expr:class='data:blog.languageDirection' expr:data-id='data:blog.blogId'>

رواية ليلة الدخله الساخنه البارت الثاني عشر والثالث عشر والاخير بقلم حنان حسن حصريه وجديده

رواية ليلة الدخله الساخنه البارت الثاني عشر والثالث عشر والاخير بقلم حنان حسن حصريه وجديده 

رواية ليلة الدخله الساخنه البارت الثاني عشر والثالث عشر والاخير بقلم حنان حسن حصريه وجديده 

 الجزء الثاني عشر من رواية سلاسل ام غراب للكاتبة..حنان حسن

بعدما اتعصب عليا  كريم بية

وقالي..

مش عايز اسمعك بتقولي ان حضن عفريت ..


لان مفبش حاجة اسمها عفاريت


و حضن ده 

مجرد بني ادم نصاب.. 

(وكداب)


وفي اللحظة دي


سمعت صوت جاي من احد اركان الغرفة ...


 والصوت كان..ل...( حضن) 


وسمعتة بيقولي..


 انا جيت اهوة يا عفاف


 عشان اثبتلك اني مش كداب


فا بصيتلة بزهول


وقلت..حضن؟


انت هنا من امتي؟


فا بصلي كريم بية بزهول


وسالني


وقالي..انتي بتكلمي مين؟


فشاورتلة علي حضن


وقلت..بكلم حضن


مهو واقف ادامك اهوه


فا بصلي كريم بية بتعجب


وسالني


وقالي..واقف فين؟


قلت..اهوة 

واقف بيبصلنا احنا الاتنين


انت ازاي مش شايفة؟


فا رد كريم بية


و قالي..اهدي يا عفاف


يظهر ان اعصابك تعبانة بسبب الي عملتة عمتي معاكي


قلت..انا مش مريضة نفسيا ...


ولا بيتهيالي


اقسملك ان حضن واقف ادامك دلوقتي


للكاتبة...حنان حسن


في اللخظة دي


بصلي حضن


وقالي..

قولتلك قبل كده


 ان مفيش حد هيشوفني غيرك


وسالني حضن بغضب


وقالي...


انتي لية مصممة تعصي اوامري؟


قلت..اوامر ايه الي انا عصيتها؟


قال

انا طلبت منك تبعدي عن كريم


واديكي دلوقتي قاعدة معاه وبتحذرية من عمتة 


عشان خايفة علية


ده غير اني طلبت منك تقتلي

  (ثريا امة)


وبدل ما تقتليها..انقذتيها 

من الموت


وزي ما انتي خالفتي اوامري


انا كمان هنسي امر المهلة 

الي اديتهالك


وهنفذ تهديدي


ومش هتشوفي بنتك تاني


فا صرخت فيه


وقلت...لا


.. ارجوك بنتي  لا يا حضن


فا رد حضن 

وقالي..

انا اصدرت اوامري للخادم

 بتاعي 

 وبنتك كده اختفت خلاص...


ومش تشوفيها تاني


فا فضلت اعيط  واترجاه

واقولة..لا


ارجوك يا حضن بنتي لا..


 ارجوك بنتي لا


اعمل اي حاجة فيا  انا بس 

بنتي لا


وبدل ما حضن 

 يترفق بحالي ..

بعد التوسلات دي كلها


لقيتة سابني و اختفي


وده معاناه..

 ان بنتي كده راحت


فا فضلت الطم واصوت


  وانا بقول..

بنتي راحت مني


للكاتبة..حنان حسن


وفي اللحظة دي


حاول كريم بية  يهديني


فسالني و

قالي..

اهدي يا عفاف وفهميني انتي منهارة كدة لية؟


فا رديت علية


وقلت..

حضن اخد بنتي مني...


وخلاص مش هشوفها تاني


وسيبتة وطلعت اجري وخرجت من الفيلا


وفضلت اجري في الشارع زي المجنونة


فا خرج كريم بية ورايا


وقرب مني بالعربية بتاعتة


وقالي اركبي يا عفاف


فا صرخت فية 


وقلت..

لا مش هركب 


انا هروح اشوف بنتي الي ضيعتها بايدي


فا نزل كريم بية من العربية

وجه جنبي


وقالي..

لا مش هسيبك ..انتي دلوقتي مش لوحدك


وانا هرجعلك بنتك


فا بصيتلة بكسرة


وقلتلة..


انا لازم اروح لامي


واشوف هرجع  بنتي ازاي؟


فا رد كريم بية


وقالي..


طيب تعالي وانا هوصلك لبيت والدتك


 وفعلا..

ركبت معاه العربية


 واول ما وصلت عند امي


 

سالتها بلهفة


وقلت

بنتي فين يا امي؟


فا ردت امي


وقالتلي..

عفاف؟

انتي كنتي مختفية فين الفترة دي كلها؟


قلت..سيبك مني دلوقتي

فين بنتي


فا بصتلي امي بتعجب

وقالتلي..


وايه الي فكرك بالمرحومة دلوقتي؟


فا صرخت وسالتها


وقلت..مرحومة...بنتي بقت مرحومة؟


للكاتبة..حنان حسن


وفي اللحظة دي


اتدخل كريم بية


واخد امي بعيد عني....

