expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية فتاة بالنقاب تجملت الحلقه الرابعه بقلم مريم محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات


رواية فتاة بالنقاب تجملت الحلقه الرابعه بقلم مريم محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 
رواية فتاة بالنقاب تجملت الحلقه الرابعه بقلم مريم محمد حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

سمعوا صوت اذان المغرب.
سلمان: ما تجي نصلي
أحمد نظر له قليلا ثم قال: يلا بينا
فرح سلمان جدا انه أخيراً هيصلي معه: يلا
اخذوا سلمان وركبوا العربيه ثم دخلوا المسجد الذي يفضله سلمان للصلاه
اقمت للصلاه وصلوا وراء الامام وكان صوته جميل جداً جداً وشعر أحمد براحه غريبه جداً لم يشعر بها من قبل 
سلمان: تقبل الله
أحمد: منا ومنكم
ثم وجد سلمان هاتفه يرن
سلمان: يا خبر نستهم
سلمان: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته فينك يا بشمهندس وبقالي كتير برن عليك وحضرتك مش بترد وغير كدا اتأخرنا علي البيت بسبك ولو مشينا لواحدنا كأننا عملنا نصيبه  ولما بابا...
سلمان بمقاطعه: بااااااااااااااس ايه بالعه راديو وماصدقتي فتحتي عشر دقايق وهكون عندك
سلمان: يلا يا أحمد
وفعلا عشر دقايق وكان سلمان عند سلسبيلا وأماني
سلمان: اركبوا
أحمد: تعرفهم من فين
شعرت سلسبيلا أن الصوت ليس غريب عليها رفعت عينها فإذا هو الدكتور أحمد ثم أخفضتها بسرعه
سلمان: أختي وبنت عمتي  وانت تعرفهم من فين
أحمد: الطالبتين اللي كانوا متأخرين
سلمان بصدمه: دول اللي واحده فيهم كلمتك باحترام وكنت نفسك واحده فيهم تغلط علشان تتردهم
هز أحمد رأسه بمعني نعم وظلت أماني وسلبيلا يتحدثن بصوت منخفض لا يسمعه سوا الاثنتين
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلوا البيت وارتمت سلسبيلا علي اقرب كرسي بتعب
عائشه: اتأخرتوا كدا ليه
سلسبيلا: أبنك هوا اللي أتاخر علينا
علم سلمان أن اخته غاضبه عليه من طريقة كلامها
سلمان: والله يا عائش سهيت عليهم والتلفون كان بعيد عني
عائشه: خلاص حصل خير
قامت سلسبيلا وسلمان قبلوا يد امهم ودعت لهم
سلسبيلا:ماما انا هدخل انا ومش تنسوا تصحوني علي القيام
عائشه: مش هتاكلي
سلسبيلا: لا أكلت أنا وأماني
عائشه: ماشي حبيبتي
صلت سلسبيلا العشاء ثم نامت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رغد: يعني ايه سلمان اتأخر عليكم
أماني: معرفش والله يا رغوده بس ممكن عنده اسباب أخرته فمعلش
رغد: قلقت عليكم بس مش اكتر
أماني قبلت رأسها: ما تقلقيش يا حبيبتي
وبعد مالمت اماني السفره: انا هنام علشان نفسي أنام وخدي الدواء دا وصلت ونامت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلسبيلا سلسبيلا سوسو
حبيبتي ردي
سلسبيلا بنوم: نعم ثم جلست علي السرير
ضمها سلمان: لسه زعلانه منى
سلسبيلا: ايوا جداً كمان
سلمان: خلاص بقا قلبك ابيض انا اسف والله وطبع قبله علي رأسها
سلسبيلا: ماشي مش زعلانه منك بس انت تعرف الدكتور من فين
سلمان: دا صاحبي من ايام الدراسه وبيجمعنا الشغل في الشركه دلوقتي
سلسبيلا: ماشي
أحمد: طب يلا القيام بيقوم مسكت سلسبيلا ايده
سلمان: خير
سلسبيلا: مش هسيبك تقوم الا لما اتأكد من شكوكي
سلمان: شكوك ايه؟؟!
سلسبيلا: انت بتحب أماني بنت عمتك
سلمان في نفسه انت مش ناويه تجبيها لبراه يا سلسبيلا صح: فضل ساكت
سلسبيلا: السكوت علامة الرضا
اطلق سلمان ضحكه عاليه: ههههههههههه هوا انت بتجوزي يا بنتي وبتسألني عن رأي اوفق ولا لأ
سلسبيلا: طب رد عليا
سلمان: هيفدك في ايه
سلسبيلا: هريح ماما اللي مش مبطله يا عيني نفسها تجوزك واريح نفسي كمان
سلمان: بصي يا سوسو انا مش متعود اخبي عليك حاجه بس الموضوع دا مش عايز حد يعرف بيه أنا بحب أماني من زمان جداً جداً جداً بس عمري ماحسستها بحبي دا ولا هيحصل إلا علي سنة الله ورسوله بس انا مستني تخلص تعلمها وفي اليوم اللي هتتخرج فيه هتطلبها علطول والاهم أني بتقي الله فيها وبخاف تشيل ذنب واحد بسبي(بجد سلمان نعم الشاب احلي حاجه لما تلاقي حد يتقي الله فيك وخايف عليك من نفسه)
سلسبيلا: ربنا يوفقك لكل خير ويريحك انت نعم الزوج الصالح يا بختها بيك بجد اللهم بارك
قبل سلمان راسها: يلا علشان مش يفوتنا القيام
سلسبيلا: حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــ
صحيت أماني صلت القيام وانتظرت الفجر ثم صلت ونامت تاني
ـــــــــــــــــــــــــــــ
صحيت سلسبيلا علي اشعة الشمس اتوضت وصلت الضحي ثم ارتدت ملحفه بلون الاسود وكاب ونقاب بنفس اللون وعنيها مش باينه
سلسبيلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح الورد والياسمين
قبلت يد ورأس والدها وولدتها ثم جلست جنب سلمان وقبلة رأسه
سلسبيلا وهي تأكل: بقول لحضرتك يا بابا
محمد: اتفضل
سلسبيلا: هخلص إن شاء الله كليه النهارده وهروح انا وأماني المسجد المعلمه عامله لنا اختبار اليوم في نص القرآن والتجويد
محمد: تمام حبيبتي تبقي وصلهم يا سلمان

