنكون عند حسن ظنك اخبرنا ما المطلوب فقط 

-كما اخبرتكم فالاطباق الرئيسية جاهزة أردت ان تكون مصرية ...اهتموا انتم بالمقبلات و المملحات و التحليات و كل ما يلزم من اجل بوفيه مفتوح فايف ستارز للسهرة ...

-,كم شخص ؟

ياسين : لحوالي 40 شخصا 

ريكاردو :هل الأغراض التي طلبناها جاهزة ؟ 

ياسين : لقد جهز لكم قيم المنزل كل ما طلبتم قبل مجيئكم ..لديكم ثلاث ساعات كأقصى تقدير  هل ستستطيعون فعلها في هذا الوقت ؟؟ 

-لا تقلق ...نستطيع فعلها في نصف المدة لو شئت فنحن الامهر كما  قلت ...🙂

-حسنا المطبخ من هنا ...حظا موفقا..ابهروووني فقط ☺️


دخل ثلاثتهم الى المطبخ بينما خرجت أم أحمد بتساؤل 

-مين دول يا ابني ؟ مش احنا جهزنا الاكل  خلاص ؟ عاوزهم ف ايه ؟؟ 

-لا ده لزوم السهرة بس ...

-طب ما قلتليش ليه و انا احضرلك كل اللي انت عايزه ؟

ياسين بحب : عشان عايزك ترتاحي و تجهزي للمفاجأة اللي انا محضرهالك يا ماما  ☺️

ام أحمد بدهشة : مفاجأة ايه يا ابني؟؟

ياسين بإبتسامة حب: استني كمان شوية هتعرفي 🙂

ام أحمد: طيب يا ابني اللي تشوفه... تطلب مني حاجة تانية  طيب ؟!

-ايوة ... 


نظر الى ناحية غرفتها و قال

انا جبت  خدامة  فيليبينية  مستنية في اوضة الخدم  عايزك تقفي فوق دماغها ف كل خطوة و كل  حركة تتحركها معنديش ثقة ف غيرك هنا 

-تمام ... ايه المطلوب  يا ابني ؟؟

-عايزها تنقل كل  حاجات أميرة فوق للجناح بتاعي  و اول ما تخلص تجهز  الجناح ده  عشان الضيوف اللي جايين 

-حاضر يا ابني 😊

-اه و ما تنسيش تطلبي منها  تجهز الجناح الغربي كمان


ام أحمد بتساؤل: ليه ماهو الجناح اللي كانت فيه هي كبير و يسع عيلة خالتها  و زيادة !! 

-لا ده مش عشان عيلة خالتها 

ام أحمد بتعجب: اومال عشان مين ؟؟


في تلك اللحظة دخل من باب القصر ولدان احدهما في الثالثة من العمر و الاخرى في الخامسة يركضون بسعادة طفولية و هم يهتفون : تييييييتة !!! 😍🥰


ام أحمد بسعادة غامرة : امييييير  !! ريييييم ! 🥰

احتضنتهما بشوق و هي تنظر اليه بدهشة و سعادة 

و دخل كل من أحمد و زوجته مسرعين

أحمد :سلام عليكم 

ياسين : و عليكم السلام... حمد لله على السلامة يا بشمهندس 


اقترب أحمد و نيفين منهم و سلم ياسين عليه بحرارة : نورت يا اخوي  كنت خايف ما تلحقش تاخذ أجازة☺️

أحمد : يتحر"ق الشغل ..مكنتش هأقدر ارد عزومتك يا اخوي


فلاش 

-بقولك ايه يا خالد انا كنت عايز رقم أحمد مش عارف ازاي ضاع مني !!

خالد : انت ايه حكايتك مع الارقام !! بيضيعوا منك كإنهم لعب !! دول ارقام تسيفهم في الاجندة و خلاص !

-ما بلاش رغي و ابعثلي الرقم ورايا بلاوي كثير

-طبعا ...عريس يا عم 😍 ربنا يعينك...طب ماكنت تاخذه من عند امه ماهي قاعدة عندك بدل اللفة دي كلها

-عايز اعملهالها مفاجأة يا غ"بي... افهم ! 😤

-.حاااضر .. حاضر هأبعثهولك بعد شوية يا س"م


بعد مدة وصلت رسالة نصية فضغط ياسين على الرقم 

-الو ..ازيك يا ابو حميد؟؟

-ياسين باشا بنفسه بيتصل بيا مش معقووووول !🤩 هو حصل زلزال ولا عاصفة كونية ولا ايه الكارثة اللي خلتك افتكرتنا!! 

-بطل ثقل دم انت عارف اني مشغول على طول  و ورايا  و قدامي مصايب  كثير 

أحمد بضحكة -عارف  ...باهزر بس ...

ياسين :والله ليك وحشة كبيرة اوي  

-و انت كمان يا سيسو .. انا باشكرك اوي على فكرة 

-على ايه !!

-انك  اخذت ماما تقعد معاك بدل قعدنها لوحدها دي ..انا من لما بابا اتوفى و انا شايل همها ..لا راضية تجي معايا و لا انا قادر اسيبها لوحدها ...كدة قلبي متطمن

-دي بقت  أمي انا كمان

-تسلم يا صاحبي .. هاا ما دمت اتصلت يبقى أكيد فيه حاجة مهمة

-أيوة يا ابو حميد ...النهاردة كتب كتابي عشان كدة اتصلت اعزمكم 😊

أحمد بتصنع الزعل : ده ايه العزومة البا"يخة دي !!حد يعزم صاحبه يوم كتب الكتاب نفسه ! حرام عليك ده انا عايش ف آخر كندا ! و قال على أساس متفقين احنا الثلاثة من زمان اننا نشهد لبعض في كتب كتابنا؟؟ لا بجد اخص عالصحوبية..😤


ياسين بضحك مماثل : حيلك حيلك ده انت افترستني يا رااااجل الموضوع مش زي ما انت فاهم 


-موضوع ايه و زفت ايه بقى ما هي واضحة؟  يعني انا اعزمكم زي العالم و الخلق و انت تعمل فيا المقلب الز"بالة ده .. 😥😓 على الأقل كنت اتصلت امبارح ! دي نيفين بس بتاخذ يومين على ما تحضر شنتطتها !! 😒


ياسين بضحك -ما تصبر عليا و اديني فرصة اتكلم هو ايه !! راديو و اتفتح؟؟  اقولك امبارح  ازاي يا تا"فه اذا كان انا نفسي مكنتش أعرف اني هأكتب كتابي الا من ساعة بس؟!🙄😂


أحمد بضحك -لا و الله !! 😂 طب حيث كدة سماح...يبقى انا هأقدم على اذن اجازة و اجيلك في طيارة خاصة عشان نلحق 

بس بشرط ...


ضحك ياسين قائلا :حاضر لما تجي بالسلامة هاحكيلك بإختصار..

ما انا عارف نقطة ضعفك فضولك... هتمو"ت و تعرف حكاية كتب كتاب آخر لحظة دي  طلعت منين و ازاي 

-طول عمرك حافظني .. يالا سامحتك عشان خاطر ماما اللي قاعدة عندك ...هات بس الگلب التاني ما يعملش فيا هو كمان حركة من دول في كتب كتابه 🙄


ياسين بضحك: لا ماهو الگلب التاني كمان هيكتب كتابه معانا النهاردة ...🙄😁

أحمد بدهشة : احلف !!! 😳

-اومال انا مستعجلك ليه ؟؟ ماهو احنا مش هنقعد جايبينك و مرجعينك من الكيبك كل شوية 😁 انا اقنعته قبل شوية يكتب النهاردة و زمانه بيقنع في نسايبه هو كمان 🙄😂


-طب ما قلتش من الاول ليه بدل ما انت ماسكني بترغي على دماغي من الصبح   ؟؟ ما تسيبني اخلص معاملاتي عشان اكون عندكم قبل معاد كتب الكتاب ؟؟ 

-ماشي يا صاحبي 😊..مستنيييك


عودة من الفلاش 

-وحشتيني اوي يا ماما 🥰

-انت اكثر يا قلب ماما ..ازيك يا أحمد 

أحمد : الحمد لله اهو زي ما انتي شايفة كلنا بخير

نيفين : ازيك يا ماما 😊 

احتضنتها بدورها ثم نظرت الى ياسين بحب قائلة : بقالي اكثر من اربع شهور ما شفتهمش ...دي كانت  احلى مفاجأة 😊😍 ربنا ما يحرمني منك يا ابني


نظر ياسبن إلى أحمد و قال لها : أحمد ده  اخوي الصغير و ان مكانش هو  يشهد في كتب كتابي مين هيشهدلي؟؟

نيفين بإحراج :  آسفة على الطريقة اللي دخلوا الاولاد بيها

ياسين : ده بيت عمهم يدخلوا بالطريقة اللي تعجبهم

ريم: عمو ياسين هي العروسة فين؟؟


نزل إليها ياسين بحب: العروسة جوة مشغولة هتروحو ترتاحو مع تيتة و لما تطلعو تكون هي خلصت 🥰 قلتي ايه ؟

ريم : موافقة ☺️😍


ذهبت ام أحمد مع عائلة ابنها الى غرفتها  إلى حين تجهيز الجناح لهم بينما أتصل ياسين مسرعا

-نانسي ..هل وجدت ما طلبت  ؟؟

نانسي بفرحة: اجل سيدي وجدت طلبك ☺️..

-لم تنسي باقي المستلزمات؟

- بالتأكيد لا سيدي ...كل شيء جاهز 🙂

-جيد .و هل اتصلتي بفرع كارتييه هنا ؟؟ 


-اجل سيدي لكن مديرهم اعتذر منك يقول لا يستطيع ان يرسل موديلات خواتم الألماس الموجودة عندهم بهذه البساطة ..يخشى سرقتها فأنت تعلم الإعتداءات من طرف العصابات في الطرق


عادة تحتاج عملية نقل اي قطعة من قطعهم الى تأمين  شديد و اجراءات احترازية صارمة فما بالك بكل القطع !! 

فكر ياسين ثم قال : حسنا ...أرسلي إليهم هليكوبتر اذن سانتظر مندوبهم بعد ساعة 

-حسنا سيدي.. اي اوامر اخرى ؟؟

-لا تنسي ستحضرين كل شيء  قبل موعد عقد القران بساعة

-امرك سيدي .


في منزل  خالد 


فرغ الجميع من الطعام و ما أن وقفوا حتى سمعوا جرس الباب 

فتحت مارثا بينما بقي الجميع يطالع من بعيد من القادم فدخلت امراتان طويلتا القامة احداهما شقراء في منتصف الخمسينات محجبة ترتدي فستانا محتشما من النوع  الفاخر  باللون الازرق الملكي الذي ابرز جمال عيونها الزرقاء  الواسعة ومعه طرحة رأس لؤلؤية اللون  و كانت نسخة عن خالد ما عدا لون عيونه الاخضر الزمردي 


كان  مظهرها الخارجي من اناقتها  الى اعتناءها ببشرتها و قوامها الممشوق يوحي بأنها امراة لم تتجاوز الاربعين


الثانية كانت فتاة صهباء بعيون رمادية في منتصف العشرينات بملابس جريئة تبرز كافة جسدها المتناسق: كات ابيض و هوت شورت جينز  ازرق ممزق تضع اقراطا كثيرة في احدى اذنيها فقط و قرطا في انفها و تضع وشم فراشة في بطنها 


تقدمت المرأة و الفتاة نحوهم وسط دهشة البعض و صدمة الاخر و فرحة من طرف خالد الذي هتف بحماس بالألمانية

-إيليييييناااا !!! كنت أخشى ألا تفعلينها 🥰

فأجابته بلهفة و شوق بينما تقترب منه 

-لم اكن لأفوت حدثا كهذا 🥰


عانقته بحب كبير وسط تعجب كل من صالح و فاتن التي همست لسحر : مين دي ؟؟ 

همست سحر : دي مامته ...

همست فاتن : و هو بيكلمها ألماني ليه؟؟🤔

سحر : لإنها ألمانية 

فاتن بصدمة : ألماااانية !!! 😳 و أنا بقول الواد عوده فارع ليه!!


خرجت إيلينا من بين احضانه فنظر خالد الى الفتاة و قال بترحيب : اولغا مرحبا بك في كندا ☺️


سرعان ما إقتربت منه و إندفعت نحوه تحتضنته بحرارة و هي تقووول: خااالد مضى وقت طوييييل ...اشتقت اليك  كثيرا 🥰


كانت عيون سحر ستطلقان عليها سهاما من نا"ر...فنظر اليها بقلة حيلة و هو يرفع يديه في السماء بمعنى هي من عانقتني لست المذنب 🥺 انا لم ابادلها حتى 


خرجت اولغا من بين احضانه و هي تنظر حولها بحماس 

: شكرا على الدعوة ....بيتك راااائع خاااالد 🤩 سأذهب في جولة سريعة لإستطلاعه 

لم تنتظر اذنا و ركضت بحماس نحو الطابق العلوي  دون ان تكلم احد 

نظر خالد الى سحر و أهلها المصدومين قائلا 

يا جماعة اقدملكم إيلينا والدتي 😊

إيلينا بلغة عربية ضعيفة: اهلا و سهلا تشرفت بيكم ☺️

خالد: إيلينا هي دي سحر ☺️


إقتربت إيلينا يحب تحتضنها و هي تقول بحب : عرفتها طبعا ...ازاي اروسة ابني 😊

سحر : الحمد لله انتي ازاي حضرتك

إيلينا : الهمد لله انا كويسة 😍

خالد لإيلينا  : و دي امها.. فاتن 


احتضنتها إيلينا يحب : تشرفنا همات ابني 😊😍

فاتن بتوجس: شكرا ليكي...الشرف ليا 😕

خالد : و ده ابو سحر . .عمي صالح🙂


ابتسم و كان سيصافحها لكنها وقفت مكانها و قالت له بإبتسامة أدب: تشرفنا و آسف مش اسلم على هد 😊


اعجب صالح بذلك التصرف و رمقها بنظرات ذهول و احراج ممتزج بإعجاب خفي قائلا 

-طبعا ..حقك ...انا اللي آسف و الشرف ليا إيلينا هانم ☺️

لكزته فاتن بغضب خفي دون ان يراها احد و رمقته بنظرات جحيمية

-اتفضلوا ياجماعة عالصالون 

توجه الجميع إلى الصالون و جلسوا و هم ينظرون لبعضهم 

ثم نظرت إيلينا  إلى سحر الجالسة بجانبها بتمعن و قالت له بلوم: لكنك لم تصفها بما يعطيها حقها ...😏 هي أجمل بكثير من وصفك المخزي يا خالد 😤


قالت سحر بتوجس: هو فيه حاجة ؟؟ بتقول ايه يا خالد😥

قال خالد بإحراج: بتلومني لإني معرفتش اوصفك ...

فقالت إيلينا  بالمصرية بصعوبة :هالد وصفه زيرو .. انتي اهلى بكثيييير 🥰

-تسلمي يا طنط 🥰

همس خالد بإحراج : طنط ايه هتودبنا ف داهية😱قوليلها إيلينا بس 😳قالها ثم وقف 


-انا هأشوف سعدية تحضر القهوة و راجع

قاطعته سحر يغيرة دفينة تحاول اخفائها وراء ابتسامة اصطناعية : الا صحيح ما عرفتناش عالهانم المحترمة يعني 🙂

خالد بإبتسامة بلهاء  و هو ينظر الى إيلينا: قصدك مين ؟؟


نظرت إليه سحر نظرة فهمها بمعنى : بطل استظراف 

قال : ااه دي اولغا بنت خالي 🙄🙂


إيلينا بتدخل:لما قلت مسافر كندا أصر يجي معاي ...قالت هالد وهشه اوي و آوز يشوفه 😊 


كرر خالد جملتها لسحر التي كانت  تنظر اليه و هو يعلم انها ستنفجر في أي لحظة :وحشتها و عاوزة تشوفني  .. اصلنا ما اتقابلناش من اربع سنين 😁

نادى خالد على سعدية بينما همست سحر بضيق : توحشها عقرب البعيدة 😤


همست فاتن و هي تحاول ألا تلفت انتباه أحد : يعني الملزقة دي تبقى بنت خاله ؟؟


اومأت لها سحر  بضيق و هي تهمس في سرها : طب  والدته فهمناها ...البت المبقعة دي جاية تعمل ايه ؟؟ 😤

شعر خالد بضيقهما من خلال نظراتهما فإبتسم بخبث وخرج و هو يتذكر مكالمته 


فلاش 

-ايلينا اريد ان اطلب منك طلبا

ستحجزين  انت و اولغا في اول طائرة الى كندا

إيلينا بتعجب: لماذا ؟؟

-سنتزوج خلال اسبوع يا إيلينا  !! 

-حقا !!!! لا أصدق هذا ! 😍

-ولا انا ☺️...اسمعي .. هناك الكثير من الأعمال و لا أستطيع فعل شيء بمفردي 

-حسنا حسنا  لا داعي للذعر...سأحجز على طائرة الساعة الخامسة صباحا سنكون عندك مع الساعة الثانية زوالا .لكن ماذا تحتاج من اولغا فأنا أستطيع تدبر الامر بمفردي؟؟

-أحضريها فحسب ...حين تصلين سأخبرك 😉😁


عودة من الفلاش 

الظاهر خطتك هتنجح يا خالد 😁...كتب كتابنا هيكون الليلة يا سحورتي و أبقي حضري نفسك بعدها نفسيا براحتك خااالص 😂


نظرت إيلينا إليهم و قالت : عن اذنكم جاية من سفر طويل اغير هدوم و ارجع تمام؟

صالح : اه طبعا اتفضلي 😊


خرجت إيلينا فوكزته فاتن في كتفه بغضب: ايه الحركات دي يا راجل يا شايب!! طب احترم بنتك ما دمت مش محترم شيبتك!


صالح بدهشة: ليه بعني هو انا كنت عملت ايه ؟؟ الست محترمة و احنا في بيتهم يحاول اكون محترم و اعاملها بلباقة زي ما هي بتعاملنا 

-لا يا اخوي محترم اوووي !! لو شفتك بتبص عليها تاني هاخزقلك عينيك الإثنين 😤

-بطلي هبل با فاتن ...يعني انا ما بصيتش لبرة في شبابي هاعملها دلوقت ؟ انتي ناسية اني خاصمت اهلي عشان ما اجبلكيش ضرة؟؟


-طب اسكت اسكت لحد يسمعنا😤..قال يجيبلي ضرة قال .. طب كنت تجرب تعملها و انا أجيب اجلك انت و هي ف يوم واحد 🙄😤

سحر بضيق : ما كفاية انت و هي يخربيت الفض'ايح ! يعني جايين تتخانقو في بيوت العالم كمان؟؟

-مش شايفة تصرفات ابوكي اللي تنقط؟؟

سحر: مش شايفة أنه عمل حاجة بصراحة 

-طبعا... مش دلوعة بابي ؟ يعني انتي من امتى جيتي في صفي ؟!

-..المهم ..سيبونا من خناقاتكم احنا ضيوف في بيت الراجل 

ثم قالت بضيق  : و بعدين احنا ف ايه و لا ف ايه ؟؟😮‍💨

-تقصدي ايه ؟؟ 

-  البت دي مش نازلالي من زور😓

فاتن بتساؤل :-بت مين !

-الملزقة ام شعر أحمر دي !! ده ايه اللي هي عاملاه ف نفسها و ايه ده اللي ف شعرها حناء ولا ايه القر"ف ده !🤮


كان خالد سيدخل حين سمعها فتصنع البلاهة و قال بإبتسامة مخفية: حنة ايه يا سحر ...ده لون شعرها الطبيعي.. ده حتى لونه زي العسل 🥰

همست سحر بضيق : ايوة عسل اسود و منيل..


ثم اتتبهت لنفسها  و قالت  بإحراج لأنه سمعها: لا انا  بس كنت

بسأل  ماما اصل انا لما شفت مامتك يعني بسم الله ماشاء الله شقرا و محترمة استغربت من شكل بنت خالك و لبسها و شعرها و كلامها و حركاتها 🙄


جلس بجانبها بينما دخلت سعدية بالقهوة

فهمس بجانب اذنها بينما انشغل والداها مع سعدية تسألهم  عن قهوتهم

خالد : هو انا ليه شامم ريحة غيرة هنا ؟؟

سحر بخفوت:  معقولة انا أغير من البنت الملزقة دي ؟ليه يعني ؟🙄

-لا طبعا ...بدليل انك نسيتي اسمها و بقت ملزقة على طول الخط 🙄😕


في تلك اللحظة دخلت اولغا مسرعة و هي تلهث بحماس طفولي  : لااااا أصدق ما وجدت يا خاااالد !! تعاااال فورااااا 🤩 هيااا


امسكته من يده  عنوة بينما ينظر إليهم بإحراج و اخرجته  بلهفة عارمة وسط دهشة الجميع و غضب سحر التي خرجت خلفهما بينما يتوجهان الى الحديقة 

فوجدتها تجلس على  ارجوحة هناك  و هي تقول لخالد بسعادة 

-هيااا ادفعني كما كنت تفعل دائما  حين كنت صغيرة 🥰


رأى خالد سحر المندفعة نحوهم بغضب كقذ"يفة مد"فع فأراد اغاظتها اكثر و قام بدفع اولغا و هو يقول بإبتسامة: هيا اضحكي اكثر ..لا داعي للشرح فأنا أرى انك تقومين بعمل جيد هنا 😊😂

اولغا بحماس :  لقد اخبرتني إيلينا ما المطلوب مني لا تقلق 😊😁


بارت 65 🔥🔥

وصلت اليهما سحر و في عينيها غضب جحيمي : خالد عاوزاك دقيقة بس 😠

خالد بخبث: مش شايفة اني بأمرجح في بنت خالي ؟ عيب يا سحر دي مهما كان ضيفتي .. ادخلي انتي و انا خمس دقائق و هأحصلك 

سحر و هي تجز على اسنانها : بقولك عايزاك لحظة وحدة ممكن !!! 😤😤


نظرت اولغا إلى خالد بتصنع البلاهة و قالت  و كأنها تسأله: اذهب فمن المؤكد أنها ستنفجر في أي لحظة على كلينا 🤔

ارى انها لا تتمتع بحس الفكاهة أبدا 


ابتعد خالد مع سحر التي كانت تجره بغير هدى المهم انهما يبتعدان عنها ..و فجأة  وقفت وقد وجدت نفسها  معه خلف الفيلا  بمفردهما وسط الاشجار !


فقال بلوم مصطنع : كدة تكسفي البنت يا سحر ؟؟ هو انا كنت هأقعد امرجحها للصبح ؟؟ ما قلتلك هوما خمسة و كنت جاي ايه لزمتها الحركة البا"يخة  دي ؟؟😏

سحر بغضب:بنت ايه  !! دي قد عمود النور  😡و قال يمرجحها قااال !! 


نظر خالد حوله ثم قال بهيام: ايوة يا وحش اطلع و هات كل اللي عندك!! كل ده و بتقولي مش غيرانة؟ 😉🙂

سحر بإرتباك : وحش ايه ..و ز"فت طين ايه...و أنا اغير من عمود نور ليه ؟؟  انا كنت جاية بس اقولك ان ده الوقت المناسب لو عايز تكلم بابا ..احم في موضوع كتب الكتاب 🙄


همس خالد في سره قائلا : ايوة كدة .. انا كنت عارف ان محدش أجن منك الا اولغا بنت خالي ...فعلا ما يجيبها الا ستاتها 😁🙄


خالد بعبث: لا و الله ؟! مش على أساس مش مستعدة نفسيا و كدة!؟

سحر بإحراج: لا ماهو انا لما فكرت في كلامك لقيت ان معاك حق ...يعني ...بعد اربع ايام أميرة مش هتكون معانا و يمكن صاحبك مش هيعرف يحضر هو كمان 🙄..و كمان مامتك يمكن تسافر تاني 😥


كان ينظر إليها بإستمتاع على ارتباكها و لبكتها في الحديث

ما ان انتهت  حتى التصق بيها و  نظر الى عينيها قائلا :بتلفي و تدوري على ايه كل ده يا بنت انتي؟ ما تقولي فيه ايه بالضبط؟


حاولت التملص منه و هي تقول بتلعثم

-و بعدين معاك يا خالد !! ما قلنا أدخل كلم بابا  و خلاص !الله !! 😒😥


اعادها بحركة سريعا منه الى احضانه و هو يمسكها من خصرها و ينظر الى شفاهها 

-طب بوسة بس و هروح على طول 🤩

-با"ستك حية يا قليل الأدب 😤


قالتها و هي تنفلت من بين يديه بغضب 

فقال ببرود -يبقى انا راجع امرجح بنت خالي🙄

-ايوة ارجع  للملزقة عمود النور بتاعتك و بالمرة خليها هي تديك بوسة ما اعتقدش هترفض 😡


دبدبت في الارض كي تذهب ثم عادت اليه بتذكر و قالت 

-و على فكرة انتو الإثنين لايقين اوي على بعض 😤


كانت تهم بالعودة الى الداخل و هي تدك الارض بغضب فأمسك بها من الخلف و احتضنها و هو يضحك 

-بقى معقولة يا ناس  حد يبقى معاه الابجورة العسل دي و يبص لعمود نور!؟؟ 😍


ابتسمت سحر بخجل من غزله ثم سرعان ما انتفضت من يديه في رمشة عين و هي تقول بتذمر: يعني قصدك إن  انا قصيرة  و ثخينة للدرجة دي ؟؟؟؟ 🥺😓


-يخربيت بو"اختك يا شيخة..ضيعتي ام  اللحظة ...دي اسمها رومنسية  يا عب'يطة ! يعني لو كنت قلتلك قمر كنتي هتفرحي !