 واتكلم معاها شوية علي انفراد


وبعدها رجعلي كريم بية

ولقيتة  بيبصلي بحزن


وسابني ومشي


وفي اللخظة دي


بقيت مستغربة 

هو كريم مشي ليه بعدما اتكلم مع امي؟


وياتري امي قالتلة اية؟


وبدل ما اسال امي


واقولها..انتي قولتي ايه لكريم خلاه مشي؟


تجاهلت موقف كريم


وسالت امي


وقلت..بنتي فين يا امي؟


فا ردت امي وهي بتعيط


وقالتلي

لا حول ولا قوة الا بالله


قلت..


 قوليلي يا ماما انتي ليه بتقولي علي بنتي كدة؟ 


فا ردت امي بحزن

وقالتلي

بنتك ماتت من سنين يا عفاف


فا بصتلها بذهول

وقلت..

بنتي ماتت من سنتين ازاي


دنا سيباها عندك

من كام يوم؟


فا ردت امي


وقالتلي..


ربنا يعوض عليكي يا قلب امك


فوقي لنفسك يا بنتي..

 وحاولي تصدقي ان بنتك ماتت؟

 


فا صرخت بمجرد ما سمعت كلام امي


 وفضلت الطم


لغاية ما غيبت عن الدنيا


واثناء ما كنت في الغيبوبة


حلمت بحضن


وشوفتة وهو بيتعذب وبيسلخ جلدة  بايدة


وهو بيبصلي 


وبيقولي......كفاية


وفي اللحظة دي


للكاتبة..حنان حسن


لقيتني بفوق وبرجع للدنيا


لكن بفوق وانا حاسة...

ب الالام غير محتملة 

في جسمي كلة


وفي نفس الوقت


وداني كانت سامعة صوت قرأن


فا فتحت عنيا ببطء

 

وشوفت ادامي كريم

 بية..

واخويا ..وامي.... ودندوشة


ومعاهم راجل ملتحي...

 ولابس عباية بيضاء


وباين علي وجهة السماحة


للكاتبة..حنان حسن

المهم...


اني لاحظت ساعتها ...

انهم كلهم كانوا واقفين حوالين السرير

 الي انا نايمة عليه


والوحيد الي 

 قاعد جنبي  مباشرة علي السرير

هو الراجل الملتحي..


ودي كانت اول مرة كنت اشوف الراجل ده بصراحة


وعرفت بعدها


انة مش راجل  عادي

ده كان..

 شيخ  يعني .... (رجل دين)


و الشيخ ده


كان حاطط ايدة علي راسي...


وبيقراء ايات من القران الكريم


فا بدء جسمي ينتفض....

بعدما سمع القران


 وبدء الالم يزيد 


فا قعدت اصرخ... اصرخ 


وكل ما كنت بصرخ كان الشيخ يعلي صوتة


يعني كان بيتعمد...

 ان طبقة صوتة تكون  اعلي ..


من طبقة صوتي وانا بصرخ


بس صوتة كان بيعلي با ايات من القران الكريم


وبمجرد ما كنت بسمع القران


كنت ببقي عايزة اسد وداني


 وبحاول اهرب من صوت التلاوة


وكل ما كان الشيخ يزيد في تلاوة القران


كل ما كان

جسمي بيتقطع من الالم اكتر

وفضلت علي كدة


لغاية زاد الالم وبقي لا يحتمل

وفي اللحظة دي


غيبت عن الوعي تاني


وبعدما فترة من الزمن


سمعت صوت بينادي عليا


وبيقولي..

فوقي يا عفاف واذكري اسم الله


فا فنحت عنيا


وقلت...لا اله الا الله


للكاتبة..حنان حسن


وفي اللحظة دي


لقيت نفسي عرقانة


وجسمي مهدود... وكأني كنت واقعة من علي جبل


وفي اللخظة دي


لاحظت ان الشيخ انتهي من قراءة القران


وبيستعد عشان يقوم


لكن..قبل ما يمشي


بصلي الشيخ وابتسم


وقالي..

حمدا لله علي سلامتك يا بنتي


وحذرني

 وقالي...


من النهاردة حذاري


تبعدي عن ذكر الله ابدا


 ولازم تواظبي علي الصلاة 


لانك طول منتي قريبة من ربنا


هتبقي في حما الله وحفظة


وبعدما  الشيخ خلص مهمتة 


راح اخويا معاه عشان بوصلة


وخرجت امي ودندوشة 


 وفضل جنبي كريم بية 


فا بصيت  لكريم بية

وسالتة..

قلت..هو في ايه؟


والشيخ ده كان بيعمل ايه هنا؟


فا رد كريم

وقالي..


انتي كنتي تعبانة والشيخ ده كان بيعالجك


قلت..تعبانة من ايه؟


قال..

هشرحلك كل حاجة...

 بس حاولي تفهميني


قلت  ..اتفضل


لما  امك قالت ادامي...

 ان بنتك ماتت من سنين


سالتك امك 

عشان اعرف هي ليه بتقول كده؟


فا فهمتني ...ان هي دي الحقيقة..

 وانتي تعبانة نفسيا بسبب موت بنتك


فاشكيت انك تكوني بتعاني من حالة نفسية


وعشان كدة بتقولي علي عمتي كلام محصلش


لكن..عشان كنت عايز اتاكد برضوا


فا روحت لدندوشة وواجهتها


فااعترفتلي بكل حاجة


وعرفت ام غراب استعملت معاكي السحر

ودمرت حياتك..