سلمان: حاضر يا بابا انا ناوي اصلا
ـــــــــــــــــــــــــــ
أماني: خدي الدواء يا رغوده
رغد: هاتي يا قلب رغوده
سمعت اماني صوت رن تلفونها
أماني: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته فينك
أماني: هنزل اهوا
سلسبيلا: طب يلا
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلوا الكليه وقبلوا اروي ونور ودخلوا ووجد ان عليهم احمد ولكن لم يصل بعد ثم دكتور أخر
كانت سلسبيلا تتحدث هي واروي ونور واماني حتي دخل أحمد فعم الصمت إلا صوت البنات التي تتحدث عن جماله
سلسبيلا: ربنا يهديهم يا رب
اروي: هوا انت مش شيفاه جميل
سلسبيلا بابتسامة: مش ببص له أصلا
اروي: ليه
سلسبيلا: لأن ربنا أمرنا بغض البصر وحدثتها قليلا عنه شعرت اروي براحه غريبه من كلام سلسبيلا وحزمت امرها انها ستتغير وتكون مثلها
تحدث أحمد: السلام عليكم يا شباب عاملين ايه
الكل: وعليكم السلام الحمدلله يا دكتور
أحمد: انا عايز بحث عن....... خلال ثلاث ايام يكون عندي
فتحت سلسبيلا فمها بصدمه وقالت في سرها ثلاث ايام قليلين جدا كان أحمد ينظر لسلسبيلا ويتذكر الفتاه التي كان يحلم بها وهذه المره لاحظت اروي ان أحمد لا يحرك عينه علي سلسبيلا فابتسمت وسكتت لان لا تقدر أن تفعل شي لانها تخاف منه جداً
ــــــــــــــــــــــــــــــ
خلصوا الكليه وكانوا ماشين
سلسبيلا لنور واروي: ما تيجوا معنا المسجد هتحبوا المعلمه جدا
اروي ونور: هتصل بماما
اتصلت سلسبيلا بسلمان وقالت له لا ياتي لانها ستذهب هي واماني الي المسجد مع صديقتهن
وبعدما وصلوا سمعت اروي صوت تلفونها وكان اخوها
اروي: الو
أحمد: انت فين
اروي وهي تبلع ريقها: رحت مع صحبتي مسجد علشان فيه درس
أحمد بدهشه وغضب: مقلتليش ليه
اروي: انا قلت لماما
أحمد: وانا ايه كيس جوافه ردي
اروي: اسفه والله مش هتتكرر
احمد بهدوء:تمام خلص واتصل بي هاجي أخدك
بدأت المعلمه في القاء الدرس هتكلم النهارده عن الارتباط بعد بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا محمد الارتباط ده بيعاني منه كتير جداً جداً وناس نحسبها علي خير طب دلوقتي قولوا لي في حاجه عندنا في الاسلام إسمها صداقه بين الولد والبنت عارفين ربنا بيقول ايه (ولا متخذات أخذان)   (ولا متخذي أخذان)  يعني ربنا حرمها هلي الواد والبنت والخذن تعني الصديق الحميم يعني ولا ينفع البنت تصاحب الولد ولا العكس وبعدين حبيبتي اي شاب بيلاقي بنت بتكلمه مستحيل يتجوزها
وبيقول دي خانت اهلها ازاي انا اثق فيها واقولك حبيبتي انت مش خنت اهلك بس انت ربنا بردوا اللي مطلع عليك فمينفعش حبيبتي وبعدين الجنه تساهل انك تتخلي عن علاقه فاشله علشان ربنا وبعدين من ترك شيئا لله عوضه الله خيراً منه وغير كدا لو واحد اتجوز واحده كان ماشي معاه حياتهم هيبقي فيها ضنق لانهم مش تابوا من الذنوب اللي عملوها قبل الفرح اللي هي انهم كانوا ماشين مع بعض  ولو انت بتعمل الذنب دا توبي ربنا يحب التوابين وهيقبل توبتك لانه سبحانه يقول  { ۞ قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ }
[ سورة الزمر : 53 ]