-طبعا 🙄ايش جاب لجاب 😏


-ما القمر مكور زي الابجورة ايه الفرق !!

-مليش دعوة  انا. ..انت اللي د"بش و كلامك س"م...قال اباجورة قال 😔...يالا امشي ندخل جوة ابوي  مستنيك


غمغمت بصوت منخفض : قال يعني هو اللي رومنسي .. يخر"بيت رومنسيتك يا شيخ 😓

-على فكرة  مش انا الغلطان..انا كنت بامدح فيكي لإني بحبك زي ما انتي بكل تفاصيلك انتي اللي هبيتي فيا زي انبوبة البوتاغاز  اول ما سمعتي اباجورة..مش ذنبي انك مش رومنسية 🤨 و متعقدة من مشكلة طولك دي

-مين قالك اني متعقدة؟؟ انت اللي طويل زيادة 

-يعني مش راضية  حتى تعترفي انك غلطانة 🙄

-طب آسفة حقك عليا 

-طب ايه رأيك و الله ما أنا متحرك من هنا الا لما تصالحيني ببوسة ؟

سحر بغضب: خاااالد 😤


خالد بهيام: قلب خاالد يا ناااس!! 🤩...

اومأ لها في خده وقال : انا حلفت . ..يالا 🙄


نفخت بضيق و نظرت يمينا و يسارا ثم دبدبت في الارض برجليها و توجهت نحوه بتذمر و قبل'ته من خده قبلة خاطفة و ركضت بخجل نحو المنزل دون ان تلتفت


بقي ينظر الى طيفها و هو يبتسم بحب بينما يضع يده على خده: بقى العسل ده كله  هيبقى بتاعي النهاردة؟؟ 🥰😋

تذكر موضوع كتب الكتاب فقال : يا مسهل يااا رب 🙂

و دخل خلفها مسرعا 


دخلت سحر و كانت تهم بالدخول الى الصالون حين نادتها إيلينا التي ارادت ان تترك المجال لخالد كي يفاتحهم أولا  في موضوع كتب الكتاب و هي تتذكر


فلاش 

كان خالد ينتظر سحر و عائلتها خارجا و هو يتصل بضيق- ردي بقى مفيش وقت 

-الو خالد ما الأمر ؟؟

-ارجوكي قولي لي انك قد وصلتي


-لم يتبق لي الكثير  ..ستحط الطائرة بعد ساعة  لماذا ؟

-لقد تغير البرنامج يا إيلينا ...سنعقد القران الليلة و ليس لدي وقت لإحضار  خاتم و لا فستان و متطلباته هل يمكنك تدبر ذلك ؟؟

-سأمر على مدام بريجيت قبل مجيئي. ..ربما اجد شيئا ☺️مناسبا

-ربما تجدين لوالدتها ايضا سأرسل لك المقاسات ...بالمناسبة هل احضرت اولغا عدتها ؟! 

-بالتأكيد  ☺️

-هيا اذن انتظركم ...احبك 


عودة من الفلاش

-سهر تعال 

توجهت سحر نحوها بتوجس فقالت : تعال معاي عندي ليكي surprise 🫢 


دخلت سحر معها الى غرفتها فوجدتها تضع فستانا رائعا فوق السرير 

-بص جبتلك ايه اشان كتب كتاب ☺️ 

سحر بإنبهار : عشاني أنا !! الله ...ده حلووو اوي !!! 😍


خالد في الصالون يحاول أن يبدأ الموضوع و لا يعرف كيف 

نظر إليه صالح و قال : هو مش أتأخر الوقت يا ابني ؟

-بيت ياسين مش بعيد عن هنا مسافة نص ساعة يعني لسة معانا وقت كمان 

-طب يا دوب نلحق نلبس ..عن اذنكم 

قالتها فاتن و هي تهم بالنهوض


خالد :استني يا طنط... انا عندي موضوع عايز اكلمكم فيه

عادت فاتن للجلوس بترقب بينما اردف صالح 

-موضوع ايه يا ابني ؟-

 

خالد : يعني احنا  كلنا متجمعين سوا و اصحابي هنا عشان كتب كتاب ياسين... مش هالاقي فرصة زي كدة بعد اربع ايام خصوصا اني لازم ارجع شغلي بكرة.....فانا كنت بافكر  لو نكتب كتب الكتاب النهاردة معاهم ...قلت ايه يا عمي ؟؟


كان صالح سيتكلم لكن فاتن قاطعته بحدة

-كتب كتاب ايه ده في يوم و ليلة؟؟؟ احنا ما حضرناش حاجة ولا عملنا حاجة 

خالد -مفيش مشكلة نقدر نجهز ..هو يعني كان محتاج ايه ؟ اهو ياسين قرروا الصبح و زي ما انتو شايفين.  جاهز من كله


همست فاتن : لأنه ملياردير 🙄


سمعها خالد و لم يعقب

صالح بتفكير: انا من رأي خالد ... مش شايف مشكلة انهم يكتبوا الليلة ..اهو تبقى مع بنت خالتها و فرحتهم تبقى فرحتين و كمان هو يكون مع عيلته و صحابه 

-بس البنت ما حيلتهاش حاجة يا صالح !ده حتى فستان مش هنلحق نشتريه ! 😠


-صالح : انا مش شايف ان دي حاجات مهمة للدرجة دي يا فاتن .. دي كلها شكليات

قالت بإصرار :قلتلك هنفكر الأول يا صالح ...و كمان لازم نتفق على الشبكة و المهر و الحاجات دي ..

صالح : نفكر ف ايه بس يا فاتن ... الراجل بيقول مش هيقدر يكتب بعد كدة لأنه هيبقى لوحده و ما تنسيش سايب شغله و قاعد معانا من اسبوع 


ثارت فاتن فجأة  و وقفت بغضب بطريقة جنونية اخرستهم جميعا 

 : و انا مالي ؟! هاااا انا مالي بكل ده !! يعني هتصربعني عشان ظروف الراجل ما تسمحش !! انت ايه ؟؟ مش عايز تحس بيا ليه ؟؟! انا أم يا صالح و ما حيلتيش غير بنتين


 الاولانية جوزتها جوازة مهببة من غير فرح و حرمتني أحضر كتب كتابها و الثانية عايز تكتب كتابها في ساعة و احنا جايين زي المتشردين  ما حيلتناش حاجة قدام الناس !


 انا عايزة اخذ وقتي و اطلع مع بنتي و نختار فساتبنا و و نروح للميكب ارتست و نحضر للحفلة و نجهز حلويات و نعلق بلالين 


عايز تحرمني من اللحظات دي ليه ؟؟ عايزني اتف"ضح  قدام أميرة ليه ؟؟هي احسن من بناتي في ايه ؟؟  مش عايز فرحتي تكون كاملة ليه ؟! مش كفاية اننا متغربين و بعاد عن اهلنا و محدش فيهم هيحضر فرحة بنتنا غيرنا ؟! مش كفاية اختها في مصر و مش هتحضر كتب كتابها !!


خالد بتوتر : اهدي يا طنط..انا كنت عايز نكتب كتابنا الليلة أصلا عشان كنت محضرلكم مفاجأة... بس مادمتي مصرة عالرفض فأنا مضطر أقولكم عليها 

صالح : مفاجأة ايه يا خالد ؟


خالد : بدر أتصل بيا الصبح قبل ما اجيلكم

صالح بتعجب: بدر ابن اخوي ؟؟ و انت تعرف بدر منين؟


-خالد بإحراج : سحر اتصلت ببدر من رقمي عشان تبارك لاختها عالحمل عشان كدة هو حفظ رقمي عنده 

فاتن بدهشة: و بدر يتصل بيك بتاع ايه ؟؟ 😳


خالد : بدر هو و حنان حاليا في بيت خالتها أم  أميرة 

اخذها عشان كانت عايزة  توضح لهم سوء التفاهم اللي حصل و أتصل بيا عشان يسألني عن ياسين و لو ممكن طريقة توصله بيه عشان يكلموه و يطمنهم عليها 

فاتن : بتقول حنان راحت عند خالتها تعمل ايه!؟؟؟  ؟


صالح : هو ده اللي همك!! سيبينا نفهم ...كمل يا اابني 

-انا طبعا قلتله ان النهاردة كتب كتاب أميرة و كمان كتب كتاب سحر و اتفقنا لما نوصل عند ياسين  نتصل بيهم مكالمة فيديو عشان نعملها لحنان و سحر مفاجأة أكيد هتبقى عايزة  اختها تكون معانا ف يوم زي ده 


صالح بحماس: و الله فكرة حلوة اوي ! و مفاجأة احلى

اكمل خالد :و طبعا اتصلت بياسين و بلغته  هو كمان  اتحمس للفكرة اوي ...لإن أميرة مكانتش هتكمل فرحتها و  اهلها مش موجودين  و حب هو كمان يعملهالها مفاجأة 

صالح : أظن بعد كدة ما لكيش حجة يا فاتن بنتك و اختك هيبقو معانا في كل لحظة 


كانت فاتن ستتكلم و فجأة دخلت سحر و هي ترتدي فستانا من الشيفون الازرق الفاتح  منفوش من الأسفل و الأكمام وقصير  مطعم بخرزات فضية  و ترتدي حذاء سماويا بكعب عال يتناسب مع الفستان و تمسك بحقيبة فضية كانت تشبه اميرات ديزني 


نظر إليها خالد بإنبهار و كاد ان يصفر لكن ايلينا دخلت خلفها و حذرته و هي تنظر الى والدتها


ثم قالت للجميع بحب: ايه رايكم في اروستنا ؟ 

مش ناقص غير ميكب و تسريهة حلو و تبقى قمر 🥰

سحر بفرحة طفولية : ايه رأيكم ؟؟


لفت حول نفسها بحماس فقال صالح : قمر يا حبيبتي .. مش مصدق ان بنتي الصغيرة بقت عروسة 😊

ثم لكز فاتن بدون ان تنتبه سحر 

فاتن بإبتسامة : حلو اوي عليكي ☺️..و زي ما قالت حماتك شوية ميكب بس و هتبقي تحفة 

خالد بأمل: ها يبقى نقول على بركة الله ؟ 😕🥺

فاتن: بس ...انا ما عنديش حاجة البسها 


وضعت ايلينا حقيبة امامها 

-خالد عمل حسابك و جاب لك ده ☺️


فتحت فاتن الحقيبة بتعجب لتجد فستان سهرة أحمر و معه حذاء اسود لامع من النوع الفاخر و حقيبة سهرة سوداء متناسقة مع الحذاء امسكتهما فاتن بإعجاب ثم وضعتهما بتوجس و قبل أن تنطق قالت إيلينا : الإكسسوارات جوة شنطة ☺️


نظرت فاتن الى الجميع ثم قالت برضو هتفضل حاجات كثير

و الوقت سرقنا مش هنلحق نجهز 


دخلت اولغا على تذمر صالح : و بعدين معاكي يا فاتن!! هو انتي عايزة تعارضي عشان تعارضي و خلاص !! ما قالولك كل حاجة جاهزة معقداها ليه ؟؟؟

همست سحر برجاااء : ارجوكي يا ماماااا 🥺 

سألت أولغا  خالد و هي تقول - ما الذي يحدث ؟؟ لماذا يتشاجرون يا خالد ؟؟

إيلينا : والدتها ترفض زواجها من خالد 

فقالت اولغا بحماس :اذا كانت سحر لن نتزوج به فأنا  جاهزة 🥰...لا أريد شيئا يا خالد ...فقط خاتما فضيا بسيطا و لا أحتاج فستانا ولا ذهبا ولا حتى زفافا ☺️


فاتن بتعجب: بتقول ايه دي ؟؟

سحر : و مالها بتسبل لك في عيونها يا خالد ؟؟


إيلينا و هي تنظر الى خالد بنظرات ماكرة

-بتقول لو مش عايزين جواز ده هي موافقة مش عايز حاجة لا فستان و لا مهر ولا فرح ...مش عايز غير خاتم فضة و يعيش مع خالد سعيد ☺️


سحر بردح: نعم يا اختي !!! عايزة ايه يا روح امك ؟؟! 😤

وقف خالد بينهما خوفا من ان تعلقان ببعضهما و هو يقول : اهدي يا سحورة هو انتي شايفاني وافقت ؟؟ 🤨


تراجعت سحر ثم همست لوالدتها بغيظ: عاجبك كدة يا ماما ؟؟ عايزة الملزقة خطافة الرجالة تخطفه مني 😰 😤


و همس صالح في اذنها بغضب : ما تلمي الليلة يا فاتن هتطيري عريس بنتك و تميلي بختها بعنادك ...هنلاقي عريس زيه فين ؟؟ 


في تلك اللحظة  نظرت فاتن  الى اولغا  بتحد و قالت بإصرار : احنا موافقين على كتب الكتاب الليلة و هنبقى نتكلم عن الشبكة بعدين قلت ايه يا صالح ؟؟

صالح : ما انا قلتلك من الاول 🙄 


ضحك خالد بصوت خافت ثم إلتفت اليهم و قال  بجدية مصطنعة

: على فكرة  الشبكة جاهزة و الخاتم كمان و مستعد ادفعلها مهر اللي تطلبوه 

فاتن بطمع يبقى على بركة الله ☺️


نظرت الى سحر و قالت : يالا بسرعة  عشان نجهز نفسنا 

نظر صالح الى الساعة و قال انا كمان داخل البس 


خرجت سحر و والدتها و اتبعهم والدها و بقي خالد و إيلينا و اولغا يتظران على اثرهم بترقب و قد عم صمت رهيب


ما ان ابتعدوا حتى ضرب الثلاثة كفا بكف و هم يضحكون: هااااي لقد نجحنا 😁😂

إيلينا : سأذهب انا ايضا لتجهيز نفسي 

خالد لأولغا  : اولغا هيا تعرفين ما عليك فعله 

اولغا : لا تقلق 😊


كان خالد يهم بالخروج  فرقة اولغا حين عادت سحر ثانية بتذمر

-بس فيه مشكلة ! 🥺😥

خالد : مشكلة ايه بس ربنا ما يجيب مشاكل !


سحر بحزن: الميكب ارتست 🥺...مش هنلحق ندور على وحدة تجهزني في الوقت المناسب 😓

خالد بحب:و ندور ليه و انا جايبهالك مخصوص لحد عندك!😍

سحر بتعجب : تقصد مين ؟؟


نظر خالد الى اولغا التي نظرت إليهما بحب و قال : اولغا 😊

سحر بتعجب : قصدك أولغا دي ولا  اولغا تانية ؟؟


خالد بإبتسامة: اولغا بنت خالي طبعا انا ما اعرفش اولغا غيرها 

سحبته من يده و خرجت تاركة اولغا واقفة بدهشة فقال خالد بإحراج : آسف أولغا سنعود لاحقا 😁


وصلت الى الردهة و وقفت في وجهه بغضب : انت بتتكلم بجد ولا بتهزر يا خالد ؟؟

خالد : و اهزر ليه هو ده وقت  هزار ؟؟

-تعرف ايه عن الميكب اولغا العبي'طة بتاعتك ؟؟


خالد : اولغا  اشهر ميكب ارتست في ألمانيا اخذت شهادتها من الاكاديمية الاوروبية للتجميل اللي بتطلع كبار خبراء التجميل اللي أغلب الفنانين و المشاهير بيعتمدوهم 


-انت بتتكلم عن الزرافة الهبلة دي بتاعة المرجيحة !؟دي تبقى ميكب ارتست مشهورة ؟

-لا ما يغركيش تصرفاتها الطفولية  .. دي  ألغت مواعيدها و اعتذرت  لزباينها و منهم ملكة جمال ألمانيا اللي كانت واخذة عندها معاد عشان عندها جلسة تصوير  بس عشان تجي مع إيلينا كندا 


سحر بدهشة : يبقى بجد  حاطة عينها عليك !! انسى انها تلمسني 

خالد بهدوء : انتي عندك ميكب ماركات عالمية ؟!

سحر : ولا ماركات رخيصة حتى ..ليه؟🤨

-طب تعرفي ميكب ارتست تانية قريبة !؟! دليني عليها فورا  و انا اسحب الاقتراح بتاعي 

-خلاص مش عايزة ميكب 😤


اقترب منها خالد و همس في اذنها بهدف إغاظتها بس انا عايز 🙄😉...اولغا هتطلعك قمر متأكد 🥰


انتفضت سحر بغضب ؛ انت سامع انت بتقول ايه يا خالد !! انا اسيب البت الملونة دي تلمس وشي😱

!!معقولة أامنلها  بعد عملتها  البج"حة دي  !! دي من دقيقتين بس  عرضت عليك الجواز في وشي  لو ناسي !! 😤


-لا مش ناسي  ... و يالا الوقت بيعدي خايف ما نلحقش في معادنا و المفاجأة اللي انا عاملالك هتتفركش ..يالا ربنا يهديكي علينا المسامح كريم بقى

-كريم مين ...دي  حاطة عينها عليك يعني مش بعيد تشلفطلي وشي بأسيد  من غلها و حسدها 😤


-لا الكلام ده عندك أمك 🙄

سحر بغضب:  ايه !!! 😡

خالد بتصحيح : لا قصدي عند مامتك ..

-خااااالد !! 😤😤

-يوووه قصدي حسد ايه و غل ايه  احنا ما عندناش الكلام ده في ألمانيا ...أولغا أوبن مايندد و أكيد خذت الموضوع بكل روح رياضية و هتعملك ميكب ما حصلش و تفرحلك كمان ..🙂


-يا سلام !!!! أوبن مايندد قلتلي !😤 طب ايه رأيك مش سايباها تلمسني ان شاء الله حتى افركش كتب الكتاب كله 😤

-يا ساااتر!! للدرجة دي !!! 


همس مع نفسه :الله😳 .. ظهرت جينات فاتن!!  دي البت طلعت شرسة زي امها😱..حقيقي العرق دساس!! 


نفخ خالد بقلة حيلة ثم قال و هو يمسكها من يدها و يعيدها الى الصالون : طيب يا حبيبتي انا في الحالة دي مضطر اقولك الحقيقة 

سحر بتعجب بينما تلحق به: حقيقة :ايه ؟!


دخلا سويا الى الصالون و كانت اولغا تكلم احدهم مكالمة فيديو 

خالد :أولا أولغا مرتبطة أصلا و سايبة حبيبها اللي بتعشقه و شغلها و جاية مخصوص عشان انا  طلبت منها كدة ..

-طلبت منها ايه ؟؟


- طلبت تمثل انها عايزاني و الا ماكننش مامتك وافقت على كتب الكتاب أصلها حطت لنا  الف عقدة و عقدة في المنشار و حلني على ما نفكهم كلهم...

-يعني انتو عاملين المسرحية دي كلها بس عشان ماما توافق ؟؟ 

خالد ببلاهة: ايوة 🙄...كنت متأكد انها كيادة و بالعند فيها هتقبل


أكملت اولغا مكالمتها و تقدمت نحوها بإبتسامة لطيفة و هي تقول لخالد 

-هل نبدأ ؟؟ 🥰

بقيت سحر تنظر اليهما بتوجس قائلة: انا سمعت كلمة أولا .. هو فيه ثانيا  ؟؟ 🤔

خالد بعبث: ايوة ..  أولغا تبقى اختي من الرضاعة 

سحر بصدمة: اختك 😳.... ازاي !! 


خالد بجدية : عادي  امها رضعتني مع ابنها يورغو... أصل إيلينا لما ولدتني كان عندها 19  و ملخومة و مش عارفة تعمل معاي ايه و اهلها مخاصمينها ... ملقتش غير اخوها و مراته ...أصل آيرا دي طيبة اوي  تخيلي بقى المسكينة  كانت كل يو...


توقف فجأة حين رأى تركيزها الشديد مع القصة ثم قال عبث 

- يالا هبقى  احكيلك عن طفولتي كلها ف وقت تاني .. مش عايز تضييع وقت الناس مستنيانا


نظر الى اولغا و قال : اهتمي بها 😉

نظرت سحر  فجأة الى اولغا بعيون قطط و قالت بالإنجليزية : انت اخت خالد إذن ؟؟


اومأت اولغا بالإيجاب

فقالت سحر بلطف: لم نتعرف بعد ... أهلا انا سحر ☺️...سعدت بلقائك 😁🙂

أولغا بتعجب - انا ايضا 🙂😕

-انا جاهزة لنبدأ على الفور اولغا 😁

خالد في سره: هي بنت فاتن اتحولت  و لا انا متهيئلي؟؟


ذهبت الى جناحهم بحبور و من خلفها اولغا التي  غادرت و هي تنظر إلى خالد بتعجب 😳🤔 فأوما لها و هو يضحك  بصوت عال بأنها مجنونة

- لا مش مصدق ..دي  بجد بقت لطيفة  مع اولغا !!


عند ياسين و أميرة 

انتهت خبيرة التجميل من وضع آخر اللمسات و هي تنظر الى أميرة بإعجاب ثم قالت بصدق  : تشبهين الاميرات في رقتك و رقيك تليقين بأن تكوني زوجة السيد ياسين 😊

أميرة : شكرا لك 


خرجت كلير و قابلت ياسين في طريقها الى الباب 

-لقد انتهيت اتمنى بأن تعجبك النتيجة سيد ياسين 

-ليس لدي شك فيك  مدام كلير 

-عن اذنك 


في الوقت الذي خرجت فيه  كلير  توجهت أميرة الى الصالة الرئيسية و منها الى غرفة الملابس فوجدتها فارغة ...فوقفت متعجبة : هي كل الهدوم اللي كانت هنا راحت فين؟؟؟ 


خرجت نحو الحمام و وجدته فارغا 

و قد تغيرت ملاءات السرير ايضا 

اخرجها من دهشتها صوت طرق الباب فقالت 

-اتفضلي يا ماما

-أم أحمد عندها ضيوف دلوقت 😊

أميرة بحرج: ياسين ! اتفضل 


دخل و ما أن رآها حتى وقف مشدوها ...

لقد ابدعت كلير في ابراز خطوط وجهها الجميلة بدون مبالغة فكانت ساحرة الجمال دون ان يظهر انها تضع شيئا حتى


 فقال بإنبهار :بسم الله ماشاء الله .. 😊 

ثم أردف  بصوت ضعيف لم تسمعه: قمر يا نااااس

أميرة بخجل: ايه رأيك !!

-حلو اوي ☺️ ...تسلم ايد مدام كلير 


تذكرت أميرة والديها فقالت بحزن: كان نفسي بابا و ماما يكونوا كتاب ف يوم زي ده 

اقترب منها و أمسك يدها بحب: و بعدين بقى !! مش عايز حزن في يوم زي ده ....مش فاضل كثير على ما توصل عيلتك يعني مش هتبقي لوحدك ☺️..يالا شيلي غمامة الحزن دي من وشك ...هتبقي أجمل مع ابتسامتك الحلوة ☺️


ابتسمت أميرة بحزن دفين فقال 

-يالا انا هشوف نانسي فين اتأخرت مع الفستان 

تذكرت أميرة  شيئا فنظرت إليه قائلة بدهشة

-ألا صحيح  نسيت اسألك !