.زي ما عمتي استعانت بالسحر...

 وواتسببت في وفاة مراتي... واهلها


وفي اللحظة دي


كان لازم الاقي طريقة

 عشان ..

اساعدك بيها


فا  لجأت للشيخ الي انتي شوفيتية من شوية


والشيخ قالي..


 ان في احتمال..

 ان تكون ام غراب


 استعملت معاكي اقوي انواع السحر


ووراد كمان يكون حصلك مس من الجن


وللاسف..

الشيخ اكتشف...


انك ...كان معمولك اكتر من عمل

عمل بالتكتيف والسلسلة...


وعمل تاني( اشد خطورة)


 فسالتة

وقلت ...

 العمل التاني كان باية

قال...

العمل التاني كان... (بالجنون)


قلت..هو في حاجة اسمها عمل بالجنون؟


قال..

ايوه...زي ما في عمل بالفرقة

 بين الزوجين..


وعمل بالدمار ...والخراب 

وعمل..

 بالربط و....و...


في برضوا عمل بالجنون


قلت..بس انا كنت بتصرف

 بمنتهي العقل 


يعني مثلا ..


مكنتش بنكش شعري واجري 

في الشوارع 


فا رد كريم


وقالي..

مش لازم تبان عليكي اعراض الجنان المتعارف عليها  


عشان يتقال انك مصابة بالجنون


الشيخ بيقول..

ان العمل الي من النوع ده


 بيذهب عقل صاحبة 


وبيخلية عايش في دنية خاصة بية

 وهو منفصل عن الواقع


 

عشان كده ...

انتي كنتي بتشوفي... وتسمعي حاجات مكنتش موجودة اصلا


للكاتبة..حنان حسن


في اللخظة دي


اتخنق صوتي بالبكاء 

لما افتكرت بنتي


وقلت...ايوه فعلا انا بنتي ماتت من سنين 

لكن...

كنت بتعامل

 ان بنتي مازالت عايشة وانا سيبتها عند امي...


يعني انا  كنت بتوهم ان امي كانت بترد عليا

 وبتقولي....

 بنتك موجودة جنبي وزي الفل


وانوقفت فجاءة


لما افتكرت حضن

وسالتة


وقلتلة..

يعني حضن كمان كان تهيؤات؟


وكان عرض

  لحالة الجنان الي كنت فيها؟


فا توقف كريم في الكلام شوية


وقالي..ممكن ....وممكن


قلت..مش فاهمة


يعني اية ممكن .....وممكن؟

قال...


انتي اتحبستي في الحمام في الضلمة ليلة كاملة واتعملك سحر من ساحرة متعرفش ربنا


 

يعني ممكن ...يكون حضن عفريت فعلا


وممكن ...يكون الي حصلك تهيؤات

 بسبب (العمل بالجنون)


وممكن.....يكون الاحتمالين السابقين

حصلوا مع بعض


يعني كان في عمل بالجنون ...


 وفي كمان

 جن بيظهرلك في صورتي انا


عموما...الشيخ 

قال..

انه قدر يفك السحر بالقران الحمد لله 


يعني انتي دلوقتي تعافيتي

و بقيتي زي الفل 


بدليل انك بداتي ترجعي للواقع تاني 

واقتنعتي بان بنتك اتوفت

 فعلا من سنين


قلت...انت بتقول ان السحر اتفك بالقران

يعني  انت بقيت تؤمن بالسحر؟


فا رد كريم

وقالي..

انا قبل كده...

قولتلك عن السحر...والمس .. والاعمال 

 كلام فارغ... وتخاريف


لكن دلوقتي..

انا بقولك مفيش حاجة مستبعدة

وكل الاحتمالات واردة


قلت.. ايه كمية الشر الي في قلوب البشر دي


يعني ام غراب مكتفتش بانها تعملي عمل بسلب الاردة وتسلسلني بية

لا دي كمان عملتلي عمل بالجنون


ده غير الي عملتة في غيري من الناس الي اتدمروا بسببها

هي وغيرها من السحرة والناس الي بتلجئ لهم

فا رد كريم 

وقالي

السحرة دول بني ادمين  بينافسوا الشياطين في شرهم


عشان كده الرسول صلي الله عليه وسلم قال

من اتي كاهنا او عرافا فقد كفر بالله


فابصتلة بتعجب

وقلت

بس انا مش فاهمة


هو انت مش كنت رافض تصدق


 في السحر ...و والمس... الاعمال... 

ايه الي خلاك فجاءة اقتنعت ؟


فا رد كريم بية

وقالي..

اصلي عرفت حقايق بشعة

عمري ما كنت اتوقعها


قلت ..حقايق ايه

قال...

 لما قولتيلي ان عمتي كانت  هي السبب

 في  الي حصل للمرحومة

 مراتي واهلها...


 وهي الي طلبت من ام غراب تعمل لاهل امي سحر


مقطنعتش بكلامك 

غير لما روحت لدندشة ...

وواجهتها


وفعلا...

اعترفتلي  دندوشة بالحقيقة 


وقالتلي...