سبحانك اللهم بحمدك استغفرك واتوب اليك واشهد ان لا إله إلا انت يلا افتحوا فاتحة الكتاب نقرأها قبل ما نبدأ تقسيم الحلقه قرأوا الفاتحه
المعلمه: مجموعه دورة ربع يسن مع أماني قومي يا أماني ورهم نفسك
مجموعه دورة الكهف مع سلسبيلا
والمبتدأت قدامي
وبعد ما تخلص سلسبيلا وأماني تجوا قدامي علشان عندكم اختبار انا مانسيتش ما تفلسعوش
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد الانتهاء اتصل كل من سلسبيلا وأروي علي أخيه
اروي: الله انا ارتحت جداً وكانت حلقه جميله
سلسبيلا بأبتسامه: انت اللي جميله لو حابه تعالي معنا عطول
اروي: إن شاء الله
أماني: سلسبيلا عيني باينه
سلسبيلا: أماني دي المره التسعتلاف اللي تسألني والتسعتلاف اللي اقولك لا
اروي: هههههههههههه
أماني: بس انا شايفه كويس انا هدخل الحمام اتأكد منها (بجد انا عندي البت اماني صحبتي بتسألني في الدقيقة تسعتلاف مره عينها باينه ولا لأ لما بتجنني)
اروي: سوسو كنت عايز اقولك حاجه
سلسبيلا: قولي يا قلب سوسو
اروي: بصي انا واحد معانا في الكليه  كان بعتلي انه بيحبني وعايزنا نرتبط بس انا لسه شايفه الرساله الاول كنت مستحيل اوافق خوفا من أحمد اخويا ولكن لما سمعت كلام المعلمه مستحيل اوافق خوفا من ربنا وعملت له بلوك.
سلسبيلا بإبتسامة وشعرت انها ممكن تغير اروي: عين العقل يا حبيبتي عملت الصح لان احنا في الاسلام معندناش حاجه اسمها ارتباط واصلا مش من شيم البنت المسلمه انها تكلم شاب تحسيها حاجه مقرفه وخيانه للاهل