                          

    توقف ياسين و التفت إليها : عن ايه ؟

-الجناح. متغير و كمان  مش لاقية اي حاجة من حاجاتي هنا  ! هو حد دخل لما كنت في الاوضة الثانية ؟؟


ياسين :ايوة ... انا وصيت يطلعوا كل حاجاتك على اوضتي 

أميرة بصدمة: ايه ؟؟ مش فاهمة يطلعوها عندك ليه ؟؟ 


اقترب منها ثانية واحتضنها بحب وسط ارتباكها و همس بجانب أذنها قائلا  بعبث

-هي الوحدة لما بتتجوز مش بتعيش مع جوزها في اوضة وحدة ولا أنا فهمان غلط؟؟


حاولت التحلي بالقوة و عدم الانجراف وراء احاسيسها و قالت و هي تبتعد: ده لما يكون جواز حقيقي ! 🙄


ياسين بتساؤل : يعني ايه مش فاهم !!

-جوازنا مش هيبقى حقيقي الا بعد ما تعملي فرح 

-و انا جاهز ..و هاعملك فرح هنا هتفضل الصحف الكندية تحكي عليه من هنا للسنة الجاية 

-بس انا عايزة الفرح يبقى  في مصر  و ده شرطي الاول و الاخير  عشان يتم الجواز


بارت 66 🔥

-جوازنا مش هيبقى حقيقي الا بعد ما تعملي فرح 

-و انا جاهز ..و هاعملك فرح هنا هتفضل الصحف الكتدية تحكي عليه من هنا للسنة الجاية 

-بس انا عايزة الفرح يبقى  في مصر 🙄

,

ياسين بصدمة: انتي قلتي مصر ؟!

-أيوة ...أنا عايزة أتجوز وسط أهلي 

-فين المشكلة؟؟ نبعث نجيب اهلك هنا !

-و انا قلت لأ..عايزة الفرح في مصر 


تنهد ياسين بضيق ثم قال 

- يا أميرة افهمي  انا ما اقدرش اسافر ..عندي رهاب طيارة بقالي  17 سنة ما رحش مصر بسبب كدة!


أميرة بحزن: إنت كمان افهم موقفي...انت ما تعرفش المنطقة اللي انا ساكنة فيها اكثر مني ..أنا عشت وسطيهم و حافظاهم كويس .


 هات بس واحد فيهم يغلط غلطة و لو بسيطة  .. يفضلوا يلتوا و يعجنوا في الحكاية و كل واحد بيزود عليها شوية من عنده و الغلطة البسيطة  تبقى جر"يمة و يبقى مذنب مع سبق الاصرار و الفض"يحة لاحقاه ف أي مكان  ... 


ابوي مش هيسلم من كلام الناس و اول ما يسمعوا انهم جوم هنا عشان فرحي اتعمل ف كندا هيقولوا أكيد عشان عاملة لها عملة و خايفة تتف"ضح  راحت تتجوز هناك عشان  محدش يعرف .


-ايه الكلام ده يا أميرة معقولة !!

أميرة : حصلت حكاية تشبه كدة و واحد جارنا بعث بنته تكمل دراستها في تركيا و اتجوزت تركي هناك  من غير فرح

 الناس كلت وش ابوها و أمها و اخواتها و خلوهم يبطلوا يطلعوا من البيت خالص ..ابوها كلمها و جات مع جوزها بعدها بثلاث اشهر عشان تعمل فرح في مصر ومن حظها الز"فت انها حملت فورا 

قامت التهمة ثبتت عليها اكثر و قالوا أكيد حملت قبل الجواز عشان كدة اتصربعت و اتجوزت من غير فرح ..من كثر الإشاعات اللي طالتهم ابوها باع البيت خالص و عزل لمكان محدش يعرفه. 


تخيل تسيب البيت و الشارع و المدرسة اللي عشت فيهم طفولتك وتسيب جيرانك و اصحابك و  تعيش بعيد منبوذ عشان سبب زي ده!

نظرت الى ياسين برجاء و أكملت ببكاء

هيفضلوا يلقحوا على ابوي  في الكلام في الرايحة و الجاية يا ياسين ... انت أكيد ما ترضاهاش  اللي كبرني على القيم و الدين و وصلني ليك مش كدة؟؟ 


ياسين بقلة حيلة : طب أهدي يا حبيبتي ...خلاص هنبقى نشوف الموضوع ده بعدين ...

أميرة بإحراج و هي تمسح دموعها : احم...طب و حاجتي!

ياسين : هتفضل في اوضتي ..

أميرة بدهشة: بس ..


امسكها من وجهها و نظر الى عينيها بقوة: أميرة انتي بتثقي فيا  مش كدة ؟؟

نظرت اليهما بهيام و قالت  من غير تفكير: اكثر من روحي 

-يبقى كوني متأكدة اني مش هأغصبك على حاجة مش عايزاها ...و هأعملك اللي انتي عايزاه... بس مش هتقدري تبعديني عن حضنك بعد النهاردة ...لإني مستني اللحظة دي من ساعة ما شفتك ☺️

قالها و هو يقبل جبينها 


احمرت أميرة خجلا و اطرقت برأسها :احم...طب هنشوف الموضوع ده بعدين ..

ابتعد ياسين فتنهدت براحة 


-طب يالا بينا دلوقت...عشان  خالتك زمانها جاية 

أميرة بتعجب: يالا فين؟؟

ياسين بحب: تطلعي على جناحك لإن الجناح ده اتجهز عشانهم ...و اهو بالمرة تتعرفي على بيتك 🥰


خرج و هو يمسك بها امسكت هاتفها و لحقت به

صعدا تلك  الدرجات الذهبية صعودا الى الطابق العلوي و انطلقا وسط ردهته الواسعة المضيئة بثريات كريستالية رائعة الى أن وصل الى جناحه


فتح الباب و دخل فدخلت خلفه لتجد  صالة دائرية  فسيحة تحتوي في وسطها على صالون ذهبي فاخر مع طاولته  و في جهة الباب ركن لتناول الطعام 

كانت الصالة تصل الى أربع  غرف  احداهما هي غرفة النوم  الرئيسية و الاخرى هي غرفة نوم أصغر و الثالثة من اجل الملابس  و الرابعة  للحقائب و الأحذية ...و الباب الخامس يوصل الى الحمام 

-إتفضلي هسيبك تكتشفي المكان لحد ما يوصل فستانك  


على فكرة ...هدومك كلها في الاوضتين دول ..يعدي كتب الكتاب بس و هآخذك تشتري كل اللي تحتاجبه ☺️


خرج و تركها لذهولها 

اخذتها خطاها الى اول غرفة على اليمين ففتحت ذلك الباب الفخم لتقع عيناها على تلك الغرفة المذهلة و الأنيقة التي جعلتها تشعر لوهلة  بأنها تقف في جناح النوم الرئيسي لأحد الملوك! بسبب الأسلوب المتبع في التأثيث و التصميم الداخلي، حيث تم تأثيثها بسرير مزدوج فاخر، رأسه و جوانبه مزينة بلمسة من القطيفة الناعمة باللون الكاكي، وستائر فاخرة بلون أخضر داكن، وموكيت أنيق رُسِمَت عليه خطوط منحنية غطى الأرضية بالكامل...إضافة الى الواجهة الزجاجية التي زينت جدارا كاملا من الغرفة و المزودة بستائر خضراء من  الحرير النقي المطرزة بخيوط ذهبية .


خرجت الى الشرفة المطلة على حديقته الساحرة المفضلة لديها و من وراء تلك الاشجار الباسقة و السور العالي تراءت لها غابة ساحرة من جهة الشرق و بحيرة رائعة جهة الغرب فكانت حقا إطلالة تحبس الأنفاس من روعتها !

دخلت تستكشف المزيد حتى  وصلت الى الحمام المزود  بأحواض ساخنة مختلفة الأشكال وكلها تحمل لمسات تصميم نهائية رائعة من الرخام الإسباني الأنيق باللون الابيض العاجي و اللون الذهبي .

-ايه من كله !! أنا حاسة نفسي كإني  في الجنة ؟!! 

كان الجناح مختلفا تماما عن الجناح الذي كانت تقيم فيه 

اكثر فخامة و أكبر  بكثير 


في الأسفل 

وصلت نانسي و اوصلها بيتر الى ياسين 

-لماذا تاخرت يا نانسي 

-بالعكس سيدي ...لقد حطمنا رقما قياسيا ..لا تنس اننا جلبناه من كاليفورنيا بطائرة خاصة و جعلتهم يجرون التعديلات التي طلبتها لتتلائم مع فستان محجبة دون المساس بتصميمه الأصلي .كل هذا في ست ساعات فقط!! 

ياسين : لا بأس ...المهم هل انت متأكدة انه  جاهز بدون اي نقص ؟؟

- بالتأكيد سيدي ☺️اه صحيح نسيت ان اخبرك

-ماذا ؟؟

-لقد تسرب الخبر الى الصحافة و بعض الصحفيين من   مجلات الموضة و الازياء و الصحف التي تهتم بعالم رجال الأعمال و المشاهير و غيرهم اتصلوا يريدون ترخيصا لجضور الحفل و تغطيته ...و قد اخبرتهم ان الحفل مقتصر على الاقربين فقط لكن أحتاج رأيك الاخير في هذا الموضوع 


ياسين بتفكير: دعيهم يحضرون بشرط ألا يتجاوز عددهم 8

-حسنا سيدي 

نظر ياسين الى الأعلى و قال  : ليس لديها الكثير من الوقت سيصل الضيوف في أي لحظة عليها ان تجهز 

-أعرف فاشينيست جيدة جدا في مجالها يمكنها مساعدتها في ارتدائه و تنسيق اكسسواراته لو أردت أتصل بها الان ليست بعيدة عن هنا

ياسين : لا داعي لذلك ... ستساعدينها انتِ ...لا أحب أن يدخل جناحي احد و ليس لدي ثقة في أحد غيرك .

-هذا شرف كبير لي سيدي ...


صعدت نانسي برفقته للأعلى و  في ذلك  الوقت وصل خالد الى مشارف القصر برفقة صالح و فاتن و سحر و من  خلفهما سيارة اخرى تقودها إيلينا و معها أولغا


-احنا وصلنا يا جماعة ...ده بيت ياسين 

فتح أحد الخدم الباب الخارجي  ليصدم الجميع و على رأسهم فاتن بما رأوا !

-هو فين البيت؟؟ ده ...ده ...قصر!! 😱😳

خالد بمزاح: سميه زي ما انتي عايزة ☺️

ثم اكمل في سره: هاتي بس ما تطلعيش عين أمي بعدها ...حاكم انتي ما يملاش عينك الا التراب 😒


واصل خالد طريقه  عبر الطريق  المؤدي الى مدخل القصر

الذي كانت حجارته الناصعة البياض من الجرانيت والرخام تخطف الأنظار والقلوب،و كان زجاج النوافذ و الشرفات العاكس باللون الاخضر  يعطي راحة للناظرين ..و  أسلوب بنائه  الفريد  جعله تحفة فنية ذات جمال ملكي


تحيط به حديقتان بحجم ملعبي كرة قدم ساحرتين  يتوسطهما الطريق الرئيسي المؤدي الى القصر، و الذي ينتهي بنافورة كبيرة بديعة محاطة بزهور نادرة

تعجبوا من كم الحرس المنتشر في كل مكان بأسل"حتهم التي تثير الرهبة 

فاتن بخوف: ايه دول كلهم هوما بيحرسوا ايه؟؟ وزير؟؟

خالد :  ميلياردير أكيد هيكون ليه أعداء..الإحتياط واجب 


التف خالد حول الطريق الدائري المحيط بالنافورة و من خلفه أيلينا 

 اعطى المفاتيح الى احد الحرس من اجل ركنها داخل المرآب  و سرعان ما توجه نحوهم بيتر


كان يهم بتفتيشهم حين قال له خالد 

-لا بأس بيتر .. هؤلاء معي

بيتر : لكنها الإجراءات سيد خالد

خالد : هؤلاء هم عائلة زوجة السيد ..و تلك والدتي و اختي .لو علم بأنك قد فتشتهم فستودع عملك


تراجع بيتر مسرعا بخوف قائلا تفضلوا الى الداخل السيد بإنتظاركم

تقدموا رفقة إيلينا و اولغا اللتان لحقتا بهما الى مدخل القصر و صعدوا تلك الدرجات الرخامية التي كانت تجسد الفخامة والأناقة بمنتهى الوضوح 


فعلى جانبيها الأعمدة الخرسانية الرفيعة والمستديرة  التي تحمل السقف المرتفع الذي يتدلى منه ثريا كلاسيكية رائعة  بمركز المدخل،، تألقت بلمسة زجاجية عاكسة باللون الأخضر، فيما تزين  الباب بلمسة خشبية بنية متينة تليق بفخامة القصور.

فاتن بذهول: ده المدخل بس يا صالح !! اومال جوة عامل ازااااي !!! 😳

صالح : هسسسس 😤


اوصلهم بيتر للرواق الواسع الذي يتميز بتصميم دافئ و مريح نفسيًا بفضل اللون الأخضر الفاتح الذي طغى عليه و زيّن جميع جوانبه، إضافة الى مجموعة  شجيرات تزين كلا الجانبين


وصولا الى ردهة القصر الفسيحة بمظاهرها التي تعبر عن الفخامة،  الاثاث و اللوحات الفنية و التحف إضافة إلى السلالم الداخلية الرخامية والدرابزين الذهبي بتصميمه الخارج عن المألوف و الذي يعطي المعنى الحقيقي للكمال


توجهوا بذهول  خاصة فاتن التي كانت تلمس كل شيء للتأكد من أنه حقيقي 

فكل شيء كان ساحرا حقا  !  ورق حائط  الردهة كان مزودا بنقوش هادئة باللون البيج ،و السقف مزين بلمسة كلاسيكية من الجبس في شكل إطارات مربعة ومستطيلة تناغمت مع مثيلتها المزينة للجدران كثيرًا.

 فخامة النمط الكلاسيكي كانت تظهر جليا في الأثاث، الستائر القطيفة، الثريات الكريستالية المتوهجة، وصولا الى بساط الارضيات


فاتن : ده قصر بجد يا صالح !!! بص العظمة بص !! 

همس صالح بإحراج: قولي بسم الله ماشاء الله الراجل هيسمعك


توجهت سحر بذهول نحو احدى اللوحات المعلقة و قالت لخالد  بحماس

-اللوحة دي انا عارفاها يا خالد .😊 ...أخذناها في منهج الفن الكندي و جيه سؤال عليها في الامتحان : اسمها شتاء كئيب

للرسام نورفال موريسو  أحد أهم الرسامين في كندا، اتسرقت اللوحة سنة 2010 و اتهربت برة البلد و رجعتها الحكومة الكندية تاني سنة 2013...اتعرضت في معرض لمزاد علني سنة 2014 و اشتراها ملياردير مجهول بخمسة مليون دولار


-شاطرة يا سحر ..مذاكرة كويس...10 على عشرة ... 😊

نظر الجميع إلى الأعلى حين سمعوا صوته 


نزل عبر تلك السلالم بهيبته المعتادة و قال بكل بثقة 

-اهلا بيكم في بيتي المتواضع 🙂


وصل الى خالد الذي احتضنه بحرارة و هو يقول :  

خالد : أهلا يا صاحبي 😊.. ليك وحشة و الله ..الامانة اهي 

-انت كمان وحشتني يا برو 😊


همست فاتن لصالح : هي ايه حكاية التواضع معاهم ؟ يا اما هوما مش فاهمين معناه يا اما التواضع اللي احنا نعرفه  حاجة تانية غير ده !

 لكزها صالح و اومأ لها بمعنى اخرسي 


وصل إليهما ياسين بإبتسامته الواثقة  فإقترب صالح و صافحه بحماس: أهلا ياسين باشا ...انا صالح والد سحر

-تشرفنا صالح بيه ... نورتو بيتي ☺️ أميرة هتفرح بيكم اوي 


نظر حوله و رأى إيلينا فإقترب منها و قال لها بحب: إيلينا وحشتيني اوي 🥰

إيلينا ,: انت أكثر ياسين حبيبي الف مبروووك جواز 😊

-الله يبارك فيكي  إيلينا عقبال خالد 


نظر الى أولغا و قال : هي اولغا كمان هنا ! 

-ياسين أهلا 

-اهلا بك اولغا

-قصرك جميل جدا 🥰

-شكرا لك 


كانت فاتن تنتظر أن يوجه إليها الكلام لكنه لم يفعل 

نظر الى الجميع قائلا 

اتفضلوا للصالون يا جماعة 


توجه الجميع  للصالون و امسك خالد  ياسين من خلفهم هامسا في اذنه بحماس:  وافقوا يا صاحبي ..ادعيلي بس ما تغيرش رأيها بعد ما تشوف كتب كتابك على  أميرة حاكم انا عارفك كياد  اكثر منها و أكيد عاملها مفاجآت هتقهرها 🙄 😂

ابتسم له و قال : انا عامل مفاجآت لمراتي صحيح بس لإنها بتستاهل ...مش عشان أكيد حد


  كاد ان يلحق بهم حين سمع فاتن تعود ادراجها و هي تقول : مش يالا يا سحر مبلمة هناك ليه !! 


إلتفت خلفه فرآها لا تزال تنظر الى اللوحة ذاتها بشرود فقال ياسين لسحر و هو ينظر الى اللوحة: شتاء كئيب

كانت بتعبر عني حرفياً وقتها عشان كدة انا اشتريتها و الغربية اني لسة كل ما أقف قدامها احس بنفس الإحساس اللي حسيت بيه لما شفتها اول مرة من عشر سنين في المعرض 


صاحت سحر بدهشة: يعني تقصد ان  اللوحة دي هي الاصلية؟؟😳

ياسين بإبتسامة لطيفة : كل اللوحات و التحف اللي هنا اصلية 😊


فاتن بصدمة: إلحق يا صالح !! ده مشتري لوحة عب'يطة بخمسة مليون !!  اومال ثمن الحاجات دي كلها كام؟!!! 

صالح بهمس : فهمتي دلوقت محتاج  أمن و سلا"ح عشان إيه؟؟ و يالا بقى اخرسي بلاش فض"ايح ..


خرجت عليهم أم أحمد فقال ياسين : تعالي يا ماما ضيوفنا وصلوا 

ام أحمد بترحيب : أهلا و سهلا  .. نورتو 🥰 

توجه خالد نحوها و احتضنها ثم قبل يدها : وحشتيني يا ست يا طيبة

تعالي اعرفك على خطيبتي ثم نظر الى سحر قائلا : ام أحمد دي امنا كلنا

سحر بحب: أهلا يا خالتي 🥰


احتضنتها ام أحمد بحب: الف مبروك يا بنتي ربنا يتمم لكم بخير

خالد : اومال أحمد و الأوباش الصغيرين فين؟؟

ام أحمد: بيرتاحوا ...هيجهزوا  و يطلعوا بعد شوية 😊..اتفضلوا عشان ترتاحوا جوة 


ياسين : ماما شوفي" لي جيان " تجيب حاجة سقعة للضيوف 

ام أحمد: حالا يا ابني 😊


توجهت أم أحمد للمطبخ و جلس الجميع في الصالون ينظرون الى كل شيء بإنبهار

سحر :اومال أميرة فين؟

ياسين -في جناحها بتتجهز هتنزل لما المعازيم الثانيين يجوا ...

فاتن : بس احنا اهلها مش غرب عشان نشوفها زينا زي باقي المعازيم

صالح بإحراج  : بيقولك بتجهز يا فاتن ...يعني أكيد اول ما تلبس هتشوفيها ...مش خالتها حبيبتها في مقام امها اللي غايبة!


نظر إليهما ياسين نظرة غامضة جعلتهما ينكمشان في مكانيهما ثم قال بلطف : بعد اذنكم  ...هأطلع اقولها انكم هنا


في تلك اللحظة عادت ام أحمد البهم و معها الخادمة  الفيليبينية  و هي تمسك بصينية المشاريب فقال ياسين 

-اول ما يشربوا الحاجة السقعة وريهم الجناح بتاعهم يا ماما يا دوب يلحقو يلبسو

-حاضر يا ابني 😊

هنست فاتن لسحر: بصي..بصي شايفة  خطيب بنت خالتك عامل ازاي !!  حتى كوباياتهم مش بتشبه كوبايتنا خالص 😮‍💨...ولا العفش ولا التحف ! 

نظرت حولها بحسرة و قالت : يا ميلة بخت بناتك يا فاتن 😔😥

همست سحر بغضب: ماما خالد هيسمعك انا في عرضك مش عايزة فضا'يح 

فهمست فاتن : و هي فيه فضي'حة اكثر من جوازتك دي !! 

أميرة تفضل مستخبية فوق  لحد ما تطل عليا زي السينما ستار و بنتي انا  قاعدة  وسط الخدامين مستنياها مع أنه كتب كتابها هي كمان 🙄😥...


نظرت إليها سحر و جزت على اسنانها و هي ترى خالد ينظر إليهما و قد انتبه من تقاسيم وجهها انها غير راضية عن هذا الزواج 


نظرت إليه فاتن بتذمر ثم همست ثانية 

- طب اراهنك ب ايه انك هتبقي زي الشبح قدامها !! نكرة...لا فيه حد هياخذ بالله منك و لا من فستانك ولا الميكب بتاعك ولا كإنك موجودة اصلا انتي و خطيبك اللي انتي فرحانة بيه ده !


سحر بضيق : اقولك ! انتي مفيش فايدة فيكي .  انا سايبالك المكان خالص 😤 ...ربنا يسامحك بس 😓


سألت ام أحمد  بتصنع الابتسامة بينما كانت على وشك البكاء : هو فين الجناح اللي قال عليه ياسين بيه عايزة الحق اغير 

- مش هتشربي حاجة سقعة الاول يا بنتي ؟؟


نظرت سحر  بضيق الى والدتها اللامبالية و قالت : معلش يا خالتي يا دوب الحق أجهز ..

ام أحمد : اللي يريحك يا بنتي تعالي معاي ..

نظرت إيلينا الى اولغا و قالت : اذهبي  خلفها أولغا ..سيفسد تبرجها فمن الواضح انها  ترغب في البكاء 

اومأت اولغا : حسنا ☺️....أشرب فقط عصير الأناناس و سألحق بها


في مصر

-سفرة دايمة يا حج رجب ...

رجب:تسلم   يا بدر...البيت بيتكم  و لو إن  مراتك ما لحقتش تاكل حاجة 

حتان بإحراج : لا يا عمي رجب  ده  انا اكلت اكثر من اللازم الكبدة الاسكندراني وصينية الجلاش بالجبنة كانت خرافية 

رجب : صحة و هناء .. ابقو عيدوها... دي مش محسوبة

بدر : ان شاء الله يا حج

ثم نادى رجب بصوت عال :فين  الحلو يا فاطمة 


وضعت ندى رفقة فاطمة اطباق الحلو  امام  بدر و حنان التي كانت تشعر بالحرج الشديد : آسفة يا خالتي تعبتك و انتي عيانة المفروض ترتاحي في السرير 

-تعبتيني ايه انا يا دوبك حطتها في اطباق. اتفضلوا 


كان بدر ينظر كل لحظة الى هاتفه  منذ مجيئه و قد لاحظت حنان ذلك

فهمست من بين اسنانها: هو انت مستني حد! شايفاك بتبص عالتلفون من وقت ما وصلنا

بدر:دلوقت هتعرفي 🙂...كلي الحلو بتاعك يالا 😊


كان خالد يجلس في الخارج بإنتظار سحر و الباقين حين خرج أحمد من الجناح الغربي 

-ابو حمييييد ! 

-خااااالد !  

توجه نحوه و عانقه بحرارة :ازيك يا صاحبي و الله زمان 


ثم نظر إليه بلوم: اخصة عليك يا راجل! جايبينا على ملا وشنا كدة انت و البارد التاني ..يعني يصح كدة ؟؟

خالد بضحك : ايه اللي يصح؟؟ 

أحمد بتصنع الزعل : يعني  انتو تكتبو كتابكم   و انا اتخانق مع مديري في الشغل و مراتي بسببكو ...😏😮‍💨


ضحك خالد قائلا:طب  مديرك و فهمناها .. تتخانق مع مراتك ليه!

-يا سيدي عايزة لها اسبوع تحضير ...ما انت عارف الستات ...قال تعمل بروتين  و صبغة لشعرها و عناية لبشرتها و ظوافرها و مش عارف ايه و أسماء غريبة كإنها تعويذات يا راجل .. المهم من لما طلعنا في الطيارة و هي بترغي على دماغي لإني ما رفضتش و جبتها بشكلها اللي عامل زي الزومبي على رأيها ...و بتهدد انها هتقفل على نفسها ومش هتحضر 😥😕


خالد بمزاح:يااااه للدرجة دي!! و انا اللي كنت فاكرك الذكر المسيطر.. ده انت طلعت دكر بط يالاااا 😂


في تلك اللحظة نزلت نانسي من الأعلى و رأتهما فتوجهت نحوهما بإبتسامة 

-سيد خالد كيف حالك 😊

-نانسي !!. أهلا كيف حالك انت؟؟ 

-بخير..سمعت انك ستتزوج ايضا . .  تهانينا 🥰

-شكرا لك 😊

نانسي لأحمد : تذكرتك انت .. ابن سليمان أليس كذلك !