 انها هي  الي عرفت عمتي علي ام غراب ...


ومش كده وبس..


لا...دي كانت وسيط بين عمتي وام غراب كمان


 لان هي الي كانت بتوصل الاطر والفلوس

 الي هيتعمل بيها العمل لام غراب


وبتوصل لعمتي الاعمال


 و التعليمات الي هتعملها عشان

العمل يتم بنجاح


لغاية ما العمل بان اثرة فعلا


وعيلة امي كلها اتدمرت


بما فيهم امي الي اصابها المرض


وطبعا الامور كانت ماشية زي ما عمتي مخططة لها


 لغاية ما حصل شيئ مكنش متوقع


وهو ...

لما اتوفي احد الاشخاص


وراحوا يدفنوه في المقابر الخاصة بام غراب


 وبالصدفة وهما بيفتحوا المقبرة


عثروا

علي كمية كبيرة من الاعمال... والسحر الاسود

 مدفونة في المقابر


ويومها التربي صور الحاجات دي 

ونزل الفيديوا علي النت

 

وفي نفس  التوقيت ده


شافت عمتي الفيديوا بتاع التربي

وعرفت ان المستور انكشف


وكانت متاكدة ان اصحاب الاعمال 

هيهجموا علي ام غراب 

وهيستجوبوها غصب عنها


وساعتها عمتي كانت متاكدة انهم لو ضغطوا علي ام غراب


 هتفضح السر...


للكاتبة..حنان حسن


في اللحظة دي


كان لازم عمتي..

 تخرج نفسها ....من الورطة الي دخلت نفسها فيها


بانها تخلص من ام غراب


لكن...

ازاي عمتي...

 هتخلص من كتلة الشر دي؟


للكاتبة..حنان حسن


في اللخظة دي


 اتبعت عمتي المثل 

الي بيقول


لا يفل الحديد الا الحديد


بمعني..

انها عشان تخلص من ام غراب وعفارتها...


فا لازم تلجئ لساحر تاني اقوي من ام غراب

 عشان يخلصها بسحرة منها


وفعلا

 عمتي طلبت من دندوشة


انها تشوفلها ساحر تاني اقوي

 من ام غراب واشرس


وعشان دندوشة مكنش بيفرق

 معاها غير الفلوس


قبضت من عمتي


اوخدتها ...

ل ساحر كافر 

 وميتخيرش عن ام غراب


وطلبت  عمتى منة انة يسخرلها الجن 

عشان...


يخلصها من ام غراب

وذريتها كلها...


وطلبت منه كمان...

 انه يقضي علي  اخت جوزها بالمرة

(الست ثريا)


وفعلا سخر الساحر جن


وبعدها بحاجة بسيطة...

اختفت ام غراب هي و وابنها


وهنا استوقفتة عن الكلام


وسالت كريم بية


اه صحيح..

 انت كنت قولتلي...


انك وصلت لام غراب وعرفت طريقها


فا رد كريم بية

وقالي..ده حقيقي


الناس الي كلفتهم بالبحث عنها هي وابنها


قالوا ...

انهم لقيوها هي وابنها 

في مستشفي


قلت...وبيعملوا ايه في المستشفي؟


تعبانين يعني؟


قال..


ادارة المستشفي بتقول...


ان عربية اااسعاف نقلت ام غراب  وابنها.. للمستشفي 


 بعدما اتعرض المبني الي هما كانوا متواجدين فيه

 لماس كهربائي


 والغريبة...

ان محدش قدر يحدد سبب تواجدهم في المبني ساعتها


ولا حد يعرف هما كانوا رايحين لمين هناك


المهم..انهم علي ما وصلوا للمستشفي


كان غراب فارق الحياة


لكن...

ام غراب ما زالت علي قيد الحياة


 

فسالته

وقلت..يعني ام غراب لسة عايشة؟


فا رد كريم بيه

وقالي..


ايوه...

مازالت عايشة... وفيها الروح


لكن...بتتمني الموت


قلت..لية؟


قال... من العذاب والالم

 الي هي بتعانية


اصل النار سيحت جلد جسمها بالكامل


لدرجة انهم مش لاقيين مكان في جسمها


عشان.. يحقنوها بحقنة مسكنة


وده مخليها مش بتعرف تنام 

لا  ليل...

 ولا نهار

من شدة الالم


قلت...منها لله بقي

الي بيحصلها ده بسبب اعمالها


فا رد كريم بية

وقال

 ده عقاب صغير في الدنيا ...

ولسة العقاب الاكبر...


 لما تروح عند ربنا ويبدء حسابها 


في اللحظة دي


للكاتبة..حنان حسن


حسيت اني شوفت خيال

مر من جنبي


فا ارتبكت


وسالت كريم


وقولتلة...

في سؤال محيرني


قال ...

اسالي


قلت...انا حاسة فعلا ان ربنا شفاني من العمل بالجنون


لكن....

وقبل ما اكمل سؤالي


 سمعت صوت  رنين الموبيل الخاص بكريم بية


ولقيتة بيسال المتصل

و بيقولة..


معقولة..........؟


...امتي حصل ده........؟


صلي علي رسول الله


(الاخير)


سلاسل ام غراب


الجزء الثالث عشر

        والاخير


للكاتبة..حنان حسن


بعدما عرفت من  كريم بية...