كان وصل احمد وسمع كلام سلسبيلا بس وبيحس براحه لما يسمع صوتها
اخذ اروي وذهب وكذلك سلمان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلوا البيت
اروي: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يامامي عامله ايه
نورهان باستغراب ولكن فرحت جداً من القاء إبنتها السلام: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته حبيبتي عامله ايه
اروي: الحمدلله
نورهان: بس حلو من السلام قوليه عطلول اتعلمتيه منين
اروي: حاضر سلسبيلا يا ماما البنت اللي حكتلك عنها تعمدت الكلام امام احمد الجالس معهم وكانت تراقب ركشن وجهه واول ما جابت سيره سلسبيلا نظر باهتمام فابتسمت اروي وتأكدت من شكوكها
نورهان: البنوته دي جميله نفسي اشوفها من كلامك عليها حساها فرفوشه
اروي: جداً ياماما انا كنت مفكره إن اللي لابسن النقاب دول مش بيضحكوا ومتشددين بس كنت غلطانه
نورهان: ربنا يبارك فيها بس في مره هتتصل بها وتخلها تكلمني
اروي: حاضر يا مامي
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
في سيارة سلمان
سلمان بيلف بالعربيةبعد ماخلاص كان وصل بيت أماني
اماني: يا بشمهندس سلمان كنا خلاص اتبقي شارع ونوصل بيتي بتلف ليه
سلمان: بيجدوا الطريق ومش هعرف ادخل بالسياره
أماني: عادي همشي انا الشويه دول
سلمان: لا هوصلك للبيت
سلسبيلا: احم سلمان يا عسل انت
سلمان: هاتي من الاخر عايزه ايه
سلسبيلا بصوت شبة صوت الاطفال: عايزه شوكولاته
حاولت أماني كتم ضحكتها ولكن خرج صوت بسيط
سلسبيلا: بتضحك علي ايه ياختي
أماني: ههههه شبه الاطفال
سلسبيلا: احم مين اللي اشتري خمس شكولاتات امبارح
حست أماني باحراج: احم اسكت يا سلسبيلا
سلسبيلا بضحك: ههههه هوا انا اللي اتكلمت ولا انتي وحضنت أماني تعرفي يا أماني انا بحبك في الله قد ايه
أماني: عارفه كتير اوي
سلسبيلا: لا اكتر من كدا فاحنا مع بعض من ايام الطفوله وانا بحبك جداً
أماني: وانا كمان
كان سلمان ممبتسم عليهن ودعا الله ان تديم المحبه
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
في البيت
سلسبيلا دخلت اوضه سلمان لقية نايم: سلمان يا سلمان  يا سولي يا حبيبي
سلمان: بقولك ايه نامي علشان انا نفسي انام
سلسبيلا علي وشك البكاء: مش عارفه
فزع سلمان من صوت أخته وقام أخدها في حضنه: مالك يا روحي بتعيط ليه
سلسبيلا: مش عارفه نفسي انام ومش عارفه وتبكي
سلمان: طب بس اهدي وفضل يقرأ لها قرآن بصوته العذب الجميل حتي نامت ونام هو ايضا

يتبع..............
ــــــــــــــــــــــــــ
ياترا ايه اللي هيحصل يا تري أروي هتتغير وهتلبس الحجاب ازاي واحمد هيحب سلسبيلا ويتجوزها وايه موضوع الحلقه اللي جايه دا إن شاء الله اللي هنعرفه الحلقه اللي جايه رايكن يهمني






🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close