أحمد: اجل ..هو. . لديك ذاكرة قوية 🙂


ضحكت نانسي قائلة: لو لم أكن كذلك لما كنت مديرة مكتب السيد ياسين اليس كذلك ؟! 😉🙂

خالد بمزاح: ياسين محظوظ دائما يا أحمد....يقع دوما في الافضل في كل شيء 🙄😉

 نانسي: انت محق  في هذا يا خالد ...فزوجته رائعة الجمال و رقيقة جدا 😊


في تلك اللحظة كانت سحر قد انتهت  من تجهيز نفسها و خرجت تبحث عن خالد هنا و هناك و فجأة رأته من بعيد و هو يقف مع نانسي و يضحكان و كان أحمد يقف بجانب احد الأعمدة التي تحجبه فلم تره 


رأتها نانسي تنظر إليهما بغضب جحيمي فقالت لخالد : عن اذنك سأجري أتصالا  في الخارج ...فبدلة السيد قد تأخرت


خرجت نانسي بينما تقدمت نحوهم  سحر و هي تغمغم من بعيد بتذمر و توعد   رغم إشارات خالد من بعيد بالسكوت


-خاااالد !! بابا بيقول لك عايز تلفونك يتصل ببدر ...و بعدين تعال هنا !! طول الوقت اللي كنا فيه جوة كنت  بتعمل ايه هااا !!! طبعا واقف بتتمرقع لي مع الصفرا دي😤 ...تطلع مين ان شاء الله ..! يعني اخلص من اولغا الاقي قدامي ام أربعة و أرب..


ما أن وصلت اليه حتى تفاجأت و ابتلعت باقي الكلمة و هي ترى  ذلك الواقف  معه و هو يكاد يقع أرضا من كثرة الضحك بينما اصبح لون خالد احمر من شدة الإحراج 


اطرقت سحر و قالت بإحراج : آسفة مكنتش أعرف إن معاك ضيف

خالد بإحراج: ده بشمهندس أحمد صديقي و ابن ام أحمد نظر الى احمد: .أحمد دي ..احم .خطيبتي سحر 😥

-تشرفنا يا بشمهندس أحمد ..

-الشرف ليا يا آنسة سحر 🙂

نظرت سحر اليه بإحراج و قالت : عايزة تلفونك عشان بابا عايز يتصل ببدر


اخذته و عادت الى الجناح بينما ضرب أحمد كتف خالد و هو يضحك: انا برضو اللي دكر بط !!! 

تركه و غادر و هو يغني 'مسيطرة .. أمشيك مسخرة  اخليك لو شفت في شارع بنت تبص لورا 🙄😂

بينما غممغم خالد بضيق : منك لله يا بنت فاتن ..مسحتي بكرامة أمي الارض قدام اللي ما يسواش 😓🥺


في مصر 

 انتهى بدر  للتو من طبق الحلو و بدأ يشعر بالإحراج و مضطر للمغادرة في أي لحظة و فجأة رن هاتفه أخيرا 


تهلل وجهه و وقف و هو يقول : عن اذنكم يا جماعة عندي مكالمة ضرورية 

كان يهم بالخروج فقال رجب: طالع فين بس يا ابني هو انت عند واحد غريب ؟ ادخل اوضة أميرة  اهي فاضية و اتكلم براحتك 


اومأ بدر و توجه إليها و هو يجيب 

و أغلق الباب خلفه فشعرت حنان بالضيق فجأة من تصرفه و لا تدري لماذا ..نظرت بصمت الى خالتها التي فهمت ضيقها  فقالت 

فاطمة: يمكن وحده من نسوانه عايزاه في حاجة خصوصية


اومأت بالموافقة و حاولت السيطرة على مشاعرها لكنها لم تستطع    فقد كانت على وشك الانفجار من شدة الغيرة .. نظرت إليهما و قالت :عن اذنكم يا خالتي 

فاطمة: اتفضلي يا بنتي. ... اذنك معاكي  و لو عاوزة ترتاحي شوية في سرير أميرة  براحتك 


توجهت الى الغرفة و دخلت حتى دون ان تطرق وسرعان ما  اتجهت نحوه بغيرة جنونية واضحة : بتكلم مين وريني كدة !! 😤


لم تنتظر اجابته و اخذت منه الهاتف عنوة وسط ابتسامته على غيرتها اللذيذة 

و كم كانت صدمتها شديدة و هي تقول : باباااااا 😳


نظرت إليه بذهول : ده الاتصال اللي انت مستنيه من الصبح يعني ؟؟ عشان تكلم بابا؟

بدر بإبتسامة : مش بالضبط  ..بصي تاني 😊


نظرت الى الهاتف الذي اداره صالح في نفس اللحظة التي كانت سحر فيها مع فاتن تعدل لها حزام الفستان و حينئذ ناداها صالح :سحر شوفي مين معانا


في تلك اللقطة هنفت كل من حنان و سحر في نفس الوقت من الدهشة

-سحرررر !!!

-حناااااان !!! 


ركضت سحر نحو الهاتف تمسكه و هي تقول بلهفة و حماااس

-قلبي كان حاسس انك مش هتسيبيني في يوم زي ده لوحدي 😔..مكاننش فرحتي هتكمل من غيرك أصلا يا حنون 😥


لم تستطع سحر التماسك في تلك اللحظة و سقطت منها دموع الفرح ممتزجة مع الشوق مع الحزن لبعدها 


فاقتربت منها فاتن تمسح تلك القطرات المنسابة  من عينيها و هي تقول : و بعدين بقى !! احنا عملنهالكم مفاجأة  انتو الإثنين عشان تفرحي بس مش عايزين الميكب يخرب ..اهدي و تعالي هاضبطهولك  تاني 


حنان بتعجب: انا مش فاهمة حاجة ...يوم ايه...و فرحة ايه 

 و ايه اللي هي لابساه ده !

نظرت الى بدر الذي كان ينظر إليها بإبتسامة هادئة فقال 

-النهاردة كتب كتاب اختك وكتب كتاب  أميرة ...كنت عايز اعملهالك مفاجأة   و لأهل أميرة كمان ☺️


نظرت الى الهاتف ثانية و هي تمسكه بإرتعاشة : قلت النهاردة ايه ؟  قصدك... اختي الصغيرة بتتجوز !! النهاردة ؟

- أيوة يا حبيبتي و كان نفسي انتي كمان تبقي معانا  

قالتها فاتن بينما تعدل الميكب لسحر

صالح : وحشتينا اوي يا حنان ... بدر و خالد عملولنا احلى مفاجأة النهاردة 🥰


انهارت حنان بالبكاء فجأة من فرط المشاعر و لم تستطع حتى امساك الهاتف 

فأخذه بدر ثانية من يدها و هو يقول لوالدها :هاتصل بيكم بعدين ...ادونا فرصة نكلم اهل أميرة باي دلوقت


اقفل الاتصال  ثم اجلسها معه على السرير و هو يضمها اليه : هسسس ...مكنتش عارف انهم واحشينك للدرجة دي !


حنان بصدمة :ازاي ..و اناا محدش قالي ليه ؟؟ معقولة اختي تتجوز من غير ما اعرف ؟؟ هو انا بقيت غريبة عنهم للدرجة دي يا بدر  😭

مسح تلك الدموع و ازاح طرحتها ليفسح لها المجال كي تتنفس براحة  : بصي هوما عمليا ماكانوش يعرفوا الا من ساعة ..


خطيبها اقنعهم النهاردة المساء انهم يكتبوا الكتاب مع أميرة سوا يعني زي ما انتي شايفة كل حاجة كانت متصربعة و اتحضرت في ساعة  ..بس حظنا اني اتصلت بخالد الصبح... ها هتنبسطي دلوقت من المفاجأة ولا نفضل قالبينها مناحة؟


نظرت إليه حنان : يعني انت كنت عارف من الصبح و سايبني على عمايا ؟😔😓

ضحك بدر و قال : على فكرة انتي مش رومنسية خالص ...ما قلنااا حبيت افاجئك...☺️


ابعد خصلات شعرها عن وجهها بعبث قائلا: ولا انتي ما تعرفيش حاجة اسمها مفاجأة ؟ يعني بذمتك مش مبسوطة انك هتحضري كتب كتاب اختك لحظة بلحظة؟ 😉

اومأت حنان و دموعها تنهمر : أكيد مبسوطة بس يعني ..

-بس ايه !؟؟

نظرت الى هيئتها و قالت : هيشوفوني كدة ؟ 😥

لو كنت عارفة كنت لبست حاجة تانية..


امسك وجهها بحب بين كفيه و هو  يقول : بس انا شايفك قمر 🥰 ..و لو اقدر اخبيكي عن عيون الكل مش عايز حد يشوفك غيري 

نظرت إليه بوله فطبع قبلة حنونة على شفتيها ثم قال بتذكر: الا من حق...هو انتي دخلتي زي المجنونة من شوية ليه ؟🤔

حنان ببلاهة:هااا !! امتى؟ 🙄


بدر بمكر: لما اخذتي التلفون من ايدي بأمارة انك كنتي هتفرتكيه بين ايديكي و انتي عايزة تعرفي بأكلم مين !


وقفت حنان و هي تأخذ طرحتها و قالت بآلية : أصل تصرفاتك كانت غريبة من لما وصلنا..و كمان مش من الذوق تسيبني لوحدي معاهم و تقفل على نفسك عشان مكالمة...التصرف بحد ذاته كان مستفز

وقف يحتضنها من الخلف و وضع وجهه في شعرها يشمه بهيام: بس كدة؟! 🥰

حتان : هيكون ايه يعني ؟ ثم تذكرت شيئا و حاولت تغيير محرى الكلام من خلاله فإلتفتت اليه

-استنى لحظة! انت بتقول انك كنت هتعملها مفاجأة لاهل أميرة كمان؟

-ايوة ..هنخليهم يحضروا كتب الكتاب و هيطلب ايدها منهم...ليه

-ازاي و احنا  كنا هنمشي من شوية؟ 

بدر :مين قال اني كنت هأمشي... كنت عارف انه هيمسكنا نتغدى

حنان : يا سلام ..افرض ما كانش مسك فينا ؟؟

-هو أنا  لو كان جيه عندي كنت سبته يرجع من غير غداء؟؟ طبعا لا .. فأنا كنت عارف ان معانا وقت لحد ما يتصلوا 

 حنان : .المهم خلينا نطلع تاني عشان تقولهم هوما كمان

بدر: ماشي ...يالا  حطي طرحتك و تعالي ☺️


صالح : ها يا سحورة؟! عجبتك المفاجأة 

سحر و هي تحتضنه بحب: احلى مفاجأة يا بابا ربنا ما يحرمني منكم


-دي فكرة خطيبك مليش دعوة ...المهم خلينا نطلع عشان نكلمهم تاني 

سحر :  حاضر يا بابا 

هتف صالح : يالا يا فاتن 

فاتن : انا جاهزة. اهو يالا بينا 


خرج ثلاثتهم من الجناح و كان خالد بإنتظارهم خارجا 

امسك هاتفه و اوصلهم بشاشة  تلفاز كبيرة 

بدأ المدعويين في التجمع 

عائلة أحمد ..إيلينا و أولغا ...نانسي و منذر و شوقي و غيرهم من معارف ياسين 


في تلك اللحظة دخل بيتر يبحث عن ياسين الذي كان في الحديقة الخلفية يتأكد من وضع الأمن و يعطي التعليمات النهائية 

-سيدي لقد وصل المأذون الشرعي الذي تنتظره

خرج ياسين لإستقباله و ادخاله الى الصالون  حيث بقي رفقة صالح و خالد ثم خرج مسرعا 


 قابلته فاتن و سحر

فاتن:هي أميرة فين  كل ده ؟

-جاهزة كنت بس مستني المأذون و المعازيم يوصلوا عشان تنزل 

فاتن : طب احنا هنطلع نشوفها.....تعالي يا سحر 


كانت تهم بصعود الدرج لكن ياسين نظر الى ام أحمد نظرة فهمتها ثم نظر الى نانسي ايضا 

 فتوجهت ام أحمد  نحو فاتن بإبتسامة لطيفة بينما توجهت نانسي في نفس اللحظة الى سحر

ام أحمد  : مدام فاتن  لو ممكن تجي معايا لحظة 

فاتن بتوجس:ليه ؟

أم أحمد :كنت محتاجاكي بخصوص سفرة  العشاء عشان نحط آخر اللمسات ..حاسة إن فيه حاجة ناقصاها مش عارفة هي ايه !


نظرت الى سحر بقلة حيلة ثم قالت لأم أحمد :طيب اتفضلي 

توجهت معها بينما قالت نانسي : سأنادي السيدة حالا انتظري هنا من فضلك السيد لا يحب ان يصعد إلى جناحه  احد  

سحر بإحراج : حسنا لا مشكلة 


في مصر 

خرجت حنان و بدر و هما ينظران لبعضهما ثم قالت :

-عمي رجب ..بدر عايز يقولكم على حاجة 

نظر رجب الى بدر متسائلا : خير يا ابني ؟

بدر : بصراحة يا عمي انا كنت  جاي لك في موضوع بس كنت مستني اللحظة المناسبة و اهي جات 

فاطمة : موضوع ايه ده يا ابني خوفتني ...خير؟؟

بدر : لا ما تخافيش يا خالتي .. كل خير ..مش كنتي عايزة تشوفي بنتك و تتطمني عليها ؟؟

فاطمة بلهفة: يا ريت يا ابني !! 

بدر: .ياسين بيه طلب  اننا نتصل بيكم اول ما نوصل

و اللي أتصل من شوية كان عمي صالح بيقول انهم وصلوا  هناك  هو و مراته و بنته

رجب بتعجب: و هو صالح ايه اللي وداه عنده؟؟

-النهاردة كتب كتاب سحر و خالد صديق ياسين ...و كمان كتب كتاب أميرة و ياسين و هو عزمهم عنده 


رجب : كتب كتاب بنتي النهاردة ؟؟؟

بدر : ما تنساش انها مراته في الأوراق الرسمية و هو بعد اذنكم عايز يتمم الجواز ده و يكتب كتاب  شرعي ...ما تنساش انها عايشة في بيته...يعني الأصول بتقول كدة يا عمي 


-و هي موافقة ؟؟..قالها  رجب بتوحس

بدر:  لما تتكلمو ابقى اسألها عن رأيها .. على فكرة أميرة ما تعرفش و ياسين عايز يعملهالها مفاجأة    هو  طلب نتصل بيكم فيديو عشان يطلب ايدها منك رسمي و مش هيعمل حاجة من غير موافقة حضرتك .

فاطمة:جدع و بيعرف للأصول و الله ...الراجل كدة عداه العيب يا رجب قلت ايه ؟؟

رجب بإستسلام : طيب خلينا نشوف الراجل الاول و نتكلم معاه و نعرف معدنه 


كانت فاتن مع أم أحمد في غرفة الطعام  تذوقت قليلا من كل شيء 

ثم قالت 

-كدة كل حاجة بقت جاهزة ..  على فكرة الاكل تحفة هو مين اللي عمله ؟؟أكيد  جايب شيف مصري و إلا مكانش الطعم يطلع بالروعة دي ☺️

ام أحمد : لاااا.... شيف ايه ..  هو صحيح جاب بدل الشيف ثلاثة بس ده عشان السهرة ...العشاء أنا و أميرة اللي حضرناه ☺️


كانت تبتلع لقمة لكنها اصيبت بغصة فورا و راحت تسعل بشدة

اعطتها مياها: عوافي .. خذي


شريت الماء و هي تقول بصعوبة : احم تسلم ايديكي 

-و ايدين أميرة اللي تتلف ف حرير دي 🥰


في تلك اللحظة دخل ياسين 

-ها يا أم أحمد كل حاجة جاهزة ؟ عشان هنتعشى بعد كتب الكتاب على طول ...المأذون مستعجل

-ايوة يا ابني كل حاجة كدة تمام ☺️


نظر إليها ففهمت نظرته و قالت : اروح انا أشق عالمشاريب و اشوف البنات اللي طلبناهم للخدمة وصلوا ولا لسة

-انا جاية معاكي و بالمرة اشوف سحر 


كانت فاتن تهم بالخروج خلفها حين اوقفها بصوت قوي ارعبها 

-استني يا مدام فاتن ...عايزك لحظة


فاتن بتوتر: عايزني انا ؟؟ خير !!

-لا كل خير ... اتفضلي اقعدي 


جلست  تنتظر ما سيقول

نظر إليها مطولا نظرات اشعرتها بأنها مجر"م ينتظر نتيجة محاكمته

ثم جلس بجانبها قائلا بهدوء 


-طبعا انتي عارفة اننا هنكلم أم أميرة و ابوها اتصال فيديو مش كدة؟؟

-أيوة عارفة 🙄

-اظن انتي اكثر وحدة عارفة جوز اختك .و عارفة انه ممكن ما يقتنعش بكلام بنتك  بخصوص مسألة جواز بنته دي

 و مش بعيد كمان  يرفض يكلمنا و يرفض الجوازة دي من الأساس .. مش كدة!! 

فاتن : يمكن ...🙄

نظر ياسين  مباشرة الى عينينا و كرر جملتهما بإصرار و تأكيد و هو يشدد على كل كلمة منها و  يقول : 

اهو هنا بقى يجي دورك... بصفتك خالتها حبيبتها  اللي في مقام امها الغايبة ..اللي  مش عايزة فرح بنت اختها يبوظ بسبب كذبتها الح'قيرة اللي اتسببت بتعب اختها العيانة بالضغط اصلا 


كانت فاتن ستنتفض لكن ياسين قاطعها بحدة:انا لسة ما خلصتش كلامي!! 😤


عند أميرة 

نانسي : سيدة أميرة لقد كان الوقت الجميع في الأسفل السيد ياسين يدعوكي للنزول 

أميرة بإرتباك : دعيني ألقي نظرة أخيرة ..


نظرت إلى الفستان ثم نظرت في  تلك المرآة العملاقة 

نانسي : ستكونين محط انظار الصحافة اليوم ..فقط كوني واثقة فأنت زوجة السيد ياسين ☺️


أميرة : لقد توترت اكثر الآن

نانسي بطمئنة: لا تقلقي انت جاهزة ..دعيني أمسكك حتى لا تقعين 

ساعدتها بحذر بسبب الكعب العالي و رجلها التي لا تزال لا تستطيع التوازن عليها بعد ...و  مشتا ببطء نحو الأسفل 


جلست فاتن بصمت تنتظر ما سيقول 

-عشان كدة انتي هتصلحي غلطتك و هتعترفي قدام الناس كلها و تقولي انتي عملتي ايه و تعتذري منها و من أهلها قبلها ...لإنكم السبب في كل اللي هي فيه انتي و بنتك 

-اعترف بإيه؟

-بكل حاجة ...من حكاية انك بلغتي عنها و خليتيها تهرب لحد حكاية جوازها دي ..و اسبابها طبعا 


فاتن بتفكير 

-انا مستعدة اعتذر منها و كمان مستعدة أقول لفاطمة  الحقيقة بس بشرط..يكون الموضوع  بيني و بينهم..مش قدام الناس 


وقف ياسين و هو يفتش في هاتفه قائلا 


-و انا مش متنازل عن شرطي ...اعتذارك و اعترافك هيكون قدام الكل ..زي ما شوهتي صورتها قدام الناس هترديلها اعتبارها قدامهم

 

وقفت فاتن بحدة -مستحيييييل طبعا 😤 ...عايزني افض"ح نفسي قدام كل ضيوفك عشان حضرتك ترد اعتبار مراتك؟؟


قال ياسين بهدوء  بينما ينظر الى  شيء ما في هاتفه : 

-و الله انتي حرة...لو مش عايزة تحكي انتي ...انا اقدر احكي لهم الحكاية بنفسي ..و في الحالة دي هتتف"ضحي اكثر ...انا كل اللي يهمني اعتبار مراتي ...فض"يحتك دي تخصك لوحدك 🙄


فتش قليلا في الهاتف ثم اكمل 

-خصوصا اني مش هاحكيلهم بس عن عمايلك في أميرة...أصل أنا عندي قصة لطيفة متأكد انها  هتعجب جوزك اوي و مش هتبقى  بس صوت ...ده انا ممكن اعرضها صوت و صورة كمان 

فاتن بخوف : قصة ايه دي 😥

وضع ياسين تلك الصور الموجودة في هاتفه امامها ثم قال  بثقة - قصتك مع  الجدع اللي اسمه جون سيباستيان

ابتلعت ريقها بصعوبة و هي ترى صورها  و قالت بصوت مختنق:

- ج ..جون !! 😱😰


بارت 67 🔥

اعذروني على التأخير كنت في منطقة مافيهاش إرسال ولا شبكة


فاتن بصدمة: جون !! 😰

فأكمل ياسين بسخرية: مش برضو  كان عليكي ديون كثيرة اوي  ليه و ابتزك يا إما ترجعي له فلوسه  كلها مرة وحدة يا إما يحبسك يا إما تنفذي طلباته ؟

و  انتي طبعا اخترتي الحل الثالث .


اخذ هاتفه بهدوء و اكمل 

-و اللي بسببه لسة لحد دلوقت بتسرقي فلوس من جوزك و بتديله عشان الصور ما توصلش ليه ؟؟ اهو انا بقى مستعد اوصلها للناس كلها الليلة لو ما عملتيش اللي قلتلك عليه ...ما تنسيش ان الصحافة هتكون موجودة يعني ف"ضيحتك هتبقى ف كندا كلها مش قدام معارفي و بس ...و انا طبعا ما يرضنيش اف"ضح خالة مراتي و يهمني انك تتعاوني معايا ..لاني اقدر امحي اللي اسمه جون ده و اخليه يمشي يكلم نفسه  قلتي ايه...الناس مستنية برة ؟؟

فاتن بضيق : موافقة 😓

ياسين : حلو اوي ...ما تخافيش الكلام ده هيفضل ما بيننا احنا الإثنين بس ..

خرجت برفقته و هي تشعر بالخزي الشديد 


وقف ياسين و بجانبه منذر الذي تولى مهمة الترجمة من اجل الصحافة و معارفه الاجانب

نظر للجميع ثم قال : أهلا بيكم في بيتي  و أشكركم على تلبية الدعوة 

النهاردة عندنا مناسبتين كتب كتابي و كتب كتاب صديقي العزيز خالد و هينضم لينا أهل العروسة في مصر 


ترجم منذر ما قالها بالإنجليزية فصفق الجميع و بارك لهما

فيما بدأت بعض الهمهمات من هنا و هناك

 صحافيين و معارفه يتسائلون و يتعجبون بسبب ظروف هذا القران و يستنكرون هذه الطريقة التي تزوج بها والغموض الذي يلفها و الآخرون ينتابهم فضول ق"اتل حول  هوية العروس و سبب بقائها  مجهولة الهوية حتى آخر لحظة !!و لماذا  تمت كل تحضيرات الزفاف في يوم واحد  فقط...

و اخرون قد بلغهم خبر هروبها و لجوئها إليه و كذا اختطافها


كان يستمع الى تلك الهمهمات و لا يعيرها اهتماما ثم فجأة اوقف  صوته القوي كل همساتهم 

-طبعا الكل بيتسائل عن  هويتها و ظروف جوازنا فأنا كنت عايز أوضح لكم كل ده 


نظر الى فاتن و قال : اقدم لكم خالة مراتي هي هتفهمكم كل ده

صعق صالح و نظر الى سحر بصدمة و هما يريانها تتقدم بضيق و لا تستطيع ان ترفع وجهها للأعلى 


-اتفضلي يا مدام فاتن احكيلهم اللي حصل 

نظر إلى منذر ليترجم  و قال للجميع 

-على فكرة العروسة ما تعرفش ان اهلها هيكونو معانا ،انا حبيت أعملها مفاجأة يا ريت تساعدوني ف كدة 


 اومأ الى خالد بينما يصعد تلك الدرجات لإصطحابها  فإتصل هذا الاخير فورا ببدر و ظهر الاتصال على تلك الشاشة الموجودة خلفهم و ظهر والدي أميرة و كذا بدر و حنان و قال خالد لبدر 

-اميرة هتنزل بعد شوية ☺️

فجأة بدأت فاتن في الكلام وسط اهتمام و تركيز الصحافة خاصة 


وصل الى الأعلى و كانت تهم بنزول الدرج رفقة نانسي لكن ياسين اوقفها

-تفضلي انت نانسي سأرافقها أنا للأسفل

-حسنا سيدي 


نزلت نانسي امامما مسرعة بينما توقف ياسين بعد ان لاحظ ارتباكها

امسك يدها  :مالك؟؟ خايفة!! 