 ان كان معمولي عمل (بالجنان)


فهمت ساعتها ان العمل ده كان هو السبب

 في التهيؤات الي كنت بشوفها...

وانا ساعتها كنت مقتنعة انها حقيقة


وكنت هوجة  لكريم بية 

سؤال جديد


لكن...


لمحت شيئ اتحرك بسرعة من جنبي..

بدون ما اعرف  الشيئ

ده اية؟


وكنت هقول لكريم بية

 علي الي شوفتة ده


لكن..كريم بيه جالة تليفون..


وسمعتة بيقول...

معقولة؟

حصل امتي الكلام ده؟


وبعدما خلص المكالمة


لقيتة واقف مندهش

 وبيقولي...


تعالي معايا


قلت..اجي معاك فين؟


قال..


لازم رجع الفيلا حالا


قلت ...لية؟


قال..البواب


 بيقول..


انهم دخلوا علي بنات عمتي الاربعة


لقوهم قاطعين النفس 


ومحدش عارف  السبب في

 الي حصلهم ده


عشان كدة


لازم نرجع علي الفيلا


و نشوف ايه الحكاية

فا ردت امي


وقالت...

معلش يبني


 اتفضل انت لوحدك


 بنتي مش هينفع تيجي معاك


فا بصلها كريم بية


وقالها..


طيب انا هروح اشوف في اية

وهرجع لحضرتك


عشان في موضوع عابز اكلمك فيه

فا ردت امي 


وقالت...


روح يبني اطمن علي عيلتك

 وانا هستناك


ربنا يطمنك يارب


وفعلا..


سابني كريم بية ومشي


وانا فضلت اتعجب


 واسال نفسي


  موضوع اية الي  كريم بية عايز امي فيه؟


يكونش هيطلب ايدي منها فعلا؟


ورجعت افكر تاني


واقول...


ياتري  ايه الي حصل لبنات عمتة؟


وفي اللحظة دي


لقيت امي جاية

 تقولي..

الحقي يا عفاف


قلت...في ايه؟


قالت..

في مهندس جاي من الحي

بيقول..انه عايزك 


قلت..مهندس من الحي؟


 وعاوزني انا؟.... لية؟


قالت معرفش..


تعالي شوفي هو عايزك في ايه؟


قلت..ماشي


وفعلا..خرجتلة


وسالتة


قلت..اي خدمة


قال..


صدر قرار من الحي بهدم

  بيت ام غراب


وعايزين حد من اصحاب البيت يفضي لنا البيت


 وللاسف ...ام غراب ماتت


قلت...هي ام غراب ماتت؟


قال..ايوه

وبما انك انتي الوحيدة الي موجودة من عيلتها


فا كنا عايزينك تيجي تفضي البيت

فا بصتلة بتعجب


وقلتلة... وانا مالي


انا مليش دعوة ببيت ام غراب ولا بعفشها


انا هاجي بس اخد حاجتي


 واتصرفوا انتوا في حاجتها


فا رد المهندس


وقالي..تمام

زي ما تحبي


اتفضلي معايا


وفعلا...

 روحت مع المهندس علي بيت ام غراب


وفتحت الباب...

 ودخلت


 عشان الم حاجتي من اوضتي


واثناء ما كنت مشغولة في اوضة نومي


سمعت صوت المهندس قريب من وداني


وهو بيقولي..


اول مرة شوفتك فيها 

كانت هنا


فا اتفزعت من جراءة المهندس


وسالتة وانا مرعوبة


قلت..

انت ايه الي دخلك هنا؟


فا قعد علي الكرسي

وهو بيبتسم


وقالي...


 دي كانت اوضتنا انا... وانتي


يعني مش  اول مرة نبقي لوحدنا


قلت..انت مين؟


قال..انا حضن


قلت..لا

 حضن شكلة  مكنش كدة


حضن كان صورة طبق الاصل من كريم بية


 فا اتعصب حضن عليا


وقالي..

متذكريش اسم كريم تاني ادامي


انا كرهت اسمة

.. وكرهت صورتة


وبسببة غيرت صورتي لشخص تاني غيرة


قلت...

يعني انت عملت الحيلة بتاعة المهندس دي


عشان تستدرجني لغابة هنا؟


قال..ايوه


قلت.. طيب ممكن اعرف انت عايز مني ايه دلوقتي؟


فا بصلي حضن


وقالي...


وعايزك ترجعيلي


وعلي استعداد اعيش معاكي في اي مكان يريحك


يعني لو مش عايزة تعيشي معايا تحت الارض


انا ممكن اعيش معاكي في البيت هنا 


بعدما البيت بقي مهجور


وخصوصا بعدما ام غراب ماتت


قلت...

ازاي عايزني اعيش لوحدي في بيت مهجور؟


قال..

لو عايزة تتونسي بستات البلد 


انا ممكن اخليهم

 يجوا عندك هنا بمشاكلهم 


عشان تحليها لهم..

زي ام غراب ما كانت بتعمل


وممكن كمان اسخرلك اتباعي من الجن 


ب اختصار..

  تقدري تاخدي مكان ام غراب


وساعتها هتبقي اغني واحدة 

في الدنيا كلها


ارجوكي وافقي


 وانا اوعدك


 اني ...هعمل المستحيل عشان اسعدك...