-متوترة شوية ...

-من ايه ؟

-حاجات كثير ...انا لسة مش قادرة اقف كويس بالكعب خايفة  يحصلي موقف محرج كدة ولا كدة..و كمان معرفش حد


شدد على  يدها بحب قائلا : ما تشيليش هم حاجة طول ما انا معاكي و بعدين اهلك معاكي و ام أحمد 

أميرة: عارفة ..

ثم أكملت  بضيق: بس لو كنت جبتلي عكاز زي ما الدكتورة قالت 😥

-و انا رحت فين؟ انا هأبقى عكازك ☺️ و بعدين انتي مش هتقفي يا دوب ننزل و هتقعدي ما تقلقيش..


اومأت برأسها بإستسلام فأردف ياسين 

-متأكد انك لما تشوفي المفاجأة هتنسي كل حاجة ☺️

-ما تقولي عليها ...انت كدة بتوترني اكثر مش بحب المفاجآت 😓

-عايزة تعرفي المفاجأة الاولانية ؟حاضر  انا هقولك عشان ما تنزليش و انتي متوترة :النهاردة كتب كتاب سحر كمان ☺️


-اميرو بفرحة : و الله !! 😀 

ياسين: اه و الله  ..يالا بينا دلوقت ؟☺️

اومأت بسعادة و نزلا سويا ببطء


في الأسفل كانت فاتن في وضع مزر للغاية تحكي بإختصار شديد ما حدث دون ان ترفع رأسها وسط استنكار  و صدمة الحضور و نظرات الاحتقار...و همهمات متفرقة 

-مسكينة...

 -معقولة يحصل فيها كل ده !!

-لا و من مين ؟ من خالتها! 

-مش بيقولوا الخالة ام ؟

-زمن العجائب

-لا أستطيع تخيل احساسها في تلك اللحظات ! المسكينة 

-هذا سبب زواجهم السريع اذن!! 


خالد لسحر: هو ايه اللي حصل ؟؟انا مش مصدق  !؟

سحر : ولا انا ؟!!! 


في تلك اللحظة نزلت أميرة  ب طلتها المثيرة كأنها نجمة لامعة رفقة ياسين  الذي كان ممسكا بها بحذر 

 

إلتفت الانظار كلها نحوهما بين انبهار و إعجاب و حسد

و فجأة بدأ الجميع بالتصفيق  الى أن وصلت إلى الأسفل 

فإنطلقت نحوها سحر تعانقها بحرارة 


-وحشتيني اووووي يا قلبي 🥰

-و انتي اكثر يا سحورة . .الف مبروك ياسين قالي 

-الله يبارك فيك ☺️


ابتعدت سحر لتقترب فاتن و سلمت عليها بإحراج ثم قالت 

امام الجميع : أميرة انا آسفة بجد عن كل اللي حصلك بسببنا ...اتمنى تقبلي اعتذاري 

صالح بحرج:احنا آسفين يا بنتي ..اتسرعنا و جينا عليكي من غير ما نتأكد 

أميرة بطيبة:   الحمد لله ربنا كان معايا ...انا مسامحاكم


 أمسك ياسين يدها و اجلسها بجانبه

كانت عينا فاتن سنخرج من محاجرها و هي تراها تتألق في ذلك الفستان الذي أقل ما يقال عنه أنه ساااحر 


نظر ياسين الى الجميع و قال 

-اقدم لكم مراتي المستقبلية :أميرة ..

المأذون:  لو كان الجميع هنا .. فلنبدأ كتب الكتاب يا ولدي 

-لا لسة يا مولانا .. 


قالها ياسين بقوة فإلتفتت نحوه أميرة بتعجب 

ياسين : الاول نطلب إيدها من اهلها و نسمع موافقة وكيلها  مش  الشرع و الاصول بيقولوا كدة يا مولانا؟

المأذون: طبعا يا ولدي...أين وكيلها


نظرت أميرة الى صالح و قالت :جوز..

-أبوها 

قاطعها ياسين وسط ذهولها ثم اكمل بثقة: ابوها هو وكيلها يا مولانا 

في تلك اللحظة ابتعد جميع الواقفين  و انقسموا الى قسمين لتظهر من خلفهم شاشة التلفاز و هتفت أميرة بصدمة

:باباااااا ...ماااامااااا !!!


تجمعت الدموع في عينيها و  نظرت إليه بدهشة :دي المفاجأة ! 

فإبتسم بحب: أكيد مش هاخليكي تتجوزي من غير أهلك ☺️


أمسكت فاطمة الهاتف  بلهفة : بنتي ...يا حبيبتي يا بنتي 


و سرعان ما وقفت لتتوجه نحو الشاشة فوقف معها يمسك بيدها و يساعدها بحذر  إلى أن وصلت إليهما 

انهارت والدتها بالبكاء 

-أميرة ...وحشتيني يا بنتي معقولة كل ده يحصل فيكي يا ضنايا ما قلتليش ليه ؟؟ 😭

 

غصب عنها انهمرت دموعها و هي تقول : مكنتش عايزة اقلقك معاي .. المهم أنا كويسة ما تقلقيش ..اديكي شايفاني قدامك مافياش حاجة بطلي تعيطي بقى تخليني اعيط غصب عني 


ياسين :لا مش عايزين دموع في يوم زي ده .. 

ادارت فاطمة الهاتف من جديد الى رجب

أميرة :بابا ...انت عارف اني تربيتك و مستحيل اعمل حاجة غلط... 

رجب:عارف يا بنتي ..حنان و جوزها حكولنا كل حاجة.. 

ياسين : حج رجب أنا يشرفني أطلب ايد بنتك أميرة ..

رجب: واحد عمل كل ده عشان بنتي و هو ميعرفهاش أكيد هيكون شهم و ابن حلال ..لو أميرة موافقة انا معنديش مانع

ايه رأيك يا أميرة ؟ انتي موافقة ؟

أميرة بخجل : موافقة يا بابا 

ياسين : على فكرة أميرة شارطة ان الجواز يتم في مصر و انا موافق ☺️

رجب : يبقى على بركة الله 

ياسين :مولانا احنا هنبدأ مراسيم كتب الكتاب ☺️


في مصر 

اقفل إيهاب الخط و هو يشتعل غضبا 

-الاغبياااااا. ... كنت متأكد اني ما اقدرش اعتمد عليهم 😤😡


في تلك اللحظة دخلت سما

-ايه اللي حصل شايفة عفاريت الدنيا كلها بتتنطط قدامك

-الغب"ي دانيال !

سما: ما عرفش يوقف كتب الكتاب مش كدة ؟؟

ايهاب : كانوا هيف"جروا مصنع ياسين بس انكشفوا


ياسين طلع عامل احتياطاته اثنين اتمسكوا وهو عرف يفلت هو و واحد تاني معاه  

سما : يبقى أكيد كان عارف انهم هناك ...طب و الحل ؟؟ الجواز ده مش لازم يتم..  لو حصل و حملت كل اللي احنا بنعمله من سنين هيضيع !!


-مش هيحصل ...مادام دانيال هرب يبقى أكيد هيلاقي  حل 

-هيعمل ايه بقى اذا كان المحروس هيتجوز الليلة؟

-دانيال مؤكد هيكمل في الخطة حتى لو لوحده...هاتي بس ما يكونش مراقبه هو كمان 

سما بضيق : انا ابتديت أتضايق يا بيبي ...الموضوع طول اوي .. و احنا من غير فلوس ...مش كفاية عيد ميلاد سوزي اللي اعتذرت عنه 😓

-مش فاهم ازاي ما بعثش فلوس لحد دلوقت مش من عادته 

سما بتفكير: ما يمكن بعثلها بطريقة تانية ؟ 🙄

-مش فاهم 😕

-سألت اذا كان فيه حساب تاني بإسمها؟ ماهو مستحيل يكون اللي قلت عليه صح ! لو عادل ممكن اصدق ...بس  ممدوح و فردوس !

لا ما اعتقدش..  انا عارفاهم كويس طول عمرهم استغلاليين و مستحيل يعملوا حاجة لوجه الله 


إيهاب : صح انا ازاي ما فكرتش في كدة ! انا هاعمل اتصالاتي حالا 

خرج و تركها مسرعا فجلست تفكر بشرود ثم همست مع نفسها بشر 

-وعدتك اني هانتقملك منه بطريقتي .. وقت  ياسين قرب يخلص و قريب اوي هتبقى كل ثروته ملكنا 


انتهت مراسم كتب الكتابين  و قدم ياسين و خالد شبكتيهما للعروسين و كذا خواتم الخطوبة 

 بعد العشاء خرج الجميع إلى الحديقة من اجل حفلة  كتب الكتاب التي جهزها ياسين 

وقف الجميع مشدوهين و على رأسهم فاتن  من فخامة ذلك الحفل و تحضيراته 

كانت الحديقة مضاءة بشكل بديع  يعكس جمالها الساحر ليلا 

و كان فستان أميرة   يظهرها كنجمة شديدة اللمعان فقد كان مرصعاً بالكامل بالماس و الأحجار الكريمة، ما منح أميرة إطلالة باهرة و بريقاً لا يضاهى.


كان الحرس في كل ركن من اركان الحديقة تحسبا لأي ظرف

بينما يتقدم الضيوف الى البوفيه المفتوح أشار ياسين الى نانسي لتهتم بأمر الصحفيين الفضوليين الذين كانوا يستميتون للحصول على اجابات منه


نانسي : تفضلوا من هنا سنترك السيد يستمتع بحفل عقد قرانه ، بصفتي مديرة مكتب السيد ياسين  سأجيب على  كل اسئلتكم ..من هنا من فضلكم


اخذتهم جانبا الى احد أجزاء الحديقة و توجهت جميع عدساتهم نحوها لترك بعض الخصوصية لياسين و أميرة 


فور توجههم نحوها إقتربت فاتن التي كان ينتابها الفضول اكثر منهم حول كل تلك المجوهرات التي قدمها لها و كذا الفستان الذي كان قطعة فنية حقيقية


صحفي 1: سيدة نانسي أولا نريد أن نعرف تفاصيل عن الفستان فمن الواضح أنه فريد من نوعه

نانسي : انت محق في ذلك ..فبغض النظر عن تكلفة صنعه الباهضة ,لهذا الثوب قصة  تجعله اغلى من ثمنه بكثير لأنه مصمم حسب الطلب و لا يوجد منه سوى قطعة وحيدة 


-هل يمكنك التوضيح اكثر؟ 

-بالتأكيد ..يدعى ثوب الزفاف هذا بالثوب الماسي الذهبي يبلغ ثمنه 8.5 مليون دولار،  من تصميم المصممة اليابانية المبدعة يومي كاتسورا بناءا على طلب من الاميرة الدانماركية صوفيا التي كان من المفترض عقد قرانها على الامير كارل ولي عهد النرويج


شهقت فاتن و وضعت يدها على فمها حتى لا يسمعها احد

-يا مصيبتي!فستان  أميرة حقيقية؟؟ و كمان 8  مليون دولار للفستان بس؟!! 

أكملت نانسي 

-في فترة من فترات الخطوبة وقع خلاف بين العائلتين المالكتبن للبلدين مما ادى الى الغاء الزفاف و رفضت الاميرة اي شيء يذكرها بهذه الذكرى المهينة على حد قولها لذا بقي الثوب في دار الازياء التي صمم بها في كاليفورنيا و قد عرض في المتحف الخاص بها منذ سنتين و لم يستطع أحد شراءه 


 يعتبر  أهم و اكثر  الفساتين ترفاً وكلفةً في  مجموعتهم التي تضم أكثر من 650 ألف فستان زفاف. 


صحفية 2 و هي جالا صديقة ليليان في صحيفة الازياء

: هل يمكنك اعطاؤنا  وصفا له

اجل...صُمم ثوب زفاف الأميرة  صوفيا كما ترون باللون البيج الملوكي، وتم تطريزه بخيوط فضية، قماشه من الساتان الأبيض والعاجي كما استخدم فيه الدانتيل الإنجليزي والفرنسي تزين هذا الثوب الرائع والفريد من نوعه، بألف حبة لؤلؤ، و رصع من اعلاه بألماس نادر أبيض وذهبي عيار 5.5 قيراط، مع ألماس أخضر عيار 8.8 قيراط..عددهم 68 ماسة قيمة الواحدة لا تقل عن 50 الف دولار

اجريت بعض التعديلات على العنق و الأكمام لتتناسب مع لبس محجبة 

همست جالا لنفسها بشماتة: لو كانت ليليان موجودة كان زمانها اتجلطت أكيد 🙄😂


في تلك اللحظة وصل صالح إلى فاتن

-بتعملي هنا ايه و سايبة بنتك لوحدها؟


فاتن بصدمة: الحق يا صالح : قال و احنا اللي اتهمناها بسرقة 30 الف دولار ...دي واحدة بس من الالماظ اللي هي لابساه في فستانها تساوي تحويشة عمرك كلها !! 😱😱 يا ريتنا ما عملنا العملة المهببة دي ...منك لله يا حنان 


صالح بتذمر : مالناش دعوة بقى ...امشي قدامي بلاش فضا'يح 

فاتن و هي تنظر الى نانسي : هسس مش متحركة من هنا ...بتتكلم عن الشبكة. هموووت و اعرف جابهالها بكااام دي كمان  


وقف صالح ينظر إليها بيأس

سأل صحفي : ماذا بخصوص القلادة التي اهداها إياها..تبدو مألوفة لنا ..مؤكد ان لها هي الاخرى قصة مميزة


نانسي بإبتسامة : هذا صحيح ..اقتناها السيد ياسين من دار "كريستيز" للمزادات العالمية و هي  قلادة من الألماس وزنها 163 قيراطاً مقابل مبلغ 33.5 مليون دولار أمريكي و ماستها الكبيرة النادرة  تعد الأكبر من نوعها التي تُعرض في مزاد علني لأنها احدى مجوهرات التاج الملكي الفرنسي التي تمت مصادرتها في عام 1887 ، بعد لجوء نابليون الثالث وزوجته يوجيني إلى انجلترا، وتركهما مجوهراتهما ورائهما.

القلادة مصنوعة من الذهب الأبيض والألماس والزمرد، وقد صممها صانع المجوهرات السويسري دي غريسو، واستغرق تصميمها 1700 ساعة،

فاتن :  اهو دي الشبكة ولا بلاش ...مش اللي انت فرحان لي بيها و قال ايه خطيب بنتك جايبها لها بمئة ألف دولار 😏


شدها من يدها و أخذها بعيدا عن المؤتمر الصحفي و هو يجز على اسنانه: بقولك ايه يا فاتن !! انتي تلمي الليلة احسن لك و تحمدي ربنا ان عريس بنتك جايبلها شبكة لو قعدت اشتغل طول عمري  مش هاعرف احوش ثمنها !! انتي ايه !! مش بيعجبك العجب !! 


كان صحفي يسأل عن خاتم الخطوبة الماسي 

فاتن : طب اسكت خليني اسمع حكاية الخاتم ده ايه حاسة اني هتجيلي جلطة الليلة 


شرد صالح لوهلة ثم قال بتذكر: اااااه صحيح !!! هو ايه اللي حصل من شوية ده  !!!

فاتن ببلاهة: ايه؟؟

-هو انتي  اعترفتي للناس كلها باللي عملناه و اعتذرتي منها كمان ؟؟! انا عارفك كويس و حافظ كل حركة منك و بأقول انك مستحيل تعمليها  حتى لو اتحطت الس"كينة فوق رقبتك ! بقى ازاي حصل ده! و  ايه السر ف كدة؟؟


-سر ايه ... احنا غلطنا ف حقها و  كان لازم نتأسف لها ..مش انت بنفسك قلتلي جوزها ميلياردير و هينفعنا بعد كدة ؟؟ اديني عملت بنصيحتك 🙄

-لا و الله !! عايزاني اصدقك على كدة!! قوليلي الحقيقة يا فاتن . .. انتي كنتي مع ياسين لوحدكم في اوضة السفرة و طلعتو سوا و اعترفتي بعدها على طول ..اوعي تفتكري اني مش واخذ بالي !


ارتبكت فاتن و نظرت حولها : اوووف منك يا صالح .. و بعدين معاك هو ده وقت تحقيقك ..

نظرت بإتجاه سحر و قالت مسرعة : يالا نروح عندهم مش حلوة نسيبهم لوحدهم 


غادرته مسرعة مما زاد الشك اكثر في قلبه ؛ دلوقت مش حلوة تسيبيهم !!  و انتي من شوية مكانش همك غير فستان أميرة و الخاتم بتاعها !! طيب يا فاتن .. مسيري اعرف انتي مخبية ايه 


ذهب وراءها الى ياسين و خالد و أميرة و سحر الذين كانوا يتسامرون بينهم و يضحكون


قال ياسين  لخالد 

- النهاردة فرحتنا فرحتين لان صديق عمري بيتجوز معاي في يوم واحد الف مبروووك  ...

-الله يبارك فيك و انا مبسوط اوي انكم موجودين معايا انت و أحمد و ام أحمد في يوم زي ده 

ياسين : شد حيلك بقى  عشان الفرح و ما تقلقش هديتك انت و سحر جاهزة

أميرة  : هدية ايه دي؟؟


قال خالد : هدية ايه بس احنا أصلا افضالك مغرقانا ... كفاية عليا وقفتك معاي في يوم زي ده عشان ما احسش بالغربة


-لو ما وقفتش معاك هأقف مع مين يا لودا ..المهم عقد المصنع  بتاع اوتاوا جاهز  و بإسمك فاضل بس يتكتب  في الشهر العقاري و حلال عليك ☺️ 🥰

خالد بدهشة: مصنع ايه بس يا ياسين !! ده كثير اوي !! ده اكبر مصنع في مصانعك كلها 


ياسين بحب: ما يغلاش عليك يا لودا ما تنساش انت اللي بنيته و شقيت عليه ... مش خسارة في اخوي ☺️


لمعت علينا فاتن بطمع بينما  نظر ياسين الى سحر و قال 

-ما نسيتكيش انتي كمان هديتك جاهزة ..أميرة قالتلي عملتي ايه عشانها...لولاكي كان زمانها في السجن ...عشان كدة انا مجهزلك عقد تمليك لشاليه في الملديف بإسمك 


سحر بدهشة : شاليه في المالديف !! بإسمي ؟؟؟

ياسين : ايوة تبقو تصيفو فيه لما تزهقي من الغردقة ☺️

سحر بمزاح : و انا ايه اللي هيوديني الغردقة ؟


ياسين : هو خالد ما قالكيش ان عنده شاليه في الجونة بالغردقة؟؟ نظر الى خالد و قال بتصنع البلادة : يبقى أكيد  ما قلتلهاش كمان عن فيلتك اللي  في غاردن سيتي!!


نظرت فاتن الى صالح الذي قال بدهشة : غاردن سيتي !؟

ياسين : اومال ابوه الله يرحمه كان عايش فين بعد ما اتقاعد !! ! أكيد  عنده فيلا و احسن من اللي هنا بكثير كمان

صالح : بس خالد ما قالش حاجة عن كل ده !!


خالد بإحراج : ما جاتش فرصة بس عشان اقولكم و محدش سألني..في تلك اللحظة رن هاتف خالد وكان بدر 


كانت حنان تريد أن تودعهم قبل أن يغادرا منزل خالتها  فاعطى الهاتف لسحر و فاتن و بينما يبتعدان ليكلمانها فيديو همس خالد لياسين 

-ايه لزوم الفصل اللي انت عملته من شوية ده ؟

ياسين بضحك:ده بدل  ما تشكرني ! اعمل لك ايه بس .. حماتك طماعة و عينها فاضية  ....مش شايف  عينيها هيطلعوا في وشنا انا و مراتي ازاي  ! قلت اخليها تلتهي شوية ..خليها تعرف ان انت كمان مش قليل 🙄😉


أخيرا انتهت الحفلة التي كانت اكثر من رائعة و سعدت أميرة كثيرا بوجود والديها و اختها  و ارتاحت نفسيا كأن جبلا قد انزاح من فوق كاهلها 

ساعدتها نانسي  على الصعود الى جناحها من أجل تغيير ملابسها و حاولت فاتن اللحاق بها لكن أحد الحرس كان لها بالمرصاد و منعها من الصعود لأنها رغبة السيد 


غادر الجميع ما عدا عائلة أحمد التي بقيت لقضاء الليلة في الجناح المخصص لهم و المغادرة في الصباح 


رفضت  خالة أميرة البقاء في القصر بعدما حدث بينها و بين ياسين الذي كانت تتجنب مواجهته طيلة الحفل و لا تجرؤ على النظر اليه و قد لاحظ صالح ذلك و ازدادت شكوكه اكثر بعدما اصرت على الذهاب إلى منزل خالد بدلا من البقاء في القصر .


و بعد مدة لم يبق في الأسفل سوى ياسين و ام أحمد التي كانت تقف على رأس الخادمات لتنظيف كل شيء 


-الحفلة كانت  حلوة اوي و أميرة كانت منورة   ربنا يسعدكم يا ابني و يبعد عنكم عين الحسود و الحقود و اللي ما يصليش على النبي


-عليه الصلاة و السلام ،ربنا يخليكي لينا يا ماما  .. بس انتي النهاردة تعبتي اوي لو تروحي ترتاحي و هيبقوا يخلصوا شغل الصبح ...الشغل مش هيهرب 

-لا يا ابني مش تعبانة بالعكس مبسوطة اوي ...من لما مات عمك سليمان  ما فرحتش كدة ...و من فرحتي حاسة اني اقدر اشتغل للصبح ..☺️ يالا ما تشغلش انت بالك بيا و روح لعروستك زمانها مستنياك 

ياسين بإستسلام :براحتك طبعا ... اللي تشوفيه يا ماما ..تصبحي على خير ☺️

-تلاقي الخير يا ابني 


كان يهم بالصعود الى الأعلى حين رن هاتفه

-الو ...ايوة يا رمزي .. متأكد من كدة ؟؟ 

-........

طب بقولك ايه ... ما تعملوش حاجة ..انا هأبقى أتصرف بنفسي  ...و الگلاب اللي مسكتوهم في المصنع المساء سيبوهم يمشو ...

-............

-لا ما تخافش ..ما اعتقدش هيقدرو يرجعو بعد العلقة اللي خذوها و كمان الراس الكبيرة بتاعهم مش موجود مش هيعرفوا يتصرفوا من غيره ...


اقفل الخط و صعد الى الأعلى و هو يتنهد بعمق و يهمس مع نفسه بينما ينظر الى الأعلى: يا رب الموضوع ده يتم على خير...انا مش شايل  هم حاجة ولا يهمني حاجة غيرها هي و انها تكون بأمان .


في مكان آخر 

أجرت جالا أتصالا هاتفي 

-الو ...

-إتأخرتي يعني ؟ 

-إتأخرت ايه ؟ أنا لسة واصلة البيت من شوية ..

-المهم ..ايه الأخبار ؟

حكت له كل ما حدث بالتفصيل و استوقفته جملة شدت انتباهه 

-انتي قلتي ايه؟

-بيقولوا الجواز مش هيتم الا في مصر 

-انتي متأكدة من الكلام ده !!

-إلا متأكدة ...هو قايل الكلام ده بنفسه لأبوها و الكل سمعه و تقدر تتأكد من حد تاني ..بيقول ده شرطها 

-هاااااايل ...شكرا ليكي ☺️..مكافئتك هتوصلك زي ما وعدتك  عشرين الف دولار هتكون في حسابك بكرة الصبح


اقفل الخط و هو يفكر : طلعتي عب'يطة يا أميرة هانم... يالا من حسن حظي وفرتي عليا حاجات كثير 

-مكافأة ايه اللي سمعتك تتكلم عنها دي ؟؟


،التفت ايهاب خلفه فوجدها تنظر اليه بفضب 

-دي وحدة صخفية  جايبلنا خبر بمليون جنيه يا سما

-مليش دعوة بكل ده رد على سؤالي : مكافأة ايه دي ؟؟ 

-انا وعدتها بمبلغ عشرين الف جنيه مقابل انها تجيبلي تفاصيل عن الحفل 

-يعني افهم من كدة ان معاك فلوس  و مخبيها عني؟؟ 

-يا بيبي افهمي ده مبلغ كدة كنت شايله لزوم اي طاريء

-مليش دعوة ... انا بقالي اربع ايام مش عارفة افطر زي الناس و انت عمال بتقولي اول ما ناخذ ميراثنا هعيشك ملكة و انت معاك عشرين الف ؟؟ يبقى أكيد معاك غيرهم هااا؟؟؟ و في الاخير ايه ؟؟

و لا خطتك نفعت و لا ياسين ما"ت و هنفضل زي الجر"بانبن ناكل في جبنة حاف الصبح و في مكارونة الغدا !! 