ارجوكي وافقي يا عفاف


للكاتبة..حنان حسن


وفي اللحظة دي


بصتلة وقلتلة


لا....

مش موافقة


قالي لية؟


قلت..عشان

انت قاتل ...


وورطتني معاك في جريمتين قتل

ام غراب... وابنها


يعني اجبرتني اني ارتكب اكتر من ذنب

 من الكبائر


وانا عمري ماهسامحك ولا هسامح نفسي


 علي الذنوب دي


فا اعترفلي حضن با اول اعتراف

وقالي..


انتي مقتلتيش حد ...

ولا انا اقدر اقتل حد


قلت..يعني ايه؟


قال..انا مليش سلطة اني اقتل انسان


قلت...ازاي الكلام ده؟


امال مين

 الي اداني المية الي فيها السم ؟


وخلاني قتلت ام غراب وابنها


فارد حضن

وقالي...


المية مكنش فيها سم ولا كان فيها اي حاجة


الي حصل اني وهمتك بانك قتلتي

عشان تسمعي كلامي


قلت..مش فاهمة حاجة


قال...استني هحكيلك من الاول عشان تفهمي


با اختصاار

 ان عمة كريم يأست من الساحر الي سخرني


لما لقيتة معملهاش الي هي عايزاه

ومخلصهاش منك ولا من الست ثريا


فا بلغت عن الساحر


 وقالت... انه دجال


 والبوليس قبض علي الساحر فعلا


 وقررت عمة كريم بية


انها تخلص من ام غراب وابنها بنفسها


فا دبرت لهم جريمة قتل 


وخطتها كانت .. 

انها ...

تخدر ام كريم وابنها  


وبعدها ...تخطفهم 


 وبعدما تخطفهم...


تاخدهم علي بيت قديم كانت ناوية تشعل فيه النار 


فا بدات بتنفيذ الخطة 


وبعتت لواحدة من معارف ام غراب


 الي بتروح تطبخلها ..


وطلبت منها تحط منوم في الطبيخ الي هي طبختة


 ومتمشيش من بيت ام غراب...


 غير لما تتاكد

 ان ام غراب اكلت  من

 الطبيخ 

هي ...وابنها... وبنتها

وكل الي في البيت


في اليوم ده


 انا قررت انقذك ...واتجوزك

لاني كنت حبيتك


وعشان ...

مكنش ينفع اني اصارحك بالحقيقة


 قررت اوهمك انك انتي الي قتلتي ام غراب وابنها


للكاتبة..حنان حسن


وفعلا..

قدرت اشتت تركيزك

 لغاية ...

ما عمة كريم كملت خطتها...  وبعتت ناس خطفوا ام غراب

 وابنها...

بدون ما حد يشوفهم


وبمجرد ما عمتة خطفتهم

واخدتهم 

وهما متخدرين 

 علي البيت ...

الي كانت مجهزاه للحريق


 ولعت في البيت


والجيران كلهم اعتقدوا ان الحريق تم بفعل الماس الكهربائي


وفعلا..الخطة نجحت


وغراب مات قبل ما يوصل للمستشفي


وام غراب حصلتة


قلت...ايوة يعني انت شريك عمة كريم في القتل


قال...


  انا ساعدت عمة كربم 


 من بعيد لبعيد


يعني..

بدون ما امسك الة واقتل حد 


يعني بعيد تماما عن الذنب


قلت...لا 

انت ساعدت عمة كريم علي تنفيذ جرايمها


يعني انت مجرم زيها 


فا رد حضن


وقالي..


منا  كان لازم اساعدها

 لان ...

الساحر كان عامل بيني وبينها ميثاق


وده كان زي اتفاق


وهو...اني اساعدها في تنفيذ خطتها


مقابل اني اخد منها المقابل


والساحر اتعمد...

انه ميحددش المقابل الي انا هاخدة منها  


غير بعدما ينتهي من السحر الي عملهولها


قلت...

وليه الساحر وضع الشرط ده؟

قال...


عشان يأئمن من شر

 عمة كريم


لانة خاف من غدر عمة كريم


لا تغدر زي ما غدرت با ام غراب


وعشان كدة 


قيدها بميثاق 


وثمن لازم تدفعة في مقابل خدماتنا ليها


قلت..


وانتوا هتدفعوها المقابل ده امتي؟


قال...هي دفعت المقابل فعلا


قلت...دفعتة ازاي

قال...من يوم ما عمة كريم بلغت عن الساحر واذتة 


سخرني الساحر عشان اقلب عليها السحر


والنهاردة بس عمتة دفعت الثمن


قلت...

واية هو الثمن الي دفعتة عمة كريم؟

قال...

 الثمن كان ..

(حياة بناتها الاربعة)


قلت.. يلهوي...

هو.انت قتلتهم؟


قال...

قلتلك اني مقدرش اقتل بني ادم


ومعنديش القدرة ولا السلطان.. اني اقتل حد


قلت..امال ماتوا ازاي ؟

قال...


انا اتجسدت في صورة عمة كريم


وروحت لدندوشة ودفعتلها  فلوس


عشان تدخل الفيلا باليل...


 اثناء ما بنات عمة كريم يكونوا نايمين


(وتفتح صمام الغاز)


وتسيبة مفتوح وتمشي


و فعلا

 دندوشة قبضت الفلوس 

ونفذت 

الي طلبتة منها


 وهي فاكرة اني انا عمة كريم


وطبعا دندوشة نفذت المهمة..

 بدون ما تسال عن السبب


 ولا طلبت مبررات للي هي هتعملة


قلت.. يلهوي 

يعني  ام ثريا ....وعمتة

  ماتوا مع بناتها؟


قال..لا 

في الليلة دي


عمة كريم... كانت بايت مع الست ثريا

في المستشفي

 لان ام كريم كانت تعبانة جدا


 وتتحجزت هناك وعمة كريم كانت مرافقة لها


قلت.. اه فهمت


 انت استعنت بدنوشة...


 عشان ضعيفة ادام الفلوس


فا رد حضن


 وقال...ضعف البني ادم

ادام نزواتة


وبعده عن ربنا


بتسهل لنا السيطرة علية


وبتكون بمثابة الثغرة 

الي بندخلة منها 


قلت...يعني انت تقدر

 تخدع.. وتوهم ..

وتوسوس للنفوس الضعيفة


لكن...


 متقدرش تقتل بني ادم

 بايدك؟


قال...لا طبعا


لاني مليش سلطان علي البني ادميبن


فا قربت منه


وقلت..


طيب اسمعني بقي


انا مش عايزة اعيش في بيت مهجور


 و مش عايزة اخد مكان

 ام غراب


ولا عايزة اغتني وابقي ثرية


انا مش عايزة ..

غير حاجة واحدة بس 


قال...عايزة ايه؟


قلت..

عايزاك تختفي من حياتي نهائي


فا بصلي حضن بمنتهي الحزن


وقالي...

لكن...

انا بحبك وعايز ابقي معاكي


قلت...الي بتقولة ده انا مش مسؤلة عنة


وانت مش هقدر تجبرني

اني احبك ...

و اعاشرك  بالعافية


لاني هقاومك بكل قوتي


 و هستعين بكتاب الله عليك


للكاتبة...حنان حسن


في اللحظة دي


بصلي حضن بحزن


وقالي...لا يا عفاف 


انا مش عايز اغصبك 

انا عايزك تبقي معايا برضاكي


قلت...لا...لا...لا

طلبك مرفوض نهائي


واتفضل اختفي من حياتي حالا


فا اتحرك حضن من ادامي


وقالي..

حاضر...

 انا هختفي من ادامك


لكن..هفضل ديما معاكي وحواليكي..


ومش هقرب منك تاني


 غير لما انتي الي تطلبي مساعدتي


قلت... برضوا ...لا


انا مش عايزة اشوفك ...

ولا افتكرك تاني اصلا


فا رد حضن بالم


وقالي..


انا حاولت ابعد ومقدرتش 


ومش هقدر ابعد عنك


يعني الحل عندك انتي


وقرب مني واتوسلي

وقالي


ارجوكي ابعديني عنك


قلت..ازاي


قال...ابعدي عني انتي


قلت..برضوا ازاي


قال..(قربي من ربنا)


وساعتها انا مش هقدر  اوصلك


قلت...بس كده؟

يعني انت ممكن تختفي بالقران


قال...ايوه 

فا بدات اقراء

 اية الكرسي في السر


للكاتبة..حنان حسن

 

وفي اللحظة دي 


لقيتة  بيبعد عني وهو بيقولي


انا مش هنتظر لغاية


 ما  تحرقيني 


وفي ثانية اختفي حضن


بعدما اداني الحل بايده


للكاتبة..حنان حسن


وفي اللحظة دي


خرجت بسرعة وروحت علي الفيلا 

عشان اتاكد


 ان كان كلام حضن حقيقي 

ولا لا؟


واتاكدت فعلا من صحة كلام حضن 


بمجرد ما وصلت للفيلا


لاني شوفت لمة... 

وناس كتير...


 وعربيات اسعاف... وبوليس

 والدنيا كانت مقلوبة


واول ما دخلت للفيلا


شوفت رجال المباحث 

ومعاهم دندوشة


 الي...كانت واقفة مرعوبة...


وهما بيوجهولها التهمة


وللاسف...

 التهمة كانت ثابتة عليها

بالكاميرات


 الي صورتها وهي بتفتح صمام الغاز


فا اعترفت دندوشة علي (عمة كريم بية )


وقالت...

 ان عمة كريم هي الي طلبت منها تفتح صمام الغاز


 وهي نفذت طلبها مقابل مبلغ كبير من المال


وفعلا...

الكاميرات رصدت عمتة


 او (حضن 

وهو متجسد في صورة عمتة)


وظهرت عمتة في الكاميرة

 وهي

بتدفع فلوس لدندوشة 


مقابل فتح الغاز


يعني كده عمة كريم بقت متهمة 

بانها شريكة اصلية


 وهي الي دفعت فلوس لدندوشة


مقابل انها تفتح صمام الغاز


ولما بحثت بعيني عن عمة كريم


شوفتها.. وهي قاعدة في الارض...

 وفي  ايدها الكلبشات


وامامها اربع جثث ...