ايهاب بضيق : أوعدك كل ده هيتغير انتي بس اصبري عليا شوية مش فاضل كثير 

سما : طب و بخصوص  موضوع الفلوس اللي متعود يبعثها

  وصلت  لايه ؟؟ 

-مفيش ...ما وصلتش لحاجة 

سما بشك: متأكد؟؟ 

-ايوة يا سما و من فضلك سيبيني في حالي دلوقت ...مش عايزة انتقامك  منه و فلوسه  في نفس الوقت  !! انا هاحققلك كل ده قريب اوي ...انت بس بطلي تضغطي عليا كل شوية في موضوع الفلوس و سيبيني اشوف شغلي ماشي؟؟


نفخت بضيق و غادرت فتذكر ايهاب مكالمته سابقا مع مدير أحد البنوك 

فلاش 

-انت متأكد يا منصور بيه ؟

-طبعا متأكد.. الحساب الجديد بإسمها  اتفتح من اسبوع تقريبا و اتحول عليه ثاني يوم مبلغ 1300 دولار و اتسحبت في نفس اليوم 

-طب متشكر اوي يا منصور بيه تعبتك معايا 


عودة من الفلاش 

همس إيهاب بشر : يعني حتى الفتافيت اللي بترميهالنا كل شهر استخسرتها فينا ؟؟ طيب يا ياسين الگلب ... هأفكرك بكل ده لما اقف على قبرك و اتنعم في قصرك بفلوسك ....أوعدك بكدة 


بارت 68 🔥


قبل أن يدخل ياسين الى جناحه تذكر شيئا مهما فأجرى أتصالا هاتفيا

-صديقي كارلوس كيف حالك !

-لو كنت صديقك حقا  كنت دعوتني لحفلة عقد قرانك ايها البليد 


ضحك ياسين قائلا: لو كنت اعلم انك متاحا كنت فعلت .. لكني سألت و علمت انك مناوب الليلة .. بأية حال لقد كان حفلا ضيقا سأعوضك في الزفاف ...ها ما الاخبار ...ارجوك قل لي أنك وجدت طلبي 

-وجدته و لا أصدق اني وجدته. ...متى نلتقي؟

-حاول اتمام كافة الإجراءات الليلة ...و تعال الى القصر في الصباح الباكر .

-و هو كذلك... طابت ليلتك ايها العريس الثري 😉

-و ليلتك ايها الطبيب المشاغب ☺️


كانت أميرة تجلس بتوتر منتظرة وصوله بعد ان ساعدتها نانسي على تغيير فستانها و ارتداء قميص نوم فاخر مع الروب الخاص به و سرحت لها شعرها بطريقة رائعة 

حتى بدون تبرج كانت ساحرة 


بقيت تفرك يديها بتوتر و تفكر ما الذي سوف يحدث ترى هل سيستطيع الوفاء بوعده لها فجأة سمعت باب الجناح يفتح  فوقفت من مكانها و وضعت طرحتها على شعرها ووجهها 

فتح الباب و دخل فوجدها بإنتظاره

اقترب منها بهدوء 

-سلام عليكم 

-و عليكم السلام و رحمة الله


رفع تلك الطرحة عن وجهها و ازاحها ببطء ليظهر ذلك الشعر الساحر الذي طالما افتتن به :بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن


مسح بيده على راسها نزولا مع شعرها الطويل و هي مطرقة برأسها خجلا و توترا

-مبروك عليا وجودك في حياتي يا قمري 🥰

-الله يبارك فيك ☺️

-شكلك خايفة !

-لا مش خايفة ولا حاجة 


قبل جبينها بحب قائلا :أنا وعدتك يا روحي ..عمري ما هاقرب منك بدون رغبتك ..قلتلك حضنك عندي بالدنيا كلها


احتضنها بحب و اغمض عينيه براحة و هو يقول :أنا الليلة أسعد انسان في الدنيا لإنك  بين ايديا وبقيتي  ملكي ... مش عايز من الدنيا حاجة تانية  ...و لو مت بعد كدة هأموت و انا مرتاح


انتفضت بين يديه قائلة بخوف:بعد الشر عليك 😰

ابتسم لها بحب:انتي تعبتي كثير النهاردة ..يالا هنتوضأ و نصلي سوا عشان ننام ☺️


كان سيذهب الى الحمام حين نادته أميرة :يااااسين 

نظر إليها بحب و اقترب ثانية فقالت بخجل: كل حاجة كانت خرافية الليلة ...اشكرك بجد على كل حاجة 


قبلها قبلة رقيقة بجانب شفتيها قائلا : لو اقدر احطلك النجوم بين ايديكي مش هاتأخر ...انا بحبك اوي يا ميرو ☺️


في مصر 

اوصل بدر حنان الى منزل العائلة 

هنادي: الحمد لله على السلامة يا ابني 

-الله يسلمك يمة 

هنادي لحنان :.نورتي يا بنتي ..خالتك اخبارها ايه ؟؟

-الحمد لله كلهم كويسين و بيسلموا عليكم يا خالتي 🥰

-هنادي بتعجب: شايفة عينيكي بتلمع يعني خير ؟؟ 

نظرت حنان الى بدر و قالت: النهاردة كان كتب كتاب اختي  سحر و بنت خالتي أميرة..☺️

تعجبني هنادي و سرعان ما قاطع استغرابها قائلا


بدر : احنا حضرنا كتب الكتاب بإتصال فيديو 

هنادي: و الله ! الف مبرووك ..عقبااال الفرح ! بس ازاي صالح ما قالش لمرسي؟؟


بدر: كل حاجة تمت بسرعة يمة يعني المساء بس اتفقوا يكتبوا الليلة و احنا عرفنا بالصدفة لما كنا  عند خالتها  

-معلش ..المهم ربنا يسعدهم و يهنيهم 

حنان : الله يبارك فيكي يا خالتي 


-ايه  اللي  سمعته ديه !! كتب كتاب سحر واحنا ما عارفينش!! 

دخلت حسنات تدك عكازها في الارض بغضب ثم أكملت


-معقولة وصلت بيك لكدة يا صالح !! تجوز بنتك من غير ما نعرف !! طبعا !! ماهو الكلمة كلمة فاتن و الشورة شورتها و ولدي كانه خشخيشة بين ايديها 


حنان بضيق: بس الموضوع كله جيه بشكل مستعجل  يا تيتة ماما مالهاش دعوة...ده حتى كانت رافضة الجوازة دي 


نظرت إليها حسنات بلوية بوز و قالت بسخرية

-هتقولي ايه غير اكدة! ما انتي بنت أمها !  بس كلامي مش ..معاكي كلامي مع المحروس ابوكي 


هنادي : لا و الله حصل زي ما  حنان قالتلك يا يمة بيقولوا اتفقوا النهاردة بس 

-و صدقتيها ؟؟؟ دي أكيد ملعوب من فاتن عشان ما تعرفناش


-بدر: بس  انا متأكد من الكلام ده لاني كنت شاهد على كل حاجة يا تيتة ...انا بنفسي كلمت خطيبها و قال أنه أقنعها بالعافية لانها رافضاه و طلب يكتبو الكتاب النهاردة عشان يكون كتب كتابه مع كتب كتاب صاحبه خطيب بنت خالتها


نظرت إليه حسنات مطولا و قالت : طب يا بدر ...هنعديها المرة دي لحد ما نكلم عمك و إياك بس ما يجوزهاش من غير علمنا 


نظرت حنان الى بدر و قالت : انا تعبانة داخلة ارتاح 

دخلت حنان و بقيت حسنات  تنظر الى اثرها ثم قالت بتهكم

-تعبانة .. قال يعني شايلة جبل ...😏


بدر بتذمر: لا مش شايلة جبل يا تيتة ..شايلة ابني 😒 و بطلي تحرجيها في كل مناسبة بقى انا مش جايبها هنا عشان تتهان ...و لو فضل الحال اكدة انا مضطر أأجرلها بيت قريب من هنا  تقعد فيه لحد ما تولد و تبقى امة تشق عليها بالنهار 😤


قالها و هو يتبعها الى غرفتها 

فهمست هنادي بضيق: عاجبك  اكدة يامة !! عايزاه يعملها بجد!! ما انتي عارفة انها حامل و بتتحسس من كل كلمة

حسنات : يا اختي بلا  تتحسس بلا خيبة...قال حامل ف ابنه قال !! يا خوفي تكون الخامسة جاية في الطريق 😒


دخل الى غرفتها فوجدها تبكي 

مسحت دمعها حتى لا يلاحظ ذلك ..لكن هيهات... فقط رآها

-مالك؟

-مفيش 

-احنا قلنا ايه ؟؟ ما بلاش تركزي مع كل كلمة تقولها تيتة 

-لا مش زعلانة منها 


جلس بالقرب منها و ادار وجهها نحوه: اومال فيه ايه ؟؟ ما احنا كنا حلوين قبل شوية .. لزمتها ايه الدموع دي

-قلتلك مفيش .. 😓 😭


احتضنها بحب و هو يمسح دموعها 

-فاكراني مكنتش واخذ بالي من  حزنك و انتي شايفاهم  بيلبسو الدبل و الشبكة و بيتصوروا سوا!!


لم تجب و إكتفت فقط بذرف دموع أحرقت خديها 

-صحيح انا ما قدرتش اعملك فرح ولا اشتريلك فستان زيهم و انتي عارفة ظروف جوازنا كان شكلها ايه ... بس أوعدك اني هاعوضك عن كل ده ... بطلي عياط بقى دموعك دي بتذ"بحني 


شدد من احتضانها اكثر الى أن هدأت أخيرا 

فقام و كان يهم بالذهاب فوقفت حنان خلفه

حنان بحزن:طب ... يعني...

-طب ايه ؟

حنان بضيق : يعني لازم تمشي 😓؟ انا بقول الوقت متأخر 

احم ... ما كنت تفضل هنا الليلة و الصبح بدري تروح 😔

بدر : انتي عارفة ان الليلة ليلة سنية و هتقلب الدنيا فوق دماغي  لو عملتها..

فتح بدر الباب  ليخرج : تصب...

فقاطعته حنان  بلهفة :طب راجع امتى ؟


 ابتسم بمكر و قال بتصنع الجدية :انتي مش بتحسبي يعني ؟ بكرة نوبة هناء  يعني بعد اربع ايام...  ليه؟؟ 🤔

-لا مفيش ..تصبح على خير  😔

بدر بعبث: حاف كدة !! يبقى لسة زعلانة ..

-لا مش زعلانة 

-لا زعلانة .. و انا ما يطاوعنيش قلبي اسيب مراتي  زعلانة و امشي ...اخاف ابني يزعل مني 

اغلق الباب و عاد إليها 🥰


كانت تستلقي في حضنه و قد زال عنها التوتر و الخوف نهائيا وبالعكس فقط شعرت براحة و أمان غريب 


عجزت عن النوم و كانت تشعر به مستيقظا ايضا 

-ياسين!

-يا روح ياسين 

،-انت قلت ان ليليان وراها حكاية طويلة و ناس تانية صح؟.

-,ايوة 

-أنا عايزة اعرف حكايتها 

- هو ده وقت ليليان و سيرتها العكرة !؟

-و ماله؟ كدة كدة مش جايلك نوم

-حاضر ...يا ستي هاحكيلك كل حاجة 


سحر في مكانها تتواصل مع خالد برسائل نصية عبر الواتساب

خالد : تعرفي يا سحورة...الليلة مستحيل يجيلي نوم 😓

سحر: ايشمعنى

خالد :معقولة مراتي نايمة معايا في نفس البيت و مع كدة نايم لوحدي و حاضن المخدة... ده قهر ما بعده قهر 😫

سحر: اومال عايز ايه ؟؟

-عايز انام في حضنك و أشبع من ريحة شعرك اللي بحبها 

-بس يا قليل الأدب ...😤

-قليل أدب ليه ؟؟ ايشمعنى ياسين و أميرة هيناموا في اوضة وحدة !! ده مش عدل و الله 😓

سحر: ياسين و أميرة متجوزين شرعا و قانونا و بطل تحور بقى و نام سبني أنام

-يعني بذمتك انتي جايلك نوم؟؟

-بصراحة.. لأ ...اللي حصل النهاردة كان يفوق خيالي ...لسة مش مستوعبة لحد دلوقت اننا اتجوزنا !! 

-طب ايه رأيك  اخليكي تصدقي اننا اتجوزنا؟؟

سحر ببلاهة: ازاي !!!

-تعالي نتقابل في الجنينة عندي هناك مكان تحفة متعود اقعد فيه لما يجافيني النوم...اهو تنامي في حضني و نقعد نتفرج عالنجوم للصبح لو عايزة ...قلتي ايه 🥰

-ده في احلامك يا ابن إيلينا ...اتخمد بقى و بطل قلة أدب آخر الليل !! 😏

-طب هنعمل فرح امتى ؟؟

-مش عارفة .. ابقى كلم بابا في الموضوع ده ..يالا  تصبح على خير 

-حاف كدة!! ده انا حتى بقيت جوزك يا باردة 

-بقولك  ايه ؟؟  لو مش عاجباك هاصحيلك فاتن  انت عارف انها بتتلككلك و بتدورلك على غلطة ! قال باردة قاااال 🙄

-لا وعلى ايه .. تصبح على خير حلوة برضو ..ربنا عالظالم المفتري 

-اللي هو مين؟؟😤

- الحلاق بتاعي ...واخذ مني 40 دولار ولا حلق لي لا شعر و لا ذقن و طلعني زي الزومبي في حفلة كتب كتابي🙄 😥 حتى بصي 

بعثلها احدى صور كتب الكتاب و ارفقه بايموجي 😔


كتبت سحر بضحك اااه ..باحسب..يالا باي يا لودة ☺️

-و انتي من اهل....انتي قلتي ايه ؟!


الله !! دي قفلت النت خاااالص .. العبي'طة...حتى نص كلمة حلوة مستخسراها فيا 😏 ...مش خايفة أطير من ايدها مثلا !! 😕 ..يالا ...هتروحي مني فين؟؟ مسيرك هتبقي ليا في يوم و هافكرك بكل ده وهنبقى نشوف مين هيبقى قليل أدب اكثر 🙄😂


عند أميرة و ياسين 

أميرة بدهشة -ياااه ...دي الصفرا طلعت حرباية بجد !! 

ابتسم ياسين خفية و قال  بتعجب : نعم ؟؟

أميرة بإرتباك: لا قصدي ..هي فين دلوقت ؟؟

-رجعت مصر.

-رجعت ازاي ؟؟ مش قلت إنها بنشتغل هنا؟؟

-اجبرتها ترجع يا اما تتسجن

-مش فاهمة 

-كان عندها عقد عمل مع دار ازياء قبل دي ...اخذت منهم مبلغ كبير اوي و بعدها خلعت منهم ..و عشان ما يعرفوش يرفعوا عليها قضية

الوا'طية  صاحبت واحد من جوة الدار و خلته يسرقلها العقد الاصلي.. ..و بكدة ما بقاش عندهم دليل .  

-ايوة و ايه دخل ده في رجعتها لمصر ؟؟


ياسين بإبتسامة ماكرة -ماهو العقد معايا ..و تقدري تقولي عملت معاها اتفاق  ...يا اما ترجع مصر و تبعد عن طريقنا خالص و يفضل العقد في خزنتي  يا اما ارجعلهم العقد و معاه لقطات الكاميرا اللي اتحذفت و اللي بيظهر فيها الوا'طي اللي ساعدها و هو بيسرقه..

و طبعا هي وافقت عشان ما تدخلش السجن

أميرة بدهشة: ياااه!! كل حكاية من حكاياتك اعقد من اللي قبلها  !! طب و الجدع اللي قلت أنه عدوك الاول ده !! و ان هو ورا كل ده

-ماله؟؟

-انت تعرفه؟؟

-طبعا

-هو مين طيب؟؟

-مش مهم تعرفي ...المهم أنه هيلاقيني دايما في وشه و الأهم انتي تفضلي بعيدة عنهم


أميرة بحزن : يعني انت كنت أصلا علقان في مشاكل ما لهاش آخر و انا زودت همك هم جديد !!!😓 انا آسفة 😔

ياسين و هو يمسح على شعرها بحنان 


-بالعكس يا حبيبتي ...انتي النور الوحيد. اللي كان بينورلي حياتي في كل الظلمة دي ..ربنا بعثك ليا رحمة ..كنت نسيت حاجة اسمها ابتسامة لحد ما شفتك ☺️..انتي يا أميرة ما تعرفيش عملتي فيا ايه!!

-ايه؟؟

-انتي اديتيني طاقة عشان اقدر اقاوم شرهم ...انتي جيتي في وقت كنت قربت استسلمت فيه خلاص ...لإني كنت تعبت بجد من كثر ما انا طول عمري عايش وسط مؤامرات و مكايد و خطط و بحاول انفذ منها ...انتي اديتيني الامان و القوة ...و ده مش قليل


أميرة بحزن: انت بجد حياتك صعبة اوي ...و انا اللي كنت فاكرة نفسي محدش عاش ظروف صعبة زي اللي انا عشتها!

-ما تخافيش ..كل ده كان ماضي ...طول ما انا عايش محدش هيقدر يقربلك 


شددت أميرة على حضنه اكثر و هي تقول :ربنا يخليك ليا و ما يحرمنيش منك ☺️

-ولا منك يا أميرة قلبي 🥰


صمت قليلا ثم قال بعد تردد: بس انا عايز اطلب منك طلب

أميرة بتساؤل: طلب ايه ده !!

ياسين :لو حصل لي اي حاجة لا سمح الله ..


قاطعته اميرة و قد انتفض قلبها خوفا : بعد الشر ايه الكلام ده !!! اوعة تقول كدة تاني  !!

ياسين : يا أميرة الاعمار بيد الله ..محدش بيقدر يهرب من قدره و محدش عارف هيموت امتى و فين! المهم لو حصل لي حاجة  اوعي تنهاري او تضعفي... انا عايزك تبقي قوية و  واقفة زي الجبل من بعدي و تفضلي فاكرة طول عمرك إن  انتي مش اي حد ..انتي  مرات ياسين المنشاوي 

-ياسين انت كدة بتخوفني 😰

-مش قصدي اخوفك ...ده مجرد وصية للزمن ..الواحد مش عارف بكرة يكون فيه ايه ...يالا دلوقت نامي يا روحي .. الوقت متأخر اوي 

-و انت مش هتنام؟

قبلها قبلة حنونة على جبينها و قال : أنام ايه الفجر قرب يأذن هاستناه عشان اصلي 

-يبقى هنصليه سوا و ننام بعدها 


في الصباح 

استيقظت أميرة متأخرة بسبب أنها لم تنم الا في وقت متأخر بعد الفجر...التفتت حولها فلم تجده 

انقبض قلبها و انتفضت بذعر: هو راح فين ؟؟ نظرت الى الساعة فكانت العاشرة

في تلك اللحظة سمعت طرقا على الباب 

لبست الروب مسرعة و هندمت نفسها و جمعت شعرها ثم قالت : اتفضلي يا ماما


دخلت أم أحمد بإبتسامتها الحنونة: صباحية مباركة يا احلى عروسة 😊...نوم العوافي يا رب

أميرة بإحراج-تسلمي يا ماما ...بس انتي عارفة احم ...

يعني ...احنا اتفقنا نتمم الجواز بعد الفرح...في مصر


-برضو تفضل احلى صباحية ..  بصي على وشك في المراية منور ازاي  و انتي تفهمي 🥰


حاولت أميرة الوقوف بإحراج نحو الحمام فوضعت أم أحمد صينية الفطار و اسرعت نحوها 

-تعالي اساعدك تغسلي وشك و بعدين تفطري 


اميرة بتذكر: هو ياسين راح فين؟؟ 

ام أحمد بمزاح:و مالك إتخضيتي كدة ...ياسين تحت كان عنده شغل نزل المكتب يخلصه..زمانه طالع بعد شوية 

-طب انا هاستناه و نفطر سوا

-طيب يا بنتي يالا ادخلي على ما يطلع ☺️


في الأسفل 

ياسين في المكتب يعمل على اللابتوب الخاص به 

طرق الباب و كان بيتر

-سيدي... الطبيب كارلوس في الخارج 

-دعه يذهب الى المرآب سأوافيه الى هناك 

-حسنا سيدي 

أغلق الحاسوب و نهض و هو يفكر في أمر ما ثم أغلق المكتب و انطلق نحو المرآب 


في مكان آخر 

دانيال : سنكون متأهبين يا ليو...يجب ان ننفذ اليوم و الا سنضطر الى العودة الى مونتريال خاليا الوفاض..

ليو: هل لديك خطة معينة ؟؟

-ايها الغب'ي كيف يمكن أن يكون لدي خطة و انا لا اعلم وجهته...سنتحرك وفقا لتحركاته   و سنضطر للإرتجال و سنقضي عليه في أي مكان يذهب اليه فنحن الآن مفردنا.  هل فهمت؟؟

-اجل دانيال. ... فهمت

-ابق فقط متيقظا و راقب اشارة التعقب ..

-حسنا


غادر الطبيب كارلوس و صعد ياسين الى الأعلى 

-صباح الحب لعيونك يا أميرتي 🥰

أميرة بخجل: صباح الورد. كنت مستنياك عشان نفطر ☺️

ياسين : ثواني و احصلك . اغسل ايديا الاول 😘


توجه الى الحمام و عاد سريعا 

-الله الله ...ايه ده كله !! دي صباحية بجد بقى !😍

-تسلم ايد ماما أم أحمد ...ربنا ما يحرمنا منها 

-آمين يا رب ...

-اااه صحيح نسيت اسألها... هو ابنها و عيلته مشيوا  ولا لسة 

يايين و هو يشرب العصير: ايوة مشيوا من بدري 

أميرة بإحراج :يا خبر !! مشيوا من غير ما نودعهم 😥

-ما تشيليش هم يا أميرتي.. انا ودعتهم و اعتذرتلهم بالنيابة عنك كمان ☺️

نظرت أميرة إليه بإبتسامة: انت ازاي كدة؟؟


اقترب ياسين منها و همس بحب: كدة ازاي يعني ؟؟ 

أميرة بحرج : ولا حاجة 

وضع حبة فراولة في فمها و هو يقول بتذكر : اه بالحق...الفيزا بتاعتك تخلص بكرة محتاج اجدد لك اقامة لحد ما اضبطلك اوراق اقامتك النهائية

أميرة بدهشة : بس بكرة لتم شهرين خلصت  ازاي انا عندي اقامة ست أشهر!

-لا طبعا. ...انا اتاكدت من اقامتك و الفيزا بتاعتك ...عليها مدة شهرين بس

أميرة بحزن: معقولة مكانتش قادرة تصبر عليا ست اشهر حتى ! يعني اول ما الشهرين يخلصوا كنت هأتمرمط في اقامة غير شرعية ! 😓 ربنا يسامحك. يا خالتي 😓

ياسين :  كل ده بقى ماضي انسيه و ما تفكريش في حاجة دلوقت... فكري فينا احنا و بس 


اومأت أميرة بحب :ربنا ما يحرمني منك 

ياسين : ولا يحرمني من ضحكتك الحلوة ☺️...اااه انا نسيت أسألك ! هو باسبورك فين؟؟

أميرة بدهشة: باسبوري !! هو مش معاك ؟؟

ياسين بدهشة -و هو معاي بيعمل ايه ؟!

أميرة بتفكر -اصل انا دورت عليه امبارح الصبح  لما كنا مسافرين و ما لقيتهوش ..فكرت أنه فضل معاك لما طلعت قسيمة الجواز في القنصلية

-ايوة انا صحيح اخذته وقتها بس رجعته لشنطة الظهر بتاعتك

-و انا مش لاقية شنطتي .... دورت كثير ما لهاش أثر !! 

-ايه الكلام ده !! 

-اه و الله 


فكر ياسين قليلا ثم ضرب جبهته بتذكر: ااااخ !!!

أميرة بتعجب: ايه !!! 

ياسين بتذمر: احنا لما رجعنا من مونتريال رحنا على بيت الجبل على طول ...بس لما حصل اللي حصل و شفتك في الحالة إياها شلتك و رجعت من غير ما أفكر في حاجة    ولا فكرت آخذ حاجة 

أميرة : يعني الشنطة فضلت في بيت الجبل ؟؟

ياسين : للأسف أيوة و انا ما رحتش هناك من الحادثة إياها  

ومضطر اروح اجيبها عشان الحق اعمل اتصالاتي و اخلص لك  معاملات اقامتك 

أميرة بضيق : يعني هتطلع  هناك !؟

-ايوة .

-ما تسيب حد تاني يجيبهملك لازم انت يعني ؟؟

ياسين : جرى ايه يا أميرة .. ماهو مش معقول هافضل قاعد في البيت على طول !

أميرة بضيق : مش عارفة .. قلبي اتقبض فجأة 


اقترب منها و احتضنها بحب: ما تخافيش يا روحي. ..نسيتي قلنا ايه امبارح !! انتي بقيتي مرات ياسين المنشاوي يعني لازم تقوي قلبك ما تبقيش رهيفة اوي كدة

-اميرة -غصب عني 

ياسين بحب : مسافة السكة بس .. أصل فيه حاجات تانية محتاج اجيبها من هناك ما بنفعش ابعث حد غيري يجيبها

-مش عارفة بس  مستعجل على ايه ؟؟😔 انا مش عايزة اقامة


-بصراحة مش قادر استنى عالحلاوة دي كلها ...لازم اخلص ..لك اوراقك عشان نسافر مصر و نعمل احلى فرح ...و اه مستعجل عارفة ليه ؟؟ 


 اقترب منها و همس بالقرب من اذنها بينما يشم شعرهابهيام :

عشان عايز بنوتة شبهك كدة  في كل حاجة خصوصا شعرك🥰


اطرقت برأسها خجلا فرفعه ثانية و طبعا على شفاهها قبلة حنونة  ثم قال : لا إله الا الله 

أميرة بإستسلام : سيدنا محمد رسول الله 

-عليه الصلاة و السلام 

قالها و هو يغادرها مسرعا و هو يرمي لها قبلة في الهواء


غادر و سرعان ما عادت للتجهم  و عاد قلبها للإنقباض ثانية فهمست بتوجس: يا رب تحميه و تحفظه من كل شر


ليو :دانيال ...الاشارة تتحرك !!

دانيال :أخيرا ! خرجت من جحرك !! هيا بنا ليو ! اياك ان يلمحك ابق بعيدا جدا سنتابع الاشارة فحسب 


انطلق ياسين في طريقه مسرعا الى أن وصل الى بيت الجبل بينما إختفى دانيال بسيارته في تلك الغابة وسط الطريق 


دانيال :هذا عظيم لقد سهلت علي العمل يا سيد ياسين 🙂

إلتفت الى ليوناردو و قال : لن نحتاج إلى تفجير السيارة ...هل جهاز الذبذبات معنا؟؟

-اجل في صندوق السيارة 

دانيال:سنحدث زلزالا خفيفا في الجبل يا ليو...لكن يجب أن نختار المكان المناسب 

ليو : لم افهم !

دانيال :من المؤكد أنه سيحتاج أن يطلب  الدعم لذا نحتاج إلى أن ننفذ في منطقة بعيدة عن إرسال الهاتف 


مشى دانيال قليلا و هو يحسب الخطوات و يراقب الهاتف بينما يراقب ليو الطريق بحذر ثم قال 

-هذا هو المكان المناسب 🙂...

وضع الجهاز في احدى الشقوق الموجودة بالجبل و شغله على وضع متوسط ليحدث اهتزازات طفيفة ثم اسرعا بالركض نحو الغابة و اختبآ في السيارة و هو يقول لليو 

تمسك جيدا سيصبح الوضع فوضويا قليلا  ...


كان ياسين في البيت حين سمع صوت انهيار صخور و كان قد انتهى من عمله فاغلق البيت و ركب سيارته ثم انطلق في طريقه الى ان وصل إلى تلك الصخور المتجمعة في الطريق


خرج من السيارة و نظر هنا و هناك ثم اخرج هاتفه قائلا 

بتذمر : هااايل ...في المكان المناسب بالضبط😤 ..اوووفف  اعمل ايه دلوقت !؟


-إسمع يا  ليو ليس لدينا الكثير من الوقت... سيستغرق خمس  دقائق للوصول إلى منطقة الإرسال و خمس للعودة ثانية   اضف لها دقيقتين او ثلاث لإجراء مكالمة و وصف المكان ...أي لدينا ثلاث  عشرة دقائق كأقصى تقدير لذا  عليك أن تنطلق فورا ما إن يغيب عن النظر و انا  سأراقب الطريق من أجلك

-حسنا ..ما المطلوب مني ؟

-سأخبرك لكن انصت جيدا  لا أريد اي خطأ


تسلق ياسين تلك الصخور بحذر و تجاوزها الى ان  وصل الى الجهة الاخرى و مشى  في طريقه نحو الاسفل للوصول إلى منطقة الإرسال 

ما ان غاب عن مجال الرؤية حتى خرج دانيال مسرعا و وقف وهو يقول : الطريق آمن ...أسرع ليووو


انطلق لبو نحو الاعلى و تسلق تلك الصخور الى ان وصل الى الجهة الاخرى 

إلتف حول السيارة الفاخرة ذات الزجاج المعتم ثم وضع الجهاز في المكان الذي اشار دانيال اليه 

 نظر الى ساعته : ليس لدي الا دقيقتين 

اسرع نحو الصخور ليتجاوزها و عاد الى دانيال فاسرعا بالركض نحو الغابة و الإختباء 

و قال ليو و هو يلهث:تمت العملية ...الآن اخبرني ما هذا الجهاز 

دانيال و هو يلهث بدوره: أنه جهاز الكتروني يعمل على التشويش على انظمة السيارة ...سوف يشغل آليا تقنية السياقة الآلية و بفضل الفيروس الموجود به سوف يختل نظام هذه الاخيرة و لن يستطيع التحكم بها ...

ضحك بشر ثم أردف : من حسن حظنا ان صديقنا يملك سيارة حديثة التقنيات و الا ما كان لنا ان ننجح 😂

ليو: و بهذا لن يشك احد ان الحادث تم بفعل فاعل !! 

نظر الى دانيال و قال : صدق من سماك الماكر!


وصل ياسين و وقف بجانب الركام ينتظر الى أتت آلية مخصصة لدفع الصخور عن الطريق

خرج الرجل و مساعده ينظران الى تلك الصخور

-هذه فوضى كبيرة يا رجل ؟

ياسين :اتيتم في الوقت المناسب ...إنتظر قليلا سأبعد سيارتي أولا ...

كان سيذهب الى الجهة الاخرى ثم توقف 

-ااه كدت انسى تفضل هذه اجرتكما 

-شكرا سيدي .. لكن هذا كثير 

-تقومون بعمل شاق هنا...لا بأس احتفظ بالمبلغ 


اجتاز ياسين تلك الصخور الى الجهة الاخرى و اعاد سيارته الى الخلف و هو يقول بصوت عال: يمكنكم البدء يا رفاق 


انطلق سائق الآلية في عمله و صديقه في الطريق يرشده و بعد بضع دقائق كانت الطريق مفتوحة


 انطلق سائق الآلية نزولا نحو الأسفل بينما اشار صديقه الى ياسين بالتقدم عبر زجاج النافذة


 انطلق خلفهما ياسين الى ان غابت السيارتان عن الرؤية تحت انظار دانيال المترقبة بخبث من بعيد 

-هل فعّلت الجهاز ؟!

دانيال : ليس بعد ...انتظر الوقت المناسب 🙂


كان ينظر الى ساعته و هو يعد الدقائق ثم قال : الآن ...☺️

ضغط على زر جهاز التحكم الذي معه و هو ينظر  الى ليو بسعادة

-استعد ...سيبدأ المرح بعد قليل 🙂


مشت سيارة  ياسين بحذر الى ان وصلت الى منحدر وعر و مليء بالمطبات و في تلك اللحظة فقدت توازنها و بدأت  في الانحراف عن الطريق تدريجيا و سرعتها تزداد 


كان سائق الآلية أمامها يرى حركتها الغريبة عبر مرآته فقال لصديقه

-ماذا يفعل ؟؟ هل هو مجنون!! 

-أنه يذهب مباشرة نحو المنحدر !!


توقف السائق و كان سيعود للخلف لكنه شاهد الكارثة !!


-يا رجل ...لقد وقعت السيارة  من أعلى الجرف نحو ذلك الوادي السحيق !! 

خرج السائق و صديقه مسرعين و ألقى احدهما نظرة بحذر نحو الأسفل و هو  ينظر الى تلك السيارة تنقلب مرارا نزولا عبر تلك الصخور

فصرخ بهلع : يا الهي انظر لقد وقع حقا !!! ماذا سنفعل الآن !!

نظر صديقه بدوره للأسفل ثم قال بذعر : سننزل الى المدينة حالا ربما نجد احدا يستطيع  مساعدته .

-لكن الوادي سحيق جدا !! من يستطيع النزول !!

-لا أدري .. ربنا تستطيع المروحيات ذلك ...تحرك هياااا

ركضا مسرعين و ركبا الالية و انطلقا نحو المدينة بذعر 


بعد دقائق اقترب دانيال من المكان و هو يبتسم بشر و نظر الى الأسفل و اذا بالسيارة تنفجر و النيران تندلع بشدة 

دانيال بسعادة: انظر يا ليو هذا أجمل منظر اراه في حياتي 😍


قالها و هو يلتفت بإبتسامته الخبيثة نحو ليو ليتفاجأ بأحدهم يلكمه لكمة قوية أسقطته مغشيا عليه على الفور بينما يقول له

-و سيكون آخر ما ستراه اليوم


 حملهما هو و ليو في سيارته بعد ان احكم ربطهما و انطلق قبل أن تعم الفوضى المكان و هو يتصل 

-ايها الزعيم ...لقد وجدتهما...انا في الطريق الآن إلى مونتريال 


كانت أميرة برفقة أم أحمد تتجولان في الحديقة و شردت لوهلة و هي تنزل عن تلك الدرجة  فجأة التوى كاحلها و صرخت بينما تسقط: الحقيني يا ماما !!

ام أحمد بعتاب: كدة يا بنتي ..احنا ما صدقنا انك فكيتي الجبس ! مش تنتبهي بتمشي فين؟؟ 

أميرة بألم : غصب عني يا ماما ... مش عارفة ليه من الصبح قلبي مقبوض و مش قادرة اركز ف حاجة خالص 😓

-طب تعالي يا بنتي هاخذك على الجناح اللي تحت هنا ..خذي هأساعدك تعدلي الطرحة  الاول 


عدلت طرحتها ثم امسكتها من يدها و ادخلتها ببطء و بينما تهم بدخول الجناح دخل منذر رفقة بيتر بوجه غامض

-سلام عليكم 


فتوقفت كل من أم أحمد و أميرة ينظران إليهما بتعجب و بعد رد السلام قالت أم أحمد بتوجس

- خير يا منذر ؟ وشك مخطوف كدة ليه يا ابني ؟؟


 ارتعشت أميرة بذعر و هي تشدد من امساك ام أحمد كأنما تساعد للفاجعة 

فقال منذر بحزن: البيه عمل حادثة بالعربية 😔

همست أميرة برعب: ي...يااا...ياسين !

ام أحمد بخوف: ارجوك قل لي أنه بخير يا ابني !😰


نظر منذر الى بيتر بحزن ثم قال و قد انهمرت دموعه رغما عنه

-العربية اتقلبت من على الجبل و اتفحمت قبل ما تلحق الحوامات تنزلها .....البقية في حياتكم 😭

صرخت أميرة صرخة هزت اركان القصر : لااااااا. يااااااسيييين !!!

ثم وقعت مغشيا عليها


بارت 69 🔥

زعلتكم على ياسين معلش بس صبركم عليا و كملوا للآخر ☺️


خرج الطبيب من غرفتها و هو يقول لمنذر : لقد دخلت في صدمة اعطيتها مهدئا حتى لا تفكر بشيء ...ستنام طيلة اليوم


كان خالد يهم بالإنطلاق رفقة كل من صالح و عائلته و منتظرا خروجهم فقط فجأة رن هاتفه و كان منذر


-خالد انت فين بس باحاول اوصلك من الصبح ؟؟ 

-يا اخي الناس بتقول صباح الخير الاول مالك دخلت عليا زي القضاء المستعجل ...لسة فاتح تلفوني خير؟!


منذر بحزن : الدنيا مقلوبة و مستني اصبح عليك !! 

خالد بقلق: خير يا منذر قلقتني ...فيه ايه !؟

منذر ببكاء: ياسين يا خالد ...ياسين..😭


خالد برعب ؛ بتعيط ليه يا منذر !! ياسين ماله ؟؟!  

منذر:البيه عمل حادثة الصبح ... البقية في حياتك 😭


وقع الهاتف من يد خالد بصدمة و لم يحرك ساكنا بل بقي مشدوها يحاول أن يستوعب ما سمع !!


في تلك اللحظة خرجت سحر رفقة والدها و  سرعان ما صدما لرؤيته بتلك الحال !

سحر بتعجب: خالد !! مالك ؟؟ 

سمعت صوت منذر عبر الهاتف : الووو ...خااالد ... الوووو محتاجك معايا ضرووووري .. خااالد فينك!!


رفعت سحر الهاتف و هي تتساءل بقلق

-خير با خالد هو ايه اللي حصلك كدة؟ 

خالد بصدمة:يااااسين !! 😳


نظرت سحر الى صالح الذي اقترب منه و سأله بدهشة: ماله؟

-ياسين!!! لااااا.   مستحيل أصدق الكلام ده .... مستحييييل 

قالها و هو ينطلق بصدمة دون ان ينتظر أحدا 


سحر: خااالد !! هو ماله ده !!

صالح : ده حتى ما اخذش تلفونه!!

خرجت فاتن و إيلينا التي رافقتها الى الخارج لتوديعهم لكن تعجبتا و هما تريان سحر و صالح يقفان بذهول بينما يغادر خالد بسرعة. جنونية 

فاتن : ايه اللي بيحصل ؟ هو رايح فين مش كنا مسافرين ؟؟

لم تجب سحر بل اتصلت بآخر رقم : الو .. من فضلك انا خطيبة خالد عايزة اعرف ايه اللي حصل لأنه نسي تلفونه و مشي


منذر بحزن: ياسين بيه عمل حادثة بالعربية ...البقية في حياتكم 

صرخت سحر بصدمة و القت الهاتف قائلة : لاااا مش ممكن !!!

صالح بخوف: في ايه يا سحر وقفتي قلبي !! 


نظرت إليهم سحر بصدمة قائلة : ياسين ماااا"ات !! 😳😱

صعق الجميع لهذا الخبر 


صالح : الله اكبر . . انا لله و انا اليه راجعون 

إيلينا : مش معقول  ..!! 

فاتن : مات ؟؟؟ مات ازاي ده امبارح كان بيتجوز و زي الفل !


قالت سحر لوالدتها بذعر : أميرة يا ماما!

زمانها منهااارة انا لازم أروحلها دلوقت حاااالا 

إيلينا : يالا بينا احنا هنروح قصر دلوقت

ركب الجميع في سيارة إيلينا و انطلقت مسرعة 


فوضى عارمة وسط المكان الجميع ينظرون و يتسائلون 

هل حقا وقع عن الجرف!! 


كان رجال الانقاذ يحاولون فعل ما بوسعهم للوصول إليه لكن فات الأوان 

تجمع حشد غفير يراقب من أعلى الطريق بصدمة و تساؤل بينما

نزلت الحوامة بحذر و التي كان يتدلى منها احد عناصر التدخل الذي انفلت من حبله و حاول استطلاع السيارة 


لكنه لم يجد سوى قطعة من الخردة و جثة متفحمة 

اخذ عينة منها و اعاد ربط نفسه و انطلقت الحوامة نحو الاعلى 

-يقولون انهم سيستغرقون ساعات طويلة حتى يستطيعون سحب الج"ثة من الأسفل قصد دفنها 

-مسكين لا يزال شابا...بالأمس فقط كان يحتفل بزفافه يا رجل 

-ماذا سيحل بعروسه الآن من الواضح انها منهارة للغاية


وصل خالد بسرعة جنونية و توقف بالسيارة دون ان يأبه لاحد ثم ركض نحو المكان و هو يصطدم بأي أحد يصادفه الى أن وصل للحافة و راح  ينظر نحو الأسفل بذهول و هو يسمع سائق الآلية يروي هناك  ما حدث

-لا يا ياسين ...قل لي انك ما عملتهاش يا صاحبي ..ما مشيتش و سيبتني لاااا !! 😓


وصل منذر في تلك اللحظة و توجه إليه و هو يسنده

-ادعيله بالرحمة يا اخوي  ... مش كدة 😰😓

-لا ياسين مستحيل يمو"ت بالطريقة دي ...أكيد في حكاية ورا الموضوع  ده يا منذر...ياسين بيسوق من لما كان عنده 16 سنة


 و مشي في الطريق ده بالذات الف مرة  !!! ازاااي يحصل ده !!

منذر ببكاء: يا خالد الاعمار بيد الله خليك قوي ...لو بتعز صديقك بجد  لازم تقف جنب مراته اللي منهارة المسكينة ..


في تلك اللحظة خرج عون الانقاذ الذي كانت تحمله الحوامة و هو يمسك بالعينة و يكلم الضابط المسؤول عن العملية قصد تسليم العيانة للخضوع لفحص DNA , لتأكيد الو"فاة و الهوية 


تذكر خالد شيئا فجأة فإنطلق بالسيارة مسرعا 

منذر : استنى هنا ...رايح فين؟؟..اوووف يعني سبتني ملخوم لوحدي 😔..قال يعني أنا مش حزين عليه ؟ 😓


في تلك اللحظة اتصلت نانسي 

الو نانسي ..

-الصحفيين سيهجمون على مقر الشركة في أي لحظة  يا منذر يريدون تصريحات و لا أدري ماذا اجيبهم !! 


منذر -عظيم ...لم يكن ينقصنا سوى الصحافة....

نفخ بضيق و قال :حاولي التهرب و اعطهم موعدا لمؤتمر صحفي فور صدور النتائج النهائية للتحليل ... حاولي تدير الامر فأنا لدي الكثير من الأعمال أصلا .

-حسنا منذر .. و لو اني عاجزة عن التفكير فحادث السيد قد افجعنا و اغرز سگينا في قلوبنا  جميعا 

الكل هنا يبكي لا أحد يستطيع التصديق بأن نهايته ستكون هكذا ..حتى أنه لم يفرح بعروسه بعد 

منذر : للأسف  نانسي ...لا يسعنا سوى الدعاء له الآن 😓


سرعان ما تجمع حشد من الصحفيين حوله : نفذي ما قلت لك نانسي ..ثم اغلق الهاتف يحاول للتخلص منهم


-سيد منذر ..هناك اشتباه بجريمة قت"ل مدبرة هنا ...هل يمكنك افادتنا بمعلومات حول أعداء السيد المحتملين ؟

-لا أملك اي إجابة الان من فضلكم افسحوا لي الطريق 

-و ماذا عن عصابة ريز"وتو ؟؟

لم يجب و تملص منهم بصعوبة و غادر المكان 


في مصر 

-سماااا ...انتي فين يا بنت انتي !!! باتصل يبكي من ساعة مش بتردي ليه ؟؟

سما بتثاقل : خير يا إيهاب هكون فين يعني ؟اكيد  نايمة ..الساعة ما عدتش 8 حتى بتصحيني دلوقت ليه ؟

ايهاب بفرحة : هو ده وقت نوم يا سما !!! اليوم اللي انتي مستنياه وصل !! انتقامك اتحقق !!


انتفضت من سريرها بدهشة : تقصد ايه ؟

-دانيال عملها ... ياسين بعد شوية هيبقى حديث كل الصحف الكندية و العالمية : و"فاة رجل الأعمال الشهير ياسين المنشاوي 

سما بفرحة: بتتكلم بجد !!! يااااااه اخييييرا !! مكنتش اتخيل ان اليوم ده هيوصل !! 

ايهاب بحماس : بقينا اغنياء يا سما...خلاص مش هتشيلي هم فلوس تاني ...و هتشتري اللي انتي عايزاه ان شاء الله حتى طيارة بإسمك 

سما بفرحة : انا مش مبسوطة بالفلوس على قد ما انا مبسوطة أني قدرت أخيرا انت"قم منه 

ايهاب : يالا البسي بسرعة  هاعدي عليكي بعد شوية  و نروح سوا عشان نجهز معاملاتنا 

-معاملات ايه

-الفيزا و تذاكر السفر ...يالا مفيش وقت 

سما : بسرعة كدة !!

ايهاب بتصنع الزعل: ابن خالي مات و احنا عيلته الوحيدة...أكيد لازم نكون اول واحد يوصل هناك عشان ند"فنه

سما: طب مش هتقول لأمك ؟؟

ايهاب: انا شايف اني أؤجل الموضوع 

سما:انا من رأيي تقولها أحسن ما تعرف من ممدوح و الرغاية اللي اسمها فردوس 


ثم أكملت في سرها: يمكن تتصدم ومن حزنها تحصله و  اهو تبقى فرحتنا فرحتين 

ايهاب بعد تفكير : حاضر هنعدي عليها و نبلغها في طريقنا ..يالا اجهزي مفيش وقت لازم نروح القنصلية الكندية حالا


وصلت سحر و إيلينا و فاتن الى القصر و استقبلتهم ام أحمد بحزن 

هرعت نحوها سحر و هي تبكي ثم احتضنتها: البقية في حياتك يا خالتي 

ام أحمد بحزن : حياتك الباقية يا بنتي

سحر بإنهيار: مش مصدقة اللي بيحصل في أميرة ده و الله حرام ...ما لحقتش تفرح 😭😭

-نصيبها كدة يا بنتي نعمل ايه 😔


سلمت فاتن عليها باليد : البقاء لله

احتضنتها إيلينا بمواساة: شد حيلك ...الله يرحمه

سحر : اومال فين أميرة ؟

ام أحمد : نايمة يا حبة عيني ...من لما عرفت بالخبر و هي طبت واقعة ما استحملتش الصدمة ...الدكتور بيقول مش هتفوق قبل 8 ساعات

سحر:مش سهل عليها تعيش شعور مر زي ده و تتقبله  بجد ربنا يكون في عونها 


دخل صالح بالحقائب 

-البقية في حياتكم يا ست ام أحمد 

--حياتك الباقية يا صالح بيه 


قالت سحر بإحراج :

-كنا مسافرين لما بلغنا الخبر قلنا واجب نفضل جنب أميرة في ظروف زي دي 

-البيت بيتكم يا بنتي اتفضلوا اوصلكم للجناح اللي هتقعدوا فيه 

توجهت نحو الجناح الغربي مشيرة الى الخادمة برفع الحقائب 


نظرت فاتن حولها بترقب و همست لنفسها 

-دي فرصتك يا فاتن ...الراجل ما"ت و هي في صدمة و مش هتفوق و حتى لو فاقت مش هتلاحظ حاجة ...

و دخلت الجناح و هي تضمر شيئا في نفسها


جلس صالح و هو يقول بحزن : الراجل لسة في اول طريقه ما لحقش حتى يسبب وريث يشيل اسمه و الهلمة اللي هو سايبها دي كلها...مسكين ربنا يرحمه 


سحر: انا مش صعبان عليا غير أميرة المسكينة و اللي بيحصل فيها ده معقولة يسيبها وحيدة بعد الجواز بيوم بس ؟؟ ده ايه الحظ المطين ده!


دخلت فاتن بتهكم على كلامها: والله ما مسكين غيرك و الحظ المطين ده بتاعك انتي يا اختي ...اهو مات قبل ما يكتبلكم المصنع و الشاليه زي ما وعدكم .....انما هي حظها يفلق الصخر

اتجوزته يوم بس و بصي بعينك شوفي الخير و العز ده كله بقى ملكها 

صالح بغضب : ايه الكلام  ده يا فاتن و الله ما يفلق الصخر غير عينيكي البج"حة دي..تلاقيها هي اللي ودته القبر ...طول اليوم و طول الليل نازلة قر و حسد فيهم على كل حاجة


فاتن بغضب :جرى ايه يا صالح ما توزن كلامك قر ايه و عين ايه اللي بتتكلم عنهم دول !؟! هو انا كنت الوحيدة اللي حضرت الفرح يعني ؟؟ ما الناس كلها شافت الفشخرة و بعزقة الفلوس عالفاضي ...قال شبكة ب 33 مليون ..ليه؟ الأميرة ديانا ؟؟ عموما اهي فرصة و جاتلها بنت المحظوظة


سحر بحدة: حرام عليك يا ماما هو انتي فاكرة الدنيا فلوس و بس ؟؟ هتعمل ايه بالفلوس و العز بعد ما ضاع منها الراجل اللي حبته!! بعد ما بقت ارملة و هي ما اتجوزتش حتى !!