ملفوفين في ملايات


وطبعا جميع  الجثث كانت ل بناتها


بس الغرببة ان عمة كريم كانت بتبص لبناتها


 وهي بتكلمهم 


وكانت بتقولهم...


قوموا يا بنات


بلاش تناموا كده ادام الخدامين

لانهم هيتكلموا عليكم


وكده كريم مش هيتجوز حد فيكم


وفضلت..تكلمهم طول ما هي قاعدة


وكأنها  اتجننت او ...رافضة تصدق 


ان بناتها راحوا منها خلاص


للكاتبة..حنان حسن


وفي اللحظة  دي


اتاكدت ان ده عقاب ربنا


والجزاء كان من جنس العمل


وزي ما عمة كريم...

اتسببت في موت عيلة الست ثريا كلها


دلوقتي.. عمة كريم


 بتتعاقب بعقاب اصعب من الموت نفسة


لان موت بناتها الاربعة مرة واحدة

 كان ضربة قاضية لبها


ده غير انها هتتحبس بتهمة القتل...


المهم ...

اني وقفت اتفرج 


واقول

سبحانك يارب


مهما الظلم  طال ...

والشر زاد


لابد من يوم تترد فيه المظالم


سواء في الدنيا او الاخرة

 


وفي اثناء ما كنت واقفة بشاهد في صمت


سمعت حد بيقولي..


ربنا عادل  يا عفاف


كللامك كلة طلع صح

 

و عمتي اخدت جزاء شرها ...


فا بصيت جنبي


ولقيتة كريم بية


فا قلتلة...


انا اسفة للي بيحصلك ده كلة


وقولت اسيب كريم في اللي هو فيه وامشي


فا قلت


انا همشي خد بالك من نفسك

 سلام


فا رد كريم

وقالي


ارجوكي...استني


 وخليكي معايا يا عفاف


انا محتاجلك


بصراحة اتعجبت من توسلاتة

وقلت..

ايوه بس ...

 انا هستني هنا علي اي اساس ؟


وهتقول ايه للست ثريا؟


تفتكر هي هتوافق عليا اصلا؟


للكاتبة..حنان حسن


وفي اللحظة دي


شعرت بايد شخص علي كتفي


فا بصيت جنبي


 واتفاجئت..

 ان الي ايده علي كتفي


هي... الست ثريا


ولقيتها بتقولي..


انتي كنتي فين؟


قلت...كنت في بيتي


فا ردت الست ثريا


وقالتلي..


اوعي تمشي تاني


من النهاردة ده بيتك يا عفاف


قلت...حضرتك بتقولي ايه؟


وقبل ما  الست ثريا تكرر

 الي قالتة


سمعت صوت كريم 


وهو بيقولي...


انا قلت لامي كل حاجة


وعرفتها اني عايز ارتبط بيكي


فا ابتسمت الست ثريا

وقالتلي..


اقبلي طلبة عشان خاطري


وفعلا


قبلت..

واتجوزت من كريم الي زي القمر


( الاصلي)


و فرحت فرحة عمري

 الي معشتهاش قبل كده


وطبعا..

عيشت  في الفيلا 

مع كريم... ووالدتة

 (الست ثريا) 


الي بقت بمثابة ام ليا 


بتحبني زي بنتها...


وبتتقي ربنا فيا هي ...وابنها


 باختصار

اخيرا لقيت الراحة... والامان الي كنت بحلم بيهم


 و حذفت من ذاكرتي

سنين عمري الي فاتت


بعدما اتحررت 

من سلاسل ام غراب


كده الرواية خلصت


بس قبل ما اختم الرواية


عايزة اقولكم...


اني فات عليا وقت


 مكنتش  بعتقد في السحر.. والاعمال..  والكلام ده


لغاية ما شوفت بنفسي قصة حقيقية

 لاسرة كاملة 


اناذوا من الاعمال والسحر


لدرجة انهم اتدمروا حرفيا


وطبعا  السحر مذكور في القران


وللاسف 

السحرة...الي بيعملوا السحر ناس مبيغرفوش ربنا 


ولازم الساحر عشان يسخر الجن يعمل حاجات تغضب ربنا


با اختصار

 لازم الساحر  يكف..&ر عشان يقدر يسخر الجن


وللاسف برضوا

 في ناس كتير

 معندهمش ضمير

 بيلجؤا للسحر... والسحرة

 عشان ياذوا غيرهم...ويدمروهم

بالسحر والاعمال


 متجاهلين ان ربنا  نهانا


عن اللجؤ للساحر... والكاهن... والعراف


و الي بيذهب لاي منهم

 بيكون وصل لل..&كفر 

والعياذ بالله


و بيتلعن دنيا واخرة


 ربنا يعافينا ويعافيكم يارب.


كده القصة خلصت.


لو عجبتك الرواية صلي علي رسول الله 

وياريت نضع ولو تعليق واحد يشجعني علي سرد المزيد من القصص

واخير بحبكم جميعا في الله

والي اللقاء في روايات تانية

من تاليفي

مع تحياتي

الكاتبة

حنان حسن


بداية الرواية من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇

من غير ماتدورو ولاتحتارو جبتلكم أحدث الروايات حملوا تطبيق النجم المتوهج للروايات الكامله والحصريه مجاناً من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا


🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺





تعليقات



CLOSE ADS
CLOSE ADS
close