فاتن بلامبالاة : هي اللي عب'يطة قال ايه عايزة الفرح في مصر ...عموما مسيرها تفوق من الصدمة و ساعتها هتبقى تتجوز تاني و تتمتع و تعيش ملكة ماهي بقت مليارديرة بقى .

تشاور بس و الكل هيترمي تحت رجليها.. 🙄

  

سحر: يعني ده كل اللي انتي شايفاه.. فلوسها و العز ...ما فكرتيش في حجم الحزن اللي هتعيشه كل ما تفتكر ان المو"ت خطفته من بين احضانها قبل ما تلحق تتهنى معاه!


صالح : مفيش فايدة مع  أمك يا سحر ...لو فضلتي تتكلمي للصبح مش هتقتنع الا باللي في دماغها ..حتى الموت ما أثرتش فيها ...مستنية منها ايه بعد كدة؟؟


-عايزني اعمل ايه يعني ؟! أعيط بدالها ؟! يا خوي يا ريت كان عندي ربع حظها بس ...انتو اللي مش شايفين غير الحزن 


صالح :على فكرة   كان ممكن تبقي انتي مكانه...او مكانها لو انا حصلي حاجة .... يعني بدل ما انتي قاعدة تقري عالناس فكري بكرة لما تمو"تي هتقابلي ربنا ازاي بقلبك الاسود ده ...


البنت قلبها محرو"ق و انتي بتتكلمي على الجواز تاني و تتمتع و تعيش ملكة ؟ 

-سبنالك الطيبة انت يا أبو قلب ابيض ...مش عارفة الحنية دي من امتى ؛!! 😏 مش انت كمان مكنتش طايقها ولا اكمنها بقت غنية دلوقت بقت هي  الطيبة وانا بنت الشيطا"ن ؟


-انا معنديش مشكلة مع البنت و عمري ما كرهتها ولا حبيتها ...انا كنت رافض انها تقعد في بيتي لانها بتفكرني في ابوها بس هي خلاص بعدت عننا و شافت حياتها و اتجوزت...هافضل ابصلها ليه؟! مالي و مالها!؟  هي حرة في حياتها و فلوسها 


 بس صعبانة عليا لان الموقف اللي هي فيه  مش سهل و الابتلاء بحد ذاته  جامد اوي على وحدة في سنها


انطلقت فاتن نحو الغرفة و هي تقول : بكرة لما تتجوز تاني هافكركم بالكلام ده ...قال بتحبه قال ! 🙄


دخلت فاتن فنظرت سحر الى صالح  بتذكر: صحيح يا بابا هو احنا مش هنقول لاهلها على اللي حصل ؟؟ 

صالح بتذمر: استني لما يجي خطيبك و خليه يكلمهم هو انا ممعيش رصيد 

سحر: هو انت ما شفتش حالة خالد كانت عاملة ازاي ؟؟ ده صديق عمره اللي امبارح كتبوا كتابهم سوا !! يا عالم وصل فين و نفسيته عاملة ازاي !! عايزني اقوله بلغ اهل مراته؟


-خلاص ...لما يهدا يبقى يكلمهم 🙄

-على فكرة  انا عارفة أن معاك رصيد  ..بس مش عايز تكلم عم رجب 

لم يجب صالح و اكتفى بالإشاحة برأسه بضيق

 فأردفت سحر بتذمر


:يا بابا عيب اللي بتعمله ده و الله ..دي جنازة يعني مش  وقت خصومة دلوقت ..و لو سمعوا من غيرنا هيبقى شكلنا وحش خالص

-مليش دعوة 🙄


رمقته بنظرات عتاب غامضة فقال بتعجب

-مالك ...بتبصيلي كدة ليه ؟؟


فقالت سحر بحزن: من شوية عمال تفكر في ماما بالموت و الاخرة و تديها مواعظ ...طب افتكر انت الاول كدة و شوف انت هتقابل ربنا ازاي و انت مخاصم مسلم  لأكثر من سبع سنين !

-و مين السبب في الخصومة دي ؟؟ مش هو!؟؟😤


سحربحزن -ايوة هو ...لأنه رفض يتنازل عن حق مراته😔

صمتت سحر قليلا ثم قالت 

-على فكرة يا بابا ...عم رجب مش غلطان ...اللي عايز تعمله ده اسمه أكل مال يتيمة واستغلال طيبتها أبشع إستغلال...يعني سيبني اسرقك عيني عينك يا اما ازعل منك و اخاصمك؟؟

صالح بغضب : كلام ايه ده اللي انتي بتقوليه يا سحر!!


سحر :البيت الكبير بتاع جدي في منطقة تجارة و لو اتباع و كل وحدة منهم خذت حقها كان زمان كل واحدة فيهم خذت مليون جنيه..بس خالتي لانها طيبة اوي لدرجة السذاجة اتنازلت لماما عن حقها مع ان ما حلتهاش غيره... ليه ؟ لما شافنها مترمرطة من شقة  للتانية و كل واحد بيطردكم  بعد شهرين عشان مش بتدفعوا الايجار ..و يا ريت طمر فيكم 

بعد كل اللي عملته عشانكم ما قدرتوش تحافظوا  على بنتها شهرين و سبتوها تتلطم لولا ستر ربنا ليها و أنه بعثلها ابن حلال عوضها عن الظلم اللي شافته منكم 


صمتت قليلا و هي ترى نظرات ندم بادية في تعابير وجهه ثم أكملت 

-و على فكرة جوزها ما قالش حاجة ...قال موافق تساعد اختها براحتها و تسيبها في البيت لحد ما أموركم  تتدبر.. و كل واحد ياخذ حقه ...بس لا انتو عايزين تاخذوه ببلاش


فقاطعها صالح بتذمر:

-و هو حاشر نفسه ليه؟؟ هو كان بيته هو ؟ اختها راضية

-هو ايه اللي ماله يا بابا ؟؟  مش مال مراته و لازم  يحافظ لها عليه ويحميها من اي حد بيحاول يستغلها؟

 

طب اديك حوشت مبلغ محترم و اشتريت ارض عشان تبني عمارة و تؤجر شققها ...  ما كنت تدفعلهم بالمبلغ ده مقابل نصيبهم و تأخذ انت البيت؟ لا طبعا انت عايز تأمن مستقبلنا و تؤجر شقق تجيب لك ذهب و  في نفس الوقت تأخذ البيت اللي في وسط البلد ببلاش  و تعمل الطابق الأرضي هايبر مش كدة ! لا و فوق كل ده زعلان منه  لإنه مش راضي يسيبك تسرقهم ؟ هي دي مش اسمها سرقة برضو؟


اطرق صالح بحرج بينما أكملت سحر بحدة

-طب بلاش دي ...لو انت مكانه كنت اتنازلت له عن بيت بالملايين و قعدت انت في شقة كحيانة عايش على معاش التدريس و انت شايف التاني بيبني مستقبله على حساب مراتك و انت ساكت و راضي ؟ طبعا لا ...فكر تاني يا بابا 

انا بعتذر عالكلمة بس بلاش تكون اناني و تمشي ورا اطماع ماما و حقد"ها ...لإنك من جواك مش كدة....انا اكثر وحدة عارفاك ، 

 زي ما انت ما ترضاش يستغلك حد بالشكل البشع ده بلاش انت كمان تستغل خالتي بالطريقة دي .. احنا الحمد لله مش ناقصنا حاجة ...و اديك شايف مثال حي بعينيك ان الدنيا مش دايمة لحد: ياسين بكل عظمته مات في الاخير  ساب كل ده وراه و راح لرب كريم

ذهبت سحر إلى غرفتها و تركته خلفها يفكر في كلامها بضياع 


سرعان ما وصلت   حادثة انقلاب سيارته الى الصحافة و اصبحت حديث العام و الخاص و تناقلتها مواقع التواصل جميعا و انتشرت بسرعة البرق  بعناوين مختلفة.        

  

كان يمارس كعادته تمارينه الرياضية في تلك القاعة  الواسعة و المليئة بالمعدات الرياضية  و التي تطل  بواجهتها الزجاجية الساحرة على حديقة واسعة ذات فناء رحب خصص جزء منها لوضع قفص ضخم يحتوي على ثلاث كلاب شرسة من النوع الخط"ير 

كان احدهم يقرأ  المناشير و عناوينها لذلك الغاضب الذي يلكم بكل قوته مجموعة من أكياس الملاكمة المحيطة به  كيسا تلو الاخر 

-و"فاة رجل الأعمال الشهير ياسين المنشاوي في ظروف غامضة 

-صدفة و"فاة رجل الأعمال ياسين المنشاوي بعد زواجه بيوم :هل هو قضاء و قدر أم جر"يمة مدبرة؟

-هل من المحتمل ان وفاة  اغنى رجل  في كندا وراءها مكيدة  من عصابة الما"فيا الشهيرة ريز"وتو ؟

-هل لحادثة اختطاف زوجته سابقا من طرف عصابة ما"فيا ريز"وتو علاقة بم"قتل رجل الاعمال الشاب ؟


-هذا يكفي يا جايكوب ..اكتفيت ..لا أريد أن اسمع المزيد ..

قالها و هو يضرب احد الأكياس بقوة جنونية 


في تلك اللحظة استيقظ بتثاقل  ذلك المكمم الفم الذي  يفترش الارض و هو مكبل اليدين  الى أحد الاعمدة  الدائرية للقاعة 


نظر حوله فوجد نفسه عار"يا لا يستره سوى سرواله الداخلي 

و رأى وجه ذلك الغاضب الذي كان يلكم تلك الأكياس 


فجأة انتبه هذا الأخير  لإستيقاظه

فتغيرت تعابير وجهه و قال بلطف مخيف: اااه ! هاا انت قد استيقظت أخيرا !! ظننتك لن تستيقظ أبدا يا رجل !! 🙂😂


ثم نظر الى رجله و قال بمزاح: لم أكن اعرف أن ل بابلو قبضة قوية لهذه الدرجة! دعه يحضر في الغد للتدرب معي ربما يعلمني تلك الحركة يا جايكوب 😉


جايكوب: بأمرك ابي الزعيم

كان سيضرب ذلك الكيس ثم توقف و هو ينظر الى يديه بوجع

أشار الى الفوطة فاسرع جايكوب و ناوله إياها بينما ينزع قفازاته


كان دانيال ينظر الى جايكوب بنظرات نارية بينما يمرر الفوطة الى الزعيم الذي امسكها و جلس بتعب و هو يقول لجايكوب: اتعرف يا جايك؟؟ تلك الأكياس غير مريحة أبدا !! لقد آلمتني يداي كثيرا...تخلص منها و أحضر لي في الغد اكياسا رملية ..

-بأمرك يا زعيم 


فكر قليلا ثم قال 

-هل اعطيت اليوم طعاما للاولاد ؟!

جايكوب-ليس بعد ابي الزعيم 

الزعيم : اذن اخرج تلك الأكياس القذ"رة الى الفناء و افرغ محتواها 

-أمرك ابي الزعيم


توجه  جايكوب نحو الأكياس و بكل قوته قلب الاول أرضا  بعدما فتحه ليسقط ليو المثخن بالجراح ثم الثاني و الثالث 

ليصعق دانيال وهو يرى الرجال الذين كانوا معه في حالة كارثية لا تكاد تعرف ملامحهم من شدة الضرب ولا يعرف هل هم مو"تى ام مغمى عليهم من شدة التعذ"يب


جرهم جايكوب واحدا تلو الاخر الى الفناء 

كان  الزعيم و دانيال يشاهدانه عبر تلك الواجهة الزجاجية التي تطل على الحديقة 

ثم قام بهدوء مخيف نحوهم دون ان يلتفت الى دانيال المرتعب في مكانه 

وصل الى قفص الكلاب الذي يفصلهم  عن بعضهم البعض  من الداخل سياج و فتح البابين الاول و الثاني في نفس الوقت و هو يقول : رانزو ،روكي هيا يا اولاد أستمتعو بوجبتكم 


ثم فتح الباب الثالث و راح يمسح على رأسها قائلا بحب: فيرونيكا كيف حالك يا فتاة !! لم نمرح منذ وقت طويل أليس كذلك صغيرتي ؟؟ هيا إلحقي بأخوتك ...هيا ..فتاة مطيعة


عاد الى الداخل برفقة جايكوب بينما انقضت الكلاب الثلاثة على تلك الجث"ث تمز"قها بكل ما اوتيت من قوة 


مر على دانيال الذي اصفر وجهه من شدة الرعب و كانت همهماته عالية يحاول الكلام و لا يستطيع بسبب اللاصق


توجه الزعيم  الى تلك الاريكة المريحة و جلس بهدوء وهو يقول 

-جايكوب أحضر لي شرابي المنعش. 

-أمرك أبي الزعيم 

غادر جايكوب فنظر الى إثره و هو يقول بحب

-انا أحب هذا الفتى كثيرا ....هو المفضل لدي أتعلم ذلك؟


ثم هز رأسه بتأكيد : طبعا تعلم ...لأنك أكثر من يعلم اني اعتبره ولدي ..وجدته متشردا ...تائها... و وحيدا في سن السادسة 

أمنت له مأوى و عائلة و حماية  و لولاي لكان قد مات بجرعة مخد"رات عالية و هو لم يتعد السادسة عشرة  بعد 

لذلك فهو اوفى رجالي على الإطلاق 


عاد جايكوب و هو يحمل عصيرا

-شكرا يا جايكوب ...ضعه هنا 

وضعه امامه و هو ينتظر اوامره فقال الزعيم و هو ينظر الى دانيال بنظرات مرعبة  : اسحب مسدسك يا جايكوب


وقف الزعيم و توجه بهدوء نحو دانيال المرتعش 

ابتلع دانيال ريقه بصعوبة و اغمض عينيه و هو يعتقد بأنها النهاية  


في مصر : 


كان رجب يجلس كعادنه يحتسي شايه و هو يجلس في اريكته و هو يقرأ كتابا  و تقابله  ندى و فاطمة من الجهة الاخرى يتفرجان على مسلسل ما 

 رن هاتفه و كان رقما دوليا غريبا فأجاب رجب بتوجس :الو

-الو ..حج رجب.. انا صالح 


رد رجب بدهشة و هو ينظر الى فاطمة: صالح !!

تعجبت فاطمة و اقتربت منه و قد انقبض قلبها فجأة فهو لا يتصل أبدا و كل اتصالاتهم كانت عن طريق فاتن!

-أيوة يا حج رجب ... ده رقمي يا ريت تحفظه عندك 

رجب بدهشة: خير يا صالح ؟ ايه اللي فكرك بينا النهاردة ؟ اوعة تقولي اتصلت تبارك لي على جواز بنتي ! لانك كنت موجود امبارح و مع كدة استخبيت عشان ما تشوفنيش


صالح بندم: مش وقت الكلام ده يا حج ...و انا ما اتصلتش عشان ابارك لك ...انا عندي خبر محزن للأسف...

رجب بخوف: خير؟؟

صالح بحزن: جوز بنتك ...ياسين ...تعيش انت

-الله اكبر ...انا لله و إنا اليه راجعون


قالها رجب و هو مصدوم

-حصل ايه يا رجب!! مين اللي ما"ت!؟؟


  لم يستطع النطق فأمسكت فاطمة الهاتف و سألته: فيه ايه يا صالح ؟؟ هو مين اللي ما"ت؟؟ اتكلم ركبي سااابت 

-للاسف يا ست فاطمة جوز بنتكم عمل حادثة بالعربية الصبح 

البقية في حياتكم 

صرخت فاطمة بأعلى صوتها: يا مصيبتيييي !!!! 


امسك رجب  الهاتف ثانية و قال: و أميرة ؟ 

-اميرة منهارة من لما سمعت الخبر و الدكتور اداها منوم و عموما احنا معاها مش هنسيبها في ظروف زي دي 

-شكرا لإنك اتصلت يا صالح ..و شكرا لوقفتك احنا هنتصرف و نجي لها 


 تفاجأ  دانيال و هو يسمع تلك الجملة !! ففتح  عينيه و وجد الزعيم لا يزال ينظر إليه بتحدٌٍ و هو  يقول

 -أطلق النار على قدمك يا جايكوب و إياك ان تصدر صوتا 🙄

جايكوب من الخلف بطاعة: أمرك ابي الزعيم 


صعق دانيال و هو يراه يمسك سلاحه  و  يصوبه نحو قدمه و يطلق النار  بدون تفكير ثم وقع أرضا و الد"ماء تتدفق منها بغزارة بينما يكتم صوته و ينظر الى دانيال نظرة تحد و ألم 


-أعرفت الآن  لماذا هو المفضل لدي ؟! 

نزع اللاصق عن فمه و  بينما  كان دانيال سيتحدث قاطعه الزعيم  لوي بصوت غاضب زلزل القاعة

-لأن وفاؤه لي لا نهائي ...هذا هو السبب..هل ادركت هذا الآن !!!😤


اخذ نفسا عميقا  و هو يحاول أن يهدأ ثم نادى بأعلى صوته 

باااابلوو...رافااااييييل 


جاء رجلان من رجاله يركضان : أمرك زعيم

-خذا جايكوب الى طبيب العائلة ...سيفعل ما بوسعه ليجعله يقف على قدمه باسرع وقت 

بابلو-أمرك زعيم 

الزعيم : و ابلغاه  على لساني مايلي : قدم جايكوب مقابل قدمك ..ان لم  تعد كما كانت ...فستفقد  قدمك و بعدها حياتك 

رفاييل -حاضر زعيم 


اخذاه مسرعين من وسط بركة الد"ماء تلك  بينما أكمل الزعيم و هو يوجه نظرات نارية حار"قة نحو دانيال

-ياسين  يفوقك ذكاءا بمراحل ...كان يعرف بأنه مخلص لي و لن يخاف منك كالباقين و لن يغطي على قذا"راتك مثلهم

 لذلك ارسل رجله بالصور اليه بالذات .. لكنك كالغ"بي فكرت بأن في امكانك رشوته !! رشوة ولدي بالتبني !! 😡


دانيال بندم و خوف: خالي  لوي انااا

قاطعه صوت الزعيم بغضب جحيمي و هو يقول بكلمات متقطعة بينما يلكمه لكمة لكل كلمة

-انا.....لست ... خاااال ...غب'ي ..  مثلك 😡

تناثرت الدماء هنا و هناك أثر تلك اللكمات الشديدة و أكمل الزعيم بغضب : من المؤكد ان الح"قير الذي استعملك يرقص طربا لتخلصه من عدوه دون ان يوجه له أصبع اتهام واحد حتى ! و بالطبع من سيتهم !! الأب"له الذي اختطف زوجته سابقا !! 

دانيال بألم و خوف:لكني لم أترك خل .. 


قاطعه الزعيم بلكمة أقوى من سابقاتها و هو  يقرأ عبر تطبيق ما

:و"فاة ياسين المنشاوي :هل هو قضاء و قدر أم جر"يمة مدبرة؟

هل من المحتمل ان وفاة  اغنى رجل  في كندا وراءها مكيدة  من عصابة الما"فيا الشهيرة ريز"وتو ؟

هل لحادثة اختطا"ف زوجته سابقا من طرف عصابة ما"فيا ريز"وتو علاقة بم"قتل رجل الاعمال الشاب ؟

اخبرني ما هذا !!! هااااا من المتهم الاول الآن !!!

اطرق دانيال برأسه و هو يدرك أنه في ورطة حقيقية


توجه نحو الطاولة و امسك سيجاره و اشعله بغضب و هو يقول : كنت قد اعطيت الرجل وعدا و موثقا ....لقد قبلت فديته و وعدته بعدم التعرض له ... لكن ماذا فعلت أنت !!! عصيت اوامري و ضربت بكلمتي عرض الحائط و نفذت مخطط ح'قير ما  على حساب سمعتنا و اسم عائلتنا!  متى عرف عنا الغد"ر و الخ"سة أيها الوض"يع !!!  لقد اصبحنا كذلك بفضل غبا"ئك 


كان دانيال يشعر بالخزي و يعرف أنه لا يجرؤ احد على الرد على الزعيم و هو غاضب فالتزم الصمت وسط تلك العاصفة الهوجاء التي امامه

نفخ دخان سيجارته بغضب و اكمل

-لن يحترمنا احد بعد الآن ...لقد وعدت الرجل و اعطيته الامان و ها نحن متهمون بق"تله 


نظر إليه بغضب و قال : تقول انك. لم تترك دليلا اليس كذلك ؟

اذن اسمع هذا : 

الصور و الفيديوهات التي وصلتني كانت لكم و تدينكم و معها رسالة تحذيرية مفادها أنه لو حصل له اي مكروه فستصل تلك الصور الى العالم بأكمله ...و هو لا يقصد الشرطة الكندية طبعا فهو يعلم انها لا تهمني ..   بل يقصد شركاؤنا في الأعمال و التجارة..


صمت قليلا ثم قال بذلك الهدوء الذي  يسبق العاصفة

- مبادئنا تمنعني من قت"لك و انت تعلم ذلك فالعائلة عندنا مقدسة مثلها مثل الزواج و إلا لكنت الان مع اصدقائك 


نظر دانيال الى الحديقة و كانت اشلاؤ"هم  و الد"ماء في كل مكان  


-من حسن حظك ان امك هي اختي لهذا لا أستطيع أن اعاقبك بالق"تل ...لهذا  عندي لك عقابا آخر يليق بك


نادى بأعلى صوته 

- ...انجلو... اليساندرو

حضر رجلان ضخمان حالا : نعم يا زعيم 


الزعيم لوي: ستعلنان لكل جماعتنا : 

أولا :دانيال لم يعد ينتمي إلى جماعتنا...إنه بمفرده منذ اللحظة 

ثانيا :ستجمد جميع حساباته البنكية 

ثالثا :سينفى الى جزيرة مالطا ...

رابعا: يسحب منه لقب " الماكر" و يعوض ب"الخسيس" و يبقى ملازما له حتى  بعد مماته...

خامسا و هو الأهم: ستجمعان جميع أفراد جماعتنا في الساحة الكبرى في غضون ساعتين من الآن 

سيبصق عليه الجميع بدون استثناء  كبارا و صغارا 

بعد انتهاء الجميع منه ستضعه في اول طائرة متوجهة إلى مالطا بحالته تلك  ...لو علمت أن أحدا اعطاه ثيابا او نظفه فسيقضي ما تبقى من عمره بدون ثياب في زنزاناتنا ..هل هذا مفهوم؟؟ 

انجلو : مفهوم يا زعيم 


ارتجف دانيال برعب و ندم : لا يازعيم....لن تفعل بي هذا !!هذا اسوأ من الق"تل . .ارجووووك سامحني او اق"تلني بكرامة !! 😰😫

-في جماعتنا القت"ل يكون لمن لديه كرامة....اما انت فلا يليق بك مي"تة مشرفة ...لذلك ستقضي حياتك مع هذا العار ... مشردا في الطرقات كالگلاب الضالة او سيتعين عليك البدء من الصفر 

-لا يا زعييبييم ارجووووك  سيكون هذا آخر خطأ 😭😭


لم يأبه لكلامه و أكمل بينما ينظر الى انجلو:  نفذ ما قلت 

ثم نظر إليه بإحتقا"ر و خرج

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 🔥


آراؤكم متابعيني

 اديني خلصتكم من دانيال   عايزة رأيكم في العقاب  و اعتذر عن بشا"عة المشهد بس احنا هنا بنتكلم عن عصابة ما"فيا اع"ضاء  مش ناس طالعة عالمعاش قاعدة  بتلعب طاولة  مع بعضها🙄😂☺️ يعني لازم يكون فيه إجر"ام و مفيش في قاموسهم رحمة ولا تسامح مع اللي بيغلط 

رأيكم في موقف صالح مع  رجب


و تفتكرو انت"قام ايه ده اللي سما الحر"باية عمالة بتتكلم عنه ده؟ 

الناس الحزينة و اللي  بتقول ياسين مستحيل يكون ما"ت  ... اقولكم كملوا الرواية للآخر هتظهر كل الاسرار 


البارت 70/71/72/73/74/75/76 من هنا


بداية الرواية من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

ادسنس وسط المقال

تعليقات

التنقل السريع
    close
     
    CLOSE ADS
    CLOSE ADS